Een klein half uurtje geleden (voordat ik met het typen van deze beknopte review begon) is mijn WASD CODE met Green keys binnengekomen. Na een kort typsessie kan ik de ervaring samenvatten in de volgende conclusie:
"Wat een absolute teleurstelling

"
Na uren en uren besteed te hebben aan het lezen van reviews en deze draad, had ik het idee dat ik met de CODE Green een monsterachtig toetsenbord zou aanschaffen, dat bovenmenselijke krachten zou vereisen om goed bruikbaar te zijn... dat ik echt al mijn typskills van de laatste 20 jaar zou moeten aanwenden, en dat ik weken aan krachttraining zou moeten gaan doen met knijpballen van hard rubber en beton om er letters uit te krijgen.
Dat is helemaal niet waar! Leugens!
Alle gekheid even op een stokje (of toets, zo je wil)
De reviewers die hebben lopen klagen over het feit dat de MX Green switches te zwaar zijn om lang op te typen, zijn óf zeer miezerige mannetjes met hele kleine handjes, of men heeft tegenwoordig reviewers van 5 jaar oud in dienst. Ze lopen iedereen bang te maken met kreten als "Make sure you test the MX Green switches first, they're not for everyone", "My fingers didn't appreciate the extra workout", en "These switches are exceptionally heavy, so beware."
Bullshit

Mietjes
Ik heb het toetsenbord hier neergezet, en ik zit er nu deze post op te typen. Mijn typsnelheid is niet lager dan normaal, en ik heb niet het idee dat het toetsenbord extreem zwaar typt. Het is zwaarder dan de Ultrax, maar het is vergelijkbaar met de Cherry RS6000 rubber dome die op mijn werk ligt. Misschien is de CODE een tikkeltje zwaarder als ik de keys bottom, maar als ik dat niet doe, dan is dit MX Green toetsenbord zelfs lichter dan de RS6000 om op te typen. De RS6000 MOET immers gebottomed worden. Ik denk dat het me, met mijn standaard typaanslag, nu al voor 50% lukt om de toetsen -niet- tot de bodem in te slaan, maar zelfs als ik dat zou willen, dan kost het me totaal geen moeite.
De enige toetsen waar ik een klein beetje moeite mee zijn de toetsen onderde linker ringvinger, en de Shift onder mijn rechter pink (deze lijkt op gevoel een fractie zwaarder te gaan dan de Shift onder mijn linker pink, zeker als de toets aan de rand wordt ingedrukt). Dat had ik echter kunnen verwachten: ik speel namelijk al een redelijk lange tijd jazz/blues-orgel (een digitale, hedendaagse Hammond), en ook daar zijn mijn linker ringvinger en pink de mindere in snelheid en kracht. Op mijn werk op de Cherry RS6000 geldt dat overigens ook.
Mijn meest voorkomende typfout is dus (nog steeds) een missende letter w, s of x, of een kleine letter waar een hoofdletter had moeten staan. Ik denk dat dit echter nooit zal veranderen, onafhankelijk van het toetsenbord. Zelfs op de UltraX, die toch wel lichter typt dan dit toetsenbord, had ik dat probleem regelmatig.
Tja, kort gezegd: de WASD CODE maakt zijn verwachtingen waar. Het toetsenbord ziet er prima uit, voelt aan als een tank, en levert het mechanische gevoel dat ik van vroeger gewend ben van de IBM M (of in ieder geval, iets in die richting).
Als je van een ontzettend licht typend toetsenbord af komt en een zeer lichte aanslag hebt (of een vrouw bent), dan kan dit toetsenbord mogelijk een probleem vormen, maar ik denk dat de meeste mannen met een normaal postuur en normale kracht in hun vingers geen problemen zouden mogen ondervinden met de Cherry MX Green switches; zeker niet na een paar dagen wennen.
Wat spellen betreft verwacht ik overigens geen problemen. Ik speel alleen maar RPG's en oudere city-builders, dus ik gebruik het toetsenbord om schermen zoals Inventory en Map op te roepen, niet om commando's te geven. Het enige spel dat *misschien* een probleem gaat worden, is Jade Empire; dat is een spel compleet met het toetsenbord wordt gespeeld (of met een console-keypad), en waar de muis alleen gebruikt wordt om de richting te bepalen. Het komt nog het best overeen met een "RPG-shooter", met snel opvolgende combinaties en toetsaanslagen. Het zou kunnen zijn dat ik in dat spel wel zal moeten wennen, maar dat zal ook wel goed komen.
Een mooi punt van dit toetsenbord is dat het geen felle leds gebruikt voor de LOCK-toetsen; NUM, CAPS en SCROLL LOCK zijn "pinpricks"; Ledjes die eruit zien als een speldeprik in de behuizing. Dat is wat mij betreft prima. Andere goede punten zijn de kabel en het logo van WASD: de cable-routing; de kabel kan aan de onderkant op verschillende punten uit de achterkan van het toetsenbord worden geleid; en het logo... dat is er niet

Ik zie in elk geval geen zichtbaar logo op een van de zichtbare delen van het toetsenbord. Zó onopvallend hoefde het nou ook weer niet (de WASD Custom heeft een zwart-op-zwart logo), maar wat mij betreft is het prima.
Het lawaai van het toetsenbord laat ik even in het midden; het is luidruchtiger dan de Logitech UltraX, maar niet overdréven luidruchtig. Dat kan komen doordat ik de meeste toetsen niet lijk te bottomen (voor mijn gevoel dan), en degene waar dat wel bij gebeurt worden gedempt door de O-ring.
Een klein (miniatuur) minpuntje van de WASD CODE is dat de toetsen CTRL, ALT, en MENU helderder zijn dan alle andere toetsen. Ik verwacht echter dat dit komt doordat deze toetsen meerdere letters (of een graphic) bevatten, terwijl alle andere toetsen slechts één letter bevatten.
===
Ik ga hier wel een tevreden gebruiker zijn denk ik, als er niets raars mis gaat met dit toetsenbord

Laat je in elk geval niet afschrikken door de berichten van de "onhandelbare zwaarte" van de Cherry Green MX-toetsen. Ik vind het nu al zonde dat er zo weinig Green toetsenborden in omloop zijn. Wat ik wel zeker weet is dat Blue switches voor mij gegarandeerd te licht waren geweest, en dat ik die met gemak 100% van de tijd tegen de bodemplaat zou hebben geramd.... en dan moet je in overweging nemen dat ik niet zeer groot ben (1.80m), en kleinere handen en voeten heb dan de meeste mannen van mijn lengte (schoenmaat 41/42, afhankelijk van het merk, daar waar collega's en vrienden van rond mijn lengte makkelijk op 43-44 zitten met bijbehorende grotere handen).
Ik denk er nu al over om ergens over een maand of 2-3 (als ik dan geen problemen tegen ben gekomen) een 2de WASD CODE als reserve te halen. En een voor op mijn werk. En een voor in mijn binnenzak voor gebruik op computers van anderen. En eentje voor onder mijn kussen om te aaien, want ik heb plotseling weer het idee dat ik met een *echte computer* werk, en ik heb nu zeker 257,3% (ongeveer) meer plezier in mijn leven.
Het zou echter kunnen zijn dat ik wat minder moet overdrijven.
[
Voor 3% gewijzigd door
Katsunami op 18-02-2015 17:28
]