Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 103 Laatste
Acties:
  • 426.027 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Ik doe vast iets doms;
Zojuist nieuwe binnenbanden gehaald (18/25-622 met 40mm ventiel), past het niet.. Althans als ik de binnenband netjes op de velg leg krijg ik bij het ventiel de buitenband niet goed over de velg.

Waardoor er dus een bobbel komt bij de velg, niet goed :(

De maat van de binnenband 18/25-622 is overigens wel de juiste maat, gezien mijn vorige binnenband diezelfde maat had.
Wat doe ik verkeerd? :)

Hmm ik kijk net op mijn buitenband, daar staat: "23-622" op... Het zal toch niet 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door the-edge op 05-06-2013 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:17
Het ventiel in de buitenband stoppen, en de buitenband vanaf het ventiel erom leggen. Nu blijft je buitenband op het verstevigde stukje ventiel liggem, vandaar de bobbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Even een technisch vraagje. Ik heb een nieuw zadel en dat past niet op de zadelpen. De hart-op-hart afstand van de rails is groter bij het nieuwe zadel (beide Fizik...). Nu lees ik van alles over 7*7mm rails (ronde rails) en 7*9mm rails (ovale rails), maar nergens iets over varianten qua hart-op-hart afstand. Is er sprake van een nieuwe standaard of iets dergelijks? Kan ik er vanuit gaan dat als ik een nieuwe pen koop, dat die dan zonder meer past?

Edit: Ik lees nu ergens ook iets over gewoon wat geweld toepassen... Is dat werkelijk de bedoeling? Het scheelt maar een paar mm, dat is waar, maar toch.

Edit 2: Het is toch een beetje geweld geworden (met de nadruk op een beetje). Vervolgens nog een beetje puzzelen met het juist positioneren van het nieuwe zadel en klaar om te gaan!

[ Voor 27% gewijzigd door argro op 05-06-2013 19:23 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
hammy87 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 18:06:
Het ventiel in de buitenband stoppen, en de buitenband vanaf het ventiel erom leggen. Nu blijft je buitenband op het verstevigde stukje ventiel liggem, vandaar de bobbel.
Dat klopt, alleen verschijnt er elders een andere (minder grote bobbel). Ik doe denk ik toch wat verkeerd, al heb ik er wel wat vaker nieuwe binnenbandjes tussen gelegd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
@the-edge, binnenbandje een klein beetje opgeblazen zodat de vorm er in komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
the-edge schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 17:51:
Ik doe vast iets doms;
Zojuist nieuwe binnenbanden gehaald (18/25-622 met 40mm ventiel), past het niet.. Althans als ik de binnenband netjes op de velg leg krijg ik bij het ventiel de buitenband niet goed over de velg.

Waardoor er dus een bobbel komt bij de velg, niet goed :(

De maat van de binnenband 18/25-622 is overigens wel de juiste maat, gezien mijn vorige binnenband diezelfde maat had.
Wat doe ik verkeerd? :)

Hmm ik kijk net op mijn buitenband, daar staat: "23-622" op... Het zal toch niet 8)7
Volgens mij betekent die 18/25 dat de binnenband geschikt is voor een buitenband van 18 t/m 25mm breed, zou dus moeten passen in je 23mm band. Ik blaas de binnenband altijd heel iets op zodat ie netjes in de buitenband valt en er goed op komt te liggen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Ik doe er ook altijd een beetje lucht in zodat het wat makkelijker is. Nu heb ik het bobbeltje flink weten te beperken. Misschien ben ik er te kritisch naar aan het kijken (vergelijk de afstand randje buitenband met de velg).

Volgens mij heb ik met een paar keer opnieuw proberen het uiteindelijk redelijk goed liggen, morgen fietsen hoop ik ;)

[ Voor 21% gewijzigd door the-edge op 05-06-2013 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 19:50
Griffin schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 14:01:
[...]

Plakkers? Hoezo ga je plakken, als je namelijk een beetje goed wilt plakken heb je al snel iets van een emmer water nodig waardoor je het lek goed kan zien. Ik heb gewoon 2x binnenband mee met 1x co2 flesje en 1x pomp. (gelukkig rijd ik nauwelijks lek (*knockonwood*))
Je kan ook je water uit je bidon gebruiken of spugsel. Je ogen gebruiken en je vind het zeker. Daarnaast werkt oppompen en je oren gebruiken ook natuurlijk. 2 binnenbanden? Ik heb er 1 bij. co2 ben ik maar niet aan begonnen. Ik pomp wel...goed voor de armen.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:33

DjVe

Hatsaflats!

Voor de MTB heb ik wel een pomp, maar voor de racer prefereer ik toch echt een CO2 pompje. Snel en direct op goede spanning. En als je een beetje handig bent ben je na een lek met 2 tot 3 minuten weer onderweg :)

Moet je alleen niet vergeten je buitenband ook nog even te checken,....paar weken terug stond ik na een wissel na een km weer stil..pokkesteentje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
DjVe schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:01:
Moet je alleen niet vergeten je buitenband ook nog even te checken,....paar weken terug stond ik na een wissel na een km weer stil..pokkesteentje ;)
Jup even met je vingers door de binnenkant je buitenband helpt vaak maar daarna nog even met ogen controleren kan geen kwaad.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

the-edge schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 19:42:
Ik doe er ook altijd een beetje lucht in zodat het wat makkelijker is. Nu heb ik het bobbeltje flink weten te beperken. Misschien ben ik er te kritisch naar aan het kijken (vergelijk de afstand randje buitenband met de velg).

Volgens mij heb ik met een paar keer opnieuw proberen het uiteindelijk redelijk goed liggen, morgen fietsen hoop ik ;)
Je moet altijd, nadat je de buitenband rondom erom gelegd hebt, het ventiel even helemaal naar binnen richting velg duwen, dan plopt de binnenband rond het ventiel netjes helemaal binnen de buitenband. Dat ringetje om het ventiel moet je er dan niet omheen hebben uiteraard (sowieso nutteloos en is toch weer 2gr :+ )
Ik masseer de buitenband ook altijd nog even rondom als het zaakje er helemaal omheen ligt, dan ligt alles keurig netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 15:21:
Geloof me, spijt hebben van scheren krijg je niet omdat die "klote" haren veel te snel weer aangroeien.
Ik scheer trouwens niet alleen vanwege hier fietsen, ik vind het ook mooier, en zekker prettiger hier in Spanje omdat het in de regel warmer is dan in NL.
Daarom doe ik het ook. Ben ook regelmatig in Spanje. Insmeren met creme en olie gaat altijd zo in die haren zitten. Gaat toch iets makkelijker met gladde beentjes.
Dan erbij ben ik ook een estetische fietsert 8) vind het altijd wel netjes als de fietser er helemaal gesoigneerd uit ziet :)

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 11:41

the_RJ

Banana Hammock!

Vandaag eerste klassieker bij de elite ooit gereden, Parel van de Veluwe, 186km, met alle Nederlandse continental teams (Piels, Koga, Metec, de Rijke) aan de start. Had door de zeer beperkte aanloop van 6 weken training sinds weer fit niet echt verwachtingen. Mis de wedstrijden in de benen, geen echte referentie met anderen.

Ging flink hard eerste grofweg anderhalf uur, volgens mij zaten we ruim boven de 45 gemiddeld (uiteindelijke wedstrijdgemiddelde was 44 km/h). Viel daarna even stil om richting het 100km punt flink de gang er weer in terug te brengen. Zat nog vrij comfortabel voorin het peloton, maar maakte een klein foutje wat me achteraf duur kwam te staan. Ik dacht te zien dat we bij een rotonde rechts zouden gaan, dus ik stuurde naar de rechterkant. Helaas gingen we naar links en zat ik door de extra meters plots achteraan het peloton, net een paar km voordat het in waaiers werd getrokken... Kwam dan ook niet meer voorin en gok dat ik in waaier 5 zat. Waaier 1 werd de kopgroep, waaier 2 t/m 4 het peloton en mijn waaier zat heel lang op 50-100m, maar kon de aansluiting niet maken... Na ~165km (na één plaatselijke ronde van de in totaal 3) moesten we daarom afsprinten. Niet helemaal de wedstrijd volledig uitgereden, wel geklasseerd (99ste, 200 gestart, 128 gefinished).

Al met al wel tevreden. Vrij onervaren qua in zo'n peloton rijden en zeker met klassiekers, maar kon me vrij soepel naar voren manouvreren. Ook nog nooit eerder bidons moeten halen bij een volgwagen, dat was ook een leuke ervaring (eigenlijk heel simpel :p). Baal wel een beetje dat ik van een goede positie plots totaal verkeerd zat op echt het slechtste moment in de koers... Aan de andere kant, eerste klassieker direct uitrijden is vrij boven verwachting, meestal heb je daar wel een aantal koersen voor nodig om dat een keer te lukken.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 20:48
Hoe krijg ik mijn camelbag droog? Na 3 dagen in het zonnetje is ie van binnen nog steeds vochtig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 10:24
De zak? Ik spoel 'm goed uit en dat is 't. Beetje water kan geen kwaad.

Kijk hier eens: http://www.mountainbike.n...=39146&highlight=camelbak

Tip die ik het meeste lees, uitspoelen met water, slang doorblazen en dan bewaren in de diepvries, of vullen met water en opslaan.

[ Voor 61% gewijzigd door I-King op 06-06-2013 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Luchtpistool (van de compressor) erin?

Ik verbaas me overigens vaak over racefietsers met Camelbacks. Zouden die mensen niet weten dat er in West-Europa een uitgebreid distributienetwerk van veelal uitstekend drinkwater bestaat? Een kraan, noemen we dat. Het werkt als volgt: je draait aan de knop en er komt koud water uit. Let op: soms zitten er twee knoppen op, dan moet je de knop met het blauwe kleurtje hebben, anders krijg je warm water.

Vrijwel ieder huis, café, tankstation en zelfs begraafplaats (tip) heeft z'n ding en doorgaans is het nog gratis ook. :>

[ Voor 137% gewijzigd door havana op 06-06-2013 09:08 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:12

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteravond is mn spaarzame vrije tijd weer een mooi rondje gemaakt.
Groningen, Oostum, Garnwerd, Schaphalsterzijl, Schouwerzijl, Mensingeweer, Lutke Saaxum, Baflo, Warffum, Usquert, Helwerd, Kantens, Middelstum, Fraamklap, Bedum, Zuidwolde, Stad
Goed voor 70km, lekker D1/D2 gefietst.

De eerste 1000 staan op de teller. :z :/

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:31

Vos

AFCA

bszz schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 08:02:
Hoe krijg ik mijn camelbag droog? Na 3 dagen in het zonnetje is ie van binnen nog steeds vochtig....
Heel simpel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:13
Gisteren een lekker blok gedaan van een goede 100 km van Ferwert - Holwerd - Lauwersoog - Grijpskerk - Buitenpost - Hurdegaryp - Leeuwarden en terug. Heerlijk verbrand met het erg mooie weer, waar we allemaal op hebben gewacht! :)

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:38
Gisteren 65km gefietst met een aantal klimmetjes hier in de buurt. Heerlijk weer. :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Vanavond weer een klein 'ik hou zo mijn benen rustig bezig' stukje en dan zaterdag weer iets verder. Probeer echt regelmaat erin te krijgen met korte afstanden ipv 1x per week een grote afstand en dan verder niets uit te voeren. Zit nu helaas nog op het kantoor met dit heerlijke weer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 10:32

Pelle

🚴‍♂️

the_RJ schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:05:
Vandaag eerste klassieker bij de elite ooit gereden, Parel van de Veluwe, 186km, met alle Nederlandse continental teams (Piels, Koga, Metec, de Rijke) aan de start.
Netjes hoor :) Balen dat je dan net de aansluiting mist, maar ik zou mezelf er niet voor schamen dat je 'm uit hebt gereden in zo'n sterk veld. Je fiets dus zelf ook bij een elite team?

Heerlijk fietsweertje was het gisteren in ieder geval; uit m'n werk ook maar met een omweg naar huis gereden (met rugzak met kleding op de rug):
http://app.strava.com/activities/58425182

Achteraf gezien heb ik misschien wel iets te hard gereden, want ik kan het goed voelen in de benen, maar toch een fijn ritje. Rotterdam - Moerkapelle - Boskoop - Alphen a/d Rijn - Zwammerdam - Meije - Zegveld - Woerden - Nieuwerbrug - Reeuwijk - Gouda - Moordrecht - Nieuwerkerk a/d IJssel. Iets meer dan 91km, waarvan de eerste 55km de wind voornamelijk tegen, en de laatste 35km lekker in de rug.

Langs de Meije naar 2 kop-over-kop rijdende mannen toegereden (dat valt niet echt mee moet ik zeggen), maar nadat ik in het wiel kwam hebben we nog 10km met z'n drieen doorgereden, waarna zij linksaf richting Nieuwkoop gingen, en ik rechtsaf richting Woerden. Vanaf dat moment was het voornamelijk wind mee, en kon ik lekker naar huis cruisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
havana schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 09:05:
Luchtpistool (van de compressor) erin?

Ik verbaas me overigens vaak over racefietsers met Camelbacks. Zouden die mensen niet weten dat er in West-Europa een uitgebreid distributienetwerk van veelal uitstekend drinkwater bestaat? Een kraan, noemen we dat. Het werkt als volgt: je draait aan de knop en er komt koud water uit. Let op: soms zitten er twee knoppen op, dan moet je de knop met het blauwe kleurtje hebben, anders krijg je warm water.

Vrijwel ieder huis, café, tankstation en zelfs begraafplaats (tip) heeft z'n ding en doorgaans is het nog gratis ook. :>
Nou nou, de moeite van deze reactie had je je kunnen besparen. Wat kan jou het nou schelen of ik wel of niet met een camelbak fiets? Daarbij fiets ik meestal met half water half appelsap, bij mijn weten niet verkrijgbaar bij het door jou genoemde distributienetwerk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 11:43
Wat is er mis met Camelbak? ;) Ik heb deze: Afbeeldingslocatie: http://www.letsrun.fr/wp-content/uploads/2012/08/camelbak_podium_chill.jpg
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 10:24
bszz schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 10:11:
[...]

Daarbij fiets ik meestal met half water half appelsap, bij mijn weten niet verkrijgbaar bij het door jou genoemde distributienetwerk..
Ik zou andere dranken dan water zo veel mogelijk in de bidon doen en de camelbak alleen water. Dan hou je hem stukken langer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 21:48
Kippenijzer schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 15:02:
Benen scheren doe je als je verwacht te vallen, omdat wonden makkelijker schoon gemaakt kunnen worden. Of bijvoorbeeld als je triathlon-achtige doelen hebt (in het water scheelt het extreem).
Kun je dit mbt triathlon eens uitleggen?
Doe zelf al jaren aan triathlon, maar heb hier nog niet van gehoord.
Zeker als je een open-water triathlon doet met wetsuite aan, kan ik me niet voorstellen dat dit veel scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
I-King schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 10:29:
[...]

Ik zou andere dranken dan water zo veel mogelijk in de bidon doen en de camelbak alleen water. Dan hou je hem stukken langer goed.
Daar heb je wel een punt, maar juist bij grotere afstanden, als ik aan 2 bidons niet genoeg heb, vind ik het prettig om iets meer te drinken dan water alleen. Met goed spoelen en af en toe een steradenttabletje hou ik ' m aardig schoon. Alleen echt goed droog krijgen lukt niet. Tip om hem in de diepvries te bewaren lijkt mij wel een goeie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gister weer lekker op de fiets gezeten, uiteindelijk dit keer wel de 50km gehaald in iets minder dan 2 uur. Het was lekker weer, al stond er nog een redelijke wind. Van te voren bedacht een specifieke route te gaan rijden, maar het is er niet meer van gekomen om die route even goed te bekijken op googlemaps en te leren. Dus gewoon lekker een stuk gaan fietsen, en meerdere vervelende punten meegepakt met verkeerslichten en dorpskernen. :+

Alleen ben ik wel te diep gegaan. Een half uurtje later was ik kotsmisselijk. Fijn dat ik morgen de Garmin op kan halen, dan kan ik op m'n hartslag gaan letten en dit voorkomen. Ik let nu teveel op snelheid merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Gaius schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:41:

Alleen ben ik wel te diep gegaan. Een half uurtje later was ik kotsmisselijk. Fijn dat ik morgen de Garmin op kan halen, dan kan ik op m'n hartslag gaan letten en dit voorkomen. Ik let nu teveel op snelheid merk ik.
Was dit het eerste half uur? Zo ja heb je dan wel een beetje warm gereden? En wanneer had je gegeten?
Want als je een volle maaltijd eet en dan binnen 30minuten gaan fietsen dan kan je er wel eens last van krijgen. Ook zonder warmdraaien volle bak fietsen kan je misschien niet helemaal tegen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Niet online
Griffin schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:34:
[...]

Was dit het eerste half uur? Zo ja heb je dan wel een beetje warm gereden? En wanneer had je gegeten?
Want als je een volle maaltijd eet en dan binnen 30minuten gaan fietsen dan kan je er wel eens last van krijgen. Ook zonder warmdraaien volle bak fietsen kan je misschien niet helemaal tegen momenteel.
Half uur nadat ik weer thuis was. Tijdens het fietsen geen indicatie dat het te hard ging. Alleen na 2 uur toen ik aanzette om een bruggetje over te fietsen wat minimale verkramping.

Kan ook voeding zijn natuurlijk. Maar als ik dan hoor van andere mensen dat ze pas eten mee gaan nemen bij tochten vanaf enkele uren, moet 2 uurtjes fietsen met mueslibar halverwege te doen zijn lijkt me. Maar goed, zij rijden wellicht wat relaxter dan ik gister, waardoor het toch weer komt op "te diep gegaan".

@Vos: waarschijnlijk ook te weinig. Wel om de x minuten een slok genomen, maar bidon was nog lang niet leeg bij thuiskomst. :$

[ Voor 6% gewijzigd door Gaius op 06-06-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Hoeveel heb je gedronken onderweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Vaak als je 'te diep gaat' merk je het op dat moment, niet als je al een half uur thuis bent. Vermoed dat het drinken/voeding is geweest. Want 2 uurtjes fietsen op een mueslibar kan alleen als je ervoor ook wat hebt gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 21:48
[b][message=40363446,noline]Fijn dat ik morgen de Garmin op kan halen, dan kan ik op m'n hartslag gaan letten en dit voorkomen. Ik let nu teveel op snelheid merk ik.
Weet je je omslagpunt en zones dan?
Dit kan heel erg per persoon verschillen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Niet online
Griffin schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:54:
Vaak als je 'te diep gaat' merk je het op dat moment, niet als je al een half uur thuis bent. Vermoed dat het drinken/voeding is geweest. Want 2 uurtjes fietsen op een mueslibar kan alleen als je ervoor ook wat hebt gegeten.
Ik heb een normale maaltijd (rijst, peultjes, gehaktbal) gegeten en ben een ruim half uur later gaan fietsen.

Een vorig tochtje had ik ook al wat last van misselijkheid een half uur na het fietsen. Ik vermoedde dat het voeding was en heb dus de rit erop een mueslibar meegenomen en deze na een krap uur opgegeten. Na die rit had ik nergens last van. Wellicht was één mueslibar tijdens de rit van gister ook gewoon te weinig. Het is ook nog een beetje experimenteren met wat wel en niet goed gaat. Normaal was het een uurtje krachttraining of een half uurtje hardlopen oid, twee uur aanéén lekker doorfietsen is dan toch weer iets compleets anders.

Maar hangt te weinig eten en te diep gaan ook niet met elkaar samen? Ik werd meestal na een half uur hardlopen wat flauwig (als ik dan gestopt was en rustig naar huis liep), mij werd verteld dat ik dan te hard was gegaan en dat er simpelweg niet genoeg energie/voedingsstoffen meer in m'n bloed/lichaam zaten.

Dat kun je dan natuurlijk oplossen door meer te eten, maar ook door rustiger te sporten. Als ik het goed begrepen heb, that is.
wezep schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:09:
[...]

Weet je je omslagpunt en zones dan?
Dit kan heel erg per persoon verschillen!
Nee, maar die kun je (laten) bepalen natuurlijk. Ik moet me ook nog inlezen in deze materie. En testen hoe goed die hartslagmeter werkt. Die apparaten in de sportschool kloppen iig voor geen meter. Die gaven vaak een hartslag van 30 aan, of juist boven de 200. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Gaius op 06-06-2013 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
gewoon Karvonen toepassen lijkt me? Ik neem aan dat het bij beginners/recreanten niet enorm veel uitmaakt te bepalen wat je zones exact zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Pas ook 52.00 KM in 1uur en 56 minuten solo ~ gemiddelde van 26.9 als beginnende fietser. Vanavond ga ik weer dat zelfde rondje doen (zitten een paar leuke heuveltjes in :) ).

Wel eerst licht eten, een half uur wachten, volle bidon mee, banaan en muesli reep. Anders trek ik het echt niet.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
ravenger schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:26:
gewoon Karvonen toepassen lijkt me? Ik neem aan dat het bij beginners/recreanten niet enorm veel uitmaakt te bepalen wat je zones exact zijn?
Ik ben ook een recreatieve fietser, maar let wel erg op de zones. Vooral omdat ik dit jaar en volgend jaar triathlons wil gaan doen. Daarvoor wordt bv. aanbevelen om 70/15/15 ratio te gaan fietsen. 70 procent in D1, 15 procent intervals (D2,D3, maar ook weerstand) en 15% omslagpunt D3.

Karvonen ben ik zelf niet zo'n fan van omdat de hartslag zones per persoon erg kunnen verschillen. Ik ken wel mensen van 45 jarige leeftijd die nog prima HR200 kunnen halen. In een van de boeken die ik gelezen heb omschrijven ze de volgende methode:

Start met warmfietsen, ga na 20 minuten vervolgens trappen met een hartslag rond 155. Fiets 5 minuten en verhoog deze hartslag met 5 slagen. Herhaal dit. Op een gegeven moment wordt je ademen zwaarder en begin je het niet meer vol te houden. Dit kan bijvoorbeeld zijn bij 180 slagen.

155-160-165-170-175-180

Pak dan de laatste stabiele stap, dus 175 en trek daar 8 af. Je omslagpunt is dan ongeveer rond de 167.

[ Voor 5% gewijzigd door TheCrius op 06-06-2013 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Gaius schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:26:
[...]

Ik heb een normale maaltijd (rijst, peultjes, gehaktbal) gegeten en ben een ruim half uur later gaan fietsen.

.......
Naar mijn weten moet dit 1,5 a 2 uur zijn. Zal afhankelijk zijn van wat voor inspanning je gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Vandaag de Alpe d'HuZes gefietst. Uiteindelijk vijf keer omhoog gekomen.

http://www.endomondo.com/workouts/199796564/1443022
(143 km, 10:47 netto fietstijd rond de 6000 hoogtemeters)

Het was afzien, voornamelijk door de hitte. (en daardoor een bloedneus)

Wel een geweldig support langs de weg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:07
Hier ook 5 volledige beklimmingen. Tijdens de laatste afdeling klapte 2x mijn achterband, en schoot mijn zadel daardoor los. Beneden nog wel vervangen en gepompt met een handpompje, maar mentaal was ik daardoor gebroken. Ondanks nog 03:00 te gaan wilde het lijf vervolgens niet meer meewerken en heb ik anderhalf uur half in shock op een richteltje in bocht 18 gelegend. Fuck.

Volgend jaar dan maar, 3x is scheepsrecht.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Laatst online: 21-05 07:57

Donnie

AKA DonCorleone

Respect Wilfred! Netjes hoor...

Ik ben er vanavond ook even op uit geweest hier in de polder, ging helemaal stuk de heenweg van de tegenwind, gelukkig ging de terugweg hierdoor wel erg snel met de wind mee ;) Nog niet zo heel lang rondje maar het begin is er!

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
Respect beide! Erg jammer dat je pech hebt gehad MMuilwijk. Lijkt me ook nog wel link toe? Een lekke band met een afdaling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Complimenten willy en mmuilwijk, goede prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
werd net gebeld door de FM, waar ik laatst mijn nieuwe focus had gekocht.
"Focus nam net contact op met ons, en u moet zsm terugkomen met de fiets, uit de serienummers blijkt dat er wat mis is met de velgen" band kon er snel aflopen ofzo.

ondertussen net 200km op gefietst, maargoed nieuwe velgen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 10:21
Hmmz, vorig jaar moest ik met mijn nieuwe Focus ook al na paar weken terug. Toen moest er van Focus een nieuw velglint in.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:49

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Vanavond weer een rondje via Wijk bij Duurstede gereden, ditmaal met een vriend van me. De eerste helft van de rit een flink tempo erin gehad, maar op de terugweg waren zijn benenwat minder content met de tegenwind dus verloren wel een beetje tempo. Maar desondanks een prima ritje voor de donderdagavond :)

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
ramonlambal schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 21:03:
werd net gebeld door de FM, waar ik laatst mijn nieuwe focus had gekocht.
"Focus nam net contact op met ons, en u moet zsm terugkomen met de fiets, uit de serienummers blijkt dat er wat mis is met de velgen" band kon er snel aflopen ofzo.

ondertussen net 200km op gefietst, maargoed nieuwe velgen dus...
Wat voor Focus heb je dan? En velgen :-)

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Laatst online: 14:41
Ter informatie voor mensen die op zoek zijn naar een fietsendrager; Spinder is failliet. Dus mocht je nog wat van ze willen, moet je denk ik snel handelen. Ze hebben het nog wel over een doorstart maar ik betwijfel het, gezien ze sinds 2004 al verlies draaien.

Ik ga zelf denk ik nog even een Spinder Cross halen (heb ook mountainbikes) omdat ik zo 1,2,3 niet een betaalbaar alternatief zie voor een drager met framebevestiging.

[ Voor 14% gewijzigd door Roet op 07-06-2013 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Zonde zeg! De Spinder Cross is echt fantastisch, bevestiging op de trekhaak met één klik, niks aanschroeven. Kantelbaar is ook erg relaxed, zodat je in de bagageruimte kan. En zowel de drager op de trekhaak als de beide frameklemmen zijn met één sleuteltje op slot te draaien. Ook de racefiets past perfect in die wielgootjes, net als mijn fully MTB en de vrouw haar boodschappenfiets.

Het enige jammere is dat ik zelf de aansluitingen voor elektra opnieuw moest bedraden, want zowel de vaste stekker als het verloopje wat erbij zit, matchten niet met mijn Ford Mondeo uit 2004 :?

[ Voor 20% gewijzigd door TheLemon op 07-06-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Is zo'n Spinder Cross ook wat voor mijn ouders met trekking fietsen? Ze hadden hiervoor een Twinny Load Plus.. Volgens mij vonden ze dat ding onhandig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Laatst online: 14:41
Ja, zeer geschikt denk ik. Heb tot nu toe alleen ervaring met de Colibri. Toevallig hebben mijn ouders ook zo'n Twinny Load Plus. Wat een loeizwaar apparaat is dat! Ik vind vooral de plastic bouten die je tegen de cranks schroeft, 3x niets. Liever een Thule of een Spinder, met frame bevestiging. Dan wiebelen de fietsen ook veel minder tijdens het rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Wat een ontzettend steile cassette zit daar op zeg :o Nu heb je met een triple wel veel variatiemogelijkheden, maar in mijn ervaring toch net iets te vaak een behoorlijke overlap. Ik zou dan liever een vrij vlakke cassette gemonteerd hebben zodat ik niet zulke grote schakelstappen hoef te maken. Ik merk dat ik sinds ik een 12-21 heb, dat ik veel beter in mn powerzone kan rijden, ook bij wind en heuvels (vergeleken met de 12-27 die ik eerst had).

Verder een erg mooie fiets :)

Wat ik me trouwens afvraag (in het algemeen) is waar ongeveer het omslagpunt ligt waarbij een 2e hands fiets uit een hogere klasse niet meer beter is dan een nieuwe fiets uit de instapklasse. Oftewel, wanneer heb je het meeste fiets voor je geld? Het zal ongetwijfeld te maken hebben met de tijd die het kost om de innovaties uit de topklasse door te laten sijpelen naar de instapklasse.

[ Voor 23% gewijzigd door BdK9001 op 07-06-2013 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
fiets op het moment nog maar net, maar dit is idd wel goed om in het achterhoofd te houden, vind de stappen idd vrij groot, maar voor nu nog wel werkbaar. kan altijd nog een andere casette er op zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:31
Wel ideale cassette als je een berg met 25% helling omhoog wilt fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Hielko schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 11:17:
Wel ideale cassette als je een berg met 25% helling omhoog wilt fietsen.
Zeker in combinatie met de triple die Ramonlambal erop heeft liggen, met 1 op 1 overbrenging kom je absoluut boven :)

Ik hou het zelf voorlopig nog lekker bij een vlakke cassette voor ritten op het vlakke. Eerst maar eens mn conditie en spierkracht lekker trainen en dan over een jaartje (of 2) eens wat steviger heuvels beklimmen. Tegen die tijd ben ik ook toe aan een nieuwe fiets, en die ga ik dan inwijden in de Ardennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Wat een discipline; ik zou gewoon lekker nu al de Ardennen of Zuid-Limburg proberen. Je hoeft echt geen Joop Zoetemelk te zijn om die klimmetjes op te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsve
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 16:19
Hier ook een Alpe d'HuZes er, met 6 succesvolle beklimmingen. Heb er even over getwijfeld om het te posten, maar hierbij mijn dagboek entry van gister:

"# het zit er op
Na 132 bochten, 158 kilometer en 6461 hoogtemeters zit het op...

De Alpe d'HuZes met team Woningnet was een heel bijzonder evenement. Zeker ook omdat m'n ouders onverwacht op de berg stonden.

De dag begon om 02:10 uur na een kort slaapje. Even snel douchen en om 3 uur zaten we in de auto.
Een flink stuk voor de start afgezet en het laatste stuk in het pikkedonker (met coole lampjes) naar de start gefietst.

Daar hebben we 40 minuten staan wachten. Heel erg was dat niet, een prachtig gezicht van al die mensen wachtend in de straat aan de voet van de Alpe d'Huez.

Toen het startschot eenmaal klonk zijn we rustig vertrokken en hebben we genoten van een prachtig gezicht. 1000-den mensen met lampjes op de fiets die de 22 bochten naar boven slingerden. Ook stonden in alle bochten kaarsen wat vooral 's ochtends een erg imposant gezicht was.

De eerste drie beklimmingen gingen erg lekker in 1:27, 1:26 en in 1:25. Bij de 4e ging het even een stukje minder. Daar ben ik even bij de camper van Mark gestopt voor een kleine pauze. Vooral de hitte was erg slopend toen. Beneden in het dal was het rond de 30• en volledig wind stil.

Na een kleine pauze en een grote sanitaire stop was ik weer als herboren en ben ik voor de 5e gegaan. Ik was na de 3e beklimming al niet helemaal helder meer en kreeg zelf geen (be)grip op de tijd en hoe lang/vaak ik nog kon. Toen ik aan de 5e begon wist ik zeker dat ik het kon halen en toen ik die naar boven reed had ik ook weer moraal "klote ding, ik zal je krijgen ook" heb ik denk ik wel 100x tegen mezelf gezegd.

Bij aankomst van de 5e beklimming (1:36) wist ik dat ik ruim voldoende tijd had om nog even te zitten en mentaal op te laden vaan de finale.

Samen met m'n collega (we reden samen omhoog in rit 1, 2 en 3 - 4 en 5 was hij iets sneller) zijn we afgedaald. Beneden nog even zijn vrouw en kindje begroet (toen begonnen de emoties al) en toen op het gemak omhoog gereden. De laatste rit nog veel gestopt om gewoon echt te genieten (1:50). Van het prachtige uitzicht, de onvoorwaardelijke supporters die vanaf 5 uur al stonden aan te moedigen.

Ik had voor m'n zoontje beloofd dat ik een mooie steen mee zou nemen van de berg voor z'n verzameling. Daar nog even een filmpje gemaakt (ook weer emotioneel) en toen de laatste kilometer om hoog gereden.
Hoeveel pijn en vermoeidheid je ook had dat verdween als sneeuw voor de zon als al die mensen je de laatste km omhoog schreeuwen.

En dan de ontlading bij de finish... eerst juichende teamgenoten en dan je ouders omhelzen. Het is al jaren geleden dat bij m'n moeder borstkanker werd geconstateerd. Gelukkig is ze na alle behandelingen al een hele tijd beter en dit deed ik natuurlijk ook voor haar.

Een trotse vader en moeder zijn op zo'n dag genoeg voor de nodige tranen.

Al met al een onbeschrijfelijke dag met een prestatie waar ik erg trots op ben. "

En de verplichte gps log...
http://connect.garmin.com/activity/324041182

Be reasonable.... do it my way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Nette tijden, redelijk "vlak" gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

wackmaniac schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 11:52:
Wat een discipline; ik zou gewoon lekker nu al de Ardennen of Zuid-Limburg proberen. Je hoeft echt geen Joop Zoetemelk te zijn om die klimmetjes op te komen :)
Discipline is me een beetje teveel eer, ik zou het eerder op onzekerheid willen gooien. Ik heb nog even wat meer (en langere) ritten nodig om mezelf een goed genoeg renner te vinden om klimmetjes te gaan doen. Volgende week heb ik 2 lange ritten op de planning staan (zaterdag Utrecht - Hellevoetsluis, zondag vice versa). Als dat goed gaat dan waag ik me misschien daarna een keertje aan de Grebbeberg en de steile kant van de Heuvelrug.
fsve schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 11:55:
Hier ook een Alpe d'HuZes er, met 6 succesvolle beklimmingen. Heb er even over getwijfeld om het te posten, maar hierbij mijn dagboek entry van gister:

[...]
Wauw, respect! Sowieso voor het 6x bedwingen van de berg, maar vooral ook dat je de persoonlijke kant van de ervaring post. Ik vond het een mooi stukje om te lezen en het is weer een extra steen in het fundament onder mijn plan om de AD6 een keer te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
Nog tips voor goede winkel in de buurt van Enschede?
En zijn de fulcrum 5 wielen een beetje stevig?

Vanmorgen was ik onderweg naar boekelo om daar een weekendje weg te zijn met de familie. Na 35 km spaak gebroken. Met nog 100 te gaan me maar weer op laten halen door vrouw lief. Dat is de tweede keer in 1 jaar. Heb nu shimano rs10 en ik denk dat ik dus wat stevigers nodig heb. Ik weeg 85 kilo. Hoop het nog dit weekend voor elkaar te krijgen, dan kan ik terug wellicht wel fietsen....

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:24
fsve schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 11:55:
Respect...

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Niet online
Respect voor de mannen (en vrouwen natuurlijk!) die de Alpe d'HuZes gereden hebben! :)
Een collega van me heeft ook meegereden, als ik 'm weer zie toch eens vragen hoe het hem is vergaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 12-09 10:32

Pelle

🚴‍♂️

Respect inderdaad voor alle AD6 fietsers. Waanzinnige prestatie en mooie verhalen! _O_
BdK9001 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 12:08:
Volgende week heb ik 2 lange ritten op de planning staan (zaterdag Utrecht - Hellevoetsluis, zondag vice versa).
Als je nog tips nodig hebt voor een fijn te fietsen route, reageer dan ff (hier, of via PM), want je kunt veel verschillende routes kiezen die lang niet allemaal even ideaal zijn. Als je zo weinig mogelijk wilt stoppen en zo goed mogelijk door wilt fietsen, dan kan ik 'm zo even voor je uittekenen :)
Als dat goed gaat dan waag ik me misschien daarna een keertje aan de Grebbeberg en de steile kant van de Heuvelrug.
Iedereen die wel eens op een racefiets zit kan de Grebbeberg doen, ben ik nu achter :P Ik dacht zelf ook dat het een heftig ding zou zijn, maar dat is dus helemaal niet het geval. Je moet niet direct met 35 omhoog willen knallen... til er niet te zwaar aan zou ik zeggen, want ook op een gewone stadsfiets is dat te doen volgens mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

AD6-ers: goed gedaan en kom maar door met de mooie verhalen! Hoe langer, hoe beter.

@Hierboven, ik had vroeger meerdere klasgenoten in Wageningen die in Rhenen woonden en die hadden maar 3 versnellingen. Nooit horen klagen idd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
Grebbeberg valt wel mee inderdaad, de Amerongseberg is zwaarder: http://heuvelsfietsen.nl/Utrechtse_Heuvelrug.php Heb wel zin om daar eens te gaan fietsen. Hier in de buurt heb ik alleen het befaamde Kopje van Bloemendaal, van vergelijkbare zwaarte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Volgens mij is de grebbeberg steile kant steiler dan de amerongse, maar veel minder lang. Of is dat gewoon gevoelskwestie?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
Amerongseberg:
Afbeeldingslocatie: http://heuvelsfietsen.nl/profiles/Utrechtse_Heuvelrug/Amerongse_berg-noord.png

Grebbeberg:
Afbeeldingslocatie: http://heuvelsfietsen.nl/profiles/Utrechtse_Heuvelrug/Grebbeberg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-10-2020
Na 30 km gefietst te hebben deed de ketting knap. :(
Nu heb ik een compact op mijn fiets maar wil eigenlijk een tandwiel verhouding die wat meer bij mijn capaciteiten ligt.
Het gaat deze fiets. Met een shimano 105 50x34 voor en een 11x28 achter.

Nu fiets ik ritten tussen de 25 en 100 km. Met beperkte heuvels zoals Vam-berg en in de toekomst misschien een 7 heuvelen rit.
Mijn cadans op vlakke stukken is een 70 75 en gemiddeld een 24 in het uur (bij wind stil).
Ik er een oplossing om met alleen tandwiel aanpassing er een beter combinatie op te zetten? Al dan niet met een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Zeer bruikbare tool voor jou (en eigenlijk alle recreatieve fietsers, misschien voor in de startpost?):

http://home.earthlink.net/~mike.sherman/shift.html

Voer je huidige setup in, speel een beetje met de min en max cadans waardes en zie precies op welke snelheden je uitkomt met al je verzetten. Je ziet dan ook direct waar je e.e.a zou moeten aanpassen.

Ik kan je wel vast meegeven dat jij met alleen tandwielen aanpassen (bijna) niet lichter kan uitkomen dan wat je nu hebt, alleen een 30 achter zou nog kunnen (van Tiagra). Maar als je vooral op het vlakke nu niet lekker trapt moet je het denk ik eerder zoeken in een groter binnenblad, zodat je daar meer op kan rijden met snelheden tussen de 20 en +/- 35 (met jouw cadans zeker, die overigens wel behoorlijk laag ligt, pas op voor je knieën!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
TheLemon schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 16:27:
Zeer bruikbare tool voor jou (en eigenlijk alle recreatieve fietsers, misschien voor in de startpost?):

http://home.earthlink.net/~mike.sherman/shift.html

Voer je huidige setup in, speel een beetje met de min en max cadans waardes en zie precies op welke snelheden je uitkomt met al je verzetten. Je ziet dan ook direct waar je e.e.a zou moeten aanpassen.

Ik kan je wel vast meegeven dat jij met alleen tandwielen aanpassen (bijna) niet lichter kan uitkomen dan wat je nu hebt, alleen een 30 achter zou nog kunnen (van Tiagra). Maar als je vooral op het vlakke nu niet lekker trapt moet je het denk ik eerder zoeken in een groter binnenblad, zodat je daar meer op kan rijden met snelheden tussen de 20 en +/- 35 (met jouw cadans zeker, die overigens wel behoorlijk laag ligt, pas op voor je knieën!).
Bedankt. Ik had al wat gestoeit met de verschillende progjes. Maar dan blijft de vraag wat is er te koop? Het gaat me er vooral om dat ik niet steeds moet wisselen tussen binnen en buitenblad. Dat de cadans laag is weet ik. Maar als ik sneller ga raak ik de controle kwijt. Ben niet echt een sportman. Maar zie genoeg mede amateurs die nog lager fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

@ravenger; ik snap het al. Die grebbeberg is vooral dat je van 3 ineens omhoog klapt dat je zo raar opkijkt. En laatste keer dat ik hem reed was tijdens de Hel vd Heuvelrug vorig jaar en toen zaten er al flink wat km's in de beentjes plus mijn ketting liep eraf onderaan de berg. Vanuit stilstand was het toen best wel een onding.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Bertha781 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 16:20:
Nu heb ik een compact op mijn fiets maar wil eigenlijk een tandwiel verhouding die wat meer bij mijn capaciteiten ligt.
Het gaat deze fiets. Met een shimano 105 50x34 voor en een 11x28 achter.

Nu fiets ik ritten tussen de 25 en 100 km. Met beperkte heuvels zoals Vam-berg en in de toekomst misschien een 7 heuvelen rit.
Mijn cadans op vlakke stukken is een 70 75 en gemiddeld een 24 in het uur (bij wind stil).
Ik er een oplossing om met alleen tandwiel aanpassing er een beter combinatie op te zetten? Al dan niet met een ander merk.
Ten eerste zou ik trainen op een hogere cadans. Circa 70 is erg laag. Het hoeft natuurlijk niet meteen 100 te worden (wat voor velen wel gebruikelijk is overigens), maar richting de 90 zou een mooie stap zijn. Het gevoel dat je dan de controle kwijtraakt, zoals je aangeeft, verdwijnt vanzelf. Ik had eerst ook het gevoel dat ik bij een cadans van 90 in de lucht aan het trappen was en van het zadel afstuiterde. Thans fiets ik met een cadans van gemiddeld 100.
Ten tweede zou je kunnen kijken naar een 39 binnenblad, bij voorkeur in combinatie met een cassette met een minder groot verloop. Op die manier kun je bijna traploos schakelen en op- of afschakelen conform het volgende principe: argro in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17".

[ Voor 8% gewijzigd door argro op 07-06-2013 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Pelle schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 14:09:
Respect inderdaad voor alle AD6 fietsers. Waanzinnige prestatie en mooie verhalen! _O_

[...]

Als je nog tips nodig hebt voor een fijn te fietsen route, reageer dan ff (hier, of via PM), want je kunt veel verschillende routes kiezen die lang niet allemaal even ideaal zijn. Als je zo weinig mogelijk wilt stoppen en zo goed mogelijk door wilt fietsen, dan kan ik 'm zo even voor je uittekenen :)
Heel graag! GoogleMaps stuurt me standaard via Nieuwegein en de Lekdijk, en dan de veerpont naar Ridderkerk, maar alle opties zijn welkom :)
Iedereen die wel eens op een racefiets zit kan de Grebbeberg doen, ben ik nu achter :P Ik dacht zelf ook dat het een heftig ding zou zijn, maar dat is dus helemaal niet het geval. Je moet niet direct met 35 omhoog willen knallen... til er niet te zwaar aan zou ik zeggen, want ook op een gewone stadsfiets is dat te doen volgens mij. :)
Hij is ook zeker te doen, maar zoveel steile stukken.ken.ik hier in de regio niet. Amerongse berg ga ik zeker ook proberen net als de steile kant van de heuvel tussen Woudenberg en Zeist, die is ook best pittig.

Vanavond even n rustig rondje over t vlakke maken, met dit weer is stilzitten veel te plakkerig, dus lekker n beetje rijwind genereren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Qua steilheid/kuitenbijterigheid moet je op de Utrechtse Heuvelrug eigenlijk vooral deze heuvels opzoeken:Bertha781, als ik jouw gegevens invoer in die tool, kom ik tot de conclusie dat je voor eigenlijk een 42 nodig hebt met je huidige cadans en achter een iets vlakkere cassette zou ook lekker zijn, bijv. 12-27 of 12-25. Probleem is dat jij met een 42 waarschijnlijk de heuvels niet goed op komt en eigenlijk zou je dus een triple nodig hebben met bijv. 53/42/30, dan kun je overal lekker trappen zonder al te schuine kettinglijn.

Maar ja, een triple ombouw gaat je flink geld kosten...
Je kan ook, zoals een aantal anderen hier, af en toe switchen van 34 naar 42 binnenblad op je huidige compact en er nog een 12-30 cassette bij kopen voor als het serieus omhoog gaat.

De goedkoopste optie is echter meer trainen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
Ik denk dat het een 50-39 word met een vlakke cassete. Ik zal eens kijken of de cadans omhoog kan. Een weekje testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Bertha781 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 18:10:
Ik denk dat het een 50-39 word met een vlakke cassete. Ik zal eens kijken of de cadans omhoog kan. Een weekje testen.
Ik rij achter op 12-21, 9-speed, voor 53-34 geloof ik. Andere fiets is 12-21 (of 23) op 8-speed, met 52-39 voor. Daarmee kwam ik op langere heuvels toch vaak wel wat kracht tekort.

Heb overigens zelfs met de wind van vorige week bijna de hele tijd op het grote blad kunnen rijden, dus ben benieuwd hoe ver ik op de hierboven genoemde heuvels kom met t kleine blad.
Qua steilheid/kuitenbijterigheid moet je op de Utrechtse
Heuvelrug eigenlijk vooral deze heuvels opzoeken:
Grebbeberg
Paardenveld/Koerheuvel
Amerongseberg N-Z
Botterstop
Die ga ik zeker proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
Als ik het wel heb heeft mijn crankstel een 110 steek??
Als dit zo is passen dan alle 110 steek's tandwielen er probleemloos op? Als voorbeeld
Mocht het antwoord ja zijn is dan de combo 38-48 voor en 12-25 cassette geen goede oplossing voor mij.
Zo kan ik als ik ff goed train en naar een cadans van 80 of hoger ga redelijk heuvel op terwijl de topsnelheid ook met 40km/h hoog genoeg is?

Ook vraag ik mij af wanneer loopt een ketting te schuin. Kun je bijvoorbeeld achter op het 6de of 7de kransje fietsen als je op het binnenblad fietst? Als zelfs het 7de kransje geen probleem is kan zelf 36-48 nog een goede oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Waarom wil je voor 48 steken ipv 52 of 53? als je een lage cadans hebt, heb je juist baat bij een groot grootste voorblad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
BdK9001 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:24:
Waarom wil je voor 48 steken ipv 52 of 53? als je een lage cadans hebt, heb je juist baat bij een groot grootste voorblad :)
Dan klopt maar het advies is dus trainen naar een hogere cadans. En met een 52 en een goede ketting lijn kom je uit op snelheden die ik nooit fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Bertha781 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:26:
[...]

Dan klopt maar het advies is dus trainen naar een hogere cadans. En met een 52 en een goede ketting lijn kom je uit op snelheden die ik nooit fiets.
Excuus dat had ik even over het hoofd gezien. ben net terug van een rondje fietsen, dus het bloed zit voornamelijk in mn benen ipv mn hoofd :P

Wel grappig, ik had toen ik net begon juist een veel te hoge cadans, rij eigenlijk pas sinds ik een compact heb een beetje normale cadans omdat ik nu wel op het buitenblad moet rijden.

2 kleine klimmetjes meegepakt op de route, Zonheuvel ZZ (tussen Maarn en Doorn) en de Pyramide van Austerlitz vanaf de steile kant. Dit laatste is pittig omdat er onderaan en stoplicht staat, met een stevige vaart de heuvel rammen zat er dan ook niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
BdK9001 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:33:
[...]

Excuus dat had ik even over het hoofd gezien. ben net terug van een rondje fietsen, dus het bloed zit voornamelijk in mn benen ipv mn hoofd :P

Wel grappig, ik had toen ik net begon juist een veel te hoge cadans, rij eigenlijk pas sinds ik een compact heb een beetje normale cadans omdat ik nu wel op het buitenblad moet rijden.

2 kleine klimmetjes meegepakt op de route, Zonheuvel ZZ (tussen Maarn en Doorn) en de Pyramide van Austerlitz vanaf de steile kant. Dit laatste is pittig omdat er onderaan en stoplicht staat, met een stevige vaart de heuvel rammen zat er dan ook niet in
Zou je ondanks de vermoeiende rit ook antwoord hebben op de rest van mijn vragen. Ik kan niet fietsen omdat ketting kapot is. Dus wil het nu goed aanpakken na het weekend weer kan trappelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Met 110mm steek kun je inderdaad alle Shimano-compatible kettingbladen monteren (FSA, TA, Shimano, Sram, etc.). Heb je 10-speed? Dan kun je rustig op het binnenblad tot het 1-na kleinste kransje gebruiken, ik heb daar nooit problemen mee. Andersom doe ik met het buitenblad de grooste twee kransjes niet, dan loopt het nog soepel. Tijdens een klim ofzo kun je wel even naar de één na grootste achter schakelen, maar ik doe dat liever niet te lang.
Voorwaarde voor dit alles is dat het zaakje goed is afgesteld en in goede staat. Je ketting slijt wellicht iets harder met schuine kettinglijnen, maar maak je daar niet te druk om.

Maar als je wilt fietsen, koop je toch vast een nieuwe ketting sowieso?

[ Voor 5% gewijzigd door TheLemon op 07-06-2013 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
TheLemon schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:48:
Met 110mm steek kun je inderdaad alle Shimano-compatible kettingbladen monteren (FSA, TA, Shimano, Sram, etc.). Heb je 10-speed? Dan kun je rustig op het binnenblad tot het 1-na kleinste kransje gebruiken, ik heb daar nooit problemen mee. Andersom doe ik met het buitenblad de grooste twee kransjes niet, dan loopt het nog soepel. Tijdens een klim ofzo kun je wel even naar de één na grootste achter schakelen, maar ik doe dat liever niet te lang.
Voorwaarde voor dit alles is dat het zaakje goed is afgesteld en in goede staat. Je ketting slijt wellicht iets harder met schuine kettinglijnen, maar maak je daar niet te druk om.

Maar als je wilt fietsen, koop je toch vast een nieuwe ketting sowieso?
Top bedankt. Ik moet ook een nieuwe ketting en dus een nieuwe cassette. Om het af te maken ook nieuwe bladen.
Kan ik de 34 bewaren of geld ook hier nieuwe ketting nieuwe bladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Als de 34 niet te ver versleten is zou ik m zeker bewaren, bladen kunnen best wel wat abuse hebben. Vergelijk de vorm van de tanden van je 34 met de tanden van je nieuwe bladen. Als dit teveel afwijkt is je 34 versleten, anders is ie gewoon nog goed :)

(mijn 15 jarige backupfiets heeft nog steeds de originele bladen, geheel zonder problemen)

[ Voor 15% gewijzigd door BdK9001 op 07-06-2013 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:39
Lekker bezig vandaag. not: nieuwe ketting + cassette op mijn Venge, trap ik het BB lager aan gort tijdens een kort ritje. Dus daarna de SL2 schoon maken (was nog wat vies van de toch op 2e pinksterdag, daarna niet meer op gereden: ook de ketting versleten)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bertha781 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 16:20:
Shimano ketting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
Ja! Maar dat staat er wat vreemd. De rit vandaag was 30km. Totaal heeft de ketting 3000km gelopen. Waaronder de vorige eigenaar die niet van schoonmaken smeren en een klein blad houd.

Afijn ik denk dat ik voor de 34-46 crank met 12-25 cassette ga.
Binnenblad is nog goed en zo hoef ik alleen een TA ZEPHYR 46 buitenblad cassette en ketting te kopen.
Ik fiets voorlopig alleen in Nedeland en ook nog in Drenthe dus zo heb ik een wind mee blad en een wind tegen blad.
En zal eens flink gaan trainen op een hoger cadans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Wind tegen een 34 blad? Straffe wind zeg ;)
Ik rij 34/50 met 12-25 en rij vlak nooit binnenblad. 34 rij ik pas vanaf (landuriger) > 7-8%. Gezien het grote verschil tussen 34 en 50 kan ik me niet voorstellen dat je voor wind tegen naar binnen gaat. En ik vind mezelf niet snel. (Gemiddeld bij de eerste 25-50% op de leaderboards in Strava).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
UltraSub schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 00:07:
Exact. Op de 39*25 rijd je bij een cadans van 90 nog geen 17kmph. Dat is dus inderdaad wel een erg straffen wind.
Daarom zou ik ook voor een 39 binnenblad en een 50 buitenblad kiezen, het binnenblad vervangen dus. En niet voor het handhaven van het binnenblad (34) en een 46 buitenblad monteren. Met een 34 binnenblad en een 46 buitenblad schiet je m.i. niet zo veel op. Je blijft dan om de haverklap wisselen tussen binnen- en buitenblad. Met de combinatie van een 39 en een 50 is dat niet het geval. Dan fiets je bijna alles op de 39 (tot circa 40kmph) en heb je de 50 dus alleen nodig bij extreme rugwind of bergaf.

[ Voor 26% gewijzigd door argro op 08-06-2013 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
UltraSub schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 00:07:
Ik rij 34/50 met 12-25 en rij vlak nooit binnenblad. 34 rij ik pas vanaf (landuriger) > 7-8%. Gezien het grote verschil tussen 34 en 50 kan ik me niet voorstellen dat je voor wind tegen naar binnen gaat. En ik vind mezelf niet snel. (Gemiddeld bij de eerste 25-50% op de leaderboards in Strava).
Ok nou ik kan je melden dat ik niet met 22.5km/h (wat ook nog van groot voor naar groot achter gaat dus schuin!!) op het vlakke tegen de wind in kan fietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Laatst online: 11-09 17:19

ST10©DE

Dus.............

Joba schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 12:16:
Nog tips voor goede winkel in de buurt van Enschede?
Ten Tusscher misschien? Oldenzaalsestraat in Enschede

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Roet schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:16:
Ja, zeer geschikt denk ik. Heb tot nu toe alleen ervaring met de Colibri. Toevallig hebben mijn ouders ook zo'n Twinny Load Plus. Wat een loeizwaar apparaat is dat! Ik vind vooral de plastic bouten die je tegen de cranks schroeft, 3x niets. Liever een Thule of een Spinder, met frame bevestiging. Dan wiebelen de fietsen ook veel minder tijdens het rijden..
Oke bedankt! Ik zal het aan ze doorgeven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

argro schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 03:04:
[...]
Met de combinatie van een 39 en een 50 is dat niet het geval. Dan fiets je bijna alles op de 39 (tot circa 40kmph) en heb je de 50 dus alleen nodig bij extreme rugwind of bergaf.
Dit kan ik zeker onderschrijven, op mn 39-52 fiets reed ik alleen bij sterke rugwind of heuvelaf op het grote blad. het meeste reed ik 39x19 of 39x18, dat leverde met mijn cadans ongeveer 30-35 km/u op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
Dat betekend een cadans van +120. Nou dat krijgen mijn benen niet voor elkaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Bertha781 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 12:00:
Dat betekend een cadans van +120. Nou dat krijgen mijn benen niet voor elkaar!
Jaa... vroeger trapte ik debiel snel, had ik niet veel aan overigens, zo'n cadans jaagt ook de hartslag stevig omhoog, waardoor lange ritten godsonmogelijk waren... Kwam omdat ik op mijn eerste racewrak op een gegeven moment last kreeg van speling in de lagers van het bracket. Mn moeder zei toen dat ik te zware verzetten reed (ik reed in het allerbegin ook met een cadans van 80- ) en dat de fiets daar niet op gebouwd was. Zodoende mezelf binnen no-time getraind om snel te trappen, want ik had geen geld voor vervangende onderdelen :P Ik gok dat ik tegenwoordig 90-100 rpm doe

Ik denk dat ik je als beste tip kan geven om een niet al te zwaar verzet te kiezen (bijv 53-21) en jezelf verbieden op te schakelen, maar wel iedere rit proberen je snelheid net een klein beetje omhoog te werken. Met een cadans tussen de 70 en 80 rijdt je in dat verzet tussen de 22 en 27 km/u, je zou dan kunnen proberen om op korte stukken de 30 aan te tikken zonder te schakelen (daarvoor trap je dan 93 rpm wat een prima cadans is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
@BdK9001: Sturen op snelheid is m.i. niet echt een goed uitgangspunt. Snelheid is namelijk een resultante van de prestatie van de renner en externe factoren. Die externe factoren heb je niet in de hand. Gevolg is dat je de ene keer die 30kmph aantikt met één been op halve kracht en dat je een andere keer ver boven je theewater moet rijden om die 30kmph aan te tikken. Snelheid is misschien het getal waar iedereen het meeste gevoel bij heeft, maar in feite is het irrelevant.

Ik zou dan ook niet willen pleiten voor een methode waarin je 1 verzet kiest in combinatie met een verbod tot opschakelen. Je moet m.i. sturen op een bepaalde hartslag en een bepaalde cadans en het verzet daarop aanpassen.

Overigens is de kettinglijn bij het voorgestelde verzet van 53*21 ook niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

argro schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 12:25:
@BdK9001: Sturen op snelheid is m.i. niet echt een goed uitgangspunt. [onderbouwing]
Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Voor mij werkte het in het begin prima, scheelde misscchien ook wel dat ik een vrij zware oude fiets had, dan trap je natuurlijk ook niet zo snel lucht. Kettinglijn deed er toen weinig toen want het barrel had maar 5 tandjes achter :P

Ik denk wel dat af en toe een sprintje zonder te schakelen kan helpen om te wennen aan een hogere cadans. Maar het is inderdaad niet verstandig om constant te trainen via een doelsnelheid en de rest van de factoren te negeren. (ik denk dat ik het hierboven wat onduidelijk neergezet heb)

Ik rij tegenwoordig zelfs zonder teller (vergeet steeds batterijen te halen) en merk daardoor dat het fijner is om een snelheid te hebben die ik kán rijden ipv die ik wil rijden. (waarbij het ironisch is dat ik daardoor harder ga dan ik vroeger geforceerd probeerde te gaan)

[ Voor 8% gewijzigd door BdK9001 op 08-06-2013 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
Nou de kogel is door de kerk en een fiets is gekocht :) Moet nog even wachten om hem op te halen (dik een maand) maar het aftellen is begonnen. Vlieg helaas morgen weer naar huis dus hij kan nog niet mee. Uiteindelijk bij 12gobiking langsgeweest en een mooie Focus gekocht.

Focus Cayo Evo 4.0

Afbeeldingslocatie: http://cdn.mos.bikeradar.com/images/bikes-and-gear/bikes/road/1363698452393-fnv49zk4ll0v-399-75.jpg

Gelijk de volgende acecsoires gekocht:
  • Shimano Ultegra SPD-SL pedalen
  • 2x Bontrager RXL carbon bidonhouder
  • Bontrager mini voor en achterlicht (Hier in Noorwegen veel tunnels en zijn lampjes altijd verplicht bij toertochten)
  • Lezyne Carbon fietspomp
  • Binnenband, bandenlichter, superklein plaksetje en multitool voor in het zadeltasje (bontrager seat pack pro mini zadeltasje)
Kan nu echt niet wachten totdat ik alles ga ophalen en ben zo blij als een klein kind nu!!!!

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Rene schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 17:00:
Nou de kogel is door de kerk en een fiets is gekocht :) Moet nog even wachten om hem op te halen (dik een maand) maar het aftellen is begonnen. Vlieg helaas morgen weer naar huis dus hij kan nog niet mee. Uiteindelijk bij 12gobiking langsgeweest en een mooie Focus gekocht.

Focus Cayo Evo 4.0

[afbeelding]

Gelijk de volgende acecsoires gekocht:
  • Shimano Ultegra SPD-SL pedalen
  • 2x Bontrager RXL carbon bidonhouder
  • Bontrager mini voor en achterlicht (Hier in Noorwegen veel tunnels en zijn lampjes altijd verplicht bij toertochten)
  • Lezyne Carbon fietspomp
  • Binnenband, bandenlichter, superklein plaksetje en multitool voor in het zadeltasje (bontrager seat pack pro mini zadeltasje)
Kan nu echt niet wachten totdat ik alles ga ophalen en ben zo blij als een klein kind nu!!!!
Toevallig! Net naar diezelfde fiets gekeken in Groningen. Fietst erg fijn. Mag ik vragen wat de nieuwprijs was?

Never mind. Zelfde prijs als in Groningen zie ik al. Ik krijg trouwens nog een verrassend goede inruil voor m'n Bulls Harrier2 uit 2011. Maar helaas net nog even niet genoeg geld voor de Cayo Evo 4 O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Tjebakka op 08-06-2013 17:03 ]

If it aint fixed, it's broken.

Pagina: 1 ... 77 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.