Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hehe :p

Als je nou de Ducky Zero had genoemd; OK, die is clean en basic :)

Maar die is dan weer zo clean en basic dat hij rechts een tweede OS-key mist vanwege de implementatie van een Fn-toets, maar wel de (IMHO) nutteloze menu-toets laat bestaan.

De WASD CODE doet dat beter, door Fn op de Menu-key te zetten (naar keuze; je hebt Fn nodig voor de media-keys en de achtergrondverlichting), maar ik heb mensen gezien die Menu wel zouden willen houden, en een OS-toets zouden willen opofferen. Men had het dus nóg beter kunnen doen met nog een extra dipswitch, om voor Fn een OS-toets óf een Menu-toets te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:58:
Daarnaast vertrouw ik eerder Cooler Master, die zijn net als Corsair al een tijdje bezig in de PC-wereld.
Dat maakt voor mij nog niet zo heel veel uit. Ik hang niet per se aan merken, maar een naam kan mij echt op een merk laten afknappen. "Ducky" valt daar ook onder. Het klinkt als een karakter in een serie zoals Dora The Explorer die mijn nichtje van 4 kijkt :p

Nou ja, misschien is WASD op dat gebied ook niet alles, maar als ik het zou moeten uitspreken, dan zou ik denk ik eerder "Wasdee" zeggen dan "Double U A Es Dee" (net zoals SCSI -> Skoezie, ipv "ES CEE ES IE"). Vraag me niet wat de originele c.q. officiële uitspraak is :p
MiBe schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:00:
Heb ook nog een Filco liggen dus ook daar kan ik over meepraten :P Bij zowel de Filco als de Ducky raad ik met klem aan de keycaps te vervangen, ABS caps doen simpelweg af aan de kwaliteit van dergelijke toetsenborden.
Volgens mij gebruikt de WASD CODE ook ABS, en zover ik kan zien zijn de meningen betreffende ABS en PBT verdeeld op het internet. edit: de CODE gebruikt UV-coated ABS. Ik weet niet in hoeverre dat beter of slechter is dan 'normaal' (?) ABS. De casing zelf is wel gewoon ABS.

Als ik eerlijk moet zijn, heb ik nooit problemen gehad met de keycaps van mijn toetsenborden; ook niet die van de UltraX, en dat is een €35 toetsenbord. Ik vind het niet erg als de keycaps glanzend (shiny) worden door gebruik; zolang de letters maar niet afslijten, want dat vind ik eigenlijk best lelijk.

De keycaps zijn eigenlijk het enige nadeel van de CODE; volgens mij heeft zelfs WASD zelf geen extra keycaps die ze voor dit toetsenbord verkopen :X Het is mogelijk om er normale keycaps op te zetten, maar dan kun je dus net zo goed de backlight uit zetten.

[ Voor 43% gewijzigd door Katsunami op 17-02-2015 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:45

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Helaas heeft de CM geen mogelijkheden om in hardware je CapsLock te remappen naar Control, je Super/Alt te switchen (voor een Mac layout), doet hij geen NKRO over USB (alleen over PS/2). En geen backlight. Misschien is het eerlijker om te vergelijken met een Ducky Zero. En ja, dan is de CM nog steeds goedkoper ;)

Misschien hecht je he-le-maal geen waarde aan de zaken die ik mis op de CM, en dan is de CM voor jou de betere deal. Voor mij is de CM simpelweg geen optie, en ik geef dus met liefde het extra geld uit voor een keyboard dat voor mij beter voldoet.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Begrijp me overigens niet verkeerd want de QuickFire XT is een uitstekend toetsenbord voor wat je ervoor betaalt en ook hier heb je de mogelijkheid tot het plaatsen van custom caps (wat bij de K70 al een groter probleem is). Ik vind het alleen bijzonder om Ducky af te wijzen op de merknaam en hem kinderachtig noemen omdat er verlichtingsfuncties op zitten die je gewoon uit kunt schakelen. Je kunt ook de Shine 3 zo zakelijk maken als je zelf wil, net als met de Ducky Zero. Bij CM Storm zit je juist met gaming logo's.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:58:
[...]

Mensen kopen bij ducky ook nog een custom keycaps, custom cable en dan loop je tegen 250€ aan!
Custom caps zou ik je bij bijna ieder merk aanraden, ABS is zwaar inferieur aan PBT. Helaas zijn er nog maar een paar merken die hun toetsenborden standaard met PBT caps leveren, waaronder enkele Ducky modellen overigens. Een custom cable is beduidend minder van belang en als je toch een custom kabel wil kost het je bijna niks. Een micro-USB kabel koop je in alle soorten en maten voor een paar euro op eBay.

[ Voor 74% gewijzigd door MiBe op 17-02-2015 23:15 ]

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verder geldt natuurlijk het eeuwenoude verhaal: kwaliteit kost geld. Wat niet wil zeggen dat alles wat goedkoop is meteen bagger is, overigens. Maar als ik een CM van 70€ vergelijk met een Ducky van 150€ dan zijn er verschillen in zowel functionaliteit als simpelweg kwaliteit van de materialen die voor mij het verschil in prijs verantwoorden. Maar dat wil niet zeggen dat je voor 70€ een slecht keyboard koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:35:
Ben ik de enige die ducky zeer kinderachtig/overpriced vind? Nog erger dan Razer.
Koop dan een pricewatch: CM Storm QuickFire XT - Blue Switch scheelt gauw 100€.
Zoals je kunt lezen: nee, je bent niet de enige. Ik heb zelf ook het gevoel dat ik bij Ducky betaal voor kinderlijke features in plaats van voor kwaliteit. Waarschuwing: dat is een *gevoel*; ik heb nog nooit een van hun toetsenborden gebruikt. Als ik de internetfora moet geloven, zijn het zeer goede toetsenborden, en als je de eend/paard-spatiebalk vervangt door een standaard balk, een witte backlight kiest, en die op een normale stand zet, dan zal het zeer zeker een prima zakelijk tobo zijn.

Zelf heb ik ook heel lang gedacht over die CM Storm. Ik vraag me dan ook af waarom een Filco met MX Blue's, 2,5x zo duur moet zijn, terwijl hij geen verwisselbare kabel heeft. (Ik heb graag mijn kabels direct op de juiste lengte, zonder verlengkabels, of zonder kabels op te rollen. Ik heb dus nogal wat kabels hier thuis liggen die ooit te lang of te kort waren :p) Hetzelfde geldt voor de CODE; die is zelfs 3x zo duur; al is het wel zo dat toetsenborden met Green of Clear switches per definitie duurder zijn omdat de switches meer kosten en minder gemaakt worden/lastiger te krijgen zijn.

Als ik niet had besloten om voor Green te gaan, dan weet ik niet of ik een Filco zou nemen in plaats van de CM Strom QF XT, want die krijgt ook lovende reviews betreffende bouwkwaliteit. Ik hoop maar dat ik met mijn CODE een goede aankoop heb gedaan, want eerlijk gezegd is het puur een gok :X

De keuze voor Greens is overigens ook een arbitraire gok; ten eerste omdat ik vroeger met buckling springs heb gewerkt, en ten tweede omdat ik veel mensen op internet zie zeggen dat Greens met O-ring minder luid zijn dan Blue's met O-rings; en ten derde en dat mensen die een wat zwaardere aanslag gewend zijn de Blue's te licht vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Katsunami op 17-02-2015 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ben ik toch niet met je eens, Ducky's zijn inderdaad niet goedkoop maar daar krijg je, zoals Whieee al aangeeft, een kwalitatief uitmuntend toetsenbord voor terug. Probeer er maar eens één uit, ik denk dat je je mening dan wel bijstelt. Heb zelf nooit zo'n rare slangen-spatiebalk gebruikt, ben daar zelf ook geen fan van. Ik gebruik hem gewoon zonder toeters of bellen (geen eenden, of kermisverlichting).

Ondanks het feit dat Filco's door dezelfde OEM worden gebouwd als de QuickFire XT, namelijk Costar, gaat eerstgenoemde toch nog wel een stapje verder qua bouwkwaliteit. Of je dat het extra geld waard vindt kan alleen jij beoordelen. Het feit dat de kabel niet uitneembaar is kan voor sommige mensen inderdaad een dealbreaker zijn. Verder is het kwalitatief ook een uitmuntend bord, op de standaard keycaps na dan.

Wat betreft Green/Blue switches, als je net als ik bottomed gaan Greens niet stiller zijn dan Blues, ook niet met o-rings. Ze gebruiken éénzelfde mechanisme en maken evenveel geluid, het enige verschil is de veer en die produceert (in tegenstelling tot bij Buckling Springs) geen geluid.

[ Voor 3% gewijzigd door MiBe op 17-02-2015 23:31 ]

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
MiBe schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:29:
Dat ben ik toch niet met je eens, Ducky's zijn inderdaad niet goedkoop maar daar krijg je, zoals Whieee al aangeeft, een kwalitatief uitmuntend toetsenbord voor terug. Probeer er maar eens één uit, ik denk dat je je mening dan wel bijstelt.
Ik heb niet eens een mening over de kwaliteit :p

Het 'low-end en overpriced'-gevoel dat ik bij Ducky heb (waarschijnlijk erg onterecht) komt puur door hun merknaam en de features waarmee ze adverteren.

"Ik houd niet van opvallende zaken (zoals in mijn ogen rare modellen, cosmetische 'features' en grappige merknamen)" is een zwaar understatement... ik ben compleet Spock-like anti-bling :X
Ondanks het feit dat Filco's door dezelfde OEM worden gebouwd als de QuickFire XT, namelijk Costar, gaat eerstgenoemde toch nog wel een stapje verder qua bouwkwaliteit. Of je dat het extra geld waard vindt kan alleen jij beoordelen. Het feit dat de kabel niet uitneembaar is kan voor sommige mensen inderdaad een dealbreaker zijn. Verder is het kwalitatief ook een uitmuntend bord, op de standaard keycaps na dan.
Normaal zou het me niet veel uitmaken als de kabel niet verwijderbaar is. Een kabel van 1.50m is in mijn geval echter net te kort. 1.8m á 2m is de juiste lengte. (Ik heb ook de 3 meter kabel van mijn Sennheiser HD598 laten vervangen door een kabel van 1.20m; mijn meest gebruikte lengte. Daarnaast heb ik nu twee verlengkabels van 80cm en 1.80m liggen op de plekken waar ik een langere kabel nodig heb :p)
Wat betreft Green/Blue switches, als je net als ik bottomed gaan Greens niet stiller zijn dan Blues, ook niet met o-rings. Ze gebruiken éénzelfde mechanisme en maken evenveel geluid, het enige verschil is de veer en die produceert (in tegenstelling tot bij Buckling Springs) geen geluid.
Ik weet niet hoe ik erop ga typen. Mijn aanslag loopt van extreem licht (mijn laptoptoetsenbord) tot zeer zwaar (de Cherry RS6000 op mijn werk), en ik heb met beiden eigenlijk geen problemen. Ik kan op beiden ook ongeveer even snel typen.

Vandaag kwam ik erachter dat ik zelf nog een Cherry RS6000 van een jaar of 10 terug heb liggen, toen ik op zoek was naar een goed toetsenbord. Tevens ligt er hier nog een compact Logitech-toetsenbord, waar ik niet van weet wat erin zit. Het voelt aan als een scissor-type, maar de toetsen zijn hoger dan die van de UltraX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Katsunami schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:47:
[...]

Ik doelde hierop met die zin ;)
Katsunami schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:23:
[...]
Ik heb zelf ook het gevoel dat ik bij Ducky betaal voor kinderlijke features in plaats van voor kwaliteit.
Denk overigens dat, als het geluid geen probleem vormt, de Code met Greens je niet tegen zal vallen. Zijn ook zeer solide toetsenborden die qua bouwkwaliteit richting de Ducky Shine / Filco bordjes gaan, uitstekend dus. Aangezien je geen problemen had met de relatief zware aanslag van Buckling Springs moeten Greens ook geen probleem zijn. Zeker na een periode van gewenning moet dat goed komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:47:
[...]

Het 'low-end en overpriced'-gevoel dat ik bij Ducky heb (waarschijnlijk erg onterecht) komt puur door hun merknaam en de features waarmee ze adverteren.

"Ik houd niet van opvallende zaken (zoals in mijn ogen rare modellen, cosmetische 'features' en grappige merknamen)" is een zwaar understatement... ik ben compleet Spock-like anti-bling :X

[...]

Normaal zou het me niet veel uitmaken als de kabel niet verwijderbaar is. Een kabel van 1.50m is in mijn geval echter net te kort. 1.8m á 2m is de juiste lengte. (Ik heb ook de 3 meter kabel van mijn Sennheiser HD598 laten vervangen door een kabel van 1.20m; mijn meest gebruikte lengte. Daarnaast heb ik nu twee verlengkabels van 80cm en 1.80m liggen op de plekken waar ik een langere kabel nodig heb :p)

[...]

Ik weet niet hoe ik erop ga typen. Mijn aanslag loopt van extreem licht (mijn laptoptoetsenbord) tot zeer zwaar (de Cherry RS6000 op mijn werk), en ik heb met beiden eigenlijk geen problemen. Ik kan op beiden ook ongeveer even snel typen.

Vandaag kwam ik erachter dat ik zelf nog een Cherry RS6000 van een jaar of 10 terug heb liggen, toen ik op zoek was naar een goed toetsenbord. Tevens ligt er hier nog een compact Logitech-toetsenbord, waar ik niet van weet wat erin zit. Het voelt aan als een scissor-type, maar de toetsen zijn hoger dan die van de UltraX.
Als we naar het ultieme "battlestation" mech keyboard kijken, dan wint in mijn ogen de pricewatch: Corsair Gaming K95 RGB Cherry MX Red door de 18 macro toetsen en nog belangerijker voor mij ; dedicated media keys!

Als we kijken naar de sub 100 euro markt is een pricewatch: Razer Blackwidow Ultimate Chroma (Qwerty) of een pricewatch: Razer Blackwidow Ultimate 2014 (US-Layout) de winnaar want die waren 50% tijdens de 2 sales! :P (helaas waren ze binnen 10 mins uitverkocht)

Als je die niet meetelt; pricewatch: Corsair Vengeance K65 Compact QWERTY

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2015 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
MiBe schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:52:
Denk overigens dat, als het geluid geen probleem vormt, de Code met Greens je niet tegen zal vallen. Zijn ook zeer solide toetsenborden die qua bouwkwaliteit richting de Ducky Shine / Filco bordjes gaan, uitstekend dus.
Op Deskthority staat dat WASD een variant van Costar's referentiekeyboard gebruikt. Op verschillende plekken (waaronder Geekhack) heb ik hetzelfde gelezen over Filco en Leopold. Ik ga er dus van uit dat dit wel goed zit. Aangezien een UltraX hier zonder problemen 3+ jaar mee gaat (qua casing, bedoel ik), ga ik ervan uit dat het met de WASD en Filco-toetsenborden zeker goed gaat komen. Het enige dat gaar wordt aan die UltraX-en is de membraan; de shiny keycaps maken me nog niet zoveel uit.

WASD zegt trouwens het volgende:
Durability
With UV printing, the durability of the print and the key surface is dramatically increased compared to uncoated ABS keys. Laser etched legends can wear and fade with use as the plastic surface itself is worn by contact. This is also the cause of "key shine" where the areas most touched becomes slick and shiny. The protective coating is harder than most plastics including ABS, PBT, and POM.
Hun UV-coated printing methode zou hardere keycaps opleveren dan PBT en POM... en dus beter en slijtvaster zijn. Ondertussen weet ik niet meer direct wat ik moet geloven. Ik zal het wel zien.

Ik heb overigens wel nog 104 keycap sets gevonden met de volgende beschrijving:

"Double Shot PBT Vortex Translucent keycaps"

Double Shot BPT wordt aangemerkt als een van de betere (beste?) keuzes. Betekent "translucent" dat deze keycaps ook werken met een toetsenbord waarin switches zitten die elk een eigen LED hebben, zoals de CODE? Ik vind het wel raar dat WASD die switches niet lijkt te verkopen. (Ze bieden ook geen custom keycaps aan voor de CODE, want al hun customs laten geen licht door de letters heen.)

edit / toevoeging:
Aangezien je geen problemen had met de relatief zware aanslag van Buckling Springs moeten Greens ook geen probleem zijn. Zeker na een periode van gewenning moet dat goed komen :)
Ik kan me dat allemaal niet zo heel goed meer herinneren. Toen ik in 2001 een nieuwe computer kocht (mijn eerste, en enige AMD) had die als een van de eersten geen PS/2 meer. Ik kon mijn M-type toetsenbord (een relabeled toetsenbord, van ESCOM, uit midden jaren 90) dus niet meer aansluiten, en eigenlijk wilde ik ook wel Windows-keys, 6 jaar na ieder ander :p Ik kreeg het ding met USB-verloopjes niet aan de praat, en heb het toen tegenlijk met mijn oude computer verkocht.

Hetgeen ik me wel kan herinneren is dat ik met dat soort toetsenborden ben begonnen, op een Olivetti M240, zoals ik zei. Ik was toen net 11 jaar, en kreeg mijn eerste computer. Een XT, met 2x 3.5 inch 720 kB diskettestation, en een groene (of was het oranje?) monitor. Een van mijn eerste programma's was een typcursus, want een vriend van mij had leren typen (zijn vader had een computer) en hij kon dingen voor school veel sneller typen dan ik kon schrijven, dus dat wilde ik ook.

En daar zit je dan als kind van 11, die typcursus te volgen, op een IBM-M toetsenbord:

"ClackClackClackClackClack WHAM! ClackClackClack WHAM! ClackClackClackClack KLONK! (enter)"

Tot de dag van vandaag is een computer voor mij een zwarte (of beige...), doos met een donker scherm eraan, met geen of sobere achtergrond en een toetsenbord dat klinkt als een typmachine. Als dat niet zo is dan heb ik het gevoel dat ik achter een stuk speelgoed zit.... :p

Eigenlijk verheug ik me erop dat ik weer een toetsenbord ga gebruiken met een soort massieve aanslag en bijbehorend geluid. Als ik als *KIND* op een buckling spring kon (leren) typen, dan kan ik nu ook op MX Greens typen. Mieterige reivewers tegenwoordig. Blrrrghh....

Ik zou al bijna het toetsenbord in DVORAK-mode zetten en een typcursus gaan volgen om de nostalgie compleet te maken...

[ Voor 35% gewijzigd door Katsunami op 18-02-2015 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die marketingpraat moet je je niet teveel van aantrekken, ze willen je graag doen geloven dat ze met uitstekende keycaps geleverd worden maar ook bij de Code is dat helaas niet het geval. De set waar je nu naar refereert is precies de set die ik op mijn Shine 3 heb zitten. Zijn erg goede thick PBT keycaps met doorzichtige POM legends, ben er zelf enorm over te spreken. Heb zelf de witte versie en het enige nadeel is dat die een beetje last van backlight bleeding hebben als je hem te fel zet. Heb mijn backlight meestal uit staan dus vind dat zelf niet zo'n probleem. De zwarte schijnen hier overigens überhaupt geen last van te hebben. Met zo'n Vortex set ga je in ieder geval nog meer plezier van je Code beleven dan met stock caps ;)

Sebas, nog steeds niet naar bed? Zou denken dat je toch ook wel moe van jezelf wordt :F

[ Voor 5% gewijzigd door MiBe op 18-02-2015 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:56:
Als we naar het ultieme "battlestation" mech keyboard kijken, dan wint in mijn ogen de pricewatch: Corsair Gaming K95 RGB Cherry MX Red door de 18 macro toetsen en nog belangerijker voor mij ; dedicated media keys!
Nou, als je de polssteun eraf kunt halen, en de verlichting op wit kan zetten, dan zou dat wel een chill toetsenbord zijn zo te zien. Die macrotoetsen kunnen handig zijn, zeker als ze gewoon een keycode uitzenden die bruikbaar is zonder extra software. Dan kun je met AutoHotkey wel leuke dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 00:16:
[...]

Nou, als je de polssteun eraf kunt halen, en de verlichting op wit kan zetten, dan zou dat wel een chill toetsenbord zijn zo te zien. Die macrotoetsen kunnen handig zijn, zeker als ze gewoon een keycode uitzenden die bruikbaar is zonder extra software. Dan kun je met AutoHotkey wel leuke dingen doen.
Tja met RGB hou je alle opties open (al mochten ze van mij wat feller zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
MiBe schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 00:08:
Die marketingpraat moet je je niet teveel van aantrekken, ze willen je graag doen geloven dat ze met uitstekende keycaps geleverd worden maar ook bij de Code is dat helaas niet het geval.
K***, als dat waar is. Zeker voor een toetsenbord van bijna €200.
De set waar je nu naar refereert is precies de set die ik op mijn Shine 3 heb zitten. Zijn erg goede thick PBT keycaps met doorzichtige POM legends, ben er zelf enorm over te spreken. Heb zelf de witte versie en het enige nadeel is dat die een beetje last van backlight bleeding hebben als je hem te fel zet. Heb mijn backlight meestal uit staan dus vind dat zelf niet zo'n probleem. De zwarte schijnen hier overigens überhaupt geen last van te hebben. Met zo'n Vortex set ga je in ieder geval nog meer plezier van je Code beleven dan met stock caps ;)
Nice. Misschien dat ik mettertijd dan toch mijn übergeekynostalgische toetsenbord in de IBM M-kleuren ervan ga maken. Dan zal ik wel een donker- en lichtgrijze set moeten vinden en aanschaffen. Dat zou in totaal neerkomen op ~$100 voor alleen de keycaps :X

Oh, wat trouwens ook nog wel handig is om in overweging te nemen als je keycaps bestelt voor backlit toetsenborden... bij de meesten zullen de onderste letters op de toetsen niet verlicht zijn. Zie bijvoorbeeld bij dit Vortex toetsenbord:

Vortex

De getallen op de getallenrij zijn niet verlicht omdat de LED aan de bovenkant van de switch zit.

Bij de CODE heeft men dit opgelost door in plaats van "onder / boven" met "links / rechts" te werken, en heeft men in dit geval het getal en symbool beiden aan de bovenkant van de toets geplaatst (geldt ook voor andere toetsen, zoals /?, bijvoorbeeld.)

[ Voor 22% gewijzigd door Katsunami op 18-02-2015 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
... per ongeluk dubbel gepost, deze mag dus weg.

[ Voor 112% gewijzigd door MiBe op 18-02-2015 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, dat is helaas zelfs bij bijna alle high-end toetsenborden het geval, niet alleen bij de Code's van WASD. Ook de Filco Majestouch en Ducky Shine borden worden met goedkope keycaps geleverd. Custom keycaps hoeven niet extreem duur te zijn overigens. Voor ongeveer 40 USD incl verzending kun je al een hoge kwaliteit keyset scoren als je Massdrop een beetje in de gaten houdt. Je hebt dan wel een set met een relatief basic uiterlijk, wil je echt zo'n fancy oldschool of andere custom look moet je dieper in de buidel tasten.

Edit:
Katsunami schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 00:27:
De getallen op de getallenrij zijn niet verlicht omdat de LED aan de bovenkant van de switch zit.
Daarop hoef ik alleen mezelf te quoten :P
MiBe schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 12:16:
Het feit dat ze de tekens boven de letters hebben gezet is i.v.m. de plaatsing van de LED boven de switch niet heel handig maar op die punten na zijn ze eigenlijk perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
MiBe schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 00:50:
Tsja, dat is helaas zelfs bij bijna alle high-end toetsenborden het geval, niet alleen bij de Code's van WASD. Ook de Filco Majestouch en Ducky Shine borden worden met goedkope keycaps geleverd. Custom keycaps hoeven niet extreem duur te zijn overigens. Voor ongeveer 40 USD incl verzending kun je al een hoge kwaliteit keyset scoren als je Massdrop een beetje in de gaten houdt. Je hebt dan wel een set met een relatief basic uiterlijk, wil je echt zo'n fancy oldschool of andere custom look moet je dieper in de buidel tasten.
Via eBay heb ik deze Vortex set inderdaad gevonden voor $34 en nog wat verzending.

Het lijkt er echter op dat hij alleen in wit en zwart te krijgen is. Alle Bi-Color sets zijn niet geschikt voor backlit keyboards. (Dat is wel een nadeel: de CODE heeft backlighting, dus dan wil ik het gebruiken ook.)

MechanicalKeyboards.com is trouwens wel ZWAAR op de pink en pink/white sets. Vele te verkrijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-10 17:20

Wekkie

Yeah

Ik ben inmiddels toch ook wel erg benieuwd naar een mechanisch toetsenbord. Ik werk al weer een hele tijd op een Logitech K120 en heb toch wel het gevoel dat het qua ervaring wat beter kan :9 Ik heb dit topic al een beetje doorgespit en bovendien wat filmpjes op YouTube bekeken. Aanhakend op de discussie die eerder op deze pagina gevoerd werd, krijg ik toch het idee dat de pricewatch: CM Storm QuickFire XT - Blue Switch behoorlijk geschikt voor mij is.

Mijn eigen eisen zijn ten eerste typegemak, gevolgd door fps gaming. Het enige wat ik her en der lees is dat blue switches het soms wat lastiger kunnen maken om snel te dubbel tappen in games, maar tegelijkertijd zijn er ook veel posts van mensen te vinden die daar dan weer totaal geen problemen mee hebben. Juist het feit dat de blues als beste worden gezien om mee te tikken spreekt me aan.

Verder ziet die Quickfire XT er erg degelijk uit, geen onnodige poespas. Verlichting was leuk geweest, maar ik type blind en heb die feature nooit gemist. Als gierige Hollander is die kleine €70 voor een toetsenbord nog net te behappen, of zijn er sub €100 nog bordjes waar ik in jullie ogen ook nog serieus naar zou kunnen kijken? Richting de €150 voor zo'n Ducky vind ik bijvoorbeeld wel erg veel.

Of toch maar zo'n Razer met kermis feature, de geek in mij ziet stiekem ook dáár weer een zekere charme in :+

I've got a feeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Een klein half uurtje geleden (voordat ik met het typen van deze beknopte review begon) is mijn WASD CODE met Green keys binnengekomen. Na een kort typsessie kan ik de ervaring samenvatten in de volgende conclusie:

"Wat een absolute teleurstelling :( "

Na uren en uren besteed te hebben aan het lezen van reviews en deze draad, had ik het idee dat ik met de CODE Green een monsterachtig toetsenbord zou aanschaffen, dat bovenmenselijke krachten zou vereisen om goed bruikbaar te zijn... dat ik echt al mijn typskills van de laatste 20 jaar zou moeten aanwenden, en dat ik weken aan krachttraining zou moeten gaan doen met knijpballen van hard rubber en beton om er letters uit te krijgen.

Dat is helemaal niet waar! Leugens!

Alle gekheid even op een stokje (of toets, zo je wil) :p

De reviewers die hebben lopen klagen over het feit dat de MX Green switches te zwaar zijn om lang op te typen, zijn óf zeer miezerige mannetjes met hele kleine handjes, of men heeft tegenwoordig reviewers van 5 jaar oud in dienst. Ze lopen iedereen bang te maken met kreten als "Make sure you test the MX Green switches first, they're not for everyone", "My fingers didn't appreciate the extra workout", en "These switches are exceptionally heavy, so beware."

Bullshit :p
Mietjes :+

Ik heb het toetsenbord hier neergezet, en ik zit er nu deze post op te typen. Mijn typsnelheid is niet lager dan normaal, en ik heb niet het idee dat het toetsenbord extreem zwaar typt. Het is zwaarder dan de Ultrax, maar het is vergelijkbaar met de Cherry RS6000 rubber dome die op mijn werk ligt. Misschien is de CODE een tikkeltje zwaarder als ik de keys bottom, maar als ik dat niet doe, dan is dit MX Green toetsenbord zelfs lichter dan de RS6000 om op te typen. De RS6000 MOET immers gebottomed worden. Ik denk dat het me, met mijn standaard typaanslag, nu al voor 50% lukt om de toetsen -niet- tot de bodem in te slaan, maar zelfs als ik dat zou willen, dan kost het me totaal geen moeite.

De enige toetsen waar ik een klein beetje moeite mee zijn de toetsen onderde linker ringvinger, en de Shift onder mijn rechter pink (deze lijkt op gevoel een fractie zwaarder te gaan dan de Shift onder mijn linker pink, zeker als de toets aan de rand wordt ingedrukt). Dat had ik echter kunnen verwachten: ik speel namelijk al een redelijk lange tijd jazz/blues-orgel (een digitale, hedendaagse Hammond), en ook daar zijn mijn linker ringvinger en pink de mindere in snelheid en kracht. Op mijn werk op de Cherry RS6000 geldt dat overigens ook.

Mijn meest voorkomende typfout is dus (nog steeds) een missende letter w, s of x, of een kleine letter waar een hoofdletter had moeten staan. Ik denk dat dit echter nooit zal veranderen, onafhankelijk van het toetsenbord. Zelfs op de UltraX, die toch wel lichter typt dan dit toetsenbord, had ik dat probleem regelmatig.

Tja, kort gezegd: de WASD CODE maakt zijn verwachtingen waar. Het toetsenbord ziet er prima uit, voelt aan als een tank, en levert het mechanische gevoel dat ik van vroeger gewend ben van de IBM M (of in ieder geval, iets in die richting).

Als je van een ontzettend licht typend toetsenbord af komt en een zeer lichte aanslag hebt (of een vrouw bent), dan kan dit toetsenbord mogelijk een probleem vormen, maar ik denk dat de meeste mannen met een normaal postuur en normale kracht in hun vingers geen problemen zouden mogen ondervinden met de Cherry MX Green switches; zeker niet na een paar dagen wennen.

Wat spellen betreft verwacht ik overigens geen problemen. Ik speel alleen maar RPG's en oudere city-builders, dus ik gebruik het toetsenbord om schermen zoals Inventory en Map op te roepen, niet om commando's te geven. Het enige spel dat *misschien* een probleem gaat worden, is Jade Empire; dat is een spel compleet met het toetsenbord wordt gespeeld (of met een console-keypad), en waar de muis alleen gebruikt wordt om de richting te bepalen. Het komt nog het best overeen met een "RPG-shooter", met snel opvolgende combinaties en toetsaanslagen. Het zou kunnen zijn dat ik in dat spel wel zal moeten wennen, maar dat zal ook wel goed komen.

Een mooi punt van dit toetsenbord is dat het geen felle leds gebruikt voor de LOCK-toetsen; NUM, CAPS en SCROLL LOCK zijn "pinpricks"; Ledjes die eruit zien als een speldeprik in de behuizing. Dat is wat mij betreft prima. Andere goede punten zijn de kabel en het logo van WASD: de cable-routing; de kabel kan aan de onderkant op verschillende punten uit de achterkan van het toetsenbord worden geleid; en het logo... dat is er niet :+ Ik zie in elk geval geen zichtbaar logo op een van de zichtbare delen van het toetsenbord. Zó onopvallend hoefde het nou ook weer niet (de WASD Custom heeft een zwart-op-zwart logo), maar wat mij betreft is het prima.

Het lawaai van het toetsenbord laat ik even in het midden; het is luidruchtiger dan de Logitech UltraX, maar niet overdréven luidruchtig. Dat kan komen doordat ik de meeste toetsen niet lijk te bottomen (voor mijn gevoel dan), en degene waar dat wel bij gebeurt worden gedempt door de O-ring.

Een klein (miniatuur) minpuntje van de WASD CODE is dat de toetsen CTRL, ALT, en MENU helderder zijn dan alle andere toetsen. Ik verwacht echter dat dit komt doordat deze toetsen meerdere letters (of een graphic) bevatten, terwijl alle andere toetsen slechts één letter bevatten.

===

Ik ga hier wel een tevreden gebruiker zijn denk ik, als er niets raars mis gaat met dit toetsenbord :) Laat je in elk geval niet afschrikken door de berichten van de "onhandelbare zwaarte" van de Cherry Green MX-toetsen. Ik vind het nu al zonde dat er zo weinig Green toetsenborden in omloop zijn. Wat ik wel zeker weet is dat Blue switches voor mij gegarandeerd te licht waren geweest, en dat ik die met gemak 100% van de tijd tegen de bodemplaat zou hebben geramd.... en dan moet je in overweging nemen dat ik niet zeer groot ben (1.80m), en kleinere handen en voeten heb dan de meeste mannen van mijn lengte (schoenmaat 41/42, afhankelijk van het merk, daar waar collega's en vrienden van rond mijn lengte makkelijk op 43-44 zitten met bijbehorende grotere handen).

Ik denk er nu al over om ergens over een maand of 2-3 (als ik dan geen problemen tegen ben gekomen) een 2de WASD CODE als reserve te halen. En een voor op mijn werk. En een voor in mijn binnenzak voor gebruik op computers van anderen. En eentje voor onder mijn kussen om te aaien, want ik heb plotseling weer het idee dat ik met een *echte computer* werk, en ik heb nu zeker 257,3% (ongeveer) meer plezier in mijn leven.

Het zou echter kunnen zijn dat ik wat minder moet overdrijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Katsunami op 18-02-2015 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-10 13:53
Katsunami schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:16:

Een mooi punt van dit toetsenbord is dat het geen felle leds gebruikt voor de LOCK-toetsen; NUM, CAPS en SCROLL LOCK zijn "pinpricks"; Ledjes die eruit zien als een speldeprik in de behuizing. Dat is wat mij betreft prima.
Dit is dus iets wat ik ook nog nooit begrepen heb. Waarom moeten die zo oogverblindend fel zijn zo af en toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Cyleo schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:31:
Dit is dus iets wat ik ook nog nooit begrepen heb. Waarom moeten die zo oogverblindend fel zijn zo af en toe?
Tja... dat is blijkbaar "cool", en "gamer". Een tijdje terug was ik bij een vriend thuis, die me zijn nieuwe monitor liet zien. Toen hij vroeg wat ik ervan vond, stond ik compleet met mijn bek vol tanden, want er was niet mee te werken, vanwege de huge-ass super-felle blauwe LED middenin de onderste rand. Dat was net alsof je in een blauwe schijnwerper keek. (De TV van mijn oom heeft over de onderste rand een knalfelle witte LED-strip, die je NIET kunt uitzetten. Kijkt ook lekker... not :X)

Bij de WASD Code zijn de ledjes van de LOCK-toetsen alleen fel als je echt de moeite doet om er van bovenaf vol in te kijken. Omdat er geen toets tussen zit, schijnt de led dan door het gaatje regelrecht je oog in. Maar OK, ik denk niet dat iemand voor zijn plezier boven het toetsenbord gaat hangen om even lekker een paar minuten bewust in een LED te staren.

De backlight heeft overigens 8 standen: uit, en 7 sterktes. Hier staat de backlight nu op stand 2. Dit is misschien wel een nadeel: omdat de letters op de toetsen doorzichtig / donkergrijs zijn, kun je ze op deze zwarte toetsen eigenlijk niet zien als de backlight uit staat. Ik heb dat niet als minpunt gemeld, omdat ik dit heb gemerkt bij elk zwart toetsenbord met backlight, inclusief dat van mijn DELL notebook.

Oh, ook mooi: met de dipswitch op de achterkant kun je SCROLL LOCK ombouwen naar naar WIN LOCK. Ik heb op een hedendaagse computer SCROLL LOCK nog nooit nuttig kunnen inzetten (en ik zit toch al sinds eind jaren 80 achter deze machines). WIN LOCK kan voor sommige mensen wel nuttig zijn, zodat je niet plotseling op de desktop terug komt als je in het heetst van de strijd per ongeluk op de Windows-toets drukt. Op de manier heb je geen extra toets nodig voor WIN LOCK, en omdat de LED klein is, heb je er ook geen last van (in tegenstelling tot bijvoorbeeld op de CM Storm QF XT, als ik de reviews heb mogen geloven).

Er is ook een mogelijkheid om een extra CTRL te maken van de CAPS LOCK toets, maar die gebruik ik niet. CAPS LOCK wordt volgens mij onterecht gehaat. Ik programmeer als dagelijks beroep, en ik gebruik nogal eens lange constanten die volledig uit hoofdletters bestaan, zoals bijvoorbeeld UPLOAD_LOCATION. Ik houd dan niet SHIFT ingedrukt, maar gebruik daarvoor CAPS LOCK aan en uit. Dat doe ik eigenlijk automatisch, zodra ik een heel woord in hoofdletters wil typen. Ik zou zonder CAPS LOCK helemaal knetterleip worden.

Er zijn ook nog mogelijkheden om toetsen te switchen (voor de Mac), en je kunt het toetsenbord in DVORAK zetten, maar ik weet niet wat het verschil is met gewoon DVORAK kiezen in je OS. Moet ik eens proberen. De Colemak-indeling die je ook nog kunt kiezen heb ik nog nooit van gehoord.

[ Voor 32% gewijzigd door Katsunami op 18-02-2015 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
Katsunami schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:41:
[...]

Tja... dat is blijkbaar "cool", en "gamer". Een tijdje terug was ik bij een vriend thuis, die me zijn nieuwe monitor liet zien. Toen hij vroeg wat ik ervan vond, stond ik compleet met mijn bek vol tanden, want er was niet mee te werken, vanwege de huge-ass super-felle blauwe LED middenin de onderste rand. Dat was net alsof je in een blauwe schijnwerper keek. (De TV van mijn oom heeft over de onderste rand een knalfelle witte LED-strip, die je NIET kunt uitzetten. Kijkt ook lekker... not :X)

Bij de WASD Code zijn de ledjes van de LOCK-toetsen alleen fel als je echt de moeite doet om er van bovenaf vol in te kijken. Omdat er geen toets tussen zit, schijnt de led dan door het gaatje regelrecht je oog in. Maar OK, ik denk niet dat iemand voor zijn plezier boven het toetsenbord gaat hangen om even lekker een paar minuten bewust in een LED te staren.

De backlight heeft overigens 8 standen: uit, en 7 sterktes. Hier staat de backlight nu op stand 2. Dit is misschien wel een nadeel: omdat de letters op de toetsen doorzichtig / donkergrijs zijn, kun je ze op deze zwarte toetsen eigenlijk niet zien als de backlight uit staat. Ik heb dat niet als minpunt gemeld, omdat ik dit heb gemerkt bij elk zwart toetsenbord met backlight, inclusief dat van mijn DELL notebook.

Oh, ook mooi: met de dipswitch op de achterkant kun je SCROLL LOCK ombouwen naar naar WIN LOCK. Ik heb op een hedendaagse computer SCROLL LOCK nog nooit nuttig kunnen inzetten (en ik zit toch al sinds eind jaren 80 achter deze machines). WIN LOCK kan voor sommige mensen wel nuttig zijn, zodat je niet plotseling op de desktop terug komt als je in het heetst van de strijd per ongeluk op de Windows-toets drukt. Op de manier heb je geen extra toets nodig voor WIN LOCK, en omdat de LED klein is, heb je er ook geen last van (in tegenstelling tot bijvoorbeeld op de CM Storm QF XT, als ik de reviews heb mogen geloven).

Er is ook een mogelijkheid om een extra CTRL te maken van de CAPS LOCK toets, maar die gebruik ik niet. CAPS LOCK wordt volgens mij onterecht gehaat. Ik programmeer als dagelijks beroep, en ik gebruik nogal eens lange constanten die volledig uit hoofdletters bestaan, zoals bijvoorbeeld UPLOAD_LOCATION. Ik houd dan niet SHIFT ingedrukt, maar gebruik daarvoor CAPS LOCK aan en uit. Dat doe ik eigenlijk automatisch, zodra ik een heel woord in hoofdletters wil typen. Ik zou zonder CAPS LOCK helemaal knetterleip worden.

Er zijn ook nog mogelijkheden om toetsen te switchen (voor de Mac), en je kunt het toetsenbord in DVORAK zetten, maar ik weet niet wat het verschil is met gewoon DVORAK kiezen in je OS. Moet ik eens proberen. De Colemak-indeling die je ook nog kunt kiezen heb ik nog nooit van gehoord.
Dvorak wordt niet door iedere applicatie ondersteund, en is over het algemeen beter op software niveau in te stellen.

Wat die LED's betreft, ik ken geen mechs waar de backlight leds niet instelbaar zijn, qua helderheid.

CAPS wordt niet gehaat, maar vanuit het oogpunt van een *nix user kan ik het me goed voorstellen om CAPS & CTRL te swappen (HHKB's hebben niet eens een dedicated CAPS), bvb voor Vim gebruikers.

Afbeeldingslocatie: http://xahlee.info/kbd/i/happy_hacking_keyboard_us_layout.jpg

Finally, mbt de prijs, merken zoals Filco en Ducky zijn de afgelopen jaren erg stabiel. Ja, ze zijn duur, maar je krijgt er ook echt een degelijk (en bewezen) product voor terug.Toen ik 3.5 jaar geleden m'n QPAD MK-50 kocht, waren die andere merken al duur. Nu ik meerdere keyboards (in verschillende prijsklasses) heb, durf ik te beamen dat er VEEL verschil zit tussen bijvoorbeeld QPAD (dun plastic, lichtgewicht, OEM behuizing, "flimsy" keycaps die snel slijten) en een Ducky (stevige case, een stuk zwaarder, degelijke keycaps, goede keycap puller, LED poespas & NKRO over USB!). Uiteraard zullen LED functies altijd een gimmick blijven, maar dat is te verwachten in een Shine serie, die inmiddels bij de 4e revisie is.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:56:
[...]

Als we kijken naar de sub 100 euro markt is een pricewatch: Razer Blackwidow Ultimate Chroma (Qwerty) of een pricewatch: Razer Blackwidow Ultimate 2014 (US-Layout) de winnaar want die waren 50% tijdens de 2 sales! :P (helaas waren ze binnen 10 mins uitverkocht)

Als je die niet meetelt; pricewatch: Corsair Vengeance K65 Compact QWERTY
Dat is natuurlijk erg subjectief, in mijn 15 jaar computergebruik heb ik nog NOOIT behoefte aan macro of dedicated media toetsen gehad.

Mijn ideale toetsenbord is dan ook 60% met meerdere functie layers die programmeerbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
ihre schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 18:37:
Dvorak wordt niet door iedere applicatie ondersteund, en is over het algemeen beter op software niveau in te stellen.
Geen verstand van; ik vroeg me gewoon af waarom iemand een DVORAK-switch zou willen, als je niets anders hoeft te doen dan de layout in je OS te veranderen (en, als je wil, de keycaps te verplaatsten op het toetsenbord).
Wat die LED's betreft, ik ken geen mechs waar de backlight leds niet instelbaar zijn, qua helderheid.
Die van de achtergrondverlichting kun je wel altijd instellen ja, die van de LOCK-toetsen echter niet.

Op de CODE zijn de LOCK LED's niet instelbaar. Die blijven gewoon dezelfde helderheid, onafhankelijk van wat je met de backlight doet.
CAPS wordt niet gehaat, maar vanuit het oogpunt van een *nix user kan ik het me goed voorstellen om CAPS & CTRL te swappen (HHKB's hebben niet eens een dedicated CAPS), bvb voor Vim gebruikers.
Oh, OK. Het kan zijn dat dat onder Unix / Linux / VIM een ding is om rekening mee te houden. Ik kan goed met Unix / Linux overweg, maar VIM heb ik nooit aan kunnen wennen. Het kan nog de meest hemelse editor aller tijden zijn (of EMACS, wat je wil :p), ik denk dat hij is uitgevonden om mensen te martelen :P

Ik heb een aantal keren geprobeerd om over te stappen op VIM als editor, maar ik krijg het niet voor elkaar; mede doordat heel veel andere applicaties geen VIM-mode hebben en je uiteindelijk met een gespleten persoonlijkheid zit. (Hetzelfde heb ik ook in geval van DVORAK vs. QWERTY.)
Finally, mbt de prijs, merken zoals Filco en Ducky zijn de afgelopen jaren erg stabiel. Ja, ze zijn duur, maar je krijgt er ook echt een degelijk (en bewezen) product voor terug.Toen ik 3.5 jaar geleden m'n QPAD MK-50 kocht, waren die andere merken al duur. Nu ik meerdere keyboards (in verschillende prijsklasses) heb, durf ik te beamen dat er VEEL verschil zit tussen bijvoorbeeld QPAD (dun plastic, lichtgewicht, OEM behuizing, "flimsy" keycaps die snel slijten) en een Ducky (stevige case, een stuk zwaarder, degelijke keycaps, goede keycap puller, LED poespas & NKRO over USB!). Uiteraard zullen LED functies altijd een gimmick blijven, maar dat is te verwachten in een Shine serie, die inmiddels bij de 4e revisie is.
Goed om te weten :)

MiBE hier in de draad hamert erop om de keycaps van de CODE te vervangen (net zoals hij dat doet voor een Ducky of Filco), maar ik denk dat ik de mijne gewoon ga houden en wel zie waar het schip strandt. Als ze echt snel slecht worden om de een of andere reden, kan ik altijd nog een set Vortex Translucent PBT Double Shot keycaps aanschaffen (waar hij naar eigen zeggen erg tevreden over is).

Het enige dat me een klein beetje tegenvalt van de CODE, tegenover de UltraX is dat de keycaps een stuk gladder zijn. Dat is wel wennen. Maar ja, dat is wellicht meer smaak dan wat anders. Iemand die gladde keycaps gewend is, had de UltraX misschien te ruw gevonden.

edit:

Wat NKRO betreft, weet ik niet wat de WASD CODE heeft. Ik heb net in elk geval de toetsen 1-8 tegelijk ingedrukt, en die registreert hij allemaal; ook als ik er nog 4 letters bij pak dan verschijnen ze allemaal op het scherm. Meer toetsen perfect tegelijk indrukken krijg ik niet voor elkaar.

Het lijkt erop dat de WASD CODE in elk geval op de een of andere manier al 12KRO via USB ondersteunt, en dat is voor mij meer dan voldoende.

[ Voor 6% gewijzigd door Katsunami op 18-02-2015 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkie schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:58:
Ik ben inmiddels toch ook wel erg benieuwd naar een mechanisch toetsenbord. Ik werk al weer een hele tijd op een Logitech K120 en heb toch wel het gevoel dat het qua ervaring wat beter kan :9 Ik heb dit topic al een beetje doorgespit en bovendien wat filmpjes op YouTube bekeken. Aanhakend op de discussie die eerder op deze pagina gevoerd werd, krijg ik toch het idee dat de pricewatch: CM Storm QuickFire XT - Blue Switch behoorlijk geschikt voor mij is.

Mijn eigen eisen zijn ten eerste typegemak, gevolgd door fps gaming. Het enige wat ik her en der lees is dat blue switches het soms wat lastiger kunnen maken om snel te dubbel tappen in games, maar tegelijkertijd zijn er ook veel posts van mensen te vinden die daar dan weer totaal geen problemen mee hebben. Juist het feit dat de blues als beste worden gezien om mee te tikken spreekt me aan.

Verder ziet die Quickfire XT er erg degelijk uit, geen onnodige poespas. Verlichting was leuk geweest, maar ik type blind en heb die feature nooit gemist. Als gierige Hollander is die kleine €70 voor een toetsenbord nog net te behappen, of zijn er sub €100 nog bordjes waar ik in jullie ogen ook nog serieus naar zou kunnen kijken? Richting de €150 voor zo'n Ducky vind ik bijvoorbeeld wel erg veel.

Of toch maar zo'n Razer met kermis feature, de geek in mij ziet stiekem ook dáár weer een zekere charme in :+ [video]
Die chroma was 85€ tijdens 50% sale jammer dat jij&ik het gemist hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
ihre schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 18:37:
[...]

[...]
Hey. Dat toetsenbord heb ik (de HHKB, maar dan zwart en met JP layout) -- en bovendien met controller-mod zodat ik er op firmware niveau DVORAK op kon zetten. Ik typ al een tijd dvorak, en het is in mijn ervaring juist heel erg irritant om dat op software niveau te moeten regelen; te makkelijk om per ongeluk te switchen, en wanneer je in je bios zit, of op een andere PC, ben je je instellingen weer kwijt. De enige applicaties waar DVORAK echt onhandig is, zijn games (vooral zonder rebindable keys). Ik heb daarom nu een functie-key die mijn layout togglet naar QWERTY.

Dit is trouwens volgens mij mijn eerste post in dit topic, dus ik wil graag even mijn ervaringen delen. De HHKB is echt al heel lang mijn droomtoetsenbord, en ik heb 'm in oktober eindelijk maar gekocht. De Japanse versie, omdat die ten minste dedicated pijltjestoetsen heeft. Over het algemeen ben ik heel tervreden over het board. Hij voelt heel stevig, en die topre switches zijn echt heerlijk. Veel lichter dan de buckling springs die ik gewend was, maar niet mushy en met prettige feedback. Aan de layout moest ik wel even wennen: de korte spatie-balk voelt heel natuurlijk, maar in het begin miste ik de Ctrl en de del knop behoorlijk vaak. Na die gewenningsfase, moet ik zeggen dat ik deze layout prettiger vind dan standaard layouts. Het enige echt vervelende is dat er geen rechter ctrl is en dat de rechter shift veel verder weg zit.

In December kwam ik op geekhack.org iemand tegen, die reprogrammable controllers maakt, die een drop-in vervanging zijn voor de HHKB. Het voegt onder andere ondersteuning voor n-key rollover en muiskeys toe, maar vooral je eigen layouts, macro's en functiekeys maken is echt super leuk. Zeker als je al gebruik maakt van een alternatieve keyboard layout kan ik zo'n mod heel erg aanraden :)

Afbeeldingslocatie: http://www.vshopu.com/item/208Y-1003/208Y-1003_09big.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
kaesve schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 19:35:
[...]

Hey. Dat toetsenbord heb ik (de HHKB, maar dan zwart en met JP layout) -- en bovendien met controller-mod zodat ik er op firmware niveau DVORAK op kon zetten. Ik typ al een tijd dvorak, en het is in mijn ervaring juist heel erg irritant om dat op software niveau te moeten regelen; te makkelijk om per ongeluk te switchen, en wanneer je in je bios zit, of op een andere PC, ben je je instellingen weer kwijt. De enige applicaties waar DVORAK echt onhandig is, zijn games (vooral zonder rebindable keys). Ik heb daarom nu een functie-key die mijn layout togglet naar QWERTY.

Dit is trouwens volgens mij mijn eerste post in dit topic, dus ik wil graag even mijn ervaringen delen. De HHKB is echt al heel lang mijn droomtoetsenbord, en ik heb 'm in oktober eindelijk maar gekocht. De Japanse versie, omdat die ten minste dedicated pijltjestoetsen heeft. Over het algemeen ben ik heel tervreden over het board. Hij voelt heel stevig, en die topre switches zijn echt heerlijk. Veel lichter dan de buckling springs die ik gewend was, maar niet mushy en met prettige feedback. Aan de layout moest ik wel even wennen: de korte spatie-balk voelt heel natuurlijk, maar in het begin miste ik de Ctrl en de del knop behoorlijk vaak. Na die gewenningsfase, moet ik zeggen dat ik deze layout prettiger vind dan standaard layouts. Het enige echt vervelende is dat er geen rechter ctrl is en dat de rechter shift veel verder weg zit.

In December kwam ik op geekhack.org iemand tegen, die reprogrammable controllers maakt, die een drop-in vervanging zijn voor de HHKB. Het voegt onder andere ondersteuning voor n-key rollover en muiskeys toe, maar vooral je eigen layouts, macro's en functiekeys maken is echt super leuk. Zeker als je al gebruik maakt van een alternatieve keyboard layout kan ik zo'n mod heel erg aanraden :)

[afbeelding]
Zelf ben ik nog niet aan DVORAK begonnen, misschien moet ik een FN layer van mijn board maar eens instellen (dan kan ik het ook on-the-fly switchen, door een van de functie layers aan te togglen).

Leuk en informatief om te lezen, ben nog geen andere Nederlander met een HHKB tegen gekomen, laat staan een die DVORAK typt. Ik ben ook erg benieuwd hoe Topre switches voelen.

Qua geluid komt het volgens mij erg overeen met mijn gesmeerde Cherry MX Blues, die ook een ander veertje hebben. Het PCB dat ik gebruik kan ook met een HHKB layout gebruikt worden, echter durfde ik dat nog niet direct aan. Helaas heb ik een van de pad van de rechter OS toets weten te slopen tijdens het desolderen, dus kan ik het helaas niet meer proberen.

Zou je de switches tussen beide FN toetsen eens toe willen lichten (zijn ze überhaupt op een US-International layout te gebruiken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Is wel cool :) Ik ben echter geen toetsenbordverslaafde dat ik op firmwareniveau mods wil gaan doorvoeren; dat gaat me toch een beetje te ver :p Als ik een macro of script onder een sneltoets zou willen hebben, dan zou ik daarvoor gewoon AutoHotkey gebruiken, of onder Linux, een Bash-script aan een sneltoets koppelen.

Wel irritant is dat mijn rechter Shift-toets een beetje piept. Ik heb net een dipje smeervet op het stangetje gedaan, maar dat lijkt het niet helemaal op te lossen. Ik heb hetzelfde vet gebruikt wat aangeraden wordt om de rails van espresso-automaten mee in te vetten; ik kan mij niet indenken dat hier iets in zit wat schadelijk voor plastic zou kunnen zijn, omdat veel van die apparaten plastic wieltjes hebben, en je kunt dat smeervet bovendien *eten*; dat staat zelfs op de tube :p

Misschien moet ik het straks nog eens overdoen, want ik heb echt maar heel minimaal vet toegepast op de manier van dit flmpje van DAS Keyboard.

[ Voor 11% gewijzigd door Katsunami op 18-02-2015 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 15:36
Katsunami schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:41:
[...]

(...)

Haha, dat eerste ben ik het volledig mee eens. Die felle lichten houd ik ook niet van. Ik ben dan blij als ik de functie vind om dat allemaal uit te krijgen. Mijn toetsenbord verlichting heb ik dan ook altijd uit staan. Alleen voor de show is het wel geinig.

Dat laatste vind ik toch wel opvallend. Zo'n ervaren typist (zo klinkt het in ieder geval :) ) die wel Dvorak kent, maar niet Colemak? Colemak is net een beetje als Dvorak maar dan met z, x, c, en v nog op dezelfde plek als bij Qwerty, zodat je nog steeds intuïtief kunt kopiëren en plakken enzo. En ze beweren dat het de layout is waarmee je je vingers het minst beweegt. Op die manier zou je dus minder snel last moeten krijgen van RSI. Ik heb mezelf een 1-2 jaar terug Colemak geleerd en ben er erg blij mee. Het typt heerlijk. Bovendien ben ik erg gehecht geraakt aan de Caps Lock als Backspace (zie ook onderstaande afbeelding). Mocht je (of iemand anders) zin hebben om een andere layout te leren, dan kan ik Colemak zeker aanbevelen. ;)
Voor extra informatie kun je trouwens hier terecht: http://colemak.com/

Afbeeldingslocatie: http://colemak.com/wiki/images/8/80/Colemak_layout_2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
Katsunami schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:47:
Is wel cool :) Ik ben echter geen toetsenbordverslaafde dat ik op firmwareniveau mods wil gaan doorvoeren; dat gaat me toch een beetje te ver :p Als ik een macro of script onder een sneltoets zou willen hebben, dan zou ik daarvoor gewoon AutoHotkey gebruiken, of onder Linux, een Bash-script aan een sneltoets koppelen.

Wel irritant is dat mijn rechter Shift-toets een beetje piept. Ik heb net een dipje smeervet op het stangetje gedaan, maar dat lijkt het niet helemaal op te lossen. Ik heb hetzelfde vet gebruikt wat aangeraden wordt om de rails van espresso-automaten mee in te vetten; ik kan mij niet indenken dat hier iets in zit wat schadelijk voor plastic zou kunnen zijn, omdat veel van die apparaten plastic wieltjes hebben, en je kunt dat smeervet bovendien *eten*; dat staat zelfs op de tube :p

Misschien moet ik het straks nog eens overdoen, want ik heb echt maar heel minimaal vet toegepast op de manier van dit flmpje van DAS Keyboard.
Op IRC (#Mechboards, freenode) kreeg ik mee dat smeervet op basis van petroleum ABS plastic aantast (waar de stabilizers van zijn gemaakt). Lithium vet op mineralen basis zou beter zijn.

Ik moet zeggen dat ik juist het modden op firmware/pcb niveau nu juist interessant vind. Ik ben nu bezig met het uitzoeken hoe een ATMega32U-4A een Numpad aan kan sturen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Nonstop decay schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 21:21:
Dat laatste vind ik toch wel opvallend. Zo'n ervaren typist (zo klinkt het in ieder geval :) ) die wel Dvorak kent, maar niet Colemak? ....
Tja, ik typ al een kleine 25 jaar, maar ik ben niet extreem snel; ongeveer 65-75 WPM als ik teksten moet overtypen in typtesten. Vanwege mijn slechte zichtvermogen wil ik nog wel eens de regel tekst kwijt raken die ik aan het lezen ben, als het een lange tekst is. Heen en weer focussen tussen de tekst die ik moet overtypen en de getypte tekst is helemaal een no-go voor de snelheid.

Gelukkig hoef ik maar zeer zelden teksten over te typen. We hebben niet voor niets een knip-en-plakfunctie :+ Als ik 'zelf weet' wat ik wil typen, vanuit mijn hoofd dus, dan kan mijn snelheid gemakkelijk oplopen naar 100+ WPM, zowel in het Engels als Nederlands.

Dat alles doe ik al meer dan twee decennia in QWERTY. Ik vraag me af of het daadwerkelijk nuttig zou zijn om een andere layout te gaan leren, die ik eigenlijk nergens anders kan gebruiken dan thuis achter mijn bureaucomputer. Het toetsenbord van mijn notebook kan ik niet veranderen zonder het stuk te maken (waarschijnlijk), en op mijn werk moet ik soms werken op een computer die niet van mij is. Soms moet een collega dingen op mijn computer doen. Het is dan niet handig als er verschillende soorten toetsenbordindelingen aan hangen. Bij een van mijn vorige banen zaten een paar Belgen en Duitsers, en het was al erg genoeg als ik om de zoveel tijd weer eens achter een QWERTZ of AZERTY toetsenbord terecht kwam met alle tekens op de verkeerde locaties :+ Ik zette dan de computer gewoon altijd op QWERTY, zodat ik als een normaal mens kon typen (:p) en 'vergat' dan per ongeluk de indeling terug op QWERTZ of AZERTY te zetten :+

Ik denk dat ik het gewoon bij QWERTY ga houden. Lijkt me het handigste.

Eigenlijk ben ik zelfs van mening dat men in het westen gewoon volledig over zou moeten op US International QWERTY met dead keys :+ Het is immers mogelijk om zonder problemen alle accenten te typen, zoals ü, á, en weet ik wat al niet meer. Zelfs ç kan gewoon. Talen met tekens die niet getypt kunnen worden, moeten maar worden aangepast >:)

Maar ja, het zou kunnen zijn dat ik nu uitgescholden word :+

(Om eerlijk te zijn, ik heb mijn hele leven nog nooit iemand zien typen op de Nederlandse indeling. Ik heb nog nooit zo'n toetsenbord in het wild gezien zelfs.)

[ Voor 13% gewijzigd door Katsunami op 18-02-2015 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
Na meerdere malen mechanische toetsenborden gezien te hebben (op /r/battlestations) ben ik toch wel heel geïnteresseerd geraakt. Ik typ momenteel op een Razer Lycosa en opzich bevalt dit goed, maar na de laatste paar pagina's in dit topic gelezen te hebben wil ik toch kijken naar een mechanische. :D

Ik heb de OP door gelezen maar daar staat niet echt in wat ik zoek. Ik zoek een compacte mechanisch toetsenbord zoals de Key Cool 84 (http://www.kc-keycool.com...duct.php?mod=detail&id=20) welke wel in Nederland te verkrijgen is of een alternatief. (Uiteraard moeten keycapjes vervangen te zijn, die wil ik natuurlijk naar eigen smaak inrichten :))

Welke lay-out wil je?
Normaal QWERTY.

Wil je met of zonder numpad?
Zonder, ik houd wel van klein en compact.

Wil je backlight?
Geen must maar zou wel mooi zijn. 1 kleur is voldoende dan. Ik hoef geen regenboog. :P

Welke MX Switch prefereer je?
(nog) geen voorkeur.

Wat je is je budget?
<100, eerst kijken of het daadwerkelijk bevalt. Levensduur maakt me dus ook niet zo heel veel uit.

Wil je macro toetsen?
Niet perse wel, maar als ze erop zitten kan ik er best mee leven.

Doel van het keyboard?
Typen, programmeren, sporadisch gamen.

Wat weet je al?
Dat een Key Cool 84 mee heel interessant lijkt alleen niet in Nederland te verkrijgen. Een Ducky Mini (http://www.duckychannel.com.tw/en/ducky-mini/) zou mijn droom tobo'tje zijn maar is helaas (momenteel) buiten mijn budget.

Iemand die er een goed alternatief voor weet? ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
ihre schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 21:26:
Op IRC (#Mechboards, freenode) kreeg ik mee dat smeervet op basis van petroleum ABS plastic aantast (waar de stabilizers van zijn gemaakt). Lithium vet op mineralen basis zou beter zijn.
Dat werd ook gezegd in het filmpje van DAS Keyboard dat ik hierboven link.

Ik ga ervan uit dat er geen petroleum in 'food grade silicone grease' zit. Dat spul is bedoeld om espresso-apparaten te smeren, en het is onschadelijk (en reukloos en smaakloos) als het in je koffie terecht zou komen. Ik mag toch hopen dat een toetsenbord er dan ook tegen kan. De piepende shift is trouwens wel opgelost nu, na een tijdje rammelen op dit toetsenbord.

===

Wat een verschil met die UltraX.... het typt erg prettig, mede omdat ik niet met elke toetsaanslag tegen de bodemplaat aanknal.. Het is wel zwaarder typen vanwege de Green switches, maar voor mij is het geen enkel punt. Het lawaai valt ook zeer mee, aangezien ik de meeste toetsen niet bottom. Het is in elk geval niet ondragelijk luid. Ik denk zelfs dat het toetsenbord mogelijk stiller is dan de Cherry RS6000 rubber dome op mijn werk.

Deze WASD Code klinkt gewoon "klikklikklikklikklikklik", terwijl de RS6000 echt klinkt als "klak, klak, klak", omdat elke toets (hard) gebottomed moet worden.

Voor een stiller toetsenbord zou in plaats van de Cherry Green de Cherry Clear aan te bevelen zijn; die hebben geen klik en zouden dus stiller moeten zijn dan de greens. De Clears zijn wel vrij zwaar met 65 cN, maar niet zo zwaar als de Greens met 80 cN.

Op zich is het wel jammer dat er geen tussenmaat is. Ik kan me indenken dat er mensen zijn die de Blue's te licht vinden, maar de bijna 2x zo zware Greens te zwaar. Misschien zou Cherry met Cherry Cyan van 65 cN moeten uitkomen; een mix van blauw en groen, en precies op de helft met een activatie van 65 cN :p

[ Voor 26% gewijzigd door Katsunami op 18-02-2015 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Katsunami schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:07:
[...]

Eigenlijk ben ik zelfs van mening dat men in het westen gewoon volledig over zou moeten op US International QWERTY met dead keys :+ Het is immers mogelijk om zonder problemen alle accenten te typen, zoals ü, á, en weet ik wat al niet meer. Zelfs ç kan gewoon. Talen met tekens die niet getypt kunnen worden, moeten maar worden aangepast >:)

Maar ja, het zou kunnen zijn dat ik nu uitgescholden word :+

(Om eerlijk te zijn, ik heb mijn hele leven nog nooit iemand zien typen op de Nederlandse indeling. Ik heb nog nooit zo'n toetsenbord in het wild gezien zelfs.)
Ga eens weg met je dead keys :+

Dead keys zijn echt mateloos irritant tijdens het coden en in de terminal. Bovendien zijn er veel betere alternatieven beschikbaar. Het alt-modifier systeem op OSX vergt misschien enige gewenning maar is daarna wel heerlijk in gebruik, terwijl ik op deadkeys kan blijven schelden. De AltGr deadkeys variant die op Linux beschikbaar is is dan nog wel enigszins bruikbaar maar haalt het qua gebruiksgemak voor mij niet bij de Alt-modifier functionaliteit op OSX.

Maar deadkeys... :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
Katsunami schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:47:

[..]
Het valt heel erg mee hoe ingewikkeld dat is hoor; de maker van de chip heeft al uitgebreid gedocumenteerde firmware geschreven die makkelijk aanpasbaar is. Zie bijv. https://github.com/tmk/tm...keyboard/hhkb/keymap_jp.c voor de standaard layout van mijn toetsenbord. Het enige wat je hoeft te doen om een eigen layout te maken, is die keycodes aan te passen. Verder zijn de stappen om te compileren en flashen (2 commands ofzo) uitgebreid beschreven en reageert de schrijver van de firmware ook nog eens heel gauw op vragen :)
Zou je de switches tussen beide FN toetsen eens toe willen lichten (zijn ze überhaupt op een US-International layout te gebruiken)?
Eh. Ik weet niet precies wat je hiermee bedoeld.. Ik heb op het moment 3 functie layers gemaakt in mijn custom firmware:
  1. met de toetsen rechts en links van de spatiebalk heb ik een soort van navigatie-modus: esdf (in qwerty layout) voor pijltjes, qw rt voor pgup, home, end pgdwn, en ijkl met knoppen eromheen voor besturen muis, muisknoppen en scrollwiel.
  2. de fn knoppen in de hoeken zijn vergelijkbaar met de originele hhkb layout, maar met play/pause knoppen erbij
  3. de hhkb toets togglet naar qwerty modus, voor als ik wil gamen
Ik gebruik navigeren redelijk vaak, en de fn knop eigenlijk alleen voor * (die dan net onder mijn wijsvinger zit). Ik ben nog op zoek naar andere layouts die handig zouden zijn. Een van de dingen die ik bv wil is een numpad toggle. En hoewel ik * nog niet altijd via de fn toets doe, vind ik dat best prettig en went het steeds meer en wil ik een keer een fn layer maken waar meer symbolen op staan die ik anders vaak mis (vooral de verschillende soorten haakjes..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Heej :'(
Maar deadkeys... :r
Dead Keys _/-\o_

Zonder kan ik niet eens typen.

Wel is het zo dat Linux er VEEL TE VEEL heeft. Het is voor een Westerse taal niet nodig om bijvoorbeeld accenten op en onder de 'b' te kunnen zetten, of een streepje met krul op de 't'. Windows weet dat, en doet dat dan ook niet. Een tijdje is er een gigantische discussie geweest om onder Linux een "Windows dead key mode" beschikbaar te stellen. Men zegt daar gewoon: "Pech, we willen alle talen tegelijk ondersteunen. We gaan dit niet fixen."

Meh :/ Dan is het inderdaad onbruikbaar, als je trema's op de helft van de letters krijgt die je typt, en haakjes en streepjes onder de andere helft :/
ihre schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 21:26:
Ik moet zeggen dat ik juist het modden op firmware/pcb niveau nu juist interessant vind. Ik ben nu bezig met het uitzoeken hoe een ATMega32U-4A een Numpad aan kan sturen :+
Oh, het is zeker wel interessant (zeker omdat ik als beroep embedded software schrijf), maar ik heb niet de drang om te gaan nerden met mijn toetsenbord. Dat ik uit het hoofd weet wat de verschillende kleuren cherry switches inhouden vind ik al meer dan nerdy zat :+

Ik doe liever dingen die echt zoden aan de dijk zetten, zoals een schaakprogramma in Brainfuck schrijven. Het gaat goed vooruit; de eerste bèta (met bordrepresentatie) komt al uit in 2041 8)

Ieder zijn ding :P

[ Voor 31% gewijzigd door Katsunami op 18-02-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
sander0 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:13:
Wat weet je al?
Dat een Key Cool 84 mee heel interessant lijkt alleen niet in Nederland te verkrijgen. Een Ducky Mini (http://www.duckychannel.com.tw/en/ducky-mini/) zou mijn droom tobo'tje zijn maar is helaas (momenteel) buiten mijn budget.

Iemand die er een goed alternatief voor weet? ^^
Een alternatief? Geen enkele.

Laat het je gezegd zijn door iemand die deze fout al een paar keer eerder gemaakt heeft. Koop geen alternatief.

Je hebt je zinnen gezet op de Ducky Mini. Koop die dan ook.

Je budget is < 100 euro. Laten we zeggen, 99 euro, om de max te pakken. De Ducky is dan 30 euro te duur. Als je nu echter iets anders koopt, dan zul je dat geld geheel of gedeeltelijk kwijt zijn, want die Ducky blijft in je achterhoofd knagen, en je zult linksom of rechtsom met die Ducky eindigen, op een gegeven moment.

I know. Been there. Done that. Lost the money.

Aangezien 100 naar 130 euro waarschijnlijk geen onoverbrugbaar budget is, kun je in mijn opinie beter even doorsparen en direct in één klap gaan voor hetgeen je eigenlijk graag wilt hebben.

Dan heb je ook een doel, en levert het veel meer voldoening op dan wanneer je nu iets koopt wat je eingelijk niet wilt hebben.

Het moet wel vooropgesteld zijn dat je die Ducky zijn 130 euro waard vindt.

Ik hoor het je zeggen: waarom ben jij dan niet voor die WASD met IBM-M look gegaan die je eigenlijk wilde hebben? Vanwege mijn laatste regel hierboven. Ik heb simpelweg besloten dat €200 voor de WASD Code MEER dan zat is (zeker omdat zelfs die, met zijn MX Greens, als een gok was :X), en ik geen extra 75 euro ervoor over had om een Custom te importeren met als enige extra een iets ander uiterlijk, en als nadeel dat het superduur zou zijn om hem terug te sturen als de MX Green me niet zou bevallen. Ik heb dus besloten dat ik dat toetsenbord -op dit moment- zijn geld en risico niet waard vond in vergelijking met de Code.

Echter, de Greens bevallen me wel, en als ik ergens in de loop van dit jaar een nieuwe computer koop, overweeg ik een WASD Custom misschien wel weer, en dan blijft mijn Code bij de huidige computer. Ze blijven toch immers beiden opgesteld staan. Mocht ik wederom besluiten dat ik €275 voor een tobo té achterlijk vind, dan komt er (waarschijnlijk) een tweede Code bij.

[ Voor 21% gewijzigd door Katsunami op 19-02-2015 12:31 ]

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:46

hidde212

Free your mind...

Katsunami schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:45:
[...]

Een alternatief? Geen enkele.

Laat het je gezegd zijn door iemand die deze fout al een paar keer eerder gemaakt heeft. Koop geen alternatief.

Je hebt je zinnen gezet op de Ducky Mini. Koop die dan ook.

Je budget is < 100 euro. Laten we zeggen, 99 euro, om de max te pakken. De Ducky is dan 30 euro te duur. Als je nu echter iets anders koopt, dan zul je dat geld geheel of gedeeltelijk kwijt zijn, want die Ducky blijft in je achterhoofd knagen, en je zult linksom of rechtsom met die Ducky eindigen, op een gegeven moment.

I know. Been there. Done that. Lost the money.

Aangezien 100 naar 130 euro waarschijnlijk geen onoverbrugbaar budget is, kun je in mijn opinie beter even doorsparen doorsparen en direct in één klap gaan voor hetgeen je eigenlijk graag wilt hebben.

Dan heb je ook een doel, en levert het veel meer voldoening op dan wanneer je nu iets koopt wat je eingelijk niet wilt hebben.

Het moet wel vooropgesteld zijn dat je die Ducky zijn 130 euro waard vindt.

[...]
Op zich een goed punt, maar als de keycool (tot) €50 goedkoper is (ook in Nederland als je bereid bent via Massdrop te kopen) is het misschien toch beter geschikt als instaptoetsenbord. Daarbovenop wordt de gelinkte keycool met PBT caps geleverd :)

...and your ass will follow

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-10 16:50

skoozie

SCSI

hidde212 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:43:
[...]

Op zich een goed punt, maar als de keycool (tot) €50 goedkoper is (ook in Nederland als je bereid bent via Massdrop te kopen) is het misschien toch beter geschikt als instaptoetsenbord. Daarbovenop wordt de gelinkte keycool met PBT caps geleverd :)
de keycool: 78 euro + 27 euro shipping naar nl = 105 euro
105 x 1.20 (belasting) = 126 euro
126 + 13.50 inklarings kosten = 139.50 euro (134 euro als btw niet over shipping gaat)

Dit terwijl je de ducky mini al voor 133 euro binnen hebt via alternate, afhalen scheelt nog 3 euro.

edit: Bedankt :O het is inderdaad in USD:

78 + 27 usd = 105 USD
105 x 0.88 (koers) = 92 euro
92 x 1.20 = 109 euro
109 +13,50 = 123 euro

dus een verschil van een tientje met het toetsenbord wat hij eigenlijk wilt.

[ Voor 13% gewijzigd door skoozie op 19-02-2015 12:27 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• hidde212
  • Laatst online: 23:46

hidde212

Free your mind...

skoozie schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:13:
[...]

126 + 13.50 inklarings kosten = 139.50 euro (134 euro als btw niet over shipping gaat)

Dit terwijl je de ducky mini al voor 133 euro binnen hebt via alternate, afhalen scheelt nog 3 euro.
Die prijs is in dollar, daarnaast is de kans redelijk aanwezig dat de prijs nog een tientje omlaag gaat. Is dus €83 incl. verzendkosten, echter wel exclusief importkosten. Die was ik even vergeten. Dat maakt het ook meteen minder aantrekkelijk.

...and your ass will follow

• BazerK
  • Laatst online: 19-10 20:27
sander0 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:13:

Ik heb de OP door gelezen maar daar staat niet echt in wat ik zoek. Ik zoek een compacte mechanisch toetsenbord zoals de Key Cool 84 (http://www.kc-keycool.com...duct.php?mod=detail&id=20) welke wel in Nederland te verkrijgen is of een alternatief. (Uiteraard moeten keycapjes vervangen te zijn, die wil ik natuurlijk naar eigen smaak inrichten :))

Welke MX Switch prefereer je?
(nog) geen voorkeur.
Volgens mij is de key cool 84 uitgerust met Kaihua Kailh switches en geen Cherry MX.
Misschien ook een factor die meeweegt.

Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.

• Katsunami
  • Niet online
skoozie schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:13:
[...]

edit: Bedankt :O het is inderdaad in USD:

78 + 27 usd = 105 USD
105 x 0.88 (koers) = 92 euro
92 x 1.20 = 109 euro
109 +13,50 = 123 euro

dus een verschil van een tientje met het toetsenbord wat hij eigenlijk wilt.
Voor dat tientje extra is je levertijd ook nog veel korter (scheelt waarschijnlijk weken), en heb je garantie bij een Nederlandse winkel in plaats van ergens aan de andere kant van de wereld.
@sander0: Heb nog een Keycool 84 met PBT keycaps liggen die voor mij overbodig is, heb hem inmiddels vervangen door een KBP V60. Is de versie met echte Cherry MX Black switches trouwens aangezien dit een model van een half jaar geleden is, tegenwoordig worden ze inderdaad met Kailh switches geleverd. Stuur me gerust een DM als je interesse hebt :)

• Katsunami
  • Niet online
Gisteren heb ik geprobeerd om Jade Empire te spelen met de WASD Code Green. Dat is een action-RPG. Ik heb een savegame geladen net voor een redelijk groot gevecht.

Het valt best te doen, omdat in dit spel alleen skills worden gekozen via het toetsenbord, en WASD wordt gebruikt om te lopen. De attacks gebeuren met de muisknoppen; links, rechts en beiden tegelijk. De enige gevechtsactie die via het keyboard wordt uitgevoerd is 'evasion', wat inhoudt dat je dubbelklikt op een WASD-toets.

Omdat ik dit spel niet speel met behulp van buttonmashing (waar je niet zo heel ver mee zou komen overigens), kan ik er nog goed mee wegkomen. Als ik een evasion wil uitvoeren, kan ik een bewuste "klik-klik" doen op een van de WASD-toetsen. Als je echter een spel speelt waarin je vaker een bepaalde toets heel snel achter elkaar moet aanslaan, dan zijn de MX Greens niet de juiste switches om te kiezen, want dan wordt het vervelend om de switch helemaal terug te laten komen.

Het is overigens wel mogelijk om de switch 'onder' de klik te houden en dan vaker te drukken, maar als je dat doet dan zit je een fractie van een milimeter verwijderd van een repeat, en dan sla je de toets dus effectief heel vaak aan.

Dus:
Casual gaming met de MX Greens? Kan zeker wel.
Spellen waarbij shortcuts en skill-selects de primaire taken van het toetsenbord zijn? Ook geen probleem.
Spellen waar je echt met het toetsenbord moet spammen, en dan ook nog vaak dezelfde toets achter elkaar? Niet echt aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolon88
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09-2024
Ik ben op zoek naar een nieuw toetsenbord voor rond de 100 euro. Heb eigenlijk altijd getypt op goedkope toetsenborden, maar zit al ruim een jaar te azen op een mechanisch tobo. Ik heb op dit topic behoorlijk wat posts gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik graag een tobo met MX brown switches wil. Ik game en typ achter mijn PC ongeveer in gelijke mate.

Het tobo hoeft niet heel bijzonder te zijn, macrotoetsen e.d. hecht ik geen waarde aan. Een backlight is een leuke extra, maar is geen must. Een degelijk toetsenbord voor een fraaie prijs is wat ik zoek dus.

Ik heb wat rondgekeken op verschillende websites en kom eigenlijk iedere keer weer uit bij de tobo's van Cooler Master, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de CM Storm Quickfire Ultimate. Laat dit toetsenbord nu net nergens te krijgen zijn, het wordt uit de handel gehaald krijg ik het idee.
In dit topic lees ik ook veel over de Quickfire XT, lijkt me ook een degelijke plank, maar ook weer slecht leverbaar krijg ik het idee.
Een derde die ik tegen kom is de Quickfire Trigger Z, maar over dat model lees ik eigenlijk niet/nauwelijks iets binnen dit topic. Is iemand bekend met de Trigger Z?

Ideeën of andere suggesties zijn natuurlijk zeer welkom! Zo langzaamaan zie ik door de toetsenborden het bos ook niet meer ;)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Katsunami schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 20:48:
Het valt best te doen, omdat in dit spel alleen skills worden gekozen via het toetsenbord, en WASD wordt gebruikt om te lopen. De attacks gebeuren met de muisknoppen; links, rechts en beiden tegelijk. De enige gevechtsactie die via het keyboard wordt uitgevoerd is 'evasion', wat inhoudt dat je dubbelklikt op een WASD-toets.

Omdat ik dit spel niet speel met behulp van buttonmashing (waar je niet zo heel ver mee zou komen overigens), kan ik er nog goed mee wegkomen. Als ik een evasion wil uitvoeren, kan ik een bewuste "klik-klik" doen op een van de WASD-toetsen. Als je echter een spel speelt waarin je vaker een bepaalde toets heel snel achter elkaar moet aanslaan, dan zijn de MX Greens niet de juiste switches om te kiezen, want dan wordt het vervelend om de switch helemaal terug te laten komen.
Ik gebruik het dodge/roll eigenlijk continue in Jade Empire. Forward + dodge opzij + een beetje bewegen met de muis (misschien niet helemaal nodig, maar werkt betrouwbaarder voor mij) = veel sneller rond lopen.

Heb je die WASD direct bij WASD besteld? Heb er zelf ook wel eens naar zitten kijken, maar de shipping uit de US hield me altijd tegen. Ik zou zelf denk ik ook wel greens overwegen voor een toetsenbord voor voornamelijk typen, lijkt me een goed type voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-10 12:17

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Dolon88 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 09:38:
Ik ben op zoek naar een nieuw toetsenbord voor rond de 100 euro. Heb eigenlijk altijd getypt op goedkope toetsenborden, maar zit al ruim een jaar te azen op een mechanisch tobo. Ik heb op dit topic behoorlijk wat posts gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik graag een tobo met MX brown switches wil. Ik game en typ achter mijn PC ongeveer in gelijke mate.

Het tobo hoeft niet heel bijzonder te zijn, macrotoetsen e.d. hecht ik geen waarde aan. Een backlight is een leuke extra, maar is geen must. Een degelijk toetsenbord voor een fraaie prijs is wat ik zoek dus.

Ik heb wat rondgekeken op verschillende websites en kom eigenlijk iedere keer weer uit bij de tobo's van Cooler Master, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de CM Storm Quickfire Ultimate. Laat dit toetsenbord nu net nergens te krijgen zijn, het wordt uit de handel gehaald krijg ik het idee.
In dit topic lees ik ook veel over de Quickfire XT, lijkt me ook een degelijke plank, maar ook weer slecht leverbaar krijg ik het idee.
Een derde die ik tegen kom is de Quickfire Trigger Z, maar over dat model lees ik eigenlijk niet/nauwelijks iets binnen dit topic. Is iemand bekend met de Trigger Z?

Ideeën of andere suggesties zijn natuurlijk zeer welkom! Zo langzaamaan zie ik door de toetsenborden het bos ook niet meer ;)...
Ik gebruik de pricewatch: CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown). Als je het numpad niet zou missen is het een erg fijn bordje! Vindt het ook fijn dat hij net wat kleiner is, dat zorgt ervoor dat je houding wat beter is.

Een must met brown switches is trouwens wel om rubber ringetjes te bestellen (banggood, 2 euro of zo, wel 3 weken levertijd, maar gratis versturen). Brown switches zijn van zichzelf vrij hard. Je merkt niet dat de ringetjes erop zitten qua aanslag, wel qua geluid. Win-Win

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolon88
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09-2024
IdieEasy schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:39:
[...]
Ik gebruik de pricewatch: CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown). Als je het numpad niet zou missen is het een erg fijn bordje! Vindt het ook fijn dat hij net wat kleiner is, dat zorgt ervoor dat je houding wat beter is.

Een must met brown switches is trouwens wel om rubber ringetjes te bestellen (banggood, 2 euro of zo, wel 3 weken levertijd, maar gratis versturen). Brown switches zijn van zichzelf vrij hard. Je merkt niet dat de ringetjes erop zitten qua aanslag, wel qua geluid. Win-Win
Bedankt voor je reactie! Ik wil wel graag een volledig toetsenbord, inc. numpad. Ook die kant van het toetsenbord gebruik ik vrij regelmatig... Bedankt voor de tip wat de rubber ringetjes betreft, die zal ik in het achterhoofd houden. Voor 2 euro kun je je er natuurlijk geen buil aan vallen.

Op banggood staat ook een model tobo wat interessant lijkt (ziet er solide uit, met backlight en fraaie prijs), maar ik heb nog nooit van dat merk gehoord, AJAZZ AK47 doet dit bij iemand een belletje rinkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

[...]

die ringetjes ben ik ook al naar aan het kijken maar: Sold Out Currently!
enig idee of ze daar snel weer in stock zijn, of zijn er andere plaatsen om ze voor een leuk prijsje te laten bezorgen? want 15 euro voor een setje ducky ringetjes vind ik een beetje te...

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy

IdieEasy

Dolon88 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:05:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik wil wel graag een volledig toetsenbord, inc. numpad. Ook die kant van het toetsenbord gebruik ik vrij regelmatig... Bedankt voor de tip wat de rubber ringetjes betreft, die zal ik in het achterhoofd houden. Voor 2 euro kun je je er natuurlijk geen buil aan vallen.

Op banggood staat ook een model tobo wat interessant lijkt (ziet er solide uit, met backlight en fraaie prijs), maar ik heb nog nooit van dat merk gehoord, AJAZZ AK47 doet dit bij iemand een belletje rinkelen?
Zoiets duurs zou ik niet bij Banggood bestellen. Is erg lastig met evt. garantie en je betaalt er zo nog 30-40% bij vanwege invoerkosten.

pricewatch: CM Storm QuickFire Ultimate (Brown switch/Red backlight) staat bij scicomputers nog wel op leverbaar, zal wel foutje zijn maar je kan ze altijd even bellen/mailen.
Wat ik hier hoorde zouden de brown switches weer langzaam binnenkomen druppelen. Dus misschien even paar bladzijdes terug lezen :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy

IdieEasy

skoozie schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:15:
[...]

die ringetjes ben ik ook al naar aan het kijken maar: Sold Out Currently!
enig idee of ze daar snel weer in stock zijn, of zijn er andere plaatsen om ze voor een leuk prijsje te laten bezorgen? want 15 euro voor een setje ducky ringetjes vind ik een beetje te...
Ik zie ze zo snel ook nergens anders. Enkel voor 9 dollar of meer. Beetje zonde. Misschien even een berichtje achterlaten op banggood, ze reageren meestal wel redelijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchmartin
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-10 22:56
Zijn er hier mensen die ervaringen en of linkjes hebben waar ik MOBA keycaps kan kopen, dus de toetsen Q W E R D F in een andere kleur, ik zie namelijk veel WASD keycaps, maar weinig aanbod in overige caps.
de enige die ik kon vinden zijn deze , maar 30 euro voor 6 caps vind ik vrij prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcom00
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-10 17:15

Remcom00

hij is gek

dutchmartin schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:36:
Zijn er hier mensen die ervaringen en of linkjes hebben waar ik MOBA keycaps kan kopen, dus de toetsen Q W E R D F in een andere kleur, ik zie namelijk veel WASD keycaps, maar weinig aanbod in overige caps.
de enige die ik kon vinden zijn deze , maar 30 euro voor 6 caps vind ik vrij prijzig.
http://nl.aliexpress.com/...tive_id=SB_20150220050609

hoidoei

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Een must met brown switches is trouwens wel om rubber ringetjes te bestellen.
Waarom is dat een must? Ik vind een toetsenbord met rubberen o-rings juist minder fijn typen dan één zonder. Vind de aanslag bij het gebruik van o-rings juist 'mushy' aanvoelen, iets dat ik niet bepaald op prijs stel. Het is dus volledig persoonlijk of het wel of niet slim is om ze te plaatsen, een must lijkt het me absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy

IdieEasy

MiBe schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 14:19:
[...]

Waarom is dat een must? Ik vind een toetsenbord met rubberen o-rings juist minder fijn typen dan één zonder. Vind de aanslag bij het gebruik van o-rings juist 'mushy' aanvoelen, iets dat ik niet bepaald op prijs stel. Het is dus volledig persoonlijk of het wel of niet slim is om ze te plaatsen, een must lijkt het me absoluut niet.
Mwaah, ik merkte het verschil in gevoel niet tussen met en zonder ringen. Kan ook zijn dat die van mij nog iets harder zijn. Maar ik vindt het verschil in geluid dusdandig dat het voor mij een echte must is. Ik leef met andere mensen samen, en die stellen het niet op prijs als ze wakker worden gehouden door mijn getyp.... Ze vinden mijn stem al erg genoeg :D

Dat was een beetje mijn gedachtengang. En ach, als je die van 2 euro voor 150 kan krijgen dan zit je best... Maar ik zou er niet 30 euro aan uitgeven (dan krijgen ze wel oordopjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 07:55
Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuw toetsenbord, maar ben denk ik een beetje verpest met mijn huidige TB.

Vanaf de DOS jaren speelde ik eigenlijk altijd alle games met de pijltjes toetsen + de daaromheen liggende: R-Ctrl, R-Shift, Return, Del, Home, PgDn. Een aantal jaren terug moest ik een nieuw TB hebben en ben toen gegaan voor een Zboard. Daar kon je een andere keyset inleggen en zodoende kon ik aan de linkerkant van het TB mn linkerhand beter kwijt. Bijkomend voordeel was ook (en is nog steeds imo) de grotere toetsen en meer ruimte.
Maar goed nu gaan enkele toetsen het toch begeven, dus op zoek naar iets nieuws. En na wat pagina's in dit topic gelezen te hebben, staat wel vast dat ik een mechanisch TB wil...

Het liefst zou ik zoiets als de Steelseries Apex hebben (qua layout, met 2 extra toetsen bij de pijltjes toetsen), maar das dan weer geen mechanisch TB. Hebben jullie andere suggesties of is er mechanisch niks te krijgen met grotere toetsen, meer ruimte? Of is het gewoon, pech hebben leer maar weer met de pijltjes of WASD te gamen?

Om wat meer info te geven:
  • Layout: QWERTY
  • Num-pad: Ja
  • Gebruik: Alleen games
  • Switch: Black of red (speel sowieso geen RTS, RPG)
  • Lichtjes: Ja, liefst ook per secties in te stellen
  • Macro's: Maakt niet uit
  • Budget: 100-150 euro
Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen (het bos is namelijk best groot :) ).
Thanks!

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy

IdieEasy

DeerDitch schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 14:30:
Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuw toetsenbord, maar ben denk ik een beetje verpest met mijn huidige TB.

Vanaf de DOS jaren speelde ik eigenlijk altijd alle games met de pijltjes toetsen + de daaromheen liggende: R-Ctrl, R-Shift, Return, Del, Home, PgDn. Een aantal jaren terug moest ik een nieuw TB hebben en ben toen gegaan voor een Zboard. Daar kon je een andere keyset inleggen en zodoende kon ik aan de linkerkant van het TB mn linkerhand beter kwijt. Bijkomend voordeel was ook (en is nog steeds imo) de grotere toetsen en meer ruimte.
Maar goed nu gaan enkele toetsen het toch begeven, dus op zoek naar iets nieuws. En na wat pagina's in dit topic gelezen te hebben, staat wel vast dat ik een mechanisch TB wil...

Het liefst zou ik zoiets als de Steelseries Apex hebben (qua layout, met 2 extra toetsen bij de pijltjes toetsen), maar das dan weer geen mechanisch TB. Hebben jullie andere suggesties of is er mechanisch niks te krijgen met grotere toetsen, meer ruimte? Of is het gewoon, pech hebben leer maar weer met de pijltjes of WASD te gamen?

Om wat meer info te geven:
  • Layout: QWERTY
  • Num-pad: Ja
  • Gebruik: Alleen games
  • Switch: Black of red (speel sowieso geen RTS, RPG)
  • Lichtjes: Ja, liefst ook per secties in te stellen
  • Macro's: Maakt niet uit
  • Budget: 100-150 euro
Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen (het bos is namelijk best groot :) ).
Thanks!
Zo is het bos al wat kleiner:

http://tweakers.net/categ...W5lcLkuWbM9L070YbiAdV2jHe

Is het alleen nog een kwestie van plaatjes kijken om te zien of er eentje tussen zit die die toetsen heeft die jij wilt (ik weet niet helemaal wat je bedoelt, nog nooit eerder gezien.). En daarna rustig vloeken omdat hij niet leverbaar is.

Maar ik heb je eisen proberen om te zetten in opties die je kan aanvinken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
henkie196 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:38:
[...]

Ik gebruik het dodge/roll eigenlijk continue in Jade Empire. Forward + dodge opzij + een beetje bewegen met de muis (misschien niet helemaal nodig, maar werkt betrouwbaarder voor mij) = veel sneller rond lopen.

Heb je die WASD direct bij WASD besteld? Heb er zelf ook wel eens naar zitten kijken, maar de shipping uit de US hield me altijd tegen. Ik zou zelf denk ik ook wel greens overwegen voor een toetsenbord voor voornamelijk typen, lijkt me een goed type voor mij.
Ik heb een WASD Code, MX Green. Hij is alleen beschikbaar met Green en Clear, 104 key, via GetDigital.de.

Ik heb die gekocht om Greens te kunnen proberen, terwijl ik het toetsenbord toch gemakkelijk terug zou kunnen sturen, zonder idiote verzendkosten.

Als je iets anders wil dan 104 Key met Green of Clear, dan zul je een WASD Custom moeten importeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 20-02-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-10 14:45
Katsunami schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 15:09:
[...]

Ik heb een WASD Code, MX Green. Hij is alleen beschikbaar met Green en Clear, 104 key, via GetDigital.de.

Ik heb die gekocht om Greens te kunnen proberen, terwijl ik het toetsenbord toch gemakkelijk terug zou kunnen sturen, zonder idiote verzendkosten.

Als je iets anders wil dan 104 Key met Green of Clear, dan zul je een WASD Custom moeten importeren.
Echt een goede van die getdigital.de . De eerste europese reseller die ik heb gezien. Maakt inderdaad dingen als garantie net wat toegankelijker. Jammer genoeg hebben ze niet de TKL versie.
[...]

De rapid-I komt volgende week weer binnen als het goed is. Mijne staat al heel lang in de bestelling bij azerty.nl en paradigit.nl heeft hem ook dan als het goed is weer.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Er is iets wat ik me eigenlijk wel afvraag: is er altijd een "goed-slecht-goed-slecht..."-cyclus in de techniek te bespeuren?

Neem nou deze mechanische toetsenborden, die door velen worden gezien als het nieuwe wonder in de toetsenbordwereld. Dat is toch eigenlijk onzin? Voor 1995 was eigenlijk alles mechanisch, behalve laptoptoetsenborden (en soms zelfs die!) en el-cheapo rubber domes. Ik kan me herinneren dat een mechanisch toetsenbord in die tijd zo tussen de fl. 250 en 300 kostte, zeker in de jaren 80. Dat was toen een enorme smak geld. De vader van een vriend van mij zei altijd: "De duurdere Cherry's zijn de beste toetsenborden die je kunt krijgen"; ik wist toen niet waarom. Sinds ik aan het lezen ben over mechanische toetsenborden, blijkt dat de Cherry MX toetsenborden al sinds de jaren 80 bestaan; als concurrent van de buckling springs dus. Het is dus heel goed mogelijk dat die meneer deze toetsenborden destijds prettiger vond dan de buckling springs.

Toen IBM/Lexmark zo rond 1995-1996 stopten met de buckling springs, verdwenen de mechanische toetsenborden van de markt. Ik kwam daar pas in 2001 achter, toen ik mijn IBM niet aan de praat kreeg op de nieuwe computer, via USB (ik heb nooit kunnen uitvinden waarom niet), en het toetsenbord samen met de oude Pentium 2 verkocht. 15 jaar lang heb ik niet meer op een mechanisch toetsenbord getypt; ik wist destijds niet eens dat het mechanisch was, want ik was gewoon op zoek naar een toetsenbord dat typte zoals het oude, zonder te weten waar ik eigenlijk heen moest kijken.

Nou merk ik op. Sinds de jaren 90 zijn toetsenborden gestaag goedkoper geworden: er zijn Trust en Sweex borden in de handel geweest die slechts €5 kostten; misschien zijn zo'n borden er nog steeds. Mijn UltraX van €35 was al een van de wat duurdere toetsenborden in 2007-2008.

Nu blijkt dat zo rond 2010 de fabrikanten van gameers gear de mechanische toetsenborden opeens hebben herontdekt, en ze presenteren deze toetsenborden alsof het de laatste nieuwe techniek is... zonder mensen te vertellen dat men eigenlijk terug aan het grijpen is op 25 jaar oude techniek.

Ik blijf het vreemd vinden dat men eerst altijd dingen bouwt die zeer goed zijn, die worden uitgewerkt tot een bepaalde top, en dat dan alles instort; men gaat alternatieven produceren die "goedkoper maar net zo goed zijn" (not), om uiteindelijk óf na 10-15 jaar met deze alternatieven pas weer terug te komen op de top van oudsher (zie CRT vs. LCD), óf terug te grijpen op de techniek van toen (zie toetsenborden).

De mechanische toetsenborden zijn vrij hard aan een opmars bezig zie ik; zo erg dat er fabrikanten in china zijn die (inferieure?) Cherry MX clones aan het produceren zijn. Ik vraag me af of mechanische toetsenborden uiteindelijk zo hard aanslaan dat ze opnieuw de standaard worden in de computerwereld, zoals ze dat eerder ooit waren.

Waarschijnlijk is dat een ijdele hoop, want een dergelijk toetsenbord kost toch wel minimaal €70 (in Nederland), en als ik de mensen om mij heen zo bekijk, dan is de snelheid van de processor, de grootte van de harde schijf en de grootte van het scherm hetgeen waarheen gekeken wordt. Als ik tegen een van mijn vrienden zou zeggen dat mijn toetsenbord €200 kost, dan zal hij waarschijnlijk stiekem naar een of ander gekkenhuis bellen om me midden in de nacht op te laten halen....

Nou moet ik misschien nog een keer mijn Logitech-muis door iets anders vervangen, al is die niet echt slecht efzo. Hij zou alleen wat groter mogen zijn.

PS: Oh, wat betreft prijzen...

Laten we eens een mechanisch toetsenbord in 1990 op fl. 250 zetten. Dat lijkt me redelijk realistisch. Daarbij nemen we een inflatie van 2 procent. Nu zou dat toetsenbord dus (1.02^25)*250 = 410 gulden kosten, oftewel €186. Hm. Dan valt de prijs van mijn CODE á €200 eigenlijk nog wel mee. Aangezien er al veel toetsenborden onder de €150 te krijgen zijn, tot zelfs €70 toe, kunnen we eigenlijk stellen dat deze dingen een stuk goedkoper zijn geworden.

[ Voor 6% gewijzigd door Katsunami op 20-02-2015 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

Het verhaal van LCD VS CRT (VS OLED) is dat ze soms dingen uitvinden die het product beter (platter) maken. dat de techniek nieuw is, maakt het moeilijk masaal te produceren zonder te veel uitval, daarom beginnen E eerst met kleinere schermen met minder pixels om die later op te kunnen schroeven, als se techniek dat toelaat.

De toetsenborden hebben meer te maken met onze wegwerp maatschappij: waarom een KB kopen van 100 euro terwijl je er ook een van 10 euro kan kopen? Je kan er toch ook op typen?
Om aan die 10 euro te kunnen komen moeten er foefjes bedacht worden om het goedkoper te maken, zoals rubberdomes die in afstandsbedieningen gebruikt werden. Maar ook door het gebruik van goedkoper materiaal zoals plastick kan het goedkoper, en dan kan je ook nog besparen door 3mm dik plastic te nemen ipv van 5mm voor je scharnieren. Want alle beetjes helpen. Dit is dan ook waarom er een negatief gevoel kleeft aan plastic producten. Ze kiezen niet enkel plastic omdat het goedkoper is, ze maken/kopen de overige onderdelen ook op basis van kosten.
Ik doe vrolijk mee en koop ook altijd de goedkoopste optie, maar wil wel waar voor mijn geld (goedkoop = duurkoop). Maar nu ik vaker thuis werk wilde ik wel eens zo'n mechanisch KB proberen. Hij typt wel oké maar heb er pas 2 dagen op kunnen typen en is wel wennen dat ik niet hoef te bottomen.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Laatst online: 17-10 14:45
Mechanische toetsenborden bestaan al héél lang. Zeker meer dan 20 jaar.

De reden dat er nu clones ontstaan is dat het patent van Cherry (van de MX switches) is verlopen. Daarom kan iedereen nu switches maken, en dat doen ze natuurlijk ook. Meeste switches schijnen niet eens slechter te zijn, maar slechts de tijd kan dat leren. Deze switches verkopen als een tierelier, want Cherry kan al heel lang niet aan de vraag voldoen, die afgelopen jaren zeer is toegenomen vanwege het 'pro gamer' predicaat wat er ontstaan is.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Het lijkt er echter op dat niet alle switches even goed zijn. Ik heb een post in dit topic gevonden, rond deze tijd vorig jaar, waarin wordt gemeld dat veel clones van zacht plastic worden gemaakt, waardoor de stam van de switch af kan breken als je de keycaps van het toetsenbord afhaalt. Dat is natuurlijk gaar. Doe mij dan maar de originele.

Mij maakt het niet uit als fabrikanten toetsenborden bouwen met switches van andere fabrikanten dan Cherry, maar dan moet het wel duidelijk bij het toetsenbord worden vermeld. Zelfs als het prijsverschil niet in het materiaal zit, dan zal het zeker zitten in de kwaliteitscontrole.

===

Wat betreft het onderhoud van een mechanisch toetsenbord, vooral op het gebied van smeren... wie doet dat regelmatig?

Ik heb een guide via Reddit gevonden, waarin iemand een aantal smeermiddelen uittest. Sommigen zijn alleen in grote hoeveelheden te krijgen (bijvoorbeeld die dielectric grease), of zeer duur. Het genoemde middel Finish Line Extreme Fluoro is via eBay te krijgen voor $15 (inclusief verzendkosten ven $6 vanuit Amerika). Dat zal wel heel lang mee kunnen.

Ik verwacht ook dat het smeermiddel dat ik nu heb gebruikt prima is; dat is namelijk siliconenvet bedoeld voor het smeren van koffiezetapparaten, en zo gemaakt dat het nergens schadelijk voor is; zelfs niet als het wordt opgegeten. Dergelijke tubes kun je wel overal krijgen, maar die zijn best duur; 10 euro voor 3-4 gram ofzo.

Ik kan me indenken dat je de stabilizers van de grote toetsen één keer per jaar ofzo insmeert, maar ik heb op verschillende plekken gezien dat mensen hun complete toetsenbord uit elkaar halen en daarna de switches stuk voor stuk demonteren en de veertjes smeren. Ik denk dat dit een beetje overdreven is.

Wat is jullie gedachtengang? Ik wil best een tube goed smeervet aanschaffen voor dit toetsenbord en eens per jaar de stabilizers insmeren (en eens in de zoveel tijd de caps eraf halen en het toetsenbord schoonmaken natuurlijk), maar ik ga écht niet switches uit elkaar halen en veren smeren. Ik heb wel wat anders te doen.

===

Na drie dagen ben ik nog steeds blij met hoe het toetsenbord typt. Deze Greens zijn voor mij geen enkel probleem. Ik heb zelfs het idee dat ik met Blue niet gelukkig was geweest vanwege de lichte aanslag. Dat is echter gebaseerd op een gevoel, niet op ervaring natuurlijk. Voor mij hoeven de switches niet lichter, en ik denk dat ik ze zelfs dat nog een tikkeltje zwaarder dan Green ook nog geen probleem was geweest.

edit:

Die guide heeft het ook over Lithium Grease, wat ik ook hier in het topic een paar keer heb zien langskomen. Dit is de goedkoopste tube die ik heb kunnen vinden tot nog toe:

Lithium Grease, eBay, verzending vanuit Engeland

De prijs is ongeveer €7 inclusief verzending.

Meer White Lithium Grease via eBay.co.uk

De prijs inclusief verzenden lijkt standaard zo tussen de 5-6 pond (€6.75 - €8.10) te liggen. Ik vraag me af of je spul zoals dit ook ergens christelijk in Nederland kunt krijgen. Dit soort vet wordt op eBay en Amazon geschaard onder 'onderhoud voor fietsen'.

[ Voor 22% gewijzigd door Katsunami op 21-02-2015 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazerK
Katsunami schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 13:46:
zelfs dat nog een tikkeltje zwaarder dan Green ook nog geen probleem was geweest.

edit:

Die guide heeft het ook over Lithium Grease, wat ik ook hier in het topic een paar keer heb zien langskomen. Dit is de goedkoopste tube die ik heb kunnen vinden tot nog toe:

Lithium Grease, eBay, verzending vanuit Engeland

De prijs is ongeveer €7 inclusief verzending.

Meer White Lithium Grease via eBay.co.uk

De prijs inclusief verzenden lijkt standaard zo tussen de 5-6 pond (€6.75 - €8.10) te liggen. Ik vraag me af of je spul zoals dit ook ergens christelijk in Nederland kunt krijgen. Dit soort vet wordt op eBay en Amazon geschaard onder 'onderhoud voor fietsen'.
Gezocht in google onder Lithium vet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Goed, laat ik eens de hulp van mijn mede-tweakers inroepen bij de zoektocht naar een extra keyboard. :)

Om te beginnen, de keyboards die ik nu gebruik: Ik heb een Das Keyboard Professional S for Mac (MX Blue) voor aan mijn Hackintosh. Dit was mijn eerste mechanical, en ik ben er redelijk tevreden over. Ik vind hem echter behoorlijk aan de grote kant, en ik gebruik het keypad toch niet. Ook staan de vaste kabel en de (onhandig geplaatste) USB hub me wat tegen. Als laatste vind ik de Costar stabilizers niet ideaal. Mijn volgende keyboard, wat momenteel mijn 'daily driver' is (zowel thuis als op het werk), is een Ducky Shine3 TKL met witte LEDs en MX Blue switches. TKL, detachable kabel, in hardware te remappen van 'Windows mode' naar 'OSX mode', backlight en Cherry stabilizers. Al met al een heerlijk keyboard, al denken sommige van mijn collega's daar anders over (want stil is hij zeker niet).

Ik ben op zoek naar een nieuw keyboard om voor werk te gebruiken, en eventueel bij de iPad als ik geen laptop meeneem. Ik had mijn oog laten vallen op een KUL ES-87, met MX Clear switches (en een setje PBT caps). Tijdens mijn zoektocht naar reviews van dit keyboard kwam ik echter nog andere keyboards tegen; de zogenaamde 60% borden. In het bijzonder vielen mij op:

- Ducky Mini YOTH
- KBC Poker II
- KBParadise V60
- HHKB Pro2

Een aantal vragen probeer ik voor mezelf te beantwoorden:

Is een 60% keyboard iets voor mij?
Een 60% layout betekent consessies doen, keys inleveren. Ik leef in editors en commandline omgevingen dus ik ben behoorlijk afhankelijk van efficiëntie met het keyboard. Mijn escape key mag bijvoorbeeld onder geen beding in een secundaire laag zitten. Tegelijk ben ik ook Mac gebruiker, wat betekent dat ik mijn CMD key op de gebruikelijke plaats verwacht, en dat ik de delete toets vrij weinig gebruik. Dan zijn er nog de pijltoetsen. Ik ben een poging aan het doen om fulltime te switchen naar Vim (ipv SublimeText), maar voor window-management op OSX (met SizeUp) gebruik ik mijn pijltoetsen intensief. Ze moeten dus wel eenvoudig beschikbaar zijn, onder de rechterhand.

Welke switches?
Ik ben een groot fan van MX Blue, en zal waarschijnlijk ook wel fan zijn van MX Green, maar feit is dat deze switches allesbehalve stil zijn en voor dit keyboard zoek ik dus een compromis op dit vlak. Bij voorkeur wil ik wel tactile switches, maar ze hoeven niet per se clicky te zijn. MX Browns voelen voor mij als 'dirty reds' dus die vallen af, maar Clears staan wel op de lijst. Topre switches vind ik interessant, maar zijn voor mij wel onbekend. Ze lijken aanmerkelijk stiller dan Cherry switches, maar voelen ook compleet anders. De vraag is of ik die fijn zal vinden. En dan is er nog het issue dat Topre switches de keuze in keycaps aanzienlijk verkleinen. Verder zijn er nog de Matias switches, maar ik heb geen idee hoe die zich kwalitatief verhouden tot Cherry.

Hoe ga je om met de beperkingen van 60%? Wat is bruikbaar en wat niet?
Ik heb geen ervaring met 60% keyboards, maar andere mensen wellicht wel. Misschien zie ik obstakels over het hoofd of maak ik in sommige gevallen obstakels groter dan ze in werkelijkheid zijn.

Als ik voor een 60% keyboard ga, welke kan ik dan het beste nemen?
Laat ik vooropstellen dat budget geen beperkende factor is. Ik heb liever een goed keyboard dan een goedkoop keyboard. Ik zoek echter wel een keyboard met een afneembare kabel, uitstekende bouwkwaliteit (het ding moet dagelijks mee in een rugzak), en een strak, praktisch en zakelijk design. Geen schreeuwerig gamerbord. Ik heb een lichte voorkeur voor plate-mounted switches vanwege betere stabiliteit, echter zou ik PCB mounted switches accepteren als de bouwkwaliteit bovengemiddeld goed is. Backlight is niet relevant, aangezien ik toch een bord wil met PBT keycaps en ik mogelijk zelfs voor blanco caps ga. Key-mapping dient in hardware te gebeuren, zodat de mappings in het keyboard opgeslagen zijn en dus werken op elk device waar ik het keyboard op aansluit (Windows, Linux, Mac, iOS). Wat ik absoluut niet wil is een bord waarbij de layout aangepast is (kleinere keys/spacing) om maar zoveel mogelijk toetsen in een 60% bord te kunnen proppen. De Vortex Pure Pro is een voorbeeld van wat ik dus niet ok vind.

De keyboards op mijn shortlist:
- Ducky Mini YOTH: volledig aluminium behuizing is een pro, maar het brede bezel is meteen ook meteen een con. De backlight opties boeien me eigenlijk totaal niet. Qua mapping opties lijkt dit bord alles te hebben wat ik graag wil hebben, maar het brede bezel staat me tegen, en voor zover ik weet is dit bord niet met MX Clears te krijgen.

- KBC Poker II: ik lees veel goede verhalen over de Poker II, inclusief veel over modding van deze bordjes. Er is zelfs een versie die standaard met PBT caps komt, wat ik een groot voordeel vind. De Poker II heeft echter wel PCB-mounted switches, en ik lees hier en daar wel dat het bord wat 'zwakjes' aanvoelt. Correctie: de Poker II heeft plate-mounted switches. Ook lijkt er geen mogelijkheid te zijn om een 'OSX layout' te mappen in hardware. Dat laatste zou een dealbreaker zijn. Update: mijn aanname is dat je de Pn layer kunt gebruiken om geheel je eigen layout (minus Fn key) in te modden, dus ook een OSX layout met de Win/Alt keys gewisseld. Als iemand dat kan bevestigen of ontkrachten, zou ik daar erg blij mee zijn ;)

- KBParadise V60: Dit bord lijkt een aantal tekortkomingen van de Poker II op te lossen, waaronder de keymapping mogelijkheden, en ook over de mapping van pijltoetsen in de secundaire layer lijkt beter nagedacht. Ik heb nog niet veel reviews gevonden over dit bord, maar de reviews die ik gevonden heb, waaronder die van MiBe, zijn positief. De vraag is of ik dit bord met MX Clears kan krijgen.

- HHKB Pro 2: Topre switches! Op het oog vind ik dit bord enorm interessant. Een klassiek uiterlijk, USB hub, mapping opties (waaronder OSX mode), weinig herrie. Ook de ~ toets zit gewoon in de primaire layer, wat ik zeker een voordeel vind. Echter, het lijkt vrijwel onmogelijk om een Fn-toets aan de linkerkant van het keyboard te krijgen tenzij je een andere toets wilt opofferen. Op een ander bord zou ik Capslock opofferen als Fn key, maar in het geval van de HHKB is er geen Capslock maar heeft Control die plaats al ingenomen.

Anyway.. keuzes, keuzes... Input gewenst! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ja, maar dan vind ik vooral een heleboel spul van Eurol. Bij de meeste winkels kom ik hoger uit dan €7 als totaalprijs inclusief verzendkosten. Deze tube hier vind ik alleen als ik specifek "Traxxas" toevoeg aan mijn zoekterm. Hij is in totaal wel iets goedkoper inderdaad; €5.60 in plaats van €7 :)

Nou ja, dan heb ik €1.40 meer betaald om hem vanuit Engeland te laten overkomen. Daar kom ik ook wel overheen, als ik zie wat de prijzen zijn van de meeste andere merken die op fora worden aangeraden, zeker als je ze vanuit Amerika moet laten verzenden.

Permatex White Lithium Grease kost bijvoorbeeld $3,50 bij Amazon.com, maar het kost €36 om te laten verzenden :X Sommige andere soorten vet kosten $75 per tube. Ik vraag me wel af hoeveel vet dat daar dan in vredesnaam in zou moeten zitten...

(Als ik zie hoeveel onjuiste spaties er overigens op die site staan, dan gaan mijn ogen daarvan tranen. Ik denk niet dat ik het voor elkaar krijg om tot het eind van het bestelproces te geraken.)

===

@Whieee: de enige borden die ik ben tegengekomen met Greens en Clears (die hier in Europa leverbaar zijn), komen van Ducky en WASD; en van die laatste is dat alleen de CODE, waarvan de TKL-variant hier niet geleverd wordt door GetDigital.de.

Waarom ben je zo hard op zoek naar een toetsenbord met zo weinig mogelijk toetsen? Dat spreekt elkaar een beetje tegen :+ Zeker als je veel met het toetsenbord werkt, zou ik zeggen. Waarom neem je dat toetsenbord dagelijks mee in een rugzak? Dat je er een voor op je werk koopt, kan ik begrijpen (misschien doe ik dat ook nog wel), maar ik kan me niet indenken dat je dat toetsenbord elke dag mee heen en terug neemt.

Mijn collega's zouden me in elk geval voor gek verklaren.

[ Voor 40% gewijzigd door Katsunami op 21-02-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 15:18:
[...]

@Whieee: de enige borden die ik ben tegengekomen met Greens en Clears (die hier in Europa leverbaar zijn), komen van Ducky en WASD; en van die laatste is dat alleen de CODE, waarvan de TKL-variant hier niet geleverd wordt door GetDigital.de.
Op mechanicalkeyboards.nl zijn zowel de KBP V80 als de V60 verkrijgbaar met Clears de V60 is er daarnaast ook nog verkrijgbaar met Greens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Katsunami schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 15:18:
[...]

Waarom ben je zo hard op zoek naar een toetsenbord met zo weinig mogelijk toetsen? Dat spreekt elkaar een beetje tegen :+ Zeker als je veel met het toetsenbord werkt, zou ik zeggen. Waarom neem je dat toetsenbord dagelijks mee in een rugzak? Dat je er een voor op je werk koopt, kan ik begrijpen (misschien doe ik dat ook nog wel), maar ik kan me niet indenken dat je dat toetsenbord elke dag mee heen en terug neemt.

Mijn collega's zouden me in elk geval voor gek verklaren.
Ik werk als consultant. Dat houdt in dat ik bij diverse klanten werk, en dat ik ook lang niet bij elke klant op een vaste werkplek hoef te rekenen (flexplekken zijn gebruikelijk). Momenteel werk ik bijvoorbeeld 1-2 dagen per week in Groningen, 1-2 dagen per week in Hilversum en 1-2 dagen per week thuis. Zowel in Groningen als in Hilversum werkt men met flexplekken. Ik heb mijn complete werkplek (laptop + standaard + keyboard + muis) dus ook in mijn rugzak zitten, simpelweg omdat dat de meest praktische oplossing is in mijn situatie.

De reden dat ik naar een 60% keyboard kijk heeft alles te maken met efficiënt mee kunnen nemen van spullen. Ik neem nu dagelijks een TKL mee en dat is het maximale dat in mijn tas past. Een 60% zou het nog eenvoudiger maken om een keyboard mee te nemen, zij het ten koste wat direct beschikbare toetsen. Op dagen dat ik nu enkel wat besprekingen/presentaties heb zou ik liever mijn laptop geheel thuislaten en op mijn iPad werken, maar dan is het meesleuren van een TKL ineens 'een beetje jammer'. Dus dan wordt een 60% mogelijk interessant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcom00

Remcom00

hij is gek

Welke 1337 MLG DIY Pro kan mij helpen?
Ik heb een paar maand terug een Rapoo KX mechanisch toetsenbord besteld, alleen was de Micro-USB aansluiting van het begin af aan al wat brak en deze heeft het vandaag definitief begeven...
Aangezien ie uit China kwam zelf maar open gehaald, en volgens mij is ie niet meer te repareren zonder nieuwe onderdelen.
Het uit elkaar halen was niet enorm ingewikkeld, alleen zat het touchscreen nogal stevig vastgeplakt dus dat was een beetje tricky.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0GoWN0il.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jiEemVzl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ADCv1LVl.jpg
Dus Rapoo maar even een mailtje gestuurd of ze het kapotte onderdeel kunnen toesturen.
Garantie bij DX kan ik waarschijnlijk ook wel naar fluiten aangezien ik m heb open gemaakt.
Nog een optie is om op een of andere manier er een normale USB kabel aan te solderen maar ik weet niet of dat mogelijk is.
Als iemand een andere oplossing heeft hoor ik het graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Remcom00 op 21-02-2015 18:17 ]

hoidoei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Remcom00 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 18:15:
Welke 1337 MLG DIY Pro kan mij helpen?
Ik heb een paar maand terug een Rapoo KX mechanisch toetsenbord besteld, alleen was de Micro-USB aansluiting van het begin af aan al wat brak en deze heeft het vandaag definitief begeven...
Aangezien ie uit China kwam zelf maar open gehaald, en volgens mij is ie niet meer te repareren zonder nieuwe onderdelen.
Het uit elkaar halen was niet enorm ingewikkeld, alleen zat het touchscreen nogal stevig vastgeplakt dus dat was een beetje tricky.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dus Rapoo maar even een mailtje gestuurd of ze het kapotte onderdeel kunnen toesturen.
Garantie bij DX kan ik waarschijnlijk ook wel naar fluiten aangezien ik m heb open gemaakt.
Nog een optie is om op een of andere manier er een normale USB kabel aan te solderen maar ik weet niet of dat mogelijk is.
Als iemand een andere oplossing heeft hoor ik het graag.
Tweakers Sebas even een berichtje sturen :P video: Gathering of the Tweakers - Elektronica-hobbyist sebastius

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcom00

Remcom00

hij is gek

Oh kijk die video had ik nog niet gezien, bedankt, is zeker een optie :).

hoidoei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
"Tweaker Sebas" uit dit topic is iemand anders. Voor reparaties moet je "Sebastius" hebben; degene uit het filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol wat een toeval!!!
Helaas ben ik helemaal niet zo technisch zoals Sebastius. Een PC in elkaar zetten kan ik nog wel maar daar houd het bij op. Ik ga ook geen mech keyboard from scratch bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazerK
Wat vinden jullie van deze? Een Ducky Shine 4 69 Fire Limited Edition. Collecters item?
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t31.0-8/10285649_815345375207225_2411404319817827105_o.jpg
Het is een gepimpte 2015 versie van de Ducky Shine 4 met per zones, verschillende Cherry MX keys.
Met Greens op de alfanumerieke zone :P
Afbeeldingslocatie: http://mechanicalkeyboards.com/shop/images/products/large_1153_10857096_805756219499474_1035721734662406165_o.jpg

Vindt die spacebar wel gaaf btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:13

Sick Nick

Drop the top!

Ik zou helemaal gek worden van de verschillende switches, elke toets weer een ander aanslag gevoel/geluid? Brrr.

Helemaal tevreden met m'n Corsair K70 red switches, perfect met gamen, lekker smooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Persoonlijk vind ik het overdreven.

Op zich vind ik het eigenlijk zelfs jammer dat mijn Code achtergrondverlichting heeft, want het beperkt ten zeerste de keuze in keycaps. Eigenlijk heb je alleen die met doorzichtige letters van Vortex in zwart en wit, en de set die op KeyboardCo wordt aangeboden. Die laatste is wat betreft uitlijning beter, omdat in geval van toetsen met twee symbolen deze naast elkaar staan in plaats van onder elkaar. Dan zijn ze beide verlicht, in plaats van alleen de bovenste. (De WASD heeft deze uitlijning ook met zijn stock keycaps.)

Als er geen achtergrondverlichting in dit toetsenbord had gezeten, dan had ik er eigenlijk elke soort keycaps op kunnen zetten die ik zou willen, maar het wrange is dat een WASD Custom zónder achtergrondverlichting >= €75 euro duurder en veel risicovoller zou zijn om te verkrijgen omdat hij door mijzelf geïmporteerd zou moeten worden.

Een feature minder, maar wel bijna 50% duurder.

Ik ben nog altijd tevreden met mijn green switches. Het spelen van RealMyst Masterpiece Edition gaat in elk geval probleemloos, maar dat spel is dan ook 95% muisgestuurd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BazerK schreef op zondag 22 februari 2015 @ 19:33:
Wat vinden jullie van deze? Een Ducky Shine 4 69 Fire Limited Edition. Collecters item?
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t31.0-8/10285649_815345375207225_2411404319817827105_o.jpg
Geef mij maar deze :9~
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/a2OQ2Rd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-10 15:53

John

🚀

Heeft iemand ervaring met "dode" LEDs op de Ducky Shine 3 DK9008? Heb de keyboard nog niet eens één jaar (vanaf 13/04/2014). Schijnt veel voor te komen.

Ik had wel verwacht dat de LEDs gewoon zouden blijven werken. Zou dit binnen de garantie van het keyboard vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op zondag 22 februari 2015 @ 19:48:
Persoonlijk vind ik het overdreven.

Op zich vind ik het eigenlijk zelfs jammer dat mijn Code achtergrondverlichting heeft, want het beperkt ten zeerste de keuze in keycaps. Eigenlijk heb je alleen die met doorzichtige letters van Vortex in zwart en wit, en de set die op KeyboardCo wordt aangeboden. Die laatste is wat betreft uitlijning beter, omdat in geval van toetsen met twee symbolen deze naast elkaar staan in plaats van onder elkaar. Dan zijn ze beide verlicht, in plaats van alleen de bovenste. (De WASD heeft deze uitlijning ook met zijn stock keycaps.)

Als er geen achtergrondverlichting in dit toetsenbord had gezeten, dan had ik er eigenlijk elke soort keycaps op kunnen zetten die ik zou willen, maar het wrange is dat een WASD Custom zónder achtergrondverlichting >= €75 euro duurder en veel risicovoller zou zijn om te verkrijgen omdat hij door mijzelf geïmporteerd zou moeten worden.

Een feature minder, maar wel bijna 50% duurder.

Ik ben nog altijd tevreden met mijn green switches. Het spelen van RealMyst Masterpiece Edition gaat in elk geval probleemloos, maar dat spel is dan ook 95% muisgestuurd :+
Kan geen normale keycaps bestellen en de achtergrondverlichting helemaal uitschakelen? Of is de vorm van die switches door de led die er in zit anders dan switches zonder led waardoor de keycaps niet uitwisselbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 12:42:
Kan geen normale keycaps bestellen en de achtergrondverlichting helemaal uitschakelen? Of is de vorm van die switches door de led die er in zit anders dan switches zonder led waardoor de keycaps niet uitwisselbaar zijn?
Dat kan wel, maar dan had ik net zo goed een Filco kunnen nemen. Ik ga net een toetsenbord nemen met achtergrondverlichting en hem dan uitzetten. Daarnaast, als ik er nog eigen keycaps op ga zetten, dan wordt het zo duur dat het importeren van de WASD Custom goedkoper zou zijn geweest.

(Een van de redenen waarom ik dat niet heb gedaan is omdat deze zover ik heb kunnen zien niet geleverd worden met Green switches, en geen verwisselbare kabel hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:45:
[...]

Dat kan wel, maar dan had ik net zo goed een Filco kunnen nemen. Ik ga net een toetsenbord nemen met achtergrondverlichting en hem dan uitzetten. Daarnaast, als ik er nog eigen keycaps op ga zetten, dan wordt het zo duur dat het importeren van de WASD Custom goedkoper zou zijn geweest.

(Een van de redenen waarom ik dat niet heb gedaan is omdat deze zover ik heb kunnen zien niet geleverd worden met Green switches, en geen verwisselbare kabel hebben.)
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je er juist graag nieuwe keycaps op wilde zetten maar er tegenaan liep dat er weinig sets beschikbaar zijn voor keyboards met backlight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 15:40:

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je er juist graag nieuwe keycaps op wilde zetten maar er tegenaan liep dat er weinig sets beschikbaar zijn voor keyboards met backlight.
Ja, dat is ook zo. De sets die wél beschikbaar zijn, kun je niet krijgen in twee kleuren, en zeker niet in Europa. Dan ben ik al verplicht om twee sets a +/- $45 ex verzending te importeren. Dat gaat rond de €125 euro kosten, en dan kan ik van die twee sets bi-color sets maken, waarvan een voor mij 'verkeerd om'. Dan betaal ik effectief €125 euro voor een set keycaps, en dat vind ik overdreven.

Dan was het beter geweest om direct een WASD Custom te importeren voor €275, maar omdat ik niet wist of de Green switches me zouden bevallen, heb ik dat risico niet genomen. Paketten terugsturen naar Amerika is namelijk onrendabel. De $50 verzendkosten naar Nederland krijg ik niet terug, en de verzendkosten erheen (nog eens +/- €50) ook niet.

Omdat de Filco-toetsenborden geen Green switches hebben, en geen verwijderbare kabel, heb ik uiteindelijk het custom keycap-idee laten varen en de WASD CODE bij GetDigital.de besteld, voor €195 inclusief verzending.

Als de Filco's Green switches hadden gehad, dan had ik waarschijnlijk vanwege de lagere prijs (€169) een dergelijk bord besteld ondanks de niet-verwijderbare kabel.

[ Voor 6% gewijzigd door Katsunami op 23-02-2015 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan wordt het inderdaad wel een heel erg duur geintje. Of je moet toevallig iemand vinden die dezelfde kleurencombinatie als jij zou willen hebben maar dan andersom ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-10 11:58
Gisteren mijn Logitech G710+ binnengekregen maar ik kan toch niet wennen aan die NL layout. Kramp in mijn vingers bij CoD (die kleine linkershift) en ik type iedere keer een '\' als ik op de Enter key wil drukken. Ik denk er over om het toetsenbord te retourneren en op zoek te gaan naar een ander exemplaar. Iemand nog tips, een Corsair K70 wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-10 13:48
Douwe63 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:11:
Gisteren mijn Logitech G710+ binnengekregen maar ik kan toch niet wennen aan die NL layout. Kramp in mijn vingers bij CoD (die kleine linkershift) en ik type iedere keer een '\' als ik op de Enter key wil drukken. Ik denk er over om het toetsenbord te retourneren en op zoek te gaan naar een ander exemplaar. Iemand nog tips, een Corsair K70 wellicht?
Je kunt hem ook via Amazon importeren, kostte mij in september zon 130 euro en ik heb nu gewoon US international layout (met lange shift)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-10 17:22
Douwe63 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:11:
Haha dat vond ik dus ook vervelend, die korte linkershift.
Ik heb nu de corsair k70 (non rgb) en die bevalt me prima, maar hij heeft voor jou hetzelfde probleem met de enter en / toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Een korte linkershift (en bij sommige toetsenborden een korte backspace) is de gruwel. Dat zou verboden moeten worden.

Ik heb me trouwens vergist; de Cherry RS6000 (rubber dome) op mijn werk typt zwaarder dan de UltraX die ik thuis had, maar hij is bij lange niet zo zwaar als de MX Green switches van de WASD Code. Nu ik een tijdje daarop heb getypt voelt die RS6000 superlicht aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-10 11:58
uNoTopia schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 14:04:
[...]

Haha dat vond ik dus ook vervelend, die korte linkershift.
Ik heb nu de corsair k70 (non rgb) en die bevalt me prima, maar hij heeft voor jou hetzelfde probleem met de enter en / toetsen.
Ik heb hem bij alternate gezien (waar ook mijn 710+ vandaag kwam) met een US-International layout en dan is de enter toets ook zoals ik hem graag heb (gewoon 1 rij hoog ipv 2 rijen maar smaller).

Vandaag even de K70 met red-keys uitgeprobeerd bij een winkel in de stad (bij de RGB versie) en dat gaat hem inderdaad worden. Gebruik je die speciale WASD keys trouwens? Lijkt me voor gamen wel fijn maar voor 'normaal' gebruik denk ik dat dat best irritant kant aanvoelen...

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

offtopic:
waarom is dat gamen eigenlijk WASD? heb dat nooit begrepen; (blind)typen doe je via ASDF, dan is het logischer om te lopen met SDFE, heb je tevens ZAQ als extra knoppen beschikbaar. En je niet steeds je hand hoeft te verleggen bij typen/lopen

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Cliffy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09-2024
himlims_ schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 08:30:
offtopic:
waarom is dat gamen eigenlijk WASD? heb dat nooit begrepen; (blind)typen doe je via ASDF, dan is het logischer om te lopen met SDFE, heb je tevens ZAQ als extra knoppen beschikbaar. En je niet steeds je hand hoeft te verleggen bij typen/lopen
Zo dacht ik vroeger dus ook dus ik gebruik al jaren ESDF.. Altijd leuk als je een keer bij vrienden ging gamen, al die keybindings aanpassen :D

Onlangs een CM Storm Quickfire (brown) aangeschaft, bevalt prima maar denk dat ik nog wel ergens een zakje o-rings bestel :)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:38

Compizfox

Bait for wenchmarks

ESDF is inderdaad een alternatieve layout, waarschijnlijk de de populairste na WASD. Je bent iig niet de eerst die dit bedenkt ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cliffy schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 22:39:
[...]

Zo dacht ik vroeger dus ook dus ik gebruik al jaren ESDF.. Altijd leuk als je een keer bij vrienden ging gamen, al die keybindings aanpassen :D

Onlangs een CM Storm Quickfire (brown) aangeschaft, bevalt prima maar denk dat ik nog wel ergens een zakje o-rings bestel :)
Ik wen er altijd snel aan. Ik heb drie verschillende toetsenborden waar ik op typ, met drie verschillende layouts. Een IBM Model M met gewoon US layout, een Dell Chromebook 11 met ISO lay-out korte shift (zie ik nu net pas, want ik gebruik altijd standaard de rechter shift), en tot slot een HHKB2 met Control ipv Capslock en backspace een rij lager.

En dan gebruik ik op de Model M en Chromebook de normale pijltjes (icm WASD) bij games en bij de HHKB2 de IJKL knoppen.

Oh en als ik me verveel gebruik ik af en toe Dvorak, en als ik aan het tekst verwerken ben in Vim HJKL voor pijltjes :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kreeg een mailtje met vragen wat ok van de Steelseries M400 vond, een of andere prijsvraag ofzo.
Wat vinden we ervan?

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v156/pinobot/Graphic_zps1c7wrkwz.png

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2015 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Vooral dat laatste zinnetje over de 6gv2 is interessant. Verdwijnt één van de weinige betaalbare en goed beschikbare Cherry MX Black bordjes van de markt. In ruil daarvoor krijgen we een eenvoudig, duurder, Kailh red bordje (Red keuze is toch al ruimer in deze prijsklasse) met een oranje backlight (oranje is dan weer wat zeldzamer). SteelSeries zal met de bouwkwaliteit en software echt wat moeten laten zien om dat geen 13 in een dozijn mech bordje te laten worden. Wil niet zeggen dat ze dat niet kunnen natuurlijk, ze hebben vaak genoeg mooie dingen laten zien.

maar uh... 'custom feel' *grinnik*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, ik denk dat de markt vraagt om goedkope mechanische game toetsenborden met verlichting. Dus de Cherry schakelaars ingeruild voor Kaihl met verlichting.
Verwijderbare USB snoertjes krijg ik ook niet bepaald een warm gevoel bij.
De key polling rate wordt niet genoemd, had ik wel verwacht bij een gaming keyboard.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2015 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Laatst online: 21-10 15:56
Ik vind 'm lelijk.Het is geen mooie kleur oranje. Het is teveel richting bruin. Ook het lettertype is lelijk. Ik vind het er te druk uit zien.
Honderd euro voor zo'n simpel toetsenbordje is echt te veel. Dan zijn die Corsair bordjes interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 15:01

nimmer

hai :O

Weet iemand toevallig een goed Mechanisch Bluetooth TKL toetsenbordje?

[ Voor 0% gewijzigd door nimmer op 27-02-2015 13:16 . Reden: sp ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10 13:16
nimmer schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:16:
Mechanisch en bluetooth, dat is als water en vuur, of doe je het alleen voor de toets response?

Volgens mij zijn die er ook helemaal niet, omdat dan alle snelheid van het mechanisch gedeelte verloren gaat door de draadloze verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcom00

Remcom00

hij is gek

nimmer schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:16:
Rapoo KX _/-\o_.
Is geen TKL maar een 60% bordje.
Geen idee of er een TKL bordje met bluetooth is, zijn niet zo heel veel meganische draadloze toetsenborden te krijgen, al helemaal niet uit Nederland.
Heerlijk bordje, heb die van mij alleen per ongeluk gesloopt :+.
Eerste 2 weken was het wel even wennen aan de layout maar typt nu echt geweldig.
Heb er wel o-rings bij gedaan maar het verschil is niet enorm.

hoidoei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 15:01

nimmer

hai :O

Scrtz schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:21:
[...]

Mechanisch en bluetooth, dat is als water en vuur, of doe je het alleen voor de toets response?

Volgens mij zijn die er ook helemaal niet, omdat dan alle snelheid van het mechanisch gedeelte verloren gaat door de draadloze verbinding.
De snelheid van een mechanisch toetsenbord? Zijn die sneller dan rubberdomes dan?

Ik houd van mechanische toetsenborden omdat ze nou eenmaal zo fantastisch typen! :)
Remcom00 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:23:
[...]

Rapoo KX _/-\o_.
Is geen TKL maar een 60% bordje.
Geen idee of er een TKL bordje met bluetooth is, zijn niet zo heel veel meganische draadloze toetsenborden te krijgen, al helemaal niet uit Nederland.
Heerlijk bordje, heb die van mij alleen per ongeluk gesloopt :+.
Eerste 2 weken was het wel even wennen aan de layout maar typt nu echt geweldig.
Heb er wel o-rings bij gedaan maar het verschil is niet enorm.
Dit lijkt helaas een 5ghz wireless tb te zijn, wil het gebruiken bij mijn tablet dus moet echt bluetooth zijn (geen zin om te kloten met USB OTG).

[ Voor 24% gewijzigd door nimmer op 27-02-2015 13:34 ]

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.