Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 103 Laatste
Acties:
  • 425.989 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:20
Volgens mij ben ik nog niet helemaal wakker, ik gebruik gewoon steunzolen sinds een paar maanden. Dat heeft het probleem wel doen afnemen maar het is wel aanwezig (trouwens wel maar aan 1 kant)
De pedalen die ik gebruik geven wel een grote bewegingsvrijheid, met gemak zo'n 10 graden denk ik. Misschien moet ik eens aan die afstelling werken, maar volgens mij is het enige wat ik daar af kan stellen de kracht die ik nodig heb voor uitklikken... Ik ga eens met een losse schoen experimenteren! Bedankt voor de tips zover.
En anders is het misschien een goed idee om speciale zooltjes te laten maken voor de fietsschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
dinkelover schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 09:43:
[...]
Nee, lijkt me niet normaal. Het kan nooit zo zijn dat je zonder enige kracht te zetten de crank mag raken met de achterzijde van je schoen. Dan heb je je plaatje gewoon niet recht onder de schoen.
Wanneer je uitgaat van 6 graden speling (3 naar iedere zijde) en schoenen met een lengte van 30cm dan zwenkt de schoen bij de hak ruim 1,5cm uit, zonder buiten de marges van de reguliere speling van de plaatjes / pedalen te komen. Dat lijkt mij genoeg om de crank te kunnen raken.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 10-09 09:23
Heeft iemand trouwens nog een goede site waar je een gpx file in kunt laden om te kijken hoeveel hoogtemeters er in een bepaalde route zitten? Ik ben namelijk bang dat het aantal meters wat endomondo (telefoon gps) aangeeft niet erg accuraat is. Ook is het hoogteprofiel van mijn ronde van gisteren erg vreemd, de terugweg heeft een wat andere hoogte, terwijl ik via exact dezelfde route ben teruggegaan :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Bikeroutetoaster!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
NoepZor schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 16:11:
Heeft iemand trouwens nog een goede site waar je een gpx file in kunt laden om te kijken hoeveel hoogtemeters er in een bepaalde route zitten? Ik ben namelijk bang dat het aantal meters wat endomondo (telefoon gps) aangeeft niet erg accuraat is. Ook is het hoogteprofiel van mijn ronde van gisteren erg vreemd, de terugweg heeft een wat andere hoogte, terwijl ik via exact dezelfde route ben teruggegaan :)
Haha, dat vond ik ook al opvallend toen ik je route bekeek :)

Afgelopen dagen flink wat route's zitten maken voor de komende tijd. Eens kijken of we ze allemaal kunnen rijden. Is er trouwens ook een site waar aan ieder fietspad een cijfer of iets dergelijks wordt gegeven? Ik maak nu wel route's maar daar kan bijvoorbeeld ook heel slecht wegdek tussen zitten. Of klinkers (daar heb ik een hekel aan :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Via Google Streetview kun je meestal wel zien of t klinkers zijn.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 10-09 09:23
Ik zie het nu :) allereerste tab en dan add height data :) ik had al een andere site gebruikt maar daar kon ik niet het totaal aan hoogtemeters zien en op weer een ander was ie wel erg optimistisch.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/dfair8.png

Totaal volgens bike route toaster is 321 hoogtemeters, volgens endomondo 307. Zit dus wel iets afwijking in, maar nog niet gigantisch.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-09 13:04

Pater

Terry Tate

Ik wil in mei van Rotterdam naar Groningen fietsen via de Afsluitdijk. Nou ben ik aardig bekend met Zuid-Holland en zelfs Friesland/Groningen, maar Noord-Holland niet echt. Is dit een goede route daarvoor of heb ik nu bijvoorbeeld over N-wegen mijn route gepland waar je niet eens met de fiets kan komen?

Suggesties etc. zijn altijd welkom!

http://www.routeyou.com/r...-groningen-afsluitdijk.en

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:24

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Pater schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:31:
Ik wil in mei van Rotterdam naar Groningen fietsen via de Afsluitdijk. Nou ben ik aardig bekend met Zuid-Holland en zelfs Friesland/Groningen, maar Noord-Holland niet echt. Is dit een goede route daarvoor of heb ik nu bijvoorbeeld over N-wegen mijn route gepland waar je niet eens met de fiets kan komen?

Suggesties etc. zijn altijd welkom!

http://www.routeyou.com/r...-groningen-afsluitdijk.en
Volgens mij heb ik een deja vu: deze heb je toch al eens gefietst en hier om advies gevraagd?

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 08:27
Je kan ook de andere kant van Noord Holland nemen, je kan vanaf Amsterdam zo langs de dijk omhoog (volgens mij tot de afsluitdijk). Mooie rustige weg.

[ Voor 7% gewijzigd door M@cer op 17-04-2012 20:43 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:57
Tot Bloemendaal zit je redelijk goed denk ik. Dan in Bloemendaal zou ik toch even het kopje mee pakken (hoge duin en daalseweg). Tussen Ijmuiden en Velsen heb je een veertje te pakken, ik zou daar lekker om heen fietsen, zie mijn route: http://www.endomondo.com/workouts/11585397
Ook van die route kan je het stuk tussen Alkmaar en Schagen jatten, dat staat me bij als een mooi stuk. Boven Schagen wordt Noord Holland behoorlijk miserabel lelijk, dus ondanks dat je al veel N-wegen hebt denk ik niet dat je veel mist als je op de N-weg blijft.
Succes!

edit: Wat Macer zegt is ook waar, je kan de hele Markermeerdijk fietsen daar, dat is (behalve bij Volendam/Edam) een leuk en rustig stuk (zie mijn route, rechtse deel). Nadeel is dat je of door Amsterdam moet of dat het je significant meer kilometers gaat opleveren.

[ Voor 19% gewijzigd door MrAngry op 17-04-2012 20:50 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:26

Pelle

🚴‍♂️

Vandaag ervaren wat het is om snel te gaan op een racefiets op een nat wegdek, met stevige wind. Je hebt bij windkracht 5 van de zijkant soms echt het gevoel dat je fiets onder je weg wordt getrokken. Veel minder stabiel dan een gewone fiets, maar dat zal vooral met de dunne bandjes zonder noemenswaardig profiel te maken hebben.
Verder nog in m'n eerste slip geraakt; ik reed vrij rustig (30 schat ik), en remde af voor een bocht, met alleen m'n achterrem. M'n achterwiel brak compleet uit, terwijl ik nou niet echt het gevoel had dat ik hard aan het remmen was. Schrok me het schompes, met veel kunst en vliegwerk ben ik op de been gebleven gelukkig. Maar de rest van de rit zit je dan wel met de schrik in de benen.

Vandaag ook m'n snelste km ooit op het vlakke gereden, gemiddeld 46km/h. Maar dat mag ook wel, met windkracht 5 in de rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
@Pelle: Waarom alleen remmen met de achterrem? Juist de voorrem zorgt voor de meeste vertraging. Wanneer je alleen de achterrem gebruikt vind ik het niet verwonderlijk dat je in de slip geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Sterker nog, ik gebruik de achterrem zelden. Altijd eerst voor, achter is voor noodstops en hard remmen. Dat stukje techniek moet je je even aanleren, gaat zeker van pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

RedFox schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:39:
[...]

Volgens mij heb ik een deja vu: deze heb je toch al eens gefietst en hier om advies gevraagd?
Sharp! Dat was vorig jaar, maar helaas was er geen goed weekend in mei toen om hem te fietsen. Ik hoop dat ik het nu wel kan doen. Ik ga hem niet doen met een stevige noorderwind! ;)

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAngry schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:15:
Sterker nog, ik gebruik de achterrem zelden. Altijd eerst voor, achter is voor noodstops en hard remmen. Dat stukje techniek moet je je even aanleren, gaat zeker van pas komen.
Heb liever dat mijn achterwiel uitbreekt dan mijn voorwiel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Voorwiel breekt niet uit, simpel. Voor remmen leidt tot onderstuur en als je het heel bont maakt kan je over de kop vliegen, maar dan gaat er wel iets heel erg mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:54

Marc H

- - Is wakker - -

Ik zou niet zo lang vlak langs de kust blijven fietsen. meestal veel wind, en aangezien die meestal in de ochtend uit het noordwesten komt, zou ik ervoor kiezen over hoofddorp, de buitenwijken van amsterdam, zaandam, purmerend, langs Hoorn naar den Oever of iets dergelijks te rijden.

Over de dijk aan de andere kan zou ik niet doen. Als het een redelijk weer is heb je al snel last van "Mooi weer fietsers" die je steeds moet inhalen.en die fietspaden op de dijkjes zijn niet zo breed.

Hoe lang verwacht je erover te doen?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:49:
[...]

Liever heb je nog dat niets uitbreekt, slipt of wat dan ook. De kans op een dergelijke succesvolle remactie is groter wanneer je de voorrem ook gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:56
MrAngry schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:15:
Vind ik ook verre van veilig, over de kop gaan kan ook makkelijk als je een beetje goede remmen hebt. Gewoon allebei je remmen gebruiken, je hebt ze niet voor niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

argro schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:03:
@Pelle: Waarom alleen remmen met de achterrem? Juist de voorrem zorgt voor de meeste vertraging. Wanneer je alleen de achterrem gebruikt vind ik het niet verwonderlijk dat je in de slip geraakt.
Iemand gaf mij de tip om als je de bocht om gaat, niet met je voorrem te remmen. Ik denk dat ik mezelf heb aangeleerd om bijna helemaal niet meer met de voorrem te remmen :P
Het is inderdaad een stukje techniek dat ik me nog eigen moet maken. Maar met dit soort ervaringen gaat dat volgens mij wel goedkomen, je leert al snel genoeg wat je wel en niet moet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:54

Marc H

- - Is wakker - -

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:49:
[...]

Als je echt hard gaat moet je remmen voor de bocht, en niet in de bocht. zodra je in de bocht bent, je remmen niet meer aanraken, zelfs als je het idee hebt dat je te hard gaat. Je banden kunnen meer hebben dan je denkt.

En als het echt fout dreigt te gaan, fiets recht, en dan vol in de remmen. Heb je daar geen tijd meer voor, achterwiel laten blokkeren.

[toevoeging] Het belangrijkste is dat je tijdens het remmen rechtuit fietst. Zodra je in de bocht leunt, is de kan dat het fout gaat veel groter.

[ Voor 12% gewijzigd door Marc H op 17-04-2012 23:11 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Je moet sowieso remmen voor een bocht en niet erin (omdat remmen hoe dan ook invloed op je stuur gedrag heeft), wellicht dat die degene dat bedoelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik rem op t vlakke helemaal nooit achteraan (behalve bij een noodstop). Alleen in de heuvels en bergen gebruik ik de achterrem, in een verhouding van 75/25.

[ Voor 9% gewijzigd door havana op 18-04-2012 07:20 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het nat is en er zit wat vuil op je remvlak heb je sowieso weinig remkracht, vooral in het voorwiel. Daarom rem ik van tijd tot tijd een beetje, zelfs is het niet nodig, om toch het hele spul wat proper te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Marc H schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:55:
Ik zou niet zo lang vlak langs de kust blijven fietsen. meestal veel wind, en aangezien die meestal in de ochtend uit het noordwesten komt, zou ik ervoor kiezen over hoofddorp, de buitenwijken van amsterdam, zaandam, purmerend, langs Hoorn naar den Oever of iets dergelijks te rijden.

Over de dijk aan de andere kan zou ik niet doen. Als het een redelijk weer is heb je al snel last van "Mooi weer fietsers" die je steeds moet inhalen.en die fietspaden op de dijkjes zijn niet zo breed.

Circa 314 km met een gemiddelde van 27 (schat ik), dus daar moet ik wel zo'n 12 uur over doen.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Over het remmen gesproken, met m'n fixed gear ben ik verplicht om door te fietsen in een bocht en kan ik alleen afremmen door tegengas te geven. Nu zit van mijn fixed gear de trapas ook een stukje hoger dan bij een normale fiets en heb ik 165mm cranks, dus pedal strike heb ik nog nooit gehad. Maar trappen jullie door in bochten? Ik vind het wel fijn om door te trappen, je hoeft minder aan te zetten als je de bocht uitkomt enzo.

Doen jullie dat ook (afhankelijk van de bocht) of altijd benen stil?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Laatst online: 15:37

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Ik rem ook voornamelijk met voorrem maar hand is ook altijd licht aanwezig op mijn achterrem, just in case (in bewoonde gebieden, op de dijk rem je sowieso bijna niet).
Kan me nog wel een post van Havana herinneren waarin hij melde dat hij in de winter met open achterrem fietste, gewoon puur gewenning.
Ik rijd ook motor en daar doe je niet anders.

@Tjebakka:
Licht eraan wat voor bocht het is + wat het weer is + wat de conditie van de weg is. Als het droog is met perfecte asfalt weg en het is niet te druk dan trap ik door. Maar als de bocht scherper word of het is op natte klinkers dan trap ik liever niet door.

Gister even weg geweest, ik wist wel dat het wat regende maar was net vertrokken vol tegen de wind in. Dus ik dacht dit word zwaar verzet en KT doen. Het vervelende was dat door de harde wind de regen overal 'doorheen geblazen' werd. Alles was zeik en zeik nat. Eerste stuk winde van links(/voor) op de dijk en hier lekker door geploeterd. Toen was ik op een gegeven moment zo nat dat ik mn spieren niet meer warm kon houden en dat er een laagje water in mn schoen stond. Ben toen naar huis gereden. Toch nog 30km gedaan in iets meer dan een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Marc H schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:55:

In ieder geval tot Hoorn heb je geen fietspaden op de dijk (alleen tussen Uitdam en Monnickendam), voor de rest fiets je naast de dijk op een rustige weg. Stuk leuker dan de saaie fietspaden langs de verschillende N wegen.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Kan me nog wel een post van Havana herinneren waarin hij melde dat hij in de winter met open achterrem fietste, gewoon puur gewenning.
Op m'n winterfiets staat de achterrem idd open, de reden is dat deze dan veel meer modder enzo kan pakken. Hij werkt wel in het geval van een noodstop.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 10:21
@Pater; is er een reden dat je via de afsluitdijk wilt? Heb zelf zitten kijken naar een route tussen Gouda en Groningen en ik wilde via Utrecht rijden; dat scheelt volgens mij een klap met kilometers, je hebt minder last van wind en je kan in het midden van het land nog een paar glooiinkjes meepakken. De route Leeuwarden - Buitenpost - Groningen vond ik zelf weinig aan met af en toe barslecht wegdek.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

wackmaniac schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:17:
@Pater; is er een reden dat je via de afsluitdijk wilt? Heb zelf zitten kijken naar een route tussen Gouda en Groningen en ik wilde via Utrecht rijden; dat scheelt volgens mij een klap met kilometers, je hebt minder last van wind en je kan in het midden van het land nog een paar glooiinkjes meepakken. De route Leeuwarden - Buitenpost - Groningen vond ik zelf weinig aan met af en toe barslecht wegdek.
Die heb ik al een keer gedaan. :)

http://connect.garmin.com/activity/5907781

Het moet wel een uitdaging blijven! :7

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Die gaat in de bookmarks :) Misschien deze zomer maar eens doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:06

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Guys, heb hier een Selle Italia Flite zadel. Bevalt prima, echter zit er speling op de rails.
Je kan het zadel een beetje optillen zeg maar.

Helaas is het zadel ouder dan 2 jr, standaard geeft de LBS 2jr garantie.
Iemand idee of je garantie kan claimen of zal ik gewoon een nieuw zadel moeten kopen?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Wat kost zo'n zadel per kilometer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik heb nu 3x geprobeerd te navigeren met mijn Edge 800. Course gedownload, of zelf een track uitgezet. Knettergek wordt ik daarvan. Het ding blijft maar zeggen keer om keer om, enz.. Ik heb nog nooit fatsoenlijk een route kunnen rijden, terwijl dat nou net de bedoeling is volgens mij.

Ik plan dus een route, ik zit op die route, en toch zegt het ding dat ik ergens links- of rechtsaf moet. Heel raar. Het lijkt wel alsof hij altijd de kortste weg naar het eindpunt kiest, in plaats van me de route te laten volgen. Weet iemand wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:56
UltraSub schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:52:
Ik heb nu 3x geprobeerd te navigeren met mijn Edge 800. Course gedownload, of zelf een track uitgezet. Knettergek wordt ik daarvan. Het ding blijft maar zeggen keer om keer om, enz.. Ik heb nog nooit fatsoenlijk een route kunnen rijden, terwijl dat nou net de bedoeling is volgens mij.

Ik plan dus een route, ik zit op die route, en toch zegt het ding dat ik ergens links- of rechtsaf moet. Heel raar. Het lijkt wel alsof hij altijd de kortste weg naar het eindpunt kiest, in plaats van me de route te laten volgen. Weet iemand wat ik fout doe?
Heb ik ook wel eens gehad, dan heb je het volgens mij als track (of course, haal het altijd door elkaar) ingesteld en dan stuurt die je naar het beginpunt van de route. Dus dan zegt die continue dat je terug moet. Volgende keer als course instellen (of track :') ) does the trick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter

Check de handleiding van Havana eens:
YouTube: havana1982 (3 filmpjes). Heel basis maar het werkt wel voor mij.
Verder nog handige post door Havana: havana in "Het grote wielrenervaringentopic - Deel 16"

Wat ik meestal doe is via Bikeroutetoaster een ronde te maken als 'Track Point'. Dan de TCX file downloaden naar bureaublad en dan de file handmatig op je Garmin (OF SD) zetten in de map 'Newfiles'. Tijdens opstarten word de course dan goed weggeschreven op je garmin.
Je kan via bikeroutetoaster ook direct naar je garmin laten wegschrijven maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik ben in de markt voor de aanschaf van een nieuwe racefiets. De afgelopen jaren heb ik op een ongeveer 20-25 jaar oude Batavus Competition gereden, schakelen gaat nog met een buiscommandeur (een traploze, soms zelfs automaat: dan schakelt 'ie zonder dat ik eraan zit). :) Ik wil wat serieuzer gaan fietsen en ben dus aan het kijken naar een goede startersfiets.

Ik weeg meestal net iets minder dan 70kg (1.93m), kan redelijk goed hardlopen maar niet zo hard fietsen. Het is de bedoeling om dat te veranderen. Ik ga voornamelijk vlakke stukken en heuvelrug rijden. Uitstapjes naar Limburg en de Ardennen sluit ik niet uit, maar dat zal misschien twee keer in het jaar zijn. Mijn budget is €1000.

Ik heb wat moeite om me door het aanbod heen te worstelen en kom daarom om wat inspiratie (modellen) vragen. Uit mijn "onderzoekje" heb ik begrepen dat de groepen belangrijk zijn. In de prijsklasse waar ik op mik kom je dan op de Shimano 105 uit. Qua crank heb ik veel zitten lezen en wil ik "veilig" voor een triple gaan. Het boeit me niet dat een compact "mooier" of "lichter" is. Ik wil voorlopig gewoon een fiets waar ik niet aan hoef te sleutelen afhankelijk van waar ik ga fietsen. Ik hou ervan om licht te trappen (cadans >90) en wil zeker als ik een keer een bergje op hoef gewoon terug kunnen schakelen. :)

Momenteel heb ik, puur op basis van wat Google-werk en het lezen van reviews mijn oog laten vallen op een Giant Defy 1 (2012), waar ik zeer lovende reviews over lees.

Het enige dat me opvalt is dat hier ook deels Tiagra componenten op zitten (link) het gaat dan om cassette, crank en ketting. Shifters en derailleurs zijn 105.

Mijn vragen:
- Welke fietsen "moet ik bekijken" met dit budget?
- Wat denken jullie van de Defy 1 2012, en van de "mindere onderdelen"?

Ik wil een fiets die ik kan proberen voordat ik hem aanschaf, fabrikanten die enkel via internet verkopen vallen voor mij af. Tweedehands is ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Blik1984 schreef op woensdag 18 april 2012 @ 11:02:
[...]

Heb ik ook wel eens gehad, dan heb je het volgens mij als track (of course, haal het altijd door elkaar) ingesteld en dan stuurt die je naar het beginpunt van de route. Dus dan zegt die continue dat je terug moet. Volgende keer als course instellen (of track :') ) does the trick
Ik ben me bewust van die verschillen en heb beide geprobeerd. Denk ik.. Om gek van te worden, ik kan het ook niet onthouden :P
Griffin schreef op woensdag 18 april 2012 @ 11:15:
[...]

YouTube: havana1982 (3 filmpjes). Heel basis maar het werkt wel voor mij.
Verder nog handige post door Havana: havana in "Het grote wielrenervaringentopic - Deel 16"
Ga ik zo ff lezen.. Thanks.
Wat ik meestal doe is via Bikeroutetoaster een ronde te maken als 'Track Point'. Dan de TCX file downloaden naar bureaublad en dan de file handmatig op je Garmin (OF SD) zetten in de map 'Newfiles'. Tijdens opstarten word de course dan goed weggeschreven op je garmin.
Je kan via bikeroutetoaster ook direct naar je garmin laten wegschrijven maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.
Exact die methode gebruik ik om mijn routes te plannen. Dat zou dus gewoon moeten werken. De Edge zegt namelijk ook start course als ik die erna selecteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
(Disclaimer: Ik heb geen garmin)
Heb je niet per ongeluk iets van re-navigate of re-calculate aan staan waardoor die een slimmere route probeert te berekenen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
MrAcid schreef op woensdag 18 april 2012 @ 11:18:

Uit mijn "onderzoekje" heb ik begrepen dat de groepen belangrijk zijn.
Een groep wordt, zeker door beginners, m.i. vaak belangrijker gemaakt dan het is. Dit zal komen doordat een groep lekker makkelijk te kwalificeren is. Je ziet een fiets, kijkt naar de groep en je weet waar je aan toe bent (qua groep). Voor de beleving van een fiets zijn frame en wielen m.i. echter belangrijker dan een groep. Zeker op het vlakke schakel je amper en remmen doe je ook zo weinig mogelijk. Het frame en de wielen zijn echter dingen waar je continu mee te maken hebt. Een goed frame en goede wielen zorgen voor goed rijgedrag. Een goede groep 'slechts' voor iets soepeler schakelen / remmen. Ik zou dus eerder kiezen voor een beter frame met fatsoenlijke wielen en een wat mindere groep, dan een fiets van een prijsvechter (met een in China voor 10 euro in elkaar gelast frame en waardeloze wielen) met een luxe groep. Het lastige is alleen dat de kwaliteit van het frame en de wielen wat lastig is te kwalificeren.

Ik ben zelf overigens ook ooit begonnen met een fiets van een prijsvechter (Bulls). Is op zich niet slecht bevallen. Nu heb ik een nieuwe fiets met een veel beter frame, veel betere wielen en een iets mindere groep. Ik zou niet terug willen.

[ Voor 15% gewijzigd door argro op 18-04-2012 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het belangrijkste is dat je je 'ambitie' en materiaal op mekaar afstelt. Als je een keertje per week wil gaan fietsen, dan moet je geen megaduur ding kopen.

Mijn trainingsfietsen zijn ook altijd maar goedkope, maar wel afgemeette, brol. Nu rijd ik vooral rond met een ridley orion met gewone fulcrum 7 racing wieltjes en vredestein bandjes. Shimano 105 gedoe en 4ZA dingen erbij, niets speciaals dus. Maar hij is wel op maat afgesteld, wat wel belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Goed vooronderzoek gepleegd ;).
Een 105 group welke deels opgebouwd is uit delen van Tiagra is geen ramp aangezien Tiagra voor beginners voldoende is. Wat betreft de kwaliteit van de Giant Defy 1 (2012), de fiets zelf heb ik geen ervaring mee, maar Giants zijn veelal goede fietsen en een goed merk. Bij sommige LBS'sen betaal je een beetje voor de naam.

De €1000,-, is dat puur voor de fiets of ook voor een set pedalen / schoenen / kleding etc etc?

Verder wat betreft merken, Bulls en Cube zijn wat budget merken maar doen, bij normaal gebruik, naar mijn weten niet extreem onder voor een Giant. Je kan kijken of je ergens een 2011 model op de kop kan tikken (wel in juiste maat natuurlijk (waarschijnlijk 58 - 60 ongeveer)). Dit kan soms best een hoop schelen. Zo zijn hier en daar nog de Cube Attempt 2011 te vinden voor ongeveer €1000. Deze is volledig afgemonteerd met 105.
De Bulls Harrier is ook volledig afgemonteerd met 105 alleen wel standaard velgen, maar dit moet geen problemen geven met jouw gewicht.

Ik rijd momenteel op een wat oudere Harrier (2009 model oid) en dit rijd perfect voor wat ik er mee doe. Ik weet niet precies waar je woont, maar in Arhnem zit Mantel tweewielers en ik ben hier perfect geholpen. Ze hebben verschillende merken (Cube, Bulls, Stevens, ...) en ook soms goede acties.

[ Voor 11% gewijzigd door Griffin op 18-04-2012 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
€1000 is puur voor de fiets. Pedalen, schoenen, kleding en de hele teringzooi heb ik allemaal al. :)

Woon in Utrecht en koop hem het liefst daar ivm afstelling/onderhoud/garantie.

[ Voor 29% gewijzigd door MrAcid op 18-04-2012 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

In Utrecht kan ik je Dupree aanraden (naast de Rabotoren, alleen op afspraak, dus even bellen). Vage dude die erg veel ouwehoert, maar hij weet echt waar hij over praat en kan heel goed adviseren over welk materiaal je nodig hebt op je ambitieniveau en de fiets goed afstellen op jouw lichaam en wensen.

Groepen zijn idd echt ondergeschikt, zeker voor (semi-)beginners. Tiagra is anno 2012 een heel goede groep, daar krijg je echt geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:39
Afbeeldingslocatie: http://www.havefunteam.net/tweakerharrie.jpg

Dit is een foto van voor de behandeling van mijn linker knie (zie 200 posts terug) - het is geen wonder dat mijn knie erg zeer deed. Ik ben nu pijnvrij en heb in mei nieuwe foto's op het programma staan. Hopelijk kan ik daarna mijn training weer oppakken.
Verder blijf ik dit topic gewoon volgen.

Edit: de aandoening is niet veroorzaakt door wielrennen. Ik heb eerst gedacht aan een peesontsteking maar hier zie je het belang van een goede diagnose.

[ Voor 17% gewijzigd door tweakerharrie op 18-04-2012 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana

Aanwijzingen en herberekenen uitzetten, dat leidt alleen maar af en is zeer storingsgevoelig. Gewoon lijntje volgen en klaar. Courses kun je tekenen m.b.v. van online planners, maar het kan ook met Mapsource.

Vlakbij Utrecht (in Zeist) zit EPBike en dat is een uitstekende FM.

[ Voor 22% gewijzigd door havana op 18-04-2012 13:00 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik zie dat je een brein hebt waar je knie zit :p
Of een maag in je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
TheLemon schreef op woensdag 18 april 2012 @ 12:10:
In Utrecht kan ik je Dupree aanraden (naast de Rabotoren, alleen op afspraak, dus even bellen). Vage dude die erg veel ouwehoert, maar hij weet echt waar hij over praat en kan heel goed adviseren over welk materiaal je nodig hebt op je ambitieniveau en de fiets goed afstellen op jouw lichaam en wensen.

Groepen zijn idd echt ondergeschikt, zeker voor (semi-)beginners. Tiagra is anno 2012 een heel goede groep, daar krijg je echt geen spijt van.
Die naam ik heb ik vaker langs horen komen. Alleen langs kunnen komen op afspraak houdt mij een beetje tegen omdat ik me dan meteen meer verplicht zou voelen om daar een fiets te kopen.

Is Dupree ook interessant met een budget van "slechts" €1000? Het belang van goeie afstelling op mijn lange lijf maakt dat ik het ook wel weer top zou vinden als dat echt persoonlijk werd aangemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAcid schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:02:
[...]

Die naam ik heb ik vaker langs horen komen. Alleen langs kunnen komen op afspraak houdt mij een beetje tegen omdat ik me dan meteen meer verplicht zou voelen om daar een fiets te kopen.

Is Dupree ook interessant met een budget van "slechts" €1000? Het belang van goeie afstelling op mijn lange lijf maakt dat ik het ook wel weer top zou vinden als dat echt persoonlijk werd aangemeten.
Wat versta je onder lang lijf? Ik meet 1m86 en heb elke fiets die ik ooit gehad heb laten afmeten. Een kader heeft standaardmaten, maar zo goed als al de rest is instelbaar.

Mijn lokale fietsenmaker verkoopt fietsen en vraagt 15 euro voor je uit te meten, maar als volwassene moet je dit in principe maar eenmaal laten doen, toch doe ik het elke keer, voor de zekerheid.

Ik weet niet wat je doel is, maar vaak kom je toe met een vrij standaard frame van aluminium en een eenvoudige groep. Dan heb je nog wat over om goede wielen en bandjes te kopen, liefst ergens een reserveband ook nog en wat extra materiaal zoals kleding voor het koude weer of nieuwe handschoenen. Of een fietscomputer, die er vaak niet standaard bij zit.

Ook kunnen werkuren aan je fiets zwaar doorwegen heb ik zelf gemerkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:14:
[...]

Dan heb je nog wat over om goede wielen en bandjes te kopen, liefst ergens een reserveband ook nog en wat extra materiaal zoals kleding voor het koude weer of nieuwe handschoenen.
Kleding voor koud weer zou ik pas richting de volgende winter weer gaan kopen. Het is, wanneer je nu nog een fiets gaat kopen, een beetje zonde van het geld om ook direct te investeren in winterkleding. Hooguit koop je een jasje dat ook direct dienst kan doen als regenjas. Mijn ervaring is dat je de collectie kleding vanzelf uitbreid. Het begint met 1 broekje en 1 shirtje en eindigt bij een hele kast vol met voor ieder weertype een outfit. Zo is het bij mij althans wel gegaan. Je koopt steeds iets bij. Als ik mijn huidige collectie kleding en accessoires in één keer had moeten kopen was ik nooit aan fietsen begonnen of destijds failliet gegaan. Fietsen is een fantastische sport om veel geld aan uit te geven in ieder geval.

[ Voor 4% gewijzigd door argro op 18-04-2012 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een jasje is toch voor koud weer? ;) Ik bedoelde helemaal geen winterjas ofzo. Maar ik heb zelfs in de zomer soms mijn lange fietsbroek en een extra jasje aan. En deze kosten ook al meteen een pak geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Kleding/schoenen heb ik allemaal al. Ik fiets al een paar jaar. Ik ben 1m93.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55

Neoz

Neoz & Hobbes

Ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe racefiets. Mijn Batavus is na een jaar of 8 wel toe aan vervanging. Ik ben wat dat betreft een echte mooi weer fietser, en heb ook een mountainbike voor het expolsieve werk. Ik ben momenteel aan het kijken naar de Specialized Allez Elite : http://www.specialized.com/nl/nl/bc/SBCMain.jsp?scid=1101

Maar ik weet alleen niet of ik triple ga missen. Zijn er hier mensen met ervaringen ?

Serve The Humanity , Be Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Pater schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:21:
[...]

Die heb ik al een keer gedaan. :)

http://connect.garmin.com/activity/5907781

Het moet wel een uitdaging blijven! :7
Nice :)
Ik zat toevallig ook met het idee te spelen om vanuit Nieuwerkerk aan den IJssel (vlak naast Rotterdam) in een dag naar m'n schoonouders (Vlagtwedde, Oost-Groningen) te rijden. Volgend jaar een keer tenminste, daar heb ik nu nog lang niet genoeg kilometers voor gemaakt om dat verantwoord binnen een dag te kunnen doen.

Toen ik 9 jaar was heb ik het traject dat jij hierboven hebt gereden ook al eens gereden op m'n kinderfiets (ook gestart in Rotterdam, Oosterflank), maar toen zijn wij tussen Utrecht en Hilversum afgebogen naar Baarn, en dan via de Veluwe (Epe) over Zwolle naar Groningen. Dat was alleen in 4 etappes van 75 km, ipv in 1 ruk door :+

De terugweg ging wel over de Afsluitdijk, en dat hebben we in 3 dagen gedaan. Eerste etappe was bijna 80km naar Harlingen, de tweede was een monsteretappe (138km :X) naar Haarlemmerliede, met ZW wind over de Afsluitdijk dus, en de laatste weer 75km naar Rotterdam.
Na die 7 dagen fietsen heb ik gezworen nooit meer zulke stukken te gaan rijden. Maar goed, in 23 jaar tijd kun je een hoop helse zadelpijn vergeten :+

Ik heb er nog een heel plakboek van, met ook de route erin bijgehouden. Zal eens kijken of ik daar wat van in kan scannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:39
De garmin 705 en de 800 is een zeer complete fietscomputer maar een matige GPS.
Over routes volgen met de garmin is inderdaad de kleur weg volgen en de aanwijzingen uitzetten het beste.
De 800 kan veel waypoints aan, 200 dacht ik, ik gebruik deze om belanglijke afslagen te markeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Neoz schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:46:

Maar ik weet alleen niet of ik triple ga missen. Zijn er hier mensen met ervaringen ?
Ik had een triple en rijd nu met een compact. De 34 (binnenblad) heb ik vervangen door een 38, dit fietst op het vlakke een stuk prettiger. Anders blijf je schakelen tussen binnen- en buitenblad. Als ik de heuvels (Vlaanderen, Limburg, Eifel et cetera) in ga dan gaat de 34 er weer op. Voor het echte klimwerk heb ik nog een klimcassette. Je bent dus al met al wat meer aan het sleutelen met een compact. Een triple is altijd goed. Overigens is dat sleutelen ook weer niet zo heel veel werk. Het vervangen van de 34 door de 38 is bijvoorbeeld amper meer werk dan het oppompen van je banden. Ook is het moment dat je kettingbladen en/of cassettes gaat wisselen altijd een mooi moment om e.e.a. weer eens goed schoon te maken. Conclusie: vooralsnog zijn mij ervaringen met een compact positief, als ik een nieuwe fiets koop dan zou ik niet weer teruggaan naar een triple in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
tweakerharrie schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:47:
De garmin 705 en de 800 is een zeer complete fietscomputer maar een matige GPS.
Over routes volgen met de garmin is inderdaad de kleur weg volgen en de aanwijzingen uitzetten het beste.
De 800 kan veel waypoints aan, 200 dacht ik, ik gebruik deze om belanglijke afslagen te markeren.
Van kinds af aan weet je al wat links en rechts is. Aanwijzingen zijn imho dan ook overbodig, dat kun je prima zelf beooordelen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 15:06
Ik had hetzelfde probleem op de 705, maar ik los dat zo op:
Nadat je rit is gemaakt of gedownload, even je rit converteren op: http://www.gpsies.com/convert.do
Als output neem je GPX track (denk ik, het is al even geleden).

Nu blijft hij richtingen aangeven, maar hij probeert je niet telkens meteen naar het eindpunt te sturen. Ook als je even van de weg af gaat, en wat verder er terug op, pikt hij gewoon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

MrAcid schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:02:
[...]

Laat je niet tegenhouden. Dupree meet je kosteloos op (oude stijl, dus zonder theoretische berkeningen en computers). Hij verkoopt in principe alles wat jij wil hebben, dus ook fietsen van rond de €1000,-. Ik ben er drie keer geweest en heb er echt behoorlijk tijd doorgebracht, maar uiteindelijk niet gekocht, omdat hij de fiets die ik wilde niet snel kon leveren. Het is echt een relaxte gast die je niet vanalles wil aansmeren (sterker nog, ik kreeg het niet eens voor elkaar om een fiets te kopen die ik wilde :P ). Het enige probleem met hem is dus, wat hierboven al naar voren komt, zijn snelheid. Als je op iets uitkomt die hij standaard kan bestellen zal het geen probleem zijn. Meerdere collega's hebben een fiets bij hem gekocht en dat ging gewoon prima. Het mooie is ook dat hij de hele avond en nacht doorwerkt. Je kan dus 's avonds om 22:00 nog een beurtje laten uitvoeren.
Je moet alleen altijd ff bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Waarom zou je opmeten als je een oude fiets hebt die goed past? Als je die resultaten van metingen ziet, en dan dan zeker die oldskool, dan word je daar extreem droevig van.

[ Voor 46% gewijzigd door havana op 18-04-2012 17:12 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Wat zou jij aanraden voor een budget van €1000 havana? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Aluminium frame met carbon voorvork, 105 groep met een degelijke set wielen, zoals Fulcrum 3/5. Lijkt me mogelijk voor 1000 euro.

[ Voor 32% gewijzigd door havana op 18-04-2012 18:23 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Maar dat frame met een 105 groep en een "degelijke set wielen" is volgens mij geen optie voor dat budget. :) Ik kom dan op dik €1400 uit (bijv. hier: http://www.bemibikes.nl/r...-black-2012-art-15889.htm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
havana schreef op woensdag 18 april 2012 @ 18:20:
Aluminium frame met carbon voorvork, 105 groep met een degelijke set wielen, zoals Fulcrum 3/5. Lijkt me mogelijk voor 1000 euro.
Hij wil hem bij de LBS halen he, dat wordt krap dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
havana schreef op woensdag 18 april 2012 @ 17:04:
Waarom zou je opmeten als je een oude fiets hebt die goed past? Als je die resultaten van metingen ziet, en dan dan zeker die oldskool, dan word je daar extreem droevig van.
Dus volgens jou heeft een meting geen nut, laat staan een oldskool meting? Serieus?
* UltraSub twijfelt nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Cube Peloton en Bulls Harrier zijn twee budgetopties die veel FMs gewoon verkopen.

http://www.12gotrading.nl...rier/bulls_harrier_2_2011

Ik zeg niet dat een meting geen nut heeft, maar het is in ieder geval geen waarheid. De magische formule bestaat niet, ieder lichaam is anders. Een meting is alleen een indicatie. Die indicatie heb je niet nodig als je al een fiets hebt die goed past.

[ Voor 45% gewijzigd door havana op 18-04-2012 18:46 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
havana schreef op woensdag 18 april 2012 @ 18:45:
Cube Peloton en Bulls Harrier zijn twee budgetopties die veel FMs gewoon verkopen.

Ja nou een fatsoenlijke wielset eronder en je gaat over de 1000 heen (Was degene waar deze fiets voor is trouwens 70kg? Want dan is deze standaard WH-R500 ook een prima wielset). En 12gotrading hanteert niet altijd dezelfde prijzen als anderen. Het is overigens denk ik wel een aanrader als je enigzins in de buurt van Waddinxveen woont om daar eens langs te gaan. 4000m2 fietsenshowroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ik weeg 70kg inderdaad. :) Dank voor de tip! Misschien dit weekend eens naar Waddinxveen, kan ik in elk geval veel verschillende dingen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

MrAcid schreef op woensdag 18 april 2012 @ 18:54:
Ik weeg 70kg inderdaad. :) Dank voor de tip! Misschien dit weekend eens naar Waddinxveen, kan ik in elk geval veel verschillende dingen zien.
Is 2e hands een optie?
Ik heb een Ridley 64 cm frame (net te groot voor jou), carbon voorvork, rest alu, campagnole veloce (== shimano 105) afgemonteerd met Vento G3 racewielen voor 500 euro van marktplaats gehaald. Kun je die andere 500 euro mooi gebruiken voor andere leuke dingen :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
MrAngry schreef op woensdag 18 april 2012 @ 18:50:
[...]

Ja nou een fatsoenlijke wielset eronder en je gaat over de 1000 heen (Was degene waar deze fiets voor is trouwens 70kg? Want dan is deze standaard WH-R500 ook een prima wielset).
Heb twee jaar met volle tevredenheid met een 2008 Bulls Harrier Plus rondgereden (105, alu met carbon voorvork) en het enige probleem waren de wielen; af en toe een losse spaak. Ik ben echter wat zwaarder dan jij (rond 100 kilo), dus ik zou je daar geen zorgen over maken. Meeste FM's hebben nog wel 2011-modellen staan en die zijn heel goed te betalen (lokale shop vraagt 999 voor de Harrier 2 en 899 voor Harrier 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

MrAngry schreef op woensdag 18 april 2012 @ 18:50:
[...]

Ja nou een fatsoenlijke wielset eronder en je gaat over de 1000 heen (Was degene waar deze fiets voor is trouwens 70kg? Want dan is deze standaard WH-R500 ook een prima wielset). En 12gotrading hanteert niet altijd dezelfde prijzen als anderen. Het is overigens denk ik wel een aanrader als je enigzins in de buurt van Waddinxveen woont om daar eens langs te gaan. 4000m2 fietsenshowroom
Ik heb mijn fiets daar ook gehaald, een Focus Varadio 1.0.
Deze dus: http://www.12gotrading.nl...variado_10_racefiets_2011
Ultegra derailleurs & shifters, DT Swiss R1900 wielen en de rest van het materiaal is van FSA.

Stond 2 maanden geleden in de winkel voor € 999, ik kreeg 'm mee voor € 849 (zonder om korting te hoeven vragen!). Ik geloof niet dat je voor dat geld een betere nieuwe kunt vinden. Je moet alleen niet op zaterdag gaan, want dan is het echt heel erg druk. Doordeweeks hebben ze alle tijd voor je.

Oh ja, en het is in Moordrecht, niet Waddinxveen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

...
Ik zeg niet dat een meting geen nut heeft, maar het is in ieder geval geen waarheid. De magische formule bestaat niet, ieder lichaam is anders. Een meting is alleen een indicatie. Die indicatie heb je niet nodig als je al een fiets hebt die goed past.
Dat is precies wat ik met oldskool meting bedoel. Zonder formules en computers, gewoon op een pasfiets en laten kijken hoe je houding is door iemand die meer dan 25 jaar ervaring heeft. Rekening houdend met hoeveel km's je per jaar fietst en andere factoren. Zo deden ze het in de tijd dat nog niemand blessures had zou Flits Flits zeggen.

Overigens heb ik de indruk dat MrAcid op dit moment niet een fiets heeft die goed past. Daarnaast is dat ook wel erg vaag, 'die goed past'. De meeste mensen die beginnen krijgen of kopen een fiets zonder ook maar enigszins naar de maat te kijken (met mazzel de framehoogte) en als je dan na een tijd lekker ontspannen rondpeddelen nog geen hernia hebt, is dat geen garantie dat de fiets 'goed past'. Ik denk dat je gedegen advies over de fietsmaat, geometrie en afstelling echt onderschat hier.

Ik heb mijn huidige fiets trouwens ook bij 12GoTrading gekocht vanwege de goede prijs en de locatie. Maar verder vind ik het echt dozenschuivers daar, reken er niet op dat ze er veel verstand van hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door TheLemon op 18-04-2012 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Mijn huidige fiets is de oude van mijn vader (bijna 10cm kleiner dan ik) dus die zal inderdaad niet optimaal zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
4 jaar geleden kocht ik mijn Scott CR1. Als upgrade toen de Fulcrum Racing 3 wielen gekocht. Achteraf bekeken een miskoop. Toen ik de fiets kocht vond ik het crankstel ook niet mooi. Heb deze toen alleen laten zitten omdat je deze later altijd nog makkelijk kunt vervangen voor een fraaier exemplaar. Afgelopen zaterdag de fiets naar de fietsenwinkel gebracht voor een upgrade. Vanmiddag was alles klaar en heb ik de fiets weer op kunnen halen. Hieronder wat foto's van het resultaat. Heb de fulcrum wielen vervangen door een paar wielen opgebouwd uit DT Swiss 585 velgen, 240 naven en competition spaken. Het Shimano R600 crankstel vervangen door een FSA en ook de ketting en cassette laten vervangen. Als finishing touch het witte stuurlint na vier ook maar eens vervangen door een nieuw exemplaar.

Voorwiel
Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s3/v40/p1014895348-3.jpg

Achterwiel
Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s3/v45/p598408262-3.jpg

Nieuwe crankstel
Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s3/v43/p696591388-3.jpg

Totaal plaatje
Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s3/v43/p784894032-3.jpg

Fiets weegt nu 8,4 kg

Vanavond even een proefritje gemaakt van km of 40 en de wielen voelen goed aan.

Ter afsluiting nog even een foto van de fiets toen ik hem vier jaar geleden kocht
Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s2/v1/p894400951-3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Faxe schreef op donderdag 19 april 2012 @ 02:09:
4 jaar geleden kocht ik mijn Scott CR1. Als upgrade toen de Fulcrum Racing 3 wielen gekocht. Achteraf bekeken een miskoop.
Wat was precies de miskoop, de hele fiets of alleen de Fulcum racing 3 wielen? En waarom precies?

Vanavond geen training en ben benieuwd of er zaterdag een training in zit. Gistermiddag opeens best beroerd geworden. Buikpijn, moe, hoofdpijn. Afgelopen nacht was ook niet echt een succes, dus vanavond maar eens even geen inspanning. Hoop dat het zaterdag wat over is zodat ik nog kan gaan fietsen, maar ik vermoed dat het een klein rondje gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Wat een lelijke fiets :+

Maar even serieus, ik rijd er nu sinds eind 2010 op en heb nog geen problemen met de fiets gehad. Shimano WR-H500 wielset zit er nog onder en alles gaat prima :) Zeker geen slechte koop. Fiets heeft 'm ook eens getest als beste starter voor max €1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Tjebakka schreef op donderdag 19 april 2012 @ 09:05:
[...]

Wat een lelijke fiets :+

Maar even serieus, ik rijd er nu sinds eind 2010 op en heb nog geen problemen met de fiets gehad. Shimano WR-H500 wielset zit er nog onder en alles gaat prima :) Zeker geen slechte koop. Fiets heeft 'm ook eens getest als beste starter voor max €1000.
Dat blauw is niet echt veel soeps nee :P
Ik rijd ook op de WR-H500 wielset en weeg nu 75, maar heb er ook op gereden toen ik ong 83 woog. Geen problemen mee gehad.

Net hotelkamer geboekt voor WK wielrennen op zaterdag 15-9. Is ongeveer 5km (misschien wel minder) van de start af. Heb maar 1 nacht genomen. Na het fietsen ga ik gewoon terug naar hotel om auto op te halen en naar huis (180km :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ik ga zaterdagochtend kijken voor die Bulls Harrier 2. Ik zie dat de FM bij mij in de straat zowel het 2011 (€899) als 2012 (€999) model heeft staan. Dat matte zwart spreekt me wel aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de FR7 wielset en voorlopig nog geen problemen mee gehad, misschien dat wielen iets heel persoonlijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Griffin schreef op donderdag 19 april 2012 @ 08:32:
[...]
Wat was precies de miskoop, de hele fiets of alleen de Fulcum racing 3 wielen? En waarom precies?
Paar keer gehad dat spaken braken in het achterwiel. Achterwiel is nog een keer omgeruild maar daar werd het niet veel beter van. Ook geregeld een slag in het wiel gehad. Over het algemeen staan deze wielen wel als goed bekend. Dat was voor mij ook de reden om ze te kopen. Op de één of andere manier waren ze voor mij kennelijk niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Hoeveel weeg je? Aan het aantal spaken in je nieuwe wielset te zien veel?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Ben 2.00 meter en weeg 90 kg. Heb gekozen voor 32 spaken omdat ik er liever een paar spaken te veel dan te weinig in heb zitten gelet op mijn ervaring met Fulcrum Racing 3 wielen. Wellicht was 28 spaken (eventueel alleen voor) ook voldoende geweest maar het is zo lastig om later een paar spaken aan een wiel toe te voegen.

[ Voor 43% gewijzigd door Faxe op 19-04-2012 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 22:01
Kijk wel een beetje uit met die velgen, RR585. Op basis van de huidige 2 wielsets ervaringen die ik heb ( :P ), slijten de remblokjes erg snel met nat weer op die velg (en de velg wellicht ook....). Kan overigens ook komen door SRAM remblokjes, maar dat weet ik niet, in ieder geval is bij alle 4 de betrokken velgen geconstateerd dat het heel heel snel gaat met het rubber bij nat weer. Aan de andere kant, de velgen hebben het 6k in uitsluitend winterse omstandigheden met heel slecht (lees: geen) onderhoud volgehouden, op zich geen slechte prestatie. Maar verder, mits goed gespaakt zul je geen last meer hebben van een slag of gebroken spaken, dat is vrijwel niet mogelijk met zulke velgen, zeer goede keus wat dat betreft. :)

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsve
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 16:19
Griffin schreef op woensdag 18 april 2012 @ 11:15:
YouTube: havana1982 (3 filmpjes).
Hey Havana, naar aanleiding van deze post van Griffin ook je filmpjes een bekeken (voor mijn Edge 705).
Super goede uitleg, maar aangezien jij de BikeRouteToaster bent een vraagje:
Kan je ook zoeken naar je beginpunt? Ik ga fietsen in Zuid-Frankrijk, maar zoom/scroll/zoek me helemaal de blubber naar een klein plaatsje. Een normale maps search zou dan wel makkelijk zijn.
Zit die optie erop?

Be reasonable.... do it my way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Bij mijn weten niet.

Overigens gebruik ik op de camping in Frankrijk een oude laptop met Mapsource :r omdat ik niet afhankelijk wil zijn van internet. Ik gebruik hierbij de gratis add-on WInGDB3, waarmee je een .gdb file kunt converteren naar een course.

[ Voor 86% gewijzigd door havana op 20-04-2012 16:17 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ach, ik zat op mijn fiets met 115 kilo en ik heb nog nooit last gehad van een gebroken spaak. Inmiddels 103 en nog steeds geen enkel probleem. Ik pak regelmatig een stoepje of een kuil in de weg mee.

[ Voor 16% gewijzigd door M@cer op 19-04-2012 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met Mavic Kyserium Elite (2009) wielen en slijtage hiervan? Ik heb (naar schatting) +/- 10.000 km op deze wielen gefietst en wil graag weten in hoevere ze versleten zijn.

Volgens Mavic zit er een 'wear indicator' op deze wielen, die vind ik ook wel, echter kan ik met geen mogelijkheid inschatten of ze nu 'op' zijn of dat ze nog wel 'even' / 'lang' kunnen. Het is een indicator met een soort van nokje net onder de rand waarop je remt.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Maarten schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:53:
Heeft iemand ervaring met Mavic Kyserium Elite (2009) wielen en slijtage hiervan? Ik heb (naar schatting) +/- 10.000 km op deze wielen gefietst en wil graag weten in hoevere ze versleten zijn.

Volgens Mavic zit er een 'wear indicator' op deze wielen, die vind ik ook wel, echter kan ik met geen mogelijkheid inschatten of ze nu 'op' zijn of dat ze nog wel 'even' / 'lang' kunnen. Het is een indicator met een soort van nokje net onder de rand waarop je remt.

Iemand hier ervaring mee?
Wellicht even naar een LBS gaan die dit soort spul verkoopt, misschien kunnen die je wat meer vertellen.

Gister niet wezen fietsen en morgen ook niet (erg moe). Al vanaf woensdagmiddag rommelende buik en het gevoel of ik na 1 hap vol zit. Eet dus weinig aangezien ik mn buik rust wil gunnen. Boer bijna continue en onderaan komt er ook zat lucht uit. Mn vriendin is ookal 1 week ziek (we wonen nog niet samen) en die heeft hele zware keel onsteking gehad, vanmiddag naar de dokter om te testen op Pfeiffer want veel bijwerkingen die daarop wijzen. Als ze het heeft moet ik me ook laten checken. Zou te klote zijn als ik het heb, weg trainingsschema ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
MrAcid schreef op donderdag 19 april 2012 @ 09:49:
Ik ga zaterdagochtend kijken voor die Bulls Harrier 2. Ik zie dat de FM bij mij in de straat zowel het 2011 (€899) als 2012 (€999) model heeft staan. Dat matte zwart spreekt me wel aan. :)
Gisteravond even snel langsgeweest, vlak voor sluiting. Het gaat een beetje kriebelen... :+

De Bulls Harrier 2 2012 kan ik voor €899 krijgen (blijkbaar mogen ze van Bulls voor modellen van dit jaar niet adverteren met de aanbiedingsprijs, alleen met adviesprijs), volgens mij een hele mooie deal. Zaterdag even proefrijden en als het allemaal bevalt meteen maar aanschaffen. Na 3 en 6 maanden zit er een gratis servicebeurt bij, ik word opgemeten en indien bijvoorbeeld aan het stuur nog wijzigingen moeten gebeuren (dichter bij zadel, of juist iets verder er vanaf) waarvoor een onderdeel vervangen moet worden gebeurt dit de eerste 6 maanden ook kosteloos. Fietsenmaker zit 100m van m'n huis, dus dat is ook prettig voor als er eens wat is. :)

Volgens mij een mooie fiets om mee te beginnen en qua specs in elk geval veel waar voor het geld (op cassette en ketting na allemaal Shimano 105 en carbon voorvork).

Dank alvast voor de tips hier! Als dit 'm wordt uiteraard binnenkort een fotootje voor in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAcid schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 09:48:
[...]

Gisteravond even snel langsgeweest, vlak voor sluiting. Het gaat een beetje kriebelen... :+

De Bulls Harrier 2 2012 kan ik voor €899 krijgen (blijkbaar mogen ze van Bulls voor modellen van dit jaar niet adverteren met de aanbiedingsprijs, alleen met adviesprijs), volgens mij een hele mooie deal. Zaterdag even proefrijden en als het allemaal bevalt meteen maar aanschaffen. Na 3 en 6 maanden zit er een gratis servicebeurt bij, ik word opgemeten en indien bijvoorbeeld aan het stuur nog wijzigingen moeten gebeuren (dichter bij zadel, of juist iets verder er vanaf) waarvoor een onderdeel vervangen moet worden gebeurt dit de eerste 6 maanden ook kosteloos. Fietsenmaker zit 100m van m'n huis, dus dat is ook prettig voor als er eens wat is. :)

Volgens mij een mooie fiets om mee te beginnen en qua specs in elk geval veel waar voor het geld (op cassette en ketting na allemaal Shimano 105 en carbon voorvork).

Dank alvast voor de tips hier! Als dit 'm wordt uiteraard binnenkort een fotootje voor in de OP.
Uiteraard heb je voor een kleur gekozen die wat bij je kleding past? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

havana schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:36:
Bij mijn weten niet.

Overigens gebruik ik in Frankrijk een oude laptop met Mapsource :r omdat ik niet afhankelijk wil zijn van internet. Ik gebruik hierbij de gratis add-on WInGDB3, waarmee je een .gdb file kunt converteren naar een course.
Heb je de laatste versie van Basecamp al eens geprobeerd? Die wordt toch echt wel steeds beter, hoewel de interface nog niet ideaal is. Mapsource is idd echt een drama, ik kan me ook niet voorstellen dat Garmin daar nog aan ontwikkelt.

edit:

Aha, de laatste update van Mapsource is van okt. 2010!

[ Voor 5% gewijzigd door TheLemon op 20-04-2012 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Basecamp is, voor de Mac, althans, nog een groter drama. Iet simpels als het tijdelijk uitzetten van auto-routing kan bijvoorbeeld al niet en dat heb ik vrijwel altijd nodig.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Ik vind Routeyou.com ideaal!

Je kan namelijk op meerdere computers aan de slag om een route te creëren.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Vorige maand ingeschreven voor zo'n massafietstocht (Limburgs Mooiste), heb me laten overhalen door mijn zwager. We gaan de blauwe lus fietsen wat de makkelijkste en kortste variant van alle routes is.

Ik had al dik 2 jaar een Sensa Romagna met Tiagra afmontering in de garage staan die niet meer dan 200km op de teller had staan Destijds nieuw voor nog geen 500€ gekocht. Deze maand de eerste echte trainingskilometers gemaakt, 28km -> 18km ->72km en 28km, alles met een gemiddelde boven de 25km p/u maar in vergelijking met sommigen hier kan ik dat noteren als een bejaardentempo :X . Conditie is het probleem niet, loop nl. 3x p/w hard, een dikke 30km p/w, af en toe wel lastig in te passen dat fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Groningen - Hoogkerk - Peize - Althena - Norg - Huis ter Heide - Westeremden - Huis ter Heide - Smilde - Hoogersmilde - Huis ter Heide - Zeijerveld - Zeijen - Ubbema - Tynaarlo - Haren - Groningen.

Goed voor 94 km. Vlak voor Haren nog een stortbui over me heen gekregen, maar kon gelukkig even schuilen onder een viaduct. Fijn ritje met 29 km/uur gemiddeld.

@ Pater

Online planners zijn niet zo handig als je geen internet hebt, daar ging het om ;) Normaliter gebruik ik altijd Bikeroutetoaster, maar op een Franse camping zonder WiFi dus Mapsource :r

[ Voor 23% gewijzigd door havana op 20-04-2012 16:16 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Omdat hier een hoop techies/geeks/gadgetmensen zitten.... wat vinden jullie nou eigenlijk van de electronisch schakelen opkomst? Moet zeggen nu Shimano de Ultegra Di2 op de markt heeft gezet dat het prijstechnisch toch dusdanig interessant begint te worden dat ik verwacht dat de rest snel zal volgen. SRAM heeft ooit gezegd dat ze dat niet gaan doen. Echter het zou mij niet verwonderen als dit nog een paar generaties verder door ontwikkelt, het nog wel eens standaard zou kunnen worden voor het ietwat hogere segment en de top.
Als ik €1200 had liggen en het zelf kon monteren zou ik me er wel aan wagen. Alleen die accu. Ugly :|

/edit
Oow. GBP. Geen EUR. :(
Anyway, review: http://www.bikeradar.com/...di2-transmission-11-45107

[ Voor 12% gewijzigd door UltraSub op 20-04-2012 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Niet alleen die accu is lelijk, ook de derailleurs zijn vreselijk lelijk (althans, van Ultegra Di2, van Dura Ace Di2 zijn ze veel mooier).

Afijn, ik heb ermee gereden en het schakelt werkelijk fantastisch. Niet veel beter dan m'n Red groep maar wel iets. De automatisch trimmende voorderailleur en de (optionele) sateliet-shifter op de bovenkant van het stuur zijn toch twee aanwijsbare voordelen.

Persoonlijk denk ik dat het de toekomst wordt op high-end bikes, maar voorlopig zullen de mechanische groepen nog wel even blijven bestaan. Mechanisch zal de standaard blijven op het instap- en middensegment.

Ik haalde overigens net op training een Raboshirt met Di2 in. Ik dacht eerst dat 't een echte prof was (stond "Garate" op de bovenbuis) maar 't ging slechts om een profkopie (inclusief complete Rabo outfit). Behoorlijk triest :') ben je dan als je het mij vraagt, maar goed. Die fiets had ie waarschijnlijk gekocht bij de ploeg zelf, maar waarom je jezelf voor lul gaat zetten met zo'n outfit :?

Ik ben overigens net op tijd binnen, want het begint me hier een partij te hagelen :/

[ Voor 27% gewijzigd door havana op 20-04-2012 16:45 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Sowieso vind ik de Rabo-outfit echt onwijs lelijk. Was het toevallig ook een beetje Spaans aandoende man vergelijkbaar met het formaat van Garate? (want zo iemand rijdt vaak in Groningen in zn outfit en vervolgens doet 'ie iets van 25 op de teller ;(

[ Voor 26% gewijzigd door Tjebakka op 20-04-2012 16:47 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.