Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 103 Laatste
Acties:
  • 426.225 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:13
Sowieso, mijn fiets (of meestal onderdelen ervan) gaan naar de LBS als er iets kapot is wat ik niet zelf kan maken (spaak, slag, shifter) of te lui voor ben. Maar als je weer gaat fietsen in het voorjaar is er toch niets kapot? Lucht in de banden, vet op ketting en gas op die lolly.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-10 22:24
TheCrius schreef op zondag 09 december 2012 @ 19:30:
Hoe doen jullie het na de winter: maken jullie zelf je fiets weer klaar als het mooie weer er aan zit te komen? Of brengen jullie hem voor een beurt bij de fietsenboer?
Hoe ziet het klaarmaken van een fiets voor mooi weer er uit? Het opbergen van de fiets in de winter zorgt er toch niet voor dat de fiets onklaar raakt? Enige zou kunne zijn dat de bandenspanning iets afneemt, maar dat is eenvoudig, zonder tussenkomst van de LBS, op te lossen.

Brengt overigens wel weer in herinnering dat ik mijn fiets nog even moet poetsen na de laatse herfstrit, ergens in oktober.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij is het een moment dat ik de fiets niet gebruik en dat ik hem even kan missen. Verder doe ik veel dingen zelf, maar durfde de lagers van mijn nieuwe fiets zelf niet te vervangen. Wiel goed richten lukt mij ook niet zo goed merk ik met mijn oude fietsen die ik wel zelf helemaal doe. Het is dus niet nodig in de winter, maar wel een handig moment om de fiets even kwijt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-10 17:44
argro schreef op maandag 10 december 2012 @ 18:53:
[...]
Hoe ziet het klaarmaken van een fiets voor mooi weer er uit? Het opbergen van de fiets in de winter zorgt er toch niet voor dat de fiets onklaar raakt? Enige zou kunne zijn dat de bandenspanning iets afneemt, maar dat is eenvoudig, zonder tussenkomst van de LBS, op te lossen.

Brengt overigens wel weer in herinnering dat ik mijn fiets nog even moet poetsen na de laatse herfstrit, ergens in oktober.
Voor mensen verschilt het nogal wat. Ken een paar die laten hem nakijken op speling balhoofd, de lagers van wielen, noem maar op. :) Had hem ook gepoetst vorige week. Hij hing al 3 weken onder het vuil. Zo zie je maar weer zo vaak fiets ik met het mooie weer. :*)

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-10 17:42
Inmiddels mijn eerste fietsbroek binnen voor woon/werk verkeer. Het is de Castelli Sorpasso Bibtight geworden. Sjees wat zit die lekker zeg. Die zeem is echt zoveel beter dan die in mijn korte broek van Bike Gore.

Zit ook na te denken over een helm, ondanks de 17 KM waar ik gemiddeld 25~30 KM/h rij zijn er genoeg idioten die ik tegen kom. Zowel voetgangers die hun neus in de smartphone zitten tijdens oversteken, fietsers zonder licht of automobilisten die gewoon weg geen rekening met je houden (geen knipperlicht bv). Ik heb geen idee waar ik op moet letten bij een helm. Lijkt me ook weer kwestie van gaan passen maar waar moet ik nog meer opletten. Lijkt me tevens wel handig om meteen een muts te kopen voor onder de helm. Iemand wat tips voor me?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:39
Voor een helm geldt vooral: zorg dat ie goed past.

Tips voor aanscaf van een helm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoop gedoe om een stukje letterlijk gebakken lucht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-10 15:19

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 00:55:
[...]

Hoop gedoe om een stukje letterlijk gebakken lucht....
Het is niet allemaal gebakken lucht.
Als je een helm wilt dragen (sommige mensen willen dat niet, maar die discussie is al zat vaak langs gekomen) moet je zorgen dat je een helm hebt die lekker zit en die niet te groot is. (in mijn ogen de enige 'regel' die er is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
TheCrius schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 20:02:
[...]

Voor mensen verschilt het nogal wat. Ken een paar die laten hem nakijken op speling balhoofd, de lagers van wielen, noem maar op. :) Had hem ook gepoetst vorige week. Hij hing al 3 weken onder het vuil. Zo zie je maar weer zo vaak fiets ik met het mooie weer. :*)
Maar is het niet veel nuttiger om gedurende het seizoen een paar keer de afstelling van het balhoofd na te gaan, in plaats van nadat de fiets maanden heeft stilgestaan? Volgens mij gebeurd met een balhoofd niet zo veel als de fiets niets staat te doen, speling ontstaat dan dus ook niet. De noodzaak om dan opeens na de winter dat soort dingen te gaan checken is er dus niet. Hetzelfde geldt voor eigenlijk alles behalve lucht in de banden en misschien een beetje smeer op de ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Wat veel mensen (waaronder ik) in de winter doen is de fiets iets verder uit elkaar halen dan tijdens het seizoen, omdat je er dan meer tijd voor hebt. De (zomer-)fiets kan dan rustig een paar dagen/weken uit elkaar liggen zodat je op je dooie gemakje elk tandkransje, elke kettingschakel etc. kunt reinigen. Ook op plekken als je zadelbevestiging, tussen de voorderailleur etc. kun je dan prut weghalen waar je met een normale poetsbeurt niet goed bijkomt. Beetje nieuwe montagepasta op sommige plekken kan ook geen kwaad. Nieuw stuurlintje erom.
Met een dergelijk grondige beurt eens per jaar, naast je reguliere onderhoud, verleng je de levensduur van veel onderdelen echt aanzienlijk.

Ikzelf vind dat een heerlijke therapie in de donkere dagen. Lekker op zolder, muziekje aan en mezelf weer motiveren voor het volgende seizoen terwijl je zit te kicken op het mooie materiaal. Naar een fietsenmaker gaan mijn fietsen in principe nooit. Die kunnen er nooit de tijd en aandacht aan schenken die ik zelf wel heb. Wat dat betreft ben ik het met Flits Flits eens. Zeker met Sheldon Brown, Youtube en andere sites erbij is er niets wat je zelf niet kan.

[ Voor 7% gewijzigd door TheLemon op 12-12-2012 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Griffin schreef op woensdag 12 december 2012 @ 08:18:
[...]

Het is niet allemaal gebakken lucht.
Als je een helm wilt dragen (sommige mensen willen dat niet, maar die discussie is al zat vaak langs gekomen) moet je zorgen dat je een helm hebt die lekker zit en die niet te groot is. (in mijn ogen de enige 'regel' die er is)
Daar ben ik het niet mee oneens, maar het bovenstaande artikeltje is toch wel zware overkill.....

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
TheLemon schreef op woensdag 12 december 2012 @ 09:55:
Wat veel mensen (waaronder ik) in de winter doen is de fiets iets verder uit elkaar halen dan tijdens het seizoen, omdat je er dan meer tijd voor hebt. De (zomer-)fiets kan dan rustig een paar dagen/weken uit elkaar liggen zodat je op je dooie gemakje elk tandkransje, elke kettingschakel etc. kunt reinigen. Ook op plekken als je zadelbevestiging, tussen de voorderailleur etc. kun je dan prut weghalen waar je met een normale poetsbeurt niet goed bijkomt. Beetje nieuwe montagepasta op sommige plekken kan ook geen kwaad. Nieuw stuurlintje erom.
Met een dergelijk grondige beurt eens per jaar, naast je reguliere onderhoud, verleng je de levensduur van veel onderdelen echt aanzienlijk.
Mijn fiets ligt nu ook uit elkaar in m'n kamer, echt t'is het eerste jaar dat ik op de racefiets zit dus het is nog even uitzoeken hoe alles precies werkt. Ook qua gereedschappen heb ik nog niet alles in huis maar dat komt wel. Genoeg youtube-filmpjes die laten zien hoe het moet.

Ben nu bezig met de ketting, die ligt er nu af om schoongemaakt te worden. Zijn er hier ook fietsers die zo'n apparaatje hebben om de ketting doorheen te halen terwijl de ketting er nog op ligt? Lijkt me wel makkelijker. Anders moet ik zo'n quicklink halen voor m'n ketting (Shimano 10-speed, Ultegra) om 'm d'r makkelijk af te halen en er op te zetten. Elke keer zo'n nieuw pinnetje erin doen vind ik ook niks.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-10 09:14
Quicklinkje gebruiken, vervolgens in een PET-fles met lampenolie of diesel gooien, half uurtje laten weken, flink schudden en dan een paar keer door een oude handdoek halen. Dan blinkt de ketting weer als nooit tevoren. Gebruik geen wasbenzine of terpentine, want dat is veel te aggresief.

Ik heb sinds Gran Canaria overigens niet meer gefietst, want ik ben weer lekker 2x per week aan het schaatsen. Ik moet zeggen, het bevalt me prima. Het geeft een heleboel rust om gewoon 2x per week naar de baan te gaan i.p.v. neurotisch weerberichten te bekijken om gaatjes te vinden om te fietsen. Om over kou lijden nog maar te zwijgen.

[ Voor 38% gewijzigd door havana op 13-12-2012 10:02 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
havana schreef op donderdag 13 december 2012 @ 10:01:
Quicklinkje gebruiken, vervolgens in een PET-fles met lampenolie of diesel gooien, half uurtje laten weken, flink schudden en dan een paar keer door een oude handdoek halen. Dan blinkt de ketting weer als nooit tevoren.
Ik heb 1x geprobeerd de ketting in een PETfles te doen en moet zeggen het werkt wel maar vind het niet heel handig om de ketting eruit te halen.
Wat ik nu doe is, een ovenschaal pakken (heb er 1 speciaal voor weken van fietsspullen), hier een klein laagje lampenolie in en dan de ketting in. Ik beweeg altijd eerst even de ketting en laat m dan 15-30minuten weken en dan de ketting en schaal flink bewegen.
Daarna spoel ik de ketting af en dan goed door een oude doek halen. Nog even zorgen dat deze goed droog is voor je er wat lube (squirtlube ftw _/-\o_ ) op doet.

Aan mijn kant gaat het langzamerhand weer beter. Vorige maand iets te hard van stapel gelopen met thuis wat sport doen icm drukte op werk. Daarom deze maand helemaal niet sporten en dan vanaf volgende maand weer rustig beginnen (zou het ook rustiger moeten zijn op het werk)

• MrAngry
Ik werd ook niet blij van de PET fles, dus ik gebruik nu een oude bidon.

• havana
Oude bidon is ook een goede. Om te weken gebruik ik bakjes van de Chinees.

DIT IS MIJN WEBSITE

• argro
Die fles was bij mij ook geen succes. De ketting werd prima schoon, maar ik moest wel de fles met een mes te lijf omdat de ketting er niet zo makkelijk uit als in ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:44

Harrie

NederVlaming

Ik kwam net deze actie tegen bij fiets! : Vredestein Fortezza Tricomp voor 22.95.

Lijkt me leuke deal, ik denk dat ik daar maar eens langs ga vandeweek.

Alleen nog kiezen welke kleur..

Gewoon zwart
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nKHPbm68CxuhPzZ2QjBMfgnc/medium.jpg

Of wit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7tIP9eKaGKmWYhpGVdK8zp3A/medium.jpg

Of toch rood:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qqaDvMbdSygeBCJT11LL3jgM/medium.jpg

Maar mijn photoshop/Gimp skills zijn zeer beperkt, dus ik betwijfel of deze shops uberhaupt een goed idee geven... Ze zijn in werkelijkheid volgens mij ook niet helemaal gekleurd, maar blijft er een zwarte rand rond de velg zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:42
TheLemon schreef op woensdag 12 december 2012 @ 09:55:
Wat dat betreft ben ik het met Flits Flits eens. Zeker met Sheldon Brown, Youtube en andere sites erbij is er niets wat je zelf niet kan.
Een nieuw wiel spaken? Ik heb wel een een video bekeken maar dat lijkt toch wel iets teveel gedoe. Of vergis is me en valt het wel mee?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Das niet veel lastiger dan zelf een frame in elkaar lijmen, kwestie van youtube en de juiste tools in huis hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik vond het niet heel spannend (één keer gedaan voor een MTB wiel), maar je moet wel durven, een paar tools hebben en veel geduld.
Overigens vind ik een nieuw wiel spaken niet vallen onder onderhoud. Dan nog zou ik dat mijn LBS niet laten doen, je kan prima een handgespaakt wiel kopen voor een schappelijke prijs, waarschijnlijk goedkoper dan zelf doen, omdat je zelf de velg en spaken veel duurder inkoopt.

Binnenkort ga ik het wel doen voor mijn singlespeed project, want ik heb een set vintage Dura Ace naven die ik heel graag wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Harrie schreef op zondag 16 december 2012 @ 11:00:
Ik kwam net deze actie tegen bij fiets! : Vredestein Fortezza Tricomp voor 22.95.

Ken de band niet maar ik heb wel op vredestein gereden in het begin en dit beviel best.
Wat betreft de kleur, een band hoort (in mijn ogen) gewoon zwart te zijn. Wit is leuk en aardig maar word toch weer zwart ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Harrie schreef op zondag 16 december 2012 @ 11:00:

Alleen nog kiezen welke kleur..

Gewoon zwart
[afbeelding]

Of wit:
[afbeelding]

Of toch rood:
[afbeelding]

Maar mijn photoshop/Gimp skills zijn zeer beperkt, dus ik betwijfel of deze shops uberhaupt een goed idee geven... Ze zijn in werkelijkheid volgens mij ook niet helemaal gekleurd, maar blijft er een zwarte rand rond de velg zichtbaar.
De opties zijn:
  • Match the saddle to the bars and the tires to black; or
  • Match the bars to the color of the frame at the top of the head tube and the saddle to the color of the frame at the top of the seat tube and the tires to the color where they come closest to the frame; or
  • Match the saddle and the bars to the frame decals; or
  • Black, black, black
Ik kom dan uit op zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Ik denk inderdaad ook dat zwart de beste optie is. Anders wordt het een beetje té. Een witte gaat sowieso niet wit blijven denk ik inderdaad. Dus die keuze is gemaakt :) * Harrie is zich nu eens in aan het lezen in alle verschillende soorten lubes (dry lube, wet lube, wax.....) en ontvetters...

[ Voor 7% gewijzigd door Harrie op 17-12-2012 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Harrie schreef op maandag 17 december 2012 @ 19:13:
* Harrie is zich nu eens in aan het lezen in alle verschillende soorten lubes (dry lube, wet lube, wax.....) en ontvetters...
Let er op dat dry lube in de regen redelijk snel vergaat. Maar over het algemeen wel de ketting schoner houd. Volgens mij zit het gros hier op het forum op 'Squirt lube' en maken ze de ketting schoon met lampenolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-10 10:08

DeFeCt

je wéét toch

Velominati are just a bunch of hipsters! 8)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Griffin schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 07:46:
[...]
Let er op dat dry lube in de regen redelijk snel vergaat. Maar over het algemeen wel de ketting schoner houd. Volgens mij zit het gros hier op het forum op 'Squirt lube' en maken ze de ketting schoon met lampenolie.
Zoals de naam al zegt is dry lube dus ook voor gebruik bij droog weer. Voor regen heb je wet lube.
Squirt Lube kettingen zou je trouwens niet met lampolie hoeven schoonmaken, water (evt. met afwasmiddel) zou voldoende moeten zijn. Lampolie heb je alleen nodig om olie-achtige smurrie op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVGH
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-10 00:04
@Harrie: bij banden geldt: rood = roze, wit = grijs en zwart = altijd goed. :P Overigens zijn ze maar 19,95€ bij Salden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-10 16:44

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik ook! :) Maar ga 'm maar 1 keer fietsen die dag :+

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
Ik heb voor groep personen kaarten besteld zodat we tezamen starten, maar het geld nog niet terug gestort gekregen. Heb zaterdagochtend rond half 11 besteld. Zou dit betekenen dat ik ze ook heb? :) Of heb je ze echt in de bus?

[ Voor 4% gewijzigd door TheCrius op 18-12-2012 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:10

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Mijn vader heeft ook 2 kaarten gehaald. Voor hem zal het nog even trainen zijn om zo'n afstand te kunnen doen, voor mij is het vooral kijken of ik geen andere ritten rond die tijd heb, maar zal hem anders ook maar eens gaan fietsen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

LVGH schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 12:20:
@Harrie: bij banden geldt: rood = roze, wit = grijs en zwart = altijd goed. :P Overigens zijn ze maar 19,95€ bij Salden.
Thanks voor de tip! Salden is altijd wel erg scherp in hun prijs :) Maar ik heb ook nog een paar Belgische "eco-cheques" liggen, welke we van onze werkgever krijgen om groene aankopen te doen. Fietsbenodigheden horen daar ook bij :*) (Dus als het prijsverschil niet al te groot is, zoals in dit geval, kan ik daar mooi mijn cheques aan op maken)

Ik dacht dat die squirt lube vooral voor MTB's was. Dus ik dacht de finish line dry lube te proberen (de fiets staat voorlopig binnen op de rollen, tot het beter weer wordt). Maar de squirt lube is dan wellicht inderdaad de betere optie. (Anders was dat vast niet de lube die door het gros hier gebruikt wordt)

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie op 18-12-2012 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik gebruik die finish line dry lube, die is idd ook prima. Ik rij toch nooit 3 uur lang door de regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
MrAngry schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:48:
Ik gebruik die finish line dry lube, die is idd ook prima. Ik rij toch nooit 3 uur lang door de regen.
En ook al doe je dat wel is het nog geen extreme ramp, zolang je na het fietsen maar even alles goed schoonmaakt en weer 'lubed'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
Kippenijzer schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 15:53:
Mijn vader heeft ook 2 kaarten gehaald. Voor hem zal het nog even trainen zijn om zo'n afstand te kunnen doen, voor mij is het vooral kijken of ik geen andere ritten rond die tijd heb, maar zal hem anders ook maar eens gaan fietsen :).
Valt best mee hoor, je kan/mag en hoeft niet heel hard dus als je je krachten een beetje spaart. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
TheCrius schreef op woensdag 19 december 2012 @ 08:32:
[...]

Valt best mee hoor, je kan/mag en hoeft niet heel hard dus als je je krachten een beetje spaart. :9
Eens, het duurt meer lang dan dat het fysiek zwaar is. Die ene keer dat ik meegedaan heb vond ik het manoeuvreren tussen slingerende bakfietsen met audio-installaties door een grotere uitdaging dan de afstand. Dat manoeuvreren is mij overigens zo slecht bevallen dat de Elfstedentocht (op de fiets) voor mij bij een keer zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-10 16:44

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

argro schreef op woensdag 19 december 2012 @ 09:27:
[...]
Eens, het duurt meer lang dan dat het fysiek zwaar is. Die ene keer dat ik meegedaan heb vond ik het manoeuvreren tussen slingerende bakfietsen met audio-installaties door een grotere uitdaging dan de afstand. Dat manoeuvreren is mij overigens zo slecht bevallen dat de Elfstedentocht (op de fiets) voor mij bij een keer zal blijven.
Het is dan ook een toertocht waar iedereen aan mee mag doen. Ik ga 'm voor de 6e keer fietsen alweer volgend jaar! Ik vind het meer gezellig dan een uitdaging. En vooral op het eind, met m'n pa, als iedereen stukzit gaan we vooroprijden en stoempen! 8)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:10

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik ben benieuwd hoe mijn vader tegen die tijd is qua 'sportiviteit' en ga anders gewoon de eerste 170KM lekker racen en dan 2-3 uur wachten met een boek ofzo om pa door het laatste stukje heen te slepen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
Kan je stroom opwekken op de racefiets? Ik heb van mijn eigen tacx een testje opgenomen.

YouTube: stroom opwekken op racefiets

Verwijderd

tweakerharrie schreef op woensdag 19 december 2012 @ 23:33:
Kan je stroom opwekken op de racefiets? Ik heb van mijn eigen tacx een testje opgenomen.

Wat een cool project! _/-\o_ Was toevallig afgelopen week aan het denken dathet toch wel zonde is dat er niets met mijn energie gedaan wordt. Als je een efficiëntere generator hebt, is het dan ook mogelijk om op een rustiger tempo stroom op te wekken? Of gaat er altijd en groot gedeelte verloren?

• fsve
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-10 15:29

Cool gedaan! Toevallig heeft m'n oom een nieuwe tacx gekocht waar het tegenwoordig standaard in zit:
http://www.tacx.com/nl/pr...-genius-multiplayer#tab_2

Be reasonable.... do it my way

• MrAngry

Leuk man! Dit is echt zo iets wat elke keer door m'n hoofd schiet als ik in m'n huiskamertje op de pedalen loop te beuken.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Maar ga eens even denken wat je aan vermogen trapt. Dat zal tussen de 200-300W liggen. Dan ben je flink aan het doortrappen. Kijk hoeveel energie er aan weerstand verloren gaat. Dan blijft er misschien genoeg over om een gloeilamp te laten flikkeren :)

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
traguardo heeft gelijk,
Deze manier levert veel zweet op maar weinig stroom. Het was het proberen waard, een betere generator zou enorm schelen. Voor een auto is een kwart PK verlies geen probleem maar voor een mens keihard fietsen.
Mijn ideale ontwerp zou zijn met vliegwiel en goede overbrenging (de generator die ik heb laadt pas bij 3000 toeren p m) maar vooral een betere generator.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Leuk projectje!
Ik weet niet precies hoeveel rpm zo'n dynamo normaal in een auto draait? Maar ik heb het vermoeden dat het toerental nu een beetje te laag blijft, waardoor de spanningsregelaar een grote stroom door de field coil aan het duwen is. In deze situatie is de efficientie waarschijnlijk nog veel lager dan wanneer hij op een nominaal toerental draait. Wat je eens zou kunnen proberen, is om het wieltje op de dynamo te vervangen door een iets kleiner wieltje. Dat is nog een relatief kleine aanpassing.

Andere mogelijkheid zou kunnen zijn de dynamo te herwikkelen met iets meer turns, maar dat is al weer redelijk complex.

Intressant voor dit soort dingen is wellicht ook de "crocodile motor" icm met 6 diodes als een gelijkrichter. Deze zijn wat efficienter, en omdat het roterend deel aan de buitenkant zit, kan dat ineens functie doen als vliegwiel. Nadeel is dat de uitgangsspanning dan niet geregeld wordt, maar linear afhangt van het toerental.. Maar door het aantal wikkelingen zorgvuldig af te stemmen op het toerental en de accu zou dat wellicht kunnen werken.

* Harrie heeft op de TU ooit ook een projectje gedaan waarin we een lood-accu moesten laden met een fiets en een auto alternator, maar daar hebben we dan zelf de spanningsregelaar voor gemaakt. Het team met de hoogste efficientie van trapper naar accu was dan de winnaar :)

(Ik zou hier nog wel even door kunnen gaan met ideen, maar dat zou voor dit topic te ver off-topic gaan...)

[ Voor 10% gewijzigd door Harrie op 20-12-2012 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Vanmorgen de postbode aan de deur, met een klein kerst cadeautje :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QR6LaV88WMH4hoReRjkTMaD0/medium.jpg

Kan ik eindelijk mijn fiets eens een goede onderhoudsbeurt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed startsetje voor basisonderhoud Harrie....
Fiets ophangen of een standaard is ook plezierig, maar hiermee kan het beginnen.

PS, ik heb mezelf voor m'n 60e verjaardag maar eens wat bijzonders kado gedaan en wel een
Chinees custom titanium frame, een ouwelullending dus......
1 van mijn 2 spijkerharde alu frames die me net niet 100% beviel kon ik voor een goede prijs verpatsen en titanium leek me een goed alternatief.
De prijzen voor een titanium standaardframe in het westen beginnen bij 1000€ voor standaardmodellen en daar kon ik niks bij vinden wat me 100% beviel dus ben ik wat gaan googelen en kwam terecht bij
http://www.xacd.com.cn/product.asp?rootcl=3 en daar kan je een op maat gemaakt ding krijgen voor 595 USdollar, wat resulteert in 800 dollar aan huis geleverd.(640€ betaald)
Het is een gok want echte garantie is er niet, maar er is vrij veel goede ervaring te vinden en ik heb de gok gewaagd.
Wordt als het goed is over een week of 3 geleverd, maar dat is met Chinezen afwachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag met een vriend de Rat Penat beklommen. Het was (heel) zwaar na een tijdje niet frequent gefietst te hebben...

Afbeeldingslocatie: http://www.ramacabici.com/altimetrias/ratpenat.PNG

http://connect.garmin.com/activity/253774319
http://app.strava.com/activities/33618569

Distance: 117,73 km
Time: 4:31:31
Avg Speed: 26,0 km/h
Elevation Gain: 1.545 m
Calories: 2.882 C
Avg Temperature: 17,7 °C

... maar het het extreem goede weer was het was wel heel mooi fietsen!

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8354/8299951643_7128fa0180_z.jpg
Cycling in Catalunya by jsprhrmsn.photography, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Jaloers! Ik ga op eerste kerstdag proberen te fietsen, maar het kan eigenlijk echt niet qua weer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem dat ik hier heb dat het vaak redelijk/goed weer is, maar dat ik het tijd technisch niet altijd rond krijg om lange routes te maken. Vandaag dus wel :-) Moe, maar zeer voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAngry schreef op zondag 23 december 2012 @ 18:17:
Jaloers! Ik ga op eerste kerstdag proberen te fietsen, maar het kan eigenlijk echt niet qua weer :(
Om te kwijlen die plaatjes uit Spanje inderdaad.
24 jaar geleden was ik daar ook in de kerstvakantie, maar m'n hoofd stond toen absoluut niet naar fietsen.
Vandaag toch een 45 km in de nattigheid getrapt, ging eigenlijk best okee ondanks de stormachtige wind.
Moet toch eens een spatbordje achter kopen/knutselen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Dit is misschien iets voor je: makkelijk, compact en kost geen kont :P
http://www.fiets.nl/2012/12/21/review-ass-savers-spatbordje/

@Jspr: dat soort beklimmingen doe je toch niet op je fixie mag ik hopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, nu even niet, veel te zwaar. Wellicht in de toekomst als ik weer wat meer getraind heb. Vrienden van mij hebben dat wel gedaan, met heel veel afstappen en zweten....

Er waren ook 3 gasten met triathlon fietsen (3-6000€ per stuk schat ik zo) die er echt helemaal niks van bakten. Wij hebben hun met gemak voorbij gefietst op onze "2e handjes"..... haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-10 21:30

Mex

Er was al een GoT running club op Strava en ik ben zo vrij geweest om een GoT cycling club aan te maken:

http://app.strava.com/clubs/19025

Leuk om elkaars activiteiten te zien, te ontdekken dat er fietsende Tweakers bij je om de hoek wonen etcetc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 10:19
Mex schreef op maandag 24 december 2012 @ 09:11:
.... te ontdekken dat er fietsende Tweakers bij je om de hoek wonen etcetc.
Bijna letterlijk om de hoek dus |:(

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:22

The Legend

*Plop*

Ik wil binnen kunnen blijven fietsen. Een tacx lijkt me niet wat, ook ivm zooi die van mn fiets komt. Zou zoiets wat zijn? www.marktplaats.nl/a/spor...abe740c1b&previousPage=lr

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-10 21:30

Mex

bobsnl schreef op maandag 24 december 2012 @ 09:51:
[...]

Bijna letterlijk om de hoek dus |:(
Grappig om te zien inderdaad.

6 members al, het gaat de goede kant op :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Ook maar de cycling club op strava gejoined Eindhoven +1 :P Afgelopen maanden helaas bijna niet gereden. Heb nogal een vervelende knie blessure opgelopen met een val op het ijs tijdens een shorttrack schaats training. Laatste maanden alleen rustig schaatsen verder geen andere sporten.
Misschien toch maar weer wielrennen weer oppakken kijken hoe dat nu gaat.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsnl
Toch wel leuk, 3 uit Eindhoven/Veldhoven. Wellicht komen we zo nog op wat leuke routes of stukken. Ik ben altijd wel op zoek naar mooie stukken verkeersluw wegdek (en nog steeds die klim van 5-10% in regio Eindhoven, maar díe kan ik vast vergeten)

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:22

The Legend

*Plop*

Bij het schoonmaken van m'n fiets zag ik dat een behoorlijk aantal spaakgaten van m'n achterwiel zijn gescheurd. Dat gaat vast niet lang meer goed. Ik ga nu in de winter toch voor een Tacx. Is een stuk goedkoper dan een spinbike, en makkelijk op te bergen.

Als ik in het voorjaar weer buiten ga fietsen moet ik toch een nieuwe set wielen denk ik. Ik ben 2 meter lang en afhankelijk van de hoeveelheid kilometers die ik maak :P tussen de 105 en de 115 kilo. Een willekeurig setje wielen zal mij dus niet houden vermoed ik. Nu zag ik in dit topic de Mavic CPX33 langskomen. Zou zo'n setje wat zijn? Mavic CXP 33 / Shimano Ultegra.

Ik rij nu nog een goedkope fiets, maar mocht ik in de toekomst een nieuwe fiets willen, dan kan ik de wielset natuurlijk over (laten) zetten toch?

Zou de Shimano 105 variant voor mijn gewicht ook prima zijn? Ik hoef niet persé Ultegra, zolang de wielen/naven/spaken maar heel blijven :) Mavic CXP 33 / Shimano 105.

[ Voor 26% gewijzigd door The Legend op 27-12-2012 16:07 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• argro
The Legend schreef op donderdag 27 december 2012 @ 15:38:

Ik rij nu nog een goedkope fiets, maar mocht ik in de toekomst een nieuwe fiets willen, dan kan ik de wielset natuurlijk over (laten) zetten toch?
Ja, tenzij je een switch maakt van Shimano naar bijvoorbeeld Campa. Dan zit je met een niet compatible body, al is daar, in de vorm van en andere body, ook wel een mouw aan te passen, maar dat is enigszins kostbaar.

Verwijderd

Mex schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:06:
[...]

Grappig om te zien inderdaad.

6 members al, het gaat de goede kant op :9
7, ik heb mij net ook aangemeld :)

Verwijderd

[b][message=39500155,noline]
KNIP
. Een willekeurig setje wielen zal mij dus niet houden vermoed ik. Nu zag ik in dit topic de Mavic CPX33 langskomen. Zou zo'n setje wat zijn? Mavic CXP 33 / Shimano Ultegra.

Zou de Shimano 105 variant voor mijn gewicht ook prima zijn? Ik hoef niet persé Ultegra, zolang de wielen/naven/spaken maar heel blijven :) Mavic CXP 33 / Shimano 105.
Die wielsetjes zijn prima voor de zwaardere rijders en verschil tussen 105 en Ultegra is er IMO niet.
Mocht je toch nog problemen krijgen door spaakbreuk of gescheurde velgen, wat ik niet verwacht, dan zijn deze wielen makkelijk te repareren en/of te upgraden door sterkere spaken/velgen.
Wel van belang bij deze Shimano naven is ze meteen na aankoop te voorzien van ruim vet in de lagers en goed af te stellen, dat gebeurt bij Shimano meestal slecht en dan lopen ze snel kapot.
Goed afgesteld (met een miniem spoortje speling) gaan die dingen een half leven mee.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2012 20:22 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:53
The Legend schreef op donderdag 27 december 2012 @ 15:38:
Bij het schoonmaken van m'n fiets zag ik dat een behoorlijk aantal spaakgaten van m'n achterwiel zijn gescheurd. Dat gaat vast niet lang meer goed. Ik ga nu in de winter toch voor een Tacx. Is een stuk goedkoper dan een spinbike, en makkelijk op te bergen.

Als ik in het voorjaar weer buiten ga fietsen moet ik toch een nieuwe set wielen denk ik. Ik ben 2 meter lang en afhankelijk van de hoeveelheid kilometers die ik maak :P tussen de 105 en de 115 kilo. Een willekeurig setje wielen zal mij dus niet houden vermoed ik. Nu zag ik in dit topic de Mavic CPX33 langskomen. Zou zo'n setje wat zijn? Mavic CXP 33 / Shimano Ultegra.

In de tijd dat ik 120+ woog kreeg ik die CXP33's ook niet stuk. De frames braken wel als luciferhoutjes :( En die de crosser heb ik nog steeds die CXP33 zitten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-10 15:24
Ik heb mezelf gisteren getrakteerd op een nieuw zadel, Toupe RBX van Specialized. Bij thuiskomst zag ik dat het nieuwe zadel zo'n 3cm korter is. Maakt dat iets uit? Breedte klopt wel met huidige zadel (en is bovendien gemeten in de shop).

Overigens nog altijd last van nasleep van tweede liesbreuk operatie. Kan nog altijd niet fietsen :(

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind een lang zadel persoonlijuk heel plezierig omdat het op verschillend terrein en situaties varieren van positie mogelijk maakt, het kan iets uitmaken wat mij betreft
Lengte kan ook alleen aan de punt en achterkant zitten (zoals bij Fizik) en dan maakt het voor de bewegingsruimte misschien niet uit.
Een misschien wil je wel helemaal niet schuiven, kan ook, het is allemaal persoonlijk
Eigenlijk ben ik er na 36 jaar nu pas achter wat mijn type zadel is:lang, hard en vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 08:35:
Nee, nu even niet, veel te zwaar. Wellicht in de toekomst als ik weer wat meer getraind heb. Vrienden van mij hebben dat wel gedaan, met heel veel afstappen en zweten....

Er waren ook 3 gasten met triathlon fietsen (3-6000€ per stuk schat ik zo) die er echt helemaal niks van bakten. Wij hebben hun met gemak voorbij gefietst op onze "2e handjes"..... haha
Die gasten met hun triathlon fietsen zijn waarschijnlijk triatleten, tot half maart trainen zij enkel op lage hartslag... logisch toch dat je hun inhaalt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 19:46:
[...]

Die gasten met hun triathlon fietsen zijn waarschijnlijk triatleten, tot half maart trainen zij enkel op lage hartslag... logisch toch dat je hun inhaalt O-)
Hellingen tussen de 7-23% neem je niet met een lage hartslag denk ik......... ;-)

In de afgelopen weken nog het een en ander aangeschaft aan fietskleding. Ik ben langzamerhand mijn Decathlon uitrusting aan het upgraden naar beter/fijner spul.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8218/8318879121_707a15a6ab_n.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8359/8319939392_6e1100bb9a_n.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8075/8318880673_ac4eb734ac_n.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8212/8318879651_d275c47556_n.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8491/8318880845_927880123f_n.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8072/8319940262_f7bde34bce_n.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8360/8319941034_69ecec97aa_n.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8502/8301049044_b8b8757b70_n.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8079/8299996877_a14fc79a73_n.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8072/8301049556_248979fcd3_n.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8081/8318880241_21d2f9a7c1.jpg

Ja ik weet het, ik heb een voorkeur voor Italiaans, en dan met name Castelli :o

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2012 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsnl
Ik kan je alleen maar gelijk geven. Goede kleding is zijn geld wel waard en eerlijk is eerlijk. Castelli is mooi en zit geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-10 17:59

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Zojuist het 34-tands binnenblad van mijn 105 compact crankstel met 110mm steek vervangen door het Ultegrablad van 7.95 van Bike Components. Werkt uitstekend, gewoon precies hetzelfde blad eigenlijk. Ik merk nu alleen wel dat ik steeds vaker op de buitenste kransjes van mijn cassette rijdt. Misschien toch maar eens zoeken naar een 38-tands binnenblad.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-10 15:24
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 17:55:
Ik vind een lang zadel persoonlijuk heel plezierig omdat het op verschillend terrein en situaties varieren van positie mogelijk maakt, het kan iets uitmaken wat mij betreft
Lengte kan ook alleen aan de punt en achterkant zitten (zoals bij Fizik) en dan maakt het voor de bewegingsruimte misschien niet uit.
Een misschien wil je wel helemaal niet schuiven, kan ook, het is allemaal persoonlijk
Eigenlijk ben ik er na 36 jaar nu pas achter wat mijn type zadel is:lang, hard en vlak.
Ik heb de zadels nog even vergeleken en het verschil lijkt vooral aan de achterzijde gemaakt te worden (gezien vanaf het breedste punt). Net toch een uurtje kunnen fietsen en het nieuwe zadel heeft een goede eerste indruk achtergelaten.

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedScorpion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-10 18:55

RedScorpion

is geen rooie rakker

Eindjaarsbonus goed besteed Jspr, ziet erg netjes uit.

"Was ik maar rijk en niet zo knap, zou het leven een stuk gemakkelijker maken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mark de man schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 13:34:
Zojuist het 34-tands binnenblad van mijn 105 compact crankstel met 110mm steek vervangen door het Ultegrablad van 7.95 van Bike Components. Werkt uitstekend, gewoon precies hetzelfde blad eigenlijk. Ik merk nu alleen wel dat ik steeds vaker op de buitenste kransjes van mijn cassette rijdt. Misschien toch maar eens zoeken naar een 38-tands binnenblad.
Een 34 van een compactcrankstel is natuurlijk ook niet bedoeld om op vlak terrein te gebruiken........

Ik kwoot hier de een of andere mafketel op een ander forum:
[quote]
Laat ik eens de achtergrond van 50x34 toelichten:
Met de groei van de populariteit van het reezviedzen kwamen steeds meer volksstammen erachter dat standaard rennersverzetten minder geschikt zijn om wat te toeren ,solo te rijden of bergop te rijden, de snelheden zijn te laag.
Standaard was vroeger 52x42 en 13-18 achter, ik heb zelfs nog een fiets gehad waar 52x48 op zat...
De oplossing werd eerst gezocht in een extra tandwieltje voor , de triple was geboren.
Die had wat nadeeltjes en reezviedzsnobs vonden het lelijk.
Men kwam op het geweldige idee om een crankstel te maken waar een extra klein voorblaadje op paste voor de bergen, en dat kan DAAR ook best voldoen.
Het nadeel van een 34 in combinatie met een 52 of 50 is dat er een enorm gat zit in het midden, men heeft verzuimd dat te voorkomen door ook een klein buitenblad te monteren, dat zou immers consequent zijn.
Slappe fietser> kleine voorbladEN> =consequent.
Mooi zou dan iets als 46x34 en achter 13-27 zijn , daar kan de vrijetijdsviedzer bijna alles mee aan.
Het probleem is dus het hinken op 2 gedachten:
1-Klein verzetje voor de bergen
2-Groot buitenblad voor de reezviedzpolietsie

Past gewoon niet bij elkaar op 1 rijwiel, vindt men het rijden op de 50 even bezwaarlijk (wegens tegenwind of zo) dan is de 34 geen goed alternatief want je blijft schakelen.
1 Van m'n rijwielen heeft een compactcrankstel en daar zit ofwel 50x 42 op ofwel 46x34 (Belgie)

Voellu?
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 20:24:
[...]

Hellingen tussen de 7-23% neem je niet met een lage hartslag denk ik......... ;-)

In de afgelopen weken nog het een en ander aangeschaft aan fietskleding. Ik ben langzamerhand mijn Decathlon uitrusting aan het upgraden naar beter/fijner spul.
Ziet er netjes uit! Lokt mij ook weer om eens wat beters te kopen. Fiets nog steeds met het instapspul van twee/drie jaar terug, toen ik begon met fietsen. Op zich niets mis mee, maar het oog wil ook wel eens wat en het schijnt ook beter te dragen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het meeste van Castelli via www.all1sport.com gekocht. De prijzen zijn daar nog acceptabel, alleen eenmaal verkocht leveren ze het niet meer (wel irritant als je iets wil en ze hebben je maat niet meer). Maar ik heb het nu ook gemerkt: goede kleding maakt een rit heel wat aantrekkelijker.

Deze ochtend vroeg vertrokken omdat ik rond 11:00 thuis wilde zijn. Het was fris en soms koud in de schaduw (5,1 graden gemiddeld).

http://connect.garmin.com/activity/255738310
http://app.strava.com/activities/34739593

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8351/8326019298_43ae9387eb_z.jpg
Cycling in Catalunya by jsprhrmsn.photography, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2012 @ 20:17:
[...]

Die wielsetjes zijn prima voor de zwaardere rijders en verschil tussen 105 en Ultegra is er IMO niet.
Mocht je toch nog problemen krijgen door spaakbreuk of gescheurde velgen, wat ik niet verwacht, dan zijn deze wielen makkelijk te repareren en/of te upgraden door sterkere spaken/velgen.
Wel van belang bij deze Shimano naven is ze meteen na aankoop te voorzien van ruim vet in de lagers en goed af te stellen, dat gebeurt bij Shimano meestal slecht en dan lopen ze snel kapot.
Goed afgesteld (met een miniem spoortje speling) gaan die dingen een half leven mee.
Is dat ruim van vet voorzien van de lagers een klus die iedereen kan doen? Openschroeven zou me wel lukken, maar hoe weet je nou hoe hard die weer dicht gedraaid moet worden?

Als je hem te hard dichtdraait zijn je kogeltjes immers zo naar de mallemoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Volgens mij zijn die shimano 105 en ultegra hubs niet echt bedoel om zelf te servicen, maar meestal draai je hubs vast met dezelfde moer als waarmee je speling elimineert. Voordat je de boel kapot draait kan je wiel dus al niet meer draaien, wijst zich meestal vrij intuitief: speling weg = vast genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Shimano naven zijn juist heel gemakkelijk te servicen, waarom zou je anders cup+conus nog maken , het is duurder te fabriceren dan een gat uitdraaien en er elcheapo industrielagers in plempen zoals de standaard is geworden.
Platte naafsleutels (2x 13/14 en 2x 15/16) heb je wel nodig maar die kosten weinig.
Aan 1 kant de borgmoer van de conus losdraaien (daarom heb je 2 sleutels per maat nodig) , conus+borgmoer van de as en de as eruit.
Ruim vet erin en de conus+moer weer op de as.
Zo afstellen dat er net minimale speling voelbaar is, vrijwel niets dus en de naaf soepel loopt.
De minimale speling wordt in gebruik opgeheven door de snelspanner.
Speling geheel eruit zou goed zijn als er geen compressie op de as zou komen.
Doe je dit goed dan heb minstens 2 jaar geen omkijken naar zo'n naaf , tenzij er met een hogedrukspuit water in gespoten wordt.
De sealing is tegenwoordig zo goed dat er bij norrmaal gebruik vrijwel geen onderhoud meer nodig is, controle op speling is 2 seconden werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fietsjaar zit erop hier. 9830 kilometer op de racer.

Mooiste tochten (denk ik):
  • Dolomietenmarathon. Achteraan gestart, veel te druk in het begin (Campalongo 5 km/h op het tellertje zien staan...), na eerste 2 klimmen wat meer kunnen doorrijden, Giau overleefd, laatste afdaling keihard afdalen, finishen in 6:12.
  • 170 kilometer door de Achterhoek. Prachtige omgeving, enorm rustig qua verkeer, 25 graden en laatste 2 uur regen, harde wind en onweer. Hou ik van.
  • Trio-triatlon Deil, ik was de fietser. 43 km met 39 gemiddeld afgeraffeld, daarmee 3e geworden.
Hoofddoel 2013 tot nu toe: Trophée de l'Oisans (Vaujany, Prix des Rousses, Marmotte en Grimpée de l'Alpe).
Laatste twee in 2010 al eens gereden. La Marmotte was destijds m'n eerste cyclo. Na deze tochten heb ik het de komende x jaren wel gehad met de Alpe d'Huez :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Vandaag even rondbellen voor een Tacx (reserveren) en dan zaterdag ophalen. Afgelopen maanden gaat het steeds beter met mn gezondheid en begin van 2013 is begin van heropbouw van sporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
4500km voor het jaar. Ben ik redelijk tevreden mee, maar het kan zeker meer, want bijna alles is gefietst van maart tot begin juni. Dit jaar ga ik voor de 5000+
Mooiste tocht was by far een poging tot Marmotte die uiteindelijk een herbeleving werd van de legendarische touretappe uit 1998 croix de fer - telegraph - galibier - les2alpes (Pantani)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-10 09:40

Pelle

🚴‍♂️

Ik heb totaal 5044km weggetrapt in 2012, waarvan 1200km niet echt sportief rijdend was (maar op de gewone fiets of gewoon < D1 op de racefiets).

De helft van alles heb ik in mei, juli en augustus gereden (gemiddeld zo'n 850/maand). Ik hoop er dit jaar nog zo'n 1000km bovenop te kunnen gooien, en ook eens wat toertochten mee te pakken, en eens serieus wat heuvel- of bergachtig gebied op te zoeken. Op een avondje 17x de Van Brienenoord pakken is toch wat anders dan een dagje Zuid-Limburg, de Ardennen of wellicht zelfs de Alpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vergeet de Vogezen niet als extra en mooie tussenstap. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ben geëindigd op iets meer dan 8500 km. Niet slecht voor een jaar waarin ik voor het eerst vader ben geworden :) Vanaf Gran Canaria (november) niet meer buiten gefietst, maar begonnen met schaatsen. Ga morgen de winterfiets maar weer eens klaar maken en het eerste ritje van 2013 maken...

[ Voor 17% gewijzigd door havana op 02-01-2013 15:17 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben uitgekomen op 5000+km (mountainbike en tacx hebben andere km teller dus kan ik niet inschatten). Best veel voor een jaar waarin ik na oktober eigenlijk niet meer kon fietsen door blessure. Vandaag voor het eerst sinds oktober weer gefietst, begon ook wel erg te kriebelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Ik ben denk ik op zo'n 9000km uitgekomen in totaal. Best aardig.

De laatste 3 maanden eigenlijk weinig gefietst naast wat MTB wedstrijden in de blubber. Daarnaast de tijd goed gevuld met bier drinken en uitgaan waar je dan af en toe een peukje bij rookt. Moraal om te koersen was totaal weg. Vandaag weer 2 uurtjes op de fiets gezeten en het ging erg lekker. Ik heb er weer zin, het is nu nog mooi weer, laten we hopen dat die ellende van sneeuw en regen ons bespaard blijft. Dan komt het trainen vanzelf weer goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste "lange" rit van 2013.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8501/8337514267_8b65a8375a_z.jpg

Distance: 92,35 km
Time: 2:57:39
Avg Speed: 31,2 km/h
Elevation Gain: 352 m
Calories: 2.234 C
Avg Temperature: 15,4 °C

http://connect.garmin.com/activity/257042716
http://app.strava.com/activities/35346329

Badalona-Calella: 37.6km // 32.9km/h
Calella-Badalona: 37.8km // 24.9km/h

Het was super weer, alleen die wind van zee.....
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8501/8338576974_747afe9499_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-10 07:51
Verwijderd schreef op maandag 31 december 2012 @ 13:07:
Fietsjaar zit erop hier. 9830 kilometer op de racer.

Mooiste tochten (denk ik):
  • Dolomietenmarathon. Achteraan gestart, veel te druk in het begin (Campalongo 5 km/h op het tellertje zien staan...), na eerste 2 klimmen wat meer kunnen doorrijden, Giau overleefd, laatste afdaling keihard afdalen, finishen in 6:12.
  • 170 kilometer door de Achterhoek. Prachtige omgeving, enorm rustig qua verkeer, 25 graden en laatste 2 uur regen, harde wind en onweer. Hou ik van.
  • Trio-triatlon Deil, ik was de fietser. 43 km met 39 gemiddeld afgeraffeld, daarmee 3e geworden.
Hoofddoel 2013 tot nu toe: Trophée de l'Oisans (Vaujany, Prix des Rousses, Marmotte en Grimpée de l'Alpe).
Laatste twee in 2010 al eens gereden. La Marmotte was destijds m'n eerste cyclo. Na deze tochten heb ik het de komende x jaren wel gehad met de Alpe d'Huez :+
Mooi wonen ook in de Achterhoek. ;) Al heb ik denk ik toch 50% van m'n kilometers net over de grens in Dld gefietst :z Maar mooi hoor, bijna 10k!

Terugkijkend heb ik een aantal grenzen verlegd op de racefiets, maar er ook eentje ruim overschreden helaas. Mooie, trotse momenten: met -10 celsius 40km onafgebroken tegen windkracht 4 in beuken, 300km solo, 380km solo in een weekend en weekje Gran Canaria. Grensoverschrijdend: oververmoeidheid/overtraining door onverstandig en dwangmatig kilometers blijven (willen) fietsen waar het nergens voor nodig is. Afgelopen 4 maand nog "maar" 1500 kilometers gemaakt, wat mijn teller op 13k zet voor dit jaar, 25k voor afgelopen 2 jaar (18k van aug-aug wat me genket heeft). Ik ondervind al maanden de gevolgen hiervan in het dagelijkse leven, wat dan natuurlijk weer een schijntje is wat anderen meemaakten dit jaar; het kan nog veel slechter. Dat besef ik me wel gelukkig.

Doelen 2013: herstellen, herstellen en herstellen en indien er dan ruimte voor is: gezond topfit worden in een wat gevarieerder programma (hardlopen sowieso en zwemmen wellicht). :*) Goodluck all!

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe het denk ik niet slecht voor m'n leeftijd en interesses en fulltime werken:
Totaal bijna 8000 km (2011 9200) met meest soloritjes, clubwedstrijdjes en bergritten in de vakantie..
Ik had afgelopen jaar wegens veel werk weinig tijd door de week, meeste in het weekend gedaan.
Langste rit dit jaar was toen ik toevallig in een soort Ronde van Noord Holland belandde met 140 km...
Gisteren alweer de eerste 50 km van dit nieuwe jaar gedaan, benen voelden goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toennee
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:54
Volg dit topic lange tijd, fiets sinds 2 jaar, dit jaar 2000+km. Daarnaast 1000km hardgelopen dit jaar.
(40-urige werkweek, reistijd 2 uur per dag)

Jouw Hardloopkalender

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
@ dinkelover

Dat klinkt wel heftig zeg. Welke gevolgen ondervind je dagelijks, als ik vragen mag?

Het dwangmatige herken ik wel een beetje, ik ben heel bij dat ik dit jaar eindelijk tot de conclusie ben gekomen dat niemand maar dan ook niemand er ook maar iets om geeft als ik een ritje minder maak of desnoods 2 weken helemaal niet fiets. Je doet er hooguit jezelf tekort mee maar zelfs dat slaat natuurlijk nergens op. Heeft me veel rust gegeven moet ik zeggen!

[ Voor 15% gewijzigd door havana op 03-01-2013 08:11 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-10 16:53
Iets meer dan 800 km gemaakt dit jaar. Wel voor het eerst sinds 10 jaar weer eens serieus op de fiets gestapt, begonnen in Augustus. En in September ben ik vader geworden, dus al met al vind ik dat het niet slecht gedaan heb. Dit jaar is de planning dat er wel behoorlijk meer kilomters op de teller komen, maar ik heb mezelf geen keiharde doelen gesteld.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

havana schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 08:10:
Dat klinkt wel heftig zeg. Welke gevolgen ondervind je dagelijks, als ik vragen mag?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, volgens mij heb ik er namelijk ook zwaar last van gehad.

Algemene moeheid, slechte concentratie en dat soort randzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Heb zo'n 1000KM gemaakt afgelopen jaar. Was mijn eerste fietsjaar en ben halverwege het seizoen ingestapt. Heb de laatste keer in oktober gefietst ofzo. Als het goed is komt binnenkort mijn spinningbike en dan kan ik lekker thuis RPM fietsen. Sportschool is opgezegd, het geld dat ik daarmee bespaar daar koop ik van het zomer winterkleding voor en dan kan ik ook eens lekker buiten fietsen in de winter. Nu veel te koud, en in een trainingspak.. :X nee, dat doe ik niet :P Daar komt nog bij dat het nu veel te vroeg donker is. Als ik thuiskom is het al donker en dan vind ik het net iets te gevaarlijk om met 30KM/u over fietspaadjes te razen. En in het weekend ben ik altijd druk ;)

[ Voor 18% gewijzigd door St@m op 03-01-2013 10:26 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:53

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Weet eigenlijk niet eens hoeveel ik heb gefietst vorig jaar. Ik denk ik de trant 3000/4000km.
Kan wel zeggen dat het minder is geworden sinds ik vader ben geworden.
Vind het wel prima zo, kwa tijd kwam er er vaak niet aan toe.
Was vaak laat thuis en kon zodoende niet meer fietsen.

Hoop dit jaar meer te gaan fietsen. ;)

Zit er aan te denken om een setje spatborden te halen voor mn racert.
Hebben jullie ervaringen met bepaalde merken? Wil graag voor en achter een spatbord.
Zag de SKS Raceblade set, kost iets van 30€, lijkt me ideaal en spatvrij. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Harmen op 03-01-2013 11:08 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

St@m schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:24:
Nu veel te koud, en in een trainingspak.. :X nee, dat doe ik niet :P Daar komt nog bij dat het nu veel te vroeg donker is. Als ik thuiskom is het al donker en dan vind ik het net iets te gevaarlijk om met 30KM/u over fietspaadjes te razen. En in het weekend ben ik altijd druk ;)
Zweetshirt, koersshirt en lange mouwen shirt, lange broek, korte broek en je hebt het echt niet koud. Desnoods nog overschoenen. Pas onder de 5 graden begint het lastiger te worden voor duurtrainingen ;) In de avond volstaat een schijnwerper van DX om alles te blijven zien :)
Harmen schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:59:
Zit er aan te denken om een setje spatborden te halen voor mn racert.
Hebben jullie ervaringen met bepaalde merken? Wil graag voor en achter een spatbord.
Zag de SKS Raceblade set, kost iets van 30€, lijkt me ideaal en spatvrij. :)
Deze had ik vorig jaar aangeschaft: Crud Road Racer Mudguard Set MKII

Werkte toen prima, nu is de ruimte tussen frame en band te klein aan de achterkant. Voor is hij in het wiel gevlogen en kan een onderdeel niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Voor mij net over de 3000km op de racefiets afgelopen jaar en 400km op de mountainbike. Dat is ook wel de max die ik redelijkerwijs kan fietsen naast een fulltime baan en 3 jonge kinderen.

Absoluut hoogtepunt was uiteraard Alpe d'HuZes (6x), maar ook de Ronde van Vlaanderen vond ik erg mooi en ik heb wat mooie colletjes opgefietst rond Annecy (randje vd Franse Alpen) in de zomer.

Voor komend jaar heb ik geen epische avonturen in de planning, maar ik wil wel wat toertochtjes gaan rijden, bijv. in de Waalse Ardennen, daar heb ik nog niet veel gefietst. En verder waar mijn zomervakantie me ook heenbrengt.
Wel wil ik iets meer op de MTB gaan rijden ook in de zomer. Ik heb net een fantastische carbon fullsuspension bike gekocht en daarmee moet ik toch echt eens flink de bergen (of heuvels) in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Coldcat schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:13:
[...]

Zweetshirt, koersshirt en lange mouwen shirt, lange broek, korte broek en je hebt het echt niet koud. Desnoods nog overschoenen. Pas onder de 5 graden begint het lastiger te worden voor duurtrainingen ;) In de avond volstaat een schijnwerper van DX om alles te blijven zien :)
St@m schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:24:
Sportschool is opgezegd, het geld dat ik daarmee bespaar daar koop ik van het zomer winterkleding voor en dan kan ik ook eens lekker buiten fietsen in de winter.
Ik heb niet eens een shirt met lange mouwen/broek met lange pijpen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
havana schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 08:10:
@ dinkelover

Coldcat schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 09:59:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, volgens mij heb ik er namelijk ook zwaar last van gehad.

Algemene moeheid, slechte concentratie en dat soort randzaken.
Spreek natuurlijk niet voor dinkelover, maar denk dat zwaar overtrained zijn te vergelijken is met Pfeiffer. Geen energie, moe zijn en ook maar iets doen resulteerd in nog vermoeider zijn. Bij overtrained zijn vermoed ik dat je hartslag ook wat raarder gaat doen.
Pagina: 1 ... 50 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.