De wijzen komen uit het Oosten!
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

De wijzen komen uit het Oosten!
Kan je dr toch wel uitwassenLuPo schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:24:
Als je aan de schijt bent kun je beter niet in je blote tokus in de fietsbroek. Krijg je bruin zeem van.
Maar trainen is sowieso al onverstandig als je aan de sch*t bent.LuPo schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:24:
Als je aan de schijt bent kun je beter niet in je blote tokus in de fietsbroek. Krijg je bruin zeem van.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Die van mij is mooi blauw (Giordana). Wil ik graag zo houden.orange.x schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 13:26:
[...]
Kan je dr toch wel uitwassenEn veel van die dingen zijn al gelig/bruin van zichzelf. Assos is dan soort van aqua blauw. Maar vorige broeken die ik had waren eigenlijk allemaal wel beetje geel bruinig.
Ik kan je helaas uit ervaring vertellen dat een aluminiumframe best kan scheuren.orange.x schreef op maandag 02 juli 2012 @ 16:55:
Met boven: ziet er idd als kettingsporen uit. Maar het is een aluminium frame, dit zal echt niet zoveel problemen gaan geven hoor. Bij mijn aluminium frame is me dit ook wel eens overkomen en verder nooit problemen mee gehad. Ja, tis misschien jammer, maar wat goede gebruikerssporen is ook wel nice toch hahaVette striping hoor!
Overigens, aliminium scheurt volgens mij niet maar buigt / breekt. Buigt eigenlijk alleen en door het tever buigen zou het dan kunnen breken bijvoorbeeld. Maar het heeft dus niet de scheureigenschappen die carbon wel heeft.

Rem opnieuw moeten afstellen, glazen weer in de bril en het stuur wat verbogen.. maar goed, 5 minuten later weer alles een beetje up and running, dus maar weer verder. 20KM verder, en thank god, alweer op weg naar huis, heb ik ineens mijn pedaal onder mijn schoen hangen.. met de hele trapper (of heet dat geen trapper) erbij

Ja, vorige week de boel schoongemaakt, en vergeten de bout er weer in te draaien..

Mag nog blij zijn dat het niet vorige week gebeurde toen ik 40KM van huis was.
Gelukkig was ik vlakbij mijn schoonzus, dus daarheen gefietst (iedere keer de trapper terugschoppen) mijn vriendin gebeld of ze me asjeblieft wilde ophalen
Gelukkig houdt ze van me. Anders had ik 10KM moeten lopen.
Maar goed, thuis opzoek naar die bout, nergens kunnen vinden natuurlijk. Morgen maar even naar de LBS
[ Voor 4% gewijzigd door St@m op 04-07-2012 09:18 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Die val was denk ik wel te voorkomen door rustig te blijven. Voeten los moet je nooit doen. Zodra je gaat glijden proberen de val op te vangen en zo vloeiend mogelijk te blijven rijden. Er is echt veel voor nodig voordat je op je bek gaat. Grind ga je wel door glijden maar daarna vind je vaak wel weer een keer grip
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
De cranck jaJazzper schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 08:50:
mooi verhaal! Ik neem aan dat je crank bedoelt trouwens. De trapper zit of erin of niet en dat had je wel geweten. Crankstel kun je inderdaad vergeten vastdrukken en niet borgen met een bout of moer en dan gaat het mis.
Ja, door de cranck iedere keer weer terug te schoppen had ik kunnen doorfietsen. Maar goed, om dat 10KM te doen... en het ziet er nogal dom uitColdcat schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 09:05:
Maar dan kun je toch nog steeds doorfietsen? Moet je alleen niet heel lomp doen.
Die val was denk ik wel te voorkomen door rustig te blijven. Voeten los moet je nooit doen. Zodra je gaat glijden proberen de val op te vangen en zo vloeiend mogelijk te blijven rijden. Er is echt veel voor nodig voordat je op je bek gaat. Grind ga je wel door glijden maar daarna vind je vaak wel weer een keer grip
Valpartij had zeker voorkomen kunnen worden, door schade en schande wordt men wij he
En voeten los, op een normale fiets had ik mijn voetje aan de grond gezet en was het goed gekomen, dat wilde ik nu dus ook doen. Instinct he
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Vandaag nieuwe BB30 lagers besteld voor mijn crank. Hopelijk is het gekraak daarmee verholpen.
Het dilemma is echter dat ik direct een Izalco Team 2.0 frame van ze kan krijgen. Zie hier in gedachten wel even een witte crank en wit stuurlint bij voor het beeld. De goedkoopste fiets met dat frame kost €4500,-. Het is een veel duurder (en beter/stijver/lichter?) frame, met exact dezelfde geometrie, feitelijk precies het frame waar Katusha vorig jaar mee reed. Erg goede deal natuurlijk, maar de kleurstelling vind ik wat minder. Mijn verstand zegt natuurlijk: meteen doen! Maar mijn gevoel houdt toch wel van de zwart/wit/rode paintjob van mijn huidige frame...

Tja over smaak valt niet te twisten. Ik heb nu de witte Bulls Harrier en blijf het een mooie fiets vinden maar je blijft echt poetsen. Zelf vind ik zwart steeds mooier worden, vooral met een mooi accent van een streepje rood oid erin (zoals de Izalco).
Het is helemaal aan jou maar de Izalco is wel erg nice
[ Voor 19% gewijzigd door Roet op 04-07-2012 12:00 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Na een tijd nadenken over een GPS fietscomputer of een telefoon hiervoor gebruiken heb ik toch voor een GPS fietscomputer gekozen vanwege de volgende voordelen:
1. GPS schijnt accurater te zijn dan die van een telefoon (nu wijkt mijn Nexus 1.3 km/u gemiddeld af met 3 kilometertellers, die wel gelijk lopen)
2. GPS fietscomputer vervangt Hartslagmeter, Telefoon en Kilometerteller = 1 device is handiger
Nu ben ik gaan kijken welke fietscomputer voldoet voor mijn eisen:
1. GPS voor route recording (navigatie niet nodig)
2. Hartslagmeter
3. Mogelijkheid te connecten met Strava
4. Automatisch pauze bij onderbreking route
5. Budget max 250 (liefst minder)
Opties
Edge 200
Valt af omdat er geen hartslagmeting mogelijk is. Voor zover ik zie ook niet mogelijk om een losse band te gebruiken.
Edge 500
+ reputatie
+ auto pauze
+ courses (challenge je eigen tijden)
+ ANT+
+ Native Strava support
+ hoogtemeter (geen eis)
- prijs (229)
Bryton Rider 20H
+ ANT+
+ prijs (139)
+ courses (challenge je eigen tijden)
- display oogt enigszins rommelig vergeleken bij de Edge
- hoogtemeter (geen eis)
- geen auto pauze?*
- handmatig Strave uploaden
* De handleiding van de Rider 20 zegt het volgende over start - pause - stop:
1. Druk in het hoofdscherm even op LAP om het menu te openen.
2. Druk even op p/q om START te selecteren.
3. Druk even op LAP om een activiteit te starten.
4. Om een activiteit te onderbreken, drukt u langer op LAP. Druk op een toets om de activiteit te hervatten.
5. Om de huidige activiteit te beëindigen drukt u even op p/q om STOP te selecteren en drukt even op LAP.
Dit impliceert een handmatige pauze, wat in de praktijk niet lekker werkt. Al staat hier weer dat er wel auto pauze op zit.
Bryton Rider 40T
Deze is net zo duur als de Edge 500, waar ik dan de voorkeur aan geef.
Wat ik lastig helder krijg is wat de 2 leveranciers precies bieden als je kijkt naar online statistieken, route info, gezondheidsinfo etc. Verschil tussen de 20T en Egde 500 is 90€, een aardig bedrag als je dezelfde functionaliteit krijgt, maar als achteraf blijkt dat Garmin 10x zoveel info online geeft over je routes is dat ook wat waard.
Concreet lijkt de Garmin iets completer maar voldoet de Rider (op auto pauze na) ook prima. Het verschil is bijna 100€ dus ik twijfel of de iets completere Edge 500 die 100€ waard is. Zijn er mensen die voor dezelfde keuze gestaan hebben of een specifiek argument hebben waarom voor een van beide te kiezen? Qua prestaties en kwaliteit lees ik over beide positief, ik ga er dus van uit dat dit in orde is.
Ik heb er ook hoge velgen in momenteel, kijk:Roet schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:29:
... Je kan trouwens altijd nog wielen met iets hogere velgen erin zetten. Eventueel met zwart/wit/rood decals. Dan heb je echt een ruige fiets! Soort van Specialized Venge. Mijn volgende fiets wordt wel zoiets in ieder geval.

Maar die velgen zijn vrij sober qua decals vanwege het redelijk drukke frame. Nu zou ik eigenlijk iets prominentere/wittere decals op mijn velgen willen hebben dan, maar je kan niet alles hebben...
(ja ik weet dat sommige tweakers hier decals op velgen lelijk vinden
Garmins hebben daarnaast een betere reputatie (minder problemen) en betere software ondersteuning, meer tools op het web etc., uitstekende browser plugin. Ik heb zelf voor de Garmin 500 gekozen (ik vind de hoogtemeter trouwens wel echt een aanwinst).Aghanim schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 12:15:
Bryton of Garmin
De betreffende route scheelt 0.6 km/u gemiddelde snelheid over 49km, dat vind ik best veel.
edit: strava berekent natuurlijk geen gps coordinaten he. Hij noteert ze alleen, een verklaring voor het verschil zou ik meer zoeken in wat ze doen met stilstaan oid.
[ Voor 29% gewijzigd door MrAngry op 04-07-2012 13:08 ]
Ik heb zelf een Bryton Rider 50 en ben over het apparaat zelf wel tevreden. Ben dus aan het kijken of ik zelf iets kan maken om de data uitwisseling met het apparaat te doen zodat eea gewoon offline kan.
Overigens is e.e.a. in de software van de site en het apparaat erg verbeterd de laatste tijd, dus ze ontwikkelen wel snel door. Helaas zijn de beloofde extra features van zelf OSM kaarten er op kunnen zetten en offline werken nog niet beschikbaar.
Al met al kan er dus een kleine afwijking zijn tov de gegevens op je Garmin, al heb ik deze nog niet kunnen ontdekken.
Leesvoer:
https://strava.zendesk.co...do-about-auto-paused-data
https://strava.zendesk.co...ow-distance-is-calculated
Die Strava beschrijving heb ik gezien ja. Kon toevallig een TCX file downloaden via Bryton en deze in Strava laden. Daar viel me de afwijking inderdaad op. Niet dat het zo heel erg is, maar als je per 2 weken in staat bent om 0.2 km/u gemiddeld sneller te rijden is dat wel prettig om te kunnen zien.
[ Voor 41% gewijzigd door Aghanim op 04-07-2012 14:05 ]
De hartslagmeter werkt prima, zeer nauwkeurig volgens mij. Ik heb er wel vertrouwen in als ik het met mijn gevoel vergelijk. Daarnaast is de hoogtemeter zeer accuraat. Zodra je valt zie je ook direct dat je 1 of 2 meter in hoogte gezakt bent
Ik ben heel blij met mijn Edge, maar om nou te zeggen dat de hoogtemeter zeer accuraat is.. hij zat er gisteren toch aardig naastColdcat schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:08:
Daarnaast is de hoogtemeter zeer accuraat. Zodra je valt zie je ook direct dat je 1 of 2 meter in hoogte gezakt bent
Ik zie nu dat de route 's ochtends en die vandaag ook weer heel andere hoogtes laten zien, terwijl het toch 3x dezelfde route is.
[ Voor 13% gewijzigd door DeFeCt op 04-07-2012 14:21 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Sowieso is dit nooit accuraat. Systeem weet namelijk niet wat je fysiek is, dus veel spier of niet. Want meer spieren resulteerd in andere calorieën berekeningen.Jazzper schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 15:46:
Als we het toch over gadgets hebben: De berekende calorieën van een stukje sporten verschillen enorm tussen mijn hsm, endomondo en strava. Overal ben ik even oud, even zwaar en even lang.
Mijn Polar geeft eigenlijk altijd wel een gemiddelde van bijna 1000kcal / uur als ik relatief gezien doorfiets en niet al te simpel trap. Zeg maar bij een gemiddelde hr van 160. Als het lager is, bijv 140 dan komt het denk ik gemiddeld nog op zo'n 800kcal / uur.Jazzper schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 15:46:
Als we het toch over gadgets hebben: De berekende calorieën van een stukje sporten verschillen enorm tussen mijn hsm, endomondo en strava. Overal ben ik even oud, even zwaar en even lang.
Als je het mij vraagt is dat best wel veel
Ze gebruiken ook allen een andere formule. Vooral Endomondo klopt echt van geen kanten imo (te hoog). Het is allemaal weinig inzichtelijk te krijgen, maar ik zou gewoon uit gaan van wat je hartslagmeter aangeeft en de rest negeren, gewoon om het simpel te houden.Jazzper schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 15:46:
Op zich moet er zeker bij hardlopen wel ergens een soort gouden standaard zijn qua arbeid die je verricht hebt (= caloriën). Lijkt me (gewicht * maal afstand*helling) / tijd oid, dan negeer je de luchtweerstand, maar dat kan bij hardlopen vast wel. Dus misschien dat er ergens een arbeidscalculator voor hardlopen is te vinden. Dan kom je waarschijnlijk dicht bij endo of strava uit, want die zullen precies dat doen.
Mijn ervaring is gebaseerd op fietsen, daar zitten die calculators er vaak naast omdat fietsen in een groep de hele berekening verziekt.
http://www.wielersportinfo.nl/energieverbruik.htm schat het ook vrij hoog in. Plus hierbij wordt geen rekening gehouden met hoogte.
Hier staat wat meer in detail uitgewerkt hoe deze berekend worden: http://www.dcrainmaker.co...ment-works-on-garmin.html
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Was erg vreemd weer vandaag. Maar nette fiets overigens.havana schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 17:27:
Lekker rondje Drenthe gemaakt! Goed voor 100 km. Gemiddeld 30,5 km/uur, solo in D2 waar ik niet ontevreden mee was, zeker niet gezien het benauwde weer. Ook nog eventjes over de straat gereden die vernoemd is naar mijn overgrootvader...
[afbeelding]

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily
Hulde!argro schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 17:14:
Vandaag mijn record op de AdH even wat scherper gezet, van 1:17:nogwat naar 58:29. Goed voor het moreel. Nu 2 dagen rust en zaterdag de Marmotte.
Ik vind de Izalco mooier, ook iets tijdlozer denk ik.TheLemon schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 10:42:
Dilemma's dilemma's. Ik hoorde gisteren dat Focus mijn ingescheurde carbon frame onder garantie gaat vervangen. Op exact mijn frame in dezelfde kleurstelling zit alleen een levertijd van 4 weken. Op zich is dat niet zo'n probleem, want ik ben straks toch een paar weken op vakantie en had eerder al besloten dat ik dan de MTB meeneem.
Het dilemma is echter dat ik direct een Izalco Team 2.0 frame van ze kan krijgen. Zie hier in gedachten wel even een witte crank en wit stuurlint bij voor het beeld. De goedkoopste fiets met dat frame kost €4500,-. Het is een veel duurder (en beter/stijver/lichter?) frame, met exact dezelfde geometrie, feitelijk precies het frame waar Katusha vorig jaar mee reed. Erg goede deal natuurlijk, maar de kleurstelling vind ik wat minder. Mijn verstand zegt natuurlijk: meteen doen! Maar mijn gevoel houdt toch wel van de zwart/wit/rode paintjob van mijn huidige frame...
Knappe tijd!argro schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 17:14:
Vandaag mijn record op de AdH even wat scherper gezet, van 1:17:nogwat naar 58:29. Goed voor het moreel. Nu 2 dagen rust en zaterdag de Marmotte.
[ Voor 10% gewijzigd door Vos op 04-07-2012 19:13 ]
Proficiat! Mooie tijd.argro schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 17:14:
pepernooot
[ Voor 41% gewijzigd door havana op 04-07-2012 19:42 ]
Goud op de Marmotte gaat wel erg spannend worden. Gisteren de Glandon in 1:53 opgefietst, grotendeels royaal onder omslagpunt. Had wel spijt dat ik de bergcassette nog niet gemonteerd had. Glandon is gemiddeld niet erg steil, maar dat komt vooral door de twee afdalingen die er in zitten. Slechte voorbereiding mijnerzijds. Voornoemde tijd op de Glandon is krapjes in een gouden schema. Zaterdag word ook nog flink warm, althans, dat is thans de verwachting. Vandaag was het ook flink warm. Word daar zeker niet beter van, integendeel.
[ Voor 46% gewijzigd door argro op 04-07-2012 20:43 ]
overgrootvader Houtvester?havana schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 17:27:
Ook nog eventjes over de straat gereden die vernoemd is naar mijn overgrootvader...
[afbeelding]
vrij naar dit filmpe op 1:10: YouTube: Gehakt Rullen En Andere Commerciële Activiteiten
Ehh het zijn allabei Izalco's, maar ik neem aan dat je die zwarte bedoelt. Ik ga nu eens even photoshoppen met mijn wielen, witte crank en wit stuur erop. Kijken hoe dat staat.Vos schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 19:12:
[...]
Ik vind de Izalco mooier, ook iets tijdlozer denk ik.
Op zich is het vrij simpel en ik vind het een mooiere en heroischere finish juist omdat niemand hem goed kan vinden. In de tunnel accelereren en dan kapot gaan als het weer omhoog gaat. De weg door fietsen, aan het eind zit weer een haarspeldbocht naar rechts, doorklimmen tot de intersport en daar rechts, hier zet je de sprint in. Rechtdoor eerste rotonde over en bij de 2e rotonde tegen de richting innemen links naar boven. Nu echt bruut kapot gaan omdat je HR al max is. Je ziet het finish bordje niet eens meer staan omdat je in een zwarte tunnel rijdt, dit 100 meter volhouden en je bent er. Links liggen wat stenen om op te zitten tijdens het kotsen.argro schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 19:45:
Gemeten van rotonde tot waterbak. De tijdrit-finish dus en zelfde segment als 3 jaar geleden. Probleem met de 'echte' finish is dat deze vrij matig is aangegeven en ik de weg niet ken. Van onze groep hebben twee de 'echte' finish ooit vanaf boven gepasseerd vanwege een gemiste afslag. Schiet ook niet echt op. De 'echte' finish is overigens ook niet boven boven. Je kunt nog verder doorfietsen als je zou willen. Met die PR zit het dus wel snor dinkelover
Ow haha, ja de zwarte bedoel ik.
[ Voor 11% gewijzigd door Vos op 04-07-2012 23:37 ]
Denk dat 't wel meevalt. Ik heb even gekeken voor je in mijn Garmin Connect van vorig jaar.Goud op de Marmotte gaat wel erg spannend worden. Gisteren de Glandon in 1:53 opgefietst, grotendeels royaal onder omslagpunt. Had wel spijt dat ik de bergcassette nog niet gemonteerd had. Glandon is gemiddeld niet erg steil, maar dat komt vooral door de twee afdalingen die er in zitten. Slechte voorbereiding mijnerzijds. Voornoemde tijd op de Glandon is krapjes in een gouden schema. Zaterdag word ook nog flink warm, althans, dat is thans de verwachting. Vandaag was het ook flink warm. Word daar zeker niet beter van, integendeel.
Ik stond op 1:53 op de top van Glandon (wel vanaf de start). 4:00 precies op de top van de Télégraphe, 5:29 top van de Galibier, 6:37 voet van de Alpe.
Heb Glandon en Télégraphe top D2 opgereden. Galibier volle bak, hoog D3. Alpe d'Huez grens D2/D3. Eindtijd 7:52.
Wat voor gereedschap heb ik nodig? Uiteraard een kranshouder en kransafnemer voor het vervangen van de cassette. Maar verder? Wat heb ik bij Shimano nodig om het kettingblad te kunnen wijzigen? Er zit nu dus een Ultegra 6700 compact 50/34 op, die ik wil veranderen naar 50/39.
Alvast bedankt voor de reacties!
Daarvoor heb je alleen een imbus nodig in principe. Met schone bladboutjes heb je verder geen gereedschap nodig. Als de boel goed vast zit of je oude boutjes gebruikt kun je nog wel eens een bladbouttool nodig hebben (dat is als het ware een grote schroevendraaier waarmee je de achterkant kan tegenhouden). Als het kan een beetje loctite tussen de boutjes. Je wilt die niet verliezen.
Waar ga je trouwens bestellen ?
Ja, dat heb ik me laten vertellen. Als het maar een 110mm steek is zoals deze: http://www.derks-wielersp...-bcd-110/5-p-9698138.htmlColdcat schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:44:
Ik ben er niet de expert in maar past een 39 op een compact?
Het meeste ga ik bestellen bij Rose. Misschien is het handig om een koffer met gereedschap te kopen? Ik heb namelijk niets. http://www.rose.nl/product/detail/aid:228724Daarvoor heb je alleen een imbus nodig in principe. Met schone bladboutjes heb je verder geen gereedschap nodig. Als de boel goed vast zit of je oude boutjes gebruikt kun je nog wel eens een bladbouttool nodig hebben (dat is als het ware een grote schroevendraaier waarmee je de achterkant kan tegenhouden). Als het kan een beetje loctite tussen de boutjes. Je wilt die niet verliezen.
Waar ga je trouwens bestellen ?
Moet ik trouwens ook een nieuwe ketting kopen als ik een kettingblad en cassette vervang?
[ Voor 4% gewijzigd door LuPo op 05-07-2012 15:57 ]
Ja.LuPo schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:56:
Moet ik trouwens ook een nieuwe ketting kopen als ik een kettingblad en cassette vervang?
Tenzij je huidige ketting echt net nieuw is.
Aangezien ik niet vaak kan fietsen (staat bij mijn ouders) heeft mijn fiets denk ik tussen de 1000 en 2000 kilometer erop zitten. Vervangen?MrAngry schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:59:
[...]
Ja.
Tenzij je huidige ketting echt net nieuw is.
Mooie tijden. Vorig jaar in totaal zo'n 12 uur over gedaan. Wel rustig en groupe begonnen, losse spaak moeten repareren en in Valoir uitgebreid pasta gegeten. Was ook niet in toertochtverband; gewoon met aantal vrienden.havana schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 08:55:
[...]
Denk dat 't wel meevalt. Ik heb even gekeken voor je in mijn Garmin Connect van vorig jaar.
Ik stond op 1:53 op de top van Glandon (wel vanaf de start). 4:00 precies op de top van de Télégraphe, 5:29 top van de Galibier, 6:37 voet van de Alpe.
Heb Glandon en Télégraphe top D2 opgereden. Galibier volle bak, hoog D3. Alpe d'Huez grens D2/D3.
Read the code, write the code, be the code!
Ja. Die koffer heeft vermoedelijk een twijfelachtige prijs kwaliteit verhouding trouwens. Het is nagenoeg dezelfde als die de Lidl/Aldi af en toe verkoopt en daar zitten veel tools tussen die matig zijn.LuPo schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:06:
[...]
Aangezien ik niet vaak kan fietsen (staat bij mijn ouders) heeft mijn fiets denk ik tussen de 1000 en 2000 kilometer erop zitten. Vervangen?
[ Voor 39% gewijzigd door MrAngry op 05-07-2012 16:08 ]
Ik zou zelf geen box kopen. De tools zijn vaak erg matig en niet de beste kwaliteit. Beter dat je ze los koopt. Waarschijnlijk kom je dan op dezelfde prijs en heb je alleen de tools die je nodig hebt. Voor een shimano ketting heb je ook een pons of quicklink nodig.
Sorry voor alle n00b vragen. Maar nu zit ik bij de kettingen te kijken en zie ik een Ultegra 6600 en 6701. Zit er nog verschil tussen? De derde en vierde: http://www.rose.nl/producten/onderdelen/kettingen/MrAngry schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:08:
[...]
Ja. Die koffer heeft vermoedelijk een twijfelachtige prijs kwaliteit verhouding trouwens. Het is nagenoeg dezelfde als die de Lidl/Aldi af en toe verkoopt en daar zitten veel tools tussen die matig zijn.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Verwijderd
Nee, hoogstwaarschijnlijk nog niet nodig.LuPo schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:06:
[...]
Aangezien ik niet vaak kan fietsen (staat bij mijn ouders) heeft mijn fiets denk ik tussen de 1000 en 2000 kilometer erop zitten. Vervangen?
Neem een schuifmaat,zet hem op 118mm
Binnenbekken tussen de schakels en uitschuiven: >120,5mm is versleten anders gewoon doorrijden.
Maar dit? Waar doel je op?witeken schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:26:
Heb sinds gisteren een fietshelm zodat ik beschermd ben in Spanje, met al die heuvels enzo. 't Is een witte met wat groen en zwart. Nja, 'k vind fietshelm + stadsfiets toch maar belachelijk... Fietshelm + koersfiets is gewoon normaal. Maar dit.
En op het vlakke kan je niet hard in aanraking komen met iets?
TA Specialties Zephyr 39T zilver à €33,90
Shimano Ultegra CS-6700 12-23 cassette à €46,90
Shimano Ultegra CN-6701 ketting à €23,50
Alle prijzen inclusief verzendkosten. Kan ik fatsoenlijk in Nederland bollen.
Ook nog even een gratis (want genoeg punten) truitje voor spinning besteld. Hopelijk past XS ook, heb normaal S.
Verwijderd
Ja hoor, een amper ingelopen ketting kan gewoon verder gebruikt worden, zou ik tenminste doen.MrAngry schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 17:13:
Heb jij de context wel meegekregen? Hij vervangt cassette + een voorblad...
Kwestie van meten=weten.
Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily
Als je snel nieuwe onderdelen wilt kopen moet je dat inderdaad doen.Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 18:24:
[...]
Ja hoor, een amper ingelopen ketting kan gewoon verder gebruikt worden, zou ik tenminste doen.
Kwestie van meten=weten.
Bedankt voor de hulp!Coldcat schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 19:07:
[...]
Als je snel nieuwe onderdelen wilt kopen moet je dat inderdaad doen.
Succes zaterdag!argro schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 19:23:
Zojuist bij het ophalen van het startbewijs voor de Marmotte even een stukje (op een Tacx) op een fiets met de elektronische Super Record groep gereden. Wat schakelt dat subliem. Vooral wisselen van buiten- naar binnenblad is een verademing. Een druk op de knop en de ketting gaat van binnen- naar buitenblad. De prijs, circa 4.000 euro, is wel vrij fors te noemen.
Verwijderd
Tot nu toe heb ik uit geen enkele post van jou opgemaakt dat je weet waar je het over hebt.Coldcat schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 19:07:
[...]
Als je snel nieuwe onderdelen wilt kopen moet je dat inderdaad doen.
Weet niet waar je die 39t hebt besteld (anders dan Rose, Derksen?), maar bladen koop ik altijd hier. 30 euro voor een 110bcd 50t en 15 euro voor 110bcd 38t.LuPo schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 18:04:
Onderdelen zijn besteld.
TA Specialties Zephyr 39T zilver à €33,90
Shimano Ultegra CS-6700 cassette à €46,90
Shimano Ultegra CN-6701 ketting à €23,50
Alle prijzen inclusief verzendkosten. Kan ik fatsoenlijk in Nederland bollen.![]()
Ook nog even een gratis (want genoeg punten) truitje voor spinning besteld. Hopelijk past XS ook, heb normaal S.![]()
pepernooot
Dit= stadsfiets + helm. Ik vind het maar belachelijk uitzien.Vos schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 17:57:
[...]
Maar dit? Waar doel je op?
En op het vlakke kan je niet hard in aanraking komen met iets?
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Ik ken die route wel, wel een leuk stukje. Wateroverlast was alleen maar erger geworden, dus goed dat je dan al terug was. Verder fietst regen ook wel mooi.TheCrius schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 18:30:
Net even lekker van de boot vanuit Harlingen naar huis gefietst, goed voor 43 kilometer. Helaas de hele rit zowat regen, met af en toe hagel. Wat fiets dat gaar zeg, helaas een paar keer moeten schuilen. Verder wel lekker koel met een paar spatjes er bij.
Ik wilde dat blad bij Derks Wielersport bestellen, totdat ik net op tijd zag dat hij tot 22 juli vakantie heeft. Toen ben ik naar een ander adresje gaan zoeken en kwam ik uit op Mantel Bikeparts. Was iets van 28 euro maar kwam 5 euro verzendkosten bij.dinkelover schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 23:05:
[...]
Weet niet waar je die 39t hebt besteld (anders dan Rose, Derksen?), maar bladen koop ik altijd hier. 30 euro voor een 110bcd 50t en 15 euro voor 110bcd 38t.
Hoor wel meer goede verhalen over dat elektronisch schakelen, maar die prijs hè. Succes iig met de Marmotte!argro schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 19:23:
Zojuist bij het ophalen van het startbewijs voor de Marmotte even een stukje (op een Tacx) op een fiets met de elektronische Super Record groep gereden. Wat schakelt dat subliem. Vooral wisselen van buiten- naar binnenblad is een verademing. Een druk op de knop en de ketting gaat van binnen- naar buitenblad. De prijs, circa 4.000 euro, is wel vrij fors te noemen.
Read the code, write the code, be the code!
Wees dan maar blij dat je niet in Australië woont want daar ben je verplicht een helm te dragen op elk type fiets. Ik heb op mijn stadsfiets ook geen helm op aangezien ik dan niet zo hard doorfiets als dat ik op de racefiets deed. Maar ook dan kan je van je sokken gereden worden. Maar op racefiets altijd een helm op.witeken schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 23:23:
[...]
Dit= stadsfiets + helm. Ik vind het maar belachelijk uitzien.
Eerst vanuit Rheden omhoog naar de Posbank, met het rode fietspad, vervolgs boven aangekomen rechtsaf helemaal naar beneden tot we weer in de bewoonde wereld waren. Daar rechtsaf gegaan weer richting Arnhem om vervolgs via de Rozenbos / Holleweg weer uit te komen op de weg richting de Posbank en daar weer omhoog gegaan. Toen wederom rechts gegaan en via Velp weer naar Arnhem en zelfde weg terug. Geen enkele bui gehad gelukkig. Bij Arnhem weer omhoog gegaan zodat we langzaam konden dalen richting Ede. In het bosrijke gedeelte op kop 39-40 gereden met maat in me wiel. Eenmaal buiten het bos klapte de warmte er weer op en hebben we iets rustiger aan gedaan. Al met al 29,9 gemiddeld over goede 100km. 155HR gemiddeld, dus ook dat was zeker niet slecht.
Beentjes voelen nog prima, dus als vanavond goed weer is en voorspelling is dat het droog blijft dan spring ik er nog een keer op.
@argros: veel plezier daar en succes!
Zo, vandaag ook maar even de Specialized comp Duffel bag besteld. Alst meezit morgen in huis! Kan ik eindelijk eens beetje mijn fietsspullen organiseren.
[ Voor 6% gewijzigd door orange.x op 06-07-2012 10:15 ]
Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.
Ik zit er dus over te denken om te gaan fietsen. Wielrennen lijkt me leuker dan MTB'en. Nadeel van fietsen over hardlopen is natuurlijk dat het materiaal om te beginnen een klap geld kost, iets waar ik nu maar weinig van heb
In de TS staan de opties van de 2e hands markt, maar omdat ik zo lang + zwaar ben loop ik bij elke sport waar meer nodig is dan schoenen tegen materiaal problemen aan. Is het te doen om bv. enkel op framemaat een tweedehandsje te scoren of kan ik toch beter direct naar de fietsenmaker? Iemand enig idee wat prijzen zijn waar ik aan moet denken bij een fiets waar ik niet na een drempeltje doorheen zak en waar ik met m'n lange benen + lijf op pas?
Ik ben toch malle pietje niet!
Rij zelf ook al jaren op zo'n fiets, en dat je dat 10% meer effort moet leveren dan de compleet gepimpte carbonchauffeur naast je is alleen maar extra effectief
Dit is nog wat te klein denk ik, maar verder wel een mooie.
Dit is al 62cm.
Cheapie 62 cm fiets.
Leuke Jan Jansen, helaas 61 cm, wel nette RX-100 set, heb ik ook.
Winnaar?
EDIT:
@ Jazzper, moet eerlijk zeggen dat ik niet naar de prijzen heb gekeken
Frame hoeft geen probleem te zijn, ik heb eventueel nog wel een 63 cm bulls frame + vork voor je, ook de meeste carbonframes hebben met 110 kg geen enkel probleem (ervaring). Wielen daarentegen zijn veel belangrijker. Ik heb ooit een set shimano wielen gehad in die Bulls en die waren na 200 km afgeschreven.The Legend schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 12:01:
In de TS staan de opties van de 2e hands markt, maar omdat ik zo lang + zwaar ben loop ik bij elke sport waar meer nodig is dan schoenen tegen materiaal problemen aan. Is het te doen om bv. enkel op framemaat een tweedehandsje te scoren of kan ik toch beter direct naar de fietsenmaker? Iemand enig idee wat prijzen zijn waar ik aan moet denken bij een fiets waar ik niet na een drempeltje doorheen zak en waar ik met m'n lange benen + lijf op pas?Iemand hier misschien met hetzelfde postuur als ik?
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Maar dan moet je wel met goede tips komen
Die Bioracer is wel optie inderdaad. Die cheapie vind ik nog niet cheap genoeg. Die Batavus 1975 is vet maar meer voor de vintage liefhebber die l'Eroica wil fietsen. Die jan jansen met rx-100 is ook een optie. Als je die naar 100 kan krijgen zou top zijn.
Wel leuk om te zien dat vroeger grotere fietsen gewoon een hogere balhoofdbuis en zitbuis hadden. De geometrie groeide dus niet mee. Tegenwoordig gaat dat netter en ziet het er wat minder Heras Hekwerk uit.
Zijn er hier ook mensen die fietsen om het lichaam een beetje in bedwang te houden of zijn jullie allemaal echte wielerliefhebbers die het liefst het hele jaar de Aspin opfietsen?
Zou dit wat zijn? Koga Miyata GranRacer
[ Voor 50% gewijzigd door The Legend op 07-07-2012 13:48 ]
Ik vind die Koga wel ok, maar wel aan de prijs. Als je daar nog wat vanaf kan lullen.
Ik heb ooit een uitgebreid artikel geschreven voor een wielerclub over aanschaf materiaal. Helaas ging de site stuk en ben ik de plaatjes kwijt. Ik host het nu op mijn eigen site. Wellicht heb je er wat aan: http://leunk.com/bikes/aanschaf-fietsmateriaal
In de linkjes in het menu links op mijn site bij leesvoer staat ook nog wat over groepen. Helpt je bij het bepalen van waarde.
Let wel; ik ben biased. Ik ben zelf uit de school van de beste prijs/kwaliteit en kijk naar functionaliteit. Ik zou als beginner dan ook richten op 100-200 voor een fiets. Er komt immers nog meer bij als kleren etc. Er is ook een school die zeggen; ik wil het gelijk goed aanpakken en die beginnen hun wielerleven met gelijk 1300 euro voor een Bianchi instapper, hele outfit, en desnoods sportvoeding erbij. Wat je wil.
[ Voor 5% gewijzigd door Jazzper op 07-07-2012 13:56 ]

Op zich op het oog nog steeds mooi geëngineerd spul, veel details overal op de fiets, remmen werken nog soepel. Maar hoe zou dit te vergelijken zijn met de lagere moderne shimano groepen? Komt het in de buurt of loopt het hopeloos achter? Het is een 2x5 speed en ik vrees dat vervangende onderdelen dus ook onvindbaar zullen zijn.
Ook blijken er tube-banden op te zitten (de banden moeten nodig vervangen worden). Nou had ik daar nog nooit van gehoord, maar na het kijken van deze instructie video blijkt dat je 751 stappen nodig hebt en een complete week om zo'n band te vervangen. Wat moet je dan in hemelsnaam doen als je lek rijdt?
Door de lage prijs+ dura-ace dacht ik een goede deal te hebben, maar nu zit ik mezelf een beetje voor de kop te slaan.
om te trainen echter is het een beetje achterhaald. Ik moet meer details weten maar als je mazzel hebt is het een voormalige high end koga (lees: lichte buizen) en dan in combi met dat Dura Ace is het nog wel te doen. Als het een entry level koga is dan heb je gaspijpenstaal (zo noemen we dat) en een loodzware fiets. Maar Foto's en meer details welkom! Check ook even de Shimano Jaarcodes op de shimano onderdelen: http://leunk.com/bikes/ov...mano-jaarcodes-year-codes
1973 had shimano nog geen codes en zal je het met het oog moeten doen zoals bv die catalogus van je.
Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik denk dat je echt een deal hebt gescoord en mijn eerste alinea dus tegenspreek. Echter niet voor het doel dat je voor ogen had haha. Check op ebay.com (usa) maar eens vintage dura ace.
Fuck, ik denk dat je echt iets vets hebt gescoord. Pics!
edit: deze site is sowieso vet voor de vintage liefhebber (me) maar check deze '80 Koga met Dura Ace.. drool! http://speedbicycles.ch/showBike.php?enr=193
[ Voor 6% gewijzigd door Jazzper op 07-07-2012 18:30 ]
Bedankt voor de positieve vibe!Jazzper schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 18:20:
Fuck, ik denk dat je echt iets vets hebt gescoord. Pics!

Ik heb wel zo'n headset badge voor je. Dezelfde die op de foto's staat in de link van speedbicycles die ik postte. Mag je hebben. Decals is ook wel aan te komen.
De kunst is om hem goed schoon te krijgen (poetsen met autoshampoo en evt ervoor met (lichte) polish (of zelfs Commandant 4) en erna met autowas). Weet je niet wat je meemaakt. Vervolgens goed afstellen naar je wensen, evt nieuwe bandjes en versnellingen/remmen goed. Kun je prima mee beginnen voor je hobby.
Verder zou ik deze foto's met alle info die je kan vinden posten op bikeforums classic & vintage gedeelte. Tegen de tijd dat je morgen wakker wordt hebben ze je verteld welke fiets het is, hoe oud hij is , of hij zelfzaam is en uiteraard hoe mooi ze hem vinden. Aanrader. Anders wil ik het wel voor je doen.
edit: zoek eens op shimano crane op internationale ebay... oi oi oi...
[ Voor 3% gewijzigd door Jazzper op 07-07-2012 19:50 ]
Verwijderd
Fijn fietsje! Jasper heeft mij ook tips gegeven toen ik mijn Batavus met Shimano 600 heb gekocht. Ze werden inderdaad wild in op het forum Amerika. Nu was die van mij vrijwel ongebruikt, dus ook echt een bijzondere vondst.Goron schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 19:39:
[...]
Bedankt voor de positieve vibe!Ik denk alleen niet hij echt verzamelaarsmateriaal is, er zitten geen decals meer op, zelfs op de voorvork zitten alleen twee gaatjes van waar de badge gezeten zou hebben. Heck, ik weet niet eens of het daadwerkelijk een (Koga) Miyata is omdat het nergens staat. Ik vind de fiets niet zwaar, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal aangezien ik dus racefietsnoob ben. Stuur en zadelpen zijn iig van SR uit Japan. De fiets heeft in elk geval een flinke poetsbeurt nodig. Maar goed, pics (klik voor groot):
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooi materiaal heb je op je fiets. De kans is overigens groot dat je een goede fiets hebt. Men zet namelijk geen dura-ace op een slecht frame. Je kan echt nog wel mee komen op zo'n fiets. Ik heb 3 jaar lang op mijn oude Batavus Professional gefietst, geen enkel probleem. Qua gewicht schelen mijn oude batavus (9kg) en mijn nieuwe Canyon (8kg) ook niet veel. Het is alleen dat het nieuwe spul stijver is en lichter rolt. Natuurlijk trap je dus zwaarder dan iemand op een carbon frame, maar het verschil is niet onoverkoombaar.
Nu ik na 3 jaar fietsen op mijn oude fiets een Canyon Roadlite gekocht heb gebruik ik mijn oude fiets als winterfiets.
Enige wat lastig is zijn de tubes.
Vervangingsonderdelen zijn nog steeds verkrijgbaar.
http://www.martens-tweewi...=article&aid=3751&lang=NL
Kijk, dat klinkt goed!Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:06:
[...]
Mooi materiaal heb je op je fiets. De kans is overigens groot dat je een goede fiets hebt. Men zet namelijk geen dura-ace op een slecht frame. Je kan echt nog wel mee komen op zo'n fiets.
Vervangingsonderdelen zijn nog steeds verkrijgbaar.
http://www.martens-tweewi...=article&aid=3751&lang=NL
@Jazzper Heb een post gemaakt op die site van je: http://www.bikeforums.net...le-1970-s-miyata-dura-ace
Dat er tubes om liggen is op zich ook wel een indicatie samen met het Dura Ace dat het toentertijd een topfiets was. En die wielset... Quickreleases met van die fijne ringetjes ipv handles en die Mavic Championnat du Monde Professional velgen. Die zijn niet eens zo zwaar. En moet je kijken wat ze vragen voor alleen de velgen (dus zonder spaken, naven, etc): http://www.ebay.com/itm/N...ain_0&hash=item256dcbf41f
Ik bied 10 euro voor de hele fiets. Is maar oud ijzer joh, ben jij er van af
edit: ik heb de advertentie ook gevonden. Beste advertentie zoals ik ze graag zie. Schimmige foto, weinig beschrijving, etc. Ook geen teksten als "ik heb er zelf miljoenmiljard gulden voor betaald" en mooiste is nog de volledig foutieve indicatie van 15 jaar oud. Overigens wel netjes de melding dat hij 8kg is. Als dat zo is kun je een beetje inschatten waar we het over hebben. Dat is zeer zeer netjes. Zeker voor zo'n stalen bak. Lovely! Heb hem gemist helaas.
edit2: ik bedacht me dat ik ook ooit een Koga heb gehad uit die tijd. Toen had ik er nog niet zoveel verstand van en heb ik hem helemaal gestript. Frame weggemieterd en onderdelen heb ik grotendeels nog wel. Het was een Koga Miyata Gents Racer uit 1977 (F535052). Helemaal Shimano 600 afgemonteerd (voorloper Ultegra). Eeuwig zonde bedenk ik me nu haha.
edit3: Hier de 1977 Koga folder. Zowel mijn fiets als jouw fiets staan erin! http://www.teeman.co.uk/Koga/Koga_Brochure_1977.pdf
edit4: leuk leesvoer; iemand die zo'n koga vindt en opknapt: http://www.klassiekeracefiets.info/2011/03/03/koga-miyata/
[ Voor 46% gewijzigd door Jazzper op 07-07-2012 23:16 ]
Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.
Dit topic is gesloten.