Vreemd, een kWh kost zo'n 20 cent. Dat jij een stuk minder betaalt is merkwaardig. Bij welke leverancier zit je?
Kan niet kloppen lijkt mij. Zoek eens uit bij welke netbeheerder hij zit (is regio gebonden) en check hun site.Snippertje schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 10:48:
[...]
In NE, heb hem maar eens mailtje gestuurd
Edit: Hmm huisbaas geeft aan dat hier de prijzen van net beheerder ook al bij zitten. Kunnen de prijzen dan wel kloppen? Ik kan dit verder zelf nergens vinden.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Staat/ligt er wel genoeg (massa) in?Admiral Freebee schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 09:34:
De koelkast in mijn huurappartement heeft een hele slechte temperatuursverdeling. De achterkant is vaak bevroren, terwijl de deur eerder 7°C is. Toch is er niets mis met de rubbers of de sluiting.
Ik begon ook al te twijfelen of mijn berekening wel klopte... Ik heb de jaarafrekening van de periode juli 2010 tm juni 2011 genomen. En toen waren de tarieven nog een stuk lager natuurlijk...
En alle kortingen. De teruggave energiebelasting € 379,16 zit hier ongetwijfeld ook bij.robertwebbe schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 14:12:
Ik heb de jaarafrekening er eens bij gezocht en bij de NUON moet je zelf ook nog redelijk wat rekenen wil je de all-in prijzen per kWh of m2 gas kunnen berekenen.
Bij mij kost stroom gemiddeld 15,697 cent per kWh en gas 59,190 per kWh.
In deze prijzen zitten alle kosten: product, vastrecht, netbeheer, energiebelasting, meetdienst, BTW, etc.
[ Voor 73% gewijzigd door Maasluip op 24-02-2012 14:44 ]
Signatures zijn voor boomers.
Inderdaad, inclusief alle kosten en kortingen. Ik heb nog een keer de berekening gedaan maar dan met de huidige 2012 tarieven van de Nuon. In dat geval kom ik dan bij mijn verbruik op 20,183 cent per kWh en 78,219 cent per m3.
[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 24-02-2012 15:33 ]
Kan het allicht verklaren, zal thuis nog even het nodige rekenwerk doen. Volgens mij krijg ik namelijk geen teruggave energiebelasting, omdat we officieel in een bedrijfspand wonen (wat gedoogd wordt door de gemeente).
Mijn verbruik van september - december 2011 was:
816kwh * 0,39 = 318 euro
178M3 * 0,89 = 158 euro
Dit is dus de prijs all in.
Mijn verbruik van september - december 2011 was:
816kwh * 0,39 = 318 euro
178M3 * 0,89 = 158 euro
Dit is dus de prijs all in.
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
Ik wilde net van een mogelijke grootverbruiker kijken wat het werkelijke verbruik was...
Blijkt dat ding (water(verwarmings)pomp) aangesloten te zitten op krachtstroom
Denk dat mijn vermoeden wel juist is, maar zonder te (kunnen) meten weet ik het natuurlijk nooit zeker.
Edit: Net even een rekensommetje gemaakt m.b.v. de Ferrarismeter. Ik kom uit op een verbruik van 8500 Watt. Even snel tellen en ik zag al 86 TL buizen van 40(?)W... Morgen overdag eens kijken wat het verbruik zonder enige verlichting is.
Blijkt dat ding (water(verwarmings)pomp) aangesloten te zitten op krachtstroom
Edit: Net even een rekensommetje gemaakt m.b.v. de Ferrarismeter. Ik kom uit op een verbruik van 8500 Watt. Even snel tellen en ik zag al 86 TL buizen van 40(?)W... Morgen overdag eens kijken wat het verbruik zonder enige verlichting is.
[ Voor 30% gewijzigd door Snippo op 24-02-2012 19:10 ]
Het ziet er inderdaad naar uit dat je huisbaas je een flinke opslag berekent. Niet zo'n wonder als de afrekening via hem plaatsvindt, begrijpelijk (is wat anders dan dat het terecht is) dat hij dan ook een graantje meepikt. Merkwaardig vind ik de situate wel, want letterlijk alle mensen met een huurhuis die ik ken hebben zelf de electriciteit- en gasmeter in huis en deze worden gewoon met hem verrekend en nooit met de huiseigenaar.Snippertje schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 10:48:
[...]
In NE, heb hem maar eens mailtje gestuurd
Edit: Hmm huisbaas geeft aan dat hier de prijzen van net beheerder ook al bij zitten. Kunnen de prijzen dan wel kloppen? Ik kan dit verder zelf nergens vinden.
TL verlichting tikt hard aan. Gelukkig is daar vaak ook flink op te besparen.Snippo schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 18:35:
Ik wilde net van een mogelijke grootverbruiker kijken wat het werkelijke verbruik was...
Blijkt dat ding (water(verwarmings)pomp) aangesloten te zitten op krachtstroomDenk dat mijn vermoeden wel juist is, maar zonder te (kunnen) meten weet ik het natuurlijk nooit zeker.
Vergeet niet dat TL ook nog voorschakelapparatuur heeft met een significant verbruik! Zo hangt hier nog een 36W TL, maar inclusief ballast verbruikt dat ding 50W! Als het een wat grotere installatie betreft zou ik zeker eens naar retro-fit TL5 kijken. Daarmee is gemakkelijk 50% besparing op verlichtingskosten te realiseren. Dat is nog zonder intelligente regelingen, zoals daglichtafhankelijke regeling en bewegingssensoren. Ook niet de low tech oplossing vergeten: Solar Tubes.
Verder die pomp: Een hoog vermogen hoeft niet per definitie een hoog verbruik te betekenen. Als die pomp maar weinig aan staat, dan zal het uiteindelijke verbruik wel meevallen.
Ik moet mijn TL buisjes (wel twee) eens gaan meten, dacht ook veel gelezen te hebben dat ze juist op de meter weinig deden vanwege de blindstroom. Kan het zo zijn dat een energie metertje van conrad deze stromen wel meet, maar de ferraris meter niet? Dan zou dat uit oogpunt van 'onbedoeld' gebruik juist voor TL buizen spreken?pcmadman schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 21:02:
[...]
TL verlichting tikt hard aan. Gelukkig is daar vaak ook flink op te besparen.
Vergeet niet dat TL ook nog voorschakelapparatuur heeft met een significant verbruik! Zo hangt hier nog een 36W TL, maar inclusief ballast verbruikt dat ding 50W! Als het een wat grotere installatie betreft zou ik zeker eens naar retro-fit TL5 kijken. Daarmee is gemakkelijk 50% besparing op verlichtingskosten te realiseren. Dat is nog zonder intelligente regelingen, zoals daglichtafhankelijke regeling en bewegingssensoren. Ook niet de low tech oplossing vergeten: Solar Tubes.
<>
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Of dat aan Conrad ligt...
Als die meter een cos-phi kan weergeven lijkt het een van de betere.
Daarnaast willen deze metertjes wel eens niet RMS meten,
geweldig bij een schakelend voedinkje die ineens een geweldige sluipverbruiker blijkt, terwijl er geen belasting aan hangt.
Ik zou aan die draaistroommeter minder twijfelen......
Als die meter een cos-phi kan weergeven lijkt het een van de betere.
Daarnaast willen deze metertjes wel eens niet RMS meten,
geweldig bij een schakelend voedinkje die ineens een geweldige sluipverbruiker blijkt, terwijl er geen belasting aan hangt.
Ik zou aan die draaistroommeter minder twijfelen......
Dat is dus mijn vraag, de draaistroommeter bepaald mijn rekening
welke meet wat wel en niet. Dus de draaistroom pakt wel de blindstroom denk je?
Maar volgende week zijn de TL buisjes aan de beurt (zit ook een magnetron op dat stopcontact denk ik, dus die moet ik dan even apart meten, heb 6 meet plugjes dus dat kan)
Maar volgende week zijn de TL buisjes aan de beurt (zit ook een magnetron op dat stopcontact denk ik, dus die moet ik dan even apart meten, heb 6 meet plugjes dus dat kan)
[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 25-02-2012 01:21 ]
Als je de teruggave energiebelasting meerekent in de totale stroomprijs houd jezelf voor de gek. Je deelt namelijk de vaste kosten (en opbrengsten als heffingskorting energiebelasting) op het volume van de variabele kosten. Aangezien de heffingskorting energiebelasting hoger is dan de vastrechten bereken je een kunstmatig lage energieprijs - niet het bedrag wat je werkelijk betaald per kWh.robertwebbe schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 15:26:
Inderdaad, inclusief alle kosten en kortingen. Ik heb nog een keer de berekening gedaan maar dan met de huidige 2012 tarieven van de Nuon. In dat geval kom ik dan bij mijn verbruik op 20,183 cent per kWh en 78,219 cent per m3.
Voor gas is het anders, daar geldt geen heffingskorting energiebelasting en daar reken je dus de vastrechten bij de variabele prijs in. Daar houd je jezelf ook voor de gek maar dan de andere kant op - een m3 gas besparen levert je geen 78 cent op maar ~60 cent.
@ met de föhn je vriezer ontdooien
kortstondig, incidenteel hoog of zelfs extreem verbruik zie je niet terug op je energierekening. Wat je wel ziet is apparatuur die veel gebruikt wordt of permanent aan staat. Reken maar eens uit wat je föhn doet als je deze elke dag vijf minuten gebruikt (2000 watt) en wat je wekkerradio (5 of 10 watt 24/7) gebruikt.
[ Voor 14% gewijzigd door SpiceWorm op 25-02-2012 12:19 ]
N.a.v. bericht van ziggv67:
Conradmetertje is een woord dat helemaal niets zegt, Conrad is alleen maar een winkeltje dat verschillende fabrikaten verkoopt. Eén daarvan is de "Voltcraft energy monitor 3000".
Naar verluidt (een aantal deskundigen uit meetlaboratoria bevestigen dat) meet die correct RMS en correct zuiver vermogen. In het algemeen heeft deze goede recenties.
Naar keuze kan deze alle componenten van het vermogen meten: Stroom, spanning, werkelijk vermogen en blindvermogen. Daarnaast ook nog de frequentie.
Blindvermogen is een van de moeilijkste begrippen voor de leek en leidt daardoor heel vaak tot misverstanden. In aparte topic over energiemeters is daar meer dan eens een uitvoerige uitleg gegeven, daarom doe ik het hier niet nog eens dunnetjes over.
Onthoud gewoon dat je als gewone particuliere gebruiker niets betaalt voor blindstroom, behoudens een piepklein beetje extra verlies in de leidingen.
Conradmetertje is een woord dat helemaal niets zegt, Conrad is alleen maar een winkeltje dat verschillende fabrikaten verkoopt. Eén daarvan is de "Voltcraft energy monitor 3000".
Naar verluidt (een aantal deskundigen uit meetlaboratoria bevestigen dat) meet die correct RMS en correct zuiver vermogen. In het algemeen heeft deze goede recenties.
Naar keuze kan deze alle componenten van het vermogen meten: Stroom, spanning, werkelijk vermogen en blindvermogen. Daarnaast ook nog de frequentie.
Blindvermogen is een van de moeilijkste begrippen voor de leek en leidt daardoor heel vaak tot misverstanden. In aparte topic over energiemeters is daar meer dan eens een uitvoerige uitleg gegeven, daarom doe ik het hier niet nog eens dunnetjes over.
Onthoud gewoon dat je als gewone particuliere gebruiker niets betaalt voor blindstroom, behoudens een piepklein beetje extra verlies in de leidingen.
@Techneut, @Franssie:
De energy monitor series ook. Je ferraris meet het vermogen. Werkelijk vermogen dus. Blindvermogen is niet goed, maar kost je geen geld. (Of iig praktisch gezien geen geld.)
De energy monitor series ook. Je ferraris meet het vermogen. Werkelijk vermogen dus. Blindvermogen is niet goed, maar kost je geen geld. (Of iig praktisch gezien geen geld.)
Allen dank - conrad metertje was inderdaad nogal vaag. Ik heb de 3000 serie draadloos (handig om bijna onbereikbare stopcontacten te meten) en een grotere cost control 3000 (die in een set zat met drie klik-aan-klik-uit ontvangers).
Ik wilde ook wel eens weten wat mijn verbruik nou is in een actieve periode. Een vergelijking van de meterstanden voor het naar bed gaan en bij het opstaan levert echter weinig zinvols op omdat de meter niet exact genoeg is, alleen de hele kWh's worden weegegeven.
Bij een groot verbruik vast geen probleem, bij kleiner verbruik waar een waargenomen +1 kWh in werkelijkheid alles tussen 0,1 en 1,9 kan betekenen, onbruikbaar.
Iemand een truc om toch het totaalverbruik te kunnen meten zonder dat de aanschaf van apparatuur noodzakelijk is? In het ergste geval moet ik namelijk een half jaar wachten want dan kan ik tijdens mijn vakantie meten
Bij een groot verbruik vast geen probleem, bij kleiner verbruik waar een waargenomen +1 kWh in werkelijkheid alles tussen 0,1 en 1,9 kan betekenen, onbruikbaar.
Iemand een truc om toch het totaalverbruik te kunnen meten zonder dat de aanschaf van apparatuur noodzakelijk is? In het ergste geval moet ik namelijk een half jaar wachten want dan kan ik tijdens mijn vakantie meten
datlijkt me wel handig.. is dat er ook voor een gasmeter???
ik zagtrouwens dat er pulsgenerators zijn voor sommige watermeters, bij ilkamp bijvoorbeeld, die 40 euro kosten.
als je daar een ledje aan hangt kun je die ook monitoren met een youless? ben ej wel 280+ euro verder voor monitoring van gas wtare ne licht.. maar toch.. het kan...
ik denk dat ik wacht tot digitale / slimme meters geplaatst gaan worden, al dan niet tegen betaling van een niet te hoog bedrag...
ik zagtrouwens dat er pulsgenerators zijn voor sommige watermeters, bij ilkamp bijvoorbeeld, die 40 euro kosten.
als je daar een ledje aan hangt kun je die ook monitoren met een youless? ben ej wel 280+ euro verder voor monitoring van gas wtare ne licht.. maar toch.. het kan...
ik denk dat ik wacht tot digitale / slimme meters geplaatst gaan worden, al dan niet tegen betaling van een niet te hoog bedrag...
@brunniepoo nu is de nauwkeurigheid 1kwh, maar als je de meting 10 nachten uitvoert is ie grofweg al 0,1, doe het honderd nachten en de meting is 0,01 nauwkeurig, ongeveer...
Dat of vervroegd op vakantie gaan
Dat of vervroegd op vakantie gaan
Hmmm, dat klinkt wel logisch, kijken of dat een beetje haalbaar is. Thnx!
[ Voor 5% gewijzigd door Brunniepoo op 26-02-2012 21:10 ]
ik zou voor de vervroegde vakantie gaanBrunniepoo schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:10:
Hmmm, dat klinkt wel logisch, kijken of dat een beetje haalbaar is. Thnx!
Je kan natuurlijk ook over een week meten en daar het verbruik van de wasmachine, televisie en afwasmachine afhalen.
[ Voor 20% gewijzigd door SpiceWorm op 26-02-2012 21:27 ]
Ja, dat zei mijn vriendin ookSpiceWorm schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:26:
[...]
ik zou voor de vervroegde vakantie gaan.
Dat zal ongetwijfeld kunnen, maar ik heb geen idee waarom ik dat zou willen...Je kan natuurlijk ook over een week meten en daar het verbruik van de wasmachine, televisie en afwasmachine afhalen.
(die drie samen zullen overigens 'in ruste' rond de 0 kWh verbruiken, dus die rekensom zou wel snel gemaakt zijn )
Stiekum even een crosspost waarmee ik laat zien dat het vervangen van gloeilampen en halogeenlampen op korte termijn al het nodige bespaart:
Net even een kleine berekening gedaan over het vervangen van een gloeilamp (60W) voor een LED-lamp (8W):
(op basis van € 0,22 per kWh)
Verschil kWh: 18,98
Prijsverschil: € 4,18 per jaar
Verder zijn er in huis nog 3 armaturen met 3*50W halogeenspotjes. Die branden iets minder per dag, maar toch... als ze aan staan brandt er wél 150W in plaats van 15W.
Verschil kWh: 49,72
Prijsverschil: € 10,84 per jaar
De vergelijking van de halogeenspotjes moet eigenlijk keer 3 gedaan worden omdat er 3 armaturen hangen.
Zoals je ziet scheelt dit op jaarbasis al snel 10 euro, in geval van het vervangen van halogeenspotjes.
Net even een kleine berekening gedaan over het vervangen van een gloeilamp (60W) voor een LED-lamp (8W):
Watt | Uren per dag | Dagen per jaar | kWh per jaar | Energiekosten per jaar |
60 | 1 | 365 | 21,9 | € 4,82 |
8 | 1 | 365 | 2,92 | € 0,64 |
Verder zijn er in huis nog 3 armaturen met 3*50W halogeenspotjes. Die branden iets minder per dag, maar toch... als ze aan staan brandt er wél 150W in plaats van 15W.
Watt | Uren per dag | Dagen per jaar | kWh per jaar | Energiekosten per jaar |
150 | 1 | 365 | 54,75 | € 12,05 |
15 | 1 | 365 | 5,475 | € 1,20 |
De vergelijking van de halogeenspotjes moet eigenlijk keer 3 gedaan worden omdat er 3 armaturen hangen.
Zoals je ziet scheelt dit op jaarbasis al snel 10 euro, in geval van het vervangen van halogeenspotjes.
Je vergeet mee te nemen dat je verwarming meer aan moet. Dit is wel offtopic in dit topic.sypie schreef op zondag 26 februari 2012 @ 23:15:
Hier gaat de CV veel minder vaak aan als de plasma aan staat. En ook nog eens mooier beeld.
en vergeet je kosten van de lampjes niet
die halogeen dingen kosten wat ? 1/2 euro ? led lampen kosten al snel 10/20 euro je eerste jaar ben je dus bezig om je lampen eruit te halen.
wij hebben al lange tijd in de badkamer 60led led lampjes angen maar van alle units is nu al zeker de helft stuk (werkt nog wel maar vaak zijn er hele ringen led's kapot) das niet zo erg zou je zeggen maar dit is binnen 1 jaar gebeurd...
je bent dus uiteindelijk minder geld kwijt aan je energie maar meer aan het vervangen van de lampen..
wij hebben al lange tijd in de badkamer 60led led lampjes angen maar van alle units is nu al zeker de helft stuk (werkt nog wel maar vaak zijn er hele ringen led's kapot) das niet zo erg zou je zeggen maar dit is binnen 1 jaar gebeurd...
je bent dus uiteindelijk minder geld kwijt aan je energie maar meer aan het vervangen van de lampen..
youless kan je via usb aansluiten voor de powah.CasGas schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 14:07:
Wel jammer dat die YouLess geen PoE heeft (of een adapter erbij heeft daarvoor), ik heb geen stopcontact bij mijn meterkast zitten, misschien 1 erbij zetten, maar eerlijk gezegd heb ik daar dan gewoon geen zin in
enige nadeel waar ik "last" van heb met de youless is dus dit
http://youless.nl/hoewerkt.html
De YouLess meet het netto verbruik, maar geen netto teruglevering aan het elektriciteitsnet. Er is sprake van netto teruglevering wanneer er meer productie dan verbruik van stroom is. In het geval van een relatief kleine capaciteit aan zonnecellen waarbij er vrijwel altijd in totaal netto nog steeds elektriciteit afgenomen wordt, wordt het totale netto verbruik toch correct gemeten.
Wanneer er bij grotere capaciteiten regelmatig netto stroom aan het elektriciteitsnet wordt geleverd, wordt het verbruik/levering niet gemeten, tenzij er sprake is van een aparte elektriciteitsmeter voor de zonnecellen waarbij de bemetering van het verbruik en van de levering gescheiden zijn. Voor zonnecellen met een opbrengstsubsidie zoals de SDE subsidie is deze scheiding verplicht gesteld. In dit geval kan de YouLess op de verbruiksmeter worden toegepast.
voor de rest een geweldig apparaat, je kan mooi zien wat je verbruik is als je slaapt 200-300 watt bij mij
koelkast + vriezer + mechanische ventilatie + router e.d
wattcher nachtverbruikt; vriezer, koelkast, mechanische ventilatie, router> sluipverbruik 30watt met piekjes naar 100watt
Naar aanleiding van de YouLess heb ik even geïnformeerd of het in mijn situatie gaat werken. Ik wil de reactie van YouLess graag met jullie delen (ik heb de naam van de medewerker weggelaten).
Dit is de e-mail die ik heb gestuurd, met daarin mijn vragen.
Zijn er Tweakers die ervaringen hebben met de YouLess in combinatie met een 'trage' meter? (< 75 r/kWh)
quote: Puch-MaxiGeachte heer/mevrouw,
Onlangs kwam ik jullie YouLess tegen. Naar aanleiding hiervan heb ik enkele vragen. In de handleiding staat dat je de YouLess moet configureren op het aantal impulsen van de elektriciteitsmeter. Bijvoorbeeld "1000 Imp/kWh” of "10000 Imp/kWh”.
Nu heb ik een 'ouderwetse' draaischijfmeter en daarop staat 75 r/kWh. De resolutie van mijn meter is dus vele malen lager dan de meters uit het voorbeeld. Namelijk 75 rondjes versus 1000 rondjes per kWh. Met als gevolg dat de zwarte streep in rust eens per 114 seconden langskomt.
In hoeverre werkt de YouLess met mijn meter? En wat betekent dit voor de nauwkeurigheid en het 'live' monitoren van het energieverbruik? Tot slot, hebben jullie de YouLess met een dergelijke meter getest, wat zijn jullie bevindingen? Foto van de betreffende meter: http://tweakers.net/ext/f/pz8oW6yWxAy1vDyMvd5feYmL/full.jpg
Ik kijk uit naar uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Puch-Maxi
Dat is dus het probleem waar ik mee zit, mijn meter draait eigenlijk te langzaam voor de YouLess.quote: YouLessHallo Puch-Maxi,
Digitale meters pulsen vaak 1000x per kWh en hebben altijd een betere resolutie dan draaischijfmeters. Voor draaischijfmeters zie ik allerlei varianten met een C van meestal een paar honderd rotaties per kWh (375 bijvoorbeeld). 75 is dan nog eens een stukje lager. In jou geval is de omlooptijd t=48000/P seconden, met P het vermogen en t de omlooptijd van de schijf.
Als je de andere kant op rekent heb je dus P=48000/t. Voor 114 seconden had je dan dus een opgenomen vermogen van 421 Watt. Bij lagere verbruiksniveaus, laten we zeggen 100 Watt, zou je een omlooptijd hebben van 8 minuten.
Onze app voor iOS is nu vooral bedoeld om mobiel door het huis te kunnen lopen en dingen aan/uit te zetten om het verbruikseffect te zien. In jou geval duurt de update tijd te lang om daar plezier van te hebben denk ik. De widget voor op de desktop heeft denk ik wel zin omdat je daar normaal niet zit te wachten totdat er iets verandert. Het idee is daar meer dat je met andere dingen bezig bent en opeens in je ooghoek de naald ziet uitschieten omdat de CV pomp aanslaat ofzo. Dat is dan een bewustwordingsmoment. Dan maakt het minder uit dat daar wat tijd overheen gaat.
Als je gebruik maakt van de online energie monitor dan maakt de vertraging eigenlijk niet uit omdat het accent daar meer op rapportage over langere perioden ligt.
Tenslotte, als je bijvoorbeeld 's nachts hele lage verbruiksniveaus hebt , kan het in jou geval wel zijn dat de registratie terug valt naar 0 wegens time-outs die optreden. De schijf draait dan zo langzaam dat dit misschien niet meer goed waargenomen wordt. Bij een meter met een C van 375 ligt de grens waarbij dit kan gebeuren zo laag dat dit in de praktijk bij niemand gebeurt, maar in jou geval zou dat misschien nog wel kunnen optreden.
Met vriendelijke groet,
YouLess energy monitor
Zijn er Tweakers die ervaringen hebben met de YouLess in combinatie met een 'trage' meter? (< 75 r/kWh)
edit:
@Thalantis, mag ik vragen wat voor meter jij hebt i.c.m. de YouLess?
My favorite programming language is solder.
/offtopic: wel een keurig antwoord van Youless. Je wordt niet met een kluitje het riet in gestuurd.Puch-Maxi schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:48:
Naar aanleiding van de YouLess heb ik even geïnformeerd of het in mijn situatie gaat werken. Ik wil de reactie van YouLess graag met jullie delen (ik heb de naam van de medewerker weggelaten).
Dat is dus het probleem waar ik mee zit, mijn meter draait eigenlijk te langzaam voor de YouLess.
edit:
Mijn meter heeft c=600 dus zit er voldoende boven.
Opties:
-Standaard 1 kachel van 1000 watt aanzetten en bij metingen er 1000 watt vanaf halen.
-Andere meter
Inderdaad het is een zeer nette, uitgebreide reactie
. Ik heb zelden zo'n uitgebreide mail gehad van een organisatie/bedrijf.
Maar misschien zijn er mensen met een soortgelijke meter waarbij de YouLess prima werkt, dan weet ik voldoende.
P.S. Als ik een waterkoker van 2200 Watt aanzet dan duurt het nog 20.5 seconden voordat de schijf een rondje heeft gemaakt.
Maar misschien zijn er mensen met een soortgelijke meter waarbij de YouLess prima werkt, dan weet ik voldoende.
P.S. Als ik een waterkoker van 2200 Watt aanzet dan duurt het nog 20.5 seconden voordat de schijf een rondje heeft gemaakt.
My favorite programming language is solder.
Ik zit net mijn oude jaarafrekeningen te bekijken van Essent. Ik zie verbluffende dingen voorbij komen:
* 1e kwartaal in het huidige appartement, juli 2009: €175 per maand (voorstel vanuit Essent was €235, gebaseerd op de vorige bewoner)
* 2e kwartaal in het huidige appartement: €85
* 3e kwartaal in het huidige appartement: €45
* Na 16 maanden in het huidige appartement: voorgesteld bedrag €27, door mij opgehoogd naar €35.
Ik snap dus werkelijk geen bal van datgene wat de vorige bewoner allemaal deed. Zij woonde alleen, met in de laatste paar maanden een baby. CV wordt centraal in de flat gedaan, afrekening vindt plaats door meterstanden op de warmtemeters op de radiatoren. Gas wordt alleen gebruikt om op te koken.
En nog steeds ben ik van mening dat die €35 veilig naar beneden zou moeten kunnen naar €25, zonder aan het einde van het jaar bij te betalen.
Ik verwacht de jaarafrekening ieder moment, het blijft spannend.
EDIT: Na enig woest rekenwerk kom ik op zo'n 500kWh meer uit dan de voorspelling was. De Synology 211j én de waardeloze decoder van KPN zijn misschien toch boosdoeners die de rekening enigszins stuwen.
Eens kijken of Tweak andere decoders heeft die wél uitgezet kunnen worden zonder dat ze alle zenders weer op moeten zoeken. De NAS heeft al een aangepast programma gekregen en zal nu minder verbruiken.
* 1e kwartaal in het huidige appartement, juli 2009: €175 per maand (voorstel vanuit Essent was €235, gebaseerd op de vorige bewoner)
* 2e kwartaal in het huidige appartement: €85
* 3e kwartaal in het huidige appartement: €45
* Na 16 maanden in het huidige appartement: voorgesteld bedrag €27, door mij opgehoogd naar €35.
Ik snap dus werkelijk geen bal van datgene wat de vorige bewoner allemaal deed. Zij woonde alleen, met in de laatste paar maanden een baby. CV wordt centraal in de flat gedaan, afrekening vindt plaats door meterstanden op de warmtemeters op de radiatoren. Gas wordt alleen gebruikt om op te koken.
En nog steeds ben ik van mening dat die €35 veilig naar beneden zou moeten kunnen naar €25, zonder aan het einde van het jaar bij te betalen.
EDIT: Na enig woest rekenwerk kom ik op zo'n 500kWh meer uit dan de voorspelling was. De Synology 211j én de waardeloze decoder van KPN zijn misschien toch boosdoeners die de rekening enigszins stuwen.
Eens kijken of Tweak andere decoders heeft die wél uitgezet kunnen worden zonder dat ze alle zenders weer op moeten zoeken. De NAS heeft al een aangepast programma gekregen en zal nu minder verbruiken.
[ Voor 17% gewijzigd door sypie op 27-02-2012 21:09 ]
En dat is dan op basis van één uur per dag. Hoeveel lampen branden één uur per dag? Niet veel, hier in huis zit enkel de lamp in de gangkast daaronder, de lamp in de badkamer en zelfs de wc branden langer. Lampen in de kamer, woonkamer en hal branden zomaar vijf uur of in de winter tien uur per dag en dan is je besparing dus vijf keer zo groot.sypie schreef op zondag 26 februari 2012 @ 23:15:
Stiekum even een crosspost waarmee ik laat zien dat het vervangen van gloeilampen en halogeenlampen op korte termijn al het nodige bespaart:
Watt Uren per dag Dagen per jaar kWh per jaar Energiekosten per jaar 60 1 365 21,9 € 4,82 8 1 365 2,92 € 0,64
Watt Uren per dag Dagen per jaar kWh per jaar Energiekosten per jaar 150 1 365 54,75 € 12,05 15 1 365 5,475 € 1,20
@ de led discussie:
er is een boel rommel op de markt. In het led topic zijn ze op de hoogte waar je goede kwaliteit lampen met mooi licht voor een goede prijs kan kopen.
http://www.pharox-led.com/cms/pdf/consumentenbond.pdfsypie schreef op zondag 26 februari 2012 @ 23:15:
Watt Uren per dag Dagen per jaar kWh per jaar Energiekosten per jaar 60 1 365 21,9 € 4,82 8 1 365 2,92 € 0,64
Watt Uren per dag Dagen per jaar kWh per jaar Energiekosten per jaar 150 1 365 54,75 € 12,05 15 1 365 5,475 € 1,20
Een gloeilamp van 60w geeft 590-650 lm
Als je die dus wil vervangen voor LED (met gelijkwaardige lichtopbrengst) heb je een dure Osram Parathom classic A60 12w lamp nodig van € 40
De verhouding om uit te rekenen hoeveel je aan led nodig hebt t.o.v. een gloeilamp is dus factor 5
Voor halogeen is dit ongeveer factor 4
Als je die resultaten afzet tegen de Calex spaarlamp uit de test dan heeft de Calex spaarlamp dik 8% minder verbruik en is 10x goedkoper t.o.v. LED.
Daarnaast heb je nog mooier licht ook.
De LED boeren beloven gouden bergen (tot 15x!)maar tot op heden kunnen ze niet tippen aan spaarlampen (kleur, prijs, lumen/watt)
Osram en Philips zijn wel eerlijk, maar de rest van de LED lampen is gewoon list en bedrog.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
En daar istie dan: €31 bijbetalen.sypie schreef op maandag 27 februari 2012 @ 20:55:
Vanmiddag even naar de IKEA om een paar LED-lampjes te halen én de decoder van Tweak even uit elkaar halen om de harde schijf los te koppelen die 24/7 aan staat en niet gebruikt wordt.
EDIT: Zo, 207 Watt vervangen door 31,2 Watt. Nette oplossing dacht ik.
Die 8,1W Ledare van IKEA geeft meer licht dan ik had verwacht. Het is wel iets geler dan de gloeilampen die er uitgehaald zijn.
Na 2,8 jaar is dit weer terugverdiend. Valt mij reuze mee want als het goed is gaan deze lampjes langer mee dan 3 jaar, zeker gezien de relatief korte brandtijden. Nadeel van de korte brandtijden is wel dat ze iets vaker geschakeld worden waardoor de kans op defecten een stukje groter is.
Misschien binnenkort de rest ook maar vervangen voor LED-lampjes, ik ben er content mee.
[ Voor 28% gewijzigd door sypie op 28-02-2012 17:27 ]
ITT gloei, spaar en halogeenlampen kunnen LED's juist heel goed tegen snel aan-uit geschakeld worden (tot > GHz).sypie schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 14:40:
[...]
En daar istie dan: €31 bijbetalen.
Vanmiddag even naar de IKEA om een paar LED-lampjes te halen én de decoder van Tweak even uit elkaar halen om de harde schijf los te koppelen die 24/7 aan staat en niet gebruikt wordt.
EDIT: Zo, 207 Watt vervangen door 31,2 Watt. Nette oplossing dacht ik.
Die 8,1W Ledare van IKEA geeft meer licht dan ik had verwacht. Het is wel iets geler dan de gloeilampen die er uitgehaald zijn.
Na 2,8 jaar is dit weer terugverdiend. Valt mij reuze mee want als het goed is gaan deze lampjes langer mee dan 3 jaar, zeker gezien de relatief korte brandtijden. Nadeel van de korte brandtijden is wel dat ze iets vaker geschakeld worden waardoor de kans op defecten een stukje groter is.
Misschien binnenkort de rest ook maar vervangen voor LED-lampjes, ik ben er content mee.
het voedingscircuit (dat bij gloeilamp-vervangers vaak ingebouwd zit zodat de LED lamp op 230V kan) misschien wat minder als het slecht (of goedkoop) ontworpen is.
Het enige commentaar wat de vrouw had: wat ziet het roze in de badkamer... Kennelijk zijn de 8.1W Ledare een flink stuk geler dan de gloeilamp die er in zat. (ach, over een week is ze het al weer vergeten)
Dat snel aan- en uitschakelen is totaal niet relevant, althans niet bij het gewoon continu ingeschakeld zijn. Bij gloeilampen en dus ook halogeenlampen is de levensduur op gelijkspanning helemaal niets langer dan op wisselspanning waar ze inderdaad 2 maal de netfrequentie is 100 maal per seconde in en uit worden geschakeld. Ook de vermelding > GHz van LED's heeft hier niets mee te maken.RocketKoen schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 23:45:
[...]
ITT gloei, spaar en halogeenlampen kunnen LED's juist heel goed tegen snel aan-uit geschakeld worden (tot > GHz).
het voedingscircuit (dat bij gloeilamp-vervangers vaak ingebouwd zit zodat de LED lamp op 230V kan) misschien wat minder als het slecht (of goedkoop) ontworpen is.
Gloeilampen hebben een beperkte levensduur doordat voortdurend een heel klein beetje van de gloeidraad verdampt en tenslotte doorbrandt. En aangezien LED's geen gloeidraad hebben ..........
Edit:
Of bedoel je met snel in- en uitschakelen eigenlijk vaak, b.v. na een paar minuten opnieuw? Ook dan is het nauwelijks relevant. Het wordt pas anders bij lichteffecten zoals bij een stroboscoop.
[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 29-02-2012 11:32 ]
Inschakelen is wel wat anders dan een 50Hz wisselspanning. Uit het feit dat een lamp x uur brandt op 50Hz kun je geen conclusies trekken hoe vaak hij aan- en uitgeschakeld kan worden.
Signatures zijn voor boomers.
In het kader van dit topic ook maar eens wat gedaan.
De router en tussen tv+digitenne+bluray-speler+xbox (alles op 1 stekkerblok) schakelaars op het stopcontact gezet. Het was me al eens opgevallen dat de powerbrick van de router en het digitennekastje flink warm worden, terwijl we het meestal alleen tussen 18:00 en 23:00 gebruiken --> allemaal nutteloze energieverspilling natuurlijk.
Heb bij de Blokker simpele schakelaars gehaald en alles staat nu standaard uit, tenzij we het gebruiken. Enige jammere is dat internet (orange-box ding van tegenwoordig Online) toch wel 2 minuten duurt voordat er contact is, maar daar is ook best aan te wennen.
De router en tussen tv+digitenne+bluray-speler+xbox (alles op 1 stekkerblok) schakelaars op het stopcontact gezet. Het was me al eens opgevallen dat de powerbrick van de router en het digitennekastje flink warm worden, terwijl we het meestal alleen tussen 18:00 en 23:00 gebruiken --> allemaal nutteloze energieverspilling natuurlijk.
Heb bij de Blokker simpele schakelaars gehaald en alles staat nu standaard uit, tenzij we het gebruiken. Enige jammere is dat internet (orange-box ding van tegenwoordig Online) toch wel 2 minuten duurt voordat er contact is, maar daar is ook best aan te wennen.
De verdamping is in grote mate afhankelijk van de stroom door de gloeidraad.Techneut schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 11:24:
[...]
Dat snel aan- en uitschakelen is totaal niet relevant, althans niet bij het gewoon continu ingeschakeld zijn. Bij gloeilampen en dus ook halogeenlampen is de levensduur op gelijkspanning helemaal niets langer dan op wisselspanning waar ze inderdaad 2 maal de netfrequentie is 100 maal per seconde in en uit worden geschakeld. Ook de vermelding > GHz van LED's heeft hier niets mee te maken.
Gloeilampen hebben een beperkte levensduur doordat voortdurend een heel klein beetje van de gloeidraad verdampt en tenslotte doorbrandt. En aangezien LED's geen gloeidraad hebben ..........
Edit:
Of bedoel je met snel in- en uitschakelen eigenlijk vaak, b.v. na een paar minuten opnieuw? Ook dan is het nauwelijks relevant. Het wordt pas anders bij lichteffecten zoals bij een stroboscoop.
Omdat de weerstand van een koude gloeidraad (en itt het glas koelt die draad behoorlijk snel weer af) vele malen lager is dan een hete gloeidraad, hebben gloeilampen te maken met een zeer grote inschakelstroom.
Daarom kost vaak in/uitschakelen je levensduur.
Je hebt het dan over erg vaak in- en uitschakelen. En dan heb je wel gelijk. Aanvankelijk zette je me even op een verkeerd spoor door de vergelijking met die GHz bij een LED.
Een kWh elektrisch kost je 21 eurocent, een kWh warmte uit gas kost je 6~7 eurocent. Daarnaast heb je vijf maanden per jaar (of tien bij een passiefhuis) geen behoefte aan verwarming.Arnout schreef op maandag 27 februari 2012 @ 10:44:
Je vergeet mee te nemen dat je verwarming meer aan moet. Dit is wel offtopic in dit topic.
Conclusie: je wil niet verwarmen met je lampen
Ik zet de lampen dan ook niet aan voor verwarming. Het is een leuk meegenomen side-effect, temeer omdat ik mijn lampen vooral in de winter aan heb.SpiceWorm schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 23:00:
[...]
Een kWh elektrisch kost je 21 eurocent, een kWh warmte uit gas kost je 6~7 eurocent. Daarnaast heb je vijf maanden per jaar (of tien bij een passiefhuis) geen behoefte aan verwarming.
Conclusie: je wil niet verwarmen met je lampen
is er iemand die een simpel website heeft gebouwd voor de YouLess om de stats te zien ? vraag me ook af of het mogelijk is om de data ipv alleen op de YouLess te laten staan (en na verloop van tijd dus een langere interval te krijgen door datagebrek) ook de data te kopieren naar mijn nas (het liefst geautomatiseerd zodat ik alleen de nas hoef te gebruiken aangezien deze weinig stroom verbruikt en een eigen tijd schema heeft wanneer deze aan/uit moet.
ben zelf onbekend met cacti vandaar mijn vraag hier..
Op de website staat nu een Excel-bestand waarmee je de gegevens semi-automatisch kunt importeren: http://www.youless.nl/blo...-importeren-in-excel.html
(Niet naar je NAS dus maar het is een begin.)
Ik ben er nog niet aan toegekomen maar wil nog wel een keer kijken hoe ik het uploaden naar Bidgely kan onderscheppen zodat ik de gegevens zelf kan bijhouden.
Ik ben er nog niet aan toegekomen maar wil nog wel een keer kijken hoe ik het uploaden naar Bidgely kan onderscheppen zodat ik de gegevens zelf kan bijhouden.
Dat is de planning. Je kunt ook bidgely.com gebruiken, maar ben daar niet heel tevreden over.AjDuLion schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 15:15:
is er iemand die een simpel website heeft gebouwd voor de YouLess om de stats te zien ? vraag me ook af of het mogelijk is om de data ipv alleen op de YouLess te laten staan (en na verloop van tijd dus een langere interval te krijgen door datagebrek) ook de data te kopieren naar mijn nas (het liefst geautomatiseerd zodat ik alleen de nas hoef te gebruiken aangezien deze weinig stroom verbruikt en een eigen tijd schema heeft wanneer deze aan/uit moet.
Mijn plan is om met hoge frequentie de meting van YouLess te loggen naar een shared internet hosting.
die heb ik gezien en is voor nu een tussenoplossing.xtra schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 15:20:
Op de website staat nu een Excel-bestand waarmee je de gegevens semi-automatisch kunt importeren: http://www.youless.nl/blo...-importeren-in-excel.html
ik wil hetzelfde doen maar dan naar mijn nas (en eventueel kan ik deze ook gewoon op mn website gaan hosten)pcmadman schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 15:22:
[...]
Dat is de planning. Je kunt ook bidgely.com gebruiken, maar ben daar niet heel tevreden over.
Mijn plan is om met hoge frequentie de meting van YouLess te loggen naar een shared internet hosting.
komt dit in een toekomstige release of zal dat veel zelfbouw worden ?
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het ga oplossen:
- Met een cronjob op mijn shared hosting de YouLess pollen. Hiervoor een poort van buitenaf open zetten naar de YouLess.
- Op mijn thuisserver een service later draaien die heel frequent (2x per seconde ofzo) polled en bij een verandering dit doorstuurt naar mijn shared host.
- Proberen de upload van de YouLess naar bidgely af te vangen en om te leiden naar mijn eigen host.
- YouLess vragen of ze de firmware kunnen updaten, zodat ik zelf de upload-url en uploadfrequentie kan instellen.
Allemaal hebben ze zo hun voor en nadelen...
- Met een cronjob op mijn shared hosting de YouLess pollen. Hiervoor een poort van buitenaf open zetten naar de YouLess.
- Op mijn thuisserver een service later draaien die heel frequent (2x per seconde ofzo) polled en bij een verandering dit doorstuurt naar mijn shared host.
- Proberen de upload van de YouLess naar bidgely af te vangen en om te leiden naar mijn eigen host.
- YouLess vragen of ze de firmware kunnen updaten, zodat ik zelf de upload-url en uploadfrequentie kan instellen.
waarom zou je elke seconden 2 x willen pollen ? wil je zosnel bij je data komen dan ?pcmadman schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 16:28:
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het ga oplossen:
de youless heeft volgens mij voor de maand een prima opslag zonder ''missende'' data.
niet handig om een cronjob elke dag te draaien (en dan op je site een knop met refresh now) mocht je je huidige data pakken ?
mij ging het er meer om dat mn data na een paar maanden niet minder word.
Nee, dat is niet handig. Dan kan ik ook wel gewoon bidgely blijven gebruiken. Dat heeft een resolutie van 7minuten. Beter dan het interne geheugen van de YouLess voor 1 dag. Alleen van het laatste uur heeft die de meetwaardes per minuut.
wist niet dat de opslag al minder werd bij 1 uur!!!pcmadman schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:37:
Nee, dat is niet handig. Dan kan ik ook wel gewoon bidgely blijven gebruiken. Dat heeft een resolutie van 7minuten. Beter dan het interne geheugen van de YouLess voor 1 dag. Alleen van het laatste uur heeft die de meetwaardes per minuut.
mocht je er een oplossing voor hebben dan houd ik me zeer aangeboden.
Als je persee gegevens per minuut wil dan laat je toch gewoon op je thuisserver een cronjob elk uur draaien die de gegevens in een database dumpt ofzo?pcmadman schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:37:
Wel een poging waard lijkt mij....
de vraag is alleen hoe je dit dus voor elkaar krijgt (liefst op een nas) om nu een htpc/server te gaan draaien om elke minuut de data te halen vind ik zonde...-LA- schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 08:36:
[...]
Als je persee gegevens per minuut wil dan laat je toch gewoon op je thuisserver een cronjob elk uur draaien die de gegevens in een database dumpt ofzo?
Een NAS is toch eigenlijk gewoon een server? Meestal draait daar wel een beetje gestripte UNIX-afgeleide op.... Mijn synology kon ik in ieder geval bootstrappen zodat ik er een recentere versie van `rsync` en `ln` op kon installeren voor wat backup-bezigheden via een cron-job.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Op een beetje nas kan je ook cronjobs draaien, en je hoeft niet elke minuut de gegevens te verzamelen. Als je ze elk uur ophaalt heb je ook nog gedetailleerde gegevens per minuut. Het nadeel is natuurlijk dat je nas 24/7 moet draaien en dat is natuurlijk ook niet op en top zuinig.AjDuLion schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 09:50:
[...]
de vraag is alleen hoe je dit dus voor elkaar krijgt (liefst op een nas) om nu een htpc/server te gaan draaien om elke minuut de data te halen vind ik zonde...
true, op het moment zit ik met een zyxel ns320 (die van ibood ja-LA- schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 10:14:
[...]
Op een beetje nas kan je ook cronjobs draaien, en je hoeft niet elke minuut de gegevens te verzamelen. Als je ze elk uur ophaalt heb je ook nog gedetailleerde gegevens per minuut. Het nadeel is natuurlijk dat je nas 24/7 moet draaien en dat is natuurlijk ook niet op en top zuinig.(welk zuiniger dan een stevige server natuurlijk)
alleen heb ik deze uit zuinigheid ingesteld om tussen 0100-0900 uit te gaan dat zou mn cronjob weer laten mislukken, dan hebben we nog de oplossing van pcmadman nog om de cronjob via mn webserver te laten doen (staat off-site kost geen stroom) risico daarvan is weer het openzetten van poorten etc maar dat overleef ik nog wel energie stats naar buiten lekken is mn laatste zorg wel.
Nee, ik wil de waardes eigenlijk gewoon per seconde. (Om ruimte te besparen sla ik natuurlijk alleen op wanneer de waarde verandert.)-LA- schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 08:36:
[...]
Als je persee gegevens per minuut wil dan laat je toch gewoon op je thuisserver een cronjob elk uur draaien die de gegevens in een database dumpt ofzo?
mocht je het straks aan de praat hebben (ga zelf morgen de YouLess thuis installeren als ik eindelijk weer in mn eigen huisje zit) en dan kijken wat ie er de komende week uitspuigt op afstand (en gelijk uitvogelen hoe ik over wan dat ding kan uitlezen)
edit : stiekem hoop ik om zoiets als dit te maken wat dan dus gebruik maakt van een database met de meest bruikbare data (en dat is dus blijkbaar alleen het eerste uur)
edit : stiekem hoop ik om zoiets als dit te maken wat dan dus gebruik maakt van een database met de meest bruikbare data (en dat is dus blijkbaar alleen het eerste uur)
[ Voor 32% gewijzigd door AjDuLion op 02-03-2012 12:27 ]
Helaas werken de YouLess en gelijkaardige systemen niet bij de meeste Belgische (analoge) meters.
Die meters zitten immers doorgaans achter een donkere semi-transparante verzegelde kast.
Zijn er alternatieven om het globale verbruik te meten?
Een stopcontactmetertje is voor mij te beperkt/omslachtig om het dagelijks verbruik te controleren.
Die meters zitten immers doorgaans achter een donkere semi-transparante verzegelde kast.
Zijn er alternatieven om het globale verbruik te meten?
Een stopcontactmetertje is voor mij te beperkt/omslachtig om het dagelijks verbruik te controleren.
Ik gebruik sinds enkele dagen een flukso voor mijn BE meter, en sta er van te kijken hoe accuraat hij eigenlijk is. Via de flukso viz android app zie je het realtime gebruik en een kleine historiek van de afgelopen 24u, op de flukso website kan je allerhande grafieken van je data zien (als je ervoor kiest om te uploaden naar flukso.net natuurlijk).
Ik ga de komende dagen/weken de API eens bestuderen om te kijken wat ik zelf kan maken zodat ik niet meer afhankelijk ben van flukso.net :-)
Ik ga de komende dagen/weken de API eens bestuderen om te kijken wat ik zelf kan maken zodat ik niet meer afhankelijk ben van flukso.net :-)
Gisteren de spaarlampen in de buitenlampen vervangen door LED lampen. Eruit: Philips Genie 11W, erin: Ikea Ledare 8.1W. Reden van vervangen is niet die 3W besparing, maar het feit dat spaarlampen zeer slecht tegen korte inschakelmomenten kunnen. De spaarlamp die op de voorkant van het huis eruit kwam was al helemaal zwart geworden in het buisje, dat ding knippert 's avonds om de paar minuten vanwege mensen die over straat voor huis langslopen.
Lichtopbrengst van beide lampen is vergelijkbaar, alhoewel ik het idee heb dat de Genie meer licht gaf als die eenmaal opgewarmd was.
Lichtopbrengst van beide lampen is vergelijkbaar, alhoewel ik het idee heb dat de Genie meer licht gaf als die eenmaal opgewarmd was.
Zo na me veel ingelezen te hebben toch gekozen voor een combi van een opensource pakket.
http://www.homeautomationhub.com/
Livebox is besteld.
En de Currentcost op ebay UK besteld en laten verzenden naar hun toe.
En dan het pakketje in 1x naar NL met hun PCB en uitbreidingen.
Ik ben benieuwd hoe goed dit werkt en hoe makkelijk alles te hacken en te customizen is.
http://www.homeautomationhub.com/
Livebox is besteld.
En de Currentcost op ebay UK besteld en laten verzenden naar hun toe.
En dan het pakketje in 1x naar NL met hun PCB en uitbreidingen.
Ik ben benieuwd hoe goed dit werkt en hoe makkelijk alles te hacken en te customizen is.
Verwijderd
Ik heb vanmiddag mijn Youless ontvangen en aangesloten. Ging vrij gemakkelijk. Ik heb een account bij Bidgely aangemaakt en de data wordt daar ook naar toe verzonden. Hoe lang duurt het voordat ik daar een grafiek krijg? Ik wacht al meer dan een uur vol spanning af..
Daarnaast lukt het mij niet om de zip bestanden op de site van youless te openen. Ik heb daar al een mail over gestuurd naar Youless. hopenlijk kunnen ze dat voor mij verhelpen. (Dat is inmiddels al verholpen door een supersnelle reactie van de leverancier
)
Ik heb ook een korte periode de watcher gebruikt. Was ik snel flauw van omdat het verbruik op 10 watt wordt afgerond.
Daarnaast lukt het mij niet om de zip bestanden op de site van youless te openen. Ik heb daar al een mail over gestuurd naar Youless. hopenlijk kunnen ze dat voor mij verhelpen. (Dat is inmiddels al verholpen door een supersnelle reactie van de leverancier
Ik heb ook een korte periode de watcher gebruikt. Was ik snel flauw van omdat het verbruik op 10 watt wordt afgerond.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2012 20:08 ]
Dat duurt een dagVerwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:52:
Ik heb vanmiddag mijn Youless ontvangen en aangesloten. Ging vrij gemakkelijk. Ik heb een account bij Bidgely aangemaakt en de data wordt daar ook naar toe verzonden. Hoe lang duurt het voordat ik daar een grafiek krijg? Ik wacht al meer dan een uur vol spanning af..
A'dam PVOutput
Ik heb gister iets leuks geprobeerd:
In de handleiding van de vaatwasser die ik heb (IKEA) stond dat ik hem ook rechtstreeks op een warmwaterleiding kan aansluiten om energie te besparen. Leek mij logisch, met gas water verwarmen is doorgaans goedkoper dan koud water elektrisch verwarmen.
Omdat mijn CV-ketel vrij ver van de vaatwasser verwijderd is, wist ik niet zeker of dit wat zou gaan opleveren, op verschillende fora zeggen ze dat er niet meer dan 10 meter tussen moet zitten, ik wist niet zeker hoeveel meter er bij mij tussen zit maar ik gokte tussen de 8 en 12 meter.
Dus na een hoop gerommel met leidingen en 3x hem niet waterdicht genoeg gemaakt te hebben, had ik mijn leiding werk voor elkaar en had ik het kraantje voor de vaatwasser op de warmwaterleiding weten te krijgen (en het zo mogelijk gemaakt dat ie weer makkelijk terug kan)
Na de vaatwasser 's nachts aangezet te hebben (met energiemeter ertussen) kon ik gaan kijken of ik wat bespaard had:
In de eco stand (55 graden) verbruikte hij normaal 900Wu, en nu, jawel, 700Wu.
Het viel mij een beetje tegen.
Met het verbruikte gas erbij gerekend, kwam het er op neer dat het per saldo geen moer uitmaakte
Maar voor de mensen die ook een capabele vaatwasser hebben en een CV-ketel meer in de buurt, is dit een kans om serieus energie te besparen!
In de handleiding van de vaatwasser die ik heb (IKEA) stond dat ik hem ook rechtstreeks op een warmwaterleiding kan aansluiten om energie te besparen. Leek mij logisch, met gas water verwarmen is doorgaans goedkoper dan koud water elektrisch verwarmen.
Omdat mijn CV-ketel vrij ver van de vaatwasser verwijderd is, wist ik niet zeker of dit wat zou gaan opleveren, op verschillende fora zeggen ze dat er niet meer dan 10 meter tussen moet zitten, ik wist niet zeker hoeveel meter er bij mij tussen zit maar ik gokte tussen de 8 en 12 meter.
Dus na een hoop gerommel met leidingen en 3x hem niet waterdicht genoeg gemaakt te hebben, had ik mijn leiding werk voor elkaar en had ik het kraantje voor de vaatwasser op de warmwaterleiding weten te krijgen (en het zo mogelijk gemaakt dat ie weer makkelijk terug kan)
Na de vaatwasser 's nachts aangezet te hebben (met energiemeter ertussen) kon ik gaan kijken of ik wat bespaard had:
In de eco stand (55 graden) verbruikte hij normaal 900Wu, en nu, jawel, 700Wu.
Met het verbruikte gas erbij gerekend, kwam het er op neer dat het per saldo geen moer uitmaakte
Maar voor de mensen die ook een capabele vaatwasser hebben en een CV-ketel meer in de buurt, is dit een kans om serieus energie te besparen!
[ Voor 0% gewijzigd door krazzer op 09-03-2012 09:16 . Reden: Wu, niet kWu :P ]
Ik vermoed dat je bedoeld 900Wh en 700Wh. ( respectievelijk dus 0,9kWh en 0,7kWh ).krazzix schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:11:
In de eco stand (55 graden) verbruikte hij normaal 900 kWu, en nu, jawel, 700 kWu.
Ik heb mijn vaatwasser ook op warm water aangesloten, ik tap eerst warm water totdat het water uit de kraan heet is en dan zet ik pas de vaatwasser aan. Het water wat zo verloren zou gaan verdwijnt in de Senseo, de planten, etc.
Hier is de besparing circa 50% op elektriciteit wanneer ik warm water gebruik ipv koud water.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dag meneer kleinman! Ik ben ook op jou blog terecht gekomen toen ik info zocht hierover! Leuke blog overigensmkleinman schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:14:
[...]
Ik vermoed dat je bedoeld 900Wh en 700Wh. ( respectievelijk dus 0,9kWh en 0,7kWh ).
Ik heb mijn vaatwasser ook op warm water aangesloten, ik tap eerst warm water totdat het water uit de kraan heet is en dan zet ik pas de vaatwasser aan. Het water wat zo verloren zou gaan verdwijnt in de Senseo, de planten, etc.
Hier is de besparing circa 50% op elektriciteit wanneer ik warm water gebruik ipv koud water.
Inderdaad, het moet Wu zijn.
Ik heb dus ook eerst warm water uit de kraan laten lopen, maar ik heb het idee dat mijn vaatwasser iedere keer een klein beetje water inlaat (ik hoor het meerdere keren tijdens het programma) wat het vrijwel onmogelijk maakt om op het juiste moment al warm water klaar te hebben...
Kwestie van de warm water leiding goed isoleren. Ik heb vanaf de CV ketel tot en met de keuken alle leidingen geïsoleerd. Zo blijft de leiding langer warm en heb je dus meer profijt van warm water in je vaatwasserkrazzix schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:22:
[...]
Dag meneer kleinman! Ik ben ook op jou blog terecht gekomen toen ik info zocht hierover! Leuke blog overigens
Inderdaad, het moet Wu zijn.
Ik heb dus ook eerst warm water uit de kraan laten lopen, maar ik heb het idee dat mijn vaatwasser iedere keer een klein beetje water inlaat (ik hoor het meerdere keren tijdens het programma) wat het vrijwel onmogelijk maakt om op het juiste moment al warm water klaar te hebben...
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Leidingen isoleren, die had ik nog niet bedacht! Bedankt voor de tipmkleinman schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:24:
[...]
Kwestie van de warm water leiding goed isoleren.
Dit lijkt me ook ideaal, omdat ik elke keer dat ik warm water gebruik 2 liter koud water laat weglopen voordat het warm wordt.mkleinman schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:24:
[...]
Kwestie van de warm water leiding goed isoleren. Ik heb vanaf de CV ketel tot en met de keuken alle leidingen geïsoleerd. Zo blijft de leiding langer warm en heb je dus meer profijt van warm water in je vaatwasser
De reden om het echter niet te doen, is de kans op o.a. legionella-groei als de leiding lang warm blijft.
Hoe gezond is dat water uit een CV-ketel? Kans op opgeloste metalen e.d.?mkleinman schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:14:
[...]
Het water wat zo verloren zou gaan verdwijnt in de Senseo, de planten, etc.
En daar is dan ook de zonneboiler voor, waar ik nu naar aan het kijken ben naast PV-panelen - maar dat is natuurlijk een ander topickrazzix schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:11:
Of je het doet moet je zelf weten... maar het wordt algemeen afgeraden om je warmwaterleidingen te isoleren.krazzix schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:30:
[...]
Leidingen isoleren, die had ik nog niet bedacht! Bedankt voor de tip
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Zolang de leiding maar dagelijks gebruikt wordt hoeft dat geen probleem te zijn.RemcoDelft schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:45:
[...]De reden om het echter niet te doen, is de kans op o.a. legionella-groei als de leiding lang warm blijft.
En toch doen wij dit nooit. Niet voor niets benoemt men vaak bepaalde besparingen als zuinigheid die de wijzheid bedriegt, je kan in alle ijver je zelf ook voorbij streven. Behalve die legionella is er het al genoemde aspect van bepaalde metaalverbindingen (b.v. cadmium). Gewoon niet doen is ons motto, er zijn genoeg toepassingen waar je dat verspilde water wel kan gebruiken, voor eten en drinken gaat het tenslotte maar om piepkleine hoeveelheden.
Niet vergeten dat veel vaatwassers eerst met koud water spoelen om de eiwitten te verwijderen. Als je je vaatwasser dan op warm water aansluit kan het zijn dat het resultaat zo goed niet is (eiwitten die stollen door warm/heet water).
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Huh... wat hebben jullie het nou weer over water uit je CV-ketel wat metalen zou bevatten...
Dat is gewoon warm-water, waar je ook onder douchet als het goed is... ik snap het probleem niet!
En als je vaatwasser eerst wat koud water nodig heeft is het helemaal mooi, want dan hoef je de kraan niet eerst door te laten lopen... handig toch!
Dat is gewoon warm-water, waar je ook onder douchet als het goed is... ik snap het probleem niet!
En als je vaatwasser eerst wat koud water nodig heeft is het helemaal mooi, want dan hoef je de kraan niet eerst door te laten lopen... handig toch!
[ Voor 27% gewijzigd door NovapaX op 11-03-2012 15:22 ]
Sparql TV wiki
@NovapaX,
Nooit van gehoord wellicht, maar het is echt wel een bekend feit dat water uit de geiser metaaldeeltjes kan bevatten. Het gaat dan om metalen als cadmium. Geen enkel probleem bij douchen, de paar druppeltjes water die je dan binnen krijgt zijn zo gering, dat je het effect ervan kunt verwaarlozen.
Anders wordt het bij drinkwater (koffie en thee). Zware metalen hebben een stapelgif-effect, dus effecten pas na lange tijd, reden waarom gebruik als drinkwater wordt afgeraden.
Niettemin helemaal zelf weten als je dit als aanstellerij bestempelt.
Nooit van gehoord wellicht, maar het is echt wel een bekend feit dat water uit de geiser metaaldeeltjes kan bevatten. Het gaat dan om metalen als cadmium. Geen enkel probleem bij douchen, de paar druppeltjes water die je dan binnen krijgt zijn zo gering, dat je het effect ervan kunt verwaarlozen.
Anders wordt het bij drinkwater (koffie en thee). Zware metalen hebben een stapelgif-effect, dus effecten pas na lange tijd, reden waarom gebruik als drinkwater wordt afgeraden.
Niettemin helemaal zelf weten als je dit als aanstellerij bestempelt.
Ik heb nog nooit enig afraden of waarschuwing gezien dat ik het warme water wat door mijn CV-ketel verwarmd is beter niet kan drinken.
Het zijn gewoon koperen waterleiding (net als het koud water, en de warmtewisselaar in een CV-ketel is ook gewoon RVS o.i.d. tegenwoordig.
Misschien dat je het over antieke geisers hebt, maar volgens mij is het gewoon niet meer van toepassing tegenwoordig!
Het zijn gewoon koperen waterleiding (net als het koud water, en de warmtewisselaar in een CV-ketel is ook gewoon RVS o.i.d. tegenwoordig.
Misschien dat je het over antieke geisers hebt, maar volgens mij is het gewoon niet meer van toepassing tegenwoordig!
Sparql TV wiki
Deze waarschuwingen die ik me herinnerde zijn inderdaad van een flink aantal jaren geleden. Het betrof toen met name het metaal cadmium dat toegepast zou zijn in de verbindingen in geisers. Best mogelijk dat het tegenwoordig niet meer van toepassing is. Bedenk echter dat geisers heel lang meegaan, zodat er nog talloze oudere exemplaren in omloop zijn. Maar ik zie nu dat het nog steeds actueel is, zie:
http://www.vitens.nl/Lists/Vragen/detail.aspx?ID=71
Vreemde zinsbouw: "Wél kunt u warm water uit de kraan drinken dat eerst gekookt is." ... Opgeloste metalen verdwijnen niet door het te koken, dat lost alleen het bacterie-risico op.Techneut schreef op zondag 11 maart 2012 @ 20:47:
Deze waarschuwingen die ik me herinnerde zijn inderdaad van een flink aantal jaren geleden. Het betrof toen met name het metaal cadmium dat toegepast zou zijn in de verbindingen in geisers. Best mogelijk dat het tegenwoordig niet meer van toepassing is. Bedenk echter dat geisers heel lang meegaan, zodat er nog talloze oudere exemplaren in omloop zijn. Maar ik zie nu dat het nog steeds actueel is, zie:
Viel mij ook op, ik heb een mailtje naar Vitens gestuurd om opheldering.
Ik vermoed dat het grootste deel wel correct is, maar dat de laatste zin enigszins een gevolg is geweest van een beetje overijverigheid.
Overigens is de zinsbouw wel in orde
, alleen de inhoud rammelt een beetje.
Ik vermoed dat het grootste deel wel correct is, maar dat de laatste zin enigszins een gevolg is geweest van een beetje overijverigheid.
Overigens is de zinsbouw wel in orde
en in de geiser/ketel snap ik het nog wel misschien, maar bij leidingen van metaal (veelal koper) met een smeltpunt van 1000+C maakt het niet veel uit of het water nu 10 graden of 60 graden is lijkt mij (zeker als je het op de schaal van Kelvin bekijkt) vwb metaal afgifte. Bij PVC en zo kan het uitmaken, maar in een warmwaterleiding zou ik me toch meer zorgen maken om legionella.
edit:// en oplossen kan wel een beetje bij zuur water misschien (hier is het zacht tot hard), en cadmium is giftig, maar koper zit gewoon in je bloed en heb je nodig om te leven (is gek maar helaas weet ik dat uit mijn familie).
edit:// en oplossen kan wel een beetje bij zuur water misschien (hier is het zacht tot hard), en cadmium is giftig, maar koper zit gewoon in je bloed en heb je nodig om te leven (is gek maar helaas weet ik dat uit mijn familie).
[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 11-03-2012 22:51 ]
Dat warm water leidingen niet geïsoleerd mogen worden is wat hypocriet. Je hebt drie voorwaarden nodig voor legionellagroeiCyberpope schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 11:15:
Of je het doet moet je zelf weten... maar het wordt algemeen afgeraden om je warmwaterleidingen te isoleren.
1) stilstaand water
2) de juiste temperatuur (37c) voor een lange periode (langer dan een paar dagen)
3) een voedings/nestelbodem
Een geïsoleerde leiding veranderd hooguit de temperatuur in de leiding (maar één van de drie factoren), maar niet zo heftig dat de temperatuur een week lang verhoogd is. De andere twee factoren veranderen niet door isolatie. Daarnaast heb je zelden lang stilstaand water in je warmwaterleiding. Wel bijvoorbeeld in de zomer.
Het is hypocriet omdat de temperatuur bijvoorbeeld in de zomer, wanneer je een week op vakantie bent, ook lachend weken 25-30c kan worden.
Dat gebeurt elk jaar in misschien wel vijf miljoen huishoudens maar er is nooit sprake van een overlijdensepidemie van mensen die terug komen van vakantie (geen idee of het onderzocht is trouwens, maar als het werkelijk zo erg zou zijn had je een onderzoek verwacht).
Dus ik durf de bewering wel aan dat de angst voor legionella op z'n minst overdreven is.In Murcia, Spanje vond op 22 juli 2001 de grootste uitbraak plaats met 800 betrokken patiënten. Bij 449 van hen werd de bacterie aangetoond, 6 mensen overleden aan de gevolgen.
Mag dit verder in de kroeg? Is wel erg ver van de topictitel.
A'dam PVOutput
Ik ben nu bijna gloeilamploos....
Het enige wat ik qua besparing nu nog moet doen is mijn ventilatiebox CVE voor een Itho Eco...
Ik heb nu het probleem dat energiemanageronline.nl niet helemaal meer handig is.
Hij gaat uit van een hoger energieverbruik in de winter naarmate het zomer wordt steeds minder verbruik. Maar met zulke zuinige lampen en en een lage doelstelling ga in met mijn continuverbruik in de zomer al over mijn doelstelling heen. In de winter zit ik er dan weer onder.... beetje jammer want zo is het niet meer mogelijk om in de zomer de metertjes op de 0% te houden.
Het enige wat ik qua besparing nu nog moet doen is mijn ventilatiebox CVE voor een Itho Eco...
Ik heb nu het probleem dat energiemanageronline.nl niet helemaal meer handig is.
Hij gaat uit van een hoger energieverbruik in de winter naarmate het zomer wordt steeds minder verbruik. Maar met zulke zuinige lampen en en een lage doelstelling ga in met mijn continuverbruik in de zomer al over mijn doelstelling heen. In de winter zit ik er dan weer onder.... beetje jammer want zo is het niet meer mogelijk om in de zomer de metertjes op de 0% te houden.
Sparql TV wiki
Toch niet zo heel ver. Het onderwerp is tips tot besparing. Isolatie van leidingen valt daar toch zeker onder. En onvermijdelijk komt dan een reactie met de strekking om goed te weten wat je doet in je besparingsdrang. En daar komt dan eveneens onvermijdelijk reactie op zoals "valt wel mee" of iets dergelijks.ericplan schreef op maandag 12 maart 2012 @ 11:55:
Mag dit verder in de kroeg? Is wel erg ver van de topictitel.
Lees de topictitel nog eens. Het gaat over elektriciteit.Techneut schreef op maandag 12 maart 2012 @ 12:27:
[...]
Toch niet zo heel ver. Het onderwerp is tips tot besparing. Isolatie van leidingen valt daar toch zeker onder. En onvermijdelijk komt dan een reactie met de strekking om goed te weten wat je doet in je besparingsdrang. En daar komt dan eveneens onvermijdelijk reactie op zoals "valt wel mee" of iets dergelijks.
A'dam PVOutput
Of water met elektra of gas opgewarmd wordt maakt niet uit. Hij heeft het over de gevolgen/risico's. Prima naar mijn idee.ericplan schreef op maandag 12 maart 2012 @ 12:44:
[...]
Lees de topictitel nog eens. Het gaat over elektriciteit.
Waar ik een groot voorstander van was, van het opsplitsen dus. Touchéericplan schreef op maandag 12 maart 2012 @ 13:53:
[...]
Topic is destijds gesplitst om het overzichtelijker te maken. Start, als je wil, een topic over legionella, maar ga niet in een topic over elektriciteit over legionella discussiëren. Dat komt het overzicht niet ten goede. Dan kan het allemaal net zo goed in één topic, zoals het was.
[ Voor 46% gewijzigd door Gé Brander op 12-03-2012 14:16 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Topic is destijds gesplitst om het overzichtelijker te maken. Start, als je wil, een topic over legionella, maar ga niet in een topic over elektriciteit over legionella discussiëren. Dat komt het overzicht niet ten goede. Dan kan het allemaal net zo goed in één topic, zoals het was.c70070540 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 13:19:
[...]
Of water met elektra of gas opgewarmd wordt maakt niet uit. Hij heeft het over de gevolgen/risico's. Prima naar mijn idee.
A'dam PVOutput
Dit jaar een fantastische rekening. Liefst een kleine € 2000,- bijbetalen.
Tijd voor een onderzoekje dus!
Het verbruik over 1 jaar was 10.087 KwH en 3082 m³ gas.
Ja inderdaad over de 10k KwH.
Dit is wel een klein beetje appels met peren vergelijken. Mijn bovenverdieping verhuur ik en die heeft alle voorzieningen apart maar meet (momenteel) niet het KwH verbruik. Maar heeft dus wel een eigen ketel. Daarnaast zijn dan natuurlijk alle 'standaard' apparaten dubbel.
Een lijstje in willekeurige volgorde:
- 3 koelkasten (waarvan 2 grote met vriesgedeelte)
- 1 klimaatkastje (1 voor 2 flessen wijn)
- 1 Quooker
- 1 Aquarium
- 2 desktop PC's
- 1 LCD 42"
- 1 Plasma 46" (nieuw)
- 2 vaatwassers (vrij nieuw)
- 2 wasmachines (1x 8 jaar oud en 1 vrij nieuwe)
- 2 drogers (1x 8 jaar oud en 1 vrij nieuwe)
- 1 decoder
- 1 Receiver
- 1 PS3
- 1 Xbox 360
- 1 NAS
- ...
Verder nog wat gebruikelijke randzaken als DECT telefoons, router, netwerkswitch.
Al met al natuurlijk best wel heel wat apparaten. Maar als ik is uit ga van 2 huishoudens van 2 en het verbruik deel door 2 blijft een verbruik van 5000 KwH toch nog steeds wel erg fors!
Laatst heb ik om deze reden de HomeWizard aangeschaft icm een Wattcher en KAKU. Nu zit ik daardoor al op gem. 22 KwH per dag. Omgerekend dus 8000 KwH per jaar. Een besparing van 20% (ong. € 400,-) dus de HomeWizard is in 1 jaar al terug verdient als je dat zo kunt stellen.
Maar goed daarvoor post ik dit natuurlijk niet, ik heb sterk het idee dat het verbruik ook na deze besparing nog steeds toch wel erg hoog is. Zo is het verbruik gedurende de nacht nog altijd gem. 350W continue. Dat zou toch een stuk lager moeten zijn/kunnen..
Nog iemand ideeën die het onderzoeken waard zijn?
Tijd voor een onderzoekje dus!
Het verbruik over 1 jaar was 10.087 KwH en 3082 m³ gas.
Ja inderdaad over de 10k KwH.
Dit is wel een klein beetje appels met peren vergelijken. Mijn bovenverdieping verhuur ik en die heeft alle voorzieningen apart maar meet (momenteel) niet het KwH verbruik. Maar heeft dus wel een eigen ketel. Daarnaast zijn dan natuurlijk alle 'standaard' apparaten dubbel.
Een lijstje in willekeurige volgorde:
- 3 koelkasten (waarvan 2 grote met vriesgedeelte)
- 1 klimaatkastje (1 voor 2 flessen wijn)
- 1 Quooker
- 1 Aquarium
- 2 desktop PC's
- 1 LCD 42"
- 1 Plasma 46" (nieuw)
- 2 vaatwassers (vrij nieuw)
- 2 wasmachines (1x 8 jaar oud en 1 vrij nieuwe)
- 2 drogers (1x 8 jaar oud en 1 vrij nieuwe)
- 1 decoder
- 1 Receiver
- 1 PS3
- 1 Xbox 360
- 1 NAS
- ...
Verder nog wat gebruikelijke randzaken als DECT telefoons, router, netwerkswitch.
Al met al natuurlijk best wel heel wat apparaten. Maar als ik is uit ga van 2 huishoudens van 2 en het verbruik deel door 2 blijft een verbruik van 5000 KwH toch nog steeds wel erg fors!
Laatst heb ik om deze reden de HomeWizard aangeschaft icm een Wattcher en KAKU. Nu zit ik daardoor al op gem. 22 KwH per dag. Omgerekend dus 8000 KwH per jaar. Een besparing van 20% (ong. € 400,-) dus de HomeWizard is in 1 jaar al terug verdient als je dat zo kunt stellen.
Maar goed daarvoor post ik dit natuurlijk niet, ik heb sterk het idee dat het verbruik ook na deze besparing nog steeds toch wel erg hoog is. Zo is het verbruik gedurende de nacht nog altijd gem. 350W continue. Dat zou toch een stuk lager moeten zijn/kunnen..
Nog iemand ideeën die het onderzoeken waard zijn?
Ik zou je sterk aanraden eens een meter tussen de stekkerdozen bij je TV-hoek (standbygebruik decoder, spelcomputers, TV) en je netwerkapparatuur (Modem, access point, switch, NAS) te prikken... daar zit denk ik een groot gedeelte van je nachtverbruik....
Laat je je computers aanstaan?
Mechanische ventilatie?
Tuinverlichting?
Vloerverwarmingspompen?
Je koelkast heb je in die 350W gemiddeld meegenomen of niet?
Ik heb dan maar een klein huishouden, maar mijn continuverbruik is straks na vervanging van ventilatiebox ongeveer 10-15W (exclusief koelkast) Dat is dan modem, acces-point, telefoon basisstation, ventilatie en wat opladers.
Mechanische ventilatie?
Tuinverlichting?
Vloerverwarmingspompen?
Ik heb dan maar een klein huishouden, maar mijn continuverbruik is straks na vervanging van ventilatiebox ongeveer 10-15W (exclusief koelkast) Dat is dan modem, acces-point, telefoon basisstation, ventilatie en wat opladers.
[ Voor 28% gewijzigd door NovapaX op 12-03-2012 15:24 ]
Sparql TV wiki
de TV hoek gaat dmv KAKU al helemaal uit. Dus in de nacht blijft modem, nas en router over.NovapaX schreef op maandag 12 maart 2012 @ 15:22:
Ik zou je sterk aanraden eens een meter tussen de stekkerdozen bij je TV-hoek (standbygebruik decoder, spelcomputers, TV) en je netwerkapparatuur (Modem, access point, switch, NAS) te prikken... daar zit denk ik een groot gedeelte van je nachtverbruik....
PC's staan in slaapstand (zou dus ong. 10 watt moeten zijn)NovapaX schreef op maandag 12 maart 2012 @ 15:22:
Mechanische ventilatie?
Tuinverlichting?
Vloerverwarmingspompen?
Tuinverlichting staat uit.
mechanische ventilatie heb ik ivm een verbouwing al een tijdje uitstaan.
Vloerverwarming nvt.
Koelkasten zitten bij de 350 in ja. Die zal ik nog eens na meten, is tenslotte al een jaar of 8 oud.
en incl. koelkast?NovapaX schreef op maandag 12 maart 2012 @ 15:22:
ik zal nog eens een lijstje proberen te maken met de incl.s en de excl.s
Aquarium lijkt 30w te verbruiken maar dat is wel weinig dus ga ik ook nog maar is nameten..
En meet dat wijndingetje eens na - waarschijnlijk peltier koeling en in-efficienter bestaat bijna niet. Als je per sé een wijnkoeling wilt (ik heb er ook een omdat mijn koelkast op 3 a 4 graden staat) neem dan eentje met een compressor, verdien je terug.
Verder zal het de huurder natuurlijk roesten wat zijn verbruik is als dat niet apart gemeten en verrekend wordt?
edit: en een NAS wil ook nog wel eens flink verbruiken - denk dat ik die van mij maar eens moet herwaarderen (is alleen voor backups en dat kan ik wel naar de media/huis server verplaatsen)
edit2:// griep is a bitch- huurder inderdaad. Ik heb even wat rond gekeken en een beetje peltier (ook wel trillingvrij thermo electrisch genoemd) heeft al snel een verbruik van 50w. Leuk voor een feestje maar dan zijn 2 flessen waarschijnlijk weer te weinig.
Verder zal het de huurder natuurlijk roesten wat zijn verbruik is als dat niet apart gemeten en verrekend wordt?
edit: en een NAS wil ook nog wel eens flink verbruiken - denk dat ik die van mij maar eens moet herwaarderen (is alleen voor backups en dat kan ik wel naar de media/huis server verplaatsen)
edit2:// griep is a bitch- huurder inderdaad. Ik heb even wat rond gekeken en een beetje peltier (ook wel trillingvrij thermo electrisch genoemd) heeft al snel een verbruik van 50w. Leuk voor een feestje maar dan zijn 2 flessen waarschijnlijk weer te weinig.
[ Voor 38% gewijzigd door franssie op 12-03-2012 16:15 . Reden: typen met griep zuigt ]
check, 'wijndingetje' ga ik nameten.franssie schreef op maandag 12 maart 2012 @ 15:48:
En meet dat wijndingetje eens na - waarschijnlijk peltier koeling en in-efficienter bestaat bijna niet. Als je per sé een wijnkoeling wilt (ik heb er ook een omdat mijn koelkast op 3 a 4 graden staat) neem dan eentje met een compressor, verdien je terug.
Verder zal het de verhuurder natuurlijk roesten wat zijn verbruik is als dat niet apart gemeten en verrekend wordt?
betreft de huurder: (niet verhuurder, want dat ben ik zelf
check, NAS ook eens nameten. (volgens opgave van Buffalo verbruikt ie 26W)
Mijn koelkast (toch ook al weer een jaar of 6-7 oud denk ik) verbruikt jaarlijks zo'n 250 kWh... dus gemiddeld 250/0,365/24 = 29 Watt...
Totaal blijf ik toch wel onder de 50 watt...
Oh... en ik zou toch echt mijn groepenkast even aan laten passen en een verbruiksmetertje voor de groepen zetten die de huurder gebruikt.
http://www.euro-electroni...-32a-wsz12de-artnr-156646
Zoiets dus.
Dan hoef je hem daarop niet direct af te rekenen, maar heb je wel meer inzicht in het verbruik van jezelf en de verhuurder.
[ Voor 38% gewijzigd door NovapaX op 12-03-2012 16:15 ]
Sparql TV wiki
bij mij dus al snel 3 keer 30Watt. 1 keer NAS van 26W. 2 PC's in standby van 10 W, 1 keer een Quooker van 10W. Dan zit ik al snel op de 150W en heb ik Aquarium (kleintje maar toch), routers, DECT etc. nog niet eens mee geteld. dus laten we is uitgaan van 200. (theoretisch)NovapaX schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:09:
[...]
Mijn koelkast (toch ook al weer een jaar of 6-7 oud denk ik) verbruikt jaarlijks zo'n 250 kWh... dus gemiddeld 250/0,365/24 = 29 Watt...
Totaal blijf ik toch wel onder de 50 watt...
maw het zal helaas altijd hoog blijven maar er moet dus nog zeker zo'n 100W vanaf kunnen. (350W - 200W)
kan je je nas niet aanpassen dat hij rond x en y tijd uit/aan gaat ?Voois schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:19:
[...]
bij mij dus al snel 3 keer 30Watt. 1 keer NAS van 26W. 2 PC's in standby van 10 W, 1 keer een Quooker van 10W. Dan zit ik al snel op de 150W en heb ik Aquarium (kleintje maar toch), routers, DECT etc. nog niet eens mee geteld. dus laten we is uitgaan van 200. (theoretisch)
maw het zal helaas altijd hoog blijven maar er moet dus nog zeker zo'n 100W vanaf kunnen. (350W - 200W)
mijn nas is tussen 0100-0900 gewoon uit via een script