Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 103 Laatste
Acties:
  • 425.995 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Mja, die derailleurs zijn ook inderdaad minder sleek. Maar dat zal nog wel wat verbeteren. Benieuwd hoe ze er uit zien bij Di4 of zo :)

Over die Rabo outfit. Ik snap dat ook niet. Toen ik 3 weken geleden mijn eerste toerrit reed, heb ik me enorm verbaasd over wat er voor materiaal rond rijdt, en wat daar voor tempo mee gereden wordt. Nog erger, een fiets van 5K en de derailleur ratelt en knarst als een gek. Kom op zeg. Dat hoort gewoon in orde te zijn.
Nogmaals, als ik het geld over had zou ik mss ook een dure fiets rijden, maar ik vind wel dat je dan tempo moet kunnen rijden, ook bij klimmen. Zouden die zich nou niet knap bescheten voelen als ze links en rechts voorbij worden gestoven?
Ik zie het al voor me... Bij een drukke bikeshop: *fluistermodus* Zeg meneer, die Ridley Noah Fast... Kunt u me daar een triple op regelen? LOL :+

Aan de andere kant, ieder zijn ding. Er zijn zat materiaalfreaks, waar ik er ook een van ben. Maar nogmaals, doe het niet als je 2x per jaar een toer rijdt, en 8x per jaar een zondag met wat vrienden 50 km rijdt en 0 conditie hebt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:59

Griffin

Is mythical

Topicstarter
UltraSub schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 16:50:

Aan de andere kant, ieder zijn ding. Er zijn zat materiaalfreaks, waar ik er ook een van ben. Maar nogmaals, doe het niet als je 2x per jaar een toer rijdt, en 8x per jaar een zondag met wat vrienden 50 km rijdt en 0 conditie hebt.. :)
Er zijn dus echt mensen die het zo doen onder het mom, als ik het doe dan moet het goed en duur.
Zo heeft mn oom ook een keer gedacht ik ga op de racefiets zitten. Resultaat: Vol carbon Willier met echt alles erop en eraan en ook gelijk een zot aan kleding (gelukkig geen speciale team kleding maar toch). Na 4 maanden (en een paar keer gereden te hebben in de zon) dat dit terug gebracht met de vraag of ze ook 2e hands opkochten.

Hoe bedoel je zonde van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Tjebakka schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 16:46:
Sowieso vind ik de Rabo-outfit echt onwijs lelijk. Was het toevallig ook een beetje Spaans aandoende man vergelijkbaar met het formaat van Garate? (want zo iemand rijdt vaak in Groningen in zn outfit en vervolgens doet 'ie iets van 25 op de teller ;(
Je bedoelt die bolle met die snor, klapkuiten en bandana die altijd op z'n Giant tijdritfiets rondjes door de stad maakt :P ? Nee, die was het niet. Is wel een cultheld, trouwens ;)

Ik vind het persoonlijk wel opvallend dat je in de periode oktober - april bijna geen enkele Rabo-outfit ziet. Dat is tevens de periode dat er altijd gegroet wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door havana op 20-04-2012 17:28 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

havana schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 17:25:
[...]

Ik vind het persoonlijk wel opvallend dat je in de periode oktober - april bijna geen enkele Rabo-outfit ziet. Dat is tevens de periode dat er altijd gegroet wordt.
:Y

In mijn omgeving (Utrecht/Heuvelrug) herken inmiddels ook een paar gasten die het hele jaar door fietsen. Tegenwoordig spot ik ze vaak door de weeks op maandag en woensdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Moeten we geen Tweakers-shirts laten maken? Wel leuk om onderweg tegen te komen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Bivakkeer een lang weekend in een huisje in Brabant. Fiets mee natuurlijk, ook om morgen LBL te fietsen. Vandaag tijdens een rondje kreeg ik twee wielrenners in het vizier. Toen ik na een lange achtervolging aan kon sluiten bleek het om Thomas Dekkker en Dirk Bellemakers (een renner van Landbouw Krediet) te gaan. TD boog snel af. Toen nog een flink stuk met DB gefietst. Toch leuk. Prima laatste training voor LBL.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
TheLemon schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 17:46:
Moeten we geen Tweakers-shirts laten maken? Wel leuk om onderweg tegen te komen lijkt me.
Doe dan hele setjes, lijkt me leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Waar laat je zoiets maken dan :?
Lijkt me ook wel leuk als het een rustige setting is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:32

Pelle

🚴‍♂️

Vandaag m'n eerste crash gehad :/ Reed met 35 over een fietspad, en een andere fietser stak over, van de stoep rechts om in mijn tegenovergestelde richting te gaan rijden. Vent keek dus niet uit en gaf geen voorrang, dus ik knalde er bovenop. Flinke schade aan de fiets (slag in wiel, achterderailleur beschadigd, fietspompje, stuurlint, SPD-SL plaatje kapot enz).

Vent was alleen niet van plan schuld te bekennen, maar heb wel z'n naam en telefoonnummer. Volgende week maar even de schade laten bepalen door de FM. En dan hopen dat hij het wil betalen, heb niet zoveel zin om ervoor langs de politie te moeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 20:45
Lekker eindje gefietst net over en rondom de Nijmeegse stuwwal, 40 kilometer in totaal met 300hm. Was wel koud met al dat spatwater.

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
@Pelle, dat zuigt.. Zelf niks?
Snap echt niet waarom mensen daar moeilijk over doen. Als ik fout zit zit ik fout, daar heb je toch een WA voor :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pelle schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 21:02:
Vandaag m'n eerste crash gehad :/ Reed met 35 over een fietspad, en een andere fietser stak over, van de stoep rechts om in mijn tegenovergestelde richting te gaan rijden. Vent keek dus niet uit en gaf geen voorrang, dus ik knalde er bovenop. Flinke schade aan de fiets (slag in wiel, achterderailleur beschadigd, fietspompje, stuurlint, SPD-SL plaatje kapot enz).

Vent was alleen niet van plan schuld te bekennen, maar heb wel z'n naam en telefoonnummer. Volgende week maar even de schade laten bepalen door de FM. En dan hopen dat hij het wil betalen, heb niet zoveel zin om ervoor langs de politie te moeten..
Ik heb woensdag nog een turks kind omgereden, komt zonder kijken het fietspad opgerend en jaaa, dan kan je van 35 niet meteen stoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

argro schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 18:05:
Bivakkeer een lang weekend in een huisje in Brabant. Fiets mee natuurlijk, ook om morgen LBL te fietsen. Vandaag tijdens een rondje kreeg ik twee wielrenners in het vizier. Toen ik na een lange achtervolging aan kon sluiten bleek het om Thomas Dekkker en Dirk Bellemakers (een renner van Landbouw Krediet) te gaan. TD boog snel af. Toen nog een flink stuk met DB gefietst. Toch leuk. Prima laatste training voor LBL.
Is er morgen een officiële LBL toertocht of rij je zelf gewoon de route? Ik kon dat niet vinden, alleen LBL Le Champion of zoiets, achterin de zomer ergens.
Ik denk er zelf over om Tilff-Bastogne-Tilff te rijden, alleen jammer dat die niet over de Stockeu gaat. Kent iemand die tocht? Is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
TheLemon schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 22:02:
[...]

Is er morgen een officiële LBL toertocht of rij je zelf gewoon de route? Ik kon dat niet vinden, alleen LBL Le Champion of zoiets, achterin de zomer ergens.
Ik denk er zelf over om Tilff-Bastogne-Tilff te rijden, alleen jammer dat die niet over de Stockeu gaat. Kent iemand die tocht? Is dat wat?
Ik rijd morgen de officiele LBL toertocht, zie http://sport.be.msn.com/lblcyclo/2012/nl/

Ik doe morgen de 155km. Officieel ook niet met de Stockeu, maar wanneer je in Trois Ponts even rechts gaat, dan haak je snel aan op de 271km route en pak je o.a. de Stockeu en de Wanne mee. Een omweg van circa 22km met circa 500hm extra.

De LBL variant in de zomer valt altijd per definitie samen met een vakantie. TBT schijnt ook leuk te zijn. O.a. havana hoor ik daar vaak positief over.

[ Voor 9% gewijzigd door argro op 20-04-2012 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:54
Ik zie allemaal mooie fietsen en verhalen langskomen, maar zijn er nog meer Tweakers die fietsen op een relatief oude stalen ros, net als mij? :p Zou graag een andere fiets (erbij) willen maar dat zit er helaas nog niet in. Deze is nog in erg nette staat voor zijn leeftijd, dus wat dat betreft heb ik niets te klagen. Het is een Koga Flyer met 105:

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/r7gppwjar/amnastyb.png

Wat ik me afvraag is: scheelt het nou ook aanzienlijk in prestaties? Zou ik overgaan naar een lichtere nieuwe fiets? Ik bedoel, je moet toch zelf trappen. Dat is het motto wat ik er maar in houd :*)

[ Voor 19% gewijzigd door TheCrius op 20-04-2012 23:19 ]

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
TheCrius schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 23:16:

Wat ik me afvraag is: scheelt het nou ook aanzienlijk in prestaties? Zou ik overgaan naar een lichtere nieuwe fiets? Ik bedoel, je moet toch zelf trappen. Dat is het motto wat ik er maar in houd :*)
ik denk dat het in de marge scheelt. Rodriguez had op een stalen ros de Waalse Pijl ook gewonnen, Albasini was misschien derde in plaats van tweede geworden.

Overigens scheelt gewicht bergop nog wel enigszins. Als vuistregel heb ik wel eens gehoord dat iedere kilo 4 seconden scheelt op de Alpe d'Huez. Vaak zijn die kilos inderdaad makkelijker te vinden bij de renner dan in de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
TheCrius schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 23:16:
http://www.velominati.com/the-rules/
Rule #4. En daarna rule #10. :P

/edit
argro schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 23:23:
[...]
Als vuistregel heb ik wel eens gehoord dat iedere kilo 4 seconden scheelt op de Alpe d'Huez.
http://www.training4cycli...eight-cost-on-alpe-dhuez/
Scheelt veel meer dan seconden als je over kilo's gaat praten ;)
Vaak zijn die kilos inderdaad makkelijker te vinden bij de renner dan in de fiets.
Bijna altijd is denk ik een betere woordkeuze dan vaak. Hoeveel wielrenners met het vetpercentage van een prof (lees: er kan echt niks meer vanaf) ken jij? :)

[ Voor 45% gewijzigd door UltraSub op 20-04-2012 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 05:18
Opzich wel logisch dat een paar kilo minder toch redelijk wat kan uitmaken op de tijd. Stel fietser is 75KG en fiets is 10KG en deze combinatie is in 1 uur boven op de alp d'huez. Als je er bijv. 3KG afhaalt dan heb je 3,5% minder gewicht wat omhoog moet, dus is er ongeveer ook hetzelfde percentage aan energie minder nodig (berg op zal weinig energie gaan zitten in wrijving en luchtweerstand, en het meeste gewoon in omhoog komen). Dus dan ben je met hetzelfde vermogen ~3.5% sneller, en dus schaaf je dan zo ruim 2 minuten van het uur af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 21:16
UltraSub schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 16:50:
Over die Rabo outfit. Ik snap dat ook niet. Toen ik 3 weken geleden mijn eerste toerrit reed, heb ik me enorm verbaasd over wat er voor materiaal rond rijdt, en wat daar voor tempo mee gereden wordt. Nog erger, een fiets van 5K en de derailleur ratelt en knarst als een gek. Kom op zeg. Dat hoort gewoon in orde te zijn.
Nogmaals, als ik het geld over had zou ik mss ook een dure fiets rijden, maar ik vind wel dat je dan tempo moet kunnen rijden, ook bij klimmen. Zouden die zich nou niet knap bescheten voelen als ze links en rechts voorbij worden gestoven?
Ik heb die mensen ook zien rijden bij de AGR. En volgens mij hadden ze allemaal evenveel plezier in het fietsen.

Juist een tweaker zou moeten begrijpen dat er ook hele volksstammen zijn die het gewoon gaaf vinden toptechniek onder hun gat te hebben zonder zo hard te rijden. Tot vijf jaar geleden woog ik meer dan 120 kg en vond ik het al netjes als ik de - toen nog - 16 km Amerongen route binnen een uur reed. Toch had ik een Carbon S-Works fiets, volledig XTR afgemonteerd en mijn eerste racefiets toen ik weer ging fietsen was een hele mooie TCR in Once uitvoering, ondanks dat ik een kruissnelheid van 24 of 25 gereed.

En al die tijd heb ik ook ontzettend genoten van het fietsen!

En nu heb ik nog steeds allerlei heel mooi spul staan, terwijl er genoeg fietsers op minder materiaal zijn die harder rijden. En toch geniet ik er elke meter van ;)

Zo kan ik me ook goed voorstellen dat er fietsers zijn die graag in teamkleding rijden of op een ex-teamfiets ipv op een replica.
Hielko schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 00:26:
Opzich wel logisch dat een paar kilo minder toch redelijk wat kan uitmaken op de tijd. Stel fietser is 75KG en fiets is 10KG en deze combinatie is in 1 uur boven op de alp d'huez. Als je er bijv. 3KG afhaalt dan heb je 3,5% minder gewicht wat omhoog moet, dus is er ongeveer ook hetzelfde percentage aan energie minder nodig (berg op zal weinig energie gaan zitten in wrijving en luchtweerstand, en het meeste gewoon in omhoog komen). Dus dan ben je met hetzelfde vermogen ~3.5% sneller, en dus schaaf je dan zo ruim 2 minuten van het uur af.
Het Gewicht scheelt veel meer dan die 3,5% omdat het niet de massa maar de massatraagheid is. Onder ideale omstandigheden (op de baan) speelt de luchtweerstand een grotere rol dan het gewicht van de fiets, maar in andere omstandigheden speelt juist het gewicht dat je telkens moet versnellen en dat onder je heen en weer slingert een veel grotere rol.

De massatraagheid speelt bij de draaiende delen uiteraard een nog veel grotere rol. Een fiets van 8 kg met een 1300 g wielset accelereert merkbaar makkelijker dan een 7 kg fiets met een 1800 g wielset.

Met de luchtweerstand heb je dat trouwens ook. Een aerofiets is relatief log en traag wanneer je probeer staand te accelereren of klimmen, terwijl die juist veel sneller is wanneer je zo stil mogelijk zit op je fiets. Zelfs het verschil tussen een gewone velg of een 50 mm velg merk je op die manier al snel.

[ Voor 31% gewijzigd door StevenK op 21-04-2012 07:25 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
StevenK schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 07:16:
[...]

Ik heb die mensen ook zien rijden bij de AGR. En volgens mij hadden ze allemaal evenveel plezier in het fietsen.
Je hoort mij niet zeggen dat ze geen plezier hadden.
Juist een tweaker zou moeten begrijpen dat er ook hele volksstammen zijn die het gewoon gaaf vinden toptechniek onder hun gat te hebben zonder zo hard te rijden.
Ik snap dat ook. Zie mijn laatste alinea.
Zo kan ik me ook goed voorstellen dat er fietsers zijn die graag in teamkleding rijden of op een ex-teamfiets ipv op een replica.
En dat snap ik niet. Replica fiets is nog te doen. Maar koppel daar de volledige outfit bij en je doet je gewoon voor als een pro, maar tempo maken zit er niet in.. Dat is wannabe. Stel je voor dat ik mijn auto in teamkleuren spuit en dan zelf raceoveral in teamkleuren aan doe. ;)

Nogmaals, ieder zijn ding. Materiaalfreaks snap ik. Volledige team na-apers niet, maar ik hou ze niet tegen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
argro schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 23:10:
[...]
TBT schijnt ook leuk te zijn. O.a. havana hoor ik daar vaak positief over.
Met name de korte afstand is een aanrader. De lange gaat wel erg veel over lange, saaie, wegen die vals plat omhoog gaan.

Wil je alle klimmetjes van LBL meepakken kun je ook prima de toerversie van de Waalse Pijl rijden. Dat klinkt heel onlogisch, maar de WP toereditie is de "oude" versie die de profs jaren geleden gereden. Zonder Muur van Huy dus, maar feitelijk met alle klimmetjes die nu in LBL zitten, o.a. Wanne, Stockeu, Thier de Coo, Rosier, etc. Waarschijnlijk de zwaarste tocht in de Ardennen, de 160 km versie telt al 3200 hm :X Heb die vorig jaar gereden, meer afgezien dan in de Marmotte 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door havana op 21-04-2012 08:43 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

UltraSub schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 21:19:
@Pelle, dat zuigt.. Zelf niks?
Snap echt niet waarom mensen daar moeilijk over doen. Als ik fout zit zit ik fout, daar heb je toch een WA voor :?
Zelf her en der wel wat pijntjes, maar niks ernstigs lijkt het. Maar het eerste wat die vent zei, was dat hij niet verzekerd was, en het tweede was dat hij geen schuld wilde erkennen. Dus ik moet nog maar even afwachten hoe dit af gaat lopen, ik voorzie een hoop gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 21:41:
[...]

Ik heb woensdag nog een turks kind omgereden, komt zonder kijken het fietspad opgerend en jaaa, dan kan je van 35 niet meteen stoppen...
Misschien dat dit dan z'n vader was, die wraak wilde nemen maar daarvoor de verkeerde fietser uitkoos :P
Ik weet z'n nationaliteit niet, maar hij had een verblijfsvergunning en daar heb ik het nummer van overgenomen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo een valpartij is altijd miserie. Zelfs ligt mijn arm ergens in de beek, ik kijk eerst naar mijn materiaal, duur genoeg al dat spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 12:10
tweakerharrie schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:47:
De garmin 705 en de 800 is een zeer complete fietscomputer maar een matige GPS.
Over routes volgen met de garmin is inderdaad de kleur weg volgen en de aanwijzingen uitzetten het beste.
De 800 kan veel waypoints aan, 200 dacht ik, ik gebruik deze om belanglijke afslagen te markeren.
Een Garmin expert (geeft cursussen) raadde mij de Edge serie aan asl trainingscomputer, maar af als GPS voor echt navigeren, een Dakota zou veel veelzijdiger zijn. Heeft iemand ervaring met de Dakota als fiets-GPS?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

De Dakota ken ik niet, maar ik heb voordat ik mijn Edge 800 had een E-trex Vista HCx gebruikt. Die is specifiek voor navigatie onder alle omstandigheden gebouwd, maar ik kan je vertellen dat die Edge toch wel iets fijner navigeert. De E-trex is veel te uitgebreid, waardoor je nooit snel onderweg bent. Daarnaast was hij zo traag dat hij soms de track niet op tijd kon bijtekenen op de kaarten, zodat ik altijd na de kruising pas wist waar ik heen moest.
Qua GPS fix en nauwkeurigheid doet de Edge er echt niet voor onder. Het enige dat ik wel handiger vond aan de E-trex was het extra magnetische kompas, voor als je stilstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
+1

Sowieso zou ik een Dakota en een E-trex nooit aan m'n fiets willen hebben hangen. Gedrochten IMHO.

Het hangt ook af van wat je precies verstaat onder navigeren. A. Zelf een rit maken en nafietsen? B. Het apparaat zelf een route laten verzinnen (zoals bij TomTom?).

Voor A. is een Edge perfect geschikt. B. kan ook, maar er zitten wat haken en ogen aan. Maar die haken en ogen gelden net zo goed voor een Dakota en een E-trex.

[ Voor 75% gewijzigd door havana op 21-04-2012 11:42 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Voor A zou serieuze navigatie ook moeten werken. Ik wil niet de hele tijd de map voor me hebben. Ik wil gewoon datavelden zien, en als ik ergens af moet slaan, op de door mij getekende route, wil ik een popup zien dat ik over 100m af moet slaan. En dat werkt voor geen meter (bij mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
StevenK schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 07:16:
Het Gewicht scheelt veel meer dan die 3,5% omdat het niet de massa maar de massatraagheid is. Onder ideale omstandigheden (op de baan) speelt de luchtweerstand een grotere rol dan het gewicht van de fiets, maar in andere omstandigheden speelt juist het gewicht dat je telkens moet versnellen en dat onder je heen en weer slingert een veel grotere rol.

De massatraagheid speelt bij de draaiende delen uiteraard een nog veel grotere rol. Een fiets van 8 kg met een 1300 g wielset accelereert merkbaar makkelijker dan een 7 kg fiets met een 1800 g wielset.
Mwa, lijkt me sterk dat de massatraagheid een enorme invloed heeft. Als je een beetje constant tempo fietst dan zal het afremmen en accelereren weinig invloed hebben op de totale inspanning die geleverd moet worden om bijv. een berg omhoog te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Voor de androidtelefoon bezitters: http://www.mountainbike.n...ic.php?p=1455856#p1455856
Navigatie van routes op je telefoon. Moet het zelf nog even uittesten maar de installatie is wel gelukt. (incl stem van eva) Ben nog wel op zoek naar een betrouwbare telefoonhouder...

[ Voor 11% gewijzigd door willy1986 op 21-04-2012 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
UltraSub schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 12:18:
Voor A zou serieuze navigatie ook moeten werken. Ik wil niet de hele tijd de map voor me hebben. Ik wil gewoon datavelden zien, en als ik ergens af moet slaan, op de door mij getekende route, wil ik een popup zien dat ik over 100m af moet slaan. En dat werkt voor geen meter (bij mij).
Als je per se aanwijzingen wil dan moet je aan een hele reeks voorwaarden gaan voldoen, bijvoorbeeld dat je route op precies dezelfde kaart is uitgestippeld als de kaart die op de Garmin staat. Dat betekent automatisch dat je vastzit aan Mapsource en dus slechts één kaart kunt gebruiken bij het uitstippelen. Twee enorme nadelen. Ook kun je geen direct routing gebruiken, ook al wéét je dat je gewoon mag fietsen over een bepaalde weg.

Zelfs als je aan bovenstaande voorwaarden voldoet, vergeet de Garmin nog wel eens een aanwijzing, of geeft ie een aanwijzing waar dat totaal niet nodig was.

Dat heeft zoals je terecht opmerkt het gevolg dat je het kaartscherm er altijd op moet houden, waarmee het voordeel van routes t.o.v. courses eigenlijk teniet gedaan is. Bovendien heb je bij courses ook niet alle nadelen zoals hierboven beschreven.

Overigens kun je op je kaartscherm wel 2 datavelden zetten en voor mij is dat genoeg (hartslag en cadans in mijn geval).

[ Voor 17% gewijzigd door havana op 21-04-2012 14:42 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dat klinkt bijna alsof er geen reden is om een Edge 705 of 800 aan te schaffen boven een 205..? Of is dat te kort door de bocht en valt er wel degelijk mee te navigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Op een 205 kan geen kaartmateriaal dacht ik? Dat is toch wel een serieus nadeel. Courses worden bij de 705/800 in de kaart getekend (indien aanwezig) en dat is toch wel een heel groot voordeel.

Je kunt de 705/800 ook zelf laten navigeren en dat is wel eens handig, al gebruik ik het niet vaak. Maar stel dat je bijvoorbeeld op vakantie bent en gewoon op goed geluk gaat fietsen en dan de Garmin de weg naar de start terug laat vinden. Dat werkt perfect, al kiest ie niet altijd de snelste route. Je krijgt dan aanwijzingen, maar soms ontbreken ze dus je moet een oog op het kaartscherm houden. Een adres inkloppen kan ook, al moet je dan wel de CityNavigator kaarten hebben (met OSM werkt dat niet).

Maar nogmaals, ik snap dat gedoe over die aanwijzingen niet zo. Links en rechts snapt iedereen en bij complexe verkeerssituaties is een kaart sowieso veel handiger dan welke aanwijzing dan ook. Als je per se meer dan 2 datavelden wil hebben moet gewoon zorgen dat je van je cijferfetisjisme afkomt :P

[ Voor 53% gewijzigd door havana op 21-04-2012 14:53 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
havana schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 14:45:
Op een 205 kan geen kaartmateriaal dacht ik? Dat is toch wel een serieus nadeel. Courses worden bij de 705/800 in de kaart getekend (indien aanwezig) en dat is toch wel een heel groot voordeel.

Je kunt de 705/800 ook zelf laten navigeren en dat is wel eens handig, al gebruik ik het niet vaak. Maar stel dat je bijvoorbeeld op vakantie bent en gewoon op goed geluk gaat fietsen en dan de Garmin de weg naar de start terug laat vinden. Dat werkt perfect, al kiest ie niet altijd de snelste route. Je krijgt dan aanwijzingen, maar soms ontbreken ze dus je moet een oog op het kaartscherm houden. Een adres inkloppen kan ook, al moet je dan wel de CityNavigator kaarten hebben (met OSM werkt dat niet).

Maar nogmaals, ik snap dat gedoe over die aanwijzingen niet zo. Links en rechts snapt iedereen en bij complexe verkeerssituaties is een kaart sowieso veel handiger dan welke aanwijzing dan ook.
Ok. :)
Als je per se meer dan 2 datavelden wil hebben moet gewoon zorgen dat je van je cijferfetisjisme afkomt :P
Ik fiets zelf met een Forerunner 310XT (horloge) en heb altijd 4 velden tijdens het fietsen die ik eigenlijk niet zou willen missen... Afstand, snelheid, cadans en hartslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Snelheid heb ik persoonlijk nooit in beeld, boeit me helemaal niks en werkt alleen maar averechts. Afstand is ook niet nodig, ik weet vrijwel altijd wel hoe lang ik ga fietsen en waar het keerpunt ligt. Anders af en toe even scrollen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
Hoe zet je eigenlijk die datavelden zichtbaar op het kaartoverzicht op de Edge 800. Tijdje naar lopen zoeken maar nog steeds niet gevonden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Net terug van de toertocht van LBL. Het was flink afzien, enerzijds door het parcours, anderzijds door regen, kou, hagel en wind. Uiteindelijk niet ontevreden met het resultaat. Voor mijn gevoel flink harder getrapt dan in andere heuvelachtige tochten. Veel fietsen heeft blijkbaar nut... De eerste kilometers gingen overigens niet al te best. Op iedere klim liepen de benen vol en kwam de hartslag niet boven de 165bpm. Later ging dat beter. O.a. de Rossier wel vol op kunnen rijden, met een hartslag zoals ik van mezelf gewend ben in een (lange) klim, tussen de 175 en 180bpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
MrAcid schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 15:34:
[...]
Ik fiets zelf met een Forerunner 310XT (horloge) en heb altijd 4 velden tijdens het fietsen die ik eigenlijk niet zou willen missen... Afstand, snelheid, cadans en hartslag.
Heb je die dan om je pols? Dat lijkt me dan wel onhandig om gegevens af te lezen, moet je altijd je hand van het stuur halen (of kantelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Nope, gewoon aan het stuur.

Altijd met dit ding gedaan, je legt dan gewoon je horloge "om" dit ding, en maakt het bandje vast met de reguliere sluiting.
Afbeeldingslocatie: https://static.garmincdn.com/en/products/010-11029-00/g/cf-lg.jpg

Maar net 1 minuut geleden, letterlijk, een nieuw setje besteld waardoor je hem gewoon op je stuurpen kunt klikken.
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_Wo8yCZ1eTVw/SrBb_jg4G7I/AAAAAAAAQAs/Zsr4Cm3j1Qs/IMGP6354_thumb.jpg]

Zit dan zo'n houdertje onder:
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_Wo8yCZ1eTVw/SrBdItlVM1I/AAAAAAAAQME/R_kzZ2DJgIU/IMGP6382_thumb.jpg

En op de achterkant van je horloge zit dan een plaatje zodat je hem erop kunt draaien.

Voor de mensen met een Forerunner 310XT: er is een nieuw setje voor de "Quick release kit".

Het oude setje is deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.futurumshop.nl/img/6042-0126-N0905.jpg
http://www.futurumshop.nl...-release-montagekit.phtml

Het nieuwe setje is deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.futurumshop.nl/img/6042-0219-N1007.jpg
http://www.futurumshop.nl...orerunner-310-serie.phtml

Ik zou aanraden om de nieuwe set te kopen, daarbij blijf je het originele bandje van de Forerunner 310XT gebruiken en niet het bandje dat bij het oude setje geleverd wordt: die schijnt nogal schlemielig te zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door MrAcid op 21-04-2012 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Shinji schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 18:12:
Hoe zet je eigenlijk die datavelden zichtbaar op het kaartoverzicht op de Edge 800. Tijdje naar lopen zoeken maar nog steeds niet gevonden :(
Steeksleutel > bike settings > training pages > map > 2 vervolgens op het dataveld klikken om te wijzigen.

Uit m'n hoofd dus weet niet of 't helemaal klopt.

[ Voor 7% gewijzigd door havana op 21-04-2012 21:10 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Toen ik net terugreed naar Groningen vanuit Purmerend (160KM Ronde van Noord Holland op verder niet noemenswaardige inspanning gereden vanuit Oostzaan) reed ik rond 21:30 achter een vrij volgestouwde witte Peugeot 107 met voor mijn gevoel enkel de achterbak vol met (uit elkaar gehaalde) fietsen. Ze sloegen een paar honderd meter voor mijn huis af (nieuwbouw oude stadion Oosterpark), toevallig mensen van hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Nog steeds niet fit hier. Sinds woensdag avond aan het kwakkelen met gezondheid en nauwlijks eetlust hebben. Gelukkig is dat grotendeels terug en hoop ik aankomende week weer te kunnen sporten ookal is het maar kleine stukjes maar ben wel blij dat ik dit weekend niet ben gaan sporten. Door het weinig eten bijna geen energie/kracht.
havana schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 21:08:
[...]

Steeksleutel > bike settings > training pages > map > 2 vervolgens op het dataveld klikken om te wijzigen.

Bijna havana ;), had m hier liggen dus even gekeken:
Steeksleutel > bike settings > training pages > timer pages > user defined >

Nu kan je 5 pagina's aanmaken met elk maximaal 8 velden erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ja maar het gaat om het kaartscherm hè ? ;) Daar kun je max. 2 datavelden kwijt.

[edit]
Even gecheckt, mijn werkwijze klopte :P

[ Voor 57% gewijzigd door havana op 22-04-2012 09:55 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
havana schreef op zondag 22 april 2012 @ 09:53:
Ja maar het gaat om het kaartscherm hè ? ;) Daar kun je max. 2 datavelden kwijt.

[edit]
Even gecheckt, mijn werkwijze klopte :P
My bad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Kort rondje van 45 km gedaan met een maat. 29 gemiddeld, net kunnen houden door flink af te zien in de laatste 20 km. Vol windkracht 4 tegen in het open veld. Pffff. Ik had trouwens in mijn hoofd gezet om 3e te worden op een segment. Volle bak 3 klimmetjes naar boven, kom ik 6 seconden tekort voor 3e plek (segment van 13 minuten). Wat blijkt? Begon het segment eerder. Waar ik mijn hartslag nog omlaag aan het brengen was :P
Toch werkt dat goed als drive om jezelf te dwingen je grenzen te verleggen!

/edit
http://app.strava.com/rides/4529495

[ Voor 6% gewijzigd door UltraSub op 22-04-2012 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
havana schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 21:08:
[...]

Bedankt, gevonden, scheelde heel wat heen en weer swipen vandaag.

http://connect.garmin.com/activity/170542760

Was mijn eerste zelf uitgestippelde route. Ging best aardig op een stuk in berkel na waar hij een fietspad had uitgezocht met allerlei zig-zag opstakels om je snelheid er uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
Oef, wat een kleine cijfers, of ik dat bedrog van de foto? En zoveel op een kleine ruimte, zou niet werken voor mij.

Vanochtend wezen fietsen (60 km weggetrapt met stevige wind en 2x natgeregend), maar vanaf het begin gaf de borstband geen signaal door. Bij thuiskomst de batterij uit de borstband gehaald, blijkt deze te lekken. Hopelijk werkt de borstband nog als ik er morgen een nieuwe batterij in doe. Is dit anders iets voor de verzekering? Een nieuwe band kost me een kleine 30 euro.

[ Voor 33% gewijzigd door SePtiCTaNk op 22-04-2012 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
€30 aan verzekering opgeven?
* UltraSub fronst...

Volgens mij zou iets als dit sowieso niet onder verzekering vallen. Nog garantie?

/edit
Sowieso, GPS devices zonder sensor in het achterwiel is zwaar irritant. Snelheid fluctueert doorlopend. Iemand die zegt dat dat niet zo is, rij eens met sensor zodat je het verschil kunt zien ;)
Collega van me had op de MTB zonder sensor zelfs dat zijn Edge 800 op auto-pause ging onder een licht bladerdak. Over het aantal velden, ik heb er 8 op pag 1 en 2 staan. Op pag 1 groot kmh, daaronder kleine velden met van alles. Allemaal live waarden. Op pag 2 zelfde indeling maar allemaal averages. Werkt perfect en is ook perfect af te lezen hoor.

[ Voor 65% gewijzigd door UltraSub op 22-04-2012 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Het was zo'n dag dat je de hele dag op de buienradar aan het kijken bent, op zoek naar die paar droge uren. Om half 4 had ik er genoeg van. LBL gelaten voor wat het is, regenjas aangetrokken, winterfiets gepakt en bollen maar. In totaal 2 buien over me heen gekregen, wat me nog meeviel. Regen of geen regen, deze dwangneuroot moest en zou het weekdoel van 250 km halen. Dat lukte ook, kwam uit op 82 km, weektotaal 254 km :)

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 22-04-2012 19:57 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 10-09 09:23
Vanmorgen tussen 9u en 11u op de mtb gezeten, maar hele tijd droog gehouden in het oosten des lands.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 21:16
NoepZor schreef op zondag 22 april 2012 @ 20:20:
Vanmorgen tussen 9u en 11u op de mtb gezeten, maar hele tijd droog gehouden in het oosten des lands.
Ik heb van 9.00 tot 12.15 gefietst (ritje Ede - Schaarsbergen - Posbank - Grebbeberg - Paardenveld - Veenendaal) met junior achterop en één keer een paar spatjes gehad.

Toen ik goed en wel bij mijn ouders binnen zat begon het te hagelen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
havana schreef op zondag 22 april 2012 @ 19:56:
Het was zo'n dag dat je de hele dag op de buienradar aan het kijken bent, op zoek naar die paar droge uren. Om half 4 had ik er genoeg van. LBL gelaten voor wat het is, regenjas aangetrokken, winterfiets gepakt en bollen maar. In totaal 2 buien over me heen gekregen, wat me nog meeviel. Regen of geen regen, deze dwangneuroot moest en zou het weekdoel van 250 km halen. Dat lukte ook, kwam uit op 82 km, weektotaal 254 km :)
Compenseert mijn 30km van de week ;(
Ik dacht aan de beterende hand te zijn wat betreft mn buik maar vannochtend weer het gevoel van 'zit helemaal vol'. En dat na 2 happen yoghurt met musli. Deze week niet fietsen (misschien zaterdag/zondag een stukje) maar rustig thuis wat KT doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Kan gebeuren.

Weet nu al dat deze week niet veel soeps gaat worden. Slecht weer voorspeld en het weekend heb ik andere verplichtingen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
havana schreef op zondag 22 april 2012 @ 19:56:
Wat is een goede regenjas voor op de racefiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
artharpe schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:28:
[...]

Ik heb deze. Gelukkig niet zo vaak nodig gehad, maar het bevalt prima. Klein en licht, past zo in je achterzak (maar dat zal met alle regenjassen wel zijn). Ik wil nog wel een mouwloos regenjasje aanschaffen, dat lijkt me onder warmere omstandigheden wel prettiger,

[ Voor 19% gewijzigd door SePtiCTaNk op 23-04-2012 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Nu online
havana schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:06:
Kan gebeuren.

Weet nu al dat deze week niet veel soeps gaat worden. Slecht weer voorspeld en het weekend heb ik andere verplichtingen.
Wel mooie voetbalwedstrijden. Ik zit in ieder geval op de hometrainer. En donderdag weer naar buiten. Dit weekend trouwens strak blauwe lucht gehad, ben zelfs verbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik heb eentje van Cyclewear, maar ik zie dat die niet meer verkocht wordt. Op zich een prima ding, geen topkwaliteit. Rits-dinges brak gisteren af, dus vanaf nu doe ik 'm over het hoofd aan. Op zich geen probleem. Ding is klein op te vouwen. De mouwen zijn wel veel te groot, waardoor de boel behoorlijk klappert.

@SePtiCTaNk

Hoe is de pasvorm van de mouwen bij die Agu? Klappert de boel ook zo?

[ Voor 12% gewijzigd door havana op 23-04-2012 10:58 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Regenjas heb ik niet. Heb een goede fietsjas die niet speciaal voor de regen is, maar hij houd me best droog. Hetgene wat ik het ergst vind is dat mn voeten echt zeiknat worden. Heb wel overschoenen maar het water loopt via mn broek gewoon mn schoenen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er eentje van adidas, een gewone, niet speciaal voor het fietsen. Gekregen als lopen op de Memorial van damme jaren geleden. Flappert als een gek, vangt wind met hopen, maar dat boeit allemaal niet, dan trappen we maar wat harder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
artharpe schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:28:
[...]

Ik zit zelf naar deze te kijken:
http://www.futurumshop.nl...-shell-jacket-white.phtml

Ziet er mooi uit (persoonlijk), compact op te vouwen in een zakje dat er volgens mij aan vast zit (zie foto achterkant, dat kleine gele zakje) en zou redelijk waterdicht moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

@rabo kleding: ik rijd zelf vooralnog fijn in het Groningse landschap met mijn Rabo kleding. Het heeft nooit iets gekost en heb het gewoon 'rechtstreeks' ooit gekregen via Rabo. Heeft jaren in de kast gelegen (heb modellen uit 2 jaargangen en alles stuk ouder dan het huidige) en heeft jaren geduurd voor ik op een racefiets stapte (afgelopen januari) en ik het (weer) pastte (ben sinds oktober 20KG afgevallen). Het is geen porem natuurlijk, rode Bianchi fiets, blauwe handschoenen en helm gekocht passend bij mijn blauwe hybirde die eind januari dus een frame-breuk had, en deze kleding erbij, hoewel blauw/wit/oranje zowaar maakt dat alles lekker 'onsubtiel' bij elkaar past naar de rode fiets. Afhankelijk van het soort tocht zit mijn gemiddelde tegenwoordig ergens 27+, met de hoop dat dit nog toe zal nemen. Klimmen bij de 90KM teutoburgewaldtocht van 15 april beviel heel goed en ook de 160KM rond van noord holland deze zaterdag beviel goed. over een ruime maand krijg ik als het goed is de clubkleding waarmee iig mijn shirts beter qua kleur bij de fiets passen, maar voor ik een rode helm ga kopen moet ik het geld gewoon even beter kunnen missen ben in bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Ik heb een fietsjasje met GoreTex en kan dat van harte aanbevelen. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Veel regenjasjes houden de regen misschien wel tegen, maar hebben ook een sterk oplopende temperatuur onder het jasje als neveneffect. Resultaat is dat je nog steeds nat wordt, niet van de regen, maar van het zweet. Mijn jasje is 100% waterdicht, ademt uitstekend en draag ik gerust een hele dag, ook tussen de buien door of zelfs als het droog is maar de temperatuur om een extra laagje vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Welk jasje is dat dan?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
De Nike Commuter Gore-Tex volgens mij. Jasje is inmiddels al weer drie jaar oud denk ik. Hier gekocht en zo te zien nog een paar te koop.

[ Voor 46% gewijzigd door argro op 23-04-2012 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Moet zeggen dat ik zeer sceptisch sta tegenover 100% waterdicht én ademend, maar ik kan het mis hebben.

Ik vrees dat 't regenjasje morgen weer uit de kast kan :'(

Een tip om je voeten droog te houden is trouwens om een stuk rubber te monteren op de overgang van je overschoenen naar je beenstukken. Je kunt dit perfect knippen uit een oude binnenband van de stadsfiets.

[ Voor 61% gewijzigd door havana op 23-04-2012 12:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
havana schreef op maandag 23 april 2012 @ 12:38:
Moet zeggen dat ik zeer sceptisch sta tegenover 100% waterdicht én ademend, maar ik kan het mis hebben.
Dat kan prima. Bij bijv. wintersportjassen is het volgens mij standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
havana schreef op maandag 23 april 2012 @ 12:38:
Dat is het heel idee van Gore-Tex, zie Wikipedia: Gore Tex. Natuurlijk heeft zowel de waterdichtheid als het ademen grenzen. Je kunt het dus niet als duikpak gebruiken en in de Sahara zul je ook niet droog blijven, maar tijdens een buitje in Nederland werkt het uitstekend.

Overigens zegt mij ook het feit dat Gore-Tex door alle (high-end) merken al jaren toegepast wordt, dat het werkt. Als het alleen maar een mooi verhaal was, dan had Gore-Tex niet de naam gehad die het nu heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door argro op 23-04-2012 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 12:00
Ik heb een jasje van Craft. Kostte een paar centen, maar vorig jaar op de Dam to Dam fietsclassic echt nodig gehad en heeft me er goed doorheen geholpen.

http://www.futurumshop.nl...-jacket-white-heren.phtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Na twee maanden op vrije harde remblokken van Campa, Mavic en Ritchey (jaja, absolute crap) te hebben gereden ben ik nu weer bij SwissStop. Wat.een.verschil. _/-\o_ Ze slijten weliswaar snel maar je krijgt veel stoppingpower voor terug, en daarmee een stukje vertrouwen in het drukke verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Toch maar overgestapt van de service van de dozenschuiver naar een lokale fietsenmaker, voor een prikkie is mijn wiel weer mooi recht, spaken strak en geen herrie meer!
argro schreef op maandag 23 april 2012 @ 13:00:
[...]
Dat is het heel idee van Gore-Tex, zie Wikipedia: Gore Tex. Natuurlijk heeft zowel de waterdichtheid als het ademen grenzen. Je kunt het dus niet als duikpak gebruiken en in de Sahara zul je ook niet droog blijven, maar tijdens een buitje in Nederland werkt het uitstekend.

Overigens zegt mij ook het feit dat Gore-Tex door alle (high-end) merken al jaren toegepast wordt, dat het werkt. Als het alleen maar een mooi verhaal was, dan had Gore-Tex niet de naam gehad die het nu heeft.
Google eens rond, verwacht geen wonderen van Gore-Tex. Ademend als het droog is zou nog kunnen, maar ademend terwijl het regent is wat mij betreft onzin.

Dit weekend eerste toertocht - 100KM, zin in! :9

[ Voor 9% gewijzigd door Taigu op 23-04-2012 21:57 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Taigu schreef op maandag 23 april 2012 @ 21:56:

[...]

Google eens rond, verwacht geen wonderen van Gore-Tex. Ademend als het droog is zou nog kunnen, maar ademend terwijl het regent is wat mij betreft onzin.
Ik verwacht ook geen wonderen, maar het functioneert in ieder geval een stuk beter dan die regenjasjes die even goed ademen als een vuilniszak. Ik heb in ieder geval totaal geen last van gezweet of gebroei als ik een hele dag in het jasje fiets. Daarbij blijf ik ook droog bij een bui. Wat mij betreft prima. Overigens zie ik geen enkele reden waarom de ademende eigenschap er niet zou zijn tijdens regen. Het idee is dat de poriën in de stof groot genoeg zijn voor damp, maar te klein voor water. Die poriën zijn niet opeens dicht als het regent. Ook tijdens een bui laat de stof damp dus gewoon door.

Vergeet overigens zaterdag je regenjasje niet. Het KNMI verwacht 80% kans op neerslag (3 - 11mm). Welke toertocht ga je rijden eigenlijk?

[ Voor 27% gewijzigd door argro op 23-04-2012 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
havana schreef op maandag 23 april 2012 @ 10:54:
@SePtiCTaNk

Hoe is de pasvorm van de mouwen bij die Agu? Klappert de boel ook zo?
Klapperen is afhankelijk van wat ik er onder draag. Met een jasje er onder aan klappert het minder dan met een shirtje met korte mouwen (met dat laatste is het trouwens zweten geblazen, vandaar dat ik een mouwloos hesje tegen de regen ga halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Natuurlijk werkt het beter dan standaard plastic of rubber, maar is het nu echt zoveel beter dan andere (vaak goedkopere) PU coatings? Mijn kritische houding t.o.v. GoreTex komt voor een flink deel ook vanwege de prijs. Veel negatiefs op internet, ik lees wel veel positieve berichten over eVent. Zelf heb ik een krijgertje van NorthFace met HyVent. Werkt aardig, maar ik zweet zelf teveel om droog te blijven. In ieder geval beter dan mn goedkope softshell ;)

Ik doe mee met de Rabo-omloop Midden Nederland, zie flyer. Vorig jaar ook met een toch van WTC Woerden meegereden, alles was netjes geregeld en zeer vriendelijke fietsers tegengekomen. Kortom, goed bevallen. Vanwege mijn beperkte voorbereiding kan ik helaas niet de 150km doen richting de heuvelrug, dat komt verder in het seizoen wel.

De weersverwachtingen zijn niet al te best, maar een beetje regen (3mm hier volgens de verwachting) ga ik niet kapot van. Ik heb niet al teveel tijd tot September en deze staat al even geblokt in de agenda, dan ga ik hem rijden ook. Ik twijfel wel of ik de ketting moet smeren met teflon ipv squirt lube.

[ Voor 6% gewijzigd door Taigu op 23-04-2012 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Nog iets heel anders, ik ben ivm een spinning event (eenmalig dus) voor een goed doel op zoek naar een goedkope oplossing om SPD plaatjes onder mijn Shimano R076 schoenen (met of zonder Shimano SM-11) te monteren. De standaard shimano oplossing (SM-SH40 + SM-SH52) zou kunnen, maar misschien kan het goedkoper? Passen Sidi SPD adapters misschien onder mijn Shimano schoenen? Zo ja, moet ik hier nog plaatjes bij aanschaffen?

Of weet iemand nog een paar SPD schoenen (Lidl of Aldi is goed genoeg) te koop voor normale maat 44.5?Shimano's zijn 46, maar ik heb begrepen dat de Lidl/Aldi schoenen groter vallen.

[ Voor 16% gewijzigd door Taigu op 24-04-2012 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Veel makkelijker en goedkoper is gewoon om je eigen pedalen mee te nemen.

Mijn ervaringen met Squirt in de regen zijn heel slecht. Teflon lijkt me geen goed alternatief trouwens, gewoon een olie zou moeten voldoen.

[ Voor 49% gewijzigd door havana op 24-04-2012 07:56 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik kan het niet opbrengen om uren door de regen te fietsen, dus geen slechte ervaringen met squirt lube in de regen ;) maar lees er wisselende berichten over. Volgens mij moet je het ook goed dik aanbrengen en dan lang laten drogen als je de regen in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
NoepZor schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 08:09:
Ik kan het niet opbrengen om uren door de regen te fietsen, dus geen slechte ervaringen met squirt lube in de regen ;) maar lees er wisselende berichten over. Volgens mij moet je het ook goed dik aanbrengen en dan lang laten drogen als je de regen in gaat.
Ik kan je vertellen dat 1 uur door de regen (met 2 lagen welke goed gedroogd zijn) de squirtlube echt weg is hoor. Als je maar 1 uurtje gaat is het (in mijn ogen) niet zo erg, want daarna schoonmaken en droogmaken en nieuwe lube erop. Maar als je echt langer weg gaat is je smering op een bepaald moment nihil. Je kan dan wel teflon erop doen maar moet je wel daarna alles schoonmaken voor je er nieuwe squirtlube op doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Het spul is op waterbasis, dus het is volstrekt logisch dat de boel wegspoelt.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Taigu schreef op maandag 23 april 2012 @ 23:51:
[...]

De weersverwachtingen zijn niet al te best, maar een beetje regen (3mm hier volgens de verwachting) ga ik niet kapot van. Ik heb niet al teveel tijd tot September en deze staat al even geblokt in de agenda, dan ga ik hem rijden ook. Ik twijfel wel of ik de ketting moet smeren met teflon ipv squirt lube.
Met een extra laagje SquirtLube ga je 3mm regen wel overleven denk ik. Ik smeer altijd met SquirtLube, ook als het regent. Ideaal is het niet, maar nog minder ideaal vind ik het om bij regen uit te wijken naar een andere smeer waarvan mijn ketting zo zwart als de nacht wordt. Ik heb wel wat dingen geprobeerd, zoals Pedros et cetera, maar ik houd het bij SquirtLube, ook bij regen.
Griffin schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 08:24:
[...]

Ik kan je vertellen dat 1 uur door de regen (met 2 lagen welke goed gedroogd zijn) de squirtlube echt weg is hoor. Als je maar 1 uurtje gaat is het (in mijn ogen) niet zo erg, want daarna schoonmaken en droogmaken en nieuwe lube erop. Maar als je echt langer weg gaat is je smering op een bepaald moment nihil. Je kan dan wel teflon erop doen maar moet je wel daarna alles schoonmaken voor je er nieuwe squirtlube op doet.
Mijn ervaring is anders. Tijdens de LBL van afgelopen zaterdag bijvoorbeeld ook flink wat regen gehad, maar van een krakende of piepende aandrijflijn was geen sprake, ook niet na 155km. Natuurlijk liep niet meer alles zo soepel als bij de start, maar helemaal droog stond de ketting ook niet.

[ Voor 33% gewijzigd door argro op 24-04-2012 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
Ik heb me suf gezocht, maar kan het niet vinden. Weet iemand welke fietscomputer is die je in het profpeloton ziet die haaks op het stuur is gemonteerd? Die dus als het ware in het verlengde van de stuurpen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Powercontrol, dat is de computer die hoort bij het SRM-systeem.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/345bi28.jpg

Losse computer kost slechts € 650 :X Ondersteunt wel ANT en ANT+ dus te gebruiken i.c.m. Garmin snelheids/cadanssensor en hartslagmeterband.

[ Voor 68% gewijzigd door havana op 24-04-2012 10:39 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
Ahh, dat is geen fietscomputertje dat op zich staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb zelf geen regenjasje, heb geen zin om te gaan fietsen als het regent. ;)
Onderweg een bui kan ik prima verdragen.
Btw, 75 euro voor een stukie plastic vind ik absurd.

Hoop deze week nog wat kilometers te maken, het weer zit niet echt mee.
Als het meezit van het weekend met korte kleding? :7

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ja ik hoop het wel, vooruitzichten geven 19 graden aan voor zaterdag (wel regen) en voor zondag en maandag 20 graden en zon voor het oosten des lands. Echter is het natuurlijk gissen, want zover in de toekomst zijn de voorspelling niet bepaald betrouwbaar. Vrijdag weten we meer dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens weerbericht 24 en droog op zaterdag hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Helaas heb ik het weekend weer eens een huwelijk (slechts 9 dit jaar :X) dit ik moet m'n kilometers door de week pakken. Zo maar weer eens op pad 8)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:25
Huwelijken kan je prima heen fietsen, imo. :p

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

havana schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 10:34:
Powercontrol, dat is de computer die hoort bij het SRM-systeem.

[afbeelding]

Losse computer kost slechts € 650 :X Ondersteunt wel ANT en ANT+ dus te gebruiken i.c.m. Garmin snelheids/cadanssensor en hartslagmeterband.
Ik heb ook wel andere gezien op TV. Bijv. Astana heeft er volgens mij één die recht voor op de stuurnok zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Harmen schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:27:
Heb zelf geen regenjasje, heb geen zin om te gaan fietsen als het regent. ;)
Onderweg een bui kan ik prima verdragen.
Btw, 75 euro voor een stukie plastic vind ik absurd.
Totdat je een keer echt zeiknat regent, je nog 80km moet en het niet meer stopt met regenen. Dan ben je verdomde blij dat je een stukje plastic van €75 in je achterzak had.

Been there, done that: maar dan zonder een "te duur" jasje dat klein (zodat dat geen reden is om 'm thuis te laten) en waterdicht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 10:21
Avond voor AGR nog in de Pearl Izumi winkel in Valkenburg gestaan (die draaien op de avond voor AGR toertocht een mooie omzet) voor een regeenjasje; vooruitzichten waren goed, dus niet gedaan. Resultaat: zeiknat geregeld :s

Binnenkort maar eens rondkijken

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

MrAcid schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:34:
[...]

Totdat je een keer echt zeiknat regent, je nog 80km moet en het niet meer stopt met regenen. Dan ben je verdomde blij dat je een stukje plastic van €75 in je achterzak had.

Been there, done that: maar dan zonder een "te duur" jasje dat klein (zodat dat geen reden is om 'm thuis te laten) en waterdicht was.
Mijn aller eerst fietskleding was een regenjas van AGU. Ik ben er mee gevallen; heb het gerbuikt op de mtb; veel modder en sneeuw gezien en inmiddels 5 jaar oud en nog steeds een van mijn beste fietsgerelateerde aankopen ooit. 60euro destijds bij een veelte dure fietsenzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Regenjasje in de achterzak en gaan.

Groningen - Hoogkerk - Peize - Donderen - Zeijen - Huis ter Heide - Veenhuizen - Een - Westeremden - Norg - Althena - Peize - Hoogkerk - Groningen.

Eén bui over me heen gekregen, viel me alles mee. Goed voor 81 km met 29.5 km/uur (inclusief in- en uitbollen, D1).

Ritsje van m'n regenjasje is nu trouwens definitief naar de haaien dus moet nu echt een nieuwe :(

Trouwens voor de grap even de City Navigator van TPB getrokken en tijdens het fietsen een beetje op de kaart gekeken. Is me wel duidelijk dat OSM in deze regio echt 10x beter is. Er staat vrijwel geen enkel fietspad op CN :X

[ Voor 21% gewijzigd door havana op 24-04-2012 15:26 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Wat is dat toch met dat 'bollen'? Op bijvoorbeeld forum.fiets.nl heeft ook iedereen het over lekker bollende buitenbanden, een goed bollend wiel, een lekker bollende naaf et cetera. Ik heb bijna het vermoeden dat iemand een keer per ongelijk 'bollen' in plaats van 'rollen' heeft getypt en dat iedereen dat vervolgens is gaan napraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:57
argro schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 15:31:
[...]
Wat is dat toch met dat 'bollen'? Op bijvoorbeeld forum.fiets.nl heeft ook iedereen het over lekker bollende buitenbanden, een goed bollend wiel, een lekker bollende naaf et cetera. Ik heb bijna het vermoeden dat iemand een keer per ongelijk 'bollen' in plaats van 'rollen' heeft getypt en dat iedereen dat vervolgens is gaan napraten.
'bollen' wordt hier in Antwerpen al sinds altijd dat ik weet veel vaker gebruikt dan 'rollen'. Misschien iets Vlaams dat de Vlaams-Nederlandse grens heeft overgestoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Teun_2 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 15:52:
[...]

'bollen' wordt hier in Antwerpen al sinds altijd dat ik weet veel vaker gebruikt dan 'rollen'. Misschien iets Vlaams dat de Vlaams-Nederlandse grens heeft overgestoken?
Dat zou goed kunnen. Veel jargon in de wielrennerij is afkomstig uit Vlaanderen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij (BE-Limburg) gebruiken voor alles wat rolt het werkwoord bollen ;)

Zoals, Hoe bolt die auto? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Is inderdaad een Vlaams woord. Maar ik hou wel van Vlaamse woorden, dus ik gebruik het met liefde :)

Andere Vlaamse fietswoorden

- kader (frame)
- versteller (shifter)
- versnellingsapparaat (derailleur)

Mooie uitspraak van Michel Wuyts: "die hangt zo wat tussen zijn kader".

[ Voor 48% gewijzigd door havana op 24-04-2012 17:02 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
havana schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 15:23:
Trouwens voor de grap even de City Navigator van TPB getrokken en tijdens het fietsen een beetje op de kaart gekeken. Is me wel duidelijk dat OSM in deze regio echt 10x beter is. Er staat vrijwel geen enkel fietspad op CN :X
Ok, welke kaarten heb jij geinstalleerd staan dan? En is OSM vrij te downloaden ergens? Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
UltraSub schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 16:26:
[...]

Ok, welke kaarten heb jij geinstalleerd staan dan? En is OSM vrij te downloaden ergens? Ben benieuwd :)
OSM is gratis en echt de bomb!
Check havana in "Het grote wielrenervaringentopic - Deel 16"

Youtube filmpje van Havana hoe een OSM kaart gemaakt kan worden:
YouTube: Een custom OSM kaart compileren

Ziet er naar uit dat het zondag of maandag word voor ik weer op de fiets stap.
Gister maar een zware KT training gedaan (benen en core). Bodyweight lunges/squats/etc/etc gedaan. Resultaat is dat ik vandaag lekker spierpijn heb.

[ Voor 18% gewijzigd door Griffin op 24-04-2012 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Overigens kun je gewoon 2 (of meer) kaarten tegelijk op je Garmin hebben. Onderweg kun je eenvoudig switchen.

Zolang het maar eindigt op .IMG werkt het (wel max. 8 karakters en geen spaties, cijfers, rare tekens of hoofdletters). Dat is wel handig, want met OSM kun je geen adressen opzoeken en dat kan met CN wel.

[ Voor 8% gewijzigd door havana op 24-04-2012 16:48 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1 ... 5 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.