Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 48 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 100 Laatste
Acties:
  • 2.656.858 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hardware-lover schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:27:
[...]

Zou je misschien eens een foto van de zijkant willen maken hoe dat er dan uitziet?
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/ibl56psht/20130624_203159.jpg

Dit heeft ie gister al geplaatst.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2013 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:30:
[...]

Dat heeft ie een pagina terug al geplaatst..
Hij heeft nu een keurige kabelgoot geplaatst en was benieuwd hoe het er nu uit zou zijn?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

hardware-lover schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:27:
[...]

Zou je misschien eens een foto van de zijkant willen maken hoe dat er dan uitziet?

I.p.v. leds tegen de achterkant van je speakers zou ik eens iets proberen met leds tegen de achterzijde van je TV aan. Bij onze gezinsleden is het vrijwel standaard om dat bij iedere TV te doen en ik heb nog niemand gesproken die het effect van die leds niet mooi vond, het geeft nog een extra dimensie aan het kijken en licht achter de TV geeft ook wat rust. Het kan variëren van een paar simpele plakstrips (Revoltec heeft er een stel met A.B.) tot een Ambilight kloon, maar dat laatste werkt meestal alleen via een PC.

Filmpje
[video]
Ik zat al te kijken ervoor, maar nu ik eindelijk alle kabels heb weggewerkt, komen er weer nieuwe kabels erbij. Niet dat ik dit niet kan weg werken maar mijn broer heeft ook een tv met ambilight alleen op den duur heeft hij het maar uitgezet omdat het juist meer ging storen bij tv kijken.

Nu heb ik geen witte achterwand dus denk dat het effect wel een stuk minder word plus het staat ook 35cm van de muur af. Belichting zal dan als een felle lamp over de hele muur beschenen worden. Denk dat ik dan net zo goed zo'n Philips living colors op de tv meubel plaatsen.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

hardware-lover schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:32:
[...]

Hij heeft nu een keurige kabelgoot geplaatst en was benieuwd hoe het er nu uit zou zijn?
Staat 1 pagina terug: Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:14
Moet zeggen het er erg apart uit vind zien, ik zou het zelf nooit zo doen, maar daar is dit topic ook voor voor het showen en het bespreken van :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Er zal wel iets mis zijn met met beeldscherm want ik zie de foto, van de zijkant genomen mét kabelgoot (dat was mijn vraag namelijk), niet staan, maar het is goed zo :)

Ik zou zelf bij deze opstelling een stopcontact achter de TV geplaatst hebben. Dat kan altijd nog handig zijn mocht je daar later nog een lampje, mini-pc-tje of wat dan ook wat 230V nodig mocht hebben, willen plaatsen.

Ach, ieder heeft zo zijn eigen wensen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

hardware-lover schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:44:
[...]

Er zal wel iets mis zijn met met beeldscherm want ik zie de foto, van de zijkant genomen mét kabelgoot (dat was mijn vraag namelijk), niet staan, maar het is goed zo :)

Ik zou zelf bij deze opstelling een stopcontact achter de TV geplaatst hebben. Dat kan altijd nog handig zijn mocht je daar later nog een lampje, mini-pc-tje of wat dan ook wat 230V nodig mocht hebben, willen plaatsen.

Ach, ieder heeft zo zijn eigen wensen.
Mwah inplaats mini-pctje (htpc) gebruik ik nu me externe HDD als film box. Voor wat betreft een stopcontact achter de tv zou inderdaad een hele goeie kunnen zijn.

Maar ik ben wel tevreden zo. Ik weet het is een opstelling die velen niet gewend of mooi vinden. Ik ben er tevreden mee :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:35

CeesKees

I rest my Kees

Xtr3me4me schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:50:
[...]

Mwah inplaats mini-pctje (htpc) gebruik ik nu me externe HDD als film box.
Juist. En daar neemt ook niet iedereen genoegen mee.

Joh, als jij tevreden bent.. Lekker zo laten.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 13:21
Wat doet iedereen negatief over zijn opstelling joh..

Het is toch gewoon een nette opstelling en als hij het prettig vind dat de TV van de wand af is is dat toch prima.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Tiwazz schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:58:
Wat doet iedereen negatief over zijn opstelling joh..
[knip]
Hoezo doet "iedereen" negatief? Waar haal je dat nu weer uit? GWS!

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
hardware-lover schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 15:14:
[...]

Hoezo doet "iedereen" negatief? Waar haal je dat nu weer uit? GWS!
Misschien niet iedereen, maar de meeste posts zijn naar mijn mening nogal negatief. Kan jij je hier niet in vinden, prima.

GWS? Get Well Soon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:38

DjVe

Hatsaflats!

Ik vind het zelf ook wel prettig als een tv wat hoger, naar je toe gekanteld en van de wand hangt. Die van mij hangt ook relatief hoog (90 vanuit onderkant naar de grond). En zeker met het effect van wat LEDjes achter het scherm heb je een zeer comfortabele setting om lekker onderuit tv te kijken :)

Linkje naar mijn tv ophangsysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 13:07
Laat ik mijn setje ook maar eens plaatsen, na jaren hebben mee gelezen in dit topic :)

Ik heb een aparte HT kamer van ongeveer 3,5 bij 3,5
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-o5ZMdfrf8Xo/Uc1F-qTpLyI/AAAAAAAACbM/3Q5KCJF11k4/w570-h822-no/P6283613.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-Wz6pX99P3Hc/Uc1F_NuNS1I/AAAAAAAACbU/43laADCfN_I/w570-h822-no/P6283615.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-NgvC7b_Yysw/Uc1F_-YG_UI/AAAAAAAACbg/VcCwhuTh4Lg/w548-h822-no/P6283617.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-EWKRgQUtWmU/Uc1GAeXsyOI/AAAAAAAACbo/R6yxD9L_9Bo/w548-h822-no/P6283619.JPG

Wat staat er:
  • 60" Sharp TV
  • "Thesis zelfbouw speakers" (niet zelf gebouwd)
  • Boston Acoustics A23 Surround speakers
  • Onkyo TX-SR505E receiver
  • Mede8er Mediaspeler
Ik ben nu aan het kijken of een bescheiden subje wat toevoegt aan mijn setup. Ik kijk voornamelijk films en series.

[ Voor 6% gewijzigd door OrbitZ op 28-06-2013 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:01

Exirion

Gadgetfetisjist

OrbitZ schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:24:
Ik ben nu aan het kijken of een bescheiden subje wat toevoegt aan mijn setup. Ik kijk voornamelijk films en series.
Zonder twijfel, maar ik zou in een dedicated HT-kamer niet te moeilijk doen over het formaat. Een SVS SB12NSD zou een leuke sub voor je zijn. Die perst behoorlijk wat druk uit een kleine kast met een 12" driver.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Ik wilde net tikken dat ik een sub en een center mis:) Ik wil ook een dedicated HT ruimte. Alle meuk uit de woonkamer lekker in de kelder kwijt kunnen ofzo en zoveel herrie mogen maken als ik zelf wil....wat een droom:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
lj_tree schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:39:
Ik wilde net tikken dat ik een sub en een center mis:) Ik wil ook een dedicated HT ruimte. Alle meuk uit de woonkamer lekker in de kelder kwijt kunnen ofzo en zoveel herrie mogen maken als ik zelf wil....wat een droom:)
Ik moet zeggen dat een aparte ruimte wel echt super is hoor! Er wordt heel veel gebruik van gemaakt door mij, maar ook zeker handig om je kinderen voor een DVDtje te zetten :)

Een center mis ik zelf niet, ik heb het idee dat een sub wel beleving zal toevoegen aan het kijken van films :)

Mijn voorkeur ligt trouwens bij een 2dehands subje dus als iemand er nog een heeft staan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
OrbitZ schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:48:
[...]

Ik moet zeggen dat een aparte ruimte wel echt super is hoor! Er wordt heel veel gebruik van gemaakt door mij, maar ook zeker handig om je kinderen voor een DVDtje te zetten :)

Een center mis ik zelf niet, ik heb het idee dat een sub wel beleving zal toevoegen aan het kijken van films :)

Mijn voorkeur ligt trouwens bij een 2dehands subje dus als iemand er nog een heeft staan O-)
Ik vind een center heerlijk! Voornamelijk bij films waar ze lekkere muziek gebruiken. Als je een dialoog aan het luisteren bent tussen 2 gasten (veelal via center:) ) en er komt dan wat vette muziek in (via de frontjes) dan is dat verschil echt heerlijk!

En een ander erg vet voorbeeld is in de eerste X-men film. Wolverine loopt daar door het huis heen, komt profX tegen en praat daar tegen. Als x terug praat in dat via de center, en als hij telepatisch (of iets dergelijks) gaat lukken tegen logan dan gaat dat via de frontjes (en rears) en dat contrast is echt heerlijk.

Ik blijf genieten van dat soort effecten. Vooral films met fatsoenlijk aanwezige muziek is geweldig. Watchmen bv, Project X, The Hangover, en ook pirates, batman etc. klinkt heerlijk.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolverine3141
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-09 22:34
Exirion schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:32:
[...]

Zonder twijfel, maar ik zou in een dedicated HT-kamer niet te moeilijk doen over het formaat. Een SVS SB12NSD zou een leuke sub voor je zijn. Die perst behoorlijk wat druk uit een kleine kast met een 12" driver.
Ik heb hem ook en dit is zeker een aanrader. Maar als je voornamelijk films kijkt zou ik voor de PB12NSD (ported) versie gaan.

iRacing profile | Racing rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
lethal pi schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:38:
[...]

Ik heb hem ook en dit is zeker een aanrader. Maar als je voornamelijk films kijkt zou ik voor de PB12NSD (ported) versie gaan.
Is die sub niet "teveel" voor mijn set. Ik ben niet van plan om mijn buren van de bank af te trillen of kan hij ook wel subtiel spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Laatst online: 23-09 22:24
Laat ik mijn setje ook maar eens plaatsen, na jaren hebben mee gelezen in dit topic :)

Ik heb een aparte HT kamer van ongeveer 3,5 bij 3,5

[afbeelding]
Handig die snijplanken op de bank! Heb je die de vrouw cadeau gedaan zodat ze tv kan kijken én de groente kan snijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Neefdave schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:59:
[...]

Handig die snijplanken op de bank! Heb je die de vrouw cadeau gedaan zodat ze tv kan kijken én de groente kan snijden?
Trolololooo ?.. :'(

Zijn echt heel normaal die dingen tegenwoordig en kan je overal kopen en is verrekte handig om even je pils op kwijt te kunnen zonder dat je helemaal naar voren moet om het op een tafeltje te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Neefdave schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:59:
[...]

:D Ook handig om een stokbroodje te snijden met kruidenboter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Laatst online: 23-09 22:24
Dan leef ik onder een steen, heb ze namelijk nog nooit! gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Neefdave schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 13:07:
Dan leef ik onder een steen, heb ze namelijk nog nooit! gezien.
Afbeeldingslocatie: http://www.dok2.nl/media/catalog/product/cache/3/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/i/dienblad_plateau_30x20_grijs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dok2.nl/media/catalog/product/cache/3/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/4/14461_gil_tray_2.jpg

Tussen de 8 en 20 euro verschilt nogal per winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 11:21
Deze ken ik al wel langer:

Afbeeldingslocatie: http://www.houtenfineer.nl/wp-content/gallery/dienblad-armleuning/mahonie-dienblad-armleuning-2.jpg

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

1 stootje en ligt alles op de vloer. Vooral als je een sub neemt die aardig mee kan trillen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Laat ik mijn setje ook maar eens plaatsen, na jaren heb...
Alles lijkt trouwens echt miniatuur sinds die 60" TV er staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
lj_tree schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:19:
[...]

Ik vind een center heerlijk! Voornamelijk bij films waar ze lekkere muziek gebruiken. Als je een dialoog aan het luisteren bent tussen 2 gasten (veelal via center:) ) en er komt dan wat vette muziek in (via de frontjes) dan is dat verschil echt heerlijk!
Tja, misschien moet ik een center ook eens overwegen i.c.m. een sub heb ik dan wel 5.1

Deze zou misschien goed bij mijn surrounds passen: pricewatch: Boston Acoustics A 225C (Wit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OrbitZ schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:24:Ik ben nu aan het kijken of een bescheiden subje wat toevoegt aan mijn setup. Ik kijk voornamelijk films en series.
Als je had gezegd dat het een paartje Sonus Faber was had ik het ook geloofd, netjes gedaan door de bouwer :)

Zag op HT Forum dat je maximaal 300 euro uit wilt geven aan een subwoofer? Dan zou ik eens op zoek gaan naar een leuke tweedehandse XTZ of BK :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
FeaR schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 15:22:
[...]
Als je had gezegd dat het een paartje Sonus Faber was had ik het ook geloofd, netjes gedaan door de bouwer :)

Zag op HT Forum dat je maximaal 300 euro uit wilt geven aan een subwoofer? Dan zou ik eens op zoek gaan naar een leuke tweedehandse XTZ of BK :)
Ze zijn ook op Sonus Fabers geïnspireerd :) maar dan voor een fractie van de prijs.

Ik ga eens kijken naar die merken subs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

OrbitZ schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 16:42:
[...]

Ze zijn ook op Sonus Fabers geïnspireerd :) maar dan voor een fractie van de prijs.

Ik heb zelf de Jamo sub 660. Mijn huis is groot maar het geluid wat eruit komt voelt me woonkamer aan als een kamer van 2 bij 3 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingfriko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:53

kingfriko

100 % BULLY

OrbitZ schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 16:42:
[...]

Zien er erg goed uit ja die speakers , zou zelf ook graag een set sonus fabers willen maar deze zien er super uit , als ze ook nog is zo goed klinken zou helemaal mooi zijn ;)
mag ik vragen wat ze gekost hebben ? was ik maar zo handig O-)

kingfriko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
kingfriko schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 16:50:
[...]

Zien er erg goed uit ja die speakers , zou zelf ook graag een set sonus fabers willen maar deze zien er super uit , als ze ook nog is zo goed klinken zou helemaal mooi zijn ;)
mag ik vragen wat ze gekost hebben ? was ik maar zo handig O-)
Ja, ze klinken goed (in mijn oren). Ik weet niet of ze net zo goed klinken als echte SF's maar daar betaal je toch ook behoorlijk voor het merk. Ik denk dat momenteel de speakers in ieder geval niet de zwakste schakel zijn :)

Ik heb er destijds (jaar of 5 geleden) 800 euro voor betaald. Dat was echt een koopje, volgens mij onder de kostprijs en hij had zijn uren niet eens meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:00
Vandaag de zolder verbouwd en alles mooi neergezet zoals ik het altijd wilde hebben:
Afbeeldingslocatie: http://i411.photobucket.com/albums/pp194/IceFreak1337/HiFi/IMAG0203.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i411.photobucket.com/albums/pp194/IceFreak1337/HiFi/IMAG0202.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i411.photobucket.com/albums/pp194/IceFreak1337/HiFi/IMAG0201.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i411.photobucket.com/albums/pp194/IceFreak1337/HiFi/IMAG0200.jpg

Set bestaande uit:
-Philips 32" LED TV
-Harman/Kardon HK980 versterker
-Jamo S606 Speakers
-Popcorn-Hour C300 mediaspeler

Ben echt super blij met het geluid van de Jamo's en wat zien ze er toch gaaf uit O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:40
RobKJ schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 19:17:
Vandaag de zolder verbouwd en alles mooi neergezet zoals ik het altijd wilde hebben:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Set bestaande uit:
-Philips 32" LED TV
-Harman/Kardon HK980 versterker
-Jamo S606 Speakers
-Popcorn-Hour C300 mediaspeler

Ben echt super blij met het geluid van de Jamo's en wat zien ze er toch gaaf uit O+
Mooi setje! ;)

Staan die front speakers niet wat teveel ingebouwd zo? Met name die linker speaker. Die Jamo speakers hebben toch ook een woofer aan de zijkant zitten?

Ik denk dat je, indien mogelijk, de speakers beter wat meer ruimte kan geven. Dit zal het geluid vast goed doen! :)

edit:
Goede biersmaak: Westmalle <3 (boven op je kast)
Is dat je vriendin die staat toe te kijken in de kamer? :P (reflectie kledingkast)

[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 28-06-2013 20:17 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 12:20

Rudios

Lost in space?

OrbitZ schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:54:
[...]

Is die sub niet "teveel" voor mijn set. Ik ben niet van plan om mijn buren van de bank af te trillen of kan hij ook wel subtiel spelen?
Tuurlijk niet te veel! Zeker subtiel, sterker nog, een sub hoeft niet te knalle, een sub moet laaaaaaaaggggg weergeven ;) er is niks mooier om b.v. explosies te horen in minimaal 20hz laag of liever nog tot 16hz laag. Dan is de diepte niet meer te horen maar subtiel te voelen, niks mooiers! 8) Het voegt voor mij bv net zoveel toe dan een groot beeldscherm. Overigens vind ik jouw dedicated ruimte roepen om een mooie HD projector ipv van een TV :*)

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:31
nMad schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 20:14:
[...]

Is dat je vriendin die staat toe te kijken in de kamer? :P (reflectie kledingkast)
Da's de baas die staat te kijken why the hell iemand foto's van z'n set gaat maken en op internet gaat zetten. :+

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
LuPo schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 22:52:
Da's de baas die staat te kijken why the hell iemand foto's van z'n set gaat maken en op internet gaat zetten. :+
Haha, inderdaad!! :>

Ik wil uiteindelijk naar een 5.1 setup: 4x zensor 1, een zensor vokal (reeds onderweg uit Denemarken) en een nader te bepalen subwoofer (waarschijnlijk bk xls200 mk2).

Om te kijken hoe ik mijn toekomstige surround speakers (zensor 1's) wil plaatsen, heb ik mijn front speakers als 'surrounds' neergezet om te kijken hoe dit staat. Het zouden dan 4 dezelfde speakers op 4 dezelfde stands worden. Het alternatief is om ze op te hangen aan vogels muurbeugels maar dat lijkt mijn vriendin erg lelijk (zulke zwarte 'vlekken' op een witte muur).

Wat is jullie mening hierover? :)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/29026254/hifi_surround1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/29026254/hifi_surround2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/29026254/hifi_surround3.jpg

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Staan die front speakers niet wat teveel ingebouwd zo? Met name die linker speaker. Die Jamo speakers hebben toch ook een woofer aan de zijkant zitten?
Niet alleen links, rechts ook aangezien de kast behoorlijk hoog en diep is. Dat plaatsing niet altijd optimaal zal zijn kan ik alleen maar toegeven en beamen, maar dit is gewoon zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Met een smallere tv-meubel zonder opbouw kunnen de speakers een stuk beter geplaatst worden. Maar deze afweging moet RobKJ zelf maar maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msjong
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
nMad schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 11:59:
[...]

Om te kijken hoe ik mijn toekomstige surround speakers (zensor 1's) wil plaatsen, heb ik mijn front speakers als 'surrounds' neergezet om te kijken hoe dit staat. Het zouden dan 4 dezelfde speakers op 4 dezelfde stands worden. Het alternatief is om ze op te hangen aan vogels muurbeugels maar dat lijkt mijn vriendin erg lelijk (zulke zwarte 'vlekken' op een witte muur).

Wat is jullie mening hierover? :)
Hey nMad, mag ik als tip geven om eens te kijken naar Dynaudio muurbeugels? Heb ze zelf hangen en ben er erg tevreden over.

Afbeeldingslocatie: https://hifisolutions.nl/media/catalog/product/cache/1/image/1000x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/y/dyn_wsb1_black_3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
msjong schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 13:54:
Hey nMad, mag ik als tip geven om eens te kijken naar Dynaudio muurbeugels? Heb ze zelf hangen en ben er erg tevreden over.
Wel duur zeg, €220 voor twee muurbeugels. De speakers zijn even duur! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msjong
nMad schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 15:16:
[...]

Oh haha, dat wist ik niet! Ik zou ze op de stands zetten dan, ziet er prima uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-07 20:14
FeaR schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 12:05:
[...]

Niet alleen links, rechts ook aangezien de kast behoorlijk hoog en diep is. Dat plaatsing niet altijd optimaal zal zijn kan ik alleen maar toegeven en beamen, maar dit is gewoon zonde.
Dit zal hij zelf ook wel doorhebben, maar het lijkt mij dat er geen andere mogelijkheid is. De kast links zal vermoedelijk tegen de schuine wand aanzitten en het bureau aan de rechterkant onder de schuine wand zal vermoedelijk ook niet op zij kunnen. Zo zou je dus, zonder spullen uit de kamer te verwijderen, geen betere oplossing kunnen vinden. Ook al zou je overigens het bureau naar rechts schuiven waardoor de speakers verder (ietsjes) uit elkaar kunnen, zullen de speakers achter het bureau staan, iets wat in mijn opinie nog minder gewenst is.

Ik vind het er prima uitzien voor een zolderkamer, ik weet nog precies hoe opgepropt ik mijn B&W's in mijn slaapkamer had staan. En ik moest per se 5.1 hebben 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Bierdopje120 op 29-06-2013 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-07 17:22
Heeft het wel nut om achter speakers te hebben als je er zo dicht op zit?

Ik ben zelf geen liefhebber van het surround (muziek, stereo)

Maar als ik surround zou indenken dan zou ik eerder zoiets verwachten

Afbeeldingslocatie: http://www.richersounds.com/images/tips/surroundSetup.gif

Dan zit je niet zo dicht op je speakers ('in je oor toeteren effect'), draaien die op een beter rendement (ze hoeven niet zo zacht te staan, zie hiervoor genoemd effect en komen dus meer 'los') en heb je een beter surround effect ?

/newbiequestions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 21:50
nMad schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 15:16:
[...]

http://reviews.conrad.nl/...zwart-reviews/reviews.htm

Heb deze zelf voor mijn Monitor Audio BX2. Zeer degelijk.

@Zijlstra

Heb mijn surround speakers al jaren vlak naast de bank staan, met de bank tegen de muur gedrukt. Werkt goed, maar vergt wat afstelwerk. Gelukkig is dat met systemen als Audicity goed te doen tegenwoordig.

Wanneer je er de ruimte voor hebt, heeft jouw voorbeeld natuurlijk de voorkeur. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Flozem op 29-06-2013 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W.Zijlstra. schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 18:08:

[afbeelding]

Dan zit je niet zo dicht op je speakers ('in je oor toeteren effect'), draaien die op een beter rendement (ze hoeven niet zo zacht te staan, zie hiervoor genoemd effect en komen dus meer 'los') en heb je een beter surround effect ?

/newbiequestions
Als je - relatief - dicht op de rears zit dan stel je ze toch gewoon wat bij qua volume. Dat heb ik hier ook gedaan en en ik geniet volop van DTS/SACD's en film in 5.1 surround. Ik heb persoonlijk liever een relatief dichtbij staande speaker dan van die (dipool)speakers aan de muur waar je in de praktijk dan veelal recht onder zit. Dat laatste is dan nog minder handig qua sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
W.Zijlstra. schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 18:08:

[afbeelding]

/newbiequestions
Afbeeldingslocatie: http://www.audioholics.com/images/img1.jpg

Dit is de Dolby Digital 5.1 speaker layout. De surrounds horen dus in principe op 90-110 graden t.o.v. de luisterpositie en iets boven oorhoogte te staan. Dus in principe zouden ze bij mij, volgens deze 'richtlijnen', vrij goed staan. Ik kan ze eventueel beide een meter van de bank plaatsen waardoor ze +/- 2 meter van de luisterpositie komen te staan. Maar als het zover is zal ik wel uitproberen wat het beste resultaat geeft. De bank naar voren plaatsen is niet echt een realistische optie... (WAF) 8)

[ Voor 3% gewijzigd door nMad op 29-06-2013 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msjong
nMad schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 20:06:
[...]

[afbeelding]

Dit is de Dolby Digital 5.1 speaker layout. De surrounds horen dus in principe op 90-110 graden t.o.v. de luisterpositie en iets boven oorhoogte te staan. Dus in principe zouden ze bij mij, volgens deze 'richtlijnen', vrij goed staan. Ik kan ze eventueel beide een meter van de bank plaatsen waardoor ze +/- 2 meter van de luisterpositie komen te staan. Maar als het zover is zal ik wel uitproberen wat het beste resultaat geeft. De bank naar voren plaatsen is niet echt een realistische optie... (WAF) 8)
Kan best hoor de bank naar voren, het is net hoe je het brengt: "schat, zou een sidetable niet leuk zijn achter de bank, kunnen er wat kaarsjes op etc"

I kid you not, mijn bank staat van de muur. Wat ook weer een erg gunstig effect heeft op je bass weergave!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
FeaR schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 18:35:
[...]
Als je - relatief - dicht op de rears zit dan stel je ze toch gewoon wat bij qua volume. Dat heb ik hier ook gedaan en en ik geniet volop van DTS/SACD's en film in 5.1 surround. Ik heb persoonlijk liever een relatief dichtbij staande speaker dan van die (dipool)speakers aan de muur waar je in de praktijk dan veelal recht onder zit. Dat laatste is dan nog minder handig qua sound.
Ik snap dat het in jou geval de beste optie is, maar eigenlijk is het toch wel gek aangezien je 3 meter van je Front's afzit ; dan komen ze het beste tot z'n recht, basweergave goed, goed stereobeeld, ideale zithoek, speakers komen op hun rendement bij wat meer volume e.t.c.

Maar in het geval van de rears zit je met je hoofd naast de tweeter ! Dat zou je voor je front's toch ook niet echt fijn vinden lijkt me. Aangezien je je tweeter dan heel zacht moet afstellen en dus vrij weinig mid/laag zou moeten hebben (of je moet ze actief gefilterd hebben?)

Ik wil hier geen onnodige discussie starten maar ik vroeg me af of ik de enige ben die het altijd een beetje vreemde verhouding vind. Kijk, bij van die simpele 5.1 setjes waar je kleine melkpakjes (alleen tweeter )hebt kan ik me voorstellen dat het geen nut heeft om er verder van af te zitten of dichter bij te zitten en je het kan dan inderdaad compenseren met volume, subwoofer doet toch de rest (brrrr).

Maar het mooiste bij 5.1 is natuurlijk dat je 4 zuilspeakers met een aanvullende center speaker combineert (je wilt immers niet dat alle zuilspeakers ineens hun tweeter zowat uitzetten en alles via de center toetert).

Als je die speakers op rendement wil hebben zul je dus de bank midden in de kamer moeten zetten met ongeveer een soort zelfde afstand tot je frons en rears (i dream the dream :P)
nMad schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 20:06:
[...]

[afbeelding]
Ja, na vanmiddag even zoeken vond ik dat voorbeeld ook inderdaad. Maar gek genoeg; dat is niet wat je in de bioscoop ziet. Ik denk dat Dolby, en de bijbehorende tutorial meer gericht is op huiskamer compatible gebruik. Ik zeg niet dat het slecht is, maar ideaal is het ook niet toch? Ik ben het met je eens dat de WAF factor hier wellicht een factor is ;)

Wat betreft de waf - kun je de speakers niet verzinken in de muur ?

A lá :

Afbeeldingslocatie: http://www.247audiovideo.com/wp-content/uploads/2012/06/2SPEAKER.jpg

Wel zorgen dat de speakers kunnen ademen uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msjong
W.Zijlstra. schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 22:19:
[...]

Maar in het geval van de rears zit je met je hoofd naast de tweeter ! Dat zou je voor je front's toch ook niet echt fijn vinden lijkt me. Aangezien je je tweeter dan heel zacht moet afstellen en dus vrij weinig mid/laag zou moeten hebben (of je moet ze actief gefilterd hebben?)
Jammer dat je helemaal uit Groningen komt anders had je prima een keer mogen komen luisteren. Valt best mee allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:56
Ok jongens, eindelijk is mijn TV meubel klaar. Ik heb twee snelle foto's gemaakt want ik moest 5 minuten later op reis, dus nog geen tijd om de boel verder in te richten maar ik wou het jullie toch niet onthouden :P
Ik vind het erg mooi geworden, en zoals je op de tweede foto ziet is er ook een bijpassende tafel gemaakt (of het TV meubel is bijpassend bij de tafel gemaakt natuurlijk) Nu is het wachten op de Velodyne sub die als het goed is volgende week ergens weer binnen zou zijn. Ook zit er een Audioquest chocolate HDMI kabel op de post, ook geinig om de boel beetje te upgraden. (Ben echt benieuwd of ik dat verschil ga merken tov mijn cheapy 2euro kabel)
Afbeeldingslocatie: http://westl337.home.xs4all.nl/meubel2_t.jpg Klik voor groot
Afbeeldingslocatie: http://westl337.home.xs4all.nl/meubel_t.jpg Klik voor groot

[ Voor 12% gewijzigd door ChiLLeR op 30-06-2013 00:57 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt je rears ook gewoon hoger plaatsen als je te dicht op zit.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2013 04:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

De "rears" discussie is hier al vaker naar voren gekomen, maar laten we hem nog eens opstarten ;) Over het algemeen produceert een rear alleen wat effect en dan is de vraag in hoeverre je dan echt laag uit die speakers nodig hebt, zeker als je naast goede fronts ook nog een sub hebt die LFE over neemt. Het komt bijna niet voor dat alleen je rears iets aan het doen zijn, het is bijna altijd icm de sub en/of front. Ik was altijd van mening dat je beter een fatsoenlijke 3.1 set kon opbouwen als een half opgestelde 5.1, maar toen ik voor weinig twee goede melkpakjes kon overnemen, heb ik de gok toch gewaagd en heb er geen spijt van:

Afbeeldingslocatie: https://upliww.bn1.livefilestore.com/y2pa83sIP-dy-nitIg1zFFREnMMKqNjgVyB0YKTSr11-61zttsoB3aI1-IU3TWkEzLXchYFMYolZ9Bym9n3QUZrykcszNEqtDKG2pEMFmjqrgs/IMAG0136.jpg?psid=1

Mijn rears (een stel Sony 815ED speakers) staan beide achter de bank en stralen naar boven. Je ziet het niet heel goed, maar de tweeter zit hoger dan de "mid" drivers en steekt bijna boven de rand van de bank uit. Een mogelijkheid om ze op te hangen, is er niet wegens ramen. En vreemd genoeg klonken ze op stand boven de bank uit, richting luisteraar, beduidend minder. Het was goed, als je in het midden van de bank ging zitten. Zodra je lekker gaat hangen/liggen met meerdere mensen was het effect te direct. Het effect zoals ik nu krijg is best ideaal. Je hoort niet precies waar het vandaan komt (alleen dat het achter links/rechts is), maar het is wel helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msjong
DjVe schreef op zondag 30 juni 2013 @ 07:44:
De "rears" discussie is hier al vaker naar voren gekomen, maar laten we hem nog eens opstarten ;) Over het algemeen produceert een rear alleen wat effect en dan is de vraag in hoeverre je dan echt laag uit die speakers nodig hebt, zeker als je naast goede fronts ook nog een sub hebt die LFE over neemt. Het komt bijna niet voor dat alleen je rears iets aan het doen zijn, het is bijna altijd icm de sub en/of front.
Bij een mooie oorlogs/actie film komt er altijd wel een helikopter over je schouder of schieten ze met een .50 call. Dan is het zeker genieten om een lekker basje te voelen/horen. Moet daar wel aan toevoegen dat de subwoofer inderdaad alles onder de 80HZ aanvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met Dolby surround I/II was het inderdaad zo dat het effectkanaal maar een beperkt frequentiespectrum hoefden weer te genen. Maar in deze tijd van DTS-MA/TrueHD etc. kunnen rears in feite volledig belast worden, maw alle kanalen kunnen discreet worden gebruikt. Ik zou daarom toch kiezen voor een full band speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 07:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2013 @ 11:12:
Met Dolby surround I/II was het inderdaad zo dat het effectkanaal maar een beperkt frequentiespectrum hoefden weer te genen. Maar in deze tijd van DTS-MA/TrueHD etc. kunnen rears in feite volledig belast worden, maw alle kanalen kunnen discreet worden gebruikt. Ik zou daarom toch kiezen voor een full band speaker.
Elke speaker die normaal klinkt en vanaf 80Hz weergeeft voldoet prima. De tonen daaronder kunnen prima door een sub of door frontkanalen worden weergegeven.

Het is wel een volledig discreet en fullrange kanaal. Het blijft een effect kanaal. En ook een kanonschot kan prima door een kleine speaker weergegeven worden. Kijk voor de grap trouwens een rond in een goede bioscoop naar de effect speakers. Naast dat het er heel veel zijn, zijn ze ook erg klein. Die geven ook maar vanaf 80Hz weer.

Frontspeakers (en zeker met muziek) en zeker de center speaker is een ander verhaal. Maar zuilen of waanzinnig grote speakers achter je neerzetten is wat mij betreft altijd een vorm van "over-doing-it". Besteedt dat budget liever aan goede fronts of een betere sub.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op zondag 30 juni 2013 @ 11:48:
[...]

Elke speaker die normaal klinkt en vanaf 80Hz weergeeft voldoet prima. De tonen daaronder kunnen prima door een sub of door frontkanalen worden weergegeven.

Het is wel een volledig discreet en fullrange kanaal. Het blijft een effect kanaal. En ook een kanonschot kan prima door een kleine speaker weergegeven worden. Kijk voor de grap trouwens een rond in een goede bioscoop naar de effect speakers. Naast dat het er heel veel zijn, zijn ze ook erg klein. Die geven ook maar vanaf 80Hz weer.

Frontspeakers (en zeker met muziek) en zeker de center speaker is een ander verhaal. Maar zuilen of waanzinnig grote speakers achter je neerzetten is wat mij betreft altijd een vorm van "over-doing-it". Besteedt dat budget liever aan goede fronts of een betere sub.
Ik begrijp wat je zegt. Ben gelukkig in de omstandigheid dat ik surrounds heb die fullrange zijn, in zoverre dat bij calibratie wordt geadviseerd een x-over van 40 te zetten. Net als mn fronts en mn center. Daarnaast heb ik een diy Monolith+ die over een SVS AS EQ1 is aangesloten.

Overigens heb ik de x-over heb ik op 50 gezet, omdat de as eq1 een dip liet zien bij ca 24 Hz die de SVS EQ mooi weg corrigeert. Omgerekend zit dat m in de vorm en grootte van mn ruimte. Door de x-over op 50 te zetten kan ik die dip goed compenseren dmv de SVS EQ. Alles bij elkaar een mooie vlakke weergave 20-20000 in huis :)

Trouwens ik heb een live-BD van NiN, en die gebruikt de surrounds wel degelijk discreet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 13:18
Bij een bioscoop draaien ze ook niet met 5.1, en wanneer je zon speaker in je woonkamer zou hebben staan dan is het wel het formaat subwoofer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 07:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

engelbertus schreef op zondag 30 juni 2013 @ 12:22:
Bij een bioscoop draaien ze ook niet met 5.1, en wanneer je zon speaker in je woonkamer zou hebben staan dan is het wel het formaat subwoofer.....
In de bioscoop draaien ze gewoon dezelfde 5.1 en 7.1 tracks als thuis hoor (soms in wat oudere bioscopen niet). Kijk maar in de technische specificaties van moderne populaire films die met veel techniek geproduceerd zijn. Exclusieve zaken als omniversum en her en der een imax zaal daargelaten. :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
Interessante discussie over de rears. Eerst lijkt het probleem dat je te dicht op zit en dan gaat het over de frequenties ervan.

Ik zelf heb het idee dat rears die niet optimaal zijn opgesteld doordat het niet anders mogelijk is (d.w.z. direct naast bank) haast meer stukmaken dan toevoegen. Ja, je hoort er geluid uit komen, maar dat is veel te dichtbij. Wat men lijkt te vergeten bij de hoeken die gegeven is bij een optimale afstellingen op de vorige pagina, is dat als de speaker te dichtbij staat, hij het geluid niet goed afstraalt. De verhoudingen met de fronts zijn dan volledig zoek. Zoals een stereo opstelling het idee kan geven dat geluid van rechts naar links gaat, moet dat bij surrounds ook. Voor dit effect lijkt mij het noodzakelijk dat je niet te dicht op de speakers zit omdat anders je totale beleving anders is.
Ik denk dan ook dat voor een optimale surround opstelling, eigenlijk kan gelden dat hoe verder de speakers van je af staan, des te realistischer het geluidsbeeld is. Dit heb ik zelf echter niet kunnen testen en is gewoon een theorie. Dit mits de verhoudingen wel kloppen.

Persoonlijk geniet ik dan ook liever van een goede stereo-opstelling. Immers, voor het geld van een 5.1 opstelling kun je een stereo-opstelling van een paar klassen hoger aanschaffen. Deze mening ben ik gaan vormen sinds ik zelf een brakke opstelling had. Bij 5.1 is de opstelling van de speakers zo ontzettend belangrijk, dat het in heel veel situaties gewoon niet mogelijk is om optimaal te plaatsen. Dit zou voor mij wel een reden zijn om van 5.1 af te stappen en naar stereo te gaan.

@JvS's way of overdoing it - Ik kan het niet meer met je eens zijn. Toch mocht het budget het toelaten kan het wel eens mooier lijken om zuilen achter te plaatsen. Als ik de mogelijkheid had en de kamer ervoor had ik dan ook graag de S602.5 S3 als rear gehad, omdat die met kap op identiek lijken aan mijn S603. (B&W)

[ Voor 9% gewijzigd door Bierdopje120 op 30-06-2013 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-09 06:42

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Je draait het volume van de rears toch gewoon naar beneden?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je kan het volume wel naar beneden draaien, maar dat is eigenlijk ook niet ideaal. Eigenlijk zou je gewoon een cirkelvormige opstelling moeten hebben, waar je zelf in het midden zit. In dat geval zal het verloop van RL en RR optimaal zijn. Maar zoals ik al zei vind ik het effect van indirect geluid (dus afstralen naar boven) vele malen beter als direct naast de bank en bijna naast je hoofd. Het effect en het verloop ervan is gewoon beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 13:18
Ik meen in de specificaties van dolby ooit gelezen te hebben dat het daar toch wat anders in elkaar steekt dan thuis zeg maar.
Zonder speakers achter je of, dezelfee speakers voor je, zul je toch nooit die helicopter die van achter naar voor vliegt juist kunnen horen?
Dan komt het geluid van opzij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-03-2023

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

Bierdopje120 schreef op zondag 30 juni 2013 @ 14:05:

Persoonlijk geniet ik dan ook liever van een goede stereo-opstelling. Immers, voor het geld van een 5.1 opstelling kun je een stereo-opstelling van een paar klassen hoger aanschaffen. Deze mening ben ik gaan vormen sinds ik zelf een brakke opstelling had. Bij 5.1 is de opstelling van de speakers zo ontzettend belangrijk, dat het in heel veel situaties gewoon niet mogelijk is om optimaal te plaatsen. Dit zou voor mij wel een reden zijn om van 5.1 af te stappen en naar stereo te gaan.
je hebt zeker gelijk maar je kan toch gewoon een goede stereo speakerset kopen en dan een center en achter speakers op de kop tikken tweedehands? dan ben je echt voor de prijs van 2 kratten pils een leuke center en een paar prima achterspeakers rijker. gewoon voor de films, ik heb zelf BNS speakers achter staan en die heb ik gescoord in nieuwstaat voor 8,50 (!!) terwijl ik Elac FS 57.2 speakers voor heb staan.

zoals Lord Cutler Beckett altijd zij; ''it's just good business'' ;)

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msjong
[b]Bierdopje120 schreef op zondag 30 juni 2013 @ 14:05

Persoonlijk geniet ik dan ook liever van een goede stereo-opstelling. Immers, voor het geld van een 5.1 opstelling kun je een stereo-opstelling van een paar klassen hoger aanschaffen. Deze mening ben ik gaan vormen sinds ik zelf een brakke opstelling had. Bij 5.1 is de opstelling van de speakers zo ontzettend belangrijk, dat het in heel veel situaties gewoon niet mogelijk is om optimaal te plaatsen. Dit zou voor mij wel een reden zijn om van 5.1 af te stappen en naar stereo te

omdat die met kap op identiek lijken aan mijn S603. (B&W)
Beetje loze opmerking, ik heb het beide! Dat kan toch ook gewoon? Kan me wel voorstellen dat als je budget twee S603's zijn je daarvoor geen fatsoenlijke 5.1 set kan neerzetten. Dat is niet lullig bedoeld maar gewoonweg niet te vergelijken met het budget wat je nodig hebt voor een full range 5.1 set die ook in 2.0 goed speelt. Hangt allemaal van het budget af.

Verder zijn er erg veel simpele trucs om ook in een kleine kamer je geluid "optimaal" te benutten. Tip: http://getbettersound.com/index.php

Staat veel in wat voor vele onmogelijk is maar ook erg goede tips mbt plaatsing! Heb daar erg veel van geleerd en ook erg veel mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok.. panorama is niet overal even mooi geworden, maar het gaat om de indruk :)

Bij deze mijn woonkamer/HT..

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/u7jdnjjnr/HTpano.jpg

Van links naar rechts:
Subwoofer: BK400XXLSFF
Fronts: Monitor Audio RX6
Center: Monitor Audio RXC
TV: Sony KDL-46EX500
Receiver: Denon AVR-2113 (in het meubel)
Mediaspeler: Zbox ID84 met XBMC (in het meubel)
Rears: Monitor Audio Radius 90 HD

Om nog even in de discussie te blijven van de rears. Ook in mijn situatie is het niet ideaal, maar je moet iets he. Ik heb ze hoog tegen de muur gehangen, naar beneden gericht. Ik wil immers de deur open en dicht kunnen doen. Persoonlijk vind ik het wel prima. Tuurlijk kun je wel enigszins horen dat ze hoog hangen, maar voor de ruimtelijkheid in het surround geluid gaat het eigenlijk prima.
Bovendien.. voor de geluiden die eruit komen is het al snel goed (inslaande kogels, regen, helikopters) gaat allemaal prima. (Die laatste 2 komen sowieso van boven, dus is misschien wel lekker realistisch zo haha :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
In jouw geval had ik er eerder voor gekozen om de SR op de witte muur naast de deurpost te hangen. Mits een soortgelijke opstelling ook mogelijk is voor de SL. De SR hangt nu meer op de positie van de RR (rear right) zoals in een 7.x opstelling.

Een denkbeeldige cirkelvormige opstelling waarbij alle speakers op een gelijke afstand van de luisterpositie staan lijkt mij theoretisch ook het beste surround geluid geven. Ik zit zelf voornamelijk met iemand samen film te kijken, dus dan zit er iemand aan de rechter- en aan de linkerkant van de bank. Als de surround speakers erg dicht op de bank staan is het geluid, afhankelijk van waar je zit, rechts of links te luid. Dit verschil in geluidssterkte tussen de SR en SL wordt kleiner indien je de surroundspeakers verder van de luisterpositie(s) zet.

Dit is mijn eigen (boerenverstand) idee over de plaatsing van de surroundspeakers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
nMad, als N1v3K graag langs de bank wilt lopen om er op te zitten, welke kans aanzienlijk is, en hij de foto vanuit in de kamer heeft genomen en niet via een raam, is er géén zelfde plaatsing mogelijk voor de SL. In zijn situatie zou ik overigens niet gaan voor jouw oplossing omd e speaker direct bij de bank neer tezetten wat jij suggereert, maar dezelfde keuze maken als N1v3K, en de surround speakers qua volume wat omhoog draaien.
Ik moet zelfs toegeven dat ik een soortgelijke keuze heb moeten maken en ik mijn rears ook hoger en bijna recht achter me heb moeten hangen zoals bij N1v3K. ;)

klaasje11: ''je hebt zeker gelijk maar je kan toch gewoon een goede stereo speakerset kopen en dan een center en achter speakers op de kop tikken tweedehands?''

Nee, daar ben ik het niet mee eens, je moet immers voor surround een surround versterker kopen en voor stereo koop je dit niet. Hier zit dan ook precies het grootste verschil: een stereoversterker presteert vele male beter in stereo dan een surround versterker in stereo in een vergelijkbare prijsklasse.
Het gaat dus niet om de speakers maar ook om de versterking. Overigens heb ik tijdelijk goedkopere Warfdale speakers bij mijn surroundset gehad, maar vond ik dat echt veel minder klinken dan nu, nu ik de bijpassende speakers heb. Daarom denk ik dat de surroundbeleving niet te vergelijken is met cheap-ass surround en center, wat jij suggereert.

(Dat ik alles tweedehands op de kop tik is nog even daar gelaten ;) )

msjong: ''Beetje loze opmerking, ik heb het beide! Dat kan toch ook gewoon? Kan me wel voorstellen dat als je budget twee S603's zijn je daarvoor geen fatsoenlijke 5.1 set kan neerzetten. Dat is niet lullig bedoeld maar gewoonweg niet te vergelijken met het budget wat je nodig hebt voor een full range 5.1 set die ook in 2.0 goed speelt. Hangt allemaal van het budget af.''

ik weet niet precies wat jij hiermee wilt zeggen. Is het dat jij wilt benadrukken dat het budget altijd de bepalende factor is voor surround beleving?
Mijn budget laat overigens wel iets meer toe dan twee S603's, maar je wilt ergens een punt maken, want je gebruikt het ter illustratie.

[ Voor 22% gewijzigd door Bierdopje120 op 30-06-2013 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exactly.. ik heb geen plaats om een SL op te hangen/plaatsen.. want dit is gefotografeerd vanaf de plaats van de eettafel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2013 @ 18:54:
Exactly.. ik heb geen plaats om een SL op te hangen/plaatsen.. want dit is gefotografeerd vanaf de plaats van de eettafel ;)
In dat geval is dit inderdaad de beste plaatsing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Dit is een foto van mijn set. Ik heb expres niet gekozen voor surround omdat ik te weinig tv/films kijk.
Sommige kabels moet ik nog wat beter wegwerken.

Afbeeldingslocatie: http://www.manylinks.nl/IMG_0936.JPG

Bestaat uit:
- Denon D-250
- Van den Hul The Waterfall interconnects
- Denon DRS-810 cassettedeck
- König Optisch RCA converter
- Magnat Allribbon 8 speakers
- Philips blueray speler
- Samsung UE40ES5500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik heb een probleem dat me coax kabel te kort is en daardoor een extra coax kabel
Erin moest pluggen. Het eerste stuk van muur naar tv meubel ligt onder de vloer dus die zal
Ik moeten gebruiken maar is te kort om de tv te bereike, is het dan verstandiger een versterker tussen te plaatsen met retour? Of het verleng stuk in te korten?

Soms pakt hij sbs6 niet enz. Alsof het signaal niet sterk genoeg is. Weet ook niet wat de maximale afstandag zijn van zo'n kabel. Heb ook een standaard ziggo stekker in de muur zitten waar me modem en tv kabel aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Xtr3me4me schreef op zondag 30 juni 2013 @ 20:27:
Ik heb een probleem dat me coax kabel te kort is en daardoor een extra coax kabel
Erin moest pluggen. Het eerste stuk van muur naar tv meubel ligt onder de vloer dus die zal
Ik moeten gebruiken maar is te kort om de tv te bereike, is het dan verstandiger een versterker tussen te plaatsen met retour? Of het verleng stuk in te korten?

Soms pakt hij sbs6 niet enz. Alsof het signaal niet sterk genoeg is. Weet ook niet wat de maximale afstandag zijn van zo'n kabel. Heb ook een standaard ziggo stekker in de muur zitten waar me modem en tv kabel aangesloten zit.
Wat voor connector heb je? Gebruik goede hirschman connectors, kan een enorm verschil maken evenals voor de kabel. Wellicht is een andere connector voldoende om sbs6 wel goed weer te geven.

Weet niet of deze vraag hier helemaal op zijn juiste plek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
matel schreef op zondag 30 juni 2013 @ 19:28:
Dit is een foto van mijn set. Ik heb expres niet gekozen voor surround omdat ik te weinig tv/films kijk.
Sommige kabels moet ik nog wat beter wegwerken.

[afbeelding]

Bestaat uit:
- Denon D-250
- Van den Hul The Waterfall interconnects
- Denon DRS-810 cassettedeck
- König Optisch RCA converter
- Magnat Allribbon 8 speakers
- Philips blueray speler
- Samsung UE40ES5500
Wat voor tv-meubel is dat? naar zoiets ben ik namelijk al een tijdje opzoek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Blueone schreef op zondag 30 juni 2013 @ 21:08:
[...]

Wat voor tv-meubel is dat? naar zoiets ben ik namelijk al een tijdje opzoek ;)
Dat meubel heb ik gekocht bij Profijt meubel. Ik kan hem niet meer vinden op de site. Volgens mij had ik model Cartago. Wellicht hebben ze hem nog ergens.

[ Voor 20% gewijzigd door matel op 30-06-2013 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTip
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-09-2019

HTip

Chamber of Dreams

Over hoe je beste een set kunt samenstellen voor de optimale surroundbeleving is inderdaad al veel geschreven (niet alleen hier ;))

Er bestaat een richtlijn voor, die wordt afgekort met 4G. Dit staat voor gelijke speaker, gelijke afstand, gelijke hoogte en gelijk volume.

Speakers rondom van hetzelfde merk en type heeft als reden klankkleur en karakter. Met film misschien wat minder hoorbaar, maar met surroundmuziek des te meer. Zelfs binnen hetzelfde merk kun je klankverschil ervaren, dus ook het gelijke type. Het kan overigens best goed klinken als je niet aan deze voorwaarde voldoet. Hangt af hoe goed de verschillende speakers samen klinken.

Gelijke afstand, zodat de processor niet meer hoeft te doen dan noodzakelijk om het signaal van alle speakers op hetzelfde moment op de luisterplek te laten komen. Ook wel timing genoemd, omdat de receiver de vertraging bepaalt van het signaal. Dit is in veel gevallen alleen haalbaar voor de fronts en center. De rears staan meestal dichterbij.

Gelijke hoogte van de tweeters, zodat hoge tonen (die het meest richtinggevoelig zijn) precies op de oren zijn gericht. Bij een centerspeaker kan dit bereikt worden door licht overhellen.

Gelijk volume gemeten op de luisterplek, zodat daar alle speakers even hard klinken. Dit stel je in middels een dB-meter en een breedbandig rozeruissignaal. De testtonen van de meeste receivers is hiervoor niet geschikt, maar daar zijn calibratieschijven voor gemaakt. Idealiter is dit overigens 75 dB. Volgens THX zelfs 85 dB, maar dan krijg je ruzie met de buren en de buren van de buren :D Met 75 dB kun je al pieken boven de 90 dB krijgen.

Ik ben in de gelukkige positie dat ik rondom hetzelfde merk/type speaker heb en dat komt de homogeniteit van het surroundgeluid zeker ten goede. Dit betekent echter niet dat je veel geld moet uitgeven. Met een budgetvriendelijke speaker kan dit ook prima, als ze maar van hetzelfde type zijn.

CA Electronics • CineMike • PS Audio • Denon • Marantz • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart • inakustik • Furutech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
HTip schreef op zondag 30 juni 2013 @ 22:33:
Over hoe je beste een set kunt samenstellen voor de optimale surroundbeleving is inderdaad al veel geschreven (niet alleen hier ;))

Er bestaat een richtlijn voor, die wordt afgekort met 4G. Dit staat voor gelijke speaker, gelijke afstand, gelijke hoogte en gelijk volume.

.

Ik ben in de gelukkige positie dat ik rondom hetzelfde merk/type speaker heb en dat komt de homogeniteit van het surroundgeluid zeker ten goede. Dit betekent echter niet dat je veel geld moet uitgeven. Met een budgetvriendelijke speaker kan dit ook prima, als ze maar van hetzelfde type zijn.
Goed verhaal d:)b

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelijke afstand, zodat de processor niet meer hoeft te doen dan noodzakelijk om het signaal van alle speakers op hetzelfde moment op de luisterplek te laten komen. Ook wel timing genoemd, omdat de receiver de vertraging bepaalt van het signaal. Dit is in veel gevallen alleen haalbaar voor de fronts en center. De rears staan meestal dichterbij.
Ik snap (denk ik) wat je hiermee bedoelt, maar als ik hier even wat simpele natuurkunde op toepas maken de afstanden die je in een gemiddelde huiskamer (of zoals bij jou in een geweldig home theater :9~) haalt toch geen verschil? Bij een geluidssnelheid van ±333 m/s en een afstand van 5 meter tot de fronts en 2 meter tot de rears doet het geluid van de fronts er 9 duizendste (0,009) seconden langer over. Is dit werkelijk waarneembaar voor het menselijk oor?! Oftewel, is het echt nodig om de timing te finetunen op zo'n kleine afstand?

Kan zijn dat ik wat mis, wat er voor zorgt dat het verschil nog wat groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msjong

Speakers rondom van hetzelfde merk en type heeft als reden klankkleur en karakter. Met film misschien wat minder hoorbaar, maar met surroundmuziek des te meer. Zelfs binnen hetzelfde merk kun je klankverschil ervaren, dus ook het gelijke type. Het kan overigens best goed klinken als je niet aan deze voorwaarde voldoet. Hangt af hoe goed de verschillende speakers samen klinken.

Gelijke hoogte van de tweeters, zodat hoge tonen (die het meest richtinggevoelig zijn) precies op de oren zijn gericht. Bij een centerspeaker kan dit bereikt worden door licht overhellen.

Gelijk volume gemeten op de luisterplek, zodat daar alle speakers even hard klinken. Dit stel je in middels een dB-meter en een breedbandig rozeruissignaal. De testtonen van de meeste receivers is hiervoor niet geschikt, maar daar zijn calibratieschijven voor gemaakt. Idealiter is dit overigens 75 dB. Volgens THX zelfs 85 dB, maar dan krijg je ruzie met de buren en de buren van de buren :D Met 75 dB kun je al pieken boven de 90 dB krijgen.

Mooi verhaal! Gelijke speakers(merk) helemaal mee eens. Van fronts to sub heb ik dat ook kunnen bewerkstelligen. Afstand is helaas niet haalbaar.

Ik ga wel wat meer uitzoeken/lezen over je db instellingen verhaal. Volgens jou is dus een audessy niet toereikend maar zou je bijvoorbeeld een pinknoise cd moeten opzetten en met een db meter de boel regelen?

Ik werk oa met een htpc met j river. Hiermee kan je elk kanaal ook een apart volume meegeven. Is het dan een optie dit te doen icm een db meter en de correctie van de reiceiver af te zetten?

Ik werk ook met een monoblok voor elke speaker, marantz ma700. Dit zijn thx blokken met een thx stand maar ook hiermee kan het volume per kanal afgesteld worden.

Uiteindelijk vraag is dus: begin je aan he begin of einde van de keten in jouw ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:00
[...]

Mooi setje! ;)

Ik denk dat je, indien mogelijk, de speakers beter wat meer ruimte kan geven. Dit zal het geluid vast goed doen! :)

edit:
Goede biersmaak: Westmalle <3 (boven op je kast)
Thx! De fronts staan inderdaad te dicht op elkaar, het irritante van de zolder is dat je gewoon te weinig ruimte hebt door de schuine hoek. Dan hadden ze wel dichter van de kast/tv meubel/bureau gestaan. Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat ik de Jamo's voor een hele schappelijke prijs heb kunnen kopen en dit natuurlijk tijdelijk is totdat de studie klaar is. Dan gaan we pas echt los :P.

De Westmalle blijft bewust dicht omdat ze zo mooi zijn in de verpakking haha. En dat is ook inderdaad vriendinlief die niet op de foto wilde :P.
LuPo schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 22:52:
[...]

Ze snapt er inderdaad nog niet veel van haha :+
FeaR schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 12:05:
[...]

Zie hierboven, gelukkig tijdelijk :)
nMad schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 12:30:
Met een smallere tv-meubel zonder opbouw kunnen de speakers een stuk beter geplaatst worden. Maar deze afweging moet RobKJ zelf maar maken ;)
Door mijn steeds vollere DVD/Bluray collectie heb ik een mooi meubel nodig. En natuurlijk ook voor de dagelijkse zooi.
Bierdopje120 schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 16:58:
[...]

Dit zal hij zelf ook wel doorhebben, maar het lijkt mij dat er geen andere mogelijkheid is. De kast links zal vermoedelijk tegen de schuine wand aanzitten en het bureau aan de rechterkant onder de schuine wand zal vermoedelijk ook niet op zij kunnen. Zo zou je dus, zonder spullen uit de kamer te verwijderen, geen betere oplossing kunnen vinden. Ook al zou je overigens het bureau naar rechts schuiven waardoor de speakers verder (ietsjes) uit elkaar kunnen, zullen de speakers achter het bureau staan, iets wat in mijn opinie nog minder gewenst is.

Ik vind het er prima uitzien voor een zolderkamer, ik weet nog precies hoe opgepropt ik mijn B&W's in mijn slaapkamer had staan. En ik moest per se 5.1 hebben 8)7
Danku! In 1x goed haha. Het bureau kan helaas niet naar rechts omdat ernaast nog 1 staat. Lekkere hobbyruimte, maar niet ideaal voor de HT.

Tot zover de lange post O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTip

HTip

Chamber of Dreams

Dank je!
Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2013 @ 23:00:
Ik snap (denk ik) wat je hiermee bedoelt, maar als ik hier even wat simpele natuurkunde op toepas maken de afstanden die je in een gemiddelde huiskamer (of zoals bij jou in een geweldig home theater :9~) haalt toch geen verschil? Bij een geluidssnelheid van ±333 m/s en een afstand van 5 meter tot de fronts en 2 meter tot de rears doet het geluid van de fronts er 9 duizendste (0,009) seconden langer over. Is dit werkelijk waarneembaar voor het menselijk oor?! Oftewel, is het echt nodig om de timing te finetunen op zo'n kleine afstand?

Kan zijn dat ik wat mis, wat er voor zorgt dat het verschil nog wat groter is.
Leuke berekening! Als je de 0,009 seconden omzet in ms, dan is dit dus 9 ms. In audioland is dit veel ;) Of je dit hoort? Tja, dat laat ik even in het midden.

Ik hoor in ieder geval direct als de timing in mijn ruimte niet klopt. Met name bij surroundmuziek waarbij de rears moeten samenspelen met de fronts en center valt mij dit gelijk op. En bij zijn de afstandsverschillen nog kleiner. De receiver/processor vertraagt het signaal naar de betreffende speaker met 1 ms per 30cm afstand tot de luisterplek. Probeer het maar eens uit met een concert.
msjong schreef op zondag 30 juni 2013 @ 23:44:
Mooi verhaal! Gelijke speakers(merk) helemaal mee eens. Van fronts to sub heb ik dat ook kunnen bewerkstelligen. Afstand is helaas niet haalbaar.

Ik ga wel wat meer uitzoeken/lezen over je db instellingen verhaal. Volgens jou is dus een audessy niet toereikend maar zou je bijvoorbeeld een pinknoise cd moeten opzetten en met een db meter de boel regelen?

Ik werk oa met een htpc met j river. Hiermee kan je elk kanaal ook een apart volume meegeven. Is het dan een optie dit te doen icm een db meter en de correctie van de reiceiver af te zetten?

Ik werk ook met een monoblok voor elke speaker, marantz ma700. Dit zijn thx blokken met een thx stand maar ook hiermee kan het volume per kanal afgesteld worden.

Uiteindelijk vraag is dus: begin je aan he begin of einde van de keten in jouw ogen?
Dank je! Ik heb een gids geschreven, waarin ik het instelproces beschrijf. Deze kan je hier vinden:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105013.0

In principe doet Audyssey (ADSY) hetzelfde als met de hand, m.u.v. het instellen van de EQ. Echter er zijn maar weinig receivers die een breedbandig testsignaal uitsturen. Een calibratieschijf heeft dit wel en dan krijg je gewoonweg andere waarden. Mijn ervaring is dat een dB-meter en een calibratieschijf beter werkt. Even los van de EQ, want dat is bijna niet met de hand te doen. EQ is trouwens alleen nodig als de ruimte dit vereist en dit niet met akoestische maatregelen is op te lossen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Ook hier heb ik geluk met mijn aparte ruimte, waarin ik kan doen wat ik wil ;)

Persoonlijk zou ik op 1 plek de processing doen. Dus of in jouw HTPC of in de receiver. Dit geldt ook voor de volumes. Of in de receiver of op de monoblokken. Erg gaaf trouwens dat je elk kanaal apart kan voorzien van versterking. Beter kan niet!

Dus waar je begint met instellen is denk ik in jouw geval ook een kwestie van comfort. Waar kan je het makkelijkst de instellingen regelen, in je HTPC of in je receiver? Bij de monoblokken zou ik voor elk een vast volume kiezen en de verdere afstelling in de receiver doen.

CA Electronics • CineMike • PS Audio • Denon • Marantz • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart • inakustik • Furutech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Bedankt voor de guide HTip! Moet de "T" in jou nickname dubbel gelezen worden (HT Tip)? in dat geval doe je je naam eer aan! Ik heb pas een huisje gekocht en ben deze aan het verbouwen en speakers moeten nog aangeschaft worden. Maar ik ga voor de plaatsing van de speakers zeker je guide gebruiken. De woonkamer is redelijk vierkant dus denk dat ik redelijk optimaal de speakers kan plaatsen!

Offtopic:
Alsvorens ik de speakers aanschaf zoek ik nog wat advies om te checken of de keuze die ik wil maken juist zijn of zelfs beter kunnen. Ik zie alleen geen "het grote speaker advies topic" of iets dergelijks. Kijk ik verkeerd of wat is de gang van zaken? Nieuw topic aanmaken voor mijn vraag?

Edit: ik heb de topic start gelezen waarin staat dat het helemaal niet gewenst is om aanschaf vragen te stellen. Uiteraard heb ik zelf wel voor onderzoek gedaan maar wil voordat ik ga luisteren bij een zaak minstens èèn alternatief hebben die ik nu nog niet heb kunnen vinden.

Mocht deze hele vraag tot nu toe niet gewenst zijn verwijder ik het offtopic gedeelte uit deze post. Just let me know.

[ Voor 22% gewijzigd door ndonkersloot op 01-07-2013 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Er is niet echt een handleiding voor het uitzoeken van speakers. Je zal gewoon wat eisen op moeten stellen en daarmee een shortlist gaan maken, zodat je kan gaan luisteren :). Belangrijkste is budget en het aantal speakers, vervolgens ga je kijken wat je kwijt kan (zuilen, monitoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTip

HTip

Chamber of Dreams

Tiwazz schreef op maandag 01 juli 2013 @ 08:57:
Bedankt voor de guide HTip! Moet de "T" in jou nickname dubbel gelezen worden (HT Tip)? in dat geval doe je je naam eer aan! Ik heb pas een huisje gekocht en ben deze aan het verbouwen en speakers moeten nog aangeschaft worden. Maar ik ga voor de plaatsing van de speakers zeker je guide gebruiken. De woonkamer is redelijk vierkant dus denk dat ik redelijk optimaal de speakers kan plaatsen!
Dank je! Zo heb ik nog nooit naar mijn nickname gekeken. Erg leuk! Maar HTip staat voor "Home Theater in progress". Volgens sommigen zou ik mijn nick moeten veranderen in HTready, maar ik ben eigenlijk altijd in progress ;)

Op zicht is een vierkante kamer goed voor een optimale opstelling van de speakers. Tenminste als je de luisterplek in het midden hebt ;) Echter een vierkante ruimte is niet ideaal voor de akoestiek. Dan krijg je weer last van staande golven in het laag.

Nog een leuke link: http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm Voer hier maar eens de waarden van jouw ruimte in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
HTip schreef op maandag 01 juli 2013 @ 10:12:
[...]

Dank je! Zo heb ik nog nooit naar mijn nickname gekeken. Erg leuk! Maar HTip staat voor "Home Theater in progress". Volgens sommigen zou ik mijn nick moeten veranderen in HTready, maar ik ben eigenlijk altijd in progress ;)

Op zicht is een vierkante kamer goed voor een optimale opstelling van de speakers. Tenminste als je de luisterplek in het midden hebt ;) Echter een vierkante ruimte is niet ideaal voor de akoestiek. Dan krijg je weer last van staande golven in het laag.

Nog een leuke link: http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm Voer hier maar eens de waarden van jouw ruimte in...
Bedankt voor je informatie :>

Dit krijg als ik mijn woonkamerafmetingen (10 x 3.7 x 2.4) invoer:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/29026254/roommodes.png

HTip, wat een prachtige thuisbioscoop heb je zeg! Ik zag dat je een Velodyne DD18 subwoofer hebt. Omdat ik zelf ook aan het oriënteren ben voor een subwoofer ging ik hem even googlen. Zoals ik al verwachte ligt deze ruim buiten mijn budget :P Maar ik kwam wel op deze site terecht waar ze hem als consignatie verkoop aanbieden voor €2,7k. Is dat erg goedkoop of een normale tweedehands prijs?

[ Voor 20% gewijzigd door nMad op 01-07-2013 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTip schreef op maandag 01 juli 2013 @ 10:12:
[...]

Grappig, iedere keer dat ik je nick zie denk ik: waar zal dat voor staan?! Eerst dacht ik dat je bv Henk Tip (of Harold Tip of Herman Tip :P) heette, maar toen zag ik in je HTforum-topic dat je heel anders heet ;) Now comes the monkey out of the sleeve!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.

Kijk, dit was nou precies wat ik logischerwijs gedacht had, mooi om te zien dat het redelijk klopt :) 4G!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msjong
HTip schreef op maandag 01 juli 2013 @ 08:04:

Dank je! Ik heb een gids geschreven, waarin ik het instelproces beschrijf. Deze kan je hier vinden:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105013.0

In principe doet Audyssey (ADSY) hetzelfde als met de hand, m.u.v. het instellen van de EQ. Echter er zijn maar weinig receivers die een breedbandig testsignaal uitsturen. Een calibratieschijf heeft dit wel en dan krijg je gewoonweg andere waarden. Mijn ervaring is dat een dB-meter en een calibratieschijf beter werkt. Even los van de EQ, want dat is bijna niet met de hand te doen. EQ is trouwens alleen nodig als de ruimte dit vereist en dit niet met akoestische maatregelen is op te lossen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Ook hier heb ik geluk met mijn aparte ruimte, waarin ik kan doen wat ik wil ;)

Persoonlijk zou ik op 1 plek de processing doen. Dus of in jouw HTPC of in de receiver. Dit geldt ook voor de volumes. Of in de receiver of op de monoblokken. Erg gaaf trouwens dat je elk kanaal apart kan voorzien van versterking. Beter kan niet!

Dus waar je begint met instellen is denk ik in jouw geval ook een kwestie van comfort. Waar kan je het makkelijkst de instellingen regelen, in je HTPC of in je receiver? Bij de monoblokken zou ik voor elk een vast volume kiezen en de verdere afstelling in de receiver doen.
Heb je nog tips voor een DB meter? Welke gebruik jij? Heb al wat research gedaan (jouw stukje gelezen _/-\o_) maar kom er niet uit welke nou zou voldoen.

Ik ga ook een digitale multimeter aanschaffen om de output van de monoblokken gelijk te krijgen. Er zit namelijk een bijzonder klein draaiknopje op zonder klikjes. Erg moeilijk dus om de output van allen gelijk te krijgen, ik hoop dat de multimeter mij hiermee kan helpen.

Welke test dvd / bluray zou jij aanraden? Is dit überhaupt wel nodig; J River kan namelijk ook full range pinknoise uitsturen, zelfs per HZ instelbaar.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTip

HTip

Chamber of Dreams

nMad schreef op maandag 01 juli 2013 @ 10:27:

Bedankt voor je informatie :>

Dit krijg als ik mijn woonkamerafmetingen (10 x 3.7 x 2.4) invoer:
[afbeelding]
Graag gedaan! Je grafiek ziet er goed uit. Betekent dat je problemen beperkt blijven tot het laag en sublaag. Boven de 70 Hz heb je geen last van room modes (resonanties). Met breedbandige absorptie en basstraps die effectief zijn onder de 70 Hz heb je een prachtige akoestiek, waar menig audiofiel jaloers op zou zijn.
HTip, wat een prachtige thuisbioscoop heb je zeg! Ik zag dat je een Velodyne DD18 subwoofer hebt. Omdat ik zelf ook aan het oriënteren ben voor een subwoofer ging ik hem even googlen. Zoals ik al verwachte ligt deze ruim buiten mijn budget :P Maar ik kwam wel op deze site terecht waar ze hem als consignatie verkoop aanbieden voor €2,7k. Is dat erg goedkoop of een normale tweedehands prijs?
Dank je voor het compliment! Ik heb inderdaad een DD18 en die gaat niet meer weg. Is echt een prachtige sub, die overal voor geschikt is, muziek en film. Ik heb die advertentie ook gezien en ik vind de prijs aan de hoge kant. De nieuwprijs van de DD18 in 2010 was €3990. In de zomermaanden was er ook nog een actiekorting van 20%. De DD+ was op een beurs in Duitsland aangekondigd. Dus als die van die periode is, is de prijs helemaal hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTip

HTip

Chamber of Dreams

Verwijderd schreef op maandag 01 juli 2013 @ 10:36:
Grappig, iedere keer dat ik je nick zie denk ik: waar zal dat voor staan?! Eerst dacht ik dat je bv Henk Tip (of Harold Tip of Herman Tip :P) heette, maar toen zag ik in je HTforum-topic dat je heel anders heet ;) Now comes the monkey out of the sleeve!
:D Had ook allemaal gekund natuurlijk. Leuk gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Ik vind het lastig om mijn ruimte in te vullen in de grafiek. De keuken zit er namelijk nog aan. Als ik die niet mee reken wordt het 6.7x5.5x2.4m en krijg ik onderstaande grafiek. Wat zegt mij dit? Is het bijv. "Slecht" dat de lijn niet tot het einde door loopt?

Grafiek: Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/6033/8upt.jpg

Kamer: Afbeeldingslocatie: http://img805.imageshack.us/img805/1156/g3ta.jpg

Mocht dit niet gewenst zijn wederom, tell me :).

[ Voor 7% gewijzigd door ndonkersloot op 01-07-2013 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTip

HTip

Chamber of Dreams

msjong schreef op maandag 01 juli 2013 @ 17:18:
Heb je nog tips voor een DB meter? Welke gebruik jij? Heb al wat research gedaan (jouw stukje gelezen _/-\o_) maar kom er niet uit welke nou zou voldoen.
Zou ik inderdaad nog kunnen toevoegen. Ik gebruik een dB-meter van Voltcraft, maar Radioshack is ook goed. Als hij maar analoog is (digitaal is moeilijker af te lezen) en een optie heeft voor C-weging en slow.
Ik ga ook een digitale multimeter aanschaffen om de output van de monoblokken gelijk te krijgen. Er zit namelijk een bijzonder klein draaiknopje op zonder klikjes. Erg moeilijk dus om de output van allen gelijk te krijgen, ik hoop dat de multimeter mij hiermee kan helpen.
Goed idee! Jammer dat er geen schaalverdeling op de volumeinstelling zit. Zou het makkelijker maken.
Welke test dvd / bluray zou jij aanraden? Is dit überhaupt wel nodig; J River kan namelijk ook full range pinknoise uitsturen, zelfs per HZ instelbaar.

Thanks!
Ik heb een aantal DVD's/BD's. Voor het geluid heb ik de DVD van CARA (geeft ook erg goede uitleg, is alleen in Duits) en de BD van AIX Records (zat bij de Oppo). Voor het beeld heb ik de BD's van DVE (Digital Video Essentials) en Spears & Munsil (zat ook bij de Oppo).

Daarnaast zijn er ook nog andere zoals AVIA, WOW (Disney) en Sound and Vision. Hier heb ik geen ervaring mee, maar schijnen ook goed te werken.

Met de DVE BD kan je eigenlijk alles en krijg je ook nog eens goede uitleg over de verschillende aspecten van het opzetten van een thuisbioscoop.

Geen idee of je met de pink noise van JRiver hetzelfde kan bereiken. Het gaat nl. niet om afzonderlijke frequenties, maar juist om breedbandig signaal, waar zowel laag, midden als hoog in is verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet om te zeiken maar wellicht is het handig om over onder andere bovenstaande een apart topic te maken gezien het hier nog steeds het SHOW je HT topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardcore
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 20:28
Ik kijk al jaren met veel plezier naar foto's van jullie setups. Bij deze mijn bijdrage:

Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/qi9ff98/Pictures/Hi-Fi/Front.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/qi9ff98/Pictures/Hi-Fi/FR.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/qi9ff98/Pictures/Hi-Fi/KEF_Q300_FR.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/qi9ff98/Pictures/Hi-Fi/KEF_Q600c.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/qi9ff98/Pictures/Hi-Fi/KEF_Q300_FL.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/qi9ff98/Pictures/Hi-Fi/Plank.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/qi9ff98/Pictures/Hi-Fi/BL.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/qi9ff98/Pictures/Hi-Fi/BR.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/qi9ff98/Pictures/Hi-Fi/Atacama_Nexus_7i.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/qi9ff98/Pictures/Hi-Fi/TV.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/qi9ff98/Pictures/Hi-Fi/Overview.JPG

Wat jullie zien:

4 x KEF Q300
1 x KEF Q600c
1 x KEF Q400b
2 x Atacama Nexus 7i Satin Black speakerstands
Pioneer VSX-1122-K
Samsung LE40B750
Microsoft XBOX360 Elite
Dune HD Max

Wat jullie niet zien:

Netgear ReadyNAS Ultra 2 RNDU2000-100PES 2 x 2 TB
Logitech Harmony 900
Beyerdynamic DT 880 Pro

Meubels (walnoot):

Vogel's CFM 060
Vogel's CFM 105
Vogel's CFW 140 + CFAE 140 RC

[ Voor 3% gewijzigd door richardcore op 01-07-2013 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTip

HTip

Chamber of Dreams

Verwijderd schreef op maandag 01 juli 2013 @ 21:38:
Niet om te zeiken maar wellicht is het handig om over onder andere bovenstaande een apart topic te maken gezien het hier nog steeds het SHOW je HT topic is.
Je zou het iets anders, lees netter kunnen zeggen, maar je hebt wel gelijk. Misschien iets voor een van de mods om alle reacties omtrent het instellen van je set naar een nieuw topic te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Laatst online: 08:02
richardcore schreef op maandag 01 juli 2013 @ 21:41:
Ik kijk al jaren met veel plezier naar foto's van jullie setups. Bij deze mijn bijdrage:

Wat jullie zien:

4 x KEF Q300
1 x KEF Q600c
1 x KEF Q400b
2 x Atacama Nexus 7i Satin Black speakerstands
Pioneer VSX-1122-K
Samsung LE40B750
Microsoft XBOX360 Elite
Dune HD Max

Wat jullie niet zien:

Netgear ReadyNAS Ultra 2 RNDU2000-100PES 2 x 2 TB
Logitech Harmony 900
Beyerdynamic DT 880 Pro

Meubels (walnoot):

Vogel's CFM 060
Vogel's CFM 105
Vogel's CFW 140 + CFAE 140 RC
Klinkt het niet vreemd met die hoge opstelling van de front speakers en de center speaker?
Of staan ze expres zo hoog voor de kat?
Hoe klinkt het als de rear speakers meespelen als je op die stoel zit tegen de wand. Dan zit je nog achter de rear speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
mike123 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 00:01:
[...]

Klinkt het niet vreemd met die hoge opstelling van de front speakers en de center speaker?
Of staan ze expres zo hoog voor de kat?
Hoe klinkt het als de rear speakers meespelen als je op die stoel zit tegen de wand. Dan zit je nog achter de rear speakers.
Het is inderdaad verreweg van ideaal gepositioneerd, iets waar veel mensen last van hebben (ik zit ook met de rears die niet helemaal lekker staan). Ik vind het meest opmerkelijke nog de plaatsing van de LF CS RF speakers. Dit kan het geluidsbeeld niet ten goede komen ... :'( Ik zie dat er gecompenseerd wordt door ze iets voorover te hellen, maar als je de lijn doortrekt worden, met name de hoge tonen, ruim boven het gehoor afgevuurd. Zonde, want het ziet verder prima uit! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardcore
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 20:28
Ik ben het met jullie eens dat het niet ideaal is maar dat is in dit huis gewoonweg praktisch niet mogelijk. In een nieuwe (grotere) woning, die er binnen een paar jaar wel zal komen, zal ik het ook anders positioneren. Waarschijnlijk ook met ander meubilair. En wellicht andere hardware ;)

De hoogte van de plank is zo gedaan vanwege de poes (lees: kl*relij*r) en vanwege het feit dat de TV gemount is op een steun. Om de TV eraf te halen moet deze een flink stuk omhoog. Om te voorkomen dat ik dan ook de plank eraf moet halen moet deze hoog hangen. Een nieuwe TV zal ik waarschijnlijk niet mounten maar op de voet plaatsen. Maar ja, met 60" (nu "slechts" 40") heb je ook weer ruimte in de hoogte nodig ;) Achteraf had hij nog wel wat kunnen zakken, leerpuntje voor de volgende keer.

Ik moet zeggen dat het qua geluidsbeeld wel erg meevalt. Ik heb onder de frontspeakers een rubberen wigje geplaatst. De rear speakers zijn meer side speakers wegens ruimtegebrek. Pioneer's MCACC heeft het verbluffend goed afgesteld, ook met deze niet ideale positionering. Met films / series kijken krijg ik in ieder geval een lach op m'n gezicht van het geluid. En het is absoluut niet zo dat ik wegtetter met de rear right speaker dichtbij mijn hoofd. Voorlopig ben ik tevreden, het kan altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
richardcore schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:06:
Voorlopig ben ik tevreden, het kan altijd beter.
Dat is het aller belangrijkste natuulijk!

Je zou eventueel de luidsprekers (LF + RF) aan muurbeugels kunnen bevestigen (of twee kleine schapjes links en rechts) waardoor je relatief goedkoop en eenvoudig het geluid naar een hogere niveau kan tillen. Je center zou je in de tvkast er onder kunnen plaatsen en iets naar boven laten hellen ... Maar waarschijnlijk past dat niet als ik het zo bekijk. Maar goed, je moet altijd wat te wensen overlaten he :)

Zoals gezegd, ook in mijn situatie is het verreweg van ideaal. We hebben het huis te koop staan en hopelijk kunnen we ooit eens een fatsoenlijke opstelling realiseren. Gellukig kunnen de meeste receivers nog eea compenseren met roomcorrection, en dat lukt best aardig moet ik zeggen.

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/ok3mna.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2qlpj.jpg
renzo4000 in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 48"

[ Voor 5% gewijzigd door renzo4000 op 02-07-2013 15:20 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier.
    Voor kleine audio gerelateerde vragen kan je terecht in Het Kleine Vragen Topic. Voor aankoopadvies graag een topic openen in Consumentenelektronica Aankoopadvies

• Het is niet nodig om een hele post te quoten als je zelf maar één of twee regels te posten hebt. Knip in dat geval de essentie uit de quote en post die.

• Let ook op de grootte van de foto's wanneer je deze post: de banner rond te grote foto's met betrekking tot het thumbnails maken staat er niet voor niets! Te grote foto's worden en/of van een trage host worden getrashed.

• Voor audiomeubels en Hifi Racks verwijzen we graag door naar Het grote Audiomeubel topic!

• Akoestische aanpassingen, -verbeteringen, et cetera mogen in Het grote akoestiek topic