Triple voor, en ben een groot van van buitenblad rijden, 50-21 wordt me op de 9speed dan iets te erg gekruisde ketting. Wil sowieso naar een andere non-triple groep, die tzt meeverhuisd naar nieuw frame, dus ook vandaar deze keuze.
Heeft een triple niet 'standaard' een 52 voor? 52/39/30 voor een triple en 50/34 voor een compact en 52/39 voor een dubbel (=triple zonder binnenblad)?Kippenijzer schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:22:
Triple voor, en ben een groot van van buitenblad rijden, 50-21 wordt me op de 9speed dan iets te erg gekruisde ketting. Wil sowieso naar een andere non-triple groep, die tzt meeverhuisd naar nieuw frame, dus ook vandaar deze keuze.
De 39/16 lijkt mij dan inderdaad een beter verzet dan de 50/21. Verhouding is (nagenoeg) gelijk en je hebt meer mogelijkheden om een tandje bij of af te schakelen.
Zoals havana al aangaf is een compact waarbij je de 34 vervangt door een 39 (of vergelijkbaar) ideaal. Die 34 houd je dan achter de hand voor het hooggebergte.
[ Voor 12% gewijzigd door argro op 06-09-2012 11:30 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
True story. Maar ik denk dat de beslissing al is gemaakt
Denk namelijk dat hij bedoelde "groot voorstander van buitenblad rijden." Puur mentale kwestie
pepernooot
Mentale kwestie of stoerdoenerij? Volgens mij kun je beter van de cadans, hartslag et cetera een principezaak maken, dan van rijden op het buitenblad. Van het rijden op cadans en hartslag wordt je echt beter, van het per se willen rijden op het buitenblad niet.dinkelover schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:30:
True story. Maar ik denk dat de beslissing al is gemaaktDenk namelijk dat hij bedoelde "groot voorstander van buitenblad rijden." Puur mentale kwestie
Groot *fan* van
. En Er zijn zat vertandingen, er is geen 'standaard', veel (race-) triple's zijn 50/39/30. Je ziet ook varianten met 42t midden, om van alle custom vertandingen met aparte of 3rd party bladen nog te zwijgen, ook Sram levert standaard zeer veel variatie (compact met 36/52, 38/52, double met TT bladen tot 42/55). En buiten race groupen zie je voor Cyclo-cross weer totaal afwijkende vertandingen en ook MTB wijkt daar weer van af
.
[edit]
@Hierboven: ik houd niet van voorblad schakelen hier in vlak Groningen. 50/21 is prima voor een 90+ cadans hier in de buurt, dat is mijn voorstander zijn, bij heuveltjes kan ik altijd nog voor naar middenblad, en bij bergen heb ik voor nu de triple nog
.
[edit]
@Hierboven: ik houd niet van voorblad schakelen hier in vlak Groningen. 50/21 is prima voor een 90+ cadans hier in de buurt, dat is mijn voorstander zijn, bij heuveltjes kan ik altijd nog voor naar middenblad, en bij bergen heb ik voor nu de triple nog
[ Voor 22% gewijzigd door Kippenijzer op 06-09-2012 11:34 ]
Met 'standaard' bedoel ik de vertanding waarmee nagenoeg alle fietsen in de winkel staan. Vanzelfsprekend kun je nagenoeg iedere vertanding krijgen die je wilt, maar als je de LBS inloopt en tanden op triples gaat tellen, dan kom je volgens mij eigenlijk altijd uit op 52/39/30Kippenijzer schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:33:
Groot *fan* van. En Er zijn zat vertandingen, er is geen 'standaard', veel (race-) triple's zijn 50/39/30. Je ziet ook varianten met 42t midden, om van alle custom vertandingen met aparte of 3rd party bladen nog te zwijgen, ook Sram levert standaard zeer veel variatie (compact met 36/52, 38/52, double met TT bladen tot 42/55). En buiten race groupen zie je voor Cyclo-cross weer totaal afwijkende vertandingen en ook MTB wijkt daar weer van af
.
50/21 bij 90rpm is net iets meer dan 25kmph...[edit]
@Hierboven: ik houd niet van voorblad schakelen hier in vlak Groningen. 50/21 is prima voor een 90+ cadans hier in de buurt, dat is mijn voorstander zijn, bij heuveltjes kan ik altijd nog voor naar middenblad, en bij bergen heb ik voor nu de triple nog.
Juist als je niet van wisselen op voorblad houdt, moet je op de 39 fietsen. Op het vlakke geschikt tot bijna 40kmph en ook een klein klimmetje is prima te doen. Je geeft zelf al aan dat je nu bij een klein klimmetje terug moet naar het middenblad. Door op het vlakke op het buitenblad te rijden moet je dus juist meer schakelen dan wanneer je standaard op het middenblad fietst.
Wie zegt klein klimmetje? Hel van de heuvelrug heb ik alles buitenblad op maximaal 50/21 gedaan, ik rijd inmiddels lage D1 30 gemiddeld kwam ik achter, dus middenblad (los van het feit dat mij voor-derailleur vrij crap afgesteld staat, nog niet aan toegekomen te fixen, maar die loopt middenblad eigenlijk altijd aan) is gewoon onprettig
. En heeft niets met stoerdoenerij te maken, zat mensen hier in het topic die significant meer snelheid nog in de benen hebben
.
Dat is niet waar, alles met 105 en hoger zal dit hebben, maar in de niet race-speciaal zaken zal de standaard echt 50-39-30 zijn. Hoeveel fietsen hebben wel niet Alivio of varianten, die hebben echt geen 52, alleen 50 of 48.argro schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:39:
[...]
Met 'standaard' bedoel ik de vertanding waarmee nagenoeg alle fietsen in de winkel staan. Vanzelfsprekend kun je nagenoeg iedere vertanding krijgen die je wilt, maar als je de LBS inloopt en tanden op triples gaat tellen, dan kom je volgens mij eigenlijk altijd uit op 52/39/30
[...]
Hoe dan ook, @ discussie hierboven.. laat ik het nogmaals zeggen, mentale kwestie. Stoerdoenerij of niet, ook dat is mentaal. Ik reed vroeger ook uitsluitend buitenblad. Tegenwoordig uitsluitend binnenblad, met zelfde cadans. Kettinglijn is nu 15 keer beter dan vroeger
pepernooot
Het ging over 'Groningen' en 'hier in de buurt', dus ging ik uit van hooguit een viaduct of iets dergelijks.Kippenijzer schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:43:
Wie zegt klein klimmetje?
In de hel van de heugelrug kom je m.i. ook niet verder dan kleine klimmetjes. Overigens begrijp ik echt niet waarom 30 gemiddeld onprettig is op de 39. Laten we het maar op een verschil van mening houden.Hel van de heuvelrug heb ik alles buitenblad op maximaal 50/21 gedaan, ik rijd inmiddels lage D1 30 gemiddeld kwam ik achter, dus middenblad (los van het feit dat mij voor-derailleur vrij crap afgesteld staat, nog niet aan toegekomen te fixen, maar die loopt middenblad eigenlijk altijd aan) is gewoon onprettig. En heeft niets met stoerdoenerij te maken, zat mensen hier in het topic die significant meer snelheid nog in de benen hebben
.
Alivio e.d. zijn mtb/tour groepen, die hebben vaak 44/32/22 of in die buurt. Ik geloof niet dat je een 50/39/30 zou kunnen vinden momenteel in de winkel. Alleen Campagnolo levert 30/40/50 (mooie vertanding trouwens), Sram heeft volgens bij überhaupt geen triple. De enige variatie die er in een Shimano race (sora en hoger) triple te vinden is, is 52 of 53 als buitenblad.dinkelover schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:52:
[...]
Dat is niet waar, alles met 105 en hoger zal dit hebben, maar in de niet race-speciaal zaken zal de standaard echt 50-39-30 zijn. Hoeveel fietsen hebben wel niet Alivio of varianten, die hebben echt geen 52, alleen 50 of 48.
...
Indeed. Ik rijd nagenoeg ook alles op de 39, met de 14 of 13 erbij @ 95-100 rpm kom je toch al aan 33-37 km/h. Helling af of stevige wind mee naar het buitenblad, maar anders gewoon op de 39.argro schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:00:
[...]Overigens begrijp ik echt niet waarom 30 gemiddeld onprettig is op de 39. Laten we het maar op een verschil van mening houden.
Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.
Neuh, veel fietsen met 105 afmontage hebben 50-39-30, bij Giant en Cube in ieder geval. Mijn vorige fiets en huidige fiets hebben ook 50-39-30 out of the box.TheLemon schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:06:
[...]
Ik geloof niet dat je een 50/39/30 zou kunnen vinden momenteel in de winkel. Alleen Campagnolo levert 30/40/50 (mooie vertanding trouwens), Sram heeft volgens bij überhaupt geen triple. De enige variatie die er in een Shimano race (sora en hoger) triple te vinden is, is 52 of 53 als buitenblad.
Ok my bad, ik zie het. Blijkbaar is dat veranderd met de laatste series 105 en Tiagra. Wel goed van Shimano, een gemiddelde triple-rijder heeft toch echt niets aan 52 of 53.
Pff zo'n wiellager eruit tikken is makkelijker dan een nieuwe erin doen. Eerst geprobeerd met een stuk draad en wat ringen en moeren het netjes aan te trekken met een ringsleutel, maar dat ging behoorlijk scheef. Daarna met een dop, die een bijna even grote diameter heeft als de buitenste ring van het lager, en een mokertje het zaakje netjes rechtgetikt. Dat ging veel beter.
Pff zo'n wiellager eruit tikken is makkelijker dan een nieuwe erin doen. Eerst geprobeerd met een stuk draad en wat ringen en moeren het netjes aan te trekken met een ringsleutel, maar dat ging behoorlijk scheef. Daarna met een dop, die een bijna even grote diameter heeft als de buitenste ring van het lager, en een mokertje het zaakje netjes rechtgetikt. Dat ging veel beter.
[ Voor 81% gewijzigd door TheLemon op 06-09-2012 13:59 ]
De volgende keer het lager een nachtje in de vriezer leggen, hoef je geen geweld meer te gebruikenTheLemon schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:56:
Ok my bad, ik zie het. Blijkbaar is dat veranderd met de laatste series 105 en Tiagra. Wel goed van Shimano, een gemiddelde triple-rijder heeft toch echt niets aan 52 of 53.
Ik gebruik nu bij het fietsen de bruine uierzalf en na het douchen een klein beetje van de witte uierzalf maar soms heb ik toch nog flinke uitslag tussen m'n benen,iemand tips hiervoor?
Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.
Met mooi zoektochtje via Google (pagina xx) hopelijk mooie slag geslagen, Northwave Fahrenheits in mijn maat gevonden, op voorraad en besteld voor 120 euro incl verzending naar NL (vanuit GB)! Overal zijn ze volgens adviesprijs 180 euro, zelfs Wiggle, Northwave houdt hun dealers goed aan de adviesprijs heb ik gemerkt. Deze shop verkoopt ze voor 101 euro... over marges gesproken
Maargoed, ze zijn de 180 euro vast ook wel waard!!

pepernooot
Wat voor uitslag?Kez schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:23:
Ik gebruik nu bij het fietsen de bruine uierzalf en na het douchen een klein beetje van de witte uierzalf maar soms heb ik toch nog flinke uitslag tussen m'n benen,iemand tips hiervoor?
Andere zeem icm zadel?Kez schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:23:
If it aint fixed, it's broken.
Ik gebruik tegenwoordig altijd bij langere ritten of bij erg zweterig weer de bike patch van Re-Skin en dit werkt echt heel goed voor mij. Nooit meer last van schuurplekken of irritatie door ontstoken haarzakjes e.d. Het is niet heel goedkoop, maar als je er een beetje netjes mee omgaat en het zaakje onder goed schoon houdt kun je er zeker een rit of 20 mee doen.
Rode bultjes aan 1 kant van mijn bovenbeen/kruis.
De fiets heb ik nog niet zolang,ik heb vandaag voor het eerst met een Assos broek gefietst,hopelijk maakt dat een verschil.
Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.
Nu toch de discussie over kettingbladen is begonnen had ik eigenlijk een vraag.
Ik moet met mijn 105 compact een nieuw 34-tands binnenblad.
Maar nu zat ik even te kijken op bike-components.de en ik zag de volgende twee:
http://www.bike-component...--FC-6750-G-10-fach-.html
en
http://www.bike-component...att-FC-5650-10-fach-.html
Maar kan ik nu ook gewoon het Ultegra blad gebruiken, want die is wel de helft goedkoper ?
Als ik de tech docs op shimano.com vergelijk dan zie ik wel dat het Ultegra blad alleen met bouten vastzit die zich vastzetten in het buitenland, terwijl die bij de 105 gewoon vastzitten door middel van bladboutjes én busjes.
Maakt dat nog uit eigenlijk uit?
Hier nog de twee tech docs:
http://www.shimano-benelu...v1_m56577569830745702.pdf
http://www.shimano-benelu...v1_m56577569830753779.pdf
en
Maar kan ik nu ook gewoon het Ultegra blad gebruiken, want die is wel de helft goedkoper ?
Als ik de tech docs op shimano.com vergelijk dan zie ik wel dat het Ultegra blad alleen met bouten vastzit die zich vastzetten in het buitenland, terwijl die bij de 105 gewoon vastzitten door middel van bladboutjes én busjes.
Maakt dat nog uit eigenlijk uit?
Hier nog de twee tech docs:
http://www.shimano-benelu...v1_m56577569830745702.pdf
http://www.shimano-benelu...v1_m56577569830753779.pdf
Het moet een vreemd gevoel zijn om met een stuk maandverband op de fiets te stappen.TheLemon schreef op donderdag 06 september 2012 @ 16:41:
Ik gebruik tegenwoordig altijd bij langere ritten of bij erg zweterig weer de bike patch van Re-Skin en dit werkt echt heel goed voor mij. Nooit meer last van schuurplekken of irritatie door ontstoken haarzakjes e.d. Het is niet heel goedkoop, maar als je er een beetje netjes mee omgaat en het zaakje onder goed schoon houdt kun je er zeker een rit of 20 mee doen.

Is een goede fietsbroek geen oplossing? Hoor veel goede verhalen over Assos, maar voor dat geld kan je weer aardig wat bike patches kopen.
Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily
Heel Google afgezocht, maar geen werkende Strava coupon code meer te vinden. Zoek eigenlijk een werkende 1-month (of meer uiteraard) free. Zodat ik iedereen die registered heeft op mijn invitation die kan sturen, iedereen die ff gebruikt, en ik per stuk 3 maanden kan verzilveren
Ben effe een paar weken tweakerloos geweest, maar volgens mij kan ik hier nog wat bijdragen, dus even deze oude koe uit de sloot trekken. Wat jij zou moeten doen is volgens mij je ochtendpols meten als je 's ochtends wakker wordt. Daaraan kan je goed meten of je hersteld bent (uiteraard nullijntje draaien als je een paar dagen niet gefietst hebt), je zou dan moeten vermijden dat je (veel en hard) gaat fietsen als je aan de pols kan merken dat je vermoeid bent. Dan bijvoorbeeld maar eens met het OV naar werk. Ik denk dat dat een aardige manier is om je overtraining te voorkomen, letterlijk een vingertje aan de pols houden.dinkelover schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:46:
Ik ben trouwens (uit eigen analyse) redelijk zwaar overtraind geraakt in het voorjaar.
Ben nog in dubio of ik nog naar een fysio stap om echt advies. Twijfel nog of ik zo wel goed genoeg herstel.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Bedankt! Heb ik ook gedaan, maar werd er niet echt wijzer van. Ochtendpols was weken met 1 uitzondering altijd heel licht hoger, 41 @ 42. 1 keer was het 48 en kreeg ik hem niet lager in volledig rust. Paar jaar terug was het wel 38 á 39, maar deze hartslagmeter wil niet onder de 40MrAngry schreef op donderdag 06 september 2012 @ 21:22:
[...]
Ben effe een paar weken tweakerloos geweest, maar volgens mij kan ik hier nog wat bijdragen, dus even deze oude koe uit de sloot trekken. Wat jij zou moeten doen is volgens mij je ochtendpols meten als je 's ochtends wakker wordt. Daaraan kan je goed meten of je hersteld bent (uiteraard nullijntje draaien als je een paar dagen niet gefietst hebt), je zou dan moeten vermijden dat je (veel en hard) gaat fietsen als je aan de pols kan merken dat je vermoeid bent. Dan bijvoorbeeld maar eens met het OV naar werk. Ik denk dat dat een aardige manier is om je overtraining te voorkomen, letterlijk een vingertje aan de pols houden.

Maar volgens mij gaat het herstel goed. Ik heb steeds grotere moeite om mijn hartslag laag (dan bedoel ik onder de 120 gemiddeld, ter info: max is 194, omslagpunt 180) te houden, inmiddels sta ik constant te popelen om de ritjes langer te maken en vooral eens lekker 40 te gaan rijden omdat je voelt dat die power terug is. Of even lekker doortrekken naar 50 per uur. De maanden voor juli kon ik dat ook wel, maar met echt enorme tegenzin van het lichaam (wat ik dus negeerde...) en daarmee ook de geest. ALs ik nu ff optrek bij een verkeerslicht ofzo dan springt m'n hartslag ook lekker rap omhoog om dan evensnel weer te dalen. Tijdens overtraining was er maar een minimale stijging te zien. Volgens mij allemaal tekenen dat het in ieder geval veel beter gaat.
Maar ik houd me nog steeds flink in en dat ben ik de komende 6 maanden ook van plan, rustig rustig en rustig aan, wie weet hoe diep de overtraindheid zit en er komt weer een winter aan. Binnenkort 2 weken vakantie, mooi moment om weer even de fiets te laten voor wat het is en te kijken wat het lichaam dan zegt. Hopelijk staat het na een paar dagen te popelen om energie kwijt te kunnen
Heb jij er persoonlijk of beroepsmatig ervaring mee, of beide?
pepernooot
Het zou mij niet verbazen wanneer de prijs van het Ultegra-binnenblad een fout betreft. Het buitenblad is namelijk wel fors duurder dan die van de 105 (factor 2). Het is dan onlogisch dat het binnenblad maar de helft kost. Sowieso is 8 euro voor een Ultegra-binnenblad een beetje onrealistisch laag.mark de man schreef op donderdag 06 september 2012 @ 17:02:
Nu toch de discussie over kettingbladen is begonnen had ik eigenlijk een vraag.
en
Is geen fout, bij Rose is deze ook vrij goedkoop:argro schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 08:48:
[...]
Het zou mij niet verbazen wanneer de prijs van het Ultegra-binnenblad een fout betreft. Het buitenblad is namelijk wel fors duurder dan die van de 105 (factor 2). Het is dan onlogisch dat het binnenblad maar de helft kost. Sowieso is 8 euro voor een Ultegra-binnenblad een beetje onrealistisch laag.
http://www.rose.nl/artike...blad-34-tanden/aid:562081
Gezien de prijs van het grote 50t kettingblad raad ik een ieder aan om:
-zo weinig mogelijk op het grote blad te rijden
-schuine kettinglijnen te voorkomen
-als de 34t in nederland te klein is, deze te vervangen door een 36t of groter
-op tijd de ketting te vervangen
Zelf doe ik al m'n duurtrainingen op het kleine blad (op dit moment de 34, aangezien ik volgende week naar Frankrijk ga). De 50t gebruik ik amper.
Duurtrainingen gaangem. met 28-30km/u en een cadans van rond de 100.
Vraagje, toen ik vanmorgen naar mijn werk reed op de Bulls merkte ik als ik over verkeersdrempels ga, met het eraf rijden zeg maar. Dat ik bij mijn achterwiel volgens mij af en toe de velg voelde. Vermoed hierdoor dat mijn achterband iets te zacht is.
Nu ben ik op mijn werk en wil ik die gaan oppompen.
Heb als pomp de: http://www.lezyne.com/pro...high-pressure#!Road-Drive
Volgens de omschrijving gaat die tot 11 bar. Uit mijn hoofd moeten de banden zo 8 bar zijn, toch? Hoe weet ik tijdens het pompen of ze goed zijn, hard genoeg zijn? Is daar een soort "trucje" voor...
Volgens de omschrijving gaat die tot 11 bar. Uit mijn hoofd moeten de banden zo 8 bar zijn, toch? Hoe weet ik tijdens het pompen of ze goed zijn, hard genoeg zijn? Is daar een soort "trucje" voor...
Pomp met metertje kopen
die zijn onlangs nog voorbij gekomen hier.
[ Voor 45% gewijzigd door SePtiCTaNk op 07-09-2012 11:39 ]
Met zo'n handpompje haal je nooit 11 bar. Dat is allemaal theorie. Misschien wanneer je een constructie klust om de handpomp door middel van een hydrologische zuiger aan te drijven ga je 11 bar halen. Maar een mens met normale spierkracht en vooral een normale hoeveelheid geduld zal stranden op circa 6 bar.Frid0 schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 11:32:
Vraagje, toen ik vanmorgen naar mijn werk reed op de Bulls merkte ik als ik over verkeersdrempels ga, met het eraf rijden zeg maar. Dat ik bij mijn achterwiel volgens mij af en toe de velg voelde. Vermoed hierdoor dat mijn achterband iets te zacht is.
Dé enige juiste manier is een voetpomp met manometer, bij voorkeur de SKS Ranradkompressor.
[ Voor 5% gewijzigd door argro op 07-09-2012 11:43 ]
pomp met meter kun je uiteraard niet meenemen naar je werk. Ik heb thuis ook eentje met meter en voor tijdens het fietsen een Topeak Micro Rocket.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Vanzelfsprekend, maar in dit geval was de band al bij vertrek vanaf huis te zacht. Kwestie van even thuis de voetpomp hanteren. Ik pomp mijn banden eigenlijk voor iedere rit op, tenzij ik twee dagen achter elkaar fiets, dan laat ik het op de tweede dag nog wel eens achterwege.LuPo schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 11:42:
pomp met meter kun je uiteraard niet meenemen naar je werk.
Precies, daarom heb ik voor onderweg zo pomp op mijn fiets zitten. Hier op mijn werk heb ik niks anders dan die pomp. En voor de terug rit wil ik mijn band toch wat harder oppompen.LuPo schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 11:42:
pomp met meter kun je uiteraard niet meenemen naar je werk. Ik heb thuis ook eentje met meter en voor tijdens het fietsen een Topeak Micro Rocket.
Iemand die iets weet, hoe je het kan meten of zo...
En over dat ik een pomp met meter moet hebben, die heb ik thuis, niet onderweg en op t werk. Moet het nu met de handpomp doen die ik op de Bulls heb zitten
Pompen totdat je het beu bent, dan zul je op circa 6 bar zitten. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je de band met zo'n handpompje over de 8 bar heen helpt.Frid0 schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 11:47:
[...]
Precies, daarom heb ik voor onderweg zo pomp op mijn fiets zitten. Hier op mijn werk heb ik niks anders dan die pomp. En voor de terug rit wil ik mijn band toch wat harder oppompen.
Iemand die iets weet, hoe je het kan meten of zo...
En over dat ik een pomp met meter moet hebben, die heb ik thuis, niet onderweg en op t werk. Moet het nu met de handpomp doen die ik op de Bulls heb zitten
[ Voor 7% gewijzigd door argro op 07-09-2012 11:49 ]
Ok, bedankt voor je reactie. Begrijp dat ik misschien zelfs nog blij moet zijn als ik er uberhaupt wat in krijgt met zo handpompje? Maar wat ik onthouden heb, 8 bar, dat is goed voor de banden? Want als ik straks na mijn werk thuis ben pomp ik ze dan met een "echte" pomp op tot 8 barargro schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 11:48:
[...]
Pompen totdat je het beu bent, dan zul je op circa 6 bar zitten. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je de band met zo'n handpompje over de 8 bar heen helpt.
Met zo'n handpomp krijg je de band hard genoeg om een tocht te vervolgen na bijvoorbeeld een band verwisseld te hebben, maar meer ook niet.Frid0 schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 11:51:
[...]
Ok, bedankt voor je reactie. Begrijp dat ik misschien zelfs nog blij moet zijn als ik er uberhaupt wat in krijgt met zo handpompje? Maar wat ik onthouden heb, 8 bar, dat is goed voor de banden? Want als ik straks na mijn werk thuis ben pomp ik ze dan met een "echte" pomp op tot 8 bar
Maar kijk zelf maar eens. Pomp de band met de handpomp op en sluit dan de voetpomp aan. Als het goed is kun je dan op de manometer van de voetpomp zien tot hoeveel bar je bent gekomen met de handpomp.
Wat de bandenspanning betreft is 8 bar een aardig uitgangspunt. Sommigen pompen voor op tot 7 bar uit comfortoverwegingen of doen beide banden op 7,5 bar. E.e.a. ook afhankelijk van gewicht en persoonlijke voorkeur.
[ Voor 12% gewijzigd door argro op 07-09-2012 11:55 ]
Ok, bedankt! Dan ga ik zo mijn band proberen op te pompen zover dat uberhaupt gaat met de handpomp. En als ik thuis ben, dan pomp ik hem verder op naar 8 bar. Kijken wat ik daar van vind en hoe ik dat vind rijden. Vind ik het niks doe ik het elke keer wat minder, halve bar er elke keer afargro schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 11:53:
[...]
Met zo'n handpomp krijg je de band hard genoeg om een tocht te vervolgen na bijvoorbeeld een band verwisseld te hebben, maar meer ook niet.
Maar kijk zelf maar eens. Pomp de band met de handpomp op en sluit dan de voetpomp aan. Als het goed is kun je dan op de manometer van de voetpomp zien tot hoeveel bar je bent gekomen met de handpomp.
Wat de bandenspanning betreft is 8 bar een aardig uitgangspunt. Sommigen pompen voor op tot 7 bar uit comfortoverwegingen of doen beide banden op 7,5 bar. E.e.a. ook afhankelijk van gewicht en persoonlijke voorkeur.
Maar die twee kettingbladen zijn wel gewoon om te wisselen en maakt het niet of of ze nou op een 105 of een Ultegra crank zitten?argro schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 08:48:
[...]
Het zou mij niet verbazen wanneer de prijs van het Ultegra-binnenblad een fout betreft. Het buitenblad is namelijk wel fors duurder dan die van de 105 (factor 2). Het is dan onlogisch dat het binnenblad maar de helft kost. Sowieso is 8 euro voor een Ultegra-binnenblad een beetje onrealistisch laag.
Geen idee, ik rijd Campa en zit niet zo in de hengelsportartikelen...mark de man schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:45:
[...]
Maar die twee kettingbladen zijn wel gewoon om te wisselen en maakt het niet of of ze nou op een 105 of een Ultegra crank zitten?
Maar als dergelijke prijzen de normale prijzen zijn voor die producten, waarom dan niet even langs de LBS voor dat kettingblad? Kan nooit heel veel extra kosten en je weet zeker dat het past en mocht het onverhoopt niet passen, dan kun je altijd eenvoudig ruilen.
[ Voor 28% gewijzigd door argro op 07-09-2012 13:49 ]
Hallo
Volg dit topic al een tijdje, en het bevat heel interessant leesvoer.
Ik fiets heel graag (in de Vlaamse Ardennen), en doe dit met behulp van mijn garmin edge 705.
Maar mijn garmin doet nu heel raar, Als ik hem wil aanzetten, wilt hij niet verder komen dan het bootscherm (het eerste scherm dat je ziet als je hem aanzet). Het lijkt wel of hij daar op vasthangt. Hij blijft wel verder zoeken naar sattelieten voor een fix. En ik kan de helderheid wel hoger en lager zetten. Maar verder doet hij niks.
Ik heb al zowat alles geprobeerd(hard reset, soft reset, opnieuw installeren van de software dmv de webupdater) niks helpt.
Heeft iemand van jullie dit probleem ook (al gehad)? En hoe moet je het oplossen?
groeten
Ik fiets heel graag (in de Vlaamse Ardennen), en doe dit met behulp van mijn garmin edge 705.
Maar mijn garmin doet nu heel raar, Als ik hem wil aanzetten, wilt hij niet verder komen dan het bootscherm (het eerste scherm dat je ziet als je hem aanzet). Het lijkt wel of hij daar op vasthangt. Hij blijft wel verder zoeken naar sattelieten voor een fix. En ik kan de helderheid wel hoger en lager zetten. Maar verder doet hij niks.
Ik heb al zowat alles geprobeerd(hard reset, soft reset, opnieuw installeren van de software dmv de webupdater) niks helpt.
Heeft iemand van jullie dit probleem ook (al gehad)? En hoe moet je het oplossen?
groeten
Eerste twee jaar nauwelijks problemen maar daarna heb slechte ervaringen met 2 verschillende modellen van de edge 705. Heb ook alles geprobeerd en ben er mee naar Garmin gegaan (via hun internet support) en zou een vervanger krijgen.
Ik heb toen voor de net uitgekomen en veel betere Edge 800 gekozen.
Ik heb toen voor de net uitgekomen en veel betere Edge 800 gekozen.
Verwijderd
Hoe kleiner de diameter, hoe hoger de druk bij een gegeven kracht op de zuiger.argro schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 11:41:
[...]
Met zo'n handpompje haal je nooit 11 bar. Dat is allemaal theorie. Misschien wanneer je een constructie klust om de handpomp door middel van een hydrologische zuiger aan te drijven ga je 11 bar halen. Maar een mens met normale spierkracht en vooral een normale hoeveelheid geduld zal stranden op circa 6 bar.
Theoretisch kan je met kleine pompjes een hele hoge druk halen.
In de praktijk kom je dan 2 probleempjes tegen:
*:Het handvat van een klein handpompje is niet geschikt voor veel kracht uitoefenen.
* Het slagvolume is zo klein dat het geduld van de pompgast snel opraakt.
Waarom haal ik met een vloerpomp een hoge druk?
Omdat je met je lichaamsgewicht veel kracht kunt uitoefenen, en dat is nodig ook.
Zou je met een klein pompje je gewicht kunnen inzetten en heb je veel geduld, dan kan je iedere band kapotpompen.
Ik heb het inderdaad geteld laatst en moet meer dan 150 pompbewegingen met mijn mini pompje doen (Lezyne Tech Drive small geloof ik) doen om een enigszinds acceptabele druk in mijn banden te krijgen (tegen de 6bar). Vrij vermoeiend, zeker de laatste 30-40 slagen dan...
Verwijderd
Dat is geen gangbaar compact kettingblad met een steek van 68mm....wezep schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 09:38:
[...]
Is geen fout, bij Rose is deze ook vrij goedkoop:
http://www.rose.nl/artike...blad-34-tanden/aid:562081
Magazijnopruiming waarschijnlijk.....
nou en het probleem is dat mijn garantieperiode vorige maand verstreken is, dus ik hoop dat er hier iemand een oplossing heeft, want dat ding is verdraaid handigTiberiusJD schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 15:30:
Hallo
groeten
Misschien is het ook een kwestie van anders opmeten.Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:02:
[...]
Dat is geen gangbaar compact kettingblad met een steek van 68mm....
In plaats van zo:

zo gemeten?

Maar ik zal idd wel eens bij de LBS kijken
Of een diameter van 130mm (wat gangbaar is voor een dubbel) waar iemand met creatief meten (buitenkant gaten in plaats van midden?) tot een straal van 68 mm is gekomen.Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:02:
[...]
Dat is geen gangbaar compact kettingblad met een steek van 68mm....
[ Voor 12% gewijzigd door argro op 07-09-2012 17:16 ]
Maar aan de andere kant is 34-tands toch wel een écht compactblad. En volgens mij levert Shimano toch ook geen andere combinaties qua aantal tanden. Alleen TA en enkele andere fabrikanten geloof ik, maar 34-tands is bij Shimano toch wel altijd 110mm ( de MTB varianten daar buiten gelaten ) ?argro schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:16:
[...]
Of een diameter van 130mm (wat gangbaar is voor een dubbel) waar iemand met creatief meten (buitenkant gaten in plaats van midden?) tot een straal van 68 mm is gekomen.
Verwijderd
Ik heb de reeds eerder bestelde Campagnolo jersey weer terug gestuurd naar Chainreactioncycles. Het was de verkeerde kleur, en de afwerking, in tegenstelling tot de Nalini Bianchi set die ik gekocht had, vond ik een beetje mager voor een Jersey van €75.

Gezien dat de kleur die ik wilde niet meer in mijn maat beschikbaar is heb ik nu via Wiggle een Castelli jersey gekocht voor €67 wegens een clearence"! Veel betere deal lijkt me.

Gezien dat de kleur die ik wilde niet meer in mijn maat beschikbaar is heb ik nu via Wiggle een Castelli jersey gekocht voor €67 wegens een clearence"! Veel betere deal lijkt me.

Verwijderd
Mensen (ook bij Rose moeten de werknemers tot die soort gerekend worden) die niet weten wat het begrip steek inhoudt meten doorgaans de afstand tussen 2 gaten....argro schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:16:
[...]
Of een diameter van 130mm (wat gangbaar is voor een dubbel) waar iemand met creatief meten (buitenkant gaten in plaats van midden?) tot een straal van 68 mm is gekomen.
Dit is de fiets waar ik een 38 of 39 binnenblad op wil zetten. Maar ik kan deze niet vinden voor de crank die op de fiets zit. Moet het echt een 5750 tandwiel zijn of moet het gewoon de juist steek hebben?
Je gaat geen originele vinden, als er nu een compact crank op zit (50/34), die heeft namelijk 110bcd steek, en Shimano levert geen 38/39t met die steek (enkel 130bcd). Je kunt bij bijvoorbeeld TA specialites kijken voor het blad. Houd er wel rekening mee dat doorgaan de beide bladen op elkaar afgesteld zijn voor het meest soepele schakelen. Als je persee een groter binnenblad wilt zou ik dan ook gewoon adviseren van eBay een ongebruikte 105 of Ultegra 2x10speed double crank als geheel te halen. Hoef je hooguit je derailleur-hoogte een beetje te veranderen en blijft eea gewoon mooit schakelen.
Verwijderd
Het ombouwen wordt dan wel een hele omslachtige operatie....
Uiteraard zijn compactrijders met binnenbladen van 34 en 39 ook triplerijders , met 20 minuten schakeltijd, maar dat wordt dan nog meer....
Uiteraard zijn compactrijders met binnenbladen van 34 en 39 ook triplerijders , met 20 minuten schakeltijd, maar dat wordt dan nog meer....
Voor die ene keer per jaar dat ik de 34 nodig heb spendeer ik graag 20 minuten. Overigens is het geen 20 minuten, maar 10 minuten. Het grote voordeel is dat er nooit voor lul rijd, triple ziet er toch niet uit.
Binnenbladen van Stronglight en TA zijn zonder meer goed. Ik heb nooit schakelproblemen gehad met grote binnenbladen op een compact.
Binnenbladen van Stronglight en TA zijn zonder meer goed. Ik heb nooit schakelproblemen gehad met grote binnenbladen op een compact.
[ Voor 29% gewijzigd door havana op 08-09-2012 08:01 ]
Afgelopen woensdagavond begon het toch wat fris te worden in mijn korte broek. Nu ben ik op zoek naar een 3/4 broek, maar zie door de merken (en prijzen) het bos niet meer. Op het moment rijd ik in een korte broek van de Decathlon.
Iemand een tip voor een goede 3/4 broek?
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Ik heb een 39t van TA, totaal geen schakelproblemen inderdaad. De 34 en 11-28 cassette bewaar ik voor als ik later de bergen op ga zoeken.havana schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 07:48:
Voor die ene keer per jaar dat ik de 34 nodig heb spendeer ik graag 20 minuten. Overigens is het geen 20 minuten, maar 10 minuten. Het grote voordeel is dat er nooit voor lul rijd, triple ziet er toch niet uit.![]()
Kniestukken misschien een optie? Goedkoper en meer flexibiliteit.leejoow schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 08:42:
Afgelopen woensdagavond begon het toch wat fris te worden in mijn korte broek. Nu ben ik op zoek naar een 3/4 broek, maar zie door de merken (en prijzen) het bos niet meer. Op het moment rijd ik in een korte broek van de Decathlon.
Ik heb kniestukken gekocht van Campa, 15 euro ofzo. Gewoon korte koersbroek aan die dingen eronder. Works like a charm!leejoow schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 08:42:
Daar had ik nog niet aan gedacht, goede tip!
Jammer dat kniestukken zo lelijk zijn, anders zou ik ze ook aanschaffen. Ik doe het voorlopig met dunne beenstukken van Castelli.
Verwijderd
Zonet een rondje gemaakt met de Bianchi fixed.
Distance: 70,03 km
Time: 2:23:28
Avg Speed: 29,3 km/h
Max Speed: 56,7 km/h
Elevation Gain: 811 m
Calories: 1.783 C
http://connect.garmin.com/activity/220082718
http://app.strava.com/rides/21229625

Ik ben een beetje aan het twijfelen aan de betrouwbaarheid van Strava.
Zojuist heb ik gefietst en 811m geklommen volgens Garmin na elevation correction. Eerst naar Strava geupload zonder elevation correction komt die uit op 710m en 92Km/u max? (onmogelijk met de fiets die ik bij me had) en na elevation correction in Garmin Connect een export gedaan en die geupload naar Strava heb ik ineens 1345m geklommen en wederom 92Km/u max..... tja... :roll:
Distance: 70,03 km
Time: 2:23:28
Avg Speed: 29,3 km/h
Max Speed: 56,7 km/h
Elevation Gain: 811 m
Calories: 1.783 C
http://connect.garmin.com/activity/220082718
http://app.strava.com/rides/21229625

Ik ben een beetje aan het twijfelen aan de betrouwbaarheid van Strava.
Zojuist heb ik gefietst en 811m geklommen volgens Garmin na elevation correction. Eerst naar Strava geupload zonder elevation correction komt die uit op 710m en 92Km/u max? (onmogelijk met de fiets die ik bij me had) en na elevation correction in Garmin Connect een export gedaan en die geupload naar Strava heb ik ineens 1345m geklommen en wederom 92Km/u max..... tja... :roll:
Welke shop? Ik kan ze nergens vinden voor een redelijke prijs. Laat ook even weten of je ze binnenkrijgtdinkelover schreef op donderdag 06 september 2012 @ 15:22:
Met mooi zoektochtje via Google (pagina xx) hopelijk mooie slag geslagen, Northwave Fahrenheits in mijn maat gevonden, op voorraad en besteld voor 120 euro incl verzending naar NL (vanuit GB)! Overal zijn ze volgens adviesprijs 180 euro, zelfs Wiggle, Northwave houdt hun dealers goed aan de adviesprijs heb ik gemerkt. Deze shop verkoopt ze voor 101 euro... over marges gesprokenMaargoed, ze zijn de 180 euro vast ook wel waard!!
Vriend van me is huisarts en heeft zichzelf weten te overtrainen een aantal jaar terug. Dat ochtendpols openemen is wat hij daarna is gaan doen in intensieve trainingsperiodes. Ik zal hem eens vragen wat z'n grens is om een training te laten vallen, want 4 slagen hoger oid lijkt niet veel, maar als je ochtendpols 35 is dan is het misschien wel veel.dinkelover schreef op donderdag 06 september 2012 @ 23:04:
[...]
Heb jij er persoonlijk of beroepsmatig ervaring mee, of beide?
[ Voor 29% gewijzigd door MrAngry op 08-09-2012 17:27 ]
Zo na de Alpe D'Huez van een aantal dagen geleden, vandaag de Mont Ventoux vanuit Bedoin bij het fonteintje. Gisteren nog col de la Chaine en col la Suzette gehad en eigenlijk was dat te veel van het goede. Ook was de sportdrank te sterk gemixed en daardoor lukte het totaal niet. Meerdere malen over stoppen gedacht maar toch de toch afgemaakt! Bij Chalet Reynard bijgetankt en het laatste stuk ging eigenlijk zonder problemen met genoeg energie. Uiteindelijk bijna 3 uur over de hele klim gedaan en ook tot de conclusie gekomen dat de Mont Ventoux toch wel wat meer en zwaarder is dan de Alpe D'Huez
Wel mooi qua prestatie dat ik het uiteindelijk toch gehaald heb.. maar de tijd slaat natuurlijk nergens op.
Ik heb de Fahrenheits ook gekocht vorig seizoen; is mijn beste aankoop ooit geweest. Heb sindsdien nooit meer koude voeten gehad terwijl ik écht een probleemgeval ben. Afijn, ik heb ze bij Wiggle vandaan aan dezelfde prijs: 120 euro.
@ La_fusion
Respect voor de prestatie. Ik heb respect voor iedereen die die berg bedwingt, ongeacht de tijd. Ik ben het overigens met je eens dat de Ventoux een héél ander paar mouwen is dan l'Alpe d'Huez.
@ La_fusion
Respect voor de prestatie. Ik heb respect voor iedereen die die berg bedwingt, ongeacht de tijd. Ik ben het overigens met je eens dat de Ventoux een héél ander paar mouwen is dan l'Alpe d'Huez.
[ Voor 31% gewijzigd door havana op 08-09-2012 18:28 ]
Zo vandaag de Stouwdam Classic gereden. Tocht over de veluwe. Zou 150km, maar was uiteindelijk maar 141km. Met heen en terugreis vandaag 170km gedaan. Was echt perfect fietsweer vandaag, weinig wind en een lekker zonnetje erbij.
De toertocht was prima georganiseerd. Goede aanwijzing en twee verzorgingsposten onderweg.
Gezellig in een groep gereden van zo'n 20 man. Onderweg veel gekletst, waardoor de tijd voorbij vliegt.
Gemiddeld net geen 32km/uur. Normaal fiets ik niet vaak in een groep, maar dit was wel erg prettig. En het gemiddelde gaat daardoor erg makkelijk omhoog:
http://app.strava.com/activities/21232543
De toertocht was prima georganiseerd. Goede aanwijzing en twee verzorgingsposten onderweg.
Gezellig in een groep gereden van zo'n 20 man. Onderweg veel gekletst, waardoor de tijd voorbij vliegt.
Gemiddeld net geen 32km/uur. Normaal fiets ik niet vaak in een groep, maar dit was wel erg prettig. En het gemiddelde gaat daardoor erg makkelijk omhoog:
http://app.strava.com/activities/21232543
Merci! Moet zeggen dat ik inmiddels het ook wel een prestatie vind van mezelf dat ik meerdere malen echt overwoog om te stoppen maar toch weer opgestapt ben. Denk dat er genoeg omgekeerd warenhavana schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 18:27:
Ik heb de Fahrenheits ook gekocht vorig seizoen; is mijn beste aankoop ooit geweest. Heb sindsdien nooit meer koude voeten gehad terwijl ik écht een probleemgeval ben. Afijn, ik heb ze bij Wiggle vandaan aan dezelfde prijs: 120 euro.
@ La_fusion
Overigens heeft mijn kameraad 3x de Ventoux opgefietst en behoord daarmee hoort hij nu ook bij de groep 'Ventoux gekken'.. wel heb ik 'm weer moeten oplappen op de camping want hij was echt stuk.
Zo, ook weer terug van een 11 dagen Gran Canaria.
Was wel genieten zeg.
Heb niet veel gefietst, 2x. Was elke dag 28+, moest eerst aclimatiseren.
Heb 2 rondjes gefiets, 1 keer richting het oosten, beetje infietsen.
2de rondje richting Soria (thanks Havana)
Daarna ging het heel mooi omhoog, af en toe 14% maar goed te doen.
Dat stukje na Soria is idd erg ruk, veel haarspeldbochten en vrij slecht wegdek.
De mini Redoute was wel ff afzien idd, duurde ook best wel een tijd voordat ik boven was.
In de afdaling krijg je iets voor Playa nog een mooie klim voor je kiezen, dat was minder.
Al met al een mooie ervaring, wel jammer dat alles zo bruin en dor is.
Garmin Connect
Heb de fiets gehuurd bij Free Motion, de Cannondale Caad 10 zwart met 105. Prima fietsje moet ik zeggen.
Reed echt lekker.
Was wel genieten zeg.
Heb niet veel gefietst, 2x. Was elke dag 28+, moest eerst aclimatiseren.
Heb 2 rondjes gefiets, 1 keer richting het oosten, beetje infietsen.
2de rondje richting Soria (thanks Havana)
Een erg mooie route moet ik zeggen, had s'morgens vroeg lekker schaduw de eerste 10km.Soria route 2 (85 km met ca. 1725 hm) route
Deze route lijkt op de vorige, maar in plaats van door te rijden tot voorbij het stuwmeer sla je voor het dorp linksaf. Het weggetje dat volgt is zeer steil en het wegdek is niet zo best. Eenmaal boven klim je langs meer nog zo'n 7 km tot Ayacata. Daar begint de afdaling richting Playa del Ingles. Deze route laat je in San Bartelomé de "mini Redoute" (20%) nog even meepakken, dus wees gewaarschuwd. Route is eventueel nog uit te breiden door bij Ayacata nog verder te klimmen richting Roque Nublo of zelfs tot de top.
Daarna ging het heel mooi omhoog, af en toe 14% maar goed te doen.
Dat stukje na Soria is idd erg ruk, veel haarspeldbochten en vrij slecht wegdek.
De mini Redoute was wel ff afzien idd, duurde ook best wel een tijd voordat ik boven was.
In de afdaling krijg je iets voor Playa nog een mooie klim voor je kiezen, dat was minder.
Al met al een mooie ervaring, wel jammer dat alles zo bruin en dor is.

Garmin Connect
Heb de fiets gehuurd bij Free Motion, de Cannondale Caad 10 zwart met 105. Prima fietsje moet ik zeggen.
Reed echt lekker.
[ Voor 6% gewijzigd door Harmen op 09-09-2012 11:08 ]
Whatever.
Héérlijk weer vanochtend om te fietsen. Ook nog niet zo heel druk op de weg, was wel extra vroeg van huis gegaan. 88km weggetrapt, heb redelijk doorgefietst. Nu moe, maar voldaan, op een endorfine wolk.
Wat een superweer vandaag. Ben lekker gaan trappen zonder doel, onderweg besloten om even vol maximaal kapot te gaan langs Schiphols polderbaan en dat leverde me toch twee kilometer kokhalsend fietsen op erna. Ik snapte die lui nooit die over hun nek gaan tijdens het sporten, maar begin het nu te begrijpen
http://app.strava.com/rides/21357533
http://app.strava.com/rides/21357533
Sodeju zeg. Vanmorgen 61 km gedaan, na bijna 1,5 week niks te hebben gedaan. Laatste 2 weken eigenlijk non-stop spierpijn van de looptraining gehad. En vandaag kwam ik er achter dat lopen en fietsen (op dit moment voor mij) niet echt samen gaan. Heel heel slechte benen. Toch doorstoempen, en nu helemaal lam. Die ga ik morgen voelen denk ik
Ook weer terug van een ritje
Afgelopen week was ik na 10 km omgedraaid wegens absolute pap in de benen + geen motivatie dus ik was benieuwd hoe het zou gaan. Gelukkig ging het 200% beter. 85 km getrapt, onderweg nog een waterijsje gegeten en verder stevig doorgetrapt. Route door Drenthe gekozen die erop gericht was zo weinig mogelijk elektrische bejaarden te treffen. Redelijk gelukt 
@ Harmen
Netjes. De route die je hebt gereden is prachtig. Vooral de klim naar Soria is echt prachtig. Vanaf Ayacata omlaag krijg je uit m'n hoofd nog twee klimmetjes voor je kloten. De eerste stelt niet voor maar die na Fataga wel. Zit een stukje van 11% in
Zeker als je het niet weet kun je daar aardig kapot gaan.
@ Harmen
Netjes. De route die je hebt gereden is prachtig. Vooral de klim naar Soria is echt prachtig. Vanaf Ayacata omlaag krijg je uit m'n hoofd nog twee klimmetjes voor je kloten. De eerste stelt niet voor maar die na Fataga wel. Zit een stukje van 11% in

[ Voor 3% gewijzigd door havana op 09-09-2012 14:28 ]
Heerlijke dag, 116 km gefietst in het stralende zonnetje. Hopelijk komen er nog een paar zonnige weekenden aan. Ben overigens wel flink afgepeigerd, een voordeel (of nadeel?) als je met mensen fietst die sneller dan je zijn.
Verwijderd
Pffff.. een behoorlijk zware rit gehad. Heenweg 37,5 Km/u gemiddeld gereden, en op de terugweg een zeer demotiverende wind tegen gehad. Heel veel fietsers net als gisteren op de weg met een hele goede "vibe".
http://connect.garmin.com/activity/220565464
http://app.strava.com/rides/21364336

190 BMP dat knalt er aardig in.. Zware stukje gehad, dat kan je wel zien.Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 15:27:
Pffff.. een behoorlijk zware rit gehad. Heenweg 37,5 Km/u gemiddeld gereden, en op de terugweg een zeer demotiverende wind tegen gehad. Heel veel fietsers net als gisteren op de weg met een hele goede "vibe".
[afbeelding]
Verwijderd
Oeh! Ik heb het topic weer gevonden 
Na een behoorlijke motivatiedip in het wielrennen (steeds de zelfde rondjes, geen uitdaging in de groep) ben ik gaan hardlopen met als doel een 1/2 marathon te kunnen uitlopen in April 2013. Maar mijn fietskluppie had een fietsvakantie uitgezet met als doel de Galibier dus ik kon niet achterblijven. Dus na een periode van 6 maanden met slechts 2000km deed ik mee aan de fietsvakantie alwaar we waren gesetteld in Bourg D'oissans.
Gedurende de week ruim 450 km gefietst en 3x de Alpe du Huez opgereden. Met als hoogtepunt natuurlijk de combinatie telegraphe-Galibier-telegraph en Col de la Morte. De laatste dag (vorige week vrijdag) mijn grenzen opgezocht en in 59 minuten en 39 seconden naar de top gereden (tot en met de finishvlag). Ik voelde wel dat ik veel had hardgelopen want kwa conditie kon ik veel dieper gaan maar mijn benen wilden niet meer.
Na een behoorlijke motivatiedip in het wielrennen (steeds de zelfde rondjes, geen uitdaging in de groep) ben ik gaan hardlopen met als doel een 1/2 marathon te kunnen uitlopen in April 2013. Maar mijn fietskluppie had een fietsvakantie uitgezet met als doel de Galibier dus ik kon niet achterblijven. Dus na een periode van 6 maanden met slechts 2000km deed ik mee aan de fietsvakantie alwaar we waren gesetteld in Bourg D'oissans.
Gedurende de week ruim 450 km gefietst en 3x de Alpe du Huez opgereden. Met als hoogtepunt natuurlijk de combinatie telegraphe-Galibier-telegraph en Col de la Morte. De laatste dag (vorige week vrijdag) mijn grenzen opgezocht en in 59 minuten en 39 seconden naar de top gereden (tot en met de finishvlag). Ik voelde wel dat ik veel had hardgelopen want kwa conditie kon ik veel dieper gaan maar mijn benen wilden niet meer.
Aardig goede tijd gezien het aantal trainingskilometers! Chapeau
Verwijderd
Die verrekte wind....TheCrius schreef op zondag 09 september 2012 @ 17:16:
[...]
190 BMP dat knalt er aardig in.. Zware stukje gehad, dat kan je wel zien.Verder wel flink rap!
Vandaag 57 km gereden en moet zeggen dat het lekker ging. Prachtig natuurgebied (bos en heide).
http://connect.garmin.com/activity/220494736
Alleen die hartslag... Is dat normaal zo hoog?
http://connect.garmin.com/activity/220494736
Alleen die hartslag... Is dat normaal zo hoog?
Verwijderd
Afhankelijk van hoe zwaar je route is gaat de hartslag omhoog, en 180 haal ik vrij vaak hoor bij hoge inspanning.
Ik gebruik sinds kort ook de HR graph op mijn Garmin 500, en ik moet zeggen dat de HR-Graph en HR-zones een zeer fijne referentie is van de zwaarte van de route.
Ik gebruik sinds kort ook de HR graph op mijn Garmin 500, en ik moet zeggen dat de HR-Graph en HR-zones een zeer fijne referentie is van de zwaarte van de route.

Verwijderd
Hangt af van je leeftijd en conditie.
Vermoedelijk valt 158 bij jou in D2 en dat is voor een beginner waarschijnlijk vrij normaal.
Verwijderd
Thanks!havana schreef op zondag 09 september 2012 @ 18:35:
Aardig goede tijd gezien het aantal trainingskilometers! Chapeau
Al heeft het meegeholpen dat ik gemiddeld 30km per week aan hardlopen doe en tot aan de fietsvakantie ruim 700km hardloopkilometers in de schoenen had.
Leeftijd is 28 en conditie ben ik weer aan het opbouwen ;-)
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 21:13:
[...]
Hangt af van je leeftijd en conditie.
Vermoedelijk valt 158 bij jou in D2 en dat is voor een beginner waarschijnlijk vrij normaal.
Lekker fietsweekend gehad, zaterdag een rit gemaakt van deur tot deur (Haarlem naar Markelo) van bijna 160 kilometer en vandaag nog een oldskool rondje gefietst door Twente (Hengelo, Oldenzaal, Tubbergen, Almelo, Enter, Rijssen) van 101 kilometer. Ik had vandaag wel veel last van de zeem in mijn fietsbroek, de rand is een beetje scherp en na een half uurtje fietsen begint er al aan te voelen alsof er een scheermesje tegen mijn been wordt gedrukt. Niet zo aangenaam, dus daar ga ik volgende week achteraan.
Zaterdag had ik beetje wind mee (kracht 2 a 3 WNW) en daardoor kon ik wel een lekker gemiddelde rijden van bijna 32 km/u solo. Effectieve reistijd van Haarlem naar Markelo was minder dan 5 uur, ruim drie kwartier sneller dan de eerste keer dat ik deze tocht maakte. Toen ietwat omgereden via Harderwijk en Elspeet en over een zandweg naar Apeldoorn.

Stats:
http://app.strava.com/rides/21269566
http://connect.garmin.com/activity/220234270
Zaterdag had ik beetje wind mee (kracht 2 a 3 WNW) en daardoor kon ik wel een lekker gemiddelde rijden van bijna 32 km/u solo. Effectieve reistijd van Haarlem naar Markelo was minder dan 5 uur, ruim drie kwartier sneller dan de eerste keer dat ik deze tocht maakte. Toen ietwat omgereden via Harderwijk en Elspeet en over een zandweg naar Apeldoorn.

Stats:
[ Voor 3% gewijzigd door frankknopers op 09-09-2012 23:29 ]
Goud is geen geld
Heb je je Forerunner toch ingeruild voor een Edge 800?frankknopers schreef op zondag 09 september 2012 @ 23:28:
Lekker fietsweekend gehad, zaterdag een rit gemaakt van deur tot deur (Haarlem naar Markelo) van bijna 160 kilometer en vandaag nog een oldskool rondje gefietst door Twente (Hengelo, Oldenzaal, Tubbergen, Almelo, Enter, Rijssen) van 101 kilometer. Ik had vandaag wel veel last van de zeem in mijn fietsbroek, de rand is een beetje scherp en na een half uurtje fietsen begint er al aan te voelen alsof er een scheermesje tegen mijn been wordt gedrukt. Niet zo aangenaam, dus daar ga ik volgende week achteraan.
[afbeelding]
Stats:
Ik heb eigenlijk even een vraagje voor de mensen die hartslagmeting gebruiken tijdens het fietsen. Waar plaatsen jullie de hartslagband? Ik heb namelijk problemen dat de hartslagband tijdens het fietsen mijn hartslag niet (goed) registreert. Als ik rechtop naast de fiets sta doet hij het wel goed. Zodra ik op mijn fiets 'voorover hang' (de normale fietspositie
) begint hij kuren te vertonen. De hartslag wordt dan soms wel weergegeven en soms ineens 0. Ik heb de hartslagband al vrij strak zitten want als ik een uurtje of 2 gefietst heb dan heb ik helemaal van die strepen over mijn borst. Ik plaats de hartslagmeter net onder de borstspieren (op het borstbeen dus). Is dat goed?
Ik heb deze fietscomputer met HR. Gebruiken jullie trouwens nog van die gel waardoor de contacten beter geleiden? Ik niet.
Ik heb deze fietscomputer met HR. Gebruiken jullie trouwens nog van die gel waardoor de contacten beter geleiden? Ik niet.
Wat je zo omschrijft klinkt prima. Juiste plek en goed strak (ook weer niet te..). Wat voor shirt draag je tijdens het fietsen? Als je shirt los hangt en gaat flapperen tegen je borst kan dat weleens rare waardes geven. Verder gebruik ik geen gel of iets anders. Even onder de kraan voor het omdoen en dan werkt het perfect.LuPo schreef op maandag 10 september 2012 @ 09:33:
Ik heb eigenlijk even een vraagje voor de mensen die hartslagmeting gebruiken tijdens het fietsen. Waar plaatsen jullie de hartslagband? Ik heb namelijk problemen dat de hartslagband tijdens het fietsen mijn hartslag niet (goed) registreert. Als ik rechtop naast de fiets sta doet hij het wel goed. Zodra ik op mijn fiets 'voorover hang' (de normale fietspositie) begint hij kuren te vertonen. De hartslag wordt dan soms wel weergegeven en soms ineens 0. Ik heb de hartslagband al vrij strak zitten want als ik een uurtje of 2 gefietst heb dan heb ik helemaal van die strepen over mijn borst. Ik plaats de hartslagmeter net onder de borstspieren (op het borstbeen dus). Is dat goed?
Afgelopen zaterdag aan m'n 2e (sprint) triatlon meegedaan, de politietriatlon in Spijkenisse. Perfect weer en goede organisatie. 750m zwemmen - 20km fietsen - 5km hardlopen in 1:22:10
Erg leuk om te doen de combinatie van sporten. Deze winter trainen voor de 1/4 of zelfs een halve ironman. Ik heb weer nieuwe trainingsmotivatie gevonden
Be reasonable.... do it my way
Netjes, wat zijn hierbij jou tijden en gemiddeldes per onderdeel? Ben van plan volgend jaar met triathlons te beginnen. Heb je er veel voor getraind? Het hardlopen zit er bij mij nog niet echt in. Denk dat ik op 1 uur 32 minuten +- uit zo komen.fsve schreef op maandag 10 september 2012 @ 09:48:
[...]
Wat je zo omschrijft klinkt prima. Juiste plek en goed strak (ook weer niet te..). Wat voor shirt draag je tijdens het fietsen? Als je shirt los hangt en gaat flapperen tegen je borst kan dat weleens rare waardes geven. Verder gebruik ik geen gel of iets anders. Even onder de kraan voor het omdoen en dan werkt het perfect.
Afgelopen zaterdag aan m'n 2e (sprint) triatlon meegedaan, de politietriatlon in Spijkenisse. Perfect weer en goede organisatie. 750m zwemmen - 20km fietsen - 5km hardlopen in 1:22:10
Erg leuk om te doen de combinatie van sporten. Deze winter trainen voor de 1/4 of zelfs een halve ironman. Ik heb weer nieuwe trainingsmotivatie gevonden

Wat ik mij juist af vraag, hoe train je het zwem gedeelte? Ga je dan naar een zwembad in de buurt en baantjes trekken of...TheCrius schreef op maandag 10 september 2012 @ 09:54:
[...]
Netjes, wat zijn hierbij jou tijden en gemiddeldes per onderdeel? Ben van plan volgend jaar met triathlons te beginnen. Heb je er veel voor getraind? Het hardlopen zit er bij mij nog niet echt in. Denk dat ik op 1 uur 32 minuten +- uit zo komen.
Fietsen en hardlopen kan je zelf prima trainen buiten lijkt mij
Ik fiets al 5 jaar ieder weekend, dus die zit wel snor. Ik heb tijdens mijn middelbare school veel wedstrijden gezwommen dus techniek is wel ok, alleen conditie nog niet (3x 1km gezwommen in het zwembad). Lopen is ook mijn slechtste onderdeel. Ik loop nu ongeveer 2 maanden hard en ga best goed vooruit, maar daar is nog een hoop te winnen.TheCrius schreef op maandag 10 september 2012 @ 09:54:
Netjes, wat zijn hierbij jou tijden en gemiddeldes per onderdeel? Ben van plan volgend jaar met triathlons te beginnen. Heb je er veel voor getraind? Het hardlopen zit er bij mij nog niet echt in. Denk dat ik op 1 uur 32 minuten +- uit zo komen.
Split tijden:
Zwemmen: 0:17:43
Fietsen: 0:34:40
Lopen: 0:26:53
De rest is T1 & T2
Nu dus even gewoon banen gezwommen, maar er zit echt een wereld van verschil tussen een zwembad en open water. Navigeren is al een stuk moeilijker dan een blauwe lijn in een zwembad volgen, stroming kan vervelend zijn, waterplanten waar je doorheen moet. Dus een deel kan je in het zwembad doen, maar open water trainen is wel erg belangrijk. Begin volgend seizoen ga ik een wetsuit kopen op ook buiten mee te trainen in het voorjaar (plus dat je er harder door gaatFrid0 schreef op maandag 10 september 2012 @ 09:56:
Wat ik mij juist af vraag, hoe train je het zwem gedeelte? Ga je dan naar een zwembad in de buurt en baantjes trekken of...
[ Voor 30% gewijzigd door fsve op 10-09-2012 10:12 ]
Be reasonable.... do it my way
Hij zit inderdaad niet te strak, gewoon goed strak. Ik draag een Jersey (fietsshirt) die strak om mijn lichaam zit en niet klappert. De hartslagband onder de kraan heb ik inderdaad ook gedaan, maar misschien was ik wel iets te voorzichtig. Zal de volgende keer eens goed natmaken.fsve schreef op maandag 10 september 2012 @ 09:48:
[...]
Wat je zo omschrijft klinkt prima. Juiste plek en goed strak (ook weer niet te..). Wat voor shirt draag je tijdens het fietsen? Als je shirt los hangt en gaat flapperen tegen je borst kan dat weleens rare waardes geven. Verder gebruik ik geen gel of iets anders. Even onder de kraan voor het omdoen en dan werkt het perfect.
Bedankt voor de tips.
Ik plaats hem idd altijd onder mijn 'tieten'
en ook redelijk strak. Voor het plaatsen lik ik een keer aan de plastic stukken waar de sensoren zitten en mijn Garmin mist dan nooit een slag. Hooguit wel eens wat teveel door wapperend regenjekkie ofzo.
Maar aangezien hij het goed doet als je naast de fiets staat is er waarschijnlijk niets mis met de plaatsing of de geleiding. Wellicht dat de ontvangst veranderd als je houding plat wordt (in dat geval heb je gewoon een kut hartslagmeter). Doet is het wel als je rechtop op je fiets zit?
Onjuiste weergave kan met verschillende zaken te maken hebben
- batterij kan zwak of leeg zijn
- klapperend shirt of regenjackje
- bepaalde merken moet je iets lager dragen, bijvoorbeeld Garmin
- overmatig borsthaar
- blokje verkeerd om
- niet vochtig genoeg
- (onder)shirtje zit ertussen
- batterij kan zwak of leeg zijn
- klapperend shirt of regenjackje
- bepaalde merken moet je iets lager dragen, bijvoorbeeld Garmin
- overmatig borsthaar
- blokje verkeerd om
- niet vochtig genoeg
- (onder)shirtje zit ertussen
[ Voor 5% gewijzigd door havana op 10-09-2012 12:27 ]
Doe aan waterpolo wat opzich wel een goede basis is. Wel een stuk explosiever dan duurzwemmen, maar train 2x per week en doe wedstrijden op zaterdagen, wat opzich wel goed voor het zwemwerk is.Frid0 schreef op maandag 10 september 2012 @ 09:56:
[...]
Wat ik mij juist af vraag, hoe train je het zwem gedeelte? Ga je dan naar een zwembad in de buurt en baantjes trekken of...
Fietsen en hardlopen kan je zelf prima trainen buiten lijkt mij
Een paar keer techniektraining staat overigens nog wel op het programma. Techniek bij zwemmen scheelt je erg veel energie.
Vind het nette tijden. Succes met trainen verder.Split tijden:
Zwemmen: 0:17:43
Fietsen: 0:34:40
Lopen: 0:26:53
Een halve triathlon lijkt me ook erg leuk toe om te doen. Grotere afstanden hoeft van mij ook niet.
[ Voor 7% gewijzigd door TheCrius op 10-09-2012 13:16 ]
Vandaag voor het eerste op mijn Scott Speedster gefiets. Waar ik op de Batavus herenfiets heerlijk 25 km/h met een hartslag van 135 a 140 kan fietsen zit ik met de racefets gelijk hoog ik de hartslag tot wel 170.
Heeft dit te maken met onwennigheid of zijn er andere redenen voor te bedenken?
Dit betrof slechts 32km en heb nu ik thuis ben ook nergens last van,
Volgens mij ligt het aan je hartslagband...Bertha781 schreef op maandag 10 september 2012 @ 13:55:
Vandaag voor het eerste op mijn Scott Speedster gefiets. Waar ik op de Batavus herenfiets heerlijk 25 km/h met een hartslag van 135 a 140 kan fietsen zit ik met de racefets gelijk hoog ik de hartslag tot wel 170.
Het enige wat ik me kan bedenken, is dat je heel verkrampt in de racefiets-houding gaat zitten, en dat dat je een hoop energie kost. Het snelheidsverschil (28%) is echter wel hoger als het hartslag-verschil (21%, als je uitgaat van 140 en 170).
Onwennigheid, verkramptheid, wellicht nog niet goed opgepompte banden, tegenwind, hogere luchtweerstand bij hogere snelheden, het kan er allemaal mee te maken hebben. De enige manier om het echt goed te testen is om op beide fietsen onder dezelfde omstandigheden dezelfde afstand te fietsen, bij gelijkblijvende hartslag.
Ik deed op m'n herenfiets 23-26 gemiddeld. Toen ik naar de racefiets overstapte, ging dat omhoog naar 28-32, met gelijke inspanning. Als ik nu echter weer op de gewone fiets stap, dan kost het me aanzienlijk meer moeite om 25 km/h rond te krijgen dan voordat ik een racefiets kocht. Vermoedelijk omdat je toch wel went aan het fietsen in een andere houding, met een andere cadans en veel fijner af te stellen versnellingen.
Onwennigheid, verkramptheid, wellicht nog niet goed opgepompte banden, tegenwind, hogere luchtweerstand bij hogere snelheden, het kan er allemaal mee te maken hebben. De enige manier om het echt goed te testen is om op beide fietsen onder dezelfde omstandigheden dezelfde afstand te fietsen, bij gelijkblijvende hartslag.
Ik deed op m'n herenfiets 23-26 gemiddeld. Toen ik naar de racefiets overstapte, ging dat omhoog naar 28-32, met gelijke inspanning. Als ik nu echter weer op de gewone fiets stap, dan kost het me aanzienlijk meer moeite om 25 km/h rond te krijgen dan voordat ik een racefiets kocht. Vermoedelijk omdat je toch wel went aan het fietsen in een andere houding, met een andere cadans en veel fijner af te stellen versnellingen.
Dit topic is gesloten.