Zelf ben ik begonnen op blue, en typ nu met reds. Het is anders, maar ik vind het met gamen iig fijner. Kijk gewoon wat je vinden kan, en geloof me, je eerste bordje zal niet je laatste zijnPAHvandam schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 00:20:
Beste tweakers,
Na meerdere pagina's van lezen, opzoeken, denken en concluderen ben ik erachter gekomen dat ik helemaal gek word van de switchkeuze die ik moet gaan maken.
Iemand suggesties welke switch fijner is voor een "newbie"?
Verwijderd
Beetje zo'n ergodox doorbuigen geen optie?nero355 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 00:20:
/Late reactie :
[...]
Welkom bij de club die heet "Verdomme Microsoft! Waarom maken jullie geen mechanische variant van dit keyboard ?!"![]()
De Microsoft Natural Ergonomic 4000 is echt het meest comfortabele keyboard dat ik ooit gehad hebmaar helaas is er dus alleen een rubber dome variant van.
Ik volg dit topic al heeeeel lang en ik heb nog geen fatsoenlijk alternatief gezienDan maar blijven dromen...
[...]
Als je de boel fatsoenlijk afstelt hoor je het echt niet hoor
Dat zou wel erggg apart zijn dat hun instap 80 euro bordje dezelfde switches heeft als hun net uitgekomen M800 (Van 200e) waar juist een hoop specifieke aandacht is aan 'hun' nieuwe switch. Althans, in dezelfde week dat het nieuwe topmodel net uit komt. Kan je evt nog wat foto's/details delen?Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 23:54:
[...]
Was sowieso de 6gv2, vanwege de normale layout. Heb de switches niet zelf gezien, ze voelde als reds aan, maar zwaarder. (net als mijn kaihl reds, overigens, maar toch anders) en die switch stond op de doos iig.
edit, ik zal m binnenkort alsnog even open halen, ben nu best geïnteresseerd.
Op de mech kb pagina van SS lijkt het dat die nieuwe switch toch enkel alleen voor hun M800 is.
Verwijderd
Absoluut! Wat mij erg opviel is dat er al nergens een switch naam op de doos stond, terwijl dat met cherry vaak wel zo is. En dan idd het plaatje van de aparte keystem. Dinsdag ben ik er weer, ik zal m direct open maken!Foritain schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 09:45:
[...]
Dat zou wel erggg apart zijn dat hun instap 80 euro bordje dezelfde switches heeft als hun net uitgekomen M800 (Van 200e) waar juist een hoop specifieke aandacht is aan 'hun' nieuwe switch. Althans, in dezelfde week dat het nieuwe topmodel net uit komt. Kan je evt nog wat foto's/details delen?
Op de mech kb pagina van SS lijkt het dat die nieuwe switch toch enkel alleen voor hun M800 is.
Verwijderd
Ik wil een Pok3r kopen, maar de enige winkel in Europa heb kunnen vinden waar ze ANSI qwerty indeling verkopen is: http://corus-kb.com/ en daar heb ik wat dubieuze verhalen over gelezen. Weet iemand toevallig een betere winkel?
Verwijderd
Hier al gekeken? Is geen pok3r maar 't scheelt niet veel.Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 15:22:
Ik wil een Pok3r kopen, maar de enige winkel in Europa heb kunnen vinden waar ze ANSI qwerty indeling verkopen is: http://corus-kb.com/ en daar heb ik wat dubieuze verhalen over gelezen. Weet iemand toevallig een betere winkel?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2015 15:32 ]
Verwijderd
Ik had daar ook al gekeken, maar de nieuwe poker heeft een allu case en pbt caps voor dezelfde prijs. Ik geef helemaal niks om leds.
Verwijderd
Ja, dan loop je idd vast. Massdrop heeft m natuurlijk nu, maar dan ben je al gauw wat extra kwijt. ~100+26(+ eventueel douane ~30)'Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 16:03:
[...]
Ik had daar ook al gekeken, maar de nieuwe poker heeft een allu case en pbt caps voor dezelfde prijs. Ik geef helemaal niks om leds.
edit: verder ken ik geen winkels die 'm voeren. Niet de pok3r iig.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2015 16:07 ]
Verwijderd
Douane controle op passagiers uit Amerika is wel wat minder geworden het afgelopen jaar volgens mij. Vorig jaar 2x gevlogen en 2x eruit gepikt, maar dit jaar geen eens douane gezien.Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 16:06:
[...]
Ja, dan loop je idd vast. Massdrop heeft m natuurlijk nu, maar dan ben je al gauw wat extra kwijt. ~100+26(+ eventueel douane ~30)'
edit: verder ken ik geen winkels die 'm voeren. Niet de pok3r iig.
En heb je ook de MX Browns in gebruik gehad? Ik denk dat de reds te veel op gaming gericht zijn.Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 00:28:
[...]
Zelf ben ik begonnen op blue, en typ nu met reds. Het is anders, maar ik vind het met gamen iig fijner. Kijk gewoon wat je vinden kan, en geloof me, je eerste bordje zal niet je laatste zijn
Misschien is deze info nog interessant: ik wil als het kan bij bol.com bestellen omdat ik nog 50 euro aan VVV bonnen heb waar ik anders geen ruk mee kan. Daarom kijk ik nu naar de pricewatch: Razer Blackwidow Ultimate Chroma (Qwerty) met Green switches of naar de pricewatch: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown (Qwerty) met MX Brown switches. Mijn voorkeur gaat uit naar de K70, maar ik weet niet of er voor dat bedrag of lager tobo's te vinden zijn met blue switches en vergelijkbare specs. Of moet ik gewoon een brown en blue bestellen om te testen welke fijner is?
Edit: hoe is de G710+ van Logitech in verhouding met de bovenstaande tobo's? 9
[ Voor 3% gewijzigd door Vini-Vidi-Vici op 02-08-2015 16:48 . Reden: Extra info ]
-
Verwijderd
Jazeker, was ook erg fijn. Ik heb een hoop liggen, switch per maand 1 a 2 keer.PAHvandam schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 16:32:
[...]
En heb je ook de MX Browns in gebruik gehad? Ik denk dat de reds te veel op gaming gericht zijn.
[...]
Waarom zon RGB toetsenbord? Dat is naar mijn mening maar 1 dagje leuk en je betaald een hoop extra. Voor dat geld kun je beter een echt goed mech tobo kopen.
Verwijderd
Massdrop is helaas geen passagier, alles boven de 27? euro gaat er doorheen voor zover ik weet.Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 16:22:
[...]
Douane controle op passagiers uit Amerika is wel wat minder geworden het afgelopen jaar volgens mij. Vorig jaar 2x gevlogen en 2x eruit gepikt, maar dit jaar geen eens douane gezien.
De reden dat ik daar naar kijk is:Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 17:06:
[...]
Jazeker, was ook erg fijn. Ik heb een hoop liggen, switch per maand 1 a 2 keer.
Waarom zon RGB toetsenbord? Dat is naar mijn mening maar 1 dagje leuk en je betaald een hoop extra. Voor dat geld kun je beter een echt goed mech tobo kopen.
1. Ik wil sws een keyboard met backlight. Dit werkt voor mij zeer fijn in de avonden.
2. De toetsenborden hebben naast het backlight ook veel opties zoals numpad, die ik ook zeker nodig heb. En de macrotoetsen zijn een extraatje (geen idee hoeveel ik deze ooit zou gebruiken)
3. Ik kan hem mooi bij mijn build aanpassen.
Het is niet zo dat RGB een must is, maar wel een leuke pré. Weet jij andere toetsenborden die beter zijn maar wel een witte backlit hebben? Die kan ik dan eventueel van kleur voorzien met van die colorcaps. Ik denk dat een brown switxh voor mij het veiligste is als eerste mech tobo. En een numpad is daarnaast ook wel een must.
[ Voor 5% gewijzigd door Vini-Vidi-Vici op 02-08-2015 17:22 ]
-
Verwijderd
Ducky toetsenborden zijn over het algemeen gewoon heel goed. Ook WASD keyboards maakt toffe plankjes. Net ff een stukje meer kwaliteit dan je gemiddelde gaming tobo.PAHvandam schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 17:21:
[...]
De reden dat ik daar naar kijk is:
1. Ik wil sws een keyboard met backlight. Dit werkt voor mij zeer fijn in de avonden.
2. De toetsenborden hebben naast het backlight ook veel opties zoals numpad, die ik ook zeker nodig heb. En de macrotoetsen zijn een extraatje (geen idee hoeveel ik deze ooit zou gebruiken)
Het is niet zo dat RGB een must is, maar wel een leuke pré. Weet jij andere toetsenborden die beter zijn maar wel een witte backlit hebben? Die kan ik dan eventueel van kleur voorzien met van die colorcaps. Ik denk dat een brown switxh voor mij het veiligste is als eerste mech tobo. En een numpad is daarnaast ook wel een must.
edit: Begrijp me goed, het is enorm mijn mening! Ik kan prima begrijpen als je dat erg tof vind, maar persoonlijk zou kwaliteit>kleurtjes zijn. Ook zou ik niet 50,- meer betalen alleen vanwege de kleurtjes, de normale k70 was een stuk goedkoper iig.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2015 17:30 ]
Verwijderd
De Ducky Shine 4 heeft RB leds en binnenkort komt van hun ook een volledig RGB bord uit die waarschijnlijk ook nog eens goedkoper is dan de Corsair.PAHvandam schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 17:21:
[...]
De reden dat ik daar naar kijk is:
Leuke en nuttige baan hebben die mensen.Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 17:10:
[...]
Massdrop is helaas geen passagier, alles boven de 27? euro gaat er doorheen voor zover ik weet.
Verwijderd
Jup. Mionix muis (hier 70,-) voor 35,- euro verzenden gekocht oid, uiteindelijk 67,- totaal betaald incl douane. Niks kortingVerwijderd schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 17:34:
[...]
De Ducky Shine 4 heeft RB leds en binnenkort komt van hun ook een volledig RGB bord uit die waarschijnlijk ook nog eens goedkoper is dan de Corsair.
[...]
Leuke en nuttige baan hebben die mensen.
De Razer BlackWidow Ultimate Chroma met Razer (Kailh) Green switches zit qua gevoel meer richting MX Blue. De Razer BlackWidow Ultimate Chroma Stealth heeft Razer Orange switches dat juist meer naar MX Brown neigt. Mijn vriendin heeft dat toetsenbord, destijds met 50% korting gekocht (voor €85,- volgens mij) tijdens de Razer actie. Kan je wel vertellen dat ik dat toetsenbord zijn normale prijs absoluut niet waard vind.PAHvandam schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 16:32:
[...]
En heb je ook de MX Browns in gebruik gehad? Ik denk dat de reds te veel op gaming gericht zijn.
Misschien is deze info nog interessant: ik wil als het kan bij bol.com bestellen omdat ik nog 50 euro aan VVV bonnen heb waar ik anders geen ruk mee kan. Daarom kijk ik nu naar de pricewatch: Razer Blackwidow Ultimate Chroma (Qwerty) met Green switches of naar de pricewatch: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown (Qwerty) met MX Brown switches. Mijn voorkeur gaat uit naar de K70, maar ik weet niet of er voor dat bedrag of lager tobo's te vinden zijn met blue switches en vergelijkbare specs. Of moet ik gewoon een brown en blue bestellen om te testen welke fijner is?
Edit: hoe is de G710+ van Logitech in verhouding met de bovenstaande tobo's? 9
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Verwijderd
2 weken terug voor 40 euro wat gekocht bij massdrop maar niks Douane. Heerlijk die willekeur.Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 17:35:
[...]
Jup. Mionix muis (hier 70,-) voor 35,- euro verzenden gekocht oid, uiteindelijk 67,- totaal betaald incl douane. Niks korting
Na heel lang wikken en wegen ben ik uitgekomen op twee mechanisce toetsenborden, waarvan 1 van de 2 mijn eerste moet gaan worden over een week. De keuze ligt tussen de Logitech G710+ en de Corsair K70 RGB. Allebei met MX Brown switches.
Omdat dit mijn eerste toetsenbord is wil ik er zeker van zijn dat ik de goede keuze maak van het toetsenbord. Ik heb meerdere reviews gelezen en de youtube filmpjes komen me mijn neus uit. Daarom vraag ik naar jullie expertise en ervaring om mij de laatste keuze te helpen maken.
Welke lay-out wil je?
QWERTY
Wil je met of zonder numpad?
Met
Wil je backlight?
Ja. Waarbij RGB een pré is, maar wit een must.
Welke MX Switch prefereer je?
Bruin
Wat je is je budget?
Absolute max is 150 euro! (exclusief vvv bonnen ter waarde van 50 euro)
Wil je macro toetsen?
Is voor mij niet belangrijk. Als ik ze heb zal ik ze wel gaan gebruiken/leren gebruiken.
Doel van het keyboard?
Zowel voor gamen als voor typen. Een allround keyboard dus.
Even kort opgesomd:
De Logitech is 50 euro goedkoper, heeft macro toetsen, witte backlight en is een goed allround bord. Hij ziet er helaas niet heel mooi uit en het schijnt dat het bord geen al te beste bouwkwaliteit heeft.
De Corsair is nieuwer, heeft RGB backlight, een aluminium chassis en ziet er retestrak uit. Nadeel is wel dat er geen macrotoetsen opzitten en dat hij een stuk duurder is. Ook is de software niet altijd even fijn gebleken.
Ik hoop dat jullie mij de goede richting in kunnen duwen met jullie ervaringen. Ik verneem deze graag!
Omdat dit mijn eerste toetsenbord is wil ik er zeker van zijn dat ik de goede keuze maak van het toetsenbord. Ik heb meerdere reviews gelezen en de youtube filmpjes komen me mijn neus uit. Daarom vraag ik naar jullie expertise en ervaring om mij de laatste keuze te helpen maken.
Welke lay-out wil je?
QWERTY
Met
Wil je backlight?
Ja. Waarbij RGB een pré is, maar wit een must.
Bruin
Wat je is je budget?
Absolute max is 150 euro! (exclusief vvv bonnen ter waarde van 50 euro)
Wil je macro toetsen?
Is voor mij niet belangrijk. Als ik ze heb zal ik ze wel gaan gebruiken/leren gebruiken.
Doel van het keyboard?
Zowel voor gamen als voor typen. Een allround keyboard dus.
Even kort opgesomd:
De Logitech is 50 euro goedkoper, heeft macro toetsen, witte backlight en is een goed allround bord. Hij ziet er helaas niet heel mooi uit en het schijnt dat het bord geen al te beste bouwkwaliteit heeft.
De Corsair is nieuwer, heeft RGB backlight, een aluminium chassis en ziet er retestrak uit. Nadeel is wel dat er geen macrotoetsen opzitten en dat hij een stuk duurder is. Ook is de software niet altijd even fijn gebleken.
Ik hoop dat jullie mij de goede richting in kunnen duwen met jullie ervaringen. Ik verneem deze graag!
-
Wat voor indeling wil je, ANSI of ISO?
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Ik heb nu ISO, maar het maakt mij niet uit welke van de twee het is.
-
Persoonlijk vind ik de bouwkwaliteit weinig verschillen. Mijn vriendin had voorheen een G710+ en ik heb momenteel nog een K70 liggen maar op dat punt is het redelijk om het even. De K70 oogt wat luxer door de aluminium bovenplaat maar is buiten dat ook lang niet zo stevig als een Ducky of een Filco. Qua typegemak liggen ze ook niet ver uit elkaar. Gebruiken allebei Cherry stabilizers en waardeloze ABS keycaps. Op dat punt hebben ze ook nog allebei het probleem dat ze door een afwijkende indeling moeilijk te vervangen zijn. Wat de looks betreft ben ik het volledig met je eens, de K70 ziet er beduidend beter uit dan de G710+.
Qua prijs zitten ze allebei in het vaarwater van de Ducky Shine 3. Beschikt ook over achtergrondverlichting en kun je eveneens met Cherry MX Brown switches krijgen. Lijkt mij een veel betere keuze, niet alleen is hij veel steviger dan de K70 en G710+, hij heeft ook nog eens een standaard layout wat handiger is qua keycaps.
Qua prijs zitten ze allebei in het vaarwater van de Ducky Shine 3. Beschikt ook over achtergrondverlichting en kun je eveneens met Cherry MX Brown switches krijgen. Lijkt mij een veel betere keuze, niet alleen is hij veel steviger dan de K70 en G710+, hij heeft ook nog eens een standaard layout wat handiger is qua keycaps.
Welke lay-out wil je?
Qwerty, dat bovenaan. Verder heb ik vandaag pas het verschil ANSI / ISO geleerd en moet ik zeggen dat een combinatie van beiden eigenlijk het beste zou zijn. Ik ben nu inmiddels gewend aan ISO, maar gebruik de \ key naast de Lshift nooit. Dus mag allebei.
Zonder
Wil je backlight?
Absoluut. RGB als het mogelijk is, wit is toch wel wenselijk omdat ik dat nu gewend ben.
Geen idee, denk in eerste instantie Red.
Wat je is je budget?
~ 150 aangezien hij toch de nodige jaren mee moet gaan met bovengemiddeld gebruik.
Wil je macro toetsen?
Niet per se, compact geniet de voorkeur.
Doel van het keyboard?
Met name gamen, verder normaal gebruik.
Wat weet je al?
Ik overweeg de Ducky Mini die (helaas) in Nederland alleen maar met Reds te vinden is. De aantrekkingskracht zit 'm vooral in de compactheid en de mogelijkheden die ze in dat formaat hebben weten te proppen. Het is alleen jammer dat ze geen RGB gebruiken, maar enkel een RB-backlight. Ik heb ook nergens kunnen vinden dat dit in de nabije toekomst zou veranderen.
Heeft iemand ervaring met deze Ducky Mini?
Qwerty, dat bovenaan. Verder heb ik vandaag pas het verschil ANSI / ISO geleerd en moet ik zeggen dat een combinatie van beiden eigenlijk het beste zou zijn. Ik ben nu inmiddels gewend aan ISO, maar gebruik de \ key naast de Lshift nooit. Dus mag allebei.
Zonder
Wil je backlight?
Absoluut. RGB als het mogelijk is, wit is toch wel wenselijk omdat ik dat nu gewend ben.
Geen idee, denk in eerste instantie Red.
Wat je is je budget?
~ 150 aangezien hij toch de nodige jaren mee moet gaan met bovengemiddeld gebruik.
Wil je macro toetsen?
Niet per se, compact geniet de voorkeur.
Doel van het keyboard?
Met name gamen, verder normaal gebruik.
Wat weet je al?
Ik overweeg de Ducky Mini die (helaas) in Nederland alleen maar met Reds te vinden is. De aantrekkingskracht zit 'm vooral in de compactheid en de mogelijkheden die ze in dat formaat hebben weten te proppen. Het is alleen jammer dat ze geen RGB gebruiken, maar enkel een RB-backlight. Ik heb ook nergens kunnen vinden dat dit in de nabije toekomst zou veranderen.
Heeft iemand ervaring met deze Ducky Mini?
Vind de Ducky Mini juist vrij groot voor een 60% toetsenbord, al eens naar een Poker of KBP V60 Mini gekeken?
Vandaag zag ik die via de TS ja, alleen die V60 lijkt me een optie met BC backlight. Zonder verlichting wordt 'm sowieso niet, en als de meerprijs naar de Ducky zo klein is wordt het wel erg moeilijk om serieus te overwegenMiBe schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:28:
Vind de Ducky Mini juist vrij groot voor een 60% toetsenbord, al eens naar een Poker of KBP V60 Mini gekeken?
De Poker II heeft volgens mij een PCB dat geschikt is voor achtergrondverlichting, hier kun je dus eventueel zelf ledjes in plaatsen
Waarom zou je de Ducky Mini precies boven de KBP V60 Mini verkiezen? Die heeft net als een Ducky dual-LED backlight maar een veel kleinere footprint. Ducky staat inderdaad bekend om zijn goede bouwkwaliteit maar ook met de V60 is weinig mis mee op dat punt.
Wellicht heb je iets aan mijn review: Klik
Met name omdat Linus er lekker enthousiast over was en omdat de aluminium border mij aanspreekt. Die puur minimalistische zwarte ramplanken doen mij zo denken aan die vreselijke plakdingen die we op school haddenMiBe schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 21:03:
De Poker II heeft volgens mij een PCB dat geschikt is voor achtergrondverlichting, hier kun je dus eventueel zelf ledjes in plaatsenWaarom zou je de Ducky Mini precies boven de KBP V60 Mini verkiezen? Die heeft net als een Ducky dual-LED backlight maar een veel kleinere footprint. Ducky staat inderdaad bekend om zijn goede bouwkwaliteit maar ook met de V60 is weinig mis mee op dat punt.
Klik 
Maar voor een écht originele look: Klik
Het design van de Ducky Mini is inderdaad niet verkeerd. Aan de andere kant, als je toch een bord met dergelijke afmetingen neemt zou ik in alle gevallen een 75% bord boven een 60% verkiezen, dedicated F-toetsen, een dedicated delete-toets, dedicated pijltjestoetsen en dat allemaal in hetzelfde formaat
Dat terzijde, ik heb geen idee of de Ducky Mini met andere switches überhaupt nog beschikbaar komt.
Het design van de Ducky Mini is inderdaad niet verkeerd. Aan de andere kant, als je toch een bord met dergelijke afmetingen neemt zou ik in alle gevallen een 75% bord boven een 60% verkiezen, dedicated F-toetsen, een dedicated delete-toets, dedicated pijltjestoetsen en dat allemaal in hetzelfde formaat
Dat terzijde, ik heb geen idee of de Ducky Mini met andere switches überhaupt nog beschikbaar komt.
[ Voor 9% gewijzigd door MiBe op 03-08-2015 21:49 ]
Vind je de reds fijner voor het gamen omdat ze je aanslag sneller registreren? Ik heb op dit moment de browns maar toen ik m'n eerste en huidige mech tobo met cherry browns kocht had ik de blue's en reds nog niet goed uitgeprobeerd, vandaar dat ik de andere switches ook nog wil proberen.Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 00:28:
[...]
Zelf ben ik begonnen op blue, en typ nu met reds. Het is anders, maar ik vind het met gamen iig fijner. Kijk gewoon wat je vinden kan, en geloof me, je eerste bordje zal niet je laatste zijn
Als ik terug van vakantie ben bij de MyCom kan ik iig even kijken of ze nog (K70) reds/blue's hebben liggen, dan kan ik die proberen.
edit: heb at the moment de pricewatch: CM Storm QuickFire TK Stealth Cherry Brown
[ Voor 11% gewijzigd door Brogala op 03-08-2015 22:12 ]
Verwijderd
Reds vind ik iid fijner dan blues, maar browns zijn evengoed fijn voor gamen. Typen waren toch de blues wat prettiger.Brogala schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 22:11:
[...]
Vind je de reds fijner voor het gamen omdat ze je aanslag sneller registreren? Ik heb op dit moment de browns maar toen ik m'n eerste en huidige mech tobo met cherry browns kocht had ik de blue's en reds nog niet goed uitgeprobeerd, vandaar dat ik de andere switches ook nog wil proberen.
Als ik terug van vakantie ben bij de MyCom kan ik iig even kijken of ze nog (K70) reds/blue's hebben liggen, dan kan ik die proberen.
edit: heb at the moment de pricewatch: CM Storm QuickFire TK Stealth Cherry Brown
Toffe concepten hoorMiBe schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 21:46:
Klik
Het enige dat een beetje in de buurt komt bij die wens is een Corsair K65 RGB
Begrijp niet zo goed dat jullie die led/rgb verlichting allemaal zo mooi vinden. Ik vind het maar ordinair met al die kermis verlichting.
Na een paar jaar te typen op een G19, heb ik het idee dat ik wel een stapje verder wil. Daarom ben ik nu aan het kijken naar een mechanisch toetsenbord. Het is mijn eerste mechanische toetsenbord, dus het leek mij het "veiligste" om voor Cherry MX Brown switches te gaan.Nu heb ik redelijk wat wensen (gesorteerd op meest naar minst belangrijk):
Verder was ik nog de Ducky Shine 4 aan het overwegen. Lijkt ook een prima toetsenbord, alleen ontbreekt de polssteun. De fancy RGB LED'jes zijn wel tof, maar uiteindelijk laat ik ze toch op één kleur staan.
De WASD Code stond ook op het lijstje. Lijkt net zoals de vorige twee een prima toetsenbord te zijn. Geen polssteun. Overigens momenteel "out of stock".
Tot slot stond het Das Keyboard 4 Professional redelijk hoog op het lijstje. Toen kwam ik er achter dat deze geen backlight heeft. Erg jammer. Redelijk duur, maar volgensmij wel het geld waard. Geen polssteun weer. Door de afwezigheid van verlichting, valt dit toetsenbord af.
In het geval dat het gekozen toetsenbord geen polssteun heeft, was ik deze polssteun aan het overwegen.
tl;dr Logitech G710+: kopen? Of beter kijken naar wat anders?
- Brown switches
- Numeriek eiland
- Verlichting (enkele kleur is voldoende)
- Multimedia toetsen
- Cherry MX compatibele toetsen (voor eventueel vervangen van de toetsen)
- USB hub/passthrough
- afneembaar snoer
- Macro toesten zijn een leuke extra als het er op zit, maar het hoeft niet.
- De prijs is niet echt een heel groot probleem, maar weggooien van geld is niet nodig.
Verder was ik nog de Ducky Shine 4 aan het overwegen. Lijkt ook een prima toetsenbord, alleen ontbreekt de polssteun. De fancy RGB LED'jes zijn wel tof, maar uiteindelijk laat ik ze toch op één kleur staan.
De WASD Code stond ook op het lijstje. Lijkt net zoals de vorige twee een prima toetsenbord te zijn. Geen polssteun. Overigens momenteel "out of stock".
Tot slot stond het Das Keyboard 4 Professional redelijk hoog op het lijstje. Toen kwam ik er achter dat deze geen backlight heeft. Erg jammer. Redelijk duur, maar volgensmij wel het geld waard. Geen polssteun weer. Door de afwezigheid van verlichting, valt dit toetsenbord af.
In het geval dat het gekozen toetsenbord geen polssteun heeft, was ik deze polssteun aan het overwegen.
1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro
Ik kijk ook naar de G710+ veel van jouw wensen lijken op die van mij. Mijn andere keuze ligt bij de K70 RGB. Die er een stuk beter uitziet dan de Logitech. Je zou hem kunnen bestellen en gewoon uitproberen?TommieW schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:16:
Na een paar jaar te typen op een G19, heb ik het idee dat ik wel een stapje verder wil. Daarom ben ik nu aan het kijken naar een mechanisch toetsenbord. Het is mijn eerste mechanische toetsenbord, dus het leek mij het "veiligste" om voor Cherry MX Brown switches te gaan.Nu heb ik redelijk wat wensen (gesorteerd op meest naar minst belangrijk):Het toetsenbord wat hier het beste op aansluit, is de Logitech G710+. Lijkt alles te hebben tegen een betaalbare prijs. Ik vraag me alleen een beetje af in hoeverre de toetsen uitwisselbaar zijn. Het leek mij wel leuk om de macro toetsen te verwisseleen voor toetsen met icoontjes bijvoorbeeld.
- Brown switches
- Numeriek eiland
- Verlichting (enkele kleur is voldoende)
- Multimedia toetsen
- Cherry MX compatibele toetsen (voor eventueel vervangen van de toetsen)
- USB hub/passthrough
- afneembaar snoer
- Macro toesten zijn een leuke extra als het er op zit, maar het hoeft niet.
- De prijs is niet echt een heel groot probleem, maar weggooien van geld is niet nodig.
-
Er zijn volgens mij wel wat problemen met de ledjes van de g710, daarnaast moet het design je aanstaan. Logitech's service is dan wel weer een pluspunt. Houd er wel rekening mee dat de G710 wel wat anders voelt dan de meeste Cherry Brown's, voornamelijk doordat hij standaard is voorzien van o-ringen.TommieW schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:16:
Klopt, maar in Nederland niet aangeboden niet leverbaarMiBe schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:12:
Het enige dat een beetje in de buurt komt bij die wens is een Corsair K65 RGB
[ Voor 4% gewijzigd door Fid3lity op 04-08-2015 16:57 ]
Verwijderd

Mijn S3's camera is niet wat het geweest is, maar lijkt me duidelijk genoeg. We hadden geen cappuller dus die neem ik morgen zelf even mee.
edit: Nogmaals, er staat nergens cherry op de doos. En naar mijn weten vereist cherry dit van de fabrikant.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2015 17:43 ]
Ik neem f een keycap puller mee naar Gamescom, vinden ze vast leukVerwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:42:
[...]
[...]
Mijn S3's camera is niet wat het geweest is, maar lijkt me duidelijk genoeg. We hadden geen cappuller dus die neem ik morgen zelf even mee.
edit: Nogmaals, er staat nergens cherry op de doos. En naar mijn weten vereist cherry dit van de fabrikant.
Verwijderd
Haha, beetje al die tobo's slopen daar, mooi man.Foritain schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:52:
[...]
Ik neem f een keycap puller mee naar Gamescom, vinden ze vast leukGa het SteelSeries wel vragen, want ik kan zo 1-2-3 geen info eugooglen
Bedankt voor je reactie. Uiteindelijk ben ik voor de Logitech gegaan. Hoewel de K70 er beter uit ziet, ben ik tot de conclusie gekomen dat het de afwezigheid van een polssteun en de hogere prijs niet waard is.PAHvandam schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:38:
[...]
Ik kijk ook naar de G710+ veel van jouw wensen lijken op die van mij. Mijn andere keuze ligt bij de K70 RGB. Die er een stuk beter uitziet dan de Logitech. Je zou hem kunnen bestellen en gewoon uitproberen?
Ook jij bedankt voor de reactie. Ik was sowieso eigenlijk van plan om o-ringen te plaatsen. Mochten de o-ringen toch niet bevallen, dan zijn ze altijd nog te verwijderen. Ik las dat er later een "revisie" is gekomen die geen last heeft van stervende LED'jes. Des noods stuur ik 'm gewoon terug 3 jaar garantie, dus dat moet wel goed komen.Cyleo schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:51:
[...]
Er zijn volgens mij wel wat problemen met de ledjes van de g710, daarnaast moet het design je aanstaan. Logitech's service is dan wel weer een pluspunt. Houd er wel rekening mee dat de G710 wel wat anders voelt dan de meeste Cherry Brown's, voornamelijk doordat hij standaard is voorzien van o-ringen.
Vanochtend heb ik 'm binnen gekregen. Het typt heerlijk! Een wereld van verschil. De macrotoetsen zijn ook erg handig. Bij m'n G19 waren het er redelijk veel, waardoor ik moeite had om te onthouden welke dat deed. Dat valt hier wel bij mee. Prima toetsenbord. Nog even een weekje gebruiken, en daarna een review schrijven.
[ Voor 11% gewijzigd door TommieW op 05-08-2015 17:28 ]
1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro
De K70 wordt wel degelijk met polssteun geleverd. Hij is wel zo'n 15 à 20 euro duurder inderdaad.TommieW schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:03:
[...]
Hoewel de K70 er beter uit ziet, ben ik tot de conclusie gekomen dat het de afwezigheid van een polssteun en de hogere prijs niet waard is.
Ik heb gisteren toch gekozen voor de Ducky Mini. Het formaat is even wennen, laat staan het typen zelf. Dat voelt een partij anders als een scissor switch ramplankje (Logitech Illuminated). Zal snel wat ervaringen delen
Verwijderd
Ik heb wat cherry MX blue toetsen verwisseld op mijn toetsenbord ik had er wat bier over gemorst en ik heb de Cooler Master Storm. Maar de nieuwe toetsen voelen anders aan en ze klikken ook niet zo heftig als mijn ouden toetsen? Zou er dan toch verschil in zitten of moet ik ze nog even inwerken?
Het gaat om deze
http://www.aliexpress.com...ml?orderId=68257732694168
wat wel opvalt is dat ze aangeven dat ze een actuation force hebben van 60g terwijl dat volgens mij 50g moet zijn?
Het gaat om deze
wat wel opvalt is dat ze aangeven dat ze een actuation force hebben van 60g terwijl dat volgens mij 50g moet zijn?
Aliexpress... China/Azië... Ik ruik knock-off/replica.Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:37:
Ik heb wat cherry MX blue toetsen verwisseld op mijn toetsenbord ik had er wat bier over gemorst en ik heb de Cooler Master Storm. Maar de nieuwe toetsen voelen anders aan en ze klikken ook niet zo heftig als mijn ouden toetsen? Zou er dan toch verschil in zitten of moet ik ze nog even inwerken?
Het gaat om deze
Trek er eens twee uit je keyboard? Een originele die je weinig gebruikt en een vervangende die je pas hebt gekocht. Leg ze eens goed onder een vergrootglas. Want ik vermoed dat je geen echte Cherry's hebt gekocht.
Verwijderd
Ze zien er wat anders uit ja maar geen reden om aan te nemen dat ze nep zijn en aliexpress verkoopt geen neppe spullen. Je kunt ze ook niet ergens anders bestellen alleen vanuit China.
Not sure if serious....Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 22:55:
Ze zien er wat anders uit ja maar geen reden om aan te nemen dat ze nep zijn en aliexpress verkoopt geen neppe spullen. Je kunt ze ook niet ergens anders bestellen alleen vanuit China.
39
Losse switches kun je overal krijgen en ook spullen bij aliexpress kunnen imitatie zijn, staar je daar dus niet op blind.
39
Verwijderd
Amazon.com fullfilled ook voor corus kb. Ik heb daar mijn pok3r met mx clears besteld. Als er iets fout gaat dan vertrouw ik erop dat amazon zorgt dat het goed gaat.Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 15:22:
Ik was 150eu kwijt incl shipping en douane.
Groot kans dat het wel imitatie Cherry MX Switches zijn. Staat er Cherry op de housing?Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 22:58:
Ja fietsbel heb je er verstand van ofzo?
Hardware reviews met buitenfotografie, de Intratuin zal jaloers zijn.
Verwijderd
Misschien zijn ze wel nep want 1.79dollar met gratis verzending is te goedkoop denk ik..... Maar waar kan ik ze dan het beste kopen?
Ik heb even wat verschillen gevonden met mijn originele knopjes maar ik heb een foto gemaakt met mijn Note 2 dus de kwaliteit zal wel verschrikkelijk zijn. Maar de A mist en de kwaliteit van de het Cherry logo is wat slechter. Maar ik wist niet dat ze allemaal precies hetzelfde eruit zagen....
Ik heb even wat verschillen gevonden met mijn originele knopjes maar ik heb een foto gemaakt met mijn Note 2 dus de kwaliteit zal wel verschrikkelijk zijn. Maar de A mist en de kwaliteit van de het Cherry logo is wat slechter. Maar ik wist niet dat ze allemaal precies hetzelfde eruit zagen....
Ben ik gek of lijkt het lettertype nét anders? maybe groter/kleiner?
Kijk ook eens aan de achterkant van de switches. Best kans dat je daar nog meer verschillen ziet.
De openingen op de hoeken lijken ook anders te zijn.
Kijk ook eens aan de achterkant van de switches. Best kans dat je daar nog meer verschillen ziet.
De openingen op de hoeken lijken ook anders te zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 10-08-2015 23:41 ]
Contacten zien er anders uit (maar dat kan soldeerzooi zijn), diode logo is anders, de 'A' is kleiner, ander getal (al zou ik niet weten waar die voor moet staan), klemmen op de hoeken zijn anders (als referentie linker bovenhoek van de linkse, die lijkt intact, de rest uitgebogen).
Samen met de verschillen aan de bovenkant vermoed ik dat dit heel goed nagemaakt is, maar niet 'the real deal'.
Samen met de verschillen aan de bovenkant vermoed ik dat dit heel goed nagemaakt is, maar niet 'the real deal'.
Zo te zien zijn het imitaties. Je kunt ook MX'jes bij WASD kopen, dan duurt het wel heel even voordat je ze binnen hebt. De goedkoopste verzendoptie is $ 6,10.Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 00:08:
Maar waar koop ik makkelijk en goedkoop de echte? Ik heb er 5 nodig nu al....
http://www.wasdkeyboards....earch/result/?q=cherry+mx
[ Voor 12% gewijzigd door pclinde op 11-08-2015 00:15 ]
pclinde, heb je toevallig ook links naar shops in nederland/belgie?
Ik wil, op termijn, waarschijnlijk ook een stapel losse switches kopen maar zou niet weten waar ik ze vandaan moet halen.
Een key-tester staat ook nog op het verlanglijstje.
Ik wil, op termijn, waarschijnlijk ook een stapel losse switches kopen maar zou niet weten waar ik ze vandaan moet halen.
Een key-tester staat ook nog op het verlanglijstje.
Verwijderd
Ik heb er gelijk 10 gekocht maar ik vind ze wel verdacht goedkooppclinde schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 00:14:
[...]
Zo te zien zijn het imitaties. Je kunt ook MX'jes bij WASD kopen, dan duurt het wel heel even voordat je ze binnen hebt. De goedkoopste verzendoptie is $ 6,10.
http://www.wasdkeyboards....earch/result/?q=cherry+mx
Ik heb al eerder Cherry MX gekocht bij WASD (MX Clear) die zijn gewoon legit.Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 00:27:
[...]
Ik heb er gelijk 10 gekocht maar ik vind ze wel verdacht goedkoop
Verdacht en dat zeg je nadat je bij aliexpress replica's hebt gekocht?Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 00:27:
[...]
Ik heb er gelijk 10 gekocht maar ik vind ze wel verdacht goedkoop
39
Verwijderd
eerlijk gezegd was aliexpress wel goedkoper omdat die wasd.com 7 dollar verzendkosten rekent dat is best veel als je een paar toetsjes wil kopen. Ik bedoel nu heb ik in totaal al 25 euro uitgegeven aan toetsen terwijl het toetsenbord zelf 80 euro is. Met het risico erbij dat ik iets sloop want ik kan totaal niet solderen ook.
Ik heb 9 computers (tja).
Ik heb drie mechanische toetsenborden. Een filco majestouch, een Trigger Z en een Logitech g910. De 910 typt het meest lekker. De ARX functie is niet veel meer dan een APP die binnen je eigen netwerk via wifi werkt.
De RGB is wel mooi.
De trigger en de filco typen zwaar omdat de afstand die de toets aflegt vrij groot is.
Ik heb drie mechanische toetsenborden. Een filco majestouch, een Trigger Z en een Logitech g910. De 910 typt het meest lekker. De ARX functie is niet veel meer dan een APP die binnen je eigen netwerk via wifi werkt.
De RGB is wel mooi.
De trigger en de filco typen zwaar omdat de afstand die de toets aflegt vrij groot is.
Ik dacht de keuze voor een nieuw toetsenbord wel in m'n eentje te kunnen maken, maar dat valt toch nog tegen. De beperkte beschikbaarheid van diverse soorten toetsenborden hier in de winkels in de buurt helpen daarbij niet mee. Vandaar mijn hulpvraag hier 
Welke lay-out wil je?
QWERTY, US indeling, ISO
Met
Wil je backlight?
Bij voorkeur (enkelkleurig meer dan voldoende)
Als ik dat toch eens wist
Wat je is je budget?
Target: 120-150 euro, 200 maximaal.
Wil je macro toetsen?
Bij voorkeur
Doel van het keyboard?
Voornl. programmeerwerk, geen games.
Wat weet je al?
Dat ik misschien helemaal geen mechanisch toetsenbord, maar gewoon een goedkoop chiclet ding zoek. Daar wil ik echter nog niet aan, maar met de toetsenborden die ik hier heb en in de winkel heb geprobeerd, lijkt de voorkeur niet naar mechanisch te gaan om het volgende:
- Het enige geteste mechanische toetsenbord vond ik nogal zompig aanvoelen. Dit betrof de Logitech G910 Orion Spark. Wat een naar ding! (Sorry naar de eigenaars). Daarnaast heb ik hier thuis een drietal toetsenborden, met allen een eigen karakteristiek.
Apple Wireless Keyboard (de oude met normale toetsen en numpad). Dit ding toetst redelijk, heeft een íets te lange travel en net te weinig feedback naar mijn smaak.
Logitech S510: Een budget bordje die me wel 6 jaar prima heeft geholpen. Feedback en travelafstand zijn goed, al mag de laatste nog iets korter, bijvoorbeeld zoals de:
HP SK2060: Dit toetsenbord heb ik ooit defect van een klant meegekregen, dus nooit in 't echie kunnen gebruiken. Het is een chiclet toetsenbord met korte travel en een uitstekende feedback. Het lukt dan ook bijna niet een toetsaanslag op dat bord te missen. Ook de indeling bevalt me wel. Er is één nadeel: Het toetsenbord is onderdeel van zo'n HP All-in-One PC en niet los te verkrijgen. Waarschijnlijk zou een HP K5500 Elite v2 erg dicht in de buurt komen.
Inmiddels weet ik dankzij dit topic dat de travel te verkleinen is met O-ringen, dus dat beschouw ik als oplosbaar. Wat ik i.i.g. níet wil, is twijfelen of een toetsaanslag verwerkt is als ik de toets een stukje of half indruk. De switch moet b.w.v.s. binair aanvoelen: Of niet naar beneden, of volledig. Vooral die G910 faalde daar enorm.
Welke lay-out wil je?
QWERTY, US indeling, ISO
Met
Wil je backlight?
Bij voorkeur (enkelkleurig meer dan voldoende)
Als ik dat toch eens wist
Wat je is je budget?
Target: 120-150 euro, 200 maximaal.
Wil je macro toetsen?
Bij voorkeur
Doel van het keyboard?
Voornl. programmeerwerk, geen games.
Wat weet je al?
Dat ik misschien helemaal geen mechanisch toetsenbord, maar gewoon een goedkoop chiclet ding zoek. Daar wil ik echter nog niet aan, maar met de toetsenborden die ik hier heb en in de winkel heb geprobeerd, lijkt de voorkeur niet naar mechanisch te gaan om het volgende:
- Het enige geteste mechanische toetsenbord vond ik nogal zompig aanvoelen. Dit betrof de Logitech G910 Orion Spark. Wat een naar ding! (Sorry naar de eigenaars). Daarnaast heb ik hier thuis een drietal toetsenborden, met allen een eigen karakteristiek.
Apple Wireless Keyboard (de oude met normale toetsen en numpad). Dit ding toetst redelijk, heeft een íets te lange travel en net te weinig feedback naar mijn smaak.
Logitech S510: Een budget bordje die me wel 6 jaar prima heeft geholpen. Feedback en travelafstand zijn goed, al mag de laatste nog iets korter, bijvoorbeeld zoals de:
HP SK2060: Dit toetsenbord heb ik ooit defect van een klant meegekregen, dus nooit in 't echie kunnen gebruiken. Het is een chiclet toetsenbord met korte travel en een uitstekende feedback. Het lukt dan ook bijna niet een toetsaanslag op dat bord te missen. Ook de indeling bevalt me wel. Er is één nadeel: Het toetsenbord is onderdeel van zo'n HP All-in-One PC en niet los te verkrijgen. Waarschijnlijk zou een HP K5500 Elite v2 erg dicht in de buurt komen.
Inmiddels weet ik dankzij dit topic dat de travel te verkleinen is met O-ringen, dus dat beschouw ik als oplosbaar. Wat ik i.i.g. níet wil, is twijfelen of een toetsaanslag verwerkt is als ik de toets een stukje of half indruk. De switch moet b.w.v.s. binair aanvoelen: Of niet naar beneden, of volledig. Vooral die G910 faalde daar enorm.
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Verwijderd
Soms moet je toetsenborden ook inwerken en duurt het even voordat ze een soepele toetsaanslag geven. Maar gaming toetsenborden zijn gewoon stugger dat klopt.
Als ik het zo lees dan lijk je opzoek te zijn naar een Logitech UltraX (die volgens mij niet meer geleverd wordt). Die komt behoorlijk in de buurt van de HP die je noemt.
[ Voor 19% gewijzigd door S_Chief op 13-08-2015 12:41 ]
De G910 typt wel net ff anders maar na wat gewenning zeker niet naar. Ik ben best happy met mijn G910 maar toch denk ik dat mijn oude Ducky prettiger typte.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Welke lay-out wil je?
QWERTY
Met een numpad
Wil je backlight?
Ja RGB, Ik hou ervan om te kunnen switch van kleuren.
Ik heb RED en BLUE gehad en beide zeer tevreden over. Dus vergelijkbare switches
Wat je is je budget?
Goedkoop mogelijk, ik heb een Corsair K90 (eerste editie) en een andere kleine Mechanische keyboard waarbij ik geen numpad heb (een miskoop).
Wil je macro toetsen?
Nee gebruik ik toch niet.
Doel van het keyboard?
Puur gamen, ik ga hem achter mijn game PC gebruiken
Wat weet je al?
Ik heb ervaring met de Corsair K90 (eerste editie met blauwe licht) en deze is niet volledig mechanisch.
Ook heb ik een kleine toetsenbord zonder numpad waar ik niet echt blij mee ben.
Ik heb ervaring met RED en BLUE switches.
Zeer benieuwd of ik een toetsenbord heb gemist die RGB ondersteund en toch lekker goedkoop is.
QWERTY
Met een numpad
Wil je backlight?
Ja RGB, Ik hou ervan om te kunnen switch van kleuren.
Ik heb RED en BLUE gehad en beide zeer tevreden over. Dus vergelijkbare switches
Wat je is je budget?
Goedkoop mogelijk, ik heb een Corsair K90 (eerste editie) en een andere kleine Mechanische keyboard waarbij ik geen numpad heb (een miskoop).
Wil je macro toetsen?
Nee gebruik ik toch niet.
Doel van het keyboard?
Puur gamen, ik ga hem achter mijn game PC gebruiken
Wat weet je al?
Ik heb ervaring met de Corsair K90 (eerste editie met blauwe licht) en deze is niet volledig mechanisch.
Ook heb ik een kleine toetsenbord zonder numpad waar ik niet echt blij mee ben.
Ik heb ervaring met RED en BLUE switches.
Zeer benieuwd of ik een toetsenbord heb gemist die RGB ondersteund en toch lekker goedkoop is.
Angelo NL / Global Cargo VTC
De G910 was niet zozeer te stug, maar voelde voor mij niet prettig aan. Als ik een toets een klein stukje in kan drukken en het 'knerpt', dan ben ik er al snel klaar mee. Gezien de reacties lijkt het erop dat een mechanisch toetsenbord inderdaad niet mijn ding is.
Ik ga vanavond nog eens naar de MediaMarkt om de knoop door proberen te hakken. Ze hebben daar volgens de website een Razer Deathstalker die ik nog niet heb geprobeerd. Anders wordt het gewoon een eenvoudig chiclet toetsenbord. Bedankt voor jullie reacties, dat was een bevestiging van wat ik al vermoedde...
Ik ga vanavond nog eens naar de MediaMarkt om de knoop door proberen te hakken. Ze hebben daar volgens de website een Razer Deathstalker die ik nog niet heb geprobeerd. Anders wordt het gewoon een eenvoudig chiclet toetsenbord. Bedankt voor jullie reacties, dat was een bevestiging van wat ik al vermoedde...
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Ik heb uiteindelijk een Ducky DK9008 G2 Pro met red switches besteld bij Mechanical Keyboards. Super tevreden over!
Weet iemand een nederlandse of duitse (kan ook europees) winkel die de ducky mini verkoopt? Ik zoek er al lang een. Op alternate zijn ze uitverkocht met blue switches.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
De service van logitech is en blijf top. Toetsje afgebroken van m'n g710, ze sturen zo een nieuwe set keycaps op.
Share and Enjoy!
Hallo,
Momenteel maak ik gebruik van een Logitech G19 keyboard. Deze is echter de laatste tijd langzaam aan het sterven dus het is tijd voor een nieuw toetsenbord.
Ik wil dit keer aan een mechanische keyboard wagen.
Als eerste bekeek ik de Logitech orion spark, maar ik vindt de toetsjes mij niet echt aanspreken.
Daarna kwam ik de Corsair Gaming K70/K95 tegen en de Razer Blackwidow Ultima Chroma.
Na een beetje op het internet te hebben gekeken lijkt het zo te zijn dat beide keyboards aan sterke achterband hebben en ik weet zelf niet exact welke van deze 3 nou bij zou passen. (Overigens als een ander keyboard misschien nog beter aan mijn wensen voldoet ben ik daarin ook geïnteresseerd)
Dit zijn mijn wensen.
Moet:
Ik kon de Tactile (orange) variant van de Chroma ook niet zo snel hierop Tweakers vinden, alleen de Clicky (green) variant. Is de tactile variant nog niet uit?
Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite
UPDATED
Momenteel maak ik gebruik van een Logitech G19 keyboard. Deze is echter de laatste tijd langzaam aan het sterven dus het is tijd voor een nieuw toetsenbord.
Ik wil dit keer aan een mechanische keyboard wagen.
Als eerste bekeek ik de Logitech orion spark, maar ik vindt de toetsjes mij niet echt aanspreken.
Daarna kwam ik de Corsair Gaming K70/K95 tegen en de Razer Blackwidow Ultima Chroma.
Na een beetje op het internet te hebben gekeken lijkt het zo te zijn dat beide keyboards aan sterke achterband hebben en ik weet zelf niet exact welke van deze 3 nou bij zou passen. (Overigens als een ander keyboard misschien nog beter aan mijn wensen voldoet ben ik daarin ook geïnteresseerd)
Dit zijn mijn wensen.
Moet:
- Levensduur: ik wil best wat duiten voor een keyboard uitgeven. Maar deze moet dan ook aanzienlijk lang mee moeten gaan. Ik mishandel mijn keyboard niet dus beiden zouden mijn typgedrag wel moeten overleven.
- Typgemak: Ik game veel maar daarnaast typ ik ook heel veel. (Social Media, Code, etc).
- Ik heb de verschillen tussen (Linear, Tactile of Clicky (http://www.pcper.com/revi...es-Explained-and-Compared)) eens bekeken en volgens mij zijn de Tactile toetsen wat meer de allrounders.
- Prijs: Niet boven de 200 euro. Het moet leuk blijven
- RGB Kleuren: Ik heb best veel gebruik gemaakt van de diverse kleuren die mijn G19 te bieden had. Bijvoorbeeld bij Elite dangerous: je kunt daar je HUD van kleur veranderen en meestal stelde ik mijn keyboard in zodat deze overeen kwamen met deze kleuren. Het lijkt mij ook handig om
- Als ik de K70 vergelijk met de Chroma lijkt het mij dat de kleuren van de Chroma wel beter uit zijn veren te komen.
- Ik lees redelijk wat haat over de software die de RGB leds aansturen. Ik weet alleen niet of dit al gepatched is.
- Ik lees dat de compatibiteit tussen de script die de RGB leds aansturen tussen de K70 en K95 niet altijd even 100% zuiver is. (K70 lijkt mee gebruikt te worden)
- Media keys: Vooral de slider waarmee je de volume harder en zachter kan zetten heb ik veel gebruikt op mijn G19.
- De K70 heeft deze volume slider ook.
- De Chroma heeft de media toetsen onder de FN --> Functie toetsen hangen, lijkt me iets lastiger maar is denk ik wel goed mee te leven.
- Macro keys: Momenteel maak ik geen gebruik van macro keys. En mocht ik dat wel willen in de toekomst zou ik altijd nog de functie toetsen kunnen overriden. Ik weet alleen niet of de functie toetsen wel zullen voldoen. De K95 heeft wel extra macro toetsen ten opzichte van de K70
- Geluid: Mijn G19 maakt een pokke herrie tijdens het typen. Iets minder mag wel. (Geen idee of Clicky switches net zo luid zijn dan de toetsen van mijn G19 nu zijn. De toetsen van mijn G19 maken nu in ieder geval een heel vervelend geluid.)
- USB Hub: Ik zie dat de Chroma een 1 USB poort en een headset+mic jack heeft aan de linker zijkant. Bij mijn G19 heb ik er wel gebruik van gemaakt (zitten er 2 aan de achterkant). Echter, omdat ze bij de chroma aan de rechter kant zijn geplaatst inplaats van de achterkant zoals bij de G19 lijkt het me niet echt een goede plek. Ik denk als je er wat erop aansluit dat het je muis in de weggaat zitten.
- Steuntjes: Ik vindt het fijn dat mijn keyboard iets schuin kan neer zetten. De steuntjes van mijn G19 zijn helaas afgebroken dus ik gebruik nu een oude afstandbediening om de keyboard van achteren iets op te tillen.
- Hamer test: Hoewel ik lang met mijn keyboard mee wil gaan doen sla ik er niet op uit frustratie. Hij hoeft dus geen hamer slag te kunnen overleven.
- Gewicht: Mijn keyboard zal altijd op dezelfde plek staan. Hij hoeft dus niet makkelijk vervoerbaar zijn.
- Extra stroom: 1 of 2 stroom stekkertjes of een externe adapter lig ik niet wakker van.
Ik kon de Tactile (orange) variant van de Chroma ook niet zo snel hierop Tweakers vinden, alleen de Clicky (green) variant. Is de tactile variant nog niet uit?
Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite
UPDATED
[ Voor 22% gewijzigd door ManiakNL op 16-08-2015 22:39 ]
Je had het hier over de K70 RGB en de Chroma. Hier is een aardige filmpje over die twee:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=yzLdZy56g8o%5B]
Overigens denk ik dat je niet af moet gaan op wat je leest over de soorten MX toetsen, maar dat het beter is dat je die uitprobeert. Misschien is er een winkel of showroom in de buurt, die een aantal soorten hebben. Mogelijk hebben ze niet de toetsenborden die je wilt, maar je kunt in ieder geval uitproberen of die toetsen wel of niet wat voor je zijn. Je geeft al aardig wat geld uit aan zo'n ding, dus dan moet het wel naar je zin zijn, nietwaar?
Laatst veel werk gemaakt van een review over de K95 RGB. Eigenlijk is dat een K70 RGB met 18 extra G-toetsen. Misschien leuk om te lezen? Dat beantwoordt gelijk een aantal vragen die je had.
Een nadeel van de Chroma is dat registratie verplicht is. De software wil altijd een internetverbinding om je instellingen in de cloud op te slaan. Ook worden telemetrie-gegevens naar Razer verzonden. Er is wel een opt-out, maar dan heb je die verbinding al gehad. Ik vind dat niet zo prettig, maar misschien heb jij daar geen probleem mee.
Nu ik dit draadje heb gevonden, gelijk in dat verhaaltje een link naar hier ingezet.
[ Voor 15% gewijzigd door MadIceXIII op 17-08-2015 00:01 ]
Lex Poetelia Papiria.
Mja, ik had nooit zo'n probleem met de Razers met Cherry MX voorheen, buiten dat z'n m'n favo voor typen / games, MX Reds niet voeren.
Maar na tijdje op die Orange switches (non clicky, een soort "browns") te hebben getyped, voelt toch m'n MX Brown keyboard van dezelfde fabrikant beter aan.
Die Orange switch actueerd inderdaad eerder en voelt opzicht niet heel verkeerd, maar de tactile bump voelt toch echt een beetje rubberdome aan. Zeker als je er geleidelijk doorheen drukt, voelt ie als ie ingewerkt is niet echt fijn. Nieuwe knoppen (numpad * b.v, die gebruik ik vrijwel nooit) voelt nog wel crisp, maar na honderden aanslagen (+/= naast backspace b.v.) is dat anders, soepeler, lichter, rubber-mushy. Andere veelgebruikte knoppen zoals "e" voelen hetzelfde, maar ook een beetje rubberig in de bump. Accentuatie en bump op Razer Orange is ook niet echt consistent. Het zal het vast wel zijn, maar het voelt niet zo. Het lekkerst type ik er snel op door gewoon hard te botommen. Terwijl ik op nontactile (Zowel MX Red als Black) hier nooit issue mee heb.
MX knoppen klinken daarnaast gewoon beter. Razers behuizingen zijn alleen nooit echt stil, Filco / Ducky keyboards klinken gewoon met alle soorten switches rustiger / mooier. (subjectief).
Na vele keyboards te hebben gebruikt (WASD, Corsair, Razer, Filco, Ducky, Noppoo (en meer? vergeten..) blijf ik toch Ducky een winnaar vinden kwa prijs / kwaliteit. M'n favo bordje is nog steeds hun MX Red Zero. Geen onzin, gewoon stabiel / prettig in gebruik. En dat nu een jaar met 3-4 dagen 10 uur gebruik.
Als je geen andere optie zie om ze te testen, kan je er altijd 2-3 (of meer) bestellen bij de betere webshop en even laten weten wat de reden is. Dan kan je vaak na een dag testen degene die het meest bevallen houden en de rest terugsturen.
Keyboarden tussen de 69 en 270 euro geprobeerd, van mij hoeft dat licht enzo allemaal niet, en deze:
https://www.alternate.nl/...t/1107614?tk=6980&lk=7030
Die ik ooit eens voor 74 verzonden bestelde, is nog steeds m'n favo. Niet dat ik geen Shine 3 of 4 zou willen hoor, maar als ik de keuze krijg voor een nieuwe workstation is dat wat er standaard in het winkelmandje gaat.
Maar na tijdje op die Orange switches (non clicky, een soort "browns") te hebben getyped, voelt toch m'n MX Brown keyboard van dezelfde fabrikant beter aan.
Die Orange switch actueerd inderdaad eerder en voelt opzicht niet heel verkeerd, maar de tactile bump voelt toch echt een beetje rubberdome aan. Zeker als je er geleidelijk doorheen drukt, voelt ie als ie ingewerkt is niet echt fijn. Nieuwe knoppen (numpad * b.v, die gebruik ik vrijwel nooit) voelt nog wel crisp, maar na honderden aanslagen (+/= naast backspace b.v.) is dat anders, soepeler, lichter, rubber-mushy. Andere veelgebruikte knoppen zoals "e" voelen hetzelfde, maar ook een beetje rubberig in de bump. Accentuatie en bump op Razer Orange is ook niet echt consistent. Het zal het vast wel zijn, maar het voelt niet zo. Het lekkerst type ik er snel op door gewoon hard te botommen. Terwijl ik op nontactile (Zowel MX Red als Black) hier nooit issue mee heb.
MX knoppen klinken daarnaast gewoon beter. Razers behuizingen zijn alleen nooit echt stil, Filco / Ducky keyboards klinken gewoon met alle soorten switches rustiger / mooier. (subjectief).
Na vele keyboards te hebben gebruikt (WASD, Corsair, Razer, Filco, Ducky, Noppoo (en meer? vergeten..) blijf ik toch Ducky een winnaar vinden kwa prijs / kwaliteit. M'n favo bordje is nog steeds hun MX Red Zero. Geen onzin, gewoon stabiel / prettig in gebruik. En dat nu een jaar met 3-4 dagen 10 uur gebruik.
Als je geen andere optie zie om ze te testen, kan je er altijd 2-3 (of meer) bestellen bij de betere webshop en even laten weten wat de reden is. Dan kan je vaak na een dag testen degene die het meest bevallen houden en de rest terugsturen.
Keyboarden tussen de 69 en 270 euro geprobeerd, van mij hoeft dat licht enzo allemaal niet, en deze:
https://www.alternate.nl/...t/1107614?tk=6980&lk=7030
Die ik ooit eens voor 74 verzonden bestelde, is nog steeds m'n favo. Niet dat ik geen Shine 3 of 4 zou willen hoor, maar als ik de keuze krijg voor een nieuwe workstation is dat wat er standaard in het winkelmandje gaat.
Bedankt voor de reacties! Het lijkt erop dat de kwaliteit van de razor green/orange switches wellicht van een mindere kwaliteit zijn of heb ik je verkeerd begrepen?
Ik denk dat ik wel iets meer naar de K70/95 misschien alleen al om de betere toetsjes.
Ik zag op youtube dat de Red switches soms wel lastig is met typen. YouTube: Red Switch typen De auteur van het filmpje zegt dat hij er wel heeft mee leren leven, is dit echt te doen? Ik merk dat ik soms best wel hard met mijn vingers op mijn toetsen druk en de RED switches lijken me iets voor de wat subtieler typ gedrag. Of valt dit allemaal nog wel mee? Ik heb geen idee
Dat ik hard typ komt misschien ook wel dat er redelijk wat kracht nodig is om een toets in te drukken, maar dat weet ik niet zeker. Ik merk wel als ik bijvoorbeeld op een ander keyboard iets typ dat ik iets meer lawaai maak dan andere gebruikers. Maar dat komt misschien wel dat ik thuis wat harder moet drukken dan op andere toetsenborden waar ik mee werk.
Op werk heb ik bijvoorbeeld een rubber dome keyboard dus ik wissel dan nog wel zo nu en dan terug naar een rubber dome keyboard.
Ook zag ik in het zelfde filmpje dat als je bijvoorbeeld de kleur wit wilt hebben dat je echt de kleuren van de andere ledjes kunt zien YouTube: Witte kleur Dit lijkt me ook wel redelijk storend. Of komt het gewoon omdat de auteur van het filmpje gewoon van een bepaalde hoek het filmt?
Ik denk dat ik wel iets meer naar de K70/95 misschien alleen al om de betere toetsjes.
Ik zag op youtube dat de Red switches soms wel lastig is met typen. YouTube: Red Switch typen De auteur van het filmpje zegt dat hij er wel heeft mee leren leven, is dit echt te doen? Ik merk dat ik soms best wel hard met mijn vingers op mijn toetsen druk en de RED switches lijken me iets voor de wat subtieler typ gedrag. Of valt dit allemaal nog wel mee? Ik heb geen idee
Op werk heb ik bijvoorbeeld een rubber dome keyboard dus ik wissel dan nog wel zo nu en dan terug naar een rubber dome keyboard.
Ook zag ik in het zelfde filmpje dat als je bijvoorbeeld de kleur wit wilt hebben dat je echt de kleuren van de andere ledjes kunt zien YouTube: Witte kleur Dit lijkt me ook wel redelijk storend. Of komt het gewoon omdat de auteur van het filmpje gewoon van een bepaalde hoek het filmt?
[ Voor 22% gewijzigd door ManiakNL op 17-08-2015 19:37 ]
Het klinkt misschien vreemd, maar uiteindelijk kan jij alleen antwoord geven op die vraag. Het is echt heel persoonlijk. Zoals gezegd, probeer het uit in een winkel of showroom.ManiakNL schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:11:
... Of valt dit allemaal nog wel mee? Ik heb geen idee...
Ermee leren leven klinkt mij vreemd in de oren. Voor mij geldt dat ik de MX Red juist erg prettig vind. De aanslag is licht en dat is fijn bij gamen. Bij langdurig gewoon typewerk vind ik dat ook lekker. Het is voor mij minder vermoeiend. Ik heb zelden of nooit per ongeluk een dubbele aanslag. Wat hij in z'n filmpje laat zien kan ik dus ook niet reproduceren. Wat ik hier typ ziet er toch redelijk goed uit, toch? Misschien zou hij eens MX Black uit moeten proberen. Die hoort minder gevoelig te zijn voor dubbele aanslagen of het per ongeluk indrukken van een aangrenzende toets, omdat die wat meer kracht vergt.
Anderen willen juist wat feedback van de toetsen en hebben meer aan een MX Brown of MX Blue. Die hebben dan het voordeel dat je iets voelt voordat er contact wordt gemaakt. Of dat voor jouw ook geld? Ik heb geen idee. Probeer het eens uit.
Over dat wit... Goed opgemerkt. Ik heb even mijn K95 RGB volledig wit verlicht en ik zie niet 3 verschillende LEDs branden, zoals in dat filmpje. Wat ik wel zie is dat er een soort olie-achtig regenboogje komt op het zwart van sommige toetsen. En dan moet ik er heel dichtbij naar kijken. Een paar cm of zo. Ik denk dat het effect op dat filmpje wordt vergroot door het gebruik van de camera en vervolgens het weergeven op een monitor. De verschillende frequenties van die apparaten versterken dan het effect. Ik heb ook even de keycap van een toets gehaald. Ook dan zie ik geen drie individuele LEDs. Wel lijkt de transparante behuizing van de toets een soort licht prisma-effect te geven. Ook zie ik dat wit een wat moeilijker kleur is om weer te geven: Het is niet op elke toets even gebalanceerd. Goed. Dat weet ik dan ook weer.
[ Voor 3% gewijzigd door MadIceXIII op 17-08-2015 22:01 ]
Lex Poetelia Papiria.
Zo leren we nog van elkaar
Ligt het aan mij of lijkt het erop dat de extra macro toetsen gewoon aan de keyboard is vast geschoeft/geklikt. De keyboard en de extra macro keys vormen niet echt 1 geheel. Waarom hebben ze dat gedaan, lijkt me echt zonde!
Kan je me overigens ook wat meer vertellen over de compatibiteit tussen de K70 en K95 kleur profielen ik heb je artikel nog eens doorgespit en kan er alleen dit regeltje erover vinden "Wel zijn er zat profielen voor de K70 RGB, die je kunt aanpassen voor de K95 RGB." Hoe makkelijk of moeilijk is het om een K70 profiel om te toveren naar een K95 profiel? De toetsen lijken redelijk uitgelijnd te zijn met de CTRL, Shift, Capslock, Tab, Tilde en de Escape. Is het gewoon een kwestie van het script duidelijk maken dat er 3 extra kolommen aan knoppen zijn aan de linkerkant of komt er wat meer bij kijken?
Als je een beetje naar het keyboard staart kan je het bijna als een beeldscherm zien van 24x6 pixels (met een beetje fantasie natuurlijk)
Ik las ook dat er wat software op de PC moet draaien om de RGB ledjes fatsoenlijk aan te sturen. Ik neem aan dat dat niet al teveel performance kost en dat het niet gewoon "leuk" was geweest als de keyboard echt alles zelf kon doen? Of merk je echt dat je aan het inleveren bent?
[ Voor 16% gewijzigd door ManiakNL op 17-08-2015 22:24 ]
Het deel van de 18 G-toetsen is er niet echt aan vastgeschroefd. Aan de onderkant loopt het plastic gewoon door. Aan de bovenkant is dat deel ook plastic. De rest van de bovenkant is aluminium. Het lijkt er op dat dit deel afkomstig is van de K70-lijn. Er zit geen speling in en er is geen beweging in te krijgen. Wel zitten er 4 extra toetsen op dat aluminium deel: MR, M1, M2 en M3.
Dat aanpassen is redelijk simpel. Wil je het niet zelf doen, dan is er hoop.
Over de performance? Het eet vrijwel geen CPU-tijd. Echt niet. De meest rekenintensieve dingen hebben met kleur te maken en die worden afgehandeld door een Panasonic controller in het toetsenbord zelf. Je merkt er dus echt niks van. In de task manager komt-ie zelden langs.
[ Voor 16% gewijzigd door MadIceXIII op 17-08-2015 23:02 ]
Lex Poetelia Papiria.
Wederom weer bedankt voor je antwoord, zijn er eigenlijk nog toetsenbord op komst die in het segment van de chroma en k70/95 vallen? Ik vindt het namelijk niet erg om er nog even erop te moeten wachten mocht er wat moois om te hoek loeren. Ik zag dat corsair nog wat andere stille switches introduceerde (link in jouw artikel gevonden). Of zal het wel stil blijven de komende tijd in game toetsenborden land? Lijkt me een beetje zout als ik er nu 1 zou kopen en een dag later een nieuwe knaller uit komt :-)
Heb hierboven nog wat over de performance opgemerkt.
Die Strafe RGB is inderdaad eentje om te bekijken. Goedkoper dan de K95 RGB. Misschien zelfs iets goedkoper dan de K70 RGB. Wel is die volledig van kunststof.
Cherry heeft exclusieve deals met Corsair. Die MX RGB toetsen waren, in ieder geval een tijdje, alleen beschikbaar voor Corsair. Cherry heeft nu hetzelfde gedaan met die MX RGB Silent toetsen. Ook die zullen aanvankelijk alleen beschikbaar komen voor Corsair.
Bedrijven als Logitech, Razer en Steelseries hebben hun eigen mechanische RGB toetsen. Het bovenstaande zal daar misschien mee te maken hebben. Die merken hebben leuk spul, maar mechanische toetsen maken gaat ze minder af. Eigenlijk is dat best jammer, want ze zijn best creatief.
Wat ik voor de rest zie, is dat er een hoop no-nonsense mechanische toetsenborden zijn en bijkomen. Mooi, maar niet zo aantrekkelijk voor die gekke gamers.
Die Strafe RGB is inderdaad eentje om te bekijken. Goedkoper dan de K95 RGB. Misschien zelfs iets goedkoper dan de K70 RGB. Wel is die volledig van kunststof.
Cherry heeft exclusieve deals met Corsair. Die MX RGB toetsen waren, in ieder geval een tijdje, alleen beschikbaar voor Corsair. Cherry heeft nu hetzelfde gedaan met die MX RGB Silent toetsen. Ook die zullen aanvankelijk alleen beschikbaar komen voor Corsair.
Bedrijven als Logitech, Razer en Steelseries hebben hun eigen mechanische RGB toetsen. Het bovenstaande zal daar misschien mee te maken hebben. Die merken hebben leuk spul, maar mechanische toetsen maken gaat ze minder af. Eigenlijk is dat best jammer, want ze zijn best creatief.
Wat ik voor de rest zie, is dat er een hoop no-nonsense mechanische toetsenborden zijn en bijkomen. Mooi, maar niet zo aantrekkelijk voor die gekke gamers.
Lex Poetelia Papiria.
Die nieuwe switches klinken wel leuk maar zie ook dat er geen dedicated media keys er op zitten en ook geen macro toetsen. Beetje jammer weer eigenlijk
misschien dat de K70/95 deze nieuwe toetsen misschien nog krijgen? Zie anders naast de prijs niet echt een voordeel ten opzichte van de K70/95
[ Voor 14% gewijzigd door ManiakNL op 18-08-2015 00:05 ]
Ben het wel met je eens, hoor. Bovendien heb ik geen idee hoe die dingen gaan aanvoelen. Denk niet dat we die toetsen dit jaar nog gaan zien op de K-serie. Met die Strafe gokken ze op een grotere markt.
Ik vraag me ook af of we die Silent-serie ook in Blue en Brown krijgen. Heb alleen nog maar gehoord over Red.
Edit: Zat nog even te denken. Je had het er over dat je een harde aanslag hebt. Nu is de K-serie alleen verkrijgbaar in Red, Brown en Blue. Je kunt ook losse sterkere veertjes kopen. Die zijn eenvoudig te vervangen. Kost wel wat tijd, want je hebt een berg toetsjes. Ghehe. Maar mocht je je later bedenken, dan kan je van een Red een Black, van een Brown een Green en van een Blue een Clear maken.
Ik vraag me ook af of we die Silent-serie ook in Blue en Brown krijgen. Heb alleen nog maar gehoord over Red.
Edit: Zat nog even te denken. Je had het er over dat je een harde aanslag hebt. Nu is de K-serie alleen verkrijgbaar in Red, Brown en Blue. Je kunt ook losse sterkere veertjes kopen. Die zijn eenvoudig te vervangen. Kost wel wat tijd, want je hebt een berg toetsjes. Ghehe. Maar mocht je je later bedenken, dan kan je van een Red een Black, van een Brown een Green en van een Blue een Clear maken.
[ Voor 38% gewijzigd door MadIceXIII op 18-08-2015 00:55 ]
Lex Poetelia Papiria.
Tja, ik vind de Razer Orange in ieder geval inferieur aan MX Brown. De hogere accentuatie is fijn, maar het gevoel is em niet voor mij. Ze mogen dan claimen dat het langer meegaat, maar na 1 maand gebruik voelt het echt al iets anders. Maarja, kan aan mij liggen hoor...ManiakNL schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:11:
Bedankt voor de reacties! Het lijkt erop dat de kwaliteit van de razor green/orange switches wellicht van een mindere kwaliteit zijn of heb ik je verkeerd begrepen?
[...]
Ik zag op youtube dat de Red switches soms wel lastig is met typen. YouTube: Red Switch typen De auteur van het filmpje zegt dat hij er wel heeft mee leren leven, is dit echt te doen? Ik merk dat ik soms best wel hard met mijn vingers op mijn toetsen druk en de RED switches lijken me iets voor de wat subtieler typ gedrag. Of valt dit allemaal nog wel mee? Ik heb geen ideeDat ik hard typ komt misschien ook wel dat er redelijk wat kracht nodig is om een toets in te drukken, maar dat weet ik niet zeker. Ik merk wel als ik bijvoorbeeld op een ander keyboard iets typ dat ik iets meer lawaai maak dan andere gebruikers. Maar dat komt misschien wel dat ik thuis wat harder moet drukken dan op andere toetsenborden waar ik mee werk.
[...]
MX Red vind ik persoonlijk het allerlekkerste typen. MX Blue moest ik echt even aan wennen, maar ik heb daar nog wel eens dat ik toetsen mis omdat ik em te snel weer opnieuw indrukte, de reset ga ik nog wel een slordig mee om dus. MX Brown is ook geen probleem, maar persoonlijk vind ik die tactile bump niets toevoegen en vermoeiender dan typen op Black / Red.
Keyword (no pun intended): Persoonlijk. Anderen zweren bij MX Green of Clear voor type werk, sommige vinden Browns de enige prettige key.
Persoonlijk vind ik het het minste. Met daar (niet verassend) de Orange van Razer nog net iets onder. Dan liever Scissor switches van Sony, zoals op de Logi K750.
Hard typen ligt wel deels aan wat je gewend bent, zal wel veranderen op den duur. Bestel er wat o-rings bij voor het geluid. Of doe het niet, dan hoor je in begin hoe hard je typed en of het minder wordt.
==
Edit;
Tja, ik vind persoonlijk een keyboard schoonmaken / O-rings plaatsen al een irritant klusje. Misschien omdat ik het vrij vaak heb gedaan ofzo. (eten op de werkplek enzo) Gelukkig heb ik ooit nog maar 2 knopjes kapot gemaakt (Razer in beide gevallen), maar de veertjes vervangen uit ALLE toetsen lijkt mij een vrij vervelend klusje. Aan de andere kant, als je daarmee het perfecte keyboard weet te knutselen is het het natuurlijk wel zeer waard!
[ Voor 8% gewijzigd door djunicron op 18-08-2015 13:31 ]
Verwijderd
Wel grappig dat degene die ik bij WASD heb besteld precies dezelfde zijn als die ik bij aliexpress kocht.Fietsbel schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 00:31:
[...]
Verdacht en dat zeg je nadat je bij aliexpress replica's hebt gekocht?![]()
WASD is tenminste wel een shop waar je 100% zeker bent van legitieme switches. Hopelijk komen ze snel voor je binnen en heb je weer een goed keyboard
Nou, gefeliciteerd, dan heb je nu 2 sets.Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:53:
[...]
Wel grappig dat degene die ik bij WASD heb besteld precies dezelfde zijn als die ik bij aliexpress kocht.
[ Voor 7% gewijzigd door Fietsbel op 18-08-2015 16:57 ]
39
Verwijderd
Oftewel Cherry MX replica's bestaan nauwelijks want wie doet nou de moeite voor die paar cent
Een aantal patenten van Cherry zijn afgelopen. Bedrijven als het Chinese Kailh kunnen daarom ongestraft replica's maken. Dit bedrijf doet dat openlijk, maar het zou me niets verbazen dat anderen zelfs Cherry's naam gebruiken. 104 maal een paar cent is toch een paar euro per toetsenbord.Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 19:56:
Oftewel Cherry MX replica's bestaan nauwelijks want wie doet nou de moeite voor die paar cent
En meer clones.
[ Voor 7% gewijzigd door MadIceXIII op 19-08-2015 08:07 ]
Lex Poetelia Papiria.
Ik had blijkbaar een van de laatsten, wel met Red switches. Blue kon ik toen ook al niet vinden.BoyTeul schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:17:
Weet iemand een nederlandse of duitse (kan ook europees) winkel die de ducky mini verkoopt? Ik zoek er al lang een. Op alternate zijn ze uitverkocht met blue switches.
Stel dat het 10 cent per switch scheelt, zit je op een full-size toetsenbord toch al over de 10 euro prijsverschil heen. Kailh werd al genoemd, dat is de bekendste (en door Razer vermoedelijk ook grootste) fabrikant van Cherry MX replica switches. Er zijn er echter beduidend meer zoals bijvoorbeeld Gateron, Greetech, Outemu.Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 19:56:
Ze bestaan dus wel degelijk
Verwijderd
Ja maar ik heb het over Replica's en niet over andere merken. En dan is 10 euro verschil op een toetsenbord echt wel te weinig.
Die andere merken zijn replica's.
re·pli·ca (de; v; meervoud: replica's)
-kopie of model op schaal van een kunstwerk, gebouw, gebruiksvoorwerp
Ik noem 10 cent per switch maar als voorbeeld hè. Daarnaast is 10 euro verschil in productiekosten een behoorlijke slok op de borrel, houd er rekening mee dat het prijsverschil in de retailmarkt dan nog hoger is.
re·pli·ca (de; v; meervoud: replica's)
-kopie of model op schaal van een kunstwerk, gebouw, gebruiksvoorwerp
Ik noem 10 cent per switch maar als voorbeeld hè. Daarnaast is 10 euro verschil in productiekosten een behoorlijke slok op de borrel, houd er rekening mee dat het prijsverschil in de retailmarkt dan nog hoger is.
Vandaag de CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown) binnengekregen. Was een prima prijs bij Azerty.
Tevens mijn eerste mechanische toetsenbord. Ik wil niet meer terug naar mijn standaard kantoor HP toetsenbord
Binnenkort eens leuke keycaps ervoor bestellen.
Tevens mijn eerste mechanische toetsenbord. Ik wil niet meer terug naar mijn standaard kantoor HP toetsenbord
[ Voor 7% gewijzigd door iPodKiller op 19-08-2015 14:36 ]
Het klopt wel degelijk wat ik zeg. Eerst zeg je replica, en de genoemde bedrijven maken wel degelijk replica's van Cherry MX met dezelfde kleuren en eigenschappen. Nu heb je het ineens over namaak waarmee je volgens mij bedoelt dat ook het Cherry logo bijvoorbeeld ten onrechte gevoerd wordt. Dit zijn natuurlijk twee verschillende dingen, je begon echter over replica switches en die zijn er wel degelijk, in grote getale zelfs.Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:00:
Het klopt gewoon niet wat je zegt er zijn geen echte namaak switches
Verwijderd
Hoe kun je nou missen waar ik het over heb? Replica en namaak zijn echt dezelfde woorden hoor. Zoek maar op in het woordenboek.
Let er op dat je je onderste regel niet/lastig kan vervangen, door de afwijkende control en space keys.iPodKiller schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 14:35:
Vandaag de CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown) binnengekregen. Was een prima prijs bij Azerty.
De definitie van replica heb ik je hierboven al gegeven, bij dezen dan ook die van namaak:Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:03:
Hoe kun je nou missen waar ik het over heb? Replica en namaak zijn echt dezelfde woorden hoor. Zoek maar op in het woordenboek.
na·maak (de; m)
-dat wat lijkt op het echte, maar het niet is; nabootsing, imitatie-
Bron: Van Dale
Overigens zou je de switches van Kailh/Greetech/Gateron/Outemu onder beide definities kunnen scharen dus hoe je het ook went of keert, deze post is gewoon absolute onzin:
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 19:56:
Verwijderd
Natuurlijk zijn er kopieën van Cherry MX-switches. Het zou naïef zijn om te denken dat die er niet zijn. "Die paar euro" per toetsenbord is gewoon pure winst, dus er zullen zeker fabrikanten zijn die nepperds gebruiken.
Dit topic is gesloten.
![]()