me eens , maar een gebruik halveren lijkt meer op uitgevonden hebben dat de deur van de koelkast dicht hoort te zitten oid ...
en verder is het voor het gros van nedeland al een hele kunst om 100 euro per jaar te besparen zonder drastisch in luxe te moeten inleveren.
dit komt mede doordat de vaste kosten en belastingen een veel te hoog vast deel uitmaken van de totale energie kosten.
wij hebben het zwaart belast eneergie systeem van europa , maar de laagste kostprijs per kw .
waarom ? omdat de regering ook wel door heeft dat als we met z,n allen rustig aan doen met energie het systeem niet meer te bekostiggen is.
groot gedeelte van de geheven belasting gaat direct weer terug naar de energie fabrikant , die kan mooi blijven roepen dat het zo goed is te besparen , ze leven toch niet van die 7 cent per kw , maar van de steun van de regering.
als ze echt zouden willen dat we minder zouden gaan gebruiken, werd er wel een eenheids prijs gemaakt inkl alle kosten per kw/kub.
nu is het zo dat hoe meer je bespaart des te duurder is je kw/kub perstuk, veroozaakt door de vaste kosten.
als ik 1 lampje en 1 kooktoestel zou hebben in m,n huis en verder helemaal niets ben ik aan het eind van het jaar toch 450 euro kwijt !!!! dat is 200euro per kub en 250 euro per kw .
met dit voorbeeld is toch wel duidelijk dat onze regering helemaal niet wil besparen en energie maatschapijen evenmin.
denk je een vrije keus te hebben .. vergeet het , hun bepalen wat we kwijt zijn gemiddeld genomen.
boven zo,n 3500 kw en 1500 kub kun je nog iets winnen , daaronder heeft het eigenlijk geen zin meer.
zelf zit ik op 2000 kw en 600 kub. ik betaal dus bijna meer aan vaste kosten nu dan aan verbruik.
en dit is erg demotiverend.
en laten we eerlijk zijn , het zit niet in de mens om te besparen om de aarde goed te doen, DAN ALLEEN OM HET GELD EN ANGST VOOR GRONDSTOF TE KORTEN.
wij willen altijd meer, beter, sneller en mooier en dat kost meer energie.
de mens heeft deze aarde nog niets goeds gedaan , enige is dat we nu proberen de schade te beperken, maar erg goed zijn we daar ook niet in .
NovapaX schreef op donderdag 05 april 2012 @ 08:55:
Zo kan ik er ook nog wel een variatie aan toevoegen.
Bij mijn ouders (cq baas) was het verbruik meer dan 14.000 kWh per jaar.... Die zaten dus al zo'n beetje in de tweede staffel..
Maargoed, wel kantoor aan huis (3 werknemers) en ook een hoog privegebruik door groot aquarium en vijver.
Maar gelukkig wordt ook hier tegenwoordig veel meer op het gebruik gelet, maar het is al niet zo eenvoudig om onder de 10K te duiken....
Binnenkort maken we nog een extra rondje met de energiemeter, kijken of we weer wat kunnen tackelen.