UPDATE VIA KIES GELUKT!
Ik had het probleem dat Kies 2.2.0.12014_18 meldt dat ik Kies moet updaten, en dat ik daarna nieuwe firmware kan laden. Het probleem was alleen dat er geen update van Kies geladen werd als je de update knop gebruikte.
Dus contact opgenomen met de Samsung Helpdesk. Alle gebruikelijk handelingen uitgevoerd, dus herinstalleren zonder virusscanner enz.. Hielp niets natuurlijk. Toen raadde men mij aan om naar het Samsung servicecentre in de Vodafonewinkel te gaan, en het daar via Kies te proberen.
Gistermiddag heb ik dus meerdere gezellige uren doorgebracht met de Samsung service technicus bij het Vodafone centrum hier in Groningen. We hebben op zijn Windows-XP systeem allerlei versies van Kies geladen, met allerlei versies van USB drivers. Geen enkele combinatie kregen we draaiend, heel vaak zagen we de melding dat er een fout staat in het .inf bestand van de MTP driver, dus logisch dat dan de driver niet wil laden.
Op een zeker moment hadden we een heel oude versie van Kies geladen, en die meldde toen dat er een update naar Kies 2.3.0.12035_16 (!!!!) beschikbaar was, en of we die wilden installeren. Dat hebben we gedaan, maar de USB problemen bleven.
Thuis gekomen heb ik opnieuw Kies gestart, maar bij mijn versie 2.2.0.12014_18 geen melding van een update naar 2.3.0.12035_16, en ook niet te vinden via Help!! Evenmin is er op enige Samsung site die ik bezocht een download van de nieuwe versie te vinden. De enige uitzondering was Samsung US, daar stond bij een paar tablets een link naar de 2.3 versie. Maar volledig in stijl met de Samsung internet service bleek die link niet te werken. Wel vond ik op Google allerlei meldingen van mensen die de 2.3 versie automatisch aangeleverd hadden gekregen via Kies.
Uiteindelijk heb ik alles toch geïnstalleerd gekregen zoals het (blijkbaar) moet. Ik heb Kies 2.2.0.12014_18_8 compleet verwijderd, en ook de USB drivers. Daarna heb ik de heel oude Kies 2.0.0.11011_16 geïnstalleerd (opgezocht op internet). Die installeert ook heel oude USB drivers. Vervolgens heb ik de USB drivers van Kies 2.2.0.12014_18 geïnstalleerd, ook die vond ik als afzonderlijk kitje ergens op het internet. Daarna heb ik die heel oude Kies opgestart, en die gaf toen meteen als melding dat Kies 2.3.0.12035_16 als nieuwste versie beschikbaar staat. Die versie dus als update geïnstalleerd, maar dan krijg je geen nieuwe USB drivers. Daarna even een reboot, en de Galaxy aangesloten. De USB drivers installeerden prachtig, en daarna Kies gestart. Kies meldde meteen dat er nieuwe firmware was voor de Galaxy en een paar minuten later had ik Android 4 op mijn Galaxy. Dat is toch een heel simpele installatieprocedure niet waar (ik heb de tussenliggende pogingen maar niet beschreven) ?
Moraal van het verhaal: Ik heb nog nooit zo'n stelletje klungelaars gezien als de mensen die verantwoordelijk zijn voor dit soort zaken bij Samsung. Als ze de klanten weg willen jagen, dan zijn ze heel goed bezig.