Hallo Tweakers en hiero specifiek de mechanische tobo fanbase. Niet dat ik daar wat op tegen heb, want ik ben zeer onder de indruk over de uitgebreide uitleg van het hele fenomeen mechanische tobos. Ik kan bij mezelf wel te raden gaan dat we mij bij thuis menig mechanisch tobo hebben weggedaan omdat het 'te oud' was. Nu ik dit weet... ah well.
Ik bezit een Logitech G700 muis en eerlijk gezegd, daar heb ik nog geen moment spijt van gehad, zowel ergonomie als functionaliteit zijn best wel ok op dat ding. Tuurlijk, als je eenmaal aan uitgebreide computerhardware begint, wil je meer. Voor toetsinput heb ik getracht een G13 gameboard te gebruiken, maar dit viel hopeloos tegen, heb mijn oog laten vallen op een SidewinderX6 (vanwege de numpad) maar die zijn schijnbaar niet meer te krijgen. Na het gedeeltelijk lezen van deze topic weet ik niet of ik dat nog wil; ik zit nu wel degelijk te neigen naar een mechanisch tobo.
Na 5 paginas in de topic gelezen te hebben heb ik het probleem dat ik door de spreekwoordelijke toetsen het tobo niet meer zie. Om daar de andere 45 paginas bij te lezen is naar mijn idee ietswat overdreven

Zo veel keus, vier gangbare switches en veel onbekendere, meerdere merken, dan de wel en niet makkelijk te verkrijgen etc. Laat ik maar eens direct de voorkeuren posten, kijken of jullie me suggesties kunnen geven cq het met me eens zijn.
In een tobo zoek ik functionaliteit voor:
- MMO gaming. MMOs zijn toch wel mijn voornaamste bezigheid de laatste paar jaar, speel ik een andere type game is het minder 'competetief' dan mijn PvE ervaring in WoW. Zeker als main rogue valt mijn linkerhand nog wel is van mijn arm af na 300x Q te hebben gerost in een gevecht. En dat met een, volgens mij, tweederangs rubber dome tobo. Go figure.
- Typen. Als researcher i.o. is schrijven een groot gedeelte van mijn bezigheid tijdens projecten. Ook ben ik een aardige forumlurker met zo nu en dan lange en uitgebreide posts. Tevens (oud) FAQ writer, iets wat ik in de toekomst misschien weer eens op kan pakken.
- Comfort: ergonomisch is drastisch, maar ik heb een lichaamswijde motorische afwijking en zeker langere sessies (zie eerste punt) trekken mijn handen toch wat minder. Switches helpen hier sowieso al bij, dus dat is iig goed. Mogelijk een tobo dat iets schuin staat of versteld kan worden, omdat ik niet altijd overal bij kan vanuit WASD.
- Budget-ish: tot 100 euro is toch eigenlijk wel mijn limiet en ik weet dat dit een probleem kan zijn met een mechanisch tobo.
- Macroknoppen (optioneel): zeker voor MMOs niet vervelend om wat extra knoppen te hebben, maar hoeft niet echt.
- #KRO (optioneel): n hoeft niet, 6KRO zou wel handig zijn, tov 2KRO iig.
Ikzelf zat te denken om 'simpel' maar gewoon voor
MX browns te gaan: te specifiek voor gaming en daarmee specifiek MMOs geeft mogelijk een probleem met typen, iets wat ik tevens in het spel ook veel doe. Ik socialize meer in WoW de laatste paar weken dan dat ik echt heftig speel... in verhouding. Al deze keuzes overwegend is mijn oog zelf gevallen op de Razer Black Widow Stealth of de Qpad MK-50 INT MX brown.
Nu vraag ik me af, zijn er mensen met soortgelijk computergebruik die dezelfde/andere keuze hebben gemaakt en hoe bevalt het, mensen zonder ervaring met deze gebruiken die me dit inderdaad kunnen aanraden of kan ik beter voor iets anders gaan etc. De Black Window Stealth en MK-50 zijn ieder ook in totaal 100 euro dus zomaar uitgeven terwijl ik veel verschillende meningen en opvattingen lees is toch wel tricky.
Dank alvast