Hallo Tweakers,
Laten we beginnen met de oude situatie
TV Meubel gevuld :
Banken:
Er is inmiddels het een en ander veranderd, en bij deze daarom even weer een update van mijn kant:
-
Nieuwe banken
De oude Ikea banken waren echt heel erg versleten, lang gekeken naar een hoekbank maar omdat er zo'n rare ronding in onze woonkamer zit kon dat niet goed. Daarom maar weer gekozen voor twee & 3 zits combi, meeste zitruimte. Enige nadeel is dat de onderste laag-woofer van m'n speaker voor de helft beperkt word door de plaatsing van de bank (eerst was het erger) compromis dus. Overigens nauwelijks nadelig op de geluidkwaliteit. Dat we geen grotere huiskamer hebben & de speakers niet verder uit elkaar kunnen is wat meer beperkend, komt vanzelf !
-
Nieuwe versterkers
Ik was al een tijdje aan het rondsnuffelen naar een andere versterker. Mijn speakers hebben flink wat vermogen nodig om goed uit de verf te komen en een upgrade leek me daarom wel handig. Omdat ik een dac heb met voorversterker, leek het mij ook niet nodig meer om een geïntegreerde stereo versterker te kopen omdat je dan het signaal nog een keer onnodig versterkt. Ik heb maar 1 bron (HTPC) dus het is verder ook niet nodig.
Daarnaast ; eindversterkers zijn cool, doen precies wat ze moeten en leveren daarom een flinke ‘bang-for-buck;. Mijn Denon PMA-1060 is dus in de verkoop gegaan (
v&a) en we zijn begonnen met winkelen.
Via Marktplaats ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij Marantz monoblokken (MA500), omdat ik van de warme klant van Marantz versterkers hou, en deze blokken flink wat vermogen leveren (125watt@8ohm) wilde ik ze graag proberen. Omdat de verkoper 2 straten van mij weg bleek te wonen kon dat proberen dus prima en kwam hij ze langsbrengen. Aangesloten & 15 minuten laten inspelen (het blijft mosfet) onder het genot van een bakje koffie.
Wat bleek?; veel meer & mooier laag (speakers hoefden achter niet meer gedempt te worden vanwege bonkerige bastonen), het mid was flink warmer, minder kil, en het hoog was doffer geworden. Ai, dat was natuurlijk niet helemaal de verwachting. De Denon was wat té analytisch in het scherp, maar de Marantz klonk niet echt fijn. Nou bleek meneer de marktplaats toevallig (kuch kuch) ook nog een Rotel stereo-eindversterker in de auto te hebben liggen die hij thuis gebruikt voor z;n hoog (hij had er 2 gekocht om te bridgen, maar 1 bleek genoeg), van 2x70 watt ; Of wij die wilden proberen?
Nou, ik had nog niet echt ervaring met bi-amping, maar met twee verschillende versterkers (met hetzelfde output niveau) leek me dat wel ontzettend mooi om eens te proberen. Dus; bridges tussen m;n speakers weg en maar eens proberen. De Rotel was flink helderder in het hoog, maar niet scherp of onprettig, en dat was eigenlijk precies goed. Interessant genoeg was het eigenlijk een uitstekende combinatie. Ik had mijn broer die dag uitgenodigd om ook te komen luisteren, wat mij erg handig leek voor de ‘sceptische blik; op zaken, en die was ook aanzienlijk verrast.
Dus, een heerlijke combinatie. Maargoed, ik wou toch het een en ander even dubbel checken voordat ik een verhaaste aankoop deed. De volgende dingen hebben we getest :
Combi Marantz & Denon: IPV Rotel voor het hoog, mijn Denon op het hoog gezet. Resultaat: De Denon was weer té analytisch, het was te scherp en niet plezierig.
De Rotel op het hoog & laag gezet (om te proberen): Hoog was mooi, mid was okay en het laag was bijzonder waardeloos. Veel te weinig vermogen (uiteraard), zompige bass en de speakers kwamen niet los.
Vervolgens de Marantz weer op het hoog & laag gezet ; ja; er mist iets; Rotel weer op het hoog gezet en tadaa ; perfect.
In totaal rustig 3-4 uur wezen luisteren, zeer leuk om een middag mee te verkloten
Dus- uiteindelijk de Rotel eindversterker en de Marantz versterker gekocht! Inmiddels 1.5 week later en het is nog steeds geweldig!
-
Nieuwe speakerkabels i.v.m. bi-amping
Ik kon (via-via) goedkoop aan een mooie bi-amping kabel komen. Daar dit naar mijn mening puur voor de looks is vond ik het wel een leuke extra

Maakte qua geluid geen flikker uit. Dus ik heb nu custom-made speaker kabels die er zeer nice uitzien.
-
Speakerkabels voorzien van bananenpluggen
Voor het gemak & voor de looks een setjes bananenpluggen gemonteerd (bovenste ben ik nog niet blij mee, die passen niet echt goed en worden vervangen door het onderste type volgende week).
-
Aanpassingen aan TV meubel
Het kastje heb ik aangepast omdat hij niet diep genoeg was voor de nieuwe versterkers. Die zijn namelijk flink lang (de marantz blokken) en vrij dun. Door een stukje van de achterplaat af te halen blokkeert hier niks meer. Dit had ik al veel langer willen doen omdat er nu veel meer lucht bij kan voor koeling.
-
Kabels weggewerkt
Naast de tv hing een hdmi-kabel schuin in de tv, en er was een stroomkabel, door bij DealExtreme een haakse hdmi plug te kopen voor €1,- en dit vervolgens netjes samen te voegen met de stroomkabel ziet het er weer keurig uit
Wat zie je ?
Speakers: B&W CDM 7NT
Versterker Mid/Laag: 2x Marants MA500 (
specs)
Versterker Hoog: Rotel rb-06 (
specs)
Bron: HTPC: Atom bordje met ION chipset - geen disks ; alles vanaf de NAS, geruisloos , draait OpenElec
DAC / Vooversterker: Tascam US-100
TV: Toshiba Regza 42 inch 1080p
Kabels: Custom made 4x 2.5mm2 bi-wire kabel met banaanpluggen
Afstandsbediening: Logitech Harmony 555
Tablet & Beheer library/download/remote: Asus Nexus 7
Wat zie je niet?
Thuis server: HP Microserver N40L (4x3TB, 1x2TB backup) > Bron van de HTPC voor films, series, muziek. Sickbeard, Couchpotatoe, Transmission, etc.
Remote: XBMC Commander / Airplay devices (iPhone 4)
En dan kunnen we als laatste zeggen: We hebben de foto's nog!
Ze zijn
Klikbaar!
Overzicht:
Zij-aanzicht:
Inhoud tv meubel met deurtjes open
Speaker
Voor-aanzicht (Thanks voor de Pink Floyd tip, zeer nice)
Achterkant speaker, nieuwe kabel
Hoor graag wat jullie er zo van vinden