Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 103 Laatste
Acties:
  • 426.233 views

Onderwerpen

Verwijderd

Het prijskaartje zat als volgt in elkaar: (citaat originele Cinese mail)

So your order is following:
Ti custom road frame with brush finish
FOB XI'AN USD595.00/set 1set USD595.00
Shipping costs(EMS express):USD165.00
Bank fee:USD40.00
Total:USD800.00

Aan de deur moest ik nog 40€ afrekenen voor de douane, hoe dat berekend is weet ik niet.
Op de doos stond bicycle parts.

Die 595USD geldt voor een redelijk normaal frame waarvan je zelf de geometrie mag bepalen.
Echt wilde creaties wil men ook graag maken , maar dan niet meer voor 595 Dollar...

Verwijderd

MMUilwijk schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 23:19:
Verkapt aanschafvraagje: ik overweeg een Canyon RoadLite AL 7.0 te kopen, en daarvoor moet je naar Duitsland om te meten en te passen. Ook qua service zit je vast aan de post of heen rijden. Nu heb ik gelukkig een auto van de zaak en hoef ik geen brandstof te betalen voor de tripjes naar Duitsland, maar toch. Wie heeft ervaring met het kopen van een fiets bij een buitenlandse shop?

Alternatief is de Specialized Secteur Comp 105, via mijn lokale dealer, of een Bulls / Focus via 12gobiking.
Als je nu een fiets hebt waar je goed op past kan je gewoon een frame of fiets kiezen via de geometrietabellen?

Service van Canyon, wat moet je daarmee?
Als de boel uit elkaar valt, kan je het verzenden en onderhoud doen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MMUilwijk schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 23:19:
Verkapt aanschafvraagje: ik overweeg een Canyon RoadLite AL 7.0 te kopen, en daarvoor moet je naar Duitsland om te meten en te passen. Ook qua service zit je vast aan de post of heen rijden. Nu heb ik gelukkig een auto van de zaak en hoef ik geen brandstof te betalen voor de tripjes naar Duitsland, maar toch. Wie heeft ervaring met het kopen van een fiets bij een buitenlandse shop?
Ik heb 2 jaar terug een roadlite gekocht. Toen heb ik mijn oude fiets opgemeten. Omdat ik toch zeker wilde zijn toch ook een meting laten doen bij een fietswinkel, daar gewoon geld voor betaald. Onderhoud doet canyon niet. Ik Leer langzaam aan alles zelf te doen. Toch heb ik dit jaar de fiets naar Een mannetje gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-10 10:04

Pater

Terry Tate

Vraagje: Ik wil mijn oude wielrenfiets gaan verkopen. Ik heb een geïnteresseerde koper, maar nu wil hij dat ik een prijs afgeef.

Wat is een redelijke prijs voor deze fiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.ons2honc.nl/images/racefiets.jpg

Ridley Geryon, volledig aluminum frame.
Afmontage: Shimano Sora
Wielen: Fir 97

Circa 13.000 km mee gefietst, toentertijd aangeschaft voor EUR 1.000,- (augustus 2004).

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-10 09:14
200 euro?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik heb geen enkele wielrenervaring, maar ben wel vorige weken op zoek geweest naar een tweedehands fiets.

Omdat je een nieuwe fiets afgemonteerd met sora koopt voor 399 euro. (xtrail van fietssportief.nl) zou ik voor een fiets met Sora inderdaad niet snel meer geven dan 200 euro.

Maar ik heb geen idee van de meerwaarde van het ridley alu frame en de wielen. Die kunnen misschien een meerprijs bewerkstelligen?

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-10 22:24
vliegnerd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 09:39:

Omdat je een nieuwe fiets afgemonteerd met sora koopt voor 399 euro. (xtrail van fietssportief.nl) zou ik voor een fiets met Sora inderdaad niet snel meer geven dan 200 euro.
Staar je niet blind op de afmontage. De afmontage hoeft niets te zeggen over de waarde van een fiets, het is hooguit een vage indicatie. Je kunt een fiets van 600 euro kopen met een 105-afmontage, maar ook een fiets van ruim 2.000 euro.

Zoals je terecht aangeeft zijn frame en wielen mede bepalend. Het nadeel van een frame is dat er geen indicatie is die zo eenvoudig is te rangschikken in goed - beter - best als groepen. Het is makkelijk om een 105 als beter te kwalificeren dan Sora, maar het ene frame vergelijke met het andere is lastiger. Vandaar de valkuil dat vaak alleen naar de afmontage gekeken wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door argro op 01-03-2013 09:44 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Dus als ik er EUR 250,- voor kan krijgen, dan doe ik een goede deal, als ik het zo lees! :)

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me wel....
Offtopic, hier de record spacertower:

http://www.marktplaats.nl...738521-ridley-geryon.html

Om de een of andere reden rijden mensen met zulke sturen ook graag met pendalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2013 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tering.... 10cm spacers ofzo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10 11:10

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

En stuurpen omhoog, je stuur zou toch eens lager dan je zadel uitkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Pater schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:02:
Dus als ik er EUR 250,- voor kan krijgen, dan doe ik een goede deal, als ik het zo lees! :)
250 is ook wat ik voor een tien jaar oude gazelle primavera met 8-speed sora geboden kreeg op marktplaats. Denk dat je hier dan nog wel 300 uit kan persen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 09:43:
[...]
Staar je niet blind op de afmontage. De afmontage hoeft niets te zeggen over de waarde van een fiets, het is hooguit een vage indicatie. Je kunt een fiets van 600 euro kopen met een 105-afmontage, maar ook een fiets van ruim 2.000 euro.

Zoals je terecht aangeeft zijn frame en wielen mede bepalend. Het nadeel van een frame is dat er geen indicatie is die zo eenvoudig is te rangschikken in goed - beter - best als groepen. Het is makkelijk om een 105 als beter te kwalificeren dan Sora, maar het ene frame vergelijke met het andere is lastiger. Vandaar de valkuil dat vaak alleen naar de afmontage gekeken wordt.
Ik heb dat vaker van je gelezen en het wordt eigenlijk tijd dat je wat objectieve criteria gaat vastleggen , want zo kan niemand er wat mee.
Gewicht? Op zich weinig bepalend voor kwaliteit, tenzij het een doel op zich is.
Stijfheid? Alles wat in de handel is en niet extreem licht, is stijf genoeg, tenzij je prof en sprinter bent
Geometrie?Persoonlijk , geen kwaliteitsitem.
Trillingsdemping? Hier zijn inderdaad wel wat verschilletjes tussen typen aan te brengen , gecreeerd door materiaal en/of bouwwijze
Persoonlijk vind ik het overschat, Ik berij staal, alu en titanium en het maakt niet zoveel uit als men uit reviews zou kunnen opmaken..
Looks, Professionele uitstraling? Voor velen waarschijnlijk HET kwaliteitskriterium., mede gezien het enorme aantal vragen over hoge wielen van mensen die daar niets anders mee doen dan laten we het maar patsen noemen.

Kortom , ik weet eigenlijk niet zo goed wat een goed frame is, tenzij het een optelsom is.
Het zal geen verbazing wekken dat ik het uitgeven van veel geld aan een frame rationeel nonsens vind. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is iets van 5 cm spacers en daar zo'n BBB vorkbuisextender bovenop, totaal zeker 120mm.
Beetje stevig aanzetten en je hebt alleen nog naar stuur+pen in je handen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:04
Heb me wielen uit China nog niet binnen. Had ze besteld, ze waren verzonden en volgens de internationale shipping code waren ze weer op terugweg aangezien ze niet bezorgbaar waren verklaard.
Heel erg vreemd als je het mij vraagt. Heb contact opgenomen met de shipper en hij zei ik heb het bijgevoegde label op de doos geplakt. Klopte als een bus en was duidelijk. Vervolgens postnl gebeld, die vrij weinig konden zonder nationale track en trace code aangezien het systeem er uit lag. Later weer gebeld en ja hoor, het pakket was weer op terugweg naar de shipper. De reden weten ze niet.
Is dat niet vreemd? Wie is hier nou de bezorgdienst. :p

Maar in ieder geval, ze zouden een poging doen om het pakketje te onderscheppen en dat schijnt gelukt te zijn. Ik moest zeggen wat er in de doos zat; een paar trainingswielen, en ik hoop dat ze vandaag of dinsdag worden bezorgd.

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Nah, het is wel voor een vriend van mij. EUR 250,- lijkt mij dan een faire prijs (voor hem én voor mij!).

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08 14:30

fabulaus

Ja toch

Pater schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 14:31:
Nah, het is wel voor een vriend van mij. EUR 250,- lijkt mij dan een faire prijs (voor hem én voor mij!).
Daar moet je hem snel voor kwijt kunnen raken. Voor minder dan €250 staat er weinig interessants te koop en zo op het oog ziet de fiets er nog prima uit! Ik zou inzetten op €350,- en nog even wachten tot t wieler seizoen echt weer op gang is. Zakken kan altijd nog!
Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 13:38:
[...]

Ik heb dat vaker van je gelezen en het wordt eigenlijk tijd dat je wat objectieve criteria gaat vastleggen , want zo kan niemand er wat mee.
Gewicht? Op zich weinig bepalend voor kwaliteit, tenzij het een doel op zich is.
Stijfheid? Alles wat in de handel is en niet extreem licht, is stijf genoeg, tenzij je prof en sprinter bent
Geometrie?Persoonlijk , geen kwaliteitsitem.
Trillingsdemping? Hier zijn inderdaad wel wat verschilletjes tussen typen aan te brengen , gecreeerd door materiaal en/of bouwwijze
Persoonlijk vind ik het overschat, Ik berij staal, alu en titanium en het maakt niet zoveel uit als men uit reviews zou kunnen opmaken..
Looks, Professionele uitstraling? Voor velen waarschijnlijk HET kwaliteitskriterium., mede gezien het enorme aantal vragen over hoge wielen van mensen die daar niets anders mee doen dan laten we het maar patsen noemen.

Kortom , ik weet eigenlijk niet zo goed wat een goed frame is, tenzij het een optelsom is.
Het zal geen verbazing wekken dat ik het uitgeven van veel geld aan een frame rationeel nonsens vind. :+
Ik vind de hele discussie over frame's ook enigszins onzin. Ik kan me niet voorstellen dat stijfheid van het frame voor de gemiddelde recreant tot significante prestatieverbeteringen zal lijden. Zelfs gewicht is tot op zekere hoogte een onzin verhaal daar ik vaak genoeg zie dat het gewicht wat niet aan het frame zit zich rondom de heupen bevind. Daarmee wil ik niet zeggen dat een lichtgewicht en ultra stijf carbon frame niet voor betere prestaties zal zorgen maar dat de beperkende factor eerder bij de rijder ligt dan bij de mate van geavanceerdheid van het frame. Ook de houding op de fiets zal vaak voor heel wat meer wattage winst kunnen zorgen dan de 300 of 400 gram minder gewicht of stijfheid.
Wat betreft de afmontage heeft het voornamelijk met duurzaamheid en (het zij in mindere mate) met de werking te maken. Maar ook hier komen de beperkingen van de fietser weer om de hoek kijken. Vaak genoeg hoor ik fietsers voorbij komen met een krakende ketting of slijpende derailleur die overduidelijk de laatste maanden geen onderhoud heeft gehad. In dat geval zal een goed onderhouden Sora afmontage beter functioneren en presteren dan een 105 of ultegra afmontage.
Ik geef beginnend fietsers dan ook vaak het advies eerst de grenzen van een "voordeliger model" op te zoeken alvorens het heil te gaan zoeken in gewichtsbesparing en geavanceerde frames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:10:
Lijkt me wel....
Offtopic, hier de record spacertower:

http://www.marktplaats.nl...738521-ridley-geryon.html

Om de een of andere reden rijden mensen met zulke sturen ook graag met pendalen.
Deze jongen doet niet eens meer aan spacers, die heeft gewoon een soort alu wcrol onder z'n stuur gemonteerd: http://link.marktplaats.nl/618706875

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

2500,- voor de fiets, 500,- Research en development voor die wc-rol :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha, inderdaad. Ziet er echt niet uit dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 13:38:
[...]

Stijfheid, gewicht, weerstand et cetera. Overigens geeft ik juist ook aan dat die zaken moeilijker te beoordelen zijn da de afmontage. Daar zit juist de crux en daar wordt ook ge- en/of misbruik van gemaakt. Diverse merken monteren een frame van 50 euro af met Ultegra en zetten die fiets voor 1.000 euro in de winkel. Die fiets wordt verkocht als 'Ultegra-fiets' en bepaalde klanten laten een fiets met een lichter/stijver/beter frame dat iets duurder is en met 105 is afgemonteerd radicaal links liggen.

Sluitende objectieve criteria heb ik (dus) niet, wel ervaring. Ik had een Bulls met Ultegra en zwabberende Shimano wielen. Nu rijdt ik op een Bianchi Sempre met Campagnolo Eurus wielen en een Veloce afmontage. Qua afmontage absoluut een achteruitgang, maar over de gehele linie m.i. een merkbare sprong voorwaarts.
fabulaus schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 15:00:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat stijfheid van het frame voor de gemiddelde recreant tot significante prestatieverbeteringen zal lijden. Zelfs gewicht is tot op zekere hoogte een onzin verhaal daar ik vaak genoeg zie dat het gewicht wat niet aan het frame zit zich rondom de heupen bevind. Daarmee wil ik niet zeggen dat een lichtgewicht en ultra stijf carbon frame niet voor betere prestaties zal zorgen maar dat de beperkende factor eerder bij de rijder ligt dan bij de mate van geavanceerdheid van het frame. Ook de houding op de fiets zal vaak voor heel wat meer wattage winst kunnen zorgen dan de 300 of 400 gram minder gewicht of stijfheid.
Wat betreft de afmontage heeft het voornamelijk met duurzaamheid en (het zij in mindere mate) met de werking te maken. Maar ook hier komen de beperkingen van de fietser weer om de hoek kijken. Vaak genoeg hoor ik fietsers voorbij komen met een krakende ketting of slijpende derailleur die overduidelijk de laatste maanden geen onderhoud heeft gehad. In dat geval zal een goed onderhouden Sora afmontage beter functioneren en presteren dan een 105 of ultegra afmontage.
Ik geef beginnend fietsers dan ook vaak het advies eerst de grenzen van een "voordeliger model" op te zoeken alvorens het heil te gaan zoeken in gewichtsbesparing en geavanceerde frames.
Van A-tot-Z eens en m.i. ook niet strijdig met mijn bericht dat voor de kwaliteit van een fiets meer dan alleen de afmontage bepalend is?

[ Voor 41% gewijzigd door argro op 01-03-2013 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08 14:30

fabulaus

Ja toch

Waarom geven fabrikanten dan niet meer inzicht in stijfheid en gewicht? En wat dit voor het wattage doet? Het zou toch ook het prijsverschil binnen de verschillende modellen duidelijker maken? Hetzelfde kan vervolgens toegepast worden op afmontage, wielen etc. Dan wordt het onderling vergelijken van fietsen een stuk makkelijker en transparanter. Zo zullen de low-budget fietsen meer concurrentie krijgen van de gevestigde merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niets van een frame doet iets voor het wattage.
Meer fietsen en minder flauwekul lezen wel..
Beetje raar na je houtsnijdende betoog hierboven.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2013 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Lijkt af en toe wel of dat je je best doet om mensen verkeerd te begrijpen. Natuurlijk doet een frame niets voor je wattage, maar waarschijnlijk wel voor het wattage dat je daadwerkelijk in voorwaartse energie kan omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

fabulaus schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 18:54:
Waarom geven fabrikanten dan niet meer inzicht in stijfheid en gewicht? En wat dit voor het wattage doet? Het zou toch ook het prijsverschil binnen de verschillende modellen duidelijker maken? Hetzelfde kan vervolgens toegepast worden op afmontage, wielen etc. Dan wordt het onderling vergelijken van fietsen een stuk makkelijker en transparanter. Zo zullen de low-budget fietsen meer concurrentie krijgen van de gevestigde merken.
Fabrikanten zijn erbij gebaat om dit lekker schimmig te houden zodat ze met allerlei high-tech marketingkreten gebakken lucht kunnen verkopen onder de noemer innovatie. Gelukkig hebben onze oosterburen diverse testlaboratoria waar ze frames objectief kunnen meten op het gebied van stijfheid, gewicht, breuktolerantie en geometrie. De resultaten hiervan kun je vaak wel online vinden bij een paar Duitse fietsmagazines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:12
Holy crap 8)7

Fantastisch om te zien, maar ook voor een prof toch wel redelijk gevaarlijk lijkt me, stenen op de weg, overig verkeer, niet altijd soepel asfalt, pffff :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:44

Jazzper

BB4E^Guerilla

vermakelijk filmpje. Ik ben echt een angsthaas met dalen. Iets te nadenkend type denk ik. Zit alleen maar te denken wat een vertrouwen ik in het materiaal moet hebben en dat er geen takje, steentje, klapband of ander iets moet zijn voor je uitgesmeerd over 50 meter asfalt bent. Geen Paolo "il falco" Savoldelli hier.

Al klikkende kwam ik op de 15e etappe van de Giro uit 1999 waarin Pantani even een inhaalrace doet en Simoni en Jalabert parkeert. Nondeju hoe hard kun je een berg op rijden. En dat op een boterham met pindakaas.Oh nee, hij werd later uit de Giro gehaald ivm te hoge hemacrediet waarden. Je snapt het niet ;)

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=i-J2bIsPDH8]
Ik trek die muziek trouwens prima, maar kan me voorstellen dat mensen het irritant vinden ;)

edit: het bijbehorende verslag is ook wel cool. Hij had materiaalpech en begon de klim achterin de hoofdgroep. Toch jammer dat ik niet meer zonder bijsmaak naar dit soort beelden kan kijken anno nu.
http://autobus.cyclingnew.../1999/giro99/stage15.html

[ Voor 14% gewijzigd door Jazzper op 02-03-2013 00:37 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:53

Mex

Geen enkele rijdt met carbon wielen zo te zien. Ik twijfel nog steeds of ik een 2e setje wielen aan moet schaffen voor La Marmotte. Heb nu alleen een 38mm carbon setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik ben afgelopen zomer gewoon de Ventoux afgedaald hoor met m'n full carbon wielen. In totaal 1000 km gefietst in die regio, legio afdalingen genomen. Geen centje pijn. Je moet wel kunnen dalen, anders krijg je denk ik wel problemen.

De meeste profs pakken trouwens ook full carbon maar die a) die wegen doorgaans niet veel b) kunnen meestal aardig dalen c) rijden met tubes.

[ Voor 39% gewijzigd door havana op 02-03-2013 08:36 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik ging ook met 80 p/u de Glandon af op 50mm carbon, geen probleem, mits je er goed aan gewend bent.
Dat filmpje hierboven is wel mooi in beeld gebracht, maar zo spectaculair snel is het toch ook weer niet? Het spannendst vond ik die grote steen op de weg, daar schrokken ze zelf ook wel van geloof ik. Auto's passeren op zo'n afdaling is niet zo gek, die kunnen gewoon niet zo hard de bocht om als een fiets. Ze snijden die bochten wel mooi aan moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Maar heb jij Cosmic Karton toch? Da's eigenlijk een alu velg.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Dit is de klassieke afdaling. Cancellara rijdt lek, in de gele trui, in de afdaling en gaat even het peleton achterhalen. YouTube: Cancellara’s Descent « An Ordinary Cyclist

gem. van rond de 60 ofzo.

e; Is het voor jullie bij races zoals de marmotte een overweging om een set wielen te steken waar eventueel tijdens de race iets aan te repareren valt?

[ Voor 27% gewijzigd door MrAngry op 02-03-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
havana schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 08:32:
Ik ben afgelopen zomer gewoon de Ventoux afgedaald hoor met m'n full carbon wielen. In totaal 1000 km gefietst in die regio, legio afdalingen genomen. Geen centje pijn. Je moet wel kunnen dalen, anders krijg je denk ik wel problemen.

De meeste profs pakken trouwens ook full carbon maar die a) die wegen doorgaans niet veel b) kunnen meestal aardig dalen c) rijden met tubes.
Maar voor la Marmotte had jij wel een alu voorwiel gestoken toch?
TheLemon schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 10:13:
Ik ging ook met 80 p/u de Glandon af op 50mm carbon, geen probleem, mits je er goed aan gewend bent.
Welke afdaling van de Glandon? De afdaling die in la Marmotte zit is m.i. te link om echt continu 80 op de teller te hebben staan. Niet voor niets is die afdaling, na diverse (dodelijke) ongevallen, geneutraliseerd. Ondanks dat afgelopen jaar ook weer diverse ambulances voorbij zien komen en her en der mensen in de berm zien liggen.
MrAngry schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 11:41:

e; Is het voor jullie bij races zoals de marmotte een overweging om een set wielen te steken waar eventueel tijdens de race iets aan te repareren valt?
Wat zou je tijdens de race willen repareren? M.i. moet je zorgen dat de spullen tip top zijn aan de start. Onderweg is er niet meer zoveel te repareren denk ik.

Afgelopen jaar fietste ik op de Glandon naast iemand die zijn pedaal afbrak. Dat is wel vrij zuur.

Wat de daalkunsten van de profs betreft, daarbij speelt de geen-tegenligger-garantie ook een vrij grote rol. Als ik die garantie zou hebben, zou ik bochten ook heel anders aansnijden dan nu. Ik zou echter zomaar een tegenligger kunnen treffen. Zoals Cancellara de bochten aansnijdt in bovenstaand filmpje is natuurlijk prachtig, maar uitgesloten op een niet afgesloten en vrijgemaakte weg. Los daarvan blijft het natuurlijk een kunst die de een beter beheerst dan de ander.

[ Voor 12% gewijzigd door argro op 02-03-2013 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

argro schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 12:11:
[...]
Welke afdaling van de Glandon? De afdaling die in la Marmotte zit is m.i. te link om echt continu 80 op de teller te hebben staan. Niet voor niets is die afdaling, na diverse (dodelijke) ongevallen, geneutraliseerd. Ondanks dat afgelopen jaar ook weer diverse ambulances voorbij zien komen en her en der mensen in de berm zien liggen.
[...]
Was niet tijdens Marmotte, het was de afdaling naar Allemont, die is m.i. redelijk overzichtelijk en veilig. Ik had uiteraard niet continu 80 op de teller, dat was mijn top. (zonder wind tegen had het nog wel harder gekund)

@Havana: Ik heb geen Cosmic, maar Fulcrum. Dat is volgens mij ook een alu rim met carbon flanken idd, maar het ging mij erom dat je met een hoog profiel voorwiel, als je er eenmaal aan gewend bent, toch best snelle afdalingen en bochten kunt nemen. Dat zal jij kunnen beamen. Ik zou me iig geen zorgen maken over 38mm velgen in de bergen.

[ Voor 4% gewijzigd door TheLemon op 02-03-2013 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
TheLemon schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 12:30:
[...]

Was niet tijdens Marmotte, het was de afdaling naar Allemont, die is m.i. redelijk overzichtelijk en veilig. Ik had uiteraard niet continu 80 op de teller, dat was mijn top. (zonder wind tegen had het nog wel harder gekund)
Het ging mij ook niet om het evenement, maar om de afdaling. De afdaling van de Glandon naar Allemont is van een heel andere orde die die aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
argro schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 12:11:
[...]
Maar voor la Marmotte had jij wel een alu voorwiel gestoken toch?
Klopt, omdat ik toen de wielen pas kort had en geen risico wilde lopen. Ik had nog geen tijd gehad om te experimenteren. Dat heb ik later wel gedaan (paar keer slepend remmen in een afdaling, stoppen om te kijken hoe warm de velgen werden). Later heb ik geconcludeerd dat de velgen niet erg warm worden en afdalen dus gewoon zou moeten kunnen (zoals Reynolds zelf overigens ook aangeeft).

Zou ik de Marmotte nu opnieuw rijden, zou ik gewoon met full carbon rijden.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAngry schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 11:41:

Repareren niet zozeer , maar spaakbreuk bij 32-36 spaaks betekent dat je gewoon door kan rijden, zou voor mij zeker een punt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Irritant net: op 10km al een hele zachte achterband. Ik had niet opgepompt en fiets had een maand stilgestaan, dus gokje genomen: lokale fietsenmaker zat aan de route, dus even snel opgepompt. Ging prima tot 50km. Toen weer heel zacht/leeg. Wetend dat ik net 40km gefietst had na oppompen en nog maar 20 hoefde mijn CO2 patroon opgeofferd om de band weer vol te krijgen. Geen succes... Óf ik ben incapabel (niet uitgesloten) of dat is gewoon echt een kut systeem.

Wielrenner aangehouden, want ik stond in de middle of nowhere, die een pomp had en wel even wilde stoppen. Band volgepompt: 8km later weer leeg... Blijkbaar toch een wat groter gaatje geworden gedurende de rit. Inmiddels stond ik weer in een dorp dus voor een fietsenmaker heb ik de binnenband gewisseld en daarna daar opgepompt.

To do: gewoon een pompje bestellen en niet meer met die CO2 crap op pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Heb ook altijd een reserveband, bandenlichters en een pompje bij me.

Zojuist rondje Holterberg gedaan vanuit Deventer (iets meer dan 50km). Kon gelukkig stuk sneller dan vorige keer zonder direct moe te zijn, denk omdat ik het zadel 2cm omhoog heb gezet. Heb hem nu zelfs nog 1cm omhoog gezet, kijken hoe dat rijdt volgende keer. Best vaag dat hij zo laag is afgeleverd, fietsenmaker had me helemaal opgemeten e.d., had goed moeten zijn. Voel me nu ook wat minder bejaard, omdat zadel nu significant hoger staat dan het stuur, net als bij m'n oude fiets.

Eindelijk geen sneeuwresten e.d. meer, gewoon droog, hoef niet weer een uur te poetsen. Wel een beetje koud op de terugweg, toen mijn tempo/warmteproductie wat afnam en de wind kouder leek (tegenwind).

Ben inmiddels trouwens wel wat gewend aan het 'trimmen' van de tripple. Maar volgende keer toch maar een double, zonder trimmen, indien mogelijk. Derde blad zal ik toch weinig gebruiken, aangezien ik meer van 'power' ben dan 'rpm'.

Ik rijd trouwens rond op zoeen:
http://www.centralbikes.n...l/bulls-desert-falcon.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Vandaag 10x Cauberg* gefietst en nog wat rondjes bij Valkenburg. Ging prima. Volgende week meer platte kilometers maken. :)

*was een uitdaging van een sponsor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Vandaag rondje van 100km rond de Loosdrechtse plassen gedaan, ik vond het toch nog wel vies koud eigenlijk. Aangezien ik pas twee weken geleden enigszins met trainen begonnen ben en ik de ronde v Vlaanderen wederom ga rijden, kan ik me niet inhouden en rij ik met gem. hartslag van 165. Nu zit ik op de bank met erg vermoeide benen. Volgende week toch maar een beetje rustiger aan gaan doen denk ik.

Kent iemand trouwens nog iemand die gespecialiseerd is in zadels aanmeten in de buurt van Utrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-10 17:43
MrAcid schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 15:53:
Óf ik ben incapabel (niet uitgesloten) of dat is gewoon echt een kut systeem.

Ik zou echt niet meer zonder willen hoor. Weet niet wat er mis is gegaan bij jou, maar pssssht, en keihard hier. Moet er niet aan denken dat ik moet pompen, krijg ik een bandje niet eens zo hard.
TheLemon schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 21:24:
.. kan ik me niet inhouden en rij ik met gem. hartslag van 165. Nu zit ik op de bank met erg vermoeide benen.
Dat had ik donderdagavond dus. Niet kunnen inhouden met de eerste keer buiten, niet in de gaten hebben dat je stiekem wind mee hebt, leeg zijn op de helft, terugweg zwakke windkracht 2-3 recht op je kop, en er dan achter komen dat het met de conditie bij lange na niet is waar het was voor de winter. Hahah. :)
Volgende week toch maar een beetje rustiger aan gaan doen denk ik.
Hmm. Zeg ik ook altijd ja. Tenzij ik iemand bij me heb die niet helemaal bij kan blijven (niet dat ik zo hard ga overigens hoor), vind ik het toch maar verrekte moeilijk om rustig aan te doen. Is me eigenlijk nog nooit gelukt als ik alleen rij :|

[ Voor 48% gewijzigd door UltraSub op 02-03-2013 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheLemon schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 21:24:

Kent iemand trouwens nog iemand die gespecialiseerd is in zadels aanmeten in de buurt van Utrecht?
Bestaan die uberhaupt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10 15:24

the_RJ

Banana Hammock!

Ja die bestaan, dan worden je zitbotjes opgemeten en aan de hand daarvan berekend hoe breed het zadel zou moeten zijn. Zit je vrij rechtop dan krijg je het zadel net iets breder dan je zitbotjes, meer voorover net iets smaller. Het jammere is dat praktisch alle zadels maar 1 uitvoering hebben. Mijn type zadel (SQ lab merk) heb je wel in verschillende breedtes, zij hebben dan ook een methode om uit te meten welk type het best bij je past.

Van de week niet helemaal fit helaas, niet veel getraind. Gisteren weer 5 uur getraind, puur duur, merkte dat het nog net niet 100% was, in ieder geval weer 155km weggetrapt. Vandaag maar eens trainingskoersje rijden.

[ Voor 19% gewijzigd door the_RJ op 03-03-2013 07:40 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
@ MrAcid

Kan je de Topeak Micro Rocket aanraden. Uitstekend klein pompje dat heel makkelijk in je shirt past. Pompt moeiteloos tot 7 bar, al moet je wel een beetje geduld hebben. Dat ene nadeel weegt voor mij niet op tegen alle voordelen die een pompje heeft boven CO2-meuk.

[ Voor 12% gewijzigd door havana op 03-03-2013 10:37 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Vraagje van mij als materiaal leek. Vorig jaar ook al eens aan de orde geweest in dit topic, maar in deze context niet gesteld/beantwoord. Als ik een volledige groep aanschaf, en in een later stadium van frame wissel, dan bestaat de kans dat het BB niet past. Mag ik veilig aannemen dat in dat geval alleen het aanschaffen van een nieuwe BB volstaat om de boel gewoon te kunnen monteren? Of kijk ik tegen de aanschaf van een volledige crankset aan? Nee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Helaas kan je dat niet veilig aannemen. Er zijn wel verloopringen of extra spacers voor de meeste combinaties beschikbaar, maar niet voor alle. Als je straks naar BB30 gaat komt het waarschijnlijk wel goed, daarvoor zijn wel hollowtech II en GXP setjes beschikbaar. Ik weet dan trouwens niet of je nog over de mogelijke voordelen van bb30 (extra stijfheid??) kan beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-10 07:51
MrAcid schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 15:53:
Irritant net: op 10km al een hele zachte achterband. Ik had niet opgepompt en fiets had een maand stilgestaan, dus gokje genomen: lokale fietsenmaker zat aan de route, dus even snel opgepompt. Ging prima tot 50km. Toen weer heel zacht/leeg. Wetend dat ik net 40km gefietst had na oppompen en nog maar 20 hoefde mijn CO2 patroon opgeofferd om de band weer vol te krijgen. Geen succes... Óf ik ben incapabel (niet uitgesloten) of dat is gewoon echt een kut systeem.

Wielrenner aangehouden, want ik stond in de middle of nowhere, die een pomp had en wel even wilde stoppen. Band volgepompt: 8km later weer leeg... Blijkbaar toch een wat groter gaatje geworden gedurende de rit. Inmiddels stond ik weer in een dorp dus voor een fietsenmaker heb ik de binnenband gewisseld en daarna daar opgepompt.

Huh? Erg rare beredenering mijns inziens. Wat heeft die CO2 patroon of manier van materie in een binnenband stoppen, te maken met een leeglopende band? Een pomp lost dat ook niet op. Nu lijkt het erop dat de vervelende omstandigheden rondom het (kennelijk) nog niet beheersen van een CO2 pomp je mening betreffende CO2 sterk heeft benadeeld. :P Niet eerlijk ten opzichte van de CO2. :+ Persoonlijk vind ik het heerlijk, er zitten 2 patronen standaard op m'n fiets met zo'n houdertje tussen bidon en frame, dus ik hoef alleen de patroonhouder + binnenband mee te nemen. Niet 3-7 minuten pompen aan zo'n ellendig klein dingetje, hoe supersonisch die kleine pompjes ook worden genoemd door sommigen; maar in 10 seconden 7 bar (als je enigszins hebt geoefend). Ieder zijn meuk natuurlijk. ;)

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik iedere week lek zou rijden zou ik ook CO2 nemen.
Met 1 of 2x per jaar is het me de hele discussie niet waard, met een pompje, reservebandje en een paar plakkers kom je simpelweg altijd thuis.
Wat een genot , 1,5 keer per jaar 3 minuten tijdwinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
3-7 minuten pompen op een heel seizoen vind ik acceptabel. Dat weegt voor mij niet op tegen de vele voordelen van een pompje. Vorig seizoen in bijna 10k zelfs 0x lek gereden.

Kom overigens net terug van een lekker ritje. Groningen - Zoutkamp - Ulrum - Electra - Groningen. Goed voor 80 km. Rustig aan gedaan (want gisteravond vrij hard gezopen en slechts 5 uur geslapen) maar toch bijna 30 km/uur gemiddeld.

[ Voor 40% gewijzigd door havana op 03-03-2013 15:10 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
MrAngry schreef op zondag 03 maart 2013 @ 11:57:
Helaas kan je dat niet veilig aannemen. Er zijn wel verloopringen of extra spacers voor de meeste combinaties beschikbaar, maar niet voor alle. Als je straks naar BB30 gaat komt het waarschijnlijk wel goed, daarvoor zijn wel hollowtech II en GXP setjes beschikbaar. Ik weet dan trouwens niet of je nog over de mogelijke voordelen van bb30 (extra stijfheid??) kan beschikken.
Pfff. Ik snap daar echt geen jota van. Eerst maar weer eens gaan lezen hoe eea nou precies werkt. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Met adapters is veel mogelijk hoor. Bijvoorbeeld een Shimano-crank past overal wel in met de juiste lagers en adapters. Het is alleen even wat uitzoekwerk.

[ Voor 63% gewijzigd door havana op 03-03-2013 16:10 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blij dat ik nog BSA+vierkant heb....

Iets anders , heeft iemand al ergens Blanco shirts gespot?
Zou perfect bij m'n NoName frame passen.
Zojuist een 80 km op m'n naamloze Chinees weggtrapt, liep gesmeerd , had goede benen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2013 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Ok, enorme n00b vraag:

Ik heb een 8sp cassette. Als ik "klein" voor rij, dan kan ik eigenlijk alleen de 4 grootste kettingwielen achter gebruiken en "groot" voor alleen de 4 kleine. Dit zorgt ervoor dat ik (in ieder geval vanmiddag) zo en nu en dan "te zwaar" of "te licht" rij en dat ik eigenlijk net anders zou willen schakelen, maar ik hoor dan mijn ketting enigszins tegen de derailleur (voor) aanlopen.

Klopt dit? Of moet ik iets aan de afstelling voor doen? (Of laten doen, want ik heb mijn tweedehands bij de LBS gekocht).

Enfin, vanmiddag een lekkere rondje (40km @25km/u ) gefietst, mijn tweede rondje dus een beetje rustig proberen te doen. Vanuit hardlopen heb ik (ook zonder hartslagmeter) redelijk gevoel voor wat D1 is, maar ik merk dat ik heel snel te hard (en dus D2/D3) ga rijden, zonder dat ik nou meteen echt hard rij :). Tijd voor een trainingschema dus. Het was in ieder geval erg lekker. http://app.strava.com/activities/42969027

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:56
Heb je drie tandwielen voor? Opzich is het wel normaal dat je niet goed kan schakelen naar een versnelling waarbij de ketting erg scheef komt te liggen (bijv voor klein en achter ook klein). Vooral als je een tripple hebt dan is dat een potentieel probleem, maar daar kan je in NL toch bijna altijd mee op het middenblad fietsen. Bij een dubbel of compact moet het volgens mij geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Nee, ik heb 2 tandwielenkettingwielen voor. Maar je hoort het niet soepel lopen (ik denk dat het voor aanloopt, ga ik testen deze week) als de ketting "scheef" komt met bijvoorbeeld klein voor en nummer 5 achter. (Als 1 grootste kettingwiel van de cassette is en 8 kleinste).

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 03-03-2013 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Campagnolo heeft daarvoor trimstanden op de linkershifter en maybe jouw shifter ook wel.
Moraal: bij een technisch probleem even beschrijven waar het om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Ok, dank @flits flits. De shifters zijn Shimano 105 en ik zie geen trim oid. Kan nog wel een foto plaatsen, maar nu is het te donker in de schuur. Enfin, vrij zeker dat er geen trim is, dwz geen hendel.

Maar ik moet het blijkbaar beter uitzoeken. Zou het kunnen dat er ook "halve" standen zijn? Ik zit namelijk nu te denken dat de linker shifter "anders" voelt als de rechter. Zou ik ook de voorderailleur een stukje kunnen schuiven, zonder van blad te wisselen? Of ik zit nu echt als n00b te zwetsen?

[ Voor 46% gewijzigd door vliegnerd op 03-03-2013 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-10 10:01
Verwijderd schreef op zondag 03 maart 2013 @ 19:15:
Campagnolo heeft daarvoor trimstanden op de linkershifter en maybe jouw shifter ook wel.
Moraal: bij een technisch probleem even beschrijven waar het om gaat.
Trimstanden? Er zit toch niet echt iets aparts voor op. Of bedoel je gewoon een klikje meer of minder met je shifter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

vliegnerd schreef op zondag 03 maart 2013 @ 19:53:
Maar ik moet het blijkbaar beter uitzoeken. Zou het kunnen dat er ook "halve" standen zijn? Ik zit namelijk nu te denken dat de linker shifter "anders" voelt als de rechter. Zou ik ook de voorderailleur een stukje kunnen schuiven, zonder van blad te wisselen? Of ik zit nu echt als n00b te zwetsen?
Ja dat kan bij Shimano wel (Campa vast ook, SRAM dan weer niet). 8 speed zal het vast ook wel kunnen. Maar dat is inderdaad het idee, achterderailleur iets richting buitenblad duwen als je binnenblad/klein schakelt achter, loopt niet aan en springt niet over naar buitenblad.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Sommige SRAM shifters hebben wel degelijk trim.

Ik heb op mijn winterfiets ook nog een vierkante Campa as met Chorus crank zitten, topding is dat. Brengen okkazie enorm veel op, maar no way dat ik die ga verkopen.

[ Voor 64% gewijzigd door havana op 03-03-2013 20:27 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

havana schreef op zondag 03 maart 2013 @ 20:25:
Sommige SRAM shifters hebben wel degelijk trim.
Oh dat zou kunnen, ik rij nu op SRAM Red, die heeft het dus niet. Lijkt overigens ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Sommige series SRAM Red hebben wel trim...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vliegnerd schreef op zondag 03 maart 2013 @ 19:53:
Ok, dank @flits flits. De shifters zijn Shimano 105 en ik zie geen trim oid. Kan nog wel een foto plaatsen, maar nu is het te donker in de schuur. Enfin, vrij zeker dat er geen trim is, dwz geen hendel.

Heb je geen trimstanden, dan moet je simpelweg de voorderailleur beter afstellen zodat de ketting niet aanloopt bij de versnellingen die je wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wazzup! schreef op zondag 03 maart 2013 @ 20:05:
Trimstanden? Er zit toch niet echt iets aparts voor op. Of bedoel je gewoon een klikje meer of minder met je shifter.
Maakt niet uit hoe je het noemt, een Campagnolo shifter schakelt alles waar een kabel aan vast kan.
Maar goed ook, want ik absoluut geen zin om uit te zoeken wat er allemaal compatibel is bij de diverse jaargangen spullen die aan m'n fietsen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Shimano 105 kun je ook een 'halve klik' duwen met de linkershifter. Dat kan idd aanloopproblemen oplossen, maar nog beter is het om het zaakje goed te laten afstellen. Kabelspanning van de voorederailleur en of hij wel precies recht boven je kettingbladen loopt bijv.
Met mijn Ultegra en voorheen ook 105 kan ik eigenlijk alleen de twee uiterste kransjes achter niet netjes gebruiken zonder trimmen (maar dat moet je ook niet willen). Kwestie van goed afstellen en niet met enorm versleten materiaal rondrijden.

Brengt me op iets anders: is het normaal dat mijn 105 (5700) ketting na 3500km nog niet veel slijtage vertoont? Ik heb de schuifmaat-methode van Flits Flits gebruikt en ik kom op 120mm. Ik lees her en der mensen die om de 2000km hun ketting (moeten) vervangen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik heb momenteel 3x8 Sora en zelfs dat heeft trim. Helemaal omdat ik een dubbel voor heb. Volgens mij heb ik 5 standen op de linkershifter: klein - tussen - midden - tussen - groot. En ik heb maar twee bladen dus voor mij genoeg te spelen.

Ik heb voor mijn Dedacciai U2 fietsje een Deda Newton stuur op het oog. Is alleen helaas 31.7 (of .8) doorsnee dus mag dan ook gelijk stuurpen upgraden. Komt die oversized maat veel voor bij sturen?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Weet je zeker dat dat een Sora shifter is dan? Mijn 3*8 Sora wrak heeft geen trim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheLemon schreef op zondag 03 maart 2013 @ 21:51:

Brengt me op iets anders: is het normaal dat mijn 105 (5700) ketting na 3500km nog niet veel slijtage vertoont? Ik heb de schuifmaat-methode van Flits Flits gebruikt en ik kom op 120mm. Ik lees her en der mensen die om de 2000km hun ketting (moeten) vervangen bijv.
3500 km en 120mm duidt op een goede ketting en/of goed onderhoud, kan je rustig mee verder rijden.
Overigens kan het geen kwaad die meting op meerdere plaatsen te doen, ter controle (ketting goed strak trekken, beste onder spanning in de fiets)
Een ketting die na 2000 km op is, noteer het type en niet meer kopen.
Met een Campagnolo 9 speed haal ik > 6000km...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2013 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazzper schreef op zondag 03 maart 2013 @ 22:02:

Ik heb voor mijn Dedacciai U2 fietsje een Deda Newton stuur op het oog. Is alleen helaas 31.7 (of .8) doorsnee dus mag dan ook gelijk stuurpen upgraden. Komt die oversized maat veel voor bij sturen?
Dat IS de huidige standaard....de oude maat is nog redelijk te krijgen maar vaak net niet bij het model dat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@mrangry: yep Sora. Weet niet welk jaar. Kan ook 2x8 zijn ipv 3x8 maar dan nog kan ik in meerdere standjes voor.

@flits flits: ooh.. was te verwachten natuurlijk haha. Maar goed ik lig vaker qua materiaal decennia achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

TheLemon schreef op zondag 03 maart 2013 @ 21:51:
Met mijn Ultegra en voorheen ook 105 kan ik eigenlijk alleen de twee uiterste kransjes achter niet netjes gebruiken zonder trimmen (maar dat moet je ook niet willen). Kwestie van goed afstellen en niet met enorm versleten materiaal rondrijden.
Ik kan met gloednieuwe Ultegra die al meerdere keren is gesteld door verschillende fietsenmakers ook niet kleinste 2 achter gebruiken zonder te trimmen. Dit met middelste voor. Had gedacht dat hij op middelste voor alles achter wel kon pakken, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Graag een foto van de Chinese tita racert!!

P.S. 2000 km voor een ketting is wel heel weinig. Ik vervang ze meestal bij 3000-3500 km. Gebruik doorgaans KMC kettingen. Die zijn niet zo goed als Campa en ook niet zo stil, maar ze zijn dan ook erg goedkoop (16 euro ps).

[ Voor 72% gewijzigd door havana op 04-03-2013 08:46 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

woekele schreef op maandag 04 maart 2013 @ 08:34:
[...]
Ik kan met gloednieuwe Ultegra die al meerdere keren is gesteld door verschillende fietsenmakers ook niet kleinste 2 achter gebruiken zonder te trimmen. Dit met middelste voor. Had gedacht dat hij op middelste voor alles achter wel kon pakken, maar helaas.
Ok, maar ik heb geen triple, dat zal wel uitmaken. Ik bedoel met de twee uiterste kransjes alleen de kleinste en de grootste hè. Dat is dan de 12 en de 23 bij mij. Bij 12-30 moet ik volgens mij op het binnenblad nog wel trimmen op de twee grootste achter. (27 en 30)

[ Voor 12% gewijzigd door TheLemon op 04-03-2013 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Vast mensen hier die dit weten: ik kan prima naar de buitenste bladen schakelen (dus zo groot en klein mogelijk) maar hij pakt niet altijd lekker op als ik achter van tandje wissel, eigenlijk voornamelijk in het midden en voornamelijk als ik een kleiner tandwiel wil hebben. Dan duurt het soms een paar rotaties voordat hij "pakt".

Waar stel ik dit af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
In principe doordat kabelstelschroefje, waar je kabel je derailleur in gaat een minieme hoeveelheid bij te stellen, maar dit kan ook gewoon slijtage van cassette en ketting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoop dat ik het goed heb, maar ik stel dit altijd af door de kabel strakker of slapper te draaien (eigenlijk wil je hem in het midden) Ik draai hem eerst altijd helemaal los tot hij een versnelling naar beneden schakelt. Daarna draai ik net zo lang tot hij 2 versnellingen omhoog schakelt. Het aantal keren wat ik heb moeten draaien gedeeld door 2 en zo vaak terug draaien. Dit heb ik ook zelf maar bedacht, is dit eigenlijk wel een goede manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 10:19
Als we het dan toch over kettingen en casettes hebben.... Ik wil mijn 12x25 casette binnenkort vervangen voor een 12x27. Niet omdat ie versleten is, maar puur omdat ik iets meer bereik wil hebben. Dien ik de ketting langer te maken of zou dat moeten lukken? Rest van de groep is een Ultegra Triple (6703) en een long cage derailleur. De ketting is overigens nog zeker niet aan vervanging toe.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
MrAngry schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:54:
In principe doordat kabelstelschroefje, waar je kabel je derailleur in gaat een minieme hoeveelheid bij te stellen, maar dit kan ook gewoon slijtage van cassette en ketting zijn.
Ok, niet met de H/L schroefjes dus (daar zat ik eerste aan te pielen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

dat heeft het B-schroefje zo ver ik weet. Als je die nog verder dan max in wil draaien dan moet je hem vanaf de andere kant erin draaien zodat de derailleur tegen de kop leunt. Wel eerst de de derailleur los draaien van de pat.

Of bedoelt mrangry het tonnetje met de ribbels waar de kabel de derailleur in gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
B-schroef is wéér iets anders (om precies te zijn het schroefje waar "3e" bij staat in het onderstaande plaatje). Niet alle derailleurs hebben een B-schroef, Campa dacht ik niet. Van de b-schroef je moet je in principe aflbijven, de enige keer dat je 'm moet bijstellen is als je een pizza gaat steken zoals TheLemon. Indraaien zorgt dat de derailleur wat van positie draait waardoor dat je derailleurwieltje niet tegen het grootste kransje loopt. Een nadeel van het indraaien is echter dat de boel erg houterig gaat schakelen.

Afbeeldingslocatie: http://www.m-gineering.nl/derschroef.jpg

Met L en H stel je de uitslag af, dus het bereik van de derailleur. H-schroef is voor het kleinste kransje en de L voor het grootste. Dit kun je het beste doen zonder kabel. Om het L-schroefje af te stellen moet je dan zelf de derailleur naar achteren duwen. Je stelt af op het oog door vanaf de achterkant van de racefiets te kijken of de derailleur precies recht boven het grootste dan wel kleinste kransje staat. Draai ook aan de pedalen; je kunt aan het geluid of de boel mooi recht staat.

Met het plastic stelschroefje (waar het pijltje bij staat) regel je de tussenstappen. Dit doe je met kwartslagen. Bij de meeste fietsen zit onderaan de schuine buis nog een stelschroefje dat precies hetzelfde doet. Hier goed te zien

Afbeeldingslocatie: http://www.precisiontandems.com/photos_files/avidconversion7.jpg

Als het een paar omwentelingen duurt voordat de boel opschakelt dan is de kabelspanning iets te laag. Kwestie van een kwartslagje, of heel misschien twee strakker draaien. Heb je niet eens gereedschap voor nodig.

@ BRT

Lijkt mij een prima manier, maar onnodig omslachtig. Hoe ik het doe: kabel los, alle stelschroefjes indraaien. >10x zwaarder schakelen en kabel weer vastmaken. Nu één tand lichter schakelen, er zal waarschijnlijk niks gebeuren. Nu net zo lang één (of beide) stelschroefjes uitdraaien tot de ketting overspringt. Dit is grofweg de juiste setting. Finetuning doe ik dan 'on the road' omdat dit in mijn beleving toch beter werkt dan op de montagestandaard. Meestal is deze afstelling in één keer goed, soms nog een kwartslagje vaster of losser.

[ Voor 162% gewijzigd door havana op 04-03-2013 13:23 . Reden: typo ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:18
Handige tips leer ik hier bij, bedankt :)

Ook komt het mooie weer er eindelijk aan! Het is al een tijdje droog, maar de temperatuur gaat nu een mooi eindje omhoog gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
bobsnl schreef op maandag 04 maart 2013 @ 11:05:
Als we het dan toch over kettingen en casettes hebben.... Ik wil mijn 12x25 casette binnenkort vervangen voor een 12x27. Niet omdat ie versleten is, maar puur omdat ik iets meer bereik wil hebben. Dien ik de ketting langer te maken of zou dat moeten lukken? Rest van de groep is een Ultegra Triple (6703) en een long cage derailleur. De ketting is overigens nog zeker niet aan vervanging toe.
Kettinglengte bepaal je doorgaans aan de hand van de zwaarste versnelling, dus bijvoorbeeld 50x12. In principe zou een 12-27 geen probleem moeten zijn.

Als je pizza's gaat steken dan bepaal je overigens de lengte niet meer op basis van de zwaarste versnelling, maar op basis van de grootste combinatie van kransjes (50x27 bijvoorbeeld).

[ Voor 14% gewijzigd door havana op 04-03-2013 13:09 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
bobsnl schreef op maandag 04 maart 2013 @ 11:05:
Je moet je wel realiseren dat de prijs die je betaalt voor meer bereik een minder vloeiende overgang tussen versnellingen is. Ik heb nu een 12-25 cassette, maar ga die, te zijner tijd, vervangen door een 12-23. Minder bereik dus, maar wel bijna traploos schakelen. Ik heb ook een 13-29, maar die gebruik ik alleen in de bergen (i.c.m. een compact). Die bergcassette haal ik z.s.m. na thuiskomst uit het hooggebergte er weer af, juist omdat ik de grote sprongen niet prettig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Een 12-25 heeft vrijwel hetzelfde verloop als een 12-27. Beide missen de 18. Op het vlakke zijn ze praktisch vergelijkbaar.

Zoals Argro terecht opmerkt, als je 10-speed hebt dan is 2 cassettes onvermijdelijk of je moet enorme concessies willen doen aan je verloop.

12-23 is heerlijk voor in de polder, 12-27 (of iets soortgelijks) ideaal voor in het hooggebergte.

[ Voor 71% gewijzigd door havana op 04-03-2013 13:26 . Reden: taalvaut ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Veel dank havana!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Havana: die B-schroef bedoelde ik ook ja. Voor mij actueel want ik ben een 30 achter aan het testen in het kader AGR :)

Overigens is een stroeve kabelloop (niet gesmeerd danwel lelijke kabelloop) ook een klassieker voor slecht schakelen. Kun je afstellen wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Klopt, had ik laatst ook op de winterfiets. Rara hoe zou dat nou komen }> :>

Beetje teflon erin gespoten de boel schakelt weer als nooit tevoren.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik heb heel bewust voor het vlakke Groningen een 12-23 erop (10sp), heerlijk 12 t/m 19 tanden per tand, en dan 21-23 nog, perfect icm een double. Ik heb een 12-30 liggen voor simpel klimwerk en een compact voor de franse Cyclo's verderop in het jaar. Ik twijfel wel waarmee ik AGR ga fietsen, ik zie mezelf met 39x23 de Keutenberg en Cauberg niet opkomen zeg maar, maar twijfel toch tussen crank vervangen of gewoon de 12-30 erop gooien achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Kippenijzer schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:38:
Ik heb heel bewust voor het vlakke Groningen een 12-23 erop (10sp), heerlijk 12 t/m 19 tanden per tand, en dan 21-23 nog, perfect icm een double. Ik heb een 12-30 liggen voor simpel klimwerk en een compact voor de franse Cyclo's verderop in het jaar. Ik twijfel wel waarmee ik AGR ga fietsen, ik zie mezelf met 39x23 de Keutenberg en Cauberg niet opkomen zeg maar, maar twijfel toch tussen crank vervangen of gewoon de 12-30 erop gooien achter.
Afhankelijk van jouw klimcapaciteit moet de Keutenberg met 39*30 prima te doen zijn. Het zijn louter de eerste paar meters die echt taai zijn. De Cauberg is überhaupt niet al te pittig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 11:17
Vanaf 11 maart weer fietsspullen in de aanbieding bij de Lidl, o.a. ophangsysteem, pomp met manometer en kleding. Vanaf pagina 12: http://www.folders.nl/lidl/folder/supermarkt?id=12827.

* Taigu kijkt naar buiten en wordt blij

[ Voor 13% gewijzigd door Taigu op 04-03-2013 14:06 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Kippenijzer schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:38:
Bijna dezelfde setup als ik, al heb ik geen aparte crank maar gewoon een 39T blad op m'n compact.

In Limburg (en Tecklenburg) kies ik zelf voor 39x27. Mijn 34 blad monteer ik alleen voor het echte gebergte.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

argro schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:55:
[...]
Afhankelijk van jouw klimcapaciteit moet de Keutenberg met 39*30 prima te doen zijn. Het zijn louter de eerste paar meters die echt taai zijn. De Cauberg is überhaupt niet al te pittig.
Dat weet ik ook wel, 39x30 is maar miniem zwaarder dan de 30x25 die ik voorheen op de triple fietste en iets meer kracht zit toch echt wel in de benen, meer dat ik liever met de 12-23 op pad ga ;). Ik moet voor die tijd nog maar even zien, mogelijk haal ik nog een 11-28 Ultegra cassette en vind dan dat ik daarmee, voor de Franse cyclo's met de compact, in NL met de double het zou moeten redden. 39x28 zal ik wel voelen op een Keutenberg trouwens :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Crap, ik dacht dat ik met mijn 39x30 safe zou zijn voor de AGR. Jullie praten erover alsof dat echt een marginale setup is... Moet ik nog trainen ook dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Och, AGR algemeen zal prima ermee lukken. Als je geen klimervaring of andersoortige kracht-basis hebt voor relatief korte power-klimmetjes zal puur de Keutenberg tegenvallen. 39x30 is verder easy. Ik praat vooral over midden en hooggebregte waar 39x30 mogelijk niet volstaat (3 Ballons, La Marmotte, paar keer Ventoux incl. de ochtend van de 14e TdF etappe). Als je een beetje benen hebt zal 39x30 best lukken hoor verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Een verzet kan nooit en te nimmer een gebrek aan training compenseren.

Aan de andere kant: in Limburg maakt verzet weinig verschil, omdat het allemaal korte klimmetjes zijn.

Kom er trouwens net achter (door de opmerking hierboven) dat de tour op 14 juli over de Ventoux gaat. Wij arriveren diezelfde ochtend :)

[ Voor 137% gewijzigd door havana op 04-03-2013 14:34 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:18
Gaat toch druk worden dan, maar wel een leuke gelegenheid! (En minder druk dan op 14 juli zelf frankrijk te proberen doorkruisen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

14 Juli is rustdag. 2 dagen ervoor hopelijk zelf de Ventoux nog even doen, anders erna pas. Daarna, beetje achter de TdF caravaan aan richting Mont Blanc en dan meer van Geneve voor de terugweg. Was net bezig met uitzoeken van de route vanaf Alpe d'Huez naar Ventoux (globaal, effectief natuurlijk camping in Bourge d'Oisans naar camping in Pierrelongue) en als ik daar inzoom zie ik dat hij me over de Col d'Ornon (da's tot daar aan toe) maar ook de Parquetout wil hebben... <edit>Ow, en verderop ook nog even Lautaret, tuurlijk...</edit> Met een bagagewiel? Meh, dacht het niet... Dat wordt extra dagje rijden dan, want daar omheen fietsen maakt de afstand wel weer erg groot anders voor 1 dag...

[ Voor 4% gewijzigd door Kippenijzer op 04-03-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
15 juli is de rustdag, althans volgens de officiële site. 14 juli etappe naar de Ventoux.

Wij rijden 's nachts dus met het verkeer zal het meevallen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1 ... 56 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.