Collega klaagt daar ook over. Schijnt veroorzaakt te worden door vocht wat in de houder blijft staan, en daardoor de barometer onder water zetTheLemon schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:29:
Gedver wat ziet dat ding er smerig uitMaar los daarvan overtreed je wel heel wat Rules wat deze foto betreft.
Back ontopic: weet iemand of je de Edge 800 ook automatisch zijn (barometrische) hoogtemeter kan laten ijken adhv GPS-metingen tijdens je ritten? Dat zou handig zijn, want ik heb ook wel eens meetfouten bij langere tochten die bijv. in de kou beginnen en 's middags in de warmte eindigen. Flinke regenbuien vindt hij trouwens ook niet leuk, dan klopt er geen hout meer van die hoogteprofielen.
Korte update: Tour for Life gaat super! Tot nu toe elke col maximaal opgereden haha. Haal iedere keer enorm veel mensen in en ben misschien 4 keer in totaal ingehaald. Nu afgelegd:
Dag 1: 113km - 2800hm (Echelle - Lautaret - Alpe d'Huez)
Dag 2: 162km - 4200hm (Croix de Fer - Madelaine - Tamié)
Dag 3: 158km - 3400hm (Bluffy - Fretallaz - Salève - Faucille - Savine)
Dag 4: 190km - 1900hm (Rondefontaine - Combe Benoit - Grand Dessus - Montancy)
Vandaag: 132 maar door verkeerd rijden 152
- 2500hm (Hundsruck - Grand Ballon - Hohneck)
Na 3 dagen knallen in de Alpen was het toch wel zwaar gister in de Jura. Beetje overleefd maar alsnog beter klimmen dan de rest. Dag 1 heb ik de Alpe in 1:03:03 gefietst. Wilde onder het uur maar het was 1) warm, 2) er waren al 2 cols en 100km gefietst. Al met al tevreden dus
. Croix de Fer vanaf Bourg d'Oisans in een uur of 2 gefietst en zwaar gehad op de Madelaine. Maar wel weer geknald op de Tamié. Dag 3 was een superdag en dag 4 dus overleefd. Vandaag ook weer lekker geknald. De Ballon lekker opgeknald 
Morgen 162km en redelijk vlak (1200hm).
De sfeer is super al merk je wel dat sommige mensen kribbiger worden door vermoeidheid. Ach hoort erbij!
Nog 3 dagen uierzalf op mn liezen smeren en we zijn er
Dag 1: 113km - 2800hm (Echelle - Lautaret - Alpe d'Huez)
Dag 2: 162km - 4200hm (Croix de Fer - Madelaine - Tamié)
Dag 3: 158km - 3400hm (Bluffy - Fretallaz - Salève - Faucille - Savine)
Dag 4: 190km - 1900hm (Rondefontaine - Combe Benoit - Grand Dessus - Montancy)
Vandaag: 132 maar door verkeerd rijden 152
Na 3 dagen knallen in de Alpen was het toch wel zwaar gister in de Jura. Beetje overleefd maar alsnog beter klimmen dan de rest. Dag 1 heb ik de Alpe in 1:03:03 gefietst. Wilde onder het uur maar het was 1) warm, 2) er waren al 2 cols en 100km gefietst. Al met al tevreden dus
Morgen 162km en redelijk vlak (1200hm).
De sfeer is super al merk je wel dat sommige mensen kribbiger worden door vermoeidheid. Ach hoort erbij!
Nog 3 dagen uierzalf op mn liezen smeren en we zijn er
If it aint fixed, it's broken.
Modellen van Cube voor 2013 staan ook op de site:
http://www.cube.eu/road/
Goed bezig Tjebakka! Nog even! Gogo
System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton
Lekker bezig. Mooi jeugdig enthousiasme ook
Realiseer je wel dat veel deelnemers geen 25 meer zijn en bovendien een fulltime baan erbij hebben hè
Omdat ik van de winter buiten wil blijven fietsen, maar geen zin heb om dat op m'n wielrenfiets te doen, heb ik gisteren een nieuwe fiets gekocht. Yay!

klik
Je zit wat meer rechtop, met deze banden hoef ik niet als een oud vrouwtje door een bocht te gaan, en als ik wil kan ik ook nog hier en daar een zandpad meepikken.

klik
Je zit wat meer rechtop, met deze banden hoef ik niet als een oud vrouwtje door een bocht te gaan, en als ik wil kan ik ook nog hier en daar een zandpad meepikken.
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
Mooi bakkie hoor
Zou er nog wel wat spatbordjes op monteren. Dat is in de winter echt een must have, ongeacht welke fiets je hebt.
Afijn, ik heb gisteren na een weekje duiken in Egypte weer m'n eerste kilometers gemaakt. Had weinig inspiratie, dus het werd een standaard trainingsrondje van 80 km naar het ZW. Ging eigenlijk helemaal niet slecht. Merk wel dat het mentaal steeds zwaarder wordt om 3x per week op de fiets te kruipen. Maar goed, dat "hoeft" verder ook van niemand.
Afijn, ik heb gisteren na een weekje duiken in Egypte weer m'n eerste kilometers gemaakt. Had weinig inspiratie, dus het werd een standaard trainingsrondje van 80 km naar het ZW. Ging eigenlijk helemaal niet slecht. Merk wel dat het mentaal steeds zwaarder wordt om 3x per week op de fiets te kruipen. Maar goed, dat "hoeft" verder ook van niemand.
[ Voor 57% gewijzigd door havana op 31-08-2012 10:44 ]
Ziet er mooi uit, alleen de TT fietsen zijn het zelfde gebleven? Of zou dit nog veranderen?mark de man schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 18:04:
Modellen van Cube voor 2013 staan ook op de site:
Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily
Verwijderd
Beetje klimmen vandaag na het ontbijt.
Distance: 96,31 km
Time: 3:25:07
Avg Speed: 28,2 km/h
Elevation Gain: 1.232 m
Calories: 2.038 C

http://connect.garmin.com/activity/217061677
http://app.strava.com/rides/20357621
(wat zit er trouwens veel verschil in de Garmin data en de Strava data. Garmin zegt dat ik 65m meer heb geklommen en Strava zegt dat ik 400Kcal meer heb verbrand..... vreemd.
Distance: 96,31 km
Time: 3:25:07
Avg Speed: 28,2 km/h
Elevation Gain: 1.232 m
Calories: 2.038 C

http://connect.garmin.com/activity/217061677
http://app.strava.com/rides/20357621
(wat zit er trouwens veel verschil in de Garmin data en de Strava data. Garmin zegt dat ik 65m meer heb geklommen en Strava zegt dat ik 400Kcal meer heb verbrand..... vreemd.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2012 15:56 . Reden: hoogte verschil aangepast ]
Bij mij speelt het weer hier ook een grote rol in.havana schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:43:
Merk wel dat het mentaal steeds zwaarder wordt om 3x per week op de fiets te kruipen. Maar goed, dat "hoeft" verder ook van niemand.
Zonnetje erbij en ik kan niet wachten om op de fiets te zitten, temperatuur maakt mij dan niet zoveel uit eigenlijk.
Je hebt gelijk hoor maar er fietsen ook heel veel mensen van >30 jaar meehavana schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 08:55:
Lekker bezig. Mooi jeugdig enthousiasme ookRealiseer je wel dat veel deelnemers geen 25 meer zijn en bovendien een fulltime baan erbij hebben hè
Vandaag ook weer heerlijk gefietst. Harde wind, buien oftewel lekker Gronings stoempweer! Energie over. Morgen 225 door de ardennen waarvan 100(?) Over het L-B-L parcours.
Verwijderd
Van wind ben ik ook geen fan. Vandaag bovenstaande route gefietst, en als je dan de laatste 22Km een wind tegen hebt is het toch niet zo leuk. Maar goed, morgen weer op pad!
Rij je dat allemaal met een fixed 48x15 (vorige pagina)? Hoe doe je dat heuvelop?Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:46:
Beetje klimmen vandaag na het ontbijt.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Verwijderd
We zijn met 17-23Km/u de heuvel (7%) opgeklommen. Het is zwaar, maar je went er aan.mekkieboek schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:37:
[...]
Rij je dat allemaal met een fixed 48x15 (vorige pagina)? Hoe doe je dat heuvelop?
Da's wel serieus stoempen, 42-57 rpm draai je dan rond. Is dat ook niet sowieso veel te zwaar voor een fixie? Voor een beetje lekkere trapfrequentie moet je dan minstens 35km/u rijden. Dat is niet echt de snelheid die je meestal rijdt in een stad met stoplichten etc.
Ik rij nu op een 34-13 ongeveer in de stad, dan kan ik tussen de 20 en 35 km/u nog goed rondtrappen. Daaronder en vanaf stilstand is het ff op de pedalen staan om op gang te komen.
Ik rij nu op een 34-13 ongeveer in de stad, dan kan ik tussen de 20 en 35 km/u nog goed rondtrappen. Daaronder en vanaf stilstand is het ff op de pedalen staan om op gang te komen.
Verwijderd
De Bianchi gebruik ik niet zo heel veel in de stad eigenlijk, meer om routes mee te maken op snelheid. Ook is het gewenning en je benen trainen om op een hogere versnelling te kunnen fietsen, en vol te houden
Het staat nogal haaks tegenover het fietsen op soubplesse/hoge cadansVerwijderd schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 10:54:
De Bianchi gebruik ik niet zo heel veel in de stad eigenlijk, meer om routes mee te maken op snelheid. Ook is het gewenning en je benen trainen om op een hogere versnelling te kunnen fietsen, en vol te houden
Lekker weertje om te fietsen zeg! Weinig wind, maar ik had wel driekwart van de rit het gevoel wind tegen te hebben
Uiteindelijk 71 km weggetrapt a 32,7 km/h gemiddeld (laag D2). Brengt m'n totaal van dit jaar op 2750 km. Niet slecht, gezien de het blessureleed van dit jaar!
Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.
Verwijderd
Met een 48/15 42Km/u fietsen (wat best makkelijk gaat over vlak) heb je ook een hoge cadance hoor (ik wil er nog een cadence meter bijkopen voor mijn Garmin), en wat trouwens erg leuk is met een fixed is het iedereen keihard voorbij fietsen (behalve de gasten op een TT fiets).Mex schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 11:16:
[...]
Het staat nogal haaks tegenover het fietsen op soubplesse/hoge cadans
Zeker niet slecht. Ik heb dit jaar meer dan 2,5x zoveel gereden als jij, maar ik betwijfel of ik zo'n gemiddelde solo zou halen over die afstand.SePtiCTaNk schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 11:49:
Lekker weertje om te fietsen zeg! Weinig wind, maar ik had wel driekwart van de rit het gevoel wind tegen te hebbenUiteindelijk 71 km weggetrapt a 32,7 km/h gemiddeld (laag D2). Brengt m'n totaal van dit jaar op 2750 km. Niet slecht, gezien de het blessureleed van dit jaar!
Zo, dat viel tegen. Na drie weken gips weer kunnen fietsen met de wielervereniging. Bijna 120 km en al de eerste km zit ik er helemaal doorheen. Wel blij dat ik nu pijnvrij heb kunnen fietsen. En meteen een beetje kunnen spelen met m'n nieuwe Powertap G3 wheelset.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Verwijderd
Kan ik me niet voorstellen , dat haal ik zelfs nog wel....havana schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 14:14:
[...]
Zeker niet slecht. Ik heb dit jaar meer dan 2,5x zoveel gereden als jij, maar ik betwijfel of ik zo'n gemiddelde solo zou halen over die afstand.
Ben nog bezig een oud 1991 Peugeot Ventoux framepje op te knappen. Ding moet uiteindelijk op de Tacx komen maar huidige lak was paars, lelijk, beschadigd, etc. Frame is echter mijn eerste racefiets en heeft voor mij heerlijke geometrie. Nog redelijk licht en voor 1991 uniek; de buizen werden zo aan elkaar gelast dat je geen rupsen/naden had. Werd ook niet gebruik gemaakt van lugs. Het heet internal brazing. Was toen vrij hip. Ook de kabel loopt door de bovenbuis.
Enfin hij wordt van reserveonderdelen en ik wilde een snelle rattle can spray doen zoals dat zo mooi heet. Maar nu toch maar goed geschuurd (niet kaal, dan kan ik de oude lak nog als harde onderlaag gebruiken) en de vork zit nu in de grondverf. Frame moet nog.
ik wilde hem zwart sprayen, maar had ineens een idee; Als Citroen-fan en aangezien het een Peugeot was (PSA *boks*) had ik bedacht er een fantasie Citroen-fiets van te maken. Beetje rally Citroen style; in dat brandweer rood. En dan bv van die witte vlakken op de zitbuis en balhoofdbuis (a la Gios Torino), zwarte letters Citroen (in dat jaren 90 Citroen font) op het vlak en de dubbele chevrons op de balhoofdbuis. Op de bovenbuis nog een klein frans vlaggetje en mijn naam en het is net echt
Enfin hij wordt van reserveonderdelen en ik wilde een snelle rattle can spray doen zoals dat zo mooi heet. Maar nu toch maar goed geschuurd (niet kaal, dan kan ik de oude lak nog als harde onderlaag gebruiken) en de vork zit nu in de grondverf. Frame moet nog.
ik wilde hem zwart sprayen, maar had ineens een idee; Als Citroen-fan en aangezien het een Peugeot was (PSA *boks*) had ik bedacht er een fantasie Citroen-fiets van te maken. Beetje rally Citroen style; in dat brandweer rood. En dan bv van die witte vlakken op de zitbuis en balhoofdbuis (a la Gios Torino), zwarte letters Citroen (in dat jaren 90 Citroen font) op het vlak en de dubbele chevrons op de balhoofdbuis. Op de bovenbuis nog een klein frans vlaggetje en mijn naam en het is net echt
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Verwijderd
Ik ben enigszins cynisch van nature en denk dat de fabricagemethode niet werd gekozen wegens de hipheid en technische voordelen, maar alleen en uitsluitend wegens de kosten voor massafabricage, lugs zijn te arbeidsintensief....[b]Jazzper schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 18:50:
Ben nog bezig een oud 1991 Peugeot Ventoux framepje op te knappen. Ding moet uiteindelijk op de Tacx komen maar huidige lak was paars, lelijk, beschadigd, etc. Frame is echter mijn eerste racefiets en heeft voor mij heerlijke geometrie. Nog redelijk licht en voor 1991 uniek; de buizen werden zo aan elkaar gelast dat je geen rupsen/naden had. Werd ook niet gebruik gemaakt van lugs. Het heet internal brazing. Was toen vrij hip. Ook de kabel loopt door de bovenbuis.
Voor wat het waard is; een stukje leesvoer op Bikeforums (met cool brochure-plaatje/praatje):
http://www.bikeforums.net...ernal-brazing-on-peugeots
ze zijn er daar wel lovend over.
http://www.bikeforums.net...ernal-brazing-on-peugeots
ze zijn er daar wel lovend over.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Verwijderd

BCN - Sant Feliu de Codines - Sant Llorenç Savall - BCN
Distance: 84,50 km
Time: 2:54:31
Avg Speed: 29,0 km/h
Elevation Gain: 1.040 m
Calories: 1.816 C
Avg Temperature: 22,4 °C
http://connect.garmin.com/activity/217798717
http://app.strava.com/rides/20559965

Ik ben op zoek naar fietskleding maar weet niet welke maten ik nodig ben.
Is het gebruikelijk om bij Rose.nl meerdere maten te kopen en de verkeerde maten terug te sturen of word dit niet gewaardeerd?
Is het gebruikelijk om bij Rose.nl meerdere maten te kopen en de verkeerde maten terug te sturen of word dit niet gewaardeerd?
Even naar een winkel en passen? Lijkt mij de meest eenvoudige oplossing. Anders misschien de maattabellen van het betreffende merk even raadplegen. Op o.a. www.futurumshop.nl staan van vrij veel gangbare merken dergelijke tabellen.Bertha781 schreef op zondag 02 september 2012 @ 14:52:
Ik ben op zoek naar fietskleding maar weet niet welke maten ik nodig ben.
[ Voor 17% gewijzigd door argro op 02-09-2012 17:07 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
@Jasper, ik moet toch ook eens in Spanje gaan fietsen 
Vandaag maar weer eens duurtraining gedaan. 97km D1 a 32,4 km/h gemiddeld. Wilde alleen onderweg even proberen de KOM te pakken op de Diepe Hel (steilere klim op Sallandse Heuvelrug (zeg maar Holterberg)), maar dat is op twee seconden mislukt. Volgende keer pak ik hem
http://app.strava.com/rides/20582975
Vandaag maar weer eens duurtraining gedaan. 97km D1 a 32,4 km/h gemiddeld. Wilde alleen onderweg even proberen de KOM te pakken op de Diepe Hel (steilere klim op Sallandse Heuvelrug (zeg maar Holterberg)), maar dat is op twee seconden mislukt. Volgende keer pak ik hem
http://app.strava.com/rides/20582975
System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton
Verwijderd
Het mag dan wel slecht gaan met de economie in Spanje (voornamelijk het zuiden trouwens, het Noorden is economisch veel sterker), maar in het noorden van Spanje kun je goed fietsen (Catalunya, Aragon, Navarra, Baskenland en Asturias.
Kijk dit Rapha filmpje gefilmd in Asturias. Super vet!
https://vimeo.com/40161972
Kijk dit Rapha filmpje gefilmd in Asturias. Super vet!
https://vimeo.com/40161972
@jspr:

deze is foto- en sfeertechnisch toch wel erg fijn zeg! Is dat met een telefoon of heb je camera mee?

deze is foto- en sfeertechnisch toch wel erg fijn zeg! Is dat met een telefoon of heb je camera mee?
Balen. Gisteren heerlijk aan het fietsen (zou denk ik mijn eerste rit >31 kmh solo over meer dan 100 km zijn geworden), breekt een spaak. Harde tik en een flinke slag in het achterwiel. Ik vermoed dat de buurspaken niet goed op spanning waren en die ene spaak dus te veel te lijden had. En als die dan breekt, dan heb je dus blijkbaar gelijk een slag waar je niet mee verder kan?
Maar goed dat vrouwlief thuis was en me op kon halen....Morgen maar naar de LBS, neem aan dat dat service wordt, want fiets is nog geen half jaar oud.
Maar goed dat vrouwlief thuis was en me op kon halen....Morgen maar naar de LBS, neem aan dat dat service wordt, want fiets is nog geen half jaar oud.
[ Voor 9% gewijzigd door Joba op 03-09-2012 11:28 ]
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Zijn de spaken na aankoop al eens nagelopen? Dat wordt over het algemeen aanbevolen bij nieuwe wielen, na een paar honderd kilometer. Wanneer jij hebt verzuimt om dat onderhoud te (laten) plegen, zal van service denk ik geen sprake zijn.Joba schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:22:
Balen. Gisteren heerlijk aan het fietsen (zou denk ik mijn eerste rit >31 kmh solo over meer dan 100 km zijn geworden), breekt een spaak. Harde tik en een flinke slag in het achterwiel. Ik vermoed dat de buurspaken niet goed op spanning waren en die ene spaak dus te veel te lijden had. En als die dan breekt, dan heb je dus blijkbaar gelijk een slag waar je niet mee verder kan?
Ja, zijn nagelopen, na 500 km, eind mei.argro schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:35:
[...]
Zijn de spaken na aankoop al eens nagelopen? Dat wordt over het algemeen aanbevolen bij nieuwe wielen, na een paar honderd kilometer. Wanneer jij hebt verzuimt om dat onderhoud te (laten) plegen, zal van service denk ik geen sprake zijn.
Wat je kan doen als een spaak breekt is de directe spaken daarnaast (maar aan de andere zijde) losser zetten en indien nog nodig de dichtstbijzijnde spaken aan de kant van de spaakbreuk net een tikje strakker. Daarmee maak je de slag een stuk minder en normaal gesproken loopt het wiel dan niet meer aan (waarschijnlijk moet je wel je rem open zetten). Dan kan je gewoon rustig naar huis fietsen, alleen rustig door de bochten zodat je niet vol de bocht in hangt (maar hoeft ook weer niet stapvoets hoor).
Heb je natuurlijk wel een multitooltje voor nodig onderweg
Heb je natuurlijk wel een multitooltje voor nodig onderweg
[ Voor 3% gewijzigd door the_RJ op 03-09-2012 12:15 ]
ik heb ook een geknapte spaak ontdekte ik. Wat doen jullie daar mee? Ik vind mezelf behoorlijk handig met fietsen (heb er een kleine 20 opgebouwd vanaf scratch), maar wielen ben ik altijd afgebleven. Dat hele spaken enzo. Ik weet het niet. Al die noobs die roepen dat ze het kunnen maar niets anders doen dan alles kneiterstrak aandraaien. Volgens mij is het echt een vak apart. Hopelijk overdrijf ik 
Maar? strippen wiel en naar de fietsenmaker? Of zelf een spaak erin jassen?
Ah, dank je, wist niet zeker of je uberhaupt verder kan / mag met n-1 spaken, maar dat kan dus, met enig beleid. Volgende keer inderdaad een multitooltje mee. Als dat nog ergens past dan.
Ik ga binnenkort een wiel herspaken met hulp van iemand die er wel verstand van heeft. Ik heb dat zelf ook nooit gedaan, beetje idem zoals jij, vaak van de wielen afgebleven (slagen eruit halen doe ik nog wel zelf). Hij heeft daarvoor ook een tooltje om de spanning op de spaken te meten. Ik gok dat het daarmee zelf wel te doen is, kan er dus binnenkort wel over oordelenJazzper schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:26:
ik heb ook een geknapte spaak ontdekte ik. Wat doen jullie daar mee? Ik vind mezelf behoorlijk handig met fietsen (heb er een kleine 20 opgebouwd vanaf scratch), maar wielen ben ik altijd afgebleven. Dat hele spaken enzo. Ik weet het niet. Al die noobs die roepen dat ze het kunnen maar niets anders doen dan alles kneiterstrak aandraaien. Volgens mij is het echt een vak apart. Hopelijk overdrijf ik
Ik heb nieuwe wielen gekocht. Easton EA70 maar dan de nieuwe versie met mooiere decals. 
M'n oude EA70's ga ik maar even verkopen.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Wel de Rose aanbieding hoop ik?LuPo schreef op maandag 03 september 2012 @ 13:07:
Ik heb nieuwe wielen gekocht. Easton EA70 maar dan de nieuwe versie met mooiere decals.
Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily
Een spaak vervangen in een wiel dat verder goed is moet geen probleem zijn. Je hebt alle andere spaken als referentie van hoe strak het moet. Ik heb ook wel eens een MTB-wiel helemaal opnieuw gespaakt en tot nu toe is hij nog behoorlijk recht, na een paar honderd km. Vantevoren even geverifieerd dat ze qua toonhoogte hetzelfde klonken als het voorwiel (ongeveer) en adhv van die toonhoogte het achterwiel opnieuw op spanning gebracht als 'basisinstelling'. Bij een racefiets zou ik het misschien niet zo snel zelf doen, omdat die veel minder spaken hebben en omdat ik daar nog geen halve mm slag in zou willen hebben. Je krijgt dat ook wel voor elkaar zonder ervaring, maar dat kost je minstens een paar uur.Jazzper schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:26:
vraagje, gister heb ik als beginner voor de 4 keer een stuk gefiets, 62km. Was best zwaar, vooral voor het "zitvlees"
Maar ik merkte met schakelen, heb een Bulls Harrier 1 met 105 groep, dat het links en rechts schakelen verschillend is. Zoals jullie weten, schakel je met rechts "achter". Nu wilde ik voor het eerst voor schakelen, van het middenblad af naar het grote buitenblad. Ik deed dus net als wat ik normaal doe, het zwarte "knopje" naar binnen drukken, daar schakkel ik normaal zwaarder mee. Maar toen ik dat aan de linkerkant deed ging die ipv naar het grote buitenblad naar het kleine blad...... Trapte mij toen rot 
Waarom is dat, wat is daar de gedachte achter? Lijkt mij juist logische als beide schakelaars hetzelfde zijn, vind dit niet echt handig.
Waarom is dat, wat is daar de gedachte achter? Lijkt mij juist logische als beide schakelaars hetzelfde zijn, vind dit niet echt handig.
Het schakelt wel hetzelfde, maar je moet het iets anders zien. Met de zwarte knop gaat je kabel losser, daarmee gaat je derailleur naar een kleiner blad. Met de hele hendel schakelen trekt je kabel aan en schakel je dus naar een groter blad. Laat nou de versnellingen achter, de cassette, van groot naar klein lopen (binnen naar buiten) en de versnelling voor, de crank, van klein naar groot.
Het is dus niet dat de zwarte knop altijd naar rechts schakelt en je hele hendel altijd naar links, maar je zwarte knop schakelt altijd naar een kleiner tandblad en je hele hendel naar een grotere.
Het is dus niet dat de zwarte knop altijd naar rechts schakelt en je hele hendel altijd naar links, maar je zwarte knop schakelt altijd naar een kleiner tandblad en je hele hendel naar een grotere.
Ohhhhhhh, is dat de gedachte er achter.....nou je het zo zegt, logische...the_RJ schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:07:
Het schakelt wel hetzelfde, maar je moet het iets anders zien. Met de zwarte knop gaat je kabel losser, daarmee gaat je derailleur naar een kleiner blad. Met de hele hendel schakelen trekt je kabel aan en schakel je dus naar een groter blad. Laat nou de versnellingen achter, de cassette, van groot naar klein lopen (binnen naar buiten) en de versnelling voor, de crank, van klein naar groot.
Al schrok ik mij rot toen ik het gister deed en opeen super licht reed maar zal er nu proberen aan te denken...
Hehe, heel herkenbaar! Het is inderdaad grootte van tandwiel dat je moet denken. En laat dat nou net een verschillend effect hebben voor en achter.
Je zal nog wel een paar keer missen waarschijnlijk, maar eens het in de vingers zit, valt het goed mee.
Qua zitvlees, ik fiets zelf niet zoveel, en heb er dus ook regelmatig last van. Eens je wat meer fietst (bv elke week) en telkens de afstand langzaam verhoogt, voel je het bijna niet meer na een tijdje. (Tot je weer begint na de winterstop
)
Je zal nog wel een paar keer missen waarschijnlijk, maar eens het in de vingers zit, valt het goed mee.
Qua zitvlees, ik fiets zelf niet zoveel, en heb er dus ook regelmatig last van. Eens je wat meer fietst (bv elke week) en telkens de afstand langzaam verhoogt, voel je het bijna niet meer na een tijdje. (Tot je weer begint na de winterstop
Ja klopt, en ik had ook nog 10 euro korting.TheCrius schreef op maandag 03 september 2012 @ 13:11:
[...]
Wel de Rose aanbieding hoop ik?Mooie set.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
* zoekt winterstop in woordenboek*Lointje schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 08:50:(Tot je weer begint na de winterstop)
[ Voor 21% gewijzigd door SePtiCTaNk op 04-09-2012 10:01 ]
Ik rij ook wel in de winter, als het mooi droog wegdek is, én ik overdag tijd heb. Maar het zal er wel op neer komen dat de frequentie behoorlijk inkakt. Af en toe nog wat Tacx, maar zonder doel zie ik mezelf niet echt vaak op de fiets zitten in de donkere dagen. Vandaar dat ik hardlopen nu probeer op te bouwen om mijn conditie te kunnen behouden en niet helemaal van 0 hoef te starten in het voorjaar.
Tacx, indoor, Sufferfest, Trainerroad, yay!
Ik heb geen Tacx en alleen met sneeuw rijd ik niet. Maar verder rijd ik gewoon door (tenzij het 10 graden onder nul is). Wel een lagere frequentie dan in de zomer (en dus langere afstanden per keer), maar dat zit 'm er vooral in dat het eerder donker is. Ik ben een maandje geleden ook begonnen met hardlopen, deels om diezelfde reden.UltraSub schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 10:21:
[...]
Ik rij ook wel in de winter, als het mooi droog wegdek is, én ik overdag tijd heb. Maar het zal er wel op neer komen dat de frequentie behoorlijk inkakt. Af en toe nog wat Tacx, maar zonder doel zie ik mezelf niet echt vaak op de fiets zitten in de donkere dagen. Vandaar dat ik hardlopen nu probeer op te bouwen om mijn conditie te kunnen behouden en niet helemaal van 0 hoef te starten in het voorjaar.
Daarom zie je ook dat veel wielrenners al op 1 november aan het nieuwe seizoen beginnen. Het seizoen loopt dan door tot en met september. Oktober is vrij. Juist dan maak je stappen voorwaarts. Wanneer je van oktober tot en met februari niet fietst, dan begin je ieder jaar weer op nul. Afhankelijk van eventuele doelstellingen is dat onwenselijk. Het kan ook niet uitmaken.
[ Voor 26% gewijzigd door argro op 04-09-2012 12:18 ]
Het wielrennen gaat bij mij in de winter wel op een lager pitje, ik doe wel wat vaker een rondje op de mtb en 2x woon-werk (42km) in de week op de mtb.
Nou ja, niet iedereen start in november hoor en dat is ook niet nodig. Als amateur/cyclorenner/toerfietser doelen kan je prima in januari weer op de fiets stappen en in november/december andere dingen doen om wat basisconditie te houden.
De kans is inmiddels groot dat ik zelf volgend jaar bij de elite ga koersen, dan ga ik wel een trainingsschema volgen dat waarschijnlijk half/eind november echt start. Maar dan hebben we het dus ook over een intensief seizoen met de eerste echte wedstrijden al eind februari/begin maart. Voor amateurrenners/cyclorenners liggen de eerste wedstrijden/doelen toch wat later in het voorjaar.
De kans is inmiddels groot dat ik zelf volgend jaar bij de elite ga koersen, dan ga ik wel een trainingsschema volgen dat waarschijnlijk half/eind november echt start. Maar dan hebben we het dus ook over een intensief seizoen met de eerste echte wedstrijden al eind februari/begin maart. Voor amateurrenners/cyclorenners liggen de eerste wedstrijden/doelen toch wat later in het voorjaar.
Ik zeg ook nergens dat iedereen dat doet en dat het perse nodig is.the_RJ schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:45:
Nou ja, niet iedereen start in november hoor en dat is ook niet nodig.
Ik zie af en toe wat medisch onderlegde mensen hier, dus mijn vraag: kan het kwaad om met je hartslag de limiet op te zoeken?
Gisteren heb ik bijvoorbeeld mijn alltime high gehaald, 202bpm (en dat met 35 jaar). Dat was wel na eerst een uur warmtrappen en de intensiteit opbouwen. Het voelt verder prima allemaal en direct na die bewuste sprint heuvelop (37km/u op een procentje of 5, op de MTB met slicks) zakte de hartslag weer vrij snel tot in D1/D2. Maar er zijn mensen in mijn omgeving die denken dat dat ongezond is.
Gisteren heb ik bijvoorbeeld mijn alltime high gehaald, 202bpm (en dat met 35 jaar). Dat was wel na eerst een uur warmtrappen en de intensiteit opbouwen. Het voelt verder prima allemaal en direct na die bewuste sprint heuvelop (37km/u op een procentje of 5, op de MTB met slicks) zakte de hartslag weer vrij snel tot in D1/D2. Maar er zijn mensen in mijn omgeving die denken dat dat ongezond is.
disclaimer:
Ik heb geen medische achtergrond, dus deze post is geen medisch advies, puur wat ik er zonder medische achtergrond over kan zeggen.
Ik heb zelf een medische keuring ondergaan en nog eens bij een cardioloog langs geweest voor een test i.v.m. een constatering in de familie. Vooral de laatste heb ik toen gesproken over sporten en laten testen en hij raadt iedereen aan die toch wat serieuzer sport toch echt een keer een goed onderzoek te laten doen.
Kijk bijvoorbeeld hier:
http://www.smaoostnederla...en/sportmedisch-onderzoek
Bij mij werd het onderzoek overigens in zijn geheel betaald door de verzekering.
Edit:
Nog even wat anders, omdat Tjebakka meedeed natuurlijk!
http://www.fiets.nl/2012/09/03/85643/
Ik heb geen medische achtergrond, dus deze post is geen medisch advies, puur wat ik er zonder medische achtergrond over kan zeggen.
Ik heb zelf een medische keuring ondergaan en nog eens bij een cardioloog langs geweest voor een test i.v.m. een constatering in de familie. Vooral de laatste heb ik toen gesproken over sporten en laten testen en hij raadt iedereen aan die toch wat serieuzer sport toch echt een keer een goed onderzoek te laten doen.
Kijk bijvoorbeeld hier:
http://www.smaoostnederla...en/sportmedisch-onderzoek
enGSMO (Groot Sport Medisch Onderzoek) voor intensieve of startende sporters, veelal boven de 35 jaar en/ of sporters met klachten tijdens of na inspanning of meerdere risicofactoren op hart- en vaatziekten.
Ongezond: ik zou zeggen van niet (nogmaals, geen medische achtergrond!), je geeft zelf aan geen klachten te krijgen van maximaal gaan, dat lijkt me belangrijker. Ik zou persoonlijk wel overwegen om zo'n onderzoek te doen aangezien je wel aangeeft die belasting op te zoeken en voluit te gaan.Ongeacht de leeftijd wordt een GSMO geadviseerd bij:
Intensive sporters, > 6 uur per week en/ of sporters die tijdens het sporten regelmatig maximaal of bijna maximaal hun lichaam belasten.
Bij mij werd het onderzoek overigens in zijn geheel betaald door de verzekering.
Edit:
Nog even wat anders, omdat Tjebakka meedeed natuurlijk!
http://www.fiets.nl/2012/09/03/85643/
[ Voor 9% gewijzigd door the_RJ op 04-09-2012 16:04 ]
Zondag voor het eerst een echte lange toch gemaakt van 133km (en vooral gister echt een zere kont)
http://app.strava.com/activities/20576038
Mijn fiets stond nog in Ede dus even naar huis gebracht. Maar vooral de laatste 30KM waren zwaar met een lekkere tegenwind en benen die leeg begonnen te raken. Wel een mooie route om te fietsen
http://app.strava.com/activities/20576038
Mijn fiets stond nog in Ede dus even naar huis gebracht. Maar vooral de laatste 30KM waren zwaar met een lekkere tegenwind en benen die leeg begonnen te raken. Wel een mooie route om te fietsen
Zo, helm afgeplakt, zometeen op weg voor mijn eerste Time Trial. Ik ben benieuwd... TT pak (ongevraagd) te leen gekregen met de nodige 'adviezen' (idiote afstelling fiets, nog veel erger dan ik zelf al gedaan had, benen toch maar eens gedaan ook). En natuurlijk ga ik een veel te hoge verwachting kweken, fietsen in een outfit van een competitie-club hier in Groningen, netjes half uur opwarmen op de trainer (op de parkeerplaats gewoon
), mannn wat overdreven
. Ik ben benieuwd...
Net als 'the_RJ' heb ik geen medische achtergrond, maar ik denk er het volgende over...TheLemon schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 14:30:
Ik zie af en toe wat medisch onderlegde mensen hier, dus mijn vraag: kan het kwaad om met je hartslag de limiet op te zoeken?
Gisteren heb ik bijvoorbeeld mijn alltime high gehaald, 202bpm (en dat met 35 jaar). [..]
Een hart moet goed getraind zijn om 200bpm aan te kunnen (de duur en hoe vaak laat ik even achterwegen). Het is niet verkeerd om een keer dat te doen maar je hart krijgt wel een oplawaai. Echter zou ik dit pas gaan doen als je weet dat je hart het aankan. Hierbij speelt leeftijd natuurlijk wel mee, maar ook voor jongere mensen is het geen slecht idee om eerst je hart te laten checken voor je die volle limiet op gaat zoeken.
Hier verder niets spannends aan de gang, ik ben nog steeds niet op de fiets te vinden (en dus ook niet extreem veel in dit topic (sorry
Om niet een te grote 'reset naar 0' te krijgen volgend jaar ga ik wellicht voor de winter een tacx kopen. Ik heb namelijk het gevoel dat ik hierop beter op 'lichaamsgevoel' kan trainen. Mocht ik namelijk opeens op zijn dan ben ik al thuis. Ook heb ik geen tegenwind.
Vandaag als voorbereiding de Le Deux Alpes opgefietst vanuit Chambon en dat was een fijne oefening voor morgen. Maar man man.. wat is dat afdalen ontzettend ruig! Doordat de nieuwe remblokjes nog ingeremd moesten worden al luid-piepend afdalen maar dit komt staat nu al hoog op mijn lijstje van ruige dingen!
Het spul is vandaag opgehaald..! Was 25-8 al hier aan de deur, vervolgens 27-8 nog een keer, beide keren niet thuis en geen briefje in de bus geduwd. Vandaag TNT maar eens gebeld bleek het pakket dus al een weekje bij de lokale AH te staan waar ik gister nog geweest benMex schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:38:
Na jaren van trouwe dienst en vele kilometers in binnen- en buitenland heb ik enkele weken geleden mijn Trek 1.9 op marktplaats gezet. Het verbaasde me hoeveel hier nog voor geboden werd. Mijn nieuwe fiets wordt een zelfbouwprojectje gebaseerd op het FM-098 frame van DengFu:
Het frame is inmiddels onderweg, incl. een carbon stuur, bidonhouders etc, alle in matzwart.
Er komt een glossy grey Ultegra triple groep op, Zonda wielenen GP4000S banden. Overige spulletjes moet ik nog uitzoeken.
Het frame is gekocht via een groupbuy op velobuild.com, er stonden nog meer Nederlanders in het lijstje, iemand van hier?

Erg netjes verpakt:

Totaalplaatje:

Mijn verzoekje om de stem, bidonhouders en stuur ook mat te maken is helaas niet goed doorgekomen, voor de rest ziet het er allemaal meer dan prima uit.

Op de Madelaine. De enige col waar ik echt even heb afgezien. En het is een bijna perfecte productfoto
[ Voor 91% gewijzigd door Tjebakka op 05-09-2012 11:44 ]
Maar je hebt nog wel de dopjes er echt op zitten!Tjebakka schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:42:
[afbeelding]
Op de Madelaine. De enige col waar ik echt even heb afgezien. En het is een bijna perfecte productfotoCheck de ventieldopjes beide naar beneden staan

Verder natuurlijk gewoon netjes, gefeliciteerd met uitrijden en goed bezig voor het goede doel!
@Tjebakka, heb wat vraagjes 
Hoe zijn de overige dagen bevallen? Hoe was het met de kont?
Overige fysieke klachten?
Ben ook benieuwd naar je voorbereiding. Aantal km's in de benen? En hoeveel dagen in de week fietste je? Vanaf wanneer startte je echt de voorbereiding?
Ga zelf in 2013 misschien meedoen of als begeleiding mee.
Hoe zijn de overige dagen bevallen? Hoe was het met de kont?
Ben ook benieuwd naar je voorbereiding. Aantal km's in de benen? En hoeveel dagen in de week fietste je? Vanaf wanneer startte je echt de voorbereiding?
[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 05-09-2012 12:11 ]
Tip 1) Vergis je niet in de voorbereiding naast het fietsen zelf! Er gaat namelijk a) veel tijd en b) nog best wat geld in zitten. Er moet heel veel geregeld wordenVos schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:11:
@Tjebakka, heb wat vraagjes
Hoe zijn de overige dagen bevallen? Hoe was het met de kont?Overige fysieke klachten?
De kont was wat schraal, maar we hadden goede zemen in onze shorts (Sportful, zelfde als Saxobankploeg). Daarnaast af en toe uierzalf bij de liezen gesmeerd
Aantal kilometers vooraf weet ik niet precies, maar dat waren er een stuk of 4500. Zou sowieso 4000 fietsen, dan weet je zeker dat je goed zit. Fietste 3 tot 5 dagen in de week, laatste maand was dat 4 tot 5 waarvan 2 keer lang (100+) en 2/3 keer kort (50-75). Vanaf maart begonnen met voorbereiding wat betreft fietsen.
Oh en het is echt SUPERVET. Alleen al door de sfeer kun je harder en langer rijden.
[ Voor 4% gewijzigd door Tjebakka op 05-09-2012 12:45 ]
Verwijderd
Ik heb even een vraagje mbt een fietspomp. Ik heb op mijn verjaardag een behoorlijk crappy fietspomp gekregen, als ik er nu lucht bij in wil krijgen kost me dat ongeveer m'n rug en m'n handen want ik moet m'n volledige gewicht er op zetten om er een klein beetje in te krijgen. Er zit een manometer bij en het pompen gaat echt maar tot max 5 bar terwijl er op de pomp zelf tot 9 bar staat (onzin natuurlijk).
Mijn vraag is nu, wat is een goede fietspomp? Welke pomp gebruiken jullie om de banden op te pompen. (Ik heb al op internet gesnuffeld en ik kwam wel op wat testen uit, maar die waren wat gedateerd.)
Ik weet niet wat handiger is, een klein handpompje of een grote pomp voor thuis (en dan zo'n CO2 dingetje voor onderweg)
P.S. heel nice Tjebakka, echt heel tof.. Ik lees dit topic al maanden maar had nog nooit gereageerd
Mijn vraag is nu, wat is een goede fietspomp? Welke pomp gebruiken jullie om de banden op te pompen. (Ik heb al op internet gesnuffeld en ik kwam wel op wat testen uit, maar die waren wat gedateerd.)
Ik weet niet wat handiger is, een klein handpompje of een grote pomp voor thuis (en dan zo'n CO2 dingetje voor onderweg)
P.S. heel nice Tjebakka, echt heel tof.. Ik lees dit topic al maanden maar had nog nooit gereageerd
Ik heb zelf een JoeBlow sport II en ben daar zeer tevreden over. Hiervoor had ik een pompje van de Aldi en dit is toch wel een wereld van verschil.Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:47:
Ik heb even een vraagje mbt een fietspomp. Ik heb op mijn verjaardag een behoorlijk crappy fietspomp gekregen, als ik er nu lucht bij in wil krijgen kost me dat ongeveer m'n rug en m'n handen want ik moet m'n volledige gewicht er op zetten om er een klein beetje in te krijgen. Er zit een manometer bij en het pompen gaat echt maar tot max 5 bar terwijl er op de pomp zelf tot 9 bar staat (onzin natuurlijk).
Zo vanmorgen dan de tweede Alpen col gehad.. de Alpe D'Huez. In 1:15 omhoog gefietst en viel eigenlijk niet eens echt tegen! Nu eens richting Mont Ventoux.
Naar boven? Tot aan het eerste cafe? Tot aan de waterbak? Tot aan de echte finish?la_fusion schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:00:
Zo vanmorgen dan de tweede Alpen col gehad.. de Alpe D'Huez. In 1:15 omhoog gefietst en viel eigenlijk niet eens echt tegen! Nu eens richting Mont Ventoux.
Tot aan de finish vlag en dus het eerste cafe. Niet tot aan de tour-finishMex schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:54:
[...]
Naar boven? Tot aan het eerste cafe? Tot aan de waterbak? Tot aan de echte finish?
Overigens nu officieel 1000 km in de benen dit jaar!
Nette tijd hoor, zeker als je nog niet lang fietst. Klimmen is een groot spel, want hoe erg je jezelf ook spaart, zwaar is het altijd. Dus je zit continue een grens op te zoeken waarop je 1) nog beetje door kan fietsen 2) langzaam dood kan gaan.
Heel simpel, geef ze een eigen categorie/speelveld. Net zoals dat er is voor hardlopen. Ik kan me ook niet voorstellen dat het veel voldoening geeft om wielrenners eraf te rijden op dit soort segmenten.UltraSub schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 11:37:
Vraag me af wat Strava gaat doen om scootertjes te weren. Want ze hebben het ontdekt, om te kijken hoe hard hun scootertje loopt. (Zou ik vroeger ook hebben gedaan, om te testen of je opvoeractie echt effect had)
http://app.strava.com/rides/18838549
Vanmiddag heb ik weer een kort rondje kunnen maken rondom Schiphol. Langs het water kun je mooi doorfietsen. Gemiddeld 34,3 km/u solo over 61,8 kilometer http://app.strava.com/rides/20936579

[ Voor 23% gewijzigd door frankknopers op 05-09-2012 17:49 ]
Goud is geen geld
En vanaf waar? Vanaf eerste meters die omhoog lopen of vanaf de rotonde?Mex schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:54:
[...]
Naar boven? Tot aan het eerste cafe? Tot aan de waterbak? Tot aan de echte finish?
Er zijn op de Alpe d'Huez een hoop verschillende smaken.
Overigens is het ook maar de vraag wat je als echte finish beschouwd. Tijdens TT's is de streep nabij de waterbak de officiële finish. Wanneer je solo omhoog rijdt doe je in feite een TT en kun je dus de streep nabij de waterbak als officiële finish beschouwen.
Het voordeel van de finish nabij de waterbak is dat je die net kunt missen. De route naar de zogenaamde officiële finish is een stuk ingewikkelder. Deze is weliswaar aangegeven met bordjes, maar die zijn niet overal even zichtbaar geplaatst en de kans is aanzienlijk dat je, wanneer je de betreffende route voor het eerst fietst, je een afslag mist.
Ook is hetgeen dat als de officiële finish wordt beschouwd maar een beetje willekeurig. Als je zou willen zou je verder omhoog kunnen fietsen. De plaats van die finish is bepaald vanuit een ruimtebehoefte, voortkomend uit allerlei spullen die tijdens een TdF bij de finish worden opgesteld. Met de echte top, voor zover die op de Alpe d'Huez al aanwijsbaar is, heeft het in ieder geval weinig te maken.
Typisch geval van regel 10, it never gets easier, you just go faster.Tjebakka schreef op woensdag 05 september 2012 @ 17:23:
Nette tijd hoor, zeker als je nog niet lang fietst. Klimmen is een groot spel, want hoe erg je jezelf ook spaart, zwaar is het altijd. Dus je zit continue een grens op te zoeken waarop je 1) nog beetje door kan fietsen 2) langzaam dood kan gaan.
Paar jaar geleden de Alpe d'Huez in 1:17:00 gedaan. Dit jaar in 0:58:30. Beide keren was het even zwaar.
[ Voor 33% gewijzigd door argro op 05-09-2012 17:42 ]
Ik kom er ook niet uit waar nu welke finish ligt en hier is vaak discussie over, ook hier. Om e.e.a. te verduidelijken hierbij ff twee plattegrondjes:

- Start na de rotonde, volgens mij de meest gangbare start voor tijdregistratie.
- Start van het klimwerk, hier gaat de weg pas omhoog.
- Finishboog voor het tunneltje. Is dit wat jullie 'de waterbak' noemen?
- Dit is volgens mij ongeveer het hoogste punt in het dorp, bij de grote parkeerplaatsen. Is hier de Tour finish?
- Finish van Alpe d'HuZes, bij Palais des Sports, dan ben je voorbij bocht 0 rechts afgebogen en ga je iets voor het hoger gelegen punt 4. nog een stukje dalen.
1 is correct, de echte start. De "echte" finish is geen van de 3, maar wel dichtbij 4: hier en nergens anders :) !Zie ook de vele foto's met het bordje, TdF finisht ook vrijwel zonder uitzondering daar. Vlakbij dat hotel Le Chaix. Scheelt nogal tussen 3 en echte finish, ik weet nog dat ik 54"xx had bij de waterbak (3) en 58"36 bij deze finish.
Ik zit eraan te denken de Northwave Fahrenheit winterschoenen te kopen, lijken me superschoenen. Zijn ze echt zo waterdicht zoals beloofd en omschreven door gebruikers, Havana? (en mogelijke andere gebruikers?) Ben toch van plan de hele winter, zolang het kan met gladheid, 4-5 keer per week op en neer naar werk te fietsen en dan zijn de aanschafkosten zo terugverdiend. --je was trouwens ook niet toevallig 22 augustus rond Tecklenburg aan het fietsen?--
Heeft iemand nog ideeën om van een normale racefiets zoveel mogelijk regenwater te "weren"? Ik heb al zo'n achterspatbord vanaf de zadelpen en een SKS X-board voor opspattend water van voorwiel. Beide helpen goed, maar ik zoek nog iets om het water dat door het achterwiel tegen de staande buis wordt gesmeten en afketst te weren. Dat is nu het punt waar je benen vanaf de binnenkant goed nat worden (evenals de ketting) en daarmee al lekkende water in je schoenen komt. Zijn daar spullen voor te koop, bv montage vanaf de bidonhouder van die staande buis? Ik heb het nog niet gevonden.... er is wel wat ruimte.....
Ik zit eraan te denken de Northwave Fahrenheit winterschoenen te kopen, lijken me superschoenen. Zijn ze echt zo waterdicht zoals beloofd en omschreven door gebruikers, Havana? (en mogelijke andere gebruikers?) Ben toch van plan de hele winter, zolang het kan met gladheid, 4-5 keer per week op en neer naar werk te fietsen en dan zijn de aanschafkosten zo terugverdiend. --je was trouwens ook niet toevallig 22 augustus rond Tecklenburg aan het fietsen?--
Heeft iemand nog ideeën om van een normale racefiets zoveel mogelijk regenwater te "weren"? Ik heb al zo'n achterspatbord vanaf de zadelpen en een SKS X-board voor opspattend water van voorwiel. Beide helpen goed, maar ik zoek nog iets om het water dat door het achterwiel tegen de staande buis wordt gesmeten en afketst te weren. Dat is nu het punt waar je benen vanaf de binnenkant goed nat worden (evenals de ketting) en daarmee al lekkende water in je schoenen komt. Zijn daar spullen voor te koop, bv montage vanaf de bidonhouder van die staande buis? Ik heb het nog niet gevonden.... er is wel wat ruimte.....
pepernooot
Verwijderd
Alleen een echt spatbord werkt daar.dinkelover schreef op woensdag 05 september 2012 @ 18:59:
Houdt in dat je het best een winterframe (staal met spatbordoogjes) op de kop tikt.
De vorige winter reed ik op een Duell zonder spatborden en dat wordt nu een Gazelle Tour de l'Avenir....met spatborden dus.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2012 20:14 ]
Zo.. weer terug uit de provence
en daar weer aardig wat kilometers gemaakt. Dit is nu het tweede jaar dat ik op de fiets zit en ook het tweede jaar dat ik mn fiets meeneem naar de provence. Net als verleden jaar ook weer een keer de Mont Ventoux gedaan (vanuit Malaucène).
conclusie voor wat betreft het tweede jaar :
- gewoon fietsen in de heuvels, standaard colletjes, etc gaat een stuk beter dan verleden jaar. Gemiddelde snelheid ligt zo'n 20% hoger en bovendien voel ik me een stuk lekkerder als ik omhoog ga. Als het iets vlakker wordt (4%-6%) dan merk ik dat ik echt een stuk harder kan fietsen dan verleden jaar..
- de Mont Ventoux is toch echt iets anders dan de andere colletjes... De eerste 10km voelde ik me goed en ging een stuk harder dan verleden jaar. Km's 10-15 ging ik echter totaal kapot. Dat hele stuk 12% trek ik gewoon niet.. Uiteindelijk was ik 1 minuut sneller boven dan verleden jaar.. totaal niet in verhouding met hoe ik me verder voel en m'n algemene conditie.
Volgend jaar moet het echt sneller, er moet minstens 15 minuten af. Een stukje daarvan kan ik wel halen door weer 2-3 kg van m'n buikje af te krijgen, maar hoe win ik nu die andere minuten? Hoe kan ik daar nu specifiek voor gaan trainen? De rondjes in Nederland gaan ook gemiddeld telkens harder, maar het levert gewoon geen tijdwinst op als ik die stomme berg opmoet..
iemand tips?
Heb onderweg wel veel mensen kunnen inhalen, maar ben ook weer net zo hard ingehaald door anderen..
- gewoon fietsen in de heuvels, standaard colletjes, etc gaat een stuk beter dan verleden jaar. Gemiddelde snelheid ligt zo'n 20% hoger en bovendien voel ik me een stuk lekkerder als ik omhoog ga. Als het iets vlakker wordt (4%-6%) dan merk ik dat ik echt een stuk harder kan fietsen dan verleden jaar..
- de Mont Ventoux is toch echt iets anders dan de andere colletjes... De eerste 10km voelde ik me goed en ging een stuk harder dan verleden jaar. Km's 10-15 ging ik echter totaal kapot. Dat hele stuk 12% trek ik gewoon niet.. Uiteindelijk was ik 1 minuut sneller boven dan verleden jaar.. totaal niet in verhouding met hoe ik me verder voel en m'n algemene conditie.
Volgend jaar moet het echt sneller, er moet minstens 15 minuten af. Een stukje daarvan kan ik wel halen door weer 2-3 kg van m'n buikje af te krijgen, maar hoe win ik nu die andere minuten? Hoe kan ik daar nu specifiek voor gaan trainen? De rondjes in Nederland gaan ook gemiddeld telkens harder, maar het levert gewoon geen tijdwinst op als ik die stomme berg opmoet..
iemand tips?
Heb onderweg wel veel mensen kunnen inhalen, maar ben ook weer net zo hard ingehaald door anderen..
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Leuk om te horen dat je zelf progressie voelt en ziet.. De mentale kracht is denk ik net zo belangrijk als het fysieke. Probeer tijdens ritten een tempo te kiezen dat iets hoger ligt dan wat je normaal zou fietsen en probeer dat zo lang mogelijk stabiel vast te houden. Ook met stevige tegenwind kun je dit goed trainen. Je voegt dan weerstand toe die je anders zou hebben van de helling van die bergen. Ook is het handig om met een hartslagband te trainen, zodat je kunt zien hoe snel je hartslag oploopt of zakt. Wat voor mij goed werkt is van tevoren een inschatting maken en dan de beste versnelling te kiezen. Bergop moet je eigenlijk zo min mogelijk schakelen, zeker als de berg heel geleidelijk omhoog loopt. Gewoon een bepaald tempo kiezen dat zwaar is, maar waarvan je denkt dat je het goed kunt volhouden. Bergop fietsen is ook een kwestie van mentale rust pakken, niet teveel voor je uit en naar boven kijken maar gewoon concentreren op je voorwiel en de weg vlak voor je.WVL_KsZeN schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:43:
iemand tips?
Ik heb deze zomer voor het eerst in de bergen gefietst, dus ik ben zeker geen autoriteit op dat gebied. Wel ging het erg lekker, ik reed die andere mountainbikers er consequent uit in de klim (inclusief de gidsen) en ik heb in een klim bij Verbier (Zwitserland) een tijd neergezet met mijn 29er mountainbike waar veel wielrenners zich niet voor zouden schamen.
Goud is geen geld
Verwijderd
Een berg opfietsen is gewoon een kwestie van vermogen versus gewicht, met het mentale heeft het weinig te maken.
Kunnen "afzien" kan onder wedstrijdomstandigheden uitmaken of je lost of niet, maar een snellere klimtijd haal je (bij gelijkblijvend gewicht) toch echt uit een optimale conditie en dus gewoon de uitgestippelde paden daarnaartoe met duurtraining en intervaltraining.
De punt daarop kan je zetten met (club)wedstrijdjes rijden.
Als je dat allemaal doet, dan kan je in de loop der jaren nog wel iets groeien, maar zomaar 15 minuten van je tijd op de Ventoux afrijden is een sprong die ik niet erg realistisch vind, als je dit jaar veel en goed getraind hebt, dan zal je niet zomaar pakweg 20% van je tijd afhalen.
Verder is het doseren van een dergelijke kluif erg belangrijk, dus zoveel mogelijk tegen/op je omslagpunt rijden en persee niet daarover, want dan blokkeer je en dat kost tijd.
De klim vanuit Malaucene is in die zin vrij lastig door de steeds wisselende stijgingspercentages, je kan nooit lang in 1 ritme rijden, attent schakelen is noodzakelijk.
Kunnen "afzien" kan onder wedstrijdomstandigheden uitmaken of je lost of niet, maar een snellere klimtijd haal je (bij gelijkblijvend gewicht) toch echt uit een optimale conditie en dus gewoon de uitgestippelde paden daarnaartoe met duurtraining en intervaltraining.
De punt daarop kan je zetten met (club)wedstrijdjes rijden.
Als je dat allemaal doet, dan kan je in de loop der jaren nog wel iets groeien, maar zomaar 15 minuten van je tijd op de Ventoux afrijden is een sprong die ik niet erg realistisch vind, als je dit jaar veel en goed getraind hebt, dan zal je niet zomaar pakweg 20% van je tijd afhalen.
Verder is het doseren van een dergelijke kluif erg belangrijk, dus zoveel mogelijk tegen/op je omslagpunt rijden en persee niet daarover, want dan blokkeer je en dat kost tijd.
De klim vanuit Malaucene is in die zin vrij lastig door de steeds wisselende stijgingspercentages, je kan nooit lang in 1 ritme rijden, attent schakelen is noodzakelijk.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2012 21:30 ]
Als je moeite hebt met die steilere stukken kan dat betekenen dat je in het begin teveel gegeven hebt of dat je niet een licht genoeg verzet hebt. Wat is je lichtste verzet dat je gebruikt hebt?
Als je zorgt dat je de eerste 60-70% van zo'n lange klim relatief rustig aan doet (beheerst), onder je omslagpunt dus, zoals Flits flits zegt, kun je het laatste deel de snelheid langzaam opvoeren om wat tijdwinst te pakken. Die laatste push kun je dan op karakter er wel uit gooien als je genoeg hebt gespaard tijdens de klim.
Als je zorgt dat je de eerste 60-70% van zo'n lange klim relatief rustig aan doet (beheerst), onder je omslagpunt dus, zoals Flits flits zegt, kun je het laatste deel de snelheid langzaam opvoeren om wat tijdwinst te pakken. Die laatste push kun je dan op karakter er wel uit gooien als je genoeg hebt gespaard tijdens de klim.
De meeste fietsers op Alpe 'd Huez klokken bij de waterbak want daar is het centrum van het dorp en lijkt de klim afgelopen. Daar hangt ook een vlag met ARRIVEE. De meeste terrassen voor toeristen zitten daar.
De echte finish is stukken hoger en staat duidelijk aangegeven met borden. Dat is de finish en afstand die de tour de France gebruikt.
De echte finish is stukken hoger en staat duidelijk aangegeven met borden. Dat is de finish en afstand die de tour de France gebruikt.
[ Voor 14% gewijzigd door tweakerharrie op 06-09-2012 00:15 ]
Na bijna 1000km getrappeld te hebben voor w.w.v (enkele rit 25km) op mijn Batavus Mambo heb ik een Scott Speedster S20 gekocht.
Deze is uitgerust met een compact 32-50. Nu merk ik dat ik met straffe wind tegen nog niet genoeg vermogen heb dit weg te kunnen drukken met een D1 hartslag.
Omdat ik toch regelmatig een heuvel wil nemen als b.v. de Vam-berg wil ik naar een triple toe of eventueel een dubble die genoeg ruimte bied een goede heuvel te nemen.
Kan ik van mijn compact naar een triple met de huidige 105 shifters?
Deze is uitgerust met een compact 32-50. Nu merk ik dat ik met straffe wind tegen nog niet genoeg vermogen heb dit weg te kunnen drukken met een D1 hartslag.
Omdat ik toch regelmatig een heuvel wil nemen als b.v. de Vam-berg wil ik naar een triple toe of eventueel een dubble die genoeg ruimte bied een goede heuvel te nemen.
Verwijderd
Voor een heuveltje als de Vam berg is een triple volstrekt overbodig tenzij je echt niet over een redelijke conditie beschikt of extreem zwaar bent.
Ik ben bijna 60 en geen echte lichtgewicht, maar kom in NL op de 42x27 overal boven.
Ik ben bijna 60 en geen echte lichtgewicht, maar kom in NL op de 42x27 overal boven.
Nee, je hebt een nieuwe crank, nieuwe voorderailleur en 1 nieuwe shifter nodig. Maar je verhaal raakt kant nog wal, met compact zal je denk ik een 50-34 bedoelen... en als je met een 34 voorblad problemen krijgt in Nederland op welke helling dan ook.... dan moet je wel een hele ongeschikte cassette achter hebben (11-21) of mogelijk heb je een "medisch" probleem? Zonder gekheid, wat bedoel je? Doorgaans heb je met 105 achter een 12-25 cassette erop liggen, daar kun je bv al een 12-28 of 12-29 van maken en heb je mogelijk je probleem opgelost. Veel goedkoper dan ombouwen naar een triple. Desnoods lap je de regels van Shimano aan je laars en zet je er een 12-30 cassette op, werkt ook prima. Of je moet langzamer dan wandelend een heuvel willen bedwingen.. in Nederland?Bertha781 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 00:50:
Na bijna 1000km getrappeld te hebben voor w.w.v (enkele rit 25km) op mijn Batavus Mambo heb ik een Scott Speedster S20 gekocht.
pepernooot
Gjeg.
Die heuvel is het probleem niet met de 32. De 50 zit met tegen als ik een 50min tegen windkracht 5t/m7 moet buffelen in een compleet open veld.
Die heuvel is het probleem niet met de 32. De 50 zit met tegen als ik een 50min tegen windkracht 5t/m7 moet buffelen in een compleet open veld.
Vervang de 34 door een 38, of 39. Problem solved
pepernooot
Veel compact-rijders steken een 39 binnenblad. Ik ben er ook zo eentje. Werkt prima, ik rijd zelden op het buitenblad. Zeker solo haast nooit, of het moet hard waaien.
Wat was je tijd??WVL_KsZeN schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:43:
Zo.. weer terug uit de provenceen daar weer aardig wat kilometers gemaakt. Dit is nu het tweede jaar dat ik op de fiets zit en ook het tweede jaar dat ik mn fiets meeneem naar de provence. Net als verleden jaar ook weer een keer de Mont Ventoux gedaan (vanuit Malaucène).
iemand tips?
[ Voor 83% gewijzigd door havana op 06-09-2012 08:01 ]
Snapte er al niks van. Beetje voor je lol je helemaal kapotstoempen op het grote blad tegen de wind in.havana schreef op donderdag 06 september 2012 @ 08:00:
Veel compact-rijders steken een 39 binnenblad. Ik ben er ook zo eentje. Werkt prima, ik rijd zelden op het buitenblad. Zeker solo haast nooit, of het moet hard waaien.
[...]
Wat was je tijd??
Gelukkig kan harde wind ook mee zijn.
Dat 'duidelijk' waag ik te betwijfelen. Toen ik afgelopen zomer op de Alpe was waren diverse bordjes die richting de 'echte' finish wijzen (half) verdwenen in bossages en achter glasbakken. Dus ja, er staan bordjes, maar ik gok dat zeker 50% van de mensen die voor het eerst die route fietst en volledig afgaat op die bordjes fout zal fietsen. Ook omdat je op een gegeven moment op een weg (D111) die (verder) omhoog loop, af moet slaan, van de doorgaande route af. Dat is enigszins onlogisch. Het is dan ook een beetje traditie op de 'echte' finish de eerste keer vanaf de verkeerde kant (bovenkant) te passeren (door de D111 te blijven volgen in plaats van rechts, rotonde rechtdoor en rotonde linksaf).tweakerharrie schreef op donderdag 06 september 2012 @ 00:08:
De echte finish is stukken hoger en staat duidelijk aangegeven met borden.
[ Voor 16% gewijzigd door argro op 06-09-2012 09:42 ]
[quote]havana schreef op donderdag 06 september 2012 @ 08:00:
[...]
Ik ben nog nieuw in het wielrennen dus ook in het overbreng gebeuren.
Heb je met een 39-50 een mooi verloop? Of zit er een gapend gat tussen kwa cadans?
[...]
Ik ben nog nieuw in het wielrennen dus ook in het overbreng gebeuren.
Heb je met een 39-50 een mooi verloop? Of zit er een gapend gat tussen kwa cadans?
Het verloop wordt vooral gemaakt door je cassette. Als je een mooie opeenvolgende cassette hebt, hebt je een groot traploos bereik. Dat geldt dan voor zowel de 39 als de 50.
Ik heb nu een triple met 39 en 50. Nu heb ik een 105 cassette met 12-25 en ik wil van de winter over op een Ultegra 12-23. Dan verruil ik de 25 voor de 18 en heb ik de 12-19 naadloos. Ik heb wel eens een 9 speed Tiagra gehad maar die miste de 14 en 16. Dat vond ik een groot gemis.
Ik heb nu een triple met 39 en 50. Nu heb ik een 105 cassette met 12-25 en ik wil van de winter over op een Ultegra 12-23. Dan verruil ik de 25 voor de 18 en heb ik de 12-19 naadloos. Ik heb wel eens een 9 speed Tiagra gehad maar die miste de 14 en 16. Dat vond ik een groot gemis.
Precies, en als je die 34 dan niet wegdoet heb je ook nog een mooi binnenblad achter de hand voor in de Ardennen.
Ander vraagje: ik wil de lagers uit mijn Fulcrum Red Wind voorwiel verwijderen. Volgens mij zijn de naven dezelfde als die in de Racing 5, zoals in dit filmpje: YouTube: FULCRUM Racing 5 - Complete Hub Overhaul - Manutenzione mozzo
Deze meneer gebruikt op 1:30 een samenknijpbaar staafje om het lager eruit te tikken, maar die tool heb ik natuurlijk niet. Iemand tips om dat anders voor elkaar te krijgen?
Ander vraagje: ik wil de lagers uit mijn Fulcrum Red Wind voorwiel verwijderen. Volgens mij zijn de naven dezelfde als die in de Racing 5, zoals in dit filmpje: YouTube: FULCRUM Racing 5 - Complete Hub Overhaul - Manutenzione mozzo
Deze meneer gebruikt op 1:30 een samenknijpbaar staafje om het lager eruit te tikken, maar die tool heb ik natuurlijk niet. Iemand tips om dat anders voor elkaar te krijgen?
edit:
Nevermind, ik vind een houten staafje dat er precies in paste. Door die een beetje scheef te houden, kon ik zo de lagers eruit tikken. Die zitten dus muurvast, ik vermoed door roest. Nu maar eens zoeken of er beter gesealde alternatieven te vinden zijn.
[ Voor 85% gewijzigd door TheLemon op 06-09-2012 10:58 ]
Ik heb met mijn 9-speed 12-25 (die ik in plaats van de 11-25 erop gezet heb) ook inderdaad wat tanden gemist bij mijn Tijdrit dinsdag. Hoog tijd voor een 10speed met 12-23 voor dit soort zaken, 14,16 en 18 tanden voor een naadloos 1-tands verzet t/m 19 tanden is daarvoor toch wel ideaal!
Ultegra biedt voor 9 speed ook 12-21. De vertanding is hetzelfde als een 10-speed 12-23, maar zonder de 23. Kan stuk goedkoper zijn als je het bij 9 speed houdt?Kippenijzer schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:08:
Ik heb met mijn 9-speed 12-25 (die ik in plaats van de 11-25 erop gezet heb) ook inderdaad wat tanden gemist bij mijn Tijdrit dinsdag. Hoog tijd voor een 10speed met 12-23 voor dit soort zaken, 14,16 en 18 tanden voor een naadloos 1-tands verzet t/m 19 tanden is daarvoor toch wel ideaal!
pepernooot
Dit topic is gesloten.