Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 103 Laatste
Acties:
  • 425.983 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:37

Griffin

Is mythical

Topicstarter
UltraSub schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 08:47:

Misschien maar wat krachttraining doen. Heb nog wat dumbells van vroeger op zolder liggen :P
Dumbells niet altijd nodig. Veel bodyweight lunges + squats. En verder kan je pushups en core training doen. Er is echt zat te doen zonder gewichten.

Bedankt voor de link nog, leesvoer!!! :D

edit:
Vooral de eerste alinia is precies waar ik (in mate) last van heb.
Deze link gaat toegevoegd worden aan de SP (wanneer ik tijd heb)

En niet om te flamen, maar FlitsFlits zou dit eens moeten lezen. Hij zegt altijd dat KT niets uithaald bij wielrennen.

[ Voor 25% gewijzigd door Griffin op 13-04-2012 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Griffin schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:11:
[...]

Dumbells niet altijd nodig. Veel bodyweight lunges + squats. En verder kan je pushups en core training doen. Er is echt zat te doen zonder gewichten.

Bedankt voor de link nog, leesvoer!!! :D

edit:
Vooral de eerste alinia is precies waar ik (in mate) last van heb.
Deze link gaat toegevoegd worden aan de SP (wanneer ik tijd heb)

En niet om te flamen, maar FlitsFlits zou dit eens moeten lezen. Hij zegt altijd dat KT niets uithaald bij wielrennen.
Vrij technisch artikel wel ;)

Als triatleet kan ik beamen dat krachttraining (die we als triatleet sowieso doen), enorm veel uitmaakt voor het wielrennen. Het artikel is trouwens onvolledig, er zijn nog zat veel technieken die kunnen toegepast worden qua krachttraining voor wielrennen.

Persoonlijk moet ik werken aan het verhogen van de trapfrequentie, na 3 jaar uit geweest te zijn met een kraakbeenblessure aan de knie, waar ik nog steeds last van heb, is die teruggevallen naar 88-94 waarbij 90 op dit moment het best aanvoelt. Ik zou het graag terug naar 110 brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Speaking of whom, Flits Flits, leef je nog? Lang niet gezien in dit topic, terwijl hij toch altijd wel een vaste gast was.

Ik heb even een vraag over hoogte van de voorbouw en afzagen etc: wanneer weet je dat je de juiste hoogte hebt? Ik doe mijn stuurpen nu steeds een spacertje lager, want hoe lager hoe sneller. Tot nu toe nog nergens last van, maar waar zou ik het moeten voelen als het te laag wordt? Ik wil niet te snel te vork afzagen want erbij zagen kan niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
TheLemon schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:46:
Speaking of whom, Flits Flits, leef je nog? Lang niet gezien in dit topic, terwijl hij toch altijd wel een vaste gast was.

Ik heb even een vraag over hoogte van de voorbouw en afzagen etc: wanneer weet je dat je de juiste hoogte hebt? Ik doe mijn stuurpen nu steeds een spacertje lager, want hoe lager hoe sneller. Tot nu toe nog nergens last van, maar waar zou ik het moeten voelen als het te laag wordt? Ik wil niet te snel te vork afzagen want erbij zagen kan niet meer :P
Hoe lager je zit hoe meer druk er op de onderrug en buik (en waar buik en benen samen komen zeg maar) komt te staan zover ik weet. Dus als je bij lange ritten geen last hebt van je onderrug (ook als je veel inspanning doet van je spieren (tegen de wind in beuken oid)) dan lijkt het mee te vallen. Maar 'even' zagen lijkt me heel drastisch, kan je niet tijdje op laagste stand testen en kijken hoe dat voelt tijdens klimmen, tegenwind en normaal rijden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Griffin schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:37:
[...]

Hoe lager je zit hoe meer druk er op de onderrug en buik (en waar buik en benen samen komen zeg maar) komt te staan zover ik weet. Dus als je bij lange ritten geen last hebt van je onderrug (ook als je veel inspanning doet van je spieren (tegen de wind in beuken oid)) dan lijkt het mee te vallen. Maar 'even' zagen lijkt me heel drastisch, kan je niet tijdje op laagste stand testen en kijken hoe dat voelt tijdens klimmen, tegenwind en normaal rijden etc.
Of de afstand tussen zadel en de punten waar je je stuur vasthoud verhogen, kom je ook platter te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:06

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zijn er nog meer mensen die morgen de grensheuvelentocht gaan fietsen?
Ga met de club van mn vader voor de 130km.
Heb dit jaar nog niet eens meer dan 100km gefietst, laatste stuk zal wel ff bikkelen worden. :Y)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Heerlijk gefietst in Tecklenburg! Zendmastenroute gereden, kwam uit op 145 km met 2200 hm. Prima fietsweertje en wát een rust, slechts één fietser gezien :D

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberKieken
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-05-2024
Hehe, deze middag beslist om vrij te nemen voor de rest van de dag (al mijn overuren moeten op voor het einde van de maand dus ik heb wat marge :) ) om wat te knutselen aan de fiets en een toertje te maken.
Alles ging als een trein met een lekker zonnetje erbij, tot ik aan mijn rechter-pedaal kwam. Die bewoog dus echt geen millimeter. Uiteindelijk meer dan 2 uur aan het klooien geweest en pas dan de pedaal los gekregen. Gelukkig dan nog wel een toertje kunnen gaan doen, had de horstroute wat aangepast zodat hij een extra lusje langs mijn huis maakte en die op de garmin gezet. Die forerunner is absoluut beter dan niets, maar het blijft toch verre van ideaal op de fiets. Ik heb meer dan eens een afslag gemist omdat ik niet op mijn horloge aan het kijken was en de omgeving ook niet echt kende... Maar het was wel fijn fietsen :)

Nu weet ik ook waarom Boonen het zo gemakkelijk had zondag, vergeleken met het gemiddelde fietspad hier in België, zijn die kasseien natuurlijk een eitje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Zo. De bestelling voor reepjes, gelletjes, poeders en recoverypoeders de deur uit gedaan. Maxim levert ons voor de helft van de prijs :D

16 x Maxim Energy Bar Banana
16 x Maxim Energy Bar Mango & Raspberry, yoghurt coated
1 x Maxim Orange & Lemon 2kg
8 x Maxim Energy Gel Citrus
8 x Maxim Energy Gel Strawberry
2 x Maxim Recovery Drink Strawberry 450g

Wat vinden jullie, dit moet wel genoeg zijn voor 2 personen voor 8 dagen als aanvulling van ontbijt, lunch en avondeten toch?

Morgen 100km met de club, zondag 115 met de Teutoburgerwaldtocht :)

[ Voor 6% gewijzigd door Tjebakka op 13-04-2012 21:23 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 22:01
Tjebakka schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 21:11:
... zondag 115 met de Teutoburgerwaldtocht :)
Zondag rijd ik die ook, heb er zin in! Als jij nu op je fixie komt, dan kan ik je makkelijk herkennen _/-\o_ Ik moet nog wel even een ander verzet erop zetten morgen, anders wordt het wat problematisch ;)

[ Voor 27% gewijzigd door dinkelover op 13-04-2012 22:16 ]

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Tjebakka schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 21:11:
Zo. De bestelling voor reepjes, gelletjes, poeders en recoverypoeders de deur uit gedaan. Maxim levert ons voor de helft van de prijs :D

16 x Maxim Energy Bar Banana
16 x Maxim Energy Bar Mango & Raspberry, yoghurt coated
1 x Maxim Orange & Lemon 2kg
8 x Maxim Energy Gel Citrus
8 x Maxim Energy Gel Strawberry
2 x Maxim Recovery Drink Strawberry 450g

Wat vinden jullie, dit moet wel genoeg zijn voor 2 personen voor 8 dagen als aanvulling van ontbijt, lunch en avondeten toch?
Ga je elke van die 8 dagen een Marmotte rijden ofzo :)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ben trouwens het voorste schroefje van een van mijn SPD-SL plaatjes verloren. Zijn die ergens los vandaan te toveren of moet ik nieuwe plaatjes bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Kun je gewoon bij elke ijzerhandel halen. Ik zet die krengen met loctite vast, net als kettingbladboutjes.

[ Voor 44% gewijzigd door havana op 13-04-2012 22:47 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Dit klinkt misschien stom, maar is locktite een soort vet ofzo? Wat maakt je boutje vaster zitten met locktite maar nog steeds los gaan als je dat wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

MrAngry schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 22:17:
[...]

Dat zijn twee reepjes en een gelletje per persoon per dag als ik het goed zie. Vind ik niet overdreven veel eerlijk gezegd. Ik zou het daar niet op redden voor een etappe van een uur of 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Je hebt te weinig vetjes dan! Nee prima punt, ik ga er gewoon vanuit dat je af en toe geen astronauten voedsel naar binnen wilt huffen en dus even stopt voor een goede uitsmijter bij chez francois

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
MrAngry schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 22:58:
Dit klinkt misschien stom, maar is locktite een soort vet ofzo? Wat maakt je boutje vaster zitten met locktite maar nog steeds los gaan als je dat wilt?
Loctite is geen vet, maar spul om te zorgen dat ze vast gaat zitten. Lijkt op lijm maar is geen lijm, want de boutjes gaan nog steeds los.

Verslagje van gister... rond 8 uur vertrokken uit Grun, om 10 uur precies zat ik op de fiets. Had in extremis nog een extra thermo en een set overschoenen in m'n tas gegooid en dat heeft me geen windeieren gelegd, het was bij de start namelijk maar 6 graden :o Qua weer kon het zeker beter, maar het bleef droog en ik heb toch wel wat zon gezien. Erg warm werd het nooit.

Afijn, allereerst het dorp Tecklenburg bestegen van 3 kanten. Streinstrasse liep redelijk, ik heb hier wel eens sneller gereden maar zeker ook vaak langzamer. Daarna de TV-toren van drie kanten opgereden. De Grafenstrasse is mijn favoriete kant. Vervolgens een stuk min of meer vlak richting Lengerich. Daar bidons vullen bij de JET-pomp en dan de prachtige Sudenfelderstrasse op. Mooie klim, die eindigt bij de cementfabriek. Omlaag, omkeren bij het tuincentrum en weer omhoog. Loopt lekker.

Dan volgt de Döreberg. Stiekem Belgisch asfalt, maar dat zien we door de vingers. De slagboom lijkt overigens definitief weg. Wel ligt werkelijk overal langs de route hout. Daar is deze regio natuurlijk bekend om en het is net kaptijd geweest dus logisch. Afijn, de Döreberg loopt prima. Helaas geen super uitzicht doordat er behoorlijk wat wolken waren. Door naar Bad Iburg waar het gezellig druk is. Al snel op het "fietspad van Ponsteen" terecht gekomen in een oase van rust. Als je denkt dat je kunt herstellen op dit pad heb je het trouwens mis, want het gaat gewoon vrolijk omhoog. Ook de terugweg via de Limberg mag er zijn. Bij de JET-pomp vlak boven Bad Iburg weer bijvullen en richting Lienen gepeddeld, om daar voor de tweede keer de Cementfabriek mee te pakken. Hartslag wil nog makkelijk in D3, da's fijn. Halverwege haal ik iemand in, het zou de enige (!!) fietser zijn die ik vandaag tegenkom...

Nu volgt een vrij lang tussenstuk met veel draaien en keren en wat snelle afdalingen, leuk wel. Daarna Zur Hüggelschlucht gevolgd door de Jägerberg. Ik rijd het lusje een keer andersom om te kijken hoe de Jägerberg van de ZO-kant loopt, achteraf gezien is de ZW-kant toch leuker. Vanaf de Jägerberg is het een km of 15 naar Lengerich. Ik doe het rustig aan want ik weet wat er komt: de vreselijke Kleeberg. Wat een rotding is dat toch. De aanloop is nog wel te doen maar vanaf de bocht is het gewoon harken, maar ik kom boven en daar zie ik de laatste zendmast van de vandaag. Nu alleen nog "even" Tecklenburg over en dan uitbollen naar de wagen.

145 km met 2200 hm. Ik ben niet ontevreden. Op de laatste paar klimmetjes niet of nauwelijks meer D3 maar wat wil je half april. Ook aan mijn herstelhartslag (ca. 10 slagen te hoog) zie ik dat ik nog wel wat werk te verzetten heb. Maar echt kapot ben ik zeker niet gegaan.

Hoogteprofiel (vreemd genoeg kwam ik dit keer op 2200 hm uit, vorige keer kennelijk op 2100 hm...)

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2ladbg5.png

[ Voor 79% gewijzigd door havana op 14-04-2012 09:29 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
MrAngry schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 22:58:
Locktite is geen vet maar een soort lijm achtig spul. Het zorgt ervoor dat boutjes etc niet meer makkelijk lostrillen. Je krijgt het nog wel los maar je moet wel wat meer kracht zetten.
Op een fiets zou ik het nooit gebruiken want je wilt het ook nog regelmatig afhalen. Voor auto's en motoren hoeft het minder vaak los dus zou je het kunnen gebruiken.

Even snel schoonmaken in mn huisje en dan rond 10 uur op de fiets springen richting Leerdam voor een afstelling te laten doen op de fiets (incl mn zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Zou toch niet slim zijn het niet te gebruiken. Op diverse onderdelen wordt het zelfs door fabrikanten zelf aangeraden of af fabriek aangebracht. SRAM schrijft 't bijvoorbeeld voor bij kettingbladboutjes. Ook op de bout van m'n Campa crank moet je het aanbrengen, staat zelfs in de manual. Het wordt ook veel gebruikt bij spaken, ik zag maandag toen ik bij Zoran was nog een flesje staan.

Voor mij is het gewoon een wondermiddel. Gebruik ik het niet verlies ik het ene na het andere bladboutje. Harder aandraaien is geen optie en mag bovendien ook niet, want dan sloop je de boutjes.

[ Voor 51% gewijzigd door havana op 14-04-2012 08:20 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Loctite blauw rulez. 1 druppel, vastdraaien als normaal, trilt nooit meer los. Gaat echter met een sleutel zonder moeite los. However, de draad wordt verdikt. Dus als dat zelfde schroefje vaak los en weer vast moet beter niet gebruiken omdat er altijd wat loctite in de schroefdraad blijft en dus verdikt. Staalborstel helpt, maar is vaak lastig bij kleine schroefjes.
Ik moet maar weer eens een flesje bestellen. Let op mannen; blauw!! Uit mijn hoofd was rood "gaat niet meer los" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:26

Pelle

🚴‍♂️

havana schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 08:13:
[...]

Verslagje van gister... [..]145 km met 2200 hm. Ik ben niet ontevreden.
Nice, het klinkt als een leuke omgeving en je hebt aardig wat werk verzet als ik dat zo lees. Zou zelf ook graag eens zo'n rit maken, maar voorlopig acht ik mezelf daar nog niet toe in staat. Eerst maar eens m'n ritlengte opbouwen, en daarna eens wat bergervaring opdoen. Dat laatste blijft alleen wel lastig hier in de buurt van Rotterdam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
UltraSub schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 08:30:
Loctite blauw rulez. 1 druppel, vastdraaien als normaal, trilt nooit meer los. Gaat echter met een sleutel zonder moeite los. However, de draad wordt verdikt. Dus als dat zelfde schroefje vaak los en weer vast moet beter niet gebruiken omdat er altijd wat loctite in de schroefdraad blijft en dus verdikt. Staalborstel helpt, maar is vaak lastig bij kleine schroefjes.
Ik moet maar weer eens een flesje bestellen. Let op mannen; blauw!! Uit mijn hoofd was rood "gaat niet meer los" :P
Loctite 242 moet je inderdaad hebben, da's de blauwe. Overigens heb ik het op bladboutjes talloze keren aangebracht en nooit een probleem gehad. Na verloop van tijd 'verkorrelt' het oude spul wel zodat je nieuw kunt aanbrengen. Schroefjes goed poetsen met een handdoek en klaar :)

@ Pelle

Als je basisconditie op peil is, zou je een keer een korte versie (100 km) van een toertocht kunnen rijden. Dat is vanuit Rotterdam helemaal niet zo ver. In de Ardennen worden er elke week diverse georganiseerd. Pas wel op, het is uitermate verslavend, voor je het weet rijd je elk weekend die kant op :P

[ Voor 30% gewijzigd door havana op 14-04-2012 13:20 . Reden: typo ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 20:40
havana schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 08:13:
het was bij de start namelijk maar 6 graden
...
Hoogteprofiel (vreemd genoeg kwam ik dit keer op 2200 hm uit, vorige keer kennelijk op 2100 hm...)
Het zou kunnen komen dat de garmin niet was gestabiliseerd. Van 20 graden in de auto naar 6 graden buiten. Bij gelijk volume (vd druksensor) is druk evenredig met temperatuur (Gay-Lussac). De druk in de sensor neemt dus af tot de garmin helemaal is afgekoeld, lagere druk is extra hoogtemeters.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Waar het ook aan kan liggen is dat het aan de ene kant van de heuvelrug bij Lengerich heel ander weer was dan aan de andere kant. Die heuvel ben ik een aantal keer over gegaan. Bij wisselende weersomstandigheden verandert de luchtdruk en daar houdt de Garmin geen rekening mee.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 09:34
Net een anderhalve dag terug van een vakantie in de tropen, dus vanochtend was het tijd om het luie zweet eruit te fietsen ;) Brr, wat had ik het koud, ondanks winterjas en overschoenen aan (het regende hier nog in Nijmegen). 50 kilometer gereden, rustig in D1.
havana schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 09:23:
[...]Als je basisconditie op peil is, zou je een keer een korte versie (100 km) van een toertocht kunnen rijden. Dat is vanuit Rotterdam helemaal niet zo ver. In de Ardennen worden er elke week diverse georganiseerd. Pas wel op, het is uitermate verslavend, voor je het weer rijd je elk weekend die kant op :P
Klinkt erg interessant en ook vanuit Nijmegen sta je zo in de Ardennen. Wordt er bij dergelijke tochten in een groep gereden of individueel?

[ Voor 52% gewijzigd door SePtiCTaNk op 14-04-2012 13:09 ]

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Er starten zowel groepjes als individuen. Aanhaken kan altijd.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
Sounds good, ga ik eens naar zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

MrAngry schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 22:17:
[...]

Ongeveer wel ja. Tour For Life ga ik fietsen. 1254 km in 8 dagen.

Net terug van tochtje met de club. 105km en een gemiddelde hartslag van 132. Lekker laag dus :)
Morgen naar Ibbenburen, 115km doen. Goede training voor de TFL.

[ Voor 25% gewijzigd door Tjebakka op 14-04-2012 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 10-09 09:23
Heel NL droog, zon aan de kust maar precies hier boven twente een bui die blijft hangen tot eind van de middag. Vind een buitje opzich niet erg maar continu door de regen met deze temperaturen vind ik niet wat.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
mekkieboek schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 10:54:
[...]

Het zou kunnen komen dat de garmin niet was gestabiliseerd. Van 20 graden in de auto naar 6 graden buiten. Bij gelijk volume (vd druksensor) is druk evenredig met temperatuur (Gay-Lussac). De druk in de sensor neemt dus af tot de garmin helemaal is afgekoeld, lagere druk is extra hoogtemeters.
Dank u.. Heb nooit begrepen hoe dat kon.. nu wel duidelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
NoepZor schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 14:51:
Heel NL droog, zon aan de kust maar precies hier boven twente een bui die blijft hangen tot eind van de middag. Vind een buitje opzich niet erg maar continu door de regen met deze temperaturen vind ik niet wat.
Op z'n elfendertigst ging zo'n zelfde bui vanochtend ook over Nijmegen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@havana, je hebt je wel vermaakt zo te zien. Goed bezig!

Heb zelf vandaag de grensheuvelentocht gereden. Afstand klopte niet helemaal, we kwamen op 150km uit.
Wel mooie omgeving rondom Uelsen en Vasse. Was weer genieten.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Als je in Garmin Connect je training bekijkt, kun je de hoogte ook laten corrigeren door bekende geografische gegevens, dan heb je geen last meer van onnauwkeurigheid van je Garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Ok, blauwe locktite dus, een keertje halen (ken alleen de rode (welke ik gebruik op de motor))

Verder... w0000000t eerste 100km solo dit seizoen (vorig seizoen maar 1 keer gedaan) (90rpm, 141bpm, 29kmph)
Had eerst 30km gedaan en toen fiets afstellen etc. Mn zit is met 0,5cm verhoogd, ander zadel (harder) erop en mn stuur is 1 spacer naar beneden gegaan en iets meer gekantelt (naar beneden). Daarna dus nog 70km gefietst. Mn kont moet wennen aan het zadel maar ik had minder last van mn triceps en van mn rug. Ook voelt de slag van mn benen fijner aan.

Na thuiskomst lidl gereedschapsetje uitproberen. Wiel eruit en cassette los, wat een eitje is dat zeg (na wat op internet gelezen te hebben). Heb alleen wel even gekeken of de laatste 3 tandwielen los konden, maar dit is dus niet het geval zover ik weet.

Wou ook even al de bladen eraf halen aan de voorkant, maar het binnenblad wou er niet af (wat ik al wist). Dus ik dacht even de trapas eruit halen maar dit gaat helaas niet zonder de goede tool. Er zit een ster vormige bout bij de linkertrapper (shimano 105) en heb geen flauw idee hoe deze los moet en welke tool je er voor nodig hebt.
Fiets iig weer schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Stervormige plastic bout? Kun je zelf een tooltje voor klussen, stukje van een hoekijzer oid zagen. Is alleen een dop namelijk, die met 1 Nm vastzit.

Bij Shimano cassettes zitten de laatste 3 kransjes inderdaad aan elkaar.

[ Voor 20% gewijzigd door havana op 14-04-2012 18:33 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
En ja hoor, het is weer zover: knallende hoofdpijn. Heb ik vaker na het wielrennen en het zou te maken kunnen hebben met vochttekort (als de hoofdpijn een paar uur na het fietsen opkomt, las ik net). Tijdens het fietsen drink ik volgens mij wel voldoende, maar bij thuiskomst vandaag merkte ik dat ik in 1 uur en 45 minuten 1 bidon van 750ml geleegd had. De 2e bidon was nog vol. Ik had geen dorstig gevoel tijdens en na het fietsen, maar nu dus wel stevige hoofdpijn. Hebben anderen hier ook last van?

Ik gebruik met deze temperaturen en bij kleine rondjes (korter dan 2 uur) alleen water en bij hoge temperaturen en bij lange ritten gebruik ik isotone drank. Standaard neem ik na het fietsen 500ml isotone drank mee onder de douche. Iemand nog tips wat ik kan doen om hoofdpijn te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Als ik een voor mij flinke rit maak waarbij ik goed afzie, heb ik de dag erna altijd een katergevoel..
Ik drink per uur 650 ml Isostar..

/edit
Paar collega's zeggen zouttekort. Bouillonblokje moet dat oplossen zeggen ze.
Dus ik na mijn laatste ritje, wat stiekem best pittig was, maar eens gedaan. Niet te pruimen, maar dag erna nergens last van. Nu weet je natuurlijk nooit of je er last van zou hebben gehad zonder, maar het klinkt plausibel. Aan de andere kant, al die zouten en mineralen zouden toch ook in Isostar moeten zitten?

[ Voor 59% gewijzigd door UltraSub op 14-04-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 21:55
Vandaag de 150 km AGR gereden. Echt lekker weer was het niet en oh, wat was het druk...

Maar wel heel gave dag gehad!

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Niet lek gereden op de uitgestrooide punaises? Las dat er bij de Fromberg veel punaises waren gestrooid en daardoor veel mensen lek hebben gereden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn fiets is nu compleet en ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://26.media.tumblr.com/tumblr_m2hhclJqmH1rp4pdjo1_500.jpg

BTW volgende week Zondag ben ik dus in Landgraaf en wil ik wel naar de race in Luik gaan. Als er interesse is kunnen we in een groepje gaan met trein of auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Nou ik hoor er ook eindelijk bij, eindelijk schoenen en pedalen!!
(tip: shimano heeft nu de 115 euro actie voor pedalen, schoenen en plaatjes).
Morgen eens op mijn fiets schroeven, ik ben benieuwd :)

En ook 2 nieuwe banden gekocht, want die andere 2 waren nogal op..... Continental GP400S's zijn het geworden, jammer van de 1 met productie fout.... Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.....

En toen ik mijn oude banden eraf haalde zag ik dat ik voor een gecombineerde binnen en buiten band had.... Erg bijzonder :p

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SePtiCTaNk schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 18:37:
En ja hoor, het is weer zover: knallende hoofdpijn. Heb ik vaker na het wielrennen en het zou te maken kunnen hebben met vochttekort (als de hoofdpijn een paar uur na het fietsen opkomt, las ik net). Tijdens het fietsen drink ik volgens mij wel voldoende, maar bij thuiskomst vandaag merkte ik dat ik in 1 uur en 45 minuten 1 bidon van 750ml geleegd had. De 2e bidon was nog vol. Ik had geen dorstig gevoel tijdens en na het fietsen, maar nu dus wel stevige hoofdpijn. Hebben anderen hier ook last van?

Ik gebruik met deze temperaturen en bij kleine rondjes (korter dan 2 uur) alleen water en bij hoge temperaturen en bij lange ritten gebruik ik isotone drank. Standaard neem ik na het fietsen 500ml isotone drank mee onder de douche. Iemand nog tips wat ik kan doen om hoofdpijn te voorkomen?
Dit is natuurlijk niet een in steen gezette regel, maar normaal will je 1 bidon per 1 uur fietsen drinken. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en verschillende maten bidons etc. Die regel is meer een tip om daar op te letten vooral als je hoofdpijn krijgt.

Normaal op lange tochten breng ik 1 bidon met sportsdrink mix en 1 met water. Water drink it laatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 23:24:
[...]

Dit is natuurlijk niet een in steen gezette regel, maar normaal will je 1 bidon per 1 uur fietsen drinken. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en verschillende maten bidons etc. Die regel is meer een tip om daar op te letten vooral als je hoofdpijn krijgt.

Normaal op lange tochten breng ik 1 bidon met sportsdrink mix en 1 met water. Water drink it laatst.
Alles onder de 2 uur drink ik niets, ik drink gewoon 1,5l water voor het fietsen. Na het fietsen drink ik meteen opnieuw 1l water en 500ml isotone drank en een powerbar, daarna looptraining.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:59:
Mijn fiets is nu compleet en ziet er nu zo uit:

[afbeelding]
Mooi, mooi. Mooi plaatje ook. Ik ben een enorme fan van die cervelo's hopelijk kan ik me er ooit nog eentje veroorloven :)

edit: Hoofdpijn; Als het met uitdroging te maken heeft dan zou je dat moeten kunnen zien op een weegschaal. Er vanuit gaande dat er redelijk wat vochtverlies nodig is om je hoofdpijn te veroorzaken. In dat geval ben je ruim afgevallen tijdens het fietsen (kilo per liter water). Dus meet dat eens, dat geeft misschien wat inzicht. Anders wellicht stoppen met die isotone drank en gewoon gaan voor water.

[ Voor 35% gewijzigd door MrAngry op 14-04-2012 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 21:55
UltraSub schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:03:
Niet lek gereden op de uitgestrooide punaises? Las dat er bij de Fromberg veel punaises waren gestrooid en daardoor veel mensen lek hebben gereden..
Nope, niets van gemerkt; heb kennelijk wel op de route van de Amstel Experience naar de bedrijventeamsparkeerplaats lek gereden, want thuis zag ik dat mijn voorband leeg is.

Wel door het ijs gezakt na een uur of drie. De eerste drie uur kon ik probleemloos overal op het grote blad naar boven en zat ik op 28 gemiddeld ofzo, maar daarna zakte dat gemiddelde naar 26 ofzo. Overigens had ik toen ook wat schakelproblemen en heel veel verkeer, maar dat is allemaal geen excuus. Ik was gewoon behoorlijk leeg na drie uur...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Helaas niet naar Duitsland gegaan vanochtend. Ik train met m'n vader (en dat is ook mijn vervoer) maar die is niet fit vandaag. Jammer maar helaas.

Dan maar extra spinnen deze week :)

Overigens heb ik tot 11 uur geslapen dus blijkbaar zat er toch nog genoeg vermoeidheid in m'n lichaam die er uit moest. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Tjebakka op 15-04-2012 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Rondje gemaakt met 2 buurtgenoten. Van Groningen via Garnwerd, Wehe den Hoorn en Kloosterburen richting Lauwersoog. Daar omgekeerd en langs 't meer terug gereden. Windje mee was genieten. Terug via Electra en Aduard. Goed voor 83 km. Was redelijk goed hersteld van Tecklenburg en kon aardig doorbeuken op kop 8)

[ Voor 14% gewijzigd door havana op 15-04-2012 12:51 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
UltraSub schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 18:44:
Als ik een voor mij flinke rit maak waarbij ik goed afzie, heb ik de dag erna altijd een katergevoel..
Ik drink per uur 650 ml Isostar..

/edit
Paar collega's zeggen zouttekort. Bouillonblokje moet dat oplossen zeggen ze.
Dus ik na mijn laatste ritje, wat stiekem best pittig was, maar eens gedaan. Niet te pruimen, maar dag erna nergens last van. Nu weet je natuurlijk nooit of je er last van zou hebben gehad zonder, maar het klinkt plausibel. Aan de andere kant, al die zouten en mineralen zouden toch ook in Isostar moeten zitten?
Gisteren een beetje bouillon gedronken. Het smaakte wel goed, maar het heeft niet voor een enorme afname van hoofdpijn gezorgd. Soms heb ik ook geen last van hoofdpijn na het fietsen, winter of zomer maakt ook niks uit. Ik kan er geen pijl op trekken.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 23:24:
[...]

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 23:30:
[...]
Alles onder de 2 uur drink ik niets, ik drink gewoon 1,5l water voor het fietsen. Na het fietsen drink ik meteen opnieuw 1l water en 500ml isotone drank en een powerbar, daarna looptraining.
Verschillende ervaringen, zo gaat dat. Ik heb niet het idee dat ik uitgedroogd ben.
MrAngry schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 23:41:
[...]edit: Hoofdpijn; Als het met uitdroging te maken heeft dan zou je dat moeten kunnen zien op een weegschaal. Er vanuit gaande dat er redelijk wat vochtverlies nodig is om je hoofdpijn te veroorzaken. In dat geval ben je ruim afgevallen tijdens het fietsen (kilo per liter water). Dus meet dat eens, dat geeft misschien wat inzicht. Anders wellicht stoppen met die isotone drank en gewoon gaan voor water.
Mijn gewicht is ook niet lager na het fietsen, dat heb ik al enkele malen gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 12:10
Toch maar weer een adviesvraag over mijn wielen. Korte samenvatting:

- DT Swiss R1900 (<110kg), juli 2011 gekocht
- 2x spaakbreuk, 1x gerepareerd door de LBS (09-2011), 1x door importeur (2-2012)
- klein slag in het wiel, gerepareerd door LBS (09-2011)
- 1 ingesleten achternaaf, vervangen dor importeur (2-2012)
- Kosten tot nu toe: € 60,-

Volgens de importeur had de LBS de spaken veel te strak gespannen, maar als ik nu ga fietsen lijkt het alsof ik de spaken hoor. Met name linksom door de bocht komt er een klein concert onder mijn fiets vandaan. Bij het nalopen van mijn fiets vanmorgen zie ik dat er veel spaken (vooral links) erg los zitten. Bij eentje zie je zelfs 3 randjes schroefdraad, bij geen van de andere spaken is dat zichtbaar.

Wat te doen? Nog maar een keer teruggaan naar de LBS? Direct opsturen naar de importeur? Een andere LBS zoeken? Naar een wielspecialist (Andy in Rotterdam is het dichtstbij)? Of toch maar een nieuw setje handgespaakte CXP'33's met 105/Ultegra naven?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Zo net een bijna dood ervaring gehad. Ik had windkracht 5 in de rug en dan blijkt dat met tegen de 45km/u obstakels waar je normaal makkelijk doorheen komt ineens planning en stuurkunst vereisen. Ik belande naast het fietspad in een zachte berm, trok m'n stuur omhoog om weer op het asfalt te komen en lande met m'n voorwiel in een hoek van zo'n 30-40 graden op de rijrichting. Ik kon hem echt net houden, erg blij dat het wiel sterk genoeg bleek. Hij zei wel heel hard KLUNK en er zit nu een slagje in, maar alles beter dan m'n gezicht en tanden op straat achter laten met 40+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Had je dan geen ruimte op de hoofdweg, meestal rijd ik gewoon op de hoofdweg in die situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Nee, idd, kwam net een auto tegemoet die geen ruimte liet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Gisteren mooi rondje rondom lauwersmeer gemaakt, stond wel meer wind dan voorspeld was
dit rondje dus: http://www.sportstrackliv...rsids/Cycling/570101/full

nog niet zoveel km's gemaakt dit jaar, dus rustig aan.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Ik heb vandaag de Teutoburgerwald tocht wel gereden, 115km versie. Ik vind dat aantal deelnemers al bijna vervelend, zoveel zijn het er. Moet er niet aan denken dat het er nog tienmaal zoveel zijn :X Afijn, het regende bij vertrek :'( en het was koud, zag er niet best uit. Gelukkig na een km of 20-30 was het droog en in het zuiden hád het ook niet geregend, dus lekker droge wegen gelukkig. Beetje van groepje naar groepje gereden, tempo zat er goed in. Wel een straffe wind die de eerste helft hielp en dus daarna tegen werd O-) Laatste uur nog even flink doorgeknald want er zat een mooi gemiddelde aan te komen en ondanks dat de kramp er al bijna een keer in was geslopen op de Holpendorperstr. op 3/4e, daarna geen last meer van gehad. 1500 hoogtemeters gaf mijn Sigma Rox aan, GPS 1100m, uiteindelijk net iets over de 4 uur. De soort van interval trainingen die ik doe op een heuvel met 50 hoogtemeters werpen zijn vruchten af, ik vloog werkelijk die bergen over, geweldig gevoel, wat overigens wel enorm werd bevorderd door de parkeersnelheid van een schrikbarend hoog percentage der deelnemers ;)

Overigens wederom maar een halve bidon gedronken de hele tocht. Lukt mij met deze temperaturen gewoon niet te drinken. Maar heb ik nooit last van aangezien ik de rest van de dag ruim voldoende drink.

Al met al mooie ervaring weer, maar ik zal dit voorjaar de 160km versie, al dan niet georganiseerd, of van havana, ook nog fietsen. Hoop wel op wat beter weer :) .

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Groter kon het contrast met vrijdag niet zijn. Ik kwam exact één fietser tegen :)

28,15 km/uur is wel een indrukwekkend gemiddelde. Mijn record in die regio is iets van 27 nog wat (wel solo).

Het feit dat andere deelnemers volgens jou stil stonden heeft wellicht een correlatie met het aantal trainingskilometers dat zij hebben gemaakt? ( ;) )

[ Voor 31% gewijzigd door havana op 16-04-2012 07:57 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

dinkelover schreef op zondag 15 april 2012 @ 18:33:
Ik heb vandaag de Teutoburgerwald tocht wel gereden, 115km versie. Ik vind dat aantal deelnemers al bijna vervelend, zoveel zijn het er. Moet er niet aan denken dat het er nog tienmaal zoveel zijn :X Afijn, het regende bij vertrek :'( en het was koud, zag er niet best uit. Gelukkig na een km of 20-30 was het droog en in het zuiden hád het ook niet geregend, dus lekker droge wegen gelukkig. Beetje van groepje naar groepje gereden, tempo zat er goed in. Wel een straffe wind die de eerste helft hielp en dus daarna tegen werd O-) Laatste uur nog even flink doorgeknald want er zat een mooi gemiddelde aan te komen en ondanks dat de kramp er al bijna een keer in was geslopen op de Holpendorperstr. op 3/4e, daarna geen last meer van gehad. 1500 hoogtemeters gaf mijn Sigma Rox aan, GPS 1100m, uiteindelijk net iets over de 4 uur. De soort van interval trainingen die ik doe op een heuvel met 50 hoogtemeters werpen zijn vruchten af, ik vloog werkelijk die bergen over, geweldig gevoel, wat overigens wel enorm werd bevorderd door de parkeersnelheid van een schrikbarend hoog percentage der deelnemers ;)

Overigens wederom maar een halve bidon gedronken de hele tocht. Lukt mij met deze temperaturen gewoon niet te drinken. Maar heb ik nooit last van aangezien ik de rest van de dag ruim voldoende drink.

Al met al mooie ervaring weer, maar ik zal dit voorjaar de 160km versie, al dan niet georganiseerd, of van havana, ook nog fietsen. Hoop wel op wat beter weer :) .
:( Jaloers!! Gelukkig met hemelvaart inderdaad een herkansing die ik wél ga fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:21
Net terug van Amstel Gold Race (150km); aaai, mezelf tegengekomen. Bij lange na niet genoeg kilometers gemaakt. Om onverklaarbare reden ging het op 2/3, toen het begon te regenen, ineens een stuk beter leek het. Jammer van het weer, maar was weer een mooie tocht.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 17:37
Zo, vandaag de omloop van Rotterdam gedaan van 60km. Met nog de kilometers naar en van startpunt in totaal 85km. Een record voor mij. Stond wel flink wat wind moet ik zeggen. Al was het niet echt direct een omloop maar dat zal wel te maken hebben met de marathon van Rotterdam van vandaag.

http://connect.garmin.com/activity/168294872#.T4rbVtqzx5Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Shinji schreef op zondag 15 april 2012 @ 19:40:
Stond wel flink wat wind moet ik zeggen.
De wind was inderdaad nogal fors. Ben net terug van een retourtje Noordwijk aan Zee. Heen ging met amper 24kmph gemiddeld, terug met ruim 34kmph gemiddeld. Terug hele stukken met een kruissnelheid van boven de 40 gefietst.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 17:37
Ja hier was het andersom. Normaal als ik zelf mijn route bepaal is het eerst wind tegen en dan wind mee. Maar met zo'n gepijlde route kan dat helaas niet.

Nu nog uit zien te vinden hoe ik via biketoaster een route kan maken en op de Garmin kan zetten met een ander eindpunt dan het beginpunt. Nu krijg ik daar telkens een foutmelding op. Wil binnenkort ook wat enkele reisjes gaan doen naar familie met wat grotere afstanden en dan met de trein terug of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Vandaag voor het eerst met nieuwe pedalen (RSX, tnx voor de tip) en schoentjes gereden. Ging allemaal prima, al was het natuurlijk even wennen. Anyway, nu een uur of 6 later begint m'n rechter achillespees ineens als een malle pijn te doen. Zo'n pulserende pijn. Heeft iemand een idee wat er dan precies verkeerd afgesteld kan staan? Laten we er vanuit gaan dat het alleen in de plaatsing van de plaatjes kan zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAngry schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:52:
Vandaag voor het eerst met nieuwe pedalen (RSX, tnx voor de tip) en schoentjes gereden. Ging allemaal prima, al was het natuurlijk even wennen. Anyway, nu een uur of 6 later begint m'n rechter achillespees ineens als een malle pijn te doen. Zo'n pulserende pijn. Heeft iemand een idee wat er dan precies verkeerd afgesteld kan staan? Laten we er vanuit gaan dat het alleen in de plaatsing van de plaatjes kan zitten..
Dat is als je plaatjes laterale flexie veroorzaten, veel voorkomend probleem bij mono-wielrenners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Help me even, wat is een mono-wielrenner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 22:11:

Dat is als je plaatjes laterale flexie veroorzaten, veel voorkomend probleem bij mono-wielrenners.
Ik liep bij bijna alle woorden in deze zin tegen de grenzen van m'n google-fu aan. Kan je wat elaboreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijwaartse bewegingen van je schoenen. Als je kracht zet op je pedalen, dat je je schoenen (plaatjes) zijwaarts beweegt, zelfs lichtjes. Dit zet een flexiale kracht op je achillespees, net zoals bij het neerkomen bij het lopen.

Maar omdat je bij lopen een veel lagere frequentie hebt en bij het fietsen een veel hogere gaat het effect ook groter zijn. Ook doe je fietsen veel langer dan lopen.

En met mono-wielrenners bedoel ik wielrenners die enkel aan wielrennen doen. Cross-getrainden zullen dit probleem vaak minder hebben.

Ik ben fietstechnisch een nul, dus wat je er aan kan doen weet ik niet, maar het komt erop neer dat je moet zorgen dat je voeten/schoenen geen laterale beweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 22:56:

En met mono-wielrenners bedoel ik wielrenners die enkel aan wielrennen doen. Cross-getrainden zullen dit probleem vaak minder hebben.
Helder. Ik dacht aan een berijder van een eenwieler, in het verlengde van een mono-skiër.

[ Voor 20% gewijzigd door argro op 16-04-2012 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ook mijn beeld van een gehelmde, besponsorde, met een noodgang langsrazende éénwieler die scheefhangend de Cauberg afdaalt is helaas de kop ingedrukt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha, sorry, ik had duidelijker moeten zijn. Jullie uitleg getuigd wel van een levendige verbeelding ;) Nog een laatste lach voor het slapengaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Erg lekker gefietst vandaag eind vd middag. Prima weertje ook, wel erg harde wind. Eerste stuk recht tegen de wind in, met moeite 25-29 p/u. Laatste stuk dus van achteren, met stukken 50 p/u koersen en sprintje naar 60, héérlijk! Echt een goed gevoel aan overgehouden, 85km met 30.7 gemiddeld (solo), met name lekker dat ik op het einde echt goed was. Hartslag nog met gemak over de 180 heen en balen dat je al bijna thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Bundin schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:44:
Ook mijn beeld van een gehelmde, besponsorde, met een noodgang langsrazende éénwieler die scheefhangend de Cauberg afdaalt is helaas de kop ingedrukt :|
Deze beste man doet niet aan afdalingen, maar beklimt wel de Mont Ventoux van 4 kanten (waarvan 1 onverhard) op 1 dag op een eenwieler... YouTube: 4x Mont Ventoux on unicycle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:58:
Haha, sorry, ik had duidelijker moeten zijn. Jullie uitleg getuigd wel van een levendige verbeelding ;) Nog een laatste lach voor het slapengaan!
Haha, ik dacht ook aan een 1-wieler.
Ik ben zelf geen mono wielrenner, maar wel met nieuwe plaatjes gefietst dus het moet daar in zitten lijkt me. Misschien moet ik ze even om wisselen zodat m'n voet verder van de crank af staat, wellicht dat ik dan minder de neiging heb om te bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Plaatjes stellen is in mijn beleving zeker geen proces dat je in één training voor elkaar krijgt. Ben meestal wel een training of 4 bezig om het precies te krijgen zoals ik het hebben wil.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Ja, dat snap ik, maar ik hoopte op een richting waarin ik moet veranderen. Hoe doe jij je eigen feedback/evaluatie van een bepaalde positie van de plaatjes?
Het is vooral dat het tijdens het fietsen allemaal wel prima ging, maar uren later m'n achillespees voelde alsof een alien er een ei in heeft gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
MrAngry schreef op maandag 16 april 2012 @ 10:12:
Ja, dat snap ik, maar ik hoopte op een richting waarin ik moet veranderen. Hoe doe jij je eigen feedback/evaluatie van een bepaalde positie van de plaatjes?
Het is vooral dat het tijdens het fietsen allemaal wel prima ging, maar uren later m'n achillespees voelde alsof een alien er een ei in heeft gelegd.
T was de paashaas, die had nog eieren over :P.
Achillespees is een lastig punt. Je kan beginnen met de plaatjes zo in te stellen dat je echt het pedaal op de bal van de voet hebt staan, en dan fietsen en elke keer wat verandere (naar voren of naar achteren).
Wat ook nog zou kunnen is de hoogte van je zit. Het kan namelijk zijn dat met de nieuwe pedalen dan je voet hoger (of lager) ingeklikt is in vergelijking met je vorige pedalen (ten opzichte van je crank). Dit kan dus betekenen dat je zit een paar milimeter hoger of lager moet. Meet het verschil in hoogte van de pedalen eens (misschien is het niets maar kan geen kwaad om het te checken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Ik zou wel een beetje terughoudend zijn met het aanpassen van de setup. Het is niet ondenkbaar dat klachten door iets anders dan fietsen zijn veroorzaakt en hooguit door het fietsen zijn verergerd. Wanneer je dan opeens de zadelhoogte et cetera gaat aanpassen dan doet dat misschien meer kwaad dan goed. De huidige setup is er misschien één waarmee je maandenlang pijnvrij hebt rondgereden. Waarom dan opeens na één pijntje van alles aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Op welke google maps achtige website kan ik een fietsroute uitstippelen en het aantal hoogtemeters zien? Dat bikeroutetoaster doet rare dingen met de route, als het ding niet precies doet wat ik wil dan verwijdert ie niet het stuk route maar maakt ie een omleiding en bij delete last point houdt ie op de een of andere manier het stuk verwijderde route als een andere kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
GPsies kan dat ook.

Ik heb overigens zelden problemen met Bikeroutetoaster. Je moet wel de routing goed zetten (OSM+bike).

[ Voor 73% gewijzigd door havana op 16-04-2012 11:47 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Of bikemap.net (http://www.bikemap.net)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 21:23
Vandaag teruggekeerd met wat "materiaalpech". Ik ging al de deur uit waarbij ik merkte dat mn trappers meedraaien als ik met m'n fiets loop. Het achteruit draaien van de trappers lukt niet want de ketting draait niet mee en komt dus slap te hangen. Tijdens het fietsen als ik dan stop met trappen dan kapt de ketting tegen het frame en achteruit draaien kan ook niet. Schakelen werkt prima.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn en hoe op te lossen? Betreft 105 set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
@Floppie: Om te beginnen heeft een racefiets geen trappers, maar een crank en pedalen. Wat het meedraaien van de crank betreft, dit kan vele oorzaken hebben, van een niet goed afgestelde derailleur tot een defecte vrijloop in het achterwiel. Trapt de fiets ook zwaar? Ligt de ketting goed om de derailleurwieltjes? Is het iets wat optreedt in alle versnellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
argro schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:26:
@Floppie: Om te beginnen heeft een racefiets geen trappers, maar een crank en pedalen. Wat het meedraaien van de crank betreft, dit kan vele oorzaken hebben, van een niet goed afgestelde derailleur tot een defecte vrijloop in het achterwiel. Trapt de fiets ook zwaar? Ligt de ketting goed om de derailleurwieltjes? Is het iets wat optreedt in alle versnellingen?
De fiets trapt niet zwaar en het treedt op bij alle versnellingen. De ketting ligt ook goed om de derailleurwieltjes.
De ketting krijgt alleen een klap wanneer ik stop met trappen, voor de rest loopt het normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Kijk even wat je body precies doet. Haal de ketting er eens af, draai je wiel. Je body/cassette moet dan in principe stil blijven staan. Het moet ook mogelijk zijn om zonder al teveel moeite je body/cassette. linksom te draaien. Draai hem daarna eens naar rechts, dit moet makkelijk gaan en je wiel moet meebewegen, als je hem nu vast houdt moet dat makkelijk gaan en geen invloed hebben op het draaien van het wiel.

Ik vermoed dat dat allemaal niet lekker gaat. Dan is je vrijloop niet goed meer. Op zich is dit niet het ergste wat ermee kan gebeuren, dit klinkt alsof je met een berg vet wel klaar bent. (Cassette demonteren, body losmaken, palletjes en andere onderdelen vd vrijloop goed schoonmaken en invetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien heb je een pedaalrem :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
Ok bedankt voor de reacties, ik ga eens aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
MrAngry schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:35:
Kijk even wat je body precies doet. Haal de ketting er eens af, draai je wiel. Je body/cassette moet dan in principe stil blijven staan. Het moet ook mogelijk zijn om zonder al teveel moeite je body/cassette. linksom te draaien. Draai hem daarna eens naar rechts, dit moet makkelijk gaan en je wiel moet meebewegen, als je hem nu vast houdt moet dat makkelijk gaan en geen invloed hebben op het draaien van het wiel.

Ik vermoed dat dat allemaal niet lekker gaat. Dan is je vrijloop niet goed meer. Op zich is dit niet het ergste wat ermee kan gebeuren, dit klinkt alsof je met een berg vet wel klaar bent. (Cassette demonteren, body losmaken, palletjes en andere onderdelen vd vrijloop goed schoonmaken en invetten).
Kijk wel uit met vet. Volgens mij is invetten van de vrijloopconstructie overbodig. Juist door overmatig gebruik van vet kunnen palletjes ook blijven plakken en niet meer doen wat ze moeten doen, met als gevolg dat je doortrapt. Onder andere de Fulcrum Racing 7 heeft daar vaak last van (doortrappen door een vervuilde (vet en vuil) vrijloop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Ja goed punt, "een berg vet" is een slechte formulering. Het moet genoeg zijn om die palletjes soepel te laten bewegen en eventuele frictie te voorkomen. Waarschijnlijk is het voornamelijk gewoon vuil nu waardoor er wat contact ontstaat tussen body en wiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Wielren meet update!
Griffin in "Wielren meet"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Mensen met die RSX pedalen. Hebben jullie die plaatjes in standje "dichtbij de crank" of standje "verder van de crank" gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Net vanaf goor naar de holterberg toe gefietst tegen de wind in, over de holterberg (voor de kenners: motieweg omhoog) en beneden aan de voet in nijverdal omgekeerd en via dezelfde route teruggefietst. Dit alles was goed voor 56km, 300hm en een gemiddelde van 30,4 :) ben er niet ontevreden over. Alleen overschoenen waren geen overbodige luxe.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
MrAngry schreef op maandag 16 april 2012 @ 18:19:
Mensen met die RSX pedalen. Hebben jullie die plaatjes in standje "dichtbij de crank" of standje "verder van de crank" gemonteerd?
Standje dichtbij.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

MrAngry schreef op maandag 16 april 2012 @ 18:19:
Standje ver weg. Vooral met overschoenen is deze stand handig.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Oh dit maakt het simpeler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Probeer ze eens, dus een keer een week op standje dichtbij, en dan een week veraf. Ieder lichaam is anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 17:20
Ik ben ook aan het kijken voor nieuwe pedalen. Ik heb steunzolen in mijn normale schoenen, maar dit vind ik niet prettig in mijn fietsschoenen. Ik knik daardoor iets verder door met mijn voet waardoor ik met mijn huidige pedalen soms met mijn enkel de crank aantik. Ik corrigeer dat door mijn voet licht te kantelen, maar daardoor trap ik wat meer met de buitenkant van mijn voet. Niet ideaal. Ik kan de zijwaartse speling niet echt vergroten, maar ik lees hier dat de RSX in 2 standen gemonteerd kan worden? Zou dat meer ruimte opleveren tov deze pedalen: http://www.futurumshop.nl...r540-pedalen-zilver.phtml ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
I-King schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 08:36:
Ik ben ook aan het kijken voor nieuwe pedalen. Ik heb steunzolen in mijn normale schoenen, maar dit vind ik niet prettig in mijn fietsschoenen. Ik knik daardoor iets verder door met mijn voet waardoor ik met mijn huidige pedalen soms met mijn enkel de crank aantik. Ik corrigeer dat door mijn voet licht te kantelen, maar daardoor trap ik wat meer met de buitenkant van mijn voet. Niet ideaal. Ik kan de zijwaartse speling niet echt vergroten, maar ik lees hier dat de RXS in 2 standen gemonteerd kan worden? Zou dat meer ruimte opleveren tov deze pedalen: http://www.futurumshop.nl...r540-pedalen-zilver.phtml ?
Euh, het feit dat je met je schoen de crank kán aanraken is op zich al vreemd, dan zit je plaatje onder een verkeerde hoek gemonteerd onder je schoen. Daar valt niets aan af te stellen middels een moertje, dat is simpelweg je plaatje verdraaien onder je schoen.

De 2 standen hebben te maken met de afstand van de binnenkant en vóórzijde van de schoen t.o.v. de crank. Daarmee kun je theorethisch jouw probleem ook (wellicht) oplossen, maar daarvoor is het niet bedoeld.

Overigens lees ik overal dat de RXS First ook de mogelijkheid bezit om de kracht van de veer te reguleren (3 standen?), maar op de plek waar die 2,5mm hex zit, zit bij mij een rond gaatje en zeker geen imbusgat. De sleutel draait i.i.g. dol daarin. Hebben al die webshops het nu fout in hun beschrijving? De handleiding van de RXS zelf vind ik te onduidelijk daarin: "Bij de modellen RXS TI CARBON, RXS CARBON en RXS is er een gevoelsafstelling voorzien...." Maar er is geen model RXS "kaal" te vinden via google, wel uiteraard die RXS Speed, RXS First en carbon enz, dus zegt mij dat derde model aanduidelijk niets.

Overigens moet je met dit RXS systeem niet in nat zand of klei gaan staan, dan kom je nooit meer in de pedaal heb ik gemerkt. Moest het met de vingers onder het metalen blokje vandaan pulken nadat ik 10 keer met brute kracht had proberen te forceren de klik te krijgen (wat dus niet lukte). Daar heb ik met SPD-SL nog nooit last van gehad, met beetje heen en weer draaien kreeg ik altijd wel de klik. Maar dat terzijde :P

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
dinkelover schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 09:15:
[...]

Euh, het feit dat je met je schoen de crank kán aanraken is op zich al vreemd, dan zit je plaatje onder een verkeerde hoek gemonteerd onder je schoen. Daar valt niets aan af te stellen middels een moertje, dat is simpelweg je plaatje verdraaien onder je schoen.
Dat valt toch wel mee? I-King heeft het over het raken van de crank met de enkel. Die speling biedt menig schoenplaatje / pedaal wel volgens mij, ook wanneer de hoek is zoals deze hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Time is inderdaad gevoelig voor zand enzo maar dat is ook logisch want de klemming is gewoon strakker dan bij SPD-SL. Overigens kan ik bij mijn RXS First pedalen de veerspanning gewoon aandraaien.

Zijwaartse speling bij Time is 5 graden, bij SPD-SL is het meen ik 6 (met gele plaatjes).

[ Voor 18% gewijzigd door havana op 17-04-2012 09:31 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 17:20
Ik raak 'm niet aan met de schoen, maar net met 't puntje van mijn enkel. Omdat mijn voet naar binnen knikt zeg maar. Daardoor heb ik geprobeerd zoveel mogelijk speling tussen de schoen en crank te krijgen, maar ik kan nu alleen nog maar mijn voet naar buiten draaien, maar dat is weer niet bevorderlijk voor de krachtoverdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
argro schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 09:18:
[...]
Dat valt toch wel mee? I-King heeft het over het raken van de crank met de enkel. Die speling biedt menig schoenplaatje / pedaal wel volgens mij, ook wanneer de hoek is zoals deze hoort te zijn.
Nee, lijkt me niet normaal. Het kan nooit zo zijn dat je zonder enige kracht te zetten de crank mag raken met de achterzijde van je schoen. Dan heb je je plaatje gewoon niet recht onder de schoen. I-King moet, zoals zelf aangegeven, kracht zetten om dat níet te laten gebeuren. Dát is fout. Dat je binnen de spelingsmogelijkheid met enige kracht zetten (zonder eruit te klikken) náár de crank toe en dan de crank raakt, is geen issue.

Testopstelling is makkelijk. Klik je schoen zonder jouw erin ( :P ) in de pedaal en draai deze rond terwijl je de schoen binnen de spelingsmarge, dus met zeer minimale kracht richting de crank drukt. In die stand. Raakt de achterkant schoen dan de crank, moet je toch echt je plaatje verdraaien.

Overigens heeft mijn RXS First in dat opzicht technisch gezien geen speling. Zelfs 0,5 graad verdraaiing heeft een (zeer) minimale kracht nodig om in die stand te blijven, wat overigens peanuts is voor benen, dus praktisch heeft ie nog steeds speling. Bij SPD-SL kon je vrijelijk over een x aantal graden de verdaaiing kiezen van je schoen tijdens het fietsen zonder dat dat enige kracht kost om in die stand te blijven. De afstelling van het plaatje onder schoen is bij RXS daarom van veel en veel groter belang dan bij SPD-SL. Andere pedaalsystemen voor race kan ik niet beoordelen daar ik geen ervaring ermee heb.
I-King schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 09:33:
Ik raak 'm niet aan met de schoen, maar net met 't puntje van mijn enkel. Omdat mijn voet naar binnen knikt zeg maar. Daardoor heb ik geprobeerd zoveel mogelijk speling tussen de schoen en crank te krijgen, maar ik kan nu alleen nog maar mijn voet naar buiten draaien, maar dat is weer niet bevorderlijk voor de krachtoverdracht.
Oei, pijnlijk. Dan nog kn je dat verhelpen door je plaatje iets te verdraaien onder de schoen. Maar beter lijkt me toch de steunzolen dan te leren gebruiken. Je hebt ze niet voor niets voor het lopen neem ik aan.
havana schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 09:30:
...Overigens kan ik bij mijn RXS First pedalen de veerspanning gewoon aandraaien....
:? :? :? Dit lees ik ook overal, dat iedereen dat kan, behalve ik. Mijn doosje waarin het kwam staat netjes RXS First BE0212 op. Ik heb die pedaal al 15 keer elke vierkante mm bekeken en de plaatjes laten ook geen twijfel over de plek waar je 2,5mm imbus sleutel erin moet. In dat gaatje past ie ook perfect, maar dat gat is ronder dan de maan. Geen zeskant, ook niet dieper in dat gat. Ik vraag me nu toch echt af wat ik heb gekregen. Ik ga toch eens Time contacteren daarover.

[ Voor 28% gewijzigd door dinkelover op 17-04-2012 09:52 ]

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Of door de podo steunzooltjes voor de fietsschoen te laten maken, ik kan me zo voorstellen dat die er totaal anders uit zien (vanwege alle druk punten onder de bal).

Pagina: 1 ... 3 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.