Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 103 Laatste
Acties:
  • 426.029 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

St@m schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 18:07:
[...]

Ok, net gemeten.. 83/84cm.. tis niet anders, ik ben een freakshow..
Al fiets ik al jaren op een grote mensen fiets hoor.. Framemaatje van 55 dus.. daar gaat het uitgebreide aanbod op marktplaats :(

Broeken overigens ook lengtemaat 32 (als dat misschien nog iets zegt)
Afbeeldingslocatie: http://www.vintage-trek.com/Trekpromoa_files/image002.gif

Och, een vriend van mij heeft ook een vrij lange rug. Hij heeft ongeveer dezelfde maten als jij hebt. Heeft nu een cube 58cm frame. Veel kleiner moet dat volgens mij ook weer niet. Hij zit ontzettend rechtop omdat de bovenbuis van deze Cube korter is. Let even goed op de geometrie van het frame wat je koopt. Je hebt een staandebuis(A), deze geeft de maat van het frame aan. Voor jou is de horizontale buis (D) ook erg belangrijk. Deze moet wat aan de lange kant zijn. Misschien zijn er hier mensen die er meer van weten, volgens mij hebben de amerikaanse (Trek en Specialized) langere bovenbuizen. Ik heb trouwens ook broekenmaat 32, deze komen net boven mijn schoenen uit als ik zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2012 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

MrAngry schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 17:36:
Het zal uiteindelijk voor de stijfheid wel wat uitmaken of het instapcarbon (een rot term, want het beschrijft niets) is of niet, maar het probleem met carbon is de lage puntbelasting, waardoor het gewoon kwetsbaar is. Dus instapcarbon of niet, als je geen geld hebt om aan de crash replacement programma's deel te nemen dan kan je beter geen carbon kopen (of gewoon hard bidden dat je niet crasht).
Ik heb de term ook maar zelf verzonnen, in ieder geval de prijs waarbij carbon frames beginnen denk ik dan maar. Heb me wel laten vertellen dat er een verschil in stijfheid zit in de frames (D1 t/m D3 en verder?)

Het replacement programma vind ik nog wel een goede, maar aan de andere kant, als alleen het frame stuk is dan zou ik altijd nog voor alu kunnen gaan :) Is het niet zo dat als een carbon frame eenmaal stuk is hij ook echt stuk is, of kan zo'n frame ook geleidelijk schade oplopen waardoor het steeds gevoeliger wordt voor breuken?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Op deze site kan je de framesize uitrekenen... misschien een goede voor in de topicstart?

klik
Altijd handig dat google ;)

[ Voor 13% gewijzigd door FabiandJ op 29-05-2012 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 14:00
Vandaag dan voor het eerst in eigen outfit incl schoenen + pedalen en merk dat de lijn tussen mijn benen al een heel stuk minder is. Ook ging het alweer wat beter doordat er minder wind stond en ik begin de fiets toch al wat meer aan te voelen. Het enige waar ik niet zo blij mee was waren tintelende tenen wat doortrok richting bal van de voeten. Wellicht de plaatjes niet goed afgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

la_fusion schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:10:
Vandaag dan voor het eerst in eigen outfit incl schoenen + pedalen en merk dat de lijn tussen mijn benen al een heel stuk minder is. Ook ging het alweer wat beter doordat er minder wind stond en ik begin de fiets toch al wat meer aan te voelen. Het enige waar ik niet zo blij mee was waren tintelende tenen wat doortrok richting bal van de voeten. Wellicht de plaatjes niet goed afgesteld?
Had ik eerlijk gezegd in het begin ook, is gewoon weggegaan na een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:58

Dentheman

Zie signature

Dutch3men schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:19:
.......... en om deze reden ook maar weinig training gehad.

Maar de laatste 50km waren toch echt wel het zwaarste en de wind tegen hielp ook niet mee gelukkig kon ik mooi uit de wind rijden. En het vele wachten bij het stempelen en de brug die bij Sloten open de stond hielp ook niet echt mee. Waardoor je weer compleet uit je ritme gehaald wordt, maar goed ik heb het gehaald en ik kan nu even geen fiets meer zien. Eerst goed bijkomen en dan pakken we later de draadweer op :)
Hoeveel kilometer had je voor de tocht gereden? Ik een aantal keer 60, 70, 1x 90 en 1x 160.

Je inderdaad aan veel mensen dat de laatste 50 zwaar viel, ik moet eerlijk zeggen dat het mij meeviel, ik had met nog 50 km nog aardig wat energie over, vandaag dat we het tempo aan aanvoerden :p

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Dentheman schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:39:
[...]

Hoeveel kilometer had je voor de tocht gereden? Ik een aantal keer 60, 70, 1x 90 en 1x 160.

Je inderdaad aan veel mensen dat de laatste 50 zwaar viel, ik moet eerlijk zeggen dat het mij meeviel, ik had met nog 50 km nog aardig wat energie over, vandaag dat we het tempo aan aanvoerden :p
Mijn laatste rit was 70km in mijn ééntje die ik op 4 mei gereden had. Daarvoor een rit van 100km met mijn vader, er verder ritjes van een km of 40. En het tempo lag nou ook weer niet zo laag, aan het eind haalden onze ploeg de langzamere deelnemers in en indien ze konden pikten ze aan, maar de lui die 25+ ging haalden ons in maar dit waren er stuk minder dan mensen die wij inhaalden. Je kan slecht achteruit kijken, maar ik denk dat we uiteindelijk toch wel een man of 100 achter ons aan hadden.

En nou helpt een uur of 4 aan slaap ook niet echt mee aan je conditie. En halverwege een zere spier in de buurt van je knie, als ik die niet gehad had was het me een stuk makkelijker gegaan, ik probeerde namelijk daarna toch wel het meeste kracht te zetten met mijn andere been.

[ Voor 13% gewijzigd door FabiandJ op 29-05-2012 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
la_fusion schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:10:
Tintelende (slapende) tenen hebben inderdaad vaak te maken met plaatjes die te ver naar voren of achteren zitten. Controleer of de bal van de voet een lijn is met de as van het pedaal.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
argro schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:53:
[...]
Tintelende (slapende) tenen hebben inderdaad vaak te maken met plaatjes die te ver naar voren of achteren zitten. Controleer of de bal van de voet een lijn is met de as van het pedaal.
Jullie hebben het over die kliksystemen waarbij je de schoen vastklikt in je pedaal en los haalt door je hak in een hok te zetten van je pedaal?
Mijn vader kreeg namelijk ook last van zijn voeten bij lange ritten en zijn problemen waren de schoenen zelf, bij sommige schoenen is de zool niet stevig genoeg. Het gevolg is dat de zool wat flex heeft waardoor je bij iedere keer dat je duwt op je pedaal teveel druk op je voet zelf komt. Waardoor langzaam je bloedtoevoer minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Wou net een km of 60-65 rijden over de holterberg, maar had de heenweg al zoveel wind tegen gehad dat ik alleen de motieweg heb gepakt en toen weer richting goor ben gereden om het een en ander recht te zetten. Ik heb mijn KOM op de herikerberg west weer terug (frankknopers is nog niet geweest ;) ), PR gereden op de motieweg (26e overall, gewicht nekt me, calculated power tegen de 500 watt), derde tijd op rijssenseberg oost en tweede tijd op de markeloseberg vanuit markelo :) blijft leuk spul dat strava http://app.strava.com/rides/9650035

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:56
Heb ook net een account aangemaakt op strava, alleen nog maar heel weinig segmenten in de omgeving.
Zal zelf wat moeten gaan maken. Even een paar leuke stukken uit mijn garmin halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 10:32

Pelle

🚴‍♂️

Ik heb er ook een aantal aangemaakt hier in de buurt, en al heel snel lopen die leaderboards vol. Een hoop mensen hebben die stukken dan al wel gereden, maar nooit de moeite genomen om ergens een segment van te maken :)

NoepZor: 500W, dat is best stevig zeg :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

St@m schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 17:41:
[...]

En is het dan universeel? Of zit je dan aan een bepaalde fiets vast?

[...]

Dank voor het compliment :D
Haha, als binnenbeen is vanaf mijn lies tot aan mijn hak (de grond) dan ben ik dus een freakshow :P

Nou, als ik echt tot in het puntje van mijn lies ga, dan kom ik tot 88cm.. thats it. Maar goed, zo moet je het niet meten toch?
Je meet verkeerd. Je moet tegen een muur aan stsaan en een boek zo hoog mogelijk in je kruis douwen tot op het zitbot (voeten ongeveer 15 cm uit elkaar). Vervolgens met je de afstand van de bovenkant van het boek tot de grond. Dan kom je waarschijnlijk (net als ik met 1.85) op een centimeter of 89 uit.

Overigens rijd ik op een frame met zitbuis 54.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2012 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
[...]
Dutch3men schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 22:08:
[...]

Jullie hebben het over die kliksystemen waarbij je de schoen vastklikt in je pedaal en los haalt door je hak in een hok te zetten van je pedaal?
Mijn vader kreeg namelijk ook last van zijn voeten bij lange ritten en zijn problemen waren de schoenen zelf, bij sommige schoenen is de zool niet stevig genoeg. Het gevolg is dat de zool wat flex heeft waardoor je bij iedere keer dat je duwt op je pedaal teveel druk op je voet zelf komt. Waardoor langzaam je bloedtoevoer minder wordt.
Klikpedalen inderdaad SPD-SL. Dit icm niet al te dure Shimano schoenen en dus geen carbon onderkant bij de schoenen. Voor zover ik kan zien zit de bal van de voet op of net voor de as. Ik heb alleen het idee dat de plaatjes niet verder naar voren gemonteerd kunnen worden, hooguit een aantal mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Pelle schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 22:42:
Ik heb er ook een aantal aangemaakt hier in de buurt, en al heel snel lopen die leaderboards vol. Een hoop mensen hebben die stukken dan al wel gereden, maar nooit de moeite genomen om ergens een segment van te maken :)

NoepZor: 500W, dat is best stevig zeg :o
Ik weet niet of het klopt hoor :) maar ik weeg wel 91 kilo + ong. 10 kilo fiets (ongeveer 9 kilo + bidons)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

[...]
Of (in mijn geval) wanneer je de schoenen té strak doet bij het aantrekken. Ik dacht altijd: lekker strak = lekker direct voor het overbrengen, maar daar ben ik sinds 2 weken op teruggekomen. Vaak slapende tenen gehad omdat ik m'n schoenen te strak had vastgedaan met de klittebandjes.

Nu doe ik ze wat losser en dat fietst een stuk lekkerder :)

Morgen naar de fysio, hopelijk is het niet al te erg met m'n knie :/
En met het scheren van m'n benen haalde ik nog een mooie reep huid van m'n scheen af :/ :')

Ach. Niets is onoverkoombaar :D

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Tjebakka schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 22:56:
[...]

En met het scheren van m'n benen haalde ik nog een mooie reep huid van m'n scheen af :/ :')
Doet me een beetje denken aan dit als ik het zo lees :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

NoepZor schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:00:
[...]

Doet me een beetje denken aan dit als ik het zo lees :X :+
Ja maar dan op kleinere schaal :P Voor de rest is het hetzelfde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
la_fusion schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 22:54:
[...]

[...]

Klikpedalen inderdaad SPD-SL. Dit icm niet al te dure Shimano schoenen en dus geen carbon onderkant bij de schoenen. Voor zover ik kan zien zit de bal van de voet op of net voor de as. Ik heb alleen het idee dat de plaatjes niet verder naar voren gemonteerd kunnen worden, hooguit een aantal mm.
Ik weet niet hoe strak je de schoenen aantrekt, maar doe ze eens wat losser. Tjebakka is er ook achter gekomen dat dit een stuk fijner fiets en dat je minder kans hebt op slapende tenen/voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:28
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 22:44:
[...]

Je meet verkeerd. Je moet tegen een muur aan stsaan en een boek zo hoog mogelijk in je kruis douwen tot op het zitbot (voeten ongeveer 15 cm uit elkaar). Vervolgens met je de afstand van de bovenkant van het boek tot de grond. Dan kom je waarschijnlijk (net als ik met 1.85) op een centimeter of 89 uit.

Precies, goed aanduwen zullen we maar zeggen. Meet bij voorkeur in je onderbroek of fietsbroek, zeker niet met je spijkerbroek aan. Denk dat die eerder gemeten 88cm goed kunnen kloppen.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Hey Kan iemand me helpen met die supercompensatiegrafiek, en hoe je die moet interpreteren? Daar wordt de recovery namelijk even lang voorgesteld als de training. Voor de meeste mensen zou de supercompensatie dan ergens tijdens hun slaap voorkomen :+. Kan iemand een cijfer op de recovery plakken? Of liever wanneer je in de supercompensatie zit? En wanneer is die supercompensatie gedaan? maar daar eindigt het niet. Hoe loopt de grafiek dan door, als je niet terug een inspannign levert? En wat is de tijd die daaraan vasthangt? En kan die grafiek ook uitgezoomd worden en er een echt voorbeeld van conditie verbeteren worden aan gehangen, met tijd en inspanning enzovoort? Want hier gaat de grafiek eerst helemaal naar beneden en dan terug omhoog en nog een beetje. Dus hoeveel zou die omlaag-omhoog grafiek uitpakken in zo'n uitgezoomde?

Ik weet dat dit maar een kleine prent is om het te doen voorstellen en ik er reeële dingen in wil zien, zal ik ook een echte gebeurtenis geven: Ik (14) heb over 2 weken coopertest, op woensdag (over 15 dagen dus, maar dat is niet van belang). Ik doe nu zo goed als altijd toertjes van 11 km, 's avonds tussen 7 en 10.
1) Wanneer ga ik ongeveer op m'n hoogste supercompensatiepunt zitten? / of concreet, Is het, theoretisch gezien, goed om zo'n toertje elke dag te fietsen, en dus in de gele balk te zitten wanneer ik opnieuw het toertje ga fietsen, of toch liever 2 dagen wachten?
2) Om optimaal van m'n supercompensatie te genieten wanneer ik coopertest heb (op woensdag), wanneer is dan de laatste keer dat ik mag fietsen?

Zelf gok ik bijdat laatste zaterdag/zondag.
Afgaande van mijn eigen ervaringen denk ik trouwens dat het in het helemaal anders is dan die mooie boogjes/curven/ovaaltjes van op die tekening.
Ten eerste denk ik (de native schaal is de curve van training) dat de recovery wat langer duurt. De compensatie gebeurt in een lange curve. Op het hoogtepunt gaat ie ofwel recht(=altijd gelijk) blijven dalen ofwel terug naar het begin en dan in een iets rapper tempo en vandaar traag gaan dalen.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:01

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 22:44:
[...]

:) Heb al opnieuw gemeten op de juiste manier. Zo'n 83 a 84 centimeter, ligt een beetje aan hoe hard ik het boek omhoog kan houden. Op de site die Dutch3men poste (goede site, tnx :) ) komt dat uit op een framemaat van zo'n 57 centimeter (en volgens mij, maar ik ben een leek, valt een centimeter wel te compenseren her en der).
Ben nu al de hele avond lekker aan het marktplaatsen op zoek naar een mooie fiets (het oog wil ook wat).
Veel oude meuk gezien, maar wil wel een beetje een "moderne" fiets (dus geen fiets van 30 jaar oud)

Ik heb de volgende persoon vanavond benaderd:
http://fietsen-brommers.m...fiets-in-goede-staat.html

Als die persoon er niet al te veel voor wil hebben, dan wil ik wel even langsgaan om te kijken en een stukje te fietsen. Verder staat er niet veel soeps te koop hier in de buurt volgens mij. (Zwolle, budget 200/250)

[ Voor 42% gewijzigd door St@m op 29-05-2012 23:30 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 17:48
Volgens mij moet je die grafiek niet interpreteren als zijnde een vaste periode. Het is meer een visualisatie van het principe en de tijdspanne is voor iedereen anders en zal je moeten (leren) aanvoelen. Zo heb ik het in ieder geval altijd gezien. Ik merk zelf ook inmiddels een klein beetje wanneer ik volledig hersteld ben van een training.

Persoonlijk denk ik overigens dat het toch goed is om iets langer te gaan fietsen. 11km is mijn inziens vrij kort maar volgens mij is dat al vaker geroepen (dit als algemene opmerking en niet specifiek over je komende coopertest) :P

[ Voor 19% gewijzigd door Shinji op 29-05-2012 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
St@m schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:26:
[...]

:) Heb al opnieuw gemeten op de juiste manier. Zo'n 83 a 84 centimeter, ligt een beetje aan hoe hard ik het boek omhoog kan houden. Op de site die Dutch3men poste (goede site, tnx :) ) komt dat uit op een framemaat van zo'n 57 centimeter (en volgens mij, maar ik ben een leek, valt een centimeter wel te compenseren her en der).
Ben nu al de hele avond lekker aan het marktplaatsen op zoek naar een mooie fiets (het oog wil ook wat).
Veel oude meuk gezien, maar wil wel een beetje een "moderne" fiets (dus geen fiets van 30 jaar oud)

Ik heb de volgende persoon vanavond benaderd:
http://fietsen-brommers.m...fiets-in-goede-staat.html

Als die persoon er niet al te veel voor wil hebben, dan wil ik wel even langsgaan om te kijken en een stukje te fietsen. Verder staat er niet veel soeps te koop hier in de buurt volgens mij. (Zwolle, budget 200/250)
Een te klein frame compenseren gaat prima. Zadel omhoog, langere stuurpen en klaar is kees. Eem te groot frame is echter niet te compenseren. Liever te klein dan te groot dus. Ook is de ene 57cm de andere 57cm niet. Een beetje als bij kleding, al geldt daar dan weer liever iets te groot dan iets te klein omdat het een te compenseren is met bijvoorbeeld een riem en je van het andere last krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Shinji schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:30:
Volgens mij moet je die grafiek niet interpreteren als zijnde een vaste periode. Het is meer een visualisatie van het principe en de tijdspanne is voor iedereen anders en zal je moeten (leren) aanvoelen. Zo heb ik het in ieder geval altijd gezien. Ik merk zelf ook inmiddels een klein beetje wanneer ik volledig hersteld ben van een training.

Persoonlijk denk ik overigens dat het toch goed is om iets langer te gaan fietsen. 11km is mijn inziens vrij kort maar volgens mij is dat al vaker geroepen :P
M'n vraag is net hoe ik het in real life moet interpreteren. Moet toepassen. En dat leren aanvoelen is vind ik maar raar want je kan het toch niet echt meten ofzo. Ik vraag geen nouwkeurige cijfers maar een benadering. Daarom heb ik er ook dat voorbeeld bij gezet met die 2 vragen.

Lang fietsen: Ik hou wel van die B2 training elke dag/paar dagen. En B1 vind ik nogal moeilijk met m'n stadsfiets. Bovendien heb ik school (jep, studenten moeten meer werken dan volwassensen met hun werk en moeten er nog voor betalen ook) en dan nog huiswerk tot ong. 18 uur. Dan vind ik het heerlijk om m'n dag te sluiten met een relatief klein maar intens toertje dat me niet teveel tijd kost, zodat ik me ook nog wat kan ontspannen.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

witeken schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:40:
[...]

M'n vraag is net hoe ik het in real life moet interpreteren. Moet toepassen. En dat leren aanvoelen is vind ik maar raar want je kan het toch niet echt meten ofzo. Ik vraag geen nouwkeurige cijfers maar een benadering. Daarom heb ik er ook dat voorbeeld bij gezet met die 2 vragen.

Lang fietsen: Ik hou wel van die B2 training elke dag/paar dagen. En B1 vind ik nogal moeilijk met m'n stadsfiets. Bovendien heb ik school (jep, studenten moeten meer werken dan volwassensen met hun werk en moeten er nog voor betalen ook) en dan nog huiswerk tot ong. 18 uur. Dan vind ik het heerlijk om m'n dag te sluiten met een relatief klein maar intens toertje dat me niet teveel tijd kost, zodat ik me ook nog wat kan ontspannen.
Alles onder het half uur is te kort, maar je moet toch echt naar het uur gaan.

Trouwens, dat studenten veel werk hebben is onzin, kom maar eens terug klagen wanneer je 80+ uren voor je werk op een week hebt moeten kloppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:47:
[...]

Alles onder het half uur is te kort, maar je moet toch echt naar het uur gaan.

Trouwens, dat studenten veel werk hebben is onzin, kom maar eens terug klagen wanneer je 80+ uren voor je werk op een week hebt moeten kloppen!
Ik hoor dat mensen een werkweek maar 40 uur duurt dus...? En als je je werk graag doet dan ga je veel minder klagen dan dat je thuis komt en je moet nog een spreekbeurt in elkaar flansen, of de zoveelste onnutige leerstof Nederlands leren etc.

Remember dat ik altijd D2 doe. Ik geef zo goed als alles dus mss mag je het zelfs D2,5 ofzo noemen.
Hoevaak doen jullie eigenlijk jullie toertje 80 km?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
witeken schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:40:
[...]

Juist omdat je het niet kan meten moet je het leren aanvoelen. Je lichaam geeft signalen af en die moet je leren lezen. Lees anders http://zitvlees.nl/index.php?id=2011 nog eens een keer door.

En overigens, een D2 training zal ook langer dan een half uur moeten duren (http://zitvlees.nl/index.php?id=2014).

Ik ga overigens ook nog naar school en werk daarnaast dus maak ook weken van 60+ uur. Ik ben benieuwd wie er meer tijd heeft :). Maar als je om 19:00 vertrekt kan je toch nog prima tot 21:00 fietsen? Nu het licht is 's avonds in ieder geval, denk dat je ouders in ieder geval blij zijn dat je zoiets lekker oppakt en niet heel de avond zit te gamen ofzo ;)

[edit]
witeken schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:52:
[...]
Ik hoor dat mensen een werkweek maar 40 uur duurt dus...? En als je je werk graag doet dan ga je veel minder klagen dan dat je thuis komt en je moet nog een spreekbeurt in elkaar flansen, of de zoveelste onnutige leerstof Nederlands leren etc.

Remember dat ik altijd D2 doe. Ik geef zo goed als alles dus mss mag je het zelfs D2,5 ofzo noemen.
Hoevaak doen jullie eigenlijk jullie toertje 80 km?
Ik probeer 2x in de week te fietsen en dan minimaal 150km. Dus zeg twee ritjes van 75. En dan nog een andere dag los krachttraining in de sportschool maar afgelopen weken heb ik telkens drie keer in de week gefietst vanwege het lekkere weer.

[edit2]
Morgen overigens rondkijken in 12gotrading in Moordrecht. Vriend van me (die van de verbogen voorvork) gaat kijken voor nieuwe fiets en ik wou zelf wat informatie inwinnen over een compact voor mijn eigen fiets voor straks in Frankrijk. Denken jullie dat ze dat op basis van foto's goed kunnen beoordelen of moet ik de fiets daarvoor echt meenemen?

[ Voor 27% gewijzigd door Shinji op 30-05-2012 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Shinji schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:54:
[...]

Juist omdat je het niet kan meten moet je het leren aanvoelen. Je lichaam geeft signalen af en die moet je leren lezen. Lees anders http://zitvlees.nl/index.php?id=2011 nog eens een keer door.

En overigens, een D2 training zal ook langer dan een half uur moeten duren (http://zitvlees.nl/index.php?id=2014).

Ik ga overigens ook nog naar school en werk daarnaast dus maak ook weken van 60+ uur. Ik ben benieuwd wie er meer tijd heeft :). Maar als je om 19:00 vertrekt kan je toch nog prima tot 21:00 fietsen? Nu het licht is 's avonds in ieder geval, denk dat je ouders in ieder geval blij zijn dat je zoiets lekker oppakt en niet heel de avond zit te gamen ofzo ;)
Ha. Ha. Twee uur fietsen op een doordeweekse schooldag -_-. umadbro? En m'n ouders zijn al blij dat ik al een half uur ga fietsen en daarbij nog meer werk in school steek om betere punten te halen.

Oke mijn training zit afgaande van jouw 2e link in D2. Omdat het korter is zal ik me maar degraderen tot C2. Maar juist omdat het korter is kan ik het waarschijnlijk wel elke 1/2/3 dag(en) doen. En nu wil ik net niet meer trainen dus een C2 training om sneller te worden is ideaal. En je wilt niet weten hoe het is om C/D 1 op een stadsfiets te doen. Vind ik veel te traag, rijdt niet lekker, is saai enz.

EDIT: en houd je hierbij wel rekening met m'n leeftijd?
EDIT2: nice quote edit -_-. Geef me 1 nuttige (;)) toepassing van een hyponiem/hyperoniem en ik geef je 5 euro... Idd ik dacht het al. En daar heeft m'n leerkracht dan een tweetal lesuren voor nodig. En daar zijn de uren die m'n leekracht er vorig jaar voor nodig had nog niet bij meegekrekend.

[ Voor 11% gewijzigd door witeken op 30-05-2012 00:16 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Heb je wel een hartslagmeter dan :?
Anders kun je toch helemaal niet zeggen in welke HF zone je zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
witeken schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 00:11:
[...]

Ha. Ha. Twee uur fietsen op een doordeweekse schooldag -_-. umadbro? En m'n ouders zijn al blij dat ik al een half uur ga fietsen en daarbij nog meer werk in school steek om betere punten te halen.

Oke mijn training zit afgaande van jouw 2e link in D2. Omdat het korter is zal ik me maar degraderen tot C2. Maar juist omdat het korter is kan ik het waarschijnlijk wel elke 1/2/3 dag(en) doen. En nu wil ik net niet meer trainen dus een C2 training om sneller te worden is ideaal. En je wilt niet weten hoe het is om C/D 1 op een stadsfiets te doen. Vind ik veel te traag, rijdt niet lekker, is saai enz.

Nou dat was in de veronderstelling dat je zoals je aangaf om 18:00 klaar was met je huiswerk. Maar goed, alles wat je doet is mooi meegenomen en ik deed dat niet op die leeftijd dus wat dat betreft kudo's. Maar al maak je er een uur van, dat zou al schelen. En je kan het ook opbouwen, bijvoorbeeld 1 keer in de week een uur en de rest zoals je nu doet en dat uitbreiden.

En overigens, de trainingen zijn niet gebaseerd op snelheid maar op hartslag dus is het lastig te zeggen of het een hersteltraining, D1, D2, D3 of weerstandstraining is. Naarmate je sterker wordt en conditie opbouwd zal een D1/D2/D3 training qua hartslag hetzelfde blijven maar je snelheid omhoog gaan. Wat dat betreft is de snelheid die je rijdt weinig relevant.

[edit]
EDIT2: nice quote edit -_-. Geef me 1 nuttige () toepassing van een hyponiem/hyperoniem en ik geef je 5 euro... Idd ik dacht het al. En daar heeft m'n leerkracht dan een tweetal lesuren voor nodig. En daar zijn de uren die m'n leekracht er vorig jaar voor nodig had nog niet bij meegekrekend.
Veel leeftijdsgenoten van je hebben ook tijd voor een paar uur sport in de week, misschien zijn er specifieke redenen waarom jij niet maar dan ben je denk ik een uitzondering.
Nee, ik niet direct, maar ik moest dan ook googlen wat het precies zijn :P Maar er was vroeger zoveel waarvan ik dacht waarom heb ik dat nodig en dan blijkt het toch later heel nuttig te zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Shinji op 30-05-2012 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

witeken schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 00:11:
[...]

EDIT2: nice quote edit -_-. Geef me 1 nuttige (;)) toepassing van een hyponiem/hyperoniem en ik geef je 5 euro... Idd ik dacht het al. En daar heeft m'n leerkracht dan een tweetal lesuren voor nodig. En daar zijn de uren die m'n leekracht er vorig jaar voor nodig had nog niet bij meegekrekend.
Totaal offtopic, maar hyponiemen en hyperoniemen zijn toch gewoon nuttig? Bepaalde taxonomiëen maken er gebruik van, en om bepaalde dingen te specifïeren wordt het ook vaak gebruikt.

Al je training is zo goed als nutteloos, dus schrap die misschien dan heb je tijd voor school?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Voor de TS.. About Strava..
Misschien is het leuk om strava linkjes in de TS te zetten, met de woonplaats? Wil best wat mensen volgen, maar om iemand uit Groningen te volgen schiet voor mij als Limburger niet zo op, als jullie begrijpen wat ik bedoel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

UltraSub schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 00:20:
Heb je wel een hartslagmeter dan :?
Anders kun je toch helemaal niet zeggen in welke HF zone je zit?
HF zone? Die D's? Volgens mij zit ik in D2 omdat ik alles geef om snel te rijden.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Dutch3men schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:06:
[...]

Ik weet niet hoe strak je de schoenen aantrekt, maar doe ze eens wat losser. Tjebakka is er ook achter gekomen dat dit een stuk fijner fiets en dat je minder kans hebt op slapende tenen/voet.
Hmm goed punt inderdaad.. is iets uit het voetbal.. dat kreeg ik zo'n 3 jaar geleden in de hardloopwinkel ook te horen! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
witeken schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 08:14:
[...]

HF zone? Die D's? Volgens mij zit ik in D2 omdat ik alles geef om snel te rijden.
Is dat een aanname of fiets je met hartslagmeter en heb je je omslagpunt reeds bepaald? ;) Ik durf van mezelf echt niet te zeggen wat mijn hartslag is en in welke zone ik rij. Het zal bij D2 in de buurt liggen, maar dit is lang niet zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik mij hier ook melden? Qua fiets sla ik een flater op mijn studentenwrak, maar ik heb ontdekt dat fietsen voor mij een uitstekende manier is om energie kwijt te raken. Ik heb mijn leven lang afstanden gefietst omdat ik uit de stad woonde, maar dat was puur functioneel. Gevolg is wel dat mijn lichaam ingesteld is om afstanden te fietsen. Ik heb eerder hardlopen geprobeerd als manier om stoom af te blazen, maar dat vonden mijn gewrichten niet zo leuk en bovendien kom ik kapot thuis, maar heb ik dan een uur later weer energie genoeg. Dat schiet niet op. Met één tot tweeënhalf uur op net niet maximaal fietsen (85-95% van kunnen, net onder jezelf suïcidaal kapottrappen) kan ik al die tijd energie wegpompen. Rijden voor de lol of dus eigenlijk om energie kwijt te raken is nieuw voor mij, al merk ik wel dat ik, ondanks dat ik altijd prima afstanden kon fietsen, nu rap getrainder begin te worden. Daar doe ik het echter niet voor, dus ik ga buiten mijn voeding ook niet op schema's of wat dan ook letten. Anders ben ik straks uren onderweg voor ik hetzelfde niveau van uitputting bereik, die fout heb ik eerder gemaakt.

Drie weken geleden heb ik 125+ kilometer in drie dagen gedaan (50, 34, 40 + booschappen e.d.), vorige week een rondje stoom afblazen van 53 en net 26, maar dat was omdat mijn band langzaam leegliep en bij de derde keer bijpompen mijn pomp ook kapot bleek :+ Was wel interessant, zo'n timerun die steeds zwaarder wordt, maar dat doen we toch maar niet meer. Tussendoor ga ik regelmatig uit in mijn thuisstad, wat retour ~35 kilometer is, maar dat tel ik eigenlijk al niet meer mee, te meer omdat de terugweg me niet altijd even goed bijblijft.

Ghetto style!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2012 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Zo ik is weer terug van een brak weekend Pinkpop (met nagenoeg geen alcohol (1biertje in 3 dagen)). Nu eerst eens bijkomen.
Ik heb dus ook niet alles 100% gelezen wat hierboven staat want damn wat gaan jullie snel.
Zag wel iets voorbij komen van 'dit is misschien leuk voor in de TS'. Als je zoiets hebt stuur me dan even een DM.

Zaterdag staat voor mij weer de eerste rit op de planning, waarheen en hoeveel moet ik nog even kijken. Helaas kan eerder niet want ik ben veels te druk na werktijd.
NoepZor schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 08:27:
Is dat een aanname of fiets je met hartslagmeter en heb je je omslagpunt reeds bepaald? ;) Ik durf van mezelf echt niet te zeggen wat mijn hartslag is en in welke zone ik rij. Het zal bij D2 in de buurt liggen, maar dit is lang niet zeker :)
Tijdens de meet had je ook geen hartslag meter bij. Ik zeg monteren die hap want je kan veel beter je lichaam in de gaten houden en zo een betere training opzetten.

[ Voor 34% gewijzigd door Griffin op 30-05-2012 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Een mooi portret van de allerlaatste fietser van de Elfstedentocht. Wel in het Fries, maar ik kan jullie deze krasse knar niet onthouden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Griffin schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 08:49:
Tijdens de meet had je ook geen hartslag meter bij. Ik zeg monteren die hap want je kan veel beter je lichaam in de gaten houden en zo een betere training opzetten.
Heb inderdaad geen meter, ik fiets altijd op gevoel :) Maargoed zoals gisteren met wind tegen in het eerste stuk ga ik toch automatisch harder buffelen dan de bedoeling is ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 08:34:
Mag ik mij hier ook melden? Qua fiets sla ik een flater op mijn studentenwrak, maar ik heb ontdekt dat fietsen voor mij een uitstekende manier is om energie kwijt te raken. Ik heb mijn leven lang afstanden gefietst omdat ik uit de stad woonde, maar dat was puur functioneel. Gevolg is wel dat mijn lichaam ingesteld is om afstanden te fietsen. Ik heb eerder hardlopen geprobeerd als manier om stoom af te blazen, maar dat vonden mijn gewrichten niet zo leuk en bovendien kom ik kapot thuis, maar heb ik dan een uur later weer energie genoeg. Dat schiet niet op. Met één tot tweeënhalf uur op net niet maximaal fietsen (85-95% van kunnen, net onder jezelf suïcidaal kapottrappen) kan ik al die tijd energie wegpompen. Rijden voor de lol of dus eigenlijk om energie kwijt te raken is nieuw voor mij, al merk ik wel dat ik, ondanks dat ik altijd prima afstanden kon fietsen, nu rap getrainder begin te worden. Daar doe ik het echter niet voor, dus ik ga buiten mijn voeding ook niet op schema's of wat dan ook letten. Anders ben ik straks uren onderweg voor ik hetzelfde niveau van uitputting bereik, die fout heb ik eerder gemaakt.

Drie weken geleden heb ik 125+ kilometer in drie dagen gedaan (50, 34, 40 + booschappen e.d.), vorige week een rondje stoom afblazen van 53 en net 26, maar dat was omdat mijn band langzaam leegliep en bij de derde keer bijpompen mijn pomp ook kapot bleek :+ Was wel interessant, zo'n timerun die steeds zwaarder wordt, maar dat doen we toch maar niet meer. Tussendoor ga ik regelmatig uit in mijn thuisstad, wat retour ~35 kilometer is, maar dat tel ik eigenlijk al niet meer mee, te meer omdat de terugweg me niet altijd even goed bijblijft.

Ghetto style!
Misschien heb je die discussie hierboven gezien en misschien hou je toch wat meer rekening met je lichaam ;)? M'n toertjes van 11 boeien niet zoveel voor m'n lichaam maar als je over 3 dagen tijd meer dan 125 gaat rijden ga je je lichaam misschien uitputten zonder dat het zich terug kan herstellen. Aan je bericht kan ik ook opmerken dat je altijd D2 fietst, terwijl dat eigenlijk iets is om maar paar keer op de maand te doen.
No offence, wou je er juist op attent maken ;).
NoepZor schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 08:27:
Ik heb geen hartslagmeter, koersfiets, Forerunner, Edge, laat staan Strava. Juist m'n fiets, de chrono van m'n horloge, Google Earth, Kladblok en een klein zelf geschreven programmaatje om snel m'n gemiddelde snelheid te berekenen. (let op dubbele asyndeton)
Wat is een omslagpunt?

[ Voor 12% gewijzigd door witeken op 30-05-2012 12:42 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 16:46
witeken schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:31:

Misschien heb je die discussie hierboven gezien en misschien hou je toch wat meer rekening met je lichaam ;)? M'n toertjes van 11 boeien niet zoveel voor m'n lichaam maar als je over 3 dagen tijd meer dan 125 gaat rijden ga je je lichaam misschien uitputten zonder dat het zich terug kan herstellen. Aan je bericht kan ik ook opmerken dat je altijd D2 fietst, terwijl dat eigenlijk iets is om maar paar keer op de maand te doen.
Je begint een beetje irritant te worden.

Het hele punt is juist dat die ritjes van 11 niet zoveel doen met je lichaam. Als je je bezig wilt houden met supercompensatie e.d. dan moet je beginnen bij het begin en eerst andere randvoorwaarden verbeteren. Daarna ga je langer fietsen, want 11km zet gewoon geen zoden aan de dijk. Daarna ga je je zorgen maken over hartslagzones (maar dan moet je ze wel kunnen meten) en daarna ga je je pas een keer zorgen maken over de juiste timing van je supercompensatie.

Nog later, na ervaring kan je dan op een forum iemand de les lezen over wat hij net heeft geschreven. En als allerallerlaatste wordt het je dan vergeven als je er ook nog naast zit zoals jij hierboven met je D2 statement.
No offence, wou je er juist op attent maken.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Mio gaat met Cyclo GPS computers komen.
http://www.bikeradar.com/...-hc-video-unboxing-34079/
Qua prijzen in de Garmin regio, alleen geen idee of OpenSourceMaps erop werken. (eroverheen gelezen :P ). Verder alleen echt GPS (voornamelijk voor de recreant fietsers) en dus geen hartslag meter. Best zonde want dat zou je wel voor die prijs mogen verwachten.

[ Voor 31% gewijzigd door Griffin op 30-05-2012 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Griffin schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 13:00:
Mio gaat met Cyclo GPS computers komen.
http://www.bikeradar.com/...-hc-video-unboxing-34079/
Qua prijzen in de Garmin regio, alleen geen idee of OpenSourceMaps erop werken.
Each comes with pre-installed maps (OpenStreetMap and TeleAtlas)
Denk het wel dan?
Griffin schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 13:00:
Verder alleen echt GPS (voornamelijk voor de recreant fietsers) en dus geen hartslag meter. Best zonde want dat zou je wel voor die prijs mogen verwachten.
De 305 heeft wel ANT+ en daarmee hartslag, is qua prijs dan ook wel gelijk aan de Edge dus vraag me af wat dit meer biedt.

[ Voor 31% gewijzigd door DeFeCt op 30-05-2012 13:34 . Reden: Aanvulling op Griffin ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Zo, net mijn fiets helemaal schoongemaakt. Heb alleen nog een paar problemen met mijn versnelling
1. Een van middelste tandwieltjes achter hapert, je trapt hem er doorheen zeg maar
2. Ketting wil soms aan de voorkant niet van binnenblad naar buitenblad
3. Wat ik zojuist merkte is dat als ik hem achter op grootste tandwiel leg je de spaken hoort.

Moet flink wat aan worden afgesteld waarschijnlijk. Zit alleen nog te twijfelen of ik het zelf ga proberen of naar de fietsenmaker ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Shinji schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 14:27:
Zit alleen nog te twijfelen of ik het zelf ga proberen of naar de fietsenmaker ga.
Eerst zelf proberen, naar de fietsenmaker kan altijd nog! :P

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Ja, alleen dan moet ik eerst zo'n rekje hebben, das voor het stellen wel verdraaid handig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

witeken schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 08:14:
[...]

Volgens mij zit ik in D2 omdat ik alles geef om snel te rijden.
Dan zit je waarschijnlijk in D3 , intensieve duurtraining....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Shinji schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 14:31:
Ja, alleen dan moet ik eerst zo'n rekje hebben, das voor het stellen wel verdraaid handig :P
YouTube: Derailleur afstellen
En nu kan je het zelf. ;) En vraag iemand anders even je fiets op te tillen om te testen. Of bij de action een fietsstandaard halen voor een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Ik denk dat ik een goede deal kan maken...
De volgende fiets staat een paar straten verderop te koop. Ik kan hem overnemen voor € 25,-

http://fietsen-brommers.m...nt-trooper-racefiets.html

Als ik daar aan ga sleutelen/opknappen voor een euro of 100/150
(nieuwe bandjes, pedalen, misschien nieuw schakelmateriaal)
Alle overbodige zooi haal ik er wel af uiteraard (spatborden enzo)

Dan heb ik toch wel een aardige deal?

Let wel, ik heb de fiets nog niet irl gezien en ook nog zeker niet op gezeten. Ik dacht vanmiddag.. ach ik doe eens gek, ik bied. Ik zit ook nog nergens aan vast :P
Gaat me meer om de potentie, als jullie zeggen.. St@m, dat is echt net zo kut als jij een freak of nature bent, dan weet ik genoeg :+

[ Voor 31% gewijzigd door St@m op 30-05-2012 18:58 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ding is bruikbaar als winter fiets (en dan spatborden laten zitten) maar ik zou er niks aan upgraden.
Het is een soort randonneursframe ,de geometrie is niet zo geschikt voor het snelle werk.
Voor snel woonwerkverkeer of iets dergelijks en D1 in de winter en om wat conditie op te bouwen.

PS, het is een kleine maat, iets van 52 ofzo , heb je je dat gerealiseerd?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2012 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Was redelijk op tijd klaar met werk, dus direct naar huis en op de fiets. Had enkele lokale ronden gepland, omdat ik niet zeker wist of ik of mijn vrouw mijn zoon zou ophalen van de crèche. Ik was net 20 minuten aan het bollen toen mijn vrouw belde: "ik haal 'm op". Prima, dus ik zet koers naar Lauwersoog i.p.v. de lokale ronden. Onderweg enkele D3-blokjes afgewerkt en genoten van de heerlijke rust van onze provincie. Wel wat motregen op m'n knar gekregen maar goed we zijn niet van suiker.

In Lauwersoog afgedraaid naar 't oosten via de defensieweg (wat een kloteweg is dat toch). In Ulrum gaat mijn telefoon weer en ik voel de bui al hangen. Mijn vrouw: "ik ga 't toch niet halen". Ik kijk op mijn Garmin en zie dat ik nog 40 minuten heb om naar Groningen te komen. Dus buitenblad erop en rammen maar. Uiteindelijk om 18:01 bij de crèche voor de deur. Zoon in de draagzak en nog 800 mtr naar huis bollen. Geen sinecure op een racefiets maar goed. Al bij al wel goed voor 90 km met 33,3 km/uur gemiddeld ! En de eerste meters van mijn zoon op een racefiets :D

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:02
Tjebakka schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 09:28:
Een mooi portret van de allerlaatste fietser van de Elfstedentocht. Wel in het Fries, maar ik kan jullie deze krasse knar niet onthouden :D

[video]
Haha, wat een held. Hij wil de laatste 20 kilometer ook nog wel terug fietsen. _/-\o_

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsve
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 16:19
Zondag een mooi ritje gemaakt waar ik na 10km in m'n ronde werd ingehaald door een jongen waarmee ik bijna de rest van m'n ronde heb gereden. Tussendoor nog gezellig wat zitten ouwehoeren (gebeurt me niet zo vaak dat je hele conversaties hebt met andere fietsers) maar voor de rest ging het echt keihard :) hij was aan het trainen voor Marmotte en ik heb zo het idee dat het wel goed met hem komt. Rondje van 60km met 32,2 gemiddeld waar het ouwehoeren nog bij zit...

Ik wil jullie wel even bedanken voor een nieuwe verslaving; Strava. Ik zag het zo een aantal keer staan hier en toch maar even gaan kijken. Toen zag ik dat ik m'n Garmin ook kon gebruiken en dat er best wat segments in de buurt zaten. Vanavond dus maar gebruik gemaakt van de mooie avond. Één KOM gereden:
http://app.strava.com/segments/1337949
En een 9e plaats op dit belachelijke stuk waar het gemiddelde 54,8 is op 3,2 km:
http://app.strava.com/segments/916322

Geeft wel weer echt een leuke dimensie aan je trainingen, waarvoor dank dus!
(Username Freek van Eijk op strava)

Be reasonable.... do it my way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:24
Vandaag mijn Garmin Edge 500 ontvangen, zat er al een paar weekjes op te broeden en kon het niet laten. Beetje zonde van mijn Bontrager Node 1 van 1 maand oud, maar daar kom ik ook wel weer vanaf.

Vanavond gelijk maar ff een tochtje gemaakt en gelijk een gemiddeld snelheid record neergezet.

http://app.strava.com/rides/9726094

5e en 6e op het segment. Niet slecht voor een 35 jarige van 103 kilo :)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
willy1986 schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 17:04:
[...]

YouTube: Derailleur afstellen
En nu kan je het zelf. ;) En vraag iemand anders even je fiets op te tillen om te testen. Of bij de action een fietsstandaard halen voor een paar euro.
Ja ik had al een paar filmpjes bekeken maar deze is nog net wat duidelijker. Toen ik je bericht las direct naar de Action gereden maar ze hadden ze niet, en medewerker gaf ook aan dat ze ze al heel lang niet meer hebben of wellicht nooit hebben gehad.

Ik broed nog even verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Nu online

Pater

Terry Tate

Vandaag laatste training gedaan in Nederland voor Alpe d'HuZes volgende week.

Zondag er naar toe, maandag nog een keer de berg beklimmen en dan op donderdag voor 6 keer de berg!

Was een rustige training, 29 km/u gemiddeld, hartslag kwam niet boven de 120 uit.

Mijn actiepagina: http://deelnemers.opgeven...ydebruijn/harry-de-bruijn

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Vandaag weer lekker tempo gereden door de duinen en langs de bollenvelden ten zuid-westen van Haarlem. Gemiddeld meer dan 33 km/u bij een gemiddelde hartslag van 150. De hartslag was wel zeer constant, bleef in de bandbreedte tussen 150 en 170, ook toen ik met een andere wielrenner door de duinen aan het knallen was met 44 km/u (om en om op kop, we waren wel aan elkaar gewaagd volgens mij..).

Stats: http://app.strava.com/rides/9722395 :)

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/marketupdate/speed-heartbeat.png
M@cer schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 23:34:
Vandaag mijn Garmin Edge 500 ontvangen, zat er al een paar weekjes op te broeden en kon het niet laten. Beetje zonde van mijn Bontrager Node 1 van 1 maand oud, maar daar kom ik ook wel weer vanaf.

Vanavond gelijk maar ff een tochtje gemaakt en gelijk een gemiddeld snelheid record neergezet.

http://app.strava.com/rides/9726094

5e en 6e op het segment. Niet slecht voor een 35 jarige van 103 kilo :)
Dat is wel een stevig tempo met zo'n hartslag, nice

[ Voor 43% gewijzigd door frankknopers op 31-05-2012 00:43 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ook ik heb de Elfstedentocht dit jaar weer gedaan (4e keer). Was makkelijke tocht dit jaar. Wij zijn rond half 6 vertrokken (groep 3) en waren voor 16 uur weer binnen waarbij we circa 2x een half uur pauze hebben gehad in Dokkum en Bolsward.

Ik had voor de Elfstedentocht de Elfmerentocht gedaan, dat blijft een mooie laatste training (150 km) voor de Elfstedentocht. Een aanrader voor iedereen die de tocht volgend jaar wil fietsen.

Al met al was de Elfstedentocht weer geslaagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 20:20:
Dat ding is bruikbaar als winter fiets (en dan spatborden laten zitten) maar ik zou er niks aan upgraden.
Het is een soort randonneursframe ,de geometrie is niet zo geschikt voor het snelle werk.
Voor snel woonwerkverkeer of iets dergelijks en D1 in de winter en om wat conditie op te bouwen.

PS, het is een kleine maat, iets van 52 ofzo , heb je je dat gerealiseerd?
Aangezien het maar twee straten verderop was had ik me dat nog niet gerealiseerd, ook niet zo boeiend om even ergens langs te fietsen en even te kijken :)
Maar goed, dat gaat dus niet door. Ik ben wel blij dat jij wel ziet wat ik niet zie. Ik heb er echt geen verstand van.

Ben me steeds meer aan het inlezen en heb nu denk ik een paar serieuze kandidaten voor een instapfiets.
Ik ga denk ik 100KM per week fietsen, om te beginnen (2 a 3 keer in de week tussen de 30 en 50KM). Op dit moment weeg ik ~115 kilo met een lengte van 1.86 ik ben dus iets te zwaar :+ (dat is overigens gerelateerd aan het feit dat ik wil gaan fietsen :P )

Mijn budget heb ik gesteld op 200/250 euro. En that's it. Geen tientje meer in principe (er moet ook nog een helm bij, fietscomputer, pedalen en schoenen). Dan moet je dus gaan kijken naar de tweedehands markt.
Vanwege mijn kleine BBL (83/84 centimeter) zit ik vast aan de categorie 53/57 qua frame.

Ik ken eigenlijk niemand in mijn omgeving die fietst, behalve een paar vage kennissen die ik niet wil lastig vallen om met mij mee op fietsjacht te gaan.

Goed, marktplaats dan maar afstruinen en hopen op een beetje hulp vanuit hier.
De volgende vier fietsen staan nu in mijn lijstje:

1. http://fietsen-brommers.m...cle-shimano-sti-sora.html (misschien dat dit voor 250 te regelen is, denk het eigenlijk niet)

2. http://fietsen-brommers.m...dgemaakt-door-hommes.html (misschien dat dit voor 250 te regelen is, denk het eigenlijk niet)

3. http://fietsen-brommers.m...leigh-proline-racing.html (kan ik krijgen voor 200)

4. http://fietsen-brommers.m...-met-gratis-zadeltas.html (misschien dat dit voor 250 te regelen is, heb mijn interesse kenbaar gemaakt door te vragen naar de framemaat (54))

Tot zover mijn shortlist, hieronder mijn commentaar, misschien dat jullie mij nog iets kunnen aanraden/afraden.

1. Afgemonteerd met Sora en vergelijkbaar, wordt door een aantal mensen afgeraden, maar er zijn hier ook zat mensen (heb alle 17 topics doorgezocht) die sora voor de beginner/recreatieve fietser goed te doen vinden.
Ik schaar mij onder die groep. Heeft een dubbel cranckstel (dat zeg ik goed zo?) wat in principe genoeg moet zijn voor de beginner, maar aangeraden hier is een triple cranckstel. Wel ver rijden.

2. Dat lijkt me goed, 105 afgemonteerd, maar ken het merk totaal niet (niet dat dat verder iets zegt) Wel ver rijden. Heeft een dubbel cranckstel, is genoeg in principe. Ziet er goed onderhouden uit.

3. Ziet er op zich aardig uit, sora afgemonteerd. Lijkt wat roest te zitten op de casette, maar dit valt schoon te maken denk ik? Ook een aardig eindje rijden, maar op de route woon-werkverkeer.
Triple cranckstel wat wel een pluspuntje is?

4. Redelijk in de buurt, fiets ziet er aardig uit. Heeft volgens mij een triple cranckstel. Lijkt no-name afgemonteerd wat een nadeel is, denk ik. Redelijk summiere advertentie, heb het idee dat de eigenaar geen idee heeft, of in ieder geval er net zoveel van weet als ik. Dat zie ik als een minpunt.

Mijn keuzerijtje: 2, 3, 4, 1
Maar goed, fiets 2 ga ik waarschijnlijk niet kunnen betalen. Dan dus fiets 3?

Het zijn behoorlijk wat kilometers die ik ervoor moet rijden. Dat geeft op zich niet zo, maar het zou zonde zijn als iemand al op basis van de foto's zegt, dat is echt kut, dat moet je niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Gisteren nog even een rondje in D1 gedaan, heel kort, maar 35km door tijdgebrek.
Mooie lage hartslag, maar de benen wilden niet. Heel raar, tempo en kracht was er wel, maar gewoon, lamme poten en pijnlijke quads. Denk je heel rustig te hebben gereden, maar toen ik vanochtend op stond voelde ik mijn benen wel.. Raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
@St@m: Ik denk dat fiets 3 prima is. Sora is voor een beginner echt niet onoverkomelijk. Roest op de cassette is geen enkel probleem. Kwestie van eens stukje fietsen en het is weg. Een goede poetsbeurt van de aandrijflijn (ketting, cassette, derailleur(wieltejs) et cetera is wel een keer nodig. Met name op foto 3 komt het vuil je letterlijk tegemoet. Ook staat de ketting daar in een erg curieuze zigzag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
St@m schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 09:35:
Het zijn behoorlijk wat kilometers die ik ervoor moet rijden. Dat geeft op zich niet zo, maar het zou zonde zijn als iemand al op basis van de foto's zegt, dat is echt kut, dat moet je niet doen.
Er zit geen fiets tussen die ik zo gelijk zou afschrijven. Fiets 2 heeft wel 105, maar dat is wel al een wat oudere 105 variant trouwens. Ik zou zelf zo voor fiets 3 gaan, kan je die 50 die je in je zak houdt investeren in een helm en kleding (en een nieuwe ketting :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Bedankt voor de adviezen :) Ik ga proberen een afspraak te maken met de verkoper van fiets 3.
De ketting valt me nu pas op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:28:
@St@m: Ik denk dat fiets 3 prima is. Sora is voor een beginner echt niet onoverkomelijk. Roest op de cassette is geen enkel probleem. Kwestie van eens stukje fietsen en het is weg. Een goede poetsbeurt van de aandrijflijn (ketting, cassette, derailleur(wieltejs) et cetera is wel een keer nodig. Met name op foto 3 komt het vuil je letterlijk tegemoet. Ook staat de ketting daar in een erg curieuze zigzag.
Lijkt mij ook de beste.
Die ketting heeft een paar vastzittende schakels, dat duidt op weinig gebruik en weinig onderhoud, met een beetje mazzel volstaat goed schoonmaken en smeren zonder veel kosten voor vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 07:46
Ik fiets eigenlijk al sinds mijn jeugd, maar sinds gisteren toch mijzelf toch maar eens verdiept in het hele hartslagen en zones verhaal.
Ben eigenlijk sinds deze maand weer aan het fietsen, vorig jaar geen tijd voor gehad door de zwangerschap van mijn vriendin en de geboorte van onze dochter.

Volgens de formule zou mijn max hartslag 185 moeten zijn ( 220-35 ). Gisteren rondje gefietst. ( http://www.endomondo.com/workouts/59900455 ) Het vreemde is dat mijn hartslag gemiddeld 184 was tijdens dit rondje. Nu is mijn gemiddelde snelheid niet zo heel erg hoog, 25km/h, maar dan nog.
Zou het kunnen zijn dat mijn maximum hartslag gewoon erg hoog is, doordat ik in het verleden veel op de fiets heb gezeten?
Ik zit er ook aan te denken om een sportkeuring te laten doen, dan weet ik iig zeker waar ik aan toe ben.

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ritchie schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:46:
Volgens de formule zou mijn max hartslag 185 moeten zijn ( 220-35 ). Gisteren rondje gefietst. ( http://www.endomondo.com/workouts/59900455 ) Het vreemde is dat mijn hartslag gemiddeld 184 was tijdens dit rondje. Nu is mijn gemiddelde snelheid niet zo heel erg hoog, 25km/h, maar dan nog.
Weet je zeker dat je 184 bedoeld? Gemeten met een hartslagmeter?

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Ritchie schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:46:
Zou het kunnen zijn dat mijn maximum hartslag gewoon erg hoog is, doordat ik in het verleden veel op de fiets heb gezeten?
Ik zit er ook aan te denken om een sportkeuring te laten doen, dan weet ik iig zeker waar ik aan toe ben.
Max is 185, dus als je 1.5uur hebt gefietst met een avg bpm van 184 moet je dus echt pieken van 190bpm hebben gehad. Als je dit zou hebben gehad dan had je dat echt wel moeten merken (helemaal kapot zijn). Want op je maximale hartslag (D3 zone / weerstandtraining) moet je echt aan je max zitten en als je dit 1.5 uur vol wilt kunnen houden moet je van goede huize komen. En aangezien je kmph avg op 25 zit vermoed ik haast dat er iets mis is met je hartslagmeter, of je conditie moet wel heel belabberd zijn.
Want ookal heb je (op 35jarige leeftijd) een hele hoge maximale hartslag (hoger dan dat je in de formule hebt berekend) dan moet dit gepaard gaan (over het algemeen) met een hele goede conditie. Een ongetraint iemand met een maximale hartslag van 185-190 kan dit over het algemeen namelijk niet gemakkelijk halen laat staan lang vast houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Griffin op 31-05-2012 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
Tweeke schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:30:
[...]

Weet je zeker dat je 184 bedoeld? Gemeten met een hartslagmeter?
Si, met een Polar CS200.
Griffin schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:38:
[...]

Max is 185, dus als je 1.5uur hebt gefietst met een avg bpm van 184 moet je dus echt pieken van 190bpm hebben gehad. Als je dit zou hebben gehad dan had je dat echt wel moeten merken (helemaal kapot zijn). Want op je maximale hartslag (D3 zone / weerstandtraining) moet je echt aan je max zitten en als je dit 1.5 uur vol wilt kunnen houden moet je van goede huize komen. En aangezien je kmph avg op 25 zit vermoed ik haast dat er iets mis is met je hartslagmeter, of je conditie moet wel heel belabberd zijn.
Want ookal heb je (op 35jarige leeftijd) een hele hoge maximale hartslag (hoger dan dat je in de formule hebt berekend) dan moet dit gepaard gaan (over het algemeen) met een hele goede conditie. Een ongetraint iemand met een maximale hartslag van 185-190 kan dit over het algemeen namelijk niet gemakkelijk halen laat staan lang vast houden.
Echt veel kan er natuurlijk niet stuk gaan aan een hartslagmeter lijkt mij.
Zal hem vanavond eens naast de bloeddrukmeter houden.
Enige manier om er goed achter te komen lijkt me dan toch zo'n keuring.

[ Voor 74% gewijzigd door Ritchie op 31-05-2012 13:47 ]

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Een hartslagmeter kan flinke storingen geven door bovenleidingen van bijvoorbeeld trams of door hoogspanningsleidingen. Zo heb ik een keer 100km door Limburg gefietst met continu een elektriciteitsleiding langs de kant van de weg (van die leidingen op een houten paal van een paar meter hoogt). De hartslagmeter gaf daardoor continu 220 aan. Dat helpt niet voor de gemiddelde hartslag zullen we maar zeggen.

E.e.a. is wel afhankelijk van het type signaal overigens. Meters die met ANT+ of W.I.N.D. werken hebben geen last meer van dit euvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ritchie schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:45:

Echt veel kan er natuurlijk niet stuk gaan aan een hartslagmeter lijkt mij.
Zal hem vanavond eens naast de bloeddrukmeter houden.
Enige manier om er goed achter te komen lijkt me dan toch zo'n keuring.
Lijkt mij eigenlijk ook niet. Mijn polar geeft nog wel eens te hoge waarden als m'n shirt klappert in de wind, maar dan rij ik meestal heul heul hard. Zo'n keuring kan sowieso niet zoveel kwaad, want de combinatie hr 185 en avg 25km/h past niet bij normale verklaringen (zeer goed getraind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
Nou, de afspraak staat nu op 6 augustus. Ga het iig beter in de gaten houden. Kan met mijn teller ook instellen dat ie een meting doet, zal dat ook eens aanzwengelen.

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 10:39
Over de hartslag ben ik ook wel benieuwd. En misschien zijn er hier mensen die het weten. Ik ben sinds november weer hard aan het spinnen. Mijn max ligt ongeveer op de 198 (klopt ook bijna met de berekening 220-25) Tijdens het spinnen als ik erg mijn best doe kom ik daar aan. En dat hou ik ook niet lang vol.

Ik heb als ik start al snel zonder al te veel mn best te doen een hr van 165 (85%) en kan dat tempo de hele training volhouden
Maar het probleem is dat ik mijn benen bijna niet meer moe/stuk krijg met spinnen. Mijn hartslag staat soms enorm te pieken maar mn benen houden het prima vol ook in een training van 2 uur. Nooit ook maar iets van spierpijn daarna. Nouja na 2 uur intensief spinnen zijn ze een beetje moe maar dat mag wel ;) Met andere woorden ik zou wel met meer weerstand kunnen fietsen. Mn benen kunnen het prima aan maar mijn hart niet.

Ik krijg ook een beetje het idee dat mijn hart de bottleneck is. Die zou na 6 maanden gemiddeld 2x in de week spinnen toch ook wel beter moeten zijn? Ik merk wel dat mijn hart zich sneller hersteld. Van 190 ben ik erg snel terug op 140 als ik de weerstand omlaag doe.

Wat ik beschrijf is het een normale situatie of is het goed om een keer bij een sportarts langs te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
@Nixo: Volgens mij is dat volstrekt normaal. Bij het fietsen zijn doorgaans hart en longen de bottleneck. Klimmers zijn ook geen spierbundels, maar mensen met voldoende spieren (hoeft niet veel te zijn) en een goed hart. Ik fiets nu een jaar of 5 en heb nog nooit spierpijn gehad van het fietsen. Ik ben nu aan het trainen voor de Marmotte en dat komt er eigenlijk op neer dat ik mijn hart en longen aan het trainen ben, niet mijn beenspieren. Een beetje beenspieren komen een berg zonder problemen op, voor het hart en longen is dat minder vanzelfsprekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 10:39
@argro: Ok bedankt voor deze info. Ik vroeg me al een tijdje af hoe dat zat namelijk. Maar het is dus eigenlijk voor iedereen de bottleneck Maar je hart en longen train je het beste door op 85% van je max continue te trainen of door interval te doen?

En is een andere ademhaling ook nog interessant om daar aan te werken. Als ik op 140 zit en op dat zelfde tempo doorga maar heel erg op mijn ademhaling let. Rustig en diep door de neus in en dan weer uitademen kan ik mijn hartslag enigzins reguleren / omlaag brengen. Maar als ik gewoon diep aan het gaan ben is het erg lastig om dat nog rustig aan te blijven doen :p

Dit is misschien nog leuk om te lezen. Lance Amstrong
Samenvatting: Groot hart, extreem hoge VO2 Max, zeer efficient spiergebruik en helft productie van melkzuur ten opzichte van normale mensen tijdens inspanning.
http://news.nationalgeogr...722_050722_armstrong.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Vandaag m'n fiets bij de fietsenmaker binnegebracht voor m'n remmen (rubber was versleten en zat nu m'n ijzer af te slijten) en is dan ook direct helemaal gecontroleerd. Voornamelijk loopt m'n ketting nu terug vlot en zijn m'n pedalen vervangen want die zaten héél stroef, en dat kost natuurlijk een bom aan extra energie als je aan het fietsen bent.
argro schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:51:
@Nixo: Volgens mij is dat volstrekt normaal. Bij het fietsen zijn doorgaans hart en longen de bottleneck. Klimmers zijn ook geen spierbundels, maar mensen met voldoende spieren (hoeft niet veel te zijn) en een goed hart. Ik fiets nu een jaar of 5 en heb nog nooit spierpijn gehad van het fietsen. Ik ben nu aan het trainen voor de Marmotte en dat komt er eigenlijk op neer dat ik mijn hart en longen aan het trainen ben, niet mijn beenspieren. Een beetje beenspieren komen een berg zonder problemen op, voor het hart en longen is dat minder vanzelfsprekend.
Hoe train je die dan? Gewoont fietsen toch voor betere conditie...?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
argro schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:51:
@Nixo: Volgens mij is dat volstrekt normaal. Bij het fietsen zijn doorgaans hart en longen de bottleneck.
Ben ik dus apart, benen zijn bij mij de bottleneck.
witeken schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 16:14:
Hoe train je die dan? Gewoont fietsen toch voor betere conditie...?
Yep gewoon fietsen. Zorgen voor een goede basis conditie doe je door veel D1 trainingen te doen. Daarna (daarnaast) soms een interval training + D2 training doen. En heel soms een D3 training. Lees even de startpost door wat betreft het trainingsegment (komt veel van zitvlees.nl af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 20:45
Griffin schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 16:32:
[...]

Ben ik dus apart, benen zijn bij mij de nottleneck.
Waaraan merk je dat dan?

Vandaag een rondje wezen fietsen van 50km. Ging niet heel erg lekker, maar het goede weer maakte een hoop goed.

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
SePtiCTaNk schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 19:30:
[...]

Waaraan merk je dat dan?

Vandaag een rondje wezen fietsen van 50km. Ging niet heel erg lekker, maar het goede weer maakte een hoop goed.
Mn benen zijn dan helemaal leeg terwijl conditioneel ik nog wel kan. Bijvoorbeeld niet boven de 175bpm (op vlak) kunnen komen tegen de wind in, maar dit wel 30minuten lang vol kunnen houden. Of tijdens de wielermeet miste ik de kracht om mee te komen bergopwaards of in een sprint. Mijn conditie kan natuurlijk nog wel beter maar merk dat mn benen dus eerder opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Waaraan merk je dat dan?

Ik merk hetzelfe als Griffin hoor, lekker aan 32 gemiddeld aan hartslag 135 rondtoeren, maar wel niet veel sneller kunnen qua kracht. Ik kan de 40 halen, maar dan staat het geleverde cardiovasculair vermogen niet meer in verhouding met de toename aan snelheid, m.a.w. tekort aan kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
[...]

Waaraan merk je dat dan?

Goed weer? Ik heb na werk nog een kleine 60km gefietst, maar het regende flink, de hele tijd. Maar goed, we zijn niet van suiker en de training stond gepland. Geen keus dus... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 20:45
Vanochtend was het In en om Nijmegen prima weer ja: droog en een klein zonnetje.

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Heren,

Een vriend van mij is aan het kijken voor een nieuwe fiets. We zijn al even langs 12togobiking geweest en hebben daar al rondgekeken en wat advies gevraagd. Nu was ik toch nog wel benieuwd naar wat jullie mening over een aantal fietsen is.

De volgende drie sprongen er uit:
http://www.12gobiking.nl/..._25_racefiets_triple_2011
http://www.12gotrading.nl...cus/focus_variado_10_2012
http://www.12gotrading.nl..._10_racefiets_triple_2011

Voor en nadelen:
Trek: Mooist afgemonteerd van de drie (samen met focus culebro), volgens verkoper bezuinigd op de wielen. Bekabeling mooi weggewerkt in het frame.
Focus Variado: Prima fiets, waar ik mijn bedenkingen bij heb alleen is dat het heel erg veel onderdelen van verschillende fabrikanten zijn. Hoeft verder geen probleem te zijn maar toch het idee vind ik zelf maar niks.
Focus Culebro: Wel grotendeels Shimano afgemonteerd in tegenstelling tot Variado.

De verkoper zelf gaf aan dat in deze prijscategorie het allemaal wel prima is en dat je vooral moet baseren op wat je mooi vind. Dat uiterlijk belangrijk is oké maar ik zou nou niet echt puur op uiterlijk een fiets kopen als ik eerlijk ben. Behalve als die wit is :9~ ;)

Ik ben nog beetje nieuw in het wereldje, nog maar 3 maanden bezig. Het kan dus zijn dat ik dingen niet helemaal goed inschat. Wat zijn jullie gedachten hierover?

[ Voor 10% gewijzigd door Shinji op 31-05-2012 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

argro schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 21:12:
[...]
Goed weer? Ik heb na werk nog een kleine 60km gefietst, maar het regende flink, de hele tijd. Maar goed, we zijn niet van suiker en de training stond gepland. Geen keus dus... ;)
Hier in Haarlem was het weer bagger. Telkens buitjes... Dan maar niet mijn Garmin achievement gehaald (360 van de 400 km gedaan in vier weken), maar wel lekker naar de sportschool geweest en aan de gewichten trekken. Ik zag net op TV op Nederland 3 een leuke uitzending over sporten en de reactie van het lichaam.. Hier even kort de conclusies:

- Het bekende omslagpunt kwam ter sprake, de hartslag/inspanning waarbij je spieren gaan verzuren. Blijf je onder dit omslagpunt, dan kun je de inspanning veel langer volhouden. Handig om van jezelf te weten voor lange fietstochten waar het tempo toch wel flink omhoog gaat.
- Spiermassa verbrandt vet, na een fysieke inspanning soms wel tot 2 dagen lang. De vette maaltijden die je na het sporten eet worden door je lichaam veel beter afgebroken, in de zin dat er minder stijging waar te nemen is in het vetpercentage in je bloed (vergeleken met dezelfde maaltijd eten zonder te sporten)
- Sporten is de beste manier om af te vallen, je bouwt spiermassa op en meer spieren kunnen meer calorieën verbranden. Door niet te sporten verlies je spiermassa en is je verbranding ook langzamer/moeilijker.
- Bij het fitnessen train je de spieren even goed met zware als met minder zware gewichten. Met minder zware gewichten krijg je hetzelfde resultaat, mits je genoeg herhalingen maakt..

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Ik weet overigens niet of deze al voorbij was gekomen. Serie over een aantal mensen die zich voorbereiden op Alpe DuZes met Leontien van Moorsel als coach.

http://www.uitzendinggemi.../8434-fietsen-naar-de-top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

witeken schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:31:
No offence, wou je er juist op attent maken ;).
Ik houd rekening met mijn lichaam :) Niet met schema's of faseverdelingen, maar met fatsoenlijke voeding (ik heb na zulke inspanning altijd honger als een paard) en gewoon een beetje op te letten hoe of wat. Die 125 kilometer was, gezien het ook gewoon op een studentenbarrel gereden is en niet op een fiets waarop je makkelijk hard rijdt, genoeg. Dat voelde ik. Ik kon nog prima een stukje gaan rijden, maar daarvan was duidelijk te merken dat er een bepaalde grens bereikt was. Bij de overigen ritten heb ik de dag of dagen daarna betrekkelijke rust (ritjes in de stad e.d.), maar belangrijker, heb ik de dag daarna niet het gevoel iets zwaars gedaan te hebben. Als ik 18 kilometer loop voel ik dat de volgende dag wel, maar 50 kilometer op de fiets is blijkbaar niet zo'n probleem.

Ik probeer ook niet beter te worden o.i.d., ik wil gewoon van wat energie af. Niet beter worden is toch al een andere zaak dan jezelf kwaad doen. Bovendien varieert e.e.a. in de rit natuurlijk ook wel op natuurlijke wijze, door het het parcours of omdat je (ik in ieder geval wel) vanzelf een stuk wat rustiger rijdt na een stuk (bijna) voluit gegaan te zijn. Dat was misschien in mijn vorige stukje wat minder duidelijk.

Momenteel fiets ik op dinsdag een goed stuk, om vervolgens woensdag te gaan boogschieten. Ik heb gemerkt dat dat een goede methode is om niet te veel en niet te weinig energie te hebben tijdens het schieten. Als ik mijn lichaam uitput zou dat ook terug te zien moeten zijn in de scores :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Los van de fiesten monteren ze daar wel vreemde cassettes. De meeste fietsen komen met een 'standaard' 12-25 uit de winkel. Hier met een 11-28 of een 11-27.

Wat de fietsen betreft zou ik voor de Trek gaan. Volgens mij de beste fiets van de 3. Dat bezuinigd is op wielen zie ik juist als voordeel. Je hebt dus een relatief goede fiets voor de prijs en laat wielen nou juist een onderdeel zijn wat makkelijk (en leuk) is om up te graden. De oude wielset kun je dan bijvoorbeeld gebruik op een Tacx of als reserveset aanhouden.

Met de km's van vandaag trouwens geëindigd op 3.985kkm voor de eerste 5 maanden van dit jaar. Ruim boven target (target tot en met mei was 3.500km), maar toch jammer dat ik de 4.000 niet gehaald heb. Dat moet dan zaterdag maar.

Totalen tot nu toe:
Januari: 619km
Februari: 496km
Maart: 652km
April: 1083km
Mei: 1135km

[ Voor 15% gewijzigd door argro op 31-05-2012 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Mijn velgen geven af :( Als ik per ongeluk mijn velg aanraak, zit mijn hand onder remblok materiaal. Geeft ook af op kleding en is bijna niet weg te wassen :(

Is dit een bekend probleem? Kan ik dit oplossen met andere remblokjes? Fiets is ~22jr oud en zitten waarschijnlijk nog de originele blokjes op.

@argro: Wow 4Mm _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door -DarkShadow- op 31-05-2012 23:05 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:24
Ik heb de Trek gekocht bij 12gotrading en het is een heerlijke fiets.
Kwam voor het 2012 model, maar door de prijs ben ik uiteindelijk voor het 2011 model gegaan.

Het is wel zo dat ze daar zoveel keuze hebben dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Schoonmaken met een doekje en remmenreiniger. Ook de blokjes even afnemen.

Ik heb pas 565 km gereden dit jaar op de racefiets. Fietsen op mijn 29er is toch net iets leuker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
willy1986 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 23:18:
[...]
Schoonmaken met een doekje en remmenreiniger. Ook de blokjes even afnemen.
Na 10km geeft de velg al weer af en de remmen piepen als stervende katten als de velgen schoon zijn. Meestal krijg ik de zwarte zooi op m'n kleren als ik de fiets weg of op slot zet, dan ben ik niet in de buurt van remmenreiniger. Dat is dus gen oplossing voor mij.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Zijn je blokken niet gewoon uitgedroogd? Wat is de staat van velg? Na 22 jaar kunnen je wielen ook versleten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Hoe herken ik uitgedroogde blokken? Velgen zijn als nieuw, ik heb in twee weken meer op die fiets gereden dan er ooit op die fiets is gereden :)

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Afgelopen 3 jaar zelden gefietst ivm opgroeiende kinderen met slapeloze nachten en full pull carrière en jaren 30 woning. Een en ander wordt wat rustiger (de kinderen) dus weer eens de schuur ingedoken wat ik allemaal nog had. Ben nu bezig een Dedacciai U2 alu frame (0.6mm alu!) met Chris King headset, Easton carbon voorvork (ec90 sl dacht ik), truvativ gigapipe trapas en carbonnen FSA k-force crankstel op te bouwen.

Mijn huidige wielen van mijn huidige racer kunnen over maar zijn wel enigszins verouderd. Het gaat om een setje Mavic Ceramic Open Pro velgen om Shimano Ultegra naven. Maar dan hebben we het over de 6400/6402 van circa '99. Ik heb niet veel knaken over voor een upgrade want die wielen zijn op zich nog prima. Zeker omdat ik weer opnieuw begin. Dus ik zat eens te kijken wat je voor kleine €100 (ja das weinig) kan krijgen. Shimano body en 9/10 spd is een pre. Kom je veel op instapsetjes die gelijk gedumpt worden zoals Shimano R500. Hebben jullie nog aanraders voor wielen die een aantal jaar geleden wel cool waren en nu heel betaalbaar. Met een beetje zoeken zag ik oa Mavic Cosmic, ksyriums, fulcrum racing 7, r500, r550, rs30, aksium en nog paar dp18 met mooi hoge velg. Voor die bedragen vraag je je af of ze niet compleet weggeremd zijn. Of toch maar blijven rijden op mijn huidige set (wel maar 8spd)

De fiets heeft nog een bijzonder verhaal overigens. Hij is speciaal voor het weekblad Fiets gemaakt. Gespoten door Ridley. Hier mijn site; http://www.leunk.com/bikes/racefietsen/01-dedacciai-u2

Let niet op de 7800 onderdelen, die deal is nooit doorgegaan

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
And he's back! :D
-DarkShadow- schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 23:41:
Hoe herken ik uitgedroogde blokken? Velgen zijn als nieuw, ik heb in twee weken meer op die fiets gereden dan er ooit op die fiets is gereden :)
Gewoon voor dat tientje (ongeveer) nieuwe blokjes erop zetten, kan je dat iig uitsluiten. Blijft het dan fout gaan dan kan je verder zoeken.
argro schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:06:
[...]

Met de km's van vandaag trouwens geëindigd op 3.985kkm voor de eerste 5 maanden van dit jaar. Ruim boven target (target tot en met mei was 3.500km), maar toch jammer dat ik de 4.000 niet gehaald heb. Dat moet dan zaterdag maar.

Totalen tot nu toe:
Januari: 619km
Februari: 496km
Maart: 652km
April: 1083km
Mei: 1135km
Erg nice Argo. Van die afstanden kan ik momenteel alleen maar dromen. Is dit inclusief de afstanden op de Tacx? Mijn totale afstand van dit jaar staat op ong 1500km. Echt niet super maar gezien de mogelijkheden met fietsen die ik heb niet verkeerd (vakanties en licht blessures). Vanaf aankomende week (vanaf morgen dus) weer fietsen, maar wel goed luisterend naar mn lichaam.
Morgen weet ik nog niet wat voorn training het gaat worden. Langere afstand (80-100km) of een krachttraining (vaak heuvels op en af) icm met lange rit uitrijden. Gelukkig word het morgen wel redelijk weer, ong 17 graden en droog.

[ Voor 7% gewijzigd door Griffin op 01-06-2012 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Griffin schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 08:48:
[...]

[...]

Erg nice Argo. Van die afstanden kan ik momenteel alleen maar dromen. Is dit inclusief de afstanden op de Tacx?
Dat is inclusief km's op de Tacx inderdaad, met name in januari en februari. Ik heb mijn snelheidsmeter op de achtervork gemonteerd en ook in mijn Tacx wiel een magneetje. Niet dat snelheid / afstand nou een relevant getal is op de Tacx, maar voor het gevoel of als doel is het wel aardig. Ik heb de Tacx altijd op weerstand 4 waarbij een uur fietsen op normale intensiteit (voor die tijd van het jaar) ongeveer neerkomt op 25km.

Maar al met al zeker niet slecht. Toen ik het trainingsschema aan het opstellen was vond ik het nogal optimistisch, onder andere gezien werk (full-time) en een deeltijdstudie. Ondertussen is daar ook nog de aankoop van een huis bij gekomen. Ondanks dat toch ruim 10% meer gefietst dan gedacht. Het feit dat de 3 jongens waarmee ik de Marmotte ga fietsen voor mijn gevoel allemaal (net iets) beter zijn is wel een goede stimulans. Voordeel voor mij is dat ik als enige 30 ben (net een paar weken) en dus circa 15 minuten langer over de Marmotte mag doen voor goud...

[ Voor 29% gewijzigd door argro op 01-06-2012 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Met zo'n nek kun jij helemaal niet fietsen, ga eens snel je bed in! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Hee jij hier! Ik was hier tot voor een paar jaar terug een van de stamgasten en co-auteur van de OP.
En je hebt gelijk, ik doe momenteel niets anders dan liggen met pijnstillers, maar dat is juist de reden dat ik een beetje aan het fantaseren was wat ik weer op ging pakken ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Deze week wat minder gefietst, even rust houden voor morgen. Met ongeveer 50 man ~265km Utrecht Freyr. Genoeg eten en drinken ingeslagen, nu nog op de fiets blijven zitten morgen.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 16:06
Ben vandaag uitgenodigd om morgen Limburgs Mooiste mee te fietsen! 105 km (gele route). Wordt mijn eerste keer fietsen met een grote groep, ben benieuwd hoe dat gaat. Klimmen lukt wel aardig, dalen ben ik een schijterd, dus dan maar rustig aan doen. Lijkt prima weer te worden, dus heb er zin in!
Pagina: 1 ... 16 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.