* Canton Chrono speakers
* Marantz SR6007 receiver
* Telenet HD Digibox
* Sony BDP5100 BluRay speler
* Sony PS4 spelconsole
* Epson TW9200W beamer
* Beamax 10236 105" scherm
* Mac Mini als htpc met in garage 1xReadynas DUO en 1xReadyNAS Ultra 4 voor content
[ Voor 3% gewijzigd door lapino op 24-03-2014 17:15 ]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
ik heb een dezelfde scherm liggen die straks in mijn woonkamer moet komen te hangen.
deze heb ik over gehouden van een verbouw project op mijn werk.
dat projector scherm voldeed niet omdat als er ook maar ergens een raam openstond het scherm bewoog en dan was er niet meer naar te kijken.
nu zat ik zelf te denken om straks het scherm onderaan te verzwaren maarja hij gata met afstandsbediening omhoog en omlaag, en dat zal de motor ook geen goed doen.
en om nou elke keer dat scherm onderaan ergens mee vast te gaan zetten?
heb jij daar ook last van?
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Scherm is een Beamax, heeft me indertijd behoorlijk wat gekost (dacht rond 1.200 euro), was toen meer dan de projector zélf, maar tot nu toe geen spijt van gehad. Enige nadeel is dat het een 1.4 gain is omdat dit (toen) hielp om wat feller beeld te krijgen, nadeel is dan weer dat zwartwaarden iets minder spectaculair zijn dan bij een lagere gain (die je beter gebruikt in een echt HT waar alles pikdonker is).
Trouwens, mijn beamer is gecalibreerd, dus dat ook wel iets aan de kwaliteit van het beeld natuurlijk.
[ Voor 10% gewijzigd door lapino op 24-03-2014 09:18 ]
Wow
Hebben hebben hebben, echt perfect weg gewerkt.
Omdat ik in een huurhuis woon is het lastig, zoiets zou ik graag willen.
[ Voor 44% gewijzigd door FeaR op 24-03-2014 12:47 . Reden: Heel de post quoten voor enkele regels commentaar is nergens voor nodig. ]
Verwijderd
Is het mogelijk om daar info over te geven (bijv, foto's)?
ziet er top uit
[ Voor 44% gewijzigd door FeaR op 24-03-2014 12:47 . Reden: Heel de post quoten voor enkele regels commentaar is nergens voor nodig. ]
elke maandag wordt er bij mij thuis filmavond gehouden door "rig".
paar pics:
"rig"specs:
zelfbouw Pc voor spotify etc via optisch signaal (DAC volgende stap)
marantz SR8002 AV-reciever (9.1 setup voor muziek en source direct voor muziek)
direct setup:
Klipsch WF34
KEF Q5
surround setup:
philips monitor 100
jamo 210 sub
kef Q9c
2 zelfbouw speakers voor ondersteunende warmte bij films (via oom).
verder uiteraard voor muziek een LP-speler!
als iemand nog tips voor me heeft (netfilter staat ook al op verlanglijstje) dan hoor ik ze graag!(:
gr,
Wouter
[ Voor 31% gewijzigd door playah007 op 24-03-2014 15:24 . Reden: plaatjes trachten werkend te maken ]
Vroeger had ik hiervoor thread op http://www.htforum.nl/yab...51272.msg761440#msg761440 . Jammer genoeg blijken die foto's niet langer online te staan. Iemand idee hoe ik die nog ergens kan terugvinden?Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2014 @ 12:23:
ik ben wel benieuwd hoe die bak is gemaakt voor de projectie scherm.
Is het mogelijk om daar info over te geven (bijv, foto's)?
ziet er top uit
[...]
thank you!:)renzo4000 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 14:15:
Je plaatjes doen het niet ... ff zo gedaan voor je ...
[...]
Mag ik aan je vragen welke beamer dat is en welk projectie scherm?lapino schreef op zondag 23 maart 2014 @ 16:28:
Nieuwe projector (eindelijk) geinstalleerd. Ziet er een pak cleaner uit dan vorige situatie. Via deze weg een dikke thumbs up voor cinedream. Eerst de 9200 besteld, problemen met die UTP extenders, en zonder morren gewisseld door Werner voor een 9200W. Nu werkt alles prima met draadloos signaal. En tegelijk veel strakker door ontbreken van allerlei kabels. De component en UTP kabels die nu nog uit plafond komen, ga ik later nog verwijderen.
[afbeelding]
[afbeelding]
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Wat je ziet:
Panny pz80 plasma
Logitech z-5500 (presteert best okee, toch voor die prijs)
Xbox 360
Wat je niet ziet:
Antec HTPC met AMD en ATI hardware
Harmony One
Belgacom-doos
Verschrikkelijk meubilair
De verbouwingen:

Zoals op de eerste foto te zien is heb ik sleufjes geslepen voor de achterste surround speakers. Achteraf heb ik best spijt dat ik geen kabels heb getrokken voor 7.1 geluid. Verder is er ook UTP van de serverruimte (eigenlijk gewoon de berging dus) naar de wand getrokken. Natuurlijk zijn er ook wachtbuizen getrokken door de wand. In het nisje links en rechts van de TV heb ik een RGB LEDstrip gestoken die ik bedien via de Harmony. Achter de TV komt een Ambilight kloon, namelijk die van Adalight en wordt aangestuurd via de HTPC. Die heb ik al maar moet aangepast worden aan de nieuwe TV. De verlichting van de kamer (spotjes) wordt bestuurd door een electronische dimmer die ook door IR bestuurd kan worden (Green-I, leuk speelgoed). Gedaan met opstaan om het licht aan of uit te doen
Uiteindelijk is het doel ook dat er geen kabels meer zichtbaar zijn, wat toch wel een opgave is gezien de gigantische kabelrommel wat al die apparatuur met zich meebrengt.
Mijn oude plasma werd vervangen door een 55VT60. Ik heb voor de VT gekozen omdat het design me wel aansprak en deze natuurlijk geen zichtbare omlijsting heeft (wat een verschil met de oude pz80!). Dit is dus een TV die ook prachtig is om naar te kijken als hij af staat. Misschien wat overdreven, maar kom...
Ik laat de fotos voor zich spreken.

Wat je ziet:
Panny 55VT50
Denon X4000
Intel NUC i3
Monitor Audio RX2
Monitor Audio RXC
Monitor Audio RXFX
SVS SB13Ultra
Belgacom doosje
De Xbox zit achter het linkse deurtje omdat ik deze niet in het zicht hoef te hebben om hem op te zetten en te bedienen.
Een paar Sfeerfotos:

Zie hierboven (http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/41977161)Xtr3me4me schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:05:
[...]
Mag ik aan je vragen welke beamer dat is en welk projectie scherm?
Je woont thuis dus je kunt je WEL een dikke beamer veroorloven.playah007 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 13:41:
Ik ben zelf al jarenlang aan het sparen en verzamelen om een goede set voor mezelf te fixen. Helaas woon ik nog thuis en kan ik dus nog geen beamer o.i.d. veroorloven.
Joh, wat ga jij schrikken als je uit huis gaat. haha.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Haha inderdaad, net uit huis maar wil mijn speakers upgraden. Financiële planning is haast noodzakelijk!Bad Brains schreef op maandag 24 maart 2014 @ 20:28:
[...]
Je woont thuis dus je kunt je WEL een dikke beamer veroorloven.
Joh, wat ga jij schrikken als je uit huis gaat. haha.
Kopen kopen kopennnnnnnnnnnnn!
@Mockba, vet gedaan!
[ Voor 3% gewijzigd door RickvN op 24-03-2014 20:56 ]
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
Behoorlijke receiver voor die speakers. Over de streep getrokken door Audyssey XT32?mockba schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:06:
Wat je ziet:
Panny 55VT50
Denon X4000
Intel NUC i3
Monitor Audio RX2
Monitor Audio RXC
Monitor Audio RXFX
SVS SB13Ultra
Belgacom doosje
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Grondig aangepakt en dan kan je het ook echt mooi maken, vooral mooi wegewerkt.
Hmm die led strips is wel leuk speelgoed en geeft zeker een mooie sfeer. Welke led strip heb je gepakt hiervoor? Ben ook nog opzoek naar een degelijke strip die voldoende licht/sfeer geeft.mockba schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:06:
Zoals op de eerste foto te zien is heb ik sleufjes geslepen voor de achterste surround speakers. Achteraf heb ik best spijt dat ik geen kabels heb getrokken voor 7.1 geluid. Verder is er ook UTP van de serverruimte (eigenlijk gewoon de berging dus) naar de wand getrokken. Natuurlijk zijn er ook wachtbuizen getrokken door de wand. In het nisje links en rechts van de TV heb ik een RGB LEDstrip gestoken die ik bedien via de Harmony. Achter de TV komt een Ambilight kloon, namelijk die van Adalight en wordt aangestuurd via de HTPC. Die heb ik al maar moet aangepast worden aan de nieuwe TV. De verlichting van de kamer (spotjes) wordt bestuurd door een electronische dimmer die ook door IR bestuurd kan worden (Green-I, leuk speelgoed). Gedaan met opstaan om het licht aan of uit te doen
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Van welk merk is de kast waar de versterker instaat?lapino schreef op zondag 23 maart 2014 @ 19:53:
Paar extra beeldjes:
Spielerei...
http://www.karat.nu/el-jorge schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:28:
[...]
Van welk merk is de kast waar de versterker instaat?
Klopt, de Audyssey xt32 was bepalend voor de keuze van receiver. Ik kan jammer genoeg niet vergelijken met een non xt32 receiver. Dan had ik beter kunnen inschatten wat dit doet voor de sub en de hele HT ervaring. Maar niet dat ik klaag hoor, het geheel klinkt super! Trouwens, wat extra vermogen kan nooit geen kwaad denk ik danFeaR schreef op maandag 24 maart 2014 @ 21:14:
[...]
Behoorlijke receiver voor die speakers. Over de streep getrokken door Audyssey XT32?
Een eenvoudige China-made RGB ledstrip met een controllertje en afstandbediening. Ik geloof dat ik deze van een inkoopactie heb, het is de 30leds/meter variant. Voldoende om sfeerlicht te creëren...rolandos582 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 22:25:
[...]
Hmm die led strips is wel leuk speelgoed en geeft zeker een mooie sfeer. Welke led strip heb je gepakt hiervoor? Ben ook nog opzoek naar een degelijke strip die voldoende licht/sfeer geeft.
Anyway als er nog mensen zijn die hun thuisbiscoop willen uitbreiden met wat led verlichting, er staat een mooie aanbieding op ibood

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
WAUW! Wij zitten ZO in dezelfde situatie!playah007 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 13:41:
Ik ben zelf al jarenlang aan het sparen en verzamelen om een goede set voor mezelf te fixen. Helaas woon ik nog thuis en kan ik dus nog geen beamer o.i.d. veroorloven. Heb wel aardig wat apparatuur staan voor een kamer van 1 bij 1 meter (bij wijze van spreken).
elke maandag wordt er bij mij thuis filmavond gehouden door "rig".
paar pics:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
"rig"specs:
zelfbouw Pc voor spotify etc via optisch signaal (DAC volgende stap)
marantz SR8002 AV-reciever (9.1 setup voor muziek en source direct voor muziek)
direct setup:
Klipsch WF34
KEF Q5
surround setup:
philips monitor 100
jamo 210 sub
kef Q9c
2 zelfbouw speakers voor ondersteunende warmte bij films (via oom).
verder uiteraard voor muziek een LP-speler!
als iemand nog tips voor me heeft (netfilter staat ook al op verlanglijstje) dan hoor ik ze graag!(:
gr,
Wouter
Ik woon ook thuis in een kamer van zo'n 3x3, tot aan de rand gevuld met stereomeuk!
Nieuwkoop is duurkoop
Vergis je niet in die Monitor Audio's, die profiteren wel van een goede en zware versterker. Die speakertjes kunnen tot 100W RMS aan en zeker de laagweergave gaat flink vooruit als er een goede versterker aan hangt.FeaR schreef op maandag 24 maart 2014 @ 21:14:
[...]
Behoorlijke receiver voor die speakers. Over de streep getrokken door Audyssey XT32?
@mokba
Je hebt het grondig aangepakt en het resultaat mag er zeker wezen! Petje af. En qua speakerkeuze kan ik je niets meer dan gelijk geven
Tipje, stel je center in als large, dat kan hij makkelijk aan en het geluid wordt er doorgaans een stuk beter door.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Beetje flippen, maar ik ga mss verhuizen.Bad Brains schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 10:17:
Na eindelijk een visuele upgrade aan mijn HTPC is dit mijn setup.
Wat je ziet;
Samsung plasma 50" PS50C550(GW1) (2009)
Denon AVR 3805 (2004)
Fronts: Piega L.D.R. 3.0 (1994)
Sub Woofer: Monitor Audio Radius 370 HD (Kersen?)
Uberkeyboard: DX.com
Logitech One
Roomba remote
kleingeld voor de rest van de maand want het geld is op.![]()
Wat je niet ziet:
Center: Monitor Audio Radius 225 HD (zwart)(1x)
Rears: Monitor Audio Radius 90 (licht bruin)
HTPC: Ingebouwd in de kast (kijkers rechts) AMD 3850 / Nvidia GT 640 Silent / 8 GB / 20TB (waarvan 2x 4TB extern / USB)
Alle Monitor Audio is in 2004 2de hands van MP afgekomen voor weinig, vandaar de verschillende kleuren.
[afbeelding]
Moet nog verder geschilderd worden maar ik was het na 10 dagen wel ff zat.
Zie Audiomeubel Topic.
Geloof dat ik er goed aan gedaan heb om het "mobiel" te maken.
Wellicht new pics na verhuizing (als het door gaat)
p.s. Iemand Barneveldse kippen "te geef"?
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Bedankt! Altijd leuk om wat complimentjes te horendeepbass909 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 15:59:
[...]
Vergis je niet in die Monitor Audio's, die profiteren wel van een goede en zware versterker. Die speakertjes kunnen tot 100W RMS aan en zeker de laagweergave gaat flink vooruit als er een goede versterker aan hangt.
@mokba
Je hebt het grondig aangepakt en het resultaat mag er zeker wezen! Petje af. En qua speakerkeuze kan ik je niets meer dan gelijk gevenIk ben zelf al jaren fan van Monitor Audio (heb zelf twee RS8's en een RSLCR staan).
Tipje, stel je center in als large, dat kan hij makkelijk aan en het geluid wordt er doorgaans een stuk beter door.
Vanavond kan ik gaan spelen om alles op te hangen en dan komen de fotootjes z.s.m! =)
2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser
Spannend, ben benieuwd!Web-Brielle schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 11:37:
Oehh.. M'n beamer, scherm en alle kabels enzo komen vandaag binnen!
Vanavond kan ik gaan spelen om alles op te hangen en dan komen de fotootjes z.s.m! =)
Dit zou echt elke installatie helemaal "af" maken.
+1 !
Your Friendly Neighborhood Moderator

Wat je ziet:
- Sony bravia 32" lcd
- 2x Focal 716W
- Denon avr 1910
- Xtrend et 9000 pvr
- Philips bluray
Bij het tv kijken gaat het geluid altijd over de focals. Volume gaat via hdmi-cec, dus het kastje kan ook dicht.
Kan zijn dat het opzich bedrog is, maar het lijkt iig wel zo
My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Ik ben er aan gewend, dus het valt me niet op. Maar het zou inderdaad een paar maatjes groter kunnen.
Ik heb die focals een keer mogen aanhoren bij een hifi winkel hier in de buurt, echt fantastisch. Heerlijk geluid zit daar in.Sjaaky schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 13:25:
Het huis is nu opgeruimd, dus een mooie gelegenheid om mijn opstelling te showen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat je ziet:
- Sony bravia 32" lcd
- 2x Focal 716W
- Denon avr 1910
- Xtrend et 9000 pvr
- Philips bluray
Bij het tv kijken gaat het geluid altijd over de focals. Volume gaat via hdmi-cec, dus het kastje kan ook dicht.
Overigens vind ik die serie Bravia's een van de mooiste die Sony heeft afgeleverd. Kunstwerkjes.
Ik zit hier vol bewondering te genieten van een aantal fantastische home-cinema sets, en geweldige woonkamers.
Ik heb 2 maanden geleden een huis gekocht samen met mijn vriendin. We zijn inmiddels nog volop bezig met de badkamer-verbouwing, dus ik woon er nog niet, maar we zijn wel al bezig met inrichten. De woonkamer is al aardig ver af, maar nu komt mijn probleem. Waar laat ik mijn HiFi set?
Wat heb ik:
- Marantz SR5007
- Dali Zensor 1 - 4x. Gebruikt in opstelling: 2x voor, 2x achter aangezien ik op mijn kamer in het ouderlijke huis geen plaats had voor towers.
- Dali Zensor Vokal
Woonkamer Leeg:

Woonkamer:

TV-Meubel (vanaf bank):

TV-Meubel (close-up):

De TV-Meubel is simpelweg een Ikea kast, dus volledig aanpasbaar. Ik heb (nog) geen subwoofer, maar daar komt dus wel mijn uitdaging: ik wil graag op korte termijn een subwoofer aanschaffen. Ik beschik daarnaast niet over Speaker stands (aangezien ik €100+ een beetje overdreven vind voor een "standaard").
Nu zou ik graag advies willen over het plaatsen van de apparatuur. In het begin kan ik m'n receiver en center speaker natuurlijk gewoon kwijt in de 2 middelste (open) kastjes van het TV-Meubel. Het rechtse kastje (welke nog een keer extra is opgedeeld) heb ik gepland staan voor de PS4 + Wii U, maar deze kan ik natuurlijk zonder problemen ergens anders zetten.
Belangrijkste is dus:
- Waar ga ik mijn 2 Zensor 1 front-speakers plaatsen? Ga ik de 2 speakers gewoon op mijn TV meubel zetten of ophangen?
- Waar laat ik mijn 2 Zensor 1 rear-speakers? Het pad achter de bank is het pad naar de tuindeur. Ophangen kan, maar dan zou het op het foto-behang moeten, en ik ben bang dat de Zensors nogal lomp "uit het niets" komen op de muur, en nogal uitsteken.
- Waar ga ik een toekomstige Subwoofer laten. Kan dit in het TV meubel?
PS: Het rode vlekje is een defect aan m'n telefoon. Ik ben dus geen seriemoordernaar of iets
[ Voor 3% gewijzigd door EricNL op 07-04-2014 10:45 ]
My PC Steam Profile PSN: AfcaEricNL
Ben wel benieuwd naar wat het verder gaat worden
Het lijkt op de foto's iets kleiner dan het daadwerkelijk is, mede ook omdat één van de foto's is genomen met de deur wagenwijd open. Nee, het is geen gigantische woonkamer, maar gewoon "redelijk". Ik moet wel zeggen, de bank die je ziet staan mag gerust "groot" genoemd worden.Jolke schreef op maandag 07 april 2014 @ 11:38:
@EricNL: woonkamer leeg en de foto erna, woonkamer vol? Ziet er niet groot uit, of is dit in een hoek?
Ben wel benieuwd naar wat het verder gaat worden
Even uit m'n hoofd is de woonkamer zo'n 4 bij 5 (misschien 4 bij 4,5) en er zitten een open keuken aan vast.
binnenkort komen er foto's, maar eerst wil ik mijn speakers nog ophangen (rears)
setje:
De welbekende IBOOD set bestaande uit:
Jamo S426 frontspeakers
Jamo S420 Center
Jamo S420 Surroundspeakers
Receiver: Denon X2000
TV: Philips 46pfl4908h/12
Smart: Android Stick (CX-919)
Komt nog: Synology Nas
nu even de vraag: wilde de surroundspeakers graag ophangen, en kwam op een leuk setje. Echter in de handleiding zie ik dat ik 4 schroeven in de speakers moet boren.... kan dat zomaar?
(zie: http://www.muurbeugel.nl/upload_tmp/BT1B.pdf)
en ze moeten ongeveer op/iets boven oorhoogte?
Ok, vertekend beeld met de foto plus een grote bank (wat ik niet zou zeggen van dit model). 20m2 is inderdaad redelijk standaard.EricNL schreef op maandag 07 april 2014 @ 11:41:
[...]
Het lijkt op de foto's iets kleiner dan het daadwerkelijk is, mede ook omdat één van de foto's is genomen met de deur wagenwijd open. Nee, het is geen gigantische woonkamer, maar gewoon "redelijk". Ik moet wel zeggen, de bank die je ziet staan mag gerust "groot" genoemd worden.
Even uit m'n hoofd is de woonkamer zo'n 4 bij 5 (misschien 4 bij 4,5) en er zitten een open keuken aan vast.
Nee! Je moet even uitzoeken of er aan de binnenkant van de speaker niets tegen de achterkant aan zit. Denkt aan het filter of kabels die er langs lopen. Mocht je onverhoopt door het hout heen schroeven dan sloop je je speakertje. Lijkt me eeuwig zonde!Waah schreef op maandag 07 april 2014 @ 13:03:
nu even de vraag: wilde de surroundspeakers graag ophangen, en kwam op een leuk setje. Echter in de handleiding zie ik dat ik 4 schroeven in de speakers moet boren.... kan dat zomaar?
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
zoiets dacht ik al XD ga ik wel ff kijken of het kan, en anders een andere beugel. De speaker heeft een standaard ophanghaakje, dus er is wel rekening mee gehouden. sneup ik nog ff door. foto's volgen snel!lj_tree schreef op maandag 07 april 2014 @ 13:29:
[...]
Nee! Je moet even uitzoeken of er aan de binnenkant van de speaker niets tegen de achterkant aan zit. Denkt aan het filter of kabels die er langs lopen. Mocht je onverhoopt door het hout heen schroeven dan sloop je je speakertje. Lijkt me eeuwig zonde!

110" gewoon op de muur, ziet er prima uit. Niet zo goed als de woonkamer maar meer dan genoeg om relaxed een filmpje te kijken op een luie zondag. MHL vanaf de telefoon, gepaired aan een 40W bluetooth speaker onder het scherm en relaxen maar.
Ik heb de ruimte voor een beamer wel, maar ophangen wordt hem niet.
Muur in de woonkamer waar de TV staat: zijraam van 60 bij 120 hoog. Gaat dus door een scherm geeen schijnen.TV staat er zelfs al een klein beetje voor - kan die ook niet ophangen. Achterwand gebruiken is vanwege kasten, barok-achtig behang en 5.1 opstelling geen optie.
Muur in de slaapkamer tegenover het bed: raam van 60 breed over de gehele hoogte. Gaat hem ook niet worden dus.
* The Eagle dus blij met zijn 47" LED TV, maar groter is beter dus toch jaloers
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Waar een wil is is een weg
Is je foto van je beamer zo verzadigd of is dat de beamer zelf?Sick Nick schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:00:
Na de beamer in de woonkamer een beetje gewend te zijn valt de tv in slaapkamer toch een beetje klein uit, dus hup daar ook een beamer
[afbeelding]
110" gewoon op de muur, ziet er prima uit. Niet zo goed als de woonkamer maar meer dan genoeg om relaxed een filmpje te kijken op een luie zondag. MHL vanaf de telefoon, gepaired aan een 40W bluetooth speaker onder het scherm en relaxen maar.
Of in mijn geval, waar een wil is is een WAF
/notapproved enzo
als ik jou speakers + woonkamer had, dan had ik een meubel geregeld(/eraan geplakt of weet ik wat) zodat je net zo'n meubel hebtt als nu alleen dat de linker kant helemaal doorloopt tot aan de muur, dan zou ik vervolgens op stukken natuursteen + spikes je speakers op die meubel plaatsenEricNL @ 10:42:
Belangrijkste is dus:
- Waar ga ik mijn 2 Zensor 1 front-speakers plaatsen? Ga ik de 2 speakers gewoon op mijn TV meubel zetten of ophangen?
ik zou deze dan wél op standaards zetten, mooi zelf bouwen, ik werk bij een Karwei waar de allemaal van dat stijger matteriaal hebt, daar zou je iets mee kunnen, of je zou een soort legplanken op de muur moeten maken, zet je er een paar leuke hebbedingetjes naast, ziet het er meteen een stuk minder ''in your face'' uit.EricNL @ 10:42:
- Waar laat ik mijn 2 Zensor 1 rear-speakers? Het pad achter de bank is het pad naar de tuindeur. Ophangen kan, maar dan zou het op het foto-behang moeten, en ik ben bang dat de Zensors nogal lomp "uit het niets" komen op de muur, en nogal uitsteken.
dat hangt af van de subwoofer, ik zou er een uitkiezen met alle units en eventueel basspoorten naar de voorkant en 'm in de kast maken, als je 't helemaal strak wilt hebben zaag je een gat ik het kastdeurtje en doe je die stofferen.
je hebt misschien wel gemerkt dat ik een meubelmakers MBO doe, maar het zal je verbazen wat je allemaal met alléén een bouwmarkt en een accuboor kan doen.
Nieuwkoop is duurkoop
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Wat je ziet:
2x Jamo S606 Fronts
1x Yamaha YST-SW012 Subwoofer
1x Infinity CC-2 Center Speaker
1x Onkyo TX-SR313 Surround Receiver
1x Acer P1500 DLP Beamer
1x Elite Screens M84NWH 84"
1x Custom HTPC
1x UPC Media Box
1x Robotstofzuiger
What not to see:
2x Denon SC-F107 Surround
En al het overige wat bij de pc/server staat
Foto's schermpje omhoog:

Foto's schermpje omlaag

En het beamertje wat hangt

Extra Info:
- Ja, de kabels lopen nog niet netjes achter de muur maar langs de muur. Dit wordt nog gedaan
- Ja, de beamer wordt naar beneden "gedrukt" door een stukje schuim. Verkeerde beugel voor het mooie besteld..
- Helaas maar 84", dit aangezien het kastje 1,80m is en het scherm wilde we precies in het midden zonder uitstekende delen. Moest ook op de muur kunnen.
Mega blij mee, elke avond als het donker wordt (nog geen verduisterende gordijnen) direct de beamer aan!
sjiek hoor! zo'n beamer + scherm!
het lijkt alleen allemaal een beetje in een hoek geveegd te zijn, waarom spreid je het niet een beetje?
(kan aan mij liggen hoor, ik kan niet de hele kamer zien
Nieuwkoop is duurkoop
Top, bedankt voor jouw tips! Ik was altijd bang dat een subwoofer in een TV-meubel niet kon vanwege trillingen, en vanwege kwaliteits-verlies van het geluid.
Heb je wellicht nog een suggestie voor een "leuke" subwoofer? €700+ gaat wel buiten m'n budget.
Danku dankuklaasje11 schreef op maandag 07 april 2014 @ 20:29:
@Web-Brielle
sjiek hoor! zo'n beamer + scherm!
het lijkt alleen allemaal een beetje in een hoek geveegd te zijn, waarom spreid je het niet een beetje?
(kan aan mij liggen hoor, ik kan niet de hele kamer zien)
MerciJolke schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 09:35:
Mooie beamer, Web-brielle. Netjes opgelost, met die muur erachter voor als het scherm weg is.
Ik denk dat jij je setje wat beter kan laten klinken door de speakers toch wat ruimer te zetten. Zeker de rechter speaker zo dicht bij de muur dat zal niet veel goeds doen. Het zal misschien niet verkeerd klinken momenteel maar het is zonde om niet het uiterste uit je speakers te halen.Web-Brielle schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:36:
[...]
Danku dankuWe hebben toen der tijd gekozen om de "muur" in de hoek te maken. Daardoor ook alles in een "hoekje" gestopt ja (bewuste keuze).
[...]
MerciOok echt mega blij mee!
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Ik weet het ja, ben er helaas ook niet echt blij mee..Masterkale1 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:44:
[...]
Ik denk dat jij je setje wat beter kan laten klinken door de speakers toch wat ruimer te zetten. Zeker de rechter speaker zo dicht bij de muur dat zal niet veel goeds doen. Het zal misschien niet verkeerd klinken momenteel maar het is zonde om niet het uiterste uit je speakers te halen.
Dan zal ik het rechter kastje eraf moeten halen (zijn delen).
Nadeel is dat de WAF dan weg is (is niet meet synchroon)..
Ga het wel doen als ze een keer s'avonds aan het werk is, al is met maar om zelf te kijken hoe het uberhaubt staat
Nette setup!!Sjaaky schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 13:25:
Het huis is nu opgeruimd, dus een mooie gelegenheid om mijn opstelling te showen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat je ziet:
- Sony bravia 32" lcd
- 2x Focal 716W
- Denon avr 1910
- Xtrend et 9000 pvr
- Philips bluray
En veel bezoekers gehad zaterdag?
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Verder weinig aangepast aan de set, afgezien van de "extra" center die wel in het kastje past. Wat we allemaal zien zijn vooral veel luidsprekers van Definitive Technology en een Onkyo receiver. Wat we allemaal niet zien staat in het kastje achter de deurtjes, namelijk drie NAD eindversterkers. Wat we ook niet zien, zelfs niet in de reflecties van de TV is de subwoofer, een BK Monolith Plus.
Ik ben nog altijd super blij met het resultaat en de ervaring bij films. Op het to-do lijstje staan nog een aantal zaken, namelijk verbeteringen doorvoeren wat betreft akoestiek, andere rears en een bijpassende Onkyo BR-speler. Vraag is alleen hoelang de Onkyo receiver nog blijft aangezien ik ook wel interesse heb in de Denon X4000, puur vanwege de mooiere interface en AirPlay.
Eens, maar er staan nogal wat spulletjes verstopt achter de TV. Heb het wel overwogen, maar dan moet er echt een ander meubel komen, een stuk lager, maar wel zodat m'n consoles er ook in passen. Er ligt ook nog een tweede center achter de TV, daar zijn alleen de woofers van aangesloten en dat wil ik ook graag behouden omdat dat onverwacht goed aansluit bij de bi-polaire opzet van de andere luidsprekers.Mektheb schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:42:
Mooie set hoor, Naar mijn mening schreeuwt hij om een muur beugel
Dus dat zat er even niet in.
[ Voor 5% gewijzigd door ConZito op 08-04-2014 21:47 ]
Ik heb ook de bekende Ibood set en heb mijn speakers op steunen staan van Vogels. Tis wel een beetje iel om te zien maar moest toch wat.Waah schreef op maandag 07 april 2014 @ 13:03:
heb mijn audiosetje nu ook bijna compleet. mist nog een sub, maar ga eerst testen of ik die echt mis...
binnenkort komen er foto's, maar eerst wil ik mijn speakers nog ophangen (rears)
setje:
De welbekende IBOOD set bestaande uit:
Jamo S426 frontspeakers
Jamo S420 Center
Jamo S420 Surroundspeakers
Receiver: Denon X2000
TV: Philips 46pfl4908h/12
Smart: Android Stick (CX-919)
Komt nog: Synology Nas
Ik heb in het standaard ophang oog een schroef M5 of M6 gedaan, dus met de kop van de schroef aan de binnenkant, en aan de buitenkant een moer op gedraaid en die stevig vast gezet.
Die schroef heb ik dan weer vastgezet aan de beugel die op de steun zit. Het zit vast genoeg om met die ene schroef zelfs de speaker voorover te kantelen.
Als je in de steunen die je hierboven in de link hebt laten zien,in het bovenste stuk naast het orginele gat een gaatje kan boren zit de speaker ook nog netjes in het midden.
Misschien lukt dat zo.
Naast mijn full time baan, en 1 dagje school (BBL), heb ik sinds een jaar 2 webhops, sinds kort heb ik hiervoor een kantoor geopend, om de lege ruimte wat op te vullen heb ik maar besloten om hier een kleine home cinema van te maken:

(nog) niet op de foto, maar net aangeschaft: Samsung HW-F355 soundbar.

Wat je ziet op de foto:
- Hoekbank, via marktplaats op de "kop" kunnen tikken.
- Mini beamer uit china, omgerekend 340 euro, met HDMI aansluiting, 1080P.
- Mac book air 8/128
Opzich een fijne werkruimte, en gelijk de mogelijkheid om even te ontspannen.
Deze is met led.engelbertus schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:08:
niet slecht voor een minim beamer als je het mij vraagt. is dat met led? laser? of een "normale"lamp?
Ik had zo snel geen andere foto, maar zal hem binnenkort even aanpassen!
Pun intended? Dit is juist het topic hiervoorwouterh93 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 09:31:
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar toch wil ik mijn mini home cinema ook even laten zien.
Of ging het juist om de reklame?
Het is geen home, maar office cinema haha.Jolke schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:45:
[...]
Pun intended? Dit is juist het topic hiervoor
Of ging het juist om de reklame?
Nee het ging niet om de reclame, deze foto gaat nog aangepast worden!
Oneens, als je de TV te dicht op de muur plaatst zal het lijken alsof de boxen nog veel verder naar voren staan. In geval van WAF betekend dat boxen naar achteren en minder geluidMektheb schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:42:
Mooie set hoor, Naar mijn mening schreeuwt hij om een muur beugel
Dat vindt ik persoonlijk juist mooier, dat de speakers voor het meubel staan. en niet gelijk met het meubel / tv.Bierdopje120 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 12:01:
[...]
Oneens, als je de TV te dicht op de muur plaatst zal het lijken alsof de boxen nog veel verder naar voren staan. In geval van WAF betekend dat boxen naar achteren en minder geluid
En min WAF thuis ook
Ik heb het liefst als de speakers gedraaid zijn naar de luisterplek om de speaker met de zijde aan de kant van het meubel op de hoogte van het meubel te zetten. Zodoende gaat het meubel meer over naar de speaker en staan ze er ook niet helemaal voor.
[ Voor 77% gewijzigd door Bierdopje120 op 09-04-2014 12:06 ]
Nice! Kan je een linkje posten met waar je 'm precies gekocht hebt?
Nieuwkoop is duurkoop

Wat zie je:
- Marantz NA7004 tuner / netwerk speler (gebruik ik ook als D/A converter
- Marantz UD5005 Blue ray / DVD speler
- Marantz PM7004 Stereo versterker
- 2 x RX6 zuilen van Monitor Audio
- 1 x RXW-12 Subwoofer
- TV: Philips Cineos 37PFL9732D met Ambilight
Verder (niet zichtbaar)
- Apple Mac Mini 2012 model (Met PLEX media interface) Optisch aangesloten via de NA7004
- Apple Time Capsule 2 TB
- Apple I-Pad 2
- Galaxy Tab 2
- PS3
- Zelfbouw (game) PC in de woonkamer
- Gamezolder (xbox + ps aangesloten op een beamer (oude beestjes) :-) Lekker retro
Wat is er veranderd:
- PS4 erbij
- Logitech Harmony erin
- Gordijnen zijn na de vorige keer binnen gekomen en opgehangen
- Keuken geupgrade (maar niet relevant)
- Loungestoel om lekker in het zonnetje (met een biertje / wijntje) van muziek te genieten :-)
Wat staat er in de planning: 37" TV upgrade naar 46" of groter (denk de 8008 versie, wil ambilight behouden) + aansluiten van de Philips HUE lampen die ik heb liggen.
Tevens zijn we van plan om een strakke gesloten gashaard in het hoekje van de subwoofer te plaatsen. Deze zal dus ergens anders komen te staan.

Super cool office cinema, zou ik 100% ook doen. Super!
Even wezen spieken op je site, in WordPress?
enne, volgens mij is muurstickers 1 woord of niet? haha
Mag ik vragen waar je die beamer vandaan hebt?
Verwijderd
En whiskeystenen?Pjotr22 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 19:25:
[...]
Super cool office cinema, zou ik 100% ook doen. Super!
Even wezen spieken op je site, in WordPress?
enne, volgens mij is muurstickers 1 woord of niet? haha
Mag ik vragen waar je die beamer vandaan hebt?
Vorig jaar een huis gekocht en hadden een kamer over deze dus gelijk geconfisqueerd
We hebben er niet een didicated kamer van gemaakt daar wij ook wat spelletjes hebben welke ergens neer gezet moeten worden.
We hadden eerst bioscoop stoelen maar inmiddels staat er ook een bank van ikea.
De hardware is vrij simpel
Xbox 360
Xbox classic
Wii
HTPC
Nas met 4x 2tb in de meterkast
Onkyo TX-SR309 met Sony boxjes erop.
3M DMS 700
en dan nu het showen.

het beeld is 1,65 hoog bij 2,45 breed
bedoel je voor het uitzicht van new york?RickvN schreef op donderdag 10 april 2014 @ 20:07:
Altijd vet die dedicated rooms!
Maar tbh, waarom die kast daar aan die kant, had m aan de kant gezet waar je de hoek hebt. Ziet er nu ongelukkig uit, wat het waarschijnlijk niet is?
Is je soundbar het enige voor geluid? Benieuwd naar je ervaring met een soundbar.
kwam toevallig zo uit, staat op zich ook prima voor ons doel.
De "soundbar" welke je ziet liggen is alleen de front speaker, de rest staat her en der verspreid om een 5.1 te creëren.
Die bioscoopstoelen moeten eigenlijk nog weg maar mag niet van de baas, we zitten er ook nooit meer op... en spelletjes is leukJolke schreef op donderdag 10 april 2014 @ 20:42:
@Geckoo, ik zie bioscoop stoelen staan, maar haaks op het beeld... slecht voor je nek
Verder gaaf gedaan. En zo te zien ook een spelletje fanaat
[ Voor 35% gewijzigd door Geckoo op 11-04-2014 09:27 . Reden: plaatjes waren "vrij" groot... ]
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Maar tbh, waarom die kast daar aan die kant, had m aan de kant gezet waar je de hoek hebt. Ziet er nu ongelukkig uit, wat het waarschijnlijk niet is?
Is je soundbar het enige voor geluid? Benieuwd naar je ervaring met een soundbar.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
Verder gaaf gedaan. En zo te zien ook een spelletje fanaat
- Beamer opgehangen
- Electrisch scherm opgehangen
- TV van zijn voet, aan een beugel op de muur
- center uit het kastje, en op het kastje
de foto's:

Voor nu wel even klaar met nieuwe spullen kopen, nu eerst maar eens lekker genieten van wat goeie films
Edit, spullenlijstje:
- Jamo S608 speakerset (incl rears, niet op de foto)
- Jamo Sub360
- Denon X-1000 Reciever
- PS4
- 102" electrisch scherm
- Philips 42" Ambilight TV
- BenQ W1070 beamer (FullHD + 3D)
- Zotax Zbox minipc voor XBMC (verstopt in kastje, met IR reciever naast de centerspeaker)
- Logitech Harmony om alles te bedienen
Wellicht dat ik mijn PS3 ook nog naar de woonkamer haal, omdat de PS4 (nog) geen 3D films ondersteund.
[ Voor 28% gewijzigd door GeleFles op 11-04-2014 14:29 ]
Zijn je gordijnen dik genoeg voor invallend licht van de zijkant?
Misschien voor als ik wat muziek aanzet bijvoorbeeld, of wat 'gewone' tv ga kijken. (wat ik bijna niet doe)
Qua invallend licht moet ik het nog even bekijken, savonds staat de zon de andere kant op, het licht valt wel door de ramen naar binnen, maar dan van het scherm af. Ik heb dus nooit het licht direct op het scherm.
Mocht het toch vervelend worden, dan ga ik eens kijken of ik het met (rol)gordijnen wat donkerder kan maken.
Ik ga vanavond jouw foto's aan mijn vrouw laten zien, heb een tijdje terug al een vlammetje aangestoken met het idee een beamer / scherm aan te schaffen. Ze wil zelf een grotere TV. Eens kijken of ik het vlammetje kan laten groeien tot een vuurtje!
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
42 inch is ook aardig kleinJolke schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 15:00:
Als dat scherm omhoog is, die TV ineens wel heel erg klein
Zijn je gordijnen dik genoeg voor invallend licht van de zijkant?
Nou succes dan maar... bij mij is het (weer) niet gelukt...AllSeeyinEye schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 16:09:
Holy crap, en dan is die TV al een maat groter dan de mijne (die is dus 40")!
Ik ga vanavond jouw foto's aan mijn vrouw laten zien, heb een tijdje terug al een vlammetje aangestoken met het idee een beamer / scherm aan te schaffen. Ze wil zelf een grotere TV. Eens kijken of ik het vlammetje kan laten groeien tot een vuurtje!
Verwijderd
Jammer hoor. Mijn vriendin vond het eerst ook maar onzin, maar na een tijdje was ze het met me eens dat het toch wel een dimensie toevoegt aan films en nu wil ze zelfs niet meer zonder. Als we nu bij anderen een film kijken is de reactie van haar toch vaak: "wat een klein scherm zo!".Jolke schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 20:49:
[...]
Nou succes dan maar... bij mij is het (weer) niet gelukt...
Dus bottomline is dat je het denk ik moet ervaren om er de meerwaarde in te zien als vrouwmens.
Ik zal binnenkort ook weer eens een paar foto's plaatsen.
Super strak!RonnieB82 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:49:
Even een flinke update in mijn huiskamer!
Een deze dagen ga ik mijn beamer een vaste plek geven, maar weet niet goed hoe aan te sluiten, met hdmi kabel of draadloos. Hoe heb jij dat gedaan, welk materiaal en hoe tevreden ben je?
Heb een (goeie!) HDMI 1.4 kabel van 10 meter gekocht, en wat plakgootjes van de karwei.
Even een uurtje bezig om de plakgootjes op maat te maken, maar dat stelt niet zoveel voor.
Draadloos heb ik eigenlijk niet naar gekeken, zal wel een hoop kosten, en weet niet hoe dat gaat ivm vertraging bij gamen.
De plakstrip tegen het plafond was ik van plan om met een paar schroeven vast te maken, maar deze zit nu met alleen de plakstrip vast, en lijkt heel erg stevig te zitten.. Hopelijk blijft dat zo
[ Voor 20% gewijzigd door GeleFles op 12-04-2014 12:10 ]
Verwijderd
Mijn vorige set in 2009:

TV: Philips 42 PFL 9803H
Versterker: Denon AVR 1910 (tussentijds vervangen door Yamaha RX-V 1900)
Blu Ray: Denon (weet type niet meer)
Mediaplayer: HDX 1000 (tussentijds vervangen door Popcorn Hour A210)
Speakers: B&W MT-20 5.1 (tussentijds frontspeakers vervangen voor Canton Chrono 507.2)
PC: Acer
Mijn huidige set in 2014:

TV: Philips 42 PFL 9803H
Versterker: Nad C356BEE Dac
CD Speler: Nad C545BEE
Blu Ray: Yamaha BD-S671
Mediaplayer: Popcorn Hour A300
Speakers: Kef R500
Speakerkabels: Kimber Kable 8PR
PC: Acer
Tablet: Ipad Air
Nas: Synology DS214 (2x3TB)
In de tussentijd verhuisd. Helaas door indeling woonkamer, is de afstand tussen speakers niet optimaal. Desondanks is het geluid voor muziek enorm verbeterd tov. mijn vorige set. Ik kijk weinig films, waardoor ik surround ook niet mis.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Verwijderd
De front en center speaker + sub van de philips HTR-8800 zijn vervangen door zelfbouw speakers. De sub heb ik weg gehaald aangezien de frontspeakers aan de zijkant een 10inch subwoofer hebben. De ikea kastjes zijn van achterkant veranderd, en wat compacter geworden.
In geluid ben ik er fors vooruit op gegaan. Wel heb ik nog wat moeite met het actief filteren van de speakers, vooral het laag is een uitdaging. Ik vind het eindplaatje er echter nog niet uit zien. Dus ik denk er aan om een voorzetwand te maken met daaraan de ikea kasten en tv.
Ze kunnen nu niet aan de muur omdat ik zelfs in de ikea kasten nog 5 tot 10 cm te kort kom aan de achterkant. Ik hoop dit met de voorzetwand op te lossen.
Ook zit ik sterk te twijfelen over de aanschaf van een beamer, vooral het netjes wegwerken is hierbij een lastig iets.
Lijst met apparatuur:
Tv: Samsung UE55ES6530
Receiver: Philips AVR 9900
Front speakers: Zelfbouw 3-weg actief. (Vifa xt25, Vifa XG18, Peerless xls-10)
Center speaker: Zelfbouw 2-weg actief (Hypex AS2.100, Vifa xt25, Vifa XG18)
Surround speakers: Zuilen Philips HTR-9900
Bronnen: Sony BDP-S490, Sonos Connect, Zelfbouw XBMC HTPC.
Meubel: Ikea Besta
Versterking: 2x 4 kanaals zelfbouw LM4780 versterker.
DSP: Zelfbouw 8 kanaals MiniDSP2x8.
Voor: http://gathering.tweakers...message/40996456#40996456
Nu:

[ Voor 4% gewijzigd door Cobaltjeh op 13-04-2014 14:20 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
- Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier.
Voor kleine audio gerelateerde vragen kan je terecht in Het Kleine Vragen Topic. Voor aankoopadvies graag een topic openen in Consumentenelektronica Aankoopadvies - Het is niet nodig om een hele post te quoten als je zelf maar één of twee regels te posten hebt. Knip in dat geval de essentie uit de quote en post die.
- Let ook op de grootte van de foto's wanneer je deze post: de banner rond te grote foto's met betrekking tot het thumbnails maken staat er niet voor niets! Te grote foto's worden en/of van een trage host worden getrashed.
- Voor audiomeubels en Hifi Racks verwijzen we graag door naar Het grote Audiomeubel topic!
- Akoestische aanpassingen, -verbeteringen, et cetera mogen in Het grote akoestiek topic