Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 103 Laatste
Acties:
  • 425.177 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:11

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Gister heerlijk kunnen uitrusten met het vieze weer. Vandaag hoop ik dat het savonds wat droger is zodat ik niet zeiknat word als ik kilometers wil maken, mocht het toch te nat zijn ga ik wel KT thuis doen of wat hardlopen.
Merkte zondag (en maandag ook nog wat) dat mn lichaam wel moest herstellen na de rit van zaterdag maar dat dit zonder problemen ging. Benen voelde gisterochtend niet meer extreem zwaar en vol aan (vergeleken met zondag).

Heb verder binnenkort (ergens in deze maand) een keer een gesprek met een fietsclub voor de AD6 voor volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:43

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Zaterdag en maandag op de mountainbike gefietst. Zaterdag 51km en gister 53km. Was best wel lekker en volgens mij ook een goede klimtraining op het strand gehad. Dat was namelijk lichtste verzet en maximaal 10 per uur langs de waterlijn, zo zoog dat. Is lekker om weer eens wat anders dan de racefiets te hebben gedaan :)

Zaterdag as. met de club fietsen (100 denk ik) en zondag naar Ibbenbüren voor de 120km. Ben er klaar voor :D

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07-06 07:40
Ik ga vrijdag die kant op voor de Zendmastenroute! Bij droog weer, that is ;)

Net eventjes m'n Reynolds wielen door Zoran laten nakijken. Zat een klein slagje in het voorwiel, dat hij eruit gehaald heeft. Achterwiel was niks mis mee. Klaar terwijl ik wachtte, aardige kerel wel !

Straks nog even met m'n Toupé zadel naar Belga voor een nieuwe. Ding kraakt als de ziekte en staat op het punt van breken. Nummertje 4 inmiddels, maar gelukkig heb ik garantie.

[ Voor 24% gewijzigd door havana op 10-04-2012 11:14 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 08:17
Wat een slecht weer dit weekend. Hoewel als ik nu andere mensen hoor op het werk, moet het vrij lokaal geweest zijn dat de regenbuien bleven hangen. Nu, eens ik verhuisd ben, ga ik het tempo de frequentie serieus opschroeven :) Helaas is dat nog wel een dikke maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:06

Cliffie

Trompetslet

Even een stomme vraag misschien, maar ik heb momenteel nog SPD pedalen en van die mountainbike schoenen op mijn racefiets (ja, dood en verderf ;) ). Nu lees ik goede verhalen over Time RXS pedalen. Als ik die zou willen, dan moet ik ook aan de nieuwe schoenen toch?

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ja

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Ok, dat is duidelijk (en duurder) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

En weer een zoektocht naar goede betaalbare schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Goede schoenen hoeven niet duur te zijn. Mijn eerste paar fietsschoenen zijn van Decathlon, ik gebruik ze nog steeds voor het spinnen. Heb ze laatst ook weer een weekje gebruikt toen ik mijn schoenen was vergeten bij m'n schoonouders. Prima dingen, zitten heerlijk. Geen kartonnen zool natuurlijk, maar goed wat wil je voor die prijs (50 euro) ? Shimano heeft ook prima schoenen trouwens voor niet al teveel geld.

Wat voor soort voet heb je trouwens? Decathlon, Shimano en Northwave zijn geschikt voor brede voeten, terwijl bijvoorbeeld Sidi geschikt is voor smalle voeten.

"Passen in de winkel, bestellen op internet" scheelt trouwens ook bergen euro's :P

[ Voor 6% gewijzigd door havana op 10-04-2012 16:02 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
havana schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:01:
Goede schoenen hoeven niet duur te zijn. Mijn eerste paar fietsschoenen zijn van Decathlon, ik gebruik ze nog steeds voor het spinnen. Heb ze laatst ook weer een weekje gebruikt toen ik mijn schoenen was vergeten bij m'n schoonouders. Prima dingen, zitten heerlijk. Geen kartonnen zool natuurlijk, maar goed wat wil je voor die prijs (50 euro) ? Shimano heeft ook prima schoenen trouwens voor niet al teveel geld.

Wat voor soort voet heb je trouwens? Decathlon, Shimano en Northwave zijn geschikt voor brede voeten, terwijl bijvoorbeeld Sidi geschikt is voor smalle voeten.

"Passen in de winkel, bestellen op internet" scheelt trouwens ook bergen euro's :P
Soms loop je ook tegen goede acties aan, je moet gewoon even zoeken.
Ik heb Sidi schoenen en heb echt speciale voeten (beide voeten heb ik al mn tenen (op grote teen na) laten opereren voor hamertenen). Mn voeten zijn best breed maar mn tenen zijn dus erg gevoelig.
Maar zoals Havana al zegt, gewoon even gaan passen bij wat winkels en kijken wat er allemaal is.

Let er wel op dat je wielerschoenen meestal 1 maat groter moet pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Zucht. Zojuist aangereden door een onoplettende dame. Wat schrammen maar verder markeert mij niets, fiets lijkt ook in orde, behalve een licht gebogen wiel. Dame was zelf in shock. Bewijst maar weer hoe kwetsbaar je op de fiets bent. Ik reed amper 20km/h en probeerde nog te remmen ook, maar dat gaat moeizaam in de regen, op zulke dunne bandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Mijn huidige mountainbikeschoenen zijn van Diadora. Ik ga inderdaad gewoon passen in de winkel, ze moeten gewoon goed zitten met een fatsoenlijke stijve zool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@FMS, balen. Het kan soms erg snel gaan idd. Been there done that.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
@FMS: Damn dat zuigt. Gelukkig valt het allemaal mee maar het blijft klote.
@Harmen: Gefeliciteerd!

Ondanks de regen toch weg gegaan. Zeiknat geworden maar toch 35km met 31avg gedaan. Hartslag zat goed mid D2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Thanks. :)

Zaterdag ga ik waarschijnlijk fietsen rondom Hardenberg. Ff wat heuvels meepakken.

[ Voor 81% gewijzigd door Harmen op 10-04-2012 22:07 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 14:09
Voor de budgetbewuste fietsers: deze week weer fietsaanbiedingen bij de Lidl en vanaf zaterdag bij de Aldi.

Twee vragen over squirt lube. Ik heb een nieuwe ketting (kmc x10s) een halve dag in de lampenolie gelegd en vervolgens gemonteerd. 3x de ketting ingevet iaan de binnenkant. Na 10 minuten fietsen een gekraak en gerammel als een gek.... Doe ik iets fout? De volgense stap is deketting invetten aan de buitenkant....

Verder zit er nu veel zwarte was op mijn ketting, waarschijnlijk resten teflonsmeer van de bladen, hoe maak ik dit het beste schoon? Met een doek smeer ik het alleen maar uit...

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsve
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06 13:14
Taigu schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 22:19:
Verder zit er nu veel zwarte was op mijn ketting, waarschijnlijk resten teflonsmeer van de bladen, hoe maak ik dit het beste schoon? Met een doek smeer ik het alleen maar uit...
Bij het verwisselen van m'n ketting (ieder jaar) haal ik m'n bladen, m'n cassette en m'n derailleur wieltjes eraf en maak ik ze helemaal schoon met industriële ontvetter. Dan is alles weer helemaal schoon en gaat alles er weer op met een nieuwe ketting. Dan begin je als het ware weer met een "schone lei" ;)

Be reasonable.... do it my way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 15:15
Ik heb ook alles schoongemaakt voor ik de nieuwe ketting erom heb gelegd. Mijn kmc ketting maakte ook lawaai in het begin, maar loopt een paar 100km prima en stil. Ik denk dat het even tijd nodig heeft om in te lopen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06 09:22
fsve schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 22:29:
[...]

Bij het verwisselen van m'n ketting (ieder jaar) haal ik m'n bladen, m'n cassette en m'n derailleur wieltjes eraf en maak ik ze helemaal schoon met industriële ontvetter. Dan is alles weer helemaal schoon en gaat alles er weer op met een nieuwe ketting. Dan begin je als het ware weer met een "schone lei" ;)
En na 3 ritten is de ketting weer zwart. Hoe voorkom je dat zwart worden van de ketting? Echt een vieze smeerbende als je dat zwart eraf wil poetsen. Niet poetsen is ook geen optie want na een paar 100km loopt een ketting niet meer zo soepel en geruisloos dus dan is het zaak om de boel schoon te maken en opnieuw te smeren.

[ Voor 13% gewijzigd door Het Fantoom op 10-04-2012 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Sowieso door de smering die af-fabriek op de ketting zit vooraf te verwijderen, bijvoorbeeld door de ketting een uurtje in een badje met lampenolie of diesel te leggen. Die smering trekt namelijk extreem veel vuil aan.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Na het 'ontvetbadje' niet vergeten even de ketting goed af te spoelen en goed droog te maken. Dan weer op de fiets monteren en insmeren met squirtlube (of andere wax gebaseerde smeering).
En dan zo nu en dan even een doek over de ketting en nieuwe lube erop. En als de ketting echt weer vies word (je ontkomt er niet aan) de ketting er weer een keer afhalen.
Het Fantoom schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 22:40:
En na 3 ritten is de ketting weer zwart. Hoe voorkom je dat zwart worden van de ketting?
Wat voor lube gebruik je?

Ik moet nog een keer wat gereedschap halen op mn casette los te halen en een keer goed schoon te maken. Eind dit jaar een nieuwe casette op mn standaard shimano velgen (voor op de tacx (die er ook nog moet komen)) en nieuwe casette op mn (nog te kopen) fulcrums (of andere wielenset).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
fietsgereedschap is in de aanbieding bij de Lidl voor 30 euro.

http://www.lidl.nl/cps/rd...nl/hs.xsl/index_29145.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Iemand ervaring hiermee? Toch wel handig om dit soort gereedschap te hebben ook al gebruik ik het weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Zit vaak een hoop spul in dat je helemaal niet nodig hebt. Anderzijds heb je een boel spullen al in huis (inbussleutels, sleutel 15, etc). Trapassen enzo zijn zo specifiek dat het niet in de Lidl-koffer zit vermoed ik zo.

[ Voor 58% gewijzigd door havana op 11-04-2012 09:14 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:43

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Lol :D Ooit bij het Onderdelenhuis zo'n set gekocht maar dan van Contec. De kettingpons mag je weggooien maar de rest is dikke prima. Heb er bijna m'n hele fixie mee in elkaar gezet.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-06 16:41
havana schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:12:
Zit vaak een hoop spul in dat je helemaal niet nodig hebt. Anderzijds heb je een boel spullen al in huis (inbussleutels, sleutel 15, etc). Trapassen enzo zijn zo specifiek dat het niet in de Lidl-koffer zit vermoed ik zo.
Ik zou ook de voorkeur geven aan goed in plaats van aan veel. Daarbij zijn diverse tools specifiek per fiets inderdaad, zoals een kransafnemer. Overigens heb je voor onderhoud aan een fiets niet heel veel meer nodig dan een setje inbussleutels (evt. i.c.m. een momentsleutel (bij carbon)), de eerder genoemde kransafnemer, een kettingzweep, een kettingpons en een simpele schroevendraaier. Met voornoemde tools kan ik althans het meest basale onderhoud prima doen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Zelfde ervaring als Tjebakka. Ik had die Lidl set. Kettingpons is waardeloos die is gewoon doormidden gebroken. Inbussen moet je voorzichtig zijn met je boutjes, de maat is niet altijd exact dus je draait makkelijker (dan met goede inbussen) boutjes dol. Ik gebruik verreweg het meeste de kettingzweep en cassetteafnemer, verder heb ik veel weleens nodig gehad, de cranktrekker bv, die heb ik eenmaal gebruikt. Als je alles weinig gebruikt dan is zo'n setje z'n geld waard, als je bepaalde tools vaak gebruikt dan kan je beter beter spul halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Tjebakka schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:25:
[...]

Lol :D Ooit bij het Onderdelenhuis zo'n set gekocht maar dan van Contec. De kettingpons mag je weggooien maar de rest is dikke prima. Heb er bijna m'n hele fixie mee in elkaar gezet.
De kettingpons lijkt me juist het enige wat handig is aan die hele set, de rest heb ik al of lijkt me onnodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Kettingpons heb ik al, inbussjes ook (al zijn die van moeders maar liggen ze nog bij mij). Maar verder nog geen baco en andere sleutels etc. Vooral de casette afneem spullen zijn momenteel een groot gemis. En als je gaat kijken ben je voor een casette afnemer (incl zweep) al vaak meer kwijt in verhouding. Dus ga dit gewoon even testen, en als het niets is zie ik dat dan wel weer (wel in handige koffer ;) )

[ Voor 33% gewijzigd door Griffin op 11-04-2012 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Griffin schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:29:
Kettingpons heb ik al, inbussjes ook (al zijn die van moeders maar liggen ze nog bij mij). Maar verder nog geen baco en andere sleutels etc. Vooral de casette afneem spullen zijn momenteel een groot gemis. En als je gaat kijken ben je voor een casette afnemer (incl zweep) al vaak meer kwijt in verhouding. Dus ga dit gewoon even testen, en als het niets is zie ik dat dan wel weer (wel in handige koffer ;) )
Geld-terug-Garantie: Binnen 30 dagen na uw aankoop kunt u, op vertoon van de originele kassabon, ieder bij ons gekocht artikel retourneren en krijgt u uw geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb ook zo'n kitje en inderdaad de pons en de cassetteafnemer + kettingzweep zijn erg handig voor als je geen werkplaats runt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Hoho! Ikzelf en een collega hebben die koffer al twee jaar in gebruik. Ik sleutel bijna maandelijks aan één van mijn drie fietsen en die koffer is echt de beste investering aan fietsgereedschap die ik heb gedaan.
edit:

Voor 30,- krijg je normaal niet eens één cassetteafnemer of kettingzweep.
Ok ik overdrijf, maar dat mag af en toe om je punt duidelijk te maken. Het blijft gewoon een erg goede deal.

De kettingpons heb ik regelmatig gebruikt, werkt perfect. Ook zelfs Shimano breekpennetjes weer terug ingeponst en duizenden km's probleemloos mee gereden. Mocht die pons breken (ik weet niet hoe je dan met je gereedschap omgaat, maar goed), bedenk dan dat hij je misschien 1-2 euro heeft gekost en koop gewoon een nieuwe.

De cassetteafnemer en kettingzweep gebruik ik bijna maandelijks om cassettes te wisselen, die past op alle Shimano en Sram cassette's van de laatste 10-15 jaar sowieso.
Daarnaast allerlei tools die je niet vaak nodig hebt, maar o zo duur zijn als je het los moet kopen, zoals grote maten steeksleutels (36 ofzo) voor niet-A-head balhoofdstellen of een pulleytrekker voor vierkante trapassen. Een aantal zeer stevige steeksleutels in de veelgebruikte maten 14 tot 17 oid. Ook hele platte.

Echt geloof me, als je nog niet alle benodigde tools hebt is dit een absolute aanrader. Neem deze tip aan van een (jarenlang) fervent sleutelaar.

[ Voor 5% gewijzigd door TheLemon op 11-04-2012 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
TheLemon schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:23:
Voor 30,- krijg je normaal niet eens één cassetteafnemer of kettingzweep.
Niet overdrijven, voor circa 25 euro heb je een kransafnemer en een kettingzweep van bijvoorbeeld BBB. Bij nagenoeg iedere LBS voor die prijs verkrijgbaar.

Iets anders. Wat is de ideale cassette voor de Marmotte uitgaande van een compact (34/50)? Ik heb een 12-25 en een 13-29. Ik zit er aan te denken beiden te combineren. De 34-25 vind ik iets te zwaar als lichtste verzet. Zeker omdat ik iets achter de hand wil hebben voor het einde van de dag wanneer ik niet zo fris meer ben. Dit pleit dus voor de 13-29, echter denk ik dat de 50-13 als zwaarste verzet te licht is. Zeker in de afdaling van de Lautaret zal mogelijk (als er dan nog zicht is op bijvoorbeeld goud) wat bijgetrapt moeten worden, met een 50-13 schiet dit niet echt op (circa 48kmph bij 100rpm). Een 50-12 is al beter (53kmph bij 100rpm), maar mogelijk nog niet ideaal. Mensen met ervaring hiermee?

[ Voor 50% gewijzigd door argro op 11-04-2012 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Had schoonmoeder even ingeschakelt, box is gekocht (als het goed is vanavond in mn bezit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

(nog) Geen ervaring met fietsen in de Alpen, maar ikzelf heb een 12-30 Tiagra cassette icm compact en dat schakelt prima met een Ultegra korte kooi achterderailleur. Laatst nog over de kasseien in Vlaanderen en daar heeft het toch wel wat te verduren.
Als je die 12 nog net te licht vindt en/of de 30 ook te licht, zou je dan niet gewoon een 11-28 moeten pakken? Voor op het vlakke een drama natuurlijk, maar wel een heel grote spreiding.

Overigens is mijn ervaring dat ik bij afdalen makkelijker hoge rpm haal dan op het vlakke. 115rpm is geen uitzondering.

[ Voor 12% gewijzigd door TheLemon op 11-04-2012 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Dat Aldi spul, is het Shimano only, of werkt het ook met Campa onderdelen? Zou fijn zijn als ik nog wat gereedschap op mijn studentenkamer had liggen. Anders moet ik telkens naar het ouderlijk huis om te sleutelen.
Ik zag vandaag trouwens reclame voor de Utrecht Giro classic 2012 (oid). Is dat wat? Heeft men het wel eens gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
argro schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:37:
[...]
Niet overdrijven, voor circa 25 euro heb je een kransafnemer en een kettingzweep van bijvoorbeeld BBB. Bij nagenoeg iedere LBS voor die prijs verkrijgbaar.

Iets anders. Wat is de ideale cassette voor de Marmotte uitgaande van een compact (34/50)? Ik heb een 12-25 en een 13-29. Ik zit er aan te denken beiden te combineren. De 34-25 vind ik iets te zwaar als lichtste verzet. Zeker omdat ik iets achter de hand wil hebben voor het einde van de dag wanneer ik niet zo fris meer ben. Dit pleit dus voor de 13-29, echter denk ik dat de 50-13 als zwaarste verzet te licht is. Zeker in de afdaling van de Lautaret zal mogelijk (als er dan nog zicht is op bijvoorbeeld goud) wat bijgetrapt moeten worden, met een 50-13 schiet dit niet echt op (circa 48kmph bij 100rpm). Een 50-12 is al beter (53kmph bij 100rpm), maar mogelijk nog niet ideaal. Mensen met ervaring hiermee?
Waarom geen 12-27 ? Ideale cassette, heb er ook 2x La Marmotte mee gereden.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
havana schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:46:
[...]

Waarom geen 12-27 ? Ideale cassette, heb er ook 2x La Marmotte mee gereden.
Omdat die, voor zover ik weet, niet bestaat bij Campa. De keuze gaat dan een beetje tussen 12-25 (standaard), 13-26 en 13-29. Vandaar mijn suggestie om de 12-25 en de 13-29 te combineren tot een 12-29.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52815

argro schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:58:
[...]
Omdat die, voor zover ik weet, niet bestaat bij Campa. De keuze gaat dan een beetje tussen 12-25 (standaard), 13-26 en 13-29. Vandaar mijn suggestie om de 12-25 en de 13-29 te combineren tot een 12-29.
Bestaat gewoon. 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25-27.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Anoniem: 52815 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:00:
[...]

Bestaat gewoon. 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25-27.
In 11-speed wel ja, niet in 10-speed, althans, ik heb er nog geen kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
In dat geval zou ik gewoon een 13-29 kopen en er zelf een 12-29 van klussen met je huidige cassette. Lijkt me niet zo moeilijk. Alternatief is een kransje 27 van bijv. Marchisio kopen (11 euro bij Epbike) en die achter je huidige cassette plaatsen.

Die onderdelenboeren maken er een sport van om de meest voor de hand liggende cassettes niet in het gamma op te nemen. SRAM maakt bijvoorbeeld geen poldercassettes, wijk je uit naar Shimano moet je helemaal naar Ultegra om die 12-23 te pakken te krijgen. 11-21 is er zelfs alleen maar in Dura Ace. En wie die recent ingevoerde 11-28 heeft bedacht bij Shimano is waarschijnlijk ook niet goed wijs. Doet het wel leuk in de marketingfolder, maar is natuurlijk een waardeloze cassette.

[ Voor 50% gewijzigd door havana op 11-04-2012 13:09 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
havana schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:07:
In dat geval zou ik gewoon een 13-29 kopen en er zelf een 12-29 van klussen met je huidige cassette. Lijkt me niet zo moeilijk. Alternatief is een kransje 27 van bijv. Marchisio kopen (11 euro bij Epbike) en die achter je huidige cassette plaatsen.

Die onderdelenboeren maken er een sport van om de meest voor de hand liggende cassettes niet in het gamma op te nemen. SRAM maakt bijvoorbeeld geen poldercassettes, wijk je uit naar Shimano moet je helemaal naar Ultegra om die 12-23 te pakken te krijgen. 11-21 is er zelfs alleen maar in Dura Ace. En wie die recent ingevoerde 11-28 heeft bedacht bij Shimano is waarschijnlijk ook niet goed wijs. Doet het wel leuk in de marketingfolder, maar is natuurlijk een waardeloze cassette.
Al die casette nummers die voorbij vliegen. Heb me er even in verdiept en ik heb de standaard 105 11-25 casette met de 105 triple combo. Lijkt me zelfs voldoende om te klimmen in Frankrijk (of sla ik nu de plank compleet mis)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Griffin schreef op woensdag 11 april 2012 @ 14:24:
[...]

Al die casette nummers die voorbij vliegen. Heb me er even in verdiept en ik heb de standaard 105 11-25 casette met de 105 triple combo. Lijkt me zelfs voldoende om te klimmen in Frankrijk (of sla ik nu de plank compleet mis)?
Een 30-25 is prima om op de meeste bergen soepel mee omhoog te fietsen. Dat is het fijne aan een triple. Met een dubbel/compact moet je of heel goed zijn of zo nu en dan een cassette en/of kettingblad wisselen. Wel een goede reden om alles weer even goed te poetsen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 14:47

smallboy

N/A

Zelf heb ik ook de standaard 12-25 cassette met een compact. Als 't niet te steil wordt kan ik het goed volhouden, maar als het lang echt boven de 10% is, dan wordt het toch wel zwaar.
E.e.a. hangt natuurlijk ook af van hoe goed je bent in bergen fietsen.

Zelf overweeg ik nog wel een om een 12-27 erop te zetten als ik nog in de bergen kom deze zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
argro schreef op woensdag 11 april 2012 @ 14:28:
[...]
Een 30-25 is prima om op de meeste bergen soepel mee omhoog te fietsen. Dat is het fijne aan een triple. Met een dubbel/compact moet je of heel goed zijn of zo nu en dan een cassette en/of kettingblad wisselen. Wel een goede reden om alles weer even goed te poetsen overigens.
Wat is dan de meerwaarde waarom mensen een compact of dubbel erop hebben zitten (aangezien je met de Triple meer kanten op kan). (qua prijs maakt het toch ook niet extreem veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Compact is mooier en lichter. Kleinere q-factor en iets makkelijker afstellen en schoon te houden. Binnenblad wisselen doe ik alleen voor het hooggebergte, in de Eiffel / Limburg / Tecklenburg enzo kom ik wel weg met 39.

Afijn, de 12-25 (in 10 speed) is wat mij betreft een waardeloze cassette. Op het vlakke mis je de 18 (waar velen, waaronder ikzelf, enorm veel op rijden) en voor de bergen is de 25 eigenlijk net te zwaar.

Mijn oplossing zou dan zijn een 12-23 voor in Nederland en een 12-27 (of nog groter) voor in de bergen. Dus of ik nu een compact of een triple neem, achteraan moet ik sowieso wisselen.

Afijn, zojuist een lekker ritje gemaakt door NW Drenthe. Bewust gekozen voor de rustige boerenlandweggetjes. Keerpunt was Veenhuizen, terug via Norg en Peize. Al bij al goed voor 81 km. Vrijdag bij goed weer Tecklenburg!

[ Voor 23% gewijzigd door havana op 11-04-2012 15:29 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00
Afgelopen weekend nog in Tecklenburg geweest, was beetje bizar weer; eind van de ochtend kregen we hagel en natte sneeuw om de oren, maar de rest van de dag was het uitstekend weer met een lekker zonnetje. Wel iets te weinig gegeten, krappe 100km gefietst en de laatste 10km's gingen toch alles behalve soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 14:09
havana schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:07:
En wie die recent ingevoerde 11-28 heeft bedacht bij Shimano is waarschijnlijk ook niet goed wijs. Doet het wel leuk in de marketingfolder, maar is natuurlijk een waardeloze cassette.
Check! Ik heb een Ultegra triple met 11-28. Wat kan beter volgens jou?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
havana schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:25:
Compact is mooier en lichter. Kleinere q-factor en iets makkelijker afstellen en schoon te houden. Binnenblad wisselen doe ik alleen voor het hooggebergte, in de Eiffel / Limburg / Tecklenburg enzo kom ik wel weg met 39.

Afijn, de 12-25 (in 10 speed) is wat mij betreft een waardeloze cassette. Op het vlakke mis je de 18 (waar velen, waaronder ikzelf, enorm veel op rijden) en voor de bergen is de 25 eigenlijk net te zwaar.
Op forum.fiets.nl is die 18 ook al zo'n hype. Het leuke in de discussies daarover is dat men vaak volledig aan de kettingbladen voorbij gaat. Je kunt m.i. niet zweren bij een bepaald kransje achter, hooguit bij een bepaalde verhouding. Bij een 36 of 38 als binnenblad levert de 16 respectievelijk de 17 nagenoeg hetzelfde resultaat op als de 39-18. Het missen van de 18 is dus relatief en afhankelijk van de kettingbladen voor. Op forum.fiets.nl mist men per definitie de 18 lijkt het wel.
Taigu schreef op woensdag 11 april 2012 @ 16:01:
[...]

Check! Ik heb een Ultegra triple met 11-28. Wat kan beter volgens jou?
In de ideale wereld zou je traploos kunnen schakelen. Een 12-23 komt daar dichter bij in de buurt dan een 11-28.

[ Voor 13% gewijzigd door argro op 11-04-2012 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik ga inderdaad uit van 39. Kleiner kan ook wel, maar dan blijf je vooraan schakelen. Met een 39 hoef ik op t vlakke vooraan nauwelijks te schakelen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54936

Exocet schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:00:
[...]

Iemand ervaring hiermee? Toch wel handig om dit soort gereedschap te hebben ook al gebruik ik het weinig.
Ik heb precies dit setje nu een paar jaar. Gebruik vooral de cassettesleutel. In combinatie met een goede bahco is dit prima te doen. Samen met een vriend heb ik nu 2 fietsen (jaren 80 batavus en mountainbike) helemaal uit elkaar gehaald en in elkaar gezet met dit setje. Voor mijn eigen racefiets uit 2011 gebruik ik dit setje ook om de cassette te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zojuist de Duitse economie gestimuleerd met de aankoop van een stapel fietsonderdelen. Hopelijk wordt het snel bezorgd, want ik heb ze hard nodig (gaat voornamelijk om slijtageonderdelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Laat maar eens even weten wat je allemaal besteld hebt !

Bij bike-components heb ik het meestal binnen 4 dagen indien alles op voorraad is. Gaat in Groningen wel aanzienlijk sneller dan toen ik nog in Amsterdam woonde.

[ Voor 21% gewijzigd door havana op 11-04-2012 21:25 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Het leek zo mooi begin van de avond, maar de buienradar verklapte een aantal pittige naderende buien. Dit icm. de eredivisie heeft ervoor gezorgd dat ik maar even een ruime 1,5 uur heb getacxt in de schuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:40

RedFox

Heb je een OV ofzo?

TheLemon schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:23:
De cassetteafnemer en kettingzweep gebruik ik bijna maandelijks om cassettes te wisselen, die past op alle Shimano en Sram cassette's van de laatste 10-15 jaar sowieso.
Bijna alle ;). Ik heb de set ook een tijdje geleden gekocht en voor mijn Shimano cassette is hij net te groot.

Vanmiddag gehoord dat ik in september de Ventoux 4 keer mag gaan (proberen te) beklimmen: http://ven2-4cancer.com/en/. Wordt een flinke uitdaging, maar wel veel zin in.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

havana schreef op woensdag 11 april 2012 @ 20:30:
Laat maar eens even weten wat je allemaal besteld hebt !

Bij bike-components heb ik het meestal binnen 4 dagen indien alles op voorraad is. Gaat in Groningen wel aanzienlijk sneller dan toen ik nog in Amsterdam woonde.
Komt 'ie!
  • Stronglight kettingbladen (Campa, 110): 34T, 38T en 50T
  • Chorus cassette 11-23
  • Record ketting + KMC Missing links (2 extra)
  • Time RXS First pedalen
  • Time RXS schoenplaatjes (extra setje)
  • Campa kabelset (rem en derailleur)
  • Jagwire framebeschermdingies voor om kabels
  • KCNC derailleurwieltjes (alu met keramische lagers) & KCNC derailleurwieltjeboutjes (wordt wellicht een teleurstelling, maar toch eens proberen)
  • KMC-tangetje om Missing link te openen
  • Remblokken Campa voor alu
  • 1 x Conti GP4000s
Alles op voorraad, behalve de kettingbladen. Ben benieuwd wanneer dat spul hier arriveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:11
Vanmiddag 100 km weggetrapt op de dijken tussen Rhenen en Nieuwegein. Wind, regen, hagel. Was geen feest, maar wel heerlijke krachttraining gedaan.

Nu twee dagen niet fietsen en zaterdag de Amstel Gold.

[ Voor 16% gewijzigd door StevenK op 11-04-2012 22:25 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

RedFox schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:19:
[...]

Bijna alle ;). Ik heb de set ook een tijdje geleden gekocht en voor mijn Shimano cassette is hij net te groot.
Wat voor cassette is dat dan? Ik heb het al gebruikt op Shimano 105 (5600 en 5700), Tiagra (4600), Ultegra (6700), SLX, Deore LX (oud), Sram 9-speed cassettes (oud en nieuwer spul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Lidl koffertje met gereedschap binnen en ziet er allemaal leuk uit. Binnenkort de fiets eens in het appartement op de onderhoudsstandaard met de laptop ernaast en kijken wat het allemaal doet.
Vanavond maar weer eens op de fiets stappen, hopelijk is het niet van dat klote weer zoals dinsdag en gister.

Er moet een keer een Tacx komen, maar dan ook direct een andere wielset (zodat ik niet continue banden hoef te wisselen). Eerst even op vakantie en naar pinkpop, daarna gaan we eens kijken wat er allemaal nodig is wat betreft kettingen en casettes en noem maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 14:15
Heb het Lidl koffertje ook gehaald na het lezen van de reacties. Kan ik toch weer wat meer onderhoud zelf gaan doen. Heb nu een hele goede 'beunhaas' die als uit de hand gelopen hobby aan fietsen werkt. Kost ook bijna niets en levert fijn werk af! Maar toch leuk om zelf wat meer van je fiets te leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426307

Griffin schreef op donderdag 12 april 2012 @ 08:52:
Lidl koffertje met gereedschap binnen en ziet er allemaal leuk uit. Binnenkort de fiets eens in het appartement op de onderhoudsstandaard met de laptop ernaast en kijken wat het allemaal doet.
Vanavond maar weer eens op de fiets stappen, hopelijk is het niet van dat klote weer zoals dinsdag en gister.

Er moet een keer een Tacx komen, maar dan ook direct een andere wielset (zodat ik niet continue banden hoef te wisselen). Eerst even op vakantie en naar pinkpop, daarna gaan we eens kijken wat er allemaal nodig is wat betreft kettingen en casettes en noem maar op.
Ik heb wel een Tacx, maar geen fiets ervoor. Met je carbonfiets even op de Tacx is niet echt een optie, zo kader is niet gebouwd om laterale krachten op te vangen. Bandjes worden trouwens ook snel warm, moet ik ofwel hele tijd bandjes vervangen, ofwel een extra achterwiel kopen, maar dat vervangen zie ik ook niet meteen zitten.

Ik heb wel 2 fietsen, maar beiden zijn niet geschikt voor de Tacx. Daar bovenop komt dat ik totaal onhandig ben en niet eens een band of wiel KAN vervangen/wisselen.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Anoniem: 426307 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:01:
[...]

Ik heb wel een Tacx, maar geen fiets ervoor. Met je carbonfiets even op de Tacx is niet echt een optie, zo kader is niet gebouwd om laterale krachten op te vangen. Bandjes worden trouwens ook snel warm, moet ik ofwel hele tijd bandjes vervangen, ofwel een extra achterwiel kopen, maar dat vervangen zie ik ook niet meteen zitten.

Ik heb wel 2 fietsen, maar beiden zijn niet geschikt voor de Tacx. Daar bovenop komt dat ik totaal onhandig ben en niet eens een band of wiel KAN vervangen/wisselen.... :(
Wat is precies het probleem van een fiets van carbon op een Tacx? Ik doe dat al geruime tijd en heb nog nooit problemen ervaren. Natuurlijk is een overmaat aan zijwaartse krachten niet bevorderlijk voor carbon, maar we moeten ook niet net doen alsof carbon zich gedraagt als balsahout.

Tip voor liefhebbers van toertochten: de nieuwe NTFU toertochten-app http://www.ntfu.nl/Kalender/Kalenderapp.aspx

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 12-04-2012 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
[...]

Die mythe is al lang geleden ontkracht door het Duitse blad Tour. De krachten die op je frame komen op de weg zijn vele malen groter dan in de Tacx. Deel twee van je verhaal klopt wel, je moet wel een andere band gebruiken. Toen ik nog een Tacx had, gebruikte ik hiervoor een el-cheapo Shimano wiel van Marktplaats.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Wat een onzin. Het complete profpeloton alsook alle fietsbouwers zelf zetten Carbon fietsen op een Tacx (op beurzen etc). De enige kracht die erop komt te staan is op de achteras en dat valt ook wel mee als je niet als een idioot uit het zadel gaat staan zwiepen.

@Griffin: complete wielset is niet nodig hoor. Alleen een extra achterwiel met cassette (verzet maakt niet uit) is idd handig, maar niet strikt noodzakelijk. Qua cassette kun je zelfs een versleten cassette gebruiken, als er maar één tandwiel op zit die nog weinig gebruikt was. Schakelen kun je ook met de instelknop van je Tacx zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wielrenners wegen vaak geen 98kg! Maar okay, de enige bron die ik had is een trainingspartner die er bij zweert om niet met haar carbonfiets op de tacx te gaan.

Hoeveel sneller slijt een band als je hem af en toe gebruikt in een tacx? Want ik zie het echt niet zitten om nieuw materiaal te kopen, ik heb al voor 15000 euro staan en nog zo goed als niets gepresteerd... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 08:53
TheLemon schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:19:

@Griffin: complete wielset is niet nodig hoor. Alleen een extra achterwiel met cassette (verzet maakt niet uit) is idd handig, maar niet strikt noodzakelijk. Qua cassette kun je zelfs een versleten cassette gebruiken, als er maar één tandwiel op zit die nog weinig gebruikt was. Schakelen kun je ook met de instelknop van je Tacx zelf.
Ik wisselen op dit moment gewoon mijn bandje, krijg je vanzelf handigheid in, 10min werk.
Opzich wil ik wel een extra achterwiel, maar heb nog geen goedkope kunnen vinden. Als je wat wilt kopen in de winkel kom je al snel aan een wielset.
Maar zo'n blauwe bandje raad ik iedereen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
[...]

Je kunt toch wel je achterwiel eruit halen en er weer inzetten? Hoe vervang je anders een lekke band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Anoniem: 426307 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:23:

Hoeveel sneller slijt een band als je hem af en toe gebruikt in een tacx? Want ik zie het echt niet zitten om nieuw materiaal te kopen, ik heb al voor 15000 euro staan en nog zo goed als niets gepresteerd... ;)
Heel veel sneller. Het rubber vliegt je letterlijk om de oren en de band slijt ook nog eens volledig vierkant af.

Ik heb overigens voor de liefhebber nog een wiel met Shimano-body staan. Info via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blik1984 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:25:
[...]

Je kunt toch wel je achterwiel eruit halen en er weer inzetten? Hoe vervang je anders een lekke band?
Eruit halen lukt zeker wel. Erin steken neemt een kwartier in beslag.

Ik heb nog maar 1x een lekke band gehad, op wedstrijd. Voor de rest laat ik door de fietsenmaker mijn band vervangen na een 3000km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Tito129 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:25:
[...]

Ik wisselen op dit moment gewoon mijn bandje, krijg je vanzelf handigheid in, 10min werk.
Opzich wil ik wel een extra achterwiel, maar heb nog geen goedkope kunnen vinden. Als je wat wilt kopen in de winkel kom je al snel aan een wielset.
Maar zo'n blauwe bandje raad ik iedereen aan.
Gewoon op fiets forum een verzoekje doen, zijn genoeg mensen die een simpele set te koop zetten. Ik heb afgelopen winter een Rigida DP18 set gekocht voor 50 euro. Prima voor de Tacx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Anoniem: 426307 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:30:
[...]

Eruit halen lukt zeker wel. Erin steken neemt een kwartier in beslag.

Ik heb nog maar 1x een lekke band gehad, op wedstrijd. Voor de rest laat ik door de fietsenmaker mijn band vervangen na een 3000km.
Terwijl het zo simpel is, is gewoon een trucje wat je even moet weten. Zelfs mijn vriendin doet het zonder moeite in een minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Blik1984 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:32:
[...]

Gewoon op fiets forum een verzoekje doen, zijn genoeg mensen die een simpele set te koop zetten. Ik heb afgelopen winter een Rigida DP18 set gekocht voor 50 euro. Prima voor de Tacx
Dat is opzich nog wel is een idee! Ik merk het nu vooral als ik in de planning heb om te fietsen en het valt met bakken uit de hemel of ik ben wat later thuis, dat ik niks ga doen omdat ik geen zin heb om band te wisselen. Dat is met een extra wiel geen excuse meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blik1984 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:34:
[...]

Terwijl het zo simpel is, is gewoon een trucje wat je even moet weten. Zelfs mijn vriendin doet het zonder moeite in een minuut.
Misschien heb je gelijk en moet ik het maar eens leren in plaats van telkens op anderen te vertrouwen. Snel maar een nieuw wiel bestellen en zo een speciaal bandje. Want als het zo een weer blijft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Ik moet overigens zeggen dat ik 10 keer liever in de regen fiets dan binnen op de Tacx zit. De Tacx gebruik ik alleen als het redelijkerwijs niet anders kan, doorgaans dus alleen in de winter wanneer het 's avonds al vroeg donker is. Regenjasje aan en gaan. Tacxen is echt verschrikkelijk saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:16

Pelle

🚴‍♂️

Het was flink mistig vanochtend zeg.. ik was zo slim geweest om over de dijk van de Hollandse IJssel naar m'n werk te fietsen, maar langs het water was het zicht nog minder. Op sommige plekken kon je echt maar 25 meter vooruit kijken.
Wel lekker altijd, je komt een stuk fitter aan op je werk na 22km op de fiets, dan na een uur lopen/trein/metro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

argro schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:41:
Ik moet overigens zeggen dat ik 10 keer liever in de regen fiets dan binnen op de Tacx zit. De Tacx gebruik ik alleen als het redelijkerwijs niet anders kan, doorgaans dus alleen in de winter wanneer het 's avonds al vroeg donker is. Regenjasje aan en gaan. Tacxen is echt verschrikkelijk saai.
Ik heb de Tacx voor in de winter en voor de positie op de triathlonfiets te testen. Dat kan je op de weg echt niet, de hele tijd opkijken, auto's langs alle kanten.

Waar ik woon moet je al 50km fietsen voor je verlaten weggetjes tegenkomt, en in wat voor staat zijn die dan ook nog. Anders is het altijd vertragen voor andere fietsers, uitwijken voor auto's die denken dat het fietspad een wachtplaats is om zich bij de rijbaan te vervoegen...

Ik ben trouwens maandag de fiets op gestapt, regende het ook pijpenstelen, er was niets meer droog toen ik thuiskwam. Wel 38km gedaan aan 122bpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
argro schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:41:
Ik kan mij daar redelijke een uurtje op vermaken, muziek aan, rlv video er op.
Moet me zelf altijd wel een doel stellen. Anders ga ik freewheelen en dan ben ik er snel klaar mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
TheLemon schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:19:

Ik wil sowieso nog een nieuwe wielset als upgrade van mn standaard shimano 'WHR nogiets' (oid). Zat te denken aan een fulcrum Racing 5. En dan de oude shimano set voor de tacx (alleen achter velg) voor op de tacx.

Wat betreft de cassette. Wellicht dat ik mijn huidige cassette (nu ong 3k gereden) gebruik voor op de tacx. Ik weet dat op de tacx snelheid niet belangrijk is, maar afstand bijhouden is wel lekker als je een bepaald trainingsdoel hebt. En volgens mij gaat dit alles makkelijker als je een volledige cassette hebt op de tacx.
Maarja heb 0,0 ervaring op een tacx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Griffin schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:47:
[...]

Wat betreft de cassette. Wellicht dat ik mijn huidige cassette (nu ong 3k gereden) gebruik voor op de tacx. Ik weet dat op de tacx snelheid niet belangrijk is, maar afstand bijhouden is wel lekker als je een bepaald trainingsdoel hebt. En volgens mij gaat dit alles makkelijker als je een volledige cassette hebt op de tacx.
Maarja heb 0,0 ervaring op een tacx.
Op de Tacx schakel ik ook op de fiets zelf en niet de weerstandsknop van de Tacx. De weerstand van de Tacx staat altijd op standje 4 of 5. Die stand komt m.i. aardig overeen met omstandigheden buiten. Mijn snelheidsmeter zit in mijn achterwiel en zodoende houdt ik op de Tacx ook afstanden bij. Ik rijd op cadans en hartslag, maar een bepaalde afstand is wel het doel. Natuurlijk zegt het weinig, maar het is voor mij motiverender om naar bijvoorbeeld 40km toe te werken, dan naar 90 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
De afstand die je op een Tacx aflegt is heel simpel, namelijk 0 :P. Het zegt dus helemaal niets. Je kunt veel beter uren tellen. Maar goed, als het voor jou werkt, werkt het voor jou. Persoonlijk doe ik op m'n spinner vooral klimtraining en dan zijn km's sowieso niet zo relevant.

Gewone bandjes worden trouwens zeer glad na gebruik op de Tacx (zelfs na één keer) dus die moet je absoluut niet op de weg gebruiken. De wat oudere Tacx-snelspanners mag je trouwens ook niet op de weg gebruiken, de nieuwere wel.

[ Voor 17% gewijzigd door havana op 12-04-2012 12:44 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Net afspraak gemaakt bij een vriend om zaterdag even te kijken naar de fiets afstelling en mijn zit. Dat is 30km van mijn huis vandaan, dus daarna nog lekker stukje fietsen. Hoop zaterdag weer richting de 100km te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Laatst online: 14:40

RedFox

Heb je een OV ofzo?

TheLemon schreef op woensdag 11 april 2012 @ 23:49:
[...]

Wat voor cassette is dat dan? Ik heb het al gebruikt op Shimano 105 (5600 en 5700), Tiagra (4600), Ultegra (6700), SLX, Deore LX (oud), Sram 9-speed cassettes (oud en nieuwer spul).
Een 5600, maar volgens mij wel met een kleinere sluitring dan normaal. De sluitring van m'n nieuwe 5700 cassette was in ieder geval een stukje groter dan degene die erop zat. Die nieuwe paste dan ook niet op de body van mijn wiel, dus maar weer de oude gebruikt.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
havana schreef op donderdag 12 april 2012 @ 12:42:
De afstand die je op een Tacx aflegt is heel simpel, namelijk 0 :P. Het zegt dus helemaal niets. Je kunt veel beter uren tellen. Maar goed, als het voor jou werkt, werkt het voor jou. Persoonlijk doe ik op m'n spinner vooral klimtraining en dan zijn km's sowieso niet zo relevant.
Kilometers zijn inderdaad weinig relevant, vandaar dat ik ook let op cadans en hartslag tijdens het Tacxen. Ik gebruik de kilometers als een soort doel. Hier had ik ook tijd kunnen gebruiken, maar dat is minder makkelijk te verrekenen met buiten fietsen. Als ik buiten ga fietsen reken ik sowieso in kilometers omdat dat veel makkelijker te plannen is. Vanuit trainingsoogpunt zou ook daar tijd logischer zijn, maar dat plant lastig. Opgeteld werkt het voor mij dus het meest prettig wanneer ik alle trainingsarbeid in kilometers uitdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

argro schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:30:
[...]
Kilometers zijn inderdaad weinig relevant, vandaar dat ik ook let op cadans en hartslag tijdens het Tacxen. Ik gebruik de kilometers als een soort doel. Hier had ik ook tijd kunnen gebruiken, maar dat is minder makkelijk te verrekenen met buiten fietsen. Als ik buiten ga fietsen reken ik sowieso in kilometers omdat dat veel makkelijker te plannen is. Vanuit trainingsoogpunt zou ook daar tijd logischer zijn, maar dat plant lastig. Opgeteld werkt het voor mij dus het meest prettig wanneer ik alle trainingsarbeid in kilometers uitdruk.
Zeker als je speciale software of internetsite gebruikt om tracking te doen. Hiervoor heb je quasi altijd een afstand nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
FMS schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:06:
Dat Aldi spul, is het Shimano only, of werkt het ook met Campa onderdelen? Zou fijn zijn als ik nog wat gereedschap op mijn studentenkamer had liggen. Anders moet ik telkens naar het ouderlijk huis om te sleutelen.
Ik zag vandaag trouwens reclame voor de Utrecht Giro classic 2012 (oid). Is dat wat? Heeft men het wel eens gereden?
Wat betreft de Classico Giro Utrecht: willy1986 in "Het grote wielrenervaringentopic - Deel 16" en de reacties daaronder. Ik ga hem iig niet rijden... 35 euro voor een tourtje vind ik teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb ook mijn oude R500 achterwiel tot tacxwiel gepromoveerd :) cassette is nog vrij goed, op de grootste kransjes na. De band die er op ligt is een Conti ultrasport die ik nog had liggen, die mag van mij wel verslijten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Bestel de tacx band maar vast, 4 keer tacxen en die band is weg. Dan gaat ie slippen en daarna raakt ie gewoon lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54936

MrAngry schreef op donderdag 12 april 2012 @ 19:15:
Bestel de tacx band maar vast, 4 keer tacxen en die band is weg. Dan gaat ie slippen en daarna raakt ie gewoon lek.
Dit valt bij bij ontzettend mee. Ik heb een paar Vittoria Rubino banden nu al twee seizoenen op de tacx en zo nu en dan ook buiten gebruikt. Nu zijn dit ook erg harde trainingsbanden en ik hoor vaker dat mensen deze als tacx band gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Eigenlijk natuurlijk belachelijk dat we het half april over Taxcen enzo hebben! Dat is een onderwerp voor ergens in oktober ofzo :P

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 19:27
Cassettes slaan inderdaad nergens op, dat je voor een 12-23 naar Ultegra moet, maar 't zal Shimano wel meer geld opleveren. Ik heb inmiddels geleerd gewoon de losse tandjes te vervangen waar ik het meest op rijd, dan gaat ie 2 keer zo lang mee voor 1,5 keer de prijs. Overigens rijd ik hele jaar al met een 11-21 omdat ik de Dura Ace 19-21 voor een prikkie kon kopen, de rest is gewoon opgebouwd uit 105/Ultegra tandjes. Geweldig bereik met 38 tand vóór, tussen 25 en 42km/u "traploos" en zonder buitenblad. Nét iets prettiger dan de 12-23 vind ik.

Ik ga definitief helemaal over op KMC ketting, de CN6600 van Shimano verslijten veel te snel, na 1,7k ging ie over de 1,0 op de kettingslijtagemeter (BBB). Afgelopen maand KMC erop gezet en 2,5k verder en 0,75 op de meter wil er nog steeds niet in vallen! Nu heeft ie met dat prachtige weer natuurlijk wel een stuk minder te lijden gehad, maar toch. Ik ga er maar eens stuk of 10 bestellen, nu die prijzen in Dld nog rond de 20 euro zijn, ik zie de prijzen vlotter stijgen dan de inflatie afgelopen jaren.

Nou, jullie gebabbel over Gran Canaria werpt zijn vruchten af, ook een week geboekt. Spotgoedkope retourvlucht gevonden, bungalowtje aldaar en fietsen huren bij Free Motion en je bent bijna goedkoper uit dan een week thuis verblijven :P Heb er zin in, hopelijk niet te warm daar eind mei. Ik ga jullie routes uit 't vorige topic allemaal bekijken, dank daarvoor alvast :*)

Begin maart Joe No Flats binnenbanden aangeschaft en gemonteerd. Helaas afgelopen week lek. Klein rond gaatje, 't spul was verhard op de plek van de lek, maar er net naast i.p.v. op. Het had zich even gedicht merkte ik, nog 200meter mee gefietst maar was al bijna te zacht en werd "weer" lek. Werkte dus niet in dit geval. Schijnt erg goed te werken op de MTB, maar voor de racefiets kon ik bar weinig reviews vinden. Mijn ervaring is dus niet al te best op basis van 1 lek na 1 maand :P Overigens is een bandje verwisselen niet zo'n crime, maar dat gevoel is wel erg afhankelijk van je materiaal. Nu met CXP33 velg is het een peuleschil om met de hand de buitenband eraf te wippen en is het verwisselen dus met een minuutje gebeurd. Ik heb voor deze velgen kennelijk altijd de "grote maat" velgen gehad waarbij ik verplicht lichters moest gebruiken, anders kreeg je de buitenband er nooit en te nimmer af. Op basis van die ervaring kan ik zeggen dat dat een erg belangrijke factor is om te weten vóórdat het veel gehoorde argument kan geven: "ach, zo erg is het verwisselen niet, hoe vaak gebeurt het nou?" Nee, nu maak ik er geen punt meer van, echt een peuleschil, voorheen was het altijd een crime!

Deze maand tot nu toe stuk minder km gemaakt, veel rustdagen, maar ook een erg hoog maandgemiddelde. Afgelopen week de 5k ook gepasseerd voor dit jaar en niks meer gesloopt aan de fiets sinds de winter is afgelopen ;) ; gaat de goed kant op :)

Aanrijding is altijd klote. Succes! En toch zit daar ook altijd een stukje schuld bij jezelf, althans zo denk ik. Want je zegt zelf al, nat en kon niet meer remmen. Daar had je vooraf aan kunnen denken :P Ervan uitgaande dat het een kruising was waar jij voorrang had. Genoeg situaties waar je er weinig aan kunt doen. Ik heb het toevallig bijgehouden de afgelopen 3 weken, op mijn woon-werk heb ik 6 aanrijdingen gehad als ik niet had ingegrepen, maar wel voorrang had. Collision-course principe waarbij de auto mijn weg kruisde en géén voorrang gaf of een noodstop maakte zodat ik er nog half voorlangs zou kunnen, waarbij ik natuurlijk al lang stil stond. En ik rem opzettelijk op het laatst, zodat de automobilist zich hopelijk het laplazerus schrikt als ik dan collission course rijd op zijn portier en op 50cm voor de auto stop. En verder rijd ik dan stoicijns weg, zonder hoofdschudden of gebaren want dat werkt alleen averechts naar mijn mening. Schuldgevoel zo groot mogelijk maken bij de dader. Heb ik trouwens alleen last van op woon-werk, want daar moet ik nu éénmaal 14km door de bebouwde kom per dag, met eigen ritjes kom ik zelden in die situatie door de gekozen route uiteraard.
havana schreef op donderdag 12 april 2012 @ 20:51:
Eigenlijk natuurlijk belachelijk dat we het half april over Taxcen enzo hebben! Dat is een onderwerp voor ergens in oktober ofzo :P
Eensch! Voor mij nooit meer een Tacx, wat een enorme prutsers zijn het bij hun software team en hun (toegegeven) fouten op de juiste manier afhandelen kunnen ze ook al niet. En ondanks het matige weer, schuif die Tacx de kast in en ga het asfalt op zeg, komaan! O-)

[ Voor 5% gewijzigd door dinkelover op 12-04-2012 21:03 ]

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Wordt de fiets nat, = poetsen ;) en wou de voetbal niet missen . Zaterdag weer een mooie ronde buiten maken, toch een heel stuk fijner dan de tacx. Hopelijk krijg ik een maat van me ook mee, hij heeft mij aan het wielrennen geholpen, maar is het afgelopen jaar zelf nauwelijks aan het fietsen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gisteren voor de laatste keer een training op de fiets. Morgenvroeg gaan de fietsen de container in!

35,51km, 130bpm, 26gemiddeld, lekker opbouwend, niet nat geworden. Enkel spijtig dat enkel de cadansmeter werkte en het dingetje aan het voorwiel niet, dus geen afstand of snelheid kunnen aflezen, enkel achteraf op de GPS, en die telt door als je stilstaat. Ook nog eens thuisgekomen en pas na 3min afgezet, dus waarschijnlijk zal het tussen 27-28 gemiddeld zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberKieken
  • Laatst online: 08-05-2024
Gisteren het lidl-koffertje ook maar gaan halen n.a.v. de positieve reacties hier; had eigenlijk niet verwacht dat de promo's in Belgie en Nederland dezelfde zouden zijn, maar blijkbaar toch wel :)
Heb ook een busje W5 ketting-spray meegenomen, iemand die weet of die een beetje deftig is? Zal het dit weekend sowieso wel zelf ondervinden waarschijnlijk maar het was nog geen 2 euro, daar kan je geen buil aan vallen imho.

[ Voor 19% gewijzigd door CyberKieken op 13-04-2012 08:27 . Reden: beetje anders verwoord... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
CyberKieken schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 08:10:
Gisteren het lidl-koffertje ook maar gaan halen n.a.v. de positieve reacties hier; had eigenlijk niet verwacht dat de promo's in Belgie en Nederland dezelfde zouden zijn, maar blijkbaar toch wel :)
Heb ook een busje W5 ketting-spray meegenomen, was nog geen 2 euro, daar kan je geen buil aan vallen imho. Iemand hier ervaring mee?
Geen ervaring mee, maar een spray komt ook veel aan de buitenkant van de ketting te zitten (waar het niet veel doet behalve vuil oppikken). Dus na het sprayen misschien even een doekje erlangs. Weet verder niet hoe goed het is en of het vuil blijft plakken. Kwestie van proberen.

Gister ben ik weer stukje gaan fietsen en droog gebleven, helaas was de weg wel vochtig dus fiets beetje vies maar zaterdag na lange rit word de fiets schoon gemaakt.
Zaterdag gaan we ook over de 1k km van dit seizoen (staat nu op 980).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberKieken
Testen was inderdaad de bedoeling, tenzij er hier iemand had geroepen "OMG NO, niet gebruiken, je fiets valt uit elkaar dan" (alhoewel ik dan ook wel extra nieuwsgierig geworden zou zijn :D).

Beetje aan het balen van het rotte weer, wou wel gaan fietsen maar aangezien ik bij het lopen al verrast was door een hagelbui eerder deze week, toch maar het fietsen tot dit weekend uit gesteld... Voordeel is dat ik dan ineens mijn nieuwe schoenen en pedalen (want nu staan er oude SPD's van de vorige eigenaar op de fiets) die daarnet toegekomen zijn, kan monteren en testen. Zo komt dat lidl-setje hopelijk ineens van pas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Vorige week zondag met de fiets naar mijn ouders gereden.
http://app.strava.com/rides/6392573

Ik denk die pik ik volgende week wel even op in de pauze, ik werk daar in de buurt. Hele week echter zo druk gehad dat ik iedere avond als ik terug naar huis reed, me pas bedacht dat ik het weer vergeten was. En vandaag is pappadag, dus ook weer geen tijd om dat ding op te halen, weekend ligt ook moeilijk qua planning. Shit. Had vanavond ff willen tacxen (Tacxen in april? Ga naar buiten.. Jaja, maar 1. donker, 2. niemand thuis die dan op de kinderen let).

Misschien maar wat krachttraining doen. Heb nog wat dumbells van vroeger op zolder liggen :P

Iemand een linkje naar dat Lidl setje trouwens, kan het niet vinden op de Lidl site :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberKieken
@Ultrasub, op de Belgische site staat het nog: http://www.lidl.be/cps/rd...be/hs.xsl/index_48032.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Dank je CyberKieken! Maar eens gaan kijken of ik dat nog ergens kan scoren :)

Flinke lap tekst over krachttraining en langzame/snelle spiervezels:
http://www.kiwinederland....raining%20wielrenners.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 08:17
Oh, ik had even vlug gekeken op de belgische site, maar er over gekeken. Ik dacht dat het enkel NL was. Misschien ga ik er dan ook maar 1tje halen. Heb zelf vrij weinig gerief, en wat ik heb is voornamelijk van men ouders. En gezien ik over twee maand het huis uit trek, kan ik het wel goed gebruiken.
Bedankt voor de tip + link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
willy1986 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 18:58:
[...]

Wat betreft de Classico Giro Utrecht: willy1986 in "Het grote wielrenervaringentopic - Deel 16" en de reacties daaronder. Ik ga hem iig niet rijden... 35 euro voor een tourtje vind ik teveel.
Er zit wel een shirt bij, vind het shirt best mooi en kwalitatief gewoon goed spul. Dus die 35 euro valt best mee (helemaal als je het vergelijkt met aan AGR waar je 40 euro voor betaald, en daar krijg je nauwelijks iets voor)
Pagina: 1 2 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.