Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
edmunt schreef op zondag 12 februari 2012 @ 12:18:
@Rukapul, de meeste zaken heb ik al eens gemeten.
Maar heb je ook gecontroleerd of het het verbruik van 14500 kWh echt verklaart?
quote:
In huis hebben we electrische keuken via inductie.
We hebben 3 tv's. 2x32inch (100watt) en 1tje 42 inch (140 watt)
5 computer die overdag toch redelijk wat opstaan. 4 notebooks (tussen de 12 en 30 watt) en 1 desktop (moet dit jaar vervangen worden) (140 watt)
droogkast
Wasmachine
2 frigo's A++ en A+++
1 diepvries A+++ (Als ik me niet vergis)
2x electrische boiler. Eentje voor de keuken en een andere voor de badkamer.

We hebben geen digibox, geen waterbedden, ...
Bovenstaande verklaart m.i. namelijk niet het verbruik.

Zelf heb ik jaren geleden eens een excel sheet gemaakt met "W actief", "W inactief", "percentage actief" en vervolgens de "kWh" per jaar. Voor iets dat altijd actief is kom je dan op 8.76kWh per 1W uit. Etc.

Zo kwam mijn toenmalige server (106W) uit op 926kWh en was daarmee verruit de grootste verbruiker. PC vrouw 444kWh. Mijn desktop PC op 351kWh. Koelvriescombi 278kWh. CV 255 kWh. modem/routermeuk 225 kWh. TV 193 kWh. 150 hologeenlamp 200kWh. etc. tot een totaal van ca 3500kWh. Dat was enkele jaren geleden met allemaal inefficiente apparatuur (P4 processor, halogeenverlichting, oude koelkast, CRT TV. Nu zit ik met extra apparatuur (maar wel zuiniger, en minder 24/7 aan) nog steeds/weer op 3500 kWh.

Ik hoop dat mijn getallen aangeven dat je echt eens op zoek moet gaan naar de grootverbruikers want je hebt het equivalent van 14 van mijn oude servertjes, 52 koelvriescombies, 72 150W halogeenlampen. En ik weet zeker dat dat niet het geval is ;)

Je verstookt 1655W volcontinu!
quote:
mux schreef op zondag 12 februari 2012 @ 13:58:
[...]

Helemaal geen gas? Stoken jullie elektrisch?

Want dat is zowat de enige manier waarop je zó veel kunt verbruiken. Anders verwacht je met zo'n vebruik dat regelmatig de zekeringen eruit liggen. Je continuverbruik is al ongeveer de helft van je zekeringwaarde... stel je voor dat iemand per ongeluk een waterkoker of stofzuiger aanzet.
Of dit! Dat had je dan wel bovenaan mogen vermelden indien het zo is :P

Rukapul wijzigde deze reactie 12-02-2012 14:03 (12%)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Zou je de excel willen/kunnen delen? Op die manier hoeven we niet allemaal hetzelfde wiel uit te vinden (=energiezuiniger).

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14:22

mux

99% efficient!

quote:
edmunt schreef op zondag 12 februari 2012 @ 11:50:
Ik snap dit dus niet. De meeste mensen komen hier uit op 4000-5000 kWh. Terwijl ik hier thuis uitkom op 14500 kWh. Oke, we komen van 20000 kWh. Maar we geraken gewoon weg niet onder de 10000. We hebben wel geen gas en geen zonnepanelen. Het is ook een vrijstaand huis..

Want dat is zowat de enige manier waarop je zó veel kunt verbruiken. Anders verwacht je met zo'n vebruik dat regelmatig de zekeringen eruit liggen. Je continuverbruik is al ongeveer de helft van je zekeringwaarde... stel je voor dat iemand per ongeluk een waterkoker of stofzuiger aanzet.

mux wijzigde deze reactie 12-02-2012 13:59 (18%)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• edmunt
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 29-05 23:21
quote:
mux schreef op zondag 12 februari 2012 @ 13:58:
[...]

Dat is niet elektrisch. Daarvoor maken we gebruik van stookolie. Maar dat is uitsluitend voor de verwarming. Boilers en koken wordt gedaan op electriciteit. We hebben ook geen elektrische auto's.

@Rukapul, idd, ik zou alles moeten meten. Maar dit is onbegonnen werk. Zeker omdat veel elektrische toestellen ik toch niet kan verwijderen. Ik probeer vooral de apparaten te meten die ik kan vervangen. Zoals sypie al zij, misschien is het interessant voor dat excel doc te delen. Maarja ik kan me best wel voorstellen dat je misschien bezorgd bent over u privacy.

@IJsbeer, het zou me niet verwonderen dat het gebrek aan gas, de oorzaak is. Nuja wij krijgen geen gas rekening. Oke, gas is goedkoper en daarop zouden we kunnen besparen. Maar of het ligt aan de toestellen die we gebruiken. Het vervelende is dat de druk hoog is om te besparen. We zitten vandaag aan hetzelfde verbruik dat we hadden in 2004. Het probleem is dat de kost verdubbeld is tegenover dan.

edmunt wijzigde deze reactie 12-02-2012 14:21 (40%)

• BlizzarD
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

quote:
Sick Nick schreef op zondag 12 februari 2012 @ 13:20:
[...]

Datzelde trucje doe ik ook overdag, tenslotte zal ik hem niet zoveel gebruik als ik op m'n werk ben ;) Hij gaat om 2:00 uit en pas om 18:00 weer aan. 16 uur bespaard per dag, totaal dan +/- 64KWh per jaar :)

Verder is alles hier met LED verlichting op 1 lamp na (buis-halogeen in plafondventilator met dim-functie, nog geen fatsoenlijke LED oplossing voor gevonden). Verder zijn alle PC's hier in huis ofwel laptops of all-in-one (met led scherm en relatief energiezuinige hardware, vergelijkbaar met high-end notebook).
Kan idd, maar ik heb een vriendin met onregelmatige uren (zorg) ;) Weet niet of je hem kan over-riden zeg maar als je de NAS alsnog wilt aanspreken? Anders moet je hem handmatig aanzetten, wat wat lastiger is aangezien hij bij ons onder de bank staat.

iStockphoto | 16x SF170 (2.720Wp), 20° N/NO, hellingshoek 20°

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
edmunt schreef op zondag 12 februari 2012 @ 14:03:
@Rukapul, idd, ik zou alles moeten meten. Maar dit is onbegonnen werk. Zeker omdat veel elektrische toestellen ik toch niet kan verwijderen. Ik probeer vooral de apparaten te meten die ik kan vervangen.
Dat vind ik een voorbarige opmerking. Wat als bijvoorbeeld een pomp of een ander suf apparaat een paar duizend kWh wegstookt? Dan kan vervanging honderden euro's per jaar besparen.

Ik heb ook een paar dingen in m'n nieuwe huis die ik vrijwel niet kan meten (inbouwkoelkast (oud), vaatwasser (nieuw), beltrafo (nieuw)). Die gaan dan ook op de iets langere baan. De rest is echter prima te meten. Vervanging is uiteraard een ander verhaal, maar dan komen kosten/baten/planning om de hoek kijken :)

Meten is weten! Gewoon even een energiemeter aan elk stopcontact cq apparaat hangen :)
quote:
Zoals sypie al zij, misschien is het interessant voor dat excel doc te delen. Maarja ik kan me best wel voorstellen dat je misschien bezorgd bent over u privacy.
Ik heb een iets aangepaste versie als Google Doc online gezet:
https://docs.google.com/s...VBeXVyT19waWJ0VGhLXy1TNUE

Heel erg privacy gevoelig is het niet aangezien het van m'n vorige woning in 2007 is ;)
Getallen die insignificant zijn heb ik gewoon weggelaten omdat het toch vrijwel gelijk aan 0 zou zijn.

Rukapul wijzigde deze reactie 12-02-2012 18:18 (7%)

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Bedankt voor de sheet..
Maar ik zie dat meten gemaximaliseerd is tot 24 uur in de tabel? Of kan ik nog lager nemen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Kolom B bedoel je? Net even geprobeerd en de uren kunnen makkelijk meer dan 24 zijn :)

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

O'ja... natuurlijk. Ik dacht aan dagen. Maar 48 uur is natuurlijk 2 dagen. Ook goedemorgen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• RekZ
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Kan het kwaad om dagelijks gewoon alle schakelaars in de meterkast om te zetten als ik bv naar het werk ga?

Afgezien die van de keukengroep dan, want wil m'n koelkast verder wel laten draaien.... Is het schadelijk voor randapparatuur om dagelijks gewoon heel de stroom er af te halen of niet?

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 14:25
quote:
hansdegit schreef op zondag 12 februari 2012 @ 13:48:
[...]

Hoe sluit je die sensoren aan? Moet je eerst de groep die je wilt monitoren loshalen?
En, wat kost zo'n uiltje?
- je klemt de sensor om de fase draad heen. groep hoeft hiervoor niet los, wel de meterkast open halen.
- kosten via amazon ca. eur 140 voor 2.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• mux

mux

99% efficient!

quote:
RekZ schreef op zondag 12 februari 2012 @ 19:24:
Kan het kwaad om dagelijks gewoon alle schakelaars in de meterkast om te zetten als ik bv naar het werk ga?

Afgezien die van de keukengroep dan, want wil m'n koelkast verder wel laten draaien.... Is het schadelijk voor randapparatuur om dagelijks gewoon heel de stroom er af te halen of niet?
Schadelijk is het niet, maar dit is wel zo'n maatregel die valt onder het 'klinkt goed, maar ga ik niet eens een jaar volhouden, laat staan m'n leven lang'. En het is erg onpraktisch voor andere mensen. Je kunt beter investeren in een paar mooie tafelcontactdozen met knop waar een lampje in zit, opzichtig geplaatst zodat je niet vergeet om hem uit te doen. Of als je echt dingen vergeet: master-slave-contactdozen.

• EnergiebewustZL
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-03-2015

EnergiebewustZL

WZW:14x 240Wp, ONO:8x 240Wp

Zelf heb ik her en der digitale timers tussen de randapparatuur en het stopcontact gezet. Daar heb ik verschillende programma's ingeprogrammeerd en dat bevalt me prima. Ik kan dan gewoon van huis gaan met in het achterhoofd de gedachte, dat binnen een kwartier alles uit staat.

Op jaarbasis haal ik daar leuke resultaten mee. Bij bijvoorbeeld kan je al van die timers voor weinig geld kopen.
- Voorbeeld

Live webcams : http://www.energiebewustzeeland.nl/ewebcams (inclusief terugdraaiende draaischijf-/Ferrarismeter op zonnige dagen)

• stefimke
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15-06 21:56

stefimke

Fire Walk With Me

quote:
mhaket schreef op zondag 12 februari 2012 @ 11:50:
Ik vind de opmerkingen over een droger als overbodige luxe best wel kort door de bocht. Met 4 kleine kinderen in huis is het het huis laten drogen van alle was niet echt geweldig voor het binnenklimaat. Als je met 1 of 2 volwassenen bent kan ik me er al weer iets meer bij voorstellen.
Ik begon me er ook al aan te ergeren :). Prima om een droger bij een een/twee-persoonshuishouden als "overbodige luxe" af te doen, maar ik wil de mensen die een droger in het algemeen als "overbodige luxe" bestempelen wel eens een weekje de was van een huishouden met >2 kinderen laten doen met wasrekjes. Succes.

Wat ik volgens mij nog niet ben tegengekomen in dit topic: master-slave stekkerdozen. Als de "master" onder een bepaalde (vaak instelbare) stroomopname duikt dan schakelt deze de slaves automatisch uit. En weer aan als de master boven de drempel uitkomt.

Ik gebruik er bijvoorbeeld eentje waarbij m'n NAS master is, en de netwerkswitch en netwerkprinter die erbij staan slaves zijn. Gaat de NAS uit ('s nachts), dan gaan de printer en switch ook vanzelf uit.

Ik lees regelmatig dat mensen een "tv-hoek" achter een schakelaar hebben gezet. Op zich ideaal want in mijn geval doet die hoek ook zo'n 25W 24/7 bij geen gebruik. Echter, als alles echt uit zet, en vervolgens weer aan, dan zijn er apparaten die dan in een "poweron" status blijven (squeezebox, popcornhour, ...) en dat vind ik minder handig. Hoe lossen jullie dit op?

Hier overigens 5000kWh/jr. 2volw, 3 kids <10jr.
A++ wasmachine, A++ (warmtepomp)wasdroger, gaskoken, A++ tafelkoelkast, smalle 60cm afwasmachine (geen keus qua energieverbruik ivm afwijkende smalle maat), oude diepvries, nog oudere inbouwkoelkast (die ik niet kan meten omdat ik niet bij het stopcontact kan), 10jr oude Nefit Ecomline HRC excellent (geen idee of het boilertje wat erin zit gas/elektr-verwamd is overigens?), 2m2 elektr vloerverwarming op badkamer die 's morgens en 's avonds "de schrik" van de vloer afhaalt, Synology NAS ('s nachts uit), 37" LCD van een jaar of 4 oud, PVR, adslvoipmodem, router.
Nauwelijks desktoppc-gebruik, geen xbox/wii/ps.
3 kids betekent minimaal 1x per dag wassen+drogen+stofzuigen+afwasmachine dus daar zit de bulk van het verbruik.

Edit: iemand nog een tip over een GOEDE koelkastthermometer. Ik ben m'n probleemkoelkast aan het meten met 4 koelkastthermometers:
- 6'C (voedingscentrum.nl-koelkastthermometer, ooit gratis gekegen)
- 8,9,10'C (3x koelkastthermometertjes van Dealextreme)
... wat de temperatuur nu werkelijk is is me niet duidelijk. Heb ze allemaal in een glaasje water staan op het onderste schap van de koelkast, koelkast staat op de hoogste stand.

stefimke wijzigde deze reactie 12-02-2012 22:07 (8%)

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18-06 15:25
Iemand ooit erover nagedacht om zijn pc lichtjes te underclocken (en dan vooral undervolten) om energie te besparen?

• tweakG5
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 18-06 16:51
quote:
Heilige Kaas schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:06:
Iemand ooit erover nagedacht om zijn pc lichtjes te underclocken (en dan vooral undervolten) om energie te besparen?
Die ledjes die nog geen 0.1 watt gebruiken? Daar valt erg weinig op te besparen. Haal ze er dan gewoon uit.

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
stefimke schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:00:
3 kids betekent minimaal 1x per dag wassen+drogen+stofzuigen+afwasmachine dus daar zit de bulk van het verbruik.
Heb je dat ook daadwerkelijk gemeten?

Een stofzuigronde (kwartier 800W?) kost namelijk vrijwel niks (ca 73 kWh op jaarbasis).
Een afwasmachine kost per beurt ca 1 kWh oftewel 365 kWh per jaar.
Een maschine...
Blijft over een droger die relatief veel neemt, maar heb er geen getallen van.

Mijn punt is: in je overzicht noem je een willekeurig aantal dingen waarvan 2 a 3 zeker niet tot de grootste verbruikers op jaarbasis behoren en in het slechtste geval (stofzuiger) nog geen 1.5% van het jaarverbruik vormen. Dat geeft aan dat je geen goed beeld hebt van het energieverbruik en dat je dus ook geen goede uitspraak kunt doen of je energieverbruik deels vermijdbaar is :)
quote:
Heilige Kaas schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:06:
Dat heeft geen enkele zin. Is wel eens in het zuinige server topic naar voren gekomen, maar om allerlei redenen levert het in de praktijk niks op. Bedenk goed dat een processor die idlet al nauwelijks energie verbruikt.

* Rukapul heeft ook diverse settings op z'n server lopen tweaken om het verbruik te minimaliseren. Het uitschakelen van ongebruikte hardware in het bios scheelt ook nauwelijks iets (Wattje hier en Wattje daar).

edit:
ik zag dat de link naar de Google doc naar een wat rommelig bestand met 3 tabs leidde. Heb de 2 overbodige verwijderd zodat het wat overzichtelijker is :)

Rukapul wijzigde deze reactie 12-02-2012 22:25 (31%)

• Neanderthaler71
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 31-07-2012

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
Ik begon me er ook al aan te ergeren :). Prima om een droger bij een een/twee-persoonshuishouden als "overbodige luxe" af te doen, maar ik wil de mensen die een droger in het algemeen als "overbodige luxe" bestempelen wel eens een weekje de was van een huishouden met >2 kinderen laten doen met wasrekjes. Succes.

Wat ik volgens mij nog niet ben tegengekomen in dit topic: master-slave stekkerdozen. Als de "master" onder een bepaalde (vaak instelbare) stroomopname duikt dan schakelt deze de slaves automatisch uit. En weer aan als de master boven de drempel uitkomt.

Ik gebruik er bijvoorbeeld eentje waarbij m'n NAS master is, en de netwerkswitch en netwerkprinter die erbij staan slaves zijn. Gaat de NAS uit ('s nachts), dan gaan de printer en switch ook vanzelf uit.

Ik lees regelmatig dat mensen een "tv-hoek" achter een schakelaar hebben gezet. Op zich ideaal want in mijn geval doet die hoek ook zo'n 25W 24/7 bij geen gebruik. Echter, als alles echt uit zet, en vervolgens weer aan, dan zijn er apparaten die dan in een "poweron" status blijven (squeezebox, popcornhour, ...) en dat vind ik minder handig. Hoe lossen jullie dit op?

A++ wasmachine, A++ (warmtepomp)wasdroger, gaskoken, A++ tafelkoelkast, smalle 60cm afwasmachine (geen keus qua energieverbruik ivm afwijkende smalle maat), oude diepvries, nog oudere inbouwkoelkast (die ik niet kan meten omdat ik niet bij het stopcontact kan), 10jr oude Nefit Ecomline HRC excellent (geen idee of het boilertje wat erin zit gas/elektr-verwamd is overigens?), 2m2 elektr vloerverwarming op badkamer die 's morgens en 's avonds "de schrik" van de vloer afhaalt, Synology NAS ('s nachts uit), 37" LCD van een jaar of 4 oud, PVR, adslvoipmodem, router.
Nauwelijks desktoppc-gebruik, geen xbox/wii/ps.
Hier 2 volwassenen en 2 kinderen. Op basis van januari (meest recente extrapolatie) circa 2300 kWh jaarlijks. Wel incl elektrisch koken! Natuurlijk zonder droger, er staan gewoon 2 rekjes boven. (willen = kunnen)

Ik erger me niet aan mensen die vinden dat ze iets nodig hebben. Het is verder ok. Maar als we het over serieus elektriciteit besparen hebben ben ik je voorbeeld. ;)

(en dan gaat nog niet eens het modem en de router uit in de nacht....usw)

Jullie mogen het nu wel weten, ik heb een bedrijf in PV, Zonnekompas is de naam.

• Heilige Kaas
quote:
tweakG5 schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:09:
[...]

Die ledjes die nog geen 0.1 watt gebruiken? Daar valt erg weinig op te besparen. Haal ze er dan gewoon uit.
Ik had het niet over verlichting maar: lichtjes (bw): enigermate, lichtelijk
En dan de cpu/mobo/gpu

Heilige Kaas wijzigde deze reactie 12-02-2012 22:11 (3%)

• mux

mux

99% efficient!

Moderne processoren en GPUs kun je niet echt meer zuiniger maken, eigenlijk. Ze hebben al ontzettend aggressieve power management. Zie mijn sig: ik heb een computer van ~20W teruggebracht naar 8.3W, maar daarbij heb ik niks gedaan aan de CPU en IGP, die zijn nog precies hetzelfde als toen de computer nog ongemod was. De besparing zat hem in de adapter, VRMs, etc. etc.

Als je computer 'teveel' verbruikt kun je hem veel beter zuinig maken door slimme hardwarekeus dan door de hardware die je hebt proberen te tweaken.

• Heilige Kaas
Oké. Ik dacht misschien dat er met bijvoorbeeld mijn onzuinige phenom 955 wel wat watts weg te werken waren.

• rvdodewaard
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 10-05 11:24
Leuk topic en zeker ook actueel nu naar verwachting de energieprijzen flink gaan stijgen dit jaar. Deze zijn gekoppeld aan de dollar en met de huidige stand zullen we dat best wel gaan merken als de tarieven in juni bijgesteld gaan worden.

Wat ons verbruik betreft: we zitten met z'n tweeën in een appartement en werken allebei fulltime. Toch zitten we boven de 4000 kWh en dat vindt ik vrij fors. Doelstelling voor dit jaar is een verlaging van 25%. Niet voor het geld, maar wel omdat het leuk is om te kijken waar je wat kunt besparen.

De koelkast, droger, wasmachine en vaatwasser zijn 2 tot 3 jaar oud, dus is het economisch niet verantwoord om die al te gaan vervangen. Bovendien moet de besparing natuurlijk ook wat opleveren. Als je voor 600 euro een nieuwe koelkast koopt en daarmee 100 kWh per jaar bespaard dan heeft het geen zin natuurlijk.

Wat we wel gedaan hebben: een standby killer voor A/V en computer apparatuur. Alle netwerkapparatuur laat ik wel 24/7 draaien. Verder wil ik een oplossing voor het gebruik van de droger. Deze staat minimaal 2 x per week aan en alleen voor beddengoed en handdoeken. Voor het beddengoed ben ik op zoek naar een droogrek dat groot genoeg is. Als de droger 1 x minder aan gaat per week scheelt dat enorm natuurlijk.

Verder ben ik gestart met het meten van het verbruik. Dat gaat stap voor stap en dan zullen we eens kijken wat er nog te halen valt.

Tot slot verlichting: alle sfeerverlichting hebben we voorzien van 18W Philips Ecoclassic halogeen verlichting. Alle functionele verlichting (voornamelijk spotjes aan het plafond) is nu vervangen door LED. Het gaat om 24 GU10 spotjes van 35W vervangen door 5W LED.

Veel mensen gebruiken de aanschafprijs als argument om geen LED verlichting te kopen. Kleine tip: IKEA verkoopt sinds kort fantastische LED lampen met een kleurbeeld dat bijna gelijkwaardig is aan halogeen. Verkoopprijs rond de 6 a 7 euro met 20.000 branduren. Een halogeen GU10 spot brandt ongeveer 1000 uur, een factor 20 korter. Dus de investering is snel terugverdiend!

Rekenvoorbeeld:

Kosten bij 20.000 branduren:

LED 5W
Aanschaf: 1 x 6,99 = 6,99 EURO
Verbruik: 20.000 x 5 / 1000 = 100 kWh
Energiekosten: 100 x 0,20 = 20 EURO
Totaal: 26,99 EURO over 20.000 branduren

HALOGEEN 35W
Aanschaf: 20 x 1,25 = 25,00 EURO
Verbruik: 20.000 x 35 / 1000 = 700 kWh
Energiekosten: 700 x 0,20 = 140 EURO
Totaal: 165,00 EURO over 20.000 branduren

Uiteraard is dit puur theoretisch en 20.000 uur is ook wel een hele lang tijd.
Voor een wat realistischer beeld: het break-even punt ligt op iets minder dan 1000 branduren.

rvdodewaard wijzigde deze reactie 13-02-2012 09:02 (12%)
Reden: Rekenvoorbeeld toegevoegd

Why join the navy if you can be a pirate? - Steve Jobs

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
quote:
Heilige Kaas schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:25:
Oké. Ik dacht misschien dat er met bijvoorbeeld mijn onzuinige phenom 955 wel wat watts weg te werken waren.
Niets houdt je tegen om het te proberen. Ik heb een Pentium M laptop gehad waarbij ik door agressief te undervolten nog veel kon besparen. Dat was duidelijk te merken in zowel de batterijduur als geluidsproductie (ventilator sloeg nooit meer aan bij normaal internet/office gebruik). Maar dan spreek ik wel over een verlaging van 0,95V naar 0,7V op de laagste snelheid en op alle andere standen ook een verlaging van 0,2V. Dat ga je niet met elke CPU zomaar halen. Bovendien is het zo dat veel moederborden geen spanningsverlaging toestaan in combinatie met Speedstep/Cool 'n' Quiet/...

• mux

mux

99% efficient!

In die generatie kon je nog makkelijk besparen op die manier, ja. Maar bij de laatste generaties chips gaat dat (helaas/gelukkig) niet meer op.

• Faberge
  • Laatst online: 12:46
Ik let eigenlijk altijd wel op mijn energieverbruik. Zo doe ik altijd de lichten uit in de kamers waar ik niet ben. Doe ik de tussendeuren dicht om zo min mogelijk warmte te verliezen. De kachel staat alleen aan als het echt te koud is (dit is voor mij onder de 18 graden), anders doe ik gewoon een trui aan of iets dergelijks.

Nou vraag ik mij de volgende dingen af:

- Is het voordeliger om de kachel altijd op bijvoorbeeld 16 graden te zetten zodat als ik deze aandoe hij minder hard hoeft te stoken?

- Wanneer ik de tv op stand-by heb staan verbruikt deze stroom, is dit de sluipstroom waar over gesproken wordt? Of verbruikt de tv nog steeds stroom wanneer ik de uitknop heb ingedrukt?

http://steamcommunity.com/id/nijn

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15:38
tv op stand-by = sluipverbruik.
is dat bv. ongeveer 10W dan kost je dat op jaar basis 20 euro.
(dat klinkt niet zo veel, maar tel daar eens de versterker + dvd + etc bij op)

maar denk ook aan de oplader van de mobiele telefoon.
als je die in het stopcontact laat steken gebruikt die ook vaak 10W.

de c.v. op nachtverlaging of helemaal uit heeft veel te maken met de isolatie van je huis en andere zaken.
moeilijk iets van te zeggen. ik zet hem gewoon uit. verbruik minder als 600m3 aan gas.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Moderne laders gebruiken echt niet meer zoveel hoor. 10W aan warmte zou je wel voelen. Eerder denk ik dat je meter niet zo nauwkeurig meet bij lage belasting. Desalniettemin is het verspilde elektriciteit, dus kan je hem beter uit het stopcontact halen.

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17-06 22:17

Metro2002

Mind explorer

quote:
edmunt schreef op zondag 12 februari 2012 @ 14:03:
[...]

Dat is niet elektrisch. Daarvoor maken we gebruik van stookolie. Maar dat is uitsluitend voor de verwarming. Boilers en koken wordt gedaan op electriciteit. We hebben ook geen elektrische auto's.

@Rukapul, idd, ik zou alles moeten meten. Maar dit is onbegonnen werk. Zeker omdat veel elektrische toestellen ik toch niet kan verwijderen. Ik probeer vooral de apparaten te meten die ik kan vervangen. Zoals sypie al zij, misschien is het interessant voor dat excel doc te delen. Maarja ik kan me best wel voorstellen dat je misschien bezorgd bent over u privacy.

@IJsbeer, het zou me niet verwonderen dat het gebrek aan gas, de oorzaak is. Nuja wij krijgen geen gas rekening. Oke, gas is goedkoper en daarop zouden we kunnen besparen. Maar of het ligt aan de toestellen die we gebruiken. Het vervelende is dat de druk hoog is om te besparen. We zitten vandaag aan hetzelfde verbruik dat we hadden in 2004. Het probleem is dat de kost verdubbeld is tegenover dan.
De hoeveelheid stroom die naar electrisch koken gaat kan nooit zoveel verbruik opleveren. Je zou intussen bijna kwantum korting kunnen aanvragen bij je energieleverancier. Je verbruikt ruim 4 keer zoveel als een gemiddeld gezin, dat is echt niet meer een kwestie van ergens een onzuinig apparaat hebben hoor.

Als het ook niet opgaat aan stoken zou ik je toch eens willen adviseren om eens te kijken of het licht bij de buren niet toevallig uitgaat als je de aardlekschakelaar omzet of dat je ergens een defect apparaat hebt dat tegen kortsluiting maken aanzit.

Hang er een simpele wattmeter tussen en je weet alles. Schakel desnoods alle apparaten uit en kijk of je energieverbruik dan 0 is

Wat je ook kunt doen: meet van 1 apparaat het verbruik (bv een electrisch kacheltje) en kijk of dat overeenkomt met wat je energiemeter aangeeft. Zo kun je uitsluiten dat bv je meter defect is. Dus stel dat zo'n kacheltje 2Kwh verbruikt dan zou je meter na 1 uur dat kacheltje aan te hebben gehad 2Kwh verder moeten zijn.

En even voor het idee hoeveel stroom het is: als ik AL mijn apparaten tegelijk aanzet (dus ál mijn lampen,een pc, 2 laptops , 3 televisies, tv tuner, versterkers, subwoofer, spelcomputers etc etc) en ik doe dat 24/7 dan NOG kom ik niet aan jouw stroomverbruik :P

Metro2002 wijzigde deze reactie 13-02-2012 10:53 (5%)

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• AllSeeyinEye
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 11:45

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Tja, met 2 volwassenen en 3 kinderen <10 en een verbruik van 6300 kWh zit ik ruimschoots boven het gemiddelde. Ik ken dan ook mijn 'sluip' verbruikers:

- Aquarium van zo'n 200 liter
- Oude koelkast (maar zolang hij het doet...)
- Vaatwasser 1 maal daags
- Wasmachine (>5 maal in de week)
- Wasdroger (>5 maal in de week)
- modem/router 24/7
- PC 12 uur per dag aan (minimaal)
- PS3/tv/mediabox/receiver altijd minimaal op standby
- Elektrisch koken
- Elektrische boiler

Dan tref ik vrijwel altijd in diverse kamers opladers aan die in stopcontacten hangen en zijn lichtknopjes voor de sier aan de wand aangebracht....

Er valt wat te verbeteren :9 Maar toch, stroom 'kost niet duur', en ik wil zeker niet tot het oncomfortabele besparen. Zo zal ik de TV nooit 'hard' uit zetten, omdat de jongste 2 dan niet bij de power knop (bovenop de tv) kunnen. Zal ik de modem/router niet uitzetten, omdat de mobieltjes daar ook 's nachts mee verbonden zijn.
Staat de PC een groot deel van de dag aan omdat deze ook als mediaserver fungeert. En het niet prettig is om iedere keer als je m nodig hebt naar boven te lopen.

De koelkast wordt op korte termijn toch wel vervangen. Dit gaat hard achteruit. Heb het verbruik niet gemeten, maar ik gok dat het een van de grotere gebruikers is (16 jaar oud, sluit niet helemaal goed meer).

Het aquarium.... ik durf m niet te meten :+

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• liquid_ice
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 26-04-2018
Gister had ik een discussie met iemand die zei dat z'n oude vriezer (10 jaar denk ik) vrij zuinig was.
Hij had het zelfs gemeten en het was inderdaad niet zo'n grote verbruiker...

Alleen was hij vergeten dat die vriezer op een slecht geïsoleerde zolder stond waar het momenteel maar 15 graden is.

Vooral bij vriezers en koelkasten moet je ook rekening houden met de temperatuurswisselingen van dag/nacht of het seizoen. Bij zo'n verwarmt aquarium is het net weer andersom, die zal in de zomer zuiniger zijn ;)

@hierboven: je schrijft "Oude koelkast (maar zolang hij het doet...)", wat nou als een nieuwe terug verdient zou zijn in 3 of 4 jaar?
blijf je dan nog 5 jaar met die ouwe zitten?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• apt
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 21:45
quote:
liquid_ice schreef op maandag 13 februari 2012 @ 11:18:
Alleen was hij vergeten dat die vriezer op een slecht geïsoleerde zolder stond waar het momenteel maar 15 graden is.
Een omgevingstemperatuur van 15 graden lijkt me redelijk voor een vriezer. Ik zie je probleem niet wat dat betreft. Is het op die zolder 15 graden terwijl hij hard stookt of zonder verwarming? Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk, gezien de buitentemperatuur de laatste weken. Als je hard moet stoken om je zolder op 15 graden te houden lijkt het me relevanter om daarop te besparen en te gaan isoleren dan die vriezer te vervangen.

Ik heb de laatste weken continue 1200 - 1800 W aan verwarming aanstaan in een goed geïsoleerde garage om hem op 5 graden te houden. Dat is niet zuinig maar ik moet hem boven 0 houden...

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15:38
quote:
AllSeeyinEye schreef op maandag 13 februari 2012 @ 11:04:
snap ik. >:)
temperatuur met de c.v. ketel hooghouden in de kamer waar hij staat is wat goedkoper.
als de zaak warm houden met elektra.
(mits het huis voldoende is ge-isoleert.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18-06 12:34

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
Faberge schreef op maandag 13 februari 2012 @ 10:19:
Ik let eigenlijk altijd wel op mijn energieverbruik. Zo doe ik altijd de lichten uit in de kamers waar ik niet ben. Doe ik de tussendeuren dicht om zo min mogelijk warmte te verliezen. De kachel staat alleen aan als het echt te koud is (dit is voor mij onder de 18 graden), anders doe ik gewoon een trui aan of iets dergelijks.

Nou vraag ik mij de volgende dingen af:

- Is het voordeliger om de kachel altijd op bijvoorbeeld 16 graden te zetten zodat als ik deze aandoe hij minder hard hoeft te stoken?

- Wanneer ik de tv op stand-by heb staan verbruikt deze stroom, is dit de sluipstroom waar over gesproken wordt? Of verbruikt de tv nog steeds stroom wanneer ik de uitknop heb ingedrukt?
- Nee want het op temperatuur houden kost meer gas.

- Ligt aan je televisie, sommige modellen gaan wel helemaal uit en anderen gaan in een meer standby-achtige modus. Vooral nieuwere modellen hebben dit, meten(of googlen) is weten.

Doet iets met stroom en motors

• Arnout
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:43
quote:
[...]

Ik ben daar weer vanaf gestapt, toen ik ontdekte dat vrijwel alle master-slave stekkerdozen zelf veel stroom gebruiken (10W-20W). Bij mij was hij gewoon lekker warm.

Dat brengt mij direct bij de volgende tip: wanneer je apparaten tegenkomt die warm zijn, wanneer ze in standby staan, kan je ervan uitgaan dat er redelijk wat stroom verbruikt wordt.

• flippo765
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-05 11:41

flippo765

4170 Wp subsidieloos

quote:
Tja, met 2 volwassenen en 3 kinderen <10 en een verbruik van 6300 kWh zit ik ruimschoots boven het gemiddelde. Ik ken dan ook mijn 'sluip' verbruikers:

- Aquarium van zo'n 200 liter
- Vaatwasser 1 maal daags
- Wasdroger (>5 maal in de week)
- modem/router 24/7
- PC 12 uur per dag aan (minimaal)
- PS3/tv/mediabox/receiver altijd minimaal op standby
- Elektrisch koken
- Elektrische boiler

Dan tref ik vrijwel altijd in diverse kamers opladers aan die in stopcontacten hangen en zijn lichtknopjes voor de sier aan de wand aangebracht....
Dit heb ik opgelost door een soort van 'adapterstekkers' te kopen, deze laadt 8 uur en gaat daarna uit totdat je de knop weer indrukt:
http://www.energiebespaar...k0878-go-green-chargestop
quote:
Er valt wat te verbeteren :9 Maar toch, stroom 'kost niet duur', en ik wil zeker niet tot het oncomfortabele besparen. Zo zal ik de TV nooit 'hard' uit zetten, omdat de jongste 2 dan niet bij de power knop (bovenop de tv) kunnen. Zal ik de modem/router niet uitzetten, omdat de mobieltjes daar ook 's nachts mee verbonden zijn.
Dit kan opgelost worden met een knop (eventueel voetknop) op een stekkerdoos die zelfs op de grond kan liggen.
quote:
Staat de PC een groot deel van de dag aan omdat deze ook als mediaserver fungeert. En het niet prettig is om iedere keer als je m nodig hebt naar boven te lopen.
Klik aan Klik uit (of iets in die richting) biedt hier een oplossing (de PC zal dan in een power-up mode gezet moeten worden). Met een universele inprogrameerbare afstandsbediening met radiosignalen (433 MHz) kan je dit zelfs onder dezelfde knop zetten.
quote:
De koelkast wordt op korte termijn toch wel vervangen. Dit gaat hard achteruit. Heb het verbruik niet gemeten, maar ik gok dat het een van de grotere gebruikers is (16 jaar oud, sluit niet helemaal goed meer).

Een goede energiemeter heb je al voor nog geen 10 euro en dan hoef je niet meer te gokken.
Er zijn genoeg artikelen die zeggen dat de wasmachine de grootverbruiker is maar veel vaker is dit de koel/vrieskast.

Tevens zou je kunnen overwegen de boiler op een tijdschema te laten werken.

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

quote:
Arnout schreef op maandag 13 februari 2012 @ 12:55:
Ik ben daar weer vanaf gestapt, toen ik ontdekte dat vrijwel alle master-slave stekkerdozen zelf veel stroom gebruiken (10W-20W). Bij mij was hij gewoon lekker warm.
Dat is wel een enorm verbruik voor een stekkerdoos die bedoelt is om sluipverbruik tegen te gaan?

• IJsbeer
  • Niet online
Grappig te zien dat veel mensen bij besparen gelijk aan spaar of led-lampen denkt. Dat is er blijkbaar zo ingeramt, terwijl het gemiddeld maar 10% van je verbruik is. Op andere gebeiden is veel meer te halen!

• Arnout
quote:
edmunt schreef op zondag 12 februari 2012 @ 12:18:
@Rukapul, de meeste zaken heb ik al eens gemeten.

In huis hebben we electrische keuken via inductie.
We hebben 3 tv's. 2x32inch (100watt) en 1tje 42 inch (140 watt)
5 computer die overdag toch redelijk wat opstaan. 4 notebooks (tussen de 12 en 30 watt) en 1 desktop (moet dit jaar vervangen worden) (140 watt)
droogkast
Wasmachine
2 frigo's A++ en A+++
1 diepvries A+++ (Als ik me niet vergis)
2x electrische boiler. Eentje voor de keuken en een andere voor de badkamer.

We hebben geen digibox, geen waterbedden, ...
Boilers, zeker meerdere, kunnen enorm veel energie gebruiken, zeker wanneer je er veel gebruik van maakt (bijv. een heel gezin, en lang douchen).
Zou je een keer willen meten hoeveel je douche-boiler gebruikt? Dit zou best eens een kwart van je gebruik kunnen zijn, of meer.

3x douchen (a 100 liter per keer, 60 graden) is al ruim 2200 kWh. (http://www.olino.org/arti...everbruik-close-in-boiler)

Ook die vriezer en koelkasten tikken lekker aan. De droogkast (wasdroger) zou je kunnen vervangen door een warmtepomp droger, betaalt zich direct uit.

• Arnout
quote:
stefimke schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:00:
[...]

Dat is wel een enorm verbruik voor een stekkerdoos die bedoelt is om sluipverbruik tegen te gaan?
Ja, daarom een no-go. Zeker die dozen die je bij de Gamma e.d. vind. Alleen comfort, geen besparing.

• liquid_ice
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 26-04-2018
quote:
apt schreef op maandag 13 februari 2012 @ 11:35:
[...]

Een omgevingstemperatuur van 15 graden lijkt me redelijk voor een vriezer. Ik zie je probleem niet wat dat betreft. Is het op die zolder 15 graden terwijl hij hard stookt of zonder verwarming? Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk, gezien de buitentemperatuur de laatste weken. Als je hard moet stoken om je zolder op 15 graden te houden lijkt het me relevanter om daarop te besparen en te gaan isoleren dan die vriezer te vervangen.

Ik heb de laatste weken continue 1200 - 1800 W aan verwarming aanstaan in een goed geïsoleerde garage om hem op 5 graden te houden. Dat is niet zuinig maar ik moet hem boven 0 houden...
Pin me niet helemaal vast op die 15 graden, maar het was er vrij fris.
(nu ik erover denk waarschijnlijk minder dan 15 graden)
Het grappige is dat een vriezer in de kou natuurlijk een stuk zuiniger is dan diezelfde vriezer op dezelfde zolder met 25 graden in de zomer.

Het verschil tussen een oude en nieuwe vriezer is in de kou kleiner dan op warme dagen. Een vriezer meten op een paar winterdagen en dan vermenigvuldigen over het hele jaar is niet helemaal eerlijk.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 13:55
quote:
apt schreef op maandag 13 februari 2012 @ 11:35:
[...]

Een omgevingstemperatuur van 15 graden lijkt me redelijk voor een vriezer. Ik zie je probleem niet wat dat betreft.
Ja, dat is wat hij bedoeld. Het apparaat is dus gemeten bij een omgevingstemperatuur van 15 graden, maar zal in de zomer veel meer verbruiken.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• carpcatcher
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 12:08
Afgelopen zomer een airco laten aanleggen. mijn grote schrik was niet het verbruik van de airco als hij aanstond ( 50 ~ 150 watt - om de ruimte op temperatuur te houden)
Maar als de binnenunit gewoon dagen uit was dat de buitenunit 40watt verstookte..

Wat is jullie verbruik snachts? als alles uit/standby staat? Ik vind de mijne nogal aan de hoge kant.
als ik zoveel mogelijk apparaten uitzet kom ik nooit lager dan 63 watt (gemeten dat cv en koelkast niet actief waren)
in standby: CV, wasmachine, koelkast, magnetron, wasmachine, klikaanklikuit-stekkers.

• Admiral Freebee
  • Niet online
quote:
liquid_ice schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:13:
Pin me niet helemaal vast op die 15 graden, maar het was er vrij fris.
(nu ik erover denk waarschijnlijk minder dan 15 graden)
Het grappige is dat een vriezer in de kou natuurlijk een stuk zuiniger is dan diezelfde vriezer op dezelfde zolder met 25 graden in de zomer.

Het verschil tussen een oude en nieuwe vriezer is in de kou kleiner dan op warme dagen. Een vriezer meten op een paar winterdagen en dan vermenigvuldigen over het hele jaar is niet helemaal eerlijk.
Bij lage temperaturen gaat een vriezer weer niet zo efficiënt zijn hoor. De meeste diepvriezers die hier verkocht worden doen hun werk niet meer goed onder de 16°C of 10°C. Dit hangt af van het type koelmiddel dat gebruikt wordt. De meeste hebben een kookpunt dat te hoog ligt, waardoor het bij lagere temperaturen nog moeilijk gas wordt en het koelen dus ook slecht gaat. Het kan dus goed zijn dat je diepvriezer meer gaat verbruiken in een te koude omgeving.

Check daarom zeker de handleiding van de diepvriezer om te zien binnen welke temperatuurrange hij goed zijn werk kan doen.

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

quote:
Arnout schreef op maandag 13 februari 2012 @ 12:55:
[...]

Dat brengt mij direct bij de volgende tip: wanneer je apparaten tegenkomt die warm zijn, wanneer ze in standby staan, kan je ervan uitgaan dat er redelijk wat stroom verbruikt wordt.
Hmm hebben meer mensen dit wel eens gemeten? Lijkt me toch raar, aangezien hij juist bedacht is om strom te besparen. Stond er niet een TV op de master aansluiting die gewoon nog in stand-by stond (niet alle tv's kunnen namelijk helemaal uit)?

iStockphoto | 16x SF170 (2.720Wp), 20° N/NO, hellingshoek 20°

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

quote:
BlizzarD schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:42:
Hmm hebben meer mensen dit wel eens gemeten? Lijkt me toch raar, aangezien hij juist bedacht is om strom te besparen. Stond er niet een TV op de master aansluiting die gewoon nog in stand-by stond (niet alle tv's kunnen namelijk helemaal uit)?
Ik ga het eens meten hier, heb verschillende master-slave dozen maar 10-20W lijkt me heel erg veel inderdaad.
quote:
carpcatcher schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:36:
Wat is jullie verbruik snachts? als alles uit/standby staat? Ik vind de mijne nogal aan de hoge kant.
als ik zoveel mogelijk apparaten uitzet kom ik nooit lager dan 63 watt (gemeten dat cv en koelkast niet actief waren) in standby: CV, wasmachine, koelkast, magnetron, wasmachine, klikaanklikuit-stekkers.
Als ik de tv-hoek zou kaku'en dan zou ik op zo'n 175W uitkomen 's nachts.

Wat staat er dan aan:
CV in eco-stand, A++ koelkast, hele oude inbouwkoelkast, oude diepvries, modem, router, wekkers, IR-sensoren van beweginsmelder-geschakelende lampen en wat adaptors (gsm, dect telefoon, laptop)

• mux

mux

99% efficient!

Een simpele wattmeter kan het verbruik van zulke super-kleinverbruikers niet goed meten, en kan heel goed iets totaal verkeerds zoals 10W aangeven. Er zijn geen master-slavecontactdozen die zoveel verbruiken, afgezien van defecten uiteraard.

• Arnout
quote:
mux schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:47:
Een simpele wattmeter kan het verbruik van zulke super-kleinverbruikers niet goed meten, en kan heel goed iets totaal verkeerds zoals 10W aangeven. Er zijn geen master-slavecontactdozen die zoveel verbruiken, afgezien van defecten uiteraard.
Mwah, mijn master-slave werd aardig warm. Warmer dan mijn wekkerradio van 10W. Nu kun je daar geen harde conclusies aan verbinden, maar stroom verbruiken deed hij toch.
Blijkbaar is 'meten' wat de doos doet op de master, lomp geïmplementeerd o.i.d.

Daarnaast is het een aanname dat deze dozen er zijn voor verbruiksbesparing, volgens mij worden ze vooral gemaakt voor comfort (bijv pc aan, alle randapparatuur aan), zonder het doel van verbruiksbesparing.

Arnout wijzigde deze reactie 13-02-2012 13:59 (14%)

• marz01
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 02:29
quote:
[...]

Een droger of afwasmachine vind ik idd een luxe artikel en geen basisbehoefte.
Indien de luchtvochtigheid echt boven de 60% zit, er haast geboden is of er totaal geen ruimte voor beschikbaar is een mooi hulpmiddel.
Maar er zijn nog genoeg momenten dat het wel buiten opgehangen kan worden of 2 wasrekjes vol.
Hier 3 personen thuis en bij broer 4 personen en droger staat meer stil dan actief, ik ben sinds begin dit jaar bezig met het ophangen van de was voor een fan op zolder en dit gaat zeer voorspoedig.

Dus in plaats van gelijk in de weerstand te gaan in een "serieus elektriciteit besparen" topic zou ik zeggen probeer het eens.

Het begint met bewustwording van het verbruik; dagelijks wassen drogen en afwasmachine; gemid 600kWH en 400kWh en 400kWh is bijna 30% van je verbruik.
Is kleding echt dagelijks zo vies? kan die handdoek niet nog een dag mee? kan dat glas niet nog een keer gevuld worden? bordje even met de hand omspoelen?

Consuminderen is voor mij het doel in 2012 om de elec stand naar <1300kWh te krijgen en dat lukt niet met alleen een led-lampje, maar door bewust om te gaan met energie en open staan voor verandering.

• Eksit
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 29-03 12:46
Wat ook de moeite waard is om rekening mee te houden is de koellast van je airco en de cv-ketel.

Een voorbeeldje:
Als je een gloeilamp van 60w hebt branden levert deze 60w warmte. In de winter is dit 60w nuttige warmte die je niet hoeft te verstoken met je cv-ketel. De energie is echter wel 4x duurder dan gas.

Die zelfde gloeilamp verstookt in de zomer ook 60w en verhoogt daarmee de temperatuur die mijn airco (helaas fictief dat ik die heb) moet koelen. Die airco, met een rendement van veel minder dan 100%, verhoogt het totaal energie verbruik tot ongeveer 150w voor die gloeilamp.

Eigenlijk moet je dus breder kijken dan alleen het stopcontact. Zelf heb ik op mijn kamer in de zomer ledlampen branden en in de winter gloeilampen omdat ik dat fijner licht vind.

Eksit

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 07-06 14:12
Vergeet je mechanische ventilatie niet (indien aanwezig)
De wat oudere en goedkopere 'projectmodellen' hebben vaak nog een wisselstroommotor en kan op de laagste stand zo 25-35 watt verbruiken.

Wat bij mij 's nachts nog aanstaat:
- Koel-Vriescombinatie: gem. 35W
- Ventilatie: 25W
- ADSL Modem: 10-13W
- Airport Express: 2-3W
Totaal: 75W

Verder heb ik nog wat adapters van opladers die ieder niet meer dan 0,1 watt verbruiken als er geen telefoon/laptop is aangesloten. (blijven ook gewoon op kamertemperatuur dan).
Het 6 euro-per-jaar-verhaaltje m.b.t. opladers is allang niet meer waar.

opmerkingen:
- ADSL modem is echt een kacheltje, net als de bijbehorende zwarte baksteen die in het stopcontact zit. Binnenkort krijg ik glasvezel en dus ook een nieuw modem met een zuinigere (schakelende) voeding.
- Ventilatiebox gaat binnenkort vervangen worden voor een ITHO-daalderop ECO CVE, die op de lage stand (die ik dan wat hoog instel) zo'n 4 watt verbruikt. Die heb ik met 3-4 jaar terugverdiend, bovendien maakt hij veel minder geluid.

dan ga ik dus uitkomen op zo'n 45W

Wassen doen we met zo vol mogelijke trommels en dan ook gewoon een korter programma en lage temperatuur als het allemaal niet te vies is. Droger hebben we wel, komt soms aardig van pas. Maar het gebruik daarvan zie ik direct terug op energiemanageronline.nl :/ We proberen zoveel mogelijk te drogen aan het rekje, is ook veel beter voor de levensduur van je kleding (en met een dure smaak kun je maar beter wat langer met je broeken doen)

@Eksit
Het verhaal dat je gloeilampen mee helpen bij de verwarming van de ruimte klinkt leuk maar het slaat eigenlijk helemaal nergens op.
Een beetje radiator heeft een vermogen van zo'n 600Watt.... je gloeilampje van 60 watt geeft zijn warmte af bij het plafond alwaar het zal blijven.
Als je het fijner licht vind, ok, maar dat het substantieel mee zou helpen bij de verwarming en daardoor weer gas zou besparen is eigenlijk gewoon kul. (theoretisch klopt het wel maar daar houd het dan ook op)

NovapaX wijzigde deze reactie 13-02-2012 14:21 (24%)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Eksit
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 29-03 12:46
@ Novapax
Wat betreft dat de warmte bovenin blijft hangen heb je gelijk maar ook niet helemaal. Dat van mij was gedeeltelijk theoretisch maar niet helemaal hoor. Dat een radiator 600w afgeeft is mogelijk maar daar gebruikt hij ook meer voor, in kosten verbruikt die zelfde radiator 2,5 keer meer.

Eksit

• NovapaX
Een radiator aangesloten op een HR ketel haalt in principe gewoon een rendement van 100 procent (zo niet, dan verwijs ik je graag door naar het het 'Gas besparen' topic). Dus verwarmen met gas is gewoon veel goedkoper dan elektrisch.

Het gaat mij erom dat mensen het onzin vinden om hun gloeilampen te vervangen omdat "Dan de verwarming minder aan hoeft, en daarom de besparing toch niet zo hoog is en het net zo slecht voor het milieu is" Wat gewoon een kul-argument is.

NovapaX wijzigde deze reactie 13-02-2012 14:36 (8%)

Sparql TV wiki

• yzf1kr
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 07-06 21:23
Het is trouwens wel grappig dat mensen in die fabeltjes geloven dat je was schoon wordt op 30 graden.
Ja, het ziet er schoon uit, maar daar houdt het ook mee op.

Wel roepen dat je je tapwater niet te laag mag zetten, ivm legionella, maar ze kruipen wel weer lekker tussen een paar lakens waar je een week in heb liggen zweten, en die daarna slechts op 30 graden gewassen zijn. 8)7

Op 30 graden wassen, is een beetje uitspoelen en opfrissen met wat parfum, maar wil je spullen echt schoon hebben moet je toch op 60 graden wassen.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

Post maar weggehaald. Wordt een principieel gedoe over wat mensen luxe vinden en andere mensen niet.

stefimke wijzigde deze reactie 13-02-2012 15:01 (142%)

• franssie
  • Laatst online: 09:21

franssie

Save the albatross

offtopic:
Ik denk dan ook dat serieus energie besparen voor iedereen verschilt, en dat de overeenkomst eerder zit in het bewust energie consumeren. Dus niet elk jaar bij de eind afrekening denken hee leuk lager of hee jammer hoger, maar weten waar de energie naartoe gaat en op basis daarvan keuzes maken.
Anders verzand het een beetje in normen stellen van wat mag wel en niet, en ook al is dat heel vertrouw Nederlands, voegt het weinig aan dit topic toe.

trouwens, leuke set op conrad misschien, energie meters gecombineerd met klik-aan systeem:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=125464

Bestel je er nog iets bij van 1 cent dan is de verzending gratis (mits iDeal)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:46
Ik zou graag ook eens inzicht willen krijgen inmijn energievebruik. Ik heb 24x7 een nasje draaien met daarop een aantal vm's, ik zou dus een VM willen maken om mijn energieverbruik te loggen. Ik zoek dus eigenlijk sensors voor energiemeter (draaischijf), gasmeter/watermeter en dan een X aantal losse tussenzet stopcontacten zodat ik een aantal verbruikers kan bekijken. Iemand enige ervaring met een dergelijk systeem? Zou zoiets met z-wave spullen te maken zijn?

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• raymonvdm
  • Laatst online: 17-06 10:16
quote:
pven schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 21:22:
Ik heb een paar jaar geleden ook eens serieus naar mijn stroomverbruik gekeken, we zaten toen rond de 7000kWh per jaar. Na wat aanpassingen zitten we nu rond de 4300kWh per jaar. Ons huishouden bestaat momenteel uit twee volwassenen en twee kinderen (oudste is ruim 2 jaar, jongste is 2 maanden). We wonen in een 2-onder-1-kapper van begin jaren '50 (20ste eeuw).

Wat mijn toppers waren:
• server uitzetten (stond 24/7 aan) en vervangen door een simpel NASje
• TV niet op standby laten staan (mijn Panasonic heeft een bug, die trekt 40W in standby 8)7)
• desktops het huis uit
• digitale decoder vervangen (de oude verbruikte 20W in standby)

Wat ik nog wil doen, maar waar ik het geld nu even niet voor heb:
• droger vervangen door warmtepompdroger
• plasma-TV vervangen door LCD
• beter isoleren zodat de kinderkamers het in de winter zonder elektrische kachels afkunnen :X
• keertje nagaan wat de ketel nu eigenlijk echt verbruikt
Volgens mij is er als winst te halen door de elektrische kachels weg te doen als je blijkbaar ook een C.V hebt. Eventueel in de woonkamer de radiatoren op half en boven helemaal open. Of overal thermostaat knoppen om de radiatoren plaatsen.
quote:
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 13 februari 2012 @ 15:15:
Ik zou graag ook eens inzicht willen krijgen inmijn energievebruik. Ik heb 24x7 een nasje draaien met daarop een aantal vm's, ik zou dus een VM willen maken om mijn energieverbruik te loggen. Ik zoek dus eigenlijk sensors voor energiemeter (draaischijf), gasmeter/watermeter en dan een X aantal losse tussenzet stopcontacten zodat ik een aantal verbruikers kan bekijken. Iemand enige ervaring met een dergelijk systeem? Zou zoiets met z-wave spullen te maken zijn?
Ja dit is mogelijk met Z-wave spullen ik zit daar zelf nog een beetje tegenaan te hikken. Ik gebruik op dit moment domotiga en die ondersteund heel veel. Waaronder ook Circle en Z-Wave maar de aanschaf van de meet modules is prijzig ( 30 euro per stuk voor een stopcontact) en 120 euro voor een kwh meter. De variant van alles in een is niet meer leverbaar of niet leverbaar.

Gisteren ontdekt dat mn huis ventilatie toch 24 x 7 aan staat dus ik ben nu aan het nadenken over hoe ik dit kan meten. Het ding is namelijk voorzien van een pirilex stekker en daar moet dus iets voor gemaakt worden wil je het kunnen meten.

Hardware:

http://www.hashop.nl/c-1014084/plugwise-energie-management/
http://www.hashop.nl/a-21...-data-logger-for-e-meters
http://www.hashop.nl/a-15...mp-power-meter-two-clamps

raymonvdm wijzigde deze reactie 13-02-2012 17:15 (35%)

• mux

mux

99% efficient!

quote:
yzf1kr schreef op maandag 13 februari 2012 @ 14:47:
Het is trouwens wel grappig dat mensen in die fabeltjes geloven dat je was schoon wordt op 30 graden.
Heb je bewijs hiervoor? Want ik heb prima tegenbewijs voor je stelling...

Allereerst, 'schoon' is meer psychologie dan wetenschap. Wat mensen ervaren als schoon heeft geen verhouding tot werkelijk schoon zijn. Moderne detergenten die gemaakt zijn voor 30 graden werken bewijsbaar net zo goed op 30 als op 40 of 60 graden. Sterker nog, ze werken slechter bij 60 graden, maar het effect wordt tegengewerkt door andere dingen.

Dan heb je nog het verschil in vervuiling. 99% van je was is zeer licht tot effectief onvervuild. Er zit niks anders aan dan wat lichaamsgeur en oplosbare vlekken (drinken, modder, huidschilfers, etc.). Het maakt hierbij echt niet uit hoe schoon het wordt. Alleen bij echte vlekken maakt het uit of je hogere temperaturen bereikt.

Maar het belangrijkste is gewoon dat er een psychologie achter zit. Koud gewassen 'doodt geen bacterien' of 'doodt geen allergenen' (ondanks dat de meeste allergenen levenloos zijn) wat voor bullshit mensen ook denken. Of simpelweg een idee dat warmer=beter wat er in de tijd van ouderwetse detergenten en wasmachines in is gekomen. Daar is geen enkel bewijs voor, uitgezonderd moeilijkere vlekken, en dan hebben we het echt over hele zeldzame gevallen.

Het enige dat warm wassen doet is meer energie kosten en je kleding sneller doen slijten. Simple as that.

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:01
quote:
yzf1kr schreef op maandag 13 februari 2012 @ 14:47:

Wel roepen dat je je tapwater niet te laag mag zetten, ivm legionella, maar ze kruipen wel weer lekker tussen een paar lakens waar je een week in heb liggen zweten, en die daarna slechts op 30 graden gewassen zijn. 8)7

Op 30 graden wassen, is een beetje uitspoelen en opfrissen met wat parfum, maar wil je spullen echt schoon hebben moet je toch op 60 graden wassen.
Die verwijzing naar legionella is echt onzin. Legionella groei komt voor in stilstaand water (tussen 25 en 60 graden Celsius). Dat is bij een wasmachine zelden het geval. Daarnaast is voor besmetting inademing van besmette waterdruppels nodig. Je kunt dus zonder risico's tussen lakens liggen die op 30 graden gewassen zijn....

• Arnout
quote:
mux schreef op maandag 13 februari 2012 @ 15:22:
[...]
Het enige dat warm wassen doet is meer energie kosten en je kleding sneller doen slijten. Simple as that.
Vrij boude uitspraak, als je vaak op 30 graden wast bouwt zich na verloop van tijd vetluis op in je wasmachine en gaan handdoeken stinken.

• Arie-Kanarie
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15-06 22:57

Arie-Kanarie

Een keer wat anders

Ik woon in een nieuwbouw huis met mechanise ventilatie. Afzuigpunt in de (open) keuken, toilet beneden en de badkamer.
Beneden zitten diverse ventilatieroosters boven de ramen, maar die zitten dicht want dat tocht veel te hard met dit weer. Je wilt 's avonds wel een beetje lekker warm op de bank kunnen zitten. Ga me niet in een dikke wollen deken wikkelen.
Beetje off-topic: maar is het echt nodig dat deze 24 uur per dag aan staat? We werken beide bijna elke dag. Op de slaapkamer staat eigenlijk 24/7 een raam open (alleen met -10 van vorige week niet).

Als dat ding 30 watt verbruikt en 10 uur per dag uit kan, dan bespaar ik daar zo'n 27 euro mee.
En misschien nog iets meer omdat er niet onnodig (warme) lucht uit de keuken + woonkamer wordt gezogen. C.V. gaat op 17 graden 's avonds voor het slapen en weer op 20 als we thuis komen.

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
Arnout schreef op maandag 13 februari 2012 @ 15:33:
[...]

Vrij boude uitspraak, als je vaak op 30 graden wast bouwt zich na verloop van tijd vetluis op in je wasmachine en gaan handdoeken stinken.
Klopt, en deze: http://www.levensmiddelen...r-koud-wassen-is-ongezond
quote:
Als je het na het wassen onder een microscoop zou leggen, zie je nog gewoon vuil zitten.” Vooral baby's en mensen met een lage weerstand kunnen last krijgen van 'restjes' in hun kleding, waarschuwt de hoogleraar
Ik was erg veel op 30 graden, maar minimaal 1 maal per maand doe ik een 90c was voor de machine (dan slijten die handdoeken maar sneller) en elk hoeslaken gaat zo on de paar keer eens op 60c voor de deap clean, de rest is lekker opfrissen.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
Ik denk dat een bakje nootjes in een cafe op de bar smeriger zijn dan lakens die zijn gewassen op 30 graden.

Toch eet ik mijn lakens niet op. Eet jij je nootjes direct uit de vacuum verpakking?

Jullie mogen het nu wel weten, ik heb een bedrijf in PV, Zonnekompas is de naam.

• mux

mux

99% efficient!

quote:
Arnout schreef op maandag 13 februari 2012 @ 15:33:
Je moet dan ook je wasmachine onderhouden hè ;) Eens in de paar maanden een wasje met azijn en er gaat niks stinken.

Zelfs die was hoeft niet op 90 graden.

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
Neanderthaler71 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 16:00:
[...]
Ik denk dat een bakje nootjes in een cafe op de bar smeriger zijn dan lakens die zijn gewassen op 30 graden.
Toch eet ik mijn lakens niet op. Eet jij je nootjes direct uit de vacuum verpakking?
offtopic:
Ik snap de vergelijking niet - of je moet denken dat je mond het enige orgaan is waarmee je stoffen kan opnemen. Zo denk ik dat deurklinken, toetsenborden en openbaar vervoer smeriger zijn dan barnootjes? Ik slaap niet onder een tram

• Cheese_man
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20-05 10:18

Cheese_man

Waarom kiezen?

Vetluis...ook gehad...voor het verhaal : http://korrelzout.nl/?p=62

Naast af en toe heter wassen, is het vooral erg belangrijk (veel) minder wasmiddel te gebruiken. Zeker wanneer je vloeibaar wasmiddel gebruikt.

Minder wasmiddel gebruiken bij een hogere temperatuur zal goedkoper zijn (€) dan te veel wasmiddel en op 30 graden!

Bottom line....bezuinigen op hygiëne (te vaak op te lage temperatuur wassen, te weinig stofzuigen) of ventilatie zou ik NOOIT doen. Die paar euro's zijn het verminderde comfort en de eventuele gezondheidsklachten niet waard. Daarnaast lijken dit soort bezuinigingen echte besparingen, maar zijn dat onder de streep vaak niet!

Don't be penny wise and pound foolish! :)

reserveringshouder Tesla Model 3

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
franssie schreef op maandag 13 februari 2012 @ 16:26:
[...]
offtopic:
Ik snap de vergelijking niet - of je moet denken dat je mond het enige orgaan is waarmee je stoffen kan opnemen. Zo denk ik dat deurklinken, toetsenborden en openbaar vervoer smeriger zijn dan barnootjes? Ik slaap niet onder een tram
Ik zou zeggen steek een sigaret op en denk er even over na...

(zoiets...)

@ Eric: hoeveel keer dood ben jij nu al? Inclusief wassen op 30 graden? ;)
Maak er even een spreadsheet van anders..

Neanderthaler71 wijzigde deze reactie 13-02-2012 16:46 (3%)

• mux

mux

99% efficient!

quote:
franssie schreef op maandag 13 februari 2012 @ 16:26:
[...]

offtopic:
Eigenlijk is het een redelijke opmerking, want het geeft aan wat belangrijk is: bacteriën komen je lichaam in door slijmvliezen. Belangrijkste bron is uiteraard je handen (die je in je mond stopt, of voedsel dat je met je handen oppakt en vervolgens in je mond stopt), maar bacteriën kunnen evengoed via je vagina, neus en ogen binnenkomen.

Als je heet wast, zelfs op 90 graden, gaan niet genoeg bacteriën dood omdat het wassen te kort duurt en niet heet genoeg is voor de vervelendste bacteriën. Op en door de was heen zullen, net als op elke aanrecht of toetsenbord of waar dan ook, genoeg bacteriën zitten om iedereen eronder te krijgen. Maar de catch is: dat gebeurt alleen als je de omstandigheden ervoor creëert. Dus als je je was opeet, of je was veel te lang nat en warm laat (waardoor er koloniën bacterien of, waarschijnlijker, schimmels op kunnen groeien). En hetzelfde geldt voor parasieten en andersoortige narigheid: je maakt ze zonder desinfectanten nooit helemaal dood, en binnen no-time zitten er weer precies evenveel op als voordat je ze ging wassen. Wat je moet doen is ervoor zorgen dat je was snel droogt, dat je je handen wast voordat je je slijmvliezen aanraakt en meer van dat soort dingen.

En wat hierboven gezegd wordt: niet teveel wasmiddel gebruiken. Die bacteriën en allergenen zijn dingen die altijd al in je hele huis zitten, en die je constant door de lucht aan het gooien bent door rond te lopen in huis, je bed op te maken, de verwarming aan te hebben, ga zo maar door. Wasmiddelen bevatten chemicaliën die niet zozeer supergiftig zijn, maar ook niet bepaald eetbaar. Als je op welke temperatuur dan ook teveel wasmiddel gebruikt blijft er residu achter op de was. Of in de machine.

Als laatste is het heel belangrijk om aan te stippen: afgezien van een klein beetje feitelijk materiaal hier en daar wordt deze discussie in wetenschappelijke zin juist gekenmerkt door een opvallend gebrek aan bewijs van alle kanten. Er is onderzoek gedaan naar of bacteriën je wasmachine overleven, maar vervolgens niet aan de werkelijke risico's die dat nou echt oplevert. De meeste onderzoeken zijn industriegesponsord of van letterlijk een halve eeuw geleden. Het onderzoek dat is gedaan, heeft in ieder geval ontkracht dat er boeiend veel verschil zit tussen het wassen op 60 graden met een ouderwets wasmiddel of het wassen op 30-40 graden met een koudwasmiddel. Er is kortom geen bewijs dat je was schoner wordt op de ene of de andere manier, welke metriek je ook gebruikt.

• _jorrit_
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17-12-2017
Verbruik van onze mechanische afzuigunit met perilex stekker.
Stork Air, een projectding uit 2000.
Wisselspanning.

Stand 1: 10W
Stand 2: 38W
Stand 3: 82W

Gemeten door de pulsen in de meterkast te stopwatchen en wat te rekenen met 1 puls=0,001kWh.

• raymonvdm
  • Laatst online: 17-06 10:16
Ik ben op dit moment overigens al een tijdje bezig om handmatig de teller standen te noteren voor Gas,Water en Elektra en er is ruimte voor verbetering.

De verwachting voor nu is

4501 KWH
1200 M3

De stappen tot nu toe

- Spaarlamp daar waar het kan. De twee dimmers zijn voorzien van HV halogeen en dan een zo laag mogelijk wattage. Al het andere is spaarlamp (ook de gezelligheid lampjes)
- Slaapstand voor mediacenter
- Server met een 350W 95% voeding (meer wat is overbodig en verhoogd het verlies)
- C.V. Op 15.5 in de nacht en 19.5 overdag (mits thuis)
- Domotica waarbij s`ochtends alle verlichting uit gaat als het buiten licht is.

raymonvdm wijzigde deze reactie 13-02-2012 18:10 (4%)

• SpiceWorm
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10-06 23:06

SpiceWorm

Wil een passiefhuis

Topicstarter
quote:
migjes schreef op maandag 13 februari 2012 @ 10:36:
de c.v. op nachtverlaging of helemaal uit heeft veel te maken met de isolatie van je huis en andere zaken.
Nachtverlaging is altijd rendabel. Hoe lager hoe beter. Zitten wel grenzen aan; kijk daarvoor in de OP van het gas-cv tunings topic. Gas besparen door middel van CV tuning (reacties op dit onderwerp graag daar :))
quote:
Admiral Freebee schreef op maandag 13 februari 2012 @ 10:43:
Moderne laders gebruiken echt niet meer zoveel hoor. 10W aan warmte zou je wel voelen. Eerder denk ik dat je meter niet zo nauwkeurig meet bij lage belasting. Desalniettemin is het verspilde elektriciteit, dus kan je hem beter uit het stopcontact halen.
Ik vind van niet; alle moeite die je 10 jaar lang stopt in het verwijderen van adapters die < 0.1 watt doen kun je niet besteden aan andere zaken. Tegelijkertijd denk je wel goed bezig te zijn en mis je dat de pomp van je vloerverwarming of koelkast 24/7 draait.
quote:
[...]
Maar toch, stroom 'kost niet duur',
6300 kWh kost je per jaar 1300 euro, zeg 110 euro per maand. Dat vind ik niet goedkoop, ik denk dat er een paar erg rendabele investeringen / besparingen te doen zijn. Bekijk het eens op 10 jaar. Als je aan het meten bij elkaar paar uur aan besteed kun je misschien zomaar 1500 kWh van je verbruik af halen. In 10 jaar tijd is dat 6000 euro. In een paar uur tijd verdiend. Zo'n uurloon heb ik niet vaak :+
quote:
Zo lang hij het nog doet kan hij veel elektriciteit en dus euro's verbruiken. Maar oud hoeft niet persé verspillend te zijn! Oud kan ook erg degelijk, goed geïsoleerd en dus zuinig zijn. Maar meestal niet.
quote:
Kun je die aansluiten op een zonneboiler / cv ketel die dichtbij staat? Dan verbruikt hij pak-em-beet 90% minder stroom. Met behulp van een voorschakelapparaat.
quote:
Kinderen vinden de wattcher een onwijs interessant ding en kunnen er een sport van maken om zo zuinig mogelijk te doen. En spreken elkaar op lampen aan die blijven branden etc.
quote:
Zou ik wel doen. Kun je kijken of extra warmteisolatie wellicht goed uit kan, of dat het heel slim is om je circulatiepomp te vervangen. Misschien houd je het ook zoals het nu is. Maar zolang je niet meet weet je niets.

SpiceWorm wijzigde deze reactie 13-02-2012 19:43 (14%)

Daarom winnen passiefhuizen

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
_jorrit_ schreef op maandag 13 februari 2012 @ 17:46:
Verbruik van onze mechanische afzuigunit met perilex stekker.
Stork Air, een projectding uit 2000.
Wisselspanning.

Stand 1: 10W
Stand 2: 38W
Stand 3: 82W

Gemeten door de pulsen in de meterkast te stopwatchen en wat te rekenen met 1 puls=0,001kWh.
Redelijk consistent met de waarden uit een Itho folder:
quote:
Stand Wisselstroom Gelijkstroom
Laagstand 21W 1.6W
Middenstand 45W 7.5W
Hoogstand 68W 19W
Ik heb vorige maand de wisselstroom versie vervangen door een gelijkstroomversie :)

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 15:52
quote:
Cheese_man schreef op maandag 13 februari 2012 @ 16:27:
Vetluis...ook gehad...voor het verhaal : http://korrelzout.nl/?p=62

Naast af en toe heter wassen, is het vooral erg belangrijk (veel) minder wasmiddel te gebruiken. Zeker wanneer je vloeibaar wasmiddel gebruikt.

Minder wasmiddel gebruiken bij een hogere temperatuur zal goedkoper zijn (€) dan te veel wasmiddel en op 30 graden!

Bottom line....bezuinigen op hygiëne (te vaak op te lage temperatuur wassen, te weinig stofzuigen) of ventilatie zou ik NOOIT doen. Die paar euro's zijn het verminderde comfort en de eventuele gezondheidsklachten niet waard. Daarnaast lijken dit soort bezuinigingen echte besparingen, maar zijn dat onder de streep vaak niet!

Don't be penny wise and pound foolish! :)
Mja, vetluis... komt vnml vanwege die hele hopen wasmiddel die je in je machine gooit en vervolgens niet weg kunt spoelen. Laatst kwam ik in de webshop van eneco een wasbol tegen die garandeert dat je dankzij die bol 50% minder wasmiddel kunt gebruiken. TNO heeft het getest en ja verrek: wassen met 50% minder wasmiddel en die speciale bol maakt was net zo schoon als wassen met normale dosering. Er stond alleen geen woord gerept over wassen zonder bol en 50% dosering...

Wat overigens ook wel wil helpen met stinkende was is grootverpakkingen kopen en dan eens per week een wasje draaien. Als je dan bijna een jaar verder bent is die grootverpakking nog steeds niet leeg, maar stinkt wel alle was die je ermee wast. Er mag dan wel geen datum op staan, maar bederven doet het zeker. Dacht eerst ook dat het vetluis was, maar bleek achteraf dus aan het wasmiddel op leeftijd te liggen :X.

• SpiceWorm
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10-06 23:06

SpiceWorm

Wil een passiefhuis

Topicstarter
quote:
franssie schreef op maandag 13 februari 2012 @ 15:00:
Ik denk dan ook dat serieus energie besparen voor iedereen verschilt, en dat de overeenkomst eerder zit in het bewust energie consumeren. Dus niet elk jaar bij de eind afrekening denken hee leuk lager of hee jammer hoger, maar weten waar de energie naartoe gaat en op basis daarvan keuzes maken.
Anders verzand het een beetje in normen stellen van wat mag wel en niet, en ook al is dat heel vertrouw Nederlands, voegt het weinig aan dit topic toe.
Helemaal niet offtopic! Ik ben het 100% met je eens. Ik heb woorden van soortgelijke strekking in de openingspost gezet. Het heeft geen zin om te discussiëren over wat wel/niet comfortabel is. imho dé reden dat energiebesparing niet veel meer van de grond af komt.

Daarom winnen passiefhuizen

• Joostje123
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 10:01
Wat kost ongeveer een adapter die in het stopcontact zit zonder dat die aan het opladen is?
Want hier bij mij huis zitten er 3 telefoon adapter nog een extra usb oplader en 1 laptop adapter eigenlijk 24/7 in een stopcontact.

• Arnout
Simpel gezegd; als hij warm is (zonder aangesloten apparaat) is het zinnig om hem eruit te halen.

De meeste nieuwe micro-usb laders zijn vrij koud (=weinig standbyverbruik). Dit als gevolg van strengere regels rondom laders en standbyverbruik.

• flippo765
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-05 11:41

flippo765

4170 Wp subsidieloos

quote:
Arnout schreef op maandag 13 februari 2012 @ 23:02:
Simpel gezegd; als hij warm is (zonder aangesloten apparaat) is het zinnig om hem eruit te halen.
Als hij warm is is het dan niet verstandiger op zoek te gaan naar een zuinigere adapter?
Voor oudere trafo-adapters is vaak voor niet veel geld een geschakelde voeding te vinden die veel zuiniger met energie omspringt (al dan niet met verbruiker) maar het beste is natuurlijk gewoon niet nutteloos gebruiken.

• Arnout
quote:
flippo765 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 23:07:
[...]

Als hij warm is is het dan niet verstandiger op zoek te gaan naar een zuinigere adapter?
Voor oudere trafo-adapters is vaak voor niet veel geld een geschakelde voeding te vinden die veel zuiniger met energie omspringt (al dan niet met verbruiker) maar het beste is natuurlijk gewoon niet nutteloos gebruiken.
Je kunt altijd op zoek gaan naar iets beters, maar dat kost wel extra geld.

Voor wat betreft een goede, zuinige micro-usb lader kan ik deze aanraden. Ook nog een Nokia ;)

http://www.bol.com/nl/p/e...05000006866355/index.html

• ADQ
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 05-09-2016
quote:
SpiceWorm schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:39:
[...]Zou ik wel doen. Kun je kijken of extra warmteisolatie wellicht goed uit kan, of dat het heel slim is om je circulatiepomp te vervangen. Misschien houd je het ook zoals het nu is. Maar zolang je niet meet weet je niets.
Een kennis van mij had een mooie nieuwe pomp gekocht voor zijn vijver. Beretrots dat zijn vijver het hele jaar door helder bleef. Totdat.... De jaarafrekening op de mat viel. Die pomp trekt 350w, 24/7. Dus die is er niet meer.

Ik zit zelf met 2400kWh hoger dan ik wil met 2 personen. Een oude koelkast en de veelgebruikte CRT tv zijn denk ik de boosdoenders, maar in verband met verhuisplannen kan ik daar op dit moment weinig aan doen. (Het nieuwe huis heeft vermoedelijk al een inbouwkoelkast.)

• RemcoDelft
  • Laatst online: 15:44
quote:
SpiceWorm schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:35:
[...]
Je kan altijd een grotere spaarlamp installeren, je hebt ze van 20 watt tegenwoordig en die geven een flinke bak licht.
Mijn favoriete spaarlamp: aanzienlijk meer licht tegen een aanzienlijk lager verbruik!
Maar pas wel op:
De 20W van de Action stinkt en knippert (! Google maar het kan echt) als-ie uit staat (dus ongeschikt voor de slaapkamer).
De 20W van de Lidl bevalt zeer goed.
Duurdere spaarlampen heb ik eigenlijk opgegeven omdat de kwaliteit niet beter is, ik heb meerdere Philips lampen gehad die kapotknalden (leuk, kwikdamp in huis) en daarmee de stop lieten doorslaan. Plus dat ze naarmate ze verouderen minder licht gaan geven en ik ze liever goedkoop vervang dan duur.
quote:
NovapaX schreef op maandag 13 februari 2012 @ 14:10:
Het verhaal dat je gloeilampen mee helpen bij de verwarming van de ruimte klinkt leuk maar het slaat eigenlijk helemaal nergens op.
Een beetje radiator heeft een vermogen van zo'n 600Watt.... je gloeilampje van 60 watt geeft zijn warmte af bij het plafond alwaar het zal blijven.
Als je het fijner licht vind, ok, maar dat het substantieel mee zou helpen bij de verwarming en daardoor weer gas zou besparen is eigenlijk gewoon kul. (theoretisch klopt het wel maar daar houd het dan ook op)
Maar de warme lucht van die radiator gaat net zo hard naar het plafond... Feit is dat er enige luchtstroming plaatsvindt. Feit is ook dat verwarmen met een gloeilamp aanzienlijk duurder is dan met aardgas, en dat je het slechts een beperkt deel van het jaar kan benutten.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• _JGC_
quote:
RemcoDelft schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:26:
[...]

Mijn favoriete spaarlamp: aanzienlijk meer licht tegen een aanzienlijk lager verbruik!
Maar pas wel op:
De 20W van de Action stinkt en knippert (! Google maar het kan echt) als-ie uit staat (dus ongeschikt voor de slaapkamer).
De 20W van de Lidl bevalt zeer goed.
Heb het gevonden ja. Schroeiend plasticgeurtje... Grote kans dat de ingebouwde regelelektronica zijn warmte niet kwijt kan waardoor het plastic gaat stinken. Zegt ook wel iets over het rendement van spaar- en ledlampen. Veel LED-lampen hebben 1W aan LEDs, maar blijken een veelvoud aan energie te verbruiken vanwege de goedkope regelelektronica.
quote:
Duurdere spaarlampen heb ik eigenlijk opgegeven omdat de kwaliteit niet beter is, ik heb meerdere Philips lampen gehad die kapotknalden (leuk, kwikdamp in huis) en daarmee de stop lieten doorslaan. Plus dat ze naarmate ze verouderen minder licht gaan geven en ik ze liever goedkoop vervang dan duur.
Heb hier vrijwel alleen Philips, zowel Softone als Genie, maar voldoen verder goed. In het anderhalf jaar dat ze hier hangen nog geen gestorven lamp gezien. Enige niet-philips lampen zijn de Karwei ecohalo 28W lampen boven de keukentafel en de Calex 18W halogeen-in-gloeilamp lampjes in mijn dimbare schemerlampjes. Overigens heb ik in de buitenverlichting ook 11W Philips Genie zitten, maar die wil ik binnenkort vervangen door 28W halogeen-in-gloeilamp lampjes. Starttijd is te hoog en kleur van het licht staat me niet aan. Daarnaast kan een spaarlamp slecht tegen het schakelgedrag van een sensorlamp.
quote:
Maar de warme lucht van die radiator gaat net zo hard naar het plafond... Feit is dat er enige luchtstroming plaatsvindt. Feit is ook dat verwarmen met een gloeilamp aanzienlijk duurder is dan met aardgas, en dat je het slechts een beperkt deel van het jaar kan benutten.
Radiator laat koude lucht warm naarboven verplaatsen, maar straalt op 50cm boven de vloer ook warmte uit. Een gloeilamp heb je op 2 meter hoogte hangen en straalt daar warmte uit. Het zal vast iets meehelpen bij de verwarming, maar veel doet het niet. Een computer die constant 75W gebruikt die op de grond staat heb je meer plezier van qua verwarming dan een 75W gloeilamp (als mijn kantoortje op temperatuur is en de computer staat aan, kan de kachel dicht).

• r.thomassen
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 08-02-2017
Net even het hele draadje gelezen en gelijk een tabel gemaakt om alles door te gaan meten en te noteren.
Maar waar ik nog steeds niets van snap en ook weinig info over kan vinden is mijn vloerverwarming.
In mijn huis ( bouwjaar 2009 ) heb ik ervoor gekozen om vloerverwarming als hoofdverwarming te kiezen op de begane grond. Mijn thermostaat staat altijd op 19 C. ook 's nachts in de winter ( in de zomer staat hij natuurlijk gewoon uit ) Maar wat is nu het meest voordelige om te doen ?
-De thermostaat 's avonds lager zetten en een uurtje voor thuis komst van het werk weer terug op 19 C. te zetten ( bijv van 16:00 tot 23:00 op 19 C. en 's nachts / overdag op 17 C. )
-Of de gehele installatie gewoon op de 19 C. te houden ?
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik er aan moet / kan doen zodat ik zo zuinig mogelijk met de ketel omga , maar wil ook niet inleveren op comfort. Als ik thuis kom moet het gewoon behaaglijk zijn.
Iemand hier tips over ?

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
r.thomassen schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:01:
Net even het hele draadje gelezen en gelijk een tabel gemaakt om alles door te gaan meten en te noteren.
Maar waar ik nog steeds niets van snap en ook weinig info over kan vinden is mijn vloerverwarming.
In mijn huis ( bouwjaar 2009 ) heb ik ervoor gekozen om vloerverwarming als hoofdverwarming te kiezen op de begane grond. Mijn thermostaat staat altijd op 19 C. ook 's nachts in de winter ( in de zomer staat hij natuurlijk gewoon uit ) Maar wat is nu het meest voordelige om te doen ?
-De thermostaat 's avonds lager zetten en een uurtje voor thuis komst van het werk weer terug op 19 C. te zetten ( bijv van 16:00 tot 23:00 op 19 C. en 's nachts / overdag op 17 C. )
-Of de gehele installatie gewoon op de 19 C. te houden ?
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik er aan moet / kan doen zodat ik zo zuinig mogelijk met de ketel omga , maar wil ook niet inleveren op comfort. Als ik thuis kom moet het gewoon behaaglijk zijn.
Iemand hier tips over ?
Modern huis, goede isolatie en vloerverwarming.
Zet je verwarming rustig uit, de temperatuur zal namelijk in jou situatie zeer weinig dalen.
De vloer buffert de warmte. Ik heb een daling van circa 0,6 graad over een nacht.

Ik laat de verwarming in de ochtend ook uit, dan ben je vrij actief en merk je dat toch niet.
Hij gaat wel aan voor als ik weer thuis kom (of iemand anders die thuis is).
Van 1700 naar 2200 stook ik wel. De vloer is door het dan stoken ook wat warmer.

• _JGC_
Nachtverlaging heeft op zich wel zin, maar je moet het niet te ver doorvoeren, al helemaal met een trage verwarming als vloerverwarming. Voor elke graad die je warmer stookt binnen, gaat er meer energie verloren naar buiten.
Ik heb hier overigens in een slecht geisoleerd huis de nachtverlaging beperkt tot 2 graden ipv 4. Als ik een hele dag weg ben gaat ie alsnog 4 graden naarbeneden. Ik heb liever een ketel die de hele nacht om het kwartier 5 minuten aan slaat met 35 graden aanvoertemperatuur om het hier 18 graden te houden en dan 's morgens een uurtje draait op 60 graden, dan een ketel die 's morgens 4 uur bezig is met 75 graden aanvoertemperatuur om het hier 20 graden te krijgen. Verder hoef ik nu 's morgens ook niet meer te stoken om even dat uurtje bij het opstaan de temperatuur hier 18 graden te krijgen, dus dat scheelt ook weer.

• Roder
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 09-12-2014
Je zou voor de gein eens het verbruik van de ketel over een periode moeten loggen.
Kun je zien hoeveel er wanneer gebruikt wordt.
Ik heb ontdekt dat mijn verwarming naar 15* zetten en weer opwarmen minder energie kost als een nachtje op temperatuur houden.
Overigens zou vloerverwarming niet zo ver moeten afkoelen, er zit behoorlijk warmtebuffer in een betonnen vloer (is neem aan dat het beton is), maar je zei al dat het slecht geisoleerd was...

Some like it hot but I prefer to stay Cool!

• NovapaX
Letten we wel op dat dit topic gaat over het besparen van elektriciteit. Mijns inziens past het verhaal over de vloerverwarming veel beter in het 'Gas besparen' topic....

Sparql TV wiki

• NeoPhire
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18-06 18:50
Na het checken van de sneldraaiende meter bij mij ben ik de standen eens bij gaan houden, dat blijkt sinds ik samenwoon op gemiddeld 18-20 kwh per dag te zitten (met 2 personen). Na wat rondkijken kwam ik erachter dat dat belachelijk veel is, gezien we beiden ook nog eens full-time werken en daarom niet vaak thuis zijn. Omgerekend komt het neer op bijna 7000 kwh per jaar!!

Ik heb bij Conrad wat energiemeters gekocht om te kijken of ik kan isoleren waar het vandaan komt, want dit wordt te gek. We hebben geen gas aansluiting, dus koken gaat met inductie, en een boiler die met nachtstroom opwarmt, maar zoveel zou dat niet mogen zijn. Verder staat er hooguit een NASje + zuinige HTPC (15w) vrij vaak aan, maar ook dat zou dit verschil niet mogen verklaren.

Een andere kans is nog dat de meter van slag is, maar een meter ijking aanvragen kost > € 600,- en alleen als de meter echt van slag is hoef ik dat zelf niet te betalen. Vandaar dat ik graag zelf eerst eens wil kijken waar het vandaan komt.

De vorige bewoner gaf als tip nog mee dat het een meter is waarop een magneet hem stil laat staan, grote kans dus dat hij dat heeft gedaan (niet al te betrouwbaar type). Zou dit de reden kunnen zijn de meter eventueel van slag is?

• Arnout
quote:
NeoPhire schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:01:
We hebben geen gas aansluiting, dus koken gaat met inductie, en een boiler die met nachtstroom opwarmt, maar zoveel zou dat niet mogen zijn.
I.c.m. met regelmatig of lang douchen kan een boiler wel degelijk veel kosten. Inductie in verhouding minder, maar kan ook best veel stroom verbruiken.
Wat is jullie douche-patroon?

• NeoPhire
quote:
Arnout schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:06:
[...]

I.c.m. met regelmatig of lang douchen kan een boiler wel degelijk veel kosten. Inductie in verhouding minder, maar kan ook best veel stroom verbruiken.
Wat is jullie douche-patroon?
We douchen beiden wel elke dag (zeker in de afgelopen tijd is een lange hete douche lekker na die kou buiten).

Zodra de meters binnen zijn zal ik er op de boiler direct een plaatsen, dan wordt snel duideljik of het daar vandaan komt.

• NovapaX
http://www.deombudsman.nl...-rekening-niet-voor-klant

Uit dit verhaal maak ik op dat een magneet inderdaad een energiemeter kan ontregelen waardoor deze sneller gaat lopen. Ik kan verder geen andere bronnen vinden om dat te bevestigen.
Maar niet te snel conclusies trekken, eerst inderdaad maar eens meten wat je verbruikers zijn.

NovapaX wijzigde deze reactie 14-02-2012 14:11 (14%)

Sparql TV wiki

• AcXeller
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

AcXeller

Lt. Asshole

quote:
NeoPhire schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:07:
[...]

We douchen beiden wel elke dag (zeker in de afgelopen tijd is een lange hete douche lekker na die kou buiten).

Zodra de meters binnen zijn zal ik er op de boiler direct een plaatsen, dan wordt snel duideljik of het daar vandaan komt.
Mocht je het nou niet vinden dan zijn er ook meters die je om kabels kan hangen en zo meten, als je deze dan na je telwerk maar voor de groepenkast plaatst moet je het daarna kunnen vergelijken. De experts hier zullen wel weten of die meters betrouwbaar zijn, ik heb er zelf geen ervaring mee.

Mijn YouTube kanaal

• RemcoDelft
quote:
Neanderthaler71 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:19:
[...]

Modern huis, goede isolatie en vloerverwarming.
Zet je verwarming rustig uit, de temperatuur zal namelijk in jou situatie zeer weinig dalen.
De vloer buffert de warmte. Ik heb een daling van circa 0,6 graad over een nacht.
Maar juist in een modern huis met goede isolatie kan je de verwarming net zo goed ook aan laten: die 0.6 graden over een nacht maken het warmteverlies naar buiten nauwelijks lager. Je haalt winst door niet te stoken alleen als de temperatuur binnen daadwerkelijk veel lager wordt, dan pas neemt het temperatuursverschil met buiten en dus het warmteverlies naar buiten af.
Hoewel bij vloerverwarming wellicht meer te winnen is door de pomp af te zetten, dan dat het aan gas uitmaakt. En daarmee zijn we weer ontopic :+

@NeoPhire: heb je stads/blokverwarming of is dat ook elektrisch?
Wellicht kan je je energieleverancier vragen de meter versneld te vervangen door een moderner exemplaar? Vertel daarbij dat je het vermoeden hebt dat de vorige bewoner de meter gemanipuleerd heeft, dat lijkt me voldoende reden om het oude ding te vervangen? Hier heb ik een meter van een jaar oud, terwijl het huis zelf 14 jaar oud is... Blijkbaar zijn ze hier erg actief geweest met vervangen.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
Hij draait dan wel op het moment dat je het wilt, zie je niet op de temp meter maar voel je wel, hogere temp vloer. Verder, zoals je zegt, zal de pomp (iets) minder draaiuren maken.

Het klopt dat het minder gaat uitmaken, maar hij staat op nachtverlaging 16 en zal dus nooit aanslaan in de nacht.

• NeoPhire
Ik zal dat eens overleggen met mijn energieleverancier inderdaad. Heb al gevraagd om de slimme meter, maar omdat ik een boiler heb die opwarmt op nachtstroom (gekoppeld via een schakelrelais) scheen dat nog niet mogelijk te zijn helaas.

Het stopcontact van de boiler is goed te bereiken, dus dat kan ik goed meten. Daarnaast zal ik ook de 'usual suspects' voorzien van een meter (wasmachine, media installatie, koelkast, droger).

Als niks soelaas biedt, en ook de nieuwe meter versneld plaatsen geen optie is dan ik toch maar nadenken over een ijk rapport. Enfin, eerst de meters nog maar even afwachten.

• RocketKoen
  • Laatst online: 11:47
quote:
AcXeller schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:11:
[...]

Mocht je het nou niet vinden dan zijn er ook meters die je om kabels kan hangen en zo meten, als je deze dan na je telwerk maar voor de groepenkast plaatst moet je het daarna kunnen vergelijken. De experts hier zullen wel weten of die meters betrouwbaar zijn, ik heb er zelf geen ervaring mee.
met zo'n meter kun je dmv inductie de stroom meten. Erg precies zijn ze niet
Ten eerste: Bij een kleine stroom is het veld zo zwak het veld onmeetbaar klein is na de centimeter lucht die het moet overbruggen naar de sensor. Bij een laag verbruik meet je dus 0,0
ten tweede meet zo'n ding alleen de stroom. Om het verbruik te bepalen vermenigvuldigt de sensor de meting met 230. Maar de netspanning is niet precies 230. Dat fluctueert nogal tussen de 220 en 240.
Ik weet niet of zo'n ding ook blindvermogen meet. Maar dat zou ook niet helpen want blindvermogen komt niet op je energierekening als consument.

edit:
hier trouwens een leuk alternatief.
Iemand die in plaats van een stroommeter een lichtsensor voor zn kwh meter plakt, en zo de meterstand constant inleest naar zn pc

RocketKoen wijzigde deze reactie 14-02-2012 14:26 (9%)

TheS4ndm4n#1919

• RemcoDelft
quote:
RocketKoen schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:22:
[...]
Maar dat zou ook niet helpen want blindvermogen komt niet op je energierekening als consument.
De meter hier heeft 2 LEDs:
-1000 imp/kvarh
-1000 imp/kWh
Die eerste meet toch blindstroom? Met name als de stofzuiger aanstaat is die LED zeer actief. Ik vraag me al langer af hoe dat op de meter zichtbaar wordt.

• joopv
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Water elektrisch verwarmen is erg duur...

Enkele aannames:
Water komt (bij mij) de woning binnen op 5,5 graad (met de vorstperiode), en als je wilt douchen is dat 38 graden geworden. Delta t = 32 graden

Douchen kost je ca 5 liter per minuut. Lang douchen = 5 minuten(?), dus 25 liter

SW van water is 4,2J/k/gr. 25L water 32 gr opwarmen kost dus 3,3MJ oftwel ruwweg 1kWh.

• NeoPhire
quote:
joopv schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:26:

Enkele aannames:
Water komt (bij mij) de woning binnen op 5,5 graad (met de vorstperiode), en als je wilt douchen is dat 38 graden geworden. Delta t = 32 graden

Douchen kost je ca 5 liter per minuut. Lang douchen = 5 minuten(?), dus 25 liter

SW van water is 4,2J/k/gr. 25L water 32 gr opwarmen kost dus 3,3MJ oftwel ruwweg 1kWh.
Dank voor de berekening, lang douchen gaat hier ook gerust wel eens naar 15 minuten als de vriendin eronder staat ;)

Volgens mij verwarmt de boiler het naar meer zelfs, gezien deze ook het hete water uit de kraan verzorgd, wat volgens mij wel een graad of 60-70 is. Dat zou verklaren waarom dat zo hard gaat inderdaad, ik ga dat zeker in de gaten houden, nogmaals dank.

• RocketKoen
  • Laatst online: 11:47
quote:
RemcoDelft schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:26:
[...]

De meter hier heeft 2 LEDs:
-1000 imp/kvarh
-1000 imp/kWh
Die eerste meet toch blindstroom? Met name als de stofzuiger aanstaat is die LED zeer actief. Ik vraag me al langer af hoe dat op de meter zichtbaar wordt.
kvarh is idd blindstroom. Dat wordt wel gemeten maar niet afrekent.
Het energiebedrijf gebruikt de meting om jouw arbeidsfactor te bepalen (verhouding blindstroom en "normale" stroom). Maar tenzij je thuis constant elektromotoren hebt draaien (pompen ofzo) of aan je TL buizen hebt liggen klussen (de blindstroom compensatie weggehaald) blijf je wel binnen de grens.

Aangezien dit energie is die je ongebruikt terugstuurt (om het simpel uit te leggen) hoef je niet te betalen. Omdat industrie wel heel veel blindvermogen gebruikt moeten die wel bijbetalen. Deze tarieven zijn vaak erg hoog, dus bedrijven compenseren hun blindstroom vaak met een condensatorbank.
quote:
joopv schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:26:

Enkele aannames:

Volgens de cijfers van het nibud is een gemiddelde douchebeurt 70L, een bad 140L.
70L opwarmen met een gasboiler kost volgens hun €0,29. Met elektriciteit €0,44.

en normale douche doet overigens 10L per minuut. De meest zuinige komen in de buurt van die 5L

RocketKoen wijzigde deze reactie 14-02-2012 14:39 (27%)

TheS4ndm4n#1919

• Arnout
quote:
RocketKoen schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:34:
Volgens de cijfers van het nibud is een gemiddelde douchebeurt 70L, een bad 140L.
70L opwarmen met een gasboiler kost volgens hun €0,29. Met elektriciteit €0,44.

en normale douche doet overigens 10L per minuut. De meest zuinige komen in de buurt van die 5L
Dan zit je dus met 5 minuten al aan 2kWh. 15 minuten, 6kWh. Per persoon, dus 2 personen (gem 10 minuten) is al 8 kWh. Dat de boiler verder opwarmt naar 60 graden, maakt niet uit, want dan gebruik je er weer minder wat je aanlengt met koud water. De boiler verliest wel meer warmte, bij hogere temperaturen. Ik denk dat je 0,5 kWh kan rekenen per dag aan verlies.

En dat alleen douchen. Misschien gebruik je nog warm water uit de boiler in de keuken, daarvoor moet de kraan even open staan (enkele liters verspilling).
Dan nog koken op inductie. Zal ook in de 1-4 kWh range zitten. Zit je al op 10-12 kWh.
Daarboven op nog het 'normale' verbruik, verlichting, tv, wasmachine.

Ik denk dat je verbruik daarmee wel redelijk verklaard is.

Arnout wijzigde deze reactie 14-02-2012 15:10 (40%)

Pagina: 1 2 3 ... 59 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True