Hier een beetje hetzelfde, maar als je er wat van zegt (mensen die zeuren dat ze te weinig geld over houden) dan word je aangekeken alsof je een of andere boomknuffelaar bent.JeroenH schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:18:
Ook als ik bij vrienden kom, de televisie staat bovenop een stapel apparatuur, allemaal met zijn eigenlijk klokje en lampje en in gedachten zit ik dan altijd "daar gaat weer 3W, daar 6W, die decoder daar pakt zeker 10W, netvoedinkje 2W". Belachelijk. Alsof je je auto 24/7 voor de deur stationair laat draaien omdat je misschien een keer weg moet.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Feit is, in ons huishouden was het 100% elimineren van het sluipverbruik samen met het aanschaffen van zuinig witgoed de allergrootste besparing. Met een investering van een paar euro voor een paar stekkerblokken en stekkerschakelaars. Terugverdientijd? Voor sommige apparaten in de orde van (letterlijk) weken, voor de meeste apparaten in de orde van grootte van enkele maanden tot een klein jaar. Wil je het luxe? Dan kan klikaan/klikuit een optie zijn.
Je ziet ze gewoon letterlijk voor iedere meer dan 100 meter de auto pakken, de verlichting blijft aan staan voor de inbrekers en we isoleren niet zoveel want dat is overdreven en kost teveel.
Het sluipverbruik is hier idd opgelost met KAKU en een arduino,(WAF hiervan is een stuk hoger dan met losse schakelaars) nu druk aan het sparen/nadenken voor een knappe koel en vrieskast of een koelvriescombi.
Waarschijnlijk worden het 2 losse kasten wan ik heb meer vriescapaciteit dan koelcapaciteit nodig maar dat kan evengoed nog zuiniger dan 750KWh.