Nou, gister met Bulls 2 playthroughs gedaan, en daarna nog even samen gaan farmen (beiden rond de 60% MF). Had de avond ervoor al zelf de beta doorgelopen met een Barbarian. Met Bulls heb ik eerst een WD gespeeld (en hij een DH). Voor onze tweede playthrough heb ik de Wizard geprobeerd, en hij de WD. Erg leuk co-op, even tevreden als met m'n Barb solo playthrough. Heb redelijk wat gezien nu, dus ik dacht schrijf eens een review van Patch 13 (en deels een preview van retail, met emphasis op "view"). Ik heb geen quest/lore spoilers in m'n stuk, maar praat verder wel over alle andere systemen (abilities, systems, etc.)
De
Gameplay. De game speelt ronduit heerlijk. Sterke mechanics (erg reponsive), lekker veel randomness, en er zijn genoeg overeenkomsten met Diablo II (Health shrine geluidje ^_^). Het was leuk om te zien dat er ook mini-events, mini-bosses, en dungeons in je map kunnen zitten, maar het valt nog te zien of het waarde heeft om je map dus 100% te clearen. Het nieuwe loot-systeem is ook weer een enorme verbetering, je hoeft niet meer als een dol konijn bovenop de loot te duiken en te spam-klikken zodra je het ziet. Als je het ziet, is het alleen voor jou zichtbaar. Round-robin dus eigenlijk. Verder werkt het quest systeem even soepel als we gewend zijn. Kortom mogen we top Blizzard kwaliteit verwachten wat de gameplay/mechanics betreft.
Allereerst even de
Witch Doctor. Ik zie dat velen hem niet geweldig vinden, mede door skillset, cooldowns, damage en de nerfbat. Mij valt op dat er verschillende meningen zijn over de WD. Sommigen gebruiken de Spider Jars veel, anderen de Frogs. Naar mijn mening is de WD ook aan verbetering toe. Ik speelde dan weer voornamelijk maar met één skill: Grasp of the Dead (en Poison Dart). Die skill is naar mijn mening OP en maakt de andere skills 100% nutteloos. Zodra je 3 mobs hebt of meer, cast je Grasp of the Dead en je schiet ze in 1 keer dood (het was 2 player co-op dus normaal 2-3 keer schieten). Het is een AoE DoT, met AoE snare, 8 sec CD. De andere skills (buiten Poison Dart) zijn veel en veel te zwak. Ik denk dat veel van de problemen van de WD, in combinatie met het vorige punt, uit de cast time komen. Het duurt te lang voordat je damage doet met sommige skills. Daarbij vind ik dat je eigenlijk je "auto attack" skill moet kunnen interrupten met een andere skill. Kortom: De WD heeft werk nodig, er is flink ruimte voor verbetering vind ik. Ik moet wel zeggen dat ik er naar uit kijk om (na verbeteringen) met de WD te spelen. Zijn skills zijn gewoon vet, en de voice acting, looks, voodoo doll + medicijnman masker, en poison darts maken een super class!
De
Barbarian . 1 woord: FENOMENAAL. De Barbarian voelt geweldig aan, en lijkt klaar voor release. Zijn skillset is erg goed. Hij heeft een gapcloser/jump waar je shortcuts mee kunt maken, en voor de rest een prima mix aan defensieve en offensieve skills, en dus krijg ik het gevoel alsof de Barb zeer weinig werk nodig heeft. Hij ziet er verder goed uit, en hakt lekker weg op de Minions of Hell zoals we dat ook verwachten van de brute spierbundel, met veel blood & guts, en ook enig lawaai.
De
Wizard. De Wizard voelt net als de Barbarian klaar voor release. Zijn skills hebben soms enige discussie gehad, omdat hij een aantal skills heeft die we kennen van WoW of andere games (Frost Nova bijvoorbeeld). Verder heeft hij ook unieke skills, zoals de frost-beam die net als een lazer blijft "schieten" zolang je Arcane Power het volhoudt. Ziet er erg cool uit. De Wizard speelt verder prima naar mijn mening.
Dan komt de
Blacksmith. Het
crafting systeem is over het algemeen prima en ik kijk ernaar uit ze te levelen, mooie patterns te gaan vinden en flink te gaan traden. Echter, een groot minpunt wat ik in de beta tegenkwam, is dat je een veel te grote hoeveelheid sterker wordt zodra je de Artisan beschikbaar krijgt. Je hebt makkelijk 15-20 magic items voordat je de Blacksmith krijgt, en door die met Salvage te breken heb je meer dan genoeg materials om meteen een vrijwel gehele nieuwe "set" armor te craften. De jump is veel en veel te hoog, je DPS wordt meer dan verdubbeld en je krijgt daarnaast natuurlijk ook een hoop andere stats er bovenop. Bulls was het er volledig mee eens, maar kwam wel met een opmerking wat wel eens zou kunnen kloppen, namelijk dat het misschien voor de beta beschikbaar is gemaakt en/of dat het zich snel recht trekt in de komende levels/acts. Hopelijk wel, want dit probleem maakt de Normal difficulty dan wèl te makkelijk naar mijn mening, wat ik hiervoor totaal geen probleem vond overigens (ik heb niet de indruk dat het, voor Normal - Act 1, te makkelijk is). Een andere manier om dit crafting probleem te zien, is hoe het een enorm verschil is met Diablo II, waar je voornamelijk doet scalen met wat je vind (dus altijd items een stukje lager dan de mobs). In Diablo III kun je dus je Artisan op/rond je eigen level houden, waardoor je telkens items kunt craften voor je exacte level. Ik heb dus het gevoel dat precies met dat verschil geen rekening is gehouden waardoor we dus door het craften telkens "te sterk" zijn voor de content, omdat we normaal de drops zouden moeten gebruiken. We weten natuurlijk nog vrijwel niks over het verschil in de difficulties, of misschien word dit inderdaad snel rechtgetrokken naarmate je door Normal heen hakt, maar wat de beta betreft vind ik het een enorm probleem en krijg dus het gevoel alsof dit een blijvend probleem is.
Itemization. Over itemization heb ik wel iets te vertellen. Het is al besproken dus dit is meer mijn "view" op de onderwerpen. Het voornaamste is natuurlijk het scalen van damage (skills) gebaseerd op je wapens, voor alle classes. Als nadeel ga je dus, zelfs als Witch Doctor, met een dikke vette bijl rondlopen als dit meer DPS oplevert dan bijvoorbeeld een 1H Dagger met een Voodoo Doll (WD item). Die laatste combinatie hoort bij de Witch Doctor en ik mis de voordelen, die zijn er namelijk gewoon ronduit niet. Ik liep het meeste van de tijd met een 2handed axe rond, omdat die veel meer overall DPS gaf dan andere combinaties tot mijn beschikking. Op deze manier kun je natuurlijk beter min-maxen en het meeste uit je loot/character halen, maar voor de mensen die niet in de beta zitten: geloof me, dit wil je niet. Het design van de Witch Doctor en z'n mojo is erg goed, vooral als je zo'n grote Mask op hebt krijg je echt een leuk beeld van de class (en hij loopt ook zo lekker "spastisch" zoals Bulls zei

). Maar er bestaan nu geen voordelen om de class-specific items te gebruiken, en dat vind ik erg jammer. Misschien komt dat later zoals in D2. Verder zijn de on-hit effects (fear, chill, slow, confuse, etc!), die in beta patch 13 bij de itemization affixes gegooid zijn, super! Ik kan me voorstellen dat je een mooi setje kunt bouwen dat handig is voor bepaalde plekjes/bosses. Nog een ander punt is dat ik kwa Voodoo Dolls (WD item) en de Orbs (Wizard Item) wel 10 keer exact dezelfde vond. Allemaal +1-3 damage en de tweede stat was bijna altijd hetzelfde (Iets met crit overigens

). Ik hoop verder dat we wel een farm nodig hebben om onze gear te verbeteren voordat we naar de volgende difficulty kunnen. Hier had ik het kort met Bulls over en ik hoop dat dit dus zoals in D2 terug te vinden is. Voor de rest is het itemization systeem net als in Diablo II weer geweldig, lekker random en onvoorspelbaar, en ik kan niet wachten om weer te gaan farmen als een beest met een muziekje en/of vrienden.
Skills en runes . Nou, wat een onderwerp. Ik hou het kort want jullie weten dat het systeem op dit moment de nodige wensen achterlaat. Daar ben ik het dan ook volledig mee eens. Het is niet overzichtelijk, voelt gedicteerd zoals iemand dat mooi zei, en haalt nogmaals een systeem met dieptegang uit de game. Je hebt dan wel dezelfde customization, en dit is langzaam wel tot me doorgedrongen. Daarbij vind ik het prima de mogelijkheid te hebben om on-the-fly (met kleine cooldown) je skills en runes te kunnen veranderen voor een encounter. Ik verwacht en hoop verder dat ze op z'n minst de interface gaan aanpassen, dan zou ik prima ermee kunnen leven. Mocht het door al de negatieve feedback uiteindelijk toch geschrapt worden.... dan patchen ze de boel maar. Hup, retail copies bouwen en shippen die handel!
Verder wil ik even de
Quests (en
Lore) aanraken. In veel games wordt bij elke (stap in een) quest een hele lap tekst in je gezicht gegooid. Persoonlijk kreeg ik daar altijd de schijt van. Ik heb nooit eigenlijk de motivatie gehad om over de Lore van een game te leren, omdat ik nogal graag vooraan maak, maar toch voelde het steeds zo kut om telkens escape/x/next/skip te spammen om erdoorheen te komen! Het is simpelweg top hoe dat nu met Diablo III weer net als in Diablo II is. Een stuk of 3 zinnen (voice acted) en je bent weer op weg. Al gehoord? Ram 3 keer op spatie. Geef je wat om de lore van de game? Nou dan komt er netjes een popup op je scherm als je een lore-trigger tegenkomt, en dan wordt het opgelezen door bekende personages. Je kunt het altijd terugvinden in een mooie index (of nou index, meer een lijst eigenlijk), en in de beta zijn er toch wel aardig wat al. Enorm pluspunt in mijn ogen.
Performance. Ik heb gespeeld met de volgende hardware:
i7 930 @ 3.6 GHz, HD4890 (1 enkele, mijn 2e heeft het begeven tijdje terug), 6GB DDR3 1600 MHz RAM, en een generic HDD, op 1680x1050.
Alles op hoog behalve shadows (medium), inclusief AA. Liep prima, constant 50+ FPS in solo play. Toen ik met co-op begon, had ik wat eigenaardige fps-drops en rare performance issues, en moest ik even kijken wat de oorzaak daarvan was. Na een tijdje kwam ik erachter het aan fullscreen-windowed mode lag, en na het aanpassen terug naar Fullscreen mode liep het prima. Even verder uitzoeken nog. Ook met 3-player co-op toen Dakreal even kwam spelen, geen probleem met dezelfde video/performance settings. Nog steeds rond de 50 FPS, en tijdens hevige combat met veel visual effects nog steeds minimaal 40-50. Dus, performance is prima zover ik kan zien. Ik ga wel voor release een nieuwe grafische plank aanschaffen *kweilt op de HD7xxx serie*, en een nieuwe monitor.
Voor de rest zijn er wat standaard bugs die we van een beta kunnen verwachten, zoals party- en friend invite bugs, jitter met je character als je op escape drukt (pauze) of soms als je dicht bij een muur/arch een skill gebruikt, een tutorial trigger waar je gek van word als je het aan hebt staan, en dat soort kleine dingetjes. Allemaal polish werk, komt goed!
Over het algemeen ben ik uiterst tevreden met wat ik heb gezien in de beta, en ik verwacht een absolute top-game van Blizzard, met leuke nieuwe (random) content en veel verbeteringen t.o.v. Diablo II. Ik heb veel meer positieve ervaringen opgedaan dan negatieve in de beta, dus laat het duidelijk zijn dat ik hier voornamelijk schreef over de dingen waar ik ruimte voor verbetering zie

.
Het is een flinke lap tekst geworden uiteindelijk, ik hoop dat een aantal van jullie er iets aan hebben, dan is het voor mij prima!