Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 103 Laatste
Acties:
  • 426.168 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Hate to beat a dead horse maar het klopt naar mijn idee niet om van kansen te spreken. Je weet het gewoon niet. Daarnaast hoef ik hier niet uit te leggen dat zelfs een kleine val soms heel naar kan uitpakken. Op de fiets ben je ontzettend kwetsbaar. Why risk it? Mijn eigenzinnigheid uit ik wel op een andere manier.
Het dragen van een gordel is misschien wel een terechte vergelijking, en een autogordel draagt men niet meestal-wel-maar-soms-niet. Je doet het gewoon altijd, omdat je simpelweg niet de kans op een ongeluk kunt voorspellen, je blijft afhankelijk van je mede weggebruikers of andere factoren van buitenaf, ongeacht hoe ervaren je bent en hoe goed je wel niet kunt sturen. Voor zover je weet wordt je plots uit het niets door een auto aangereden als je even van de FM naar huis rijdt. (:X)

Anyway. Iedereen doet maar lekker wat ie wil enzovoort blabla, ik vind het gewoon dom om geen helm te dragen. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Achja, gisteren 40KM gefietst, samen met mijn vriendin, zij op de gewone fiets en ik op de racefiets. We gingen ~20KM/u. Ik had geen helm op, zij ook niet. Oei oei oei. Als ik naar de stad fiets met 20KM/u op mijn gewone fiets doe ik ook geen helm op. Als ik naar de stad fiets met 25KM/u op mijn gewone fiets doe ik ook geen helm op. Als ik een stuk ga fietsen op de racefiets met >25M/u doe ik wel een helm op. Situatie afhankelijk en ik denk dat iedereen voor zichzelf wel kan inschatten of die een helm fijn vind fietsen en of de situatie er om vraagt.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pelle schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 17:07:
[...]

Maar ik zie ook vaak genoeg groepjes 50plussers op de racefiets voorbij komen, waarbij bij wijze van spreke het gezellig met elkaar keuvelen belangrijker lijkt dan het fietsen. Dat zou ik dus niet willen :P Niet lullen, maar fietsen is mijn motto.

Ik wil dus het liefst fietsen met mensen die bij gelijke inspanning ongeveer even hard gaan als ik, en het zou erg mooi zijn als die mensen ook nog eens ongeveer even oud zijn. Maar dat laatste is dus geen must.
Met toerclubjes heb ik zelf ook niks.
In wedstrijdjes tref je altijd grote verschillen in capaciteiten aan, maar het peloton-effect nivelleert enorm en daardoor kunnen nieuwelingen tot en met masters toch best in 1 koers samen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=38643974,noline]

Anyway. Iedereen doet maar lekker wat ie wil enzovoort blabla, ik vind het gewoon dom om geen helm te dragen. :z
Nee, je voelt je moreel superieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

St@m schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 17:20:
. Situatie afhankelijk en ik denk dat iedereen voor zichzelf wel kan inschatten of die een helm fijn vind fietsen en of de situatie er om vraagt.
Die redenering zou ik weer niet voor mijn rekening willen nemen.....
Ik neem gewoon soms een heel klein risico....dat doen velen, maar dan niet zo duidelijk zichtbaar en omschreven.
Geen risico dan om de helmpolitie op je dak te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat een helm bij bepaalde soorten ongelukken zijn nut zal hebben maar voor de rest echt geen ¨life saver¨ zal zijn gezien de rest van het lichaam nagenoeg onbeschermd is. Infrastructurele veranderingen daarentegen hebben veel meer nut lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 17:28:
[...]

Nou nee. Dat denk ik niet. Maar ik voel me misschien wel verstandiger, als ik zeg dat een helm imo altijd op het hoofd hoort te zitten. :)
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 17:34:
Ik denk dat een helm bij bepaalde soorten ongelukken zijn nut zal hebben maar voor de rest echt geen life saver zal zijn gezien de rest van het lichaam nagenoeg onbeschermd is. Infrastructurele veranderingen daarentegen hebben veel meer nut lijkt me.
Echt wel.

[ Voor 66% gewijzigd door FMS op 25-07-2012 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is wel een heel extreem voorbeeld, maar "you get the picture"

Afbeeldingslocatie: http://www.bakfiets-en-meer.nl/wp-content/uploads/2010/06/volvo-helmet.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
Als ik op 22 maart 2009 geen helm had gedragen, had ik dit naar alle waarschijnlijkheid niet kunnen typen, vanwege een schedel-doorboord-door-scherpe-steen-syndroom. Ofwel, ik viel met mijn achterhoofd op de scherpe punt van een steen, die nu fraai door mijn helm werd opgevangen.

En in mijn omgeving ken ik meer mensen die na een val hun helm in twee stukken hadden liggen. Zonder helm betekent dat echt veel hardere klap op hoofd.

Maar ja, ik ben ook zo iemand die op de motor *altijd* pak en beschermende onderkleding draagt, altijd zijn gordel draagt in de auto en warempel ook nog afstand houdt en bij twijfel niet inhaalt.

Dat andern dat anders aanpakken moeten ze echt zelf weten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draag ook (bijna) altijd een helm hoor, alleen in het achterhoofd houdend dat het een "vals gevoel" van veiligheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

St@m schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 17:20:
Achja, gisteren 40KM gefietst, samen met mijn vriendin, zij op de gewone fiets en ik op de racefiets. We gingen ~20KM/u. Ik had geen helm op, zij ook niet. Oei oei oei. Als ik naar de stad fiets met 20KM/u op mijn gewone fiets doe ik ook geen helm op. Als ik naar de stad fiets met 25KM/u op mijn gewone fiets doe ik ook geen helm op. Als ik een stuk ga fietsen op de racefiets met >25M/u doe ik wel een helm op. Situatie afhankelijk en ik denk dat iedereen voor zichzelf wel kan inschatten of die een helm fijn vind fietsen en of de situatie er om vraagt.
This. Met mijn stadsfiets fiets ik nooit sneller dan 26kmh gemiddeld. Voor Spanje een helm gekocht. Maar juist omdat je hiermee niet zo snel gaat/kunt draag ik niet. Mijn toertjes zijn ook niet langer als 20 km. En stadsfietsen zijn zwaar en hebben dikkere wielen (x2 factor ofzo?), dus dan heb je toch minder kans om te vallen. Als ik koersfiets ooit ga hebben, dan wel. Mijn vader zit nu te klagen daarvoor, maar die dingen gaan wel oneindig mee.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
witeken schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 18:16:
[...]

This. Met mijn stadsfiets fiets ik nooit sneller dan 26kmh gemiddeld. Voor Spanje een helm gekocht. Maar juist omdat je hiermee niet zo snel gaat/kunt draag ik niet. Mijn toertjes zijn ook niet langer als 20 km. En stadsfietsen zijn zwaar en hebben dikkere wielen (x2 factor ofzo?), dus dan heb je toch minder kans om te vallen. Als ik koersfiets ooit ga hebben, dan wel. Mijn vader zit nu te klagen daarvoor, maar die dingen gaan wel oneindig mee.
De snelheid is in zoverre van belang dat de kans dat de helm je niet helpt bij 70 km/u groter is dan bij 20 km/u. En de lengte van je ritjes zegt al helemaal niets over het risico. Ik brak mijn heup toen ik 15 minuten onderweg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
  • Laatst online: 02-10 11:09
Yes thanks. Heb ik weer wat meer modellen om naar te kijken.

Cube Curve, Nature.
Trek 7500, 7700
Gazelle XR3, XR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Martijn-V4 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:18:
En weer thuis na ongeveer 110 km fietsen (had de Edge iets eerder afgestopt). Ruim 55km tegen wind in van Den helder naar Zurich (Fr.) dus flink lopen rammen en beuken. Daarna in Zurich omgedraaid en lekker ontspannen terug gefietst. Op de heenreis wel even een liter Spa gekocht, ik liep leeg. Was overigens blij dat ik mijn lenzen niet in had want die had ik halverwege uit kunnen doen en weg kunnen gooien, zweet in je ogen is nooit tof.

http://connect.garmin.com/activity/202921401
Over de afsluitdijk fietsen is iets waar ik al een tijdje aan zit te denken, maar is dat niet doodsaai? Of fiets je dan juist met een leeg hoofd, op cruise control zeg maar, waardoor de tijd heel snel gaat?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ritje van vandaag
Fantastisch mooi weer (25+), genoeg drinken bij me, alleen vergeten gelletjes in de fiets te gooien, dus op de terugweg alleen een paar snickers op.
Gps was een beetje van de leg tussen de heuvels en onder de bomen dus de route klopt, maar de rest is discutabel :)
Heen: http://ridewithgps.com/trips/801891
en terug http://ridewithgps.com/trips/801892

Ik moet maar een aan een nieuwe gps (met hartslag, snelheid en cadans sensoren). Ik heb dat nu allemaal ook, maar verdeeld over drie apparaten :P
Hartslag piekte vandaag op 203 (30jr, 1m88, 90kg)

Het was verder niet mijn bedoeling om hier een flinke rel te schoppen mbt de helmen, maar met een leuke discussie is natuurlijk niks mis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
Widow schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 22:02:
[...]

Over de afsluitdijk fietsen is iets waar ik al een tijdje aan zit te denken, maar is dat niet doodsaai? Of fiets je dan juist met een leeg hoofd, op cruise control zeg maar, waardoor de tijd heel snel gaat?
Zelf vind ik de afsluitdijk juist 1 van de leuke ritjes. Behalve bij windkracht 7 of meer tegen, is het minder en duurt het wel erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-10 15:55
Widow schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 22:02:
[...]

Goede versnelling, aantal omwentelingen boven de 80 p/m en dan gaan met die banaan. Blik op oneindig en als dat niet lukt gewoon van viaduct naar viaduct fietsen. Als het erg hard waait word het een geestelijke uitdaging, met weer zoals vandaag gaat het bijna vanzelf.
Ik heb persoonlijk weinig problemen met lange rechte stukken, zolang er maar een bruikbaar stuk weg voor me ligt gaat het allemaal goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanswart
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-09-2021
Ik heb sinds 2 weken de XEON CRS maar dan met Campagnolo Chorus. Op zich tevreden. Vind wel dat het frame bij het bracket kraakt als ik aanzet. Ik weet niet of anderen met een XEON CRS dat ook ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
arjanswart schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 07:59:
Ik heb sinds 2 weken de XEON CRS maar dan met Campagnolo Chorus. Op zich tevreden. Vind wel dat het frame bij het bracket kraakt als ik aanzet. Ik weet niet of anderen met een XEON CRS dat ook ervaren.
Nieuwe fiets mag niet kraken, dus teruggaan naar je LBS. Mijn ervaring is overigens wel dat ik bij mijn carbon fietsen na zo'n 4 tot 5 maanden toch de boel los moet (laten) halen en opnieuw in het vet zetten om het gekraak weer weg te halen. 'nadeel' van een carbon frame is dat een enorme klankkast is voor het kleinste kraakje dat erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 17:28:
[...]

Sow, gevalletje "pot verwijt de ketel" hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
arjanswart schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 07:59:
Je bent niet de enige die daar last van heeft. Ik heb sinds zaterdag een spiksplinter nieuwe full-carbon Cervélo S3 (Shimano Ultegra en SRAM S60 wielen) en die kraakte ook als een achterlijke de eerste 50km. Ben verdorie toch wel een stuk of 20 keer afgestapt de eerste 50km dat ik met dat ding rond reed. Ik heb onderweg alles aangedraaid wat er aangedraaid kon worden met een van de inbus sleutels die ik altijd mee draag. Het maakte allemaal niets uit, toch wel zwaar k.t voor een fiets die zonder wielen al 3500 euro kost.
In een vlaag van verstands verbijstering besloot ik ook nog eens de snelspanner van mijn achterwiel te controleren en die zat dus gewoon los. Ik had er van die ultra lichte Al/Ti snelspanners van KCNC in zitten. Ik bleef dat klere ding in het achterwiel elke 25km vast zetten.

Het geluid dat dit tot gevolg had leek voor mijn gehoor in de buurt van mijn crankstel te komen. Uiteindelijk heb ik de snelspanners vervangen door de Mavic snelspanners uit mijn Cosmic Elite wielen en toen was het over, helemaal niets meer, nul kraak/piep/tik.

Totdat ... Mijn zadel (Prologo Scratch Pro Ti) naar zijn malle moer ging, de hele zadelbrug zat voor en achter los, zelfs WD40 hielp niet meer. Dus vandaag een nieuw zadel gekregen van Beukers Bikecentre. En voila nul kraak/piep/tik.

Op naar de volgende ...

Ergo; kijk even naar de snelspanner van je achterwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
@Martijn-V4: Je weet dat het niet heel erg verstandig is om op een fiets van carbon van alles vast te draaien met een tool niet zijnde een momentsleutel?

Een eerste kraak die ik in mijn carbon fiets had werd veroorzaakt door vuil in zitbuis. De oplossing was het demonteren van de zadelpen, alles schoonmaken, montagepasta op de zadelpen, monteren en het geheel weer netjes met 3,5Nm vastdraaien.

Een tweede kraak die ik in mijn fiets had werd veroorzaakt door een versleten bottom bracket lager. Oplossing was simpel, het vervangen van het lager. Dit is vanzelfsprekend iets wat bij een nieuwe fiets niet mag gebeuren.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

pacificocean schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 00:10:
[...]

Zelf vind ik de afsluitdijk juist 1 van de leuke ritjes. Behalve bij windkracht 7 of meer tegen, is het minder en duurt het wel erg lang.
Kun je me uitleggen wat er leuk aan is om over een weg te fietsen met links van je een dijk en rechts van je een snelweg? Ik vind het een enorm geestdodend stuk...

Voor de mensen vanuit Friesland:
Kun je me uitleggen wat er leuk aan is om over een weg te fietsen met rechts van je een dijk en links van je een snelweg? Ik vind het een enorm geestdodend stuk... :+

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 15:49
Ik heb de afsluitdijk nog niet gedaan, maar ik ben het eens met pacificocean; ik mag ook graag over een lang recht stuk blazen. Gewoon verstand op nul ogen op oneindig en malen. Heerlijk je hoofd leegfietsen.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
argro schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:44:
@Martijn-V4: Je weet dat het niet heel erg verstandig is om op een fiets van carbon van alles vast te draaien met een tool niet zijnde een momentsleutel?

Een eerste kraak die ik in mijn carbon fiets had werd veroorzaakt door vuil in zitbuis. De oplossing was het demonteren van de zadelpen, alles schoonmaken, montagepasta op de zadelpen, monteren en het geheel weer netjes met 3,5Nm vastdraaien.

Een tweede kraak die ik in mijn fiets had werd veroorzaakt door een versleten bottom bracket lager. Oplossing was simpel, het vervangen van het lager. Dit is vanzelfsprekend iets wat bij een nieuwe fiets niet mag gebeuren.
Ik heb hier drie snap-on moment sleutels liggen. ik sleutel ook veel aan mijn motor dus weet dat er bij tijd en wijle de noodzaak is om moment sleutels te gebruiken. Weet je ook dat je als je even verder kijkt dan je neus langs is je eigenlijk geen moment sleutel nodig hebt? Elke steek sleutel of inbus heeft altijd aandrijf lengte die afhankelijk is van de maat van het gereedschap. Op die manier kan het moment, als je niet van de generatie "een kwart slag voor afbreken" bent, nooit te groot worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
Tsjilp schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:44:
[...]

Kun je me uitleggen wat er leuk aan is om over een weg te fietsen met links van je een dijk en rechts van je een snelweg? Ik vind het een enorm geestdodend stuk...

Voor de mensen vanuit Friesland:
Kun je me uitleggen wat er leuk aan is om over een weg te fietsen met rechts van je een dijk en links van je een snelweg? Ik vind het een enorm geestdodend stuk... :+
Hier een uit de Noordkop. Ik kan het je niet uitleggen en dat is meteen ook een van de redenen dat ik 99% van de tijd in mijn eentje rij. Blik op oneindig, verstand op nul en dan trachten je doelstelling te halen. Ik vind het heerlijk om lange rechte stukken te fietsen, dan kan ik gewoon op de automaat, 85+ omw/min, diepe zit, zwaar verzet en dan lekker het lichaam tarten. Praten onderweg doe ik wel met een van mijn alter-egos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Martijn-V4 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:51:
[...]

Ik heb hier drie snap-on moment sleutels liggen. ik sleutel ook veel aan mijn motor dus weet dat er bij tijd en wijle de noodzaak is om moment sleutels te gebruiken. Weet je ook dat je als je even verder kijkt dan je neus langs is je eigenlijk geen moment sleutel nodig hebt? Elke steek sleutel of inbus heeft altijd aandrijf lengte die afhankelijk is van de maat van het gereedschap. Op die manier kan het moment, als je niet van de generatie "een kwart slag voor afbreken" bent, nooit te groot worden.
Het was geen verwijt of iets dergelijks, louter een vraag. Dat je moment zonder momentsleutel niet te groot kan worden ben ik niet helemaal met je eens. Een zadelpenklem draai je vast met maximaal 4Nm. Met een passende sleutel ga je daar met gemak overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 20:47
Martijn-V4 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:51:
[...]

als je even verder kijkt dan je neus langs is
Damn dude, mag de toon wat vriendelijker. Topic ontspoort toch al een beetje de laatste dagen... Het eerste wat ik dacht toen ik je post las was hetzelfde als Argro en hij probeert je alleen maar te attenderen op het feit dat je je 2000 euro frame kapot kan draaien.

[ Voor 88% gewijzigd door MrAngry op 26-07-2012 11:56 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
argro schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:54:
[...]
Het was geen verwijt of iets dergelijks, louter een vraag. Dat je moment zonder momentsleutel niet te groot kan worden ben ik niet helemaal met je eens. Een zadelpenklem draai je vast met maximaal 4Nm. Met bijbehorende inbus ga je daar met gemak overheen.
Ik vatte het ook niet op als een verwijt ;-)

Mijn fiets, net even wezen kijken, daarvan moet de zadel pen met 5 Nm vast gezet worden. Je hebt gelijk als je dat eigenlijk met een moment sleutel zou moeten doen. Ik denk dat het ook kan als je geen moment sleutel gebruikt, althans die ervaring heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
MrAngry schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:55:
[...]

Damn dude, mag de toon wat vriendelijker. Topic ontspoort toch al een beetje de laatste dagen... Het eerste wat ik dacht toen ik je post las was hetzelfde als Argro en hij probeert je alleen maar te attenderen op het feit dat je je 2000 euro frame kapot kan draaien.
Jullie lezen iets tussen de woorden door dat ik er niet neerzette op het moment dat ik aan het tikken was. Dus nogmaals, ik vatte het niet op als een verwijt, noch was de toon van mijn reply onvriendelijk.

Dus .... Heerlijk weer overigens buiten, vanmorgen nog even 50km een frisse neus wezen halen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Martijn-V4 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:56:
[...]

Ik vatte het ook niet op als een verwijt ;-)
Maar je verwijt mij wel dat ik niet verder kijk dan dat mijn neus lang is. Maar goed, fijn dat het niet onvriendelijk bedoeld was. Case closed.
Mijn fiets, net even wezen kijken, daarvan moet de zadel pen met 5 Nm vast gezet worden. Je hebt gelijk als je dat eigenlijk met een moment sleutel zou moeten doen. Ik denk dat het ook kan als je geen moment sleutel gebruikt, althans die ervaring heb ik.
Het kan zeker zonder momentsleutel. Op een gegeven moment krijg je daar gevoel voor. Dan weet je wat bijvoorbeeld 5Nm is. Dat is echter iets anders dan dat je met een passende tool nooit het maximaal toelaatbare moment kan overschrijden, vanwege de aandrijflengte. Dat zou ook raar zijn aangezien bijvoorbeeld de zadelpenklem minder strak aangedraaid mag worden dan de stuurpen, terwijl in beide een zelfde maat inbus zit.

[ Voor 3% gewijzigd door argro op 26-07-2012 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
Ik kan me ook wel voorstellen dat fietsen fabrikanten van carbon frames tegenwoordig overal aanhaal momenten opzetten. Het zal niet de eerste keer zijn dat ze een garantie claim aan de broek krijgen vanwege een ingescheurde zitbuis ter hoogte van de zadelstrop. Als je daar de boel te strak aandraait scheurt de boel zo in, of ze de boel nu rond uitboren aan het eind van de opening of niet.

Ik zag overigens gisteren dat, ondanks het feit dat mijn 3T voorvork full-carbon is, er toch een dunne metalen insert inzit. Zou dat niet het geval zijn dan heb je ook zo bijzonderheden.

Maar je hebt gelijk v.w.b. de moment sleutel, het is veilig, binnen de gestelde toleranties en snel. Ik zag van de week bij de fietsen maker een setje van drie gangbare inbussen in stervorm met elk een preset moment. Geen gehannes met instellen en controleren van de sleutel, maar gewoon de goede maat pakken, draaien tot de eerste klik en dan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10 15:59

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

M'n Fulcrum R5's zijn er! Na werktijd even de cassette overzetten en proberen maar!

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 11-10 07:24

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Werd wel eens tijd, ben benieuwd hoe/of ze bevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
Tjebakka schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:04:
M'n Fulcrum R5's zijn er! Na werktijd even de cassette overzetten en proberen maar!
Pics or it didn't happen.
En bevallen de wielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Martijn-V4 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:11:
[...]

Pics or it didn't happen.
En bevallen de wielen?
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ze bevallen uitstekend. Zelfs met dit warme weer houden ze zich prima koest in de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ik ben eigenlijk ook op zoek naar een paar nieuwe wieltjes nu de velgen van mijn Shimano wh500 wielen akelig dun worden. Daarbij zag ik ook de Fulcrum 5 voorbij komen en de WH-RS10, 20 en 30 van Shimano. De Fulcrum 5 en 7 hebben als het goed is gesealde lagers en de wielen van Shimano gewoon losse kogellagers, nu vroeg ik mij af of die veel verschil oplevert. Zelf heb ik met nagenoeg al mijn fietsen met losse kogellagers nooit problemen gehad en ik was ook benieuwd of die gesealde lagers veel verschil uitmaken in deze prijsklasse.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Gezien de prijs van de R5's zou ik de R7's links laten liggen. Iedereen die ik ken met R7's heeft problemen gehad met een haperende vrijloop. Op de één of andere manier komt er vuil in met als gevolg dat het palletje blijft hangen (blijft plakken in het vuil) je in het luchtledige trapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mark de man schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:31:
. Zelf heb ik met nagenoeg al mijn fietsen met losse kogellagers nooit problemen gehad en ik was ook benieuwd of die gesealde lagers veel verschil uitmaken in deze prijsklasse.
In rolweerstand maakt het geen fluit uit uit, geen mens ter wereld zal daar ooit enig verschil in opmerken.
Principieel zijn de kegellagers met losse kogels in het voordeel omdat ze axiale krachten beter opnemen dan standaardkogellagers en ook zijn ze beter te servicen, mocht er iets speling door slijtage op komen, ze gaan dan ook langer mee.
Van dat "geseald"moet je je niet teveel voorstellen, er komt uiteindelijk toch vuil en/of water in en dan kan je ze weggooien (wisselen is doorgaans geen probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Laatst online: 20:02

thommich

Belg

Ondertussen weet ik dat ik met mijn 1m86 een maatje 58 à 60 nodig heb. (Volgens de fietshandel, als ik erg plat wil liggen neem ik beter een 58 zeggen zij.)

Ik heb twee fietswinkels bezocht vandaag. (Ritje gemaakt met m'n MTB, een Marlin Apolon voor de geïnteresseerden)

In de fietswinkel twee fietsen gezien maar die zijn boven budget:
-Zannato Z21 met Tiagra afmontage voor 999€ (met Sora: 870 en Miche Team Triple 850)
-Thompson R7200 met Tiagra Triple voor 995

Een andere fietswinkel verkoopt vooral Cube en Focus, maar opnieuw wat boven mijn budget.

Nu ben ik dus opnieuw gaan zoeken naar tweedehands fietsen. Hieronder enkele die er interessant uitzien, commentaar zou geapprecieerd worden!!

http://nl.kapaza.be/west-...weggeefprijs-66256027.htm
-vind ik niet echt een mooi design, maar lijkt me qua uitrusting wel goede prijs/kwaliteit?

http://nl.kapaza.be/west-...elite-roller-65470846.htm
-Fiets ziet er goed uit, maar erg weinig details natuurlijk. Montana fietsen lijkt me niet echt een bekend merk? Iemand die kan spotten welke groep erop zit?

http://nl.kapaza.be/west-...lr--maat-58--65349455.htm
-Opnieuw minder stijl vind ik (ziet er gedateerd uit), maar Trek is gekend merk denk ik en Ultegra afgemonteerd.

Overigens erg moeilijk zoeken aangezien de helft van de verkopers de kadermaat niet vermeldt...
Indien ik teveel post of deze posts storend ervaren worden door de andere posters hoor ik het natuurlijk graag, dan beperk ik het! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-10 13:07

Vos

AFCA

Weet je binnenbeenlengte zo niet, maar een 60 lijkt me toch echt overdreven.

Aardig aan de prijs lijkt me die nieuwe fietsen. Voor 999,- moet je wel 105 krijgen lijkt mij. Nog altijd blij met mijn Ridley Icarus SLT met Campa Athena 11s voor 999,-

[ Voor 54% gewijzigd door Vos op 26-07-2012 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
thommich schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 21:55:
Ondertussen weet ik dat ik met mijn 1m86 een maatje 58 à 60 nodig heb. (Volgens de fietshandel, als ik erg plat wil liggen neem ik beter een 58 zeggen zij.)

Overigens erg moeilijk zoeken aangezien de helft van de verkopers de kadermaat niet vermeldt...
Indien ik teveel post of deze posts storend ervaren worden door de andere posters hoor ik het natuurlijk graag, dan beperk ik het! :)
Ik weet natuurlijk niet wat bij jouw de belangrijke lichaams maten zijn maar als het even kort door de bocht neem dan ben je beter af met een 58cm frame dan met een 60cm. Mijn eigen metingen leverden eenzelfde framemaat op als de metingen bij de dealer, dat was overigens een heel professionele meting.

Bij een 58cm frame zit je inderdaad wat dieper met deze lichaams lengte, een 60cm frame is natuurlijk langer maar heeft ook een langere balhoofdbuis waardoor je rechterop komt te zitten. In het geval dat je 1.86 lang bent en een gemiddelde lichaams bouw hebt is 58cm waarschijnlijk de betere keuze. Ik weet overigens niet wat een gemiddelde lichaams bouw inhoud.

Omdat veel frames tegenwoordig, vooral de carbon frames, maar in enkele gangbare maten gemaakt worden is echt maatwerk volgens mij alleen nog maar mogelijk bij hand gemaakt stalen/aluminium frames. Bij twijfel v.w.b. bijvoorbeeld de keuze tussen een 58cm of 60cm frame word volgens mij tegenwoordig geadviseerd de framemaat naar beneden af te ronden. Als je zelf bijvoorbeeld op 59cm uit komt en die maat word door een fabrikant niet gemaakt, dan word de keuze gemaakt voor een 58cm frame.

Dit laatste gebeurd vaak bij carbon frames, het is voor een fabrikant een dure grap om ook mallen te maken voor de tussen maten.

Tip: ga naar een goede dealer die echt de tijd neemt om een goede meting te doen, of investeer in een professionele meting.. Deze kosten gemiddeld een euro of 100 en kunnen een hoop gezanik met de keuze van frame maat en de latere afstelling van je fiets voorkomen. De dealer waar ik wel eens winkel, doet dit soort metingen en kan zelfs d.m.v. een meetopstelling verbonden met een computer de optimale positie van de schoenplaatjes bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
De Trek en de Cube zijn nette fietsen, ik zou persoonlijk voor de Cube gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Cube vind ik persoonlijk veruit de interessantste van de 3 genoemde.
Stuurhoogte kan nog helemaal ingesteld worden... mocht je een hoog stuur prefereren dan kan dat gewoon.

BTW , meteen een perfecte zit en een perfect passende fiets scoren berust op een illusie.
Een meting kan dienen om een totale miskleun qua maat te voorkomen, maar veel meer dan dat niet.
Het perfectioneren van je persoonlijke wensen t.a.v. het gebruik kost tijd en gewoon veel rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Laatst online: 20:02

thommich

Belg

Hartelijk dank voor jullie antwoorden!

Ik ga sowieso de verkoper van de Cube eens contacteren om te kijken of de fiets nog te koop is. Ondertussen kwam ik ook dit tegen:

http://www.2dehands.be/fi...le=all&p=all&user=1119358

Het voordeel is dat ik de verkoper vroeger gekend heb, dus dat lijkt me wel interessant, wat vinden jullie van die fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Vanmiddag naar de Vogezen om daar morgen een groot en zondag en wat kleiner rondje te toeren. Zin in!

Plan voor morgen is geloof ik ongeveer dit:
Afbeeldingslocatie: http://img213.imageshack.us/img213/1773/mooievogezenroute150km.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 15:49
Vos schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 22:05:
Weet je binnenbeenlengte zo niet, maar een 60 lijkt me toch echt overdreven.

Aardig aan de prijs lijkt me die nieuwe fietsen. Voor 999,- moet je wel 105 krijgen lijkt mij. Nog altijd blij met mijn Ridley Icarus SLT met Campa Athena 11s voor 999,-
Bulls of Wilier (wel van vorig jaar) bijvoorbeeld. Binnen 1000 euro moet een 105-montage zeker mogelijk zijn. Heb zelf met veel plezier twee jaar op een Harrier gereden.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
Nieuwe schoenen zijn binnen, volgend weekend proberen! Wat vinden jullie? :)

Klik!
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HE9vA0j2xZPnjVPp66x6197L/medium.jpg

Ook nog even een foto gemaakt van oud en nieuw naast elkaar. De Sidi's ga ik maar verkopen op marktplaats, zijn nog zo goed als nieuw. Zonde om te laten liggen..

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GjgBibVtPTnZxSJ7zpMLw0j8/medium.jpg

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
MrAcid schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 08:07:
Vanmiddag naar de Vogezen om daar morgen een groot en zondag en wat kleiner rondje te toeren. Zin in!

[afbeelding]
Ik zie Planche des Belles Filles er ook bij staan, die zat er dit jaar in de Tour toch ook bij. Volgens mij was dat die idioot steile aankomst waar Froome won?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 12:33

Pelle

🚴‍♂️

MrAcid schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 08:07:

[afbeelding]
Das een mooie route, zo te zien. Flink wat hoogtemeters, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ik heb de route niet uitgezocht, maar degene die dat wel gedaan heeft had het over 3500hm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Vandaag weer een heel artikel in Spits over aso-racers. Senioren zouden last hebben van wielrenners. De foto die er bij staat is wel weer tekenend:

Afbeeldingslocatie: https://p.twimg.com/Ayy2jMvCEAARUtm.jpg:large

Vind je het gek dat senioren en wielrenners op deze manier last van elkaar hebben. De senioren fietsen op een fietspad met de breedte van een landingsbaan in een onpasseerbare formatie.

Laten we vooral rekening met elkaar houden denk ik dan, in plaats van de zwarte piet iedere keer richting de wielrenner te schuiven.

[ Voor 15% gewijzigd door argro op 27-07-2012 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Zo te zien Fiets4Daagse deelnemers afgaande op het vlaggetje rechts. Die denken helemaal dat ze de koning van de weg zijn. Hier in Assen is het tijdens de Fiets4Daagse in ieder geval knap irritant.

Veel ruimte heb je als wielrenner/mountainbiker niet nodig om te paseren. Roep altijd ruim op tijd 'Pardon of tringtring' en dan 'Dank u' bij het voorbij gaan. Nooit problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-10 16:31
Ach ja die oudjes staan ook altijd te dringen bij de treinen zonder te wachten tot iedereen uitgestapt is.. Ook menen ze ongevraagd al bepaalde dingen te moeten zeggen die wellicht weleens anders zijn dan ze denken.. maar goed blijkbaar als je ouder bent is alles anders en zal het niet aan jezelf liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Beetje onze fietspaden gebruiken, ze gaan maar terug naar hun eigen land die oudjes! Ach ja, dit probleem lost zich vanzelf op als ze allemaal op de elektrische fiets zitten en ook gewoon >25 km/u gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Martijn-V4 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 09:35:
[...]

Ik zie Planche des Belles Filles er ook bij staan, die zat er dit jaar in de Tour toch ook bij. Volgens mij was dat die idioot steile aankomst waar Froome won?
Klopt. dus als je hem fietst: Niet stoppen op het grote parkeerterrein, maar het parkeerterrein oversteken en het laatste stukje mee pakken!

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
argro schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:01:
Vandaag weer een heel artikel in Spits over aso-racers. Senioren zouden last hebben van wielrenners. De foto die er bij staat is wel weer tekenend:

[afbeelding]

Vind je het gek dat senioren en wielrenners op deze manier last van elkaar hebben. De senioren fietsen op een fietspad met de breedte van een landingsbaan in een onpasseerbare formatie.

Laten we vooral rekening met elkaar houden denk ik dan, in plaats van de zwarte piet iedere keer richting de wielrenner te schuiven.
Opzich zijn dat soort formaties nog niet zo erg, als mensen maar vooruit kijken en een beetje inkrimpen als wielrenners eraan komen. Maar het is me al zo vaak gebeurt dat een moeder druk is met haar kids in de bakfiets, en dan ineens verschrikt opkijken als ik aan kom knallen.
Je zit in het verkeer, let een beetje op :X

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:01
Widow schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:57:
[...]

Opzich zijn dat soort formaties nog niet zo erg, als mensen maar vooruit kijken en een beetje inkrimpen als wielrenners eraan komen. Maar het is me al zo vaak gebeurt dat een moeder druk is met haar kids in de bakfiets, en dan ineens verschrikt opkijken als ik aan kom knallen.
Je zit in het verkeer, let een beetje op :X
Het leuke is dat mensen ook naar eerst over het linker schouder achterom kijken als je belt/zachtjes roept, waardoor ze naar links slingeren. Overigens valt het me wel op dat mensen steeds meer een hekel aan wielrenners beginnen te krijgen. Moet zeggen dat er ook werkelijk aso-fietsers tussen zitten, maar zelf bedank ik in veel gevallen als ik mensen in haal en ik ga ook echt niet hysterisch op de fiets zitten te vloeken en tieren. Jammer dat de hele groep "wielrenners" dan over een kam wordt gescheerd.

@LuPo:
Nette schoenen. Denk er aan om binnenkort ook een ander setje te halen. Waarom heb je NW boven Sidi verkozen?

[ Voor 5% gewijzigd door TheCrius op 27-07-2012 11:12 ]

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:01:

Ik ben zelf zowel senior als wielrenner en heb weinig tot geen begrip voor lieden, van welke soort dan ook die de beschikbare ruimte (lees:fietspad) menen geheel in beslag te mogen nemen.
Dat kunnen wielertoeristen in groepen zijn (daarvan maak ik weinig deel uit) of naast elkaar rijdende electropiloten.
De laatste zijn enorm in opkomst qua aantal en nu al een ware plaag te noemen voor diegenen die solo, maar wel met sportieve snelheid willen rijden.
Mensen die gewoon op hun eigen helft blijven en een gaatje laten voor passeerders (niet alleen snelle fietser, maar ook scooters e.d.) zullen van mij geen last hebben en omgekeerd.
Bij wielertoerisme in groepen heb ik ook mijn bedenkingen, eigenlijk vind ik dat gejakker en semi-wedstrijdjes rijden op de openbare weg niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 15:11

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik heb ook wel in groepen gereden. Vooral mijn tijd in een gemixte groep van studenten, oud-studenten, werkenden (zowel denkwerkers als handwerkers om het zo maar uit te drukken). Erg gezellig zo'n gemeleerde groep maar bij rode stoplichten in de stad of bij het in willen halen van electropiloten (briljant woord, fritsflits) zag je wel wat onderscheid haha. Hoe vaak ik facepalmend moest toekijken hoe paar idioten in de groep het waagden te schreeuwen "aan de kant, ouwe". Kansloos. Daarom rijd ik nu liever alleen of in kleine groepjes.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 18:26

@r!k

It is I, Leclerq

Tsja het besef dat iedereen recht heeft om van een fietspad gebruik te maken is nog niet bij iedereen doorgedrongen, sowieso zeg ik altijd wel even "dank u" als iemand netjes aan de kant gaat nadat hij/zij mijn bel heeft gehoord. Wordt vaak vriendelijk terug gegroet met een "alstu".

Maar met oudere mensen en kinderen minder ik sowieso al vaart omdat ze vaak wat meer slingeren en het risico dus groter is.

Ik heb vorig jaar wel 1 keer zo'n ervaring als Frits Flits meldt gehad met een groep wielrenners op de zeeweg richting zandvoort. Dat fietspad is voor een groot deel tweerichtingsverkeer. Ik fietste daar met mijn dochter achterop en werd bijna van mijn sokken gereden door een groep tegemoet komden wielrenners die pertinent weigerden aan de kant te gaan. Dat gedrag begrijp ik dus echt niet.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-10 11:59
Allen, misschien kan ik hier wel wat terrecht voor hulp.

Ik ben in Februari geopereerd aan m'n heup, dat gaat nu wel weer redelijk goed enzo. Dus wil ik weer mijn conditie gaan opbouwen en op peil houden. Voorheen deed ik dat in de sportschool, maar daar ben ik op uitgekeken. Hardlopen is niet echt wat voor mij, dus nu heb ik het idee opgevat om wat te gaan fietsen. Ik woon in de omgeving Barneveld en daar zijn weggetjes zat om op te fietsen.

Ik heb dus 0.0 ervaring, maar vind fietsen op de sportschool altijd wel lekker.

Mijn idee is dus om rond September een fiets te gaan kopen, maar waar moet ik nou op letten en wat zijn de do's en do'nts? Budget is in totaal ongeveer 250 euro.

Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
Fiorano schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 13:41:
Mijn idee is dus om rond September een fiets te gaan kopen, maar waar moet ik nou op letten en wat zijn de do's en do'nts? Budget is in totaal ongeveer 250 euro.
Leuk dat je wilt gaan fietsen. Had eerder al eens een lijstje opgesteld wat het kopen van een tweede hands fiets betreft:
TheCrius schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 12:01:
[...]

Zo even wat uit mijn hoofd, misschien heb je er wat aan:

- Controleer of de maat juist is voor je (zithouding/binnenbeen)
- Kijk even of die goed schakelt (van tand naar tand en niet van de casette) en of het ketting niet overslaat
- Controleer op deuken en scheuren
- Rem voor en kijk of er ook speling op de balhoofd zit door de fiets naar voor en achter te bewegen (of laat de fiets een klein beetje stuiteren, circa 10 cm. je moet geen rammelerij horen vanuit het balhoofd)
Je kan ook de fiets optillen en schuin houden. De voorvork moet dan heen en weer gaan. Als de balhoofd te stijf vast zit gaat dit stroef.
- Kijk of de voorvork recht is (van de zijkant, maar ook van de bovenkant). Lijkt het natuurlijk?
- Controleer de wielen op spakenspanning en losse spaken
- Kijk of de spaakgaten niet gescheurd of beschadigd zijn
- Draai aan het wiel en check op hoogte/zij-slag in het wiel
- Controleer de remvlakken op de velg
- Zijn de assen recht?
- Is de crank recht? (deze kan scheef raken bij een valpartij)
- Zijn de bladen recht?
- Zitten alle tanden nog op de casette en op de voorbladen?
- Controleer speling op de trapas door deze in verticale positie te zetten. Plaats 1 hand op de crank en 1 op de zitbuis en probeer de as heen en weer te bewegen. Dit hoort strak te zijn.
- Kijk of er nog voering op de remmen zit

Verder.... kijk de fiets weinig geluid maakt. Een fiets hoort niet te kraken en het schakelen hoort soepel te gaan.
Ik zou verder ook gaan kijken naar fietskleding, pedalen, een paar schoenen en een helm. Houd er wel rekening mee dat je daar ook nog wel minimaal 150/200 euro aan kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
Tsjilp schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:31:
[...]

Klopt. dus als je hem fietst: Niet stoppen op het grote parkeerterrein, maar het parkeerterrein oversteken en het laatste stukje mee pakken!
Haha die gaat pijn doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Fiorano schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 13:41:
Allen, misschien kan ik hier wel wat terrecht voor hulp.

ik heb er ook wel wat over geschreven: http://www.leunk.com/bikes/aanschaf-fietsmateriaal

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Man. Wat sturen die Racing5's messcherp!! (let wel, alles waar ik op heb gereden is de Shimano WH-R500)

Dit is meteen een stuk strakker! :D

[ Voor 55% gewijzigd door Tjebakka op 27-07-2012 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Told ya ;). Mooi iig dat ze idd bevallen en je het verschil merkt. Viel mij ook, als onervaren fietser toch zeker op toen ik na ik geloof minder dan 2 maanden op een racefiets te zitten mijn standaard Bianchi C2C Via Nirone 7 Alu wielen (reparto corsa velgen) erdoor te hebben vervangen, bevallen nog altijd goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Zo, weer terug in NL. 4 dagen in de Eifel gefietst en net weer ff hier in de regio uitgetrapt. 178 km (2800 hm) gereden in de Eifel en net ff een vlak rondje van 42 km @ 32.8 gemiddeld gedaan om de spieren los te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
Ik was net mijn vertanding aan het schoonmaken en de Garmin Cadanssensor aan het monteren en toen viel me op dat er kopjes van me voorvertanding misten? Hoe is dit nou mogelijk? Of schrik ik om niets?

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads5/50129f2d2b71c/50129f2cc7b2c-2012-07-27_15.42.16.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
TheCrius schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:02:
Ik was net mijn vertanding aan het schoonmaken en de Garmin Cadanssensor aan het monteren en toen viel me op dat er kopjes van me voorvertanding misten? Hoe is dit nou mogelijk? Of schrik ik om niets?

[afbeelding]
Zijn dat niet de tandjes waarmee de ketting 'opgepakt' wordt bij het schakelen naar het buitenblad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik verbaasde me er laatst ook over (cassette achter), maar het is een heel regelmatig patroon neem ik aan, wat wrs op 2-3 plekken op je voorblad zal zitten, en is dan idd voor het oppakken van de ketting bij het schakelen. Bij een Sram Red 2013 groep is het nog *veel* extremer qua 'missende' tanden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05:55

Coldcat

HODL

Dat zijn schakelhulpjes, dat hoort zo om soepel te schakelen. Maak je niet druk :) Met zulke schone bladen hoef je nog lang niet te vervangen.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
Coldcat schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:48:
Dat zijn schakelhulpjes, dat hoort zo om soepel te schakelen. Maak je niet druk :) Met zulke schone bladen hoef je nog lang niet te vervangen.
Pff thanks jongen. Heb er namelijk nog maar tegen de 1000 km mee gerold. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheCrius schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:56:
[...]

Pff thanks jongen. Heb er namelijk nog maar tegen de 1000 km mee gerold. :X
Gebold bedoel je ;) ;)

Ik heb zelf een klein probleem. Ik kan makkelijk 100km fietsen tegen 27-28 gemiddeld, aan hartslag 120. Ik kan ook aan 110RPM ronddraaien, maar vanaf een bepaalde versnelling of tegenwind krijg ik het niet meer goed rond, ik merk echt dat ik kracht tekort kom. De hartslag gaat ook niet hoger dan 140 dan ofzo.

Nu, het is mij wel duidelijk dat ik dan moet gaan krachttrainen, maar het probleem is dat ik een kraakbeenblessure heb die me 3 jaar gekost heeft, waarvan een deel zicht tegen de patella bevindt waardoor krachtoefeningen als Lunges of Squats niet echt haalbaar zijn....

Ik ben zeker van plan om eens met een trainer te gaan spreken, zeker omdat er volgend jaar 4 Ironman races op het menu staan (3 halve, 1 volledige). Maar hoe meer info hoe beter zeg ik altijd, dus als iemand opmerkingen heeft hoor ik ze graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 17:50:

Ik heb zelf een klein probleem. Ik kan makkelijk 100km fietsen tegen 27-28 gemiddeld, aan hartslag 120. Ik kan ook aan 110RPM ronddraaien, maar vanaf een bepaalde versnelling of tegenwind krijg ik het niet meer goed rond, ik merk echt dat ik kracht tekort kom. De hartslag gaat ook niet hoger dan 140 dan ofzo.

Nu, het is mij wel duidelijk dat ik dan moet gaan krachttrainen,
, dus als iemand opmerkingen heeft hoor ik ze graag ;)
Hieruit is IMO bepaald niet op te maken dat je zou moeten gaan krachttrainen.
Je komt vermogen te kort, duidelijk, maar wat de bottleneck is moet nog blijken.
Misschien wat meer in D2 of D3 trainen.....
Heb je dat altijd gehad of is het een recent fenomeen?
Hartslag die niet omhoog wil kan duiden op een medisch probleem, een ziekte onder de leden o.i.d.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2012 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 18:33:
[...]

Hieruit is IMO bepaald niet op te maken dat je zou moeten gaan krachttrainen.
Je komt vermogen te kort, duidelijk, maar wat de bottleneck is moet nog blijken.
Misschien wat meer in D2 of D3 trainen.....
Heb je dat altijd gehad of is het een recent fenomeen?
Hartslag die niet omhoog wil kan duiden op een medisch probleem, een ziekte onder de leden o.i.d.
Ik tussen 16 en 22 triathlon gedaan en tussen 22 en 26 de gehandicapte uitgehangen..., in maart terug begonnen met lopen en in april met fietsen. Tijdens het lopen en zwemmen gaat de hartslag wel omhoog, tot 195 toe, wat de meeste medische problemen al uitsluit.

Het probleem is, ik geraak niet in D2/D3, dan rijd ik echt al 35km/u en dat houden de spieren geen 5min vol. Cardiovasculair vermogen zit goed, VO2max is vorige week gemeten op de loopband en bedroeg 60.8 ml/kg/min.

Maar wat je zegt, op de fietst komt het vermogen niet tot uiting, waarbij ik dus denk aan een tekort aan kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-10 20:36
Jazzper schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 13:12:
Ik heb ook wel in groepen gereden. Vooral mijn tijd in een gemixte groep van studenten, oud-studenten, werkenden (zowel denkwerkers als handwerkers om het zo maar uit te drukken). Erg gezellig zo'n gemeleerde groep maar bij rode stoplichten in de stad of bij het in willen halen van electropiloten (briljant woord, fritsflits) zag je wel wat onderscheid haha. Hoe vaak ik facepalmend moest toekijken hoe paar idioten in de groep het waagden te schreeuwen "aan de kant, ouwe". Kansloos. Daarom rijd ik nu liever alleen of in kleine groepjes.
:N Ik kan bijna niet geloven dat er zulk tuig rond rijdt die dat zegt. Was ik er bij had ik hem voor de sokken gereden, gezegd dat ie de meest trieste persoon is die ik ken en ik zal hem nooooit meer iets zeggen/groeten/mee fietsen, tenzij die bewijst dat ie spijt had en en niet meer zal doen O-) . Ok, er kan altijd iets van nuance in hebben gezeten, maar meent iemand zoiets, *bats* weg ermee. Laagste van het laagste vind ik zoiets. Je mag het wel denken (liever ook niet), maar zeggen is bedoeld kwetsen = not done. Á la Bram Tankink over Ricco.

Sinds aan anderhalf jaar heb ik trouwens ook een belletje op de racert, vlak onder stuurpen waardoor die nauwelijks te zien is. En het is zo veel prettiger dan daarvoor. Ik raad het echt iedereen aan, welke regel het ook verbied, het is bijna een must :) . Mensen horen je sneller, veel beter dan je stem te moeten verheffen (klinkt vanzelf al half aso, ook al gebruik je netjes "pardon" oid) een meter of 20 achter iemand en de echt doven horen zowel stem als bel niet dus daarvoor maakt het toch niets uit. Aantal remacties omdat men te laat reageert zijn echt significant gedaald, al heb ik er geen harde bewijzen voor. Bovendien kan het alleen maar het aso-gevoel de kop in drukken.

Ook probeer ik de laatste maanden zo consequent mogelijk ook te bellen, ook al is er ruimte, in het geval dat ik een schrikeffect teweeg kan brengen (smal, hoog snelheidsverschil). Nog nooit iemand horen mopperen dat ik niet hoef te bellen met zoveel ruimte, wat op zich niet vreemd zou zijn en ik las dat anderen dit wel zo ervaren.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znivian
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-10 22:23
Ik merk alleen dat mensen bellen niet (meer) snappen. Oudere mensen gaan eerst omkijken wat er aan het bellen is (en dan ben je er op de racefiets erg snel) en daarbij gaan zwalken. Jongere mensen lijken beledigd dat je belt. Ik ben de afgelopen keren ook veel ingehaald door scooters die het niet nodig vonden om te toeteren, maar zich er gewoon langs wringen. Is het niet meer hip ofzo? Ik zal wel te oud worden :P

Ik bel wel consequent en best lang, dat je aan het verplaatsende geluid ook nog hoort dat er wat snels aankomt.

[ Voor 12% gewijzigd door Znivian op 27-07-2012 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Zo vandaag even goed onderschat hoe warm het eigenlijk is. Wilde een rondje Markermeer doen en toen ik vanaf Enkhuizen de dijk op reed (na 80 km) zat ik er eigenlijk al heel slecht op. Tien minuten later begon de hoofdpijn en elke slok water die ik wilde nemen probeerde gelijk weer de slokdarm omhoog te marcheren. Gelukkig kon ik nog redelijk vooruit komen, maar man wat voelde ik me beroerd. Bij de batavia even een halve liter koude cola gehaald bij een visboer en even in de schaduw gechilled en daarna ging het wel weer..

Also, Rule #7 // Tan lines should be cultivated and kept razor sharp.

Meer burn lines, maar ik zet toch een check in de box:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jOeav.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door MrAngry op 27-07-2012 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Zag er iig goed uit op Strava (en op de armen, sterkte morgenochtend!). Is dat pad aan de 'rand' van Flevoland een beetje leuk fietsen? Ik heb zondag als het weer een beetje meezit een ritje de andere kant op in de planning :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-10 15:00
Ik heb sinds een maandje ook een bel onder mijn stuurpen, en regelmatig en succesvol gebruikt. Ik raad het zeker iedereen aan. Een belletje 20 meter van te voren en een ´dank je´ daarna doet wonderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ziet er goed uit, MrAngry. Als je 5 jaar geleden had gezegd dat ik naar je blote been ging staren had ik je niet geloofd haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-10 16:31
Is dat een been!? Gewoon zijn arm toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

o ja inderdaad!

ik weet dat hij 1,45m is...Vergissing snel gemaakt haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Heb je het nou over m'n lus Leunk? ;)
Kippenijzer schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 19:32:
Zag er iig goed uit op Strava (en op de armen, sterkte morgenochtend!). Is dat pad aan de 'rand' van Flevoland een beetje leuk fietsen? Ik heb zondag als het weer een beetje meezit een ritje de andere kant op in de planning :).
Tja, definieer leuk :)
Ik vind het mooi, je fietst grotendeels langs de oostvaarders plassen (en die zijn mooi). Het is verder niet echt een pad trouwens, meer een racebaan. Of het leuk is hangt erg van de wind af, vandaag was het nagenoeg windstil, maar het kan er flink spoken en dan is het afhankelijk van de windrichting hoe leuk het is :)
Ik vind het verlengde van dit stuk, boven lelystad en dan nog boven de flevocentrale nog mooier. De tweemaal dat ik dat gefietst heb was er echt niemand, fiets je een beetje tussen de schapen en windmolens.

[ Voor 93% gewijzigd door MrAngry op 27-07-2012 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik was van plan de hele route te doen, van bovenaf en uiteindelijk doorstekken naar Vinkeveen, hoop idd dat de wind dus wat mee zal zitten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Kippenijzer schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 21:06:
Ik was van plan de hele route te doen, van bovenaf en uiteindelijk doorstekken naar Vinkeveen, hoop idd dat de wind dus wat mee zal zitten ;).
Bedoel je ook een rondje Markermeer? In dat geval moet je er vooral op focussen dat je de wind niet tegen hebt op de dijk Enkhuizen-Lelystad. Op Amsterdam-Hoorn kan de wind taai zijn, maar lang niet zo erg als dat je de dijk gaat fietsen met NW4 tegen.

edit: wacht, je bedoelt vast heel de kustlijn van Flevoland. Leuk! Waar start je?

[ Voor 7% gewijzigd door MrAngry op 27-07-2012 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Nope, ik doe een 'enkeltje' Havelte naar Vinkeveen en wilde 'om' heel Lelystad heen, dus de hele route daar langs het Markemeer, niet het pad daarboven richting, wat is het, Hoorn ofzo? (wat ik overigens ook zeker een keer wil doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Wat is eigenlijk de kortste route rondom het IJsselmeer. En dan nog wel berijdbaar (als ik moet waden tot mijn knieen door een uiterwaard telt dat niet natuurlijk). Beetje Googlen levert niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Kippenijzer schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 21:45:
Nope, ik doe een 'enkeltje' Havelte naar Vinkeveen en wilde 'om' heel Lelystad heen, dus de hele route daar langs het Markemeer, niet het pad daarboven richting, wat is het, Hoorn ofzo? (wat ik overigens ook zeker een keer wil doen)
Mooi, dan kan je ook nog langs het ketelmeer fietsen over het fietspad onder de ramsweg, das ook bijzonder rustig genieten. (http://app.strava.com/rides/7170177, hier ontbreekt het stuk vanaf amsterdam)
Jazzper schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 21:50:
Wat is eigenlijk de kortste route rondom het IJsselmeer. En dan nog wel berijdbaar (als ik moet waden tot mijn knieen door een uiterwaard telt dat niet natuurlijk). Beetje Googlen levert niets op.
Flauw antwoord: http://www.gpsies.com/map...zdmtaj&referrer=trackList

Het ligt er heel erg aan of je de hele route langs het water wil rijden anders kan je van alles afsnijden. Maar de korste zal zo'n 325 zijn oid. (Je zoekt trouwens zuiderzeeroute in google en dan moet je een afgesneden versie zien te vinden)

[ Voor 36% gewijzigd door MrAngry op 27-07-2012 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik fiets mogelijk meer bij Meppel dan bij Steenwijk langs, maar verder inderdaad dat idee voor de route onder Emmeloord, heb er zin in, hopen dat het weer ook beetje meezit dus ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Heerlijk fietsweer vanavond, even 54,5 km weggetrapt. Wel veel 'oudjes' op de weg die ook nog veelal doof waren ;) misschien toch maar bel monteren.

Strava: http://app.strava.com/rides/14929395

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
TheCrius schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:11:
[...]

@LuPo:
Nette schoenen. Denk er aan om binnenkort ook een ander setje te halen. Waarom heb je NW boven Sidi verkozen?
Ik had tot nu toe de Sidi Genius 5 Pro welke ik gekocht heb via internet. Maar mijn voeten blijken toch een beetje in de verdrukking te komen in de schoen. Sidi heeft een smalle leest, NW staat bekend om de brede leest. Ik heb blijkbaar toch iets bredere voeten aangezien NW beter zit. Heb overigens nog veel meer merken gepast: Chain, Specialized, Shimano etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02:02
Ben een maand op vakantie, eerst in de Dolomieten geweest waar ik de Seiser Alm, Fedaiapas en later die week als afsluiter het Sella rondje (4 passen, Pordoi, Campolongo, Gardena en Sella) gedaan heb, wat iets van 2300 hoogtemeters op 1 dag betekende. Was behoorlijk pittig.

Sta nu aan de voet van de Luz-Ardiden en Tourmalet in Zuid-Frankrijk. Helaas minder weer vandaag, wilde de Luz-Ardiden doen (1010 mtr klimmen), gisteren al wat omhoog gefietst maar die collen gaan er natuurlijk aan, dat is duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

LuPo schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 22:03:
[...]

Ik had tot nu toe de Sidi Genius 5 Pro welke ik gekocht heb via internet. Maar mijn voeten blijken toch een beetje in de verdrukking te komen in de schoen. Sidi heeft een smalle leest, NW staat bekend om de brede leest. Ik heb blijkbaar toch iets bredere voeten aangezien NW beter zit. Heb overigens nog veel meer merken gepast: Chain, Specialized, Shimano etc. ;)
Hoe uit zich dit? Ik rijd sinds kort (4 ritten) met Sidi Ergo 2 carbon, maar als ik af stap heb ik vrij veel last van de buitenkant van mijn voet (in het midden). Te smal dacht ik aan, bij normaal aan hebben en lopen zitten ze perfect.

Ben gewend aan SPD, nu SPD-SL. En had MTV schoenen die behoorlijk flexibel waren.

[ Voor 5% gewijzigd door Vos op 28-07-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Vos schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 12:15:
[...]

Hoe uit zich dit? Ik rijd sinds kort (4 ritten) met Sidi Ergo 2 carbon, maar als ik af stap heb ik vrij veel last van de buitenkant van mijn voet (in het midden). Te smal dacht ik aan, bij normaal aan hebben en lopen zitten ze perfect.

Ben gewend aan SPD, nu SPD-SL. En had MTV schoenen die behoorlijk flexibel waren.
Precies wat jij schrijft. Na een ritje pijn aan de buitenkant van beide voeten, ongeveer halverwege de voet. Als ik de schoenen aantrek leken/lijken ze ook goed te zitten, toen ik echter wisselde van (mijn) Sidi naar NW tijdens het passen in de winkel voelde dat toch direct beter, een soort verlichting. Dan voel je pas dat je voet ook bij normaal aanhebben en lopen al knelt in de Sidi. Ik had geen referentie dus weet dat nu pas. Ook SPD-SL overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LuPo schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:59:
[...]

Precies wat jij schrijft. Na een ritje pijn aan de buitenkant van beide voeten, ongeveer halverwege de voet. Als ik de schoenen aantrek leken/lijken ze ook goed te zitten, toen ik echter wisselde van (mijn) Sidi naar NW tijdens het passen in de winkel voelde dat toch direct beter, een soort verlichting. Dan voel je pas dat je voet ook bij normaal aanhebben en lopen al knelt in de Sidi. Ik had geen referentie dus weet dat nu pas. Ook SPD-SL overigens.
Ik had hier ook last van, tot ik ben overgestapt naar van die dunne Cannondale sokjes, blijkbaar waren de vorige sokken wat dikker en knelde het hier ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Bedankt. Ik zal het nog eens met andere sokken proberen...en anders wordt het wat anders opzoeken denk ik.

Pagina: 1 ... 32 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.