Ik heb sinds een goede week Shimano Ultregra WH-6700 wielen (geschikt voor tubeless en normale draadbanden) met Schwalbe Ultremo ZX Tubless banden onder mijn fiets. Ik had hiervoor dezelfde wielen, maar met conventionele banden, helaas zijn die afgeschreven met een val in de afdaling van de Ventoux.
Ik kon het dus eerder, maar ik heb nu pas de stap gemaakt naar tubeless omdat Schwalbe met deze band is gekomen en ik voor een goede prijs een setje kon kopen. Tot nu toe heb ik nog geen nadelen ontdekt. Het omleggen ging makkelijker dan verwacht, Schwalbe gebruikt een carbon draad ipv aramide/kevlar, waardoor het omleggen makkelijker zo moeten zijn. Het flesje Easy-Fit wat bij de band zat hielp zeker, ik heb ook geen bandenlichters nodig gehad. Oppompen ging met een pomp van 15 euro van de decathlon, geen compressor nodig dus. Ook lijken de banden prima hun bandenspanning vast te houden.
Het rijden lijkt soepeler dan met mijn vorige banden (Vredestein Fortezza Tricomp), waar ik al erg tevreden over was. Tubeless kun je met een lagere druk rijden dan normale draadbanden, ik ervaar dus wat meer comfort. Een aanpassing die ik wil doen is de ventielen vervangen. De Shimano ventielen hebben geen verwijderbaar hart, waardoor het vullen van je band met anti-lek vloeistof bijna onmogelijk is. Vervangen met een setje van Stan's No Tubes dus.
Maar goed, ik rijd er nog maar sinds kort op, ik heb nu ruim 60 km gereden. Een vriend van me fietst nu een jaar op tubeless banden van Hutchinson en hij wil niet meer terug. Dit weekend ga ik Veenendaal-Veenendaal fietsen, eens kijken hoe mijn mening dan is over tubeless

Ik neem in ieder geval nog een binnenband mee in mijn zadeltas, in geval van nood kan ik die altijd nog gebruiken.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.