Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik ben wat meet data kwijt maar ik zit rond de 16 a 20 kwh per 24 uur.

Ik maak nu elke avond rond een uur of 8 ff een foto van mn kwh meter en ben bezig om plugwise netwerk aan te meten. Elke keer als er wat geld over is dan komt er een module bij en voor de tussen tijd heb ik wat Cresta KwH meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

raymonvdm schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:31:
Ik ben wat meet data kwijt maar ik zit rond de 16 a 20 kwh per 24 uur.

Ik maak nu elke avond rond een uur of 8 ff een foto van mn kwh meter en ben bezig om plugwise netwerk aan te meten. Elke keer als er wat geld over is dan komt er een module bij en voor de tussen tijd heb ik wat Cresta KwH meters.
Das best veel. Werk je vanuit huis? Hoeveel personen in het huishouden?
Ik zit (met 5 personen waarvan drie kinderen en twee dagen thuiswerken) op 11kWh per weekdag en 25kWh per weekenddag. Het weekend wordt het meeste gewassen en verbruikt omdat iedereen thuis is.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 22:15
AjDuLion schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:23:
[...]
kan je je nas niet aanpassen dat hij rond x en y tijd uit/aan gaat ?

mijn nas is tussen 0100-0900 gewoon uit via een script
hoe schakelt ie dan weer aan? En is het schadelijk als ik hem hard aan en uit laat springen?? Neem aan dat dat niet zo bevorderlijk is voor m'n HDD's is. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

ff een tip voor mensen met een server en een media player

voor de mensen met dd-wrt op hun router

heb nu een script draaien die kijkt of de dune aanstaat en dan gooit hij een magic packet naar mijn server :)

#!/bin/sh
ping -c 1 192.168.1.115;
if [ $? -eq 0 ]; then
echo "Dune is active"
/usr/sbin/wol -i 192.168.1.255 -p 7 00:00:00:00:00:00 ; <- vul je eigen mac adres in
else
echo "dune is down" ;
fi

bij administration -> commands
invullen en save custom script doen

en dan bij administration -> managment bij cron

0-59/1 * * * * root /tmp/custom.sh

hij pinged de dune op 192.168.1.115
krijgt hij antwoord dan stuurt hij een Wake on Lan pakket naar mijn server die dan aangaat mocht hij nog niet aan staan :)

de cron zorgt er voor dat hij dit elke minuut checked.

kreeg van mijn collega nog een linkje -> http://ignatu.co.uk/SmartPower.aspx
dit programma kan de server afsluiten aan de hand van een aantal voorwaarden, zodat hij niet uitgaat als je aan het downloaden bent :)

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
Voois schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:50:
[...]

hoe schakelt ie dan weer aan? En is het schadelijk als ik hem hard aan en uit laat springen?? Neem aan dat dat niet zo bevorderlijk is voor m'n HDD's is. ?
via de nas zelf hij doet gewoon netjes een shutdown en startup

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
c70070540 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:36:
[...]

Das best veel. Werk je vanuit huis? Hoeveel personen in het huishouden?
Ik zit (met 5 personen waarvan drie kinderen en twee dagen thuiswerken) op 11kWh per weekdag en 25kWh per weekenddag. Het weekend wordt het meeste gewassen en verbruikt omdat iedereen thuis is.
hier 4 pers huishouden zitten ook rond de 16/22kw per dag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

AjDuLion schreef op maandag 12 maart 2012 @ 17:15:
[...]

hier 4 pers huishouden zitten ook rond de 16/22kw per dag..
Als ik het uitmiddel dan kom ik op 14,7kWh per dag met zijn vijven.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
NovapaX schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:09:
[...]

Mijn koelkast (toch ook al weer een jaar of 6-7 oud denk ik) verbruikt jaarlijks zo'n 250 kWh... dus gemiddeld 250/0,365/24 = 29 Watt...
Totaal blijf ik toch wel onder de 50 watt...

Oh... en ik zou toch echt mijn groepenkast even aan laten passen en een verbruiksmetertje voor de groepen zetten die de huurder gebruikt.
http://www.euro-electroni...-32a-wsz12de-artnr-156646
Zoiets dus.
Dan hoef je hem daarop niet direct af te rekenen, maar heb je wel meer inzicht in het verbruik van jezelf en de verhuurder.
top bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
AjDuLion schreef op maandag 12 maart 2012 @ 17:04:
[...]

via de nas zelf hij doet gewoon netjes een shutdown en startup
niet als je hem achter een KAKU schakelaar zet neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik doe 1 a 1.1 kWh per dag 3 personen,
geleerd van jeroenh
jullie zijn veelvraten
met mijn comfort is niets mis, in tegendeel.
ik draai ook een server, gigabit en router,
mijn plugwise draait daarop, die houd alles goed in de gaten.
in die context is "niet uitgeven als energieslaaf" dan ook gerelateerd,
ik bepaal waar mijn centjes heengaan, en dus zeker niet aan nutteloos gas-licht-water.

10.000 kWh is bizar, een lekkende kraan/wc repareer je toch ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2012 @ 19:53:
geleerd van jeroenh
jullie zijn veelvraten
ik bepaal waar mijn centjes heengaan, en dus zeker niet aan nutteloos gas-licht-water.

ik neem aan dat dit incl je teruglevering is?

Hier 3 personen; 4kWh per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, dat is exclusief teruglevering, die is hierdoor wel problematisch groot.
even gekeken, ik heb nu 15,2 kWh verbruikt voor maart, (12 dagen)
dus dat is 1,2 kWh per dag, wat in de zomer weer minder is.
het is puur 5 jaar lang letten op de spullen die je koopt, en wat je doet
(is het nu echt zo nodig dat ...)
ik ben geen heilige, in 2006 gebruikte ik nog heel dom 6800 kWh met 2 personen,
maar dat is nu voorbij. sinds 1 mei 2007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

ik ben geen heilige, in 2006 gebruikte ik nog heel dom 6800 kWh met 2 personen,
maar dat is nu voorbij. sinds 1 mei 2007
mooi dan is er nog een beetje hoop voor mij ;)

[ Voor 60% gewijzigd door franssie op 12-03-2012 21:07 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krazzer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-08 13:53

krazzer

Tijd is een illusie

Cyberpope schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 11:15:
[...]

Of je het doet moet je zelf weten... maar het wordt algemeen afgeraden om je warmwaterleidingen te isoleren.
Ik heb vandaag even in de kruipruimte een kijkje genomen, waar de leidingen zitten die ik evt kon gaan isoleren, maar alles blijkt al geïsoleerd te zijn! Blijkbaar standaard tegenwoordig in nieuwbouw (zit hier net een jaar, gebouwd in 2010) :)

Wel jammer dat dit betekend dat er weinig besparing meer te behalen valt met isoleren van leidingen. Het enige wat ik nog kan doen is de leidingen in het CV hok en die in de keuken zelf te isoleren maar ik weet niet of dat veel gaat opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afgelopen weken aan noteren van de meterstanden geslagen. De grafiek laat een mooie lijn zien, dalend vooral.

Het verschil tussen de eerste en de tweede waarde kom waarschijnlijk omdat er een aantal gloeilampen zijn vervangen door LED-lampjes.

De afgelopen weken, met vorige week onderaan:
36 kWh
33 kWh
31 kWh
30 kWh

Ik denk dat deze week nóg lager uitkomt: 2 avonden één persoon thuis, 1 avond niemand thuis, en twee avonden beide thuis. (daarbij is het ook nog eens iets langer licht iedere dag)

Bedenk ik me wel dat ik zo'n 4 kWh verbruik op een gemiddelde dag. Toch eens uit gaan zoeken waar dat in zit, misschien dat er ergens nog iets te halen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Als ik zo jullie getallen zie dan klopt er bij mij toch nog iets niet. 8)

Ik vermoed dat mijn koelkast een grootverbruiker is maar die zat al in de keuken. Ik heb ook geen idee waar de stekker zit. Ik heb hem tot nu toe nog niet kunnen vinden (inbouw) Ik meet op dit moment met een NorthQ maar die kan ik alleen pollen tijdens herstart van mn domotiga server. Ik reken dus de stand aan de hand van de update tijden.

Er zijn al veel dingen met een schakelaar tegenwoordig. Het verbruik was overigens van afgelopen weekend inclusief spelen met de boormachine. Ik heb nog geen echte rustdag (laagverbruik) en piekdag (hoogverbruik) dus het plaatje is nog niet compleet.

Door dit bericht wel weer gezien dat iemand de printer niet uitgezet heeft |:( It wasn`t me O-)

Qua grootverbruik heb ik

Server 100Watt (24h pdag)
Mediacenter 100Watt (2h pdag)
C.V. 100Watt (onbekend)

24 x 0.1 = 2.4kWh
2 x 0.1 = 0.2 kWh

Totaal = 2.6 kWh ik mis er dus nog een aantal >:)

[ Voor 19% gewijzigd door raymonvdm op 12-03-2012 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
geleerd van jeroenh
jullie zijn veelvraten

euhm en waarom denk je dat ik me op dit forum bevind? Juist, om het te repareren..
en ja het is verschrikkelijk veel maar het zijn in feite ook 2 huishoudens. Dus zou het 5000 kWh zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
geleerd van jeroenh
jullie zijn veelvraten

wij hadden vorig jaar ook 10KWh maatregelen die we toen hebben gedaan > waterbed eruit led lampen erin bewegings sensors in de voorraadkast/douche/gang zodat deze nooit langer als 2 min aanblijven als je erlangs hebt gelopen (en dus niet soms zoals in een voorraadkast 2 dagen aanblijft)

We zijn een 4 persoons gezin met 2 volwassenen 2 jong volwassenen (18/25)

ikzelf heb geen zware desktop meer maar gewoon een laptop broertje heeft een dikke desktop + laptop die die naast elkaar draait wat dan ook lekker stroom staat te slurpen maar ook dit is +- 500 watt max (en ja ik deed vroeger exact hetzelfde)

verder hebben we een vriezer die defect is (ding koelt altijd op max -19 graden) maar hier hangt een warmte sensor in die aangesloten is op een schakelaar zodat deze aanslaat als de temp boven de -14 is en uitslaat als deze beneden -19 is dit is in de grafiek die ik nu heb terug te zien met een 100watt piek elke 20 minuten voor 2-5 minuten lang.

verder draait er nog een koelkast in de keuken koken wij electrisch (inductie) wat ik ook terug zie in de youless rond 6/7 uur een piek van 4000-7000 watt voor de tijd dat we koken (max van dat ding is 11kWh)

de tuin heeft een vijver met waterpomp + uv lamp om het water schoon te maken, zelf gisteren de fout gemaakt om de groep van de tuin aan te zetten en gezien dat de ''tuingroep'' +-400 watt verbruikt omdat de pomp aanstond.

ons ''idle'' verbruik is van wat ik gemeten heb (met mijn laptop aan) 126 watt let wel ouders/broertje zijn tot vrijdag op vakantie dus de opladers/laptops/desktop zijn niet aanwezig aangezien ik mijn telefoon via de laptop laad.

overdag draait mijn nas mee deze gooit er zo'n 20 watt bovenop en hebben we de verwarming op een klok staan zodat het huis wel warm is als we wakker zijn en als we thuis komen (tijdschakelaar tussen 6-10 staat deze aan en van 1700-2100 ook) dit is zo'n 100 watt wat er extra bijkomt.

overdag (op dit moment) verbruikt het huis zonder dat er iemand thuis is zo'n 240 watt dat zal afzwakken tot +- 150 watt als de cv uitslaat)

toch met alle gedachten van dien dat we rekening proberen te houden met het stroom merk je dat zodra ik mijn xbox aanzet de tv + ouders die tv kijken op de plasma beneden + het broertje wat achter zn desktop gaat zitten dat we vaak zat boven de 1000kWh komen en vaak zelfs tegen de 2kWh, wat zou de oplossing zijn ? de tv's wegdoen ? met zn allen op een 32'' lcd gaan kijken mn broertje zn desktop laten wegdoen omdat deze teveel stroom kost, ik die mijn xbox moet wegdoen omdat deze ook zo'n 200-300 watt verbruikt ?

ik weet zeker dat we met het sluipverbruik nog heel wat kunnen doen (laders uit het stopcontact etc) de vriezer vervangen zal hooguit 50 watt per uur schelen maar zonder comfort in te leveren zullen we van de grootverbruikers niet veel kunnen afsnoepen.

ik snap best dat er mensen zijn die van 2/3KW per dag kunnen wonen maar ik vraag me af of je dan ook alle comfort hebt die wij hebben.

(let wel dit is een gezin van 4 mensen als je alleen woont zul je ongetwijfeld hetzelfde comfort hebben voor minder vergeet alleen niet dat je dan maar 1 vd tig apparaten gebruikt terwijl dit bij ons tegelijktijdig is etc etc)

en nee dit is geen rant maar wat ik om me heen zie, ik zou heel graag van 16-20KW per dag naar <10 KW komen maar ik zie dat met ons huidige gala aan apparaten niet gebeuren en ik zie niet dat we de helft van de spullen de deur uit gaan doen om de stroomkosten omlaag te krijgen, het enige waar ik nu zelf aan zit te denken omdat de stroomprijs/kosten toch omhoog gaan is om samen met de rest van de familie te investeren in een zonnepaneel systeem op het dak om het verbruik enigsinds te compenseren zodat de kosten toch nog redelijk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je zegt dat je CV-ketel 100W gebruikt, is dat niet een beetje veel? Ik weet niet wat voor ketel je hebt, maar een groot deel van die 100W wordt verbruikt door de pomp. Afhankelijk van hoe je ketel dat ding aanstuurt kan je die ook nog optimaliseren, bij veel installaties staat dat ding gewoon op 70W rond te pompen (stand 3) terwijl 54W (stand 2) of zelfs 30W (stand 1) ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
En dan heb je het wassen, de vaat en de droger nog niet eens genoemd...

Je sluipverbruik kun je wellicht nog aanpakken door overdag/s'nachts als er toch niets gebruikt wordt alle schakelaars uit te zetten. (De rode knop op de stekkerdoos) Ik heb dat zelf opgelost omdat ik lui ben ;-) door een KlikAanKlikUit systeem aan te schafffen die dat voor me regelt. Met de HomeWizard zet ik er dan ook nog wat extra timers op dat alles uitgeschakeld word op bepaalde tijden mocht ik het vergeten zijn. Dat bleek ontzettend veel te schelen. Zo bleek achteraf dat mijn Onkyo receiver 65 watt continue verbruikte in de standby/ready mode. (zal ongetwijfeld een defect zijn) Die staat nu dus uit en dat scheelt al 65 watt * 20 uur per dag! Maar ook zonder dat defect bleken er bepaalde apparaten s'nachts vrolijk 10 tot 30 watt te slurpen. Dat is nu verleden tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
_JGC_ schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 10:31:
Je zegt dat je CV-ketel 100W gebruikt, is dat niet een beetje veel? Ik weet niet wat voor ketel je hebt, maar een groot deel van die 100W wordt verbruikt door de pomp. Afhankelijk van hoe je ketel dat ding aanstuurt kan je die ook nog optimaliseren, bij veel installaties staat dat ding gewoon op 70W rond te pompen (stand 3) terwijl 54W (stand 2) of zelfs 30W (stand 1) ook kan.
durf ik je niet zo 1/2/3 te zeggen dit is even wat ik uit de youless data haal kan best minder zijn aangezien ik de verlichting niet heb meegeteld zal dit vanavond eens beter gaan loggen.
Voois schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 10:34:
En dan heb je het wassen, de vaat en de droger nog niet eens genoemd...

Je sluipverbruik kun je wellicht nog aanpakken door overdag/s'nachts als er toch niets gebruikt wordt alle schakelaars uit te zetten. (De rode knop op de stekkerdoos) Ik heb dat zelf opgelost omdat ik lui ben ;-) door een KlikAanKlikUit systeem aan te schafffen die dat voor me regelt. Met de HomeWizard zet ik er dan ook nog wat extra timers op dat alles uitgeschakeld word op bepaalde tijden mocht ik het vergeten zijn. Dat bleek ontzettend veel te schelen. Zo bleek achteraf dat mijn Onkyo receiver 65 watt continue verbruikte in de standby/ready mode. (zal ongetwijfeld een defect zijn) Die staat nu dus uit en dat scheelt al 65 watt * 20 uur per dag! Maar ook zonder dat defect bleken er bepaalde apparaten s'nachts vrolijk 10 tot 30 watt te slurpen. Dat is nu verleden tijd!
vaatwasser/wassen heb ik idd niet meegeteld wasmachine doet rond de 2,5kWh en de vaatwasser is niet eens zoveel ik geloof dat het zuinige programma maar 0,9KW deed maar kost dan wel weer bijna 3 uur

we hebben wel enkele klikaan klikuit systemen voor de verlichting maar nog niet voor de opladers/hd ontvangers/tv's dat zou natuurlijk nog een optie zijn om de standby verbruik naar beneden te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:36
De grootste besparing op het gebied van elektriciteit bij ons was zeer zeker het elimineren van al het sluipverbruik. Als wij weg zijn of slapen is ons huis elektrisch gezien dood, op drie dingen na: CV-ketel, koelkast en zonnestroompanelen. Als we langer dan een dag of drie weggaan zet ik de CV-ketel en koelkast ook uit (mooie gelegenheid om de koelkast schoon te maken, komt ongeveer twee tot drie keer per jaar voor).

Als ik bij andere mensen kom en kijk zo eens om me heen, en ik zie honderd Watt of meer op standby staan dan zit ik met kromme tenen.... alsof je je auto 24/7 voor de deur stationair hebt draaien omdat je misschien eens weg moet.

Vergeet niet dat elke Watt die 24/7 verbruikt wordt ruwweg € 2 per jaar kost.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
JeroenH schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 11:02:
De grootste besparing op het gebied van elektriciteit bij ons was zeer zeker het elimineren van al het sluipverbruik. Als wij weg zijn of slapen is ons huis elektrisch gezien dood, op drie dingen na: CV-ketel, koelkast en zonnestroompanelen. Als we langer dan een dag of drie weggaan zet ik de CV-ketel en koelkast ook uit (mooie gelegenheid om de koelkast schoon te maken, komt ongeveer twee tot drie keer per jaar voor).

Als ik bij andere mensen kom en kijk zo eens om me heen, en ik zie honderd Watt of meer op standby staan dan zit ik met kromme tenen.... alsof je je auto 24/7 voor de deur stationair hebt draaien omdat je misschien eens weg moet.

Vergeet niet dat elke Watt die 24/7 verbruikt wordt ruwweg € 2 per jaar kost.
ons huis helemaal electrisch ''dood'' krijgen zal nooit gaan, ik benader mijn nas remote en zit dus al vast aan mn router/modem/switch/nas die aan moeten staan er is bij ons nooit een moment dat er voor lange tijd niemand is de cv uitzetten is dan ook niet haalbaar.

als we op vakantiegaan gaat de aardlekschakelaar om en is het huis wel 100% dood.

het enige waar ikzelf aan zit te denken om echt helemaal dood te kunnen maken is dmv klikaan/klikuit te gaan gebruiken om alle standby apparaten echt uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

AjDuLion schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 10:16:
[...]
de tuin heeft een vijver met waterpomp + uv lamp om het water schoon te maken, zelf gisteren de fout gemaakt om de groep van de tuin aan te zetten en gezien dat de ''tuingroep'' +-400 watt verbruikt omdat de pomp aanstond.
is het nodig dat de waterpomp + uv lamp constant aanstaan ivm vissen? zoniet ik heb er nu deze tussen
[url="[url]http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=616002[/url]"]2 vdg Tuinstekkerdoos met tijdschakelaar[/url]

[ Voor 13% gewijzigd door thalantis op 13-03-2012 16:15 ]

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 22:59
Interessant topic, al was het maar om de grote verschillen die er blijkbaar zijn. Onze gegevens:
2 - persoonshuishouden - huur appartement dus geen mogelijkheid om fundamenteel in te grijpen
cv op gas
koken op elektriciteit
warmwater keuken op elektriciteit
koelkast met apart vriesvak van 30 cm hoog
geen vaatwasser

Vorige bewoner: 2500 kwh/jaar
Onze rekening: 1200 kwh/jaar

maatregelen die we namen:
elektrische boiler in de keuken op tijdsklok (enkel 's avonds en in het weekend)
50 w halogeen spots vervangen door 20 watt (nog steeds voldoende)
hoofdverlichting 2*24 watt spaarlampen ipv 500 watt halogeen
desktop + router op schakelaar
alle gloeilampen vervangen

comfort verlies nihil :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb in de keuken ook de verlichting aangepast van 3 x 50 watt naar 3 x 20 watt maar dit gaf te weinig licht en in de 2e dag was er al een lampje stuk Daarom nu 1 x 35watt en 2 x 20 watt. Het is HV Halogeen zonder trafo i.v.m met de dimmer. (comfort wat we willen houden)

In de woonkamer zit een gloeilamp van 60Watt (bouwfitting) met een dimmer (comfort wat we willen houden) maar uit eindelijk komt hier nog een "echte" maar nog steeds geen spaarlamp

Overige verlichting in de woonkamer is allemaal spaarlamp of led (ikea) Deze led heeft overigens zijn adapter altijd aan en die trekken 3watt maar die van ons is geschakeld met een Z-Wave schakelaar

Alle slaapkamers hebben spaarlampen. Behalve de lampjes op de nachtkastjes dus die zijn ook aan de beurt binnenkort (maar vind maar eens zo`n klein spaarlampje)

Douche heeft een spaarlamp en 2 x 50Watt led (gelijk aan met de normale verlichting en hier moet led in 8) )

Zolder/Washok heeft 5 x 4 x TL en die zal ik ook eens vervangen als ik 60x60 led verlichting tegen kom. Voor nu is het uit als we er niet zijn.

Verder heb ik een C.V. ketel die 100Watt doet (pomp?) en ik wil deze nog een keer aanpassen aan de hand van Gas besparen door middel van CV tuning

[ Voor 5% gewijzigd door raymonvdm op 13-03-2012 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het woord comfortverlies gebruiken is een beetje over je eigen schoenen heen piesen he.
het tegenovergestelde is waar.
tenzij je warme voeten ook weer fijn vind, maar dat is een henk en ingrid argument.
ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat betalen aan de energieboer prettig en comfortabel is.

of dan dit :
http://www.energieenwater...electrabel-en-essent.html

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2012 20:10 . Reden: bedenk eens wat je zegt of waar je mee bezig bent- te betalen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

raymonvdm schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 17:55:

Alle slaapkamers hebben spaarlampen. Behalve de lampjes op de nachtkastjes dus die zijn ook aan de beurt binnenkort (maar vind maar eens zo`n klein spaarlampje)
Zoiets bedoel je?
Afbeeldingslocatie: http://download.p4c.philips.com/files/8/872790090528100/872790090528100_rtf_.jpg

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
beste manier van stroombesparen hier, gewoon de stekker eruit trekken in utrecht :+

gisteren even overal langs geweest en heb nu 120 watt verbruik in idle mode (gaat nog zo'n 20 watt vanaf van de laptop die nu aanstaat voor zaken) dus idle 100 watt, moet zeggen dat ik dat aardig netjes vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Moet ik helemaal naar Utrecht om m'n stekker eruit te trekken? Zo staat het er!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Komt mooi uit, ik ben nu in Utrecht. Zeg maar welke stekker er uit moet :+

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:22:
Komt mooi uit, ik ben nu in Utrecht. Zeg maar welke stekker er uit moet :+
Trek de oplader voor mijn telefoon er even uit... was ik vergeten vanochtend.

Alvast dank ! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 15:05:
[...]

Trek de oplader voor mijn telefoon er even uit... was ik vergeten vanochtend.

Alvast dank ! >:)
daarover gesproken. ik heb gisteren is getest wat de oplader nu verbruikte zonder dat de telefoon aangesloten was (iPhone) maar hij bleek niets te verbruiken. Dus kan gewoon blijven zitten...

Nog iets heel anders. Ik las hier laatst dat iemand allerlei apparatuur had vervangen omdat die zoveel zuiniger waren. Dat zal natuurlijk ongetwijfeld maar je kunt je afvragen of het de investeringen wel waard is!
Zo heb ik nog een oude koel/vries combi die uit een steekproef per jaar ong 500 kwH zou verbruiken. Koop ik een nieuwe die slechts 200 kwh verbruiktdan scheelt dat me laat we het is mooi afronden naar boven € 75,- per jaar.
Een hoop geld. Maar een nieuwe koel/vries combi kost me ook al snel € 600,- en dan zou je het dus na pak en beet 8 jaar terug verdienen.. dus hoge energie rekening of niet vervangen van grootverbruikers heeft meestal geen enkele zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 08:20:
Een hoop geld. Maar een nieuwe koel/vries combi kost me ook al snel € 600,- en dan zou je het dus na pak en beet 8 jaar terug verdienen.. dus hoge energie rekening of niet vervangen van grootverbruikers heeft meestal geen enkele zin.
Ander voorbeeld, vloerverwarmingspomp, de aanschaft van een pompschakelaar.
Kost 60 euro, besparing 98 euro per jaar. Dit is duidelijk een grootverbruiker en de investering heeft zeker erg veel zin.

Dat je het woord "meestal" gebruikt klopt dan ook niet. Het hangt altijd af van de situatie.
Verder vergeet je een belangrijke factor, als je een koelcombi van 10 jaar vervangt is de kapitaalvernietiging beperkt tot de resterende leversduur. Of anders, het aantal jaren dat de koelkast nog mee kan stijgt door vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 08:44:
[...]

Ander voorbeeld, vloerverwarmingspomp, de aanschaft van een pompschakelaar.
Kost 60 euro, besparing 98 euro per jaar. Dit is duidelijk een grootverbruiker en de investering heeft zeker erg veel zin.

Dat je het woord "meestal" gebruikt klopt dan ook niet. Het hangt altijd af van de situatie.
Verder vergeet je een belangrijke factor, als je een koelcombi van 10 jaar vervangt is de kapitaalvernietiging beperkt tot de resterende leversduur. Of anders, het aantal jaren dat de koelkast nog mee kan stijgt door vervanging.
Ik kan het woord "meestal" niet onderbouwen en is dus ook een inschatting en natuurlijk hangt het af van de situatie. Echter vermoed ik dat het bij de meeste gevallen, zoals TV, wasmachine, droger, koelkasten niet op zal gaan.
En ja de levensduur is in zoverre van belang dat dat pas het moment is dat je een nieuwe "moet" kopen. Verder is het niet echt relevant. De koelkast is misschien nog 50 euro waard en kost me 100 euro aan elektriciteit per jaar. De koelkast zelf is het wellicht niet waard, echter als ik een nieuwe aanschaf ben ik toch echt 600 euro lichter en de besparing is in het voorbeeld dan € 75,- per jaar dat de oude nog mee was gegaan. Bovendien als je het goed wilt uitrekenen moet je nog rekening houden met de energieprijzen van de komende jaren, een koelkast die over 5 jaar gemaakt wordt is nog weer zuiniger dan kan ik wel elke 5 jaar een nieuwe kopen (wat het dus niet oplevert)
Nou ja lang verhaal en wat ingewikkeld aan het worden, het is het gewoon niet waard. Wachten tot ie kapot gaat en dan een nieuwe kopen die super zuinig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 08:57:
[...]

Ik kan het woord "meestal" niet onderbouwen en is dus ook een inschatting en natuurlijk hangt het af van de situatie. Echter vermoed ik dat het bij de meeste gevallen, zoals TV, wasmachine, droger, koelkasten niet op zal gaan.
En ja de levensduur is in zoverre van belang dat dat pas het moment is dat je een nieuwe "moet" kopen. Verder is het niet echt relevant. De koelkast is misschien nog 50 euro waard en kost me 100 euro aan elektriciteit per jaar. De koelkast zelf is het wellicht niet waard, echter als ik een nieuwe aanschaf ben ik toch echt 600 euro lichter en de besparing is in het voorbeeld dan € 75,- per jaar dat de oude nog mee was gegaan. Bovendien als je het goed wilt uitrekenen moet je nog rekening houden met de energieprijzen van de komende jaren, een koelkast die over 5 jaar gemaakt wordt is nog weer zuiniger dan kan ik wel elke 5 jaar een nieuwe kopen (wat het dus niet oplevert)
Nou ja lang verhaal en wat ingewikkeld aan het worden, het is het gewoon niet waard. Wachten tot ie kapot gaat en dan een nieuwe kopen die super zuinig is...
Meet het verbruik, het kan enorm meevallen, maar het kan ook erg tegenvallen.
In het algemeen vervang je elk jaar wel iets, het is natuurlijk altijd beter op dat moment optimaal te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 08:20:
daarover gesproken. ik heb gisteren is getest wat de oplader nu verbruikte zonder dat de telefoon aangesloten was (iPhone) maar hij bleek niets te verbruiken. Dus kan gewoon blijven zitten...
Omdat de meeste meters een laag verbruik niet (goed) kunnen meten ;)
Bij moderne opladers is het sluipverbruik wel niet hoog, maar 0W zal hij bijna 99% zeker niet verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Dat is grappig. Mijn server (inclusief UPS en netwerkswitch) verbruikte met WIndows Server 2008 R2 gemiddeld 85W en nu sinds ik WIndows 8 Server er op geplaatst heb ongeveer 78W. Nooit gedacht dat een OS zoveel verschil kon maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Admiral Freebee schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:25:
[...]

Bij moderne opladers is het sluipverbruik wel niet hoog, maar 0W zal hij bijna 99% zeker niet verbruiken.
Voor dergelijke opladers zou je een thermometer kunnen overwegen. Is-ie omgevingstemperatuur, verbruikt-ie (vrijwel) niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Admiral Freebee schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:25:
[...]

Ik heb ook een iPhone waarbij de lader altijd in het stopcontact naast het bed zit, aangesloten op een docking station op het nachtkastje om hem 's nachts op te laden. Met een (cheapy) energiemeter gemeten dat hij 0 watt verbruikt. Nu wordt de lader niet handwarm en zal hij dus zeer weinig verbruiken, maar vraag me idd wel af of dat absoluut 0 watt is.. gok er op dat het <1 watt zal zijn?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
BlizzarD schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:55:
Ik heb ook een iPhone waarbij de lader altijd in het stopcontact naast het bed zit, aangesloten op een docking station op het nachtkastje om hem 's nachts op te laden. Met een (cheapy) energiemeter gemeten dat hij 0 watt verbruikt. Nu wordt de lader niet handwarm en zal hij dus zeer weinig verbruiken, maar vraag me idd wel af of dat absoluut 0 watt is.. gok er op dat het <1 watt zal zijn?
Ik denk dat dat wel klopt, moderne geschakelde voedinkjes verbruiken niet zoveel.

Maar: stel 1 Watt, gemiddeld één opladertje per huishouden (da's laag, denk ik) en acht miljoen huishoudens in Nederland. Da's 8MW (MegaWatt, niet milliWatt) wat continu voor niets staat te slurpen - en dan neem ik de opladers die in bedrijven ingeplugd zitten nog niet mee. En dan nog andere apparatuur die onnodig op standby staat....

Standby is een killer. Die stekker kan er toch gewoon uit? Dan gaan we met zijn allen serieus elektriciteit besparen - en is dat niet de titel van het topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweeper
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-10-2022
Dat is zeker de titel van het topic.. Echter.... Wij in ons "sociale" landje kijken graag alleen naar wat kan ik besparen en wat levert het mij op..
Nu jij het zo schrijft moet ik toch even gaan nadenken. Bij mij zitten er altijd 2 nieuwe adapters in het stopcontact met een verbruik van ongeveer 0.5watt .. Dus 1 watt per uur.. Kosten dus zo'n 2 euro per jaar.
Voor mij is dat niet zo spannend.. Maar door heel Nederland gemeten ... Fantastisch veel geld bespaard en fantastisch veel onnodig CO2 in de lucht bespaard..

n.b. Wie in de buurt van Apeldoorn (of wil hem uitlenen , tegen verzendkosten) heeft er een watcherr/youless te leen? Dan kan ik nu al meten wat mijn sluipverbruik is... De energiemeter komt er straks wel , maar tegelijkertijd met mijn domoticasysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Ach ja ieder z'n ding dan maar. Als mijn lader minder dan 1 Watt verbruikt ga ik hem er niet steeds in en uithalen. Dat kost me dan € 2,- per jaar. Voor dat gemak betaal ik wel. Er zijn 100 andere zaken waar ik/we al snel € 2,- per jaar zouden kunnen besparen. bv. zuiniger autorijden, bv de termostaat een 0,5 graad lager zetten, bv. de koelkastdeur structureel 10sec sneller te sluiten etc. etc. zo is het einde zoek natuurlijk. Dat kan je ook andersom uitleggen, immers alle kleine beetjes helpen maar gemak dient de mens, als ik/we bewust bezig zijn en flink besparen en dit soort kleine zaken blijven over dan zou de wereld er al een stuk beter uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweeper
i rest my case O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Wat is er ongemakkelijk aan om je oplader uit het stopcontact te halen en er alleen weer in te steken als je hem nodig hebt? Of zit je stopcontact ergens verstopt achter een kast of zo?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:16:
Wat is er ongemakkelijk aan om je oplader uit het stopcontact te halen en er alleen weer in te steken als je hem nodig hebt? Of zit je stopcontact ergens verstopt achter een kast of zo?
wie de vraag stelt beantwoord hem...

overigens als het nu 5 watt zou zijn wordt het natuurlijk al een heel ander verhaal. Dan is het ineens 10,-. Kun je elk jaar een nieuwe lader van kopen.

[ Voor 18% gewijzigd door Voois op 15-03-2012 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
*pats*

Ga jij je natuurkunde nog eens even overdoen. "Watt per uur" bestaat niet.
n.b. Wie in de buurt van Apeldoorn (of wil hem uitlenen , tegen verzendkosten) heeft er een watcherr/youless te leen? Dan kan ik nu al meten wat mijn sluipverbruik is... De energiemeter komt er straks wel , maar tegelijkertijd met mijn domoticasysteem.
Er zijn een aantal bibliotheken die de Wattcher uitlenen. Ik heb een Wattcher die ik regelmatig uitleen in ruil voor een stuk text. Ik woon in Hilversum en dat is voor jou niet om de doen, en opsturen is ook weer zowat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
kan iemand even met mij meedenken en zeggen of het goed heb ?

ik heb een vriezer die dmv een sensor geschakeld word (vriezer zelf controleert zelf de temp niet meer en blijft op max vermogen vriezen)

elk half uur gaat de vriezer voor 5 min aan en verbruikt daarbij 100 watt per minuut (dus elk uur staat de vriezer aan voor 10 min daarbij verbruikt hij 100 watt)

klopt dit dat de vriezer dan per dag zo'n 0,8KW verbruikt ?

ikzelf kan hier bijna niet bij aangezien een A+++ vriezer combi +- 0,5KW gebruikt en dat zou onze ''kapotte'' vriezer bijna een a++ maken....

ga ik ergens fout met mijn berekening of ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:05:
[...]
Maar: stel 1 Watt, gemiddeld één opladertje per huishouden (da's laag, denk ik) en acht miljoen huishoudens in Nederland. Da's 8MW (MegaWatt, niet milliWatt) wat continu voor niets staat te slurpen - en dan neem ik de opladers die in bedrijven ingeplugd zitten nog niet mee. En dan nog andere apparatuur die onnodig op standby staat....
En die 8 MW is weer een fractie van het totaal.
Standby is een killer. Die stekker kan er toch gewoon uit? Dan gaan we met zijn allen serieus elektriciteit besparen - en is dat niet de titel van het topic?
"Als we allemaal een klein beetje besparen, besparen we met z'n allen bij elkaar nog steeds alleen maar een klein beetje". Denk niet dat je de wereld gaat redden door 1 stekker uit het stopcontact te trekken...
JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:17:
[...]
Jawel hoor, dat is een soort versnelling! Als je begint op 1 W en 1 W/h toeneemt zit je na een jaar op bijna 9 kW! Alleen bedoelen de mensen die het zeggen het nooit zo... 't Is echt ongelofelijk dat vrijwel niemand het verschil tussen W en Wh snapt. En toch is dat de manier waarop consumenten worden afgerekend en geacht worden zuinig met energie te doen.

En als je het er over hebt, dient de volgende zich aan:
AjDuLion schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:23:
elk half uur gaat de vriezer voor 5 min aan en verbruikt daarbij 100 watt per minuut
Juist op Tweakers.net mag je toch verwachten dat mensen weten dat [W] = [J/s] en dat deze vriezer dus elk half uur 500 Watt *maal* minuut verbruikt... :X
En als de basis van je eenheden al niet klopt, hoe denk je dan ooit een serieuze verbruiksberekening te kunnen maken?

[ Voor 15% gewijzigd door RemcoDelft op 15-03-2012 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
AjDuLion schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:23:
kan iemand even met mij meedenken en zeggen of het goed heb ?

ik heb een vriezer die dmv een sensor geschakeld word (vriezer zelf controleert zelf de temp niet meer en blijft op max vermogen vriezen)

elk half uur gaat de vriezer voor 5 min aan en verbruikt daarbij 100 watt per minuut (dus elk uur staat de vriezer aan voor 10 min daarbij verbruikt hij 100 watt)

klopt dit dat de vriezer dan per dag zo'n 0,8KW verbruikt ?

ikzelf kan hier bijna niet bij aangezien een A+++ vriezer combi +- 0,5KW gebruikt en dat zou onze ''kapotte'' vriezer bijna een a++ maken....

ga ik ergens fout met mijn berekening of ?
ik heb het even na gerekend en kom op hetzelfde uit. Dus of we maken dezelfde fout of het is gewoon zo :)

Jaarverbruik 292 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb mijn desktop met twee schermen vervangen door twee 13,3" laptops (een voor mij, een voor mijn vriendin). Mijn tv/stereo/mediacenter etc daar staat overdag geen stroom meer op en overal zitten spaarlampen in. Ledlampen vind ik nog wat te duur, de enige led die ik heb is een nachtlampje zodat de slaapkamer niet pikkedonker is.

Het verbruik zal wel omhoog gegaan zijn door electrisch koken. Mijn vriendin vind dit leuk en s'morgens, s'middags en s'avonds wordt er voor de maaltijd gebruik van gemaakt.

Als ik een paar dagen weg ben trek ik de stekker van de ketel er uit (al hoorde ik laatst dat dit niet goed is voor de pomp).

Het enige sluipverbruik van apparaten die niet gebruikt worden dat ik kan bedenken is van de Senseo, de magnetron, het internetmodem, een ata en een decttelefoon. De laatste drie kan niet anders, want dan ben je niet bereikbaar, de Senseo zet ik misschien nog wel een keer een schakelaar op, de magnetron is wel fijn voor de klok.

Vriezer is energiezuinig, de koelkast weet ik niet (zat bij het appartement) en de wasmachine zal wel meer verbruiken dan de zuinige modellen.

Ik denk dat ik vergeleken met een paar jaar geleden toen er verschillende desktops 24/7 aan stonden een stuk energiebewuster bezig ben. Ook had ik toen veel meer apparaten in Standby (alles rond de tv, ook nog een Xbox en een digitenne tuner).

Ik woon nu in Belgie en wat je hier veel ziet (veel nieuwbouw in tegenstelling tot Nederland) is zonnepanelen op het dak. Gemeentes strijden ook tegen elkaar met subsidies welke gemeente het meest energie- (ook leuk hoe Belgen dat uitspreken) bewust is. Er zijn hier meer huizen met, dan huizen zonder panelen op het dak.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Marzman schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:33:

Ik denk dat ik vergeleken met een paar jaar geleden toen er verschillende desktops 24/7 aan stonden een stuk energiebewuster bezig ben. Ook had ik toen veel meer apparaten in Standby (alles rond de tv, ook nog een Xbox en een digitenne tuner).
en dat zijn nu juist de dingen die helpen, en niet dat ladertje van 1 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RemcoDelft schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:25:
En die 8 MW is weer een fractie van het totaal.
Dat klopt. Net als die 10 miljoen televisies à 2-5 Watt, X miljoen DVD-spelers / mediaboxen / satellietontvangers / digiTV-kastjes a 5-15 Watt. Allemaal fracties. Maar samen toch erg veel. Als ik bij vrienden in huis een rondkijk dan staat er zomaar 100W op standby, daar gaat dus wel €200 per jaar de deur uit, aan niets.

Bij ons was het volledig elimineren van het sluipverbruik de grootste e-besparing die we gedaan hebben.
"Als we allemaal een klein beetje besparen, besparen we met z'n allen bij elkaar nog steeds alleen maar een klein beetje". Denk niet dat je de wereld gaat redden door 1 stekker uit het stopcontact te trekken...
Heb ik gezegd dat het de wereld gaat redden? Nee. Net zoals dat ik niet zeg dat het plaatsen van zonnestroompanelen de wereld niet gaat redden. Maar het zijn kleine, simpele dingen die als we ze op grote schaal doen een grote impact hebben. Waarom zou je het laten?
Jawel hoor, dat is een soort versnelling! Als je begint op 1 W en 1 W/h toeneemt zit je na een jaar op bijna 9 kW! Alleen bedoelen de mensen die het zeggen het nooit zo... 't Is echt ongelofelijk dat vrijwel niemand het verschil tussen W en Wh snapt. En toch is dat de manier waarop consumenten worden afgerekend en geacht worden zuinig met energie te doen.
Damn, een echte Tweaker ;) Maar ik ben het met je eens. Zelfs onder het Tweakerspubliek is de kennis, of liever de feeling, voor het verschil tussen W en Wh echt ontzettend slecht. Dat is erg frusterend, want hoe krijg je inzicht in je energieverbruik als je niet weet wat het precies is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

RemcoDelft schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:25:
[...]Juist op Tweakers.net mag je toch verwachten dat mensen weten dat [W] = [J/s] en dat deze vriezer dus elk half uur 500 Watt *maal* minuut verbruikt... :X
En als de basis van je eenheden al niet klopt, hoe denk je dan ooit een serieuze verbruiksberekening te kunnen maken?
Wat een onzin, je kunt elkaar daar een beetje bij helpen toch? Niet iedereen heeft natuurkunde gevolgd, dat maakt iemand toch niet ineens minder welkom hier? Ik spreek daarentegen weer vier talen bijvoorbeeld. Val ik jou ook niet op aan toch.

Dat gezegd hebbende, ik verwacht van mezelf dan ook niet dat ik het allemaal kan uitrekenen, ik weet niet eens hoe ik het moet meten tot ik weet hoe zo'n verbruiksmeter eruit ziet. Ik gebruik gewoon mijn gezond verstand en ben er wel van overtuigd dat ik het zuinig aan doe (ik geef de Nuon zo'n 60 euro per maand voor gas en electriciteit, alleenstaand, rijtjeswoning van drie verdiepingen). Ik hoor van iedereen dat dat weinig is. Ik laat dan ook geen onzinnige stroomverbruikers aanstaan, let op standby verbruik en let op verlichting die nodeloos brandt. Dan kom je al een heel eind zonder natuurkundige te zijn toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:28:
[...]
ik heb het even na gerekend en kom op hetzelfde uit. Dus of we maken dezelfde fout of het is gewoon zo :)
Jaarverbruik 292 kWh
Dezelfde fout.
10 minuten per uur is 1/6 uur. 24 * 1/6 = 4h per dag. 4h * 100W = 400Wh = 0.4kWh
Voor heel 2012 is dat 146.4 kWh ;)

De vraag is wat de binnentemperatuur van je vriezer is. Als dat netjes -18 is heb je een zuinige vriezer gemaakt!

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Best aardig om eens zo'n wattcher te lenen. Het intrigeert me wel, want tot nu toe volsta ik met hier en daar een Voltcraft Energie Monitor op een stopcontact te zetten
Eén vraag vooraf, uit de beschrijving verneem ik dat het ding gewoon in een stopcontact wordt gestoken en dat hij daarna inzicht geeft in het verbruik in het hele huis.
Mijn vraag, hoe worden dan de sensoren precies geplaatst? Want die zullen er ongetwijfeld bijhoren. Misschien zoek ik verkeerd, maar ik vind nergens een gedetailleerde beschrijving van de meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Techneut schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:56:
Best aardig om eens zo'n wattcher te lenen. Het intrigeert me wel, want tot nu toe volsta ik met hier en daar een Voltcraft Energie Monitor op een stopcontact te zetten
Eén vraag vooraf, uit de beschrijving verneem ik dat het ding gewoon in een stopcontact wordt gestoken en dat hij daarna inzicht geeft in het verbruik in het hele huis.
Mijn vraag, hoe worden dan de sensoren precies geplaatst? Want die zullen er ongetwijfeld bijhoren. Misschien zoek ik verkeerd, maar ik vind nergens een gedetailleerde beschrijving van de meting.
Er zit één, batterijgevoede, sensor bij die je op je meter plakt. Die meet je totaalverbruik en stuurt dat draadloos door naar de display-unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:13:
Ach ja ieder z'n ding dan maar. Als mijn lader minder dan 1 Watt verbruikt ga ik hem er niet steeds in en uithalen. Dat kost me dan € 2,- per jaar. Voor dat gemak betaal ik wel. Er zijn 100 andere zaken waar ik/we al snel € 2,- per jaar zouden kunnen besparen. bv. zuiniger autorijden, bv de termostaat een 0,5 graad lager zetten, bv. de koelkastdeur structureel 10sec sneller te sluiten etc. etc. zo is het einde zoek natuurlijk. Dat kan je ook andersom uitleggen, immers alle kleine beetjes helpen maar gemak dient de mens, als ik/we bewust bezig zijn en flink besparen en dit soort kleine zaken blijven over dan zou de wereld er al een stuk beter uitzien.
Eens..

Natuurlijk het is wel 2 euro en alle beetjes helpen, maar de afweging van het gemak en de besparing ervan vind ik ook belangrijk. 's nachts laadt mijn telefoon altijd op, en aangezien het stekkerblok waar de oplader in zit half onder het bed ligt, heb ik weinig zin om 's ochtends er onder te kruipen om hem eruit te halen en 's avonds er weer in te doen.

Van de Senseo trek ik wel na gebruik de stekker er uit. Volgens velen op het internet en de service manual trekt deze in stand-by nog 1.2 watt. En aangezien ik alleen in het weekend af en toe eens koffie zet, vind ik dat wel de moeite waard om even te doen.

Daarentegen heb ik wel in de woonkamer een master/slave stekkerblok geplaatst, aangezien hifi + ps3 + wii + tv een stand-by verbruik van >25watt hadden. Kwam neer op zo'n 35-40 euro per jaar aan nutteloos verbruik, dat heb ik dus wel gelijk aangepakt! Ook hebben we zowat alleen maar led verlichting in huis.

Ben momenteel bezig om te kijken naar mogelijkheden van het toepassen van LED verlichting in mijn aquarium, aangezien dit zo'n 270kWh per jaar is (125 liter en 26 liter aquarium). Wil dit met ongeveer de helft verminderen :)

Zou ook wel graag het modem (Ziggo) 's nachts uit willen laten, maar lees hier verschillende verhalen over.. de een doet dit met bijv. een tijdklok en heeft geen problemen, terwijl je dit volgens anderen niet moet doen omdat je snelheid dan lager zou worden. Weet iemand hier meer over?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
BlizzarD schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:00:
[...]
Daarentegen heb ik wel in de woonkamer een master/slave stekkerblok geplaatst, aangezien hifi + ps3 + wii + tv een stand-by verbruik van >25watt hadden. Kwam neer op zo'n 35-40 euro per jaar aan nutteloos verbruik, dat heb ik dus wel gelijk aangepakt! Ook hebben we zowat alleen maar led verlichting in huis.
dat was bij mij ook de grote klapper. Blijkt een defect in mijn Onkyo 605 receiver te zitten en verbruikt standby nog altijd 65 watt. dat plus subwoofer, PS3, decoder. En dat pak en beet 20-22 uur per dag! Dat tikt lekker aan. Alle andere apparaten zitten achter een KAKU schakelaar, zelfs op de DECT. Er is toch niemand thuis dus er kan ook niemand opnemen en s'nachts wil ik niet gebeld worden. Als er wat is bellen ze maar mobiel. Kan ik op afstand aan en uit zetten. Dus zelfs als ik ze vergeten ben kan ik ze later nog uitzetten.

Laat even weten wat je doet met je Aquarium. Ben ik ook wel benieuwd naar! Lampen moeten nu vervangen worden dus LED kan wel interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
ik heb al mijn telefoon laders eruit gehaald en laad deze op met mn laptop die in standby staat, resultaat ?

telefoons opladen via normale laders +- 70 watt

telefoons opladen met laptop in standby : 20 watt

telefoons opladen met laptop aan : 50 watt

zelfs met mn laptop aan maak ik er eens winst op.
harold65 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:48:
[...]

Dezelfde fout.
10 minuten per uur is 1/6 uur. 24 * 1/6 = 4h per dag. 4h * 100W = 400Wh = 0.4kWh
Voor heel 2012 is dat 146.4 kWh ;)

De vraag is wat de binnentemperatuur van je vriezer is. Als dat netjes -18 is heb je een zuinige vriezer gemaakt!
de temp schommelt tussen de -14 en -19 (boven de -14 gaat ie aan beneden de -18 gaat ie weer uit

misschien zit ik wel fout hoor maar ik heb even ruwweg mn eigen chart gebruikt en de piek die je elke 30 minuten ziet is de vriezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

BlizzarD schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:00:
Zou ook wel graag het modem (Ziggo) 's nachts uit willen laten, maar lees hier verschillende verhalen over.. de een doet dit met bijv. een tijdklok en heeft geen problemen, terwijl je dit volgens anderen niet moet doen omdat je snelheid dan lager zou worden. Weet iemand hier meer over?
Dan kun je dus ook niet meer gebeld worden. Ik heb juist de modem, een ata en de decttelefoon appart aangesloten zodat het niet met de andere apparaten uit gaat. Bij mijn ouders gaat s'nachts de wifi uit, ik denk dat de fabrikant dat voor ze ingesteld heeft want ik kan me niet voorstellen dat ze daar zelf opgekomen zijn (ze zouden ook niet weten hoe).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
AjDuLion schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:12:
ik heb al mijn telefoon laders eruit gehaald en laad deze op met mn laptop die in standby staat, resultaat ?

[...]

de temp schommelt tussen de -14 en -19 (boven de -14 gaat ie aan beneden de -18 gaat ie weer uit

misschien zit ik wel fout hoor maar ik heb even ruwweg mn eigen chart gebruikt en de piek die je elke 30 minuten ziet is de vriezer.
in de zomermaanden zal het natuurlijk ook nog hoger liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 15:42

[...]
En hoe lang duurt het opladen van je telefoon(s) in deze verschillende situaties?

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb thuis verschillende adapters voor smartphones eens vergeleken. Van die dingen die in 't stopcontact gaan waar je dan een usb kabel in plugt in zo kunt laden. Als daar interesse voor is kan ik de exacte opschriften van die adapters wel es posten.

Bij 1 model van acer was er effectief een verbruik van 0,2 W te meten zonder dat er ook maar iets aangesloten was.
Bij de andere adapters had ik telkens een verbruik van 0 W als er niets aangesloten was (sony ericsson en htc).

Verbruik van alle3 was hetzelfde bij het laden van dezelfde telefoon.

Als deze meter 0,2W weergeeft kun je er toch van uit gaan dat die lager verbruik ook echt kan meten? Viel me trouwens ook op dat je bij het inpluggen heel even een stroompiekje hebt. Is het dan wel voordeliger om die telkens in en uit het stopcontact te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:15:
[...]

durf ik nu nog niet te zeggen vriezer staat in de garage, durf niet te zeggen of het ''langer'' gaat duren om hem te koelen.

het erge is nog wel dat ik er dus over zat te denken om een nieuwe vriezer aan te schaffen omdat deze zoveel zou verbruiken. heb ik het ff goed fout..
DeOS schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:16:
[...]

En hoe lang duurt het opladen van je telefoon(s) in deze verschillende situaties?
stroomverbruik verandert niet als deze in de laptop zit verbruik blijft dus hetzelfde (ook als de telefoons vol zijn)

opladers zonder telefoon kost overigens 40 watt aan standby.

kwa tijd, via de oplader tussen de 1 en 4 uur via de laptop geen idee ik hang ze tegenwoordig rond 12en als ik ga slapen eraan en als ik opsta om half 7 zijn ze vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:15:
[...]

laden in de auto geen optie? Natuurlijk niet als je er voor moet gaan rondrijden maar als je toch al X tijd onderweg bent...

70W verbruik bij laden? Ik heb een lader gemeten voor een sony ericsson smartphone en kwam op een verbruik van max 4W. Telefoon(s)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:22:
[...]

laden in de auto geen optie? Natuurlijk niet als je er voor moet gaan rondrijden maar als je toch al X tijd onderweg bent...

70W verbruik bij laden? Ik heb een lader gemeten voor een sony ericsson smartphone en kwam op een verbruik van max 4W. Telefoon(s)?
hier een iPhone, verbruikt rond de 5 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweeper
[
[...]

*pats*

[...]

Er zijn een aantal bibliotheken die de Wattcher uitlenen. Ik heb een Wattcher die ik regelmatig uitleen in ruil voor een stuk text. Ik woon in Hilversum en dat is voor jou niet om de doen, en opsturen is ook weer zowat.
Je gaat er voor het gemak wel van uit dat iedereen natuurkunde heeft gehad c.q. goed geweest is in die vakgebied.
nu moet ik je toegeven dan niet secuur ben met het gebruik maken van de juiste eenheden.

Toch met enige blijheid de verslagen op je blog gelezen.. Onwetendheid is key..
JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:42:
[...]

Damn, een echte Tweaker ;) Maar ik ben het met je eens. Zelfs onder het Tweakerspubliek is de kennis, of liever de feeling, voor het verschil tussen W en Wh echt ontzettend slecht. Dat is erg frusterend, want hoe krijg je inzicht in je energieverbruik als je niet weet wat het precies is? :?
Daar ben ik het niet mee eens.. De gemiddelde consument kijkt in de meterkast en ziet zijn pulsmeter pulseren of het ferrarisradje als een gek ronddraaien. Door apparaten te elimineren weet je welke het meeste gebruik en sluipgebruik hebben. Lekker jip en janneke.
Aan de andere kant zou je misschien kunnen/mogen verwachten dat een tweakerpubliek beter zou moeten weten.. maar ja,.. wat is nu een tweaker..?? Iemand die mee dan een gewone intresse heeft in techniek?? Of iemand die er diepgaande technische kennis van heeft of wilt krijgen...??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Dweeper schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:26:
wat is nu een tweaker..?? Iemand die mee dan een gewone intresse heeft in techniek?? Of iemand die er diepgaande technische kennis van heeft of wilt krijgen...??
een doctoraal natuurkundige ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:42:
[...]
Maar het zijn kleine, simpele dingen die als we ze op grote schaal doen een grote impact hebben.
Hier vergis je je dus in: kleine dingen zijn op grote schaal nog steeds kleine dingen. Het primair energieverbruik per Nederlander is 10-20 kW! Dan kan elke Nederlander wel een paar W standby besparen, op het geheel is het nog steeds een heel klein beetje, en geen "grote impact".
Waarom zou je het laten?
Ik doe het ook :) Maar heb niet de illusie dat het als geheel veel uitmaakt.

Hoeveel telefoons zijn dat? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:58:
[...]

Er zit één, batterijgevoede, sensor bij die je op je meter plakt. Die meet je totaalverbruik en stuurt dat draadloos door naar de display-unit.
Bedankt Jeroen. Alleen dat op de meter plakken, je hebt "ouderwetse" ferrarismeters waar ik me goed kan voorstellen dat hij de omwentelingen van de schijf observeert. Een heel ruwe meting, doorgaans 600 omw/kWh, bij gering gebruik sta je een hele tijd te wachten op één omwenteling
Op een moderne electronische meter bevindt zich een LED die even opflitst bij elke xx joule. Beslist een wat verfijnder meetmethode.

Zowel bij oud als modern zul je, zo stel ik het me voor, het apparaat even moeten vertellen wat elke impuls voorstelt. Geen enkel probleem voor me, maar ik vraag me wel af of zoiets door volstrekte leken op dit gebied op de juiste manier wordt begrepen, gezien het geworstel met eenheden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Heeft iemand enig idee hoe nauwkeurig de wattcher is icm een oude meter ? Dus eind van de dag geeft onze vriend aan dat ik 15,3 kWh heb verbruikt maar wat doet de meter ? Heeft iemand al is getest?

*noteert in taken lijst meterstand controle vs wattcher*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:22:
[...]

En ook al is het gering, waar komt dan die laadenergie dan vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 19:32

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ook hier is het elektriciteitsgebruik sterk afgenomen:

Warm water en verwarming op gas, de rest op elektriciteit.

Situatie vroeger : ong. 3500KWh/jaar

De aanpasingen die ik heb gedaan:

- stekkerblokken geplaatst
- gloeilampen vervangen door spaarlampen, en deze gaan nu steeds uit bij het verlaten van de ruimte
- desktop die 24/7 aanstond vervangen door laptop die nog slechts enkele uren per dag gebruikt wordt

Situatie nu : 1800KWh/jaar

En dit bij een hoger verbuik van het elektrisch fornuis (3x per dag ipv 1x per dag vroeger)
Mijn vriendin is inmiddels ook komen inwonen, en we kijken meer films op de projector ipv de TV.

Het volgende wat ik wil gaan aanpakken is het verbruik van gas, wat best hoog is. (3000m³)
Vooral verwarming is problematisch: hoge enkelglas ramen, waarvan er slecht in 2 kamers gordijnen voorzien zijn en het appartement is op de hoogste verdieping gelegen, onder een plat dak.

Gezien het een huurapp. is heb ik hier weinig ruimte om aanpassingen door te voeren. Zou het veel uitmaken mochten er overal (over)gordijnen hangen? Of eventueel een soort folie over de ramen te kleven?

Verder wel een spaardouchekop geinstalleerd en de verwarming staat nu op 19°C ipv 21°C overdag en 15°C 's nachts, de aanvoer temperatuur op de ketel van 80°C naar 60°C gezet.

Al bij al ben ik al best tevreden met het verminderde elektriciteitsverbruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:42:
[...]

En ook al is het gering, waar komt dan die laadenergie dan vandaan?
Ik weet het niet. Weet jij het? Heb je effectief meer verbruik als je iets aan 't laden bent in de wagen? Of vliegt die dynamo (in de veronderstelling dat dat zo werkt) sowieso in het rond en is er een bypass als de batterij vol is waardoor je met extra apparatuur niet meer of minder verbruikt (verbruik van brandstof bedoel ik dan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:47:
[...]
Heb je effectief meer verbruik als je iets aan 't laden bent in de wagen?
Ja. En gezien de benzineprijs en (in)efficiency daarvan denk ik dat je beter uit bent je telefoon thuis te laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:51:
[...]

Ja. En gezien de benzineprijs en (in)efficiency daarvan denk ik dat je beter uit bent je telefoon thuis te laden :)
Oké dat wist ik dus niet. Bij deze heb ik niets voorgesteld. Weer een illusie minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Uiteindelijk moet de energie worden opgewekt, linksom of rechtsom. Maar toch. Wat we in Le Mans wel doen is de mobiel aan de 12V lader in de auto leggen terwijl de auto verder gewoon uit staat. Dat zal ongetwijfeld accustroom kosten (en uiteindelijk brandstof) maar daar merk je niets van eigenlijk, de auto start en rijdt weer prima weg na vier dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dweeper schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:26:
Je gaat er voor het gemak wel van uit dat iedereen natuurkunde heeft gehad c.q. goed geweest is in die vakgebied.
nu moet ik je toegeven dan niet secuur ben met het gebruik maken van de juiste eenheden.
Ik heb alleen VWO natuurkunde gehad, en ik kan me niet eens herinneren of ik er wel W en Wh gehad heb. Kijk ik snap echt wel dat niet iedereen even diep in de materie zit, en iedereen moet ergens beginnen. Maar een klein beetje inzicht in vermogen/energie is echt nodig om verder te komen.

Zo weet ik niet veel van boten, maar als ik me ooit op een scheepvaartforum begeef zorg ik er echt wel voor dat ik me een beetje ingelezen heb zodat ik niet ergens "Hoeveel knopen per uur kan ik van deze boot verwachten?" post.
Daar ben ik het niet mee eens.. De gemiddelde consument kijkt in de meterkast en ziet zijn pulsmeter pulseren of het ferrarisradje als een gek ronddraaien. Door apparaten te elimineren weet je welke het meeste gebruik en sluipgebruik hebben. Lekker jip en janneke.
Da's helemaal waar, en dat is gedeeltelijk ook de oorzaak van het probleem dat duurzaamheid/energiebesparing nauwelijks bekendheid c.q. urgentie heeft onder de massa.
Aan de andere kant zou je misschien kunnen/mogen verwachten dat een tweakerpubliek beter zou moeten weten.. maar ja,.. wat is nu een tweaker..?? Iemand die mee dan een gewone intresse heeft in techniek?? Of iemand die er diepgaande technische kennis van heeft of wilt krijgen...??
De exacte definitie van Tweaker weet ik niet, maar naar mijn mening wel iemand die zich basiskennis eigen maakt voordat hij/zij zich in een discussie mengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:55:
Uiteindelijk moet de energie worden opgewekt, linksom of rechtsom. Maar toch. Wat we in Le Mans wel doen is de mobiel aan de 12V lader in de auto leggen terwijl de auto verder gewoon uit staat. Dat zal ongetwijfeld accustroom kosten (en uiteindelijk brandstof) maar daar merk je niets van eigenlijk, de auto start en rijdt weer prima weg na vier dagen.
Het is af en toe verbazend te vernemen hoeveel onbegrip hierover bestaat. Sommigen schijnen te denken van "die dynamo draait immers toch, dus het kost me geen druppel benzine extra", waarbij dan met geen mogelijkheid wordt begrepen dat energie niet uit niets komt. Dus ook dat na die stilstand, hoe gering ook, de accu een beetje extra energie vraagt om weer bij te laden.
Ander voorbeeld, neem de verichting op een fiets, het trapt, wederom ook al is het gering, echt wel een klein beetje zwaarder met de verlichting aan.

Ediit:
JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:57:
[...]

Ik heb alleen VWO natuurkunde gehad, en ik kan me niet eens herinneren of ik er wel W en Wh gehad heb. Kijk ik snap echt wel dat niet iedereen even diep in de materie zit, en iedereen moet ergens beginnen. Maar een klein beetje inzicht in vermogen/energie is echt nodig om verder te komen.
In de natuurkundeboekjes op HAVO/VWO-niveau wordt electriciteitsleer maar heel sumier aangeroerd. In de verste verte niet vergelijkbaar met echte electrotechniek. Verwacht dus van enkel die kennismaking ermee (meer is het niet) niet te veel.

[ Voor 25% gewijzigd door Techneut op 15-03-2012 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Techneut schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 12:05:
[...]

Het is af en toe verbazend te vernemen hoeveel onbegrip hierover bestaat. Sommigen schijnen te denken van "die dynamo draait immers toch, dus het kost me geen druppel benzine extra", waarbij dan met geen mogelijkheid wordt begrepen dat energie niet uit niets komt. Dus ook dat na die stilstand, hoe gering ook, de accu een beetje extra energie vraagt om weer bij te laden.
Ander voorbeeld, neem de verichting op een fiets, het trapt, wederom ook al is het gering, echt wel een klein beetje zwaarder met de verlichting aan.

Ediit:

[...]
In de natuurkundeboekjes op HAVO/VWO-niveau wordt electriciteitsleer maar heel sumier aangeroerd. In de verste verte niet vergelijkbaar met echte electrotechniek. Verwacht dus van enkel die kennismaking ermee (meer is het niet) niet te veel.
Moderne auto's gebruiken tegenwoordig de rem-energie om de boel bij te laden O-)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 17:37

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Jeroen: een lamp van 15 W verbruikt toch in 1 uur 15W, dus 15W per uur, of toch niet :?
of is het dan 15Wh??
(ingewikkeld hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 12:43:
@Jeroen: een lamp van 15 W verbruikt toch in 1 uur 15W, dus 15W per uur, of toch niet :?
of is het dan 15Wh??
(ingewikkeld hoor)
Watt is een energiestroom, nl. Joule per seconde. Dat kan dus niet nogmaals per uur*. Het kan wel maal uur, en dan krijg je Wattuur.

Een lamp 15 W verbruikt en een uur brandt heeft in die periode 15Wh verbruikt.

Hier meer informatie via onze grote vriend Google. :)

* Tweakers: jaja, ik weet het versnelling en zo. Maar dat is niet waar het hier om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 12:19:
[...]
Moderne auto's gebruiken tegenwoordig de rem-energie om de boel bij te laden O-)
Ook ja, dat is een positieve doch geringe bijdrage. Maar enkel dat volstaat in de verste verte niet voor de algehele electriciteitsvoorziening in en aan de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Een watt is al gerelateerd aan tijd: 1 Watt = 1 Joule per seconde...
Een lamp van 15 watt die 1 uur aanstaat verbruikt dus:
15 Joule/seconde * 3600 seconden = 54000 [Joule per seconde maal seconden] = 54000 Joule
Ofwel:
15 Watt * 1 uur = 900 [Watt maal uur] = 15 Wattuur = 0,015 kiloWattuur

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:09:
[...]

dat was bij mij ook de grote klapper. Blijkt een defect in mijn Onkyo 605 receiver te zitten en verbruikt standby nog altijd 65 watt. dat plus subwoofer, PS3, decoder. En dat pak en beet 20-22 uur per dag! Dat tikt lekker aan. Alle andere apparaten zitten achter een KAKU schakelaar, zelfs op de DECT. Er is toch niemand thuis dus er kan ook niemand opnemen en s'nachts wil ik niet gebeld worden. Als er wat is bellen ze maar mobiel. Kan ik op afstand aan en uit zetten. Dus zelfs als ik ze vergeten ben kan ik ze later nog uitzetten.

Laat even weten wat je doet met je Aquarium. Ben ik ook wel benieuwd naar! Lampen moeten nu vervangen worden dus LED kan wel interessant zijn.
Goedkope en krachtige led strips heb ik hier gevonden: http://jingsam-online.com...5m-12V-IP67-P2198968.aspx Je hebt voor een aquarium rond de 6500K nodig om je planten te laten groeien. Deze strips geven +/- 1250 lumen per meter. Je moet dus zelf even uitrekenen hoeveel je nodig hebt om je T5/T8 balken te vervangen voor led. Probleem is dat het nog niet veel toegepast wordt en degene die het toepassen hier nauwelijks iets over schrijven op internet.. Het is dus wel een beetje een gok :)
Marzman schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:13:
[...]

Dan kun je dus ook niet meer gebeld worden. Ik heb juist de modem, een ata en de decttelefoon appart aangesloten zodat het niet met de andere apparaten uit gaat. Bij mijn ouders gaat s'nachts de wifi uit, ik denk dat de fabrikant dat voor ze ingesteld heeft want ik kan me niet voorstellen dat ze daar zelf opgekomen zijn (ze zouden ook niet weten hoe).
In het standaard Ziggo Ubee WiFi modem kun je niks qua stroombesparing/tijdschema's instellen helaas. Dat ik 's nachts niet gebeld kan worden lijkt me het minste probleem, ben meer geïnteresseerd in de lijnstabiliteit welke schijnbaar beïnvloed kan worden.

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
kan er even niet naar kijken maar hoeveel watt verbruiken tl buizen eigenlijk ? bedenk me net dat de garage 3 of 6 tl buizen hebben hangen die af en toe aangezet worden misschien dat bovenstaande led oplossing wel een besparing kan betekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
AjDuLion schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 13:14:
kan er even niet naar kijken maar hoeveel watt verbruiken tl buizen eigenlijk ? bedenk me net dat de garage 3 of 6 tl buizen hebben hangen die af en toe aangezet worden misschien dat bovenstaande led oplossing wel een besparing kan betekenen
Er zijn vele soorten TL-buizen, je zult even op de buizen moeten spieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
JeroenH schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 13:17:
[...]

Er zijn vele soorten TL-buizen, je zult even op de buizen moeten spieken.
zal wel ff spieken, dingen zijn wel oud en maken hele rare geluiden tijdens het opstarten ><

ik dacht overgens dat het goedkoper was/is om tl buizen 1 dag aan te hebben staan dan ze 10x op een dag op te starten maar dit is volgens mij meer een fabeltje dan waarheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Fabeltje, met wat voor type dan ook. Ik geloof dat de grens bij 30 seconden ligt of zo (varieert beetje per type buis en VSA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Inderdaad, kijk even op de buizen zelf. Daarnaast gebruikt je starter/voorschakelapparaat ook nog wel een paar watt. Ik kom uit op 2x28 watt + +/- 5 watt van de starter = 63 watt. Ik hoop straks met +/- 30 watt wel genoeg te hebben, wellicht nog iets minder.

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:16:
Je weet altijd waar hij is, hij is gereed voor gebruik. Hij word minder snel door een ander ergens neergelegd. Hij kan nergens achtervallen. Kortom dat is gewoon erg handig..

Dus heb ik opgelost door z'n stekker met schakelaar van < €1 van de action er tussen te zetten.
Beiden voordeel gecombineerd. Hij zit in het stopcontact gereed, maar verbruikt echt 0 watt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
BlizzarD schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 13:07:
[...]

Goedkope en krachtige led strips heb ik hier gevonden: http://jingsam-online.com...5m-12V-IP67-P2198968.aspx Je hebt voor een aquarium rond de 6500K nodig om je planten te laten groeien. Deze strips geven +/- 1250 lumen per meter. Je moet dus zelf even uitrekenen hoeveel je nodig hebt om je T5/T8 balken te vervangen voor led. Probleem is dat het nog niet veel toegepast wordt en degene die het toepassen hier nauwelijks iets over schrijven op internet.. Het is dus wel een beetje een gok :)

[...]
Hier zijn ze speciaal voor Aquaria: http://www.aquariumledlam...n=com_virtuemart&Itemid=1

Maar zou het het verschil in kosten wel terug betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cyberpope schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 13:23:
Je weet altijd waar hij is, hij is gereed voor gebruik. Hij word minder snel door een ander ergens neergelegd. Hij kan nergens achtervallen. Kortom dat is gewoon erg handig..

Dus heb ik opgelost door z'n stekker met schakelaar van < €1 van de action er tussen te zetten.
Beiden voordeel gecombineerd. Hij zit in het stopcontact gereed, maar verbruikt echt 0 watt.
Precies het zelfde hier. Die schakelaars zijn briljant. Kosten geen drol en kunnen - afhankelijk van wat er aan hangt - zich al in twee maanden terugverdienen. En dan ook élke twee maanden weer.

Ik heb in het verleden wel eens bespaarpakketjes samengesteld en steevast gingen er twee of drie van die dingen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 13:24:
[...]

Hier zijn ze speciaal voor Aquaria: http://www.aquariumledlam...n=com_virtuemart&Itemid=1

Zijn 14.000K led lampen, veels te blauw voor in gebruik van zoetwater aquaria (maar weet ook niet of je zoetwater of zeewater hebt).

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
NovapaX schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 12:54:
Een watt is al gerelateerd aan tijd: 1 Watt = 1 Joule per seconde...
Een lamp van 15 watt die 1 uur aanstaat verbruikt dus:
15 Joule/seconde * 3600 seconden = 54000 [Joule per seconde maal seconden] = 54000 Joule
Ofwel:
15 Watt * 1 uur = 900 [Watt maal uur] = 15 Wattuur = 0,015 kiloWattuur
Ik vrees dat getallenvoorbeelden voor de echte leken alleen maar nog meer verwarring oproepen.
Onthoud gewoon het onderscheid tussen vermogen en energie, energie = vermogen x tijd.
En ja, kijk niet vreemd op dat je dan uitdrukkingen tegenkomt (want daar wringt bij een boel mensen de schoen) als "een verbruik van zoveel (kilo)watturen per uur". Lijkt misschien raar dat gegoogel met uren, maar het is gewoon correct in dit verband.

Je zou het ook zo kunnen voorstellen, vermogen is b.v. het aantal pk (ouderwetse eenheid) en energie de prestatie die hij daadwerkelijk levert gedurende een bepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Onderdeel van de verwarring is de 'uur' in Wattuur. Leken interpreteren dat als 'per uur' terwijl het 'maal uur' is.

Ik geef nog wel eens de vergelijking dat Watt vergelijkbaar is met 'liter per uur' en Wattuur met 'liter'.

Als een Wattuur nou gewoon 'Boink' had geheten was het al een stuk minder verwarrend geweest. Dat apparaat heeft twee uur lang 1500W verbruikt? Dat is dan 3 kiloBoink. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Dat is dan afgesproken....
Mijn verwachte jaarverbruik zit ondertussen richting de 900 kiloBoink :+

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het is vandaag heerlijk zonnig! Ik denk dat ik uit onze zonnestroompanelen toch wel 5-6 kiloBoink kan verwachten vandaag. Jammer dat er daarna weer een paar dagen met minder weer komen, hooguit 2-3 kiloBoink per dag. Ach ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Voois schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 13:24:
[...]

Het kan wel zijn dat je verwarming van je Aquarium wat meer moet werken als je de lampen vervangt voor LED's.

Dus een deel van die winst raak je op een andere plek weer kwijt.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Pagina: 1 ... 6 ... 84 Laatste