Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Toch heb ik dat verschijnsel alleen met die wielen gehad. Gaat dan wel om bochten die je redelijk op de max neemt. Die wielen gaven geen vertrouwd gevoel, als je te scherp een bocht doorging voelde het niet lekker. Ik kan me wel een wedstrijd herinneren dat ik echt iedere ronde opnieuw met dichtgeknepen billetjes op de fiets zat. Was een doordraaier die je hard kon nemen met klinker die net goed lagen. Maar ik voelde de velg telkens op het asfalt. Met mijn fulcrum 5's geen problemenTheLemon schreef op maandag 04 februari 2013 @ 12:22:
4 bar aan bandendruk verliezen in een bocht zal weinig met je wielen te maken hebben lijkt me. Dat moet een lekke binnenband (of tube) zijn of een slecht ventiel. Veel lekrijden kan natuurlijk wel veroorzaakt worden door scherpe braampjes oid in je velgrand of nippeltjes.
Hoe gaat dat, 4 bar eruit in een bocht? Waar gaat die lucht heen? Waarlangs komt die lucht eruit?Coldcat schreef op maandag 04 februari 2013 @ 10:52:
Nieuwe wielen besteld uit China. Eens kijken of dat wat is. Mijn oude wielen waren totaal niet stijf en verloren soms op de vreemdste momenten extreem veel druk (in een bocht opeens 4 bar eruit). Tubes eromheen en kijken of ik daarmee de bochten sneller doorkomNu hopen dat ze niet na 1 wedstrijd in stukken liggen
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Ja dat vraag ik me dus ook af. Heb twee keer in een criterium en eenmaal in een training gehad dat er ineens geen druk meer in de band zat. Eerste keer was nadat ik een beuk van iemand kreeg. Gelukkig niet op mijn plaat ging maar daarna was die band wel half plat en liep niet verder leeg. Daarna nog een keer in een koers dat hij opeens half leeg was. Daarna kon ik het wiel gewoon weer oppompen en verder gebruiken. In de training ook en keer onverklaarbaar geen druk meer in de band.argro schreef op maandag 04 februari 2013 @ 13:02:
[...]
Hoe gaat dat, 4 bar eruit in een bocht? Waar gaat die lucht heen? Waarlangs komt die lucht eruit?
Welke wielen? En wat voor prijskaartje hangt er nou aan? Ben wel eens wat nieuwsgierig naar de prijzen in China.Coldcat schreef op maandag 04 februari 2013 @ 10:52:
Nieuwe wielen besteld uit China. Eens kijken of dat wat is. Mijn oude wielen waren totaal niet stijf en verloren soms op de vreemdste momenten extreem veel druk (in een bocht opeens 4 bar eruit). Tubes eromheen en kijken of ik daarmee de bochten sneller doorkomNu hopen dat ze niet na 1 wedstrijd in stukken liggen
Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily
Verwijderd
Daarna iets frisser. Knap veel wind nog steeds trouwens. Weer 94 kilometer erbij
Ik denk zelf dat een mtb beter past bij mijn doel maar wat zeggen de experts? En gaat een 11/36 boven een 105 derailleur werken of moet ik de derrailleur vervangen een voor mtb derrailleur?
Ik kwam er ook net achter dat remblokjes van shimano super simpel te vervangen zijn. schroef los en je kan het blokje er zo uitschuiven. En een nieuwe set kost ook weinig in DE.
https://www.bike-componen...a-Ace--Ultegra--105-.html
En is de KMC X10.93 10-fach kette (20e) goed genoeg of toch beter de SL (35e) variant nemen?
Met een triple heb je al een verschil van 20 tandjes aan de voorkant. Achter heb je met een 11/34 een verschil van 23 tandjes, waardoor je derailleur 43 schakels moet overbruggen. Zonder lange kooi ga je dat denk ik niet redden, een 105 9 speed kan bijvoorbeeld 41 schakels aan.willy1986 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 21:27:
Wie wil mij advies geven voor 6 keer Alpe d'huez op fietsen? Ik heb nu een triple met 50/39/30 en een cassette 12/27. Is een cassette van 11/28 goed of kan ik beter een mtb cassette nemen van bijv 11/34 of 11/36?
Ik denk zelf dat een mtb beter past bij mijn doel maar wat zeggen de experts? En gaat een 11/36 boven een 105 derailleur werken of moet ik de derrailleur vervangen een voor mtb derrailleur?
Ik kwam er ook net achter dat remblokjes van shimano super simpel te vervangen zijn. schroef los en je kan het blokje er zo uitschuiven. En een nieuwe set kost ook weinig in DE.
https://www.bike-componen...a-Ace--Ultegra--105-.html
En is de KMC X10.93 10-fach kette (20e) goed genoeg of toch beter de SL (35e) variant nemen?
Hoe zwaar ben je? Op een 30x28 moet je in basis als je genoeg traint en geen 90+ bent prima 6x boven kunnen komen.
Everytime I suffer I become a better man because of it
Verwijderd
De een rijdt fluitend Aple DHuez omhoog met 39x25 en een ander wil met z'n triple ook nog een cirkelzaag achter.
Ik ben zelf 60 en geen lichtgewicht en rij bijna overal met 30x24 omhoog, ik heb dan 30x27 nog achter de hand voor de hele steile delen of de laatste berg van de dag....
Of je het met een 28 gaat redden of toch naar de MTB versnellingen moet is hier door niemand te voorspellen.
Het kan in ieder geval weinig kwaad nog een 32 bij je te hebben voor het geval dat je kapot gaat....
Verwijderd
Zijn op de fietsforums hele topics mee gevuld....TheCrius schreef op maandag 04 februari 2013 @ 13:45:
Welke wielen? En wat voor prijskaartje hangt er nou aan? Ben wel eens wat nieuwsgierig naar de prijzen in China.
De prijzen zijn laag, de verzendkosten hoog,de kwaliteit kan goed zijn, de garantie dubieus.
De prijs zit rond de 380euro voor 60mm inclusief verzending exclusief BTW + douane etc. Ben benieuwd wat daarvan uitkomt. De kwaliteit is wel prima gok ik aangezien alle wielen uit china komen. Garantie moet je gewoon niet op rekenen. Ben benieuwd hoe ze bevallen. Nu alleen hopen dat ze de eerste wedstrijden overlevenVerwijderd schreef op maandag 04 februari 2013 @ 22:33:
[...]
Zijn op de fietsforums hele topics mee gevuld....
De prijzen zijn laag, de verzendkosten hoog,de kwaliteit kan goed zijn, de garantie dubieus.
Rare vraag, maar als je denkt zes keer die berg op te fietsen, dan moet je dat toch met een 27/28 wel kunnen?Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2013 @ 22:30:
...
Of je het met een 28 gaat redden of toch naar de MTB versnellingen moet is hier door niemand te voorspellen.
Het kan in ieder geval weinig kwaad nog een 32 bij je te hebben voor het geval dat je kapot gaat....
Vandaag een tacx Satori opgehaald voor een mooi prijsje, oud barrel bij elkaar gesprokkeld en van de week maar eens een filmpje aanzetten
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Hoe goed ga je zijn?willy1986 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 21:27:
Wie wil mij advies geven voor 6 keer Alpe d'huez op fietsen? Ik heb nu een triple met 50/39/30 en een cassette 12/27. Is een cassette van 11/28 goed of kan ik beter een mtb cassette nemen van bijv 11/34 of 11/36?
Met een 30*36 fiets je bij 70rpm (wat voor bergop geen exotische cadans is) 7kmph trouwens. Dan ga je bijna 2 uur over de Alpe d'Huez doen. Ik schat in dat als je een 30*36 nodig hebt, dan de dan lang niet goed genoeg bent om die berg 6 keer te doen.
Voor 6 keer de Alpe d'Huez zul je vooral heel veel moeten trainen. Vervolgens zou ik een verzet kiezen waarbij je iets over gaat hebben. Dat extraatje kun je dan bij de 5de of 6de beklimming inzetten indien nodig. Wanneer je echter van kiet af aan op de 30*36 gaat rijden, dan haal je qua tijd de 6 keer niet eens schat ik. Ook denk ik dat je niet goed genoeg bent indien je een 30*36 nodig hebt.
Ik heb afgelopen zomer de Marmotte gefietst met een 34*29 als lichtste verzet. Het gros ging op de 34*23 of 26. Op stukken als het slot van de Galibier, met wind tegen, en de eerste meters van de Alpe d'Huez heb ik de 29 ingezet.
Ga vooral hele lange ritten maken. Om zes keer de Alpe d'Huez op te fietsen heb je flink wat duurvermogen nodig. Dat kun je ook prima opdoen in de polder. Kwestie van uren maken op de fiets. Ik durf zelfs wel aan dat je qua voorbereiding in april beter in Nederland kunt blijven om op zaterdag en zondag twee keer 200km te gaan fietsen dan dat je in de Ardennen een paar kuitenbijters omhoog poeft.willy1986 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 08:21:
Ik ben nu 71 kg. Alleen mijn vermogen weet ik niet. Ik ga 27 of 28 april trainen in de ardennen om wat hoogtemeters te maken. Zal dan wel zien of ik een cirkelzaagnodig heb.
Het betreft een training rondom Trois Pont van 135 km en 3500hm in totaal. Niet verkeerd dacht ik zo.argro schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 08:24:
[...]
Ga vooral hele lange ritten maken. Om zes keer de Alpe d'Huez op te fietsen heb je flink wat duurvermogen nodig. Dat kun je ook prima opdoen in de polder. Kwestie van uren maken op de fiets. Ik durf zelfs wel aan dat je qua voorbereiding in april beter in Nederland kunt blijven om op zaterdag en zondag twee keer 200km te gaan fietsen dan dat je in de Ardennen een paar kuitenbijters omhoog poeft.
Klinkt goed, maar hangt er vanaf hoe die hm's verdeeld zijn. 10 klimmetjes van een paar honderd meter is een hele andere discipline dan het hooggebergte. Kijk bijvoorbeeld naar Gilbert, (voorheen) de koning van de Ardennen, maar in de Alpen hangt hij in de bus uit. Belangrijk bij het trainen is natuurlijk ook afwisseling. Wat dat betreft is een tochtje in de Ardennen natuurlijk super. Schitterend fietsen daar. Het zal in ieder geval niet schaden. Boodschap was echter dat je niet al te zeer moet focussen op hoogtemeters in de training, maar vooral op duur. Je moet het lichaam voorbereiden op 10 uur lang fietsen.willy1986 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 08:38:
[...]
Het betreft een training rondom Trois Pont van 135 km en 3500hm in totaal. Niet verkeerd dacht ik zo.
Zoals argro al zegt, wanneer je nog lichter nodig hebt, ga je langzamer dan 8km/u en dan ga je het inderdaad moeilijk redden.
Mijn gok (geenszins onderbouwd, maar om je toch een idee te geven) is dat wanneer je eind april/begin mei trainingsritten van 150km+ (op het vlakke) kan volbrengen rond de 30km/u gemiddeld (solo), dat je het zou moeten redden met je huidige verzet. Vooropgesteld dat je geen extreem zwaargewicht bent. Waarom het gemiddelde hier nog meespeelt, en niet alleen de afstand, is omdat je de zwaarte van het hellingspercentage wel een beetje moet benaderen in je trainingen (naarmate de training vordert, niet direct al!). 150 of 200km fietsen wordt natuurlijk een stuk makkelijker op een slakkengangetje, maar zo'n berg kun je niet ff platter maken als je moe wordt.
[ Voor 17% gewijzigd door TheLemon op 05-02-2013 09:33 ]
Ik weet niet zeker of ik het met je eens ben TheLemon. Ik heb bv Limburgs mooiste 150km met 30km/u afgewerkt, maar ik weet vrij zeker dat ik vorig jaar niet 6 maal de alp was opgekomen. En ik heb maar een paar kilo overgewicht (geen extreme zwaargewicht).
[ Voor 29% gewijzigd door MrAngry op 05-02-2013 10:23 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Alles gaat verder afhangen van je trainingsarbeid. Als referentie: vorig jaar ben ik met 60 trainingsuren en 95kg 4x op een 30*30 boven gekomen.
Dit jaar streef ik naar minimaal 300 trainingsuren, 13 kilo minder bagage en een 30*27. En dat doe ik niet omdat ik zo graag die uren wil maken, maar omdat ik weet dat genoeg trainingsarbeid je dag daar een stuk aangenamer maakt.
Dat is een stukje sneller dan dat ik de Amstel Gold Race een jaar daarvoor deed en ik kwam relatief ontspannen 6x boven op de Alpe vorig jaar. Ik zou je kansen niet onderschatten iig. Wat wel meespeelt is dat je Limburgs Mooiste natuurlijk met een grote groep mensen hebt gereden en dan is een ander verhaal dan 150 (of 190 in mijn geval) km solo trainen.MrAngry schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:20:
Ik weet niet zeker of ik het met je eens ben TheLemon. Ik heb bv Limburgs mooiste 150km met 30km/u afgewerkt, maar ik weet vrij zeker dat ik vorig jaar niet 6 maal de alp was opgekomen. En ik heb maar een paar kilo overgewicht (geen extreme zwaargewicht).
Ik blijf er wel bij dat als je met een 30x27 niet boven komt, je vrij kansloos bent. Als je zo traag bent wordt tijd dan ook nog een vijand, want je moet op tijd aan je 6e klim beginnen. Ik heb bovenaan lekker ontspannen gedaan steeds na elke klim en had daardoor slechts 40 sec. over om nog net de 6e klim te mogen aanvangen
De truc is gewoon om zo licht mogelijk te zijn zodat je zo min mogelijk dood gewicht omhoog zeult en daarnaast een belachelijk hoeveelheid duur km in de benen.
@Lemon, ja je hebt wel gelijk Limburgs mooiste was het vlakke vaak in een groepje waar ik aanpikte (ik deed hem wel solo). Ik heb vorig jaar deze epische rit gemaakt: http://app.strava.com/activities/11729272 en aan de hand daarvan durf ik wel te beweren dat 6 keer echt niet gelukt was, de laatste klim was echt huilend om m'n moeder omhoog kruipen.
Ligt vooral aan het feit dat je er 6x op moet, en de eerste paar bochten veneinig zijn met stukken van meer dan 12%. En hoe zwaar je bent en hoeveel vermogen je voor langere tijd kunt leveren rond je omslagpunt.Kippenijzer schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 14:21:
Is dat ding echt zo erg? Of ligt dat aan de herhalingen en manier van herhalen? Ik doe dit jaar de Marmotte, dus finish bergop Alpe d'Huez en had allicht een iets 'zwaarder' verzet in gedachten. Ik merk een maand ervoor sowieso natuurlijk of ik me totaal vergis (3 Ballons), maar met deze verhalen ga ik twijfelen of ik niet voor 3 Ballons zelf al een extremer verzet moet regelen (lees: ik was gewoon van plan de double erop te houden met 30t achter)...
Maar zo erg: ik maak mij meer zorgen over de Mortirolo waar ik eind juni tegen op moet (en de Stelvio en de Gavia, maar die zijn wat minder heftig). Dus alles is relatief
Daarnaast is het volgens de ANWB routeplanner > fiets van wonen naar werken 43 KM enkel - alles plat.
Teveel van het goede? Of gewoon doen?
Echt een topgebied trouwens, zou zo terug gaan. Lekker eten, niet te duur en schitterende klimmen.
Ik doe mee met de Granfondo Giordana (http://www.cyclobrevet.nl/WP/?page_id=56). Erg veel zin in idd! We pakken een paar dagen eerder als laatste ritje de Stelvio nog "even" mee.MrAngry schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 14:45:
Hehe, ik moet besmuikt lachen bij het idee dat de Stelvio (vanuit Prato) minder zwaar is dan de mortirolo. Onderschat de lengte niet! Mortirolo is belachelijk steil, maar wel lekker kort. Al bedenk ik trouwens net dat ik op de Stelvio al 1000+hm in de poten had en op de mortirolo aan de voet uit de auto stapte. Hmm, lastig, noem ze even zwaar. De mooiste klim vond ik de Gavia vanuit Ponte di Legno.
Echt een topgebied trouwens, zou zo terug gaan. Lekker eten, niet te duur en schitterende klimmen.
Ik heb afgelopen zomer de Marmotte gefietst. De Alpe d'Huez is geen bijzondere klim en ook niet bijzonder zwaar. Wat hem in de Marmotte zwaar maakt is het feit da je daarvoor al 4.000hm in de benen hebt. Bij de Ad6 is het de herhaling die hem zwaar maakt. Een paar dagen voor de Marmotte was ik in 58,5 minuten boven, als slotklim van de Marmotte deed ik er circa 1:20 over. Tijdens de rit van 58,5 minuten alles op de 34*23 / 34/26 met een relatief hoge cadans. Tijdens de slotklim van Marmotte was het harken op de 34*29.Kippenijzer schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 14:21:
Is dat ding echt zo erg? Of ligt dat aan de herhalingen en manier van herhalen? Ik doe dit jaar de Marmotte, dus finish bergop Alpe d'Huez en had allicht een iets 'zwaarder' verzet in gedachten. Ik merk een maand ervoor sowieso natuurlijk of ik me totaal vergis (3 Ballons), maar met deze verhalen ga ik twijfelen of ik niet voor 3 Ballons zelf al een extremer verzet moet regelen (lees: ik was gewoon van plan de double erop te houden met 30t achter)...
Bergop is een steeds lichter verzet ook niet altijd goed. Natuurlijk is steeds lichter lekker, maar je gaat er niet per se sneller van fietsen. Ergens is een optimum. Ga je lichter dan dat optimum trappen, dan is dat lekker ontspannen (en daardoor verleidelijk), maar opschieten doet het niet.
Dat dus.MrAcid schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 14:45:
Als je niet kan douchen zou het voor mij een redelijke no-go zijn....?
Helaas voor mij geen optie, zit op industriegebied. Volgend jaar gaat het bedrijf verhuizen en ik hoop dat er dan wel een douche is.Misschien een sportschool/zwembad in de buurt waar je kunt douchen?
Ik heb inmiddels een stevige basis duurtraining achter de rug. Mijn conditie is enorm toegenomen, en nu begin ik tegen de beperking aan te lopen van mijn beenspieren. Ik moet zoveel zwaarder trainen om mijn hartslag uberhaupt in de D2 zone te krijgen dat mijn benen serieus spierpijn gaan vertonen tijdens de training waardoor trainen in D2 / D3 niet prettig meer is.
Wat kan ik daar aan doen? Iets minder trainen (nu 10 uur per week gemiddeld) maar wel meer in D2 / D3?
BV: Warmup, 4 maal 12 minuten hoog D2 met 5 minuten er tussen, cooling down. Dat kan je in feite elke dag doen (en zo niet dan zit je te hoog in je vermogen).
Of: Warmup, 6 maal 6 minuten @ omslagpunt met 3 minuten ertussen, cooling down. Als het goed is dan is dit echt zwaar en kan je niet elke dag doen.
Hoe zijn/heb je je zones bepaald? Dus welke hartslagen gebieden hebben we het over, weet je je omslagpunt e.d.? Minder trainen is zeker niet de oplossing, wel opbouwend dus wisselen met D1/D2 en D1/D3, zie het als D1 is de basis en D2/D3 elementen toevoegen is de kwaliteit van de training verhogen. Verder is ook herstellen daarbinnen van belang, zoals MrAngry al zegt, je wil niet allerlei D3 trainingen dagen achter elkaar doen, althans zeker niet in de opbouw.
Ik zou in ieder geval inderdaad eens beginnen met 3x10 goed D2 inpassen in een duurtraining en dat uitbouwen, 4x10, 3x12, 4x12, 3x15, 4x15. Een beetje op die manier. Je lichaam anaerobe prikkels geven door na een half uur warmrijden 5 sprintjes a 30 seconden met 3 tot 5 minuten rust ertussen uit te voeren helpt ook om je lichaam weer te laten merken dat hogere hartslagen 'gevraagd' gaan worden. Maar ik weet niet of dat voor jouw doel van belang is.
Er is veel literatuur over te vinden op internet en in trainingsboeken, is de moeite waard om eens in te kijken. Je mag mij ook wel een berichtje sturen als je uitgebreidere informatie wil hebben over trainingsopbouw.
System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton
Zones zijn bepaald op basis van een groot sportmedisch onderzoek (inclusief masker). Daaruit is gebleken dat mijn omslagpunt op 178bmp ligt. Qua doelstelling wil ik 6x de berg op bij Alpe d'HuZes en de eerder genoemde cyclo in Italie fatsoenlijk uitrijden. Kortom, focus op het klimmen dus.the_RJ schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 23:16:
Hoe zijn/heb je je zones bepaald? Dus welke hartslagen gebieden hebben we het over, weet je je omslagpunt e.d.? Minder trainen is zeker niet de oplossing, wel opbouwend dus wisselen met D1/D2 en D1/D3, zie het als D1 is de basis en D2/D3 elementen toevoegen is de kwaliteit van de training verhogen. Verder is ook herstellen daarbinnen van belang, zoals MrAngry al zegt, je wil niet allerlei D3 trainingen dagen achter elkaar doen, althans zeker niet in de opbouw.
Ik zou in ieder geval inderdaad eens beginnen met 3x10 goed D2 inpassen in een duurtraining en dat uitbouwen, 4x10, 3x12, 4x12, 3x15, 4x15. Een beetje op die manier. Je lichaam anaerobe prikkels geven door na een half uur warmrijden 5 sprintjes a 30 seconden met 3 tot 5 minuten rust ertussen uit te voeren helpt ook om je lichaam weer te laten merken dat hogere hartslagen 'gevraagd' gaan worden. Maar ik weet niet of dat voor jouw doel van belang is.
Er is veel literatuur over te vinden op internet en in trainingsboeken, is de moeite waard om eens in te kijken. Je mag mij ook wel een berichtje sturen als je uitgebreidere informatie wil hebben over trainingsopbouw.
Ik heb veel literatuur doorgeplozen en op zich een aardig schema in elkaar weten te zetten. Dat is ook wel te merken, mijn conditie is met sprongen vooruit gegaan en ik ben inmiddels bijna 10kg lichter sinds het begin 14 weken geleden. Vooral heel veel D1 werk gedaan, en daarom wordt het nu tijd voor zwaarder trainen. Ik ga dan, ook volgens schema, nu 6 weken interval werk in. Jouw aanbeveling over opbouw daarin neem ik mee
Verder goed luisteren naar je lichaam, kilometers afleggen en langzaamaan (ik weet niet juist) wat heuvels/bergen beginnen opzoeken waar je niet op kracht omhoog kan stampen.
De vervanger is ... http://doefiets.nl/. Gelukkig is alle info wel overgenomen
http://www.doefiets.nl/tr...ncipes/soorten-trainingen
Ik moet dus even alle links gaan aanpassen in de TS (maw... ik ga er mee bezig
Mijn inziens zijn die extra rustdagen alleen nodig voor D3 intervallen, echt zware trainingen. Ik zou die niet te vaak doen, omdat ze ten koste gaan van je totale trainingstijd, terwijl het nu nog heel belangrijk is om heel heel veel op de fiets te zitten. Dus misschien eens per week D3. Die blokken D2 zijn wat dat betreft veel beter omdat je die veel makkelijker in kan passen in je bestaande trainingsregime zonder ineens veel meer rust te gaan houden.Lointje schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 08:50:
Interval is inderdaad de volgende stap. En ook voldoende rust. Na elke intervaldag best een dag tussen laten, of op die tussendagen heel rustig laag D1 fietsen. (ook wel hersteltraining of losfietsen genoemd op de eerdergenoemde sites).
Die sprintjes na de warm-up zijn ook een goede tip trouwens! En idd is 6 minuten @ omslagpunt wat hardcore, ik denk bij nader inzien ook niet dat ik dat nu 6 maal vol zou houden.
Je moet gewoon goed trainen!TheCrius schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 16:57:
Ik ben vandaag weer even met vrienden wezen mountainbiken in Appelscha. Zit erg in de winterconditie met de eerste ritjes van het jaar en ik ervaar een vreemd verschil met twee medefietsers. Over de zelfde rit heb ik een gemiddelde hartslag van +- 155, terwijl zij een gemiddelde HS hebben gefietst van 167 en 169. Nu weet ik dat hartslag op zich vrij weinig zeggend is, maar mijn hartslag is niet boven de 171 geweest terwijl zij pieken hebben van tegen de 190. Ik kan me dit bijna niet voorstellen. Zelf fiets ik op de racefiets ook vaak met een lage HS (tussen 120 en 160, gemiddeld 135 meestal, met zo nu en dan stukjes tot HR 170). Op de racefiets verzuur ik ook redelijk snel boven de 170 en het fietst dan ook niet lekker meer. Is dit erg persoonlijk? Of moet ik gewoon meer interval gaan trainen? Ook met het oog op het komend seizoen. Ben 23 jaar jong, 80kg/1,85 lang. Mocht dit iemand kunnen helpen.
Duurtraining om je basis conditie goed te houden. Met interval training kan je je benen trainen.
Maar voor iedereen is het omslagpunt en je 'fijne' zone anders.
Gisteren kwamen ze binnen. In minder dan een week had ik ze in huis. 522 dollar, 300 voor de wielen, 80 verzending. De aardige Chinezen snapten de hint order value aan te passen. Geen inklaring, douane of BTW hoeven afdragenTheCrius schreef op maandag 04 februari 2013 @ 13:45:
[...]
Welke wielen? En wat voor prijskaartje hangt er nou aan? Ben wel eens wat nieuwsgierig naar de prijzen in China.
Wielen zien er wel aardig uit. Nu mijn fiets weer opbouwen. Dat ding was na een jaar intensief gebruik echt te ranzig voor woorden. Kabels die ook totaal waren doorgesleten. Stiekem heeft zo'n apparaat best veel te lijden merk je als je hem uit elkaar hebt liggen
[ Voor 3% gewijzigd door Coldcat op 08-02-2013 11:08 ]
Hartslag kan enorm verschillen van persoon tot persoon. Jouw 155 kan even intensief zijn voor jou, als hun 168. Jouw omslagpunt is 170, bij hun is het misschien wel 185. Als zij dan 170 rijden is dat vrij rustig, terwijl voor jou 170 echt voluit gaan is.TheCrius schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 16:57:
Ik ben vandaag weer even met vrienden wezen mountainbiken in Appelscha. Zit erg in de winterconditie met de eerste ritjes van het jaar en ik ervaar een vreemd verschil met twee medefietsers. Over de zelfde rit heb ik een gemiddelde hartslag van +- 155, terwijl zij een gemiddelde HS hebben gefietst van 167 en 169. Nu weet ik dat hartslag op zich vrij weinig zeggend is, maar mijn hartslag is niet boven de 171 geweest terwijl zij pieken hebben van tegen de 190. Ik kan me dit bijna niet voorstellen. Zelf fiets ik op de racefiets ook vaak met een lage HS (tussen 120 en 160, gemiddeld 135 meestal, met zo nu en dan stukjes tot HR 170). Op de racefiets verzuur ik ook redelijk snel boven de 170 en het fietst dan ook niet lekker meer. Is dit erg persoonlijk? Of moet ik gewoon meer interval gaan trainen? Ook met het oog op het komend seizoen. Ben 23 jaar jong, 80kg/1,85 lang. Mocht dit iemand kunnen helpen.
Wat ook kan natuurlijk is dat jij meer getrained bent door je koersfietservaring, en het ritje voor jou relatief rustig was, terwijl zij eigenlijk constant net onder het omslagpunt zaten en enorm hebben afgezien.
Het is echt heel afhankelijk van persoon & hoe getrained je bent. Max harstlag is aangeboren en bij iedereen anders. Hartslag in rust en ook ietwat het omslagpunt kan je via veel trainen wel verleggen.
Slimme truc! Ik vond inderdaad al iets dat je eerst de BTW + import duane (12%) er over heen moest betalen als het boven de 150 euro uit kwam. Dan tikt het aardig aan. Zelf spreekt me deze set erg aan en ben benieuwd of het de gok waard is om te bestellenColdcat schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 11:03:
[...]
Gisteren kwamen ze binnen. In minder dan een week had ik ze in huis. 522 dollar, 300 voor de wielen, 80 verzending. De aardige Chinezen snapten de hint order value aan te passen. Geen inklaring, douane of BTW hoeven afdragen
Zou de zelfde truc mogelijk zijn, dan zou ik vrij goedkoop uit zijn?
edit; de gok al genomen
Dat zou inderdaad zo kunnen zijn. Als ik met 150 HR fiets voelt het voor mij lekker aan en kan ik nog gewoon ademhalen. Ze lopen overigens beide hard, waar ze volgens hen de "hoge" hartslag tolerantie weg hebben gehaald. Ik ben benieuwd, misschien kan ik ook wel hoger in de HR fietsen. Ben van plan wat gerichter te trainen het opkomend seizoen en dan ook met intervals om te kijken of ik er aan kan wennen. Kom er dan denk ook vanzelf achter wat mijn omslagpunt in de praktijk is. Ben me wat in hartslagtraining aan het verdiepen geweest maar vorig jaar heb ik vooral in Z3 getraind. Misschien handiger om meer Z2 te fietsen en dit te combineren met een zwaardere trainingen in de week.Lointje schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 11:09:
[...]
Hartslag kan enorm verschillen van persoon tot persoon. Jouw 155 kan even intensief zijn voor jou, als hun 168. Jouw omslagpunt is 170, bij hun is het misschien wel 185. Als zij dan 170 rijden is dat vrij rustig, terwijl voor jou 170 echt voluit gaan is.
Wat ook kan natuurlijk is dat jij meer getrained bent door je koersfietservaring, en het ritje voor jou relatief rustig was, terwijl zij eigenlijk constant net onder het omslagpunt zaten en enorm hebben afgezien.
Het is echt heel afhankelijk van persoon & hoe getrained je bent. Max harstlag is aangeboren en bij iedereen anders. Hartslag in rust en ook ietwat het omslagpunt kan je via veel trainen wel verleggen.
[ Voor 3% gewijzigd door TheCrius op 08-02-2013 14:28 ]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton
Tijd nog steeds rond de 40 minuten voor 16 K maar daar moet wel verbetering in komen zodra de wind een stuk minder is.
Slapende voet (tenen) kan veroorzaakt worden doordat de schoenplaatjes te ver naar voren of achteren zitten. Ik had er ook last van toen ik voor het eerst met klikpedalen ging fietsen. Na herpositionering van de plaatjes nooit meer last van gehad.Graham schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 12:51:
Inmiddels mijn hybride woon-werk fiets voorzien van SPD PDA530 pedalen en MD86 schoenen gekocht. Het klik systeem is even wennen maar nog niet op mijn bek gegaanHet trekken/duwen ipv alleen duwen op pedalen is wel een aanpassing. Echter heb ik soms een wat slappend gevoel in mijn rechtervoet (de 2 meest rechter tenen). Schoenen zitten niet strak ofzo maar eind van mijn rit voel ik het wel. Misschien moet het leer wat oprekken of is het eventueel een idee om zo'n spray te gebruiken voor nieuwe schoenen. Nog tips om daar iets aan te doen?
Ik ben toch malle pietje niet!
Verwijderd
Ik ben ook halverwege gestopt. We waren 70km onderweg, maar kreeg ondanks handschoenen letterlijk bevriezingsverschijnselen aan vingers. Hopelijk is het morgen beter, kan ik de verloren kilometers van vandaag inhalenwoekele schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 14:41:
Zonet toch maar het eerste tochtje van het jaar gedaan, maar snel weer afgebroken. Veel plekken met ijs/sneeuw-drap en dat fiets toch niet zo prettig met verkeer om je heen. Net beetje wezen poetsen, overal vieze zwarte smurrie. Klotewerk om schoon te krijgen. Mix van roet/smeer/rubber/water/modder wat overal aan de zijkant van de weg ligt. Ik ga pas weer fietsen met echt droge/schone wegen
http://app.strava.com/activities/40286458
Temperaturen onder nul en natte paden, dat was niet fijn.
Vanmorgen iets beter:
http://app.strava.com/activities/40286461
[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]
Verwijderd
Kan je nog lang wachten....woekele schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 14:41:
Zonet toch maar het eerste tochtje van het jaar gedaan, maar snel weer afgebroken. Veel plekken met ijs/sneeuw-drap en dat fiets toch niet zo prettig met verkeer om je heen. Net beetje wezen poetsen, overal vieze zwarte smurrie. Klotewerk om schoon te krijgen. Mix van roet/smeer/rubber/water/modder wat overal aan de zijkant van de weg ligt. Ik ga pas weer fietsen met echt droge/schone wegen
Ik had vandaag weer veel lol van m'n pekelfiets, een ouwe stalen Duell.
Ging de strijd aan met een trio van m'n club die bij elkaar ongeveer net zo oud waren als ik en moest het maar net afleggen...nadat ze stilvielen reed ik ze fluitend weer voorbij en lieten ze me als zestiger gewoon kopwerk doen.
http://app.strava.com/activities/40303541
Morgen eerste trainingskoers van het jaar rijden, eens kijken hoe het er voor staat.
Verwijderd

Omdat ik vaak een erg koude buik heb terwijl de rest wel warm is heb ik vanmiddag zelf een een fleece sjaal aan elkaar genaaid zodat deze strak om mijn buik heen kan. Werkt ontzettend goed! Ook mijn rug bleef lekker warm. Tip voor mensen dus die hier ook last van hebben.
Verwijderd
BedanktVerwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 21:48:
Leuk , die foto van je schaduw....
PS, ga je veel fietsen met de laptop achterop?

6kg nu en moet nog het een en ander op.
We hadden al besloten rond die tijd daar op vakantie te gaan, en misschien is dit wel een mooi doel om voor te trainen.
Ik ben mogelijk nog daar 'in de buurt' rond die tijd. Ga er nog wat rondzwerven na La Marmotte is het idee, en wil op de terugweg naar huis sowieso nog lang Mont Blanc en meer van Geneve, dan ligt dit mogelijk mooi op een eventuele terugroute en kan ik na La Marmotte toch nog even 'omfietsen' om toch nog even langs de Ventoux te gaan (lukt me qua tijdsplanning helaas niet op de weg heen, het is toch best ver...).
[ Voor 6% gewijzigd door Kippenijzer op 11-02-2013 14:15 ]
Merkte wel dat ik sinds september niet meer op de fiets had gezeten, kon met moeite de 30 gemiddeld halen.
Raar... Is zo gek nog niet
Erg rustig: zeven mensen in de baan. En ook behoorlijk koud. Maar wel lekker kunnen fietsen.
[ Voor 8% gewijzigd door StevenK op 11-02-2013 21:16 ]
Site openen in Chrome en je krijgt de optie aangeboden om het te laten vertalen, werkt best goed.Kippenijzer schreef op maandag 11 februari 2013 @ 14:14:
Jammer dat mijn frans nog niet zo goed is om de site mbt. de BRA eenvoudig te lezen, kost me wat veel tijd zo.
[/offtopic]
Even een gereedschaps vraagje, ben opzoek naar een tool om de bottom bracket van camapgnolo mirage los te maken, ziet er zo uit:

De orginiele tool is een camapgnolo UT-BB100, maar dat ding kost zo'n 40 euro en dat moet goedkoper kunnen. Ik ga bestellen bij bike-components.de en een vervanger moet hier tussen staan, wie wil mij helpen ?
https://www.bike-componen...ools.html/limit/40/page/1
Na wat onderzoek lijkt het alsof de Parktool BBT-4 een vervanger is. Beetje degelijke kwaliteit of zijn er betere alternatieve (vooral het weer vast maken met zo'n tool met kleine handgreep lijkt me moeilijk)? Graag jullie mening. Alvast bedankt.
[ Voor 3% gewijzigd door roelieboelie op 12-02-2013 17:32 ]
Hoi
Verwijderd
Niet het vastdraaien , maar het losdraaien is doorgaans een probleem...
Aluminium schaal in stalen frame of omgekeerd> vastcorroderen.
Moraal: vet of was (ML) erop voor het inbouwen (geldt ook voor zadelpennen en pedalen)
Mocht je regelmatig bij Rose wat bestellen, dan kun je deze ook nemen:
http://www.rose.nl/artike...g-bracketassen/aid:193422
En als je in de buurt van Apeldoorn woont, mag je die van mij wel lenen.
Hoi
Was wel weer even wennen toen we vanmorgen uit het vliegstag stapten en de temperatuur rond het vriespunt schommelde...
Ga vrijwel zeker nog eens terug, zeker een aanrader. Geen meter vlak daar, zo lijkt het.
Carbon word me prijstechnisch te gek, ben ik met mijn 90 kg ook te zwaar voor.
Ik zat te kijken naar de Mavic Ksyrium Equipe S, die zijn nog redelijk betaalbaar. Ik vond direct de Elite S mooier, maar die is fors duurder. Echter, laatstgenoemde vond ik op MP, flink goedkoper dan de concurrentie, contact gehad met de aanbieder, is een Mavic dealer. Zijn dus gewoon nieuwe 2013 wielen met Mavic banden, zit zo lijkt het geen adder onder het gras.
Voordat ik €400,-+ stuk gooi voor een paar wielen, wil ik graag weten wat de ervaringen hier met genoemde Mavic Elite wielen zijn. Ik lees op internet toch wel wat over scheuren links en rechts bij de nippels, spaakbreuk, lastig te herstellen voor de gemiddelde fietsenmaker, niet coulant bij afhandeling defecten etc. Is dit wiel aan te raden, of zijn er betere alternatieven voor +/- €450,-?
[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]
Welkom terugBananeman schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 20:02:
Vandaag teruggekomen van een weekje fietsen op Gran Canaria (we verbleven in Maspalomas). Mooi weer gehad (22+ graden) en super gefietst. We hebben o.a. de info en routes uit dit topic en van Fiets.nl gebruikt als (basis voor) onze eigen routes en dat ging prima i.c.m. de Edge 800.
Was wel weer even wennen toen we vanmorgen uit het vliegstag stapten en de temperatuur rond het vriespunt schommelde...
Ga vrijwel zeker nog eens terug, zeker een aanrader. Geen meter vlak daar, zo lijkt het.
[ Voor 9% gewijzigd door havana op 15-02-2013 08:48 ]
Dat valt toch wel mee?partyondude schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 00:45:
Die zijn nog veel duurder dan de Mavic Ksyrium Elite wielen![]()
De Fulcrum Racing 3 is voor onder 400 euro te krijgen.
e; bij futurum is het de 2-way fit, die kan je ook tubeless gebruiken, dat is een ander model.
[ Voor 31% gewijzigd door MrAngry op 15-02-2013 10:13 ]
Verwijderd
De berichten over de Kyriums zijn zodanig slecht dat er wel iets van waar moet zijn.[b]
Ik zat te kijken naar de Mavic Ksyrium Equipe S, die zijn nog redelijk betaalbaar. Ik vond direct de Elite S mooier, maar die is fors duurder. Echter, laatstgenoemde vond ik op MP, flink goedkoper dan de concurrentie, contact gehad met de aanbieder, is een Mavic dealer. Zijn dus gewoon nieuwe 2013 wielen met Mavic banden, zit zo lijkt het geen adder onder het gras.
Voordat ik €400,-+ stuk gooi voor een paar wielen, wil ik graag weten wat de ervaringen hier met genoemde Mavic Elite wielen zijn. Ik lees op internet toch wel wat over scheuren links en rechts bij de nippels, spaakbreuk, lastig te herstellen voor de gemiddelde fietsenmaker, niet coulant bij afhandeling defecten etc. Is dit wiel aan te raden, of zijn er betere alternatieven voor +/- €450,-?
Ik zou er met een boog omheen lopen.
Het mooie weegt niet op tegen de ergernis van een kapot wiel.
Ik rij zelf uitsluitend met Mavic velgen, maar handgespaakt met genoeg spaken.....nog nooit 1 probleem mee gehad .
Ik ben bang dat ik die Mavic's laat schieten, nog ff wat meer lezen, Fulcrum zie ik weinig klachten over, net als de Campa wielen, al moet ik als ik dat laatste wiel neem eigenlijk even m'n fiets ombouwen
Ik heb voor mijn singlespeed project zelf wielen gebouwd en nu ik zie hoe makkelijk dat is, zal ik niet snel meer voor systeemwielen gaan, maar ik begrijp dat dat voor veel mensen toch teveel werk is. Grootste probleem met systeemwielen is dat ze allemaal zo min mogelijk spaken en een zo laag mogelijk gewicht willen bereiken, omdat dat goed verkoopt. Ook standaard, zeer goedkope, industrielagers in de naven is iets waar ik inmiddels niet zo blij meer van word. Een wiel als Fulcrum Racing 5 heeft bijv. precies dezelfde lagers als mijn dochter's Puky step
Desalniettemin heeft Fulcrum een relatief goede naam voor betaalbare wielsets, dus als looks niet het belangijkst voor je zijn, zou ik ook Racing 3 o.i.d. overwegen (ik vind ze lelijk).
Verwijderd
Bergop moet je je niet rijk rekenen met 400 gram minder en bij aanzetten is het wel voelbaar, maar vertaald naar snelheid ook niet zoveel als je denkt te voelen.
Denk je in een tijdrit ruim >40km/u te halen, dan gaat aerodynamica een rolletje spelen, maar ook lang niet zoveel als sommigen willen doen voorkomen.
Ik schat dat 80% van de berijders van dure, hoge wielen daar geen enkel praktisch voordeel van heeft, tenzij je looks als praktisch voordeel ziet.
Verwijderd
Zorgeloos= Een alu velg van 450 gram die allang uitgetest is met een Shimano 105 naaf en 32 Sapim race spaken o.i.d.
Verwijderd
Maar goed, ik ben wat conservatief in die dingen, dat besef ik ook wel......
Er zijn ook hiermee slechte ervaringen:
http://www.wijntoerist.nl...viewtopic.php?f=7&t=17611
Het zal vast wel kloppen, maar als de rest wat ik erover lees ook klopt, lijkt het me dat ik gewoon een prima set heb aan de Racing 3
Overigens gisteren na 2 weken van inactiviteit op de fiets (wel geskied en geschaatst) weer een ritje gemaakt. 81 km door Drenthe. Ging lang niet slecht, 29 km/uur gemiddeld in D1.
BTW: iemand hier een fietskoffer die ik kan huren? Liefst niet te ver van Groningen.
[ Voor 89% gewijzigd door havana op 18-02-2013 15:37 ]

Op het moment dat de fiets werd gestolen was deze uitgerust met witte plastic trappers (geen klikpedalen) en twee grijze bidonhouders. De pomp, lamphouder en fietscomputer zaten er niet op. Kenmerkend is de beschadiging van de decals.
[ Voor 4% gewijzigd door -DarkShadow- op 19-02-2013 23:06 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Nu ben ik benieuwd of het uitmaakt dat de banden inmiddels al weer 6 jaar oud zijn. Met in mijn achterhoofd dat ik komend seizoen weer met +65km/h de lokale bergjes (pukkels) af knal wil ik geen risico lopen. Dus worden banden en misschien ook wel ander materiaal (remmen, versnelling, kabels) minder door ouderdom? De fiets heeft wel altijd netjes binnen gestaan en is alleen bij droog weer gebruikt.
Zit er ook nog mee in mijn achterhoofd dat ik er €200,- voor heb betaald en investeringen eenigszins zonde vind als ik hem n.v.v.t. (binnen 1,5 jaar) weer voor een vergelijkbaar bedrag verkoop om mijzelf een mooier fietsje te gaan kopen.
Edit: Vorig seizoen maakte ik, voor aanschaf van deze fiets, zo'n 250km per week op een geleende racefiets. Ik ben dus ook dit seizoen wel voornemens hem intensief te gaan gebruiken!
[ Voor 11% gewijzigd door fabulaus op 20-02-2013 03:51 . Reden: toevoeging ]
Zuur man, hoop dat je m nog kan terug vinden.
@fabulaus:
Even kijken of er geen scheurtjes inzitten en of de band niet droog is. Maar meestal kunnen banden lang meegaan als ze niet gebruikt worden.
Als je het zekere voor het onzekere wil zou ik gewoon even een setje goede nieuwe banden halen en die monteren. (bijvoorbeeld de Continental GP4000s, zijn niet extreem goedkoop maar wel goede banden. Volgens mij rijd een groot deel van de mensen uit dit topic op deze banden)
Wat is de framemaat? typenaam?-DarkShadow- schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 23:06:
Mijn fiets is vanmiddag gestolen (omgeving Eindhoven). Als iemand deze fiets wordt aangeboden, PM me dan.
[afbeelding]
Op het moment dat de fiets werd gestolen was deze uitgerust met witte plastic trappers (geen klikpedalen) en twee grijze bidonhouders. De pomp, lamphouder en fietscomputer zaten er niet op. Kenmerkend is de beschadiging van de decals.
Niet helemaal. Fulcrum maakt ook wielen met Campa-body, andersom niet. Ik kocht onlangs een Campa afgemonteerde Bianchi die af fabriek voorzien was van Fulcrum wielen. Hetgeen mij wel verbaasde. Waarom niet de Campa-equivalent denk je dan... Inmiddels de betreffende wielen (Racing 7) vervangen door Campa Eurus (equivalent van Racing 1). Op mijn vorige fiets had ik Racing 5 wielen. Over allen tot nu toe zeer tevreden. Alleen over de R7 hoor ik regelmatig klachten m.b.t. een haperende vrijloop (palletje blijft door viezigheid plakken hetgeen tot doortrappen leidt).TheLemon schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:51:
Fulcrum = Campagnolo, maar dan gericht op Shimano cassettes.
Goed zoeken loont overigens wel bij wielen. Toen ik de Campa wielen kocht varieerde de prijs tussen de circa 600 en circa 900 euro. Stop dus niet te snel met zoeken, dat kan zomaar een paar honderd euro kosten.
[ Voor 12% gewijzigd door argro op 20-02-2013 08:38 ]
Dit topic is gesloten.
![]()