Na dit topic in grote delen gelezen te hebben, en wat relevante sites bekeken te hebben, ben k inmiddels aardig wijs geworden over mechanische toetsenborden op zich. Echter is het wel zo dat er zo veel te krijgen is, maar misschien niet wat aan mijn eisen voldoet.
Momenteel heb ik de
pricewatch: Logitech G510 Gaming Keyboard waar ik vervanging voor wil gaan zoeken. Hij doet het in principe nog prima, maar loop tegen 2 dingen aan:
- Incorrecte lay-out (het bekende probleem met Nederlandse toetsenborden), gecombineerd met de gewenning aan US Int lay-out van m'n laptop
- Is minder aangenaam voor het langere typwerk. Op een typische dag gebruik ik 'm 8 uur om te werken (vooral typwerk, beetje programmeren ed) plus enkele uren recreatief met soms wat spelletjes.
Daarom wil ik dus voorzichtig aan gaan kijken naar vervanging.
Waar ik naar op zoek ben:
- Blue of brown switches (al uitgeprobeerd met een key tester, ook al meerdere malen Red switches kunnen gebruiken maar vind die wat minder lekker)
- US Int lay-out (dus platte enter, lange linker shift), full-size inclusief numeriek pad en normale pijltjestoetsen en home-blok.
Simpel tot daar aan toe. Maar nu:
- Macrotoetsen. De G510 heeft er dan wel veel, maar ik gebruik er op dagelijkse basis 6. Echter wel zo vaak, dat het gewoon irritant zou zijn als ze er niet meer zijn.
- De multimediatoetsen zijn erg fijn, maar eventueel te missen.
Verder:
- Toetsenbordverlichting staat meestal in een constant donkerblauw. Het LCD schermpje gebruik ik niet zo vaak meer. Deze laatste is niet verplicht, en denk zelfs dat ik de verlichting nog wel zou kunnen missen.
Tot nu toe gevonden:
WASD V2 104-key. Voldoet aan eis 1 en 2 maar mist de macrotoetsen. Verder ben ik wel overtuigd van z'n 'simpelheid'. Bonuspunten gaan natuurlijk naar hoe deze te customizen is, met extra waardering voor de "US International" bedrukking van de keycaps (welke ook laat zien welke karakters onder de AltGr(+Shift)+key zitten: dus op de plus toets staat niet alleen + en - vermeld, maar ook × en ÷). Klinkt stom, maar een aantal van deze tekens gebruik ik vrij veel en ben ze altijd kwijt.
Logitech G710+. "Mist" het minst, maar is vanuit Nederland gezien alleen te krijgen met de 'verkeerde' lay-out. En als ik zo vrij mag zijn te mierenneuken: ik vind het lettertype niet echt mooi.
Corsair Venegance K70 en Ducky One. Mist de macrotoetsen maar ziet er verder prima uit.
Kan het zo zijn dat ik misschien een merk of type over het hoofd gezien heb? Of zijn juist de eisen iets te veel?