Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 103 Laatste
Acties:
  • 426.044 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
ISO op JIS is geen goed idee. Het kan wel, maar het is een noodgreep die zeker niet aan te raden is.

Er zijn wel compacts voor vierkant gemaakt, sterker nog ik rijd er mee op de winterfiets. Maar deze apparaten zijn zo populair dat ze nauwelijks te krijgen zijn. Zodra er eentje op MP of eBay komt, zijn ze meteen weg.

PowerTorque of UltraTorque (die laatste is technisch gezien beter) is zeker mogelijk, dan moet je wel bijbehorende cups (voor ITA) hebben. 10-speed is geen probleem, werkt prima op 9-speed.

Verreweg de goedkoopste optie is een tweedehands compact van Shimano, met bijbehorende Hollowtech II lagers voor ITA.

[edit]

Ik dacht al, ik heb dit topic elders al gezien ;)

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=54820

[ Voor 41% gewijzigd door havana op 06-05-2013 12:28 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:59

Pater

Terry Tate

Mex schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:19:
Ik heb al een tijdje de Garmin Edge 800 in gebruik en ben er erg tevreden over. Ik gebruik veel GPXjes van GPSIES of bv uit de Fietsersbond routeplanner. Komende donderdag wil ik dit rondje gaan rijden:

http://www.gpsies.com/map...zxjjcr&referrer=trackList

Waar ik een beetje bang voor ben zijn de kruisingen in de route, hoe kan ik de Garmin laten aangeven welke kant ik op moet op dergelijke 'kruispunten'?

Edit: ik gebruik OSM kaartmateriaal.
Op de pagina van Garmin kan je tegenwoordig routes plannen. Even een accountje aanmaken en dan via Plannen -> Koersen. Die kan je dan in Garmin openen via Training -> Koers.

http://connect.garmin.com

Succes!

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:48

Mex

Pater schreef op maandag 06 mei 2013 @ 13:10:
[...]

Op de pagina van Garmin kan je tegenwoordig routes plannen. Even een accountje aanmaken en dan via Plannen -> Koersen. Die kan je dan in Garmin openen via Training -> Koers.

http://connect.garmin.com

Succes!
Het maken of plannen van een route gaat prima. Alleen als je de route in het linkje bekijkt:

http://www.gpsies.com/map...zxjjcr&referrer=trackList

Dan zie je dat de track, de te volgen route, zichzelf een aantal keer kruist. Op die punten zou ik graag de goede kant op fietsen maar ik heb dus geen idee hoe ik het apparaat dit aan kan laten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

In Garmin zie je een pijl lopen over de route die je moet volgen. Dus je ziet die paarse lijn met een witte driehoek erover heen die de richting aangeeft waar je heen moet.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex

Mex

Pater schreef op maandag 06 mei 2013 @ 13:36:
In Garmin zie je een pijl lopen over de route die je moet volgen. Dus je ziet die paarse lijn met een witte driehoek erover heen die de richting aangeeft waar je heen moet.
Ik zal er vanavond eens naar kijken, tot nu toe reed ik altijd met een GPX track met daarop het kleine driehoekje wat ik dan zelf ben, verder geen info op het kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Het kan sowieso, uit mijn hoofd zit het ergens onder instellingen -> navigatie en heet het afslagbegeleiding o.i.d. die kun je aan- of uitzetten. Dat ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.dcrainmaker.com/images/2013/01/P1070192_thumb.jpg

Als je in de buurt van een afslag oid komt, zoomt hij in en met een dikke witte pijl zie je waar je heen moet, je eigen kleine zwarte pijltje beweegt dan door dat scherm heen.

@Pater: dit moet je wel aan hebben staan, kan ook uit namelijk.
@Mex: ik zou het vantevoren ff uitproberen in je wijk met een kleine route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex

Mex

Ik ga vanavond een rondje doen en dan test ik het meteen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Als je een koers tekent (dus GPX Track, je kunt trouwens beter TCX gebruiken) dan kun je daar (i.t.t. wat veel mensen denken) ook aanwijzingen bij krijgen bij de 800/810. Je moet dan inderdaad "afslagbegeleiding" (of 'guidance') aanzetten.

Maar realiseer je wel wat er gebeurt als je dit doet. De Garmin berekent nu een route die zoveel mogelijk recht doet aan de door jou gemaakte course. Als de kaart op jouw Garmin echter een weggetje niet kent (wat zeker niet onmogelijk is, of je nu CN of OSM gebruikt) dan gaat 't fout. Er zullen dan twee paarse lijnen op het scherm staan; de oorspronkelijke course én de door Garmin bedachte route. Erg verwarrend al bij al.

Lussen en dubbele stukken en courses zijn inderdaad problematisch. Dat is dan meteen ook zo ongeveer het enige nadeel van een course. Feitelijk zijn er vier dingen die je kan doen om toch foutloos te navigeren

1. Virtuele partner voor je uit laten fietsen
2. Gokken, ga je fout dan roept de Garmin "off course/van koers"
3. Onthouden
4. De route zo tekenen dat je bij een lus altijd eerst rechtdoor moet (o.i.d.)

[ Voor 3% gewijzigd door havana op 06-05-2013 14:50 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook die lelijke cadence sensor magneet van Garmin vervangen voor een magneet in de crank
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8262/8713069833_9e5ebae717.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

afgelopen 4 dagen elke dag op de fiets gezeten 330km gemaakt, zaterdag de 11-meren tocht gedaan, met senior, dus lekker rustig aan (27 km/u gemiddeld). Nadeel van dit weer is de ontieglijke hooikoorts die er mee gepaard gaat, wat ook nog eens elk jaar erger wordt :S.

Zijn er nog mensen die donderdag de Noorderrondrit gaan doen?

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

TheLemon schreef op maandag 06 mei 2013 @ 13:43:

@Pater: dit moet je wel aan hebben staan, kan ook uit namelijk.
Niet exact wat ik bedoelde. Ik heb de Edge 705. Het gaat hier om een Koers, niet om een Track (ik ben daar pas sinds kort achter, nu Routeyou.com bij mij niet lekker meer werkt en ik mijn tochten via garmin.com plan). Bij een Track geeft hij ook steeds begeleiding hoe je moet fietsen, wat ik echt MEGA irritant vind en nergens kon uitzetten. Bij Koers doet hij dat dus niet. Je ziet dus wel dat zwarte pijltje (jij dus) op die paarse lijn, maar je ziet ook de richting waar je naar toe moet fietsen aangegeven met een doorzichtig pijltje (dus alleen een zwart randje om die driehoek).

Ik zal kijken of ik daar binnenkort een fotootje van kan maken om te laten zien hoe dat eruit ziet.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Vanavond toch maar weer even wezen fietsen, ondanks mijn achillespees. Ben er nu achter dat al voel ik hem niet of iig bijna niet bij het fietsen, het toch wel vrij averechts werkt als ik teveel mijn best doe, en tja, gezien de eigen racefiets even uit elkaar ligt (schoonmaken volledige drivetrain vooral) op de geleende tijdritfiets gestapt. Dan ga je toch onbewust wat tempo maken op bepaalde trajecten. Best genoten van het fietsen op zich, best veel andere mensen op de racefiets gezien wel. Beste eigen tijd Groningen->Peize gezet, en dat met 'slechts' een vervelend zijwindje, verder gewoon wat willekeurige stukken vrij voluit gegaan.
Wel blij dat ik nu toch vrij duidelijk door heb hoe averechts het werkt, dus komende tijd enkel rustig uitfietsen helaas in de hoop dat de kwaal helemaal weg is als ik 3 Ballons moet doen en liever zelfs voor de Elfstedentocht, anders moet ik die laten schieten (niet geheel vrijwillig, mijn vader heeft kaarten gekocht, en denk dat hij zonder mij ook niet zal starten, en hij kan het wel gebruiken :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 16:22
Verwijderd schreef op maandag 06 mei 2013 @ 11:53:
[...]

En zo ziet dat er uit.... [video]
Wow respect. Ik rij zelf ook op een fixie met 44x16 maar daar ga ik echt geen berg mee opkomen.

Ik weet niet hoeveel % deze zijn die jullie gereden hebben?

Het steilste en langste wat je hier in de buurt heb is de zeelandbrug. En met flink windje tegen moet ik toch echt wel mijn best doen op dat hellinkje. Maar een hele berg met zo'n verzet. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Pater schreef op maandag 06 mei 2013 @ 17:40:
[...]

Niet exact wat ik bedoelde. Ik heb de Edge 705. Het gaat hier om een Koers, niet om een Track (ik ben daar pas sinds kort achter, nu Routeyou.com bij mij niet lekker meer werkt en ik mijn tochten via garmin.com plan). Bij een Track geeft hij ook steeds begeleiding hoe je moet fietsen, wat ik echt MEGA irritant vind en nergens kon uitzetten. Bij Koers doet hij dat dus niet. Je ziet dus wel dat zwarte pijltje (jij dus) op die paarse lijn, maar je ziet ook de richting waar je naar toe moet fietsen aangegeven met een doorzichtig pijltje (dus alleen een zwart randje om die driehoek).

Ik zal kijken of ik daar binnenkort een fotootje van kan maken om te laten zien hoe dat eruit ziet.
Course en een track zijn hetzelfde. Enige verschil is dat je bij een course ook info over hoogte kunt inbakken en de virtuele partner kunt laten meefietsen.

Wanneer we over aanwijzingen spreken, spreken we van een route. Bestandsnaam eindigend op GPX.

Overigens kan een track ook GPX zijn. Een course is CRS op de Edge 705 en TXC op de nieuwere modellen.

Wil je geen aanwijzingen, dus nooit GPX gebruiken!

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

Verwijderd schreef op maandag 06 mei 2013 @ 15:24:
Ik heb ook die lelijke cadence sensor magneet van Garmin vervangen voor een magneet in de crank
Geweldig! Waar haal je die?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Volgens mij voor 5 euro overal? Wiggle, Bike2build, Rose.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Loop eens een goede bloemenzaak binnen... die hebben ze ook: boeket magneet. Kost rond de 2 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wazzup! schreef op maandag 06 mei 2013 @ 22:04:
[...]

Wow respect. Ik rij zelf ook op een fixie met 44x16 maar daar ga ik echt geen berg mee opkomen.

Ik weet niet hoeveel % deze zijn die jullie gereden hebben?

Het steilste en langste wat je hier in de buurt heb is de zeelandbrug. En met flink windje tegen moet ik toch echt wel mijn best doen op dat hellinkje. Maar een hele berg met zo'n verzet. _/-\o_
De route langs de kust is 12,2Km en de hellingen gaan tot 7,5%, met in de bochten stijlere stukken. Het zijn lange klimmen en je kunt enkel op bepaalde stukken stoppen dus je moet doorfietsen om boven te komen.
Het uitzicht is spectaculair omdat je naast de zee op hoogte rijdt.

Die magneet heb ik bij "Servei Estacio" gekocht, maar die zitten niet in NL denk ik :+ . Verder op Ebay, en bij de bloemisten heb ik ook gelezen inderdaad. Het moet wel een "neodymium" magneet zijn (oftewel een "rare earth magnet")

[Vimeo: https://vimeo.com/65597453]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 19:50
Wat bedoeld men eigenlijk met 44x16? Is dat het aantal tanden op een tandwiel voor/achter? Geloof dat ik het wel eerder voorbij heb zien komen bv bij de Holland Sport documentaire over Parijs - Roubaix (aanrader btw).

Qua speed/cadancemeter lijkt me deze overigens wel fijn http://www.dcrainmaker.co...-speedcadence-sensor.html

Heb zelf de Joe blow maar idd met hendel en dus verlies je wat lucht bij ontkoppelen dat kan je natuurlijk compenseren. Had ik van de SKS geweten dan had ik die gekocht. Wat gebruik je eigenlijk voor onderweg Havana?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Topeak Micro Rocket.

Gelukkig maar heel weinig nodig, ik rijd maar 1x per 5000 km lek gemiddeld.

Dude op MP verkoopt die cadansmagneten trouwens ook.

[ Voor 22% gewijzigd door havana op 07-05-2013 06:55 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

havana schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 06:55:
Thanks, ik dacht dat het spiffy hardware was, maar dat valt dus reuze mee :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeFeCt schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 08:02:
[...]

Thanks, ik dacht dat het spiffy hardware was, maar dat valt dus reuze mee :)
It's plain physics baby, no rocket science!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik heb 'm van deze aanbieder. Is betrouwbaar!

http://link.marktplaats.nl/654418718

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:34
DeFeCt schreef op maandag 06 mei 2013 @ 23:07:
[...]

Geweldig! Waar haal je die?
Vorige week heb ik een magneet bij de bloemist gehaald (corsagemagneet) voor nog geen 1,50. Werkt perfect en ziet er zoveel beter uit.. Magneet is zelfs sterker dan het orgineel waardoor de candansmeter rechter kan staan.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Nu het toch over cadans sensors gaat, de laatste tijd geeft mn Polar regelmatig geen goede snelheid meer aan, of helemaal geen. Dan staat er gewoon dat ik 0kmpu fiets. Erg frustrerend als ik hard aan het knallen ben over de Langevelderslag met over de 50kmpu en dat er dan staat dat ik 0 ga. En ook de kilometerstand klopt niet meer :P is dat op te lossen met een sterkere magneet, of hoe werken die Polar sensors? Kan daar een andere batterij in? Ik heb dit probleem zowel met mn cadans als snelheidsmeter, de batterij in mn Polar computer + hartslagmeter heb ik laatst al vervangen. Maar dat hielp dus niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Widow op 07-05-2013 09:50 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik heb een tijdje geleden wat magneetjes besteld in China: http://dx.com/p/super-str...s-20-pack-12mm-x-1mm-5964. Die zijn maar 1mm dik, heb er twee op elkaar in m'n crank gestopt, en dat werkt perfect.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Laatst online: 12:44
Goeie tip :) Als die garmin cadanssensor het bij mij weer laat afweten ga ik dat ook eens proberen met zo'n magneetje in de crank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
havana schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 06:55:
Topeak Micro Rocket.

Gelukkig maar heel weinig nodig, ik rijd maar 1x per 5000 km lek gemiddeld.

Kan je trouwens niet die klassieke kop gewoon los kopen en met de Joe Blow gebruiken?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik heb zowaar de FD-6770 Ultegra Di2 voor derailleur binnen. Nu eens kijken wat ik doe... Het is al met al toch wel veel geld om 'even' de achter derrie en shifters erbij te halen, om nog te zwijgen van nog een keer zoveel geld voor accu, houder en kabels + aanstuur-unit... Even zien of eBay nog een uitkomst bied of dat ik me in kan houden. Het lijkt me verder wel wat, de fiets ombouwen naar Di2 (Was 9sp Tiagra, werd 10sp Tiagra en inmiddels crank/cassette/ketting in rear-derrie Ultegra). Oude 10sp spul gaat als het meezit op een CX frame dat ik hopelijk binnenkort heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Widow schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 09:49:
Nu het toch over cadans sensors gaat, de laatste tijd geeft mn Polar regelmatig geen goede snelheid meer aan, of helemaal geen. Dan staat er gewoon dat ik 0kmpu fiets. Erg frustrerend als ik hard aan het knallen ben over de Langevelderslag met over de 50kmpu en dat er dan staat dat ik 0 ga. En ook de kilometerstand klopt niet meer :P is dat op te lossen met een sterkere magneet, of hoe werken die Polar sensors? Kan daar een andere batterij in? Ik heb dit probleem zowel met mn cadans als snelheidsmeter, de batterij in mn Polar computer + hartslagmeter heb ik laatst al vervangen. Maar dat hielp dus niet.
Vriend van mij had daar ook last van. Heel simpele oplossing: draai het magneetje naar buiten toe, richting de sensor. Bleek bij hem het probleem te veroorzaken (tijdens het poetsen van de fiets had hij het magneetje naar binnen gedraaid).

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Polar sensoren :r

Ik had vaak dat wanneer ik ingehaald werd door een auto, de sensor de snelheid van de auto meette. Dan stond er ineens 56 km/uur ofzo in m'n display :P

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 21:22
havana schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:33:

Ik had vaak dat wanneer ik ingehaald werd door een auto, de sensor de snelheid van de auto meette. Dan stond er ineens 56 km/uur ofzo in m'n display :P
De hartslag band is prima. Zag het hier laatst voorbij komen. Heb nu de garmin sensor op de polor band en geen gedonder meer met hartslagen van < 50.

Mocht van de chirurg weer sporten. En ook blij om na 3 (bijna 4) weken niet gefietst te hebben. Gisteren mooi 43 kilometer afgelegd :burgum/buitenpost/kollum/dokkum en terug. HR onder de 150 gehouden, wou niet al te mal starten. Heerlijk fietsweer. De 11 steden kan gelukkig door gaan. :)

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
havana schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:33:

Dan hebben we het wel over de goedkope ongecodeerde Polar spullen neem ik aan? Dat is natuurlijk ook geen eerlijk vergelijk met de hedendaagse deftige ANT+-sensoren. In de tijd dat ik met Polar rondgereden heb (W.I.N.D. sensoren) heb ik nooit problemen gehad met de sensoren, althans niet in die mate als dat mijn Garmin onwaarschijnlijke output genereert.

[ Voor 7% gewijzigd door argro op 07-05-2013 14:47 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Pre-WIND sensoren inderdaad. Wat een brol.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
Verwijderd schreef op maandag 06 mei 2013 @ 23:47:
[...]

De route langs de kust is 12,2Km en de hellingen gaan tot 7,5%, met in de bochten stijlere stukken. Het zijn lange klimmen en je kunt enkel op bepaalde stukken stoppen dus je moet doorfietsen om boven te komen.
Het uitzicht is spectaculair omdat je naast de zee op hoogte rijdt.

Die magneet heb ik bij "Servei Estacio" gekocht, maar die zitten niet in NL denk ik :+ . Verder op Ebay, en bij de bloemisten heb ik ook gelezen inderdaad. Het moet wel een "neodymium" magneet zijn (oftewel een "rare earth magnet")

[video]
Dat is de moeite 7,5% :) . Dat betekend zeker na elk rondje ketting stellen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
Graham schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 03:23:
Wat bedoeld men eigenlijk met 44x16? Is dat het aantal tanden op een tandwiel voor/achter? Geloof dat ik het wel eerder voorbij heb zien komen bv bij de Holland Sport documentaire over Parijs - Roubaix (aanrader btw).

Qua speed/cadancemeter lijkt me deze overigens wel fijn http://www.dcrainmaker.co...-speedcadence-sensor.html

Heb zelf de Joe blow maar idd met hendel en dus verlies je wat lucht bij ontkoppelen dat kan je natuurlijk compenseren. Had ik van de SKS geweten dan had ik die gekocht. Wat gebruik je eigenlijk voor onderweg Havana?
Dat zijn inderdaad het aantal tanden voor en achter. Hoe groter voor en hoe kleiner achter hoe zwaarder het verzet.

Hier nog een handig tabel.
http://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

besteld! ;)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wazzup! schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 18:53:
[...]

Dat is de moeite 7,5% :) . Dat betekend zeker na elk rondje ketting stellen. :p
Valt mee hoor, ik heb er ook net een nieuwe ketting op liggen trouwens :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 10:39
Ok ik heb sinds vrijdag een probleem met mijn shimano tiagra voorderailleur.

Ik stond klaar om te gaan fietsen en na 300 meten wilde ik schakelen (voor) maar er gebeurde niets. Afgestapt om te kijken of ik het probleem zag....De versnellingskabel was losgeschoten van de voorderailleur.
Omgedraaid naar huis lopen en daar vastgezet en kort rondje gefietst omdat het niet lekker wilde schakelen.

Vanavond druk bezig geweest om het weer werkend te krijgen maar het lijkt wel alsof de versteller/shifter nu ook stuk is. Het afstellen wilde op zich goed lukken. Maar op het moment dat ik wilde schakelen wilde de shifter niet meer doorklikken. Na veel moeite geluk dat de ketting van het kleine blad terugging naar het grote blad maar vervolgens gebeurde er niets meer. Net druk op youtube en internet aan het kijken geweest naar het afstellen maar ik heb het gedaan zoals de guides zeggen dat het moet.

YouTube: Gear Cable Replacement
YouTube: Fine Tune Your Gear

Kan ik beter kijken of ik ergens goedkoop een linkershifter op de kop kan tikken en proberen of het probleem dan is opgelost of naar de LBS gaan en die er naar laten kijken?

Of heeft iemand een andere suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:27
Soort van pechvakantie. Vandaag mijn gerepareerde fiets opgehaald en tochtje gemaakt. (108 km / 1700 hm), met ietwat regen, een uurtje of 3,5, blijkt mijn Edge 800 water gehapt te hebben waardoor de USB aansluiting alleen nog maar als voeding fungeert.
En tot overmaat van ramp blijkt ook nog eens dat - in tegenstelling tot wat ik dacht - de instelling zo is dat 'ie het interne geheugen gebruikt voor opslag, niet de SD.
Enige troost is a. dat veel mensen dit hebben en b. dat het een goed excuus is om een 810 te bestellen.
update: een paar uurtjes verwarming lijkt wonderen te hebben gedaan (hoewel de corrosie ongetwijfeld gaat volgen) en ik heb de training alsnog uit kunnen lezen.

[ Voor 13% gewijzigd door StevenK op 07-05-2013 23:48 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Tiagra shifter ook afgaande op je voorderrie? 2x of 3x? Eerst maar eens uitsluiten:
  • Als je de binnenkabel los hebt hangen kun je dan wel schakelen terwijl je met je andere hand de binnenkabel vasthoudt en je dus 1 of 2 stapjes (gelang double of triple) de kabel naar binnen voelt trekken?
  • En met wederom de kabel los; je derailleur wil met de hand nog wel soepel van binnen naar buiten?
  • binnenkabel gaat nog soepel door de buitenkabel? Geen rare knikken ook?
  • Nergens de buitenkabel uit een tonnetje geschoten?
  • kooi niet verbogen?
  • de hele voorderrie niet gedraaid om de zitbuis?
  • En hele rare vraag: is de binnenkabel er ook helemaal uit geweest? Je kan als je echt loopt te snurken de binnenkabel in de shifter doen terwijl die niet in de juiste stand staat, maar dat is wel erg extreem.
Verder leesvoer: http://www.m-gineering.nl/derafst.htm#storingslijst

Als de shifter stuk is kan je die inderdaad vervangen (of zelf repareren als je tweaker bent). Maar dat is weer een ander checklistje. Eerst maar kijken of het aan de shifter, de kabel(routing) of de derrie ligt.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 10:39
Jazzper schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 00:07:
[...]

Tiagra shifter ook afgaande op je voorderrie? 2x of 3x? Eerst maar eens uitsluiten:
  • Als je de binnenkabel los hebt hangen kun je dan wel schakelen terwijl je met je andere hand de binnenkabel vasthoudt en je dus 1 of 2 stapjes (gelang double of triple) de kabel naar binnen voelt trekken?
  • En met wederom de kabel los; je derailleur wil met de hand nog wel soepel van binnen naar buiten?
  • binnenkabel gaat nog soepel door de buitenkabel? Geen rare knikken ook?
  • Nergens de buitenkabel uit een tonnetje geschoten?
  • kooi niet verbogen?
  • de hele voorderrie niet gedraaid om de zitbuis?
  • En hele rare vraag: is de binnenkabel er ook helemaal uit geweest? Je kan als je echt loopt te snurken de binnenkabel in de shifter doen terwijl die niet in de juiste stand staat, maar dat is wel erg extreem.
Verder leesvoer: http://www.m-gineering.nl/derafst.htm#storingslijst

Als de shifter stuk is kan je die inderdaad vervangen (of zelf repareren als je tweaker bent). Maar dat is weer een ander checklistje. Eerst maar kijken of het aan de shifter, de kabel(routing) of de derrie ligt.
Thnx ik ga het morgen checken! Mijn afweging was of kunnen repareren, of een nieuwe fiets. Ik ga eerst kijken of ik hem kan fixen en dit seizoen nog erop kan fietsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
StevenK schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 23:03:
Soort van pechvakantie. Vandaag mijn gerepareerde fiets opgehaald en tochtje gemaakt. (108 km / 1700 hm), met ietwat regen, een uurtje of 3,5, blijkt mijn Edge 800 water gehapt te hebben waardoor de USB aansluiting alleen nog maar als voeding fungeert.
En tot overmaat van ramp blijkt ook nog eens dat - in tegenstelling tot wat ik dacht - de instelling zo is dat 'ie het interne geheugen gebruikt voor opslag, niet de SD.
Enige troost is a. dat veel mensen dit hebben en b. dat het een goed excuus is om een 810 te bestellen.
update: een paar uurtjes verwarming lijkt wonderen te hebben gedaan (hoewel de corrosie ongetwijfeld gaat volgen) en ik heb de training alsnog uit kunnen lezen.
Beetje WD-40 inspuiten tegen de roest.

Enneh: een training niet kunnen uitlezen - er zijn ergere dingen hé. Vroeger dacht ik ook dat ik niet trainde als m'n hartslagmeterband weer eens liep te fucken maar guess what; zonder al die elektronica train je ook gewoon hoor ;)

[ Voor 12% gewijzigd door havana op 08-05-2013 08:28 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

WD-40 op microelectronica? :x
Liever kijken of je hem kan openschroeven en dan droogdeppen en föhnen, dan zal het met de roest wel meevallen. Als je kan vinden waar het water doorheen kwam, moet je die kier even een beetje met dik vet insmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Nixo schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 08:25:
[...]

Thnx ik ga het morgen checken! Mijn afweging was of kunnen repareren, of een nieuwe fiets. Ik ga eerst kijken of ik hem kan fixen en dit seizoen nog erop kan fietsen. :)
Als je de kabel loshaalt kun je doorgaans sowieso vrij goed 'horen' of je shifter werkt (je hoort hem duidelijk klikken). Daarna met kabel erin kijken of de kabel inderdaad mee-beweegt bij het klikken. Dan kijken of je kabel soepel door de buitenmantel loopt (dus aanleggen t/m voorderrie en daar weer zien of kabel netjes meebeweegt). Tot slot natuurlijk goed nagaan dat je shifter in de goede stand staat en je de kabel op het juiste tandwiel vastspant.
Checken dat je voorderrie zelf met de hand nog goed kan bewegen is ook wel belangrijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:42

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb de Time RXS first pedalen, bevallen prima. Echter is dit het 2de seizoen. Hoelang gaat ze gemiddeld mee? Heb er iets van 5000km mee gefietst denk ik.

De lagers lopen niet meer soepel, tevens piepen de plaatjes. Hoevaak dien je deze te vervangen?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:45
TheLemon schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 08:31:
WD-40 op microelectronica? :x
Liever kijken of je hem kan openschroeven en dan droogdeppen en föhnen, dan zal het met de roest wel meevallen. Als je kan vinden waar het water doorheen kwam, moet je die kier even een beetje met dik vet insmeren.
Ik ghad mijn Iphone in de wasmachine gegooid na het trainen en deze was ook dood. Mijn tip:

Ook openschroeven en hem op 50 graden een nacht in de oven gooien. Eventueel gevolgd door een dag in een bak rijst. Laatste waan nbiet nodig en mijn iphone doet het weer perfect! Moet met een Edge sdus ook te doen zijn.
Que??? :+

Trouwens aankomende zaterdag bij de LBS langs om te vragen wat de levertijd van de Basso in mijn favoriete kleur is. Gelijk vragen waarom de upgrade naar Ultegra bijna ruim 400 euro meer kost en of dat niet goedkoper kan. (Voor 200 meer had ik hem wel Ultegra afgemonteerd besteld). 400 vind ik toch vrij veel, aangezien het retail maar 200 duurder is als je een kit koopt. 105 is verder prima om te beginnen en het carbon frame is een eventuele upgrade volgend jaar wel waard.

Ben benieuwd!

[ Voor 34% gewijzigd door Rene op 08-05-2013 10:40 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 10:21
Nu je toetsenbord nog fixen :p

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik ben op zoek naar een goed regen/windjack voor op de racefiets. Wie heeft er tips? Mijn eisen, in volgorde van belangrijkheid:

- Past opgevouwen in een shirtzakje
- Winddicht
- Regendicht
- Ademend zodat je je niet kapotzweet

Deze combi van eisen vind je vast wel in Rapha en Castelli jasjes van €250,- oid, maar ik ben benieuwd of iemand goede ervaringen heeft met jasjes van, zeg, max. €120,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
havana schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 08:27:
[...]

Beetje WD-40 inspuiten tegen de roest.

Enneh: een training niet kunnen uitlezen - er zijn ergere dingen hé. Vroeger dacht ik ook dat ik niet trainde als m'n hartslagmeterband weer eens liep te fucken maar guess what; zonder al die elektronica train je ook gewoon hoor ;)
Die loszittende spider zondag vond ik een stuk beroerder :), want daarmee kon ik echt niet verder fietsen. Al die getalletjes zijn leuk, maar zeker niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yess!! mijn Canyon is verzonden..... nu nog even wachten en dan genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
TheLemon schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:19:
Ik ben op zoek naar een goed regen/windjack voor op de racefiets. Wie heeft er tips? Mijn eisen, in volgorde van belangrijkheid:

- Winddicht
- Regendicht

Deze combi van eisen vind je vast wel in Rapha en Castelli jasjes van €250,- oid, maar ik ben benieuwd of iemand goede ervaringen heeft met jasjes van, zeg, max. €120,-
Heb deze van Gore, best okay imo :)

[ Voor 4% gewijzigd door ravenger op 08-05-2013 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:31

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Voor mij is het seizoen ook weer begonnen (de eerdere periode met lekker weer kon ik helaas niet fietsen wegens tentamens), dus beide racefietsen weer uit de mottenballen gehaald en even ontdaan van het opgedane stof. De oudste (1997 Pinarello Stelvio) ook voorzien van nieuwe blokjes (de oude waren nog origineel :X ) Maar de remperformance is wat mij betreft nog ver onder par. Qua afstelling heb ik alle 'officiële' richtlijnen gevolgd: blokje +/- 1 mm van de velg, centreren, kabelspanning checken en de nippel goed afstellen. Helaas blijft de performance matig. Nu is het mijn reservefiets, en met een beetje kracht stopt ie ook wel op tijd, maar het zou fijn zijn als het iets beter kon. De remhoeven vervangen zie ik niet zo zitten, ik wil de fiets graag zo origineel mogelijk houden. Ik denk er wel over om alle kabels te vervangen (dus ook de schakelkabels) De groep is overigens een Campagnolo Athena (de oude, niet die een paar jaar geleden geherintroduceerd is). Op zich werkt alles, maar het gaat gewoon niet meer zo soepel als vroeger, zou het vervangen van de kabels dit oplossen?

Daarnaast nog een tweede vraag: Zowel ik als een huisgenoot zijn in de markt voor een helm (hij begint net en de mijne is al bijna 10 jaar oud en zit verrot). Nu zag ik dat de Action fietshelmen verkoopt voor het ridicule bedrag van €5 (of 7 in ieder geval weinig). De vraag is dus: durf ik mijn hoofd toe te vertrouwen aan een stukje piepschuim van die prijs, of zal ik een duurder stuk piepschuim halen?

We zijn van plan om een grote bestelling te gaan plaatsen bij Rose, met kleding, handschoenen, binnenbanden en evt helmen, zijn er nog aanraders qua merken (ik heb nu 2 setjes van BioRacer, een hele oude (13 jaar) en een relatief nieuwe (3 jaar, maar zelden gedragen omdat het niet lekker zit))

PS: mocht iemand nog een Ultegra CS-6500 9-speed cassette overhebben op 11-21 of 12-21 (hoe vlakker, hoe beter, ik heb een compact) dan heb ik een 12-25 en een 12-27 te ruil, de 12-25 is 3x gebruikt, de 12-27 denk ik 500-700km

PPS: mochten er mensen in de buurt van Utrecht zijn die een beetje willen toeren in de omgeving (+/- 45-75km @ 28-30 gemiddeld -> Het is de bedoeling om steeds langer en/of harder te gaan), stuur een DM :)

[ Voor 9% gewijzigd door BdK9001 op 08-05-2013 16:45 ]

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Winddicht
- Regendicht

Deze is echt perfect: http://www.rose.nl/artikel/ziener-regenjack-coon/aid:623156
71 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:28

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik heb verzetten stress! Ik rij met 53/42 en 13-21 (8-speed). Ik merk tegen de wind in (zeg 4 bft in de polder) dat ik een lichter verzet nodig heb. Aangezien ik in de zomer ook wel wat bescheiden heuvels (geen bergen) wil gaan bezoeken is een lichter verzet nodig.

Een andere cassette ligt natuurlijk voor de hand (13-23 of 13-26). Maar ik zit ook te overwegen om mijn binnenblad te vervangen.

Een paar vragen die ik via Google niet beantwoord krijg:

Ik heb een 42A binnenblad (90'er jaren shimano 105) waar ik bijvoorbeeld een 39B kettingblad of een 39 D blad voor zou kunnen kopen. Wat betekent die "A" en "B", "D"?

Omdat ik voor het wisselen van het binnenblad waarschijnlijk toch een crank moet trekken kan ik ook een el cheapo compact monteren, bijvoorbeeld de FC-2350 van 30 euro. Het enorme gewicht maakt voor mijn stalen fiets toch niet uit. En ik ben zelf al bijna 100 kg. Nadeel: gat bij 30 km/h dus waarschijnlijk toch een 39 binnenblad nodig. Voordeel: compact voor heuvels.

Weet iemand of het past? Mijn huidige crankstel FC-1056 hoort bij een bottom bracket van 107mm volgens velobase. Lijkt dus niet te passen.

[ Voor 17% gewijzigd door vliegnerd op 08-05-2013 19:04 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
Bij de lidl liggen er nu fietsbroeken (bibshorts).
Ik heb er eentje geprobeert (maat M) en ik moet zeggen voor die 12,99 is het lang niet slecht eigenlijk.
Dus als je nog goedkoop een broek zoekt of eentje voor erbij of zo zou ik het proberen.
Terug brengen kan daar ook altijd overgens.

http://www.lidl.nl/cps/rd...nl/hs.xsl/index_38132.htm

[ Voor 10% gewijzigd door Wazzup! op 08-05-2013 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik heb best vaak loop en fietskleding bij de Lidl en de Aldi gekocht in het verleden voor erbij. Meestal best ok kwaliteit, maar die maten... geen peil op te trekken. Meestal vallen de maten klein, maar ik heb ook wel eens een reflecterend overvestje gekocht voor het hardlopen die juist als medium echt mega groot was. Soms heb je mazzel en heeft iemand iets open getrokken en kun je beetje gokken in de winkel (want probeer het maar eens terug te proppen in dat plastic).
vliegnerd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 18:21:

Ik heb een 42A binnenblad (90'er jaren shimano 105) waar ik bijvoorbeeld een 39B kettingblad of een 39 D blad voor zou kunnen kopen. Wat betekent die "A" en "B", "D"?

Omdat ik voor het wisselen van het binnenblad waarschijnlijk toch een crank moet trekken kan ik ook een el cheapo compact monteren, bijvoorbeeld de FC-2350 van 30 euro. Het enorme gewicht maakt voor mijn stalen fiets toch niet uit. En ik ben zelf al bijna 100 kg. Nadeel: gat bij 30 km/h dus waarschijnlijk toch een 39 binnenblad nodig. Voordeel: compact voor heuvels.

Weet iemand of het past? Mijn huidige crankstel FC-1056 hoort bij een bottom bracket van 107mm volgens velobase. Lijkt dus niet te passen.
heb je geen grotere casssettes achter? Je kan met mazzel wel tot 28 of 30 gaan. Zit je op 42x28 bijvoorbeeld. Als stuk gunstiger.

In je verhaal mist de BCD: bolt circle diameter ookwel steek. Ik gok dat die van jou 130 ofzo is? Dan kan je inderdaad minimaal 39 (en 38) erop schroeven. Die crank die je linkt bij Rose is max 170mm. Hoe groot ben je bij die 100kg? Wellicht wat korte crank voor je. Het is een JIS; de japanse variant van vierkante trapas. Als je wat oudere fiets hebt met shimano erop grote kans dat het goed is. (niet te verwarren met ISO vierkant: http://sheldonbrown.com/bbtaper.html). Die 107mm is breedte van de as. Of het past met je crankstel in combinatie met de rest van je fiets (je wil niet dat het binnenblad tegen je achterbrug aanschuurt) kan ik zo niet zeggen. Maar grote kans van wel als het nu past. Geen garantie.

Nog een alternatief; van marktlaats een oudere shimano crankset scoren met juiste type trapas en 39 als kleinste (53/39 is vrij gangbaar). Achter een cassette met zo'n groot mogelijk (als compatible met derailleur en fiets) kransje.

[ Voor 68% gewijzigd door Jazzper op 08-05-2013 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjalt douma
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-11-2022
Misschien dat fietskledingvoordeel.nl iets voor je is ?
ik gebruik het al een jaartje en het bevalt me goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Hoewel het als compressie-shirt (dan verwacht ik dus compressie onder-shirt/hemd) zit er een full-zip en zakken achterin de Lidl kleding. Ik vind hem wel prettig zitten en maatje M broek kan *net*, duidelijk 'compressie' zeg maar. Lijkt me voor de warme dagen een prima optie in ieder geval, zeker voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Jazzper schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 19:54:

Die crank die je linkt bij Rose is max 170mm. Hoe groot ben je bij die 100kg? Wellicht wat korte crank voor je. Het is een JIS; de japanse variant van vierkante trapas. Als je wat oudere fiets hebt met shimano erop grote kans dat het goed is.
Ik heb nu een 170mm FC-1056 crank. 130BCD met een 107mm JIS trapas (volgens velobase). EDIT: Ik ben 1.97m met bbl van 95cm.
Langere krank (evt via marktplaats) met een 39 blad lijkt inderdaad een goede optie.

Maar wat ik echt nu uit google krijg is wat de hoofdletters na het aantal tanden betekenen 42A, 39B, 39D ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Oké, materiaalpech.

Ik had een beetje speling op het stuur. Dus netjes de boutjes van de stuurpen los gedraaid en toen het boutje in het balhoofd iets aangedraaid. Bij het weer vastdraaien van de boutjes van de stuurpen ging het echter mis. Een van beide boutjes is afgeknapt, nog voordat ik bij de (aangegeven) 6Nm aangekomen was. Het andere boutje zit wel weer netjes vast op 6Nm.

Nu twee vragen:
- Kan ik zo fietsen? (Morgen Klimclassic op het programma staan.)
- Hoe krijg ik het restant van het boutje er uit?

[ Voor 5% gewijzigd door argro op 08-05-2013 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

vliegnerd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 20:16:
[...]
Maar wat ik echt nu uit google krijg is wat de hoofdletters na het aantal tanden betekenen 42A, 39B, 39D ?
Ik weet dat het op dit moment, Ultegra (A,B) en Dura Ace (A,B,E) ligt aan de 'overgang' tussen de tanden. Shimano maakt niet alle tanden even lang en dik om specifieke punten in de draaing van je crank te hebben waar de ketting het makkelijkst schakelt. Met andere vertanding zal de 'overeenkomst' tussen binnen en buitenblad dus verschillen (Dura Ace -E serie is bijvoorbeeld 44T binnen met 54-56T buiten). Dus het zal hooguit iets minder goed schakelen. Ik zou jezelf een los doen en gewoon een TA-Specialites blad halen met de juiste BCD. Die doet niet aan afwijkende tanden en andere moeilijke dingen en schakelt net zo prima. Ik draai op het moment met een Ultegra crank met Shimano 53T buiten, type -B. En heb voor binnen een 38T en een 42T blad van TA-Specialites. Bevalt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

argro schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 20:16:
Oké, materiaalpech.

Ik had een beetje speling op het stuur. Dus netjes de boutjes van de stuurpen los gedraaid en toen het boutje in het balhoofd iets aangedraaid. Bij het weer vastdraaien van de boutjes van de stuurpen ging het echter mis. Een van beide boutjes is afgeknapt, nog voordat ik bij de (aangegeven) 6Nm aangekomen was. Het andere boutje zit wel weer netjes vast op 6Nm.

Nu twee vragen:
Of je zo kan fietsen, ja maar aan het stuur gaan hangen zou ik je afraden, ook staat er meer druk op de drie overgebleven bouten, dus het verstandigste is om niet te gaan fietsen.

Het stukkende boutje kan je proberen uit te boren, meeste kans daarmee dat de het draad daarbij nog heel blijft.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Gezien hij ook aan het boutje van het balhoofd heeft gedraaid verwacht ik dat het om de andere kant van de stuurpen zal gaan, en dus waarschijnlijk om slechts 1 van 2 boutjes die er nu nog op zit. Oplossing: niet moeilijk doen, langs LBS. Oude dinge eraf laten flexen en nieuwe kopen. Doorrijden is gewoon gevaarlijk, die 2e gaat knappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana

- Winddicht
- Regendicht

Ik heb een Castelli regenjasje, bevalt prima. Gekocht bij Futurum voor iets van 75 euro.

Oh ja, de ademende regenjas moet nog worden uitgevonden.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
argro schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 20:16:
Oké, materiaalpech.

Nu twee vragen:
Nee. Niet gaan fietsen, als dat ding breekt kan je gelijk door naar de tandarts.
Had je ze wel ingevet voor je ging monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Zo vanaf vandaag ben ik lid van de 'als ik geen helm had gedragen dan' groep. Topdag fietsen in de be-de-lux, denk dat het ook Eiffel heet. Erg mooi. Aan het eind van de middag begon het te regenen wat sommige wegen wat glad maakte. In een rechte afdaling gleed ik vol op m'n plaat met 30+. Berg schaafwonden, licht hoofdpijntje en gebogen derailleurhanger en veel visuele schade. Ik moet morgen even goed naar m'n carbon en frame kijken,of ik het nog vertrouw. Klote

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik zou niet durven fietsen met slechts een boutje. Heb je niet nog een stuurpen ergens? Op je mtb bijvoorbeeld. Met een beetje mazzel is de diameter van de kant van het stuur gelijk en kun je gewoon wisselen. Waar heb je die classic? anders kom je bij mij maar een pen halen. Maar dat is in Zeist. Moet wel heel toevallig in de buurt zijn en aan de naam klimclassic te zien is dat het niet haha.

@vliegnerd: Dit kan wat zijn: http://link.marktplaats.nl/669557275 Wel 170 maar voor 20 euro een 105 53/39. Als de trapas geen Jis is (maar ik denk het wel aan de leeftijd te zien (gele 105 letters is ongeveer 1998/1999 en ik denk dat het specifiek deze is: FC-1056/1057, heb hem zelf ook bij mijn onderdelen liggen) kun je altijd nog de trapas erbij vragen (mits zelfde draad).

edit: @hierboven au! en Fuck! en hopen dat schade meevalt

[ Voor 3% gewijzigd door Jazzper op 08-05-2013 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
havana schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:37:
[...]

Ik heb een Castelli regenjasje, bevalt prima. Gekocht bij Futurum voor iets van 75 euro.

Oh ja, de ademende regenjas moet nog worden uitgevonden.
Ademend bestaan wel maar dan is het vaak de tijdelijke "active shell" (gore-tex) jas varianten. Het active shell gedeelde van de jas is een impregneer laag. Helaas gaat die er na verloop van tijd af en dan krijg je last van het "wet-out" effect. Water loopt er dan niet af zoals het eigenlijk hoort maar blijft er op liggen en dus krijg je het koud. Je kan zelf opnieuw de jas impregneren met zoiets als NIKWAX maar je krijgt het nooit terug zoals nieuw uit de fabriek. Qua hiken heb ik ervaring met een active shell...tis uiteindelijk niet het geld waard naar mijn idee. Filmpje van wat ik bedoel --> YouTube: Breathable Rain Gear Failure - REI Kitmah eVent Jacket Torres del Paine Chile

Welke heb jij van Castelli?

[ Voor 10% gewijzigd door Graham op 08-05-2013 23:42 . Reden: typos,filmpje ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanland
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 16:30
Maar wielrennen met of na regen is toch niet echt aan te raden, vanwege gladheid enzo? Tenzij je inderdaad onderweg bent, dan heb je inderdaad niet veel keuze nee. :x
@MrAngry: Succes met herstel. Hopelijk kan je snel weer met een goed gevoel en veilig fietsen!

Zie dat jullie het trouwens over zowel die "krappe"/thight-shirts en "regenjassen". In hoeverre is die eerste aan te raden bij welke temperaturen? Zelf lijkt het mij irritant, maar wil nog wel kunnen fietsen met een temperatuurtje van 15/20+ graden. Of kan ik dan beter voor zo'n regenjas gaan, zijn die ook een beetje winddicht?, of wat is hier een goede optie in. Kan zo'n tight shirt uiteraard moeilijk uit"proberen". :P

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik heb de Leggero van Castelli.

http://www.mantel-bikeparts.nl/castelli-leggero

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die heb ik ook, super fijn jasje, en voor de "zwaardere regen" heb ik een Squadra.
Ik wil wel een Gabba kopen, maar het weer is hier er niet slecht genoeg voor, dus spendeer ik dat geld liever op andere dingen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Xanland schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 02:42:
Maar wielrennen met of na regen is toch niet echt aan te raden, vanwege gladheid enzo? Tenzij je inderdaad onderweg bent, dan heb je inderdaad niet veel keuze nee. :x
@MrAngry: Succes met herstel. Hopelijk kan je snel weer met een goed gevoel en veilig fietsen!

Zie dat jullie het trouwens over zowel die "krappe"/thight-shirts en "regenjassen". In hoeverre is die eerste aan te raden bij welke temperaturen? Zelf lijkt het mij irritant, maar wil nog wel kunnen fietsen met een temperatuurtje van 15/20+ graden. Of kan ik dan beter voor zo'n regenjas gaan, zijn die ook een beetje winddicht?, of wat is hier een goede optie in. Kan zo'n tight shirt uiteraard moeilijk uit"proberen". :P
Eerste lijkt me niet helemaal waar maar kan ik niet bevestigen. Misschien kunnen de doorgewinterde wielrenners iets zeggen daarover. Wat ik begreep van mijn FM is dat aquaplaning bij fietsen onzin is en profiel niet helpt. Maar dat hoor ik liever hier wat meer over voordat ik het echt aanneem.

Je kunt op de Castelli website iig zien bij welke temperaturen de jasjes prima werken en comfortabel zijn. Tis iig wel belangrijk dat het goed aansluit anders gaat het flapperen en dat is pas irritant.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Jazzper schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:55:
@vliegnerd: Dit kan wat zijn: http://link.marktplaats.nl/669557275 Wel 170 maar voor 20 euro een 105 53/39. Als de trapas geen Jis is (maar ik denk het wel aan de leeftijd te zien (gele 105 letters is ongeveer 1998/1999 en ik denk dat het specifiek deze is: FC-1056/1057, heb hem zelf ook bij mijn onderdelen liggen) kun je altijd nog de trapas erbij vragen (mits zelfde draad).
Dank voor de tip. Het is denk ik inderdaad hetzelfde FC-1056 crankstel dat ik nu heb, maar dan 39/53 t.o.v. 42/52. Even verder puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Je kunt op de Castelli website iig zien bij welke temperaturen de jasjes prima werken en comfortabel zijn. Tis iig wel belangrijk dat het goed aansluit anders gaat het flapperen en dat is pas irritant.
Inderdaad. En daarom heb ik een M gekocht. Die zit aardig strak maar dat vind ik juist wel fijn. Niks irritanter dan klapperende regenjasjes.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Graham schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 07:38:
[...]

Eerste lijkt me niet helemaal waar maar kan ik niet bevestigen. Misschien kunnen de doorgewinterde wielrenners iets zeggen daarover. Wat ik begreep van mijn FM is dat aquaplaning bij fietsen onzin is en profiel niet helpt. Maar dat hoor ik liever hier wat meer over voordat ik het echt aanneem.
Telt eigen ervaring ook? Mijn ervaring met regen is dat je prima kan fietsen, alleen je moet uitkijken met die witte wegsegmentering. Dat wordt namelijk spekglad als het nat is. Bijna op die manier op mijn plaat gegaan toen ik de bocht door moest en over zo'n witte plak heen fietste. Dan zit je hart even in je keel!

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Pater schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 08:55:
[...]

Telt eigen ervaring ook? Mijn ervaring met regen is dat je prima kan fietsen, alleen je moet uitkijken met die witte wegsegmentering. Dat wordt namelijk spekglad als het nat is. Bijna op die manier op mijn plaat gegaan toen ik de bocht door moest en over zo'n witte plak heen fietste. Dan zit je hart even in je keel!
Eigen ervaring is zeker welkom. Als ik mijn fiets heb dan wil ik eigenlijk zo lang mogelijk op door fietsen (zelfs als de zomer voorbij is), ben niet alleen een mooi weer rijder dus wat ervaringen met slecht stel ik op prijs :)

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Nat wegdek is sowieso gladder. Als je dat niet gelooft, moet je even de laatste 2km van de giro-etappe van gisteren kijken. Ik ga bij voorkeur natuurlijk niet fietsen in de regen, maar je kan altijd een buitje tegenkomen onderweg.
Andere nadelen van regen zijn grotere kans op lekrijden, je wordt koud en smerig en remblokken die slijten als een malle, dit laatste vnl als je moet afdalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wat dacht je van stalen rijplaten? Met droog weer is het al oppassen geblazen maar met gladheid ben je kansloos. Hoe vaak ik daar wel niet mensen op heb zien vallen, ligfietsers gaan zelfs bijna gegarandeerd plat.

Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/MzIwWDI0MA==/$(KGrHqJ,!iYFDeo,KR-6BRHRPrcobg~~60_84.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Xanland schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 02:42:
Maar wielrennen met of na regen is toch niet echt aan te raden, vanwege gladheid enzo?
Kwestie van rijstijl aanpassen en geluk hebben. Van de 290 km die hier in de Eifel heb gereden deze week was er zo'n 80 km in de volle regen en nog eens 100 op nat wegdek. Toen ik vanochtend om 7.00 wegfietste was alles nog nat en pas tegen 10.00 begonnen de wegen - waar het niet meer geregend had - op te drogen. Toch 119 km gefietst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Rustig rondje Heuvelrug gehad. Ongelofelijk hoeveel fietsers je hier tegenkomt.

Zeist - Bunnik - Werkhoven - Cothen - Amerongse Berg - Doornse Gat - Maarnse Berg - Zandafgraving - Austerlitz - Zeist. Goed voor 70 km.

Bij het Doornse Gat waren zoveel ramptoeristen dat er zelfs verkeersregelaars ingezet werden 8)7

Fotootje van de zandafgraving.

Afbeeldingslocatie: http://i1297.photobucket.com/albums/ag32/havana1983/2C3B03B6-8BB7-4769-9FA3-15ADB2EE98B2-2406-0000029132083E8D_zps46adb1a6.jpg

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
Hier twee uurtjes gefietst, langer en verder dan ik tot nu toe had gedaan, maar ging wel okay. We; windje in de polder. Had een lange broek aan, dat was misschien een beetje teveel van het goede, maar hey :) http://app.strava.com/activities/53264235 (werkt dat eigenlijk ook als ik em private heb gezet op strava?)

Cadanssensor reageert overigens nog voor geen meter, dus ik ga eens kijken of ik een magneetje kan scoren die wat sterker is. Ik weet niet hoe de afstand is tussen sensor en magneet bij jullie, hier maar max 2 cm, dus het lijkt me wel vreemd dat ie em niet gewoon oppikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

2cm is in mijn ervaring vrij veel. Ik probeer meestal < 1cm aan te houden (lukt vrij prima met de 'losse' (en dus uitstekende) crankmagneet en het 'armpje' van Garmin's cadans sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
ravenger schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 17:51:
Cadanssensor reageert overigens nog voor geen meter, dus ik ga eens kijken of ik een magneetje kan scoren die wat sterker is. Ik weet niet hoe de afstand is tussen sensor en magneet bij jullie, hier maar max 2 cm, dus het lijkt me wel vreemd dat ie em niet gewoon oppikt.
Hier eerder 2 mm dan 2 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Precies. Bij Garmin luistert het erg nauw.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:17
Nu wil ik even mijn hulplijnen inschakelen. Ik ben redelijk onhandig qua fietsen en heb er zelf nooit veel aan gedaan (wel altijd ruim op tijd de beurtjes laten uitvoeren door de FM uiteraard) maar wil er nu toch eens wat van gaan maken. Netjes begonnen met schoonmaken en de slagen uit mijn wiel halen. Alleen, afgelopen zondag heb ik een ritje in het zuiden des lands gedaan met flink wat (voor mij) zware heuvels. Omdat er dan zoveel kracht op kwam te staan zorgde mijn derailleur ervoor dat ik niet naar de lichtste versnelling kon. Dit kan kloppen omdat ik van de winter een keer mooi zijwaarts ben gevallen waarbij mijn derailleur naar binnen was gebogen. Ik heb hem op dat moment terug gebogen omdat ik wel een eind van huis was en eigenlijk nergens meer last van had, tot afgelopen weekend dus.

Nu komt het, zojuist was ik mijn fiets weer aan het reinigen en zag dat mijn derailleur nog steeds helemaal schuin stond. Zie de foto:

Afbeeldingslocatie: http://i1274.photobucket.com/albums/y427/sjorsvanvugt/IMG_20130509_112358_zpsb6459b40.jpg

Concreet: Hoort de derailleur zo te staan terwijl hij op de kleinste krans staat? Ik zou het zelf namelijk graag willen begrijpen maar ik kan het op the web nog niet terugvinden. En is het een idee om het zelf (wanneer hij inderdaad niet goed staat) zelf te proberen verhelpen? Zo ja, hoe? Of toch de kas van de FM maar weer even spekken?

[ Voor 4% gewijzigd door soskes op 09-05-2013 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Achterpat is krom. Kun je recht laten buigen, heb je een speciale tool voor nodig. Even langs de FM dus.

Volgens sommigen kun/moet je een alu pat niet buigen en dien je een nieuw pat te monteren.

[ Voor 35% gewijzigd door havana op 09-05-2013 19:32 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 22:01
havana schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 19:31:
Achterpat is krom. Kun je recht laten buigen, heb je een speciale tool voor nodig. Even langs de FM dus.
Dat is niet per defenitie zo, ik heb ook een fiets waarbij de der. zo staat op de kleinste, maar juist de andere kant op hangt op de grootste en middenin gewoon loodrecht. Brakke derailleur in dat geval en niet het achterpat. :) Maar beide zijn lasig zelf te herstellen zonder tools (of vervangende der.), dus trip naar FM is wel handig. Pas ook op met doorfietsen, in die stand op het grootste tandje en hij zou zomaar een keer in je wiel kunnen vliegen. Dan ben je veel verder van huis. ;w

[ Voor 7% gewijzigd door dinkelover op 09-05-2013 19:38 ]

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:17
Oke, dank voor jullie reactie. Dan gaan we morgen een autoritje richting de FM maken. Wel balen, derailleur is net voor de winter vervangen. Ach ja......

Zojuist ook even met het vrouwtje de vakantieplannen besproken. Wordt of Limburg of de Ardennen. Fietsje mee in september en dan wat kilometers maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gisteren terug gekomen van een korte vakantie, had 1 dag tijd vrijgemaakt voor een rondje van net geen 100km rond Tecklenburg (tnx Havana). Mooie omgeving daar, het begint net allemaal weer wat groen te worden en alle (fruit?)bomen stonden er prachtig in bloei met witte en rose bloesems. Het was ook heerlijk weer, dus korte broek en korte mouwen en aan het eind van de dag dus een beetje verbrand 8).

Het mooie weer lokte ook behoorlijk veel motorrijders, maar gelukkig had ik daar niet heel veel last van. Verder veel korte klimmetjes op de route, ik moet eerlijk bekennen dat de klimmetjes naar Tecklenburg zelf vrij pittig waren. Ik had mijn gewone polderverzet nog op de fiets en dan heb ik 42x21 als lichtste verzet. Voor hellingen van 12% en met mijn gewicht (>100kg) betekent dat flink op de pedalen stampen :P Gelukkig waren de andere klimmetjes minder steil en die waren prima te doen zo. Al met al voor herhaling vatbaar :)

Prepare for unforeseen consequences

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Lekker geklommen in het zuiden vandaag. 43 km met 780 hm.
Hele fiets gisteren als hagelnieuw gepoetst inclusief cassette en ketting (nachtje petroleum), vanochtend om 08.00 gestart, eerste half uur wat regen en rest van de rit een zeiknat wegdek. Kan ik weer opnieuw beginnen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Dank voor alle wijze raad m.b.t. de stuurpen die nog maar met één boutje vastzat. Ik had zelf ook niet een heel goed gevoel bij de situatie omdat ik weinig zin had in een stuur zonder relatie met het voorwiel tijdens een afdaling.

Probleem was dat de LBS geen uitkomst bood. Ik draaide op woensdagavond de boel stuk en stond vanochtend aan de start van de Klimclassic. De oplossing heb ik gevonden in een stuurpen van Marktplaats, die ik op de route tussen huis en de overnachtingsplek voor de Klimclassic op heb gehaald. Die stuurpen vanochtend gemonteerd en dat ging prima, ware het niet dat ik, omdat de 'nieuwe' stuurpen minder hoog was, een spacer tekort kwam. Dit heb ik provisorisch opgelost met een omgekeerde ring die normaliter onder de onderste spacer zit als extra spacer te gebruiken, die had ik toevallig nog in mijn gereedschapskoffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:44
havana schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 15:39:
Rustig rondje Heuvelrug gehad. Ongelofelijk hoeveel fietsers je hier tegenkomt.
Wat helpt is veel later vertrekken (moet wel kunnen met thuisfront). Na 17:00 begint het lekker rustig te worden. Met die Amerongse @#$%^ heuvel ben ik trouwens klaar. Wat een boel auto's daar, gewoon niet leuk meer. Sommigen debielen rijden vlak langs je.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
mekkieboek schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 20:57:
[...]

Wat helpt is veel later vertrekken (moet wel kunnen met thuisfront). Na 17:00 begint het lekker rustig te worden. Met die Amerongse @#$%^ heuvel ben ik trouwens klaar. Wat een boel auto's daar, gewoon niet leuk meer. Sommigen debielen rijden vlak langs je.
Hier in de Eifel is dat mooi. De Duitsers behandelen je als en normale verkeersdeelnemer. Als een auto inhaalt waar het niet kan of dicht langs je rijdt kun je er 99% zeker van zijn dat het een Nederlander is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
En als je in de Eifel de kleine weggetjes opzoekt dan is het helemaal feest, want die zijn vaak alleen open voor locals en sowieso verboden voor motoren.

@argro

Goed geklust! Ik had je nog willen PB'en (heb een collectie stuurpennen in de schuur liggen) maar ik was al weg uit Groningen. Met een linke tap moet je die schroef wel kunnen verwijderen, moet je wel zo'n tool hebben natuurlijk. Ik weet niet wat voor stuurpen het is, maar het kan zijn dat het de moeite simpelweg niet is.

[ Voor 56% gewijzigd door havana op 09-05-2013 21:36 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Over kettingen. Lees dat er veel directionele kettingen zijn. Heb een KMC X9L 9-Speed Light. Ik kan nergens zien of die directioneel is. Lijkt er sterk op van niet. Dus gewoon gemonteerd en gereden. Maar nu bedenk ik me net, met missing link is dat ding heel makkelijk schoon te maken, maar hoe weet ik dat ik hem weer in dezelfde richting monteer daarna? Slimme tip? Want belettering is het niet aan te zien, en aan de eindschakels ook niet.

/edit
Of course heeft een watervaste marker weinig nut met een nachtje petroleum ;)

[ Voor 9% gewijzigd door UltraSub op 09-05-2013 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:07
havana schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 19:31:

Volgens sommigen kun/moet je een alu pat niet buigen en dien je een nieuw pat te monteren.
Toevallig heb ik net zelf mijn pad laten stellen met die speciale tool. Schijnt ook zonder die tool te kunnen, nl. met je voorwiel. Als je die in je pad schroeft kun je zien of de pad krom is (als voorwiel en achterwiel niet evenwijdig lopen) en kun je eventueel stellen met je voorwiel. Risico op breuk bestaat maar hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
UltraSub schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 22:36:
Over kettingen. Lees dat er veel directionele kettingen zijn. Heb een KMC X9L 9-Speed Light. Ik kan nergens zien of die directioneel is. Lijkt er sterk op van niet. Dus gewoon gemonteerd en gereden. Maar nu bedenk ik me net, met missing link is dat ding heel makkelijk schoon te maken, maar hoe weet ik dat ik hem weer in dezelfde richting monteer daarna? Slimme tip? Want belettering is het niet aan te zien, en aan de eindschakels ook niet.

/edit
Of course heeft een watervaste marker weinig nut met een nachtje petroleum ;)
Als een ketting niet gemaakt is voor een bepaalde richting maakt het toch niet uit hoe je hem terugmonteert? Volgens mij is bij Shimano de ketting wel richting gerelateerd, maar dat zie je, naast het merkteken, ook omdat de schakeltjes aan 1 kant wat dunner zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Lijkt mij dat als een ketting inslijt als hij een tijdje in een richting loopt, en dat je dus extra slijtage aan ketting (en wellicht tandwielen) creëert door hem er andersom op te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:31

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

UltraSub schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 07:01:
Lijkt mij dat als een ketting inslijt als hij een tijdje in een richting loopt, en dat je dus extra slijtage aan ketting (en wellicht tandwielen) creëert door hem er andersom op te leggen?
Dat zou heel goed kunnen, maar zou het niet ook juist andersom zijn,m dat je door af en toe de ketting te keren de slijtage wat gelijkmatiger verdeeld? (gewoon een wild ideetje :P )

Moet zeggen dat de enige slijtage die ik ooit merk aan mn ketting rek is. En dan wordt ie ook als een razende vervangen om te voorkomen dat ie mn tandwielen gaat vreten.

We hebben in mn studentenhuis inmiddels ook een klein fietsclubje, blijkbaar is de variant van het fietsvirus dat ik heb zeer besmettelijk 8)7

Is het trouwens een leuk idee om een fietsvariant op dit topic te maken? Het grote "show je Apple computer" topic Deel 15

Kalm aan! En rap een beetje!

Pagina: 1 ... 69 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.