“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Ik zag overigens dat je meerdere kaarten tegelijk kunt activeren, iemand enig idee hoe dat in de praktijk uitpakt? Tijdens het fietsen even geprobeerd, maar het leek erop als de zichtbare kaart nog altijd gewoon alleen CN was.
Overigens staat er op de website van OpenFietsMap hoe je de kaart zelf kunt bakken, inclusief de data voor het zoeken op adressen. Als je de OpenFietsMap te lelijk/te druk/te leeg vindt kun je op basis van de OSM data (en met style en TYPE files) je eigen kaart in elkaar draaien.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Ik lees op de site van de OFM dat adressen opzoeken niet altijd vlekkeloos werkt (nummers opzoeken werkt niet) en bovendien dat routering over ritjes > 20 km niet goed werkt.
Wordt OFM trouwens net zo vaak geüpdate als OSM?
[ Voor 67% gewijzigd door havana op 24-04-2012 17:23 ]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Dit komt doordat Vlamingen graag een Nederlands woord aan zaken geven, waar Nederlanders het buitenlandse woord overnemen. Volgens mij is dit met een aantal computertermen ook zo.havana schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 16:05:
Is inderdaad een Vlaams woord. Maar ik hou wel van Vlaamse woorden, dus ik gebruik het met liefde
Andere Vlaamse fietswoorden
- kader (frame)
- versteller (shifter)
- versnellingsapparaat (derailleur)
Mooie uitspraak van Michel Wuyts: "die hangt zo wat tussen zijn kader".
De wijzen komen uit het Oosten!

(Oostblok power!!!)
OMG, dit is toch niet meer gezond. en bijna onmogelijk om broeken (non-cycle) te kopen.
[ Voor 5% gewijzigd door Griffin op 24-04-2012 22:19 ]
Bedankt voor de tip, meenemen is helaas geen optie. Het is een openbaar evenement voor een goed doel, dus ik ga daar niet even wat pedalen monteren. Ik krijg de mijne trouwens ook niet van mijn fiets. Met teflon bedoelde ik een op teflon gebaseerd smeermiddel (spray), niet ideaal, maar vorig seizoen menig regenbuitje mee getrotseerd. Weet jij misschien meer van het Sidi setje?havana schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 07:54:
Veel makkelijker en goedkoper is gewoon om je eigen pedalen mee te nemen.
Mijn ervaringen met Squirt in de regen zijn heel slecht. Teflon lijkt me geen goed alternatief trouwens, gewoon een olie zou moeten voldoen.
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
En hoe wegen jullie je fiets?
Overigens best grappig om te zien dat 10 kilo afvallen 'slechts' 2,5 minuut uit maakt ongeveer. Had toch verwacht dat dit wat meer zou zijn.
In ieder geval mag ik op zoek naar een mooi stukje rechte weg waar ik 10 minuten ongestoord kan door peddelen.
Verwijderd
Dat lijkt me Robert Förstemann, die trouwens gewoon normaal kan lopenGriffin schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 22:18:
[afbeelding]
(Oostblok power!!!)
OMG, dit is toch niet meer gezond. en bijna onmogelijk om broeken (non-cycle) te kopen.

Als je je omslagpunt wilt bepalen zijn daar meerdere manieren vol. Op zitvlees staat nog een manier.Shinji schreef op woensdag 25 april 2012 @ 00:15:
In de zomer ga ik naar Frankrijk en daar wou ik een poging wagen de Alpe d'Huez te beklimmen. Ik zat eens rond te kijken om een inschatting te maken wat voor mij een reële tijd zou zijn. Daarbij kwam ik op deze website: http://www.fietsica.be/hoesnel.htm. Ik had alleen een vraag, die 20 minuten test, moet ik die echt voluit gaan of juist op tempo dat ik bijvoorbeeld 1, 2 of 3 uur vol kan houden?
Maar de manier van jou link moet je echt volle bak gaan zover ik kan zien. Want als je een snelheid pakt die je 2 uur vol kan houden is dat geen goede vergelijking voor klimwerk.
Eerst zelf op een weegschaal gaan staan, daarna nog een keer terwijl je je fiets vast houd.En hoe wegen jullie je fiets?
Wat betreft gewicht tijdens het klimmen. per persoon scheelt het weer een ander percentage. Maar 10kg kan al snel 5minuten --> clickOverigens best grappig om te zien dat 10 kilo afvallen 'slechts' 2,5 minuut uit maakt ongeveer. Had toch verwacht dat dit wat meer zou zijn.
Een goede tijd is lastig te 'gokken'. Is afhankelijk van je spierkracht en hoe je conditie is.
Still, OMG wat een benen. Haast niet gezondVerwijderd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 00:24:
Dat lijkt me Robert Förstemann, die trouwens gewoon normaal kan lopen:
[afbeelding]

Spierkracht is amper relevant. Bij de meeste mensen zullen hart en longen de bottleneck zijn. Krijg je genoeg zuurstof naar de spieren toe? Dat is de vraag, niet hoe sterk de spieren zijn. Spierkracht speelt een rol wanneer je op het buitenblad de Cauberg op beukt.Griffin schreef op woensdag 25 april 2012 @ 07:32:
[...]
Een goede tijd is lastig te 'gokken'. Is afhankelijk van je spierkracht en hoe je conditie is.
Overigens is het omslagpunt bergop hoger dan op het vlakke, althans dat neem ik aan. Ik rijd namelijk in een klim de gehele tijd boven mijn omslagpunt (bepaald op het vlakke), maar verzuur daarbij niet.
Ter indicatie, mijn omslagpunt op het vlakke ligt tegen de 170 aan, de maximumhartslag zal ongeveer 187 zijn. Bergop ligt de hartslag continu ergens rond de 175 (als ik niet op reserve aan het klimmen ben).
Ik zou mij niet vastpinnen op een tijd. Ik denk namelijk dat je daar toch niets mee gaat doen onderweg. Om te weten of je nog 'op schema' ligt zul je namelijk ook het profiel in ogenschouw moeten nemen, dit is niet eenvoudig. Je moet zorgen dat je een beetje uitgerust bent, goed gegeten hebt en lekker ingebolt (Shinji schreef op woensdag 25 april 2012 @ 00:15:
In de zomer ga ik naar Frankrijk en daar wou ik een poging wagen de Alpe d'Huez te beklimmen. Ik zat eens rond te kijken om een inschatting te maken wat voor mij een reële tijd zou zijn. Daarbij kwam ik op deze website: http://www.fietsica.be/hoesnel.htm. Ik had alleen een vraag, die 20 minuten test, moet ik die echt voluit gaan of juist op tempo dat ik bijvoorbeeld 1, 2 of 3 uur vol kan houden?
Mijns inziens zijn er overigens mooiere klimmen in Frankrijk, ook in de buurt van de Alpe d'Huez. Het is dat er een paar Nederlanders op die berg een TdF-etappe gewonnen hebben en die berg toen een eigen leven is gaan leiden in Nederland, maar erg speciaal is de Alpe d'Huez qua klim niet.
[ Voor 42% gewijzigd door argro op 25-04-2012 09:06 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Afijn, dat verhaal over een hoger omslagpunt in de bergen klopt ook. Meestal 1-5 slagen hoger.
10 kg scheelt dus gewoon 10 minuten op Huez als je dat leest. (En dat is ook het populaire wielerfeitje).Griffin schreef op woensdag 25 april 2012 @ 07:32:
[...]
Wat betreft gewicht tijdens het klimmen. per persoon scheelt het weer een ander percentage. Maar 10kg kan al snel 5minuten --> click
Ik ga ze van de zomer allemaal doen. Hopelijk fit genoeg om aan het einde van de week nog een Marmotte eruit te persen! (niet de Marmotte, gewoon met aantal vrienden die route afbollen).
[ Voor 17% gewijzigd door MrAngry op 25-04-2012 09:31 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Voorbollen: Op kop bollen
Achterbollen: In het wiel bollen
Nabollen: Bollekes drinken na het bollen
Afbollen: Relaxed bollen
En dat wil jij toepassen in de Marmotte?
[ Voor 9% gewijzigd door argro op 25-04-2012 09:57 ]
Verwijderd
Er zijn verschillende soorten 'spierkracht', duurkracht in de spieren heb je juist enorm hard nodig tijdens het beklimmen van een berg met de fiets. Leuk dat je heel veel conditie hebt, maar als je niet vooruit geraakt kom je nog nergens.argro schreef op woensdag 25 april 2012 @ 08:48:
[...]
Spierkracht is amper relevant. Bij de meeste mensen zullen hart en longen de bottleneck zijn. Krijg je genoeg zuurstof naar de spieren toe? Dat is de vraag, niet hoe sterk de spieren zijn. Spierkracht speelt een rol wanneer je op het buitenblad de Cauberg op beukt.
Overigens is het omslagpunt bergop hoger dan op het vlakke, althans dat neem ik aan. Ik rijd namelijk in een klim de gehele tijd boven mijn omslagpunt (bepaald op het vlakke), maar verzuur daarbij niet.
Ter indicatie, mijn omslagpunt op het vlakke ligt tegen de 170 aan, de maximumhartslag zal ongeveer 187 zijn. Bergop ligt de hartslag continu ergens rond de 175 (als ik niet op reserve aan het klimmen ben).
Als je enkel boven wil geraken is conditie belangrijker, maar van het moment dat je iets of wat een tijd wil halen moet je je duurkracht van je spieren trainen, of je blijft achteraan bengelen.
Tevens een 12-27 cassette besteld, de oude is een beetje versleten geraakt. Heb er twee Miche kransjes bij besteld (een 13 en een 29 om precies te zijn), om dag kreng om te turnen in een 13-29 (Campa-style
[ Voor 12% gewijzigd door havana op 25-04-2012 10:05 ]
Voor een echte cassette Campa-style heb je ook nog verschillende maten spacers nodig. Ja, het is echt waar, bij Campa hebben ze het voor elkaar gekregen om 4 verschillende diktes van spacers te bedenken. Het in elkaar zetten van de cassette is dus een ware puzzel en gaat zonder handleiding niet lukken. Echt te bizar voor woorden eigenlijk, of typisch Italiaans, het is maar hoe je het wilt noemen.havana schreef op woensdag 25 april 2012 @ 10:05:
Tevens een 12-27 cassette besteld, de oude is een beetje versleten geraakt. Heb er twee Miche kransjes bij besteld (een 13 en een 29 om precies te zijn), om dag kreng om te turnen in een 13-29 (Campa-style).
Hopelijk volgende week weer een dagje Tecklenburg, nu al zin in!
[ Voor 25% gewijzigd door havana op 25-04-2012 10:14 ]
Ik heb 'm gisteravond ook besteld, mooi ding volgens mij en lekker klein op te vouwen in het zakje dat eraan vast zit.havana schreef op woensdag 25 april 2012 @ 10:05:
Ik heb dat peperdure Castelli regenjasje toch maar besteld, mocht van m'n moeder iets uitzoeken voor mijn verjaardag (word vrijdag 30).
M'n fiets is ook gekocht, kan 'm als het goed is vanavond al ophalen. Is de Bulls Harrier 2 geworden, mede dankzij de tips hier.
Ben ook aan de slag gegaan met OSM. Werkt goed moet ik zeggen.
Heb een selectie gemaakt waar ik vaak kom en oa op vakantie ga.
Kopieren jullie gewoon de gmapsupp.img naar een geheugenkaart of installeer je de mappen met BC / MS?
Whatever.
Verwijderd
Profictiat! Laat zeker weten hoe hij rijdMrAcid schreef op woensdag 25 april 2012 @ 10:18:
[...]
Ik heb 'm gisteravond ook besteld, mooi ding volgens mij en lekker klein op te vouwen in het zakje dat eraan vast zit.
M'n fiets is ook gekocht, kan 'm als het goed is vanavond al ophalen. Is de Bulls Harrier 2 geworden, mede dankzij de tips hier.
Ik ben nog op zoek naar een reserve wedstrijdfiets (triathlon), gisteren gaan kijken op de site van Cervelo, maar de prijzen vallen toch wat tegen.
Gewoon handmatig. Voor MS heb je trouwens een andere file (.EXE) nodig, die moet je los installeren.Harmen schreef op woensdag 25 april 2012 @ 10:49:
Vanmiddag weer ff een rondje rijden.
Ben ook aan de slag gegaan met OSM. Werkt goed moet ik zeggen.
Heb een selectie gemaakt waar ik vaak kom en oa op vakantie ga.
Kopieren jullie gewoon de gmapsupp.img naar een geheugenkaart of installeer je de mappen met BC / MS?
Als je een custom OSM compileert kun je bij het downloaden beide downloaden.
[ Voor 7% gewijzigd door havana op 25-04-2012 11:03 ]
Waarvoor heb je die extra 13 dan nodig? Die zit toch al in je 12-27 cassette?havana schreef op woensdag 25 april 2012 @ 10:05:
Ik heb dat peperdure Castelli regenjasje toch maar besteld, mocht van m'n moeder iets uitzoeken voor mijn verjaardag (word vrijdag 30).
Tevens een 12-27 cassette besteld, de oude is een beetje versleten geraakt. Heb er twee Miche kransjes bij besteld (een 13 en een 29 om precies te zijn), om dag kreng om te turnen in een 13-29 (Campa-style). Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen! Kan altijd weer terug naar 12-27 of zelfs 12-29 als het niet bevalt.
[ Voor 58% gewijzigd door havana op 25-04-2012 12:47 ]
Zelf denk ik eraan om met de ferry over te steken en vanaf Breskens de route langs het water aan te houden, tot aan Duinkerken. 115km ongeveer.
[ Voor 32% gewijzigd door FMS op 25-04-2012 17:27 ]
De grote vraag is eigenlijk hoe snel ik het stuk tussen Vlissingen en Duinkerken kan doen. Zodat ik ook iets over houd om Dover - Londen te doen.
[ Voor 22% gewijzigd door FMS op 25-04-2012 18:09 ]
Heb er vanmiddag mee gefietst. Veel detail idd.havana schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:03:
[...]
Gewoon handmatig. Voor MS heb je trouwens een andere file (.EXE) nodig, die moet je los installeren.
Als je een custom OSM compileert kun je bij het downloaden beide downloaden.
Bevalt prima! Echter merk ik wel dat de kaart trager is geworden.
Fietste een koers vanmiddag na elke bocht heeft de pijl meer tijd nodig om bij te 'draaien'.
Met een topo kaart heeft ie minder moeite, vooral handig als je veel kruisingen dicht achter elkaar krijgt.
Anyway, was vanmiddag weer goed voor 95km!
Wel een pittig zuiden windje zeg, was beuken tegen de wind in.
Whatever.
Verder begin ik momenteel aardig aan te sterken. Geen last meer van schommelende gezondheid, alleen spierpijn van de zware KT op dinsdag.
t/m het weekend nog niet fietsen maar wel gewoon rustig bezig zijn. Dan maandag (lekker weer als het goed is) gewoon een lang stuk fietsen (denk richting de heuvelrug (Rhenen/Amerongen), mensen die dan ook gaan fietsen in die omgeving?). En dan 1 week fietsen weer oppakken en dan lekker op vakantie (helaas niet fietsen daar, maar wel even hardlopen als het goed is). voor een week. Dan terug en de 19e de GoT Wielermeet.
De ADH is geen mooie klim maar hij is beroemd en erg zwaar door de constante druk. Zeker tot bocht 16 moet je diep gaan. Tip: doe hem 's morgens vroeg als het een zonnige dag is. Na 11 uur is de klim erg warm.
En niet valsspelen, doortrappen tot de officiele eindstreep, niet de streep in het centrum van het dorp. De echte streep is een kilometer verder.
Ik kopieer in de map supp handmatig op de garmin.
Probleempjes:
Luide tikken tijdens het fietsen, niet constant maar af en toe. (Freewheel? Easton AE50SL)
Mn zadel kraakt tijdens het fietsen...
Zal de boel loshalen en controleren, daarna voorzien van wat vaseline.
Mn achterwiel gaf al wat problemen de laatste tijd, net of het freewheel een tandje overslaat, klonk hoor je dan na het aanzetten. Heb dit al eens laten controleren door de LBS, er kon niet veel aan gedaan worden zeiden ze.

@tweaker harrie, er zijn veel mooiere klimmen in de Alpen.
Col de la Bonette (favoriet 2x beklommen)
Col d'Izoard
Col de l'Iseran
Col de Cayolle (favoriet)
[ Voor 13% gewijzigd door Harmen op 26-04-2012 10:41 ]
Whatever.
Verwijderd
Hah, zo 3 weken moeten inhouden is vervelend, ik heb hetzelfde probleem met haarchirurgieGriffin schreef op donderdag 26 april 2012 @ 08:25:
Het is zeker, ik ga mijn ogen laten laseren. Vervelende is alleen dat ik 0,0 mag sporten 3 weken na de behandeling ivm druk op mijn ogen. Daat leuk zijn omdat ik 9 Augustus mijn ogen laat laseren en 15 September de WK ronde is in Limburg (de 170km). Ben benieuwd of ik dan veel last heb van die 3 weken in de voorbereiding.
Maar ik heb het wel gepland voor oktober, dus 4 weekjes rust en dan wat training in het zuiden (Mallorca e.d.).
.
Overigens sluit ik me bij Harmen aan. Col de l'Izoard is een prachtige col !
[ Voor 95% gewijzigd door havana op 26-04-2012 14:20 ]
Staat bij mij nog een keer op de planning om in 1 vakantie meerdere beklimmingen te doen. Dus omgeving pakken waar een paar te vinden zijn en dan 1 klim per dag te doen en dan waar nodig een dag rust er tussen te pakken (geheel afhankelijk van mn conditie). En dit dan te combineren met een vakantie samen met de vriendin. (dus 2/3 weken touren door frankrijk met een huurcamper oid en dan de fiets erin).Harmen schreef op donderdag 26 april 2012 @ 10:38:
Col de la Bonette (favoriet 2x beklommen)
Col d'Izoard
Col de l'Iseran
Col de Cayolle (favoriet)
http://www.futurumshop.nl...huck-elite-co2-pomp.phtml
...of heb je aan alleen zo'n patroon ook genoeg?
/edit
Doh, vergeet ik antwoord te geven op je vraag
Ja, je hebt een opzetstukje nodig...
[ Voor 11% gewijzigd door UltraSub op 26-04-2012 13:25 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Roet op 26-04-2012 13:43 ]
- goedkoper op de lange termijn
- oneindig veel banden mee op te pompen, dus per groepje slechts 1 nodig
- lichter (indien juiste pompje)
- kleiner (indien juiste pompje)
- je hoeft niet na te pompen thuis
- perfect doseerbaar
- je hoeft nooit patronen te kopen
- geen gezeur bij vliegreis
Een pompje heeft t.o.v. CO2 maar één nadeel en dat is dat het iets langer duurt. Maar dat ene nadeel weegt voor mij absoluut niet op tegen alle voordelen. Zeker omdat ik gemiddeld maar 1x per 5000 km lek rijd. Of ik dan 1 minuut bezig ben (CO2) of 5 minuten (pomp) zal me persoonlijk een worst zijn. Een deel van die tijd win ik trouwens thuis weer terug, omdat ik niet hoef na te pompen.
Ik heb overigens een Topeak Micro Rocket (65 gram).
[ Voor 113% gewijzigd door havana op 28-02-2013 11:56 ]
Het zogenaamd grootste voordeel, het gewicht, is niet eens van toepassing met de pompjes van onder andere Topeak.
@Hieronder:
Inderdaad, dat klopt. De Race Rocket HPC kan trouwens zowel Presta als Schrader pompen tot 11 bar.
Het flexibele rubberen slangetje en de schroefbevestiging van de pompkop zorgen ervoor dat je heel makkelijk kunt pompen. Als je een nieuw pompje gaat aanschaffen, raad ik in ieder geval een unit aan met een flexibel slangetje.
[ Voor 46% gewijzigd door Roet op 26-04-2012 14:43 ]
Ik heb momenteel nog een CO2 ding (gelukkig nog nooit hoeven te gebruiken). Het vervelende is echter dat als het fout gaat je de sjaak bent. Dus net een SuperRocketMini blaster (die link van Havana) besteld. Hou 1 C02 ding bij, maar de pomp gaat gewoon gemonteerd worden aan het frame of in het wielrenzakje op de rug.MrAcid schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:15:
Voordeel van de CO2 dingen is wat mij betreft ook dat je ze makkelijk in een tasje onder je zadel stopt. Dat lukt toch niet met een pompje? Hoe lang het onderweg duurt om op te pompen maakt me eigenlijk niet zo gek veel uit.
Haha daar is regel #29 op van toepassingMrAcid schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:15:
Voordeel van de CO2 dingen is wat mij betreft ook dat je ze makkelijk in een tasje onder je zadel stopt. Dat lukt toch niet met een pompje? Hoe lang het onderweg duurt om op te pompen maakt me eigenlijk niet zo gek veel uit.
Be reasonable.... do it my way
Als ik met de racefiets een training ga doen in D1, krijg ik al zeer snel (10-20km) last (verzuurd/moe) van mijn bovenbenen. Terwijl als ik bijvoorbeeld 50 + km ga fietsen met een relatief hoog hartslag (D2, D3 en weerstand) heb ik nergens last van.
Als ik even een op de trappers ga staan is het ook direct weg, maar zodra ik weer ga zitten komt het heel snel weer terug. Het is op en duur zo dat ik om de kilometer wel even op de trappers moet staan.
Nou had ik zelf een aantal dingen in gedachte wat dit kan zijn:
Ik train dit niet vaak genoeg (dus dan is dit normaal?)
Fietsen met een verkeerde trapfrequentie.
Mijn zadel knelt misschien een zenuw af.
Fiets staat niet goed op mij afgesteld.
Wat heb ik geprobeert?
Zadel hoger/lager
Zadel meer naar voren/achter
Hogere/lagere trapfrequentie
Dit helpt allemaal niet.
Heeft iemand dit misschien ook gehad, of weet iemand wat het kan zijn?
Roet schreef op donderdag 26 april 2012 @ 13:41:
Het koude, daar is regel #5 van toepassing.
Ik snap het niet...

Klinkt als een beknelling van de liesslagader. Collega van mij heeft daar last van, vandaar dat ik er aan denk. Het enige wat ik dan niet snap is dat je er minder last van hebt bij een intensieve inspanning, maar misschien is je houding dan anders?rickhansen schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:31:
Heeft iemand dit misschien ook gehad, of weet iemand wat het kan zijn?
edit: Pompjes discussie: Pocket rocket master blaster, hoe kan je een pompje met zo'n naam niet kopen? Hangt gewoon aan m'n frame, ik breek rule #30, maar dat maak ik wel weer ergens goed. Pomp in m'n shirt vind ik a-relaxed want daar hoort voedsel (en mobiel, sleutels) voor m'n belachelijke kilometers.
[ Voor 25% gewijzigd door MrAngry op 26-04-2012 16:57 ]
Onder je zadel alleen dit

[ Voor 48% gewijzigd door havana op 26-04-2012 17:10 ]
Agreed! Ik heb de niet-carbon versie en die werkt ook perfect, heb hem al één keer moeten proberen en dat ging als een trein.Roet schreef op donderdag 26 april 2012 @ 13:41:
...Ik ben inmiddels over naar de Topeak RaceRocket HPC, die ik enorm kan aanraden. Daar kan je nog beter mee doseren en meerdere banden mee oppompen terwijl het gewicht dat je meeneemt, enorm laag (69g) blijft!
Ik zoek iets voor de rit naar Londen binnenkort. Er gaan 4 bibas mee, plakspul en the ususal gereedschap, alleen over de pomp ben ik nog niet over uit.
Die bike rules.... ontzettend suf en vaak dom .

[ Voor 10% gewijzigd door FMS op 26-04-2012 20:55 ]
En mijn pompje is reteklein. Zal best dat een handpomp in totaal iets lichter is, maar ik denk dat dat niet opweegt tegen de rest van de kilometers met een zachte band fietsen
Thuis leeg laten lopen en opnieuw met normale lucht oppompen? Boeien.. Wel idd een nadeel; als je 2 cartridges leeg hebt met twee lekke bandjes, of het verprutst (ook om die reden voor doseerbaar gaan), dan heb je een probleem. Aan de andere kant, meer dan 2 bandjes heb ik niet bij me normaal...
Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.
Ik geloof je graag, maar ben nu nog maar 6 weken aan het fietsen en Alpe d'Huez is toch iets speciaals voor Nederland. Krijg je ook meer begrip van je omgeving als je je plannen verteld ;-)havana schreef op woensdag 25 april 2012 @ 09:02:
Helemaal mee eens, ADH is erg overrated, maar aan de andere snap ik wel dat je 'm gedaan wil hebben. De Glandon vind ik bijvoorbeeld veel mooier en die is ook nog veel lastiger. Galibier idem.
Afijn, dat verhaal over een hoger omslagpunt in de bergen klopt ook. Meestal 1-5 slagen hoger.
Ja die was ik ook al een keer tegen gekomen inderdaad, maar daar moet je net wat meer tijd voor uit trekken heb ik het idee. En ik wil ook nog mijn gewone rondje rijden. Het hoeft van mij ook niet zo exact maar ongeveer.Griffin schreef op woensdag 25 april 2012 @ 07:32:
[...]
Als je je omslagpunt wilt bepalen zijn daar meerdere manieren vol. Op zitvlees staat nog een manier.
Maar de manier van jou link moet je echt volle bak gaan zover ik kan zien. Want als je een snelheid pakt die je 2 uur vol kan houden is dat geen goede vergelijking voor klimwerk.
Soms denk ik gewoon te ingewikkeld denk ikEerst zelf op een weegschaal gaan staan, daarna nog een keer terwijl je je fiets vast houd.
Dat zijn wel heel verschillende resultaten met wat ik tegen kwam. Maar het gaat me vooral om een indicatie en een mikpunt te hebben. Op zich maakt het me niet direct veel uit maar wil wel een doel voor ogen dat haalbaar is maar waar ik toch voor moet werken.Wat betreft gewicht tijdens het klimmen. per persoon scheelt het weer een ander percentage. Maar 10kg kan al snel 5minuten --> click
Voor volgende week wanneer ik bij mijn moeder langs ga een route gemaakt. Iemand beetje bekend in die omgeving die kan inschatten of dit een fietsroute met goed begaanbare wegen is. Kan vaak door de bomen de weg niet meer zien. Of nog andere tips voor in de omgeving, wil hem niet veel langer maken maar als er mooiere weggetjes te vinden zijn is het wellicht het uitbreiden waard. (http://connect.garmin.com/course/1051723)
Heb een zakje eronder hangen. Zit binnenband, bandenlichters en CO2 canister in.argro schreef op donderdag 26 april 2012 @ 17:12:
Zadeltasjes zijn inderdaad relatief erg. Bovenstaande kan nog net, maar al die halve weekendtassen onder het zadel zijn echt heel erg lelijk. Bij mij gaat een bandje, een paar bandenlichters en een pompje gewoon in één van de drie achterzakjes. Past makkelijk.
Omdat ik nog geen tijd heb gehad, staat nog meer in de planning alleen momenteel erg druk met werk en straks vakantie. Maar komt helemaal goedwilly1986 schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:57:
http://www.velominati.com/the-rules/
Waarom staat deze link niet in de start post?
*kuch*Amerongse berg*kuch*Shinji schreef op donderdag 26 april 2012 @ 20:30:
Voor volgende week wanneer ik bij mijn moeder langs ga een route gemaakt. Iemand beetje bekend in die omgeving die kan inschatten of dit een fietsroute met goed begaanbare wegen is. Kan vaak door de bomen de weg niet meer zien. Of nog andere tips voor in de omgeving, wil hem niet veel langer maken maar als er mooiere weggetjes te vinden zijn is het wellicht het uitbreiden waard. (http://connect.garmin.com/course/1051723)
In die omgeving is zat goede wegen te vinden. En als de weg wat minder is pak je een ander.
Maar kom je ook uit de omgeving van Lienden, of ben je er alleen omdat je moeder er woont? (vraag het omdat ik uit Tiel kom dus wellicht stukje fietsen een keer.
Ga ik naar kijken..MrAngry schreef op donderdag 26 april 2012 @ 20:37:
*kuch* Grebbeberg *kuch*
Amerongse berg zit er toch in? Twee keer zelfs. Maar nee, woon zelf in Rotterdam en kom er dus alleen als ik op visite ga bij mijn moederGriffin schreef op donderdag 26 april 2012 @ 20:46:
*kuch*Amerongse berg*kuch*
In die omgeving is zat goede wegen te vinden. En als de weg wat minder is pak je een ander.
Maar kom je ook uit de omgeving van Lienden, of ben je er alleen omdat je moeder er woont? (vraag het omdat ik uit Tiel kom dus wellicht stukje fietsen een keer.
//edit: Ja op dat moment andere weg pakken kan, maar ik heb het liefst dat ik me gewoon aan de vooraf uitgestippelde route kan houden. Heb een hekel eigenlijk om te moeten 'zoeken' tijdens het fietsen.
[ Voor 12% gewijzigd door Shinji op 26-04-2012 21:04 ]
Grebbenberg is leuk maar de steile kant is ook zo voorbij. Amerongse berg (die je erin hebt zitten ja) vind ik velen malen beter dan de grebbenberg.Shinji schreef op donderdag 26 april 2012 @ 21:03:
Amerongse berg zit er toch in? Twee keer zelfs. Maar nee, woon zelf in Rotterdam en kom er dus alleen als ik op visite ga bij mijn moeder
//edit: Ja op dat moment andere weg pakken kan, maar ik heb het liefst dat ik me gewoon aan de vooraf uitgestippelde route kan houden. Heb een hekel eigenlijk om te moeten 'zoeken' tijdens het fietsen.
Ik ga maandag die kant weer op.
Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.
/me zoekt dekking
Jij scoort punten-Lars- schreef op donderdag 26 april 2012 @ 23:04:
Ik ben maar een weekendrijder met behaarde benen, maar dat een klein zadeltasje niet mag volgens 'de regels' kan ik niet begrijpen. Waarom lopen aankloten met allerlei spullen in je achterzak steken als er ook speciale tasjes voor bestaan? Het fietspompje gaat ook in de daarvoor bestemde houder aan het frame. Die minimale toename in de weerstand zal me tijdens trainingen toch echt niets uitmaken. Is wielrennen nou een mannensport of gaan we zo ook nog discussiëren over welke kleuren beter wel, en beter niet bij elkaar gedragen kunnen worden?
/me zoekt dekking
* Atlas zoekt de Like knop.
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
[ Voor 3% gewijzigd door mekkieboek op 26-04-2012 23:51 ]
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Nee hoor, daar zijn kennelijk al gewoon regels voor dus discussie is niet nodig.-Lars- schreef op donderdag 26 april 2012 @ 23:04:
Is wielrennen nou een mannensport of gaan we zo ook nog discussiëren over welke kleuren beter wel, en beter niet bij elkaar gedragen kunnen worden?
/me zoekt dekking
Rule #14
// Shorts should be black.
Team-issue shorts should be black, with the possible exception of side-panels, which may match the rest of the team kit.
Rule #15
// Black shorts should also be worn with leader’s jerseys.
Black shorts, or at least standard team-kit shorts, must be worn with Championship jerseys and race leadership jerseys. Don’t over-match your kit, or accept that you will look like a douche.
Rule #16
// Respect the jersey.
Championship and race leader jerseys must only be worn if you’ve won the championship or led the race.
Rule #17
// Team kit is for members of the team.
Wearing Pro team kit is also questionable if you’re not paid to wear it. If you must fly the colors of Pro teams, all garments should match perfectly, i.e no Mapei jersey with Kelme shorts and Telekom socks.
Persoonlijk ben ik nogal een ijdeltuit, dus met een grote knapzak zul je mij nooit aantreffen. Ook profkleding en gele truien enzo vind ik not done (precies zoals de regels voorschrijven dus

[ Voor 9% gewijzigd door havana op 27-04-2012 07:48 ]
BTW, havana gefeliciteerd
Overigens heb ik nooit meer dan 1 bandje bij me. De kans dat je lek rijdt is al zó klein, de kans dat je 2x lek rijdt is nóg veel kleiner. Bij een leegloper kun je je met een pompje overigens prima redden.UltraSub schreef op donderdag 26 april 2012 @ 19:23:
Grootste voordeel van CO2; makkelijk 8 bar.. zonder lamme armen.
En mijn pompje is reteklein. Zal best dat een handpomp in totaal iets lichter is, maar ik denk dat dat niet opweegt tegen de rest van de kilometers met een zachte band fietsen
Thuis leeg laten lopen en opnieuw met normale lucht oppompen? Boeien.. Wel idd een nadeel; als je 2 cartridges leeg hebt met twee lekke bandjes, of het verprutst (ook om die reden voor doseerbaar gaan), dan heb je een probleem. Aan de andere kant, meer dan 2 bandjes heb ik niet bij me normaal...
[ Voor 6% gewijzigd door havana op 27-04-2012 08:10 ]
Is niet echt een fietsbare afstand, maar kan altijd een keer de fiets in de auto gooien en naar Nijmegen gaan en daar fietsenSePtiCTaNk schreef op donderdag 26 april 2012 @ 22:20:
Griffin, is Nijmegen een fietsbare afstand voor je? Hier hebben we aardig leuke heuvels op de stuwwal, kan je je flink op uitleven(rij de Nieuwe Holleweg maar eens 10x achter elkaar omhoog en daarna de Oud Kleefsebaan 10x: 1500 hoogtemeters in 35 km!).
Al die regels, ik heb ze doorgelezen en sommige ben ik het mee eens en sommige ook niet. Zie er vooral de lol van in dus daarom komt deze ook in de TS
En als je lek rijd wel natuurlijk goed de buitenband checken voor dat ene stukje glas oid.Overigens heb ik nooit meer dan 1 bandje bij me. De kans dat je lek rijdt is al zó klein, de kans dat je 2x lek rijdt is nóg veel kleiner. Bij een leegloper kun je je met een pompje overigens prima redden.
BTW: Congrats Havana, en hoe voelt dat.... door die magische grens van 30 te duiken?
@havana: gefeliciteerd!
[ Voor 18% gewijzigd door MrAcid op 27-04-2012 08:54 ]
Havana gefeliciteerd!
Hij is weer gemaakt na de crash van vorige week. Schade viel uiteindelijk mee; afgezien van een aantal cosmetische puntjes (krassen, beschadigingen) waren een slag in het voorwiel en een ontzette achterderailleur de dingen die echt gefixed moesten worden.
Moet nu nog wel andere SPD-SL plaatjes (want van m'n rechtervoet is het binnenste gele hoekje afgebroken), en een ander pompje. Tenminste, tenzij er aparte houdertjes bestaan voor deze Topeak pompjes, want mijn houdertje is afgebroken.
Qua zadeltasje ben ik op zich ook nog wel op zoek overigens; moet ruimte hebben voor binnenband, bandenlichters en reparatiesetje.

Kreeg gisteren overigens mijn Castelli regenjasje binnen. Ben benieuwd hoe het bevalt, pasvorm is in ieder geval prima.
[ Voor 77% gewijzigd door havana op 27-04-2012 09:36 ]
Weet je ook zo wat hij er aan doet, of ligt het compleet aan de afstelling?MrAngry schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:55:
[...]
Klinkt als een beknelling van de liesslagader. Collega van mij heeft daar last van, vandaar dat ik er aan denk. Het enige wat ik dan niet snap is dat je er minder last van hebt bij een intensieve inspanning, maar misschien is je houding dan anders?
Heb 'm ook gisteren binnen gehad, alleen de verkeerde maat (L besteld, XL ontvangen). Wordt vandaag opnieuw gestuurd.havana schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:31:
Kreeg gisteren overigens mijn Castelli regenjasje binnen. Ben benieuwd hoe het bevalt, pasvorm is in ieder geval prima.
Ze heeft zich laten opensnijden bij een of andere expert in Veldhoven, maar dat heeft niet gebaat en daarom is ze maar gestopt met semi-professioneel wielrennen en fietst nu alleen voor de lol.rickhansen schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:18:
[...]
Weet je ook zo wat hij er aan doet, of ligt het compleet aan de afstelling?
Ik heb de houder hier nog liggen want die gebruik ik niet. DM maar als je interesse hebt, verzendkosten + 2€ voor de arbeid en een hamburgerPelle schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:24:
Tenminste, tenzij er aparte houdertjes bestaan voor deze Topeak pompjes, want mijn houdertje is afgebroken.
@ MrAcid
Is me bij Futurum ook al 2x overkomen. Hadden ze Sidi-schoenen gestuurd die de verkeerde kleur én verkeerde maat waren

Net m'n hele wagen volgeladen met spullen, helaas geen fiets dit weekend.
[ Voor 64% gewijzigd door havana op 27-04-2012 15:21 ]
Ik heb ook zo'n pompje en steek het altijd in een zakje. Niet alleen omdat de rules voorschrijven dat een pomp op het frame geen porum is, maar ook omdat ik vaak zie dat op het frame gemonteerde pompen aanzienlijke lakschade veroorzaken, bijvoorbeeld bij een ritje over een kasseistrook.Pelle schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:24:
Moet nu nog wel andere SPD-SL plaatjes (want van m'n rechtervoet is het binnenste gele hoekje afgebroken), en een ander pompje. Tenminste, tenzij er aparte houdertjes bestaan voor deze Topeak pompjes, want mijn houdertje is afgebroken.
Buiten dat pompje houd ik mijn fiets zo clean mogelijk. Lampjes alleen als ik weet dat het donker kan worden en (mini-) zadeltasje alleen als ik autosleutels en papieren oid mee moet slepen, op normale ritten vanuit huis dus niet.
Van de week trouwens voor het eerst in carbon gezaagd, vork ingekort. Was toch wel een beetje spannend met een 3T vork van weet ik hoeveel €. Maar het ziet er wel stukken beter uit nu. Ik heb nu 2 spacers onder de pen en één erboven (veiligheidsmarge).
[ Voor 4% gewijzigd door TheLemon op 27-04-2012 18:55 ]
Goede manier om even van me af te zetten dat ik net naar een - overigens mooi - rouwdienst was geweest.
Zou kunnen. Het ging in ieder geval om een bevestiging die met een pomp meegeleverd was. Voor mij in ieder geval een extra reden om de pomp niet aan het frame te hangen.TheLemon schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 18:54:
Dan heb je wel een waardeloze constructie gezien, want mijn Racerocket zit perfect, met extra bevestigingsrubber, vast.
Heb 'm uiteindelijk niet bij Futurumshop besteld omdat ze daar alleen die variant verkochten met (ook) SIDI logo's erop. Bij andere shops hadden ze hem "origineel" voor nagenoeg hetzelfde geld.havana schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 15:19:
Ik heb ook nog twee van die houdertjes liggen. Zijn wel voor de Micro Rocket, maar zijn volgens mij dezelfde houdertjes.
@ MrAcid
Is me bij Futurum ook al 2x overkomen. Hadden ze Sidi-schoenen gestuurd die de verkeerde kleur én verkeerde maat warenGelukkig verzenden ze tegenwoordig wel weer direct, tijdje geleden zat er weer een dag tussen. Kan in deze tijd IMHO echt niet meer.
Net m'n hele wagen volgeladen met spullen, helaas geen fiets dit weekend.Wordt afkicken
Knap gemiddelde voor dat rondje, daar zitten maar weinige vlakke meters in. Dat rondje (incl. stukje om naar de Amerongse berg) heb ik laatst gefietst met een huisgenoot uit Wallonië die wat schamper deed over NLse 'heuvels'. Viel m toch nog tegen.StevenK schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 20:51:
Lekker weer vanmiddag; eindelijk weer eens een keer zonder windstopper of regenjack gereden. Drie rondjes om en door Rhenen gedaan, vanuit Veenendaal (Oude Veense Grindweg -> Bergweg -> Cuneraweg -> Rhenen in -> Paardenveld -> Autoweg -> Defensieweg). Bij elkaar 55 km en zo'n 500 hoogtemeters. Iets van 31 gemiddeld gedaan, hoogste snelheid 54,5 (vals plat omhoog van de Defensieweg richting de Oude Veense Grindweg)
Goede manier om even van me af te zetten dat ik net naar een - overigens mooi - rouwdienst was geweest.
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Maar het zijn juist de minder steile en dalende stukken waar je het gemiddelde goed omhoog kunt halenTweeke schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 22:39:
[...]
Knap gemiddelde voor dat rondje, daar zitten maar weinige vlakke meters in. Dat rondje (incl. stukje om naar de Amerongse berg) heb ik laatst gefietst met een huisgenoot uit Wallonië die wat schamper deed over NLse 'heuvels'. Viel m toch nog tegen.
Was voor mij de eerste keer dat ik daar rondjes reed op deze manier, maar ga ik vaker doen.
Dit topic is gesloten.