Toevallig gisteren de jaarafrekening binnen gehad en hierbij de gegevens.
3288 Kwh op jaarbasis tegen een bedrag van €453,16
Koken en verwarmen op gas met een HR ketel
Mijn vrouw werkt maar 20 uur en veel wissel diensten dus er is vaak iemand thuis.
Verder een echt gadget huis en er wordt veel tv gekeken en tegelijkertijd gecomputerd.
Appartement van 105 M2
Meerdere pc's die veel en lang aanstaan (2 laptops en 2 desktops)
Een 3-tal tablets die toch regelmatig geladen willen worden net als de smartphones.
Amerikaanse koel/vries combi A++
37 Inch LCD in de woonkamer die heel vaak aanstaat als staat wel de verlichting op de eerste eco modus en dan op een lage stand. Beter beeld en veel lager verbruik.
32 inch op de slaapkamer.
Wasmachine A+++
Droger B Label
Vaatwasser A Label
Verlichting in het hele huis is LED !
Interactieve Tv-ontvangers die ivm. het vele opnemen eigenlijk nooit echt uitgaan.
Printer staat op auto standby
2 Internetverbindingen beide met router
Alarm
Een 5 tal tropische zoetwater aquaria (40 tot 170 liter)
Grote combi magnetron
Etc. Etc.
Kortom er is een hele berg slaapverbruik maar alle apparatuur is wel nieuw dus het slaapverbruik is wel volgens de nieuwe richtlijnen. Overigens de nachtmeting is gedaan en gemiddeld kom ik over de nacht heen op 65 watt rustverbuik. Na een rekensom kom ik dan op 65*24*365/1000=569,40 Kwh * 0.21 = €119,58
Nu zou ik dus heel veel van mijn comfort in kunnen leveren door tv's, ontvangers, laptop/telefoonladers/ adapters voor mijn gaming keyboards/muizen enz. allemaal af te schakelen en daarmee wellicht op de helft uit te kunnen komen want de recorder/koelkast/CV/ aquariapompen gaan s'nachts niet uit.
Dan bespaar ik door mezelf en mijn vrouw 365 dagen per jaar van minder comfort te voorzien wel zo'n 60 euro uit. Ik vind dat het verre van waard. Ik hoor nu al mensen roepen de droger kan je mijden maar dat is voor ons geen optie. Mijn vrouw heeft een huidziekte en verdraagt daardoor geen wasverzachter maar ook geen "harde" handdoeken.
Ik vind zelf dat we het eigenlijk best goed doen met onze luxe leefstijl en dan toch maar 3300kwh aan elektra verbruiken.
Persoonlijk denk ik als ik om me heen kijk dat mensen voornamelijk belachelijk veel verlichting aan hebben en hiermee soms wel 400 watt de hele avond weg stoken om de huiskamer te verlichten. Wij doen dit inmiddels met 15 watt en ok het aquarium in de huiskamer geeft uiteraard ook licht. Daarnaast zijn vaak onnodige en som ook stokoude, extra koelkasten en vriezers ook grote verbruikers.
Ik moedig dan ook wel aan iedereen kritisch te blijven en goed te kijken of verbruik echt nodig is maar bedenk je ook goed wat het je oplevert !
Ik ga dit topic zeker in de gaten houden en verder iedereen succes met besparen