Een amiga 500 met 512 kb ram !
En dat is van wat?Rol-Co schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 02:52:
Ik ben ook maar eens begonnen aan een besparing door eerst te gaan meten, schrok wel een beetje moet ik zeggen.:(
Mijn lijstje apparaten die 24u/d dit verbruiken omgerekend naar een jaar. dus dan gebruiken we niet .... dit is alleen standby of router/klokje/cv/enz. Ik heb nog wat te doen zie ik.
jaar
2382kw
alleen van apparaten in standby of die 24 uur aan staan, klokjes,een nas,tv's,pc,cv,koffie app enz.
bijv de cv gebruikt 77w als hij geen water tapt of aanslaat , tap ik water is het 50w. dat lijkt me vreemd.
vloerverwarming pomp is 48w + de 77 van de cv is 125w en staat alleen stndby.
Apparaat.......................................verbruik p/jaar
printer stndby /synology aan..............219kwh
pc stndby / router aan........................138,4kwh
telefoon boven.......................................9,6kwh
klokje.....................................................9,6kwh
kachel cv...........................................674kwh
wasmachine uit...................................11,3kwh
droger uit...............................................8,76kwh
kamer 1 stndb...................................106kwh
tv boven stby.......................................38,5kwh
caiway dig unit boven aan/uit............120kwh
klok boven...........................................20,1kwh
kamer 2 stndby..................................110,3kwh
kamer 3 stndby......................................3,5kwh
douche.................................................10,5kwh
cv pomp aan......................................420,4kwh
hoek tv/cinema/tel stby......................105,1kwh
hoek 2 koelkasten+magn uit................26,2kwh
gasfornuis klokje....................................8,7kwh
koffieapp uit.........................................26,2kwh
switch..................................................87,6kwh
lampje gang.......................................140,1kwh
router meterkast..................................87,6kwh
totaal...................................2382kwh
[ Voor 37% gewijzigd door Rol-Co op 03-07-2012 13:55 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
reserveringshouder Tesla Model 3
Snapt remco het anders nietCheese_man schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 13:50:
@ Rol-co....de laatste post is voor jou vermoed ik. Je hebt het over kw....maar je bedoelt volgens mij kWh per jaar. Misschien handig om je post te corrigeren.
Ik heb de H er achter gezet maar lijkt me vanzelfsprekend, het gaat hier immers om het jaarverbruik zoals iedereen heeft.
1. Bedoelen jullie met een schakelaar zo'n stekkerdoos met een knop erop?
2. Zoja, is het niet heel slecht voor je apparaten als er iedere keer als je de knop indrukt ineens weer spanning op komt te staan. Als ik hierdoor een paar honderd euro bespaar maar 5 jaar eerder weer nieuwe spullen moet kopen, bespaar je onder aan de streep niks.
Ik heb zojuist gekeken in de specificaties wat mijn televisie in standby verbruikt, dit zou 0,3 watt zijn. Nou weet ik de verschillen tussen W, KW KWh niet maar dit lijkt me heel erg hoog. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Wat denk je dat er gebeurt als je een steker in het stopcontact doet?Malt007 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 14:34:
Ik lees dat veel mensen hier hun apparatuur achter een schakelaar gooien. Daar heb ik meerdere vragen over eigenlijk.
1. Bedoelen jullie met een schakelaar zo'n stekkerdoos met een knop erop?
2. Zoja, is het niet heel slecht voor je apparaten als er iedere keer als je de knop indrukt ineens weer spanning op komt te staan. Als ik hierdoor een paar honderd euro bespaar maar 5 jaar eerder weer nieuwe spullen moet kopen, bespaar je onder aan de streep niks.
Ik heb zojuist gekeken in de specificaties wat mijn televisie in standby verbruikt, dit zou 0,3 watt zijn. Nou weet ik de verschillen tussen W, KW KWh niet maar dit lijkt me heel erg hoog. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Alles wat aan de CE norm doet kan daar tegen. Dus tenzij je illegaal uit China importeert zit je wel goed.
Ik snap dat een apparaat dat moet kunnen verdragen. Maar hoe zit dat als je jaren lang elke dag de spanning eraf haalt?RocketKoen schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 14:42:
[...]
Wat denk je dat er gebeurt als je een steker in het stopcontact doet?
Alles wat aan de CE norm doet kan daar tegen. Dus tenzij je illegaal uit China importeert zit je wel goed.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Doet helemaal niets.Malt007 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 14:56:
[...]
Ik snap dat een apparaat dat moet kunnen verdragen. Maar hoe zit dat als je jaren lang elke dag de spanning eraf haalt?
In elke voeding zit een stroom begrenzer om inschakel effecten te compenseren. Anders zou je voeding elke keer doorbranden als je de steker in het stopcontact stopt.
Sommige apparaten willen nog wel eens geheugenverlies lijden door stroomloos maken. De surround-set van mijn ouders schakelt bijvoorbeeld standaard in op DVD speler ipv de laatstgekozen stand, wat gewoon irritant is. Blijkbaar zit er een elco of batterij in dat ding die de instellingen vast kan houden, maar inmiddels al dusdanig versleten is dat ie dat niet meer doet. Mijn Logitech Z5500 die 20W standby of idle vreet overigens net zo. (overigens vraag ik me af waarom je er een standby modus op zet als ie ingeschakeld maar zonder input net zo onzuinig is)
Als een apparaat gedurende één uur 1W verbruikt, dan heb je één Wh verbruikt. 1000W = 1 KW (kilo Watt), dus als je één uur lang 1000W hebt verbruikt, heb je 1KWh verbruikt.Malt007 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 14:34:
0,3W verbruik in standby is prima. Daar zou ik ook geen schakelaar voor gebruiken eigenlijk. Maar sommige apparatuur verbruikt tot wel tientallen Watt in standby, en dat is echt overdreven.
Ik heb inmiddels ook een correct commentaar op deze vraag gezien. Wat mij een beetje benieuwt is wat je leidt tot de gedachte dat 0,3 W je erg hoog lijkt, waar je zelf zegt dat je de betekenis niet weet van de begrippen die hier spelen. Die 0,3 W betekent per jaar 24 x 365 x 0,3 = 2628 wattuur ofwel 2,628 kWh.Malt007 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 14:34:
............
Vind je dat erg hoog? Heel globaal ligt het in de orde van grootte op ongeveer 1% herstel 0,1% van het totale elektriciteitsgebruik van een gezin. Veel zuiniger (behalve uitschakelen) zal je het vrees ik niet vinden.
Punctuality is the politeness of kings
50 cent aan energie per jaar. of iets meer dan een tiende cent per dag.
Bij oudere elektronica maakt het vaak wel uit. De strenge normen over standby verbruik zijn redelijk recent. Je apparatuur van >10 jaar oud is waarschijnlijk een heel stuk (factor 10 tot 100) minder zuinig.
Ik verbaasde me over het verbruik in standby van onze oude UPC-decoder..20 watt ofzo? Echt bizar, en warm dat het ding werd ook..eng gewoon. Gelukkig hebben we die inmiddels de deur uitgekieperd (heel UPC trouwensRocketKoen schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 23:08:
Zo'n sluipverbruiker van 0.3W, zoals een oplader of een TV in standby doet inderdaad vrij weinig met je totaalverbruik.
50 cent aan energie per jaar. of iets meer dan een tiende cent per dag.
Bij oudere elektronica maakt het vaak wel uit. De strenge normen over standby verbruik zijn redelijk recent. Je apparatuur van >10 jaar oud is waarschijnlijk een heel stuk (factor 10 tot 100) minder zuinig.
Echt ideaal, zo'n energiemeter voor in het stopcontact, Brennenstuhl dingetje: super! Mede daardoor gemerkt dat onze koelkast over de zeik ging aka defect: sloeg om de haverklap aan voor niks. Slurp.
En de eerste knoop is doorgehakt: een Home Start kitje van Plugwise is besteld. Dus de PV en een random slachtoffer wiens verbruikt we willen weten moeten eraan geloven vanaf dit weekend
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Inderdaad, dit is de UPC-decoder van mijn ouders in infrarood:2Dutch schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:17:
Ik verbaasde me over het verbruik in standby van onze oude UPC-decoder..20 watt ofzo? Echt bizar, en warm dat het ding werd ook..eng gewoon.

Bijna 35 graden!
Ze zijn ook per stuk te koop.Tenzij ik evt. nog 2e hands aan Plugwise pluggen kan komen. Vind ze echt te prijzig om per pakket van 3 aan te schaffen. Dan is KAKU veel aantrekkelijker
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Dat plaatje had ik gezien ja, bizar..een decoderJeroenH schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:33:
[...]
Inderdaad, dit is de UPC-decoder van mijn ouders in infrarood:
[afbeelding]
[...]
Ze zijn ook per stuk te koop.

Over de pluggen..had ik gemist. Maar bijna 40 euro per stuk is echt te veel. Heb ik 3 minder mooie KAKU speeltjes voor, met een remote
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Die Plugwise prijsverlaging komt ook met een 'addertje' hoor, je kunt niet meer standaard exporteren naar csv bestanden. Die functie kun je bijkopen voor.... € 252Dutch schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:54:
zonder addertjes,
Het is dat technisch zo mooi is en zeer betrouwbaar werkt, maar over hun bedrijfsvoering ben ik niet ontzettend positief.
Oude box met alleen scart. De nieuwere met alleen hdmi is veel zuiniger en kouder.JeroenH schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:33:
[...]
Inderdaad, dit is de UPC-decoder van mijn ouders in infrarood:
[afbeelding]
Bijna 35 graden!
Komt omdat die oude sinds 2008 niet meer verkocht worden. Volgens de nieuwe energienorm mag hij maar 2 Watt verbruiken in stand-by modePcDealer schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 19:15:
[...]
Oude box met alleen scart. De nieuwere met alleen hdmi is veel zuiniger en kouder.
Serieus? Dat is wel een beetje flauw. Maar goed met de Homewizard en de eigen spullen van KAKU met een app voor je iOS en Android spul heb je toch "een" alternatief. Als je eenmaal weet hoeveel iets verbruikt (kun je ook een normale energiemeter voor gebruiken natuurlijk), kun je dan gewoon overgaan op schakelen. Ik ben erg benieuwd naar mijn ervaringen met de startkit. Aangezien ik best kritisch ben en hou van logisch en doordacht, zal ik vast wel tegen dingetjes aanlopen. Is niet erg,hou wel van prutsen. We gaan het zienJeroenH schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 17:11:
[...]
Die Plugwise prijsverlaging komt ook met een 'addertje' hoor, je kunt niet meer standaard exporteren naar csv bestanden. Die functie kun je bijkopen voor.... € 25
Het is dat technisch zo mooi is en zeer betrouwbaar werkt, maar over hun bedrijfsvoering ben ik niet ontzettend positief.
Vraag ik me af met mijn Cisco. Als ik mijn EL 3500 weer kan vinden, zoek ik het uit.RocketKoen schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 19:54:
[...]
Komt omdat die oude sinds 2008 niet meer verkocht worden. Volgens de nieuwe energienorm mag hij maar 2 Watt verbruiken in stand-by mode
koel vries combi 8-9 jaar oud en de vrieskast onbekend maar ik denk ouder.
Ik kan geen gegevens vinden van deze apparaten, beide siemens
Geen stickertje binnenin naast de onderste la?Rol-Co schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 01:13:
Wat zou een "normaal" verbruik zijn voor een 300+ liter koel vries combi en een tafelmodel vrieskast samen?
koel vries combi 8-9 jaar oud en de vrieskast onbekend maar ik denk ouder.
Ik kan geen gegevens vinden van deze apparaten, beide siemens
Mijn A++ koelvriescombi van dezelfde leeftijd zit volgens specs op 293 kWh/jaar.
Verwijderd

Voor alleen de printer weliswaar (MF8180c, bakbeest)
Werkt prima. Dagelijks van 08:00 tot 23:00 en de nachtelijke uren staat het uit. Denk dat het wel met heel wat spullen in huis hetzelfde truucje gedaan kan worden.
Voor de rest zit ik in een huis met 5 kamers. Echt zuing worden zal het nooit (Vaatwasser, Wasmachine, Amerikaanse koelkast, 2x Airco's in huis, PC 24/7 x3 ofzo, zooitje wireless ontvangers her en der
Dat zijn keuzes die je maakt. Wasmachine staat bij iedereen in huis en ook vaatwassers zijn redelijk gemeengoed. Het is begrijpelijk dat je die niet wilt wegdoen. Als je echt wilt besparen zou ik eens een analyse maken van het nut van 3 pc's die 24/7 draaien. En dan vooral welke processen must-haves zijn en welke nice-t0-haves en kijken welke energiebesparende mogelijkheden er nog zijn op de apparaten die daadwerkelijk veel ingeschakeld moeten zijn. Denk ook aan goede stand-by routines bijvoorbeeld. Daar is volgens mij nog veel winst te halen terwijl je weinig in comfort hoeft in te leveren.Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 07:23:
Voor de rest zit ik in een huis met 5 kamers. Echt zuing worden zal het nooit (Vaatwasser, Wasmachine, Amerikaanse koelkast, 2x Airco's in huis, PC 24/7 x3 ofzo, zooitje wireless ontvangers her en der)
Of heb je daar daadwerkelijk gewoon een voorraad webservers staan? Ik weet dat je iets met webdesign doet en dat je waarschijnlijk ook iets met testservers doet. Maar ik neem toch aan dat je niet de boel thuis gaat hosten, toch?
[ Voor 29% gewijzigd door dreamscape op 05-07-2012 11:35 ]
Nee helemaal niets, ik heb de manual en ook daar niets. typ kg35v421ff van siemensRemcoDelft schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 07:10:
[...]
Geen stickertje binnenin naast de onderste la?
Mijn A++ koelvriescombi van dezelfde leeftijd zit volgens specs op 293 kWh/jaar.
zelfs dan vind ik niet veel
Dat klinkt alsof er relatief makkelijk heel veel gewonnen kan worden. Weet je je huidihe jaarlijkse elektriciteitsverbruik, in kW·h?Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 07:23:
Voor de rest zit ik in een huis met 5 kamers. Echt zuing worden zal het nooit (Vaatwasser, Wasmachine, Amerikaanse koelkast, 2x Airco's in huis, PC 24/7 x3 ofzo, zooitje wireless ontvangers her en der)
Same here, maar ik weet niet hoe het bij jouw printer gaat maar als ik hier stroom op de printer (brother laser) zet trekt hij toch even 800wh voor hij in standby gaat, dan is continue standby misschien goedkoper.Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 07:23:
Mijn inbreng in een zuinigere omgeving:
[afbeelding]
Voor alleen de printer weliswaar (MF8180c, bakbeest)
Werkt prima. Dagelijks van 08:00 tot 23:00 en de nachtelijke uren staat het uit. Denk dat het wel met heel wat spullen in huis hetzelfde truucje gedaan kan worden.
Huis is hier het zelfde veel zooi en afgelofen jaar 8400kwh in het jaar zonder overklok spullen gebruikt.
anders snap ik het wel.
koelkast en vriezer ben ik nu aan het volgen, daar lijkt me ook iets niet goed. ik heb geen pc's 24/7 maar wel 1-2 laptops vaak aan, neo pdp tv, koffie automaat, 2 routers, modem en een switch 24/7
koffie automaat? Daar zou ik eerst eens naar kijken.Rol-Co schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:03:
rijtjes huis, 6 kamers 5 personen, 2 volw en 3 kids. Heb met een energy count 3000 iedergeval al gevonden dat de cv 125wh 24/7 gebruikt en heb dat aangepast, pompschakelaar gekocht voor de vloerverwarming en de cv aangepast zodat de pomp niet meer continue loopt, resultaat 16wh
koelkast en vriezer ben ik nu aan het volgen, daar lijkt me ook iets niet goed. ik heb geen pc's 24/7 maar wel 1-2 laptops vaak aan, neo pdp tv, koffie automaat, 2 routers, modem en een switch 24/7
Ook is 2 routers, een modem en een switch erg veel voor 5 personen.
wat is er mee?
koffie automaat valt mee, hij gaat vrij snel in standby, ik heb hem 48uur gevolgt met normaal gebruik zoals we altijd doen en is 737wh verbruik, komt overeen met 26,2kwh op jaarbasis .........of maak ik een rekenfout.RocketKoen schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:04:
[...]
koffie automaat? Daar zou ik eerst eens naar kijken.
Ook is 2 routers, een modem en een switch erg veel voor 5 personen.
edit:
de 2 routers staan voor de wifi in huis, 1 echt als router en de ander als ap/switc, ze zitten bijna allemaal vol en stuk of 6 wifi. dat kan niet met minder iedergeval.
[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 05-07-2012 12:13 ]
Je haalt in je posts kW·h en kW door de war...
100wh x365dagen =36500wh / 1000 36,5 kwh
800W·h? Zeker weten? Daar zal hij niet korter dan een kwartier over doen denk ik, anders slaat een 16A zekering af.Rol-Co schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:49:
als ik hier stroom op de printer (brother laser) zet trekt hij toch even 800wh voor hij in standby gaat,
C16 = traag
B16 = snel
Ik meet het verbruik per uur he, niet max wattage, de koffie zetter bijv gebruikt 737wh in 48u maar zijn max watt is 1400.
[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 05-07-2012 12:32 ]
Hoe kom je van 737Wh in 48 uur, op 26.2kWh / jaar dan?Rol-Co schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:30:
Hoe kom je daar bij, een 16a zekering kan max 3600w of als het een uur lang is 3600wh .....16a kan zelfs pieken op 3800w als je trage zekeringen hebt. (oude stoppen met een slakje of nieuwere automaten met een C )
C16 = traag
B16 = snel
Ik meet het verbruik per uur he, niet max wattage, de koffie zetter bijv gebruikt 737wh in 48u maar zijn max watt is 1400.
737Wh / 2 * 365 komt hier uit op 134.5kWh
Ja klopt, had uit mijn excel gekopieerd maar de 26,2 is gebaseerd op de 3w die hij altijd gebruikt 24/7 , zelfs als hij uit staat.RocketKoen schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:47:
[...]
Hoe kom je van 737Wh in 48 uur, op 26.2kWh / jaar dan?
737Wh / 2 * 365 komt hier uit op 134.5kWh
Is een foutje van mijn kant, maar goed de 134kwh valt me nog mee, mijn koelvries combi en vriezer samen doen 985kwh per jaar......daar maak ik me zorgen over.
Goeie genade, dus die printer van je pakt daadwerkelijk 800W·h voor hij in standby gaat?!?!? Da's één derde van het totale gemiddele elektriciteitsverbruik van ons gehele huishouden. Tijd voor een andere printer wellicht?Rol-Co schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:30:
Hoeveel liter inhoud?Rol-Co schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:53:
[...]
Ja klopt, had uit mijn excel gekopieerd maar de 26,2 is gebaseerd op de 3w die hij altijd gebruikt 24/7 , zelfs als hij uit staat.
Is een foutje van mijn kant, maar goed de 134kwh valt me nog mee, mijn koelvries combi en vriezer samen doen 985kwh per jaar......daar maak ik me zorgen over.
Wij hebben afgelopen week een nieuwe gekocht ongeveer even groot, A++ 219 kWh/jaarRemcoDelft schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 07:10:
[...]
Geen stickertje binnenin naast de onderste la?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Hier maak jij een rekenfout, het ding staat altijd standby en gebruikt 6w, die 800w gebruikt hij alleen tijdens printen dus laat je elke dag 5 min printen (doet 40ppm dus is al veel en print niet elke dag) dan zit je op 24,3kwh per jaar dus 6w 24/7 =52,56kwh per jaar min de print tijd = 28,26kwh per jaar.JeroenH schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:53:
[...]
Goeie genade, dus die printer van je pakt daadwerkelijk 800W·h voor hij in standby gaat?!?!? Da's één derde van het totale gemiddele elektriciteitsverbruik van ons gehele huishouden. Tijd voor een andere printer wellicht?
Ik gok dat dat niet 1/3 van jou jaar verbruik is
het gaat om de dingen die 24/7 lopen, die hakken er in en 20 dingen is ook veel.
ik dacht iets van 219l koel en 92 vriezer, ik moet nog even kijken of het met 1 motor of 2 is, wel heeft hij van die zone's maar zegt niet veel.
ze staan met zijn 2e in de keuken en hoor er altijd wel 1 draaien lijkt het.
Euh, er is geen rekenfout, je blijft grootheden door elkaar gooien. Nu is die 800 Wh opeens weer 800 W. Watt (Rol-Co schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:02:
[...]
Hier maak jij een rekenfout, het ding staat altijd standby en gebruikt 6w, die 800w gebruikt hij alleen tijdens printen dus laat je elke dag 5 min printen (doet 40ppm dus is al veel en print niet elke dag) dan zit je op 24,3kwh per jaar dus 6w 24/7 =52,56kwh per jaar min de print tijd = 28,26kwh per jaar.
Ik gok dat dat niet 1/3 van jou jaar verbruik is
het gaat om de dingen die 24/7 lopen, die hakken er in en 20 dingen is ook veel.

800w verbruiker de een heel uur aan is 800wh ......dus wat gooi ik door elkaar dan?Ik Keessie schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:05:
[...]
Euh, er is geen rekenfout, je blijft grootheden door elkaar gooien. Nu is die 800 Wh opeens weer 800 W. Watt () is het nu?
Dat zou iets van 300-350kWh per jaar moeten verbruiken, bij klasse A+Rol-Co schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:04:
[...]
ik dacht iets van 219l koel en 92 vriezer, ik moet nog even kijken of het met 1 motor of 2 is, wel heeft hij van die zone's maar zegt niet veel.
ze staan met zijn 2e in de keuken en hoor er altijd wel 1 draaien lijkt het.
Bij klasse A+++ (hoogste) zelfs maar 200
Ok, en dan heb ik nog de vrieskast (tafelmodel) ook wel een 100-150kwh denk ik?RocketKoen schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:19:
[...]
Dat zou iets van 300-350kWh per jaar moeten verbruiken, bij klasse A+
Bij klasse A+++ (hoogste) zelfs maar 200
Ja maar jij schreef eerder dat je printer voor het in standby gaan 800W·h verbruikt. En daar ons gemiddelde dagverbruik zo'n 2,5kW·h is, is dat dus ongeveer één derde.Rol-Co schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:08:
[...]
800w verbruiker de een heel uur aan is 800wh ......dus wat gooi ik door elkaar dan?
Wellicht ligt het aan mij, maar ik snap niet goed wat je bedoelt.
Ja, zoiets.Rol-Co schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:25:
[...]
Ok, en dan heb ik nog de vrieskast (tafelmodel) ook wel een 100-150kwh denk ik?
Een goedkoper nieuwe koelkast en vriezer (Klasse A+) zou je dus in 3-4 jaar terugverdienen.
We beginnen even op nieuw ja?JeroenH schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:32:
[...]
Ja maar jij schreef eerder dat je printer voor het in standby gaan 800W·h verbruikt. En daar ons gemiddelde dagverbruik zo'n 2,5kW·h is, is dat dus ongeveer één derde.
Wellicht ligt het aan mij, maar ik snap niet goed wat je bedoelt.
Het begon met de tijdklok in de post van jism, die wilde de tijdklok voor de printer gebruiken. Ik heb hier geprobeerd om die ook uit te zetten maar als ik de stroom er op zet gaat hij eerst opstarten en dan op standby.
In de tijd van opstarten gebruikt hij dus EVEN 800w op de meter voor een halve minuut en gaat hij op standby.
Als je dat 365dagen per jaar doet kom je misschien ook duur uit t.o.v continue standby .
snap je?
Ik snap het nu maar dat was toch echt niet wat je eerst zei
Ik ben toch echt wel benieuwd wat het totale stroomverbruik is met en zonder volledig uitschakelen. Je zou beide regimes eens een maandje moeten meten, eigenlijk, om het zeker te weten.
Beiden zullen niet waar zijn, dus je printer zal geen 800 Wh verbruiken voordat deze in standby gaat. De printer zal waarschijnlijk, even, 800 W trekken en dus 'maar' enkele Wh voordat ie in standby gaat.
Edit: spuit11, te laat
Ja inderdaad, doordat de tijd hier niet vermeld word is het verwarrend, maar ik ging er vanuit dat iedereen wel weet dat die printer geen vol uur aan staat.Ik Keessie schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:59:
Je zei dat je printer 800 Wh verbruikt voordat deze in standby gaat. Dat kan twee dingen betekenen, nl. dat je printer meer dan 3000 W trekt voordat deze in standby gaat en dat gedurende bijna een kwartier. Of dat je printer 800 W trekt en een uur nodig heeft om in standby te gaan.
Beiden zullen niet waar zijn, dus je printer zal geen 800 Wh verbruiken voordat deze in standby gaat. De printer zal waarschijnlijk, even, 800 W trekken en dus 'maar' enkele Wh voordat ie in standby gaat.
Edit: spuit11, te laat
Maar goed, ik ben de koel vries -vriezer aan het monitoren nu onafhankelijk van elkaar, kijken wie de boosdoener is.
Oja en eerst ontdooien maar dat had je vast al gedaan;)
zal er een goede meter in hangen, dank voor de tip.
Eerste exact 24u standRocketKoen schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:37:
[...]
Ja, zoiets.
Een goedkoper nieuwe koelkast en vriezer (Klasse A+) zou je dus in 3-4 jaar terugverdienen.
koel vries combi heeft 1656w verbruikt (604kwu p/j )
tafelmodel vriezer heeft 1218w verbruikt (444kwu p/j )
beide lijkt me niet echt goed, de vriezer heeft 19 van de 24 uur gelopen, de combi kan ik dat niet zien vanwege een fannetje en lampje.
Verwijderd
Fijn, is dus 0.8 KWRol-Co schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:08:
[...]
800w verbruiker de een heel uur aan is 800wh ......dus wat gooi ik door elkaar dan?

nee 0,8 kwu
Verwijderd
Nee ben je gek. 3x managed dedicated, in een DC. Beheer gebeurd door andere partij.dreamscape schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:32:
[...]
Of heb je daar daadwerkelijk gewoon een voorraad webservers staan? Ik weet dat je iets met webdesign doet en dat je waarschijnlijk ook iets met testservers doet. Maar ik neem toch aan dat je niet de boel thuis gaat hosten, toch?
Dat gaat dus echt niet in huis komen
Ik zou eens een keer met een energiemeter overal langs moeten gaan. Het voordeel in de winter is een vuurhaard waardoor ik niet meer hoef te stoken met Gas.
De printer schakel ik eigenlijk 'snachts uit omdat het zo nu en dan een self-inspect doet met de nodige kabaal. Omdat de vloer in het huis van hout is bonkt het het hele huis door. Dat ding valt niet te dempen.
Verwijderd
zoiets hoeft maar 1 keer per jaar maar toch, stoken op hout is relaxed. Een veel betere warmte in je woonkamer en het geeft ook een hele andere sfeer.
Een kennis heeft buren daar walmt de schoorsteen. En niemand die ze daarop kan aanpakken: politie, gemeente...
Nee dan maar gascv met zon ondersteuning
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Hout als brandstof is zeer efficiënt. Je krijgt het er namelijk drie keer warm van: één keer bij het hakken/zagen, één keer bij het kloven en één keer bij het stokenVerwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 06:37:
Het nadeel is dat je zo een weekend bezig bent met het hakken van hout en het stapelen.
Dan stookt hij of zij niet goed.NielsTn schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 08:19:
daar walmt de schoorsteen.
Maar met dat stevige gehijg tijdens het hakken en kloven zorg je natuurlijk wel voor een flinke CO2-uitstootJeroenH schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:10:
Hout als brandstof is zeer efficiënt. Je krijgt het er namelijk drie keer warm van: één keer bij het hakken/zagen, één keer bij het kloven en één keer bij het stoken
Bedoel je met exact de eerste 24 uur nadat hij al koud is?Rol-Co schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 01:33:
[...]
Eerste exact 24u stand
beide lijkt me niet echt goed, de vriezer heeft 19 van de 24 uur gelopen, de combi kan ik dat niet zien vanwege een fannetje en lampje.
Anders moet hij van 25+ naar -20 graden koelen en dit kost natuurlijk behoorlijk watt.
Het verbruik per week monitoren en dit maal 52 is veel preciezer (ong 7x) dus misschien ga je nog veranderingen zien.
Voor €300 euro vervang je dat met een el-cheapo A+ setup. Bespaar je per jaar 500-600kWh.Rol-Co schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 01:33:
[...]
Eerste exact 24u stand
TVT komt dan op 2-3 jaar. Minder als je nog een paar tientjes kan vangen voor je oude apparaten.
Voor de honderden euro's die zo'n oud ding kost kunnen ze boodschappenkarren vol halen op het moment dat het nodig is

Wil je echt besparen dan gooi je zo'n ding er gewoon uit, tenzij je op meer dan 15 minuten afstand van de supermarkt zit.
als zo'n ding 200kwh per jaar verbruikt hoor je me niet, dat vind ik prima maar ja het 3 dubbele word te gek.
zo kan je nog wel ff doorgaan natuurlijk, waarom hebben mensen een 55" tv als je ook op een 24"kan kijken.
neemt niet weg dat je nog wel wat moet opletten.
Verwijderd
Nja, weet je wat het kost om blokken kant en klaar aan te schaffen ofzo?dreamscape schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:40:
[...]
Maar met dat stevige gehijg tijdens het hakken en kloven zorg je natuurlijk wel voor een flinke CO2-uitstoot
Bedoel heb het er wel voor over; en het bespaart gas
Gas is nog steeds gekoppeld aan olieprijs. is duur en zal duur blijven.
Kijk, nu begint het ergens over te gaanRol-Co schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:31:
zo kan je nog wel ff doorgaan natuurlijk, waarom hebben mensen een 55" tv als je ook op een 24"kan kijken.
Okay, dat begint wat ver te gaan, maar eigenlijk vind het geen onterechte vraag. En voor veel (wellicht de meeste) mensen is de vraag of ze een vriezer nodig hebben ook een reële vraag. Er zijn vast situaties waarin het wel reëel is (bv. om de opbrengst van een moestuin gedurende een langere periode te kunnen gebruiken), maar in veel gevallen zal het apparaat er staan zonder dat er over nagedacht wordt of het wel echt nodig is.
Besparen zit voor het grootste deel in anders denken.
Zelf heb ik wel een vriezer. Maar dat is het kleine vakje bovenin mijn tafelmodel koelkast en die gebruik ik zo goed als alleen voor brood (wat iets te snel oud wordt in een 1-persoon huishouden). Als mijn koelkast eens aan vervanging toe is zal ik zelfs twijfelen of ik er nog een vriesvak in wil (waarschijnlijk wel).
Het was ook maar een geintje. Blokken kant-en-klaar kopen is echt te gek voor woorden.Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:31:
[...]
Nja, weet je wat het kost om blokken kant en klaar aan te schaffen ofzo?
Bedoel heb het er wel voor over; en het bespaart gas![]()
Gas is nog steeds gekoppeld aan olieprijs. is duur en zal duur blijven.
Ik heb geen ruimte voor houtopslag bij mijn huis en binnen eigenlijk ook geen ruimte voor een houtkachel. Helaas, want het rookkanaal van de oude kachel is er nog en ik zou graag af en toe een houtvuurtje stoken...
Philips 55PFL5507K Energieverbruik (gem) 64 watt Jaarlijks energieverbruik. 89 kWh volgens kieskeurig ik denk dat de meeste tv's van de tweakers hier kleiner zijn en meer verbruikenRol-Co schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:31:
Ja winkelcentrum is niet ver maar het is handig voor brood, vlees voor de hond, en ik werk in de vleesverwerking dus neem af en toe eens wat mee tegen gereduceerde prijs.
als zo'n ding 200kwh per jaar verbruikt hoor je me niet, dat vind ik prima maar ja het 3 dubbele word te gek.
Hier thuis ook de vriezer discussie weer aangegaan; kliekjes worden uiteindelijk toch niet volledig opgegeten, vlees wordt na het invriezen en ontdooien avontuur vaak droog, dus blijft alleen brood over.
Echter hier zijn meerdere winkels dagelijks tot 20:00 open en ook de zondag is niet meer heilig

Voorlopige uitslag; leegeten en kijken hoe lang zonder te leven valt
Brood
ijsjes
groente
kliekjes
gehakt
een fles Texelse Jutter
En eten voor de kleinste als je geen voorraad Olvarit wilt aanhouden.
Dat alleen al is een paar honderd kW·h per jaar waardhansdegit schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:09:
een fles Texelse Jutter
Alleen: the day after had je liever die kWh's bespaard....JeroenH schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:12:
[...]
Dat alleen al is een paar honderd kW·h per jaar waard
Wel consequent blijven he! Geen verspilling!JeroenH schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:12:
[...]
Dat alleen al is een paar honderd kW·h per jaar waard
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Oh, maar de dag erna bespaar je die kW·h's ook... de TV en computer hoeven niet aan, een lampje minder aan kan ook welhansdegit schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:35:
Alleen: the day after had je liever die kWh's bespaard....
En geen gasverbruik, want je hebt het nog warm van de alcohol?JeroenH schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:41:
[...]
Oh, maar de dag erna bespaar je die kW·h's ook... de TV en computer hoeven niet aan, een lampje minder aan kan ook wel
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
En autorijden hoef je al helemaal niet aan te denkenc70070540 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:48:
En geen gasverbruik, want je hebt het nog warm van de alcohol?
Nee, een flesje lekkers in de vriezers is de energie van die vriezer wel waard
-edit-
Maar goed, het gaat hier nu - letterlijk - de kroegrichting op (het zal niet helpen dat het vrijdagmiddag is), dus ontopic maar weer.
[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 06-07-2012 16:06 ]
Biologisch brood is een voorname reden hier. Alle troep die in de supermarkt in je brood wordt gepompt zodat het drie dagen later nog lekker vers is, zit daar niet in, waardoor het doorgaans een stuk eerder oud smaakt als je het niet invriest.Wolly schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:22:
Begrijp nooit zo goed waarom mensen vriezers hebben. De mensen die ik ken die zo'n ding hebben gebruiken het om er patat, kroketten en een paar ijsjes in op te slaan. OK, af en toe een diepvries-slagroomtaartje van twee jaar terug.
Voor de honderden euro's die zo'n oud ding kost kunnen ze boodschappenkarren vol halen op het moment dat het nodig is![]()
Wil je echt besparen dan gooi je zo'n ding er gewoon uit, tenzij je op meer dan 15 minuten afstand van de supermarkt zit.
Met een baby is het ook een uitkomst, gekolfde moedermelk kun je uitstekend invriezen.
Daarnaast is ingevroren fruit en groenten in een aantal gevallen een stuk goedkoper dan vers, zeker buiten het seizoen.
Verder maken wij nogal eens eigen recepten waarbij even invriezen onderdeel is van het proces. Ook ken ik mensen die 24/7 over icepacks moeten kunnen beschikken.
Ik bespaar graag op energie, maar als ik daardoor opeens brood moet gaan weggooien, vaker naar de winkel moet en daar ook nog eens meer kwijt ben, laat ik liever de vriezer nog even staan.
Als je toch hoort hoeveel eten er wordt weggegooid in NederlandMarger schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 17:26:
[...]
Biologisch brood is een voorname reden hier. Alle troep die in de supermarkt in je brood wordt gepompt zodat het drie dagen later nog lekker vers is, zit daar niet in, waardoor het doorgaans een stuk eerder oud smaakt als je het niet invriest.
Met een baby is het ook een uitkomst, gekolfde moedermelk kun je uitstekend invriezen.
Daarnaast is ingevroren fruit en groenten in een aantal gevallen een stuk goedkoper dan vers, zeker buiten het seizoen.
Verder maken wij nogal eens eigen recepten waarbij even invriezen onderdeel is van het proces. Ook ken ik mensen die 24/7 over icepacks moeten kunnen beschikken.
Ik bespaar graag op energie, maar als ik daardoor opeens brood moet gaan weggooien, vaker naar de winkel moet en daar ook nog eens meer kwijt ben, laat ik liever de vriezer nog even staan.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Supermarktbrood 3 dagen vers? Nee, dat is nooit vers. Dat smaakt altijd naar niks.Marger schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 17:26:
[...]
Biologisch brood is een voorname reden hier. Alle troep die in de supermarkt in je brood wordt gepompt zodat het drie dagen later nog lekker vers is, zit daar niet in, waardoor het doorgaans een stuk eerder oud smaakt als je het niet invriest.
Met een halfje brood doe ik drie dagen of zo. Ik bewaar het in de koelkast. Ik vind het prima zo.
[ Voor 36% gewijzigd door PcDealer op 06-07-2012 20:00 ]
Brood van de bakker blijft veel langer "vers" dan fabrieksbrood.Marger schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 17:26:
[...]
Tenzij je het invriest of koelt dan... dat is echt desastreus voor de versheid.
Ben ik even weg en een hele brood discussieIk Keessie schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:43:
[...]
Kijk, nu begint het ergens over te gaan
Okay, dat begint wat ver te gaan, maar eigenlijk vind het geen onterechte vraag. En voor veel (wellicht de meeste) mensen is de vraag of ze een vriezer nodig hebben ook een reële vraag. Er zijn vast situaties waarin het wel reëel is (bv. om de opbrengst van een moestuin gedurende een langere periode te kunnen gebruiken), maar in veel gevallen zal het apparaat er staan zonder dat er over nagedacht wordt of het wel echt nodig is.
Besparen zit voor het grootste deel in anders denken.
Zelf heb ik wel een vriezer. Maar dat is het kleine vakje bovenin mijn tafelmodel koelkast en die gebruik ik zo goed als alleen voor brood (wat iets te snel oud wordt in een 1-persoon huishouden). Als mijn koelkast eens aan vervanging toe is zal ik zelfs twijfelen of ik er nog een vriesvak in wil (waarschijnlijk wel).
Het is gewoon makkelijk, maar ja met het verbruik van die dingen nu vraag ik me wel af of het zinvol is, we zijn met 5 en vaak nog logies dus een heel brood per dag is niks. Maar boodschappen doen is geen hobby van me...... nope.
Dus dan liever een vriezer, maar ja nu heb ik het vuur aangestoken hier en wat blijkt.......de direktie hier wil een grotere.......zie je dat size matters
Dus gaat mijn vlieger weer een beetje minder hard op.
48uur update
combi = 3.303kwh (602)
vries= 2.437kwh (444)
pfff..
ik zou graag willen maar 247liter koel en 92vriezer is de max en ik heb nu een upside-down van 219-92 oid.PcDealer schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 09:16:
Koop een grotere en zuinigere upside-down i.p.v. van de huidige twee kasten?
dus samen al 180liter vriezer
Precies. (Ik kon de cynisme-tag niet vinden toen ik mijn vorige post schreefc70070540 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 19:29:
[...]
Supermarktbrood 3 dagen vers? Nee, dat is nooit vers. Dat smaakt altijd naar niks.
Van de reguliere bakker vast wel, maar van de bio-bakker is dat niet onze ervaring. Hier gaat het dan bij invriezen alleen mis als we het in een papieren zak doen of nog warm invriezen.RocketKoen schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 21:26:
[...]
Brood van de bakker blijft veel langer "vers" dan fabrieksbrood.
Tenzij je het invriest of koelt dan... dat is echt desastreus voor de versheid.