Zoals velen die in bezit zijn van een Logitech G710+ rev. 1, wil hier nog wel eens een toets kapot gaan.
Na zo'n 1,5 jaar gebruik ging dit bij mij enkel om de meestgebruikte toetsen (de CTRL toetsen, Escape en de D toets ivm ASWD). Het toetsenbord werd hierdoor onbruikbaar.
Omdat ik persé een US layout wilde en deze destijds nog nergens eenvoudig te vinden was had ik het toetsenbord geïmporteerd vanuit Amerika. Naar eventuele garantie kon ik dus fluiten tenzij ik dit met Logitech US op zou nemen en bereid zou zijn om zo'n 60 USD. aan verzendkosten te betalen.
Vervolgens ben ik dus op zoek gegaan naar alternatieve toetsen voor de G710+ en dit bleek ondanks het gebruik van de Cherry switches een behoorlijke opgave.
Vrijwel alle toetsen en kits die ik kon vinden waren niet geschikt voor backlighting. De zogeheten etched toetsen waren vrijwel niet te vinden.
Wel waren er talloze alternatieven als standaard, gespoten toetsen of volledig transparant zodat er toch nog backlighting doorheen kon schijnen. Deze transparante toetsen vond ik helemaal afschuwelijk dus dat ging hem ook niet worden.
Na lang zoeken een setje Zinc WASD toetsen gevonden op
http://www.geekkeys.com/ welke op de juiste manier de backlighting door zouden laten (etched out legend/markings).
Vervolgens helaas geen succes voor de Escape toets dus heb ik maar besloten om deze te vervangen door een Counterstrike logo wat op de juiste manier ge-etched was. Ik speel veel CS dus hier kon ik prima mee leven.
Toen kwam de volgende uitdaging...de CTRL toetsen. Ook hier liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Maar na een poos zoeken vond ik een setje Portal CTRL keys (ook voor Logitech G710+) op
http://www.maxkeyboard.com/ .
Dit zou betekenen dat ik een portal icoon op beide toetsen te zien zou krijgen, maar ook hier kon ik prima mee leven.
Gisteren kwamen eindelijk mijn nieuwe toetsen binnen en ben ik meteen begonnen met het loshalen van de keys en het toetsenbord meteen een keertje goed schoon te maken.
De CTRL keys zou ik helaas vandaag pas ontvangen.
Fotootje tijdens de schoonmaakt beurt:

Het keyboard is overigens erg makkelijk schoon te maken, even buiten met de spray duster erover heen en vervolgens nog met een doekjes de laatste vuiltjes af doen...
Het eind resultaat is me niet tegen gevallen:

De Zinc keys maken iets meer geluid (klak) dan de standaard keys....ook met o-rings maar dat vind ik verder niet hinderlijk.
Wilde dit even delen voor mensen die wellicht ook worstelen met het repareren van de (vaak meest gebruikte) keys op een backlit gaming toetsenbord en geen soelaas kunnen vinden bij de fabrikant.
Totale schade: Zo'n 25 USD.