Volgens mij is alles wel redelijk gezegd over hartslag: heel individueel, omslagpunt kan je omhoog krijgen door training, vermogen bij bepaalde hartslagen is waar het inderdaad om gaat en dat is goed te trainen. Je kan in ieder geval niet de richtlijnen rond maximaal hartslag/omslagpunt klakkeloos overnemen op het individu.
Maar om nog even iets eraan toe te voegen: je hartslag zal ook nog eens anders zijn aan afhankelijk van hoeveel er getraind is in de afgelopen dagen/hoe uitgerust het individu is. Het is niet zo dat bij x vermogen y hartslag hoort. Om even op mezelf te betrekken, ik heb het momenteel vrij druk met laatste weken studie van het jaar, paar volle dagen (slechter eet-/drinkpatroon) en ~5 uur slaap voor 3 nachten. Nu deed ik gisteren weereens mee aan een trainingswedstrijdje van een ruim uur en waren mijn hartslagen lager bij de tempo's die we reden dan ik normaal zou hebben (45 op kop rijden voor ~500m en hartslag niet boven de 165 tijdens/na op kop rijden) terwijl de benen het er moeilijker mee hebben dan normaal. Echt hoge hartslagen kon ik ook niet halen gisteren, max 182 gehaald waar 194 mijn max is. Dat zijn dus aanwijzingen dat je niet uitgerust bent

.
Juist om die reden is trainen op hartslag al weer een beetje achterhaald bij de profs en traint men nu met vermogenmetingen. Voor ons als stervelingen is dat nog een beetje onbetaalbaar, goedkoopste oplossing is geloof ik 900 euro. Er komen wel pedalen aan die met druksensoren het trapvermogen gaan meten, die zouden goedkoper worden, maar natuurlijk wel kwetsbaar als je valt...
Overigens in lange tijd dat ik weereens iets post, eindelijk dit jaar goed door kunnen trainen en wedstrijden gereden. Gaat prima, afgelopen zondag 7de in combi wedstrijd met elite/beloften, op een puur sprintersparcours als anti-sprinter.
Vorm is dan ook prima, laatste paar individuele trainingen op hartslag lieten mooie cijfers zien, D1 training a 130 km met 31 km/h gemiddeld en 144 hr/gem, D2 training a 72 km met 35 km/h gemiddeld a 158 hr/gem.
Morgen weer wedstrijd rijden in Ommen
@Tjebakka, ik heb dezelfde schoenen, bevallen mij zeer goed.