PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Verwijderd
Bedankt voor de reactie. Ik zal heb al talloze reviews gelezen en negatieve commentaren over vrijwel elk merk.GreNade schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 08:39:
[...]
Naar mijn mening, de Corsair. De software is eigenlijk alleen moeilijk als je ook daadwerkelijk moeilijke dingen gaat doen.
De Blackwidow heeft geen Cherry en dat is voor mij persoonlijk een rooie vlag
De G.Skill heb ik geen ervaring mee
Zal verder kijken, zag gisteren ook toevallig de nieuwe Sharkoon: Sharkoon shark zone Mk80
Ja in de loop van dit jaar maar wat nieuws uitzoeken. Eisen zijn in ieder geval numpad, bij voorkeur backlight, Volledige muziekcontrols en een volledig standaard layout vanwege de andere keycaps die er sowieso gaan komen.MiBe schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:34:
@Touchdomex: Moeilijk te zeggen, heb zelf nooit een ander bord met MX White switches gebruikt. Aan de andere kant, als hier al zoveel verschil tussen de switches onderling zit ligt het natuurlijk wel voor de hand...
Voor de rest maakt het nog niet veel uit. Dat komt vanzelf wel wanneer ik meer dan 100 euro ga stuk slaan op een toetsenbord.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
De shark zone had volgens mij chinese cherry klonen, zou het zelf nooit kopenVerwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:17:
[...]
Bedankt voor de reactie. Ik zal heb al talloze reviews gelezen en negatieve commentaren over vrijwel elk merk.
Zal verder kijken, zag gisteren ook toevallig de nieuwe Sharkoon: Sharkoon shark zone Mk80
Share and Enjoy!
Tips/advies zijn welkom!
productreview: Corsair Gaming Strafe RGB Cherry MX Silent (US layout) review ...
Bordje ligt hier nu al eventjes, lag ook onder de kerstboom voor de dame. De K70 werd ik zelf nooit zo warm van, maar de Strafe (en dan zeker met die doorzichtige switches en de verlichting er door heen) is toch best wel sexy.
Thanks, ga ik meteen doorlezen! Wil eigenlijk een Ducky Shine 5 maar miss kan deze review me wel overhalen haha.Foritain schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:13:
Misschien leuk voor de mech liefhebbers:
productreview: Corsair Gaming Strafe RGB Cherry MX Silent (US layout) review ...
Bordje ligt hier nu al eventjes, lag ook onder de kerstboom voor de dame. De K70 werd ik zelf nooit zo warm van, maar de Strafe (en dan zeker met die doorzichtige switches en de verlichting er door heen) is toch best wel sexy.
PS: voor de geinteresseerden, Alternate gaf aan dat de Shine 5 wss in de 2e week van januari beschikbaar moet komen.
Verwijderd
http://www.amazon.com/gp/...0&linkId=VOH4ZB2PCW3V76P4
Iemand ervaring ermee?
Commandline FTW | Tweakt met mate
Verwijderd
Bedankt voor de snelle reactie. De link was puur ter illustratie.Hero of Time schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 16:21:
In de PW heb je de pricewatch: Roccat Ryos MK voor minder, maarja, geen Pro en geen mech keys. De pricewatch: Roccat Ryos MK Glow Qwertz is dat wel, maar je moet van MX Black houden. En dan heb je nog de pricewatch: Roccat Ryos MK Pro (Cherry Red) in verschillende uitvoeringen (en er staan reviews bij). Waarom helemaal van Amazon halen als-ie ook gewoon in NL verkrijgbaar is?
Ik neig misschien toch richting de K 70
Brede linker shift, lage enter. Iets anders en ik wordt ook helemaal knetter gek. Op de foto van de verpakking zie je inderdaad ISO staan, maar ROCCAT heeft in de regel veel verschillende layouts beschikbaar.
Tis een knap bordje, al zal het grootste probleem zijn dat er -heel veel- knappe mech bordjes zijn voor dit geld of minder.
Ik was sowieso op zoek naar een tenkeyless model. Had bijna een RAZER Blackwidow Tournament Stealth 2014 besteld maar na de reviews afgegaan te zijn heb ik die toch links laten liggen. Huidige tobo gaat op mijn werk gebruikt worden dus vandaar ook mijn keuze op een tobo met alles behalve de luidruchtige blauwe switches.
Blues maken sowieso herrie, die klik als je 'm half indrukt is redelijk goed te horen. Voor kantoor is MX Blue in principe uit den boze.
Als je last hebt van de herrie van je Reds kun je O-ringen installeren die het geluid dempen. Dit verandert natuurlijk ook het gevoel een beetje.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
maar hoe lastig is de overgang van full size naar 60%? wen je er makkelijk en snel aan?
en zijn de mx brown stiller dan de mx blues?
Share and Enjoy!
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
In principe is hier niemand echt tegen mechanische toetsenbord, niemand stoort zich er in ieder geval aan.
Dat hangt er helemaal vanaf hoe je je toetsenbord gebruikt. Zelf gebruik ik bij mijn vaste PC een full-size toetsenbord (Ducky Shine 3), simpelweg omdat ik hier tevens op werk en ik een numpad daarbij toch wel prettig vind. In mijn laptoptas had ik voorheen een 60% bordje zitten (KBP V60 Mini) maar merkte dat ik de dedicated F-toesten, pijltjestoetsen en delete-toets toch wel miste. Tegenwoordig heb ik er dus een 75% bordje in zitten (Keycool 84), die heeft de desbetreffende toetsen wel en is toch nog net wat compacter dan een reguliere tenkeyless. Trek om het uit te testen een keer de keycaps van de toetsen af die je niet zou hebben als je een 60% toetsenbord gebruikt, dan ben je er zo achter of je ze wel of niet zou missenRaafvanHoute schreef op zondag 10 januari 2016 @ 23:39:
ik weet niet helemaal of dit de juiste plek is om dit te vragen maar ik zit er over na te denken om mijn logitech g710 mx blue te verkopen (hier op tweakers) en dan een pok3r met mx browns te kopen.
maar hoe lastig is de overgang van full size naar 60%? wen je er makkelijk en snel aan?
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Ik gebruik zelf ongeveer een maand nu een 60% toetsenbord, was even wennen maar wil nu niet meer anders. Ik denk dat het ongeveer 2 weken duurde voordat ik niet meer op hoefde te zoeken waar op het fn-layer de toetsen zijn (En aangezien ik dit zelf nog wat veranderd heb aan t begin waarschijnlijk nog minder lang).RaafvanHoute schreef op zondag 10 januari 2016 @ 23:39:
ik weet niet helemaal of dit de juiste plek is om dit te vragen maar ik zit er over na te denken om mijn logitech g710 mx blue te verkopen (hier op tweakers) en dan een pok3r met mx browns te kopen.
en zijn de mx brown stiller dan de mx blues?
Het neemt veel minder ruimte in en het is fijn om je handen minder van de home row af te hoeven halen. Ik heb wel een volledig programmeerbaar bord(custom build), maar de poker3 is dat ook enigszins.
https://www.massdrop.com/...eycap-set?mode=guest_open
Zou btw dolgraag die Varmilo Mint keycaps willen kopen, ben daar op aan het wachten op Massdrop
https://www.massdrop.com/buy/varmilo-front-printed-keycaps
[ Voor 110% gewijzigd door iPodKiller op 12-01-2016 16:59 ]
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Niet echt. Zonder referral kun je de link niet volgen als je geen account hebt... Kun je natuurlijk stellen dat het je dan sowieso niet veel boeit (anders had je wel een account gehad) maar ik stoor mij er wel aan als er linkjes worden geplaatst die achter een account zitten.Hero of Time schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:19:
Moet er een referral in de URL staan? Dat kan vast ook zonder.
Je kunt gewoon achter de url van een massdrop pagina ?mode=guest_open zetten, zodat iedereen ze kan bekijken.
[ Voor 34% gewijzigd door Natsu op 12-01-2016 15:14 ]
O my bad.. Had die 1e link van de nieuwsbrief overgenomen. Aangepast!Hero of Time schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:19:
Moet er een referral in de URL staan? Dat kan vast ook zonder.
erg bedankt voor de handige tip nog!
Verwijderd
Die vier tientjes mag je afrekenen bij de post helaas...botoo schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:49:
Ik heb de KBP V80 TKL zojuist besteld via Massdrop, Cherry MX Brown, led kleur was beperkt vanwege een bestaande voorraad maar de prijs is zo'n 4 tientjes goedkoper dan in Nederland.
[afbeelding]
In het kader van 'Guess the Keyboard' in combinatie met het niveau een beetje opschroeven:Foritain schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:04:
Ik heb het MiBe gewoon veel te makkelijk gemaakt de laatste tijd.
Oftewel we schroeven het niveau een beetje op.
Guess the keyboard:
[afbeelding]
En ja, dat is aluminium.

Succes
Tis wel een hele heldere xD Zie daardoor niet eens goed welke switches het zijn.
gh60 met purple zealios? Of een pok3r met zeal'sMiBe schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:19:
[...]
In het kader van 'Guess the Keyboard' in combinatie met het niveau een beetje opschroeven:
[afbeelding]
Succes
[ Voor 3% gewijzigd door Uberdude op 13-01-2016 00:12 ]
KBCT Race 2?MiBe schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:19:
[...]
In het kader van 'Guess the Keyboard' in combinatie met het niveau een beetje opschroeven:
[afbeelding]
Succes
Ik zou echt heel veel over hebben voor een white/white/blue Race 2 (case/caps/switch). Voor mij het ideale toetsenbord, ik gebruik Home en End heel vaak. Helaas zijn ze nergens meer te vinden
Daarom heb ik een white/white/blue Pok3r gekocht, die is vorige week op het distributiecentrum in Nederland aangekomen, maar de aflevering wil nog niet zo lukken helaas. Als het goed is kan ik hem morgen ophalen!
De keycaps ga ik nog vervangen, maar dat heeft niet zo'n haast. Ik vind het nu al leuk om de custom keycap indelingen te bekijken op http://keypuller.com
[ Voor 46% gewijzigd door Canaria op 13-01-2016 00:58 ]
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Het is wat slecht te zien door de ledjes, maar het lijkt op green/blue switches. De shift, enter en backspace lijken red, of purple. Verder dan dat kom ik niet.MiBe schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:19:
[...]
[afbeelding]
Succes
Ik had al besteld. Maar toen zag ik dat een backspace ontbreekt als je de basisset + rgb modifiers koopt. Om dan weer 30 dollar extra uit te geven voor een modifierset waarvan ik maar één toets nodig heb, terwijl ik met heel veel ongebruikte toetsen blijf zitten die niet op de Pok3r passen, heb ik geannuleerd.Johrivaneerd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:58:
Iemand van plan om iets te gaan bestellen uit de huidige Granite ronde op Massdrop? Kan dan wellicht interessant worden om verzendkosten te gaan delen o.i.d.
Het is inderdaad een 75% toetsenbord en ook de Race 2 is een logisch antwoord, het gaat namelijk om een Race 2 clone. Hij draagt de naam Ajazz AK33 en kost maar zo'n 65 à 70 USD incl verzending (excl btw en inklaringskosten). In tegenstelling tot de Race 2 zijn de switches echter plate mounted. Het bord word geadverteerd met KHL switches, oftewel Kailh. Op de switches zelf staat echter ZOERO of ZORRO of iets dergelijks, erg moeilijk te lezen door de doorzichtige behuizing van de switch. Wat de herkomst van deze switches is is me niet geheel duidelijk. Ze typen op zich best aardig maar zijn wel duidelijk wiebeliger dan Cherry MX Blue bijvoorbeeld. Ze zijn wel consistent, iets dat ik van Kailh juist weer niet zo gewend ben.
Ik heb de zwarte variant met blauwe switches en witte verlichting. Helemaal zwart is hij overigens niet, de aluminium plaat heeft gewoon zijn eigen kleur, ziet er stukken beter uit naar mijn mening. Het plastic aan de achterkant is dan weer wat minder aangezien dit glossy is uitgevoerd. Het viel jullie al op dat er paarse switches tussen zitten, dit is inderdaad het geval onder de gestabiliseerde toetsen (die overigens over Cherry stabilizers beschikken). De paarse switches zijn wat zwaarder dan de blauwe maar qua karakteristieken komen ze overeen (clicky dus), wat Cherry MX betreft komen ze nog het meeste bij Greens in de buurt.

Kom van een Logitech UltraX met scissor switches dus dat is wel een hele omschakeling. De extra key travel is wel heel prettig en ik merk nu al dat ik minder typefouten maak. Ook voelt het op de een of andere manier productiever aan ofzo. Het typen geeft meer voldoening
Als je wat langer mechanisch typt, merk je vanzelf dat je de toetsen niet compleet hoeft in te drukken. Als je eenmaal op die manier typt is het net zo stil, of zelfs stiller dan een normaal toetsenbord.RubenDJ schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:49:
Sinds gisteren in het bezit van een pricewatch: CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown). Eerste ervaringen: het typt heerlijk, maar wat een herrie!Dat is nog wel even wennen zeg. Er is inmiddels een setje o-ringen onderweg, hopelijk gaat dat nog wat doen.
Kom van een Logitech UltraX met scissor switches dus dat is wel een hele omschakeling. De extra key travel is wel heel prettig en ik merk nu al dat ik minder typefouten maak. Ook voelt het op de een of andere manier productiever aan ofzo. Het typen geeft meer voldoening
Share and Enjoy!
Ik zit nu te denken om een Ducky Shine 5 te gaan halen, blauwe switches. Eerst even de reviews afwachten nadat ie beter leverbaar is geworden.
Vanaf vandaag is de Shine 5 leverbaar bij alternate, de versies met brown en red switches staan op een levertijd van 1 a 2 dagen, de blue nog op "preorder"Scrtz schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:45:
Poeh die Ducky Shine 5 of CM Storm quickfire xti red mogen nu toch wel snel beschikbaar komen, dacht dat een mechanisch toetsenbord niet kapot te krijgen was, vaak dus geslagen op mijn steelseries 6gv2 en daar blijkt die op de langere duur helaas niet zo goed tegen te kunnen, blijft nu vaker dubbel registreren etc, heel vervelend..
Zelf de versie met brown switches besteld
Haha ja als je het over de duivel hebt! Kreeg net ook al een mailtje dat de mx red versie beschikbaar is, direct besteld!remsie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:29:
[...]
Vanaf vandaag is de Shine 5 leverbaar bij alternate, de versies met brown en red switches staan op een levertijd van 1 a 2 dagen, de blue nog op "preorder"
Zelf de versie met brown switches besteld
Ik ben nooit een geweldige typist geweest, maar touch typen ging bij mij op mechanisch redelijk automatisch. 140WPM haal ik sowieso nooit. Het was bij mij meer noodzaak eigenlijk, aangezien ik in een gehorig huis woon en mn huisgenoten niet wakker wil makenMiBe schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:18:
Ik typ al jaren op mechanische toetsenborden maar ik bottom nog steeds met de toetsen, simpelweg omdat ik heel veel sneller door typ. Heb eerlijk gezegd nog nooit iemand touch-typend meer dan 140 WPM zien halen.
Share and Enjoy!
Laat mij even weten wat je aan verschil merkt, want ik heb de Storm met MX Brown op werk en wil zeker weten dat het effect heeft.RubenDJ schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:49:
Sinds gisteren in het bezit van een pricewatch: CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown). Eerste ervaringen: het typt heerlijk, maar wat een herrie!Dat is nog wel even wennen zeg. Er is inmiddels een setje o-ringen onderweg, hopelijk gaat dat nog wat doen.
Ik switch van m'n Model M naar de Logitech Illuminated als mevrouw Melkunie gaat slapen en ik nog veel te typen hebGreNade schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:48:
[...]
Het was bij mij meer noodzaak eigenlijk, aangezien ik in een gehorig huis woon en mn huisgenoten niet wakker wil maken
Het is best wel een lekker tb'tje, ik heb er 2 gehad in het verleden maar ze zijn niet echt betrouwbaarMiBe schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:53:
Jij hebt wel érg veel voor mevrouw Melkunie over dan
Nu twijfel ik sterk tussen een TK en TKL toetsenbord... Buiten het 'missen' van het numpad, zijn er nog andere verschillen/voordelen/nadelen van een TK vs TKL toetsenbord?
The best way to write secure and reliable applications. Write nothing; deploy nowhere.

Even wennen, maar wat een fijn toetsenbordje! Voelt als een plank!
De Enter toets die je met je muis-duim in kunt drukken als je je linkerhand in de linker positie hebt?Loetn schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:08:
Buiten het 'missen' van het numpad, zijn er nog andere verschillen/voordelen/nadelen van een TK vs TKL toetsenbord?
Maak nog wel eens gebruik van deze Enter toets omdat dat sneller is dan m'n linkerhand verplaatsen.
[ Voor 4% gewijzigd door SmiGueL op 13-01-2016 16:00 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Zal ik doen, heb ze besteld via de banggood link in dit topic, dus zal wel even duren voordat ze binnen zijn.Hero of Time schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:29:
[...]
Laat mij even weten wat je aan verschil merkt, want ik heb de Storm met MX Brown op werk en wil zeker weten dat het effect heeft.
Weet niet of je weleens gamed, maar het leek mij erg prettig om mijn handen wat minder ver uit elkaar te hoeven houden. Wat meer ruimte om met de muis te zwiepen zeg maar. Er zijn ook wel onderzoeken geweest waaruit bleek dat het een wat ergonomischer houding oplevert, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik vind het in ieder geval wel een voordeel.Loetn schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:08:
Nu twijfel ik sterk tussen een TK en TKL toetsenbord... Buiten het 'missen' van het numpad, zijn er nog andere verschillen/voordelen/nadelen van een TK vs TKL toetsenbord?
Wat ik nu inderdaad na 1 dag een heeel klein beetje mis is de rechter enter zoals SmiGuel ook al aangeeft. Maar het weegt niet op tegen alle voordelen.
[ Voor 18% gewijzigd door RubenDJ op 13-01-2016 16:15 ]
Heb je het over een full-size toetsenbord of een 80%? Want ik twijfel tussen een 80% TK (numpad en pijltjestoetsen samen verwerkt) en een TKL. Of gebruik ik de verkeerde term?RubenDJ schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:08:
[...]
Weet niet of je weleens gamed, maar het leek mij erg prettig om mijn handen wat minder ver uit elkaar te hoeven houden. Wat meer ruimte om met de muis te zwiepen zeg maar. Er zijn ook wel onderzoeken geweest waaruit bleek dat het een wat ergonomischer houding oplevert, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik vind het in ieder geval wel een voordeel.
Wat ik nu inderdaad na 1 dag een heeel klein beetje mis is de rechter enter zoals SmiGuel ook al aangeeft. Maar het weegt niet op tegen alle voordelen.
The best way to write secure and reliable applications. Write nothing; deploy nowhere.
Oeps mijn fout, ik dacht dat je het had over de vergelijking tussen een full-size en een TKL.Loetn schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:43:
Heb je het over een full-size toetsenbord of een 80%? Want ik twijfel tussen een 80% TK (numpad en pijltjestoetsen samen verwerkt) en een TKL. Of gebruik ik de verkeerde term?
Heb zelf ook even getwijfeld tussen een TK en een TKL maar ik gebruik met het programmeren vaak de pijltjestoetsen en del/home/end/pgup/pgdn dus ik wil dat gewoon normaal hebben met wat ruimte ertussen. Bij een TK zitten de home/end ook een rij lager dan bij een normale lay-out. En wil ook niet telkens hoeven te switchen tussen functionaliteiten.
Zo kijkend hoe ik het nu heb, thuis een apart numpad op USB had ik eigenlijk beter voor een TK kunen gaan. Ongemerkt gebruik je 't numpad toch best veel. Wil je weten hoe 't voelt om een TKL te hebben, dan plak je het numpad deel af. Ga je dat deel missen, dan weet je dat je beter een TK dan een TKL moet nemen.
Verwijderd
Canaria schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:55:
En binnen:
Even wennen, maar wat een fijn toetsenbordje! Voelt als een planck!
Verwijderd
Kijk of je ergens rubberized keys ofzo kan vinden, of een F toets (met streepje/puntje erop) ipv je ^ toets.Hero of Time schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:09: Ik heb nu op m'n TK de 1 en 3 eraf gehaald omdat ik dan makkelijker de pijltjestoetsen kan vinden zonder te kijken. Ik zou ze eigenlijk weer terug moeten zetten, want het ziet er eigenlijk niet uit. Plus dat het nou niet bijster veel helpt voor mij, ik kan ze maar minimaal beter/sneller vinden.
sorry voor de dubbel
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2016 19:44 ]
Dan kan ik net zo goed de 5 en 2 omdraaien, zelfde effect.Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:43:
[...]
Kijk of je ergens rubberized keys ofzo kan vinden, of een F toets (met streepje/puntje erop) ipv je ^ toets.
[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 13-01-2016 22:00 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Verwijderd
Ja, dat kan ook. Maar andere texture cap van dezelfde row zou optimaal zijn!Hero of Time schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:56:
[...]
Dan kan ik net zo goed de 5 en 2 omdraaien, zelfde effect.
Ik heb een Britse laptop en die heeft de ruk layout mbt linker shift en enter. Die moet je dus sowieso niet hebben._Dune_ schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:59:
Weet iemand toevallig welke lay-out van de Logitech G910 het meest op het US International lijkt? De Nederlands (QWERTY) of de UK Engelish? De meeste gebruikte lay-out US International lijkt Logitech niet te voeren met dit type toestenbord. Ik heb ooit eens eerder een "Nederlands" toetsenbord gezien en wat ik mij daar van herinner is dat het een dramatische lay-out had en dan bedoel ik voornamelijk de positive van leestekens etc.
Nederlandse layout kan echter ook fout zijn, dus hoe je 't ook bekijkt, je moet het echt in je handen hebben voordat je zeker weet of het juist is. Enige verschil met de UK layout is dan de symbolen op de toetsen, de UK heeft het pound teken bij de 4 zitten (even uit 't hoofd).
[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 13-01-2016 22:30 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Share and Enjoy!
Je zou dan de NL/Dutch QWERTY uitvoering moeten hebben voor US int. (ISO), als ik het goed begrijp. Ik heb overigens ook nog een vraag bij Logitech uit staan. Daarnaast een grote Enter toets en een kleine shift vindt ik prima, als dat het enige is.GreNade schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 08:49:
Als je logitech hier in NL bestelt, is de standaard instelling volgens mij US int. Dit gaat wel om de ISO versie met grote enter en kleine shift. Ik typ daar eigenlijk al mn hele leven op (muv van m'n laptop, die heeft ANSI) en de kleine shift boeit mij niet, en de grote enter kan ik beter vinden met mijn pink.
[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 14-01-2016 09:36 ]
Bij nederlands krijg je volgens mij een toetsenbord met de leestekens op andere plekken, zo staat de " boven de 2 en de & boven de 6 bijvoorbeeld_Dune_ schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:31:
[...]
Je zou dan de NL/Dutch QWERTY uitvoering moeten hebben voor US int. (ISO), als ik het goed begrijp. Ik heb overigens ook nog een vraag bij Logitech uit staan. Daarnaast een grote Enter toets en een kleine shift vindt ik prima, als dat het enige is.
Share and Enjoy!
Weet jij heel toevallig ook waarom? Ik kan op veel verschillende borden prettig tikken, maar die shift/enter wordt ik helemaal kriebel van.MiBe schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 08:57:
Logitech levert hier helaas geen ANSI-borden meer, alleen nog ISO. Als je dus een grote linker shift en een brede enter-toets wil, wat ik me erg goed kan voorstellen (zelf vind ik ISO immers absoluut niet te harden), moet je ofwel bij een ander merk shoppen of het desbetreffende bord uit de Verenigde Staten importeren.
En was die guess-the-kb van je inmiddels opgelost?
Hier kun je het antwoord op 'Guess the Keyboard' vinden
Ik vermoed dat het wel de juiste is, want als je UK - English kiest dan heb je geen euro teken, maar het pond teken op het toestenbord staan en de andere optie zijn zeker niet de juiste.GreNade schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:48:
[...]
Bij nederlands krijg je volgens mij een toetsenbord met de leestekens op andere plekken, zo staat de " boven de 2 en de & boven de 6 bijvoorbeeld
Mijn G710+ is US int in ieder geval. Grote enter, kleine shift, en de leestekens op de goede plekken. Een euroteken zit standaard niet op US Int, en ook niet op mijn Logitech in ieder geval._Dune_ schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:04:
[...]
Ik vermoed dat het wel de juiste is, want als je UK - English kiest dan heb je geen euro teken, maar het pond teken op het toestenbord staan en de andere optie zijn zeker niet de juiste.Ik laat de reactive van Logitech hier ook wel even weten.
een voorbeeld van een Nederlands toetsenbord:
Share and Enjoy!
Hoe je 't went of keert, Logitech is de verkeerde richting op gegaan door hier alleen maar ISO layouts te verkopen. Enige reden dat je bij sommige winkels nog een ANSI layout ziet van ze, is omdat de leverancier van die winkel uit de US besteld.
Share and Enjoy!
Op de foto die je hier postte zie ik een kleine linker shift? Of bedoelde je dat de rechter shift groot is? Dat is volgens mij bij alle indelingen zo.GreNade schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:48:
Ik heb even gekeken, op mijn G710+ staat een grote sticker met "US INTL VERSION". Met grote shift en kleine enter.

Op die borden zit al helemaal een belachelijke enter-toets trouwens
Ook op 75% bordjes zit doorgaans een kleinere rechter shift om plaats te maken voor de pijltjes:
Sorry, ik bedoel kleine shift en grote enter, typfoutjeRubenDJ schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:57:
[...]
Op de foto die je hier postte zie ik een kleine linker shift? Of bedoelde je dat de rechter shift groot is? Dat is volgens mij bij alle indelingen zo.
[ Voor 7% gewijzigd door WCA op 14-01-2016 12:19 ]
Share and Enjoy!
Mijn wireless dingetje voor m'n HTPC heeft ook een smalle backspace, ook zo ruk als wat, maar wel de = ernaast. Reden voor de smalle toets: de home toets zit ernaast, met pgup, pgdn en end eronder.
Na redelijk wat research denk ik dat Mx Brown het beste voor me gaat werken. Wordt vooral gebruikt voor coding en het schrijven van rapporten. Blue is me waarschijnlijk te luidruchtig en vooral voor de omgeving hier niet pleasant. Zat direct te kijken naar Das Keyboard (pricewatch: Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown) en Ducky Legend Mx Brown (https://mechanicalkeyboards.nl/nl/shop/product/ducky-legend/), die overigens vrij onmogelijk verkrijgbaar is. Lees over Das NOGAL wisselende recensies, dus ook die weet ik niet of dat een verstandige keuze is.
Minimalistisch, full 10-key en liefst mx brown. Backlight is fijn, maar geen dealbreaker. Iemand verdere ideeën?
Ik heb zelf twee DAS'jes liggen thuis. Een Das 3 en een Das 4. Beiden met blue switches (ben verzot op het geluidCyclia schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:44:
Lees over Das NOGAL wisselende recensies, dus ook die weet ik niet of dat een verstandige keuze is.
Zelf ben ik extreem tevreden met deze toetsenborden. De bouwkwaliteit is in mijn ogen superieur. Je krijgt echt value for bucks met een Das.
Wel is het zo dat een Das, op de afneembare en als liniaal te gebruiken verhoger, geen toeters en bellen heeft. Geen verlichting, geen macro toetsen, geen programmeerbare ditjes en datjes. Kortom...het is een toetsenbord, geen gadget.
Ik kan je de Das van harte aanbevelen. Via www.getdigital.de is deze snel en eenvoudig te bestellen (heb de mijne daar ook vandaan).
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Interessant. Misschien een goedkoop Chroma keyboard op de kop tikken.Nostordici schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:51:
Mensen die nog een leuk mechanisch Razer toetsenbord willen kopen, kunnen morgen hun slag slaan met 50% korting in de Razer webshop. Zie dit topic voor de voorwaarden: Razer 50% korting (op alles) - Januari 2016
Heb wel de K70 RGB maar stoor me enorm aan de software van dat apparaat. Heb de MX brown, dus ze zijn ongeveer even luid als die van de Chroma dacht ik.
Jo0Lz schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:03:
[...]
Interessant. Misschien een goedkoop Chroma keyboard op de kop tikken.
Heb wel de K70 RGB maar stoor me enorm aan de software van dat apparaat. Heb de MX brown, dus ze zijn ongeveer even luid als die van de Chroma Stealth dacht ik.
oh, haha, ik houd wel van dat geklik. Vind die MX Brown van corsair ook nog aardig luid hoor...
Maar goed, ik heb bij de Media Markt op dat ding getikt, stond denk ik zo 1 met die razor switches, hoe heten ze ook... Vond het wel aardig. Komt 't dichtst bij cherry mx blauw toch?
Ik vraag me af of het geluid van die stealth echt zo "stealth" is... Zachter dan bijvoorbeeld een MX brown die ik nu heb ik. pricewatch: Ducky DK2108 ZeroMiBe schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:19:
Dat klopt, 'Razer Green' (= Kailh Blue) is een Cherry MX Blue clone, die zitten in de standaard Chroma. De Chroma Stealth heeft Razer Orange (= Kailh Brown) wat een Cherry MX Brown clone is.
Mijn vriendin begint dat geluid namelijk te haten, dus ben ik op zoek naar een zachtere optie. Die Razer blackwidow chroma stealth lijkt me wel wat.
Ik vind mijn K70 RGB Brown behoorlijk luid, maar ik vind het juist een leuk geluid. Wat iemand anders vind zal me een zorg zijngertjanw1993 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:25:
[...]
Ik vraag me af of het geluid van die stealth echt zo "stealth" is... Zachter dan bijvoorbeeld een MX brown die ik nu heb ik. pricewatch: Ducky DK2108 Zero
Mijn vriendin begint dat geluid namelijk te haten, dus ben ik op zoek naar een zachtere optie. Die Razer blackwidow chroma stealth lijkt me wel wat.
Heb ook een normale K95 met MX Red, dat typt me dan weer net te licht, veel dubbele aanslagen, etc.
Dit topic is gesloten.
![]()