Hoho, bovenop die 1,2 kWh per dag komt nog wel het normale gebruik van de verlichting, wasmachine en oven.
Ik kan nu nog niet zeggen hoeveel het per jaar word, maar ik denk dat ik zo rond de 800 kWh per jaar uit ga komen.
We zijn maar met zijn tweetjes, in een niet al te groot huis.
Alle veelgebruikte verlichting is LED of spaarlamp.
We hebben geen computer, alleen beide een zuinige laptop.
Maatregelen sluipverbruik:
- ADSL -> glasvezel: 5 watt reductie door zuiniger modem
- Zuinige adapter bij 12v bedverlichting: 2 watt reductie
- Zuinige woonhuisventilator: 20 watt reductie
Maatregelen reductie gewoon gebruik:
- Bijna overal LED-lampen (incl. LED-strip in keuken... ideaal!)
Aanpassingen in gebruik / comfort:
- zeer weinig!
- Bij gebruik van oven een tijdje van tevoren al uit zetten terwijl het eten nog staat te garen/bakken/grillen. Dat gaat nog wel even door dan.
- niet teveel water in de waterkoker!
- Senseo gelijk weer uit zetten als je toch geen kopje koffie meer wil.
- door veel betere ventilatie die wel goed afzuigt in verschillende standen....
- Opladers enzo laat ik lekker zitten, raak ik ze niet kwijt ook....
(Wat we wel extra doen is de stekker van de magnetron er steeds uit halen, maar das meer omdat hij ander voor de lichtknop zit...

Ik weet niet eens wat dat ding verbruikt in stand-by)
EDIT:
Gasverbruik: Heb de CV-afgesteld en stook vrij weinig. Gebruik is in ieder geval minder dan 0,15 m3 / graaddag (mindergas.nl)
Drinkwaterverbruik: ca. 50-60 m3 per jaar. Kan ik niet zo veel meer aan doen. Toilet boven moet nog een keer vervangen worden, zit nog geen dubbele spoelknop op... Maar dat gaat met de hele badkamer mee als het zover is.
Een hemelwateropvang is geen haalbaar of rendabel verhaal. Niet in dit huis in ieder geval.
Voedsel... tja... We zijn snel tevreden, het belangrijkste is lekker brood! Verder scheiden we ons afval keurig, tot op het zeikerige af... maar we hebben er de grootste lol om dan
Autokilometers: Geen auto in eigen bezit, vind het heerlijk! Helaas woont alleen mijn schoonfamilie in een gat net buiten fietsafstand (ca. 25 kilometer) Dus daar lenen we gemiddeld 1 keer per week een auto voor.... Verder voor grote bouwmarkt-boodschappen wordt de auto ook nog wel eens geleend.
Voor de rest gaat zoveel mogelijk op de fiets... en zeker deze dagen is dat enorm genieten!!
Ik heb het idee dat ik er een beetje klaar mee ben, met dat besparen! (in de goede zin des woords

)
Op naar PV!
[
Voor 25% gewijzigd door
NovapaX op 22-03-2012 09:58
]