Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
JAN-B schreef op donderdag 05 april 2012 @ 17:38:
[...]

@Jeroen: enige jaren geleden had mijn zwager - die uiteraard anti zonnepanelen is ( ik schaf ze aan zodra ik ze in 3 jaar terugverdiend heb :( ) op een verjaardag een heel verhaal over de cosinus phi factor (ik had er nog nooit van gehoord) ; het kwam er op neer dat zonnepanelen en de cosinus phi factor niet samen gingen :? en dat er dan problemen in het stroomnet zouden komen, of zoiets......
nu heb ik geen elektro achtergrond, dus het is een beetje te moeilijke kost voor mij, maar wat hebben die 2 met elkaar gemeen?? PV en cos. phi dus ?
PV levert natuurlijk gewoon gelijkspanning. Het is aan de inverter om daar een mooie wisselspanning van te maken.
Voor power quality heeft de netbeheerder bijvoorbeeld condensatorbanken staan, om alles mooi in fase te houden. Geen idee of een inverter zich daarbij anders gedraagt dan een "ouderwetse" generator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op donderdag 05 april 2012 @ 17:38:
[...]

@Jeroen: enige jaren geleden had mijn zwager - die uiteraard anti zonnepanelen is ( ik schaf ze aan zodra ik ze in 3 jaar terugverdiend heb :( ) op een verjaardag een heel verhaal over de cosinus phi factor (ik had er nog nooit van gehoord) ; het kwam er op neer dat zonnepanelen en de cosinus phi factor niet samen gingen :? en dat er dan problemen in het stroomnet zouden komen, of zoiets......
nu heb ik geen elektro achtergrond, dus het is een beetje te moeilijke kost voor mij, maar wat hebben die 2 met elkaar gemeen?? PV en cos. phi dus ?
eu nou eigenlijk niets en eigenlijk alles ... een pv , zonnepanelen instalatie die aan het net terug levert ,kun je niet zomaar aan je 220volt stopcontact plakken , dat moet je zien als een soort kostsluiting maken ..

wel zijn er netiverters die je geleverde stroom van je zonnepaneel exact afstemmen op dat van je stopcontact (lichtnet) met een iets hogere spanning zodat stroom wel terug vloeien kan.

cosinus phi heeft te maken met de rimpel (herz) op het lichtnet meestal 50-60hz die veroozaakt word door het toerental van de generator in de energiecentrale 50 omwentelingen per sec , omdat het de verschuiving is van de machnetische velden in deze generator/dynamo en zo stroom opwekt .

deze moeten van je pv systeem exact het zelfde zijn als van de centrale , en dat doet dus een netinverter , en natuurlijk van je gelijkspanning 20-70 volt wisselspanning 220-240 volt maken.

een zuivere sinus ziet er uit als een golf en een bloksinus als een trap , het is ook lastig om een golf sinus te maken met electronica , maar word wel gedaan in de duurdere omvormers maar dat maakt het nog geen netinverter.
er is meer te vertellen , maar dan word het weer erg technisch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:10

BoGu5

hmmmz

Interessant topic! Menig pagina gelezen, maar ik ben niet tegengekomen hoe iedereen zijn verbruik bijhoudt. Meet men per moment of schrijft men per X tijd zijn stand op en stopt dit in een excelsheet? Ik ben wel heel benieuwd naar de (overzichtelijkheid van de) excelsheets namelijk.

Ikzelf heb enige tijd EcoHome geprobeerd, maar ik vind het best een onoverzichtelijk programma. Het kan erg veel, maar het staat niet allemaal op de meest logische plekken.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 16:08
Ik heb een app gevonden voor op me htc. Daarin voer ik elke avond de meterstanden in. Krijg je toch een overzicht. En verder werk ik het uit in Excel.

Probeer ook nog steeds dmv een arduino het te automatiseren. Maar wil nog niet lukken.:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
ProudElm schreef op donderdag 05 april 2012 @ 19:54:
Ik heb een app gevonden voor op me htc. Daarin voer ik elke avond de meterstanden in. Krijg je toch een overzicht. En verder werk ik het uit in Excel.

Probeer ook nog steeds dmv een arduino het te automatiseren. Maar wil nog niet lukken.:(
welke android app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 18:02:
[...]
..... knip .....
cosinus phi heeft te maken met de rimpel (herz) op het lichtnet meestal 50-60hz die veroozaakt word door het toerental van de generator in de energiecentrale 50 omwentelingen per sec ,
.... knip......
Aardig verhaal, ook al rammelt het hier en daar een beetje. Niet zo erg vind ik, maar je legt er niet mee uit wat dan wel die cos phi precies is, alleen waar het mee te maken heeft. En daar ging het toch om?

Volslagen lariekoek trouwens wat die zwager daarover beweert. De vraag die bij mij opkomt is of hij zelf wel volledig weet wat het begrip cos phi inhoudt. Of liever de term arbeidsfactor of het tegenwoordig heel vaak gebruikte engelstalige woord powerfactor, dit omdat cos phi eigenlijk alleen van toepassing is op zowel sinusvormige stromen als spannigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 16:08
Energie verbruik van ITSimple.

Werkt ideaal vind ik. Zelf metsers aanmaken en invullen.Werkt voor mij zelfs met de stadverwarming. Export via email in csv files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:42:
[...]

Aardig verhaal, ook al rammelt het hier en daar een beetje. Niet zo erg vind ik, maar je legt er niet mee uit wat dan wel die cos phi precies is, alleen waar het mee te maken heeft. En daar ging het toch om?

Volslagen lariekoek trouwens wat die zwager daarover beweert. De vraag die bij mij opkomt is of hij zelf wel volledig weet wat het begrip cos phi inhoudt. Of liever de term arbeidsfactor of het tegenwoordig heel vaak gebruikte engelstalige woord powerfactor, dit omdat cos phi eigenlijk alleen van toepassing is op zowel sinusvormige stromen als spannigen.
ik wilde uit de vaktermen blijven omdat hij aangaf niets te weten van electriciteit ....

maar op vezoek dus .. Wikipedia: Cos φ-compensatie

tis gewoon lastig uitleggen in gewoon ned .... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:57
Mag hopen dat die zwager geen led lampen heeft dan, want dat is meestal nog vele malen erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@ouweoverclocke,
Prima zo. Je kunt tegenover een leek inderdaad ook niet te technisch zijn, ben ik met je eens. En dan beantwoordt dat artikel van Wikipedia daar heel aardig aan. Niettemin, wees aan de andere kant als je je zelf op dat gladde ijs waagt ook niet te bang voor correct technisch taalgebruik. Anders loop je gevaar dat men er nog veel minder van snapt. Dat is althans mijn ervaring als ik een technisch betoog houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op donderdag 05 april 2012 @ 23:04:
@ouweoverclocke,
Prima zo. Je kunt tegenover een leek inderdaad ook niet te technisch zijn, ben ik met je eens. En dan beantwoordt dat artikel van Wikipedia daar heel aardig aan. Niettemin, wees aan de andere kant als je je zelf op dat gladde ijs waagt ook niet te bang voor correct technisch taalgebruik. Anders loop je gevaar dat men er nog veel minder van snapt. Dat is althans mijn ervaring als ik een technisch betoog houd.
helemaal mee eens .., maar ik trek meestal wel m,n spikes aan _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Pietje NL schreef op donderdag 05 april 2012 @ 22:53:
Mag hopen dat die zwager geen led lampen heeft dan, want dat is meestal nog vele malen erger.
Bij genoeg PV zou je zeggen dat de stap wisselspanning ooit gewoon wordt overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
ProudElm schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:55:
[...]

Energie verbruik van ITSimple.

Werkt ideaal vind ik. Zelf metsers aanmaken en invullen.Werkt voor mij zelfs met de stadverwarming. Export via email in csv files.
Bedankt, indeed zeer handige app voor Android gebruikers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
BoGu5 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 18:45:
Interessant topic! Menig pagina gelezen, maar ik ben niet tegengekomen hoe iedereen zijn verbruik bijhoudt. Meet men per moment of schrijft men per X tijd zijn stand op en stopt dit in een excelsheet? Ik ben wel heel benieuwd naar de (overzichtelijkheid van de) excelsheets namelijk.

Ikzelf heb enige tijd EcoHome geprobeerd, maar ik vind het best een onoverzichtelijk programma. Het kan erg veel, maar het staat niet allemaal op de meest logische plekken.
daar zijn gewoon meerderen mogelijkheden voor.
te vinden in andere topic's.
b.v. plugwise / kWh meters / etc..
het is een beetje hoever je wil gaan.
maar een vol automatische logging in je meterkast kan ook.
b.v. http://www.eprotech.nl/shop/kWh-meters-c-16.html.
dat is ook nog tekoppelen aan een arduino met webpagina.
maar een toon van eneco zou ook kunnen
in de toekomst krijgen we ook nog slimme/domme meters.
die hebben (in sommige gevallen) een port die je kunt aflezen.

voor gas gebruik ik www.mindergas.nl

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 18:02:
[...]

eu nou eigenlijk niets en eigenlijk alles ... een pv , zonnepanelen instalatie die aan het net terug levert ,kun je niet zomaar aan je 220volt stopcontact plakken , dat moet je zien als een soort kostsluiting maken ..

wel zijn er netiverters die je geleverde stroom van je zonnepaneel exact afstemmen op dat van je stopcontact (lichtnet) met een iets hogere spanning zodat stroom wel terug vloeien kan.

cosinus phi heeft te maken met de rimpel (herz) op het lichtnet meestal 50-60hz die veroozaakt word door het toerental van de generator in de energiecentrale 50 omwentelingen per sec , omdat het de verschuiving is van de machnetische velden in deze generator/dynamo en zo stroom opwekt .

deze moeten van je pv systeem exact het zelfde zijn als van de centrale , en dat doet dus een netinverter , en natuurlijk van je gelijkspanning 20-70 volt wisselspanning 220-240 volt maken.

een zuivere sinus ziet er uit als een golf en een bloksinus als een trap , het is ook lastig om een golf sinus te maken met electronica , maar word wel gedaan in de duurdere omvormers maar dat maakt het nog geen netinverter.
er is meer te vertellen , maar dan word het weer erg technisch....
ehh ouweoverclocker.
de panelen in serie zetten tot dat je een acceptable voltage hebt. geen probleem toch.
bij mij haal ik een voltage van 320V met max 5,3A.
mijn omvormer maakt daar netjes 230 van voor invoering op het net.

(maar je hebt wel gelijk dat er een sinus probleem kan ontstaan, maar ik denk wel dat je dan best veel omvormers voor nodig hebt om het probleem te hoog laten oplopen.
de grens ik heb geen idee, er zijn hier op het forum mensen met 10+ omvormers zonder problemen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
RemcoDelft schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 00:18:
[...]
Bij genoeg PV zou je zeggen dat de stap wisselspanning ooit gewoon wordt overgeslagen.
Denk je? Waarom zouden de kabeltjes van je panelen tot je inverters zo kort zijn, en hebben we de inverter dan niet zo dicht mogelijk in de meterkast hangen. ;)

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 10:18:
[...]

ehh ouweoverclocker.
de panelen in serie zetten tot dat je een acceptable voltage hebt. geen probleem toch.
bij mij haal ik een voltage van 320V met max 5,3A.
mijn omvormer maakt daar netjes 230 van voor invoering op het net.

(maar je hebt wel gelijk dat er een sinus probleem kan ontstaan, maar ik denk wel dat je dan best veel omvormers voor nodig hebt om het probleem te hoog laten oplopen.
de grens ik heb geen idee, er zijn hier op het forum mensen met 10+ omvormers zonder problemen.)
klopt wat je zegt en ik schrijf ook nergens dat dat niet kan , er moet dan wel een omvormer tussen die het geschikt maakt , zoals ik ook ik aangaf in m,n verhaaltje .. en jij dus netjes bevestigde in die van jou.

enige nadeel is wel van alles in serie zetten , dat als 1 panneel in schaduw valt je hele vermogen inzakt gedurende die periode en je rendement omlaag keldert , voordeel is dat je minder verliezen hebt omdat je amperage veel lager is dan met een parralel gekoppeld systeem.
en zo heeft bijna elk nadeel een voordeel :)
al moet ik zeggen dat ik nog geen inverter heb gezien die een ingangs spanning kan hebben van 320volt gelijkspanning.(normaal is 10 - 70 volt)
ik ben erg nieuws/leergierig heb je een linkje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yzf1kr schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 10:36:
[...]

Denk je? Waarom zouden de kabeltjes van je panelen tot je inverters zo kort zijn, en hebben we de inverter dan niet zo dicht mogelijk in de meterkast hangen. ;)
dat heeft meer te maken met weerstand/verliezen/warmte bij grotere vermogens dan 20 amp.
op 1 cm zou kunnen volstaan met 0.75 mm op 10 meter word dat een kabel van 6mm

zodra het 220 volt is hou je nog maar 1 amp over en beperk zo de verliezen als de kabels langer zijn.

(hang me niet op aan exactheid zolang de principes kloppen )

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2012 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 11:27:
[...]

klopt wat je zegt en ik schrijf ook nergens dat dat niet kan , er moet dan wel een omvormer tussen die het geschikt maakt , zoals ik ook ik aangaf in m,n verhaaltje .. en jij dus netjes bevestigde in die van jou.

enige nadeel is wel van alles in serie zetten , dat als 1 panneel in schaduw valt je hele vermogen inzakt gedurende die periode en je rendement omlaag keldert , voordeel is dat je minder verliezen hebt omdat je amperage veel lager is dan met een parralel gekoppeld systeem.
en zo heeft bijna elk nadeel een voordeel :)
al moet ik zeggen dat ik nog geen inverter heb gezien die een ingangs spanning kan hebben van 320volt gelijkspanning.(normaal is 10 - 70 volt)
ik ben erg nieuws/leergierig heb je een linkje ?
de mijne gaat tot de 600V. (iets lager is beter wegens rendement.)
hij heeft 2 mppt die ieder 2000Wp aankunnen. (er kunnen dus 2 strings op)
in totaal kan hij tot 3000W verwerken. (iets meer met minder rendement.)
het is de power-one pvi 3.0.
http://www.power-one.com/...i-30-pvi-36-pvi-42/series

ik dacht uit mijn hoofd dat een kostel pico tot de 900V ging.
dat zou je moeten opzoeken.

er hangt nu een 1710Wp aan panelen aan.
9 x 190Wp (+/- 35V , 5,3A)

de meeste panelen hebben ook nog 3 diodes om er voor te zorgen dat gedeeltelijke schaduw niet de hele string omlaag trekken, maar een heel paneel in de schaduw is wel problematisch (maar ook niet altijd een probleem)

voor meer info moet je in dit deel van het forum zijn.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:23:
[...]

vreselijk , je transport is net zo duur als de levering .... belachelijk toch ! je prijs per eenheid is nu dus opgeboud uit de helft leverings kosten als ik het goed zie ..
als je iets minder gebruikt zou je ook minder moeten betalen . zoals migjes net aangaf dat mogenlijk is ..
Hmm, kan ik daar iets aan veranderen? Transport heb ik niet zoveel verstand van...

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BeQuietAndDrive schreef op maandag 09 april 2012 @ 11:29:
[...]

Hmm, kan ik daar iets aan veranderen? Transport heb ik niet zoveel verstand van...
nee kun je weinig aan doen .. das ook het rotte ervan ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op maandag 09 april 2012 @ 11:29:
[...]

Hoef je ook niet echt verstand van te hebben, wamt het is uiterst simpel.
Als je in een winkel iets koopt is de prijs ook opgebouwd uit een aantal componenten: Grondstoffen, fabricage, tussenhandel, vervoer (transport) en eindverkoper. Maar zelden of nooit zijn in een nota al die bestanddelen zichtbaar.

Voorheen was bij energielebedrijven alles in één hand en was het regionaal bepaald bij welk bedrijf dat was. En deze bedrijven waren altijd in handen van lokale overheden
Echter als gevolg steeds verdergaande van privatisering zijn de energiebedrijven op last van de regering opgesplitst. Gevolg is dat je bij wijze van spreken je stroom kan kopen bij de kruidenier op de hoek, m.a.w. alleen maar een handelaar en die handelaar hoeft er alleen maar een boekhouding voor te hebben, verder niets. Daarnaast kunnen energieopwekbedrijven ook rechtstreeks als handelaar in hun product optreden. Al deze "winkeltjes" en energiecentrales mogen voortaan gewoon verhandeld worden, m.a.w. verkocht worden aan de meest biedende.

De afgesplitste netwerkbedrijven blijven in handen van de oorspronkelijke eigenaren, provincies en gemeenten en mogen terecht niet verkocht worden. Welnu, de handelaren in energie zijn nu verplicht om hun nota's te specificeren in een door hen (concurentie) te bepalen deel en het bedrag dat netwerkbedrijf voor het energietransport aan hen per kWh in rekening stelt. Dus de hele route hoogspannigslijnen, verdeelstations en laagspanningskabels. En uiteraard valt aan dat deel niet te tornen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op maandag 09 april 2012 @ 14:12:
[...]

Als je in een winkel iets koopt is de prijs ook opgebouwd uit een aantal componenten: Grondstoffen, fabricage, tussenhandel, vervoer (transport) en eindverkoper.
mooi verhaal. en het lijkt alsof je het wilt rechtvaardiggen dat 50% van zijn energie kosten uit transport bestaat...belachelijke verhouding is dat gewoon. al was het 25% dan nog ....
tnt hanteert ook verschillende tarieven per volume of gewicht... zou ook voor een energie leverancier of netwerk beheerder niet moelijk zijn in te voeren ..

daar mee zouden ze dus echt helpen aan het beter omspringen met energie en motiveren van de bevolking omzuinig aan te doen.

en niet met van die lullige zogenaamd goed bedoelde adviesjes die de mensen nagenoeg noeg niks oplevert..
als we zo doorgaan betalen we voor de 100kw en 30 kub gas 400 euro , maar ook voor 1kw en 3 kub

ze hebben ze wel een soort regeling , maar die is onhaalbaar .. moet je 0 electra gebruiken en dan krijg je 346 euro terug ..(belasting geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:48
@ouweoverclocker: het capaciteitstarief is ingevoerd nadat bleek dat het administratief te complex was als zowel netbeheerder als leverancier meterstanden moesten gaan gebruiken bij het verrekenen met klanten. tegelijkertijd heeft er een fiscale compensatie voor lage inkomens plaatsgevonden.
Overigens is het niet vreemd om de netbeheerder een vast bedrag voor de beschikbare "bandbreedte" te laten rekenen. dat doen meer sectoren ;).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 20:53:
[...]
mooi verhaal. en het lijkt alsof je het wilt rechtvaardiggen dat 50% van zijn energie kosten uit transport bestaat...belachelijke verhouding is dat gewoon. al was het 25% dan nog ....
Ik herinner me de invoering hiervan... De eerste keer dat "transport" op mijn jaarafrekening stond, was het iets van 3 gulden. Het jaar daarop was het honderd keer zo veel!
Het is ook belachelijk dat transport totaal onafhankelijk is van de locatie, zodat transport vanaf de dichtstbijzijnde centrale net zo veel kost als transport van "milieuvriendelijke" waterkracht in Frankrijk.
BarryH schreef op maandag 09 april 2012 @ 21:16:
Overigens is het niet vreemd om de netbeheerder een vast bedrag voor de beschikbare "bandbreedte" te laten rekenen. dat doen meer sectoren ;).
Toch is het typisch dat bij de "privatisering" de vaste kosten dusdanig hard zijn gestegen dat je nu aanzienlijk meer betaalt, zelfs als je minder bent gaan gebruiken.
Ik kan me voorstellen dat het voor steeds meer mensen met energiezuinige huizen zinnig wordt om de gaskraan gewoon af te laten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 20:53:
[...]
..........
mooi verhaal. en het lijkt alsof je het wilt rechtvaardiggen dat 50% van zijn energie kosten uit transport bestaat...
Natuurlijk niet, waarom zou ik? Ik vermeld alleen maar de feiten en die feiten zijn dat netbeheerder en energiehandelaar sinds kort twee verschillende firma's zijn die niets meer met elkaar te maken hebben. En dat het transportaandeel heel nuchter het bedrag is dat de netbeheerder in rekening stelt bij het energieleveringsbedrijf. Gewoon de nuchtere feiten dus. Nuchtere bedragen dan ook, alleen heel vroeger toen alles nog bij één maatschappij zat zag je die specificatie niet, nu wel. Dat is het enige verschil bij vroeger, maar ook toen zullen de verhoudingen in die orde van grootte zijn geweest.

Vergeet niet dat de leverancier totaal niets meer met het leidingnet te maken heeft, alle kosten aan die kant (beheer en onderhoud) komen dus op dat transportbedrag te drukken. Lijkt mij heel reëel dat het dan per kWh ongeveer op fyty-fyfty uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het niet .... meeste producten zouden in nederland dan onbetaalbaar worden.
leg me eens uit waarom we allemaal ongeveer het zelfde aan transport moeten betalen ,terwijl we niet even zwaar gebruik ervan maken ?

anders benaderd , zodra een product prijs 50% aan transport is , is er toch ergens iets goed mis?

het eerste deel van je verhaal had ik ook geen aanmerking op , dat waren idd gewoon feiten van het onstaan van het huidige systeem en een goeie uitleg daarvan.
daar heb ik delen van mee gemaakt toen ik voor essent werkte 2 jaar ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 00:55:
is het niet .... meeste producten zouden in nederland dan onbetaalbaar worden.
leg me eens uit waarom we allemaal ongeveer het zelfde aan transport moeten betalen ,terwijl we niet even zwaar gebruik ervan maken ?
............
Ik begrijp deze vraag niet helemaal, je betaalt toch ook aan dat netaandeel van je nota per kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eu nee... alleen per dag en aangezien je een vaste aansluiting hebt ...

226,23 Netwerkkosten Enexis B.V.
Periodieke netwerkkosten elektriciteit
134,43 Capaciteit t/m 3 x 25A of t/m 1 x 80A 02-04-2010 t/m 08-02-2011 313 dagen x € 0,4295
Periodieke netwerkkosten gas
91,80 Capaciteit t/m 10 m3/uur, stand. jaarv. tot 4.000 m3 02-04-2010 t/m 17-02-2011 322 dagen x € 0,2851

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Even nagekeken en je hebt gelijk, stom van me, ik ben anders erg secuur in dergelijke dingen. Deze keer dus even niet goed onthouden. Zal wel liggen aan het kopje koffie dat ik nog voor me had staan :) .
Verder hebben mensen wel gelijk dat er misschien wel een rechtvaardiger verdeelsleutel denkbaar is. Maar zit dan een andere groep niet te protesteren? Uiteindelijk zullen de kosten toch wel moeten worden terugverdiend. Is het niet uit de lengte, dan wel uit de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja das ook weer zo ....

maar wie veel wil en gebruikt mag ook zo belast worden toch... anders gaat het erop lijken dat wie veel gebruikt beloond word .. en volgens alle berichten willen we een lager ge/verbruikt stimuleren.

heb je het huidige systeem door , mag je wel zuinig aan doen , als je maar wel het gemiddelde blijft betalen in de lengte of breedte...met ondergens.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2012 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:00:
ja das ook weer zo ....

maar wie veel wil en gebruikt mag ook zo belast worden toch... anders gaat het erop lijken dat wie veel gebruikt beloond word .. en volgens alle berichten willen we een lager ge/verbruikt stimuleren.

heb je het huidige systeem door , mag je wel zuinig aan doen , als je maar wel het gemiddelde blijft betalen in de lengte of breedte...met ondergens.
Leveranciers en overheid hebben hun inkomsten veiliggesteld voor dalende verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Niet om de netbedrijven te verdedigen, dat kunnen ze zelf wel.
Maar zuiver vanuit het netbedrijf bekeken, doorgaans zijn de huisaansluitingen helemaal eender, ongeacht of er veel energie wordt gebruikt of weinig. Iedereen heeft meestal een even dikke kabel naar z'n huis lopen. Hoeveel energie daar werkelijk overheen gaat, is de zorg van de klanten met wel of niet zelfopwekking en de elkaar beconcurerende energieleveranciers. Ik heb toevallig een kwartiertje geleden net weer zo'n mooiprater aan de deur beleefd maar resoluut afgewimpeld.

Maar voor het netbedrijf blijft het voor de instandhouding van de kabels hetzelfde. Niet zo'n heel groot wonder dus dat het netbedrijf-gedeelte van de nota een soort vastrecht is. Vroeger toen alles bij elkaar zat, had je soms min of meer de keuze tussen wat hoger vast recht en goedkope kWh's of precies andersom. Maar dankzij onze weergaloze wijze regering en europeese unie is die genoemde splitsing er gekomen, waardoor sowieso de verhoudingen anders liggen.
Het is aan de energiehandelaren om desondanks wat creatiever hiermee om te gaan. Ik ben het er mee eens dat dit eigenlijk zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Dat klopt, maar wat kost die kabel tot het huis nou?
De kosten zitten hogerop, en als ik minder verbruik, en meer met mij, hebben ze ook minder reden om een grotere transformator of minder hoogspanningslijnen te plaatsen.

De prijs van het vastrecht is mijns inziens gewoon veel te hoog! Zeker voor de kleinverbruiker.
Een compleet rijtje eengezinswoningen zou op één flinke meterkast passen... Dat kost echt niet elk jaar weer meer dan 200 euro per huishouden....
Bovendien worden aansluitkosten nog eens los berekend...

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

iedereen hier heeft nu iegenlijk wel een punt . maar we zitten gewoon nog een tijd vast aan een oud en duur systeem , dat niet efficient is.
zolang er nog geen rendabele opslag cap is om b.v voor mensen die met zonne energie werken zonloze dagen door te komen , zullen we nog veel moeten betalen voor het huidige netwerk..
de ontwikkeling van zonnestroom heeft onze regering al lang zie aankomen door ons omringede landen , en dus ook het daarmee gepaard gaande daling van de verbruiken via het netwerk en de daarbij behorende inkomsten voor deze.
toen al is er dus gekozen voor een regeling als (splitsing), zodat ze verzekerd zijn van een vaste inkomsten post .
met ook nog een bewust erg laag tarief netto van een kw 0.07 euro , dat als we zelf gaan leveren ze niet veel hoeven te geven voor groenestroom opgewekt door een particulier.
na veel lobbieen en druk van buiten de regering, is het nu dan zover dat er een verrekening is met de 22 cent die het ons ook inkoop kost tot een max van 5000kw per jaar , ja je zou maar eens entausiast worden en wat extra,s verdienen ..... dat willen we niet .. en zo zullen ze ons klein houden , en meer laten betalen dan nodig is.of minder/niets geven als we meer produceren als zelf verbruiken.
zouden ze het net zo doen als omringende landen , is met 10 jaar 80% van de woningen bedekt met zonnepanelen er veel minder fosile brandstof nodig ,minder vervuiling, en een hoger besteedbaar inkomen, wat allemaal goed is voor ons persoonlijk en onze economie.
op dit moment al produceren we 182 megawatt met zonne panelen en zal komende jaren steeds verder stijgen.
maar ondanks dit wat negatieve verhaal doe we het geweldig , de terug verdien tijd van een pv systeem word steeds korter en en aanschaf prijs steeds lager nu al zo rond de 7-11 jaar , daarna is alles wat je aan stroom maakt met je zonnepanelen , gratis! en op een gemiddelde woning past een systeem makkelijk die het hele jaarverbruik dekt.mits je niet de hele dag met z,n zessen je haar aan het föhnen bent ..
en gebleken is dat zonnepanelen 30 jaar mee gaan ... dusss 20 jaar besparen .
hiermee haal je een veel beter rendement dan bij welke bank dan ook met spaar rente of gevaarlijke aandelen spelletjes..
maar goed ,
het is nog even wachten op een goed opslag medium , en dan begint het gedonder pas echt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:15:
......
het is nog even wachten op een goed opslag medium , en dan begint het gedonder pas echt!
Zeer goed verhaal. toch blijf ik van mening dat iedereen het net als backup/accu moet blijven gebruiken.
Alleen moeten we dan veel breder kijken als Nederland.
Noorwegen heeft een aantal onwijze (natuurlijke) accu's staan (stuwdammen).
Wanneer ze in New York hun eitje bakken op en elektrisch fornuis om te ontbijten staan hier alle PV's vrolijk vol gas te produceren.
Schotland heeft een goede potentie voor windmolenparken, Wanneer het vies-grauw-winderig weer is kan ik daar mijn toekomstige lucht-warmtepomp op laten draaien.
En zo kunnen we als we maar op elkaar aangesloten blijven (en nog moeten) onszelf van energie voorzien zonder na te hoeven denken over autonome systemen.

Dit word nl economisch ooit misschien aantrekkelijk, energetisch nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@ouweoverclocker,
Inderdaad wel een goed verhaal, maar toch, omdat je wel vaker iets plaatst, twee kleine adviezen:
Probeer de juiste schrijfwijze van eenheden aan te houden, ik hoef je niet uit te leggen waarom.
Dus niet 5000 kw per jaar, maar 5000 kWh en ".. laag tarief netto van een kw 0.07 euro .." moet natuurlijk ook kWh zijn. In dit geval is het wel duidelijk wat je bedoelt, maar in een iets ander verband zou het verwarring kunnen oproepen.

Komt min of meer automatisch terecht op het tweede punt, dat is dat ik je toch echt wil adviseren om je hoofdlettertoets te laten repareren. Op zich is je stukje zonder die hoofdletters best leesbaar, maar met eenheden zijn hoofdletters essentiëel, omdat ze in de techniek in heel veel gevallen een andere betekenis kunnen hebben dan kleine letters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

. ;) gaat goed komen ...

[ Voor 170% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziggy67
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2024
borrelt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
flippo765 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:54:
[...]
Noorwegen heeft een aantal onwijze (natuurlijke) accu's staan (stuwdammen).
En we hebben ook allang een kabeltje die kant op liggen. Alleen wordt die niet gebruikt om te bufferen, die wordt gebruikt om elektriciteit te transporteren in de goedkoopste richting. Met als resultaat dat er vele malen meer hierheen komt dan er teruggaat naar Noorwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loopt aangeschoten van de kroeg hier weer ff naar toe ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 14:23
Sinds 2006 ben ik ook serieus bezig met het besparen van elektriciteit.
Mijn jaarverbruik is van 8000kWh gezakt naar 4200kWh.
Bijna halvering heb ik kunnen bereiken door bewust wording en vervangen van veel oude apparatuur door nieuwe. Bv mijn thuis server van 270 watt naar 16 watt (Mac mini met SSD)
Voor bewustwording heb ik verschillende technieken gebruikt.
Excel sheet, Rfxcom en Plugwise.
Plugwise gebruik nu een kleine 4 jaar. Product is echt waard om naar te kijken.
Ik heb 35 pluggen in gebruik..en hub dus informatie van 35 verschillende apparaten verzameld sinds 2008

Mijn doel is de komende jaar mijn verbruik te laten zaken onder de 3000kWh.
Extra besparing wordt dan geleverd door 6 panelen..(nu nog installeren sinds augustus in huis :'( )

zie voorbeeld van mijn TV (In maart 2011 een nieuwe TV gekocht)

Afbeeldingslocatie: http://tane.nl/shop/img/TV%20vebruik.png

[ Voor 3% gewijzigd door Chak op 13-04-2012 21:49 . Reden: image ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

35 pluggen ??? Dat is een kleine 1000 euro aan plug dingetjes, wat gebruiken die 35 pluggen aan stroom?
En als ik dat verbruik zo zie heb je er een airco uit gegooid of een ouwe vriezer -koelkast ?

Ze zouden de stickers met verbruiks gegevens van apparatuur ook niet aan de achter of onderkant moeten plakken , maar voorop in het zicht!, :9

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2012 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 22:08:
35 pluggen ??? Dat is een kleine 1000 euro aan plug dingetjes, wat gebruiken die 35 pluggen aan stroom?
Ik heb er ook achttien in ons huishouden, vijf voor de zonnestroompanelen en dertien om dit soort mooie artikelen van te schrijven (2011 moet ik nog fileren). Die achttien pluggen verbruiken samen ongeveer 150 kWh per jaar, en die vermeld ik dan ook altijd in de verbruikscijfers. Ik heb alsnog een jaarlijks overschot...
Ze zouden de stickers met verbruiks gegevens van apparatuur ook niet aan de achter of onderkant moeten plakken , maar voorop in het zicht!, :9
Da's best een goede tip!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
Techneut schreef op maandag 09 april 2012 @ 23:11:
[...]

Natuurlijk niet, waarom zou ik? Ik vermeld alleen maar de feiten en die feiten zijn dat netbeheerder en energiehandelaar sinds kort twee verschillende firma's zijn die niets meer met elkaar te maken hebben. En dat het transportaandeel heel nuchter het bedrag is dat de netbeheerder in rekening stelt bij het energieleveringsbedrijf. Gewoon de nuchtere feiten dus. Nuchtere bedragen dan ook, alleen heel vroeger toen alles nog bij één maatschappij zat zag je die specificatie niet, nu wel. Dat is het enige verschil bij vroeger, maar ook toen zullen de verhoudingen in die orde van grootte zijn geweest.

Vergeet niet dat de leverancier totaal niets meer met het leidingnet te maken heeft, alle kosten aan die kant (beheer en onderhoud) komen dus op dat transportbedrag te drukken. Lijkt mij heel reëel dat het dan per kWh ongeveer op fyty-fyfty uitkomt.
Het probleem is dat het instant houden van met name het hoogspanningsnet betaald wordt door huishoudens en bedrijven. Een centrale zet de stroom op het net, en de consument betaald het transport. Volgens wetgeving moeten buitenlandse leveranciers onder gelijke voorwaarden van ons net gebruik kunnen maken als nederlandse leveranciers, ook als het bijvoorbeeld uit duitsland via nederland naar belgie gaat. Doordat NL leveranciers niets betalen (dat doet de eindgebruiker), hoeven zij het ook niet.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
Plugwise modules verbruiken zelf 0,4 watt
Als je slim genoeg gebruik maakt heb je zo 14w terug gewonnen.
Ik heb niks op comfort ingeleverd enkel oude apparatuur vervangen door nieuwe en onnodige apparatuur uitzetten op momenten dat het niet nodig is.
Hoeveel verbruikt:
- accuboormachine Deze kan 22 uur per dag uit
- Elektrische bed bodem.
- verschillende voeding adapters
- Verlichting
- Tv
- Ziggo/UPC ontvanger.

voorbeeld mijn oude philips LCD zat op 220w. Nieuwe samsung 50 watt.

Zie voorbeeld Vaatwasser..in feb 2011 vervangen.

Afbeeldingslocatie: http://tane.nl/shop/img/vaatwasser.png

Nog een droger in juni 2009 vervangen. Verbruik is van 40kWh per maand naar 20kWh per maand
op jaar basis is dat 240kWh bepasring

Afbeeldingslocatie: http://tane.nl/shop/img/Droger.png

[ Voor 14% gewijzigd door Chak op 13-04-2012 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er idd goed uit.
:9
Mijn droger is stuk en er komt geen nieuwe.
Besparing 400 euro aan schaf, en 20-35 kwh pj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Chak schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 22:51:
Plugwise modules verbruiken zelf 0,4 watt
Da's niet waar.. stapel al je pluggen maar eens op elkaar en laat de onderste het verbruik van alle andere pluggen meten. Is trouwens een heel grappig gezicht, achttien pluggen op elkaar :) En als je de stroom er op zet schakelen ze omstebeurt in; klik, klik, klik, klik, klik.......

Nerd-vermaak, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:42

franssie

Save the albatross

Ik word gek, ik denk dat ik nu bijna alles heb gemeten en toch heb ik een gat van 3000 kwh lijkt het. Morgen maar eens alles uit en stuk voor stuk groepen aanschakelen waar het zit, een bijna gemiddeld verbruik van een standaard gezin als sluipverbruik lijkt mij veel?
Nog niet gemeten zijn:
* Halogeen verlichting, maar die zitten wel achter een harde schakelaar/dimmer die uit = uit doet, maar wel te zware trafo's
* deurbel trafo, wordt schakelend
* Buitenverlichting (3x 5w LED lampen)
* Wijnkoelkast in een kamer van 15 graden
* Elecktrische oven (3 fase aansluiting dus geen idee hoe door te meten).

De oven lijkt mij van de rij de grootste verbruiker, verreweg, dus die verdenk ik. Morgen maar eens de youless aansluiten maar toch zou dat alles niet het verschil kunnen maken? Die paar tientjes per maand kan ik hebben, maar ik kan niet uitstaan dat ik niet kan vinden waar het zit.
* NAS/Printer en TV/Media Ceter ben ik nu aan het meten, maar zelfs dan.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 14-04-2012 00:53 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 21:18
franssie schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 00:51:
* Elecktrische oven (3 fase aansluiting dus geen idee hoe door te meten).
Hoe het met 3-fasige motoren wordt berekend:
3 fasig vermogen = 1,732 x lijn-spanning x lijn-stroom x cos phi
Uitgegaan van een ideale cos phi = 1; neem ik aan dat je de stroom kunt meten door de draden aan je schakelkast en de spanning tussen 2 lijndraden (Bijvoorbeeld L1 en L2).

Dit gebeurd toch in onze praktijklessen 'elektrische machines'; maar om de stroom door de draden van een schakelkast te meten... Daar heb ik zelf geen ervaring mee (tenzij je een stroomtang kunt gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als ik morgen een avontuurlijke bui heb zal ik er eens aan gaan rekenen en misschien ook meten. Maar ik ben bang dat het niet mijn ding is ;) Het is toch wel veel ampere en volt op die groepen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Chak schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 21:45:
Sinds 2006 ben ik ook serieus bezig met het besparen van elektriciteit.
Mijn jaarverbruik is van 8000kWh gezakt naar 4200kWh.
Bijna halvering heb ik kunnen bereiken door bewust wording en vervangen van veel oude apparatuur door nieuwe. Bv mijn thuis server van 270 watt naar 16 watt (Mac mini met SSD)
Voor bewustwording heb ik verschillende technieken gebruikt.
Excel sheet, Rfxcom en Plugwise.
Plugwise gebruik nu een kleine 4 jaar. Product is echt waard om naar te kijken.
Ik heb 35 pluggen in gebruik..en hub dus informatie van 35 verschillende apparaten verzameld sinds 2008

Mijn doel is de komende jaar mijn verbruik te laten zaken onder de 3000kWh.
Extra besparing wordt dan geleverd door 6 panelen..(nu nog installeren sinds augustus in huis :'( )

zie voorbeeld van mijn TV (In maart 2011 een nieuwe TV gekocht)

[afbeelding]
Zou je met ons je jaarverbruik voor koffie/thee kokend water willen delen en een hele korte omschrijving van de kontekst? (apparatuur, grootte huishouden) Ik probeer dat voor mezelf ook in beeld te brengen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
Mijn actuele verbruik is rond de 4200kWh
Woning 2 onder een kap met 2 volwassen en twee kinderen.
Geen gas
Elke elektrische apparaat is aanwezig
Wat ik extra heb zijn ongeveer 200 domotica modules in gebruik. (diverse zwave, plugwise, visonic, elektrische screens, gordijnen, meerdere camera's, server, meerder touche screens aan de muur etc..)
De reden dat ik panelen heb gekocht is om mijn domotica verbruik te compenseren. Verwachting is dat ik dan rond de 1200kWh kan produceren.

80% van mijn verlichting is led. Geen een apparaat blijft onnodig aan. Zelfs een led lamp van 3 watt op de WC gaat na 15 minuten uit als er geen detectie is.
Serieus besparen begint met goed inzicht. Dit kan met een verbruiksmeter van 15 euro en Excel.
Bijna elke moderne apparaat heeft een spaar mode.
Bv Humax ontvanger 5050C kan je in de instellingen opgeven dat deze niet aan moet blijven. verschil is wel snel 6kWh per maand.
Ik koop heel bewust nieuwe apparatuur. Verbruik is het eerste waar ik naar kijk.

Ja ook verbruik van mijn koffie apparaat is bekend..lol
koffie/thee..50kWh per jaar waarvan 9 kWh standby/display is.
Verbruik afgelopen 24uur

Magnetron / Oven 8 kWh per maand

Niet happy met het verbruik van mijn Qnap NAS deze moet nog een keer vervangen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Hoe kom je aan warm/heet water? Heb je stadsverwarming of ook een elektrische boiler? En blijkbaar geen theeklanten of is er ook nog een waterkoker in gebruik?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Chak schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:22:
Wat ik extra heb zijn ongeveer 200 domotica modules in gebruik. (diverse zwave, plugwise, visonic, elektrische screens, gordijnen, meerdere camera's, server, meerder touche screens aan de muur etc..)
Wat is het standbyverbruik van die 200 "modules"? Want mijn eerste indruk is dat je alles meet, behalve het meetsysteem zelf, en dat het meetsysteem ondertussen wel eens meer kan verbruiken dan je elders nog kan besparen. M.a.w. hoeveel % van je verberuik gaat op aan 'speeltjes'?
Geen een apparaat blijft onnodig aan. Zelfs een led lamp van 3 watt op de WC gaat na 15 minuten uit als er geen detectie is.
Ook hier: mijn lamp op de WC gaat uit zodra ik de WC verlaat. Zodra er een timer en detectiesysteem op zit blijft-ie toch haast per definitie onnodig aan?
Een 3W LED is natuurlijk mooi, maar waarom niet gewoon een schakelaar?

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 14-04-2012 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
15 minuten voor het wc licht is wel erg lang, zonder beweging? Zet hem eens op 1 of 2 minuten, bespaart ook weer een beetje :)
Tav die installatie van de panelen, vraag Pieter even die heeft ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
ericplan schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 13:56:
[...]

Hoe kom je aan warm/heet water? Heb je stadsverwarming of ook een elektrische boiler? En blijkbaar geen theeklanten of is er ook nog een waterkoker in gebruik?
Ik heb stadsverwarming. Om daar de efficiëntie van ook te verhogen heb ik de radiatoren vervangen door HR versies van Jaga
Benden verdieping voorzien van vloerverwarming met een efficiënte system wat de pomp stop zet en de kraan dicht draait als er voldoende warmte is. Zonder dat systeem had ik een waterpomp van 40watt wat 24 uur per dag draaide.
Koffie apparaat zorgt ook voor de thee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Bij stadsverwarming betaal je toch gewoon de afgenomen warmte? Dus in GigaJoule. Gemeten met Temeratuur inkomend minus temperatuur uitgaand vermenigvuldigd met het volume. (Dat is het idee, niet de daadwerkelijke berekening!)
dan maakt het toch in qua prijs (bijna) niet uit of je radiatoren nou een hoge afgifte hebben of niet?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59

BCC

Dat klopt, maar de stroom van de pomp moet je wel zelf betalen. Als hij met minder liters pompen dezelfde warmte kan krijgen, dan scheelt dat. Ik vraag me wel af hoeveel aangezien die radiatoren ook niet gratis zullen zijn geweest.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
RemcoDelft schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 14:09:
[...]

Wat is het standbyverbruik van die 200 "modules"? Want mijn eerste indruk is dat je alles meet, behalve het meetsysteem zelf, en dat het meetsysteem ondertussen wel eens meer kan verbruiken dan je elders nog kan besparen. M.a.w. hoeveel % van je verberuik gaat op aan 'speeltjes'?

My domotica systeem verbruikt bij elkaar ongeveer 80watt per uur. Bij elkaar is dat dus best veel..
Aan de andere kant bespaart domotica ook weer wat. Maar of ik 2 kWh per dag bespaar met Domotica??.

[...]

Ook hier: mijn lamp op de WC gaat uit zodra ik de WC verlaat. Zodra er een timer en detectiesysteem op zit blijft-ie toch haast per definitie onnodig aan?
Een 3W LED is natuurlijk mooi, maar waarom niet gewoon een schakelaar?
Er is ook een gewone schakelaar aanwezig. Mijn hele huis is zo geautomatiseerd dat je niks van domotica ziet. Domotica moet je ook zo inrichten dat je geen last van de techniek hebt en het moet toegankelijk zijn voor iedereen..laat de WC lamp max een uur extra branden per dag dan hebben we over 3 watt. Dat heeft meer mijn voorkeur dan iemand die zegt..dat de lamp te vroeg uit is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
Pietje NL schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 20:27:
15 minuten voor het wc licht is wel erg lang, zonder beweging? Zet hem eens op 1 of 2 minuten, bespaart ook weer een beetje :)
Tav die installatie van de panelen, vraag Pieter even die heeft ervaring :)
Hij heeft vast nog een waslijst met nieuwe dingen en vast geen tijd..lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
Bartjuh schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 20:30:
[...]

De NAS die we hier hebben (Deze; pricewatch: Western Digital My Book Live 2TB) vreet 4W in idle, en doet desondanks in een goed netwerk 60MB/s.
QNAP gebruik ik voornamelijk voor camera recording..Idle zal die dus nooit worden met twee camera's
WD heeft dacht ik nog geen camera recording optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
NovapaX schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:05:
Bij stadsverwarming betaal je toch gewoon de afgenomen warmte? Dus in GigaJoule. Gemeten met Temeratuur inkomend minus temperatuur uitgaand vermenigvuldigd met het volume. (Dat is het idee, niet de daadwerkelijke berekening!)
dan maakt het toch in qua prijs (bijna) niet uit of je radiatoren nou een hoge afgifte hebben of niet?
Dat is wel zo...maar of het in de praktijk ook echt zo werkt.
Pomp is bv gisteren overdag de heledag niet aan geweest.

Vloerverwarming pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
NovapaX schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:05:
dat is spot-on, het afgegeven vermogen is:
(Tin - Tuit) * massastroom * soortelijke warmte.

K * kg/s * J/kgK = J/s = Watt

En de soortelijke warmte van water is 4186 J/kgK voor wie zijn verbruik wil uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Chak, je draait de beta van Plugwise, dus je kan rechtse muis op grafiek en dan kopieren en plakken waar je maar wilt.
Je krijgt dan alleen de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Mcdavid

ik kan je formule niet in vullen, omdat ik hem niet snap .
Maar ik heb genoeg aan een vast getal, hoeveel KWh er nodig is voor 1liter 1 graad te verwarmen.

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Pietje NL schreef op zondag 15 april 2012 @ 13:19:
Chak, je draait de beta van Plugwise, dus je kan rechtse muis op grafiek en dan kopieren en plakken waar je maar wilt.
Heee da's interessant, ik ben altijd aan het emmeren met screenshots e.d. als ik een Plugwise grafiek als plaatje wil hebben. Welke versie is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 14:52:
@Mcdavid

ik kan je formule niet in vullen, omdat ik hem niet snap .
Maar ik heb genoeg aan een vast getal, hoeveel KWh er nodig is voor 1liter 1 graad te verwarmen.

bvd
Wikipedia: Heat capacity

Op constante druk nemen uiteraard, voor water Cp=4.1813 J*((g*K)^-1), dus 4.1813 kJ/kg per 1 graad, dus (1 kWh = 3.6MJ = 3600kJ) ongeveer 4.1813/3600 = 0.00116 kWh om 1kg water 1 graad te verwarmen. (1kg ~ 1liter water bij 25C 1bar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En dat alles is theorethisch natuurlijk. Je neemt niet mee dat een vat water onmiddelijk energie naar de omgeving gaat lekken zodra de temperatuur van het water hoger wordt dan de omgeving. Afhankelijk van je manier van verwarmen verlies je in dat proces ook nog een bepaald percentage.

Als ik kijk naar mijn (niet al te zorgvuldig uitgevoerde) experiment van een paar jaar geleden dan lijkt ongeveer 0,1kWh om een liter water te laten koken wel realistisch:

Afbeeldingslocatie: http://193.16.154.44/~solarweb/wp-content/uploads/2008/11/20081122grafiek1.png

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 15-04-2012 18:14 . Reden: Factor tien verbeterd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Weet je zeker dat je bij die laatste zin niet een 'slip off the pen" hebt gemaakt. Ik denk, rekening houdend met enig verlies het grafiekje wel klopt.
1 kWh komt overeen met 864 kcal
Voor het verwarmen van1 liter water van 15 naar 100°C is 85 kcal nodig.
Dat wil zeggen krap 0,1 kWh als er geen verlies zou zijn. Met een beetje verlies naar de omgeving kom je dan ruw geschat net even boven die 0.1 kWh uit en dat vermeldt de grafiek ook.
Met die door jouw geschatte 1 kWh zou het een buitengewone inefficiënte waterkoker zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 15-04-2012 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik weet niet hoe ik dat fout heb kunnen typen, bedankt voor de correctie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jeroenh

Ik ben al een hele tijd aan het kijken / rekenen om de warmte van een diesel blokje (generator) te gaan gebruiken om mijn hout kachel boiler bij te verwarmen, vandaar...
Ik kan grofweg van de ( plantaardige olie 3600KJ ) 45% van de verbruikte brandstof rekenen als warmte verlies, de rest ( - 4% wrijving) is dan over om stroom mee op te wekken.
Zo kan ik ook globaal bekijken welk vermogen motor en dynamo ik nodig heb, om de verhouding tussen stroom en warm water gebruik een beetje in evenwicht te hebben met de productie ervan.
De dynamo is ook nog een verlies post, want een goeie heeft maar een redement van 40% geloof ik.
De dynamo wil ik wel net gekoppeld maken om zo een kleine stationair draaiende wkk te maken die overdag 12 uur lang stroom/warm water levert (1Kwh per uur b.v)
De afslag van het ding zal dan als veiligheid en om de boiler niet onnodig heet te stoken temperatuur geregeld zijn. (85 graden) 250 liter boiler die met mijn gebruik in 3- 4 dagen van 90 graden naar 30 zakt.
De plant olie kost ongeveer 1 euro per liter (is dat dan niet 10Kwh) 3600Kj ? Als dat zo is kan ik uitgaan van ongeveer 10 cent per Kwh uit de plant olie aan energie voor warm water en stroom.

Maar zie graag correctie,s mocht ik het fout hebben ..

Ik zal af en toe even mee gluren bij een vriendin die hbo opleiding doet communicatie..... :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2012 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:20:
(1Kwh per uur b.v)

13 cent per KW..
Zit nu even mobiel dus heb niet makkelijk de gelegenheid er aan te rekenen, maar herschrijf je stukje eerst even met juiste eenheden AUB ;) Als ik later vanavond thuis ben zal ik kijken of ik het na kan rekenen, als iemand anders dat al niet even gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 13-09 11:54
@ouweoverclocker
Ongeveer 2/3 van de primaire energie wordt warmte. Als generator, gekoppeld aan het electriciteitsnet kun je een draaistroommotor gebruiken. Zoek er eentje met een zo hoog mogelijke cos Phi, dat bepaalt een groot gedeelte van je rendement.

Verder moet je op zoek naar een apparaat dat zorgt voor de beveiliging van je motor/generator combinatie. Bij stroomuitval moet je aggregaat uitgaan, je moet temperatuur, toerental, evt oliedruk bewaken.

Verder moet je een KLEINE dieselmotor hebben die ook nog eens watergekoeld is met daaraan gekoppeld een uitlaatwarmtewisseleaar. Een kleine gemariniseerde diesel is ideaal, omdat die vaak een watergekoeld uitlaatspruitstuk bezitten.

Op de 1e link in m'n onderschrift is meer informatie te vinden over zelfbouw wkk. Misschien is dat ook hier een eigen topic waard. Voor de handigheid een link naar een topic van een zelfbouwer die al een aardig eind onderweg is op het ecologieforum: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=1589

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
Pietje NL schreef op zondag 15 april 2012 @ 13:19:
Bedankt voor die tip..het werkt jammer genoeg niet via RDP op mijn OSX.
Gebruik je ook plugwise voor het terug winnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

kockie schreef op zondag 15 april 2012 @ 22:03:
@ouweoverclocker
<>
Verder moet je een KLEINE dieselmotor hebben die ook nog eens watergekoeld is met daaraan gekoppeld een uitlaatwarmtewisseleaar. Een kleine gemariniseerde diesel is ideaal, omdat die vaak een watergekoeld uitlaatspruitstuk bezitten.
<>
een oude yanmar of volvopenta is gemariniseerd wel te vinden lijkt me. Is het nog steeds zo dat je voor generators rode diesel (accijnsvrij) mag gebruiken? Dan wordt het wel leuk om zoiets door te rekenen

edit: zo rond de EUR500 zin ze er. Misschien wel eens een leuk projectje als backup systeem al zijn die oudere diesels nou niet bepaald trillingvrij en geluidsarm (wat vaak de reden van verkoop).

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 15-04-2012 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kockie

Leuke link thanks!

Het maakt me niet uit welk type dynamo ik moet gebruiken , zolang het rendement maar het hoogst is.
een net inverter houd met alles al rekening dus lekker makkelijk in te zetten en maar een verlies van 3-9%, de vraag is alleen of de gelijksttroom dynamo ook een hoog redement heeft (permanente magneten).
Nu klinkt dit misschien eigenwijs, maar ik maak echt liever zelf een warmte wisselaar(of gebruik wat uit een cv installatie),Dit omdat marine diesels vaak werken met grote doorstroom snelheden (wat veel energie kost) in hun koelwater systeem omdat deze(water) in overvloed aanwezig is.
Nu waren of zijn er 3cilinder 900cc viertakt diesel blokjes van een auto, als ik de diesel pomp van die mooi kan afstellen op 1 toerental (omdat de belasting ook konstant zal zijn ) heb ik direct alle veiligheden er al op zitten en electrisch starten, wat dan weer handig tijdsgestuurd kan worden. (en zo,n gebruikt blokje kost rond de 150 euro)
Ik zit nog te denken aan een oliekoeler/warmtewisselaar, dit omdat ik anders veel warmte verlies in het onderblok en carterpan.

En ik wil perse plantaardige olie gebruiken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ouweoverklokke heb je een link naar zo'n motortje?
En dit lijkt me wel een eigen topic waard aangezien dit niet meer over besparen maar over opwekken gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe zal ik het noemen ?

zelf een ppo wkk bouwen ?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2012 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op zondag 15 april 2012 @ 22:43:
@ouweoverklokke heb je een link naar zo'n motortje?
En dit lijkt me wel een eigen topic waard aangezien dit niet meer over besparen maar over opwekken gaat?
Ik heb nog geen link , maar volgens mij was het daihatsu die hem had.
Meestal ga ik naar een oud ijzerhandelaar of sloperij als ik weer zooi nodig heb, en ga daar lekker sjoppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Wat dacht je van "zelfbouw mini WKK op PPO"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Chak schreef op zondag 15 april 2012 @ 22:05:
[...]
Bedankt voor die tip..het werkt jammer genoeg niet via RDP op mijn OSX.
Gebruik je ook plugwise voor het terug winnen?
Ja hier klein setje op een Solardin600.

@Jeroen:
Kopieren kan met de 2.22 beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daihatsu Charade model codes

G30

CL, 993 cc

passenger car

diesel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de nieuwe topic staat er , maar ik kan af en toe wel hulp gebruiken denk ik.

om te starten heb ik mijn eerste idee die in deze topic gezet heb even daar heen gecopieerd , als dat mag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 22:38:

Nu waren of zijn er 3cilinder 900cc viertakt diesel blokjes van een auto, als ik de diesel pomp van die mooi kan afstellen op 1 toerental (omdat de belasting ook konstant zal zijn ) heb ik direct alle veiligheden er al op zitten en electrisch starten, wat dan weer handig tijdsgestuurd kan worden. (en zo,n gebruikt blokje kost rond de 150 euro)
Realiseer je wel dat als je zo'n blok wil gebruiken en "maar" 1kW aan elektrische energie wil gebruiken, zo'n blok ontzettend inefficient draait. Want zelfs stationair levert zo'n blok meer dan 1kW.

En onderschat ook niet het geluid wat er vanaf komt. Je zult hem volledig in moeten pakken in een geluidsdichte kast, en nog zul je hem horen.

En onderschat ook niet hoe je zo'n motor moet regelen. Gewoon brandstof inspuiten en er een belasting aanhangen werkt niet. Want hoe groot is die belasting? Ik wilde al voorstellen om er een gelijkspanningsmotor achter te hangen en die aan een (zonnepaneel)inverter te koppelen, maar wat gaat die inverter als belasting op de elektromotor zetten?

Als je een echte generatorset gaat gebruiken weet je ook niet wat er gebeurt als je die in het net plugt (als dat überhaupt al gaat werken). De generator spuit brandstof in naar gelang de belasting (daar zit een regelunit voor), en als aansluiten aan het net nu betekent dat er direkt een volle belasting wordt gevraagd en de generator dus direkt voluit gaat draaien?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Een generator is ook niet echt goedkoop.
Je haalt uit 1 liter rode diesel ongeveer 4KWh = 26,5ct per KWh en dan reken je nog geen eens het onderhoud en de kosten om de diesel te halen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 16 april 2012 @ 07:57:
[...]
.........
Als je een echte generatorset gaat gebruiken weet je ook niet wat er gebeurt als je die in het net plugt (als dat überhaupt al gaat werken).
.........
Het mag duidelijk zijn dat dit "inpluggen" niet zomaar gaat! Tenzij je graag de hele handel meteen naar de oudijzerboer wil brengen.
Parallel aan het net kan, maar er is nogal wat extra apparatuur voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-09 19:05
Even een vraagje aan jullie allen. Ik heb enkele stroombespaarschakelaars in huis, je weet wel: simpel ding met aan/uit knop dat je in het stopcontact doet en daarop sluit je apparaat of verlengdoos met apparaten aan. Zo voorkom je sluipstroom van de apparaten.

Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2012/04/foto-2-e1334600860906-150x150.jpg

Echter 1 exemplaar zoemt nu continue als de stand op 0 staat. Ding is een jaar oud. De Wii is er op aan gesloten en lader van macbook en iphone. Kan dit gezoem kwaad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Doet ie dat ook als je 'm ondersteboven in het contact steekt?
Kwaad kan het waarschijnlijk niet, maar ik hou er niet van (ga er op letten en kan mijn persoonlijke energie beter gebruiken). Maar als het de enige is uit een serie die dit gedrag veroorzaakt zou ik 'm toch vervangen, kan iets wat los zitten, en als het geluid maakt kan het in het ergste geval ook warmte maken.

[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 16-04-2012 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-09 19:05
franssie schreef op maandag 16 april 2012 @ 20:50:
Doet ie dat ook als je 'm ondersteboven in het contact steekt?
Kwaad kan het waarschijnlijk niet, maar ik hou er niet van (ga er op letten en kan mijn persoonlijke energie beter gebruiken). Maar als het de enige is uit een serie die dit gedrag veroorzaakt zou ik 'm toch vervangen, kan iets wat los zitten, en als het geluid maakt kan het in het ergste geval ook warmte maken.
Ondersteboven zoemt ie ook, maar dat lijkt me logisch, stand hoe hij in stopcontact zit kan toch niks uitmaken....
Hij wordt niet warm ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Petje72 schreef op maandag 16 april 2012 @ 20:39:
Even een vraagje aan jullie allen. Ik heb enkele stroombespaarschakelaars in huis, je weet wel: simpel ding met aan/uit knop dat je in het stopcontact doet en daarop sluit je apparaat of verlengdoos met apparaten aan. Zo voorkom je sluipstroom van de apparaten.

[afbeelding]

Echter 1 exemplaar zoemt nu continue als de stand op 0 staat. Ding is een jaar oud. De Wii is er op aan gesloten en lader van macbook en iphone. Kan dit gezoem kwaad ?
89 cent bij de Action toch? Ik zou hem gewoon weggooien en vervangen :)
Hier zoemt m'n laptoplader als de laptop op standby staat... Dat heb ik bij meer laptops gezien: er knippert dan een LED, en elke keer als die aan is, zoemt de lader even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@maasluip

Waar staat dat, inefficientie % van stationair draaien als je de warmte ook gebruikt die vrij komt ?gehalve dan bij een auto , want die staat dan stil

Ingepakt en dan nog een tuinhuis geisoleert van 2x3 er omheen.. tja ik heb er nog niks over kunnen vinden ivm met db en afstand, maar hier kun je een punt hebben.

Het regelen van een auto motor, heel eevoudig.. de brandstof pomp is regelbaar (gas geven) dan zit er nog een max last afstelling op, en een max toeren afstelling, deze in combinatie met een redelijk vaste belasting maken dat niet moeilijk.

Dat was alleen een vraag om te kijken /horen wat ''hun'' als dynamo gebruiken.

maar is het zo dat als je , eerst de asynchrone electro motor op het net aansluit en gewoon laat draaien als verbruiker en hem dan sneller gaat laten lopen door een vorm van aandrijving hij stroom gaat leveren ?

dat principe wil ik graag duidelijk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

@ouweoverclocker: Een leuk idee. Ben benieuwd hoever je komt. Maar ik denk dat dit onderwerp (energie opwekken) niet helemaal past in dit topic (energie besparen).
@iedereen: Laten we dit onderwerk in het topic van ouweoverclocker verder bespreken, en hier met rust laten?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Even een crosspost, de Voltcraft Energy Logger 4000 is weer in de aanbieding. Is hier wel op z'n plaats.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/308xeoo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na het doorlezen van dit en het gasbesparen topic ben ik gaan kijken hoeveel ik hier verstook met mijn huisgenoot en wat de eenvoudigste oplossingen zijn waarmee we verschil krijgen.

Gemeten over 51 dagen verbruiken we gemiddeld 10,31 kWh per dag, en ik vond dat vrij veel, gezien we weinig electronica hebben (bijvoorbeeld geen TV). Zodoende ben ik gaan kijken wat de verschillende apparatuur vebruikt en daar ga ik nu dus actie op ondernemen.

Ik begon met de lader van mijn laptop, welke continue 8 watt verbruikt, ook als er niets op aangesloten is. Dit heb ik eenvoudig opgelost door een stekkertje te maken met een schakelaar erin, die ik nu overhaal als ik geen gebruik maak van mijn laptop (waar ik gemiddeld 19 uur per dag geen gebruik van maak) en dit geeft in mijn geval een besparing van 0,152 kWh/dag // 55,48 kWh/jaar.

Met de koelkast ga ik vandaag spelen om te kijken welke stand hoeveel graden is en dit iets aan te passen, op dit moment verbruik het onbekende model 3,6 kWh/dag // 1314 kWh/jaar en is veel te veel, vergeleken met een moderne zuinige die 170 kWh/jaar verbruikt. Zodra de belastingteruggave er is, gaat dat ding direct de deur uit ! (zou een besparing zijn van 3.2 kWh/dag waardoor de tvt minder als twee jaar bedraagd.

Mijn huisgenoot is per dag gemiddeld 5 uur in de buurt van een 60W gloeilamp. Als alternatief heb ik er een LED ingezet van 15 watt, welke tevens een hogere lichtopbrengst heeft en dagelijks voor een besparing zorgt van 0,225 kWh // 82 kWh per jaar.

Er zijn nog een aantal dingen die ik moet meten, zoals de CV en de afzuiging, in mijn dagelijks verbruik heb ik toch nog een gat van ~ 4kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:39
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2012 @ 23:02:
@maasluip

Waar staat dat, inefficientie % van stationair draaien als je de warmte ook gebruikt die vrij komt ?gehalve dan bij een auto , want die staat dan stil
Een verbandingsmotor heeft een efficiëntiecurve.
Het regelen van een auto motor, heel eevoudig.. de brandstof pomp is regelbaar (gas geven) dan zit er nog een max last afstelling op, en een max toeren afstelling, deze in combinatie met een redelijk vaste belasting maken dat niet moeilijk.
Als je enigzins efficiënt elektrische energie wil opwekken is dit zeker niet eenvoudig. O.a. door de efficiëntiecurve.
Dat was alleen een vraag om te kijken /horen wat ''hun'' als dynamo gebruiken.

maar is het zo dat als je , eerst de asynchrone electro motor op het net aansluit en gewoon laat draaien als verbruiker en hem dan sneller gaat laten lopen door een vorm van aandrijving hij stroom gaat leveren ?

dat principe wil ik graag duidelijk hebben
De alternator moet ten eerste gesynchroniseerd zijn op fase, voordat je hem aan een ander wisselspanningsnet kan koppelen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
The Lord schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:27:
De alternator moet ten eerste gesynchroniseerd zijn op fase, voordat je hem aan een ander wisselspanningsnet kan koppelen.
Als het om en asynchrone gaat niet; die is per definitie al.... asynchroon.

Misschien is het handig om over de wkk verder te borduren in dit topic: zelfbouw mini wkk op ppo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Serieus elektriciteit besparen... gemiddeld gaat 70% van het totale energieverbruik van spelcomputers op aan standby. 8)7

Lekker dan. Onze Wii (sowieso in gebruik ook al de zuinigste) zit op een stekkerschakelaar en als we klaar zijn met spelen gaat-ie gewoon 'hard' uit.

Het irriteert met mateloos dat er zoveel energie onnodig op gaat aan standbyverbruik. Tijdje terug waren mijn ouders een week op vakantie, voor de grap eens elke dag (katten eten geven....) de meterstand opgeschreven. Daar gaat dus bijna drie kWh per dag er doorheen aan standbyverbruik. Dat is ongeveer ons totale jaarverbruik (ook tweepersoons huishouden). Het is ongeveer € 250 per jaar - elk jaar. Voor niets. Nuon en co. zijn er ongetwijfeld erg blij mee, zo'n uiterst voorspelbare 'base load'.

Ook als ik bij vrienden kom, de televisie staat bovenop een stapel apparatuur, allemaal met zijn eigenlijk klokje en lampje en in gedachten zit ik dan altijd "daar gaat weer 3W, daar 6W, die decoder daar pakt zeker 10W, netvoedinkje 2W". Belachelijk. Alsof je je auto 24/7 voor de deur stationair laat draaien omdat je misschien een keer weg moet.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Feit is, in ons huishouden was het 100% elimineren van het sluipverbruik samen met het aanschaffen van zuinig witgoed de allergrootste besparing. Met een investering van een paar euro voor een paar stekkerblokken en stekkerschakelaars. Terugverdientijd? Voor sommige apparaten in de orde van (letterlijk) weken, voor de meeste apparaten in de orde van grootte van enkele maanden tot een klein jaar. Wil je het luxe? Dan kan klikaan/klikuit een optie zijn.

Pagina: 1 ... 10 ... 84 Laatste