Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 21:36:
je mist een hoop inzicht en kennis .... wij zijn een aantal mensen die dit al jaren doen , 200.000 km op slaolie is geen probleem voor een auto uit 2006 met een jtd blok , of een golf tdi . ook hebben wij een aantal ander projecten lopen ivm energie productie op niet gebruikelijke brandstoffen.
In mijn 15 jaar oude oude Astra reed ik ook op 90% zonnebloem olie, maar in mijn nieuwe 1.9JTD doe ik het toch echt niet.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Clubbtraxx schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 19:15:
[...]

Bedankt gast, tijden niet meer zo gelachen _O-

Beter stereobeeld dmv een overpijsde stekkerdoos 8)7 8)7 8)7
Clubbtraxx heeft zo te zien bijna anderhalve maand gelachen, of snapt hij de humor er van het nu pas? :)
Het bericht waar hij op reageert was nl. van 16 februari. Bewijs van buitengewone uiting van humor!
Overigens, als je deze vorm van humor gepaard met de vloer aanvegen met allerlei onzin op dit gebied waardeert, dan kun je ook ruimschoots aan je trekken komen op het topic "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht" .
Waar ik nog het meest om moet grinniken is dat er soms zo bloedserieus op wordt gereageerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 25-03-2012 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 00:18
Geloof je dit zelf ?

ik kan je verzekeren dat het in de zomer in veel woningen frisser is binnen dan buiten - en dan zeker in de kelder!
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 21:30:
vriezers koelkasten , die horen buiten in de schaduw (droog) , daar is het altijd koeler dan binnen , en in de winter kan de stekker er bijna uit ! besparing van meer dan 80% op je koel kosten.

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Daarnaast: ga je eens verdiepen in de werking van een koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
sypie schreef op zondag 25 maart 2012 @ 16:04:
Daarnaast: ga je eens verdiepen in de werking van een koelkast.
En het gemak... Lekker handig, elke keer naar buiten om boter te pakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 16:56
NovapaX schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 19:39:
Mijn 'vast' gebruik zit nu zo rond de 1,2 kWh per dag (inclusief koelkast), dat is gemiddeld 50 watt.
- koelkast, gem. 30 watt
- ventilatie, gem. 3 watt
- modem/wifi, 8 watt
- Overig (waaronder CV-ketel): 5-10 watt
wow, lekker weinig verbruik voor de ventilatie. Mijn WTW heeft (volgens de handleiding) een opgenomen vermogen van 24-31W in de laagste stand en als het koud is staat deze overdag in stand 2 (38-52W). Scheelt nogal.

[ Voor 6% gewijzigd door Brunniepoo op 25-03-2012 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Ik heb (helaas) geen WTW. Maar die moet natuurlijk ook veel harder werken. Mijn gewone ventilatiebox hoeft alleen maar aan te zuigen en af te voeren, zonder obstakels.
Jouw WTW moet aan twee zijden aanzuigen en beide luchtstromen moeten nog door een warmtewisselaar en filter gedrukt worden. Daar zit het verschil.

Mijn oude box had nog een wisselstroommotor, en die verbruikte net zoveel als jouw WTW zonder enige W T te W-en ;)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:15
Fase 1 van besparen op stroomverbruik is afgelopen week begonnen. Heb een standby-killer op mijn complete TV-hoek geplaatst.
Fase 2 is het vervangen van mijn halogeenverlichting voor LED-verlichting, daarvoor ben ik aan het wachten op de verzending uit China :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 20:08
Ik heb vandaag een droogmolen besteld voor in de tuijn, wil toch minder de wasdroger gaan gebruiken :)

Moet zeggen dat dit topic ERG aanstekelijk werkt, heb mijn verbruik afgelopen maand al met 20% verminderd als ik het doortrek naar een jaar en de warme/lichte dagen moeten nog komen :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 12-09 16:49
Hoe weten dit soort Standby-killers http://www.bespaarbazaar.nl/standby-killer-p-420.html of een apparaat aan dan wel uit staat?

Ik heb nu op m'n hele TV-hoek een KaKu zitten maar ik krijg nogal wat gezeur van wife+kids dat ze nu 2 afstandsbedieningen moeten gebruiken om tv te kunnen kijken (ipv alles met de Harmony).

Stel m'n TV-hoek doet "standby" 30W, en met een opnemende PVR 45W. Hoe kan zo'n killer dan weten wanneer de zooi helemaal uit kan en wanneer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha grappig , vertel me eens wat de gemiddelde temperatuur van een koelkast is, de buiten temperatuur gemiddeld, en de gemiddelde temp je woning gemiddeld per jaar. en vergeet niet , we praten wel over 24 uur en niet alleen dag tijd ....

als jij net als ik die gegevens hebt.. zou je anders reageren .. of onderbouwd. veel mensen denken iets , maar weten het niet .

helaas hebben veel woningen geen kelder meer , maar heeft deze die wel , is dat idd ook een optie .

voor de reactie net onder deze, ik werk zelf met warmte pompen e.d zowel lucht als water . dus ajb weten hoe een koelkast werkt..

anders leg mij eens uit waarom een koele omgeving niet besparend zou werken voor vriezers of koelers ?
BitProcessor schreef op zondag 25 maart 2012 @ 15:59:
Geloof je dit zelf ?

ik kan je verzekeren dat het in de zomer in veel woningen frisser is binnen dan buiten - en dan zeker in de kelder!

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Blik1984 schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:08:
Fase 2 is het vervangen van mijn halogeenverlichting voor LED-verlichting, daarvoor ben ik aan het wachten op de verzending uit China :)
Ik heb pas (omdat m'n pa hem perse wou hebben, tegen mijn advies in) een 263 LED lamp uit China laten komen. De LEDs vielen vrij snel uit waarna ik hem open kon maken. Volgens verwachting zit het ronduit gevaarlijk in elkaar, zo'n lamp gaat echt geen KEMA KEUR binnenhalen! Het deed me denken aan soortgelijke info over goedkope Chinese laptopladers...
* RemcoDelft wil geen 230V-spul uit China. Tenzij hier getest natuurlijk, want vrijwel alle apparaten komen daar vandaan.

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 26-03-2012 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:11
@ouweoverclocker schijnt niet te snappen dat koelkasten gemaakt zijn voor een bepaalde temperatuurrange, zo rond kamertemperatuur. Het koelmiddel verdampt of condenseert niet meer goed als de koelkast buiten die range gebruikt wordt. Hij zal dan in eerste instantie meer energie gaan gebruiken om op temperatuur te blijven, en als de omgevingstemperatuur echt te gek wordt er gewoon mee ophouden.

Koelkasten zijn niet zo heel ingewikkeld.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Inderdaad, meneer ouweoverclocker schijnt niet te begrijpen dat als het een paar dagen +0C is buiten je voedsel ligt te ontdooien in je vriezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:47
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 22:14:
heb je een auto ? rijd die op diesel ? waarom dat niet op slaolie oid? behalve dan dat het gewoon niet mag .
Onzin. Mag wel.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:03
Mag niet. Valt onder accijns/belasting ontduiking.
Mocht je die wel afdragen over je slaolie dan heb ik niks gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op maandag 26 maart 2012 @ 14:50:
@ouweoverclocker schijnt niet te snappen dat koelkasten gemaakt zijn voor een bepaalde temperatuurrange, zo rond kamertemperatuur. Het koelmiddel verdampt of condenseert niet meer goed als de koelkast buiten die range gebruikt wordt. Hij zal dan in eerste instantie meer energie gaan gebruiken om op temperatuur te blijven, en als de omgevingstemperatuur echt te gek wordt er gewoon mee ophouden.

Koelkasten zijn niet zo heel ingewikkeld.
Dat dacht ik ook, maar ik stond toch mooi te kijken naar die warme plek aan de binnenzijde van m'n dubbeldeurs koelkast. Bleek de "Winterschaltung"of "Winterheizung". Een 7W verwarmingselement verwarmde de koelkast om te zorgen dat de vriezer koud genoeg bleef. De schakeling is waarschijnlijk defect en daarom losgemaakt en de temperaturen in vriezer en koelkast zijn perfect. De koelkast doet nu 220 kWh op jaarbasis en mag nog even blijven.
Liebherr doet het dus met een verwarmingselement, andere fabrikanten laten stiekem het lampje branden terwijl de deur dicht is!
Overigens staat onze dubbeldeurs koelkast in de woonkeuken, dus erg koud wordt het daar niet.

[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 26-03-2012 20:10 . Reden: aanvulling ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 15:57

franssie

Save the albatross

ericplan schreef op maandag 26 maart 2012 @ 19:39:
[...]

Dat dacht ik ook, maar ik stond toch mooi te kijken naar die warme plek aan de binnenzijde van m'n dubbeldeurs koelkast. Bleek de "Winterschaltung"of "Winterheizung". Een 7W verwarmingselement verwarmde de koelkast om te zorgen dat de vriezer koud genoeg bleef. De schakeling is losgemaakt en de temperaturen in vriezer en koelkast zijn perfect. De koelkast doet nu 220 kWh op jaarbasis en mag nog even blijven.
Liebherr doet het dus met een verwarmingselement, andere fabrikanten laten stiekem het lampje branden terwijl de deur dicht is!
Dat doet die ATAG van mij ook, net gevoeld en het is idd gewoon warm ... lekker dan :/

Dus als ik een nieuwe ga kopen (is nu de grootste verbruiker) moet ik daar op letten - hoe kom je daar achter voor de aankoop?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Geen combi kast kopen, dan heb je dat probleem niet.
Alle combikasten werken op die manier: Als het te koud wordt, gaan ze het koelgedeelte opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

yzf1kr schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 07:37:
Geen combi kast kopen, dan heb je dat probleem niet.
Alle combikasten werken op die manier: Als het te koud wordt, gaan ze het koelgedeelte opwarmen.
Tja, als je moet inbouwen heb je weinig keuze. Ik moest de inbouwkoelkast vervangen een paar jaar geleden, nou je keuze is minimaal gelet op inbouwafmetingen enz. En eerlijk gezegd wist ik niet eens dat je vriezers ook los kon kopen trouwens... ik had dus een losse koelkast in de inbouwplaats in mijn keuken op een losse vriezer kunnen plaatsen, en ook gewoon de keukendeurtjes daartegenaan kunnen monteren? En dat had me dus veel gescheeld? Het is een A+++++++++++++ soort van apparaat (twee jaar geleden den meest zuinige van AEG in elk geval).

[ Voor 9% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 27-03-2012 09:13 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Laatst online: 14:47
lithoijen schreef op maandag 26 maart 2012 @ 16:10:
Mag niet. Valt onder accijns/belasting ontduiking.
Mocht je die wel afdragen over je slaolie dan heb ik niks gezegd.
Dan zijn we het dus eens; het mag wel. :+

offtopic:
Voor de geïnteresseerden:
Zoals bij alles; je hebt je aan de wet te houden. Bij toepassing van een middel dat als brandstof (voor je vervoermiddel) wordt gebruikt moet je ervoor zorgen dat de juiste afdrachten zijn gedaan. Dit kan door middel van een dagaangifte bij de douane.
Zorg ervoor dat je dit bewijs in het vervoermiddel bewaart, zodat er geen problemen voorkomen tijdens een controle.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
c70070540 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 10:51:
[...]

Nee, mijn koelkast heeft pieken van 71-72W, maar gemiddeld verbruikt hij 30-35W. Gemeten met Plugwise ipv Youless.
Mijn koelkast verbruikt 110 watt en staat 40 minuten per uur te brullen.
Dus volgens mij verbruikt mijn koelkast 642,4 KWh per jaar!

De BOSCH KTL16PW42 die ik op het oog heb, verbruikt volgens Bosch 95KWh per jaar.
Dat is iets minder mijn projectie klokje in de slaapkamer... 8)7
(die heb ik er dus ONMIDDELIJK uitgetrokken)

Iemand ervaring met de BOSCH KTL16PW42 en haar verbruik?

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Hier, aangestoken door dit topic, pas een fraaie Zanussi Liebherr GP1486 vrieskast aangeschaft ter vervanging van een zeer oud exemplaar (leeftijd onbekend, energieverbruik niet gemeten). Sindsdien bereik ik de ultieme besparing: de oude diepvrieskast hadden we zo goed als leeggegeten, het restje in het vriesvak van de koelkast gestopt. En tot nu toe nog geen nieuwe etenswaren voor de diepvries gekocht waardoor het ding tot een gemiddeld verbruik van exact 0 Watt komt ;)

Verder valt hier weinig te besparen; meeste verlichting is al led of spaarlamp, was hangt aan het wasrek, computers en tv/audio hangen allemaal aan geschakelde stekkerdozen. Er staan wel twee desktops hier in huis die regelmatig gebruikt worden (veel fotobewerking vraagt veel processorkracht en opslagruimte en dan is een desktop fijner) maar die zijn dan wel weer zo zuinig mogelijk opgebouwd. Ik heb dus maar eens een mail naar mijn woningbouwcorporatie gestuurd over montage van zonnepanelen. Er is op internet amper iets te vinden over zonnepanelen op een huurhuis helaas...

[ Voor 0% gewijzigd door mwolthers op 01-04-2012 00:31 . Reden: Oeps... flater van de week? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Op www.polderpv.nl staat wel wat.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 22:15
Iemand ervaringen met solarnrg.nl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 18:25
Na twaalf jaar is onze Blomberg-diepvries aan vervanging toe. De rubberen afdichting sluit niet meer lekker aan en dat uit zich natuurlijk in een ijslaag die steeds sneller aangroeit. Bovendien hebben we ook wel nood aan een groter model omdat binnenkort de keuken heringericht wordt en de combi koelkast/vriezer vervangen wordt door een full-size koelkast.

Na wat zoeken lijken de volgende twee modellen voor onze situatie wel geschikt:
Liebherr GN4113
Bosch GSN40A32
Hierbij gaat mijn voorkeur uit naar de Liebherr.

Toch wil ik nog wel een tweede advies over mijn keuzes:
- Deze vriezers hebben allebei 'No Frost'. Het klinkt natuurlijk goed, nooit meer moeten ontdooien (en daardoor energie sparen), maar in hoeverre is dat ook realiteit?
- Beide vriezers hebben een A++ label. Als ik uitga van een levensduur van 10 à 12 jaar kunnen we volgens mij de meerprijs van een vriezer met A+++ nooit terugverdienen
- Zijn er andere merken te overwegen? Zo heb ik niet naar Miele en Siemens gekeken, maar dat is puur gebaseerd op slechte ervaringen uit het verleden.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb een AEG gekocht na wat minder positieve reviews aangaande problemen op latere leeftijd van Bosch producten, hoewel aan een koelkast niet veel fout kan gaan. Van AEG heb ik meerdere apparaten in huis die -zo is mijn ervaring- qua levensduur niet onderdoen voor Miele.

Mijn koelvries is ook een AEG die ook nog eens erg zuinig is, volgens de specificatie althans. Ik zou altijd voor het meest zuinige label gaan, maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik dan gewoon het 'gevoel' heb het meest moderne apparaat te bezitten.

Ik heb mijn koelkast of vriezer nog nooit hoeven ontdooien.

[ Voor 5% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 29-03-2012 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Voois schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 08:56:
Iemand ervaringen met solarnrg.nl ?
Behalve de opmerking dat het een prima club is verwijs ik je naar de search knop rechtsbovenin.
learn it, love it :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 18:02
Bij Samsung (hier staat er een van plm 4 jaar oud) is no-frost in ieder geval ECHT no-forst, heerlijk!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Speedster schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:15:
[...]

Iemand ervaring met de BOSCH KTL16PW42 en haar verbruik?
Inmiddels staat de BOSCH KTL16PW42 in de keuken en het eerste wat DIRECT opvalt:
Ze maakt amper geluid!
Verbruik is ook een stuk minder maar voor (exacte) gebruikscijfers moet ik nog even een paar dagen monitoren.

Eindelijk ook de tapwatercomfort functie van de CV uitgezet. (zit gewoon een knopje op de CV) |:(

Alleen nog 2 ledspots in de slaapkamer en een timer op de UPC box (met de stekker eruit "mis" ik mijn opnames) en dan ben ik volgens mij door mijn kWh besparingen zonder inboeten van comfort heen.

Verleden jaar verbruikte ik 4643 kWh ! (2 persoons huishouden tussen woning van 59m2)
Dat is 12,7 kWh per dag!

Dankzij de topicstarter een youless meter gekocht en gaan analyseren.

- UPC telefoon modem eruit (gebruik alleen maar GSM) En ja dat abbootje moet ik opzeggen.
- DECT telefoon eruit
- alle adapters achter verlengsnoer met knop
- bed projectie klokje eruit (klokje op batterijen bij het bed)
- gewone lampen vervangen voor led
- MFP printer eruit faxen ontvang ik toch nooit
- stereo achter verlengsnoer met knop
- nieuwe A+++ koelkast
- tapwater comfort uit
- tv achter verlengsnoer met knop
- wifi s'nachts uit
- netgear nas bespaar modus aan

Denk dat ik nu met de A+++ koelkast uitkom op 5 kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
5kW per dag is nog ruim...

Een ander manier om elektriciteit te besparen is niet meedoen aan de stampede en dergelijke projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 22:15
sypie schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 11:37:

Een ander manier om elektriciteit te besparen is niet meedoen aan de stampede en dergelijke projecten.
tja wat is ruim... de 1 rijdt een mercedes de ander een fiets. De een heeft een 60" TV de ander heeft er twee van 32"...en verbruikt dus automatisch meer energie. Het is appels met peren vergelijken wat veel en weinig is. Wat je wel kunt vergelijken is WAAROP en HOE je bespaart zodat je basisverbruik zonder inleveren van comfort, dat voor een ieder anders is.

[ Voor 3% gewijzigd door Voois op 31-03-2012 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Daarmee zet je je verbruik in ieder geval nog nuttig mee in.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster

Hoeveel kWh verbruik jij dagelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Door een klein beetje "good housekeeping" ben ik van 295 kWh in juli-januari gezakt naar 250 in februari en 222 (en counting) deze maand. Da's toch 20% minder, en het enige wat ik daarvoor "inlever" is wat meer schakelaars hier en daar :) En laptop 's nachts suspenden i.p.v. laten draaien.
't Is nog steeds veel, waarvan meer 's nachts dan overdag. Vaatwasmachine 5 keer per week (vol), wasdroger, etc.

[ Voor 25% gewijzigd door RemcoDelft op 31-03-2012 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Wat probeer je duidelijk te maken met :'( ?

5 kWh per dag is veel?
5 kWh per dag is weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Speedster schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 16:41:
[...]

5 kWh per dag is veel?
5 kWh per dag is weinig?
Ik gok het misbruik van vermogen als energie-eenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
Speedster schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 11:32:
Dankzij de topicstarter een youless meter gekocht en gaan analyseren.

- UPC telefoon modem eruit (gebruik alleen maar GSM) En ja dat abbootje moet ik opzeggen.
- DECT telefoon eruit
- alle adapters achter verlengsnoer met knop
- bed projectie klokje eruit (klokje op batterijen bij het bed)
- gewone lampen vervangen voor led
- MFP printer eruit faxen ontvang ik toch nooit
- stereo achter verlengsnoer met knop
- nieuwe A+++ koelkast
- tapwater comfort uit
- tv achter verlengsnoer met knop
- wifi s'nachts uit
- netgear nas bespaar modus aan

Denk dat ik nu met de A+++ koelkast uitkom op 5 kWh per dag.
Nice, leuk om te lezen! Van 12,7 kWh naar 5 kWh / dag, scheelt per jaar 2800 kWh, oftewel zo'n 590 euro per jaar.

Dat is 50 euro netto inkomen per maand. Over 10 jaar scheelt je dat bijna 6000 euro, bij gelijkblijvende energieprijzen. Donaties zijn welkom 8) haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
De laatste paar weken doen wij hier, tweepersoons huishouden, zo rond de 25kW per week, soms nog net iets minder. Dat is dus net iets meer dan 3kW per dag.

Ik moet bekennen dat ik iets te hard riep. Eigenlijk verschilt het niet eens zo bijzonder veel. Ik heb al een aantal besparende maatregelen doorgevoerd en ga er nog een paar doorvoeren. Vooral verlichting kan met LED gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
SpiceWorm schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 16:42:
[...]

Nice, leuk om te lezen! Van 12,7 kWh naar 5 kWh / dag, scheelt per jaar 2800 kWh, oftewel zo'n 590 euro per jaar.

Dat is 50 euro netto inkomen per maand. Over 10 jaar scheelt je dat bijna 6000 euro, bij gelijkblijvende energieprijzen. Donaties zijn welkom 8) haha
Nogmaals bedankt Spiceworm voor dit Topic! (kom maar op met dat GIRO nummer :) )

s'nachts staan alleen nog mijn Netgear NAS (tevens webserver), D-link DIR 655 router en Youless (voeding via USB van router) aan.

NAS en router verbruiken +- 60 watt. Valt hier nog wat op te besparen?
Bestaan er energie zuinige adapters?
1 adapter voor de NAS en de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 13-09 19:32
Speedster schreef op zondag 01 april 2012 @ 14:51:
[...]

Nogmaals bedankt Spiceworm voor dit Topic! (kom maar op met dat GIRO nummer :) )

s'nachts staan alleen nog mijn Netgear NAS (tevens webserver), D-link DIR 655 router en Youless (voeding via USB van router) aan.

NAS en router verbruiken +- 60 watt. Valt hier nog wat op te besparen?
Bestaan er energie zuinige adapters?
1 adapter voor de NAS en de router?
Bij mijn router kun je de wifi op gezette tijden uitzetten. Wellicht dat dat nog iets scheelt. NAS + router voor 60 watt vind ik wel veel. Ik zal die van mij eens nameten. Hopen dat ik niet te hard schrik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speedster schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 16:41:

5 kWh per dag is veel?
5 kWh per dag is weinig?
Of 5kWh per dag veel of weinig is kan ik zo niet beoordelen, dat hangt maar net van samenstelling van je huishouden etc. af. De :'( was inderdaad voor het gebruik van een eenheid van vermogen terwijl je, zo leek het, eigenlijk energie bedoelde. Een gekkigheid van mij. Het valt me steeds meer op dat veel mensen niet weten of aanvoelen wat het verschil tussen energie en vermogen is. Een beetje alsof je in een discussie over vaartuigen laat vallen dat jouw boot 5 knopen per uur vaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Laatst online: 13-09 16:37

vanDaal

-ismeereentje

Leuk topic, heeft mij getriggerd om vandaag met onze energiemeter alle apparaten langs te gaan. Met het volgende resultaat:

Specs:
Woning: Tussenwoning uit 1900, 160m2/500m3, B+ label
Bewoning: 2 volwassen, 1 kind (3 mnd oud)
Verbuik 2011: 5000kWh (te veel naar mijn mening :( )

Vandaag geprobeerd om deze 5000kWh te verklaren. Ik krijg helaas niet alles (mis 800kWh) verklaard, iemand een idee?

Verbruik april 2012
Conclusies:
  • Ouch, de oven gebruikt wel erg veel :X . We ontbijten elke dag met broodjes uit te oven.
  • Die receiver en TV van mij hebben vanaf nu een stand-by verbod :(
  • Halogeen verlichting drukt zwaar op de kosten, tijd voor vervanging door Led
  • Kosten vaatwasser en wasmachine vallen mee, wellicht verkeerd gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
vanDaal schreef op zondag 01 april 2012 @ 21:50:
Conclusies:[list]• Ouch, de oven gebruikt wel erg veel :X . We ontbijten elke dag met broodjes uit te oven.
Je zou een kleinere losse oven kunnen overwegen, ik heb er zelf helaas geen plek voor. En de opwarmtijd van de *grote* oven is dusdanig lang dat-ie wel flink stroom moet verbruiken...
Bij je TV en receiver verbaas ik me over het standbyverbruik, dan moet dat toch haast wel warm aanvoelen als het uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Deurbel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vloerverwarmingspomp die 24/7 draait? Veel voorkomend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Cv-ketel lijkt onwaarschijnlijk laag. Zo een zoek ik ook.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:05:
Inderdaad. Onze CV-ketel pakte over 2011 136 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Leuk topic, heeft mij getriggerd om vandaag met onze energiemeter alle apparaten langs te gaan. Met het volgende resultaat:

Specs:
Woning: Tussenwoning uit 1900, 160m2/500m3, B+ label
Bewoning: 2 volwassen, 1 kind (3 mnd oud)
Verbuik 2011: 5000kWh (te veel naar mijn mening :( )

Vandaag geprobeerd om deze 5000kWh te verklaren. Ik krijg helaas niet alles (mis 800KwH) verklaard, iemand een idee?
Ik zou het in het vetgedrukte zoeken. Niet alle apparatuur gebruikt elke dag van het jaar evenveel, dus als je 365x verbruik van 1 dag hebt gedaan, kun je er aardig naast zitten. CV-ketel is een mooi voorbeeld, die doet 's zomers waarschijnlijk een stuk minder dan 's winters. Koelkast, vriezer etc. schommelen zo ook en zo kun je er vast nog wel een paar vinden waarbij 1 dag niet representatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Laatst online: 13-09 16:37

vanDaal

-ismeereentje

RemcoDelft schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:01:
[...]

Je zou een kleinere losse oven kunnen overwegen, ik heb er zelf helaas geen plek voor. En de opwarmtijd van de *grote* oven is dusdanig lang dat-ie wel flink stroom moet verbruiken...
Ja, die gedachte kwam ook meteen bij mij op. We hadden tot voor kort twee losse ovens staan (halogeen en traditionele), helaas hebben we beide weggegeven. Ik weet ook niet zeker of ik helemaal goed heb gemeten. Max verbruik volgens specs is 3600W, ik ben uitgegaan van 70% van de max capaciteit.
Bij je TV en receiver verbaas ik me over het standbyverbruik, dan moet dat toch haast wel warm aanvoelen als het uit staat?
De TV niet echt, die receiver kachelt inderdaad best wel.
JeroenH schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:04:
Vloerverwarmingspomp die 24/7 draait? Veel voorkomend...
Staat ertussen. Daar meet ik 7Watt, vind ik meevallen. Maar wellicht niet geheel betrouwbaar, aangezien de vloerwarming amper hoeft te werken met deze temperatuur.
ericplan schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:05:
Ik heb hem alleen vandaag gemeten (uitgezet, meter ertussen, aangezet). Even gewacht en 10min later gemeten, gaf 5Watt aan. Maar wellicht heeft dat, net als bij de vloerverwarming, met de temperatuur van vandaag te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door vanDaal op 01-04-2012 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
vanDaal schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:19:
Staat ertussen. Daar meet ik 7Watt, vind ik meevallen. Maar wellicht niet geheel betrouwbaar, aangezien de vloerwarming amper hoeft te werken met deze temperatuur.
Zoals iemand al zei, aan die meting heb je niets. Je wil weten hoeveel kWh dat per dag/maand/jaar verbruikt. Exact hetzelfde geldt voor de CV-ketel. En je koelkast. Eigenlijk elk apparaat wat geen constant verbruik heeft. Sorry to rain on your parade, maar je overzicht heeft maar beperkt zin...

Ik denk dat je toe bent aan iets als het Plugwise systeem. Hiermee heb ik een zeer gedetailleerd inzicht in ons verbruik en hoe het verdeeld is over de verschillende apparaten in ons huishouden. Niet goedkoop, maar technisch zeer mooi. En als je besluit zonnestroompanelen te installeren, kun je het meteen gebruiken om die te monitoren ;)

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 01-04-2012 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

vanDaal schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:19:
[...]
Ja, die gedachte kwam ook meteen bij mij op. We hadden tot voor kort twee losse ovens staan (halogeen en traditionele), helaas hebben we beide weggegeven. Ik weet ook niet zeker of ik helemaal goed heb gemeten. Max verbruik volgens specs is 3600W, ik ben uitgegaan van 70% van de max capaciteit.

[...]
De TV niet echt, die receiver kachelt inderdaad best wel.

[...]

[...]
Ik heb hem alleen vandaag gemeten (uitgezet, meter ertussen, aangezet). Even gewacht en 10min later gemeten, gaf 5Watt aan. Maar wellicht heeft dat, net als bij de vloerverwarming, met de temperatuur van vandaag te maken.
Heb je er over nagedacht hoe een cv-ketel werkt? In rust wordt wat energie verbruikt, maar het echte verbruik komt pas als er warmte of warmwater gevraagd wordt. Dan stijgt het verbruik direct.

Dezelfde vraag is voor je oven. Hoe heb je gemeten? Oven aangezet en direct gaan meten of een lading broodjes afgewacht? Een oven verbruikt niet continu.

Stofzuiger? Mechanische ventilatie? Waterkoker? Koffiezetapparaat?

[ Voor 2% gewijzigd door ericplan op 02-04-2012 08:14 . Reden: Missende apparaten ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:30:
Dezelfde vraag is voor je oven. Hoe heb je gemeten? Oven aangezet en direct gaan meten of een lading broodjes afgewacht? Een oven verbruikt niet continu.
En dan nog, een oven heeft een thermostaat. Die (bv.) 2kW pakt hij niet continu, alleen als de temperatuur in de oven te ver zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 15:57

franssie

Save the albatross

@Vandaal En als je (zoals ik) plugwise veel te duur vindt, maar niet steeds achter een koelkast wilt kruipen kan ik deze aanraden, http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=125353
Wel zelf bijhouden in een excel/docs maar dan blijft de data wel van jezelf, en het verdient sneller terug.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Maart is er bij mij als volgt uitgekomen:
E: 91 kWh
G: 31 m3
W: 4,0 m3

Tussenwoning, 2-persoons huishouden, beide werkend waarvan één onregelmatig.
Ik ben opzich tevreden.
Eind van de maand de ventilatiebox vervangen, kijken of dat nog een merkbaar verschil in april gaat geven.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krazzer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-08 13:53

krazzer

Tijd is een illusie

NovapaX schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:44:
Maart is er bij mij als volgt uitgekomen:
E: 91 kWh
G: 31 m3
W: 4,0 m3

Tussenwoning, 2-persoons huishouden, beide werkend waarvan één onregelmatig.
Ik ben opzich tevreden.
Eind van de maand de ventilatiebox vervangen, kijken of dat nog een merkbaar verschil in april gaat geven.
Lijkt me erg netjes (ik heb ongeveer dezelfde woonsituatie), is dit zonder zonnepanelen of zonneboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Yup, geen PV of zonneboiler, zelfs niet eens een douche-WTW ;(

Maar nu moet ik wel zeggen dat m'n vrouw ook nogal enthousiast aan het worden is over het besparen van energie, gas en water... bijna fanatieker dan ik... Die gaat gerust in de kou zitten 8)7

Qua elektra hebben we gewoon ook niet veel.... geen tv, decoders, versterkers of wat dan ook. Allebei een zuinige laptop, een iPad en twee telefoons... de oven, vaatwasser en wasmachine is het meeste verbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door NovapaX op 02-04-2012 15:20 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:52

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Mijn Onkyo blijkt een soort 'tussenstand' te hebben:
als ik hem uitzet gebruikt ie nog 35 watt, maar na een tijd (geen idee hoelang, maar meer dan een kwartier..) gaat ie echt standby en dan gebruikt ie heel weinig (<10 watt, onmeetbaar voor mij)

dit is een onkyo TX-NR609

trouwens verbruikt ie nog minder als je in de instellingen auto-HDMI uitzet en dan ook 'HDMI passthrough when power off'

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziggy67
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2024
Mijn tv bleek ook gemeten met een energiemetertje flink stand-by verbruik te hebben.
Met scoop stroom en spanning eens naast elkaar gezet,
en dan blijkt zo'n tv een schakelende voeding te hebben, waar zo'n energiemeter
totaal niet mee om blijkt te kunnen gaan. Zet maar eens een flinke gloeilamp (100 Watt)
en je tv in stand-by via een verdeelblok op het energiemeterje. Meet het vermogen dan eens
en vervolgens trek je de stekker van de TV eruit en meet je nog eens (alleen de gloeilamp).
Ben benieuwd naar het verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Je hebt zojuist twee effecten ontdekt:
  • De meeste consuementenmeters zijn onnauwkeurig bij lage vermogens (<5W)
  • Er is een begrip dat heet cosinus phi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziggy67
Dat is al wat jaartjes eerder gebeurd.

er was meer aan de hand dan een simpele fase verschuiving.
de schakelende voeding piekt gedurende een korte tijd in de sinus,
en de energiemeter die geen true-RMS weergeeft , en wel de cosinus-phi overigens,
neemt deze naald in het signaal voor een volle sinus. De energiemeter gaf overigens ongeveer 20 Watt aan voor het stand-by verbruik terwijl dit in werkelijkheid ongeveer 0,5 Watt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
ziggy67 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 22:34:
De energiemeter gaf overigens ongeveer 20 Watt aan voor het stand-by verbruik terwijl dit in werkelijkheid ongeveer 0,5 Watt was.
Dit is de reden dat ik nooit een energiemeter heb aangeschaft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziggy67
Moraal van het verhaal is:
gebruik vooral wel een energiemeter, maar realiseer je dat je
niet altijd met ohms gedrag te maken hebt.
weet dus wanneer je je meter kan vertrouwen.

De truc met een zware gloeilamp is ook geschikt voor het meten aan kleine vermogens,
ook voor telefoonadapters met schakelende voedingen: De lamp is redelijk ohms en de kleine schakelende voedingen doen daar niet veel aan af, zodat je uit een verschilmeting alsnog het vermogen
van het adapterthe kan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie ik daar een grafiek met een beginpunt van 8100kw pj ?? , heeft dat huis een productiehal in de tuin of zo .
gemiddeld verbruik van een huishouden in ned is zoals aangegeven staat de gezamenlijke elektriciteitsmeter eind 2002 op 108,5 miljard kilowattuur. Een gemiddeld huishouden verbruikt ongeveer 4.000 kWh.
belangrijkste signalering is dat huishoudens gemiddeld minder energie gebruiken. Het elektriciteitsverbruik is na een piek in 2008 licht afgenomen van 3.558 kWh naar 3.480 kWh in 2010.

met deze cijvers houd het in dat een besparing voor een gemiddeld huishouden nog geen 100 euro per jaar in .
als je dus alleen met je geld bezig bent en dat de motivatie is om minder te gebruiken kun je je tijd/energie beter anders toepassen.
b.v gezellig met z,n twee een uurtje op de home trainer fietsen die met een dynamo is voorzien,(duurdere hebben dit al ) levert bij redelijk fietsen 500 watt per fiets per uur ! en is gezond!
vind je roeien leuker , dez zijn er ook met dijnamo en leveren nog meer stroom .
fitnes apparaten met gewichten (katrollen en draden ) kunnen ook worden voorzien van dynamo,s .
net inverter erachter en teruglever teller in het zicht . en je zult zien hoe motiverend sporten dit is !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
NovapaX schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:19:

Maar nu moet ik wel zeggen dat m'n vrouw ook nogal enthousiast aan het worden is over het besparen van energie, gas en water... bijna fanatieker dan ik... Die gaat gerust in de kou zitten 8)7
Wowww top vrouwtje *O* *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_O- d:)b :Y ook dan is fiietsen een goeie warmhouder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-08 22:28
ziggy67 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 21:48:
Mijn tv bleek ook gemeten met een energiemetertje flink stand-by verbruik te hebben.
Met scoop stroom en spanning eens naast elkaar gezet,
en dan blijkt zo'n tv een schakelende voeding te hebben, waar zo'n energiemeter
totaal niet mee om blijkt te kunnen gaan. Zet maar eens een flinke gloeilamp (100 Watt)
en je tv in stand-by via een verdeelblok op het energiemeterje. Meet het vermogen dan eens
en vervolgens trek je de stekker van de TV eruit en meet je nog eens (alleen de gloeilamp).
Ben benieuwd naar het verschil
Idd 'meten is weten', maar 'weet wat je meet' is soms nog veel belangrijker.

Niet enkel die switched power supply dingen geven problemen bij sommige meters, maar ook gewoon kleine verbruikers.
Zo heb ik een meter thuis liggen die ik een jaar of 10 bij de Gamma heb gekocht. Nu word ik graag prettig wakker, maar als ik die meter mag geloven verbruikt mijn wekkerradio 15 Watt idle en zou ik elke ochtend mijn handen eraan verbranden. In het ding zit een 3,0VA transfo dus max kan het ding maar ongeveer 3,0 Watt verbruiken anders gaat de transfo erdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

NovapaX schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:19:
Dan is ze ook nog eens blij je te zien >:)
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 23:17:
zie ik daar een grafiek met een beginpunt van 8100kw pj ?? , heeft dat huis een productiehal in de tuin of zo .
Het ene huishouden is het andere niet he, hoeveel personen leven er, wat voor andere zaken gebeuren daar. Je kan er geen ruk over zeggen zonder achtergrondinformatie.
Ik kom ook van 6500kWh af naar een verwacht verbruik van 4200kWh dit jaar. Zonder meer informatie kan je hier ook weer niets van zeggen.
gemiddeld verbruik van een huishouden in ned is zoals aangegeven staat de gezamenlijke elektriciteitsmeter eind 2002 op 108,5 miljard kilowattuur. Een gemiddeld huishouden verbruikt ongeveer 4.000 kWh.
Gemiddelden heb je dus niets aan. Gemiddelden per huishouden van x personen zegt al weer meer. Gemiddeleden per huidhouden van x personen met y kinderen waarbij de leeftijd van de kinderen tussen v en w jaar geeft alweer meer informatie.
Ook de informatie of er thuis gewerkt wordt (kantoor aan huis) geeft ook nog al eens een vertekend beeld.

Dus staar je niet blind op gemiddelden per huishouden. Zonder extra informatie kan je er niets mee.

[ Voor 63% gewijzigd door Gé Brander op 05-04-2012 08:28 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Zo kan ik er ook nog wel een variatie aan toevoegen.
Bij mijn ouders (cq baas) was het verbruik meer dan 14.000 kWh per jaar.... Die zaten dus al zo'n beetje in de tweede staffel..
Maargoed, wel kantoor aan huis (3 werknemers) en ook een hoog privegebruik door groot aquarium en vijver.

Maar gelukkig wordt ook hier tegenwoordig veel meer op het gebruik gelet, maar het is al niet zo eenvoudig om onder de 10K te duiken....
Binnenkort maken we nog een extra rondje met de energiemeter, kijken of we weer wat kunnen tackelen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
c70070540 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 08:24:
[...]

Dan is ze ook nog eens blij je te zien >:)
_O- _O- _O-

Nominatie voor "De Gouden Draaischijf"?

HdG moet altijd denken aan dat fragment in die harde politiefilm: "She's got nipples you can dial a phone with"

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

me eens , maar een gebruik halveren lijkt meer op uitgevonden hebben dat de deur van de koelkast dicht hoort te zitten oid ...

en verder is het voor het gros van nedeland al een hele kunst om 100 euro per jaar te besparen zonder drastisch in luxe te moeten inleveren.
dit komt mede doordat de vaste kosten en belastingen een veel te hoog vast deel uitmaken van de totale energie kosten.
wij hebben het zwaart belast eneergie systeem van europa , maar de laagste kostprijs per kw .
waarom ? omdat de regering ook wel door heeft dat als we met z,n allen rustig aan doen met energie het systeem niet meer te bekostiggen is.
groot gedeelte van de geheven belasting gaat direct weer terug naar de energie fabrikant , die kan mooi blijven roepen dat het zo goed is te besparen , ze leven toch niet van die 7 cent per kw , maar van de steun van de regering.
als ze echt zouden willen dat we minder zouden gaan gebruiken, werd er wel een eenheids prijs gemaakt inkl alle kosten per kw/kub.

nu is het zo dat hoe meer je bespaart des te duurder is je kw/kub perstuk, veroozaakt door de vaste kosten.

als ik 1 lampje en 1 kooktoestel zou hebben in m,n huis en verder helemaal niets ben ik aan het eind van het jaar toch 450 euro kwijt !!!! dat is 200euro per kub en 250 euro per kw .

met dit voorbeeld is toch wel duidelijk dat onze regering helemaal niet wil besparen en energie maatschapijen evenmin.

denk je een vrije keus te hebben .. vergeet het , hun bepalen wat we kwijt zijn gemiddeld genomen.

boven zo,n 3500 kw en 1500 kub kun je nog iets winnen , daaronder heeft het eigenlijk geen zin meer.
zelf zit ik op 2000 kw en 600 kub. ik betaal dus bijna meer aan vaste kosten nu dan aan verbruik.
en dit is erg demotiverend.

en laten we eerlijk zijn , het zit niet in de mens om te besparen om de aarde goed te doen, DAN ALLEEN OM HET GELD EN ANGST VOOR GRONDSTOF TE KORTEN.
wij willen altijd meer, beter, sneller en mooier en dat kost meer energie.

de mens heeft deze aarde nog niets goeds gedaan , enige is dat we nu proberen de schade te beperken, maar erg goed zijn we daar ook niet in .
NovapaX schreef op donderdag 05 april 2012 @ 08:55:
Zo kan ik er ook nog wel een variatie aan toevoegen.
Bij mijn ouders (cq baas) was het verbruik meer dan 14.000 kWh per jaar.... Die zaten dus al zo'n beetje in de tweede staffel..
Maargoed, wel kantoor aan huis (3 werknemers) en ook een hoog privegebruik door groot aquarium en vijver.

Maar gelukkig wordt ook hier tegenwoordig veel meer op het gebruik gelet, maar het is al niet zo eenvoudig om onder de 10K te duiken....
Binnenkort maken we nog een extra rondje met de energiemeter, kijken of we weer wat kunnen tackelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 13:01:
als ik 1 lampje en 1 kooktoestel zou hebben in m,n huis en verder helemaal niets ben ik aan het eind van het jaar toch 450 euro kwijt !!!! dat is 200euro per kub en 250 euro per kw .
Incorrect (en dan heb ik het niet eens over het ontbreken van kWh als eenheid).
De eerste grofweg 1000 kWh kost je niets dankzij de teruggaaf energiebelasting. Dus als jij alleen een lampje gebruikt krijg je geld toe.
Gas is qua vastrecht wel duur, als je stadsverwarming hebt zou ik de gasaansluiting laten afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-08 22:28

wij hebben het zwaart belast eneergie systeem van europa , maar de laagste kostprijs per kw .
waarom ? omdat de regering ook wel door heeft dat als we met z,n allen rustig aan doen met energie het systeem niet meer te bekostiggen is.
Ben je daar zeker van? Ik dacht dat we hier in Belgie nog meer betalen.

http://www.demorgen.be/dm...-voor-elektriciteit.dhtml

http://www.elektriciteit-...alt-elektriciteit-te-duur

En een andere link die ik nu even niet vind met een stijging van 16% vorig jaar tov 10% in de omliggende landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee je vergeet de aansluiting ... netwerkkosten e.d

226,23 Netwerkkosten Enexis B.V.
Periodieke netwerkkosten elektriciteit
134,43 Capaciteit t/m 3 x 25A of t/m 1 x 80A 02-04-2010 t/m 08-02-2011 313 dagen x € 0,4295
Periodieke netwerkkosten gas
91,80 Capaciteit t/m 10 m3/uur, stand. jaarv. tot 4.000 m3 02-04-2010 t/m 17-02-2011 322 dagen x € 0,2851
€ 36,27 Meterkosten Enexis B.V.
21,75 Meterkosten elektriciteit 02-04-2010 t/m 08-02-2011 313 dagen x € 0,0695
14,52 Meterkosten gas 02-04-2010 t/m 17-02-2011 322 dagen x € 0,0451
€ 114,13 Energiebelasting Belastingdienst (te innen door Essent Retail Energie B.V.)
292,69 Energiebelasting elektriciteit 02-04-2010 t/m 08-02-2011 2.625 kWh x € 0,1115
94,66 Energiebelasting gas 02-04-2010 t/m 17-02-2011 580 m³ x € 0,1632
€ 16,50 Service- en administratiekosten Essent Retail Energie B.V.
3,00 Verwerking betalingsverkeer 02-04-2010 t/m 30-06-2010 3 x € 1,0000
13,50 Verwerking betalingsverkeer 01-07-2010 t/m 08-02-2011 9 x € 1,5000
RemcoDelft schreef op donderdag 05 april 2012 @ 13:38:
[...]

Incorrect (en dan heb ik het niet eens over het ontbreken van kWh als eenheid).
De eerste grofweg 1000 kWh kost je niets dankzij de teruggaaf energiebelasting. Dus als jij alleen een lampje gebruikt krijg je geld toe.
Gas is qua vastrecht wel duur, als je stadsverwarming hebt zou ik de gasaansluiting laten afsluiten.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Je vergeet de heffingskorting in je gehele verhaal. Lekker makkelijk om zo de boel af te zeiken.
Energiekosten
Bovenstaand zijn de bedragen die ik betaal ongeacht afname.
Ik betaal ongeveer 125 euro per maand. Dus alles wat ik extra betaal dan de 68,74 (per jaar) is gas en elektra. Ook daar zit belasting op, maar alles wat ik minder verbruik, merk ik direct in mijn maandbedrag.

[ Voor 33% gewijzigd door Gé Brander op 05-04-2012 14:17 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

[...]
Ik weet niet of dit wel klopt hoor. Ik leef alleen in een tussenwoning van drie verdiepingen. Ik betaal aan Nuon (gas en electriciteit) per maand zo'n 60 euro en daar leef ik compleet van, dus koelkast, Plasma TV van zes jaar oud (= hoog verbruik), laptop enz. Ik ben wel bewust van energieverspilling (geen standby waar niet nodig, geen onnodig licht aan enz) en ben per week gemiddeld een avond of twee niet thuis, dan staat alles uit behalve koelkast en vriezer. Maar verder wordt er gewoon geleefd en hoef ik niet bij te betalen behoudens een tariefverhoging misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt stukje was niet mee gekomen bijdeze dan 114,13 Energiebelasting Belastingdienst (te innen door Essent Retail Energie B.V.)
292,69 Energiebelasting elektriciteit 02-04-2010 t/m 08-02-2011 2.625 kWh x € 0,1115
94,66 Energiebelasting gas 02-04-2010 t/m 17-02-2011 580 m³ x € 0,1632
-273,22 Heffingskorting energiebelasting 02-04-2010 t/m 08-02-2011 313 dagen x € 0,8729

en waar is de rest van jou vaste kosten? netwerk , meter ,administratie,ed ?

je betaald zo tezien bijna de helft van wat ik moet dokken ...

en eu , afzeiken ?? dan begrijp je mijn bedoelingen niet.
c70070540 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 14:15:
Je vergeet de heffingskorting in je gehele verhaal. Lekker makkelijk om zo de boel af te zeiken.
[afbeelding]
Bovenstaand zijn de bedragen die ik betaal ongeacht afname.
Ik betaal ongeveer 125 euro per maand. Dus alles wat ik extra betaal dan de 68,74 (per jaar) is gas en elektra. Ook daar zit belasting op, maar alles wat ik minder verbruik, merk ik direct in mijn maandbedrag.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2012 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duik gewoon even in je rekening en kijk wat vast is en wat variabel , dan heb je een beeld , het kan zijn dat de netwerk en meter kosten via een andere rekening gaat...
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 05 april 2012 @ 14:18:
[...]

Ik weet niet of dit wel klopt hoor. Ik leef alleen in een tussenwoning van drie verdiepingen. Ik betaal aan Nuon (gas en electriciteit) per maand zo'n 60 euro en daar leef ik compleet van, dus koelkast, Plasma TV van zes jaar oud (= hoog verbruik), laptop enz. Ik ben wel bewust van energieverspilling (geen standby waar niet nodig, geen onnodig licht aan enz) en ben per week gemiddeld een avond of twee niet thuis, dan staat alles uit behalve koelkast en vriezer. Maar verder wordt er gewoon geleefd en hoef ik niet bij te betalen behoudens een tariefverhoging misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
@ouweoverclocker: een vriendelijke tip: het is gebruikelijk om de qoute van de post waar je op reageert bovenaan te laten staan, en je reactie er onder typen. Ik vind het persoonlijk niet prettig lezen als het andersom staat. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 05 april 2012 @ 14:34:
@ouweoverclocker: een vriendelijke tip: het is gebruikelijk om de qoute van de post waar je op reageert bovenaan te laten staan, en je reactie er onder typen. Ik vind het persoonlijk niet prettig lezen als het andersom staat. Thanks!
okay jeroen , mijn cursor stond daar en dacht dat het zo dan de bedoeling was.

maar dit is dus de juiste manier .. thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Je zit de energiebelasting per kWh/m3 gas bij de vaste kosten te rekenen.
Misschien moet je maar eens in het PV topic gaan kijken, daar is het begin van de week nog aan de orde geweest.

Niet door gebruik te beïnvloeden kosten (bij netbeheeerder stedin, leverancier energiedirect):
Electra: -€86,79 (je krijgt dus terug, vanwege de teruggaf energiebelasting)
Gas: € 219,58
Bedragen inclusief BTW.

Dat is dus € 132,79 vaste kosten, die niet door het verbruik bepaald worden.
Deze kunnen nog lager omdat het vastrecht leverancier bij energiedirect wat aan de hoge kant is.
Ook voor gas zou het nog omlaag kunnen, maar dan moet ik onder de 500 m3 verbruik per jaar gaan zitten....

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 14:26:
je betaald zo tezien bijna de helft van wat ik moet dokken ...
Dit is wat ik moet betalen. Jij hebt er van alles omheen staan. Erg onoverzichtelijk.

Ik heb een keer in Excel alles onder elkaar gezet en kwam uiteindelijk uit op:
Energiekosten

En dat is dan opgebouwd uit:
Elektra:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/E6NRySFVg7UkW9ATt89UCwIk/thumb.png

En gas:
Gasprijs
en eu , afzeiken ?? dan begrijp je mijn bedoelingen niet.
[...]
Dat kan, excuses daarvoor dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
NovapaX schreef op donderdag 05 april 2012 @ 14:41:
Niet door gebruik te beïnvloeden kosten (bij netbeheeerder stedin, leverancier energiedirect):
Electra: -€86,79 (je krijgt dus terug, vanwege de teruggaf energiebelasting)
Gas: € 219,58
Bedragen inclusief BTW.
Ik zou graag zien dat de overheid de wildgroei aan "kostenbenamingen" een halt toeroept. Gewoon alle vaste kosten bij elkaar gooien tot 1 bedrag per dag, en alle variabele kosten hetzelfde.
Dit maakt het alleen maar onoverzichtelijk voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Gaat denk ik niet gebeuren.
Er zijn nou eenmaal veel verschillende situaties.

En bovendien gaat dat aangegrepen worden om het nog maar eens wat duurder te maken, als het even kan.
Het is wat uitzoekerij, maar het valt opzich nog wel mee... Je moet je er alleen heel even in verdiepen, en even je rekening controleren aan de hand van de gegevens die je op de website van je netbeheeerder en leverancier vindt.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 14:29:
duik gewoon even in je rekening en kijk wat vast is en wat variabel , dan heb je een beeld , het kan zijn dat de netwerk en meter kosten via een andere rekening gaat...
je hebt de zelfde leveranciers als ik.

bij 600m3 gas = 0.875029 euro per m3.
bij 500m3 gas = 0.936009 euro per m3.
bij minder als 500 = 0.850129 per m3 (je valt nu in een ander aansluit tarief.)

bij 2000kWh = 0.190578 euro per m3
bij 1000kWh = 0.117333 euro per m3.

ik had de spreadsheet toch open staan toevallig.
dus bij gas heb je een klein beetje gelijk.
maar omdat je minder gebruikt gaat je rekening toch nog omlaag.

maar bij elektra word het toch rap goedkoper.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_/-\o_ daar heb je idd een punt , en maakt het iets minder gegatief.

ik zit met gas dit jaar dik onder de 400 kub .. zal me benieuwen welk effect dit heeft op de totaal kosten van gas inkl alles....

ik heb een 250 liter rvs boiler op m,n houtkachel aangesloten , door dat ik een drukloos systeem heb gemaakt kan het water in de kachel koken en zo naar boven gestuwd worden waar het dan door de boiler spiraal gaat daarna in een open vat komt en weer terug gezogen word naar beneden de kachel weer in (koffiezetter systeem) haha , dit loopt nu 5 maand geweldig goed!
de boiler komt soms op 98 graden , maar door de kleine verliezen kan deze nooit koken gaan , en volgens specs mag deze zelfs stoom hebben met een druk van 5 bar , waar ik ooit aan kom omdat het drukloos is .
als de temp rond de 95 graden is houd hij deze langzaam zakkend tot 45 graden 4 dagen vast .. en is dus warm zat om te douchen , de was mee te doen en de vaatwasser mee te voeden.
enige wat ik nog moet aanpassen is de toevoer van de was en vaatwas machine , omdat deze nu de volle temp krijgen van de boiler en dat is niet nodig 90 graden dus b.v.
thermostaat kraan ertussen en klaar.
voor de zomer als ik niet stook moet ik dus nog zonnecolletoren hebben.
en dan kan ik een kookaansluiting aanvragen bij enexis die vele malen goedkoper is. of op flessen gas gaan koken.

afgelopen drie maand dus 15 kub gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:00:
_/-\o_ daar heb je idd een punt , en maakt het iets minder gegatief.

ik zit met gas dit jaar dik onder de 400 kub .. zal me benieuwen welk effect dit heeft op de totaal kosten van gas inkl alles....

ik heb een 250 liter rvs boiler op m,n houtkachel aangesloten , door dat ik een drukloos systeem heb gemaakt kan het water in de kachel koken en zo naar boven gestuwd worden waar het dan door de boiler spiraal gaat daarna in een open vat komt en weer terug gezogen word naar beneden de kachel weer in (koffiezetter systeem) haha , dit loopt nu 5 maand geweldig goed!
de boiler komt soms op 98 graden , maar door de kleine verliezen kan deze nooit koken gaan , en volgens specs mag deze zelfs stoom hebben met een druk van 5 bar , waar ik ooit aan kom omdat het drukloos is .
als de temp rond de 95 graden is houd hij deze langzaam zakkend tot 45 graden 4 dagen vast .. en is dus warm zat om te douchen , de was mee te doen en de vaatwasser mee te voeden.
enige wat ik nog moet aanpassen is de toevoer van de was en vaatwas machine , omdat deze nu de volle temp krijgen van de boiler en dat is niet nodig 90 graden dus b.v.
thermostaat kraan ertussen en klaar.
voor de zomer als ik niet stook moet ik dus nog zonnecolletoren hebben.
en dan kan ik een kookaansluiting aanvragen bij enexis die vele malen goedkoper is. of op flessen gas gaan koken.

afgelopen drie maand dus 15 kub gebruikt ;)
als je onder de 500m3 aan gas komt bepaart je dat 42,85 aan aansluitkosten.
wel opletten of ze dat ook berekenen.
dat moet je als klant zelf in de gaten houden.
(dat zou automatisch moeten, maar word wel eens vergeten)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 05 april 2012 @ 14:57:
[...]

je hebt de zelfde leveranciers als ik.

bij 600m3 gas = 0.875029 euro per m3.
bij 500m3 gas = 0.936009 euro per m3.
bij minder als 500 = 0.850129 per m3 (je valt nu in een ander aansluit tarief.)

bij 2000kWh = 0.190578 euro per m3
bij 1000kWh = 0.117333 euro per m3.

ik had de spreadsheet toch open staan toevallig.
dus bij gas heb je een klein beetje gelijk.
maar omdat je minder gebruikt gaat je rekening toch nog omlaag.

maar bij elektra word het toch rap goedkoper.
zeker je rekening gaat altijd omlaag .... maar percentueel gezien word het steeds minder leuk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:04:
[...]

zeker je rekening gaat altijd omlaag .... maar percentueel gezien word het steeds minder leuk :/
voor elektra is dat niet waar.
bij 500kWh per jaar = -0.0145785 euro per kWh. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:03:
[...]

als je onder de 500m3 aan gas komt bepaart je dat 42,85 aan aansluitkosten.
wel opletten of ze dat ook berekenen.
dat moet je als klant zelf in de gaten houden.
(dat zou automatisch moeten, maar word wel eens vergeten)
hahahah ja perongeluk vergeten .... maar goeie tip! zat ik er afgelopen jaar maar 100kub boven , damnn dit jaar gaat het me lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:08:
[...]

hahahah ja perongeluk vergeten .... maar goeie tip! zat ik er afgelopen jaar maar 100kub boven , damnn dit jaar gaat het me lukken!
ik zit er nog 40m3 boven.
misschien volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:06:
[...]

voor elektra is dat niet waar.
bij 500kWh per jaar = -0.0145785 euro per kWh. >:)
huh?? die snap ik niet :? leg eens iets beter uit ajb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 14:26:

en waar is de rest van jou vaste kosten? netwerk , meter ,administratie,ed ?
[...]
Dit is mijn eindafrekening van 2011:
Stroom hoog 578 kWh
Stroom laag 1.441 kWh
Gas 341 m3

Levering door Nuon incl. Energiebelasting €251,24
Transport door Liander €267,44
Administratiekosten €10,00
Totaal excl. BTW €528,68
Totaal incl. BTW €629,13

Omdat er teveel in rekening was gebracht kreeg ik ca. €90,00 terug en ging mijn maandbedrag naar €55,90. Inmiddels zit ik vrijwillig op 60 ivm prijsstijging energie. Ik haat bijbetalen :p

Vergeet ik nu nog wat kosten dan?

Maar goed, gek is het niet, ben vaak 's avonds pas thuis en dus ook avonden niet, dus ik verbruik per dag hooguit een paar uurtjes stroom natuurlijk. In het weekend iets meer. Van het genoemde gasverbruik kook ik de dagen dat ik thuis ben wel gewoon zelf en douche ik elke ochtend.

Overigens om misverstanden te voorkomen: ik had verder geen kritiek op jouw post, ieder zijn eigen mening immers. Ik stelde alleen een vraagteken bij jouw rekenvoorbeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 05-04-2012 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:10:
[...]

huh?? die snap ik niet :? leg eens iets beter uit ajb
sorrie ik maak een klein foutje. (type snelheid te hoog)
bedrag is anders.

bij essent krijg je komend jaar 379,16 euro korting.
vaste lasten zijn 232.67 euro.
500 x 0,2217 = 110.85 euro

232.67
110.85 +
----------
343.52
379,16 -
----------
--35.64

en dan dat delen door 500.
-0.07128 per kWh bij gebruik van 500kWh.

(ik sta niet helemaal in voor kleine berekenings-foutjes die btw blijft een bitch)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 05-04-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:16:
[...]

Dit is mijn eindafrekening van 2011:
Stroom hoog 578 kWh
Stroom laag 1.441 kWh
Gas 341 m3

Levering door Nuon incl. Energiebelasting €251,24
Transport door Liander €267,44
Administratiekosten €10,00
Totaal excl. BTW €528,68
Totaal incl. BTW €629,13

Omdat er teveel in rekening was gebracht kreeg ik ca. €90,00 terug en ging mijn maandbedrag naar €55,90. Inmiddels zit ik vrijwillig op 60 ivm prijsstijging energie. Ik haat bijbetalen :p

Vergeet ik nu nog wat kosten dan?

Maar goed, gek is het niet, ben vaak 's avonds pas thuis en dus ook avonden niet, dus ik verbruik per dag hooguit een paar uurtjes stroom natuurlijk. In het weekend iets meer. Van het genoemde gasverbruik kook ik de dagen dat ik thuis ben wel gewoon zelf en douche ik elke ochtend.

Overigens om misverstanden te voorkomen: ik had verder geen kritiek op jouw post, ieder zijn eigen mening immers. Ik stelde alleen een vraagteken bij jouw rekenvoorbeeld.
vreselijk , je transport is net zo duur als de levering .... belachelijk toch ! je prijs per eenheid is nu dus opgeboud uit de helft leverings kosten als ik het goed zie ..
als je iets minder gebruikt zou je ook minder moeten betalen . zoals migjes net aangaf dat mogenlijk is ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:19:
[...]

sorrie ik maak een klein foutje. (type snelheid te hoog)
bedrag is anders.

bij essent krijg je komend jaar 379,16 euro korting.
vaste lasten zijn 232.67 euro.
500 x 0,2217 = 110.85 euro

232.67
110.85 +
----------
343.52
379,16 -
----------
--35.64

en dan dat delen door 500.
-0.07128 per kWh bij gebruik van 500kWh.

(ik sta niet helemaal in voor kleine berekenings-foutjes die btw blijft een bitch)
haha niet erg , het gaat meer om het principe , maar ik snap het nu. :)

wie zich namelijk ergert aan mijn typwerk heeft ook gelijk..... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:27:
[...]

haha niet erg , het gaat meer om het principe , maar ik snap het nu. :)

wie zich namelijk ergert aan mijn typwerk heeft ook gelijk..... d:)b
hij word pas echt leuk als je op 0 kWh uit komt.
dan word er 379.16 euro van je gas aansluiting afgetrokken.
en als je dan onder de 500m3 zit kun je het bedrag makkelijk 1x per jaar betalen.
dan kunnen ze die 12 euro administratieve kosten ook steken waar de zon niet schijnt.
(ik kom dan onder de 300 euro per jaar uit)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 05-04-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:49

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Jeroen: enige jaren geleden had mijn zwager - die uiteraard anti zonnepanelen is ( ik schaf ze aan zodra ik ze in 3 jaar terugverdiend heb :( ) op een verjaardag een heel verhaal over de cosinus phi factor (ik had er nog nooit van gehoord) ; het kwam er op neer dat zonnepanelen en de cosinus phi factor niet samen gingen :? en dat er dan problemen in het stroomnet zouden komen, of zoiets......
nu heb ik geen elektro achtergrond, dus het is een beetje te moeilijke kost voor mij, maar wat hebben die 2 met elkaar gemeen?? PV en cos. phi dus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hahaha go for it !!!!

stroom 0 gaat me helaas niet lukken , met een dikke instalatie en stroom zuipende pc kom ik nooit lager dan 2100kw pinda kaas
Pagina: 1 ... 9 ... 84 Laatste