Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweeper
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-10-2022
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 13:33:
Ik heb al jaaaaaaaaaaaaaren zo'n digitale meter in de meterkast hangen van Nuon. Kan ik die met een stukje software ook uitlezen op de laptop of Ipad?

Is niet het nieuwste model denk ik hoor, hangt er nu een jaartje of vijf/zes denk ik.
Direct ? Zonder apparaat ala youless of Wachtter? Ik geef het weinig kans..
Je moet op de een of andere manier de data naar je laptop of ipad zenden..
Dat doet de meter niet uit zichzelf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
BlizzarD schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 13:01:
[...]

Verbruiken al die schakelaars en sensoren bij elkaar ook niet aardig wat stroom? Kan me zo voorstellen dat een simpele schakelaar 1-2 watt verbruikt, simpelweg omdat hij continue 'beschikbaar' moet zijn om geschakeld te kunnen worden.
Wat bedoel je hiermee? Uit is uit, je lichtkopje in de woonkamer gebruikt toch ook niks?
Het wordt wat anders als je er van alles op bedenkt op het gebied van afstandsbediening, als je dat bedoelt, dan heb je gewoon gelijk. Een lampje op een stekkerblok gebruikt uiteraard wel wat, maar aangezien dit doorgaans een klein neonlampje is, is dat echt te verwaarlozen. Maar de sensoren e.d. die je noemt, die gebruiken natuurlijk wel wat, hoeveel dat is weet ik niet, maar het is in tegenstelling tot zo'n neonlampje vast niet verwaarloosbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Techneut schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 13:54:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Uit is uit, je lichtkopje in de woonkamer gebruikt toch ook niks?
Het wordt wat anders als je er van alles op bedenkt op het gebied van afstandsbediening, als je dat bedoelt, dan heb je gewoon gelijk. Een lampje op een stekkerblok gebruikt uiteraard wel wat, maar aangezien dit doorgaans een klein neonlampje is, is dat echt te verwaarlozen. Maar de sensoren e.d. die je noemt, die gebruiken natuurlijk wel wat, hoeveel dat is weet ik niet, maar het is in tegenstelling tot zo'n neonlampje vast niet verwaarloosbaar
Bedoelde meer het laatste inderdaad, de schakelaars en op afstand schakelbare verlichtingsunits welke je met je telefoon aan en uit kunt zetten. Las net dat het zo'n 0.5W per schakelaar is dus het valt nog te overzien, maar wel iets om rekening mee te houden als je alles in je huis zo schakelbaar wilt maken :P

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:49

JAN-B

525 Wp op mijn dak

NovapaX schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 12:54:
Een watt is al gerelateerd aan tijd: 1 Watt = 1 Joule per seconde...
Een lamp van 15 watt die 1 uur aanstaat verbruikt dus:
15 Joule/seconde * 3600 seconden = 54000 [Joule per seconde maal seconden] = 54000 Joule
Ofwel:
15 Watt * 1 uur = 900 [Watt maal uur] = 15 Wattuur = 0,015 kiloWattuur
ik begrijp die 900 even niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:49

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 14:06:
Ik heb flink wat moeten porren maar sinds een paar jaar krijg ik nu voor die 300 kiloBoink 'onder nul' ook de volledige prijs.
@Jeroen: dat verbaast - en irriteert - mij enorm, dat Greenchoice "sommige" klanten anders behandelt;
wij betalen voor uw negatieve verbruik de kale stroomprijs +- 7 cent, maar "sommige" klanten krijgen de volledige prijs = +- 22cent :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
JAN-B schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 17:10:
[...]
Ik eigenlijk ook niet meteen, heb er ook even naar zitten kijken. Hij zal wel het in dit verband niet zo relevante verbruik per minuut bedoelen. Iets anders kan ik er niet van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 16:56
Techneut schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:59:
[...]
Groot gelijk, ik ben dat ook zeker niet van plan, toch leuk dat die beltrafo nog eens ter sprake komt. Mocht je ooit toch gaan denken iets in die richting te willen ondernemen, weet je wat de gemiddelde beltrafo ongeveer gebruikt? Ik weet het wel, ik heb dit ooit uit nieuwsgierigheid gemeten, maar heeft iedereen hier enig idee van?
Bij benadering, maar ik kan zo snel geen opgave van mijn beltrafo vinden. Veel meer dan 5 Watt zal het hopelijk toch niet zijn.

ik moest overigens bij het plaatsen van mijn opmerking aan dit stuk denken: link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 22:15
Techneut schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 17:51:
[...]

Ik eigenlijk ook niet meteen, heb er ook even naar zitten kijken. Hij zal wel het in dit verband niet zo relevante verbruik per minuut bedoelen. Iets anders kan ik er niet van maken.
Hint: 15 maal 60....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Voois,
Ik zei toch ook per minuut, of zijn jouw minuten geen 60 seconden?
Brunniepoo schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 18:01:
[...]
Bij benadering, maar ik kan zo snel geen opgave van mijn beltrafo vinden. Veel meer dan 5 Watt zal het hopelijk toch niet zijn.

ik moest overigens bij het plaatsen van mijn opmerking aan dit stuk denken: link
Mis, het is gemiddeld maar 1 watt.

[ Voor 75% gewijzigd door Techneut op 16-03-2012 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Nog even over zonnepanelen. Stel ik heb een investeerder die mijn PV systeem wil aanleggen. Voor dat bedrag hoef ik echter geen rente te betalen of andere financiering. Het moet natuurlijk wel worden terugbetaald. Laten we zeggen in dezelfde termijn als het jaar dat het Breakeven is. Zover ik nu kan inschatten, maar roep maar als het anders is, is de tvt 8 jaar. En ga ik voorzichtigheidshalve uit van 10 jaar. Ik schiet er dus 10 jaar lang werkelijk helemaal niets mee op behalve dat ik lekker bezig ben voor het milieu. dan nog denk ik. Tja 10 jaar = te lang om te overzien = laat maar zitten. Over 10 jaar koop ik dat systeem wel (er van uitgaande dat het rendement dan beter is), ik heb in die 10 jaar immers geen cent gewonnen dan wel verloren. Over 5 jaar kan het er heel anders uit zien natuurlijk maar bij 10 jaar 0 rendement... Ik weet het niet... Maar zeg ook zeker geen nee. Dus toch nog een keer de vraag doen of niet doen

[ Voor 15% gewijzigd door Voois op 16-03-2012 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Voois ja je redenatie klopt. Echter kan het in die opzet wel interessant zijn. De eerste 10 jaar loop je als het goed is (!!) ook geen risico. Echter bestaat er wel een kans dat ie het langer dan de TVT volhoudt (redelijk groot) en daarna zou jij dus de opbrengsten krijgen? Dan heb je eigenlijk geen downside risk maar alleen upside. Moet je waarschijnlijk alleen niet verhuizen, maar zelfs dan geen kans op verlies lijkt me.
Alles hangt af van de voorwaarden natuurlijk (kleine lettertjes).
Enige risico wat ik me kan bedenken is dat er over 4 jaar een revolutionair systeem op de markt komt dat jij niet kan plaatsen omdat dat andere systeem al op die plek ligt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben 5 jaar bezig, bijna 6
heb alleen maar bijgelegd
heb geen spijt
lach iedereen uit
er zijn geen revolutionaire systemen gekomen (wel gelezen iedere week dat ze komen hoor)

met risicomijdend gedrag word niemand gelukkig of rijk
geen tvt met en meer kolenstroom is zeker geen oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 19:40:
ik ben 5 jaar bezig, bijna 6
heb alleen maar bijgelegd
heb geen spijt
lach iedereen uit
er zijn geen revolutionaire systemen gekomen (wel gelezen iedere week dat ze komen hoor)

met risicomijdend gedrag word niemand gelukkig of rijk
geen tvt met en meer kolenstroom is zeker geen oplossing
dat is juist precies in de hypothese probeer te elimineren, de onzekere risco's. Zodat de 'zekere' alleen nog overblijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Iedereen heeft zijn of haar eigen 'risk-appetite' en dat moeten we waarderen. Maar Eric-Pvt heeft wel gelijk dat vooruitgang geboekt wordt door de mensen die meestal iets meer dan gemiddeld risico nemen. De sterfte tgv ongelukken is in die groep overigens ook iets groter :+
Doe niets waar je je niet lekker bij voelt, maar als het jeukt, en het mogelijke verlies is draagbaar en de winst geeft je een goed gevoel, dan zeg ik doen (pun intended).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:03
JAN-B schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 17:19:
[...]

@Jeroen: dat verbaast - en irriteert - mij enorm, dat Greenchoice "sommige" klanten anders behandelt;
wij betalen voor uw negatieve verbruik de kale stroomprijs +- 7 cent, maar "sommige" klanten krijgen de volledige prijs = +- 22cent :(
Ok, daar kan ik niets anders op zeggen dan dat ik je 100% gelijk geef. Het is oneerlijk en ook gewoon onhandig. Maar Greenchoice zit ook tussen de wal en het schip. De kern van het probleem is gewoon het ontbreken van goede regelgeving die dit soort dingen goed regelt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
franssie schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 19:02:
@Voois ja je redenatie klopt. Echter kan het in die opzet wel interessant zijn. De eerste 10 jaar loop je als het goed is (!!) ook geen risico. Echter bestaat er wel een kans dat ie het langer dan de TVT volhoudt (redelijk groot) en daarna zou jij dus de opbrengsten krijgen? Dan heb je eigenlijk geen downside risk maar alleen upside. Moet je waarschijnlijk alleen niet verhuizen, maar zelfs dan geen kans op verlies lijkt me.
Alles hangt af van de voorwaarden natuurlijk (kleine lettertjes).
Enige risico wat ik me kan bedenken is dat er over 4 jaar een revolutionair systeem op de markt komt dat jij niet kan plaatsen omdat dat andere systeem al op die plek ligt.
inderdaad. Dus de evt. voordelen in de eerste 10 jaar gaan naar de verstrekker (die gokt op hogere energie prijzen).
Daarna heb ik dus een systeem dat mij gratis stroom levert.
Dus financieel geneuzel over sparen/beleggen/ vast zetten/ inflatie/ stijgende energie prijzen/ etc. ik heb er allemaal helemaal niets mee te maken. Na jaar 10 gaat de meter pas lopen...

Maar is dat wel terecht gedacht... immers de kans op verhuizen, defecten, betere systemen blijven wel over.
Als je verhuisd of je het meeneemt of niet er gaat een deel van het rendement verloren. de inruil van je auto voor een identieke 2de hands auto is ook nooit gelijk, de garage wil er ook wat aan verdienen. En zo werkt de markt nu eenmaal, dus ook voor zonnepanelen. Neem je het mee, dan heb je weer mee verhuiskosten. Of je het nu laat doen of zelf doet tijd=geld.
dus verhuizen = verschoven tvt.

Defecten. Die omvormers zouden 10 jaar mee moeten gaan. Dus op jaar 10 begin ik weer met een investering (een kleine weliswaar)
Daarnaast bestaat er een reële kans dat er is een keer iets is met paneel, kabels, teruglevering niet goed gemeten, omvormer, extra groep plaatsen voor een nieuwe norm. noem het maar op.

Er moet dus helemaal niets gebeuren wil ik de 10 jaar halen. één extra uitgave van € 1000,- is toch alweer een jaar langer wachten op rendement. één omvormer (van dat kaliber) = 2 jaar extra tvt.

Dan blijft zoals franssie zegt dus over dat er beter systemen binnen nu en 10 jaar op de markt komen. Ook zeker geen ondenkbare situatie.

Al met al, zelfs als het niet mijn eigen geld is (en dus bijna alle financiele risico's/overwegingen wegvallen) duurt het minimaal 10 jaar maar toch ook zeker 15 jaar voordat het écht iets heeft opgebracht tov de huidige situatie. imo kun je dan toch beter nog wachten dat er een beter systeem is danwel de prijzen dalen. Dit kan dus morgen al anders zijn maar kan ook nog 10 jaar duren.
Zoals het er vandaag uitziet vind ik 10-15 jaar een te lange periode. Je mag het natuurlijk anders vinden maar welke keuzes in je leven (behalve trouwen en kinderen wellicht :P ) maak je voor een periode langer dan 10-15 jaar? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Voois - ik denk dat je er dan nog niet aan toe bent. No worries, het is niet een trein waar als je nu niet instapt, nooit meer kan instappen. Op PV gebied blijft je dan nu wel even op perron 'start' maar dat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
franssie schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 20:02:
Iedereen heeft zijn of haar eigen 'risk-appetite' en dat moeten we waarderen. Maar Eric-Pvt heeft wel gelijk dat vooruitgang geboekt wordt door de mensen die meestal iets meer dan gemiddeld risico nemen. De sterfte tgv ongelukken is in die groep overigens ook iets groter :+
Doe niets waar je je niet lekker bij voelt, maar als het jeukt, en het mogelijke verlies is draagbaar en de winst geeft je een goed gevoel, dan zeg ik doen (pun intended).
Zeker waar. Echter als je een risico neemt verwacht je ook een bepaalde uitkomst. En misschien raar (en mijn perceptie) maar risico's bepaal/neem je meer op korte termijn en zekerheden doe/neem je op lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
franssie schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 20:19:
@Voois - ik denk dat je er dan nog niet aan toe bent. No worries, het is niet een trein waar als je nu niet instapt, nooit meer kan instappen. Op PV gebied blijft je dan nu wel even op perron 'start' maar dat maakt niet uit.
Je zult wel gelijk hebben :). Het mooie vind ik wel, en dat is denk ik ook mijn grootste plus om het evt. wel te doen, is dat de mensen die het hebben er zo enthousiast over zijn. Negatieve verhalen ken ik ook niet. Dus zoals je terecht aan me vraagt de downside is ook zeer beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

over het algemeen klopt dat wel van KT hoger risico dan LT (niet gek dus).
En ik kan hier wel een college risk management geven (en misschien doe ik dat wel eens in een ander topic) maar zoals ik al zei, iedereen heeft zijn/haar eigen comfort zone vwb de risico's die men wil lopen/aangaan.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 16-03-2012 20:27 . Reden: hoe moeilijk kan het zijn om eigen te spellen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
franssie schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 20:25:
over het algemeen klopt dat wel van KT hoger risico dan LT (niet gek dus).
En ik kan hier wel een college risk management geven (en misschien doe ik dat wel eens in een ander topic) maar zoals ik al zei, iedereen heeft zijn/haar eigen comfort zone vwb de risico's die men wil lopen/aangaan.
ik zal er vast nog eens op terugkomen. en ben ook nog niet overtuigd het NIET te doen. Maar in ieder geval bedankt voor je reacties en toelichtingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

haha, het jeukt dus (bij mij ook).
En graag gedaan.
Net een warmtepompdroger besteld, heb nog wat 'speelgeld' over - zal denk ik een 500+ WP systeempje worden om te spelen met de opstelling, ervaring opdoen met hoe op te zetten (montage systemen zijn onevenredig duur, niet normaal - als ik het plat op rubber tegels leg heb ik een hoger rendement dan als ik het netjes in beugels hang ...) Kost me EUR800 a EUR900, kan ik missen dus er zit ook wat hobby en interesse in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
franssie schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 20:44:
haha, het jeukt dus (bij mij ook).
En graag gedaan.
Net een warmtepompdroger besteld, heb nog wat 'speelgeld' over - zal denk ik een 500+ WP systeempje worden om te spelen met de opstelling, ervaring opdoen met hoe op te zetten (montage systemen zijn onevenredig duur, niet normaal - als ik het plat op rubber tegels leg heb ik een hoger rendement dan als ik het netjes in beugels hang ...) Kost me EUR800 a EUR900, kan ik missen dus er zit ook wat hobby en interesse in.
Dus geen montage systeem kopen maar rubber tegels halen?
Waar haal je die 500 wp voor dat geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Voois schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 20:11:
[...]
Al met al, zelfs als het niet mijn eigen geld is (en dus bijna alle financiele risico's/overwegingen wegvallen) duurt het minimaal 10 jaar maar toch ook zeker 15 jaar voordat het écht iets heeft opgebracht tov de huidige situatie. imo kun je dan toch beter nog wachten dat er een beter systeem is danwel de prijzen dalen. Dit kan dus morgen al anders zijn maar kan ook nog 10 jaar duren.
Zoals het er vandaag uitziet vind ik 10-15 jaar een te lange periode. Je mag het natuurlijk anders vinden maar welke keuzes in je leven (behalve trouwen en kinderen wellicht :P ) maak je voor een periode langer dan 10-15 jaar? :?
Zoals franssie ook al zei; je bent er gewoonweg nog niet aan toe. Je bent iemand die erg gesteld is op zekerheid, en dat mag.

Ik weet wel een beetje hoe PV in elkaar steekt (op fundamenteel vlak), en hoe verschillende hoogleraren in de fysica die met PV bezig zijn de toekomst zien. Gesproken met iemand die de komende 5-10 jaar vooral ziet als een periode waar onderzoek gefocussed wordt op kostverlaging van huidige technieken, meer dan rendementverhoging en novel concepts (zoals organisch en polymeer). Die periode komt erna. Maar, zoals doorgaans met daling, convergeert de prijs ongeveer exponentieel afnemend naar een soort asymptoot (met huidige technieken), en zal de rek er op een gegeven moment uit zijn. Die Chinezen werken al voor een appel en een ei, dus op loonkosten kan je niet meer besparen. Kortom, ik denk dat de komende jaren de daling van de PV lang niet meer zo snel zal gaan als de afgelopen 2 jaar, niet in % en dus absoluut helemaal niet meer (aangezien 10% van 1 euro minder is dan 10% van 2 euro).

Kortom, je kan wachten tot je een ons weegt, maar in de tussentijd heeft het ook niets opgeleverd.

Bovendien zijn er genoeg keuzes die je voor een periode van 10 jaar maakt, zoals je hypotheek/huis (waar je ook niet zeker weet dat hij in waarde zal gaan stijgen), als je een beetje zuinig bent met je auto gaat ie ook 10 jaar mee, maar ook je werk, je vestigingsplaats, etc. Goed als het ruim langer duurt dan 10 jaar voordat je het terugverdient hebt (wat je niet zeker weet), dan zou ik het ook niet zo snel doen.

Persoonlijk neem ik het 'negatiefste' scenario van gelijkblijvende energieprijzen, en dan heb ik het met niet optimale (zuidoost) ligging nog met 8 jaar terugverdient. Daarnaast vind ik het ook leuk, dus zo'n probleem vind ik het niet. Anderen zetten dure velgen onder hun auto, een spoiler op het dak, en een turbo op de motor. Of kopen Apple producten voor de fancy pancy. En dat levert alleen 'genot' op en verdient zich financieel nooit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Voois schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 21:10:
[...]

Dus geen montage systeem kopen maar rubber tegels halen?
Waar haal je die 500 wp voor dat geld?
Marktplaats. Voor de montage frames vraagt ie echter EUR190, dat is gezien de installatie van 3 panelen mij gewoon te veel, dan kan ik bij de ijzerboer hier in de straat wel iets beters laten lassen/schroeven denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Bartjuh schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 21:15:
[...]

Zoals franssie ook al zei; je bent er gewoonweg nog niet aan toe. Je bent iemand die erg gesteld is op zekerheid, en dat mag.
dat ik er nog niet een toe ben, zou goed kunnen, maar erg gesteld op zekerheid ben ik ZEKER :) niet.
Ik houd juist wel van een gokje maar het moet wel een onderbouwde zijn. Ter illustratie: ik woon nu net in 1 jaar in een huis dat voorheen een winkel was en dat op instorten stond. Toch gekocht en totaal gerenoveerd. Kosten 500k+. Ik had en heb geen enkele zekerheid dat het die investering waard is. Maar gewoon doen was het devies. Waarom dat wel en dit (nog) niet? Simpel, het leverde op redelijk korte termijn een kast van een huis op, trots en complimenten. Of het het financieel waard is.. we zullen et zien. Zonnepanelen is toch andere koek. aangezien ik dan eerst 10 jaar moet wachten op resultaat en dan nog is het dus de vraag of het wat oplevert. Ik zeg het nog maar weer, ik heb ook nog steeds niet gezegd dat ik het niet doe, ik daag je alleen uit me te overtuigen, en dat al lukt aardig :*)

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ok, dat van zekerheid neem ik terug ;) Ken er trouwens genoeg in mijn vriendenkring die wel erg hechten aan zekerheid, en ook niet snel een gokje zullen wagen.

Als je naar de marketing theorie kijkt en de adoptie van technologie spreek je ook van de innovaters en early adopters om die groep mensen aan te geven die wel houden van nieuwe technologie en een gokje durven te wagen. Vaak een belangrijke groep om voor je te winnen voor het succes van een technology. Uiteindelijk komen de late majority en laggerds wel, die van zekerheid houden.

Dan vind ik de "PV gok" toch wel een iets beter onderbouwde ;) (sorry) Immers, grote kans dat de huizenmarkt verder gaat dalen, en alle kans dat energie op de lange termijn alleen maar duurder gaat worden. Bovendien is het risico veel kleiner, 2000 euro of 200.000 euro is een groot verschil, het een kan ik missen, het ander niet :)

Ik schaar mij doorgaans wel onder de innovators. In 2004 met mijn vader naar de Toyota dealer geweest om die hybride Prius (2de generatie) te bekijken puur uit interesse. Vader en ik, techneuten als we zijn, proefrit gedaan en toch wel blij verrast. Vader initieel helemaal niet van plan nieuwe auto te kopen, vader moeder overgehaald, en Prius gelijk besteld. Let wel; dit was in de tijd dat je echt NERGENS zoiets zag rijden. Kortom, 0 ervaringen met zo'n ding. Een gok die goed heeft uitgepakt. Ding rijd nog steeds perfect, en heeft praktisch 0 onderhoud nodig. Valt zelfs onder de betrouwbaarste auto's op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
JAN-B schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 17:10:
[...]
Oeps :|
Foutje, dat had ook gewoon 15 moeten zijn.
(ik had eerst de post veel te ingewikkeld gemaakt met minuten enzo... )

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Lekker rustig hier, iedereen zit zeker lekker de hele dag achter zijn KwH 'opwek' meter te kwijlen met dat mooie weer ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Voois op 21-03-2012 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Niet iedereen heeft een "opwek"-installatie.

Ik ben bijvoorbeeld "hele dagen druk bezig" om de standen bij te houden en er conclusies aan te verbinden. De eerste conclusie is al: We verbruiken wekelijks iets minder. Kom omdat: we zijn minder thuis, het wordt later donker, af en toe vervang ik een lampje door een LED-alternatief.

Toch zou ik wel graag (als test) een zonnepaneel aan mijn balkon hangen. Daar kan ik misschien wel 3 panelen naast elkaar hebben hangen. Mochten ze toch weg moeten of als ik ga verhuizen dan kan ik ze zo meenemen. Maar ja, alles valt en staat met een begrotingstekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Hier ook geen opwek, en inderdaad vrij nauwkeurig de meterstanden aan het bijhouden.
Ik ga ook steeds minder verbruiken hoewel de rek er bij mij wel uit is.
Gisteren mijn wisselstroom woonhuisventilator vervangen door een zuiniger gelijkstroom exemplaar, en daarmee ben ik eigenlijk wel een beetje klaar met bezuinigen.
Nog 2 gloeilampen hier in huis die gezamenlijk misschien een uur per week aan staan.... zijn G4-fittingen waar niet veel anders in kan... niet interessant dus.

Mijn 'vast' gebruik zit nu zo rond de 1,2 kWh per dag (inclusief koelkast), dat is gemiddeld 50 watt.
- koelkast, gem. 30 watt
- ventilatie, gem. 3 watt
- modem/wifi, 8 watt
- Overig (waaronder CV-ketel): 5-10 watt

Wasmachine is pas een paar jaar oud en wordt niet vaak gebruikt, de droger is nog geen jaar oud (gekregen) en die wordt al helemaal sporadisch gebruikt.... het is helaas ook niet de allerzuinigste.

Iemand nog tips? Behalve minder ovenschotels eten :9

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Ja je kan wel stellen dat je serieus weinig elektriciteit gebruikt, 1,2 kWh / dag dat is ~440 kWh /jaar. Dat is erg, erg netjes. Wat heb je allemaal gedaan en waar kom je vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Voois schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 20:24:
[...]

Je zult wel gelijk hebben :). Het mooie vind ik wel, en dat is denk ik ook mijn grootste plus om het evt. wel te doen, is dat de mensen die het hebben er zo enthousiast over zijn. Negatieve verhalen ken ik ook niet. Dus zoals je terecht aan me vraagt de downside is ook zeer beperkt.
Vraag maar aan hansdegit.

Die is in no-time van een non-believer in een van de allerergst gevallen van hopeloos verloren voor zijn nieuwe verslaving gevallen - met een dijk van een installatie.

Dus u bent gewaarschuwd...

... maar die waarschuwing mag u best negeren ... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
ik zal het in overweging nemen :-)

Ik weet niet in hoeverre het is toegestaan maar heeft er iemand een paar aanraders op zonnepaneel gebied? Er blijken aardig wat aanbieders te zijn en evenzoveel merken van panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voois schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 21:24:
(...) Zonnepanelen is toch andere koek. aangezien ik dan eerst 10 jaar moet wachten op resultaat (...)
Tja als je definitie van 'resultaat' is 'vette financiële winst' dan heb je wellicht gelijk (voor de eerste 10 jaar dan - of in mijn geval 13-15 jaar).
De meeste PV eigenaren zullen 'resultaat' echter veel breder zien. Zo ook ondergetekende: heerlijk om deze week weer die prachtige sinus-grafieken als resultaat te zien. Tuurlijk, ik had de investering ook op een spaarrekening kunnen zetten of mijn hypotheekschuld lager maken. Maar ik weet zeker dat ik met het resultaat daarvan minder plezier had gehad.

Dus, nog even los van idealistische / duurzame motieven, speelt het plezier en de lol en het enthousiasme voor mij een belangrijke rol. Bijna verslavend. Kijk maar in de PV topics naar al die fanatiekelingen :P die hun PV alleen maar willen uitbreiden. 8)

Dat verslavende is eigenlijk het enige steekhoudende argument om niet aan de PV te beginnen... Het hek is van de dam... Hm heb ook nog wel wat dakruimte over... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NovapaX schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 19:39:
Mijn 'vast' gebruik zit nu zo rond de 1,2 kWh per dag (inclusief koelkast), dat is gemiddeld 50 watt.
Je gebruikt de term 'vast gebruik'. Hoeveel is je totale verbruik per jaar dan? En hoe ziet je huishouden er uit (hoeveel personen)?

Als je je elektriciteitsverbruik op orde hebt zou ik zeggen (er even van uitgaande dat je aardgasverbruik al op orde was) werk aan de volgende stappen:

* Drinkwaterverbruik
* Autokilometers
* Voedsel

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
hier nog even voor de mensen ons stroomverbruik van 2.5 weken..

helaas halverwege heeft er iemand per ongeluk de stekker uit de modem getrokken omdat we een weekje centerparcs hadden (maar ik ben dan maar 2 dagen weggeweest en daarna terug gekomen in het huis zoals te zien is)

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/8758965/verbruik.JPG

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
SpiceWorm schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 23:47:
Ja je kan wel stellen dat je serieus weinig elektriciteit gebruikt, 1,2 kWh / dag dat is ~440 kWh /jaar. Dat is erg, erg netjes. Wat heb je allemaal gedaan en waar kom je vandaan?
Hoho, bovenop die 1,2 kWh per dag komt nog wel het normale gebruik van de verlichting, wasmachine en oven.
Ik kan nu nog niet zeggen hoeveel het per jaar word, maar ik denk dat ik zo rond de 800 kWh per jaar uit ga komen.

We zijn maar met zijn tweetjes, in een niet al te groot huis.
Alle veelgebruikte verlichting is LED of spaarlamp.
We hebben geen computer, alleen beide een zuinige laptop.

Maatregelen sluipverbruik:
- ADSL -> glasvezel: 5 watt reductie door zuiniger modem
- Zuinige adapter bij 12v bedverlichting: 2 watt reductie
- Zuinige woonhuisventilator: 20 watt reductie

Maatregelen reductie gewoon gebruik:
- Bijna overal LED-lampen (incl. LED-strip in keuken... ideaal!)

Aanpassingen in gebruik / comfort:
- zeer weinig!
- Bij gebruik van oven een tijdje van tevoren al uit zetten terwijl het eten nog staat te garen/bakken/grillen. Dat gaat nog wel even door dan.
- niet teveel water in de waterkoker!
- Senseo gelijk weer uit zetten als je toch geen kopje koffie meer wil.
- door veel betere ventilatie die wel goed afzuigt in verschillende standen....
- Opladers enzo laat ik lekker zitten, raak ik ze niet kwijt ook....
(Wat we wel extra doen is de stekker van de magnetron er steeds uit halen, maar das meer omdat hij ander voor de lichtknop zit... :/ Ik weet niet eens wat dat ding verbruikt in stand-by)

EDIT:
Gasverbruik: Heb de CV-afgesteld en stook vrij weinig. Gebruik is in ieder geval minder dan 0,15 m3 / graaddag (mindergas.nl)

Drinkwaterverbruik: ca. 50-60 m3 per jaar. Kan ik niet zo veel meer aan doen. Toilet boven moet nog een keer vervangen worden, zit nog geen dubbele spoelknop op... Maar dat gaat met de hele badkamer mee als het zover is.
Een hemelwateropvang is geen haalbaar of rendabel verhaal. Niet in dit huis in ieder geval.

Voedsel... tja... We zijn snel tevreden, het belangrijkste is lekker brood! Verder scheiden we ons afval keurig, tot op het zeikerige af... maar we hebben er de grootste lol om dan :D

Autokilometers: Geen auto in eigen bezit, vind het heerlijk! Helaas woont alleen mijn schoonfamilie in een gat net buiten fietsafstand (ca. 25 kilometer) Dus daar lenen we gemiddeld 1 keer per week een auto voor.... Verder voor grote bouwmarkt-boodschappen wordt de auto ook nog wel eens geleend.
Voor de rest gaat zoveel mogelijk op de fiets... en zeker deze dagen is dat enorm genieten!!

Ik heb het idee dat ik er een beetje klaar mee ben, met dat besparen! (in de goede zin des woords ;) )
Op naar PV!

[ Voor 25% gewijzigd door NovapaX op 22-03-2012 09:58 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
M'n vriendin kwam afgelopen weekend met een Tefal stoomkookapparaat thuis. Gisteren eens geprobeerd, en het is gezonder (want geen vet) maar ook het energieverbruik valt me enorm mee! In 25 minuten is alles gaar, het apparaat verbruikt 1800-2300W, en je hoort hem telkens aan/uit-schakelen dus misschien 60% van de tijd staat-ie aan. Een overgedimensioneerde waterkoker dus! Ik schat het verbruik op ongeveer een half kWh. En een klein beetje aardgas voor het sausje. T.o.v. dezelfde hoeveelheid eten in heel veel verschillende pannen een aanrader!
Oja, en het was verbazingwekkend goed te eten.
Nadeel is wel de enorme hoeveelheid rare attributen die niet in de vaatwasser passen...
NovapaX schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 09:48:
(Wat we wel extra doen is de stekker van de magnetron er steeds uit halen, maar das meer omdat hij ander voor de lichtknop zit... :/ Ik weet niet eens wat dat ding verbruikt in stand-by)
Afknippen en dit er op zetten?
Afbeeldingslocatie: http://www.budgetland.nl/images/stekker-randaarde-wit-5194.jpg
Verder scheiden we ons afval keurig, tot op het zeikerige af... maar we hebben er de grootste lol om dan :D
We hebben hier meestal de restafval-container na 8 weken vol (=240 liter waarvan 30 liter/kg kattebakkorrels). Nadeel vind ik wel dat de "scheidingsstations" vaak vol zitten of je serieus moet staan wachten tot je je afval mag scheiden omdat er een rij(tje) staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NovapaX schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 09:48:
Autokilometers: Geen auto in eigen bezit, vind het heerlijk!
Daarmee heb je in mijn ogen al 90% gewonnen. Cool!
Helaas woont alleen mijn schoonfamilie in een gat net buiten fietsafstand (ca. 25 kilometer) Dus daar lenen we gemiddeld 1 keer per week een auto voor.... Verder voor grote bouwmarkt-boodschappen wordt de auto ook nog wel eens geleend.
Hier idem. Ik heb vrienden die niet ontzettend handig wonen en als we daarheen gaan lenen we een auto, en zo heb ik afgelopen zaterdag een auto geleend om een aantal klusjes achter elkaar af te handelen: naar het afvalscheidingsstation, naar de kringloopwinkel met een paar grote zware dozen boeken en naar de bouwmarkt. Ik denk dat we zo ongeveer één of twee keer per maand een auto lenen.
Voor de rest gaat zoveel mogelijk op de fiets... en zeker deze dagen is dat enorm genieten!!
Zo echt wel, wat een heerlijk weer. En geheel gratis en duurzaam!
Ik heb het idee dat ik er een beetje klaar mee ben, met dat besparen! (in de goede zin des woords ;) )
Op naar PV!
Ik ken het gevoel. Dat gevoel blijft dan een tijdje, en komt vanzelf weer terug ;) Je gaat dan toch kijken of er ergens nog een Wattuurtje of een Joutlje te halen valt - althans, dat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Het enige waar ik nog aan denk is het modem/access-point 'on-demand' te maken. Maar aangezien we nogal een 'digitaal' leven leiden is het niet zo eenvoudig.
Een simpele tijdschakelaar gaat niet werken omdat de vrouw onregelmatig werkt.
Het al snel irritant is als ze eindelijk in bed ligt eind van de ochtend, nog even wat op internet wil kijken en er dan achter komt dat ze vergeten is het internet aan te zetten.... Beetje 'terug-in de-tijd-gevoel' krijg ik dan, dat gaat dus niet gebeuren.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
JeroenH schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:12:
[...]
Ik denk dat we zo ongeveer één of twee keer per maand een auto lenen.
Van wie leen je die auto? Ik heb familie niet in de buurt wonen, en m'n buren ken ik nog niet goed genoeg voor zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RemcoDelft schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:22:
Van wie leen je die auto? Ik heb familie niet in de buurt wonen, en m'n buren ken ik nog niet goed genoeg voor zoiets...
Mijn ouders wonen op zo'n 2km afstand van ons, en die hebben auto (en hebben er maar 0,6 nodig).
Mijn schoonouders wonen op zo'n 1km afstand van ons, en die hebben twee auto's (en hebben er maar 1 nodig).
Mijn broer woont op zo'n 1,5km afstand van ons, en die heeft auto (en heeft er maar 0,8 nodig).
Een goede vriend woont op zo'n 2km afstand van ons, en hij heeft twee auto's (en heeft er maar 0,6 nodig, hij werkt thuis).

Zoals je ziet: zes mensen, zes auto's terwijl maar drie nodig zijn. Daarvan kan ik er altijd eentje lenen.

Als ik niet in deze riante situatie zou zitten had ik natuurlijk een deelauto-aonnement gehad, zoals bv. Greenwheels. Er staan er twee binnen 500m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
pff je kunt me een barbaar noemen maar gaan we hier nu ook de auto volledig op de schop nemen? Ik vind het fantastisch om lekker een stuk auto te rijden. Je komt nog is ergens. Duurzaam of niet, zolang de economie het gebruik voldoende blijft stimuleren zullen we de wereld er ook niet mee gaan redden. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het omslagpunt vanzelf bereikt wordt als de benzine écht niet meer te betalen zijn komen de alternatieven vanzelf wel. Bewuster met zaken omgaan is natuurlijk wel belangrijk, voor milieu en welzijn en eigen portomonee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Voois schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:29:
pff je kunt me een barbaar noemen maar gaan we hier nu ook de auto volledig op de schop nemen? Ik vind het fantastisch om lekker een stuk auto te rijden. Je komt nog is ergens. Duurzaam of niet, zolang de economie het gebruik voldoende blijft stimuleren zullen we de wereld er ook niet mee gaan redden. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het omslagpunt vanzelf bereikt wordt als de benzine écht niet meer te betalen zijn komen de alternatieven vanzelf wel. Bewuster met zaken omgaan is natuurlijk wel belangrijk, voor milieu en welzijn en eigen portomonee.
Was vanochtend toevallig op de radio, als benzine per liter € 2 gaat kosten zouden meer mensen de auto vaker laten staan. Was onderzoekje van de ANWB dacht ik

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
JeroenH schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:28:
[...]
Als ik niet in deze riante situatie zou zitten had ik natuurlijk een deelauto-aonnement gehad, zoals bv. Greenwheels. Er staan er twee binnen 500m
Hier zit Greenwheels 4 km ver, dat is dus niet praktisch. Daarbij vind ik Greenwheels erg duur, niet per km, maar wel per uur. Het gevolg daarvan is dat die auto vrijwel altijd op z'n parkeerplaats staat. Op zich praktisch, zodat mensen hem kunnen gebruiken als ze hem nodig hebben, maar voor de gebruikers zou het beter zijn als de auto vaker ingezet zou worden. Als ik 's middags naar m'n ouders ga, daar blijf slapen, en de volgende ochtend terug ga, ben ik met Greenwheels 100-150 euro kwijt, zeg maar 50 cent per km. "Vroeger" waren nachtelijke uren gratis, of een maximum aan "uurprijs" per dag, dat is nu verdwenen.
Dus ik/we gaan een auto kopen (ik heb al een motor), weten alleen nog niet wat. Misschien een nieuwe Pixo voor 7k, erg goedkoop in onderhoud/belasting/kilometerkosten, of een oudere Focus, heel-veel-auto voor je geld, maar duurder in onderhoud/belasting/benzine...
BlizzarD schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:31:
[...]
Was vanochtend toevallig op de radio, als benzine per liter € 2 gaat kosten zouden meer mensen de auto vaker laten staan. Was onderzoekje van de ANWB dacht ik
Bij 1,90 ook, en bij 2,10 ook... Alleen is er aan de ene kant "gewenning" aan de hoge prijs (hoewel niemand het leuk vind om 100 euro (waarvan 60 euro belasting) in z'n tank te gieten en aan de andere kant "geen keus hebben". Dichter bij het werk gaan wonen is vaak niet zomaar mogelijk, alternatieven zijn er niet.

[ Voor 32% gewijzigd door RemcoDelft op 22-03-2012 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Voois schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:29:
pff je kunt me een barbaar noemen maar gaan we hier nu ook de auto volledig op de schop nemen?
Uh, ja, waarom niert? Elke liter vertegenwoordigt 5-10kWh aan energie - afhankelijk van hoe je rekent. Als mensen wel een paar duizend euro uitgeven aan een zonnestroominstallatie om een paar honderd kWh te besparen dan is het toch een reële vraag hoe het met de autokilometers moet?
Ik vind het fantastisch om lekker een stuk auto te rijden.
Dat kan natuurlijk, maar sta je er bij stil dat al die autokilometers bij elkaar minder fantastisch zijn voor veel andere mensen - en eigenlijk voor ons allemaal?
Je komt nog is ergens.
Ik kom zonder eigen auto op meer plekken dan sommige die ik ken met auto. En het is een feit dan honderd jaar veel te goedkope aardolie Nederland zo heeft vormgegeven dat er plekken zijn die minder handig te bereiken zijn zonder auto. Maar dat is niets wat we niet terug zouden kunnen draaien als we het zouden willen.

Geen auto != niet mobiel, maak die denkfout niet!
Duurzaam of niet, zolang de economie het gebruik voldoende blijft stimuleren zullen we de wereld er ook niet mee gaan redden.
Helemaal waar. We moeten af van al die subsidies op fossiele brandstoffen en technieken.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat het omslagpunt vanzelf bereikt wordt als de benzine écht niet meer te betalen zijn komen de alternatieven vanzelf wel.
Denk je dat echt? Als benzine (of aardolie in het algemeen) zo duur is dat we niet meer kunnen betalen wordt het bouwen van een alternatieve infrastructuur ook in diezelfde verhouding duurder. Wachten is te duur!
Bewuster met zaken omgaan is natuurlijk wel belangrijk, voor milieu en welzijn en eigen portomonee.
Juist. En naar mijn mening hoort elk aspect van het leven er bij, dus ook hoe je verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik heb ook niets tegen auto's hoor. Maar ik heb hem gewoon niet echt nodig, niet zo veel om de aanschaf en de milieubelasting ervan te rechtvaardigen.
We hebben er wel een gehad... daar heeft m'n vrouw een flink ongeluk mee gehad waar ze gelukkig niet teveel aan over gehouden heeft. Maar sindsdien ben ik blij dat we dat ding kwijt zijn... veel problemen mee gehad en veel te veel kosten (zowel vast als onderhoud)

We wonen in een intercity-stad (centraal station op 10 min. fietsen) met ook nog een boemel-stationnetje op loop-afstand. De winkels zijn op fietsafstand, en scholen ook (binnen enkele jaren denk ik wel nodig ;) )

Ik ben me er, net als jeroen, ook wel degelijk van bewust dat ik een beetje vals speel (auto lenen) Maar dat compenseren we wel weer met een leuk presentje en natuurlijk tanken indien nodig.

Ik ben er stellig van overtuigd dat de auto gewoon een nuttig vervoermiddel is en blijft, en ik ben er ook stellig van overtuigd dat de natuur/aarde prima tegen een stootje kan. Maar niet tegen het gebeuk van de dagelijkse files die we nu hebben.....

[ Voor 23% gewijzigd door NovapaX op 22-03-2012 10:48 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
JeroenH schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:37:
[...]

Uh, ja, waarom niert? Elke liter vertegenwoordigt 5-10kWh aan energie - afhankelijk van hoe je rekent. Als mensen wel een paar duizend euro uitgeven aan een zonnestroominstallatie om een paar honderd kWh te besparen dan is het toch een reële vraag hoe het met de autokilometers moet?

[...]
het leven gaat niet alleen over kWh...
Dat kan natuurlijk, maar sta je er bij stil dat al die autokilometers bij elkaar minder fantastisch zijn voor veel andere mensen - en eigenlijk voor ons allemaal?

Ik kom zonder eigen auto op meer plekken dan sommige die ik ken met auto. En het is een feit dan honderd jaar veel te goedkope aardolie Nederland zo heeft vormgegeven dat er plekken zijn die minder handig te bereiken zijn zonder auto. Maar dat is niets wat we niet terug zouden kunnen draaien als we het zouden willen.

Geen auto != niet mobiel, maak die denkfout niet!

[...]
ik heb niet gezegd dat je zonder auto niet mobiel bent. Ik zeg alleen dat ik het heerlijk vind om een stuk te rijden.
Helemaal waar. We moeten af van al die subsidies op fossiele brandstoffen en technieken.

[...]
Zijn we het toch over iets eens :)
Denk je dat echt? Als benzine (of aardolie in het algemeen) zo duur is dat we niet meer kunnen betalen wordt het bouwen van een alternatieve infrastructuur ook in diezelfde verhouding duurder. Wachten is te duur!
[...]
Dat kan allemaal wel, maar de economie kun je nu eenmaal niet veranderen. Met name de westerse wereld draait nu eenmaal om geld. Dus ja dit soort problemen lossen zich min of meer vanzelf op. Je ziet het nu al. De benzineprijs stijgt de pan uit en ja hoor, de laatste 2 jaar zijn er nog nooit zoveel hybrides gebouwd/verkocht en het worden er alleen maar meer. en komen er steeds meer 'alternatieve auto's'. Ook zie je auto's steeds zuiniger. worden. Er komt vanzelf een omslagpunt.
Juist. En naar mijn mening hoort elk aspect van het leven er bij, dus ook hoe je verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
NovapaX schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:45:
Ik ben er stellig van overtuigd dat de auto gewoon een nuttig vervoermiddel is en blijft, en ik ben er ook stellig van overtuigd dat de natuur/aarde prima tegen een stootje kan. Maar niet tegen het gebeuk van de dagelijkse files die we nu hebben.....
Mooi gezegd. En ik ben het ook met jullie eens dat het beter kan en moet. Maar dat gaan wij niet veranderen... en het komt goed, het duurt wellicht alleen langer dan we zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Voois schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:55:
Maar dat gaan wij niet veranderen...
Als je zo begint niet nee ;)

Maar goed, laten we het weer hebben over serieus elektriciteit besparen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweeper
Grrrr.. net de afrekening van GC gekregen.. totaal elektra verbruik 2450kWh.
Dit is 6,kWh per dag :X :F ;w
Vanavond maar eens op zoek naar mijn sluipverbruikers.

Potentiele grootverbruikers in het sluipverbruik
-oude vriezer
-oude koelkast
-dvr (wel altijd in eco-mode)
-tv op standy :|
-modem
-router
-bubbelbad (knipperd altijd een mooie blauwe led)
-cv-ketel pomp (remeha calenta 40c)

grootverbruikers in gebruik.
2x 0.5kWh bouwlampen voor tijdens het klussen (nog 3 maanden en dan klaar..)
2 kWh voor de oven.. gebruik bijna dagelijks
2 kWh voor de waterkoker (altijd een halve liter.. Net 2 theeglazen voor .. handig , zijn toch met zijn tweeën)

Al genomen energiemaatregelen:
-alleen led-verlichting. (nu tijdelijk nog een paar spaarlampen)
-pompschakelaar op de vloerverwarmingspomp
-gehele huis geisoleerd (bouwjaar 1905)

Nog tips? _/-\o_

nb.
WTW door douche was niet mogelijk.
Een mechanische ventilatie aanwezig.. Dus daar ook geen WTW mogelijk

[ Voor 6% gewijzigd door Dweeper op 22-03-2012 11:17 . Reden: wtw toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
JeroenH schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:01:
[...]

Als je zo begint niet nee ;)

Maar goed, laten we het weer hebben over serieus elektriciteit besparen....
die voelde ik al eventje aankomen :)

Om dan maar is wat te roepen, vanochtend wakker geworden bleek de teller al op bijna 3 kwh te staan. Gem. zo'n 375 watt. Alle schakelaars hadden uitgestaan dus dat kon het niet zijn. Alleen NAS, 2 koelkasten, Aquariumpomp en een Quooker hebben aangestaan. De NAS, Quooker en Aquariumpomp gebruiken < 50 watt. Dus ik ga toch die koelkast nog maar is monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Trouwens als er nog iemand een goede tip heeft voor een dimbare GU10 ES111 LED spot, dan houd ik me warm aanbevolen. De 75w spots die er nu inzitten durf ik bijna niet meer aan te zetten aangezien ze met liefst 10 tegelijk aangaan :(.
Ik heb ze nu gevonden voor €100,- p.s maar om nu even € 1000,- neer te leggen voor een paar lampjes gaat wel wat ver he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
WTF... heb jij 10 spots van 75 watt? waar? Niet in je woonkamer hoop ik!
Maar ik heb even gezocht en kon je ze ook niet echt vinden.

Met die dure spots is het nog goedkoper om er andere armaturen in te zetten....

v.w.b. dat aquarium... zit daar ook nog verwarming in?

[ Voor 11% gewijzigd door NovapaX op 22-03-2012 11:34 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Nog een laatste vraag over de auto aan JeroenH. Betaal je wel voor het autogebruik als je hem leent?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dat kan ik wel voor je beantwoorden aan de hand van zijn website:
http://www.solarwebsite.nl/2009/09/geen-auto/

Door gewoon wat extra te tanken compenseer je al heel veel... wij doen af en toe een leuk bedankje omdat de brandstof zakelijk met een tankpas afgerekend wordt.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
NovapaX schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:33:
WTF... heb jij 10 spots van 75 watt? waar? Niet in je woonkamer hoop ik!
Maar ik heb even gezocht en kon je ze ook niet echt vinden.

Met die dure spots is het nog goedkoper om er andere armaturen in te zetten....

v.w.b. dat aquarium... zit daar ook nog verwarming in?
durf het bijna niet te zeggen maar ik heb er in totaal zelfs 19...
Waarvan 15 in de woonkamer. Nu heb ik wel een zeer forse woonkamer ( 90m²), in de tijd dat ik die spots en armaturen uitzocht was ik nog totaal niet bezig met energieverbruik. Gewoon lekker betalen. haha. Totdat de rekening dus kwam. Er moet wel gezegd worden dat we ze (tegenwoordig) dan ook niet veel meer aanhebben. Maar het zal gem. 1 uur per dag zijn. (Omgerekend is dat zo'n € 60,- per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
c70070540 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:42:
Nog een laatste vraag over de auto aan JeroenH. Betaal je wel voor het autogebruik als je hem leent?
Thanks Novapax ;)

Inderdaad, als het een privé-auto betreft tank ik 'm altijd royaal af. Omdat ik zo weinig tank schrik ik me elke keer weer de !@#$%^&* van het bedrag wat je af mag rekenen voor een paar liter koolwaterstoffen.

Een paar van de auto's die ik leen zijn leaseauto's (met tankpas... zo'n beetje de stomste uitvinding ooit) en de eigenaren daarvan bedank ik op andere manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweeper
Voois schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:48:
[...]

durf het bijna niet te zeggen maar ik heb er in totaal zelfs 19...
He handig.. Plafondverwarming 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Dweeper schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:15:
Grrrr.. net de afrekening van GC gekregen.. totaal elektra verbruik 2450kWh.
Dit is 6,kWh per dag :X :F ;w
Dat is toch helemaal niet zo gek veel? Zeker niet als ik je lijst verbruikers zie.
JeroenH schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:49:
[...]
Een paar van de auto's die ik leen zijn leaseauto's (met tankpas... zo'n beetje de stomste uitvinding ooit) en de eigenaren daarvan bedank ik op andere manieren.
Geldt juist bij leaseauto's niet dat de verzekering vaak alleen voor bepaalde bestuurders geldig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 13-09 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

JeroenH schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:12:
[...]

Zo echt wel, wat een heerlijk weer. En geheel gratis en duurzaam!
Niet helemaal gratis. Fiets moet aangeschaft en afgeschreven worden. Ik rij zelf elke dag naar mijn werk op de fiets, en daarnaast nog zo wat losse ritjes, zo'n 15 tot 20 km per dag. Dat is al snel ruim 4.500 km per jaar. Ik trap over het algemeen twee tot drie Shimano XT kettingen per jaar stuk a 30 euro + montage en 1 cassette met tandwielen per jaar (ca. 70 euro + montage), vooral 's winters met strooizout gaat het snel. Over het algemeen zit ik per jaar op zo'n 250 tot 300 euro aan onderhoud en dan heb ik het niet eens over een Halfords fietsje qua bouwkaliteit. Da's nog altijd goedkoper dan met de auto maar gratis is het niet.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Je moet ook maar zo bedenken: Die 30 euro per maand had anders naar de sportschool gegaan... en niet naar het onderhoud van je auto. :+

Overigens hebben sommige mensen die overal de auto voor pakken (tot het extreme toe) ook een schitterende fiets, "Ja, ik moet wel een goede fiets hebben want ik wil echt meer gaan fietsen.... :X "
maar die slijt meer van stilstaan dan van fietsen lijkt het wel...

[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 22-03-2012 12:04 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:58:
[...]

Niet helemaal gratis. Fiets moet aangeschaft en afgeschreven worden. Ik rij zelf elke dag naar mijn werk op de fiets, en daarnaast nog zo wat losse ritjes, zo'n 15 tot 20 km per dag. Dat is al snel ruim 4.500 km per jaar. Ik trap over het algemeen twee tot drie Shimano XT kettingen per jaar stuk a 30 euro + montage en 1 cassette met tandwielen per jaar (ca. 70 euro + montage), vooral 's winters met strooizout gaat het snel. Over het algemeen zit ik per jaar op zo'n 250 tot 300 euro aan onderhoud en dan heb ik het niet eens over een Halfords fietsje qua bouwkaliteit. Da's nog altijd goedkoper dan met de auto maar gratis is het niet.
Ik doe op m'n mountainbike meestal zo'n 5000 km met een ketting, moet jij niet gewoon veel vaker olieen? Dus zeker na pekel/regen gewoon elke keer olie op de ketting? Ik gebruik nu voor zowel motor (elke 100+ km) als fiets (eens in de zoveel tijd) goedkope kettingzaagolie. De levensduur is aanzienlijk beter dan met dure spuitbussen (motor) en dure derailleur-teflonspray (fiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:58:
[...]

shimano is leuk spul voor als je af en toe er op fietst.
fiets je veel dan merk je in eens dat het erg slap en duur spul is.
het slijt wel heel erg snel.

(ik wil mijn oude furgison terug. in 6 jaar tijd 1x de trapper vervangen en 4x een platenband)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

migjes schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:08:
[...]

(ik wil mijn oude furgison terug. in 6 jaar tijd 1x de trapper vervangen en 4x een platenband)
Bij Shimano is er voor de grote en kleine beurs wat te krijgen. ligt eraan welke kwaliteit je koopt en hoe je ermee om gaat
k doe op m'n mountainbike meestal zo'n 5000 km met een ketting, moet jij niet gewoon veel vaker olieen? Dus zeker na pekel/regen gewoon elke keer olie op de ketting? Ik gebruik nu voor zowel motor (elke 100+ km) als fiets (eens in de zoveel tijd) goedkope kettingzaagolie. De levensduur is aanzienlijk beter dan met dure spuitbussen (motor) en dure derailleur-teflonspray (fiets).
Bij mij is het op een derailleur fiets zonder onderhoud 3000Km, met onderhoud 6000Km.
Op mij reisfiets met rohloff tja hoeveel eigenlijk, na 12.000Km nog steeds niet versleten (geen dwars beweging en vaak alleen droog weer). Maar dat is dan wel zonder dichte kettingkast! met dichte kettingkast heb ik al eens van 25.000Km gehoord.
Of gelijk onderhoudsarm dan maar belt drive
Alle waar naar zijn geld zeg ik altijd maar

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

@migjes Really :P Dan heb je niet veel geluk gehad met je Shimano. Ik schaar Shimano over het algemeen onder dezelfde hoed als bedrijven als Logitech: hoe ze het doen weet ik niet, maar ze leveren degelijke kwaliteit tegen competitieve prijzen met goede service, terwijl de concurrenten moeite hebben om voet aan de grond te krijgen. Shimano is zeker geen overpriced slap spul, echt niet.

En eigenlijk maakt het merk van je onderdelen helemaal niet uit. De snelheid waarmee je fiets slijt en/of onderdelen stukgaan is helemaal afhankelijk van hoe goed je hem onderhoudt en hoe de fiets in elkaar zit. Een open ketting betekent simpelweg een hoop troep in je ketting en dus rappe slijtage. Een gesloten kettingkast betekent een nagenoeg oneindig leven van je ketting. Bewijs: kijk eens naar velomobielen waarin ruim 3.5 meter aan de meest iele shimano 10-speed kettingen worden gebruikt. Die kettingen gaan 25.000 à 40.000 km mee, wat bijna auto-achtige levensduren zijn voor een bewegend onderdeel. Hetzelfde geldt voor de tandwielen die erin zitten. En mensen in velomobielen trappen niet de hele tijd zachtjes; dat zijn juist doorgewinterde fietsers.

4500km per jaar en dan zulke hoge onderhoudskosten betekent dat de fiets niet geschikt is voor z'n taak. Op mijn fietsen zitten teringdure bandjes (Schwalbe Stelvio, Kojak, Marathon Plus) die regelmatig vervangen worden, ik heb onlangs m'n ligfietszitje moeten vervangen à 50 euro, en meer van dat soort gein, en nog steeds zit ik met ca. 6000km verdeeld over 2 fietsen op minder dan 200 euro onderhoud voor het afgelopen jaar. Open kettingen, ligfietsen met allerlei rare onderdelen en ik heb niet bespaard op de onderdelen.

Al met al is de strekking van BeQuietAndDrive natuurlijk wel waar; als je fietst zit je ook met kosten, en verdeeld over de kilometers zijn die nog best significant. Als ik mijn eigen fietsen neem: ik heb zelf 5 fietsen (velomobiel, twee ligfietsen, twee moeilijke rechtopfietsen) met een totaalwaarde van ca. 1550 euro, aangeschaft over een periode van 5 jaar. Totaal heb ik er 800 euro verbouwingen en onderhoud aan gehad en heb ik tussen de 25.000 en 30.000km gereden in deze periode. Dat komt dus neer op iets van 10 cent per km. Veel lager dan dat gaat het niet worden, want onderhoudskosten blijven er zijn en dat zijn toch je dominante kosten. Nou zijn 5 fietsen op één persoon misschien wat idioot, maar ook iemand met één goede fiets die regelmatig wordt onderhouden bij de fietsenmaker zal een hoop moeite hebben om onder de 5 à 10 cent per kilometer te duiken. Laten we eerlijk zijn: dit is niet echt veel minder dan de benzinekosten van een auto.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ik dacht even dat ik in een fietsentopic zat. Toen naar de bookmarks, "Serieus elektriciteit besparen" aangeklikt en spontaan weer allerlei fietsonderhoud… :+

[ Voor 4% gewijzigd door Gé Brander op 22-03-2012 13:03 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 13-09 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Kweenie, ik rij veel flinke heuvels op ook (Arnhem Noord), 's winters bij pekel is er geen houden aan gewoon. Ik borstel en olie dat ding elke week (en soms vaker) bij dat weer. Misschien toch verkeerde olie. Maar bij mijn volgende fiets ga ik er wel meer op letten. Maar goed, ik fiets vrij veel dan vind ik onderhoudskosten er gewoon bij horen.

Tot zo ver off-topic :)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Een goedlopende ketting 'bespaart serieus elektriciteit' als het over een elektrische fiets gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:48
c70070540 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:56:
Ik dacht even dat ik in een fietsentopic zat. Toen naar de bookmarks, "Serieus elektriciteit besparen" aangeklikt en spontaan weer allerlei fietsonderhoud… :+
Ik had hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:48
migjes schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:08:
[...]

Er zijn enorme verschillen in kwaliteit qua groepen bij Shimano. Bij wielrennen heb je bijvoorbeeld Shimano Sora tot Shimano Dura-Ace. Shimano Sora is de ultieme goedkope instapgroep welke geschikt is voor beginners die niet teveel kilometers maken en kost je misschien 250 euro. Dura-Ace is voor (wannabe)-profs en kost 1500 euro voor een groep.

Je kunt je voorstellen dat er nogal wat kwaliteitsverschil zit tussen de 2. Misschien de volgende keer je daar wat meer in verdiepen en een goede groep uitzoeken?

[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 22-03-2012 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:33:
Kweenie, ik rij veel flinke heuvels op ook (Arnhem Noord), 's winters bij pekel is er geen houden aan gewoon. Ik borstel en olie dat ding elke week (en soms vaker) bij dat weer. Misschien toch verkeerde olie. Maar bij mijn volgende fiets ga ik er wel meer op letten. Maar goed, ik fiets vrij veel dan vind ik onderhoudskosten er gewoon bij horen.

Tot zo ver off-topic :)
Ik borstel m'n fietsketting nooit! Misschien een optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
RemcoDelft schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:49:
[...]

Ik borstel m'n fietsketting nooit! Misschien een optie :)
Dat denk ik inderdaad. Ik zit even te rekenen en denk dat ik mijn huidige fiets in de afgelopen 10 jaar misschien 20.000km-25.000km heb gefietst en heb daar nooit meer onderhoud aan gehad dan een band plakken/vervangen. Toen ik 'm kreeg was hij al 4 jaar oud en altijd van een oud opatje geweest. :9

Wat voor fiets? Nou, gewoon een blauwe (Gazelle). Maar inderdaad wel met dichte kettingkast.

Gebruik mijn fiets de laatste jaren overigens maar heel weinig, want ik heb een auto. Een auto die aan het einde van zijn leven is vrees ik, dus moet op zoek naar een nieuwe. Denk toch dat het brandstofverbruik wéér een van de belangrijkste criteria zal worden. Misschien moet ik nog maar eens serieus overwegen of er ook alternatieve oplossingen zijn, zoals een auto delen en meer met het OV... De discussie hier heeft me toch weer aan het denken gezet. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Kunnen we dit echt niet in een apart fietsen-topic plempen ofzo? Het is echt heel erg off-topic... dit zijn nou typische kroegverhalen.
Ik vind het best interessant hoor... maar veel leer ik er niet van... alleen dat iedereen een andere fiets heeft en de ene wel een paar duizend kilometer langer deed met zijn ketting dan de ander.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Mag ik bij deze SPICEWORM nog even hartelijk bedanken voor dit Topic!

Net mijn Youless metertje binnen en gelijk alle overbodige shit uitgezet.

Ging van 453 watt naar 262 watt!

Mijn koelkast (Whirlpool ARG 639) blijkt 1 van de grootste sleurpers.
Zojuist de koelkast schoongemaakt... aan de ACHTERKANT.
(hopelijk sprint de koelkast nu minder vaak aan)

Mijn koelkast heb ik sinds 1994 DUS 2012 - 1994 = 18 jaar!

Als ik op mijn Youless metertje kijk dan verbruikt de koelkast
112 watt. (als de koelkast aanspringt)

Is er iemand met een Youless meter die kan aangeven wat een A+++ koelkast verbruikt?

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Speedster schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:55:
Is er iemand met een Youless meter die kan aangeven wat een A+++ koelkast verbruikt?
Mijn koelkast verbruikt niet meer dan gemiddeld 30-35W. Vorig jaar gekocht. Het is een koel vries combinatie met 3 vriesladen. Weet niet uit mijn hoofd of dat A+/A++/A+++ is.

[ Voor 41% gewijzigd door Gé Brander op 23-03-2012 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
c70070540 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 17:05:
[...]

Mijn koelkast verbruikt niet meer dan gemiddeld 30-35W. Vorig jaar gekocht. Het is een koel vries combinatie met 3 vriesladen. Weet niet uit mijn hoofd of dat A+/A++/A+++ is.
Dus al jouw koelkast "aanspringt" zie je er 30- 35W bijkomen op je Youless meter.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 00:29
Obi1r schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:23:
In elk geval met dit stroomblok filter geniet ik van een beter stereobeeld en strakkere weergave. Dat het ook optimaal beveiligd is mooi meegenomen, en bespaart me de aanschaf van een nieuwe versterker. Dan heb ik echt wel 399 euro voor een stekkerblok over.
Bedankt gast, tijden niet meer zo gelachen _O-

Beter stereobeeld dmv een overpijsde stekkerdoos 8)7 8)7 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Clubbtraxx op 23-03-2012 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

^^ zoek eens op elfen en maanlicht, daar staan meer van die leuke (en een hoop leuk gezwets en repeterende discussie)

Even terugkomend op een eerdere post van me over de droger:
Vandaag de warmtepomp droger aangesloten en in gebruik genomen (na dagje rust ivm de compressor, het blijft een soort koelkast) en het verbruik scheelt enorm tov mijn vorige condensdroger. Eén was is nu minder dan 2 kWh, dat ding gaat zich in iets meer dan twee jaar terugverdienen! (Zanussi ZTH485, 550 euro) dus dan kan je nu omgeveer uitrekenen hoeveel de droger hier aanstaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Er zijn bepaalde dingen waar je gewoon erg veel comfort inlevert door het niet hebben en gebruiken. Maar een wasdroger? Je zou je ook kunnen afvragen of je zo'n ding wel echt nodig hebt. Wij hebben er ook geen en we hebben niet het gevoel dat we daardoor comfort missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waslijn 79 cent bij blokker
tvt in een flits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

oh dat is simpel, ik wil geen wasrek in mijn woonboot (we hebben er niet echt een ruimte voor en ivm duur propaan gas heb ik een hekel aan een hoge luchtvochtigheid, dus die ga ik zeker niet verhogen) en we werken allebei (geen lekker idee als al je was buiten hangt en er steekt een sterke wind op). Sommige was wordt wel opgehangen (overhemden en zo) maar dat kleine spul (ondergoed) en het grote spul (dekbedovertrekken) is ons gewoon teveel moeite, een wasrek zou voor mij wel degelijk inleveren op leefgenot zijn.
Buiten wel een droogmolen, maar we zitten onder een aanvliegroute van Schiphol (roet) ... dus bij zuidwesten wind onbruikbaar, en zo vaak is het buiten ook niet echt lekker weer in het weekeinde. En die paar keer dat er een duif op het wasgoed had gescheten hielp ook niet :+
Deze discussie is al eerder aan bod gekomen overigens, er is over nagedacht, er is een droger. En nu dus een energie zuinige, ik ben er blij mee!

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 24-03-2012 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Speedster schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:55:
Nee, wel van een G+++ koelkast. Die hangt nu aan een Conrad Energylogger 4000, en die geeft na één dag een prognoseverbruik van 1000kWh/jaar aan :X :X

Nu was-sie al niet echt zuing (Samsung side-by-side uit 1998 oid), 3jr geleden gemeten op een 800kWh/jaar, maar het lijkt erop dat-ie nu een beetje van slag aan het raken is. Nu hebben we een verbouwing (met veel stof) achter de rug, dus ik vraag me af of stof een oorzaak kan zijn, of dat het toch de ouderdom is...

Een nieuwe side-by-side van 600l inhoud zit op een 400kWh (A+/A++), dus het zou een serieuze besparing zijn in dat geval om de oude te vervangen...

Iemand enig idee of stof een koelkast op hol kan laten slaan qua verbruik?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Mars Warrior - ik heb een atag vergelijkbaar ding. ontdooien hielp al erg, de achterkant schoonmaken (de roosters van de warme kant van de warmtepomp) zou ook moeten helpen, maar dat ga ik denk ik niet doen, vervangen is op lange termijn voor mij goedkoper. Maar voor een quick-win zeker even ontdooien en als je er achter kan komen de roosters schoon maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 09:39
@Mars Warrior: Ik denk niet dat stof een echte boosdoener is als je het er gewoon weer af hebt gehaald (neem ik aan?). In principe is het koelsysteem gesloten en moet hij natuurlijk wel zo stof-vrij mogelijk zijn om zijn warmte kwijt te kunnen.

Ik heb nu trouwens de verlichting in de WC vervangen door een 1,2 Watt led lamp van de Action (was geloof ik 3,50 en geeft meer dan genoeg licht op de WC). Nou is het maar een WC lamp, maar deze heb je in principe voor het leven. In de afzuigkap heb ik ook gewoon een spaarlamp gestopt in plaats van zo'n zogenaamd afzuigkaplampje (die staat ook vaak aan in de keuken als sfeerverlichting). Gaat al een jaar lang perfect met die spaarlamp.

[ Voor 22% gewijzigd door justin_ti op 24-03-2012 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Mars Warrior schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 20:53:
[...]
Dat is perfect mogelijk. Een koelkast werkt met een compressor dewelke het koelmedium in dampvorm naar een hogere druk brengt. Als je radiator (condersor) vol met stof hangt zal deze de warmte veel moeilijker kunnen afgeven waardoor er dus een hogere temperatuur nodig is voor dezelfde warmteafgifte. Je koelkast gebruikt dan meer energie om de binnentemperatuur te handhaven.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

helemaal leuk , besparen , maar aangezien ze de vaste kosten steeds hoger maken om ons veel te dure en inefficiënte netwerk draaien te houden , betalen we steeds meer voor steeds minder....

vaste kosten die dus niet variabel zijn zijn bij een verbruik van 2000kw en 700kub gas bijna de helft van de totaal kosten , ga je nog zuiniger doen , worden je kubs en kw wel heel duur. en erg demotiverend .

als onze regering het echt goed voor heeft met het milieu en fossiele brandstoffen dan maakten ze wel een hogere eenheidsprijs zodat het elke kw of kub telt !

of zoals in alle landen om ons heen een fatsoenlijke subsidie of vergoeding per geleverde watt voor groene stroom van zonnepanelen. maar zolang ze in den haag nog roepen we moeten besparen , wat inhoud dat wij moeten betalen , zal ze het bovengenoemde een worst zijn .

en dan te weten dat van de 100% energie die een centrale maakt er uiteindelijk maar 30% uit je stopcontact komt , de rest is verlies door weerstanden in kabels hoogspannings masten , trafo,s e.d. en dan ook nog roepen , op stroom rijden is goed!! hahaha dan verlies je nog eens 60% van die 30% .. jaja en maar stoken in die centrale.... slaolie in de diesel!motor das pas een besparing (1.09 per liter tegen 1.52 op de snelweg) . en nagenoeg co2 neutraal en 80% minder schadelijk voor de mens . ennn .. niet fossiel !
hier(plantaardige olie) kun je dus ook een mooie diesel generator op kunnen laten lopen ,0% verlies omdat deze vlak bij je huis kan staan (kan dus niet voor iedereen) , uitlaatgas warmte en koelwater warmte kun je via een spriraal opvangen in een boiler en zo je huis van warm water voorzien ... ideetje he! houtkachel en zonne collectoren , zonnepanelen , en de te dure kabels/leidingen van je nuts bedrijven kunnen de grond uit . autonoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 21:19:
helemaal leuk , besparen , maar aangezien ze de vaste kosten steeds hoger maken om ons veel te dure en inefficiënte netwerk draaien te houden , betalen we steeds meer voor steeds minder....

vaste kosten die dus niet variabel zijn zijn bij een verbruik van 2000kw en 700kub gas bijna de helft van de totaal kosten , ga je nog zuiniger doen , worden je kubs en kw wel heel duur. en erg demotiverend .

als onze regering het echt goed voor heeft met het milieu en fossiele brandstoffen dan maakten ze wel een hogere eenheidsprijs zodat het elke kw of kub telt !

of zoals in alle landen om ons heen een fatsoenlijke subsidie of vergoeding per geleverde watt voor groene stroom van zonnepanelen. maar zolang ze in den haag nog roepen we moeten besparen , wat inhoud dat wij moeten betalen , zal ze het bovengenoemde een worst zijn .

en dan te weten dat van de 100% energie die een centrale maakt er uiteindelijk maar 30% uit je stopcontact komt , de rest is verlies door weerstanden in kabels hoogspannings masten , trafo,s e.d. en dan ook nog roepen , op stroom rijden is goed!! hahaha dan verlies je nog eens 60% van die 30% .. jaja en maar stoken in die centrale.... slaolie in de diesel!motor das pas een besparing (1.09 per liter tegen 1.52 op de snelweg) . en nagenoeg co2 neutraal en 80% minder schadelijk voor de mens . ennn .. niet fossiel !
hier(plantaardige olie) kun je dus ook een mooie diesel generator op kunnen laten lopen ,0% verlies omdat deze vlak bij je huis kan staan (kan dus niet voor iedereen) , uitlaatgas warmte en koelwater warmte kun je via een spriraal opvangen in een boiler en zo je huis van warm water voorzien ... ideetje he! houtkachel en zonne collectoren , zonnepanelen , en de te dure kabels/leidingen van je nuts bedrijven kunnen de grond uit . autonoom
Ik vraag me af wat je me wilt duidelijk maken.

Als ik 1 kWh bespaar bespaar ik 1 kWh en de financiële waarde daarvan, ongeacht het vastrecht. De prijs van een kWh wordt in het geheel niet beïnvloed door het vastrecht. 1 kWh is 21 a 22 cent momenteel.

Slaolie in de dieselmotor kan ik je toch afraden. Een vervanger voor diesel KAN ppo of zonnebloemolie zijn.
GEEN slaolie in ieder geval. Moderne auto's houden ook al niet zo van ppo en zonnebloemolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vriezers koelkasten , die horen buiten in de schaduw (droog) , daar is het altijd koeler dan binnen , en in de winter kan de stekker er bijna uit ! besparing van meer dan 80% op je koel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 21:19:
Correct, en die regering kiezen wij zelf.
Onderzoek maar eens hoeveel fossiele energie-input een Joule aan biobrandstof nodig heeft om te kweken/verwerken/transporteren. Biobrandstof = fossiele brandstof (op dit moment althans).

En dan laat ik alle andere nadelen van het grootschalig en ondoordacht gebruik van de automobiel nog buiten beschouwing - en die nadelen veranderen niet als je wat anders in de tank gooit. Duurzaamheid is meer dan alleen fossiele brandstof de rug toekeren.
hier(plantaardige olie) kun je dus ook een mooie diesel generator op kunnen laten lopen ,0% verlies omdat deze vlak bij je huis kan staan (kan dus niet voor iedereen)
Gelukkig hoeft de biobrandstof niet vervoerd te worden ;)
autonoom
Autonoom (écht autonoom) bestaat niet. Maar die discussie is al meermaals gevoerd in topics in DED. Ik zou er eens naar zoeken, interessant leesvoer.

Tip: hoofdletters en leestekens maken je tekst beter leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je mist een hoop inzicht en kennis .... wij zijn een aantal mensen die dit al jaren doen , 200.000 km op slaolie is geen probleem voor een auto uit 2006 met een jtd blok , of een golf tdi . ook hebben wij een aantal ander projecten lopen ivm energie productie op niet gebruikelijke brandstoffen.

en de netto prijs van een kw is 7 cent! de rest is bedrog ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 21:36:
je mist een hoop inzicht en kennis .... <>de rest is bedrog ....
Dan denk ik - open een eigen topic in "Themaforum: Duurzame Energie & Domotica " of in SG als je daar in kan, en vertel en onderbouw je verhaal.
Het bedrog van de energieprijs klopt, energie in de vorm van elektriciteit is spotgoedkoop, door belastingen is het reteduur in noord europa. Grote industrie krijgt kortingen, andere kleinere ndustrie bedrijven (MKB) trekken weg omdat ze de korting niet krijgen.

Maar het heeft niets met energie besparen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zolang er mensen zijn die elke optie tot verandering en verbetering negatief benaderen zullen we niet verder komen , velen laten zich de negatieve zaken die een regering of olie producent als onderzoek laat zien, als waarheid aan nemen en zo slaaf blijven dus niet veranderen of zelf onderzoeken , maar als schapen , of papegaaien de rest na bleren of lopen helaas. ik bedoel dit niet beledigend ... probeer eens iets. positiefs als reactie te plaatsen .... of denk mee naar een oplossing voor iets dat je nu als niet haalbaar ziet .

het gaat hier niet om iedereen , en niet om 1 bepaalde brandstof de rug toe te keren.. het is geen zwart of wit goed of slecht.. het zijn veranderingen die werken , die beter zijn dan het huidige systeem of manier .
die voor sommige haalbaar zijn en besparend op welke manier dan ook .

een ieder heeft zijn eigen reden hiervoor ( besparing) meestal financieel sommigen ontwikkelen graag of vinden graag uit , is eigenlijk ook niet van belang . belangrijk is dat we er mee bezig zijn , op een positieve manier , ook naar elkaar toe.

helaas mis je het in het onderdeel fossiele brandstof dat dat niet blijvend is en gekweekte gewassen wel
je laat je hierin ook misleiden helaas. en dan heb je nog bio ethanol voor de benzine motor

heb je een auto ? rijd die op diesel ? waarom dat niet op slaolie oid? behalve dan dat het gewoon niet mag .

en een discussie is prima , in de praktijk vallen dingen vaak heel aders op hun plaats , en dat weten wij ondertussen.

dat je zonnepanelen hebt hangen is een goeie stap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Mars Warrior schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 20:53:
[...]
@reacties:
Het is een no-frost, dus van ijsafzetting is geen sprake.
Verder zit het rooster in de koelkast en fungeert de buitenkant als koeling (daarom is deze vanaf de buitenkant ook niet nog even extra te isoleren --> mag niet!), maar ik zal de koelkast nog eens van de kant af rijden om te kijken of er aan de achterkant toch niet nog veel stof op pomp/condensor etc. ligt...

Mocht dat niet helpen, dan wordt het toch serieus nadenken over een nieuwe, immers een nieuwe gaat zo'n €150 / jaar aan electriciteit schelen. En een PV systeem met zo'n jaarlijkse opbrengst is duurder dan een nieuwe koelkast :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Mars Warrior schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 22:16:
[...]

@reacties:
Het is een no-frost, dus van ijsafzetting is geen sprake. <>
Weet je dat zeker? Die van mij ook ... toch ijs.
En een PV systeem met zo'n jaarlijkse opbrengst is duurder dan een nieuwe koelkast :D
Daar in dat topic zeggen ze dus ook steeds, eerst besparen op verbruik, en dan pas PV installeren.

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 24-03-2012 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
Ik zou mijn verbruik ook willen verminderen en het leek mij het beste als ik mijn halogeen plafondspots ga vervangen.

In de woonkamer:

2 x Fuga (ikea): http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70095453/

Dat is dus 2 x 4 x 35 Watt = 280 Watt

In de slaapkamer:

1 x hanglamp met 3 halogeen capsules

Dat is 3 x 40 Watt = 120 Watt

Omdat ik van verlichting en transformatoren niet veel weet vraag ik mij af of ik zonder problemen mijn halogeen spots en capsules kan vervangen voor de led lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

lujo schreef op zondag 25 maart 2012 @ 10:12:
Ik zou mijn verbruik ook willen verminderen en het leek mij het beste als ik mijn halogeen plafondspots ga vervangen.

In de woonkamer:

2 x Fuga (ikea): http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70095453/

Dat is dus 2 x 4 x 35 Watt = 280 Watt

In de slaapkamer:

1 x hanglamp met 3 halogeen capsules

Dat is 3 x 40 Watt = 120 Watt

Omdat ik van verlichting en transformatoren niet veel weet vraag ik mij af of ik zonder problemen mijn halogeen spots en capsules kan vervangen voor de led lampen?
Als ze niet dimbaar zijn, kun je ze zonder problemen vervangen voor LED varianten. Anders heb je volgens mij een andere dimmer nodig (en LED's die wel kunnen dimmen).

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
BlizzarD schreef op zondag 25 maart 2012 @ 10:28:
[...]

Als ze niet dimbaar zijn, kun je ze zonder problemen vervangen voor LED varianten. Anders heb je volgens mij een andere dimmer nodig (en LED's die wel kunnen dimmen).
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ze dimbaar zijn. Waaraan zou ik dat kunnen zijn?
Het zijn plafondlampen die ik aanzet door lichtschakelaar aan/uit te zetten.
Standaard zitten er geen draai knoppen op de plafondlampen waarmee ik ze zou kunnen dimmen.

[ Voor 24% gewijzigd door lujo op 25-03-2012 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Speedster schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 17:34:
[...]

Dus al jouw koelkast "aanspringt" zie je er 30- 35W bijkomen op je Youless meter.
Nee, mijn koelkast heeft pieken van 71-72W, maar gemiddeld verbruikt hij 30-35W. Gemeten met Plugwise ipv Youless.

Pagina: 1 ... 8 ... 84 Laatste