Ik gebruik een KNSB rugtas van Craft voor mijn woon-werk op de racefiets en die gebruik ik meerdere honderden uren per jaar. Het was eerst wennen, duurde echt wel weken, maar inmiddels na een dik jaar merk ik 't echt niet meer. Let bij zo'n tas er wel op dat de heupsteun niet te hoog zit, anders knelt het in de zithouding als je been hoog komt. Mijn rugtas is voor schaatsers, maar is dus ook prima geschikt voor het fietsen. Past precies mijn kleding in met daarbij of schoenen of een half brood, niet beiden. Schoenen staan toch permanent op werk dus ideale grootte. Ik heb ook wel een grotere rugtas, waar dus ook meer in kan en vooral dus ook meer gewicht en vooral dat laatste merk je. Maar wederom, met gewenning kom je heel ver, je moet het wel de tijd geven. De eerste keren blijven onprettig.
Ik ben tevens wat creatief geweest ter voorbereiding van komende regenritten in herfst en winter. Er is simpelweg veel te weinig ruimte voor een echt spatbord. En een winterfiets.... toch weer een investering, met zo'n 1200km per maand voldoen de meeste fietsen toch ook weer niet. Dus eerst maar eens met een goedkoop alternatief het probleem (op- en afspattend water van de wielen) tegen te gaan: een simpele zadelklem-achter-spatbord had ik al, voor het voorwiel een MTB spatbord onder de schuine buis. Voor het stuk tussen staande buis en achterwiel bestaan niet echt producten, dus ik ben zelf maar wat gaan knutselen, met dit als resultaat:
foto1 en
foto2 
Materiaal is hetzelfde wat men gebruikt als vervanger van lood op daken onder of tussen de pannen. Stukje stevig metaal achter de bidonhouder voor fixatie en het wil geen kant op. Effectiviteit moet zich nog gaan bewijzen

.
Gisteren weer van west naar oostkust
gereden, deze keer via een route grotendeels uitgestippeld door de routeplanner van de fietsersbond. Echt fabuleus! Veel mooier (toeval), maar ook de doorstroming, wellicht max 6-8 verkeerslichten in tegenstelling tot de 20-30 die ik doorgaans via de oude route tegenkwam. 5 km extra t.o.v. oude route, maar je kunt aangeven dat het moet "doorstromen" en de planner ontwijkt erg opzichtig daarmee de bebouwde kom en met succes zoals ik nu kan beamen! Toch wel een aanrader voor als je toch onbekend bent op de te plannen route.