Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:02:
[...]

Wij hebben hier een Quooker Combi staan. Ik heb een maand gemeten en toen gextrapoleerd. Ik kwam uit op 380kWh per jaar. Ik vindt het een heel fijn apparaat, altijd precies genoeg kokend water voor een kopje thee. Vroeger vond ik het een hele opgave om water in de waterkoker te doen voor een bakkie thee. Sinds we een Quooker hebben zuip me helemaal ongans aan dat slappe goedje.
Goh, ik vind dat wel een hele installatie voor iets dat veel eenvoudiger kan.
Check dit: http://www.nigelsecostore.com/acatalog/Eco_Kettle3.html

Gewoon een waterkoker met 2 reservoirs, als je het ene vult kan je met een druk op een knop de inhoud van een kop laten overlopen naar het reservoir waar het verwarmingselement inzit.

Voor pasta kan het wel werken; maar het is ook best een duur apparaat...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2012 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 11:38:
[...]

Goh, ik vind dat wel een hele installatie voor iets dat veel eenvoudiger kan.
Check dit: http://www.nigelsecostore.com/acatalog/Eco_Kettle3.html

Gewoon een waterkoker met 2 reservoirs, als je het ene vult kan je met een druk op een knop de inhoud van een kop laten overlopen naar het reservoir waar het verwarmingselement inzit.

Voor pasta kan het wel werken; maar het is ook best een duur apparaat...
Linksom of rechtsom. Het is niet eenvoudiger. Wat is eenvoudiger als de kraan opdraaien en kopje vullen met kokend water??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Cyberpope schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 11:49:
[...]

Linksom of rechtsom. Het is niet eenvoudiger. Wat is eenvoudiger als de kraan opdraaien en kopje vullen met kokend water??
Ik gebruik mijn duurzaam opgewekte zonnestroom om de Quooker te verwarmen. Daarbij gecombineerd met een hotfill rechtstreeks uit de zonneboiler. Voor mij een prima en te verantwoorden keuze.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 10:16:Een pompschakelaar is altijd goed, een zuinige pomp zou ik aan beginnen als je een goed beeld hebt van het verbruik van de pomp.
Vandaar ook dat ik schreef 'zonder pompschakelaar'!

Echter moet je de pomp van de vloerverwarmings-unit vervangen dan loont het zich (zelfs met een pompschakelaar) om een HR pomp te nemen.

[ Voor 18% gewijzigd door Carbon op 18-02-2012 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 11:49:
[...]

Ik zeg niet dat het gebruik eenvoudiger is maar wel het concept. Vergelijk het met prehistorisch en hi-tech.

En inderdaad, het is een toestel dat je sowieso zou willen installeren; zeker die die zijn water uit de warmwaterleiding kan tappen omdat het dan al gedeeltelijk is opgewarmd op gas. De keerzijde van de medaille; de aanschafprijs is écht wel een serieuze drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ericplan schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 11:58:
[...]

Ik gebruik mijn duurzaam opgewekte zonnestroom om de Quooker te verwarmen. Daarbij gecombineerd met een hotfill rechtstreeks uit de zonneboiler. Voor mij een prima en te verantwoorden keuze.
Ik drink bij voorkeur niets uit een boiler, geen idee wat er meespoelt aan viezigheid of opgeloste metalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 12:15:
Ik zeg niet dat het gebruik eenvoudiger is maar wel het concept. Vergelijk het met prehistorisch en hi-tech.
Dan snap ik het nog steeds niet hoor. Je zegt al dat het gebruik niet eenvoudiger is.
Dus dan bedoel je dat het concept van een waterkoker eenvoudiger is als een quooker?
Dan heb je gelijk, maar wat je dan daarmee zeggen??

Je zegt dat "het veel installatie is voor iets dat veel eenvoudiger kan", maar geeft aan dat het in gebruikersgemak onvergelijkbaar is? Dan wordt je commentaar in deze context erg raar. Een fikkie stoken in mijn huiskamer is ook een stuk eenvoudiger als een complexe CV installatie. En in beide gevallen wordt het warm in huis.

Blijft over het energie verbruik. Daarom zitten we in dit topic. Zelf denk ik het verbruik van mijn quooker ruim opweegt tegen mijn vroegere waterkoker. Als wat maar dat ik elke keer exact de juiste hoeveelheid krijg, nooit kan vergeten (en dus de waterkoker weer aan moet zetten). Ik gok dus dat ik nu meer comfort hebt, tegen hetzelfde energie gebruik. De installatie is even lastig, maar voor de rest is het een heel simpel apparaat.

Nadeel is wel dat het verbruik hoger is omdat je het veel meer gebruikt..... Ook ik drink veel meer thee als vroeger omdat als je er aan denkt, je 10 sec later als je kopje kokend water hebt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Cyberpope schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 13:15:
[...]

Nadeel is wel dat het verbruik hoger is omdat je het veel meer gebruikt..... Ook ik drink veel meer thee als vroeger omdat als je er aan denkt, je 10 sec later als je kopje kokend water hebt.
Als dat in plaats van frisdrank is, dan is het maar de vraag of het verbruik (over de gehele keten) hoger is. Maar dat is meer een discussie voor de duurzame kroeg.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verbaas me nogal over de oplossingen die hier worden aangedragen voor het kunnen opwarmen van 1 kopje thee tegelijk. Wat is er mis met een thermoskan? Het nog even warme 2e kopje thee (ook vele uren later) heb je ook in minder dan 10 seconden (en je hoeft er niet voor naar de keuken te lopen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:11
Cyberpope, kan je nog reageren op de vragen over je Quooker isolatie verhaal een aantal posts terug? Ik ben oprecht benieuwd hoe je tot de conclusie komt dat je zo'n apparaat beter altijd aan kan laten staan.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:29

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb ook een quooker en ben ook in het bezit van een Nuon E-manager. Om nu eens te zien hoeveel energie een quooker verbruikt heb ik er een week een smartplug tussen gezet.

Hier zijn wat screendumps te vinden over het verbruik:
24 uurs verbruiksoverzicht (op een dag dat we beide de hele dag thuis waren)
12 uurs verbruiksoverzicht
Verbruiksoverzicht tijdens het koken

In de afbeeldingen is te zien dat een quooker tegen de 2000 Watt verbruikt als die aan gaat maar dat duurt telkens minder dan een minuut. Doordat het hete water op hoge druk in de tank zit is het opwarmingsproces veel efficiënter (en bijvoorbeeld dus niet vergelijkbaar met een waterkoker).

Wij hebben de quooker niet vanwege energiebesparing maar puur vanwege het comfort. We drinken heel veel thee en na de installatie van de quooker is dat alleen maar meer geworden. Even kopje onder de kraan en direct kokend water. Ook start mijn vrouw met kokend water in de pannen voor het avondeten, de bereidingsduur neemt hier ook weer van af. Vooral bij gerechten die maar kort hoeven te koken is het ideaal.

Uiteindelijk heb ik voor ons de volgende berekening gemaakt:
Als iedereen bij ons naar school werk is gebruikt de quooker bij ons rond de 1 kWh per dag (kost ons ongeveer 22 cent). Bij schoolvakantie en in het weekend verbruiken we ongeveer 1,3 kWh per dag (kost ons 29 cent).
Totaal per jaar schat ik ons verbruik op 90 euro per jaar.

Echter nu ik de E-manager heb kan ik ook wel eens kijken of het inderdaad minder energie kost per dag als ik heb tussen 0:00 en 06:50 uur uitschakel (waarbij het dus iedere dag de initiële opwarming moet doen). Volgens de handleiding zou het economischer moeten zijn om aan te laten en hem op temperatuur te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 18-02-2012 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

MrAngry schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 18:02:
Cyberpope, kan je nog reageren op de vragen over je Quooker isolatie verhaal een aantal posts terug? Ik ben oprecht benieuwd hoe je tot de conclusie komt dat je zo'n apparaat beter altijd aan kan laten staan.
Sorry... Dan moet ik dat even gemist hebben.
Maar ik heb gewoon eerste gemeten met quooker hele nacht aan en wat hij in die nacht gebruikte.
Toen heb ik met plugwise gemeten wat hij verbruikt met in de nacht (8 uur) uit en wat hij dan weer nodig heeft om hem om 7 uur op temperatuur te hebben voor mijn ontbijt.

Het verschil in verbruik in de nacht en het langere verbruik in de ochtend om hem op te waren was gemiddeld minder als 1ct of te wel te nihil om hem daarvoor uit te zetten.

Ik zal eens kijken of ik de echte cijfers nog kan achterhalen en hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ah ok, als je het zo stelt kan ik er in komen, wie zou hem wel uitzetten voor 1 cent aan elektriciteit. In je eerste post schetste je een situatie waarin hij meer verbruikte als je hem 's nachts uitzette. Dat zou ik erg bijzonder vinden. Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

MrAngry schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 18:28:
Ah ok, als je het zo stelt kan ik er in komen, wie zou hem wel uitzetten voor 1 cent aan elektriciteit. In je eerste post schetste je een situatie waarin hij meer verbruikte als je hem 's nachts uitzette. Dat zou ik erg bijzonder vinden. Thx
Ik ben er niet zeker van.. .ik zal het eens opzoeken.
En elke keer een schakelmoment wordt je ook niet vrolijk van voor die ene cent.

Echter het klopt wel. Zie bijgaande bestand. Daarbij blijkt dat ik meer verbruik heb bij uitschakelen als gewoon aanlaten gedurende die nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik vind het best lastig om serieuze besparingen te vinden zonder comfort verlies.
De (meeste) lampen die vaak/lang branden zijn al lang spaarlampen/ledlampen. De huishoudelijke apparatuur is van de zuinigste categorie, en draait meestal op nachtstroom. De desktop PC staat niet vaak meer aan.
Misschien ben ik een luxe-dier geworden, maar ik vind het niet comfortabel om bijv de droger eruit te doen of om modem+telefoon+NAS 's nachts uit te doen.

Opties die ik evt nog wel zie:
- Tijdklok op close in boiler (maar ik weet nog niet hoeveel ik daarmee zou besparen).
- Audio/Video apparatuur achter een master-slave stekkerblok of achter een schakelaar (maar dan werkt de tijdopnamefunctie van mijn TV recorder ook niet meer).
- Motor van mechanische ventilatie vervangen door zuinig exemplaar.

Ondertussen ga ik ook maar eens kijken in andere besparingstopics in dit (interessante) themaforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Cyberpope schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 19:26:
[...]

Echter het klopt wel. Zie bijgaande bestand. Daarbij blijkt dat ik meer verbruik heb bij uitschakelen als gewoon aanlaten gedurende die nacht.
Dat is best bijzonder. Zou het kunnen dat zo'n apparaat minder efficiënt is als hij volle bak aanstaat ofzo (meer verlies door weerstand in draden of whatever)? Want aangezien je de tweede wet van de thermodynamica hebt enzo, zou je zeggen dat de totale hoeveelheid energie gewoon gelijk zou moeten zijn. Misschien moeten we het op meetfouten gooien, want het is ook nagenoeg gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Cyberpope schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 19:26:
[...]

Als je die 7x 0,0001 eraf trekt (wat me een bepaalde minimuminstelling lijkt ofzo) dan kom je vrijwel exact het zelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carbon schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 12:08:
[...]

Vandaar ook dat ik schreef 'zonder pompschakelaar'!

Echter moet je de pomp van de vloerverwarmings-unit vervangen dan loont het zich (zelfs met een pompschakelaar) om een HR pomp te nemen.
Het toepassen van een pompschakelaar en het toepassen van een eco pomp zijn dingen die los staan van elkaar. Of het loont in het geval dat een pompschakelaar wordt toegepast?

Een normale pomp is een stuk voordeliger dan een HR pomp. Dat speelt vooral op als de pomp weinig draait.
Een Grundfoss UPS 25-40 180 kost 78,90 euro en een Grundfoss Alpha 2 25-40 kost 148,90
(pumpendiscounter)

Max besparing per jaar (in mijn situatie) 122 dagen (1/4 jaar) ad 3,5 uur per dag ad 35W is 14,95 kWh per jaar. Ofwel 3,29 euro. De tvt is dan 21,28 jaar !!

Ik geef toe dat de pomp (door goede isolatie van het huis) bij mij thuis vrij weinig draaiuren maakt.
Dit voorbeeld maakt echter wel duidelijk dat het bijna niet mogelijk is generiek dit te beweren.

Lonend is het dus niet, maar uiteindelijk zal ik wel een zuinige pomp kopen, maar dan een iets goedkopere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 23:19:
[...]
Max besparing per jaar (in mijn situatie) 122 dagen (1/4 jaar) ad 3,5 uur per dag ad 35W is 14,95 kWh per jaar. Ofwel 3,29 euro. De tvt is dan 21,28 jaar !!
Ik denk dat de energieprijzen de komende jaren nog wel even zullen stijgen wat de terugverdientijd korter zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

MrAngry schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 22:25:
[...]

Dat is best bijzonder. Zou het kunnen dat zo'n apparaat minder efficiënt is als hij volle bak aanstaat ofzo (meer verlies door weerstand in draden of whatever)? Want aangezien je de tweede wet van de thermodynamica hebt enzo, zou je zeggen dat de totale hoeveelheid energie gewoon gelijk zou moeten zijn. Misschien moeten we het op meetfouten gooien, want het is ook nagenoeg gelijk.
Dat zou ook kunnen. Ik heb me er niet verder in verdiept, maar het viel me meerdere nachten op.
Dus trok ik de conclusie dat het niet loont om er een tijdschakelaar op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

Schakelaar is dan zeker niet interessant. Bedankt overigens voor de meedata van de quooker (of hoe heet het). Had al vaak gehoord dat het weinig was maar dit valt echt reuze mee -zo eens kijken tov een waterkoker.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemistone
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-08 15:24
Cyberpope schreef op zondag 19 februari 2012 @ 09:09:
[...]

Dat zou ook kunnen. Ik heb me er niet verder in verdiept, maar het viel me meerdere nachten op.
Dus trok ik de conclusie dat het niet loont om er een tijdschakelaar op te zetten.
Ik blijf het raar vinden.

Warmteverliezen: Q = U*A*(Tcookermantel -Tkeukenkast). U is een warmteoverdrachtcoefficient (deze neemt toe als je hem op de tocht zet en neemt af als je hem isoleert) en A is het oppervlak van de cooker.
De Q die hier uit volgt is de hoeveelheid energie die je erin moet stoppen om de temperatuur te handhaven. De Q neemt af als het temperatuurverschil kleiner wordt. Op 110 ºC heb je een delta van 90 graden (kastje 20ºC). Bij 65ºC heb je een delta van 45 ºC oftewel de helft. De energieverliezen nemen af als je hem laat afkoelen.
Indien het ding goed geisoleerd is (vacuummantel?) is de Q bij 110C als laag en zal uitzetten weinig verschil maken (of heb jij een heel warm keukenkastje). Het gebruik is gemiddeld 11 W als ik je sheet zo bekijk.
Dat is wel heel weinig.
Wat is de inhoud van de cooker, hoeveel water zit erin? Dan reken ik ff uit hoe koud ie is geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopsy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2021
Ik gebruik zelf thuis Plugwise (http://www.plugwise.com/).
Dit is erg prettig. Wanneer ik buitenshuis ben schakel ik door middel van een schakelaar alle apparaten waarvan ik denk dat zij uit moeten, uit. Wanneer ik weer thuis ben kan ik alles terug inschakelen.
Naast dit houdt elke plug bij hoeveel elektriciteit een apparaat verbruikt heeft en plot hierbij een mooi grafiek.
Ik vind het mooiste dat deze pluggen draadloos met elkaar verbonden zijn en signalen via elkaar doorsturen.
Zo ziet trouwens een plug uit:
Afbeeldingslocatie: http://193.16.154.44/~solarweb/wp-content/uploads/2009/02/20090210plugwise.jpg

Daarbij heb je ook componenten als draadloze schakelaar, draadloze temperatuur/luchtvochtmeter en bewegingssensor die de pluggen aan of uit kan schakelen bij een bepaalde actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@chemistone,
Op www.quooker.com is meer informatie te vinden over de werking. O.a. door vacuümisolatie behaalt de quooker zijn lage energieprestatie. De inhoud van het vat is overigens 7 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemistone
  • Laatst online: 29-08 15:24
[quote]robertwebbe schreef op zondag 19 februari 2012 @ 11:06:
@chemistone,
Op www.quooker.com is meer informatie te vinden over de werking. O.a. door vacuümisolatie behaalt de quooker zijn lage energieprestatie. De inhoud van het vat is overigens 7 liter.
[/quote

Volgens de website is het inderdaad een hoog vacuum mantel en dat is een goede verklaring voor het erg lage energieverbruik.
Bij 7 liter is de temperatuur 's nachts maar 12ºC gezakt, daarmee zijn de warmteverliezen niet drastisch afgenomen en dat verklaart het zeer kleine verschil tussen warm houden en laten afkoelen en opwarmen. Als je een maand op vakantie gaat zou ik hem trouwens wel uit doen.... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightningchaser
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:47
robertwebbe schreef op zondag 19 februari 2012 @ 11:06:
@chemistone,
Kent iemand ook een normale close-in boiler met goede isolatie? of toch maar zelf beter isoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krullenbol
  • Laatst online: 21:49
lightningchaser schreef op zondag 19 februari 2012 @ 11:39:
Kent iemand ook een normale close-in boiler met goede isolatie? of toch maar zelf beter isoleren
Op Olino staat een uitgebreid technisch verhaal over de Inventum close-in boilers.
Moet hem nog steeds extra isoleren n.a.v. dat artikel...

http://www.olino.org/arti...everbruik-close-in-boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
OmeJoyo schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 18:41:
Toevallig gisteren de jaarafrekening binnen gehad en hierbij de gegevens.

3288 Kwh op jaarbasis tegen een bedrag van €453,16
Je hebt dan onwaarschijnlijk goedkope stroom.
Je hebt waarschijnlijk de heffingskorting energiebelasting van 379,16 hierin verrekend. Deze heffingskorting krijg je altijd, ook als je 0 kWh verbruikt. Je betaalt dus werkelijk rond de 833 euro (453e+ 380e) voor je elektriciteit.
Droger B Label
Wellicht kan een warmtepomp droger uit?
Interactieve Tv-ontvangers die ivm. het vele opnemen eigenlijk nooit echt uitgaan.
Inderdaad mijn keuze: Als je er plezier van hebt dan mag het ding elektriciteit verbruiken.
Printer staat op auto standby
... en verbruikt stiekem nog 5 watt?

Naast de door jou voorgestelde suggesties om verder te besparen kan ik nog de zonnepanelen aanraden. Terugverdientijd is korter dan 10 jaar, daarna doen ze het nog 15 tot 20 jaar. Prijs van elektriciteit uit een privé pv installatie kost je tussen de 10 en 14 cent / kWh. Dat is dertig tot vijftig goedkoper dan de prijs van netstroom.

[ Voor 9% gewijzigd door SpiceWorm op 19-02-2012 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op zondag 19 februari 2012 @ 20:57:

[...]

Inderdaad mijn keuze: Als je er plezier van hebt dan mag het ding elektriciteit verbruiken.
Even over de interactieve tv-ontvangers. Hier staat ook zo'n decoder die je constant hoort ronken (harde schijf). Eigenlijk vrij loos want aangezien hij 2x720p kan streamen zou je denken dat de tv-gids in een paar seconden gedownload is; textfile ofzo.

Dit is dus niet dus hier aangesloten op een tijdstekker. Om 17u45 springt de decoder aan zodat alle functies opgestart zijn tegen 17u55. De stroom gaat er terug af om 2u15 's nachts.

Buiten die uren zijn er gewoon geen programma's op tv. en je bespaart toch een hele boel energie doordat hij gedurende die 12+ u niet meer aanstaat.

Ik heb ook nog nooit verlies van functionaliteit ondervonden; je kan bv. om 12u 's middags nog steeds via internet een opname programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Even ter vergelijking:

Stroomverbruik: 36kWh
Gasverbruik: 0,364 M3

Dit is:
Per week, 2 personen, gas alleen voor koken, geen wasdroger, paar wasbeuren, 2 keer vaatwasser en verder de nodige verlichting en ander klein grut (LCD-TV, versterker, NAS, laptops veel aan de lader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
Wilke schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:13:
Hey, dat YouLess apparaatje is wel erg leuk, ik neem aan dat als je hem niet zelf verbind met zo'n "gratis online energie management website", het ding niet continu allerlei dingen het internet op stuurt? Laten we zeggen dat de manier waarop Plugwise hier mee omgaat voor mij tot nu toe (naast de prijs) een belangrijke reden was om er van af te zien.

En heeft dat apparaatje dan een eigen webinterface ofzo?
Ik heb er ook een besteld (en die zal inmiddels wel in de bus liggen, maar ben nog niet thuis). Ik heb ook al de nodige mailtjes uitgewisseld met de ontwikkelaar/verkoper en de data gaat via JSON. De interface is nog niet formeel beschreven, maar ik heb er wel al wat uitleg over gehad en het steekt allemaal vrij eenvoudig in elkaar. Mijn doel is dan ook om de gegevens niet zomaar het internet op te sturen, maar naar mijn eigen server. Een formele beschrijving van de communicatie zou eraan moeten komen, zo heb ik begrepen, maar ik ga er binnenkort zelf mee experimenteren en dan zul je meer horen van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Het verbruik van koelkasten en vriezers is regelmaat onderwerp van gesprek geweest, daarom dat ik m'n vraag ook maar hier neer zet.

Ergens had ik gelezen dat een beetje ijsvorming al een verdubbeling in verbruik betekende. Dan kan je nog zo'n mooie A+ of A++ hebben, maar dan schiet het niet echt op. Veel mensen vinden ontdooien maar een gedoe, dus doen dat amper ooit en je apparaat verbruikt lange tijd teveel energie.

Er bestaan van die 'no frost' systemen, maar werken die ook echt?
of zijn dat verkoop praatjes?
bespaart een 'no frost' koelkast op lange termijn dan ook daadwerkelijk veel meer?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

liquid_ice schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:17:
Het verbruik van koelkasten en vriezers is regelmaat onderwerp van gesprek geweest, daarom dat ik m'n vraag ook maar hier neer zet.

Ergens had ik gelezen dat een beetje ijsvorming al een verdubbeling in verbruik betekende. Dan kan je nog zo'n mooie A+ of A++ hebben, maar dan schiet het niet echt op. Veel mensen vinden ontdooien maar een gedoe, dus doen dat amper ooit en je apparaat verbruikt lange tijd teveel energie.

Er bestaan van die 'no frost' systemen, maar werken die ook echt?
of zijn dat verkoop praatjes?
bespaart een 'no frost' koelkast op lange termijn dan ook daadwerkelijk veel meer?
Uiteindelijk heb ik mijn no-frost vriezer ook een keer moeten ontdooien. Het duurt gelukkig wel veel langer voordat er iets aan ijs in gevormd is, dus ja het werkt wel, maar helemaal voorkomen kan je het volgens mij niet.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

OmeJoyo schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 18:41:
Toevallig gisteren de jaarafrekening binnen gehad en hierbij de gegevens.

3288 Kwh op jaarbasis tegen een bedrag van €453,16
Waarschijnlijk is dat alleen de afrekening van de stroomleverancier of de netwerkleverancier. Die zijn tegenwoordig gescheiden. Je moet ze bij elkaar optellen om de werkelijke stroomprijs te krijgen.
Als die onder de 20 ct/kWh zit dan heb je een goedkope. 13,8 ct/kWh doe je in Nederland alleen als je stroom aftapt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Laatst online: 08-09 14:43
c70070540 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:22:
[...]

Uiteindelijk heb ik mijn no-frost vriezer ook een keer moeten ontdooien. Het duurt gelukkig wel veel langer voordat er iets aan ijs in gevormd is, dus ja het werkt wel, maar helemaal voorkomen kan je het volgens mij niet.
zit op kieskeurig.nl te kijken en ik zie tafelmodel A++ vriezers (120 - 152kwh), maar geen no-frost
OF met no-frost, maar dan alleen maar A+ tafelmodel vrieers (179 - 200kwh)

wat kan ik beter doen voor energie zuinigheid of duurzaamheid

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

liquid_ice schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:23:
[...]
zit op kieskeurig.nl te kijken en ik zie tafelmodel A++ vriezers (120 - 152kwh), maar geen no-frost
OF met no-frost, maar dan alleen maar A+ tafelmodel vrieers (179 - 200kwh)

wat kan ik beter doen voor energie zuinigheid of duurzaamheid
Datgene wat voor jou het belangrijkste is. Minder verbruik en af en toe ontdooien, of je gaat voor meer verbruik en dan vrijwel niet ontdooien.

Dat een vriezer met ijs in het vriesvak dubbel zoveel zou verbruiken lijkt mij schromelijk overdreven, maar ik kan het niet staven mbv getallen. Puur een gevoel.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 07:40

OmeJoyo

This is me

Zoals ook iets verder naar boven is geopperd is van dit bedrag de teruggave energiebelasting al af. sorry voor de onduidelijkheid.

Maakt dus 453,16 + 312,15 = 765,15 Dit is inclusief vastrechten en meetdienst. (Voor 358 dagen)

Als ik alleen de bedragen die per KW/h worden afgerekend meeneem dan :

Stroom 232,36
Korting - 38.73
Belasting 368.87

562,50/3288= 0,17 Cent per KW/h
Maasluip schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:09:
[...]

Waarschijnlijk is dat alleen de afrekening van de stroomleverancier of de netwerkleverancier. Die zijn tegenwoordig gescheiden. Je moet ze bij elkaar optellen om de werkelijke stroomprijs te krijgen.
Als die onder de 20 ct/kWh zit dan heb je een goedkope. 13,8 ct/kWh doe je in Nederland alleen als je stroom aftapt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Wat betreft het bedrag heb ik al een nieuwe berekening gepost inmiddels. Sorry daarvoor.

Printer moet ik nog eens de energiemeter tussen hangen.

Warmtepompdroger is zeker een optie maar dan moet er eerst even gespaard worden voor we die kunnen aanschaffen en de huidige droger is pas 2 jaar oud.

Zonnepanelen zijn voorlopig geen optie omdat de VVE dit hier op het dak niet toestaat. Daarnaast hebben we plannen om hier niet langer dan nog een jaar of 6 te zitten dus dan zou de investering kantje boord zijn. Voor een volgende woning ga ik er zeker naar kijken. :)
SpiceWorm schreef op zondag 19 februari 2012 @ 20:57:
[...]

Je hebt dan onwaarschijnlijk goedkope stroom.
Je hebt waarschijnlijk de heffingskorting energiebelasting van 379,16 hierin verrekend. Deze heffingskorting krijg je altijd, ook als je 0 kWh verbruikt. Je betaalt dus werkelijk rond de 833 euro (453e+ 380e) voor je elektriciteit.

[...]

Wellicht kan een warmtepomp droger uit?

[...]

[...]

... en verbruikt stiekem nog 5 watt?

Naast de door jou voorgestelde suggesties om verder te besparen kan ik nog de zonnepanelen aanraden. Terugverdientijd is korter dan 10 jaar, daarna doen ze het nog 15 tot 20 jaar. Prijs van elektriciteit uit een privé pv installatie kost je tussen de 10 en 14 cent / kWh. Dat is dertig tot vijftig goedkoper dan de prijs van netstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

In totaal is ons "rust" verbruik zo rond de 100 euro per jaar en dat kan ik niet allemaal wegnemen (denk aan cv-ketel/alarm/modems en routers/recorders die draaien/Aquaria die hun licht/pomp nodig hebben) Laten we stellen dat ik de helft weg kan nemen door te investeren in uitbreiding van de al aanwezige klik-aan/klik-uit of doormiddel van een ander systeem dan moet dat toch echt niet te veel kosten. Natuurlijk zou ik een dergelijke inverstering binnen 5/10 jaar terug hebben verdiend maar dan nog kost het enig comfort. Dus op dit moment ben ik niet geneigd iets dergelijks te doen.
flippo765 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 20:16:
[...]

Hoe doe je koken met een HR-ketel?

Zonder gekheid:

[...]

[...]

Is het misschien een idee om wanneer je niet thuis bent alles af te schakelen door middel van gadgets?
Op die manier hoef je weinig tot geen comfort in te leveren, je zou zelfs het huis met je mee kunnen laten denken. (donker en thuis>> licht aan, weg>> alles uit laten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
c70070540 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:33:
[...]

Datgene wat voor jou het belangrijkste is. Minder verbruik en af en toe ontdooien, of je gaat voor meer verbruik en dan vrijwel niet ontdooien.

Dat een vriezer met ijs in het vriesvak dubbel zoveel zou verbruiken lijkt mij schromelijk overdreven, maar ik kan het niet staven mbv getallen. Puur een gevoel.
Dat kan wel eens tegenvallen. Fase-overgang van vloeistof naar vast kost gigantisch veel meer energie dan gewoon een gas (droge lucht) op temperatuur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
OmeJoyo schreef op maandag 20 februari 2012 @ 18:31:
Zoals ook iets verder naar boven is geopperd is van dit bedrag de teruggave energiebelasting al af. sorry voor de onduidelijkheid.
Maakt niet uit, kan gebeuren, ze maken het ook niet eenvoudig!
Maakt dus 453,16 + 312,15 = 765,15 Dit is inclusief vastrechten en meetdienst. (Voor 358 dagen)

Als ik alleen de bedragen die per KW/h worden afgerekend meeneem dan :

Stroom 232,36
Korting - 38.73
Belasting 368.87

562,50/3288= 0,17 Cent per KW/h
Ik denk alleen dat dit ook nog niet klopt, onder de 19 cent kom je niet zomaar. Maar goed waarschijnlijk veranderd dat niets aan je keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wel als je alle kortingen meerekent. De kale prijs per kWh is iets boven de 20 cent, als je de kortingen erafhaalt en dan wat je betaalt deelt door je verbruik, dan kom je natuurlijk lager uit. Je hebt al € 379,16 heffingskorting, en dat is een grote hap van de rekening. Maar zo mag je de prijs per kWh niet berekenen, want die korting is een vast bedrag die onafhankelijk van het verbruik is.

[ Voor 18% gewijzigd door Maasluip op 21-02-2012 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
Maasluip schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 07:34:
Wel als je alle kortingen meerekent. De kale prijs per kWh is iets boven de 20 cent, als je de kortingen erafhaalt en dan wat je betaalt deelt door je verbruik, dan kom je natuurlijk lager uit. Je hebt al € 379,16 heffingskorting, en dat is een grote hap van de rekening. Maar zo mag je de prijs per kWh niet berekenen, want die korting is een vast bedrag die onafhankelijk van het verbruik is.
Er staat bovendien een capaciteitsbelasting ehhh ik bedoel "tarief" tegenover die een groot deel van de heffingskorting teniet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat neemt niet weg dat de kale stroomprijs rond de 22 cent zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Maasluip schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 08:36:
Dat neemt niet weg dat de kale stroomprijs rond de 22 cent zit.
De 'kale' stroomprijs is niet meer dan 4-7 cent. Afhankelijk van de bron. De belastingen maken het bedrag van rond de 20-23 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
mcDavid schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:02:
[...]

Dat kan wel eens tegenvallen. Fase-overgang van vloeistof naar vast kost gigantisch veel meer energie dan gewoon een gas (droge lucht) op temperatuur houden.
Die fase-overgang zal je in een no-frost-vriezer net zo hard hebben, maar dan in een ander deel van het pompsysteem (ergens waar het ook weer kan smelten en wegverdampen, tenminste, ik ga er vanuit dat het zo werkt, en dat een no-frost-vriezer dan koude lucht rondblaast wat weer extra energie kost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

c70070540 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 08:40:
[...]

De 'kale' stroomprijs is niet meer dan 4-7 cent. Afhankelijk van de bron. De belastingen maken het bedrag van rond de 20-23 cent.
Ik word echt een beetje moe van het nitpicking hier. Goed. De variabele prijs die je voor een kWh betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Maasluip schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:20:
[...]

Ik word echt een beetje moe van het nitpicking hier. Goed. De variabele prijs die je voor een kWh betaalt.
Wellicht komt dit ook een beetje door het totaal onoverzichtelijke "systeem" van prijsopbouw. Iets wat de overheid veroorzaakt heeft, en waardoor de gemiddelde consument totaal geen idee heeft wat "stroom" kost.

Voor het gemak uitgaande van enkeltarief:
-Levering 7,64 cent/kWh
-Energiebelasting 11,4 cent/kWh
-BTW 3,62 cent/kWh
-Vastrecht levering 6,2 cent/dag
-Vastrecht transport 55,23 cent/dag (waarom valt dit niet gewoon samen met bovengenoemde levering?)
-BTW 11,67 cent/dag
-Teruggave energiebelasting 103,59 cent/dag (ik weet niet of hier nou wel of niet BTW in zit)
Het vastrecht hierboven is ongetwijfeld nog verder uit te splitsen in heel veel verschillende belastingcomponenten...

Enz. enz. Dit maakt vergelijken van leveranciers onderling ook vrijwel onmogelijk, omdat ze allemaal met wat anders adverteren.
Wat de overheid had moeten doen:
-1 tarief per kWh geleverd
-1 tarief per dag vastrecht
Duidelijk en eenvoudig! Helaas houden overheden daar niet van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:30:
[...]

Wellicht komt dit ook een beetje door het totaal onoverzichtelijke "systeem" van prijsopbouw. Iets wat de overheid veroorzaakt heeft, en waardoor de gemiddelde consument totaal geen idee heeft wat "stroom" kost.

Voor het gemak uitgaande van enkeltarief:
-Levering 7,64 cent/kWh
-Energiebelasting 11,4 cent/kWh
-BTW 3,62 cent/kWh
-Vastrecht levering 6,2 cent/dag
-Vastrecht transport 55,23 cent/dag (waarom valt dit niet gewoon samen met bovengenoemde levering?)
-BTW 11,67 cent/dag
-Teruggave energiebelasting 103,59 cent/dag (ik weet niet of hier nou wel of niet BTW in zit)
Het vastrecht hierboven is ongetwijfeld nog verder uit te splitsen in heel veel verschillende belastingcomponenten...

Enz. enz. Dit maakt vergelijken van leveranciers onderling ook vrijwel onmogelijk, omdat ze allemaal met wat anders adverteren.
2 jaar geleden ben ik 2 dagen bezig geweest om door het woud van prijzen en dergelijke heen te spitten. Daarna had ik alles op een rijtje en kwamen de leveranciers weer met nieuwe prijzen. Toen was ik het zat :)

Nu kijk ik gewoon naar wat mijn netto prijs is die ik afreken aan de energie maatschappij en zoek ik dan wel uit welke voor mij het goedkoopst is.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
redfoxert schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:37:
[...]
Nu kijk ik gewoon naar wat mijn netto prijs is die ik afreken aan de energie maatschappij en zoek ik dan wel uit welke voor mij het goedkoopst is.
Maar ook dat is als consument nauwelijks te bepalen: je kan vergelijkingssites invullen, en allemaal geven ze een andere prijs. Ook de leverancier zelf geeft vooraf geen offerte zwart op wit wat het kost, en ik heb ze als telemarketeers aan de lijn gehad waarbij ze beweerden dat iets van 4 cent per kWh toch echt alle kosten waren en dat er niets bij kwam! Maar ook dat wilden ze niet zwart op wit geven, heel gek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RemcoDelft schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:30:
[...]

Dat is inclusief BTW: € 379,16 inc BTW per jaar.

Met € 0,0764 / kWh ex BTW (0,0913 inc) heb je al een dure producent. Essent doet voor 5 jaar vast € 0,0839 inc BTW.

Essent maakt het nog redelijk makkelijk. Ze geven een prijs per kWh, exclusief de vaste kosten. En als je wil vergelijken is er nog www.energieprijzen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 10:14:
Essent maakt het nog redelijk makkelijk. Ze geven een prijs per kWh, exclusief de vaste kosten. En als je wil vergelijken is er nog www.energieprijzen.nl
Greenchoice heeft ook een heel makkelijk tabelletje
http://www.greenchoice.nl...rden/tarieven/3-jaar-vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
Ik heb het laatst nog uitgezocht en bij essent is het zo dat alle vaste lasten precies evenveel zijn als de korting die je op je energiebelasting krijgt. Dus bij mij is het zo dat essent 18.5 cent per KWh vraagt incl. belastingen, dus ik kan met dat bedrag rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Heb net even uitgereken wat het verschil is tussen dubbel of enkel tarief per jaar. Bij mij komt het rond de 36 euro uit. Dat is 3 euro per maand goedkoper met dubbeltarief ten opzichte van enkeltarief. Alle beetjes helpen nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Laatst online: 16:21
BlizzarD schreef op zondag 12 februari 2012 @ 09:54:
Ik heb nog wel een tip voor mensen met een (Synology) NAS, bedacht het me gisteravond:

Wanneer gebruik je je NAS nou 's nachts? Deze staat dan in stand-by (verbruikt 11W in mijn geval), maar doet verder helemaal niks. Bij Synology kun je tijdsschema's aanmaken, waarbij je aangeeft wanneer hij uit moet gaan en wanneer hij weer in moet schakelen. Ik heb hem nu standaard uit staan vanaf 01:00 uur tot 09.00 uur. Scheelt me weer iets meer dan 32KWh per jaar en is toch makkelijk meegenomen :)

Erg jammer dat het Ziggo modem niet zo'n zelfde optie heeft, zou daar graag hetzelfde mee doen :/
Goede tip, het instellen op de Synology kostte niet meer dan 5 minuten. _/-\o_

Ik had ook graag gehad dat mijn Livebox en Wifirouter deze optie hadden. Ik zit eraan te denken om een Master-Slave Stekkerdoos te halen, dan de Synology als Master aan te sluiten zodat de slaves (wifirouter/livebox) aangaan wanneer de Synology automatisch aangaat. Heeft iemand al zo'n setup thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
rvtk schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:29:
[...]

Ik had ook graag gehad dat mijn Livebox en Wifirouter deze optie hadden. Ik zit eraan te denken om een Master-Slave Stekkerdoos te halen, dan de Synology als Master aan te sluiten zodat de slaves (wifirouter/livebox) aangaan wanneer de Synology automatisch aangaat. Heeft iemand al zo'n setup thuis?
Als je een "vast" IP adres wilt houden bij bijvoorbeeld Ziggo en UPC mag je modem/router niet te lang offline zijn. Hou dat in je achterhoofd :) Wellicht dat DSL provider hier anders mee om gaan.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
c70070540 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:16:
Heb net even uitgereken wat het verschil is tussen dubbel of enkel tarief per jaar. Bij mij komt het rond de 36 euro uit. Dat is 3 euro per maand goedkoper met dubbeltarief ten opzichte van enkeltarief. Alle beetjes helpen nietwaar?
Op welk verbruik zit je dan?

Greenchoice op mijn postcode variabel tarief (=0,25 lager dan de regioleverancier) (in cent/kWh):
-Enkeltarief 22,66
-Hoogtarief: 23,59
-Laagtarief: 21,31

Of duidelijker:
-Hoogtarief is 0,93 hoger dan enkeltarief.
-Laagtarief is 1,35 lager dan enkeltarief
*Edit-of-shame*: bovenstaande cijfers zijn nu correct.

Als ik hier mijn verbruik van januari bij pak:
-185 kWh laag ==> EUR 2,50 bespaard
-128 kWh hoog ==> EUR 1,19 extra uitgegeven
Netto besparing: EUR 1,39 per maand, 4,5 cent per dag.
M.a.w. een dubbele meter en alle moeite die ik doe om zo veel mogelijk 's nachts de vaatwasser, wasmachine en droger te laten draaien, bespaard me in kosten 0,2 kWh per dag!

Ik herinner me nog van "vroeger" dat het bijna de helft scheelde tussen hoog en laag, nu zit het op procenten door de sterk gestegen vaste kosten per kWh.

[ Voor 14% gewijzigd door RemcoDelft op 21-02-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

RemcoDelft schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:44:
[...]

Ik herinner me nog van "vroeger" dat het bijna de helft scheelde tussen hoog en laag, nu zit het op procenten.
Vroeger was het veel rendabeler ja, maar ik zit op dit moment op 1,5kWh op laagtarief voor elke 1kWh op hoogtarief. Bij mij komt het dus nog uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RemcoDelft schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:44:
[...]

Op welk verbruik zit je dan?

Greenchoice op mijn postcode variabel tarief (=0,25 lager dan de regioleverancier) (in cent/kWh):
-Enkeltarief 22,66
-Hoogtarief: 23,59
-Laagtarief: 21,31

Of duidelijker:
-Hoogtarief is 1,35 hoger dan enkeltarief.
-Laagtarief is 0,93 lager dan enkeltarief
Je verhaspelt de cijfers enigszins.
hoog tarief is 23,59 - 22,66 = 0,93 hoger dan enkel tarief
laag tarief is 22,66 - 21,31 = 1,35 lager dan enkel tarief.

En je kunt het veel simpeler berekenen:
185 kWh laag aan € 0.2131 is € 39.42
128 kWh hoog aan € 0.2359 is € 30.20
Totaal € 69.62
313 kWh enkel aan € 0.2266 is € 70.93
Dus met een dubbele meter bespaar je ruim een euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Maasluip schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:15:
[...]

Ik kwam er achter toen ik me afvroeg hoe c700nowat ooit zoveel kon besparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Maasluip schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:15:
[...]

hoog tarief is 23,59 - 22,66 = 0,93 hoger dan enkel tarief
laag tarief is 22,66 - 21,31 = 1,35 lager dan enkel tarief.

En je kunt het veel simpeler berekenen:
185 kWh laag aan € 0.2131 is € 39.42
128 kWh hoog aan € 0.2359 is € 30.20
Totaal € 69.62
313 kWh enkel aan € 0.2266 is € 70.93
Dus met een dubbele meter bespaar je ruim een euro.
Zit er geen tariefverschil in de dubbele en enkele meter?
Volgens mij wel en daarmee verdamp je je hele winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Bij bijna alle aanbieders is daar al jaren geen verschil meer in het "start"tarief tussen de enkele en dubbelle meter. Het aanvragen van een dubbel tarief terwijl je enkel hebt kan wel kosten met zich meebrengen.
flippo765 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 17:19:
[...]

Zit er geen tariefverschil in de dubbele en enkele meter?
Volgens mij wel en daarmee verdamp je je hele winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

klopt, ik heb het ook na moeten kijken maar ik kan het niet meer vinden, vroeger zat er inderdaad best wel verschil in het vastrecht tussen de meters.
Ik ga eens aan het rekenen, misschien dat ik ook wel terug ga naar enkel tarief.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

franssie schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 22:35:
klopt, ik heb het ook na moeten kijken maar ik kan het niet meer vinden, vroeger zat er inderdaad best wel verschil in het vastrecht tussen de meters.
Ik ga eens aan het rekenen, misschien dat ik ook wel terug ga naar enkel tarief.
Zonnigtype heeft hier al vaker aan gerekend en behoorlijk wat uitleg op z'n site staan.

http://www.polderpv.nl/

Ik denk dat je er wel wat terug kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
redfoxert schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:47:
Als je een "vast" IP adres wilt houden bij bijvoorbeeld Ziggo en UPC mag je modem/router niet te lang offline zijn. Hou dat in je achterhoofd :) Wellicht dat DSL provider hier anders mee om gaan.
Bedankt, nog niet aan gedacht (en ik vind dat ook niet zo belangrijk, maar misschien anderen wel).

Ik heb nog wat internet rondgekeken en het blijkt het verbruik van Master/Slave stekkerdozen bij sommige modellen niet misselijk is. Bij sommige modellen zit dit tussen de 3 en 7 Watt, een aantal zit zelfs boven de 10. Kijk dus goed welke je koopt, anders schiet je er dus geen klap mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 22:34
Bij ons is de grootverbruiker ook het A/V meubel, daar zitten zo vreselijk veel apparaten aan met adapters dat 3 stekkerblokken in serie, net aan voldoende zijn (stuk of 15 apparaten). Als ik 's nachts hiervan de stekker eruit wil hebben, klapt alles er ineens uit en 's ochtends is er wéér een hoge spanningspiek. Dit kan niet goed zijn voor mijn htpc/xbox etc.

Weet iemand of er een soort spanningsbeveiliger te koop die dit tegengaat en zo ja, naar welke productnaam moet ik dan zoeken in de gamma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
c70070540 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:50:
[...]

Vroeger was het veel rendabeler ja, maar ik zit op dit moment op 1,5kWh op laagtarief voor elke 1kWh op hoogtarief. Bij mij komt het dus nog uit.
Hier hetzelfde, toch heb ik het afgeschaft.
903KWh hoogtarief, 1552KWh laagtarief.

Nemen we even de prijzen daarvoor:
-Enkeltarief 22,66 cent
-Hoogtarief: 23,59 cent
-Laagtarief: 21,31 cent

903KWh hoog: 213,02
1552KWh laag: 330,73
2455KWh enkeltarief: 556,30

Door keer op keer met de gekste planning mijn was te draaien, 's nachts met gevaar voor eigen leven de vaatwasser te draaien (je wordt een keer wakker in een brandend huis... of niet), heb ik op een heel jaar wel een whopping 12,55 euro bespaard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
rvtk schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:29:
[...]

32kWh besparen met de Synology, levert je op jaarbasis in ieder geval €7 op, bij een kWh prijs van € 0,22. Het zit 'm in de kleine dingen.

Ik heb het net ook maar ingesteld. Kleine moeite, groot plezier.

Wat ik me alleen wel af vraag: als ik rond de tijd van afsluiten nog een film zit te kijken die vanaf de Synology komt gaat die dan tóch afsluiten?

[ Voor 24% gewijzigd door sypie op 22-02-2012 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 13-09 08:02
Night-Reveller schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:09:
Bij ons is de grootverbruiker ook het A/V meubel, daar zitten zo vreselijk veel apparaten aan met adapters dat 3 stekkerblokken in serie, net aan voldoende zijn (stuk of 15 apparaten). Als ik 's nachts hiervan de stekker eruit wil hebben, klapt alles er ineens uit en 's ochtends is er wéér een hoge spanningspiek. Dit kan niet goed zijn voor mijn htpc/xbox etc.

Weet iemand of er een soort spanningsbeveiliger te koop die dit tegengaat en zo ja, naar welke productnaam moet ik dan zoeken in de gamma?
De spanning is niet zo'n probleem voor je hardware. De stroom wel.
Ik zou denken aan een inrush current limiter

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:24:
[...]
Door keer op keer met de gekste planning mijn was te draaien, 's nachts met gevaar voor eigen leven de vaatwasser te draaien (je wordt een keer wakker in een brandend huis... of niet), heb ik op een heel jaar wel een whopping 12,55 euro bespaard...
Dat is ook een voordeel van zonnepanelen; je kunt alles overdag doen (dwz voor 11 uur) omdat je daar toch het grootste risico loopt om 'door de nul' te gaan. En omdat je wakker bent, kun je hem ook meteen uitzetten; geen standbytijden meer voor onze witgoedapparaten -> nog minder verbruik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Hoe zit het eigenlijk met de prijsontwikkeling van zonnecellen op je dak?
Want ik zat te denken dat er verschillende factoren voor en tegen het aanleggen van zonnecellen op je dak zijn:

Voor zo snel mogelijk aanleggen:
+ Verwachte prijsstijging stroom
+ Geld vrij om te investeren: meer verwachte opbrengst dan op de bankrekening
+ Goed voor het milieu (ook over de hele keten??)

Voor uitstel:
- Verwachting dat zonnecellen goedkoper worden
- Technische ontwikkeling zonnecellen: Meer opbrengst in Kwh

Dus mijn vraag, hoe zit het met die laatste twee? Dalen de prijzen nog hard? Zitten er nog technische ontwikkelingen aan te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

MrAngry schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:05:
<>
Dus mijn vraag, hoe zit het met die laatste twee? Dalen de prijzen nog hard? Zitten er nog technische ontwikkelingen aan te komen?
Onderzoekers van het Amolf-instituut in Amsterdam hebben zonnecellen gemaakt die zeventig procent van het invallende zonlicht omzetten in elektriciteit.
Huidige rendement is dacht ik onder de 20%?
Maar dit is nog wel toekomstmuziek, voordat het op je dak staat kan het nog wel even duren.

Originele bron: http://www.amolf.nl/news/...ra-efficient-solar-cells/

Uitgebreider artikel in Nature: http://www.nature.com/nmat/journal/v11/n3/full/nmat3263.html

edit:// en nu ook op de frontpage: nieuws: Antireflectielaag verhoogt rendement zonnecellen

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 22-02-2012 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
sypie schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:44:
[...]

Wat ik me alleen wel af vraag: als ik rond de tijd van afsluiten nog een film zit te kijken die vanaf de Synology komt gaat die dan tóch afsluiten?
Jazeker. En dan moet je dus opstaan, naar de Syno lopen en 'em weer aanzetten. Je bent zó een minuut verder.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
MrAngry schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:05:
Hoe zit het eigenlijk met de prijsontwikkeling van zonnecellen op je dak?
Want ik zat te denken dat er verschillende factoren voor en tegen het aanleggen van zonnecellen op je dak zijn:

Voor zo snel mogelijk aanleggen:
+ Verwachte prijsstijging stroom
+ Geld vrij om te investeren: meer verwachte opbrengst dan op de bankrekening
+ Goed voor het milieu (ook over de hele keten??)

Voor uitstel:
- Verwachting dat zonnecellen goedkoper worden
- Technische ontwikkeling zonnecellen: Meer opbrengst in Kwh

Wat goedkoper worden betreft: een groot deel van de kosten van een PV-installatie zitten in de montagebeugels, omvormer en de bijbehorende installatiekosten. Al daalt de prijs van zonnecellen met 25%, op de totale installatiekosten merk je daar veel minder van. Ondertussen draait het schijfje in je meterkast wel gewoon door.
Op een of andere manier krijg ik het idee dat onze overheid helemaal niet wil dat mensen investeren in PV. Ik was net met verbazing aan het zoeken naar de 6% BTW regeling die geldt op energiebesparende maatregelen, en PV valt daar gewoon niet onder volgens onze overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Roamor schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:57:
[...]
Dat is ook een voordeel van zonnepanelen; je kunt alles overdag doen (dwz voor 11 uur) omdat je daar toch het grootste risico loopt om 'door de nul' te gaan. En omdat je wakker bent, kun je hem ook meteen uitzetten; geen standbytijden meer voor onze witgoedapparaten -> nog minder verbruik. :)
Een voordeel van de was in het weekend is dat de zonneopbrengst in het weekend minder oplevert dan door de week als je een dubbele meter hebt. Dus ik heb niet alleen het voordeel van goedkopere stroom in het weekend, maar ook dat ik voor hetgeen ik door de week opwek en teruglever, ik het hoge tarief krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

sypie schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:44:
[...]
32kWh besparen met de Synology, levert je op jaarbasis in ieder geval €7 op, bij een kWh prijs van € 0,22. Het zit 'm in de kleine dingen.

Ik heb het net ook maar ingesteld. Kleine moeite, groot plezier.

Het is idd niet veel, maar alle beetjes helpen en het kost je qua investering alleen enkele minuten dus why not :) Ik vraag me idd af of hij dan automatisch afsluit. Wat ik nog interessanter zou vinden; stel mijn nas gaat om 0.00 uur uit en 09.00 aan en ik kijk een film tot 0.30 uur, sluit hij dan af nadat ik klaar ben met een film kijken of wacht hij weer tot de volgende 'cycle'?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 00:03
_JGC_ schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:33:
[...]

Wat goedkoper worden betreft: een groot deel van de kosten van een PV-installatie zitten in de montagebeugels, omvormer en de bijbehorende installatiekosten. Al daalt de prijs van zonnecellen met 25%, op de totale installatiekosten merk je daar veel minder van. Ondertussen draait het schijfje in je meterkast wel gewoon door.
Op een of andere manier krijg ik het idee dat onze overheid helemaal niet wil dat mensen investeren in PV. Ik was net met verbazing aan het zoeken naar de 6% BTW regeling die geldt op energiebesparende maatregelen, en PV valt daar gewoon niet onder volgens onze overheid.
Sowieso is het natuurlijk vreemd dat er vrijwel geen overkoepelend energiebeleid hebben. Waar is de roadmap waarop voor de komende 30 jaar de beoogde energiemix gepland staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
franssie schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:08:
[...]

[...]

Huidige rendement is dacht ik onder de 20%?
Maar dit is nog wel toekomstmuziek, voordat het op je dak staat kan het nog wel even duren.
...Van siliciumcellen zoals voor de consumentenmarkt ja. Gallium-cellen zoals in de ruimtevaart gebruikt worden gaan over de 40%. Onder laboratoriumomstandigheden worden al wel langer hoge rendementen gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:12
BlizzarD schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:03:
... sluit hij dan af nadat ik klaar ben met een film kijken of wacht hij weer tot de volgende 'cycle'?
De syno sluit hard af, dus ongeacht wat er draait. Als je dus niet de onderbreking wil hebben op het spannendste moment, dan moet je voor die tijd de power management veranderen. Je kan gewoon een schedule instellen, bv weekdagen om 23:30 en in het weekend later....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

eggda schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:35:
[...]

De syno sluit hard af, dus ongeacht wat er draait. Als je dus niet de onderbreking wil hebben op het spannendste moment, dan moet je voor die tijd de power management veranderen. Je kan gewoon een schedule instellen, bv weekdagen om 23:30 en in het weekend later....
Ja klopt, ga ik ook nog doen! Heb nu standaard van 01.00 tot 18.00 uur dat hij uit gaat, maar doordeweeks mag dat sowieso wel eerder..

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
eggda schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:35:
[...]

Je zou kunnen kijken mbv welk script de Synology afsluit. Als dat een shell script is, kan je daar natuurlijk een if-conditie inzetten die kijkt of er een film 'gelocked' staat op een netwerkshare. Is wel iets voor de Tweaker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Laatst online: 02-07 20:16
_JGC_ schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:24:
[...]

Hier hetzelfde, toch heb ik het afgeschaft.
903KWh hoogtarief, 1552KWh laagtarief.

Nemen we even de prijzen daarvoor:
-Enkeltarief 22,66 cent
-Hoogtarief: 23,59 cent
-Laagtarief: 21,31 cent

903KWh hoog: 213,02
1552KWh laag: 330,73
2455KWh enkeltarief: 556,30

Ik heb een maand geleden dezelfde berekening gemaakt. Met ons dubbeltarief bespaarden wij 10 Euro in een jaar!!! Hiervoor probeerden we zoveel mogelijk in het laagtarief te doen, alle nadelen voor lief nemende.

Na die berekening waren we snel bij zinnen en zijn overgegaan naar enkeltarief. Heerlijk de dingen kunnen doen op ons tijdstip en dat voor een tientje op een jaar!
Dat overgaan was met 1 telefoontje geregeld bij Essent, de huidige meterstanden doorgeven en in het vervolg worden beide standen bij elkaar opgeteld. Wel de opmerking "Meneer, weet u dat het Telegraaf artikel niet volledig was bla bla". Was snel klaar met mijn opmerking dat ik zelf de berekening gemaakt had en dat ik liever gemak koop voor 10 euro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het verschil is bij mijn vaste contract dik 50% hoor,
jullie hebben gewoon zitten slapen, en zijn erin getuint.
het hoge tarief word door de pv geheel weg gebeukt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2012 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb (nog) geen PV, maar dat is wel een goede. Merkte dat ik op de site van greenchoice (windunie) overigens bij het wijzigen van overige data een test kon doen waaruit bleek dat het me toch nog EUR20,- oplevert die dubbeltarief meter, bij PV wordt dat natuurlijk groter.

edit:// niet zeker (op basis van dag meten) maar gisteren begonnen met de shutdown procedure van mijn koel/vries combinatie (amerikaans model, no frost, 15 jaar oud) voor vervanging.
Dus diepvries leeggehaald/gegeten en toen ook maar even ontdooid. Lijkt 40% energie te schelen ... ergens uit zicht moet dus toch een groot blok ijs in dat ding gezeten hebben. Zelfs zonder te vervangen lijk ik nu al mijn conrad voltcraft metertjes terug verdiend te hebben ...
* franssie 8)7 dat ik niet eerder ben gaan meten/ontdooien. Dat wordt dus met de nieuwe een jaarlijks ritueel (en kan ook prima in de winter).

[ Voor 55% gewijzigd door franssie op 22-02-2012 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:06:
Dat wordt dus met de nieuwe een jaarlijks ritueel (en kan ook prima in de winter).
Meteen uitgevoerd. Slechts 1,5 kilo (gemeten) aan ijs wat er uit kwam. Tijdsduur: nog geen 20 minuten werk. Besparing? Geen idee. Wat levert het op? Ruimte in de vriezer en een lager verbruik van het apparaat, alleen dat laatste heb ik niet gemeten en dus kan ik dat niet vergelijken.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Plus kosten: vriezer van kamertemperatuur weer op -18 brengen.

• sypie
  • Niet online
Ik heb de vriezer niet uitgehad, dus deze is wel door blijven stoken. De behuizing was dus nog koud. Ik heb 'm tijdens de schoonmaakbeurt wél op een lager standje gezet. Het ingevroren spul was nog koud genoeg om de temperatuur in de vriezer mee te helpen om onder het nulpunt te komen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Krijg je dan wel al het ijs eruit? Ik ontdooi hem altijd helemaal. Ergens in de winter als het een beetje vriest (vorige maand -10, dan leg ik gewoon een lade afgedekt in de aanbouw) en 's nachts de vriezer ontdooien. Is hij helemaal schoon.

• sypie
  • Niet online
Ik heb de tips gevolgd van lifehacking.nl. Daarmee is het snel gedaan en hoeft de vriezer niet uit, wat trouwens ook niet handig of mogelijk is bij een combikast.

• franssie

franssie

Save the albatross

sypie schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 20:40:
Ik heb de tips gevolgd van lifehacking.nl. Daarmee is het snel gedaan en hoeft de vriezer niet uit, wat trouwens ook niet handig of mogelijk is bij een combikast.
Daar zitten ook leuke tussen inderdaad:
Peter zegt:
15 december 2007 op 21:20

Een helicopter in de hoogspanningsmast doet ook wonderen, automatisch ontdooien in 48 uur
Voordeel van deze methode was dat je volgens mij zelfs de inhoud vergoed kreeg ;)

Ik heb een Fohn gepakt voor de snel.

• sypie
  • Niet online
De föhn pakken voor het ontdooien van je probleem past niet in het kader van dit topic... "Serieus elektriciteit besparen"

• franssie

franssie

Save the albatross

lol - terwijl ik typte wist ik dat er een opmerking over gemaakt moest worden ;)
Het gebruik van die Fohn verdien ik in een paar weken terug, dat soort korte termijn besparingen - daar maak ik mij geen zorgen over. Ik zit gelukkig in de situatie dat ik het voornamelijk om de hobby doe, en pas daarna om het geld/de energie.
Zo is mijn energieverbruik bovengemiddeld hoog voor een twee-persoonshuishouden, teveel koeling (wijnkoelkast, niet noodzakelijk, wel handig voor drank die ik niet op 3 graden wil hebben - en ik heb en gebruik zelfs een aircon). Zoals ik eerder schreef gaat het mij om het bewust energie verbruiken en daar waar mogelijk besparen - niet het nastreven van een zo laag mogelijk verbruik in mijn geval. Aan de andere kant daarvan gooi ik mijn droger (Miele, 4 jaar oud) en koelkast eruit omdat het economisch snel uit kan.

edit:// dus tips voor een warmtepompdoger zijn welkom, of zal ik dat topic uit 2010 een kick geven en laten verplaatsen naar /DED?

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 23-02-2012 21:46 ]

• mcDavid
Je koelkast gewoon op 7 graden zetten ipv 3 helpt ook al een hoop besparen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bedankt voor het meededenken, vwb energie wel , maar voedsel op 7 graden is zooo 1960. En daarnaast wil ik mijn wijn en zachte kaasjes ook niet op 7 graden, maar warmer.
Ik werk in mijn keuken (kook dagelijks vers, na mijn werk) veel met rauwe producten en dan is 7 graden echt te veel als je langer dan een paar dagen met een ingrediënt wilt doen.
Misschien moet ik wel eens nadenken over een veel koelkastensysteem, 13 - 7 - 3 - 0 graden. Ik ben in de markt voor een nieuwe (amerikaans model/volume want ik heb veel eten in huis meestal), dus tips zijn welkom als er ervaringen zijn die het combineren.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 24-02-2012 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

7 graden lijkt me idd vrij warm (hoewel het wel moet kunnen). Ben zelf nu aan het kijken naar het verbruik van de koelkast bij 3 graden en 4 graden. Heb de vriezer al van -20 naar -18 gezet, maar koelkast wil vriendin graag op 3 graden omdat ze haar drinken koud wil hebben :> Ben nu dus even aan het kijken hoeveel een graad warmer op jaarbasis kan schelen; denk dat het toch wel redelijk wat kWh kan besparen.

Ben nu eerst een aantal dagen met een energiemeter op 3 graden aan het meten om een goed gemiddelde te krijgen, daarna op 4 :)

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De koelkast in mijn huurappartement heeft een hele slechte temperatuursverdeling. De achterkant is vaak bevroren, terwijl de deur eerder 7°C is. Toch is er niets mis met de rubbers of de sluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:01

Snippertje

Light up your life

Naar aanleiding van dit topic eens mijn energieprijzen bekeken en wij betalen hier 89 cent per M3 gas en 39 cent per kwh. Dat lijkt me toch extreem veel?

Heb een beetje het idee dat mijn huisbaas ons zit te naaien. Gemiddeld zie ik prijzen van 60 cent per M3 en 20 cent per kwh.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Snippertje schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 10:46:
Naar aanleiding van dit topic eens mijn energieprijzen bekeken en wij betalen hier 89 cent per M3 gas en 39 cent per kwh. Dat lijkt me toch extreem veel?

Heb een beetje het idee dat mijn huisbaas ons zit te naaien. Gemiddeld zie ik prijzen van 60 cent per M3 en 20 cent per kwh.
In NL? Of in BE?
In NL wordt je flink genaaid ja. BE heb ik geen zicht op.

Die prijzen zijn wel goed voor TVT ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Gé Brander op 24-02-2012 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:01

Snippertje

Light up your life

c70070540 schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 10:48:
[...]

In NL? Of in BE?
In NL wordt je flink genaaid ja. BE heb ik geen zicht op.
In NE, heb hem maar eens mailtje gestuurd :)

Edit: Hmm huisbaas geeft aan dat hier de prijzen van net beheerder ook al bij zitten. Kunnen de prijzen dan wel kloppen? Ik kan dit verder zelf nergens vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door Snippertje op 24-02-2012 11:47 ]

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb de jaarafrekening er eens bij gezocht en bij de NUON moet je zelf ook nog redelijk wat rekenen wil je de all-in prijzen per kWh of m2 gas kunnen berekenen.

Bij mij kost stroom gemiddeld 15,697 cent per kWh en gas 59,190 per m3.
In deze prijzen zitten alle kosten: product, vastrecht, netbeheer, energiebelasting, meetdienst, BTW, etc.

edit: gebaseerd op tarieven 2010-2011. Zie huidige tarieven enkel posts later.

[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 24-02-2012 15:31 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 84 Laatste