Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 103 Laatste
Acties:
  • 425.388 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/290009517201029/T/340x340/C/FFFFFF/url/kroon-handy-oil-100-ml.jpgKroon handy oil
De goedkoopste! Ketting afvegen, rollers druppelen, rond draaien, ketting afvegen: fietsen!

[ Voor 26% gewijzigd door willy1986 op 14-05-2012 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:35
Squirtlube! Bij droog weer en lichte regen hét perfecte smeermiddel. Lees het topic en de reviews er maar op na. Ketting is brandschoon, krijg er geen vlekken van en loopt als een naaimachientje! Heb 't zelf gewoon aangebracht op een smerige ketting en na een paar ritjes en 2x opnieuw aanbrengen is hij schoon. Al is het beter om hem eerst netjes te reinigen!

Edit: Toch te snel gelezen, in mijn enthousiasme niet gezien dat je squirtlube al kende. Je kan er prima een tocht mee afmaken door de regen, maar als je een tocht gepland hebt en je weet dat 't de hele rit regent kun je de avond van tevoren even een extra laagje aanbrengen.
Maar in mijn ervaring fiets ik met de wielrenfiets niet vaak door de regen, dus voor mij is 't ideaal.

[ Voor 34% gewijzigd door I-King op 14-05-2012 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-06 23:03
^^ dry lube ftw!

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:49

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Met droog weer doe ik er dry lube op. Met nat weer wet lube. Eigenlijk herhaal ik dat na elke tocht opnieuw (uiteraard wel eerst afnemen).

Zojuist alle logo's (27!) doorgestuurd naar Tenuta, die de outfits voor ons team gaat maken. Ieder van ons krijgt 2 volledige tenues (zomertenue + arm en beenstukken, sokken, handschoentjes en windjack) voor tijdens de tour. Tenue is van Sportful, met dezelfde zeem als Saxobank renners hebben. :) Je moet er toch 8 dagen achter elkaar op fietsen ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Tjebakka op 14-05-2012 21:23 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:38
Hier inmiddels de fiets opgehaald om donderdag wat te gaan testrijden. Het is overigens een Gazelle team? met Shimano Triaga afmontage, niet het beste materiaal voor zover ik heb gelezen maar ach ;) Donderdag kan ik wat kleren lenen van een kennis en daarna beslis ik of ik zelf wat materiaal als 'klikschoenen', helm, kleren, kleinmateriaal voor de fiets ga aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Wat voor pedalen zitten er op dan? Ik zou niet met mijn gewone schoenen zonder klik op de pedalen durven die op mijn fiets zitten. Zijn zo klein, schieten er zo vanaf.

De meningen over lube zijn dus verdeeld, maar ik zal toch maar eens die squirtlube proberen.

[ Voor 22% gewijzigd door Shinji op 14-05-2012 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Er horen klikpedalen bij maar de eigenaar heeft er voor nu pedalen met een beugel op gemonteerd zodat ik er met mijn normale sportschoenen in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-06 23:03
Sloop die beugels er maar af, levensgevaarlijk zijn die. Kan je nog beter zonder die krengen fietsen.

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178981

Ga morgen naar deze fiets kijken: http://fietsen-brommers.m...os-art-decor-maat-56.html

Mijn vraag is nu, ik zie geen pedalen op de foto's. Hoe werkt dit precies? Is het de bedoeling dat je eigen pedaling regelt, of zitten die er normaal gesproken bij? En wat zijn vuistregels om te kijken of de maat goed voor je is, als je gaat kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Wat betreft de pedalen, als het er niet bij staat weet je het nooit bij tweedehands. Ik heb mijne met gekocht maar er worden inderdaad ook zonder aangeboden. Daar zal je dus voor moeten bellen met de huidige eigenaar. Maar ik vermoed dat ze er niet bij zitten.

Ik heb squirtlube besteld, donderdag eens kijken of ik de ketting helemaal kan schoonmaken en welk gereedschap ik daar voor nodig heb. Hoop dat er een quick release op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 14:13
Afgelopen avond wel aardig gefietst, 65km met 31,8 gemiddeld en voor mn gevoel lekker rustig aan gedaan :) ik heb er nu 850km op zitten dit jaar en het tempo gaat flink vooruit :)

http://www.endomondo.com/workouts/uswUwcYHDvI

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:48

Vos

AFCA

Tjebakka schreef op maandag 14 mei 2012 @ 21:09:
...

Zojuist alle logo's (27!) doorgestuurd naar Tenuta, die de outfits voor ons team gaat maken. Ieder van ons krijgt 2 volledige tenues (zomertenue + arm en beenstukken, sokken, handschoentjes en windjack) voor tijdens de tour. Tenue is van Sportful, met dezelfde zeem als Saxobank renners hebben. :) Je moet er toch 8 dagen achter elkaar op fietsen ;)
Houdt ons op de hoogte :). Vrienden van mij gaan in 2013 de TFL fietsen. Ik kan de trainingsmeters niet maken, ga misschien mee als begeleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shinji schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 00:27:
Wat betreft de pedalen, als het er niet bij staat weet je het nooit bij tweedehands. Ik heb mijne met gekocht maar er worden inderdaad ook zonder aangeboden. Daar zal je dus voor moeten bellen met de huidige eigenaar. Maar ik vermoed dat ze er niet bij zitten.
Ik heb even geinformeerd, en de pedalen zitten er niet bij. Is het zo dat ik elk pedaal er op kan zetten of moet het per se compatibel zijn met Shimano Ultegra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 20:41
Anoniem: 178981 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 10:42:
[...]

Ik heb even geinformeerd, en de pedalen zitten er niet bij. Is het zo dat ik elk pedaal er op kan zetten of moet het per se compatibel zijn met Shimano Ultegra?
Het enige wat relevant is, is de schroefdraad in de crank, en die is vrij standaard. Op een fiets met SRAM afmontage kun je LOOK, Shimano, Time of wat voor pedalen dan ook monteren, hetzelfde geldt voor een fiets met Shimano of Campagnolo afmontage. Er is dus niet of nauwelijks een relatie tussen afmontage en pedaal.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Laatst online: 12-06 13:13
I-King schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:42:
Je kan ook een paar spacers eruit halen en de stuurpen omdraaien.
Ik kan dat niet mooi vinden, dan maar een paar extra spacers (overigens zitten er op de Focus 0,5cm spacers, lijkt al snel veel). Een suurpen omdraaien zorgt toch voor dit effect?

Afbeeldingslocatie: http://img831.imageshack.us/img831/234/dscf2606r.jpg

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

willy1986 schreef op maandag 14 mei 2012 @ 21:00:
[afbeelding]Kroon handy oil
De goedkoopste! Ketting afvegen, rollers druppelen, rond draaien, ketting afvegen: fietsen!
Als je na 50 km al een vuile ketting wil hebben (en een vuile derailleur, achtervork, spaken enz.) dan moet je vooral dat spul nemen.
Als je na 500 km een nog schone ketting wil hebben, die geruisloos en soepel blijft lopen, dan Motip
kettingspray Sport gebruiken. (zonder bijsmeren tussendoor)
Ik heb geen aandelen in Motip, gewoon hele goede ervaringen..... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

la_fusion schreef op maandag 14 mei 2012 @ 22:33:
Er horen klikpedalen bij maar de eigenaar heeft er voor nu pedalen met een beugel op gemonteerd zodat ik er met mijn normale sportschoenen in kan.
Even een dwingend advies van iemand met ruime ervaring:
Klassieke pedalen met clips NIMMER met gewone sportschoenen gebruiken, stap daar meteen vanaf.
Met raceschoenen met klassieke plaatjes valt er goed mee te fietsen (heb ik 14 jaar gedaan zonder enig probleem) maar de zool moet wel stijf zijn.
En gevaarlijk, achja ,dat zal je alleen horen van mensen die er geen ervaring mee hebben.
Met klikpedalen heb heb je simpelweg een beter contact pedaal-schoen , maar veiliger is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Taigu schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 16:26:
[...]

Ik kan dat niet mooi vinden, dan maar een paar extra spacers (overigens zitten er op de Focus 0,5cm spacers, lijkt al snel veel). Een suurpen omdraaien zorgt toch voor dit effect?

[afbeelding]
das een andere fiets toch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:59
Hmm, zie dat iedereen 42x23 te zwaar vindt voor de bergen. Ben zelf ook niet echt een ervaren renner. Moet het meer van macht dan souplesse hebben. Gewoon doorstampen en veel staan op de 12%+ stukken. Moet ook zeggen dat het niet een van de fijnste ritten ooit was. Maar toch ging 42x21 me makkelijker af.

Heb vorig jaar een compact erop gezet, dus heb nu 36x23 tot mijn beschikking. Fiets in de bergen dan 36x19 of 36x21. Ik weet dat het niet goed is, en niet effectief, maar zolang ik er mee omhoog kom vind ik het wel prima. Nu alleen knieblessure dus dit jaar geen Franse en Italiaanse Alpen voor mij en mijn vriendin.

(en voor wie nu denkt, ja vanzelfsprekend knieblessure mij zo'n zwaar verzet, dat heb ik opgelopen moet voetbal) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:13
Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 17:11:
Als je na 50 km al een vuile ketting wil hebben (en een vuile derailleur, achtervork, spaken enz.) dan moet je vooral dat spul nemen.
Da's niet mijn ervaring. Ik moet 2 a 3 keer smeren per jaar en rij geruisloos 2000+ km per jaar. De ketting wordt wel zwart ja maar mij boeit dat niet. Mijn handen heb ik aan het stuur.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-06 08:11
Flits Flits is back :)

Waar heb je uitgehangen??

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In november liet ik me wat te kritisch uit over het fenomeen winterband en de kudde die daar achteraan loopt en werd ik gecensureerd.... 8)7
Een paar dagen geleden keek ik hier weer eens en er zijn weer vele nieuwkomers die wat no-nonsens
ondersteuning kunnen gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mekkieboek schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 20:41:
[...]

Da's niet mijn ervaring. Ik moet 2 a 3 keer smeren per jaar en rij geruisloos 2000+ km per jaar. De ketting wordt wel zwart ja maar mij boeit dat niet. Mijn handen heb ik aan het stuur.
Van die 2000 km rij je dus 1700 km met vuilsmering....., vuil dempt kettinggeruis ook prima..... :+

Gewone olie smeert inderdaad prima, maar is gewoon te "sticky"voor wegvuil helaas.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 15-05-2012 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Ha Flits Flits.. Kan ik me nog herinneren ja, dat met die winterbanden. Maar je hebt een ban gehad? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 19:27
Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 21:19:
In november liet ik me wat te kritisch uit over het fenomeen winterband en de kudde die daar achteraan loopt en werd ik gecensureerd.... 8)7
Een paar dagen geleden keek ik hier weer eens en er zijn weer vele nieuwkomers die wat no-nonsens
ondersteuning kunnen gebruiken....
Je hebt het neem ik aan over een ander forum :?

edit: Oh ik zie het al.......................... >:)

Zo, even een volle week geen meter getrapt in de hoop dat mijn benen wat losser werden, hebben wel wat voor de kiezen gehad afgelopen 8 maand zonder goede begeleiding. Niets van dat alles helaas, ik stap morgen maar gewoon weer op de fiets, nog steeds gespannen benen. Heb wel wat andere sporten gedaan en flinke spierpijn, misschien ligt daar wel een connectie ;)

[ Voor 32% gewijzigd door dinkelover op 15-05-2012 21:35 ]

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Hebben we het nu over winterbanden voor de fiets of de auto? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 21:21:
[...]

Van die 2000 km rij je dus 1700 km met vuilsmering....., vuil dempt kettinggeruis ook prima..... :+

Gewone olie smeert inderdaad prima, maar is gewoon te "sticky"voor wegvuil helaas.
Nou is kettingsmeer opzich al een eigen topic waard. Op elk fiets/wielren/mtb fora komt deze vraag 10x per week naar boven. Iedereen heeft er een mening over. :) Ik heb afgelopen jaren nu allerlei smeersels, sprays, druppels, badjes en flacons gezien. En ben tot nu toe nog niet het middel tegen gekomen dat past bij mijn eisen. Nu probeer ik dit even uit en als de flacon leeg is koop ik weer iets nieuws.

Sjinji vroeg om een simpele tip. Die kroon oil is inderdaad vies, plakt en geeft zwart af. Maar het maakt voor mij niets uit. Het smeert en doet zijn werk :) Na de rit even ketting afvegen en eventueel bij druppelen en weer afvegen en klaar.

[ Voor 5% gewijzigd door willy1986 op 15-05-2012 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shinji schreef op zondag 13 mei 2012 @ 19:04:
[...]

Wat ik dus merkte bij de Amerongseberg vorige week is dat ik het eerste stuk helemaal stuk ging soort van en dat ik daarna mijn ritme weet te krijgen en het ook langzaam wat sneller gaat. Bij de Amerongseberg ben je voordat dat echt doorzet al boven. Nu is dit voorlopig voor mezelf nog theorie en moet ik even kijken of dat ook zo uitpakt als ik een langere klim ga doen van de zomer.
Ik zal dit even vatten in termen die het wat beter beschrijven.
Beginnende renners die nog niet veel ervaring hebben overschatten zichzelf nogal eens bij het opfietsen van hellingen ( op TV lijkt het bij profs niet zo heel moeilijk)
Je gaat boven je omslagpunt rijden (de anaerobe verbranding, zonder zuurstof, gaat overheersen) , met als gevolg dat er veel melkzuur geproduceerd wordt en je komt "geparkeerd"te staan , dat gebeurt binnen max. 2 minuten.
Zodra het melkzuur afgevoerd is kan je weer vooruit en je komt dan in de "steady state"waarbij er net zoveel zuurstof verbruikt wordt als er aangevoerd wordt.
Dat kan je in principe heel lang (als je goed getraind bent enkele uren) volhouden.
De kunst is bij het begin van de klim zo te doseren dat je snel klimt tegen je omslagpunt aan, dan presteer je optimaal.
Je spieren moet ook wennen aan het "duwen"bij het klimmen, de constante druk op de pedalen, die is toch anders dan bij peddelen op het vlakke.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 15-05-2012 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb vandaag een fiets gehaald, nu nog pedaaltjes. De fiets is afgemonteerd met Shimona Ultegra.

Wat zijn goede pedalen om mee te starten? Shimona SPD? Zijn die op onderstaande link goed om mee te starten?

http://fietsen-brommers.m...ddiQ%3D%3D&fta_ind=2&fs=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_zip
  • Laatst online: 14-06 00:22
Ik ben al een tijdje Marktplaats e.d. aan het afstruinen voor een leuke fiets om mee te beginnen. Ik heb er verder totaal geen verstand van maar wil graag ontdekken of wielrennen iets voor mij is.

Nu kwam ik deze tegen:

http://link.marktplaats.nl/555392827

Kan iemand mij zeggen of dit iets is voor een beginner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:04
Bas_zip schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 22:03:
Ik ben al een tijdje Marktplaats e.d. aan het afstruinen voor een leuke fiets om mee te beginnen. Ik heb er verder totaal geen verstand van maar wil graag ontdekken of wielrennen iets voor mij is.

Nu kwam ik deze tegen:

http://link.marktplaats.nl/555392827

Kan iemand mij zeggen of dit iets is voor een beginner?
Pfff, dat ding is iig grooot! Hoe groot ben je zelf? :) En ding is wel erg antiek hoor. Wat is je budget, als ik vragen mag?

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_zip
Ik ben 1.96, dus een grote fiets leek mij wel handig :P. Qua budget zat te denken aan max 200,-. Ik snap dat ik hiervoor niet de meest geweldige fiets kan vinden, maar ik vind het zonde om 1000,- neer te tellen als ik er na een half jaar achter kom dat het niet iets is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:04
Die Time pedaaltjes zien er wel flitsend uit door die hoeken :) Je kunt ook voor Shimano SPD SL gaan. Dat is de huidige standaard van Shimano en breder dan het oude SPD. Kosten nieuw niet veel. Al rijdt ik zelf met de Shimano 105 pedalen (ook type SPD SL) omdat ik die wat mooier vond staan :)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals die Gazelle er nu bijstaat is 200€ wat overpriced vind ik...
Wel zeer geschikt als winterfiets, dus nooit weg.
Het is een , overigens zeer goed, stalen frame (op zoiets ,ook blauw maar dan met chroomvork heb ik jaren m'n koersen gereden) , maar het is betere onderdelen waard.
Kan zowel als slechtweerfiets of als upgradeobject gezien worden.
Bied 150€ , is tie altijd waard, een Champion Mondial is worldwide toch altijd een liefhebbersobjectr, raak je ook weer kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 15-05-2012 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:16
Ja van dat frame worden momenteel ook massaal single speeds geklust. Daar krijg je altijd nog wel geld voor. De vraag was echter of het een goede beginnersfiets is. Tja, die buiscommandeurs en verouderde inzichten over geometrie zou ik nou niet gelijk aan beginners aanraden, maar je ontkomt in die budget range er bijna niet aan en dan lijkt deze me prima.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aan de andere kant zijn er ook nog steeds no name low budget alu frames te koop met wat modernere geometrie waarmee je zelf een prima racer kan opbouwen (desnoods met 2e hands onderdelen), maar dat is weer weinig beginners gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_zip
Bedankt voor de adviezen; ik kijk deze week nog even rond en dan hak ik de knoop door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Anoniem: 178981 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 21:50:
Heb vandaag een fiets gehaald, nu nog pedaaltjes. De fiets is afgemonteerd met Shimona Ultegra.

Wat zijn goede pedalen om mee te starten? Shimona SPD? Zijn die op onderstaande link goed om mee te starten?

http://fietsen-brommers.m...ddiQ%3D%3D&fta_ind=2&fs=1
SPD-pedalen zijn mountainbike-pedalen. Ik zou kiezen voor SPD-SL, Look of Time. Lijkt allemaal op elkaar. Principe is in ieder geval zeer vergelijkbaar. Over Time hoor ik inderdaad, zoals bovenstaand ook al aangegeven, goede verhalen, onder meer van havana. Ook over Speedplay hoor ik overigens goede verhalen, die zijn echter wel substantieel duurder.

[ Voor 3% gewijzigd door argro op 16-05-2012 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Heel eerlijk, het maakt toch vrijwel niks uit of je SPD of SPD-SL, Look of Time gebruikt? SPD is handig op je mountainbike omdat je dan ook nog ruimte hebt voor profiel onder je schoen, maar vast is vast lijkt mij.

Ik heb nog nooit iets anders dan SPD gehad en zie de noodzaak er ook niet van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 14:35
Het grote voordeel is een groter contactoppervlak met de schoen, wat fijner kan zijn voor je voeten. Echter als je een hele stijve zool hebt is dat voordeel ook weer minder. Ik moet zelf zeggen dat ik SPD fijner vind op mijn mountainbike omdat ik sneller een 'klik' heb. Waarschijnlijk ook omdat ik aan 2 kanten kan inklikken. Ik heb nu SPD-SL, maar vind het klikken niet zo heel prettig. Klik er soms naast en ben afgelopen zondag gevallen omdat ik niet uit kon klikken (hij zat muurvast, waarschijnlijk door wat modder van het naast de weg staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:10
Mocht je ook nog in de sportschool doortrainen in de winter bij spinning of rpm lessen, dan hebben ze daar vaak SPD, geen SPD SL. Dat zou dus betekenen dat je 2 paar schoenen dan moet hebben. Heb ik nu ook, geen probleem, maar het zou uit kunnen maken. Verder heb ik eerst op Look gereden voor een jaar of 5 met Sidi schoenen. Merkte toch wel soms slapende tenen en ben uiteindelijk op Shimano schoenen overgestapt omdat die een bredere voet hebben en heb toen ook voor SPD SL gekozen omdat die breder waren waardoor er net wat meer contact is. Of het heeeel veel uit maakt, geen idee. Maar het fietst in mijn optiek wel beter.

Ben gisteren door Rose gebeld, werd gezegd dat op basis van de foto niet echt duidelijk was of het lakschade of scheurtje was dus ik moest toch maar langskomen. Gisteren even nieuwe foto's gemaakt en het is toch best duidelijk volgens mij:

Afbeeldingslocatie: http://www.onderdegrond.nl/meuk/IMG_0444_600.jpg

Nu kwam ik ook nog aan de linkerkant iets tegen dat ik niet weggeveegd kreef, daar zit dus ook een probleem:
Afbeeldingslocatie: http://www.onderdegrond.nl/meuk/IMG_0447_600.jpg

Nu nog even gemaild met het gegeven dat ik dat frame niet meer vertrouw en graag een andere oplossing zie, waarbij ik natuurlijk niet terug ga naar aluminium, die heb ik thuis nog wel staan dan had ik net zo goed geen nieuwe fiets kunnen kopen vorig jaar. Heb toen voor carbon gekozen voor de eigenschappen van het materiaal.

Stel dat er een verbeterde versie van een frame komt waarbij de geometrie van het frame wat verandert tov de voorganger, dan kan dit toch best wat verschil maken in bijvoorbeeld drukverdeling of andere zaken die toch kunnen leiden tot een mindere kans op mijn probleem? Ik wil best accepteren dat het kan gebeuren met domme pech of door een verkeerde montage. Maar 2x in 1 jaar, waarbij de 2e x naar 2 maanden is.. Dat gaat er bij mij niet in eigenlijk.

Update:
Stugge mensen daar zeg :( Moet toch maar weer eerst langs gaan komen. Kan ik me fiets ook op laten halen, ja nee dat gaat lekker snel zeker, moet ik weer een dag vrij nemen. Kan ik net zo goed gaan brengen in het weekend of iets dergelijks. Het is gewoon raar dat ze niet erkennen dat het stuk is en gewoon meedenken om het eventueel te vervangen in 1 dag. Ze plannen reparaties in, dan kunnen ze toch ook wel een reparatie inplannen als ik kom zodat ik in 1 dag weer foetsie kan met een gerepareerde fiets. Moet allemaal niet zo heel ingewikkeld zijn. Maargoed, we gaan maar weer erheen dan....

[ Voor 13% gewijzigd door orange.x op 16-05-2012 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
orange.x schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:03:

Ben gisteren door Rose gebeld, werd gezegd dat op basis van de foto niet echt duidelijk was of het lakschade of scheurtje was dus ik moest toch maar langskomen. Gisteren even nieuwe foto's gemaakt en het is toch best duidelijk volgens mij:

[afbeelding]
Overduidelijk een scheur inderdaad, maar welk deel van de fiets is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

argro schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:14:
[...]
Bottom bracket, aan de kant van waar beide cups in het frame gedraaid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

argro schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:14:
[...]
Bottom bracket, aan de kanten van waar beide cups in het frame gedraaid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Tjebakka schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:16:
[...]

Bottom bracket, aan de kanten van waar beide cups in het frame gedraaid worden.
Alleen deze heeft geen cups. Is dit nou BB30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:10
MrAngry schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:22:
[...]

Alleen deze heeft geen cups. Is dit nou BB30?
PressFit gebeuren, je kan er zeg maar doorheen kijken als je tegen de zijkant kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Tjebakka schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 09:50:
Heel eerlijk, het maakt toch vrijwel niks uit of je SPD of SPD-SL, Look of Time gebruikt? SPD is handig op je mountainbike omdat je dan ook nog ruimte hebt voor profiel onder je schoen, maar vast is vast lijkt mij.

Ik heb nog nooit iets anders dan SPD gehad en zie de noodzaak er ook niet van in.
Ik vind het toch wel degelijk een groot verschil. Ik ben ooit ook begonnen met SPD, maar ben toch heel blij dat ik niet meer met die troep hoef te rijden. Daarbij, SPD is voor dikke wielertoeristen met een Rabo-shirt die wijdbeens fietsen :P

[ Voor 7% gewijzigd door havana op 16-05-2012 10:32 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Kleine google vertelt me dat shimano press-fit ~ press-fit 30 ~ bb30/90. Anyway, ik zou het zoeken in de clown die bij Rose die lagers in het frame perst. Dat gaat wellicht met veel te veel kracht waardoor het frame al gescheurd de winkel uit komt.

[ Voor 3% gewijzigd door MrAngry op 16-05-2012 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Probeer niet wijs te worden in de wereld van de moderne bottom bracket standaarden, want dat is vrijwel onmogelijk. BB30 en BB86 (pressfit) lijken op elkaar, maar zijn niet hetzelfde. Het principe is wel hetzelfde, maar er zitten wel verschillen tussen. Belangrijkste verschil is dat de lagers bij BB86 in een plastic huis worden geperst terwijl dat bij BB30 aluminium is. De afmetingen van de lagers en de spindle zijn ook anders.

In BB86 systemen passen "gewone" cranks zoals Shimano. Voor BB30 heb je een speciale crank nodig.

Rose (en ook Canyon) gebruiken overigens BB86. Merken als Cannondale gebruiken BB30.

[ Voor 47% gewijzigd door havana op 16-05-2012 10:37 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Tjebakka schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 09:50:

M.i. draait het grotendeels om de stijfheid van de schoen. Bij een oneindig stijve zool maakt het contactoppervlak van het pedaal niet meer uit. Een groter contactoppervlak biedt dan geen voordelen meer. Wat je vaak bij SPD ziet is dat daar een schoen met profiel bij zit met een verre van stijve zool. Stap je dan over naar een stijvere schoen met ook nog eens een pedaal met een groter contactoppervlak, dan is het verschil significant. Heb je echter een schoen met zeer stijve zool, dan zal het verschil tussen SPD en bijvoorbeeld Look klein zijn.

Looks waren voor mij overigens ook een reden om over te stappen van de combinatie van Shimano schoenen met profiel en SPD-pedalen naar een Sidi schoen met Look-pedalen. Hoe e.e.a. toont is echter niet voor iedereen (even) belangrijk.

[ Voor 10% gewijzigd door argro op 16-05-2012 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Probleem van SPD vind ik met name de speling en het matige inklikken. Voordelen zjin de slijtvastheid van de plaatjes, de prijs van de plaatjes (doordat het patent verlopen is) en het feit dat er dubbelzijdige pedalen bestaan. Contactoppervlak is inderdaad overrated.

[ Voor 63% gewijzigd door havana op 16-05-2012 10:54 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

argro schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:41:
[...]
Looks waren voor mij overigens ook een reden om over te stappen van de combinatie van Shimano schoenen met profiel en SPD-pedalen naar een Sidi schoen met Look-pedalen. Hoe e.e.a. toont is echter niet voor iedereen (even) belangrijk.
:+

Overigens heb ik een schoen met carbon in de zool. Erg stijf. Van het inklikken heb ik geen last?

En ach.. omdat het eigenlijk 'zo hoort' stap ik ook nog wel over naar SPL maar a) het is niet per se nodig en b) ik heb er het geld nu niet voor want ik wil meteen mooie schoentjes 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Verder heb ik eerst op Look gereden voor een jaar of 5 met Sidi schoenen. Merkte toch wel soms slapende tenen en ben uiteindelijk op Shimano schoenen overgestapt omdat die een bredere voet hebben en heb toen ook voor SPD SL gekozen omdat die breder waren waardoor er net wat meer contact is.
Sidi heeft tegenwoordig ook de Mega variant van veel van z'n modellen. Die zitten gewoon normaal, dwz de maat klopt (Ze vallen zelfs een klein tikje groot) en de breedte is ook geschikt voor mensen van boven de Alpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Toch vind ik de schoenen van Sidi maar matig vergeleken met die van bijvoorbeeld Specialized en Northwave. Maar dat is een persoonlijke kwestie.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Laatst online: 16-06 15:36

Griffin

Is mythical

Topicstarter
En daar was ik weer, ik heb net heerlijk 1 week Kos gehad. Zelfs nog iets gefietst op een stadsfiets (en ook wat geklommen (130hm)).

Heb niet alles gelezen wat hier boven staat maar had wel een bericht gehad voor een fiets in de startpost en dit ga ik zsm (nog steeds erg druk) toevoegen. Ik ga zo ook even het wielermeet topic bijwerken.

Ga straks de fiets klaar maken (niet banden erop etc) en dan zaterdag pas weer fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Laatst online: 12-06 13:13
Tjebakka schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 19:50:
[...]

das een andere fiets toch? :?
Natuurlijk is dat een andere fiets, dit ter voorbeeld. Als het niet anders kan, doe mij dan maar een paar spacers meer dan zo'n omgedraaide pen, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ben wel benieuwd naar jullie mening.

P.s. 63cm is niet groot, 70cm is pas groot!

[ Voor 16% gewijzigd door Taigu op 16-05-2012 14:42 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Allememachies. Lekker zeg. Ik zoek nog steeds een schroefje om mijn SPD-SL plaatje vast te zetten. Was er uit getrild. Overal waar ik kom, hetzij online of fysiek, komt het er op neer dat ik een hele set plaatjes moet bestellen. Ja dag, kan ik net zo goed meteen overstappen op Time RXS :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Een beetje ijzerhandel heeft ze gewoon liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsjert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-06 15:55
UltraSub schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 15:11:
Allememachies. Lekker zeg. Ik zoek nog steeds een schroefje om mijn SPD-SL plaatje vast te zetten. Was er uit getrild. Overal waar ik kom, hetzij online of fysiek, komt het er op neer dat ik een hele set plaatjes moet bestellen. Ja dag, kan ik net zo goed meteen overstappen op Time RXS :P
Bij vriendin ook gebeurt paar weken terug is er toen gratis weer in gedraaid door FM.

Over schoenen, ben van MTB schoen naar Race schoen gegaan en merkte een groot verschil. Dit kan ook komen door van een niet carbon zool over te gaan naar een carbon zool.
Beste tip in elk geval voor schoenen pas zoveel mogelijk merken en modellen. Ik heb de laatste keer denk wel 20 paar gepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hah! Was nog niet bij Salden geweest. Net ff geweest, en jawel hoor, eentje gratis meegekregen. Netjes. Nu nog ergens blauwe loctite scoren zodat het niet nog eens gebeurd. Ik ga zo maar eens bij de Gamma langs. Ff duimen dat ik daar slaag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
ipv loctite werkt nagellak ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
willy1986 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:40:
ipv loctite werkt nagellak ook. :)
Ik weet het ik weet het... Maar toch :)
Overigens geen Loctite gevonden bij de Gamma, wel Bison lock dinges. Zelfde.

Net even de openstreetmap gecompileerd en op mijn Edge gezet. Jezus. Wat een verschil zeg. Veel gedetailleerder dan alle kaarten die ik tot nu toe er op heb gehad. En inderdaad, alle fietspaden te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Loctite hebben ze wel bij automaterialenzaak zoals Brezan. Afijn dat spul van Bizon moet ook werken.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 19:27
havana schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:33:
Probeer niet wijs te worden in de wereld van de moderne bottom bracket standaarden, want dat is vrijwel onmogelijk. BB30 en BB86 (pressfit) lijken op elkaar, maar zijn niet hetzelfde. Het principe is wel hetzelfde, maar er zitten wel verschillen tussen. Belangrijkste verschil is dat de lagers bij BB86 in een plastic huis worden geperst terwijl dat bij BB30 aluminium is. De afmetingen van de lagers en de spindle zijn ook anders.

In BB86 systemen passen "gewone" cranks zoals Shimano. Voor BB30 heb je een speciale crank nodig.

Rose (en ook Canyon) gebruiken overigens BB86. Merken als Cannondale gebruiken BB30.
Ja, ik me er laatst ook eens in verdiept.. ellendige BB86 die als BB30 standaard wordt verkocht, maar het eigenlijk dus niet is 8)7 Eigelijk zijn er (helaas...) nog steeds 2 standaarden, net zoals vroeger met Engelse en Italiaanse draad. Alleen heeft de BB30 wel een erg groot voordeel in de manier waarop een crank kan worden gemaakt, véél lichter en een stuk stijver. Zie bv de Sram cranks, die maakt ze in beide uitvoeringen. In de BB86 passen gewoon de oude cranks, dus ook Shimano inderdaad (want die maken geen BB30 cranks). Maar sinds kort is er ook dit ding: BB30 in BB86. Dus eindelijk ook de mogelijkheid om de BB30 cranks in BB86 bottom bracket te monteren. Als ik het goed begrijp 8) Mocht er iets met mijn crank gebeuren in mijn BB86 huis, gaat er dus mooi een nieuwe BB30 crank in met deze lagercups. Kennelijk kan het.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Waarom kan die crank dan lichter en stijver worden? Grotere diameter van de buis ofzo? Wel jammer zo'n press standaard want dat is veel lastiger zelf te onderhouden dan die cups, maar ja, als het beter is dan is het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Twee standaarden? Maak er maar 10 van. Want behalve BB86 en BB30 heb je ook nog BBright, PF30, BB90 en nog een hele reeks anderen.... 8)7

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
In Fiets nr 12 december 2011 staat een heel artikel over bottom brackets. (heb hem hier liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54936

Gisteravond even een paar foto's gemaakt van mijn Batavus Criterium.
Afgemonteerd met Shimano 600
Mag deze ook in de startpost?
Afbeeldingslocatie: http://cdn.velospace.org/files/DSC_19504.jpg

Morgen gaan we naar Tecklenburg om weer in de "bergen" te trainen. Door de tip van WaSteil heb ik mijn zadel iets terug gezet, daarnaast moet mijn zadel ook iets hoger volgens de fietsmeting. Ben benieuwd of dit helpt tegen de kniepijn in mijn iets langere been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn fiets is afgemonteerd met Shimano Ultegra. Kan ik daar een gewone set SPD pedalen op zetten of zal dat niet passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Anoniem: 178981 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 16:06:
Mijn fiets is afgemonteerd met Shimano Ultegra. Kan ik daar een gewone set SPD pedalen op zetten of zal dat niet passen?
past gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Zo, net 40km gedaan, stond wat meer op het programma maar een vriend van me vond het nodig om tegen een paaltje op te rijden. Aluminium voorvork is nu klein beetje verbogen, is dat te repareren door terug te buigen of is de kans dan de constructie teveel verzwakt om op verder te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op een standaard racefiets kan ieder gewenst pedaal, van rubberblok met as erin (driewielertje) tot en met
de laatste hightech racepedalen.
Dat is een van die hele oude standaarden die zich nog steeds weet te handhaven...
Shinji schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 16:08:
Zo, net 40km gedaan, stond wat meer op het programma maar een vriend van me vond het nodig om tegen een paaltje op te rijden. Aluminium voorvork is nu klein beetje verbogen, is dat te repareren door terug te buigen of is de kans dan de constructie teveel verzwakt om op verder te rijden?
Een klein beetje kan, maar modern, warmtebehandeld alu-legering laat niet veel rek meer toe, minder dan staal b.v., hoewel puur alu juist goed vervormbaar is.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 17-05-2012 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Het zal passen, maar m.i. 'passen' SPD-pedalen bij een mountainbike, niet bij een racefiets.
Shinji schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 16:08:
Iets terug buigen moet kunnen, maar ik betwijfel of het ooit weer helemaal recht gaat worden. Ik zou voor een nieuwe voorvork gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

argro schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 16:34:
[...]
Het zal passen, maar m.i. 'passen' SPD-pedalen bij een mountainbike, niet bij een racefiets.
Ik kan SPD pedalen, schoenen en plaatjes van Shimano voor 40 euro in totaal tweedehands krijgen.. Is dat niet wat om mee te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Zo, Noorderrondrit gefietst vandaag! 143,4km (op papier 150) met een gemiddelde van 32,3km/u. En een gem. HS van 143. Ging dus erg lekker!

Morgenochtend richting Ermelo voor de 180km lange Ermelose Klimtoer (over de Veluwe wederom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Zo vandaag voor het eerst op een wielrenfiets ook daadwerkelijk wat gereden.. zo'n 40 km waarbij we het eerst stuk rustig aan hebben gedaan(25 km/h) en richting het einde nog wat gas hebben gegeven(max 39 km/h) en toch gemiddeld 28+ km/h. Vooral wennen aan het sturen, schakelen, remmen.. en zitten... pfoe mijn rug en edele delen waren blij dat we weer terug waren ;) Wat mij opviel was vooral dat het een stuk minder zwaar is qua conditie dan hardlopen maar ook wat ik had verwacht. Verder moet ik echt nog wennen aan het 'vastzitten' met je voeten..

Wel denk ik dat het een leuke aanvulling is op het hardlopen en voetbal maar tot nu toe wel wat saaier omdat het relatief dus wat minder kracht kost. Nu ga ik eens mij verdiepen in wat schoenen + pedalen(handig de afgelopen pagina's :+) en kleding. Dan de komende weken eens wat vaker onderweg op de fiets en dan over een aantal maanden eens wat klimwerk gaan proberen.

Doel uiteindelijk is de Alpe D'Huez + Mont Ventoux opfietsen in september. Voor een richttijd wil ik eerst eens een beetje berg opgefietst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Je middelste stuk snijdt geen houd. De uitdaging zit 'm in langere afstanden met steedshogere gemiddeldes of lagere hartslag ;) anders was het inderdaad saai.

Maar daar draait fietsen imho niet helemaal om. Met de racefiets kom je namelijk nog eens ergens. Lekker keuvelen onderweg, koffie met appelgebak drinken en genieten van het uitzicht. En dan vooral op vakantie in een onbekend gebied. Dat maakt het pas echt leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Anoniem: 178981 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 16:51:
[...]

Ik kan SPD pedalen, schoenen en plaatjes van Shimano voor 40 euro in totaal tweedehands krijgen.. Is dat niet wat om mee te beginnen?
Zeker een prima deal. Als je t.z.t. eigen schoenen gaat kopen is dat een mooi moment om ook andere pedalen aan te schaffen. Vaak zijn er aanbiedingen waarbij je pedalen voor 1 euro krijgt bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tjebakka schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 18:13:

Maar daar draait fietsen imho niet helemaal om. Met de racefiets kom je namelijk nog eens ergens. Lekker keuvelen onderweg, koffie met appelgebak drinken en genieten van het uitzicht.
Tja dat doen ouwe wijven op E-bikes ook.
Ik vind er geen reet aan in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

la_fusion schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 17:54:

Wel denk ik dat het een leuke aanvulling is op het hardlopen en voetbal maar tot nu toe wel wat saaier omdat het relatief dus wat minder kracht kost
Tja , fietsen is nu eenmaal in de verste verte geen krachtsport.
Als kracht je ding is, ga dan niet fietsen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-06 16:25

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb vanmiddag gefietst. Beetje training voor as zaterdag.
Kwam uit op 115km. Was wel apart weer, had steeds het gevoel dat er wind was.

Zaterdag de 'Rundfahrt'.
Ga waarschijnlijk voor 100 of 130km. (vind 160km te lang duren) Ben je pas laat weer thuis.
Ga fietsen met de club....

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Anoniem: 89521 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 19:12:
[...]

Tja dat doen ouwe wijven op E-bikes ook.
Ik vind er geen reet aan in ieder geval.
Dan vind je dat niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ieder zijn meug natuurlijk, maar voor mij is nog altijd competitie en snelheid de lol in het fietsen.(ik word dit jaar 60)
Vandaag reed ik er voor het eerst sinds een jaar of 15 een stel regelrecht af.
Rijdend langs de Hoogovens in de richting van de sluizen hoorde ik een gehijg en kettinggedruis en had een paar plakkers aan m'n wiel...die niet van plan waren om over te nemen.
Op m'n omslagpunt rijdend werd de tijdrijder weer in me wakker en na een kilometertje beuken hoorde ik ze afhaken.
Mogelijk paste mijn tempo niet in hun tochtplannng, maar die indruk kreeg ik toch niet...
Niet dat ik nooit een lulpraatje maak, maar op een terrasje plaatsnemen voor appelgebak, neuh.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 17-05-2012 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:55

Pelle

🚴‍♂️

Tjebakka schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 17:01:
Zo, Noorderrondrit gefietst vandaag! 143,4km (op papier 150) met een gemiddelde van 32,3km/u. En een gem. HS van 143. Ging dus erg lekker!

Morgenochtend richting Ermelo voor de 180km lange Ermelose Klimtoer (over de Veluwe wederom).
Nice. Rijd je zoiets in een groepje? Mijn eerste langere solotocht heb ik vanochtend gedaan, 60km voor het grootste gedeelte in D1. Gaat me veel te langzaam alleen.. 27.1km/h, met hartslag 141 gemiddeld. Het was misschien ook niet zo handig om het stuk over de Lekdijk met wind tegen te pakken, ivm wind mee.

Wel ter afwisseling nog met 34.5 gemiddeld de Algerabrug opgeknald, ter compensatie van het tempo van de rest van de rit. Dat soort microklimmetjes volle bak omhoogrijden ligt me wel :P

Hoeveel km's moet je in wat voor tijdsbestek een beetje maken wil je zo'n gemiddelde van hoog D1 opkrikken richting de 30? Is natuurlijk heel persoonlijk, maar ben toch wel benieuwd naar de ervaringen van de mensen hier. Na een dikke 2 maanden op een racefiets (pakweg 1000km, voornamelijk in woonwerk ritjes van 20-25km in D2) had ik stiekem gehoopt dat het al wat sneller ging..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426307

Pelle schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 21:21:
[...]

Nice. Rijd je zoiets in een groepje? Mijn eerste langere solotocht heb ik vanochtend gedaan, 60km voor het grootste gedeelte in D1. Gaat me veel te langzaam alleen.. 27.1km/h, met hartslag 141 gemiddeld. Het was misschien ook niet zo handig om het stuk over de Lekdijk met wind tegen te pakken, ivm wind mee.

Wel ter afwisseling nog met 34.5 gemiddeld de Algerabrug opgeknald, ter compensatie van het tempo van de rest van de rit. Dat soort microklimmetjes volle bak omhoogrijden ligt me wel :P

Hoeveel km's moet je in wat voor tijdsbestek een beetje maken wil je zo'n gemiddelde van hoog D1 opkrikken richting de 30? Is natuurlijk heel persoonlijk, maar ben toch wel benieuwd naar de ervaringen van de mensen hier. Na een dikke 2 maanden op een racefiets (pakweg 1000km, voornamelijk in woonwerk ritjes van 20-25km in D2) had ik stiekem gehoopt dat het al wat sneller ging..
Ik doe nu 32 gemiddeld in D1 na een 800km getraind te hebben. Maar ik moet erbij zeggen dat ik triathlon train, dus ook aan hardlopen, zwemmen en krachttraining doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

argro schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 18:17:
[...]
Zeker een prima deal. Als je t.z.t. eigen schoenen gaat kopen is dat een mooi moment om ook andere pedalen aan te schaffen. Vaak zijn er aanbiedingen waarbij je pedalen voor 1 euro krijgt bijvoorbeeld
Het zijn BBB SPD pedalen hoor ik nu. Is dat wat om mee te beginnen of is het rommel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:26
Vandaag ook weer 114 kilometer aan mijn totaal kunnen toevoegen. Zat de hele tijd boven de 30 gemiddeld, maar kwam in de laatste 10 kilometer door een feestwwek, dus daar ging mijn gemiddelde. Ik rij nu eigenlijk alleen in het vlakke maar winderige Noord-Holland, binnenkort maar eens wat bergen opzoeken.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Anoniem: 89521 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 21:10:
Ieder zijn meug natuurlijk, maar voor mij is nog altijd competitie en snelheid de lol in het fietsen.(ik word dit jaar 60)
Vandaag reed ik er voor het eerst sinds een jaar of 15 een stel regelrecht af.
Rijdend langs de Hoogovens in de richting van de sluizen hoorde ik een gehijg en kettinggedruis en had een paar plakkers aan m'n wiel...die niet van plan waren om over te nemen.
Op m'n omslagpunt rijdend werd de tijdrijder weer in me wakker en na een kilometertje beuken hoorde ik ze afhaken.
Mogelijk paste mijn tempo niet in hun tochtplannng, maar die indruk kreeg ik toch niet...
Niet dat ik nooit een lulpraatje maak, maar op een terrasje plaatsnemen voor appelgebak, neuh.
Een mooi tempo rijden vind ik ook zeker mooi! Maar als ik lange afstanden rij, dan stoppen we meestal op de helft voor koffie en gebak. Na 20 miniutjes weer verder natuurlijk. Maar waar ik meer op doelde was het fietsen in onbekende gebieden, je ogen de kost geven en gewoon lekker fietsen. Zo'n dag als vandaag was gewoon beuken want Groningen ken ik nu wel zo'n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pelle schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 21:21:
[...]

De basis is na 1000 km nog wat smal , bovendien hangt het van zoveel andere factoren af dat daar geen concreet antwoord op te geven is.
Aanleg, doe je nog andere (duur)sporten, eetgewoonten enz.
Overigens vind ik het streven naar een hoog gemiddelde in D1 nogal vreemd, waarom zou je daarnaartoe werken los van een concreet doel dan.
Kan iemand een gemiddelde van 35 in D1 rijden dan beschikt ie over een bereconditie , maar op zich is het IMO geen doel om na te streven, hooguit een signaal dat er veel of goed getraind is voor lange ritten.
Wil je meekomen in wedstrijdjes , dan is dat op zich niet zo interessant , daarvoor moet er intensief werk bijgedaan worden, want een hoog vermogen krijg je niet van alleen maar rustig rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tjebakka schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 21:52:
[...]

Maar waar ik meer op doelde was het fietsen in onbekende gebieden, je ogen de kost geven en gewoon lekker fietsen. Zo'n dag als vandaag was gewoon beuken want Groningen ken ik nu wel zo'n beetje.
Bij dat aspect kan ik me zeker aansluiten....
Maar als ik er op een col wat voor me zie rijden dan heb ik tijdelijk geen oog meer voor het landschap. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M@cer schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 21:48:
Vandaag ook weer 114 kilometer aan mijn totaal kunnen toevoegen. Zat de hele tijd boven de 30 gemiddeld, maar kwam in de laatste 10 kilometer door een feestwwek, dus daar ging mijn gemiddelde. Ik rij nu eigenlijk alleen in het vlakke maar winderige Noord-Holland, binnenkort maar eens wat bergen opzoeken.
Merkwaardig die verbrande 4400 calorien.
Ik reed vandaag 102 km met hetzelfde gemiddelde als jij en zou volgens mijn computertje (Bryton Ryder 20)
maar 1900 calorien verbrand hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik rij zonder hartslagmeter en dit is de uitkomst van runkeeper. Misschien dat mijn leeftijd en gewicht er ook iets mee te maken heeft. 35 jaar / 103 kilo

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben 25 jaar ouder en 20 kilo lichter, maar hoe dat te gerelateerd moet worden aan energieverbruik is me een raadsel...
Mijn gemiddelde hartslag lag op 148 , is voor mij D2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik kom via de meeste berekeningen toch meestal in de buurt van runkeeper

http://www.runinfo.nl/energieverbruik.htm

Staat je Bryton wel goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lijkt erop van niet.
Met Runkeeper (weer een favoriet erbij) kom ik op 3650 Kcal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426307

Runkeeper houd trouwens geen rekening met hartslag. Toch niet als je hem apart invoert. 4400 is wel veel voor 112km.

Ik kom bij een heeeel rustig ritje vandaag uit op 1600 voor 52km (http://runkeeper.com/user...ty/88687829?&mobile=false)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Laatst online: 16-06 15:36

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Gister kriebelde het wel erg (voor zowel weg te gaan op de fiets als de motor) maar mn laatste vakantie dag toch met de vriendin door gebracht om nog even extra tot rust te komen.

Verder is het zeker, ik heb een lichte vorm van Pfeiffer. Volgens de doktor mag ik wel gewoon blijven fietsen etc maar ik moet goed luisteren naar mn lichaam. Dus weet nog niet wat dit gaat doen met mn plannen voor volgend jaar maar mn lichaam is belangrijker.

Edit:
De fotos voor BRT en Dalus zijn toegevoegd aan de TS

[ Voor 6% gewijzigd door Griffin op 18-05-2012 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Anoniem: 426307 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 23:36:
Runkeeper houd trouwens geen rekening met hartslag. Toch niet als je hem apart invoert. 4400 is wel veel voor 112km.

Ik kom bij een heeeel rustig ritje vandaag uit op 1600 voor 52km (http://runkeeper.com/user...ty/88687829?&mobile=false)
52x2 is al 3200.. Verder had ik bijna 30 gemiddeld per uur tegen 25 bij jouw rit. En ik heb zo het vermoeden dat ik waarschijnlijk wat zwaarder ben :)

http://www.fietsenscoort.nl/resultaten/uitleg-berekeningen

Pagina: 1 ... 11 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.