Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 22:15
yzf1kr schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 13:47:
[...]

Het kan wel zijn dat je verwarming van je Aquarium wat meer moet werken als je de lampen vervangt voor LED's.

Dus een deel van die winst raak je op een andere plek weer kwijt.
geef ik de vissen wel een dekentje voor het slapen gaan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Techneut schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 13:32:
[...]

Ik vrees dat getallenvoorbeelden voor de echte leken alleen maar nog meer verwarring oproepen.
Onthoud gewoon het onderscheid tussen vermogen en energie, energie = vermogen x tijd.
En ja, kijk niet vreemd op dat je dan uitdrukkingen tegenkomt (want daar wringt bij een boel mensen de schoen) als "een verbruik van zoveel (kilo)watturen per uur". Lijkt misschien raar dat gegoogel met uren, maar het is gewoon correct in dit verband.
Klopt, kWh/h wordt af en toe gebruikt, maat 't is natuurlijk een zinloze maat. Zeg dan gewoon kW. Het doet mij een beetje denken aan Belgische weerberichten waar ze "40 liter regen per vierkante meter" verwachten.

Ik verbaas me met name dat mensen zo vaak "kW per minuut" o.i.d. gebruiken, terwijl het bij pk's (wat in principe gewoon hetzelfde is: energie per tijdseenheid) altijd goed gaat. Je hoort nooit iemand zeggen: "mijn auto verbruikt 80 pk per minuut".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pk's worden dan ook niet verbruikt maar geleverd. Dat is heel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Ik ga dit topic even in de gaten houden, wil al een tijdje energie besparen (elektriciteit en gas kosten me samen rond de 140 euro per maand). Maar ben er nog niet helemaal achter hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Blik1984 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 13:57:
Ik ga dit topic even in de gaten houden, wil al een tijdje energie besparen (elektriciteit en gas kosten me samen rond de 140 euro per maand). Maar ben er nog niet helemaal achter hoe.
Stap één: meten. Dan weet je waar het aan op gaat. Schrijf je meterstanden op (wekelijks, of dagelijks) dan zie je de 'flow' van je huishouden. Met meetapparaatjes kun je zien welke apparaten veel elektriciteit verbruiken.

Daarna kun je aan maatregelen gaan denken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Zeg JeroenH, ik heb je site is zitten bekijken. En ben toch is benieuwd wat dat hele zonnepaneel systeem nu per saldo oplevert. Niet zozeer in kWBoink maar meer in EURh per uur ;-)
zo'n (zon) zonnepaneel is immers ook niet gratis. En producten met een terugverdientijd van 10 jaar geloof ik nooit zo in.. maar wellicht dat jij me kunt overtuigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 13:58:
[...]

Stap één: meten. Dan weet je waar het aan op gaat. Schrijf je meterstanden op (wekelijks, of dagelijks) dan zie je de 'flow' van je huishouden. Met meetapparaatjes kun je zien welke apparaten veel elektriciteit verbruiken.

Daarna kun je aan maatregelen gaan denken.
Vandaar dat ik me eens ga inlezen in dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 14:00:
Zeg JeroenH, ik heb je site is zitten bekijken. En ben toch is benieuwd wat dat hele zonnepaneel systeem nu per saldo oplevert. Niet zozeer in kWBoink maar meer in EURh per uur ;-)
zo'n (zon) zonnepaneel is immers ook niet gratis. En producten met een terugverdientijd van 10 jaar geloof ik nooit zo in.. maar wellicht dat jij me kunt overtuigen!
Ik ga je niet overtuigen. Ik heb het grootste deel van ons systeem in 2006/2008 gekocht en toen lagen de prijzen nog veel hoger dan nu. En zoals je wellicht gezien hebt bestaat ons systeem uit (te ;)) veel deelsysteempjes en dat, samen met de ongunstige oriëntering, maakt ons systeem financieel minder interessant dan een modern systeem à la 2012 wat goed georienteerd is.

Ons systeem zoals het er nu ligt zal zo'n 1400 kiloBoink per jaar produceren, doe dat maar maal je variable stroomprijs (€ 0,22?) en je weet wat ik jaarlijks krijg. Complicerende factor bij ons: ons eigen verbruik is maar 1100 kiloBoink. Ik heb flink wat moeten porren maar sinds een paar jaar krijg ik nu voor die 300 kiloBoink 'onder nul' ook de volledige prijs.

Als je kijkt naar een modern systeem, zet het even op € 2,50 per Wp, wat goed is aangelegd en wat op jaarbasis 1000kiloBoink/Wp levert, dan moeten redelijke terugverdientijden mogelijk zijn. Echter om daar aan te kunnen rekenen wil ik van jou graag eerst een tabelletje hebben met hoe de kiloBoinkprijs zich de komen de tien jaar ontwikkeld, en hoe de verhouding variabele/vaste kosten zich gaat ontwikkelen. Als je me dat kunt vertellen ga ik voor jou een terugvertdientijdberekening maken :)

-edit-

Maar zelfs als je de financiële afwegingen even buiten beschouwing laat bespaart onze installatie 'serieus' elektriciteit, en daar gaat het om in dit topic ;)

-edit2-
En producten met een terugverdientijd van 10 jaar geloof ik nooit zo in
Dus je hebt ook geen auto, geen computer, etc. begrijp ik?

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 15-03-2012 14:30 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

RemcoDelft schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 13:53:
[...]

Klopt, kWh/h wordt af en toe gebruikt, maat 't is natuurlijk een zinloze maat. Zeg dan gewoon kW. Het doet mij een beetje denken aan Belgische weerberichten waar ze "40 liter regen per vierkante meter" verwachten.

Ik verbaas me met name dat mensen zo vaak "kW per minuut" o.i.d. gebruiken, terwijl het bij pk's (wat in principe gewoon hetzelfde is: energie per tijdseenheid) altijd goed gaat. Je hoort nooit iemand zeggen: "mijn auto verbruikt 80 pk per minuut".
kWh/h is een formele manier van zeggen 'gemiddeld vermogen over een uur'. That's all. Wordt ook wel door energy recovery/batterijsysteemfabrikanten gebruikt om aan te geven hoe groot je je systeem moet kiezen.

Het is fout om dit te gebruiken als vervanging voor instantaneous vermogen kW.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik vind Boink wel prettig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
Ik heb geen idee maar vind je het nog steeds prettig als ik nu vertel dat ik vannochtend nog geboinkd heb ?

JeroenH even zonder zelf te hebben gekeken (ok ik heb wel een beetje rondgekeken) maar gezien ons verbruik van zo'n 16-20Kw per dag zit ik er toch mee te spelen om te kijken of ik samen met de rest van de huisbewoners een zonnepaneel systeem op het dak te gooien. nu zag ik een 1980+-watt piek systeem voor rond de 3000 euro staan, zijn dit de prijzen waar ik rekening mee moet houden (zo'n 1500 euro per kw)

ik las laatst nog het volgende stukje op tweakers, met dat in gedachte houdende is het wel verstandig om nu te gaan kijken voor zonnepanelen ?

het zou fijn zijn als we ons stroomverbruik kunnen terugdringen naar +- 10KW per dag dat zou zo'n halvering betekenen van ons verbruik, samen met zonnepanelen en wat meer bewustwording thuis denk ik dat dat wel haalbaar is.

ik had via een website nog gekeken voor subsidie en dat is (mits nog beschikbaar zo'n 500 euro) en dus zouden we voor zo'n 2500 euro een 1980watt piek systeem op het dak kunnen plaatsen maar hoeveel dit ons zou opbrengen heb ik geen idee over.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
AjDuLion schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 14:31:
Ik heb geen idee maar vind je het nog steeds prettig als ik nu vertel dat ik vannochtend nog geboinkd heb ?
Ehh... laten we het ontopic houden O-)
16-20Kw
Aaargh, doe je dat nou expres? Het is kWh (of kiloBoink, vandaag ;))
per dag zit ik er toch mee te spelen om te kijken of ik samen met de rest van de huisbewoners een zonnepaneel systeem op het dak te gooien. nu zag ik een 1980+-watt piek systeem voor rond de 3000 euro staan, zijn dit de prijzen waar ik rekening mee moet houden (zo'n 1500 euro per kw)
Je moet nu rekenen op prijzen zo rond de € 2,20-2,00 per Wp, afhankelijk van kwaliteit en andere factoren.
ik las laatst nog het volgende stukje op tweakers, met dat in gedachte houdende is het wel verstandig om nu te gaan kijken voor zonnepanelen ?
Ja! Het is altijd verstandig om zonnestroompanelen op het dak te leggen. Deze techniek is nog in labfase, het kan jaren duren voordat het op de markt is.

Op twitter had ik er al dit over te zeggen.
het zou fijn zijn als we ons stroomverbruik kunnen terugdringen naar +- 10KW per dag dat zou zo'n halvering betekenen van ons verbruik, samen met zonnepanelen en wat meer bewustwording thuis denk ik dat dat wel haalbaar is.
Dat weet ik wel zeker, helemaal als er bereidheid is hier en daar het gedrag aan te passen.
ik had via een website nog gekeken voor subsidie en dat is (mits nog beschikbaar zo'n 500 euro) en dus zouden we voor zo'n 2500 euro een 1980watt piek systeem op het dak kunnen plaatsen maar hoeveel dit ons zou opbrengen heb ik geen idee over.
Als subsidie mogelijk is... mooi, maar laat je alsjebelieft niet tegenhouden als dat niet het geval is. Ook zonder subsidie is zonnestroom leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 14:36:

Als subsidie mogelijk is... mooi, maar laat je alsjebelieft niet tegenhouden als dat niet het geval is. Ook zonder subsidie is zonnestroom leuk!
leuk? doe je het omdat het leuk is? het gaat volgens mij om de knaken, en een beetje om de wereld. Zo werkt het toch?

Ondertussen ben ik ook eens aan het inlezen op zonnepanelen. Ik kwam deze site bv tegen: http://www.zonnepanelen.nl/complete-systemen.html?p=3

Terugverdientijd = ong. 6 jaar..

Pakket: 6080Watt/p opbrengst 5475 kWh per jaar.
Aanschafprijs + installatie. Afgerond 10.000

5475 * 0.23 per kWh = € 1259,25 besparing per jaar.

Aanschaf € 10.000 / 1259,25 = 8 jaar! En niet 6. Als de prijzen per kWh gelijk blijven natuurlijk.
Dus na 10 jaar heb ik een kleine € 2500,- verdient als alles meezit, er geen hagelstenen opvallen, de duiven de boel niet volschijten en er geen enkele storing is.

Ik vind het nogal een forse tijdsspanne om iets terug te verdienen. Daarnaast is er een flinke kans dat je binnen 10 jaar gaat verhuizen en je gaat de boel waarschijnlijk niet mee verhuizen. Het zal ook nauwelijks merkbaar zijn in de meerwaarde van je huis.

Op de hele lange termijn zal het dus ongetwijfeld wat opleveren maar voor je er zelfs echt iets van zal merken... of zie ik nu iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 14:51:
[...]
Het gaat toch om de knaken...
Heb je deze berekening ook wel eens voor je auto uitgevoerd, en toen maar geen auto gekocht omdat het niet uitkwam? ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Als je die 10.000 euro 10 jaar lang wegzet tegen 3% rente dan levert dat meer geld op dan je zonnepanelen.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
@JeroenH,
Krijg jij nu geld van je energieleverancier in plaats van te moeten betalen?
Ik vraag me een beetje af of ze daarmee akkoord gaan en of het geen gezeik oplevert. :+
Je zult wel vaak controle krijgen op je meterstanden :D

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 14:55:
Als je die 10.000 euro 10 jaar lang wegzet tegen 3% rente dan levert dat meer geld op dan je zonnepanelen.
En dat is voor de 10 jaar misschien nog waar, maar ga nu eens uit van 20 of 30 jaar. Dan ben je gek als je geen panelen neemt. Je hebt, als je je besparing elke maand opzijzet aan het eind van de rit (30 jaar levensduur) meer geld op je rekening staan dan dat je niet PV zou doen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ja, maar dan vond ik de aangehaalde overige argumenten ook nog belangrijk. Dan moet je wel 30 jaar niet verhuizen, geen storingen zijn enz, ik heb er geen verstand van maar ze klonken valide.

Ik heb geen idee wat je met PV bedoelt trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
c70070540 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 14:57:
[...]

En dat is voor de 10 jaar misschien nog waar, maar ga nu eens uit van 20 of 30 jaar. Dan ben je gek als je geen panelen neemt. Je hebt, als je je besparing elke maand opzijzet aan het eind van de rit (30 jaar levensduur) meer geld op je rekening staan dan dat je niet PV zou doen.
dit dus, die terugverdientijd tijd is leuk maar de komende 10/20 jaar erna is pure winst (en met geluk betaal je niets meer kwa stroom wat tegen die tijd schrikbarend duur zal zijn.

het meeverhuizen van de panelen is in mijn ogen wel iets waar je rekening mee moet houden, ik zou ze liever meenemen dan laten zitten.

bovenstaande heeft het over 6000watt aan panelen hoeveel ruimte heb je daar wel voor nodig ? we zitten nu in een 2 onder 1 kap maar ik vraag me af of er genoeg ruimte is voor alle panelen (er is wel een tuinhuisje om eventueel vol te hangen maar dan zit je hoogstwaarschijnlijk weer met apparte omvormers ed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 14:51:
[...]
Ik vind het nogal een forse tijdsspanne om iets terug te verdienen. Daarnaast is er een flinke kans dat je binnen 10 jaar gaat verhuizen en je gaat de boel waarschijnlijk niet mee verhuizen. Het zal ook nauwelijks merkbaar zijn in de meerwaarde van je huis.

Op de hele lange termijn zal het dus ongetwijfeld wat opleveren maar voor je er zelfs echt iets van zal merken... of zie ik nu iets over het hoofd?
Tja, een forse tijdsspanne... op panelen die 25 jaar mee gaan, betekend dat dat je na die 10 jaar maandelijks dik €100 euro in je zak steekt. Stel je bent nu 55, dan is dat straks toch een mooie aanvulling op je pensioen. :P

Het mooie van een PV installatie is, dat het niet vast ligt, en niet slechts met een paar draadjes gekoppeld is aan je huis. Dus als je verhuist, pak je hem op en neem je hem mee. Met andere zaken als zonneboilers, warmptepompen of andere dure oplossingen is dat een stuk moeilijker.

Zonnepanelen zijn niet voor de korte termijn, maar met een beetje geduld leveren ze straks heel veel geld op.
Veel meer dan een spaar of beleggingsrekening.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ah, helder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:03:
Ja, maar dan vond ik de aangehaalde overige argumenten ook nog belangrijk. Dan moet je wel 30 jaar niet verhuizen,
Je kan ze laten liggen of meenemen. Laten liggen is meerwaarde voor je huis, meenemen is voor je gevoel misschien beter, maar ik zou ze laten liggen en mijn nieuwe huis vol leggen met nieuwe, betere panelen.
geen storingen zijn enz,
Alles kan kapot, en ook met een reservering van 100 euro per jaar voor onvoorzien, kom je nog beter weg met PV dan zonder.
ik heb er geen verstand van maar ze klonken valide.
Geen verstand er van is niet erg. Je zit nu op dit forum te kijken en je leert ervan. Dat is toch alleen maar goed?
Ik heb geen idee wat je met PV bedoelt trouwens?
PV is korte naam voor zonnepanelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:03:
Ja, maar dan vond ik de aangehaalde overige argumenten ook nog belangrijk. Dan moet je wel 30 jaar niet verhuizen, geen storingen zijn enz, ik heb er geen verstand van maar ze klonken valide.
^^ Dat niet alleen, je gaat er daarbij ook vanuit dat het terugleveren/salderen 30 jaar lang mogelijk is. En hoe meer PV er komt, hoe kleiner de kans dat je voor terugleveren dezelfde prijs krijgt. Tenslotte is 1 kWh jou aanzienlijk meer waard op het moment dat je hem nodig hebt, dan op het moment dat je hem wilt teruglevert. En zolang je geen elektrische auto o.i.d. hebt (die op dat moment ook nog thuis is) kan je die kWh niet opslaan.
Voeg daarbij de kans op storingen (inverters hebben een vrij korte garantie, wat nou als je in die 30 jaar 4 nieuwe inverters en 8 monteurs nodig hebt?), en de terugverdientijd is aanzienlijk minder zeker.

Vergeet ook niet dat de levensduur van 30 jaar op dit moment een grote schatting is. Wat als het 20 jaar blijkt te zijn? Of 40, hoewel de opbrengst dan afneemt door ouderdom...

Neemt niet weg dat ik groot voorstander ben van PV :)
c70070540 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:09:
PV is korte naam voor zonnepanelen. ;)
Photovoltaics :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
c70070540 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 14:55:
[...]

Heb je deze berekening ook wel eens voor je auto uitgevoerd, en toen maar geen auto gekocht omdat het niet uitkwam? ;)
Hoe kun je dat nu vergelijken met een auto? Een auto koop je omdat je die nodig hebt. (ga nu geen betoog houden waarom). Wat je dus hoogstens kunt doen bij de aanschaf van je auto is bekijken wat het ding verbruikt tov een andere auto. en of je diesel of benzine moet rijden. En ja die berekening maak ik wel degelijk. Daarnaast is de markt voor auto's nou niet bepaald te vergelijken met zonnepanelen! Een auto kun je ook niet terugverdienen en kost alleen maar geld. Net als de apparaten die je van stroom voorziet.

al met al is het dus een afweging: wat is goedkoper icm gebruiksgemak en voor de liefhebbers milieu. Maar van welke kant ik het ook bekijk ik zie het je niet zo 1 2 3 maar ook niet 4 5 6 terug verdienen. Het lijkt me dan ook een legitieme vraag waarom zou je het doen als het je dus meer geld kost (danwel evenveel). Je kunt er nu eenmaal niet vanuit gaan dat het over 10 jaar nog allemaal hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
AjDuLion schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:04:
[...]

dit dus, die terugverdientijd tijd is leuk maar de komende 10/20 jaar erna is pure winst (en met geluk betaal je niets meer kwa stroom wat tegen die tijd schrikbarend duur zal zijn.

het meeverhuizen van de panelen is in mijn ogen wel iets waar je rekening mee moet houden, ik zou ze liever meenemen dan laten zitten.

bovenstaande heeft het over 6000watt aan panelen hoeveel ruimte heb je daar wel voor nodig ? we zitten nu in een 2 onder 1 kap maar ik vraag me af of er genoeg ruimte is voor alle panelen (er is wel een tuinhuisje om eventueel vol te hangen maar dan zit je hoogstwaarschijnlijk weer met apparte omvormers ed)
ik weet niet precies hoeveel ruimte maar ik heb een platdak van ong 60 m² en dan nog eens schuine daken van 70m2 lijkt me ruim voldoende
RemcoDelft schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:14:
[...]

^^ Dat niet alleen, je gaat er daarbij ook vanuit dat het terugleveren/salderen 30 jaar lang mogelijk is. En hoe meer PV er komt, hoe kleiner de kans dat je voor terugleveren dezelfde prijs krijgt. Tenslotte is 1 kWh jou aanzienlijk meer waard op het moment dat je hem nodig hebt, dan op het moment dat je hem wilt teruglevert. En zolang je geen elektrische auto o.i.d. hebt (die op dat moment ook nog thuis is) kan je die kWh niet opslaan.
Voeg daarbij de kans op storingen (inverters hebben een vrij korte garantie, wat nou als je in die 30 jaar 4 nieuwe inverters en 8 monteurs nodig hebt?), en de terugverdientijd is aanzienlijk minder zeker.

Vergeet ook niet dat de levensduur van 30 jaar op dit moment een grote schatting is. Wat als het 20 jaar blijkt te zijn? Of 40, hoewel de opbrengst dan afneemt door ouderdom...

Neemt niet weg dat ik groot voorstander ben van PV :)
ik ben ook zeker voorstander van PV. Maar het moet natuurlijk wel wat opleveren. En dat blijkt dus duidelijk helemaal niet zo zeker te zijn. Er kan wel geroepen worden dat het wel zo is. Maar neem alle factoren maar eens mee. Misgelopen rente, storingen, dure monteurs, vervangingen, investering ( je geld staat dus vast), verhuizen of je het nu meeneemt of niet, onzekerheid over EUR per betaalde/terugeleverde KwH. Daarbij kan je wellicht beter nog 5 jaar wachten omdat de PV's dan wellicht het dubbele produceren...

Je kunt niet ontkennen dat het een nu zo éénvoudig is om te stellen dat je ze nu meteen direct moet kopen omdat je er nu zoveel meer verdient/bespaart.

[ Voor 48% gewijzigd door Voois op 15-03-2012 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:16:
[...]

Hoe kun je dat nu vergelijken met een auto? Een auto koop je omdat je die nodig hebt. (ga nu geen betoog houden waarom).
Auto heb je nodig en stroom niet? 8)7
Wat je dus hoogstens kunt doen bij de aanschaf van je auto is bekijken wat het ding verbruikt tov een andere auto. en of je diesel of benzine moet rijden. En ja die berekening maak ik wel degelijk. Daarnaast is de markt voor auto's nou niet bepaald te vergelijken met zonnepanelen!
Dat klopt. De markt voor zonnepanelen is vergeleken met auto's ook nog vrij jong.
Een auto kun je ook niet terugverdienen en kost alleen maar geld. Net als de apparaten die je van stroom voorziet.
Volgens sommige statements hier kan je PV ook niet terugverdienen, terwijl dat zeker wel het geval is.
al met al is het dus een afweging: wat is goedkoper icm gebruiksgemak en voor de liefhebbers milieu. Maar van welke kant ik het ook bekijk ik zie het je niet zo 1 2 3 maar ook niet 4 5 6 terug verdienen. Het lijkt me dan ook een legitieme vraag waarom zou je het doen als het je dus meer geld kost (danwel evenveel). Je kunt er nu eenmaal niet vanuit gaan dat het over 10 jaar nog allemaal hetzelfde is.
Als jij per maand 65 euro minder kwijt bent aan energielasten, dan levert dat niets op? Nogmaals: Als je het bedrag dat je elke maand bespaart op een spaarrekening zet, dan ben je een stuk beter uit met PV dan zonder PV aan het eind van de rit.

Het klopt dat het allemaal nog redelijk nieuw is. Het klopt dat je geen inzicht hebt in de veranderende omstandigheden. Maar dat heb je met niets in het leven. Wat ik zeker weet, is dat de energiekosten de afgelopen 20 jaar bijzonder hoog geworden zijn. Meer dan de inflatiecorrectie. Ik heb geen enkel signaal gezien dat dat de komende 20 jaar anders zal worden. Maar zelf als je rekent met gelijkblijvende energieprijs dan nog kom je beter uit met PV dan zonder PV over een periode van 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:18

franssie

Save the albatross

Ik heb even een simpele berekening gemaakt: https://docs.google.com/s...NZUmVMTi1kXzRKd0IwdndLQ0E

Stroomprijs is sterke driver, levensduur ook. reken bij de stroomprijs prijsverhogingen wel op de basis prijs excl toeslagen etc. Mag je niet meer terugleveren, dan gaat de verkoop van elektrische boilers waarschijnlijk sterk toenemen oid.

edit: zelf zul je nog wat moeten spelen met de kostprijs per WP om van WP naar effectief geleverd te komen.
edit2: rendement moet je vergelijken met het jaarlijkse rentebedrag dat je op de hoofdsom zou krijgen. Herinvesteren doen we hier niet aan (lekker uit eten) en inflatie bestaat gemakshalve ook niet in deze simpele economie.

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 15-03-2012 15:29 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

franssie schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:27:
Ik heb even een simpele berekening gemaakt: https://docs.google.com/s...NZUmVMTi1kXzRKd0IwdndLQ0E

Stroomprijs is sterke driver, levensduur ook. reken bij de stroomprijs prijsverhogingen wel op de basis prijs excl toeslagen etc. Mag je niet meer terugleveren, dan gaat de verkoop van elektrische boilers waarschijnlijk sterk toenemen oid.

edit: zelf zul je nog wat moeten spelen met de kostprijs per WP om van WP naar effectief geleverd te komen.
En ook uit jouw berekening blijkt: TVT = 10 jaar. Daarna ga je dubbel en dwars verdienen. Dus waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

c70070540 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:29:
[...]

En ook uit jouw berekening blijkt: TVT = 10 jaar. Daarna ga je dubbel en dwars verdienen. Dus waarom niet?
Als je niet meer mag terug leveren, of tegen 9ct ... Als ie na 8 jaar kapot gaat, dan klapt het wel heel snel erg negatief. Gezien het risico is het rendement laag en mag je het eigenlijk niet vergelijken met een product als een spaarrekening. Kunnen we misschien dit beter in het PV topic doen overigens? Valt me nu op dat dit het bespaar topic is (heb ze beide open).

edit: dus zet depreciation maar eens op 8 jaar, of de prijs op 8 cent ...

edit2: weet niet of jullie er in kunnen rekenen, anders moet je 'm even exporteren in excel oid. Ik gebruik die share functie eigenlijk nooit.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 15-03-2012 15:35 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
c70070540 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:27:
Als jij per maand 65 euro minder kwijt bent aan energielasten, dan levert dat niets op?
Hoe optimistisch reken je hier? 65/maand ==> 780/jaar ==> 3500 kWh dus? Dan moet je een beste hoeveelheid PV neerzetten.
Het lijkt me ideaal als je PV gewoon "in stukjes" zou kunnen neerzetten: elk jaar een paar panelen er bij schroeven. Maar dat is zowel qua installatiekosten als qua inverterrendement/omvang niet praktisch. Toch lijkt mij (als consument) dat ideaal: koop 2 panelen, betaal 600 euro, en prik de stekker letterlijk gewoon in het stopcontact. Dat stopcontact zou ook in m'n schuur mogen zitten, panelen op m'n schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
RemcoDelft schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:36:
[...]

Hoe optimistisch reken je hier? 65/maand ==> 780/jaar ==> 3500 kWh dus? Dan moet je een beste hoeveelheid PV neerzetten.
Het lijkt me ideaal als je PV gewoon "in stukjes" zou kunnen neerzetten: elk jaar een paar panelen er bij schroeven. Maar dat is zowel qua installatiekosten als qua inverterrendement/omvang niet praktisch. Toch lijkt mij (als consument) dat ideaal: koop 2 panelen, betaal 600 euro, en prik de stekker letterlijk gewoon in het stopcontact. Dat stopcontact zou ook in m'n schuur mogen zitten, panelen op m'n schuur.
met jou kan ik praten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Maximaal risico: 600 euro. En dat is dus wel te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:17:
[...]
ik ben ook zeker voorstander van PV. Maar het moet natuurlijk wel wat opleveren. En dat blijkt dus duidelijk helemaal niet zo zeker te zijn. Er kan wel geroepen worden dat het wel zo is. Maar neem alle factoren maar eens mee. Misgelopen rente, storingen, dure monteurs, vervangingen, investering ( je geld staat dus vast), verhuizen of je het nu meeneemt of niet, onzekerheid over EUR per betaalde/terugeleverde KwH. Daarbij kan je wellicht beter nog 5 jaar wachten omdat de PV's dan wellicht het dubbele produceren...

Je kunt niet ontkennen dat het een nu zo éénvoudig is om te stellen dat je ze nu meteen direct moet kopen omdat je er nu zoveel meer verdient/bespaart.
Het leven is nou eenmaal onzeker.

Als je het op de bank laat staan kan de bank omvallen (zoals wel vaker is gebeurd), en dan ben je alles kwijt. Ook kan je er over 5 jaar achter komen dat de reële rente negatief is geweest (of, zoals de meeste mensen, daar zelfs niet achter komen), en je geld dus minder waard is geworden. Zeker als je ook nog vermogensbelasting moet betalen zit je daar tegenwoordig snel.

Ik zou er niet op rekenen dat (betaalbare) PV over 5 jaar dubbel zo efficiënt is. Ze kunnen de theoretische Shockley Quisser limiet wellicht doorbreken en op 70% zetten, maar dat zegt niets over de praktische efficiëntie (zie bijvoorbeeld verschil multi-junction in ruimte en aarde door veranderend spectrum en current matching). Reken op 8-10 jaar, en dan zijn de meeste installaties toch al terugverdient. Daarnaast nemen de panelen een steeds kleiner aandeel in de kostprijs in naarmate de prijs daalt. Panelen halve prijs != systeem halve prijs.

Ik zie PV ook als een soort hedge tegen negatieve reële rente, iets dat ik (helaas) erg reëel acht vanwege de door en door corrupte financiële sector, en het feit dat wij zelfs en masse op dit soort mensen/witteboordencriminelen stemmen (vvd) om die problemen op te lossen!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bartjuh schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:46:
[...]

<>
Ik zie PV ook als een soort hedge tegen negatieve reële rente, i<>
En dat is het ook. Maar zoals bij elke investering moet je nooit op 1 paard gokken - dus als je relatief veel spaargeld hebt moet je het wel doen denk ik. Moet je al lenen voor een nieuwe wasmachine, dan raad ik het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Bartjuh schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:46:
[...]

Als je het op de bank laat staan kan de bank omvallen (zoals wel vaker is gebeurd), en dan ben je alles kwijt. Ook kan je er over 5 jaar achter komen dat de reële rente negatief is geweest (of, zoals de meeste mensen, daar zelfs niet achter komen), en je geld dus minder waard is geworden. Zeker als je ook nog vermogensbelasting moet betalen zit je daar tegenwoordig snel.

Ik zou er niet op rekenen dat (betaalbare) PV over 5 jaar dubbel zo efficiënt is. Ze kunnen de theoretische Shockley Quisser limiet wellicht doorbreken en op 70% zetten, maar dat zegt niets over de praktische efficiëntie (zie bijvoorbeeld verschil multi-junction in ruimte en aarde door veranderend spectrum en current matching). Reken op 8-10 jaar, en dan zijn de meeste installaties toch al terugverdient. Daarnaast nemen de panelen een steeds kleiner aandeel in de kostprijs in naarmate de prijs daalt. Panelen halve prijs != systeem halve prijs.

Ik zie PV ook als een soort hedge tegen negatieve reële rente, iets dat ik (helaas) erg reëel acht vanwege de door en door corrupte financiële sector, en het feit dat wij zelfs en masse op dit soort mensen/witteboordencriminelen stemmen (vvd) om die problemen op te lossen!.
Inderdaad het leven is nu eenmaal onzeker. Dus waarom een risico lopen van 8.000 - 10.000 euro. Kan ik ook hele leuke andere dingen mee doen. en die 'reken op tvp van 8-10 jaar' ik zie het gewoon niet terug. Ga de diverse sites maar is na. Ik had er al 1 gepost. Maar hier nog een voorbeeld: http://www.ikwilzonneener...20voor%20een%20platdak%22

Compleet pakket 1920Wp voor 4800 incl BTW ex montage.
Levert zo'n 1630 kWH op.
1630 * 0.22 = 358,6
4.800 / 358,6 = 13,4 jaar.
en dan heb ik het nog niet over montage en overige evt. kosten.

tja, begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet voor niets aan het oriënteren naar PV maar het is nu éénmaal niet gegarandeerd terug verdient. Dus ik zie op dit moment dan ook geen enkele reden om zo'n groot risico te lopen. Als we dan toch willen besparen koop ik van dat geld straks wel een extra zuinige (efficiente) electrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 12-09 16:49
RemcoDelft schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:36:
Als je een groot plat dak hebt is dat op zich prima te doen. Je legt elk jaar zelf drie panelen op een STECA500 erbij.

Maar ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb eigenlijk weinig trek om >4k euro in één keer uit te geven om het pannendak vol te leggen. Een schuin-dak installatie kost als je het moet laten installeren al zoveel aan de installatie dat je het in één keer goed moet doen.

Heb nu in twee stappen puur uit interesse/hobby twee kleine (500W-AC) sets gelegd op m'n schuurtje en op een klein platdak (ben ik nog mee bezig), maar nu is de ruimte waar ik zelf makkelijk bij kan helaas vol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
catchingfire schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 16:13:
[...]

Als je een groot plat dak hebt is dat op zich prima te doen. Je legt elk jaar zelf drie panelen op een STECA500 erbij.

Maar ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb eigenlijk weinig trek om >4k euro in één keer uit te geven om het pannendak vol te leggen. Een schuin-dak installatie kost als je het moet laten installeren al zoveel aan de installatie dat je het in één keer goed moet doen.

Heb nu in twee stappen twee kleine (500W-AC) sets gelegd op m'n schuurtje en op een klein platdak (ben ik nog mee bezig), maar nu is de ruimte waar ik zelf makkelijk bij kan helaas vol...
nadeel hier is dat het een plat dak is en dat als ik het wil gaan doen ik het in een keer wil vol laten gooien (zelf doen gaat hem niet worden ben ik bang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:54:
[...]
Inderdaad het leven is nu eenmaal onzeker. Dus waarom een risico lopen van 8.000 - 10.000 euro. Kan ik ook hele leuke andere dingen mee doen. en die 'reken op tvp van 8-10 jaar' ik zie het gewoon niet terug. Ga de diverse sites maar is na. Ik had er al 1 gepost. Maar hier nog een voorbeeld: http://www.ikwilzonneener...20voor%20een%20platdak%22

Compleet pakket 1920Wp voor 4800 incl BTW ex montage.
Levert zo'n 1630 kWH op.
1630 * 0.22 = 358,6
4.800 / 358,6 = 13,4 jaar.
en dan heb ik het nog niet over montage en overige evt. kosten.

tja, begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet voor niets aan het oriënteren naar PV maar het is nu éénmaal niet gegarandeerd terug verdient. Dus ik zie op dit moment dan ook geen enkele reden om zo'n groot risico te lopen. Als we dan toch willen besparen koop ik van dat geld straks wel een extra zuinige (efficiente) electrische auto.
Is wel een vrij duur pakket, en een vrij slechte opbrengst.

Ik doe alles zelf en jaag op koopjes, ondanks zuid-oost dak ipv zuid heb ik het binnen 8 jaar terugverdient. En dan ga ik nog voor luxere micro omvormers vanwege schaduw schoorsteen buurman, het niet veel duurder is dan een Sunnyboy 1200, en ik het mooi buiten kan plaatsen. (heb wel de panelen extreem goedkoop kunnen bemachtigen... 73 cent/Wp voor TrinaSolar).

Ik zal je wel een voorbeeld geven van hoe je het extreem goedkoop kunt aanpakken (als je zelf handig bent).
- Goed zoeken, heb al aardige panelen voor 0,8 € per Wp gezien.
- In Duitse webshops een omvormer kopen die niet voldoet aan nieuwe Duitse norm (maakt niet uit voor kwaliteit, ging om reactief vermogen dacht ik). Bijvoorbeeld Powerstocc 2000MV van 350 euro voor 2000W.
http://www.photovoltaik-s...136d427185a02e031ff43d28a
Iets minder efficient dan nieuwere TL omvormers, maar die paar % haal je er echt nooit uit in prijsverschil.

Omvormer is dan 17,5 cent per W, PV is 80 cent. 97,5 cent /Wp (zonder onder dimensioneren!). Zeg 8 panelen van 250W, kost je ca 500 aan bevestigingsmateriaal en kabels e.d.
Kortom, voor ca 2500 euro voor 2000Wp ben je klaar.

Levert zeker wel 1800kWh op als je het goed op zuid legt, dat is 1800*0,22=396 euro per jaar. Dus 2500/400 = 6,25 jaar.

Goed, je moet wel verstand van zaken hebben, het dak op durven, en goed zoeken. Voor veel mensen geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Voor dat geld mag je het bij mij komen leveren! Niet dat ik het niet geloof. Maar daar wil ik het wel voor 'proberen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 16:24:
Voor dat geld mag je het bij mij komen leveren! Niet dat ik het niet geloof. Maar daar wil ik het wel voor 'proberen'
Als je het zelf doet raad ik je wel aan om goed in te lezen, zodat je weet wat je doet. Zoals bijvoorbeeld aparte groep vrij houd/aanlegt als je meer dan 600Wp invoert. Dat je montagesysteem (bijv. clickfit) met genoeg dakhaken besteld vanwege de windbelasting (kunnen ze meestal wel vertellen bij de shop waar je besteld), dat je min. 20cm rondom de panelen van de rand van het dak houd, etc.

Omvormer weet je te vinden. Voor zonnepanelen check Marktplaats/Duitse webshops (Nederlandse webshops zijn vrij duur over het algemeen). Clickfit kan je overal wel halen.

Je kan ook een klein systeem nemen met 3 panelen a 180-200W en een solading/steca 500 (kost ca 250-300 euro voor omvormer). Ben je iets meer kwijt per Wp, vanwege duurdere omvormer per W. Maar kan je wel direct op bestaande groep pluggen.

Deze maand volgens mij wel redelijk ongunstige tijd om te kopen omdat ze in Duitsland massaal aan het inslaan zijn (heb ik vernomen hier op het forum?). Na 1 april zou het rustiger moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 16:24:
^^ Precies. Nu huur ik (voorlopig) dus is dit niet echt zinnig, maar voor 2500 euro 1800 kWh/jaar klinkt gewoon goed. En ja, ik geef liever eenmalig 2500 euro uit dan 30 jaar lang 400 euro per maand, dat lijkt me een eenvoudige keuze.
Bartjuh schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 16:39:
[...]

Als je het zelf doet raad ik je wel aan om goed in te lezen, zodat je weet wat je doet. Zoals bijvoorbeeld aparte groep vrij houd/aanlegt als je meer dan 600Wp invoert.
En hier zit natuurlijk de spreekwoordelijke adder. In hoeverre ben je gebonden aan regelgeving als je het zelf doet? Is inspectie/goedkeuring van een officiele installateur noodzakelijk?
Geheel offtopic: wat is (technisch) het doel van die aparte groep? Als je wasmachine 3000W verbruikt en je op dezelfde groep 3000W PV hebt staan, maakt dat voor de zekering toch juist helemaal niets uit? *Edit* Ik beantwoord mijn eigen vraag wel (na even logisch nadenken): het probleem zit natuurlijk niet in de zekering, het probleem zit erin als je naast die 3000W wasmachine op dezelfde groep ook een 3000W wasdroger aanzet. Zolang je PV-installatie dan maar 3000W blijft leveren, gaat er ook 3000W door de zekering en slaat die niet af. Een ander deel van de installatie daarentegen krijgt 6000W (=26A in dit geval) te verduren, in kabels die op 16A zijn ontworpen. Omdat de warmteontwikkeling een functie is van het kwadraat van de stroom, wordt dat snel te warm.
Je kan ook een klein systeem nemen met 3 panelen a 180-200W en een solading/steca 500 (kost ca 250-300 euro voor omvormer). Ben je iets meer kwijt per Wp, vanwege duurdere omvormer per W. Maar kan je wel direct op bestaande groep pluggen.
Die 600W-grens heb ik vaker gezien. Als je hier toch een "standaardpakketje" voor weet samen te stellen wat je zo in het stopcontact kan prikken maak je toch heel veel mensen gelukkig? Of in ieder geval wek je bij heel veel mensen interesse om PV te installeren!

[ Voor 14% gewijzigd door RemcoDelft op 15-03-2012 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
RemcoDelft schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 16:59:
Nu huur ik (voorlopig) dus is dit niet echt zinnig,
Ik ben met onze zonnestroompanelen ook gewoon begonnen op onze huurwoning, dat is als de verhuurder meewerkt geen problem.
En hier zit natuurlijk de spreekwoordelijke adder. In hoeverre ben je gebonden aan regelgeving als je het zelf doet? Is inspectie/goedkeuring van een officiele installateur noodzakelijk?
Niet meer of minder dan als je zelf een groep doortrekt, of een zwaar apparaat als een draaibank plaatst. Je bent zelf verantwoordelijk voor veilig klussen. Mijn advies is altijd: niet doen als je niet goed weet wat je doet.
Geheel offtopic: wat is (technisch) het doel van die aparte groep? Als je wasmachine 3000W verbruikt en je op dezelfde groep 3000W PV hebt staan, maakt dat voor de zekering toch juist helemaal niets uit?
Hierom.
Die 600W-grens heb ik vaker gezien. Als je hier toch een "standaardpakketje" voor weet samen te stellen wat je zo in het stopcontact kan prikken maak je toch heel veel mensen gelukkig? Of in ieder geval wek je bij heel veel mensen interesse om PV te installeren!
In Nederland is 500/600Wp dan ook een heel veel voorkomende maat. Als je tijdens het fietsen of lopen omhoog kijkt zie je nog heel veel setjes van drie of vier zonnestroompanelen op daken liggen. Die komen zo zeg maar uit de periode 1998-2006 (grofweg) toen alles nog veel duurder was ('onrendabel' volgens sommigen ;)) en het gewoon in kunnen prikken van 500/600Wp de beste weg was. Nu zijn de prijzen veel lager ('rendabel' volgens sommigen ;) ;)) en zijn grotere installaties gemeengoed. En daarvoor is een aparte groep nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 15-03-2012 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 17:22:
[...]
Ik ben met onze zonnestroompanelen ook gewoon begonnen op onze huurwoning, dat is als de verhuurder meewerkt geen problem.
Het is wellicht mogelijk, maar ik verwacht hier misschien nog een jaar te wonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

RemcoDelft schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 16:59:
[...]
Geheel offtopic: wat is (technisch) het doel van die aparte groep? Als je wasmachine 3000W verbruikt en je op dezelfde groep 3000W PV hebt staan, maakt dat voor de zekering toch juist helemaal niets uit?
Liefst doe ik wel zo veel mogelijk volgens de normen, ze zijn er meestal niet voor niets.

Iemand van het forum heeft de uitleg wel op zijn website staan (weet zo niet meer wie). Het heeft er mee te maken dat theoretisch er een stroom hoger dan 16A kan gaan lopen (als de groep op 16A is afgezekerd), zonder dat de zekering erdoor klapt. Je hebt de stroomwet van Kirchhoff, waar de som van de stromen 0 moet zijn op een knooppunt. Doordat PV stroom levert, kan er van dat knooppunt een hogere stroom lopen naar de vebruikers dan zonder PV mogelijk zou zijn.
[...]
Die zijn er wel. Zo heb ik (ik wil geen reclame maken) verschillende pakketjes zien staan op Marklaats van ca 500-600Wp met Steca 500/Soladin voor onder de 1000 euro incl. bevestigingsmateriaal en kabels. Kan je zo in het stopcontact stoppen zonder je zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
RemcoDelft schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 17:24:
Het is wellicht mogelijk, maar ik verwacht hier misschien nog een jaar te wonen...
Op het moment dat ik onze eerste zonnestroompanelen kocht verwachtte ik er minder dan twee jaar te wonen. We hebben er uiteindelijk nog maar anderhalf jaar gewoond. Ik heb nooit spijt gehad van de beslissing. Hoewel... misschien toch. Als je me het gevraagd zou hebben toen ik met de 250kg stoeptegels (ballast) aan het sjouwen was had ik je wat anders geantwoord ;)

Ik blijf mijn standpunt: als ik het heb over onze zonnestroominstallatie heb ik maar van één ding spijt - en dat is dat ik er niet veel eerder aan ben begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bartjuh schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 17:26:

[...]

Die zijn er wel. Zo heb ik (ik wil geen reclame maken) verschillende pakketjes zien staan op Marklaats van ca 500-600Wp met Steca 500/Soladin voor onder de 1000 euro incl. bevestigingsmateriaal en kabels. Kan je zo in het stopcontact stoppen zonder je zorgen te maken.
Net even doorgerekend en dat kom je met 85% locatie-rendement en een levensduur van 15 jaar op 3,5% rendement.
Op zich ook wel een leuke start, het zijn de bedragen niet maar daarom misschien wel leuk om ermee te beginnen en ervaring op te doen voordat je (of ik) een relatief grote investering gaat doen.

edit: Ik bedenkt me net iets (griep - het werkt allemaal traag vandaag) mag je eigenlijk wel stellen dat 500WP installatie op jaarbasis 500 kiloBoink oplevert (bij 100% rendement)? Wel toevallig dat de max watt opbrengst van een paneel overeenkomt met de jaarlijkse opbrengst in kiloBoink?

ja dus
100 Wp levert in Nederland circa 70 tot 90 kWh[1] per jaar aan energie op, afhankelijk van de locatie in Nederland en het type zonnepaneel
Geinig

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 15-03-2012 17:52 . Reden: eenheden ... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
franssie schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 17:44:
edit: Ik bedenkt me net iets (griep - het werkt allemaal traag vandaag) mag je eigenlijk wel stellen dat 500WP installatie op jaarbasis 500 kiloBoink oplevert (bij 100% rendement)? Wel toevallig dat de max watt opbrengst van een paneel overeenkomt met de jaarlijkse opbrengst in kiloBoink?
Als de installatie goed is opgesteld (zuid en geen schaduw), de panelen goed zijn afgestemd op de omvormer en je in het midden of westen van Nederland of België woont dan is 1000 kiloBoink/kWp op jaarbasis goed haalbaar met een modern systeem.

Het is puur toeval, met oudere systemen, minder goed opgestelde systemen e.d. haal je misschien 900 kiloBoink/kWp per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 17:53:
[...]
Het is puur toeval, met oudere systemen, minder goed opgestelde systemen e.d. haal je misschien 900 kiloBoink/kWp per jaar.
En hoe dichter bij de evenaar, hoe meer het wordt uiteraard.
Eigenlijk komt het er op neer dat we minder dan 3 uur volle zon per dag hebben. En dat klopt ook wel met de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Zojuist toch maar even de Voltcraft tussen de stekker van de elektrische vloerverwarming gehangen... dacht dat er 500W in lag, maar dat ding weet er dus 970W doorheen te knallen. Het is dan wel lekker warm geweest afgelopen winter, maar dit was de laatste winter dat ie gestookt heeft. Binnenkort komt er een radiator in de badkamer, die 1KW extra laat ik liever door de CV-ketel doen, die draait toch al op 40% vermogen maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 16:56
Door wat grof meetwerk heb ik het idee dat ik dagelijks een basisverbruik van ongeveer 1,8 kWh heb, dus wellicht zo'n 650 kWh op jaarbasis. Dit is dan voor de koelkast, cv (standby), wtw (stand 1), kabelmodem en router plus nog een beetje klein spul. Plus nog eventuele grote slurpers die ik nog niet ontdekt heb natuurlijk >:)

Dat is bijna een derde van het totale verbruik maar is het veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

geen idee, hoe heb je gemeten? Op de apparatuur of op de meter in de meterkast?
Als het op de meterkast is, niet veel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:37
Dacht dat ik hoog zat met 200 watt. Benieuwd wat die wtw neemt, de rest draait hier ook namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
franssie schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 19:06:
geen idee, hoe heb je gemeten? Op de apparatuur of op de meter in de meterkast?
Als het op de meterkast is, niet veel lijkt me.
meterkast, al is die (zoals een paar pagina's terug al gemeld), niet bijster handig voor de nauwkeurige schatting. Is dus een gemiddelde over een aantal periodes van tien-twaalf uur.

@ Pietje NL: ja, als je Watt en kWh door elkaar gaat gebruiken dan komen we nergens natuurlijk...

[ Voor 10% gewijzigd door Brunniepoo op 15-03-2012 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Brunniepoo schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 20:24:
[...]
niet bijster handig voor de nauwkeurige schatting. Is dus een gemiddelde over een aantal periodes van tien-twaalf uur.
<>
Nauwkeurig genoeg voor je jaarafrekening ;)
Niet nauwkeurig genoeg om te kijken welk apparaat wat gebruikt.

Maar met jouw verbruik kan het denk ik niet snel uit om meetapparatuur aan te schaffen. Eric-pvt (dacht ik) opperde dat je bij sommige bibliotheken een watcher kon lenen. Wil je een klik setje kopen, dan heeft conrad wel een leuke met een energie meter erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
Ach, ik heb het idee dat ik vrijwel alle zinloos verbruik inmiddels wel vrij aardig kwijt ben. Als dit een acceptabel basisverbruik is dan laat ik het hier maar bij.

Zal hoogtens nog eens naar de cv-pomp (laten) kijken maar heb geen zin om een knutselconstructie voor de beltrafo te gaan verzinnen oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

tja beltrafo zijn van die dingen ... heeft ooit eens mijn leven gered bij beginnende brand (ik sliep) dus die gaat nooit never op batterijen oid. Kijk zo nu en dan wel eens voor een zuiniger type maar dat is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
Batterijen? Kinetische energie! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
Voor de personen die willen besparen op vloerverwarming.

Een Alpha2 of Wilo Stratos heeft alleen zin bij smoorregeling (dus bij thermostatische radiatorkranen of zone-regeling) en NIET bij constant volume stromingen.

De vermogensregelingen op deze pompen toeren af om moment dat de weerstand in de leiding hoger wordt (door dicht lopende kranen) Bij vloerverwarming lopen er geen kranen dicht, dus blijft het vermogen constant.

Ik zou daarom eerder een dergelijke pomp in een ketel inbouwen dan in een vloerverwarmingsunit.

Enige manier van bezuinigen is dan het toepassen van een pompschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet voor niets aan het oriënteren naar PV maar het is nu éénmaal niet gegarandeerd terug verdient.
reken me even voor wat niet nemen qua tvt doet en wat je hebt betaald na 10 jaar
succes ! en in jaar 11, jij nog steeds salaris offloaden aan stroom, en ik alweer gratis.
de bank en de spaarrekening zijn geen argument, meer een slap excuus geworden,
maar goed als je graag de cubaanse sigaar van zalm (en die van rutte) wilt financieren... mijn zegen heb je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Brunniepoo schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 20:24:
@ Pietje NL: ja, als je Watt en kWh door elkaar gaat gebruiken dan komen we nergens natuurlijk...
Het is dan ook Watt en KiloBoink ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:08

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:15:
[...]

Het is dan ook Watt en KiloBoink ;)
Ik neem aan kiloBoink? :o

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:04:
[...]

reken me even voor wat niet nemen qua tvt doet en wat je hebt betaald na 10 jaar
succes ! en in jaar 11, jij nog steeds salaris offloaden aan stroom, en ik alweer gratis.
de bank en de spaarrekening zijn geen argument, meer een slap excuus geworden,
maar goed als je graag de cubaanse sigaar van zalm (en die van rutte) wilt financieren... mijn zegen heb je.
Je weet niet of jouw omvormer het wel langer volhoudt dan 10 jaar? dan is de investering opeens weer een aantal jaar opgeschoven. Voor het zelfde geld gooit er iemand een sneeuwbal door jouw paneel. Er zijn altijd factoren te noemen waardoor jouw paneel niet het gewenste geld oplevert in de vooraf berekende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Zijn er apparaten op de markt die het verbruik per groep opmeten, ik zou daar namelijk wel heel erg benieuwd naar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 09:15
Lethal schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:26:
[...]

Je weet niet of jouw omvormer het wel langer volhoudt dan 10 jaar? dan is de investering opeens weer een aantal jaar opgeschoven. Voor het zelfde geld gooit er iemand een sneeuwbal door jouw paneel. Er zijn altijd factoren te noemen waardoor jouw paneel niet het gewenste geld oplevert in de vooraf berekende tijd.
Wie zegt dat over 10 jaar zo'n omvormer nog steeds zo duur is? Tegen de tijd dat je 10 jaar verder bent lach je om een nieuwe omvormer.
Wat sneeuwballen betreft... tja, wat als iemand een steen door je raam gooit of er waait een boom op je dak? Dan maar geen nieuw raam zetten? Dan maar geen nieuw dak erop?
Als je helemaal niks doet heb je 1 zekerheid: dat je elk jaar nog steeds teveel betaalt voor je stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethal schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:26:
Voor het zelfde geld gooit er iemand een sneeuwbal door jouw paneel.
Laat me niet lachen.

YouTube: Conergy PowerPlus Solar Panel Hail Test

Je moet nog eerder je auto vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 17:24:
[...]

Je racefiets laat je toch ook niet staan? 8)7

Dat kleine setje neem je zo mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
_JGC_ schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 01:03:
[...]

Wie zegt dat over 10 jaar zo'n omvormer nog steeds zo duur is? Tegen de tijd dat je 10 jaar verder bent lach je om een nieuwe omvormer.
Wat sneeuwballen betreft... tja, wat als iemand een steen door je raam gooit of er waait een boom op je dak? Dan maar geen nieuw raam zetten? Dan maar geen nieuw dak erop?
Als je helemaal niks doet heb je 1 zekerheid: dat je elk jaar nog steeds teveel betaalt voor je stroom.
Er is nog 1 zekerheid, en dat is dat de overheid z'n belastingen binnen moet harken. We rekenen hier met 22 cent per kWh, maar de kale kostprijs is zo'n 4 cent. En zelfs daarvan gaat een deel naar de overheid, o.a. het deel van de gas-inkoop van de energiecentrale. De 18 cent per kWh die de overheid wil hebben, gaan ze hoe-dan-ook bij de burgers halen. Zolang een paar mensen PV hebben maakt dat weinig uit, zodra PV grootschalig wordt neergelegd (en dat gaat gebeuren zodra de kosten per kWh lager zijn dan uit een centrale), gaat de overheid die 18 cent per kWh toch echt op andere manieren binnenharken. Resultaat: je betaalt dan (zeg) 20 cent per kWh voor je PV-stroom, waarmee je 4 cent kosten "echt" bespaart, en de overheid komt de resterende 18 cent alsnog ophalen! Gevolg: netto betaal je dan incl. belastingen 38 cent per kWh, een verhoging i.p.v. een verlaging. Logisch ook, omdat de "kale" PV-prijs aanzienlijk hoger ligt dan de "kale" energiecentrale-prijs.
_JGC_ schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 01:03:
[...]
Wat maakt de omvormer nu zo duur? Is dat de kleine serie-grootte? Is dat het hoge rendement? Of is dat de kostprijs van de gebruikte metalen? Ik verwacht dat er weinig meer koper in zit dan in bijvoorbeeld een magnetron van 5 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
RemcoDelft schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 08:05:
[...]

Er is nog 1 zekerheid, en dat is dat de overheid z'n belastingen binnen moet harken. We rekenen hier met 22 cent per kWh, maar de kale kostprijs is zo'n 4 cent. En zelfs daarvan gaat een deel naar de overheid, o.a. het deel van de gas-inkoop van de energiecentrale. De 18 cent per kWh die de overheid wil hebben, gaan ze hoe-dan-ook bij de burgers halen. Zolang een paar mensen PV hebben maakt dat weinig uit, zodra PV grootschalig wordt neergelegd (en dat gaat gebeuren zodra de kosten per kWh lager zijn dan uit een centrale), gaat de overheid die 18 cent per kWh toch echt op andere manieren binnenharken. Resultaat: je betaalt dan (zeg) 20 cent per kWh voor je PV-stroom, waarmee je 4 cent kosten "echt" bespaart, en de overheid komt de resterende 18 cent alsnog ophalen! Gevolg: netto betaal je dan incl. belastingen 38 cent per kWh, een verhoging i.p.v. een verlaging. Logisch ook, omdat de "kale" PV-prijs aanzienlijk hoger ligt dan de "kale" energiecentrale-prijs.

[...]
Vroeg of laat zal het elkaar nauwelijks ontlopen. En dan zit je met je prachtige veel te dure panelen. Die na 10 jaar hard zwoegen ineens net zo duur zijn als (kern?) energie..
dat is het hem nu juist. als ik niets doe weet ik zeker dat het me ook NIETS extra kost. De energieprijs mag in jou ogen te hoog liggen maar, en ik blijf het zeggen, het is niet gezegd dat je de investering eruit haalt. Teveel factoren die niet te overzien zijn. Dus die zekerheid van jou bestaat niet. Je weet namelijk niet of je teveel hebt betaald. (hoewel het natuurlijk altijd teveel is, dat vooropgesteld!) Met een tvt van 10 jaar als je elke 5 jaar nog eens een monteur moet laten komen of een nieuwe omvormer nodig hebt ben je je rendement al kwijt. Reken het maar na.

Overigens wil ik er wel aan toevoegen dat ik hartstikke pro zonnepanelen ben en ook geloof in het product heb maar de prijzen zullen toch echt nog wel even moeten zakken. Als die dingen nu eens na 5 jaar hun geld terug verdienen... wellicht gaat er dan iets stuk en wordt het 8 jaar... dan is het nog te overzien. Maar niet over 10-15 jaar..

[ Voor 7% gewijzigd door Voois op 16-03-2012 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
Voois schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 08:40:
[...]

Vroeg of laat zal het elkaar nauwelijks ontlopen. En dan zit je met je prachtige veel te dure panelen. Die na 10 jaar hard zwoegen ineens net zo duur zijn als (kern?) energie..

[...]

dat is het hem nu juist. als ik niets doe weet ik zeker dat het me ook NIETS extra kost. De energieprijs mag in jou ogen te hoog liggen maar, en ik blijf het zeggen, het is niet gezegd dat je de investering eruit haalt. Teveel factoren die niet te overzien zijn. Dus die zekerheid van jou bestaat niet. Je weet namelijk niet of je teveel hebt betaald. (hoewel het natuurlijk altijd teveel is, dat vooropgesteld!) Met een tvt van 10 jaar als je elke 5 jaar nog eens een monteur moet laten komen of een nieuwe omvormer nodig hebt ben je je rendement al kwijt. Reken het maar na.

Overigens wil ik er wel aan toevoegen dat ik hartstikke pro zonnepanelen ben en ook geloof in het product heb maar de prijzen zullen toch echt nog wel even moeten zakken. Als die dingen nu eens na 5 jaar hun geld terug verdienen... wellicht gaat er dan iets stuk en wordt het 8 jaar... dan is het nog te overzien. Maar niet over 10-15 jaar..
ik heb geen idee maar ik zou zelf (en ik heb ook vaak 2 linkerhanden) voor een pv systeem niet zo snel een monteur in moeten roepen. de omvormer kan je zelf vervange _als_ deze al stukgaat.

Ik ken zat mensen die al 15+ jaar een pv systeem hebben die nog met de orginele omvormer werken...
ook geef je aan de je erg onzeker bent over de prijzen/kosten, ik kan je een ding vertellen we gaan alleen maar meer betalen voor stroom en met een beetje ongeluk gaat als iedereen straks overgaat op pv systemen de overheid er een hogere belasting overheen gooien omdat ze zo milieu vervuilend zijn tijdens het maken..

zodra wij als simpel volk massaal overstappen op pv systemen valt er weer een grote inkomst weg voor de overheid (kijk naar de btw aftrek van de prius dat was opeens heel succesvol en gelijk worden alle voordeeltjes eraf gehaald en zijn alle prius rijders letterlijk genaaid) rekening rijden gaat er ook weer komen want er is geld nodig.

mark my words, energie word alleen maar duurder en zelfs met de huidige 10 jaar pv systemen durf ik te wedden dat over 5 jaar je opeens je pv systeem er al uit hebt gehaald omdat stroom zo schofterig duur is geworden door allerlei accijnsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
AjDuLion schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 08:59:
[...]

Ik ken zat mensen die al 15+ jaar een pv systeem hebben die nog met de orginele omvormer werken...
ook geef je aan de je erg onzeker bent over de prijzen/kosten, ik kan je een ding vertellen we gaan alleen maar meer betalen voor stroom en met een beetje ongeluk gaat als iedereen straks overgaat op pv systemen de overheid er een hogere belasting overheen gooien omdat ze zo milieu vervuilend zijn tijdens het maken..

zodra wij als simpel volk massaal overstappen op pv systemen valt er weer een grote inkomst weg voor de overheid (kijk naar de btw aftrek van de prius dat was opeens heel succesvol en gelijk worden alle voordeeltjes eraf gehaald en zijn alle prius rijders letterlijk genaaid) rekening rijden gaat er ook weer komen want er is geld nodig.
haha nee ik ben niet onzeker over prijzen/kosten. de markt IS onzeker over die 2 factoren. En ja de prijzen zullen ongetwijfeld de pan uit rijzen. Alleen zoals Remco-Delft al aangaf en jij met je goede Prius voorbeeld. De overheid danwel de energieboeren halen dat voordeel van PV snel genoeg weg door je teruggeleverde KwBoink's nog maar (bijvoorbeeld) 5ct te laten opleveren. Welke kant het ook opgaat. de overheid heeft z'n centen nodig, idem voor de energieboeren. Die maken zich nu dus duidelijk niet druk om PV-systemen omdat A. de markt blijkbaar niet massaal overstapt. En het feit dat men dat niet massaal doet zegt toch ook iets over het kosten/baten plaatje lijkt me zo..

Het zou volgens mij dan ook veel mooier werken als de enegieboer mij gratis een paneeltje levert en ik dan dus niet 22 maar 15 ct per kWh ga betalen en zelf de rest van het voordeel pakt. Win-Win...

[ Voor 13% gewijzigd door Voois op 16-03-2012 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
Voois schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 09:14:
[...]

haha nee ik ben niet onzeker over prijzen/kosten. de markt IS onzeker over die 2 factoren. En ja de prijzen zullen ongetwijfeld de pan uit rijzen. Alleen zoals Remco-Delft al aangaf en jij met je goede Prius voorbeeld. De overheid danwel de energieboeren halen dat voordeel van PV snel genoeg weg door je teruggeleverde KwBoink's nog maar (bijvoorbeeld) 5ct te laten opleveren. Welke kant het ook opgaat. de overheid heeft z'n centen nodig, idem voor de energieboeren. Die maken zich nu dus duidelijk niet druk om PV-systemen omdat A. de markt blijkbaar niet massaal overstapt. En het feit dat men dat niet massaal doet zegt toch ook iets over het kosten/baten plaatje lijkt me zo..

Het zou volgens mij dan ook veel mooier werken als de enegieboer mij gratis een paneeltje levert en ik dan dus niet 22 maar 15 ct per kWh ga betalen en zelf de rest van het voordeel pakt. Win-Win...
das prima voor mij, als ik ervoor zorg dat ik per dag tussen de 16-20KW zou opbrengen met mijn pv systeem dan zou ik 0 euro moeten betalen aan de energiemaatschappij itt tot de 150/200 euro nu dat is voor mij al een win situatie, voor mij hoeven de pv systemen geen geld/stroom op te leveren voor terugvoer zolang mijn eigen verbruik maar gedekt word (ik begrijp dat ik 's avonds geen stroom kan opwekken zonder zon maar zodra de prijzen de pan uitrijzen zullen er ongetwijfeld betaalbare accu's komen welke je avond verbruik kunnen compensseren en welke opgeladen kunnen worden door je pv systeem wat in theorie je hele huis onafhankelijk zou maken van een stroompje vanuit nuon etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 08:05:
Er is nog 1 zekerheid, en dat is dat de overheid z'n belastingen binnen moet harken.
Klinkt nogal negatief, je kunt ook zeggen "de overheid moet in staat blijven de universiteit Delft te financieren"
We rekenen hier met 22 cent per kWh, maar de kale kostprijs is zo'n 4 cent.
Kostprijs is irrelevant voor een consument. De kale stroomprijs is 6 a 6,5 cent. Die is wel relevant.
En zelfs daarvan gaat een deel naar de overheid, o.a. het deel van de gas-inkoop van de energiecentrale. De 18 cent per kWh die de overheid wil hebben, gaan ze hoe-dan-ook bij de burgers halen
Ja anders moet de universiteit Delft dicht. ;) (ziekenhuizen gesloten, bijstand afschaffen, stoppen met de AOW en komt je oma bij jou inwonen.)
Zolang een paar mensen PV hebben maakt dat weinig uit, zodra PV grootschalig wordt neergelegd (en dat gaat gebeuren zodra de kosten per kWh lager zijn dan uit een centrale),
Dat duurt nog een hele tijd, minimaal een jaar of 5, denk eerder 15.
gaat de overheid die 18 cent
15 a 15,5 cent dus
per kWh toch echt op andere manieren binnenharken. Resultaat: je betaalt dan (zeg) 20 cent per kWh voor je PV-stroom, waarmee je 4 cent kosten "echt" bespaart, en de overheid komt de resterende 18 cent alsnog ophalen!
Maar niet via de energierekening, bij een extreme prijs wordt het ontwijken hiervan veel te interessant. (denk maar aan een generator)
Gevolg: netto betaal je dan incl. belastingen 38 cent per kWh, een verhoging i.p.v. een verlaging. Logisch ook, omdat de "kale" PV-prijs aanzienlijk hoger ligt dan de "kale" energiecentrale-prijs.
Bij een prijs van 38 cent per kWh zou het ontwijk gedrag gigantisch zijn, ze zullen eerder het salderen beperken.
prijs omvormer
Begintijd ontwikkeling, toen de auto 10 jaar bestond waren ze ook relatief veel duurder dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Blik1984 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 23:04:
Zijn er apparaten op de markt die het verbruik per groep opmeten, ik zou daar namelijk wel heel erg benieuwd naar zijn
Dat zou kunnen met de Plugwise Stealth, maar dat is wel een redelijk prijzige zaak. Voor elke groep heb je een Stealth nodig à € 40-50.

-edit-

En je moet in je meterkast ruimte hebben voor N Stealths (N = aantal groepen). Je zult ze ook moeten (laten) monteren.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 16-03-2012 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 09:51:
[...]

Dat zou kunnen met de Plugwise Stealth, maar dat is wel een redelijk prijzige zaak. Voor elke groep heb je een Stealth nodig à € 40-50.
Wat ik jammer vind is dat je niet gewoon groepenzekeringen kunt kopen met een tellertje erin. In één oogopslag het totaalverbruik van de groepen in de meterkast. Welke fabrikant stapt er in dit 'gat'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Je kunt ook naast elke groep een kWh metertje plaatsen... ziet er wel netjes uit, passen op dezelfde rail.
Voor niet al te veel geld zijn die wel te vinden denk ik.
Die moet je alleen wel handmatig aflezen.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 09:56:
[...]

Wat ik jammer vind is dat je niet gewoon groepenzekeringen kunt kopen met een tellertje erin. In één oogopslag het totaalverbruik van de groepen in de meterkast. Welke fabrikant stapt er in dit 'gat'?
bedoel je dit?
http://www.euro-electroni...32a-wsz12de-art-nr-156646

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
@Voois en @RemcoDelft

Een heel terechte zorg. Hoe betrouwbaar is de overheid.
Voor particulieren is het risico echter beperkt. Alles wat de panelen opwekken en direct verbruikt wordt. Daar heeft niemand vat op. De stroom komt niet voorbij de elektrameter (ik laat oude subsidie regelingen met bruto productiuemeters even buiten beschouwing, is niet van belang voor investeringen vandaag).
Wat er wel voorbij de elektra meter komt, dat mag je wettelijk salderen tot 5000 kWh per periode van 1 jaar.
Zolang je mag salderen, verdien je de installatie altijd terug.

Het beperken van het salderen is het grootste risico. Om dat mogelijk te maken moet men eerst een andere meter plaatsen. Dat zal over een aantal jaar wel verplicht worden. Juist daarom heb ik afgelopen week panelen besteld. Ik haal dan in iedergerval de komende jaren alvast een goede financiele opbrengst. Omdat ik weet dat ik de komende jaren "safe" zit (oude meter) is mijn risico juist kleiner. Begin je pas over 3 jaar, dan is de kans groter dat de regels veranderd gaan worden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ziet er mooi ui (zelfs S0, nice) maar inderdaad ik zou dan acht meterstanden moeten bijhouden. Omdat ze ongeveer evenveel kosten als de Stealths lijkt die laatste me dan nog een mooiere oplossing omdat die zelfstandig loggen. Je kunt zelfs schakelen, maar of je dat op een groep wilt weet ik niet (die mogelijkheid kun je blokkeren trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
JeroenH schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 09:51:
[...]

-edit-

En je moet in je meterkast ruimte hebben voor N Stealths (N = aantal groepen). Je zult ze ook moeten (laten) monteren.
Dat wordt dan inderdaad een duur geintje met 7 groepen. Dan ga ik eerst maar eens voor een youless-apparaatje of wattcher. Wil graag minderen op nachtverbruik.

Vraag over TV-hoek. Wat is de handigste manier om dit te controleren als je ook een digitale decoder hebt? Iedere dag compleet afsluiten is niet handig omdat die ook weer moet opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Blik1984 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:51:
[...]

Dat wordt dan inderdaad een duur geintje met 7 groepen. Dan ga ik eerst maar eens voor een youless-apparaatje of wattcher. Wil graag minderen op nachtverbruik.

Vraag over TV-hoek. Wat is de handigste manier om dit te controleren als je ook een digitale decoder hebt? Iedere dag compleet afsluiten is niet handig omdat die ook weer moet opstarten.
hoezo niet afsluiten? Hij staat 18 van de 24 uur niks anders te doen dan Wattjes op drinken (als het niet meer is!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blik1984 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:51:
Wat is de handigste manier om dit te controleren als je ook een digitale decoder hebt? Iedere dag compleet afsluiten is niet handig omdat die ook weer moet opstarten.
Ik zet hem ook op de strip uit. Hij start op als ook de tv opstart. Nul problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:57:
[...]

Ik zet hem ook op de strip uit. Hij start op als ook de tv opstart. Nul problemen.
Via een Master-slave contactdoos bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Voois schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:55:
[...]

hoezo niet afsluiten? Hij staat 18 van de 24 uur niks anders te doen dan Wattjes op drinken (als het niet meer is!)
Ik vraag om tips voor de beste oplossing, als de beste oplossing is om de decoder wel gewoon af te sluiten dan ben ik makkelijk om te praten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Blik1984 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:03:
[...]

Ik vraag om tips voor de beste oplossing, als de beste oplossing is om de decoder wel gewoon af te sluiten dan ben ik makkelijk om te praten. :)
Oke, nou een tip van deze kant dan: ik heb (zoals hierboven ook ergens is te lezen) een KlikAanKlikUit systeem aangeschaft icm HomeWizard.
Ipv dat ik steeds de rode knop op de stekkerdoos moet omzetten die natuurlijk netjes is weggewerkt doe ik dat dus op mijn telefoon. Daarmee zet ik met 1 klik op mijn telefoon de TV, receiver, decode, PS3 en nog wat dingen uit of aan. Je kunt er oneindig veel timers opzetten dus hij regelt bv ook de uren dat de lampen in het Aquarium branden. En dat de DECT aan/uit geschakeld is. Immers als niemand thuis is kan ik toch niet opnemen..

Of dat de beste oplossing is? Voor mij wel in elk geval. Het werkt fantastisch en als ik s'ochtends wegga en vergeten ben iets uit te schakelen doe ik dat gewoon op afstand. Of andersom als ik in de auto zit kan ik het koffiezetapparaat alvast inschakelen zodat als ik thuis ben verse koffie heb. (niet dat ik dat doe of wil maar het kan)

Edit: wat ik er ook nog mee kan is aflezen hoeveel energie ik verbruik. Altijd, overal! Hartstikke leuk en leerzaam.

Zie foto van het actuele week verbruik
Afbeeldingslocatie: http://mijnwedstrijden.nl/picas/energie.PNG

EDIT2: Niet meteen schrikken van de getallen. Ja ik vind ze ook hoog maar het zijn 2 huishoudens!
(dus alles even delen door 2 voor mijn eigen verbruik, hoewel ik volgens mij zelf minder verbruik dan huishouden 2)

[ Voor 15% gewijzigd door Voois op 16-03-2012 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Enige probleem met die HomeWizard is dat mijn vriendin geen smartphone heeft, verder wel een mooie oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
@Voois

Wat voor energiemeter heb je eraan hangen dan? Die KaKu-shakelaars die meten toch niets?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
NovapaX schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:41:
@Voois

Wat voor energiemeter heb je eraan hangen dan? Die KaKu-shakelaars die meten toch niets?
homewizzard = watcher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
NovapaX schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:41:
@Voois

Nee klopt. is icm een Wattcher..

Wil zeker geen reclame maken maar kijk anders is op http://www.homewizard.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Voois schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:42:
[...]

Nee klopt. is icm een Wattcher..

Wil zeker geen reclame maken maar kijk anders is op http://www.homewizard.nl/
Is het ook nog mogelijk om handmatig in-uit te schakelen? Als er iemand geen smartphone heeft in huis (zoals mijn vriendin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 09:31

BCC

En hoe zit het met de beveiliging van die dingen? Ik hoor namelijk de laatste tijd al dramatische verhalen over de veiligheid van die "gratis" e-thermostaten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Blik1984 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:45:
[...]

Is het ook nog mogelijk om handmatig in-uit te schakelen? Als er iemand geen smartphone heeft in huis (zoals mijn vriendin)
ja dat kan zeker. Het is gewoon het KAKU systeem dat je bij de gamma koopt. 2 schakelaars kosten nog geen 20,- en daar zit dan een AB bij. (min of meer handmatig dus)

Hier heb je trouwens een filmpje die het vrij aardig uitlegt van Bright http://bright.nl/uitpakparty-klikaanklikuit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
BCC schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:47:
En hoe zit het met de beveiliging van die dingen? Ik hoor namelijk de laatste tijd al dramatische verhalen over de veiligheid van die "gratis" e-thermostaten.
wat wil je beveiligen? het ergste wat je dus kunt overkomen is dat iemand van buitenaf jou tv aan en uit kan zetten... ik mag hopen dat ze daar bij KAKU inmiddels toch goed overna hebben gedacht. e-thermostaat heb ik geen ervaring mee en zit (nog) niet in het pakket.

[ Voor 7% gewijzigd door Voois op 16-03-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Brunniepoo schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 20:39:
Ach, ik heb het idee dat ik vrijwel alle zinloos verbruik inmiddels wel vrij aardig kwijt ben. Als dit een acceptabel basisverbruik is dan laat ik het hier maar bij.

Zal hoogtens nog eens naar de cv-pomp (laten) kijken maar heb geen zin om een knutselconstructie voor de beltrafo te gaan verzinnen oid...
Groot gelijk, ik ben dat ook zeker niet van plan, toch leuk dat die beltrafo nog eens ter sprake komt. Mocht je ooit toch gaan denken iets in die richting te willen ondernemen, weet je wat de gemiddelde beltrafo ongeveer gebruikt? Ik weet het wel, ik heb dit ooit uit nieuwsgierigheid gemeten, maar heeft iedereen hier enig idee van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blik1984 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:02:
[...]

Via een Master-slave contactdoos bedoel je?
Een stekkerblok met een losse voetschakelaar.

http://www.google.nl/sear...ei=Nh1jT4nzNonF0QWw5I2iCA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Voois schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:21:
[...]

Oke, nou een tip van deze kant dan: ik heb (zoals hierboven ook ergens is te lezen) een KlikAanKlikUit systeem aangeschaft icm HomeWizard.
Ipv dat ik steeds de rode knop op de stekkerdoos moet omzetten die natuurlijk netjes is weggewerkt doe ik dat dus op mijn telefoon. Daarmee zet ik met 1 klik op mijn telefoon de TV, receiver, decode, PS3 en nog wat dingen uit of aan. Je kunt er oneindig veel timers opzetten dus hij regelt bv ook de uren dat de lampen in het Aquarium branden. En dat de DECT aan/uit geschakeld is. Immers als niemand thuis is kan ik toch niet opnemen..

Of dat de beste oplossing is? Voor mij wel in elk geval. Het werkt fantastisch en als ik s'ochtends wegga en vergeten ben iets uit te schakelen doe ik dat gewoon op afstand. Of andersom als ik in de auto zit kan ik het koffiezetapparaat alvast inschakelen zodat als ik thuis ben verse koffie heb. (niet dat ik dat doe of wil maar het kan)

Edit: wat ik er ook nog mee kan is aflezen hoeveel energie ik verbruik. Altijd, overal! Hartstikke leuk en leerzaam.

Zie foto van het actuele week verbruik
[afbeelding]

EDIT2: Niet meteen schrikken van de getallen. Ja ik vind ze ook hoog maar het zijn 2 huishoudens!
(dus alles even delen door 2 voor mijn eigen verbruik, hoewel ik volgens mij zelf minder verbruik dan huishouden 2)
Verbruiken al die schakelaars en sensoren bij elkaar ook niet aardig wat stroom? Kan me zo voorstellen dat een simpele schakelaar 1-2 watt verbruikt, simpelweg omdat hij continue 'beschikbaar' moet zijn om geschakeld te kunnen worden.

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
BlizzarD schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 13:01:
[...]

Verbruiken al die schakelaars en sensoren bij elkaar ook niet aardig wat stroom? Kan me zo voorstellen dat een simpele schakelaar 1-2 watt verbruikt, simpelweg omdat hij continue 'beschikbaar' moet zijn om geschakeld te kunnen worden.
volgens mijn meter verbruikt hij niets. Dat zal ongetwijfeld ook weer niet maar het zal dan minder dan 1 watt zijn. Laten we is uitgaan van 1 watt (per uur :+ ) ) dan bespaart me dat nog altijd een veelvoud van hoe het was. En ja het kan altijd beter :) maar bv. de magnetron die standby 5 watt staat te slurpen nu steeds de stekker er in en eruit te halen is ook zo wat (inbouw) bespaart dan toch nog altijd 4 watt. En dat was nog wel ong. de minste besparing. Dus STEL dat het 1 watt zou zijn dan vind ik het helemaal wak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Is het niet schitterend: Copy pasta van de KlikAanKlikUit website:

13. Hoeveel bedraagt het stroomverbruik van het LED lampje in stand-by?
Het stroomverbruik is ca. 0,5 Watt per uur ofwel ca. 4,5 KWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweeper
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-10-2022
ik zeg niets! :+
Boink heeft mij alles duidelijk gemaakt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb al jaaaaaaaaaaaaaren zo'n digitale meter in de meterkast hangen van Nuon. Kan ik die met een stukje software ook uitlezen op de laptop of Ipad?

Is niet het nieuwste model denk ik hoor, hangt er nu een jaartje of vijf/zes denk ik.

Pagina: 1 ... 7 ... 84 Laatste