Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:18

JAN-B

525 Wp op mijn dak

edmunt schreef op zondag 12 februari 2012 @ 11:50:
Ik snap dit dus niet. De meeste mensen komen hier uit op 4000-5000 kWh. Terwijl ik hier thuis uitkom op 14500 kWh. Oke, we komen van 20000 kWh. Maar we geraken gewoon weg niet onder de 10000. We hebben wel geen gas en geen zonnepanelen. Het is ook een vrijstaand huis..
Vind je het erg als ik hier van schrik?? ik lees 20000 en 14000 kWh / jaar.
(ik lees toch goed ruim veertienduizend kWh / jaar )
daar doe ik 10 jaar mee, heb een jaarverbruik van 12/1300 kWh met de vermelding dat mijn boiler alleen al 900 kWh verbruikt, de rest = peanuts :*)
(vermeld ik wel eerlijk dat ik alleenstaande ben en weinig thuis ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:01

Cheezus

Luiaard

Maar geen gas.. heb je dan stadsverwarming of verwarm je ook elektrisch? Dan gaat het natuurlijk wel erg hard met de kWh's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
JAN-B schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 17:38:
[...]

Vind je het erg als ik hier van schrik?? ik lees 20000 en 14000 kWh / jaar.
(ik lees toch goed ruim veertienduizend kWh / jaar )
daar doe ik 10 jaar mee, heb een jaarverbruik van 12/1300 kWh met de vermelding dat mijn boiler alleen al 900 kWh verbruikt, de rest = peanuts :*)
(vermeld ik wel eerlijk dat ik alleenstaande ben en weinig thuis ben)
Ik kan je vertellen dat wij ook ooit een dergelijk verbruik hadden. Inmiddels zijn we meer spaarzaam en is het verbruik van 19.000kWh/jaar terug naar ongeveer 8.000kWh/jaar. De grote besparingen zijn hier echter allemaal al doorgevoerd.
- 2 gebalanceerde ventilatie met WTW en DC-motoren samen 1000 kWh/jaar
- Luchtverwarming, ventilator = 800W en de CV-ketel = 190W voor een totaal van 1000W en ~1000kWh/jaar
- Vloerverwarming ~50W 18u/6maanden plus de ketel à 190W = 800kWh maar overlap met luchtverwarming
- Dubbeldeurs A-label koel/vries combi met ijs-dispenser à 900kWh/jaar
- Grote A+ vrieskast à 450kWh/jaar
- Router/Nas/Htpc/Dowload-pc à 28W = 250kWh/jaar
- Modem + Switch à 30W = 250kWh/jaar
- Dual-screen game-pc gok ik op 1000kWh/jaar incl. rand app.
- Triple-screen workstation gok ik op 750kWh/jaar incl. rand app.
- Alarmsysteem met een onbekend verbruik
- Automatische poort met een onbekend verbruik
- Schrikdraad apparaat
som van bekend verbruik hier genoemd: 6400kWh
Dan nog de onbekende en ongenoemde zoals verlichting.

Over luxe valt verder te discussiëren, maar we zitten hier gewoon met twee PC-enthousiastelingen in huis, dus overstappen op een laptop is niet echt en optie.
Vervangen van de koel- en vriesinstallaties is ook niet rendabel, want die zijn al A+ en A, i.c.m. de gestelde eisen.
Luchtverwarming is een (foute) ontwerpkeuze waar we niet zo makkelijk onderuit kunnen zonder ingrijpende verbouwing. Ik ben wel al op zoek geweest naar een andere indirect gestookte luchtverwarmer, maar nog niets kunnen vinden.
Ook de CV-ketel verbruikt erg veel, maar dit komt door de ongelukkige toepassing van een extra pomp. Hier moet sowieso iets aan gebeuren. Dat zou nog 300kWh kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06 20:24

Franko P.

Hit it.

Besparing die ik laatst heb doorgevoerd:

Hallogeen spots.
Voorheen was elke spot 50 watt.
In totaal 11 in gebruik in de huiskamer, weliswaar achter een dimmer, maar als je lampen dimt dan dim je niet het stroomverbruik heb ik me laten vertellen.
Dat betekend dus dat wanneer ze allemaal (gedimt) branden er sowieso 550 watt wordt verstookt.

Even gerekend: vanaf zeg 7 uur 's avonds staan er altijd wel 9 aan, tot een uur of 11.
Dus dat is 4 uur x 450 watt = 1800 watt per avond.

Nu heb ik die spots vervangen door 20 watt exemplaren.
Als nu alles brandt dan zit ik op een verbruik van 220 watt.

Zelfde gemiddelde gepakt als zojuist:
4 Uur x 180 watt = 720 watt per avond.

Scheelt dus ruim 1 KW per avond, en waarschijnlijk is dit meer omdat ik vrij voorzichtig heb geteld met de uren brandtijd.
Het enige wat ik nu heb moeten doen om nog steeds genoeg licht te hebben is de spots wat minder dimmen. :)

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik had al een tijdje draadloze energie meters (voltcrafts) in mijn huis en was wel aan het meten, maar was ook vrij snel vergeten welke meter/kanaal wat mat - dus dat was zinloos.
Nu de moeite genomen om in een docje bij te houden wat welke meter meet en hoeveel, binnen een week of twee gaat de koelkast eruit (denk wel dat ik 'm uitzet morgen) want die lijkt wel kort te sluiten. De droger verbruikt ook veel meer dan verwacht, dus een warmtepomp droger komt er ook, en met de huidige (5 jaar oud) maak ik wel weer iemand blij die de droger minder vaak gebruikt. (sorry, wat aan het rek kan hangt er, minder lukt nu even niet zonder relatie crisis).
Next suspects: NAS. media server (mac mini) en wijnkoelkast - beiden nice to have maar daar kan ik eerder zonder dan zonder droger.

edit: @hierboven, dat met die spots heb ik vorig jaar gedaan, scheelt en is eigenlijk makkelijker. Liefst had ik die trafos niet meer maar ik ga niet mijn plafond openmaken om 220V aan te leggen daar. Misschien dat LED nog iets werkt maar eigenlijk denk ik niet significant veel.

Ook maar eens de vloer isoleren ... met vloerverwarming, maar die is op gas dus eigenlijk offtopic hier.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 14-02-2012 22:57 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-06 17:48
Wel een cool betaalbaar tooltje om je energieverbruik in kaart te brengen is de energiemonitor van YouLess (Nederlandse toko).
Plak je op je energiemeter (analoog of digitaal) ethernettouwtje naar je router en je kunt je verbruik 24/7 bijhouden. Via een appje (Ios only), een windows gadget of via een internetsite. Voordeel van dit systeem t.o.v. systemen van die energieboeren is dat 't onafhankelijk werkt van de provider en je ook geen abonnementskosten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
connos schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 22:57:
Wel een cool betaalbaar tooltje om je energieverbruik in kaart te brengen is de energiemonitor van YouLess (Nederlandse toko).
Plak je op je energiemeter (analoog of digitaal) ethernettouwtje naar je router en je kunt je verbruik 24/7 bijhouden. Via een appje (Ios only), een windows gadget of via een internetsite. Voordeel van dit systeem t.o.v. systemen van die energieboeren is dat 't onafhankelijk werkt van de provider en je ook geen abonnementskosten hebt.
Dat ziet eruit als een briljant apparaatje! Afgaande op het volgende plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.youless.nl/system/html/meterkast-a6b33364.jpg
Werkt de sensor ook samen met de interface van digitale meters, waardoor in theorie ook teruglevering op een digitale meter correct geregistreerd kan worden. I.t.t. een sensor die kijkt naar het knipperen van het ledje.

Verder gewoon een Ethernet/USB interface, wat mij hoopvol stemt dat de meetwaarden ook in een eigen systeem in te lezen zijn.

En een heel acceptabele prijs van €79,- :o

Ik heb iig een mailtje gestuurd om te bevestigen dat dit compatibel is met mijn situatie (digitale meter en BPM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:08

mux

99% efficient!

Nu hopen dat ze ook een webbased/android widget bouwen, en dan koop ik er een!

edit: ik heb ze er even over getweet, vind het wel interessant om te weten. Op de fiets even checken hoeveel m'n verbruik is... ja, zo'n erge nerd ben ik :D

[ Voor 50% gewijzigd door mux op 15-02-2012 01:50 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 16:44
Ik heb er een besteld. Ordernummer 41 :o

Benieuwd of hij in staat is een gasmeter uit te lezen want dat vind ik eigenlijk veel interessanter. KWh kan ik vast zelf wel omrekenen naar m3.

Zo te zien lezen de app en de widget de gegevens rechtstreeks uit het apparaatje. Evt. kun je de gegevens ook naar een website laten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Arnout schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 15:05:
[...]

Dan zit je dus met 5 minuten al aan 2kWh. 15 minuten, 6kWh. Per persoon, dus 2 personen (gem 10 minuten) is al 8 kWh. Dat de boiler verder opwarmt naar 60 graden, maakt niet uit, want dan gebruik je er weer minder wat je aanlengt met koud water. De boiler verliest wel meer warmte, bij hogere temperaturen. Ik denk dat je 0,5 kWh kan rekenen per dag aan verlies.

En dat alleen douchen. Misschien gebruik je nog warm water uit de boiler in de keuken, daarvoor moet de kraan even open staan (enkele liters verspilling).
Dan nog koken op inductie. Zal ook in de 1-4 kWh range zitten. Zit je al op 10-12 kWh.
Daarboven op nog het 'normale' verbruik, verlichting, tv, wasmachine.

Ik denk dat je verbruik daarmee wel redelijk verklaard is.
Boilers... praat me er niet van. Ik had destijds een Intergas VR ketel met ingebouwde boiler hangen, dat ding nam zomers, als het zo'n 23 graden buiten was, terwijl er niemand in huis was (huis was nog onbewoond), gewoon 1 kuub gas per dag. Dat is gewoon 365 kuub gas per dag, en dan ga je nog van een vrij positief gemiddelde uit, het verbruik in de winter zal vele malen hoger geweest zijn, aangezien de ketelruimte hooguit 5 graden is in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
[b][message=37678207,noline]
Benieuwd of hij in staat is een gasmeter uit te lezen want dat vind ik eigenlijk veel interessanter. KWh kan ik vast zelf wel omrekenen naar m3.
Zijn ze wel mee bezig. Maar is alleen lastig bij nieuwe digitale gasmeters, want die schijnen geen ledje te hebben wat langs deze weg simpel te monitoren is.

Goeie support trouwens van die gasten. Mijn pakketje was zoekgeraakt in de post. Kreeg kosteloos een nieuwe opgestuurd, en deze keer wel met track&trace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:12
xtra schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 00:38:

Zo te zien lezen de app en de widget de gegevens rechtstreeks uit het apparaatje. Evt. kun je de gegevens ook naar een website laten sturen.
Haha, heb ik overheen gelezen, ik vraag net of je de ruwe pulsen via SNMP of zo uit kan lezen, bouw ik zelf wel een RRD met een simpel scrippie om 'm om te bouwen naar m3/kWh enz :P Watermeter zou ook nog een mooie zijn om uit te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:21
xtra schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 00:38:
Zonde dat Youless blijkbaar enkel naar NL wil verzenden. Het lijkt me een leuk speeltje om eens te testen, helaas leef ik in BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
mux schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 00:30:
Nu hopen dat ze ook een webbased/android widget bouwen, en dan koop ik er een!

edit: ik heb ze er even over getweet, vind het wel interessant om te weten. Op de fiets even checken hoeveel m'n verbruik is... ja, zo'n erge nerd ben ik :D
Ik heb inmiddels al twee keer antwoord ontvangen via de mail. Als ik het goed heb van degene die het ding zelf heeft ontwikkeld! _/-\o_
- Het is gewoon een lichtsensor, dus hij kijkt naar het knipperen van het ledje. Geen onderscheid tussen verbruik en opwek dus helaas.
- De communicatie met de web-server gebeurt via JSON. Het protocol is niet gedocumenteerd, maar het is mij toegezegd dat ik wel wat uitleg kan krijgen over de werking. (Kan nooit heel moeilijk zijn en dat maakt het ideaal om eigen apps en widgets voor te schrijven! :9 )

Ik zit al te denken:
Als ik er een op mijn BPM en een op mijn gewone meter plaats, dan kan ik misschien met software wel gokken of het verbruik of productie betreft.
gressensn schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 08:24:
[...]

Zonde dat Youless blijkbaar enkel naar NL wil verzenden. Het lijkt me een leuk speeltje om eens te testen, helaas leef ik in BE.
Heb je er een mailtje aan gewaagd? Ze lijken me heel redelijk nml..

[ Voor 13% gewijzigd door Paul C op 15-02-2012 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Laatst online: 14-04 20:00
pcmadman schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 18:42:
[...]

Ik kan je vertellen dat wij ook ooit een dergelijk verbruik hadden. Inmiddels zijn we meer spaarzaam en is het verbruik van 19.000kWh/jaar terug naar ongeveer 8.000kWh/jaar. De grote besparingen zijn hier echter allemaal al doorgevoerd.
- 2 gebalanceerde ventilatie met WTW en DC-motoren samen 1000 kWh/jaar
- Luchtverwarming, ventilator = 800W en de CV-ketel = 190W voor een totaal van 1000W en ~1000kWh/jaar
- Vloerverwarming ~50W 18u/6maanden plus de ketel à 190W = 800kWh maar overlap met luchtverwarming
- Dubbeldeurs A-label koel/vries combi met ijs-dispenser à 900kWh/jaar
- Grote A+ vrieskast à 450kWh/jaar
- Router/Nas/Htpc/Dowload-pc à 28W = 250kWh/jaar
- Modem + Switch à 30W = 250kWh/jaar
- Dual-screen game-pc gok ik op 1000kWh/jaar incl. rand app.
- Triple-screen workstation gok ik op 750kWh/jaar incl. rand app.
- Alarmsysteem met een onbekend verbruik
- Automatische poort met een onbekend verbruik
- Schrikdraad apparaat
som van bekend verbruik hier genoemd: 6400kWh
Dan nog de onbekende en ongenoemde zoals verlichting.

Over luxe valt verder te discussiëren, maar we zitten hier gewoon met twee PC-enthousiastelingen in huis, dus overstappen op een laptop is niet echt en optie.
Vervangen van de koel- en vriesinstallaties is ook niet rendabel, want die zijn al A+ en A, i.c.m. de gestelde eisen.
Luchtverwarming is een (foute) ontwerpkeuze waar we niet zo makkelijk onderuit kunnen zonder ingrijpende verbouwing. Ik ben wel al op zoek geweest naar een andere indirect gestookte luchtverwarmer, maar nog niets kunnen vinden.
Ook de CV-ketel verbruikt erg veel, maar dit komt door de ongelukkige toepassing van een extra pomp. Hier moet sowieso iets aan gebeuren. Dat zou nog 300kWh kunnen besparen.
Voor iemand die in paleis het Loo woont is dat een heel acceptabel gebruik... :D

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat een handig apparaat lijkt me die YouLess!

Toevallig dat ik me de laatste dagen wat aan het inlezen ben in topic Energiemeters... deel hier je ervaringen om handig mijn stroomverbruik te kunnen monitoren.

Mijn conclusie was om een Voltcraft Energy-Logger 4000 aan te schaffen. Echter nu ik toevallig lees over die YouLess, lijkt een methode om per stroomafnemer/apparaat te meten voor mij persoonlijk overbodig.
Met de YouLess kan ik op globaal niveau meten, en apparaten in- of uitschakelen en realtime het resultaat op de meter/app/webpagina zien.

Ik vraag me overigens wel af hoe nauwkeurig die YouLess is met het gebruik van een led en aflezen van een analoge meter..

[ Voor 7% gewijzigd door LeGato23 op 15-02-2012 09:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
motormuis schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 09:05:
[...]
Voor iemand die in paleis het Loo woont is dat een heel acceptabel gebruik... :D
Bij een kleiner huis zou er een WTW unit minder hangen, wat misschien 500kWh/jaar bespaart. Maar wat is er verder van de genoemde dingen (die toch het merendeel van het verbruik bepalen) gerelateerd aan de grote woning?

(Het gasverbruik zou natuurlijk wel profiteren van een kleinere woning, maar daar ben ik nou juist niet heel ontevreden over, gegeven dat het huis uit 1928 is en we minder gebruiken dan sommige mensen in een rijtjeshuis.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:21
pcmadman schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 08:55:
Heb je er een mailtje aan gewaagd? Ze lijken me heel redelijk nml..
Yep, ondertussen antwoord gehad. Ze gaan bekijken wat verzending naar BE kost én dan meteen ook de webshop aanpassen zodat er ook kan gekozen worden voor levering in BE _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 13:32
Ik vind zo'n YouLess wel aardig, maar vindt het jammer dat het met zo'n houtje touwtje oplossing moet in plaats van dat er eens een DIN-rail oplossing komt die betaalbaar en op een goedkope wijze met het thuisnetwerk verbonden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
LeGato23 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 09:17:
Ik vraag me overigens wel af hoe nauwkeurig die YouLess is met het gebruik van een led en aflezen van een analoge meter..
Alweer een zorg minder, zie http://www.youless.nl/blogpost/items/meter_ijking.html
Hiermee lijkt de nauwkeurigheid prima in orde. Helaas staat er niet bij of het daar een digitale of een analoge meter betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
LeGato23 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 09:17:
Heb 't ding hier nu een dag draaien. Wat testjes gedaan en de meetpuls van mijn analoge meter wordt niet gemist.

Leuk dat dit hier zo goed wordt opgepikt. Die gasten verdienen 't ook als er een beetje reclame voor ze wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-06 13:44
Spijtig dat ze geen oplossing hebben ivm zonnepanelen en het terugdraaien van de meter :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Als je nou een DIN-rail kWh meter kunt vinden met een ledje wat op dezelfde frequentie een ledje laat knipperen dan kun je met een YouLess misschien wel wat knutselen om teruglevering te meten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 19:19
primusz schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 17:49:
Maar geen gas.. heb je dan stadsverwarming of verwarm je ook elektrisch? Dan gaat het natuurlijk wel erg hard met de kWh's..
We verwarmen met stookolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

connos schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 10:00:
[...]

Heb 't ding hier nu een dag draaien. Wat testjes gedaan en de meetpuls van mijn analoge meter wordt niet gemist.

Leuk dat dit hier zo goed wordt opgepikt. Die gasten verdienen 't ook als er een beetje reclame voor ze wordt gemaakt.
Heb je geen draaischijfmeter dan?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-06 16:22
edmunt schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 10:21:
[...]

We verwarmen met stookolie.
Je zou je hele verwarming + warmwatervoorziening kunnen upgraden naar een pellet systeem met boiler. Zeker als de stroomprijs alleen maar gaat stijgen.
Zit je alleen nog met dat koken op inductie.

[ Voor 16% gewijzigd door Arnout op 15-02-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
Arnout schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:37:
[...]

Je zou je hele verwarming + warmwatervoorziening kunnen upgraden naar een pellet systeem met boiler. Zeker als de stroomprijs alleen maar gaat stijgen.
Zit je alleen nog met dat koken op inductie.
We hebben een haard, maar deze verwarmt enkel de leefruimte. De rest van het huis wordt hiermee niet verwarmt. Alhoewel een overstap misschien wat geld zou besparen. Het verbruik van de stookolie is vrij gelijk over de jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
ik doe zo'n 700kwh hoog en tegen de 600 laag normaalgesproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:34

CasGas

.

Wel jammer dat die YouLess geen PoE heeft (of een adapter erbij heeft daarvoor), ik heb geen stopcontact bij mijn meterkast zitten, misschien 1 erbij zetten, maar eerlijk gezegd heb ik daar dan gewoon geen zin in :X

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:34

CasGas

.

marz01 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 14:07:
[...]

Een droger of afwasmachine vind ik idd een luxe artikel en geen basisbehoefte.
Maar dan is de wasmachine toch ook een luxe artikel? Je kan dat immers ook met de hand doen..

Wat dat betreft is luxe voor de een wel van toepassing en de ander niet, maar om per definitie te zeggen dat het luxe is, is dus niet correct.

<edit>Was vergeten dat ik net ook al gereageerd had, excuses :) </edit>

[ Voor 8% gewijzigd door CasGas op 15-02-2012 14:10 ]

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 13:01

Gé Brander

MS SQL Server

Een waterkoker is ook luxe, je kan toch in je tuin een vuurtje van hout maken?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Laat het spelletje wie de mooiste troll kan verzinnen maar achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:37
CasGas schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 14:09:
[...]

Maar dan is de wasmachine toch ook een luxe artikel? Je kan dat immers ook met de hand doen..

Wat dat betreft is luxe voor de een wel van toepassing en de ander niet, maar om per definitie te zeggen dat het luxe is, is dus niet correct.

<edit>Was vergeten dat ik net ook al gereageerd had, excuses :) </edit>
Het ging in de post om een wasdroger en afwas machine, beide zijn idd luxe artikelen ;) Afwassen kan gewoon met de hand en was drogen kan ook gewoon door deze op te hangen :)

Ik heb om mijn verbruik weten te verminderen door de kamerdeuren gesloten te houden in de nacht en een houtkachel houdt mijn gas verbruik lager. Helaas zijn dimbare spaar/led lampen duur anders zou ik mijn halogeen gloeilampen kunnen vervangen, verder zijn de lampen in huis waar het wel kan led en/of spaarlampen.

Met een simpele verbruik meter heb ik gekeken of de media-hoek in de woonkamer zuiniger kan, ik kwam op 15watt in standby uit wat ik nog best netjes vind voor alle aparaten op standby (TV, Tuner, BR, mediaplayer etc). Meeste aparaten gaan uit in de avond/nacht en dus is het echte verbruik nog lager

[ Voor 13% gewijzigd door N3oC op 15-02-2012 14:52 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-06 18:28
een houtkachel houdt mijn gas verbruik lager
hou je wel rekening met de aanschaf van meer hout?
neem je die mee in je berekening?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:37
liquid_ice schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:36:
[...]

hou je wel rekening met de aanschaf van meer hout?
neem je die mee in je berekening?
Voor een deel heb ik gratis hout, voor een deel moet ik idd kopen echter valt dit particulier goed te doen en is het goedkoper dan de commerciële partijen die te veel vragen voor een kuub hout...

Ik ben pas vanaf dit jaar hiermee bezig, en ben nog aan het zoeken naar evt adressen waar ik in de buurt (afval)hout vandaan kan halen (wel schoon hout! )

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:06
Probeer het eens bij de plaatselijke sociale dienst (of iig de gemeente die de bossen onderhoud)

Bij mijn ouders thuis bestellen ze een keer in het jaar 5 kuub hout voor een prikkie. Die wordt dan met zo'n gemeentewagentje door een paar werkstraffers onder begeleiding op de oprit gedumpt.
Het is misschien niet supermooi hout, maar het brand er niet minder om.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben ook eens aan het meten geslagen.. Ik wil in ieder geval een master-slave stekkerblok voor mijn tv+audio gaan gebruiken.
Kan iemand een goed master-slave stekkerblok adviseren? Bij bijv conrad.nl liggen de prijzen tussen 20 en 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
ik ga me iig aanwennen m'n tv hoek uit te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Alleen al uit brandveiligheid is het raadzaam je tv hoek helemaal uit te zetten. Ik heb ergens wel een master slave blok liggen maar die gebruik ik niet, alles zit gewoon achter een schakelblok, komt een kaku schakelaar tussen om niet op te hoeven staan, iets lastiger dan een Master/Slave (extra afstandsbediening - maar die ga ik aan de muur hangen denk ik).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:18
Aan de muur hangen... doesn't that kind of defeat the purpose?? Als het aan de muur hangt moet je alsnog opstaan, dus dan heeft het geen meerwaarde boven het schakelblok dat je nu hebt, maar het neemt wel meer energie door de zender en ontvanger, de schakelelectronica en de lekstroom van de batterijen. Is misschien allemaal niet heel veel, maar als je dan wil besparen moet je natuurlijk niet allerlei nieuwe (zinloze) sluipverbruikers gaan invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

mwah, dat sluipverbruik van kan kuka/kaku (wat was het) valt wel mee. Aan de muur hangen bedoel ik in de vorm van een vaste plek waar ik 'm kan vinden. een beugeltje oid.
Sluipverbruik van een kaku/kuka schakelaar is wel wel maar ik durf zo ongemeten te schatten dat dat lager is dan van een master/slave slof (al hou ik me aanbevolen voor meet ervaringen - misschien moet ik het zelf even doen). In ieder geval is het een energie besparing tov van niet uitzetten, en dat is het doel.

en het schakelblok zit achter de TV (esthetiek) en een wit doosje aan de muur (of desnoods een opplak schakelaar die je tegenwoordig hebt) is dan wel net iets makkelijker bereikbaar.

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 15-02-2012 23:14 ]

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

jurk738 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:19:
Ik ben ook eens aan het meten geslagen.. Ik wil in ieder geval een master-slave stekkerblok voor mijn tv+audio gaan gebruiken.
Kan iemand een goed master-slave stekkerblok adviseren? Bij bijv conrad.nl liggen de prijzen tussen 20 en 100 euro.
Ik heb deze gekocht:

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=610815

Kost 28 euro, heeft 1 master en 5 slave stopcontacten. Ook nog 2 stopcontacten welke altijd aan staan, handig voor bijvoorbeeld een NAS (die wil je niet iedere keer zomaar aan en uit schakelen). Ik had uitgerekend dat ik dit stekkerblok binnen 9 a 10 maanden terug verdient, vanwege het feit dat mijn tv + hifi apparatuur zo'n 22watt continue in stand-by trok. Ook qua brandveiligheid vind ik het toch wat fijner :)

iStockphoto

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:41
connos schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 22:57:
Wow.. dat ziet er goed uit! Is die stackable met m'n Wattcher?
BlizzarD schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 08:58:
Ik heb deze gekocht:

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=610815

Kost 28 euro, heeft 1 master en 5 slave stopcontacten. Ook nog 2 stopcontacten welke altijd aan staan, handig voor bijvoorbeeld een NAS (die wil je niet iedere keer zomaar aan en uit schakelen). Ik had uitgerekend dat ik dit stekkerblok binnen 9 a 10 maanden terug verdient, vanwege het feit dat mijn tv + hifi apparatuur zo'n 22watt continue in stand-by trok. Ook qua brandveiligheid vind ik het toch wat fijner :)
Check, ik heb dezelfde. Nogal lang ding, je moet er wel de ruimte voor hebben.

Ik weet niet welke master/slave doos iemand hierboven heeft gekocht die 10-20W zelf(!) zou consumeren, maar met mijn metingen kom ik uit op een idle verbruik van <1W. Leek me ook al erg onwaarschijnlijk dat een ms-doos die juist bedoeld is om sluipverbruik van monitoren, printers, speakersetjes e.d. te voorkomen zelf 20W zou consumeren.

[ Voor 14% gewijzigd door catchingfire op 16-02-2012 10:12 ]

• Arnout
catchingfire schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 10:06:
[...]

Wow.. dat ziet er goed uit! Is die stackable met m'n Wattcher?

[...]

Check, ik heb dezelfde. Nogal lang ding, je moet er wel de ruimte voor hebben.

Ik weet niet welke master/slave doos iemand hierboven heeft gekocht die 10-20W zelf(!) zou consumeren, maar met mijn metingen kom ik uit op een idle verbruik van <1W. Leek me ook al erg onwaarschijnlijk dat een ms-doos die juist bedoeld is om sluipverbruik van monitoren, printers, speakersetjes e.d. te voorkomen zelf 20W zou consumeren.
Het zal variëren tussen de wat duurdere modellen en de meest goedkope Gamma dingen. Daarnaast doe je een aaname dat deze dingen juist worden gemaakt om slurpverbruik tegen te gaan, ik denk dat ze voor comfort (1 apparaat zet de andere aan) worden gemaakt.

Check de comments bij Conrad:
Verwacht niet enorme energiebesparingen, vooral als uw randapparatuur van zichzelf in standbystand niet zoveel energie verbruiken. De stekkerdoos verbruikt zelf namelijk ook stroom, zo'n 3,5W (1,5kA lekstroom : 1000 x 230V) en gemeten met een betrouwbare energiemeter.
Niet veel, maar toch goed om te realiseren, zeker in deze discussie.
Edit: Ow, en kijk nu:
Omdat ik wilde weten wat ik bespaarde heb ik het energie verbruik gemeten. En nu blijkt dat ik niets bespaar. De doos gebruikt zelf 15 Watt(!!) terwijl er nog niets op aangesloten is. Dit komt overeen met het vermogen dat hij af moet schakelen dus is het een soort placebo. Kortom ik heb hem teruggestuurd.
Misschien een meetfout, maar dit komt overeen met mijn eigen bevindingen:

1. De stekkerdoos zelf is warm. Slecht teken. Ook niet goed wat betreft brandveiligheid, vind ik.
2. Ik sloot een computer aan op de master-slave doos. Deze computer had een verbruik van 41W. Met de stekkerdoos ertussen, steeg dit naar 58W.

[ Voor 27% gewijzigd door Arnout op 16-02-2012 10:33 ]

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:20
In de review van Conrad beweert ook iemand dat dat ding 15W idle gebruikt. Zou dat de meet onnauwkeurigheid van sommige wattage maters zijn?

edit; Ik moet refreshen voor dat ik post.

[ Voor 14% gewijzigd door MrAngry op 16-02-2012 10:24 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het 15W verbruikt. Ik zelf heb het idee dat het apparaat welke op de Master aansluiting aangesloten word, vaak een tv is die niet volledig uit kan; deze staat dus altijd standby, ook in een master/slave stekkerblok (want hoe moet je anders je andere apparatuur weer inschakelen?). Wanneer je dit dus gaat meten, meet je waarschijnlijk het standby gebruik van die tv, de overige apparatuur gaat wel echt uit..

Ik weet niet of ik hier goed mee zit, maar wellicht dat iemand me hier op kan aanvullen? Ik geloof nooit dat, wanneer je een master/slave stekkerblok 'kaal' in het stopcontact aansluit en het verbruik meet, dit boven de 1watt uitkomt 8)7

iStockphoto

• Arnout
BlizzarD schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 10:33:
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het 15W verbruikt. Ik zelf heb het idee dat het apparaat welke op de Master aansluiting aangesloten word, vaak een tv is die niet volledig uit kan; deze staat dus altijd standby, ook in een master/slave stekkerblok (want hoe moet je anders je andere apparatuur weer inschakelen?). Wanneer je dit dus gaat meten, meet je waarschijnlijk het standby gebruik van die tv, de overige apparatuur gaat wel echt uit..

Ik weet niet of ik hier goed mee zit, maar wellicht dat iemand me hier op kan aanvullen? Ik geloof nooit dat, wanneer je een master/slave stekkerblok 'kaal' in het stopcontact aansluit en het verbruik meet, dit boven de 1watt uitkomt 8)7
Is jouw doos warm?

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Pardon? :| :P

Geen idee, zal vanavond eens voelen als ik weer thuis ben. Vergeet niet dat die stekkerdoos ook 2 permanente aansluitingen heeft. Vermoed ook dat bij metingen van sommige mensen daar geen rekening mee is gehouden.

Deze review staat er bijvoorbeeld ook tussen:
Product ziet er solide uit en geeft een comfotabel gevoel m.b.t. piekbelastingen.
Maar ik begrijp het master slave principe niet bij een stekker doos. Ik verwacht dat ieder apparaat wat aangesloten is gewoon spanning heeft. Dit is niet het geval als het 'hoofd' apparaat niet aan staat. Wat de functie hiervan is ontgaat mij volledig.
Wtf?! 8)7 :X :F

Nog een mooie:
Voordelen: degelijk., handige 2 contacten voor continue stroom.
Nadelen: gebruikt in stand-by stand toch nog 35 watt., geen gaatjes/lipjes om onder bureau te schroeven.
Prachtig ding. Weinig op aan te merken. Aan te bevelen.
Gebruikt 35watt standby (no way..) maar is toch een prachtig ding en weinig op aan te merken :?

[ Voor 54% gewijzigd door BlizzarD op 16-02-2012 10:42 ]

iStockphoto

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:41
BlizzarD schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 10:33:

Ik geloof er ook echt niet in. Ik vermoed idd precies wat je zegt. Mensen hebben een apparaat standby als master eraan hangen wat onder de ingestelde threshold zit en de slaves dus niet inschakeld. Je meet dan uiteraard het standby verbruik van het apparaat, en nog een heel klein beetje van het lampje in de schakelaar en wellicht nog iets van het verbruik van de schakel-logica. Maar 10-20W kan er bij mij echt niet in.

En nee, mijn doos is niet warm. Andere dozen horen warm te zijn, stekkerdozen niet :+

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Quote of the day! _/-\o_

• Obi1r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-04-2021

Obi1r

The Dub Conqueror

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/Isotek_Sirius_1_250908.jpg
Hoewel het stekkerblok hier (isotek sirius) op zich niet aan stroombesparing doet, beveiligd het ding wel mijn apparatuur tegen spanningspieken. Dat doet een goedkoper model ook, maar deze filtert ruis, rommel en onregelmatigheden uit het stroomnet. Met een hoorbaar verschil over je hifi-set, maar dan heb je het wel over details die doorgaans je mp3 dock station toch niet weergeeft, maar wel een betere hifi installatie.
http://www.hifi.nl/nieuws...spanningsconditioner.html
Van een ex werknemer bij een stroombedrijf hoorde ik dat ze het niet zo nauw meer nemen tegenwoordig als het gaat om schone stroom, vroeger kreeg je een stabieler en 'natuurlijkere' golfvorm uit je stopcontact dan nu het geval is, dat maakt voor je gloeilamp misschien niet zoveel uit... maar je TV scherm of PC is en ander verhaal.
Ik weet niet of hier mensen zijn die kunnen beamen, het lijkt mij heel goed mogelijk dat dergelijke apparatuur een kortere levensduur heeft door onregelmatige spanningspieken?
In elk geval met dit stroomblok filter geniet ik van een beter stereobeeld en strakkere weergave. Dat het ook optimaal beveiligd is mooi meegenomen, en bespaart me de aanschaf van een nieuwe versterker. Dan heb ik echt wel 399 euro voor een stekkerblok over.

Elke vrijdag om 19:00u Obi's Dubkapital Radio op channel ONE van www.intergalactic.fm

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-06 09:57
lees hier ook over mechanische ventilatie.

Heb hier eentje op zolder staan uit 2002, altijd op stand laag (24/h) en op etiket staat 0,18A en 0.019kwh

19watt dus continu, zijn er nog zuiniger, of niet de moeite al te vervangen?

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Obi1r schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:23:
[afbeelding]
Hoewel het stekkerblok hier (isotek sirius) op zich niet aan stroombesparing doet, beveiligd het ding wel mijn apparatuur tegen spanningspieken. Dat doet een goedkoper model ook, maar deze filtert ruis, rommel en onregelmatigheden uit het stroomnet. Met een hoorbaar verschil over je hifi-set, maar dan heb je het wel over details die doorgaans je mp3 dock station toch niet weergeeft, maar wel een betere hifi installatie.
http://www.hifi.nl/nieuws...spanningsconditioner.html
Je post in het verkeerde draadje hoor. Je moet hier zijn: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1390457 .

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Van een ex werknemer bij een stroombedrijf hoorde ik dat ze het niet zo nauw meer nemen tegenwoordig als het gaat om schone stroom, vroeger kreeg je een stabieler en 'natuurlijkere' golfvorm uit je stopcontact dan nu het geval is, dat maakt voor je gloeilamp misschien niet zoveel uit... maar je TV scherm of PC is en ander verhaal.
Sinusje kun je vrij makkelijk meten met een scope. Mij lijkt het persoonlijk een sterk verhaal.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 13:01

Gé Brander

MS SQL Server

[afbeelding]
Ik weet niet of hier mensen zijn die kunnen beamen, het lijkt mij heel goed mogelijk dat dergelijke apparatuur een kortere levensduur heeft door onregelmatige spanningspieken?
Ik kan niet garanderen dat het door mijn UPS komt die ik tussen alle pc's heb staan, maar sindsdien heb ik geen rare hardware storingen gehad die ik naar niets kon herleiden.
Een UPS is een ultieme scheiding tussen stroom uit het stopkontakt en je apparatuur.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Rukapul
trekker22 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:27:
lees hier ook over mechanische ventilatie.

Heb hier eentje op zolder staan uit 2002, altijd op stand laag (24/h) en op etiket staat 0,18A en 0.019kwh

19watt dus continu, zijn er nog zuiniger, of niet de moeite al te vervangen?
Zie Rukapul in "Serieus elektriciteit besparen".

Met een besparing van ~17W en een investering van ~200 euro wordt de terugverdientijd wel fors. Als je - zoals ik - de ventillatie meestal op stand 2 hebt staan en ook regelmatig op stand 3 dan wordt de besparing fors groter.

• trekker22
Rukapul schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:22:
[...]

Zie Rukapul in "Serieus elektriciteit besparen".

Met een besparing van ~17W en een investering van ~200 euro wordt de terugverdientijd wel fors. Als je - zoals ik - de ventillatie meestal op stand 2 hebt staan en ook regelmatig op stand 3 dan wordt de besparing fors groter.
7 jaar zoiets zou je zeggen? Hoe kom je aan de investering van 200 euro?

• NovapaX
Het kan inderdaad voor minder; 170 euro (ex. verzending)
http://www.cvsshop.nl/a-2...cve-eco-rft-se-met-zender

Zit er nog een afstandsbediening bij ook, zonder zender kost een gelijkwaardige (eco fan 2, zelfde apparaat, andere naam) bij die winkel 159 euro.

Dat is de goedkoopste die ik tot nu toe heb kunnen vinden.

Sparql TV wiki

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

N3oC schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 14:44:
[...]

Het ging in de post om een wasdroger en afwas machine, beide zijn idd luxe artikelen ;) Afwassen kan gewoon met de hand en was drogen kan ook gewoon door deze op te hangen :)

[knip]
Voor de vaatwasser gaat dit mogelijk wel op al is een moderne vaatwasser per definitie niet (veel) duurder in gebruik dan afwassen met de hand. Zeker als je de vaat niet vooraf half schoon gaat maken onder de kraan. Je veegt etensresten e.d. eerst het groenbakje in en dan kan meestal volstaan worden met een lagere vaatwas-temperatuur. Verstandig gebruik blijft aan te bevelen. De meeste extra kosten bestaan dus voornamelijk uit de aanschaf van het apparaat.

De wasdroger beschouw ik zeker NIET automatisch als luxe artikel. Niet ieder huishouden heeft dezelfde gezinsindeling en ik geef het je te doen als je gezin uit 6 personen bestaat waarvan iedereen zowat de volwassen leeftijd heeft. Dan wil ik nog wel eens zien hoe je die hoeveelheid was op een vlotte manier via de waslijn weg kunt werken. Was uit de wasdroger hoeft vaak niet meer gestreken te worden en dat scheelt ook weer in het mindergebruik van het strijkijzer, ook een niet te onderschatten kostenpost.

Als men op dit moment overweegt om een wasdroger aan te kopen dan is een warmtepomp-droger met een maximaal verbruik van zo'n 1.85KW een verantwoorde aankoop. Ze zijn prima betaalbaar tegenwoordig.

[ Voor 11% gewijzigd door hardware-lover op 16-02-2012 13:32 ]

Testing, one, two ...

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb het een keertje doorgerekend, en met de hand afwassen kwam toch echt een ruime 50 euro goedkoper per jaar uit dan de vaatwasser gebruiken, en daarbij moet gezegd worden dat ik die vaatwasser al heb.

• Rukapul
NovapaX schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:37:

Zit er nog een afstandsbediening bij ook, zonder zender kost een gelijkwaardige (eco fan 2, zelfde apparaat, andere naam) bij die winkel 159 euro.

Dat is een mooie aanbieding met de afstandsbediening er bij.

Geen idee of ik deze eerder had gezien, maar er waren een aantal webshops die er nogal onbetrouwbaar uitzagen danwel onduidelijk waren over typenrs / productnaam. Ik heb dus iets meer betaald (incl afstandsbediening en gratis afhalen). Scheelt een jaar tvt dus bovenstaande is potentieel een mooie deal :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 16-02-2012 12:50 ]

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 29-06 11:21
mux schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:43:
Ik heb het een keertje doorgerekend, en met de hand afwassen kwam toch echt een ruime 50 euro goedkoper per jaar uit dan de vaatwasser gebruiken, en daarbij moet gezegd worden dat ik die vaatwasser al heb.
Klopt, er was een onderzoek die z.g.n. het tegendeel beweerde, maar dit was een buitenlands onderzoek waar men afwast met een continu 'lopende' kraan. In Nederland wast iedereen natuurlijk af in een teiltje! :*)

My favorite programming language is solder.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik heb mijn reactie betreffende de vaatwasser idd wat afgezwakt. Wat 20 jaar geleden nog gold is door de huidige energieprijzen zeker niet meer het geval. Het blijft dus zaak om naar actuele informatie te kijken voordat men reageert op basis van (wel erg) oude informatie.

[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 16-02-2012 13:37 ]

Testing, one, two ...

• Puch-Maxi
dreamscape schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 20:42:
TS heeft het over elektriciteit besparen, maar als ik dit lees gaat het vooral ook om geld besparen:

[...]

Kun je mij alsjeblieft vertellen waar je die gratis PV-panelen hebt gevonden? Dan houd ik me namelijk ook aanbevolen.
Nou, hier in de buurt was iemand die 'verkocht' PV-panelen, de klant betaalde daarvoor niets. Wat deed de man, hij vroeg subsidie aan voor hele dure PV-panelen, maar hij leverde hele goedkope. Het verschil stak hij in eigen zak en de klant had gratis panelen :X. Wij hebben het niet gedaan... we vertrouwden de zaak niet, maar er zijn hier boeren die hele schuren er vol mee hebben liggen :o. Dat duurde overigens niet lang, men liep al gauw tegen de lamp.

• trekker22
NovapaX schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:37:

http://www.cvsshop.nl/a-2...atie-unit-cve166-545-5010 en deze dan 151 euro?

Is zoiets moeilijk te monteren? Opzich prima investering, 5 jaar terug verdien tijd
Verder zit deze ventilatie alleen op de badkamer en op WC (stand alleen te regelen vanuit badkamer), moet zoiets wel 24h per dag aan? Is daar ook niet iets in te regelen?

• Rukapul
Die mag je bij me komen afhalen :P

Serieus: dat is het ding wat ik juist van de muur heb gehaald omdat het een wisselstroommotor heeft :) Je moet de CVE 166 niet hebben.

Dat is ook het kromme eraan: die CVE 166 is nauwelijks goedkoper, maar wordt met wat pech vrolijk door een aannemer of installateur geplaatst zodat hij iets meer marge heeft ten koste van de klant :|
Is zoiets moeilijk te monteren? Opzich prima investering, 5 jaar terug verdien tijd
5 minuten werk :) Ik had al een Itho en kon hem aandezelfde schroeven ophangen, stekker in het (perilex)stopcontact en de buizen er weer op (ook nog minuutje nodig om nieuwe tie-wrap te pakken) :)
Verder zit deze ventilatie alleen op de badkamer en op WC (stand alleen te regelen vanuit badkamer), moet zoiets wel 24h per dag aan? Is daar ook niet iets in te regelen?
Ik zou hem wel 24h per dag aanlaten. Hij ververst indirect namelijk ook de lucht in de andere ruimtes omdat het verse lucht onder de deur aanzuigt. (Bij mij zuigt hij ook in de keuken aan.)

[ Voor 37% gewijzigd door Rukapul op 16-02-2012 15:17 ]

• trekker22
Rukapul schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:48:
[...]

Dat is een mooie aanbieding met de afstandsbediening er bij.

Geen idee of ik deze eerder had gezien, maar er waren een aantal webshops die er nogal onbetrouwbaar uitzagen danwel onduidelijk waren over typenrs / productnaam. Ik heb dus iets meer betaald (incl afstandsbediening en gratis afhalen). Scheelt een jaar tvt dus bovenstaande is potentieel een mooie deal :)
wat is het nut van die afstandsbediening?

Heeft nut om minder dan 24h te laten draaien en hoe doe ik dat op zo'n aparte perilex stekker???

• Rukapul
trekker22 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:11:
[...]

wat is het nut van die afstandsbediening?
Ik heb een schakelaar in de keuken en gebruik de afstandsbediening om hem op de hoge stand te zetten in de badkamer. Met name handig als we voor het slapen gaan nog even douchen. Zit ook een timer op om desgewenst 10/20/30 minuten op hoge stand af te zuigen :)
Heeft nut om minder dan 24h te laten draaien en hoe doe ik dat op zo'n aparte perilex stekker???
Zie hierboven. Ik zou er geen punt van maken. In de lage stand verbruikt hij minder dan 2W volgens de specs (de eco fan versie, niet die hele onzuinige CVE 166!).

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 16-02-2012 15:16 ]

• trekker22
Rukapul schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:14:
[...]

Ik heb een schakelaar in de keuken en gebruik de afstandsbediening om hem op de hoge stand te zetten in de badkamer. Met name handig als we voor het slapen gaan nog even douchen. Zit ook een timer op om desgewenst 10/20/30 minuten op hoge stand af te zuigen :)

[...]

Zie hierboven. Ik zou er geen punt van maken. In de lage stand verbruikt hij minder dan 2W volgens de specs (de eco fan versie, niet die hele onzuinige CVE 166!).
ok thanks voor de info, bij ons in de badkamer zit al schakeling om die op stand 1,2,3 te zetten, dus kan ik die net zo goed zonder zender kopen en 20 euro uitsparen.

Zijn dat allemaal standaard maten/modellen? Heb nu een schinkel schouten sw2005 maar kan nergens iets van vinden op internet!

• NovapaX
Even kijken of je genoeg ruimte hebt, de huidige kanalen erop passen en of je genoeg inlaten hebt.
En natuurlijk of je een perilex of standaard stekker moet hebben (maar dat zal wel een perillex zijn omdat je zegt dat je een 3-standen schakelaar hebt)

Verder hoeft het geen probleem te zijn volgens mij. Ophangen, aansluiten en inprikken.

Sparql TV wiki

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 21:20
Dat is wel een erg slecht uurloon hoor!

Overigens:

A+++ vaatwasser:
  • Stroomverbruik bij standaard programma 0.82 kWu
  • Waterverbruik bij standaard programma 10 liter
  • Stroomverbruik per jaar 237 kWu
  • Jaarlijks waterverbruik in ltr 2800
Versla je die ook met hand?

Of deze Siemens SN26U893EU:
Verbruik in ​Eco 50°C programma: 195 kWh / 1970 liter per jaar

[ Voor 9% gewijzigd door S0epkip op 16-02-2012 16:11 ]

PVO

• trekker22
NovapaX schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:24:
Even kijken of je genoeg ruimte hebt, de huidige kanalen erop passen en of je genoeg inlaten hebt.
En natuurlijk of je een perilex of standaard stekker moet hebben (maar dat zal wel een perillex zijn omdat je zegt dat je een 3-standen schakelaar hebt)

Verder hoeft het geen probleem te zijn volgens mij. Ophangen, aansluiten en inprikken.
die kanalen zijn toch bijna altijd 125 mm? heb maar 1 inlaat en 1tje uit.

http://www.cvsshop.nl/a-2...de-rft-ontvanger-545-5036

dan zou deze dus goed zijn? (met mijn 3 standen schakelaar kan ik er niet eentje nemen met rand-aarde stekker neem ik aan??)

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Ik zou het begrip Quooker toch eens aan willen kaarten, aangezien ik'm nog niet voorbij heb zien komen.
Op bovenstaande link beweerd Quooker zelf dat het altijd wel voordeliger is om een dergelijk apparaat aan te schaffen, wat ik ten zeerste betwijfel.
De Quooker is een reservoir (3L-7L) wat aangevuld wordt met koud water uit de leiding. Dit wordt continue op 110º C gehouden om invloed van bacteriën te voorkomen in het drinkwater.
Nu weet ik dat het verkrijgen van warm water een hoop energie vergt, maar is het dan voordeliger om eerst kraan aan te zetten en te wachten op warm water? Of zal de Quooker toch rendabeler zijn?

• mux

mux

99% efficient!

@S0epkip: Ja, want die moet ik nieuw kopen, en dan is het ruim 150 euro per jaar duurder, uitgaande van een levensduur van 15 jaar.

Het punt is vooral dat we (ik+vriendin) het de komende 4 jaar gewoon financiëel krap gaan krijgen (niet in het minst doordat we graag 500 à 1000 euro per maand willen sparen), en dat een paar van dit soort besparingen bij elkaar een flink verschil maken. Daarom heb ik dit soort dingen ook zitten doorrekenen, en kwamen we goedkoper uit door met het handje te wassen.

Maar je hebt helemaal gelijk, over het geheel genomen is dit een minimale kostenpost. 50 euro per jaar is voor 99% van de mensen zo insignificant dat je net zo goed alles in de vaatwasser kunt plempen.

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 08:58
misschien heeft iemand het al gepost maar is er ergens een excel sheetje wat iemand gebruikt om zijn verbruik in het huis te meten ?

ik wil gaan kijken wat ons huis doet (4 personen 4 volwassenen) en waar de kosten in zitten.

nu kan ik zelf wel een excel sheetje in elkaar gaan maken maar als iemand deze al ergens heeft liggen zou die die kunnen delen ?

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• Rukapul
Voorbeeldje kun je hieronder vinden:
Rukapul schreef op zondag 12 februari 2012 @ 18:17:
Meten is weten! Gewoon even een energiemeter aan elk stopcontact cq apparaat hangen :)

[...]

Ik heb een iets aangepaste versie als Google Doc online gezet:
https://docs.google.com/s...VBeXVyT19waWJ0VGhLXy1TNUE

Heel erg privacy gevoelig is het niet aangezien het van m'n vorige woning in 2007 is ;)
Getallen die insignificant zijn heb ik gewoon weggelaten omdat het toch vrijwel gelijk aan 0 zou zijn.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:51
Ik ga binnenkort ook eens een uitgebreid energieverbruiks-onderzoek uitvoeren.

Mijn zweefvliegclub had namelijk 20.000 kWh op de jaarafrekening staan. Belachelijk veel dus. Zeker als je bedenkt dat er maar 3-4 dagen per week mensen in het gebouw zijn en dan meestal maar een paar uurtjes. Gestookt wordt er gewoon op gas dus dat kan het haast niet zijn.
Zaken die we verdenken zijn:
- de koelkasten (er staat een flinke horecakoeling die eigenlijk maar vrij weinig gebruikt wordt)
- de verlichting, er hangen vrij veel lampen (hangar, werkplaatsen, kantine)
- c.a. 20 loodaccu's die continue aan de lading hangen
Voor de rest zou ik niet weten wat er nog meer voor grote verbruikers kunnen zijn. Er staan bijvoorbeeld wel 2 oude computers die wat stand-by verbruik hebben, maar daarmee haal je natuurlijk nevernooit 20MWh.
Heeft iemand nog ideeën misschien?

Ik ben nu een aantal van die energiemeters aan het verzamelen, die ga ik binnenkort her-en-der tussen plaatsen zodat het hopelijk een beetje inzichtelijk wordt waar de grootste verbruikers zitten...

• edmunt
Klopt dit? Ik heb op het internet gevonden dat een elektrische boiler(100-200 liters) 4000-6000 kwh verbruikt voor 5 personen.

[ Voor 8% gewijzigd door edmunt op 16-02-2012 16:47 ]

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 20:31
mcDavid schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:43:
Ik ga binnenkort ook eens een uitgebreid energieverbruiks-onderzoek uitvoeren.

Mijn zweefvliegclub had namelijk 20.000 kWh op de jaarafrekening staan. Belachelijk veel dus. Zeker als je bedenkt dat er maar 3-4 dagen per week mensen in het gebouw zijn en dan meestal maar een paar uurtjes. Gestookt wordt er gewoon op gas dus dat kan het haast niet zijn.
Zaken die we verdenken zijn:
- de koelkasten (er staat een flinke horecakoeling die eigenlijk maar vrij weinig gebruikt wordt)
- de verlichting, er hangen vrij veel lampen (hangar, werkplaatsen, kantine)
- c.a. 20 loodaccu's die continue aan de lading hangen
Voor de rest zou ik niet weten wat er nog meer voor grote verbruikers kunnen zijn. Er staan bijvoorbeeld wel 2 oude computers die wat stand-by verbruik hebben, maar daarmee haal je natuurlijk nevernooit 20mWh.
Heeft iemand nog ideeën misschien?

Ik ben nu een aantal van die energiemeters aan het verzamelen, die ga ik binnenkort her-en-der tussen plaatsen zodat het hopelijk een beetje inzichtelijk wordt waar de grootste verbruikers zitten...
Wellicht vergeet je bouwlampen t.b.v. de verlichting van het buitenterrein? Die kunnen nog wel serieus energie verbruiken.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:48
Hoe komen die vliegtuigen van de grond?
Dmv van een electrisch aangedreven lier?

En ik zou die laders van die loodaccu's controleren, die verbruiken ook wel wat.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
edmunt schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:45:
Klopt dit? Ik heb op het internet gevonden dat een elektrische boiler(100-200 liters) 4000-6000 kwh verbruikt voor 5 personen.
Ligt wel aan de warmte-vraag, maar met 2500W elektrisch vermogen duurt het 1600 uur continue bedrijf, voordat er 4000kWh is verbruikt. Op jaarbasis zou 4000-6000 kWh dus goed mogelijk zijn.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Om hier nog even op terug te komen, mijn stekkerblok word niet warm.. Gewoon omgevingstemperatuur. Enkel de schakelaar waar het ledje achter zit word wat aarm, maar das logisch.

Heb nog geen metingen gedaan, doe ik wellicht morgen even!

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:42
RadiQal schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:04:
Ik zou het begrip Quooker toch eens aan willen kaarten, aangezien ik'm nog niet voorbij heb zien komen.
Op bovenstaande link beweerd Quooker zelf dat het altijd wel voordeliger is om een dergelijk apparaat aan te schaffen, wat ik ten zeerste betwijfel.
De Quooker is een reservoir (3L-7L) wat aangevuld wordt met koud water uit de leiding. Dit wordt continue op 110º C gehouden om invloed van bacteriën te voorkomen in het drinkwater.
Nu weet ik dat het verkrijgen van warm water een hoop energie vergt, maar is het dan voordeliger om eerst kraan aan te zetten en te wachten op warm water? Of zal de Quooker toch rendabeler zijn?
Wij hebben hier een Quooker Combi staan. Ik heb een maand gemeten en toen gextrapoleerd. Ik kwam uit op 380kWh per jaar. Ik vindt het een heel fijn apparaat, altijd precies genoeg kokend water voor een kopje thee. Vroeger vond ik het een hele opgave om water in de waterkoker te doen voor een bakkie thee. Sinds we een Quooker hebben zuip me helemaal ongans aan dat slappe goedje.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb ook een quooker Combi. En het valt me op de isolatie zo goed is dat het niet loont om hem 7 uur uit te zetten tijdens de nacht. Wat hij dan nodig heeft om weer op temp te komen is iets meer als het op temp te houden. (minimaal, maar toch).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _jorrit_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 20:48
hansdegit schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:02:
[...] Vroeger vond ik het een hele opgave om water in de waterkoker te doen voor een bakkie thee. Sinds we een Quooker hebben zuip me helemaal ongans aan dat slappe goedje.
_O-

Vroeger vond ik het een hele opgave om uit bed te komen om achter m'n PC te gaan zitten. Maar sinds ik een laptop heb, hoef ik m'n bed niet meer uit om te werken! En het is nog eens zuiniger ook, zowel qua stroom als verwarming!

<kijkt om zich heen en constateert dat dit niet het duurzame kroeg topic is>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 15:06
Hey, dat YouLess apparaatje is wel erg leuk, ik neem aan dat als je hem niet zelf verbind met zo'n "gratis online energie management website", het ding niet continu allerlei dingen het internet op stuurt? Laten we zeggen dat de manier waarop Plugwise hier mee omgaat voor mij tot nu toe (naast de prijs) een belangrijke reden was om er van af te zien.

En heeft dat apparaatje dan een eigen webinterface ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:51
daanNL schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 18:55:
[...]
Wellicht vergeet je bouwlampen t.b.v. de verlichting van het buitenterrein? Die kunnen nog wel serieus energie verbruiken.
yzf1kr schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 19:16:
Hoe komen die vliegtuigen van de grond?
Dmv van een electrisch aangedreven lier?

En ik zou die laders van die loodaccu's controleren, die verbruiken ook wel wat.
Bedankt voor het meedenken! We hebben wel een buitenlamp inderdaad maar volgens mij brand die vrij weinig. Wel een risico-lamp natuurlijk, want overdag heb je er geen erg in dat'ie brand.

Vliegtuigen worden gelierd op LPG, dus dat is het ook niet. Van de accu's verdenk ik vooral de laders eigenlijk, en het rendement als die staan te "druppelladen". Het zullen geen hele grote verbruikers zijn maar ze staan wel 24/7 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Wilke schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:13:
Hey, dat YouLess apparaatje is wel erg leuk, ik neem aan dat als je hem niet zelf verbind met zo'n "gratis online energie management website", het ding niet continu allerlei dingen het internet op stuurt? Laten we zeggen dat de manier waarop Plugwise hier mee omgaat voor mij tot nu toe (naast de prijs) een belangrijke reden was om er van af te zien.

En heeft dat apparaatje dan een eigen webinterface ofzo?
Het is zeker een leuk apparaatje! Voor zover ik kan zien heeft het inderdaad een eigen webinterface. Als je wat meer mogelijkheden wilt kun je hem koppelen aan http://www.bidgely.com/. Zouden we als tweakertjes gezamenlijk nog korting kunnen bedingen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:20
Cyberpope schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:14:
Ik heb ook een quooker Combi. En het valt me op de isolatie zo goed is dat het niet loont om hem 7 uur uit te zetten tijdens de nacht. Wat hij dan nodig heeft om weer op temp te komen is iets meer als het op temp te houden. (minimaal, maar toch).
Dit klinkt nogal counterintuïtief. Een beetje vd strekking dat je beter 's nachts je verwarming aan kan laten staan, omdat hij anders meer energie verbruikt. Heb je dit gemeten? Hoe denk je dat het werkt?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Cyberpope schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:14:
Eigenlijk kan dat niet. Ik denk dat er een andere verklaring voor jouw meetresultaten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-06 22:10
Wilke schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:13:
continu allerlei dingen het internet op stuurt
Zeker interessant.... Als je bidgely activeert, dan is dit hun privacy statement

"We understand that your home energy data is not only about energy consumption. It reflects your lifestyle, when you are at home and what you do at different times. Rest assure, your data will be secure with latest security techniques on our servers and we do not share your information with any third party."

Dus dat zou goed moeten zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:31:
[...]
Zouden we als tweakertjes gezamenlijk nog korting kunnen bedingen. :9
Gezamenlijke kortings-actie is helaas niet meer op mij van toepassing... Heb 'm net besteld!

Na twee dagen twijfelen tussen de Energy-Logger 4000 en de YouLess heb ik toch gekozen voor de YouLess. Vooral omdat met de YouLess het totale stroomverbruik gemeten kan worden en toch ook individueel per apparaat door real-time te monitoren tijdens in/uitschakelen.
Met de Energy-Logger zou ik per apparaat moeten gaan meten wat me teveel moeite lijkt op de lange termijn.

Daarnaast moet ik toegeven dat die YouLess en grafische apps wel een hoog gadget-gehalte heeft wat me wel aanspreekt. :D

[ Voor 11% gewijzigd door LeGato23 op 17-02-2012 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 15:06
eggda schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:01:
Zeker interessant.... Als je bidgely activeert, dan is dit hun privacy statement

"We understand that your home energy data is not only about energy consumption. It reflects your lifestyle, when you are at home and what you do at different times. Rest assure, your data will be secure with latest security techniques on our servers and we do not share your information with any third party."

Dus dat zou goed moeten zitten
Nou, eigenlijk wil ik gewoon niet dat die gegevens naar third parties worden gestuurd (en die website zelf is al een third party). Maar ik ga er vanuit dat als je deze bridgely interface *niet* inschakelt, er dus ook geen gegevens verstuurd worden. Dus dat je ze dan alleen zelf kunt uitlezen via de ingebouwde webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-06 22:10
pcmadman schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 08:55:
De communicatie met de web-server gebeurt via JSON. Het protocol is niet gedocumenteerd, maar het is mij toegezegd dat ik wel wat uitleg kan krijgen over de werking.
De app geeft voor zover ik kan beoordelen alleen het huidige verbruik, dus op moment dat het protocol wel gedocumenteerd is, zou je het ook lokaal moeten kunnen verwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorgothG
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-04 13:48

MorgothG

deftones

Heb even mijn close-in boiler gechecked.

Mijn Daalderop Close in compact koelt per uur 1 graad af. Een tijdschakelaar zoals gesuggereerd heeft dus geen zin. (jammer)

Mijn comp zit op een stekkerdoos met schakelaar en gaat altijd uit. Lastig vind ik wel de TV set. Ik gebruik de Logitech Harmony 895. En als alles echt uit gaat (poweroff) loopt hij wel eens vast en start niet alles op.. Dus daar blaas ik structureel veel watjes weg.. jammer ook maar gemak is ook wat waard.

Verder alls in de keuken al A.. Deze jongen gaat niet naar de MediaMarkt dit weekend.

Weer jammer!

Wel vet topic jongens.. Echt zo iets leuks van de GoT community _/-\o_

Ford narrowed his eyes. "This is what you call sarcasm, isn't it?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
MorgothG schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 15:24:
Mijn Daalderop Close in compact koelt per uur 1 graad af. Een tijdschakelaar zoals gesuggereerd heeft dus geen zin. (jammer)
Hoeveel watt verbruikt het apparaat? Wellicht is het interessant om hem extra te isoleren. Ik weet niet of dat eenvoudig kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-06 21:33

OmeJoyo

This is me

Toevallig gisteren de jaarafrekening binnen gehad en hierbij de gegevens.

3288 Kwh op jaarbasis tegen een bedrag van €453,16

Koken en verwarmen op gas met een HR ketel

Mijn vrouw werkt maar 20 uur en veel wissel diensten dus er is vaak iemand thuis.

Verder een echt gadget huis en er wordt veel tv gekeken en tegelijkertijd gecomputerd.

Appartement van 105 M2

Meerdere pc's die veel en lang aanstaan (2 laptops en 2 desktops)
Een 3-tal tablets die toch regelmatig geladen willen worden net als de smartphones.
Amerikaanse koel/vries combi A++
37 Inch LCD in de woonkamer die heel vaak aanstaat als staat wel de verlichting op de eerste eco modus en dan op een lage stand. Beter beeld en veel lager verbruik.
32 inch op de slaapkamer.
Wasmachine A+++
Droger B Label
Vaatwasser A Label
Verlichting in het hele huis is LED !
Interactieve Tv-ontvangers die ivm. het vele opnemen eigenlijk nooit echt uitgaan.
Printer staat op auto standby
2 Internetverbindingen beide met router
Alarm
Een 5 tal tropische zoetwater aquaria (40 tot 170 liter)
Grote combi magnetron
Etc. Etc.

Kortom er is een hele berg slaapverbruik maar alle apparatuur is wel nieuw dus het slaapverbruik is wel volgens de nieuwe richtlijnen. Overigens de nachtmeting is gedaan en gemiddeld kom ik over de nacht heen op 65 watt rustverbuik. Na een rekensom kom ik dan op 65*24*365/1000=569,40 Kwh * 0.21 = €119,58

Nu zou ik dus heel veel van mijn comfort in kunnen leveren door tv's, ontvangers, laptop/telefoonladers/ adapters voor mijn gaming keyboards/muizen enz. allemaal af te schakelen en daarmee wellicht op de helft uit te kunnen komen want de recorder/koelkast/CV/ aquariapompen gaan s'nachts niet uit.

Dan bespaar ik door mezelf en mijn vrouw 365 dagen per jaar van minder comfort te voorzien wel zo'n 60 euro uit. Ik vind dat het verre van waard. Ik hoor nu al mensen roepen de droger kan je mijden maar dat is voor ons geen optie. Mijn vrouw heeft een huidziekte en verdraagt daardoor geen wasverzachter maar ook geen "harde" handdoeken.

Ik vind zelf dat we het eigenlijk best goed doen met onze luxe leefstijl en dan toch maar 3300kwh aan elektra verbruiken.

Persoonlijk denk ik als ik om me heen kijk dat mensen voornamelijk belachelijk veel verlichting aan hebben en hiermee soms wel 400 watt de hele avond weg stoken om de huiskamer te verlichten. Wij doen dit inmiddels met 15 watt en ok het aquarium in de huiskamer geeft uiteraard ook licht. Daarnaast zijn vaak onnodige en som ook stokoude, extra koelkasten en vriezers ook grote verbruikers.

Ik moedig dan ook wel aan iedereen kritisch te blijven en goed te kijken of verbruik echt nodig is maar bedenk je ook goed wat het je oplevert !

Ik ga dit topic zeker in de gaten houden en verder iedereen succes met besparen :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

OmeJoyo schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 18:41:
Koken en verwarmen op gas met een HR ketel
Hoe doe je koken met een HR-ketel?

Zonder gekheid:
Verder een echt gadget huis en er wordt veel tv gekeken en tegelijkertijd gecomputerd.
Dan bespaar ik door mezelf en mijn vrouw 365 dagen per jaar van minder comfort te voorzien wel zo'n 60 euro uit. Ik vind dat het verre van waard.
Is het misschien een idee om wanneer je niet thuis bent alles af te schakelen door middel van gadgets?
Op die manier hoef je weinig tot geen comfort in te leveren, je zou zelfs het huis met je mee kunnen laten denken. (donker en thuis>> licht aan, weg>> alles uit laten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Nog een tip voor de bezitters van vloerverwarming.

Zoals al langer bekend bij onze oosterburen, kijk eens naar de pomp zelf!

Zonder pompschakelaar bespaar al je snel 75 euro (meestal meer) per jaar door de oude pomp te vervangen door een moderne pomp zoals een Grundfoss Alpha2 of een Wilo Stratos Pico.

Beide fabrikanten geven 5 jaar garantie, maw dat haal je er altijd uit.

Probleem is alleen dat ze in Nederland de hoofdprijs vragen, doe zoals ik een koop de pomp in Duitsland want dat scheelt enorm.

Zo heb ik incl verzendkosten 155 euro betaald voor een Wilo Stratos Pico 25/1-4 terwijl ze er hier 290 euro voor vragen. In mijn specifieke situatie heb ik de pomp er binnen 16 maanden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

Carbon schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 10:05:
Nog een tip voor de bezitters van vloerverwarming.

Zoals al langer bekend bij onze oosterburen, kijk eens naar de pomp zelf!

Zonder pompschakelaar bespaar al je snel 75 euro (meestal meer) per jaar door de oude pomp te vervangen door een moderne pomp zoals een Grundfoss Alpha2 of een Wilo Stratos Pico.

Beide fabrikanten geven 5 jaar garantie, maw dat haal je er altijd uit.

Probleem is alleen dat ze in Nederland de hoofdprijs vragen, doe zoals ik een koop de pomp in Duitsland want dat scheelt enorm.

Zo heb ik incl verzendkosten 155 euro betaald voor een Wilo Stratos Pico 25/1-4 terwijl ze er hier 290 euro voor vragen. In mijn specifieke situatie heb ik de pomp er binnen 16 maanden uit.
Ik zou zeggen meet eerste het daadwerkelijke verbruik van de pomp en reken even uit wat het oplevert.
Mijn pomp verbruikt 55W op de hoogste stand (Grundfoss en er staat 80W op geschreven)
Bij 24/7 is dan 482 kWh, maarrrrr......

Omdat ik wel een pompschakelaar heb werkt hij ongeveer 4 maanden in het jaar en als hij wordt gebruikt dan draait hij hier maar 3,5 uur per dag (gemeten). Afgerond is dat 34 kWh per jaar en dat kost me dan 4,92 euro per jaar. Tvt wordt daarmee (in mijn situatie!!) circa 31,5 jaar (verbruik andere pomp is bijna te verwaarlozen inderdaad).

Een pompschakelaar is altijd goed, een zuinige pomp zou ik aan beginnen als je een goed beeld hebt van het verbruik van de pomp.
Pagina: 1 ... 3 ... 84 Laatste