Inmiddels dikke week terug van een week Gran Canaria. Dank aan havana voor enkele routes en adviezen!

Alle dagen mooi (warm) weer hier, was ik daar (ook mooi weer hoor....). Maar gelukkig valt er tussen de regen door in NL nu ook wel te fietsen, als het maar niet kouder is dan 1ste kerstdag.. wat het wel was, zoals iemand al aangaf. Had mijn winterjack weer aan daags terug

. Afijn, aldaar in 6 fietsdagen 500km gemaakt en net iets meer dan 10.000 hoogtemeters. Fietsen van Free-Motion, top spul hoor die Cannondales! Gewoon de simpelste race versie met 105 triple. En dat mag ook wel! Je kunt daar fietsen als in de Alpen, verschilt niet veel zeg, wel iets grilliger verloop van de percentages. Éen dag solo gegaan, rustdag voor mijn fietspartner en even flink tempo proberen te rijden wat nog niet
meeviel, maar gezien de 2700 hoogtemeters die beklommen moesten worden is het best aardig gelukt dunkt me. Verder erg veel op het gemak naar boven gegaan, (zeer) lage hartslag.
Daags na terugkomst op het platte de benen eens laten spreken, altijd leuk zo na die kilometers in het hooggebergte. Heb in ieder geval zelden
90km solo zo snel afgelegd, althans nooit met zo'n lage gemiddelde hartslag, gemiddeld op de grens D1/D2. De benen leggen het in ieder geval nog ruimschoots af tegen de conditie. Maar ik blijf eigenwijs en zonder gericht trainen zal ik nooit flinke progressie kunnen maken. Heb een maand relatief veel rust genomen en kan er nu met frisse zin weer tegenaan. Ik heb het halve doel om veel kilometers te maken dit jaar maar helemaal laten varen, stiekem lag ik toch aardig op koers voor 20k dit jaar, maar daar haal ik eigenlijk weinig plezier uit vrees ik op het eind, dus ik maak me er niet meer druk om
Technisch verhaaltje (wat als anti-Shimano kan worden gezien): ik kon prima wennen aan de Shimano 105 shifters, thuis heb ik Sram Red shifters, maar ik ergerde me er toch behoorlijk aan, evenals mijn fietsmaat, die ook Sram (Apex) gewend is. Die verschrikkelijk kleine hendel om kleiner te schakelen, die ook nog eens helemaal statisch aan de remhendel vastzit. Terrible! Moest gewoon zoeken soms om hem te vinden (grote handen oorzaak?) Oh zo blij dat ik thuis weer de vrij beweegbare en flinke flappers van mijn Sram shifters mocht hanteren

Voor mij geen Shimano in ieder geval, de waslijntjes vond ik al niets vroeger en de huidige shifters zijn ook verre van mijn favoriet. Het scharnierpunt ligt ook flink laag, het was moeilijk hard te remmen met de handen bovenop. Nu daal ik veelal met de handen in de beugels en dat was prima remmen, maar ter afwisseling even vond ik het bovenop te gevaarlijk, duidelijk niet de remkracht die ik met Sram en Campa wel had (van bovenaf wel te verstaan). Maar om het niet af te schilderen als waardeloos, het werkt natuurlijk wel uitstekend en schakelt prima, maar persoonlijk vind ik de Sram shifters vele vele malen prettiger en ook de oude Campa's vond ik beter (nieuw design geen ervaring mee, wel spuuglelijk). Maarja, ieder zijn mening en 't moest er even uit