Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2012 @ 19:53:
ik doe 1 a 1.1 kWh per dag 3 personen,
geleerd van jeroenh
jullie zijn veelvraten
met mijn comfort is niets mis, in tegendeel.
ik draai ook een server, gigabit en router,
mijn plugwise draait daarop, die houd alles goed in de gaten.
in die context is "niet uitgeven als energieslaaf" dan ook gerelateerd,
ik bepaal waar mijn centjes heengaan, en dus zeker niet aan nutteloos gas-licht-water.
10.000 kWh is bizar, een lekkende kraan/wc repareer je toch ook ?
wij hadden vorig jaar ook 10KWh maatregelen die we toen hebben gedaan > waterbed eruit led lampen erin bewegings sensors in de voorraadkast/douche/gang zodat deze nooit langer als 2 min aanblijven als je erlangs hebt gelopen (en dus niet soms zoals in een voorraadkast 2 dagen aanblijft)
We zijn een 4 persoons gezin met 2 volwassenen 2 jong volwassenen (18/25)
ikzelf heb geen zware desktop meer maar gewoon een laptop broertje heeft een dikke desktop + laptop die die naast elkaar draait wat dan ook lekker stroom staat te slurpen maar ook dit is +- 500 watt max (en ja ik deed vroeger exact hetzelfde)
verder hebben we een vriezer die defect is (ding koelt altijd op max -19 graden) maar hier hangt een warmte sensor in die aangesloten is op een schakelaar zodat deze aanslaat als de temp boven de -14 is en uitslaat als deze beneden -19 is dit is in de grafiek die ik nu heb terug te zien met een 100watt piek elke 20 minuten voor 2-5 minuten lang.
verder draait er nog een koelkast in de keuken koken wij electrisch (inductie) wat ik ook terug zie in de youless rond 6/7 uur een piek van 4000-7000 watt voor de tijd dat we koken (max van dat ding is 11kWh)
de tuin heeft een vijver met waterpomp + uv lamp om het water schoon te maken, zelf gisteren de fout gemaakt om de groep van de tuin aan te zetten en gezien dat de ''tuingroep'' +-400 watt verbruikt omdat de pomp aanstond.
ons ''idle'' verbruik is van wat ik gemeten heb (met mijn laptop aan) 126 watt let wel ouders/broertje zijn tot vrijdag op vakantie dus de opladers/laptops/desktop zijn niet aanwezig aangezien ik mijn telefoon via de laptop laad.
overdag draait mijn nas mee deze gooit er zo'n 20 watt bovenop en hebben we de verwarming op een klok staan zodat het huis wel warm is als we wakker zijn en als we thuis komen (tijdschakelaar tussen 6-10 staat deze aan en van 1700-2100 ook) dit is zo'n 100 watt wat er extra bijkomt.
overdag (op dit moment) verbruikt het huis zonder dat er iemand thuis is zo'n 240 watt dat zal afzwakken tot +- 150 watt als de cv uitslaat)
toch met alle gedachten van dien dat we rekening proberen te houden met het stroom merk je dat zodra ik mijn xbox aanzet de tv + ouders die tv kijken op de plasma beneden + het broertje wat achter zn desktop gaat zitten dat we vaak zat boven de 1000kWh komen en vaak zelfs tegen de 2kWh, wat zou de oplossing zijn ? de tv's wegdoen ? met zn allen op een 32'' lcd gaan kijken mn broertje zn desktop laten wegdoen omdat deze teveel stroom kost, ik die mijn xbox moet wegdoen omdat deze ook zo'n 200-300 watt verbruikt ?
ik weet zeker dat we met het sluipverbruik nog heel wat kunnen doen (laders uit het stopcontact etc) de vriezer vervangen zal hooguit 50 watt per uur schelen maar zonder comfort in te leveren zullen we van de grootverbruikers niet veel kunnen afsnoepen.
ik snap best dat er mensen zijn die van 2/3KW per dag kunnen wonen maar ik vraag me af of je dan ook alle comfort hebt die wij hebben.
(let wel dit is een gezin van 4 mensen als je alleen woont zul je ongetwijfeld hetzelfde comfort hebben voor minder vergeet alleen niet dat je dan maar 1 vd tig apparaten gebruikt terwijl dit bij ons tegelijktijdig is etc etc)
en nee dit is geen rant maar wat ik om me heen zie, ik zou heel graag van 16-20KW per dag naar <10 KW komen maar ik zie dat met ons huidige gala aan apparaten niet gebeuren en ik zie niet dat we de helft van de spullen de deur uit gaan doen om de stroomkosten omlaag te krijgen, het enige waar ik nu zelf aan zit te denken omdat de stroomprijs/kosten toch omhoog gaan is om samen met de rest van de familie te investeren in een zonnepaneel systeem op het dak om het verbruik enigsinds te compenseren zodat de kosten toch nog redelijk blijven.