Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Marger schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 09:42:
[...]
Precies. (Ik kon de cynisme-tag niet vinden toen ik mijn vorige post schreef ;) )

[...]
Van de reguliere bakker vast wel, maar van de bio-bakker is dat niet onze ervaring. Hier gaat het dan bij invriezen alleen mis als we het in een papieren zak doen of nog warm invriezen.
Het probleem met brood bewaren onder kamertemp, is dat het vocht gaat kristalliseren.
Als je het weer uit de koeling/vriezer haalt is het daarna binnen een paar uur droog.

Brood in de vriezer gebruik ik eigenlijk alleen voor tosti's of toast. En in de koelkast gaat het alleen als er bederfelijk beleg op zit.
Maar zonder koeling blijft een vers (kwaliteits) brood zeker 4 dagen lekker. Zo lang doe ik niet over een brood hoor.

Conserveringsmiddelen kom ik vooral tegen in van die afbakbroodjes.
Als je deze broodjes bij de bakker haalt, zijn ze 3 dagen goed.
Haal je ze luchtdicht verpakt bij de supermarkt, dan zijn ze 3 weken goed.
En dan heb je die van de euroshopper/aldi/lidl, die zijn 3 maanden goed...

Ik wil echt niet weten wat er allemaal in die laatste zit

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Heeft niets met de inhoud te maken maar met verpakken, zoek maar eens op gasverpakken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RocketKoen schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 12:48:
[...]

Het probleem met brood bewaren onder kamertemp, is dat het vocht gaat kristalliseren.
Als je het weer uit de koeling/vriezer haalt is het daarna binnen een paar uur droog.

Brood in de vriezer gebruik ik eigenlijk alleen voor tosti's of toast. En in de koelkast gaat het alleen als er bederfelijk beleg op zit.
Maar zonder koeling blijft een vers (kwaliteits) brood zeker 4 dagen lekker. Zo lang doe ik niet over een brood hoor.

Conserveringsmiddelen kom ik vooral tegen in van die afbakbroodjes.

Ik wil echt niet weten wat er allemaal in die laatste zit
Brood van de Aldi en de Lidl is even goed/slecht en is even houdbaar als je gemiddelde fabrieksbusbrood, sla de ingrediëntendeclaraties er maar op na.
Trouwens sommige Lidl's hebben een bake-off voor broodjes. Terwijl jij de rest van je boodschappen doet worden je broodjes afgebakken, verser kan niet in de supermarkt _/-\o_

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
RocketKoen schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 12:48:
[...]

Het zit doorgaans uiterlijk een half uur later in mijn buik, dus dit is niet aan de orde. Meenemen in een bakje of zakje gaat prima.
Wij wel en nogmaals, bij brood van de biologische bakker is onze ervaring dat het eventueel de volgende dag nog goed te eten is, maar daarna echt oud smaakt. Je mag het uitproberen hoor :)

Maar goed, volgens mij ging het hier over elektriciteit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:06
Aangestoken door het duurzaam forum ben ik aan de slag gegaan met mijn energieverbruik. Ondernomen acties tot nu toe zijn:
  • spouwmuurisolatie laten aanbrengen.
  • PV systeem aangeschaft, O-W setup, installatie eind deze maand
  • youless voor inzicht in energieverbruik
  • extra koelast uitgezet
  • timers op keukenboiler en pomp vloerverwarming (nu 15 min per dag)
  • kaku op tv hoek, actief geheel uit beleid bij niet in gebruik
  • onnodige apparatuur staat nu uit, bv gehele pc hoek, dus ook die boxjes en printer op aparte voeding
Nog in de planning is isoleren platdak van de keuken en mogelijk vloerisolatie in kruipruimte zodat de vloerverwarming ook effectiever wordt.

Toch merk ik dat ik via de youless nog een behoorlijk sluipverbruik en vraag me af of dit normaal is en of dit nog beter kan. Zie de grafiek van bidgley die de yl produceert. Hebben jullie nog advies?

http://pic.twitter.com/9V8iOi1h

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
hansdegit schreef op zondag 01 juli 2012 @ 09:38:
[...]

Update voor de Quooker Combi:

Nu een week gemeten mét tijdschakelaar ertussen:
Per 2 uur een half uurtje aan. (lees: half uur aan, anderhalf uur uit)
's nachts van 22:00 tot 07:00 uit.

10359Wh verstookt in 190.25 uur. Da's 1,3068 kWh per dag. Gemeten met Voltcraft Energy Count 3000

Nu meten zonder tijdschakelaar ertussen. Update volgende week.
Nu een week verder. Zonder tijdschakelaar:
8.853 kWh verstookt in 169.55 uur. Da's omgerekend 1,253 kWh per dag.

Mijn conclusie: het heeft geen zin om de quooker achter een tijdschakelaar te zetten.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Hangover_ohoo schreef op zondag 08 juli 2012 @ 10:30:
Aangestoken door het duurzaam forum ben ik aan de slag gegaan met mijn energieverbruik. Ondernomen acties tot nu toe zijn:
Toch merk ik dat ik via de youless nog een behoorlijk sluipverbruik en vraag me af of dit normaal is en of dit nog beter kan. Zie de grafiek van bidgley die de yl produceert. Hebben jullie nog advies?

Die sprongen in de grafiek zal de koelkast zijn. Sluipverbruik 's nachts kun je nog verder terugdringen door een kaku op je router/modem/switch aan te sluiten (of een deel ervan). De pomp kan echt wel minder vaak aan, tenzij je die voor koeling gebruikt.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
  • spouwmuurisolatie laten aanbrengen.
  • PV systeem aangeschaft, O-W setup, installatie eind deze maand
  • youless voor inzicht in energieverbruik
  • extra koelast uitgezet
  • kaku op tv hoek, actief geheel uit beleid bij niet in gebruik
  • onnodige apparatuur staat nu uit, bv gehele pc hoek, dus ook die boxjes en printer op aparte voeding
Nog in de planning is isoleren platdak van de keuken en mogelijk vloerisolatie in kruipruimte zodat de vloerverwarming ook effectiever wordt.

Je zou naar dingen zoals je modem/router en mechanische ventilatie kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 16:21
Ik stond er van te kijken hoeveel een fatsoenlijke aan/uit stekkerdoos bespaart. Ik woon in een studentenhuis met m'n eigen meter op mijn studio en het enige dat ook 's nachts doordraait is de koel-diepvries combi.

De TV + apparatuur (Xbox360, mediaspeler, NAS, versterker, digitaal kastje, router, switch) en de computer (+ versterker daar) gaan sinds kort volledig van de stroom af als ik niet thuis ben (dag werken of studie) en als ik ga slapen. Ook de oven/magnetron (wordt sporadisch voor 'n pizza gebruikt), staat helemaal uit.

Ik ben daardoor van 110 kWh, naar rond de 68 gegaan sinds ik die stekkerdozen goed gebruik (uitschakelen dus). Best wel blij mee, maar is het slecht voor mijn apparatuur? Iets met piekstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Barns schreef op zondag 08 juli 2012 @ 12:54:

Ik ben daardoor van 110 kWh, naar rond de 68 gegaan sinds ik die stekkerdozen goed gebruik (uitschakelen dus). Best wel blij mee, maar is het slecht voor mijn apparatuur? Iets met piekstroom?
Welke piekstroom? Zet jij je apparatuur al aan met een knop voordat je ze op het net aansluit? Als je ze op het net hebt aangesloten en aan zet, is er ook een piekstroom.

Ik heb de droger en wasmachine op 1 outlet. Ik prik ze steeds om, al 4 jaar. Is dus te vergelijken met een stekkerdoos. Niets aan de hand dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 16:21
PcDealer schreef op zondag 08 juli 2012 @ 13:04:
[...]Welke piekstroom? Zet jij je apparatuur al aan met een knop voordat je ze op het net aansluit? Als je ze op het net hebt aangesloten en aan zet, is er ook een piekstroom.

Ik heb de droger en wasmachine op 1 outlet. Ik prik ze steeds om, al 4 jaar. Is dus te vergelijken met een stekkerdoos. Niets aan de hand dus.
Okay, nja ik had wel van vrienden verhalen gehoord over dat soort dingen. Zet de boel inderdaad pas aan zodra ze op het net zijn aangesloten. Sommige apparaten springen echter automatisch aan zodra ik de kaku inschakel, bijv. de TV springt op standby, de router en switch vliegen aan, digitale tv kastje idem), maar dat kan dus geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Barns schreef op zondag 08 juli 2012 @ 13:16:
[...]

Okay, nja ik had wel van vrienden verhalen gehoord over dat soort dingen. Zet de boel inderdaad pas aan zodra ze op het net zijn aangesloten. Sommige apparaten springen echter automatisch aan zodra ik de kaku inschakel, bijv. de TV springt op standby, de router en switch vliegen aan, digitale tv kastje idem), maar dat kan dus geen kwaad?
Enige wat ik heb bij mijn UPC digibox is dat ie soms de instellingen vergeet na het uitschakelen. Oplossing: eerst in stand-by zetten en dan pas van de stroom af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 16:08
inderdaad.. zeer herkenbaar met die UPC box.. Op standby zetten, ff wachten tot netjes het klokje verschijnt.. en dan de schakelaar om.:)

Heel soms, bij het aanzetten. Wil die niet meer aan... Standby lampje gaat wel uit, maar het klokje blijft staan.. Gewoon uit/aan en het werkt gelukkig weer.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Rol-Co schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 09:24:
[...]

ik zou graag willen maar 247liter koel en 92vriezer is de max en ik heb nu een upside-down van 219-92 oid.

dus samen al 180liter vriezer
Een apparaat is altijd zuiniger dan twee maar een combi+vriezer is (bijna) altijd minder zuinig dan een koelkast+vriezer apart.

De vriezer blijft dan rond de 2-300 Kwh/j verbruiken maar de koelkast komt onder de 100 kWh/j omdat die niet meer zo koud hoeft te koelen.
En omdat je minder vaak naar de vriezer loopt dan naar de koelkast zou je hem ook nog eens op een koude plek kunnen zetten(schuurtje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

flippo765 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:02:
[...]

En omdat je minder vaak naar de vriezer loopt dan naar de koelkast zou je hem ook nog eens op een koude plek kunnen zetten(schuurtje).
Dat ligt er aan voor welke temperatuurband het apparaat bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
PcDealer schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:24:
Dat ligt er aan voor welke temperatuurband het apparaat bedoeld is.
Dat wilde ik net zeggen. Een consumentenkoelkast en -vriezer zijn gemaakt voor een specifiek temperatuurbereik. Als je daar ver buiten gaat zitten condenseert of verdampt het koelmiddel niet goed. In eerste instantie verslechtert dit de efficiëntie van het koelsysteem, en als je het echt te gek maakt werkt het apparaat helemaal niet meer.

Iets om vooraf op te zoeken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

JeroenH schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:26:
[...]

Dat wilde ik net zeggen. Een consumentenkoelkast en -vriezer zijn gemaakt voor een specifiek temperatuurbereik. Als je daar ver buiten gaat zitten condenseert of verdampt het koelmiddel niet goed. In eerste instantie verslecht dit de efficiëntie van het koelsysteem, en als je het echt te gek maakt werkt het apparaat helemaal niet meer.

Omgevingstemperatuurverschil heeft wel invloed op je systeem, echter is dit vaker positief dan negatief.
De regelapparatuur heeft vaak wel last van verschillende temperaturen, vaak zit een temperatuur/druksensor op de verkeerde plek en daardoor meet hij kouder dan de temperatuur in de vriezer en slaat hij niet vaak genoeg meer aan.
Nieuwere koelkasten hebben hier veel minder last van omdat de isolatie van de kasten veel beter/groter is geworden. Echter wanneer je je vriezer ruim 20 graden onder de specificatie gaat gebruiken zal je wel een verhoogd verbruik zien.

Hier in het schuurtje staat een vriezer die gemaakt is voor 10+ graden en met -5 doet hij het ook nog steeds.
De regelelektronica zit binnen in de vriezer en heeft hier dus geen vat op.
Echter wanneer het koudemiddel niet meer verdampt (veel te weinig koeling en geen/slecht regelorgaan (capilair)) is er een sterk vergrote kans op vloeistofslag van de compressor wat de compressor 'boem' doet zeggen.

Vervanging van deze vriezer zit er wel aan te komen, er zit nog R22 in en wanneer dit in het milieu komt is het niet best voor de ozonlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 23:27

Franko P.

Hit it.

Ik zit hier zo te lezen, en nu vraag ik me het volgende af:

Kan ik zomaar een timer op mijn vloerverwarmingspomp zetten? Vanaf de ketel draait 1 pomp en de pomp van de vloerverwarming staat hier al jaren altijd aan.
Lijdt de pomp van de ketel daar niet van als ik eens per dag zeg 5 minuten de pomp van de vloerverwarming schakel?

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

JeroenH schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:26:
[...]

Dat wilde ik net zeggen. Een consumentenkoelkast en -vriezer zijn gemaakt voor een specifiek temperatuurbereik. Als je daar ver buiten gaat zitten condenseert of verdampt het koelmiddel niet goed. In eerste instantie verslechtert dit de efficiëntie van het koelsysteem, en als je het echt te gek maakt werkt het apparaat helemaal niet meer.

Oh man, deze mythe weer. Hij blijft maar terugkomen!

Dit is niet hoe het werkt! Het hele temperatuurband-verhaal heeft niets hiermee te maken. Wat je zegt is een soort mish-mash van twee effecten:
1) Vroegâh hadden koelvriescombi's maar één thermostaat, vaak in het koelvak. Wanneer je de koelkast op een koude plek zette, betekende dat dat de thermostaat de temperatuur wel prima vond en het niet nodig vond om de pomp aan te zetten, waardoor de vriezer dus nooit aanging. Zo ontdooide de vriezer als je de koelkast op een te koude plek zette.
2) De andere kant van het verhaal zit hem erin dat koelkasten geen zin hebben in te koude gebieden. Als het buiten -20 graden is, moet je je eten niet in een apparaat stoppen dat het nog kouder maakt, maar juist in een verwarmde doos stoppen. Er bestaan geen koelkasten (voor voedsel) die gespecificeerd zijn onder de -40 graden, want onder die temperaturen zijn het nutteloze apparaten. Dat wil niet zeggen dat het koelmiddel bij die temperaturen niet meer werkt; zelfs 1466 (meestgebruikte koelmiddel in noord-amerika), een relatief vluchtig koelmiddel, werkt nog prima bij -50 graden en +80 graden. Doordat er bij koelkasten vroeger gezegd werd (en nu nog steeds als je geen koelkast met verwarming hebt) dat je hem niet onder een bepaalde temperatuur mag gebruiken denken mensen om de een of andere reden dat dit komt doordat het koelmiddel niet meer goed werkt, maar dat is bullshit.

Als je een moderne koelkast met aparte koel- en vriesthermometers en apart uitgevoerde koeling hebt is het geen enkel probleem om de koelkast bij 4 graden boven nul en hoger te gebruiken. Als je een koelkast met ingebouwde verwarming hebt (en toevallig heb ik er zelfs zoeen, niet omdat ik die feature wilde maar omdat het nou eenmaal een top-of-the-line ding was) kan hij bij nog veel lagere temperaturen gebruikt worden.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in mijn manual van een siemens inbouw a++ koelkast staat dat hij alleen zijn zuinigheid behaald
in "ambient 15c - 32c"
het is namelijk gewoon een warmtepomp, er buiten laten werken zou dom zijn.
dus mythe of niet, het zou dom zijn er buiten te gaan zitten.

ik heb hem trouwens behalve natuurlijk de achterkant extra geisoleerd in de lege cm tussen kast en keuken,
dat scheelt 2x aanslaan per dag, maar ik heb hem al 4 jaar (!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Maar ook dat heeft niks met het koelmiddel te maken, maar met de thermische weerstand van de warmtewisselaar naar de lucht en het verwachtte koelvermogen. Je kunt je koelkast ook buiten dat bereik gebruiken (of efficiënter laten werken binnen dat bereik) door een betere luchtstroming te creëeren rondom de radiator, of hem minder aggressief te laten koelen (waardoor het temperatuursverschil tussen de radiator en lucht zo klein mogelijk wordt, wat een warmtepomp fijn vindt)

* overigens is bij de zuinigste soorten koelkasten maar één ding van belang voor de zuinigheid: hoeveel eten je erin stopt en eruit haalt. Mijn koelkast doet net iets minder dan 250Wh per dag. Eén fles drinken van 1.5 liter per dag extra moeten koelen van 20 naar 5 graden betekent zo'n 100kJ of 35Wh extra verbruik, puur en alleen om de temperatuur van dat voorwerp omlaag te krijgen naar koelkasttemperatuur. 15% extra verbruik met één fles drinken. Dit is nog veel sterker voor de vriezer. Als je echt wil besparen op je koelkastverbruik: koop dingen die op kamertemperatuur bewaard kunnen worden.

[ Voor 9% gewijzigd door mux op 09-07-2012 21:27 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 00:01

MieJuul

3970Wp

Hier komt er ook een verandering in de situatie.
In de garage heb ik nu een oud vrieskistje (bovenlader) en een koel/vries-combi.
Van de laatstgenoemde gebruik ik nagenoeg alleen het vriesgedeelte.
Heel sporadisch verdwijnt er ook wat in het koelgedeelte, maar dat is echt maar af en toe.

Heb het voor de gein een gemeten:
De 2 apparaten samen verbruiken zo'n 2 kWh per dag, het oude vriezertje neemt het grootste deel voor z'n rekening.

Twee apparaten voor 1 doel is wat overdreven, dus nu komt er 1 grote vriezer (6 laden) voor in de plaats.

En ik heb er weer wat ruimte bij in de garage, das ook wel prettig :)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Franko P. schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:17:
Ik zit hier zo te lezen, en nu vraag ik me het volgende af:

Kan ik zomaar een timer op mijn vloerverwarmingspomp zetten? Vanaf de ketel draait 1 pomp en de pomp van de vloerverwarming staat hier al jaren altijd aan.
Lijdt de pomp van de ketel daar niet van als ik eens per dag zeg 5 minuten de pomp van de vloerverwarming schakel?
Je kunt beter een pompschakelaar met thermostaat kopen. Deze is voorzien van een clip met thermometer die je op de aanvoer klikt. Als de aanvoerbuis warm wordt gaat de pomp aan. Tevens zet laat hij de pomp elke dag even draaien in de zomer. Bespaard een hoop als de pomp normaal altijd aan staat en je kunt hem gewoon laten zitten, ook in de winter als je moet stoken. Bijvoorbeeld zoiets http://www.thermostaat.eu...303/AmfraMatic_V_3DP.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mr-Leo schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:54:
[...]

Je kunt beter een pompschakelaar met thermostaat kopen. Deze is voorzien van een clip met thermometer die je op de aanvoer klikt. Als de aanvoerbuis warm wordt gaat de pomp aan. Tevens zet laat hij de pomp elke dag even draaien in de zomer. Bespaard een hoop als de pomp normaal altijd aan staat en je kunt hem gewoon laten zitten, ook in de winter als je moet stoken. Bijvoorbeeld zoiets http://www.thermostaat.eu...303/AmfraMatic_V_3DP.aspx
Beter deze, ik heb er 1 nieuw op marktplaats gekocht voor 26,75 incl verzenden :)
http://link.marktplaats.nl/571043129
Een apparaat is altijd zuiniger dan twee maar een combi+vriezer is (bijna) altijd minder zuinig dan een koelkast+vriezer apart.

De vriezer blijft dan rond de 2-300 Kwh/j verbruiken maar de koelkast komt onder de 100 kWh/j omdat die niet meer zo koud hoeft te koelen.
ik zat eerst naar een koel/vries combi A+++ van 330liter totaal te kijken die 156kwu op jaarbasis gebruikt + een vriezer los erbij A++ van 197kwh op jaarbasis. Maar we gaan voor een amerikaanse dubbeldeurs van samsung die A+ 419kwh per jaar zou verbruiken.
Dan bespaar ik 600kwh op jaarbasis en het is 1 apparaat.
De vriezer van 460kwh per jaar heb ik al buiten staan, :w dus nu met 92L vriezer pielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

mux schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:26:
Maar ook dat heeft niks met het koelmiddel te maken, maar met de thermische weerstand van de warmtewisselaar naar de lucht en het verwachtte koelvermogen. Je kunt je koelkast ook buiten dat bereik gebruiken (of efficiënter laten werken binnen dat bereik) door een betere luchtstroming te creëeren rondom de radiator, of hem minder aggressief te laten koelen (waardoor het temperatuursverschil tussen de radiator en lucht zo klein mogelijk wordt, wat een warmtepomp fijn vindt)
Koudemiddel blijft wel werken maar om economische redenen zijn de componenten van het apparaat er niet goed op berekend wat resulteert in een hoger energieverbruik.
* overigens is bij de zuinigste soorten koelkasten maar één ding van belang voor de zuinigheid: hoeveel eten je erin stopt en eruit haalt. Mijn koelkast doet net iets minder dan 250Wh per dag. Eén fles drinken van 1.5 liter per dag extra moeten koelen van 20 naar 5 graden betekent zo'n 100kJ of 35Wh extra verbruik, puur en alleen om de temperatuur van dat voorwerp omlaag te krijgen naar koelkasttemperatuur. 15% extra verbruik met één fles drinken. Dit is nog veel sterker voor de vriezer. Als je echt wil besparen op je koelkastverbruik: koop dingen die op kamertemperatuur bewaard kunnen worden.
Goede voorkoeling werkt opzich ook wel ook wel goed, kliekjes verdwijnen hier eerst een uur of 2 naar de schuur en daarna pas in de vriezer, afkoeling van 60 naar 15 graden is dan al door de omgeving gedaan.
Alle niet-gebruikte koelruimte is hier ook altijd gevuld met pakken drinken of water zodat wanneer je de koelkast open doet niet alle koude lucht meteen ontsnapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Laatst online: 07:06

Ik merk trouwens ook dat mijn Vaillianf HRExclusief ketell (2008) s'nachts, en ik denk dus ook overdag, regelmatig even een aantal minuten aanspringt, ik denk voor interne boiler ofzo? Weet iemand of daar nog wat mee te tweaken valt en hoe dit op verantwoorde manier te doen?

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Hangover_ohoo schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 01:01:
[...]

Ik merk trouwens ook dat mijn Vaillianf HRExclusief ketell (2008) s'nachts, en ik denk dus ook overdag, regelmatig even een aantal minuten aanspringt, ik denk voor interne boiler ofzo? Weet iemand of daar nog wat mee te tweaken valt en hoe dit op verantwoorde manier te doen?
Het boekje lezen?
Alles wat buiten de monteursinstellingen valt kan je (vrijwel) zonder veiligheidsoverweging doen, de rest moet je goed over nadenken.
Mijn Valliant(VHR-C 24-28 '2003') heeft een temperatuur waar hij op warm blijft en die kun je uitschakelen.
Nu gaat hij pas verwarmen als er warmtevraag is.
Hij heeft geen interne boiler, misschien dat dit bij een HRe anders is.

Is het 'Gas besparen dmv CV-tuning' topic iets voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat aanspringen doet ie ws om de pomp elke dag even te laten draaien. Doet de Intergas van mij ook 1x per dag. Op dit moment doet ie dat 's avonds. Normaalgesproken zijn alle radiators koud, maar omdat de eco-comfortstand staat ingesteld en er blijkbaar rond dat tijdstip regelmatig warm tapwater gevraagd wordt, krijg ik even een minuutje water van zo'n 40 graden door het systeem gepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 12-09 16:44
_JGC_ schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 08:35:
Dat aanspringen doet ie ws om de pomp elke dag even te laten draaien. Doet de Intergas van mij ook 1x per dag. Op dit moment doet ie dat 's avonds. Normaalgesproken zijn alle radiators koud, maar omdat de eco-comfortstand staat ingesteld en er blijkbaar rond dat tijdstip regelmatig warm tapwater gevraagd wordt, krijg ik even een minuutje water van zo'n 40 graden door het systeem gepompt.
Dat is de warmwater comfort stand. Deze kan je instellen; altijd voorverwarmd water, alleen als de 'lerende' ketel denkt dat er straks warmater gevraagd zal worden ("eco" stand), of gewoon uit en dan duurt het even voor het water warm is.

Ik kan die paar tellen persoonlijk wel wachten. Nu maar hopen dat het weglopende koude water goedkoper is dan het gas dat ik anders voor voorverwarmen kwijt was geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik vraag me af of het handig is om een boiler in mijn keukenkast te plaatsen. Wel hierom: als ik warmwater vraag dan duurt het vaak een minuut voordat dat er ook werkelijk is (oude ketel). Nu bespaart een nieuwe ketel niet zoveel want ik ben weinig thuis (had nog geen 300 m3 gasverbruik vorig jaar, eensgezinswoning) dus wil nog even met deze doen zolang hij het doet :p

Maar mijn huidige vriendin heeft de neiging altijd de kraan op warm te zetten, ook als het even voor handenwassen of zoiets is. Dus dan duurt dat maar zo'n 20 seconden, het water blijft koud (dus zinloos) maar die ketel staat wel 20 seconden lang volle bak gas te verstoken. En dat elke keer weer (even een glas omspoelen enz, bij alles dus). Dat is er kennelijk van jongs af aan ingesleten, ik krijg het er niet uit :p Dat is dus puur verspilling. Ik heb dan zoiets: als je dan warm water vraagt, dan zul je het ook krijgen :) dat lijkt me dan sowieso zinvoller want dan heb je er ook nog wat aan.

Levert het me in dit geval een besparing op?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:03
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 10:21:
Ik vraag me af of het handig is om een boiler in mijn keukenkast te plaatsen. Wel hierom: als ik warmwater vraag dan duurt het vaak een minuut voordat dat er ook werkelijk is (oude ketel). Nu bespaart een nieuwe ketel niet zoveel want ik ben weinig thuis (had nog geen 300 m3 gasverbruik vorig jaar, eensgezinswoning) dus wil nog even met deze doen zolang hij het doet :p

Maar mijn huidige vriendin heeft de neiging altijd de kraan op warm te zetten, ook als het even voor handenwassen of zoiets is. Dus dan duurt dat maar zo'n 20 seconden, het water blijft koud (dus zinloos) maar die ketel staat wel 20 seconden lang volle bak gas te verstoken. En dat elke keer weer (even een glas omspoelen enz, bij alles dus). Dat is er kennelijk van jongs af aan ingesleten, ik krijg het er niet uit :p Dat is dus puur verspilling. Ik heb dan zoiets: als je dan warm water vraagt, dan zul je het ook krijgen :) dat lijkt me dan sowieso zinvoller want dan heb je er ook nog wat aan.

Misschien is een andere vriendin dan een betere besparing :P

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen

Koop een ouderwetse mengkraan. Met 2 knoppen dus. Dan draait je "betere helft" niet meer zo makkelijk de warme kraan open.
Of een cooker, dan leert ze het ook snel genoeg af O-)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Of de warm en koude aansluiting omdraaien :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Ik heb een Plieger close in Boiler van 2000watt. Volgens de site van Plieger kun je deze achter een schakelklok zetten. Koud water is in 20minuten opgewarmd. Er staat echter niet in hoe lang het water warm blijft als de stroom er af is. Weegt het uitzetten van het apparaat tussen 23:00 en 07:00 op tegen het verwarmen van het koude water? Kan ik hem gedurende de "bedrijfsuren" niet 20 minuten van de 60 aan laten staan?

Wie heeft hier ervaringen mee?

(ik krijg als het goed is vandaag of morgen mijn basis plugwise kit met 2 stekkers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
jantje.vlaam schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 12:08:
(ik krijg als het goed is vandaag of morgen mijn basis plugwise kit met 2 stekkers)
Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar ik weet je vandaag of morgen wel het juiste gereedschap hebt om het zelf uit te vinden :)

Ik ben erg benieuwd naar wat daar uitkomt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
JeroenH schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 12:15:
[...]

Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar ik weet je vandaag of morgen wel het juiste gereedschap hebt om het zelf uit te vinden :)

Ja, daar ga ik na de vakantie snel mee beginnen. Ik zal daarna ook snel een uitbreidingsset gaan kopen. Ik zag op bwired.nl al dat die man zijn koelvriezer in de keuken ook meerdere keren per uur aan- en uit zet. Maar goed, eerst zon zoeken in Frankrijk. Maar ervaringen van anderen zijn sneller over te nemen dan eerst een week loggen.

[edit]

zojuist binnen gekregen en helaas zit er geen installatielijst met software-licentiecode bij. Kan ik er alsnog niets mee :(

[edit 2]

Ze sturen de kaart na.

[ Voor 11% gewijzigd door TheSiemNL op 12-07-2012 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:11:
ik heb hem trouwens behalve natuurlijk de achterkant extra geisoleerd in de lege cm tussen kast en keuken,
dat scheelt 2x aanslaan per dag, maar ik heb hem al 4 jaar (!)
Als het goed is wordt morgen vandaag mijn nieuwe vriezer bezorgd. Ik ben van plan om deze extra te isoleren, inclusief de achterkant (de deur ben ik nog niet helemaal over uit). Het is een van de goedkoopste vriezers met "no-frost" dus als ik te veel brokken maak is de schade te overzien. Ik zal hem netjes een paar weekjes laten draaien (ook om een referentie meting te doen) en dan gaat er een streep door de garantie :)
Ik verwacht de grootste uitdaging in het luchtdicht isoleren, omdat met een extra laag PIR de originele buitenkant snel richting het vriespunt gaat. En ik ben benieuwd of ik de originele deur rubbers ijs-vrij kan houden zonder gebruik te maken van een verwarmingsdraad o.i.d.
/me post results.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
jwstolk schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 00:40:
[...]

Als het goed is wordt morgen vandaag mijn nieuwe vriezer bezorgd. Ik ben van plan om deze extra te isoleren, inclusief de achterkant (de deur ben ik nog niet helemaal over uit). Het is een van de goedkoopste vriezers met "no-frost" dus als ik te veel brokken maak is de schade te overzien. Ik zal hem netjes een paar weekjes laten draaien (ook om een referentie meting te doen) en dan gaat er een streep door de garantie :)
Ik verwacht de grootste uitdaging in het luchtdicht isoleren, omdat met een extra laag PIR de originele buitenkant snel richting het vriespunt gaat. En ik ben benieuwd of ik de originele deur rubbers ijs-vrij kan houden zonder gebruik te maken van een verwarmingsdraad o.i.d.
/me post results.
Hoe wou je de achterkant gaan isoleren? Daar moet juist voldoende ventilatie zijn. Anders heb je een goede kans dat je stroomverbruik omhoog gaat (of je huis afbrandt)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

RocketKoen schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 08:25:
[...]
Hoe wou je de achterkant gaan isoleren? Daar moet juist voldoende ventilatie zijn.
Het is nog even afwachten hoe het er bij dit type uitziet, maar ik ben van plan om de radiator los te maken en hem iets verder naar achteren te buigen, zodat ik tussen de achterwand en de radiator kan isoleren.
Wat de mogelijkheden tussen de buitenkant en de compressor zijn is nog even afwachten.
Mijn doel is niet (alleen) een lager stroom verbruik, maar vooral minder aanspringen in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hier hetzelfde verhaal, ketel ver weg van keuken. Warm ketelwater heb ik dus alleen in de badkamer, de keuken krijgt warm water van een daalderop close in 15.

De besparingen die je her en der leest heb ik niet kunnen ontdekken, Ik kom hooguit op een paar tientjes per jaar. Maar, het wachten op warm water is voorbij. Waar ik eerst een keukenboiler maar een pauperding vond, ben ik helemaal om.

Wat ik je kan aanraden is om een daalderop close in 10 van marktplaats af te halen. Zoek er dan een met de inlaatcombinatie erbij. Die dingen slijten nauwelijks en zo is de tvt korter.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
jwstolk schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 08:59:
[...]

Het is nog even afwachten hoe het er bij dit type uitziet, maar ik ben van plan om de radiator los te maken en hem iets verder naar achteren te buigen, zodat ik tussen de achterwand en de radiator kan isoleren.
Wat de mogelijkheden tussen de buitenkant en de compressor zijn is nog even afwachten.
Mijn doel is niet (alleen) een lager stroom verbruik, maar vooral minder aanspringen in de nacht.
Stel dat je in het gunstigste geval, 50% energie bespaart met die isolatie. En de achterwand = 1/5 van je oppervlakte. Dan levert het isoleren van de achterwand je 20-30 kWh/jaar op. 8-10 euro.
Gezien de hoeveelheid tijd, moeite en het materiaal die er waarschijnlijk in gaat zitten, lijkt me dat amper de moeite waard. Financieel dan.
Ik hoop dus dat je het doet omdat je het leuk lijkt om te doen, en niet voor het geld :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

JeroenH schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 12:15:
[...]

Heb zelf een paar dagen een Plugwise startkit in da house en het is echt leuk speelgoed.
Perfect is het niet (heb liever geen webservertje draaien voor realtime inzage enzo), maar het is wel erg informatief om nu eens echt te zien wat dingen verbruiken. Mijn enige Windows-pc bijvoorbeeld is mijn gamebak: geen zuinig ding dus, maar wel zie je dat ie meteen minder verbruikt als ik niet druk bezig ben. Scheelt zo hoppa, 30-40 watt. Wel heb je best wat pluggen nodig om echt alles goed in beeld te krijgen, tenzij je veel geduld hebt en 1 voor 1 gaat meten ;)

Maar het klopt dus wat je zegt: met die dingen kun je perfect zelf bepalen of scenario 1 of 2 het gunstigst is :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Mijn plugwise set draait nu ook al een paar uurtjes en wat me opvalt is dat die close-in boiler van Plieger verdomd zuinig is als hij niet aan het warmen is. Ik heb om twaalf uur wat water laten weglopen en toen ging hij flink stoken, maar nu zit hij al uren op 0watt terwijl mijn TV die uit staat nog steeds 1 watt verstookt.

Gelukkig hebben ze eerst een scan gemaakt van mijn productkey zodat ik vandaag al kan gaan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 12-09 16:06
Zo'n close-in boiler is dan ook een eenvoudig apparaat: een heel simpele thermostaat (waarschijnlijk gewoon met een bimetaaltje) bepaalt of het ding moet verwarmen of niet. Nogal wiedes dat hij op 0 staat als hij niet hoeft te verwarmen.

Als je bij je media-apparatuur nog meer van die dingen hebt die 1 watt blijven verbruiken, zou je daar mooi een grote schakelaar op kunnen zetten. Voor die ene watt van de TV (8,5 kWh op jaarbasis) heeft dat misschien niet zoveel zin.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Laatst online: 14-09 12:05
Mr-Leo schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:54:
[...]

zeer interessant, op welke temperatuur moet ik de voeler zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rond 35-37 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Gisteren is hier een nieuwe vrieskist afgeleverd: Liebherr GTP 2356 Premium. Ik heb even de besparing bekeken t.o.v. de oude vrieskist: bijna 500KWh per jaar. Dat hakt er in ieder geval lekker in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Bezuiniger schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 22:50:
Gisteren is hier een nieuwe vrieskist afgeleverd: Liebherr GTP 2356 Premium. Ik heb even de besparing bekeken t.o.v. de oude vrieskist: bijna 500KWh per jaar. Dat hakt er in ieder geval lekker in.
Da's EUR 110,00 per jaar bij 22 cent per kWh! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
snoekds20 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 21:07:
[...]

zeer interessant, op welke temperatuur moet ik de voeler zetten?
Moet je even mee spelen, ik heb hem zelf op 25 graden. Hoger kan ook maar dan duurt het langer (1 minuut) voordat de pomp aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
Mr-Leo schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 09:25:
[...]

Moet je even mee spelen, ik heb hem zelf op 25 graden. Hoger kan ook maar dan duurt het langer (1 minuut) voordat de pomp aan gaat.
Ik zou 'm nog een paar graden warmer zetten. Heb hier zelf een keer meegemaakt (met de luchtverwarming die aan een voeler op de aanvoer hing van 25C) dat het op een paar zomerse dagen zo warm was in huis, dat de thermostaat inschakelde en de blower van de luchtverwarming (à 800W) een onbekende tijd onnodig heeft staan draaien. 25C kan het nog wel worden in huis, maar 30C is in Nederland al heel wat minder waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Die plugwise kit is wel leuk voor het meten. Vandaag al voor 20ct TV gekeken (kinderen van 6 en 8 die op de Wii spelen e.d.). Mijn close in boiler kost schijnbaar maar een duppie per dag. Dat ding inregelen met een plugwise stekker die € 30,00 p/st kost zodat hij 2ct per dag bespaart is dan wellicht geen goed idee. Maar goed, meten is weten!

Nu kijken of het spul ontvangst heeft in de garage voor mijn vriezer, extra koelkast, wasmachine en droger. Ik vrees voor het gebruik van mijn vriezer. De koelkast is 3 jaar geleden vervangen, de wasmachine een maand geleden voor een A+++ wasser en mijn droger een paar maanden geleden voor een zuinige condensdroger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
De vriezer (siemens netto 104 ltr.) is ca. 20 jr oud. De nieuwe a+++ vriezers zijn wel erg prijzig, die aanschaf hakt erin. Denk dat ik voor een A++ ga, nu nog uitzoeken welke. De voorkeur is 104 of beter ca. 150 ltr. inhoud.
iemand suggesties of zelf maar kieskeurig/vergelijk afstruinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

snoekds20 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 16:25:
De vriezer (siemens netto 104 ltr.) is ca. 20 jr oud. De nieuwe a+++ vriezers zijn wel erg prijzig, die aanschaf hakt erin.
Wat denk je dat het verbruik jaar in jaar uit kost van die oude beesten?
Denk dat ik voor een A++ ga, nu nog uitzoeken welke. De voorkeur is 104 of beter ca. 150 ltr. inhoud.
Zoek welke specs je wilt en maak daarop een longlist en weeg voor en tegen af. Sorteer eventueel op prijs. Heb je een merk voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
snoekds20 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 16:25:
De vriezer (siemens netto 104 ltr.) is ca. 20 jr oud. De nieuwe a+++ vriezers zijn wel erg prijzig, die aanschaf hakt erin. Denk dat ik voor een A++ ga, nu nog uitzoeken welke. De voorkeur is 104 of beter ca. 150 ltr. inhoud.
Per maand gerekend zijn de A+++ net zo duur als de A++ uitvoeringen: wat je bespaard in aanschaf gaat er in stroom gewoon weer doorheen. Alleen is de aanschaf een vast bedrag, en gaat je stroomprijs later mogelijk nog wat omhoog. Dus ik wist het wel: weer bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
pcmadman schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:56:
[...]

Ik zou 'm nog een paar graden warmer zetten. Heb hier zelf een keer meegemaakt (met de luchtverwarming die aan een voeler op de aanvoer hing van 25C) dat het op een paar zomerse dagen zo warm was in huis, dat de thermostaat inschakelde en de blower van de luchtverwarming (à 800W) een onbekende tijd onnodig heeft staan draaien. 25C kan het nog wel worden in huis, maar 30C is in Nederland al heel wat minder waarschijnlijk.
Die van mij zit onder de trap waar het lekker koel blijft in de zomer, ook zit de thermostaat op een kaal stukje metalen cv leiding. Die blijft redelijk koud. Maar ergens anders kan de situatie anders zijn zodat de temperatuur dan hoger ingesteld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat heet eigenlijk bij deze apparaten oud? Vanaf welk jaar ongeveer was energiezuinigheid een serieus aandachtspunt? Onze koekast was destijds niet een van de goedkoopsten, een Liebherr KGT3546, koeling 222 l en vriezer 93 l. Hij verbruikt momenteel ongeveer 0,6 kWh per etmaal en let wel het is een koeler-vriezercombinatie van behoorlijke capaciteit. Hij is 12 jaren oud.
Hij functioneert nog perfect. Zou een nieuwe met dezelfde capaciteit noemenwaardig zuiniger zijn? Indien ja, dan moet dit nogal opwegen tegen eerder vernieuwen dan we eigenlijk willen tegenover nog even uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Techneut schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 19:20:
Wat heet eigenlijk bij deze apparaten oud? Vanaf welk jaar ongeveer was energiezuinigheid een serieus aandachtspunt? Onze koekast was destijds niet een van de goedkoopsten, een Liebherr KGT3546, koeling 222 l en vriezer 93 l. Hij verbruikt momenteel ongeveer 0,6 kWh per etmaal en let wel het is een koeler-vriezercombinatie van behoorlijke capaciteit. Hij is 12 jaren oud.
Hij functioneert nog perfect. Zou een nieuwe met dezelfde capaciteit noemenwaardig zuiniger zijn? Indien ja, dan moet dit nogal opwegen tegen eerder vernieuwen dan we eigenlijk willen tegenover nog even uitstellen.
Ik heb het zelfde hier, 575kwh kost hij op jaar basis, een ander is aanmerkelijk goedkoper in verbruik.
bijv deze.
http://www.siemens-home.n...parison.html?ps=KG39EAW40

en met zijn +++ maar 156kwh :) dus reken maar uit.

edit: ik denk dat je 0,06 per etmaal bedoeld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
PcDealer schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 17:58:
[...]

[...]

Zoek welke specs je wilt en maak daarop een longlist en weeg voor en tegen af. Sorteer eventueel op prijs. Heb je een merk voorkeur?
Dank voor reacties, zowel voor pompschakelaar (rode is besteld) als vriezer. Ik ga me eens in specs van merken verdiepen. Ik wil wel -gevoelsmatig- gaan voor een A-merk zoals Siemens of Liebherr. Na de inmiddels bestelde PV-install. van 5390 Wp kan subsidie besteed worden aan nieuwe vriezer.(mag ook wel na 23 jaar)

[ Voor 17% gewijzigd door snoekds20 op 13-07-2012 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
PcDealer schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 09:18:
[...]

Da's EUR 110,00 per jaar bij 22 cent per kWh! :D
Het wordt mogelijk zelfs nog erger: ik heb wekenlang het verbruik lopen meten van de oude vriezer, en dat was ontzettend wisselvallig. In sommige weken kwam ik uit op 3.5KWh per dag, in andere op 1 KWh per dag. De afwijkingen waren zo groot dat ik eigenlijk dacht dat de meting verkeerd was: regelmatig stond er ook 1200W piekvermogen aangegeven. Bij verwijdering van de oude vriezer bleek deze onderin verrot en zeer waarschijnlijk daardoor lek te zijn. Jammer dat dat niet aan de buitenkant zichtbaar was.

Op dit moment ben ik het verbruik per etmaal heel nauw in de gaten aan het houden, want door de eerste metingen van na de vervanging vermoed ik dat het gemiddelde verbruik van de vriezer op de 2-3KWh per dag lag. Bij een verbruik van 730-1095KWh per jaar is het verschil met de nieuwe nog veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33
Zo hier de "beste koop consumentenbond" Zanussi ZFT610W jaarverbruik 220kWh en standaard af-fabriek op -25 graden naar zolder gegooid zonder spanning >:)

Van de week toen ik pal naast het app zat hoorde en zag ik hem om de 10 min weer aanslaan en mijn wattcher van 30 naar 180watt vliegen.

We gaan het nu het nu dus zolang mogelijk zonder proberen en zal het dus vaker een voet/fietsreis naar 1 van de supermarkten zijn die elke dag tot 21:00 en zelfs op zondag open zijn.

Next step; vervangen van; koelkast?plasmatv??? Op naar een jaarverbruik van tot 1000kWh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

PcDealer schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 17:58:
[...]
Heb nog wel een voorbeeldje..mijn ouders vervingen de oude joekel van een vrieskist uit het jaar kruik voor een moderne: 200 euro minder op de energierekening. Ding had zichzelf in no time terugverdiend zeg maar! En de modernere dingen zijn makkelijker schoon te maken/hebben weinig ijsvorming. win-win imho :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben een beetje los van dit topic, eerst heb ik een verbruik van 6800 kWh/2006 wegbespaart tot 851kWh/2011 op jaarbasis (2 pers) nu stijg ik naar zelf verbruikte direkte stroom van 4100kWh, maar dit komt wel uit eigen panelen (maximaal direkt verbruik (en nu 3 pers)
dat lijkt een stijging, maar dat is het niet.
mijn gasverbruik is van 2400 naar 404 nu gedaald, rekenen we met 8kWh=1m3 in warmte,
dan stijgt mijn verbruik in stroom-kWh, maar all-in, is de besparing significant.
2000x8=16.000kWh niet gegenereerde wamte uit gas.

energie besparen kan alleen als je het integrale verbruik neemt, vergeet je mobiliteit niet.
de rest is wellicht wat onzinnig te noemen.
ik ben inmiddels de mening aangedaan, dat je zonneenergie mag verspillen, als het direkt verbruik is, zolang het vies is moet je besparen, je bent immers een smeerlap, en vieze stroom is ook duur,
zonnestroom is gratis na de terugverdientijd.
http://www.siderea.nl/art...ing/energiebesparing.html

hollandse stijl :
de eurootjes rollen ook de goede kant op,
rond en na de tvt ga je steeds meer denken aan het vermijden van externe inkoop, en dan blijkt gas ineens erg duur te zijn (SV ook) het vermijden van gas of warmte aankoop is erg lucratief, milieuwinst is gratis.

terugleveren van stroom aan het hollandse kolennetwerk is kansloos, het word waardeloos verklaart

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2012 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bij mij begon mijn interesse in energiebesparing/duurzaamheid met mijn oude koelkast. Ik huurde toen een etage en mijn koelkast was een derdehands krijgertje. Hij stond binnen gehoorsafstand van mijn slaapkamer en na een tijdje viel het me op dat de pomp toch wel erg veel liep - een irritant geluid als je probeert te slapen.

Ik heb toen mijn Conrad Energy Monitor 3000 gekocht (nu dik tien jaar geleden) en tot mijn schrik verbruikte die koelkast iets van 950 kW·h per jaar - slechts 150-200 kW·h minder dan het totale bruto verbruik van ons huishouden nu.

Onze huidige koelkast verbruikt 230-240 kW·h per jaar, en dat is al jaren stabiel. Hij zit op een Plugwise plug, dus ik zie mooi de fluctuaties in energieverbruik door de seizoenen heen.
:Y
ik ben inmiddels de mening aangedaan, dat je zonneenergie mag verspillen,
:N

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 14-07-2012 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Bezuiniger schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 22:47:
[...]

Het wordt mogelijk zelfs nog erger: ik heb wekenlang het verbruik lopen meten van de oude vriezer, en dat was ontzettend wisselvallig. In sommige weken kwam ik uit op 3.5KWh per dag, in andere op 1 KWh per dag.
Heb je het weer (warmte) in ogenschouw genomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
PcDealer schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 11:26:
[...]

Heb je het weer (warmte) in ogenschouw genomen?
Zeker. Ook deze winter viel het me al op dat de vriezer weinig afsloeg. Het stroomverbruik was toen nog vrij redelijk (1KWh per dag), dus ben ik eerst met de ventilatieunit aan de gang gegaan: die ratelde toch al iets, was nog van het AC type en ook ruim 10 jaar oud dus kon wel vervangen worden. Het probleem met een volle vrieskist is dat je die niet zomaar even op zijn kant zet om de onderkant de inspecteren, anders had ik dit probleem wel eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][zonnestroom verspillen totdat het op is op 0 op de meter
:N
maar wat is het alternatief in .NL ?
verder ben ik de enige die zeggenschap heeft over wat er met de direkte stroom gebeurt (dus niet indirekt / terughalen over de meter)
zodra ik het teruglever ben ik de zeggenschap kwijt, en word het waardeloos verklaart.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2012 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

snoekds20 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 20:37:
[...]

Dank voor reacties, zowel voor pompschakelaar (rode is besteld) als vriezer. Ik ga me eens in specs van merken verdiepen. Ik wil wel -gevoelsmatig- gaan voor een A-merk zoals Siemens of Liebherr. Na de inmiddels bestelde PV-install. van 5390 Wp kan subsidie besteed worden aan nieuwe vriezer.(mag ook wel na 23 jaar)
Handige vergelijking site, veel info te vinden.

http://www.ecotopten.de/prod_kuehlen_prod.php

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Dank, inmiddels deze site ook al gevonden, evenals pricewatch van Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
JeroenH schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:07:
Ik heb toen mijn Conrad Energy Monitor 3000 gekocht (nu dik tien jaar geleden) en tot mijn schrik verbruikte die koelkast iets van 950 kW·h per jaar - slechts 150-200 kW·h minder dan het totale bruto verbruik van ons huishouden nu.
Nu je het zegt... Ik heb een ongeveer 10 jaar oude A+++ Indesit koelvriescombi, die 293 kWh per jaar verbruikt volgens specs.
De motor is echter 150W, continu zou dat 1314 kWh per jaar verbruiken, voor 293 kWh mag-ie 22% van de tijd draaien. Ik zal hem eens gaan timen (momenteel is het 21 graden in de keuken), want volgens mij hoor ik hem aanzienlijk vaker! Ik heb geen apparaat wat het verbruik kan meten, dus het moet even zo.
Als blijkt dat dit ding veel meer verbruikt dan ik dacht wordt het tijd voor een nieuwe. Maar als dat waar is, is dat wel meteen een enorm nadeel van "energiezuinige" (toen nog met 100 euro energiepremie!) apparaten, want een toenemend sluipverbruik merk je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

RemcoDelft schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 20:38:
[...] De motor is echter 150W, [...]
Ik heb hier een nieuwe Exquisit F2451504A vriezer (205 L (netto) A+ 252 kWh/jaar). Op het type plaatje staat dat de motor 165W is, maar het gemeten verbruik zit nu net onder de 90W als de motor draait. Die 150W kan dus behoorlijk afwijken.

edit: hij draait bijna 33% van de tijd als ik hem niet te vaak open doe om naar type plaatjes te kijken :), dus dat komt aardig in de buurt van 252 kWh/jaar.

M'n Exquisit blijkt veel ruimte tussen de kast en de compressor te hebben, en de leidingen zijn voldoende lang om de radiator iets verder naar achteren te zetten. 100mm PIR plaat rondom gaat denk ik wel lukken. (De zijkanten zijn nu maar net 60mm dik.)
Het effect van de radiator valt me wel een beetje tegen. koelmiddel komt met max 39 graden uit de compressor, en is aan het eind van de radiator (waar het de vriezer in gaat) nog steeds +30 graden, terwijl de vriezer nu aan alle kanten 1 meter vrij staat. Ik had verwacht dat het dichter bij de omgevingstemperatuur zou komen.

[ Voor 7% gewijzigd door jwstolk op 15-07-2012 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 14:29:
maar wat is het alternatief in .NL ?
verder ben ik de enige die zeggenschap heeft over wat er met de direkte stroom gebeurt (dus niet indirekt / terughalen over de meter)
zodra ik het teruglever ben ik de zeggenschap kwijt, en word het waardeloos verklaart.
Ik snap wat je zegt, en je hebt ook gelijk dat de verwerking van niet-driect verbruikt elektriciteit veel beter kan en moet. Maar dat betekent dat dat systeem aangepast moet worden, niet dat het je het recht geeft energie te verspillen.

(maar dat is mijn mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Tja, als je echt teveel hebt (niet dat dat bij heel veel particulieren voor komt) dan is er geen alternatief en dat zie ik voorlopig ook niet gebeuren.

Of je moet je kelder/zolder volzetten met accu's. Je zou eigenlijk eens moeten rekenen wat daar de kosten van zijn tegenover 5 jaar vastrecht.

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 15-07-2012 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 14-09 09:42

Onbekend

...

jwstolk schreef op zondag 15 juli 2012 @ 10:05:
Ik heb hier een nieuwe Exquisit F2451504A vriezer (205 L (netto) A+ 252 kWh/jaar). Op het type plaatje staat dat de motor 165W is, maar het gemeten verbruik zit nu net onder de 90W als de motor draait. Die 150W kan dus behoorlijk afwijken.
Dat is het maximum vermogen van wat de motor kán leveren. Maar als de motor minder vermogen nodig heeft om een bepaalde snelheid aan te houden, dan vraagt hij ook minder vermogen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
JeroenH schreef op zondag 15 juli 2012 @ 10:41:
[...]

Ik snap wat je zegt, en je hebt ook gelijk dat de verwerking van niet-driect verbruikt elektriciteit veel beter kan en moet. Maar dat betekent dat dat systeem aangepast moet worden, niet dat het je het recht geeft energie te verspillen.

(maar dat is mijn mening)
Respect voor je mening (uiteraard).
Als het systeem aangepast wordt, krijgt iedereen ws vanzelf de prikkel om het in het net te pompen. En anders maar niet. Moet iedereen voor zichzelf uitmaken; ik zie het kwaad er niet van in.
Tenzij je natuurlijk de mening bent toegedaan dat alle schaarse productiemiddelen op een grote hoop tbv het "algemene nut" gegooid moeten worden. Maar zonnestroom is niet schaars....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
teacher schreef op zondag 15 juli 2012 @ 10:56:
Tja, als je echt teveel hebt (niet dat dat bij heel veel particulieren voor komt) dan is er geen alternatief en dat zie ik voorlopig ook niet gebeuren.
En daarom is het hele salderen ook achterhaald. Zoals PolderPV het noemt 'kruidenierswerk'. Het is van de zotte dat de hoeveelheid elektriciteit die je opwekt beperkt is door je verbruik. Dat wekt in sommige gevallen verspilling in de hand, waarvan akte... We moeten naar een eerlijk, en desnoods flexibel (maar dat heeft zo zijn eigen problemen), feed-in tarief. Dan heb je al dit soort gekke beperkingen niet.
Of je moet je kelder/zolder volzetten met accu's. Je zou eigenlijk eens moeten rekenen wat daar de kosten van zijn tegenover 5 jaar vastrecht.
Accu's... :N Meerdere problemen daarmee:

* Het drijft de kW·h-prijs enorm op, tot wel tegen de € 1 per kW·h.
* In Nederland zit er een factor zes tot acht verschil tussen de instraling in zomer en winter. Je hebt daardoor twee keuzes; je installatie op de wintermaanden begroten, of op de zomermaande begroten en een generator installeren. Het eerste is veel te duur en je zit 's zomer met een overschtot waar je niets mee kunt. Het laatste is onduurzaam, laten we alsjeblieft niet allemaal ons eigen generatortje nemen zeg. Dat kan een efficiënte gascentrale beter.
* Anno 2012 (en de komende vijf jaar ook nog wel) is de enige betaalbare optie de loodaccu. Die heeft nogal wat nadelen: beperkte levensduur (bij goed gebruik en goed onderhoud tien jaar, vaak minder), heeft minimale en maximale laad- en ontlaadsterktes. Om nog maar te zwijgen van de verborgen energie die het elke tien jaar vervangen met zich meebrengt. En over onderhoud; zie jij niet-technische mensen met op grote schaal met demi-water en zuurwegers aan de gang? Ik niet. High-tech oplossingen lijken steeds om de hoek, maar blijken keer op keer duurder dan loodaccu's of toch niet zo om de hoek als de marketingafdeling het wilde doen lijken.
* Een autonoom systeem kan minder betrouwbaar zijn dan een netgekoppeld systeem (als je in een gebied woont met een betrouwbaar net, zoals de meeste Nederlanders). Als om het even welk component van mijn zonnestroominstallatie uitvalt, heb ik nog steeds (net)stroom. In een autonoom systeem is elk component kritisch.
* Een autonoomsysteem moet begroot zijn op je maximale piekverbruik. Als je je droger en wasmachine tegelijk wilt kunnen gebruiken moet je omvormer minimaal toch wel 4-5kW zijn, en de accubank moet ook een minimale grootte hebben. Met een netgekoppelde installatie is de grootte van de zonnestroominstallatie onbelangrijk. Een autonome installatie moet ook direct voldoende grootte hebben om je gehele elektriciteitsverbruik te dekken, in één keer een grote uitgave dus. Een netgekoppeld systeem is eventueel in delen te plaatsen zodat je de kosten kunt dekken (hoewel dat met de lage prijzen volgens mij niet vaak meer gebeurt).

Naar mijn mening is het duidelijk: netgkoppeld heeft technisch gezien bijna alleen maar voordelen boven autonoom, zeker in Nederland. Ik ben het alleen wel met mensen eens die zeggen dat het huidige systeem van netbeheerders/leveranciers anders moet. Maar dat los je niet op door je kelder vol te zetten met dure en inefficiënte accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik weet het. Daarom zeg ik ook "er is geen alternatief". En ik vind ook dat alle kleine beetjes helpen; van 400 wp zonnepanelen tot 20 euro per jaar besparen op sluipverbruik, maar als je het op grote schaal bekijkt is het eigenlijk geneuzel in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

teacher schreef op zondag 15 juli 2012 @ 12:38:
Ik weet het. Daarom zeg ik ook "er is geen alternatief". En ik vind ook dat alle kleine beetjes helpen; van 400 wp zonnepanelen tot 20 euro per jaar besparen op sluipverbruik, maar als je het op grote schaal bekijkt is het eigenlijk geneuzel in de marge.
Het feit dat op sommige dagen de meter achteruit loopt is het geld al waard, de besparing is dan mooi meegenomen. :)
Om te besparen moet je het niet doen, er zijn goedkopere of snellere manieren om de rekening naar beneden te krijgen, alleen veel minder leuk. :) (bijv: was ophangen ipv droger, energie slurpers het huis uit.)

Vandaag de groepenkast vervangen naar 8 groeps, dan kan ik de pv op een apparte groep zetten, altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
teacher schreef op zondag 15 juli 2012 @ 12:38:
Wil je grote schaal: 7 miljard * 20 euro is best een leuk bedrag. Als letterlijk iedereen een klein beetje doet wordt het vanzelf een berg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 15 juli 2012 @ 11:32:
[...]
Accu's... :N Meerdere problemen daarmee:

heel accu verhaal wat statisch blijft
als we de lijst afzetten tegen een loeiende kolencentrale vooral snachts, en de geografische impact,
winning/mijn/transport/opwek/transportverlies/gebruiksverlies
dan zou die accu nog wel eens mee kunnen vallen tov de bizarre situatie in nederland
ja die accu heeft beperkte levensduur, maar 1 kolenkWh heeft soms geen levensduur, terwijl de centrale staat te loeien, de kWh gaat voorbij, maar de impact gaat door
als de hele keten bekeken word, dan zie je dat zonnestroom 1 kWh in een accu ongeveer 0,85kWh word
in een kolencentrale is het ketenverlies zo enorm, en het is nog mogelijk ook dat deze niet afgenomen word, en dan neem je de hele uitstoot lekker over je longen als je op de fiets zit.
ja, jeroenh dit is wat huiswerk, het is het bestuderen waard.
de door ons gewenste vaak nutteloze baseload op het grid zorgt voor slechtere efficiency dan de door jou gewraakte accu.

ik zou heel graag een 2way grid connected autonomie buffer hebben in de kruipruimte, van +/- 4kWh
(server met ups alike) en dan is de slimme meter wel ineens nuttig, als je er zelf het beheer over krijgt

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2012 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:19

Dogooder

dus...

Er zijn al oplossingen om de energie uit je panelen te bufferen en of slim te gebruiken. Ik zelf vind de powerrouter van nedap een erg mooie oplossing. Helaas is de minimale grootte 3kW en erg duur in vergelijking met een volledig grid afhankelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:08

Fiber

Beaches are for storming.

Ik heb mijn nieuwe Cresta verbruiksmetertje nu al een paar dagen aan mijn zeker tien jaar oude Philips Whirlpool koel-vries combi hangen en die verbruikt ongeveer 1.6 kWh per dag. (3.2 kWh over 48 uur.) Dat is zo'n 40 procent van de ongeveer 4 kWh die ik in totaal per dag verstook. Tijd voor een nieuwe koelkast...?

Bij mijn zoektocht naar een nieuwe koelkast kom ik met mijn wensenlijstje steeds uit op deze Samsung koel-vries combi: pricewatch: Samsung RL39TJCSW1 Iemand ervaring met Samsung koelkasten? Een vergelijkbare Bosch is al gauw 250 Euro duurder, zal best nog een tientje zuiniger zijn op jaarbasis, maar dat prijsverschil ga ik er toch nooit uithalen.

Een iets duurder, maar veel kleiner alternatief zou een nog veel zuiniger tafel modelletje zijn, maar dan lever ik wel flink in op ruimte en gemak: http://tweakers.net/price.../903/307654;308678;308431 Is die 14 Euro per jaar Liebherr realistisch? Never mind, die heeft geen vriesvak, dat is toch wel heel lastig. De goedkoopste (Bosch) met vriesvak doet ongeveer 20 Euro per jaar. Nog steeds het overwegen waard, hoewel een iets groter kastmodel met apart vriesvak toch wel prettiger is.

Naar merken als Indesit Baaan, Beko, Candy en Exquisit durf ik niet eens te kijken. Is dat terecht?

Het gekke is dat er verder niks mis met die oude Philips Whirlpool is. Hij koelt en vriest nog als de beste en ziet er nog keurig uit. Zou ik daar nog een student of zo mee blij kunnen maken voor een paar tientjes?

[ Voor 8% gewijzigd door Fiber op 17-07-2012 15:02 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wij hebben sinds afgelopen week deze thuis staan: pricewatch: Bosch KGV33VW30. Tot nu toe zeer tevreden. Besteld via megapool wegens de gratis verzending met een cashback actie van 20 euro. Als je iets specifieks wilt weten, dan roep je maar.
Fiber schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:53:
Het gekke is dat er verder niks mis met die oude Philips Whirlpool is. Hij koelt en vriest nog als de beste en ziet er nog keurig uit. Zou ik daar nog een student of zo mee blij kunnen maken voor een paar tientjes?
Zou zeker kunnen. Wij hebben hiervoor in een anti-kraak huis gewoond waarbij de huurprijs incl. energie was. Dus dan maakt het verbruik niet uit.

[ Voor 51% gewijzigd door CurlyMo op 17-07-2012 15:19 . Reden: Deze dus :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben nu twee weken het verbruik van mijn koelvriescombinatie (Siemens KG30E01) aan het meten. Ik kom nu op 320 kWh per jaar uit (vrij constant metingen van 0.8 en 0.9 kWh/dag). Dat vind ik toch niet verkeerd voor een combinatie van 190+90 liter van zo'n 15 jaar oud.
De beste vervangers die ik kan vinden hebben ongeveer de helft van het verbruik, dan zou ik maar € 15/jaar mee besparen. Maar kost me wel € 600.

Ik denk dat ik hem nog even laat staan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zolang hij het doet, inderdaad niet direct vervangen, vooral als er nog op andere plekken energie te besparen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
@maassluip: misschien is dan een setje pv goedkoper?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Fiber schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:53:
Ik heb mijn nieuwe Cresta verbruiksmetertje nu al een paar dagen aan mijn zeker tien jaar oude Philips Whirlpool koel-vries combi hangen en die verbruikt ongeveer 1.6 kWh per dag. (3.2 kWh over 48 uur.) Dat is zo'n 40 procent van de ongeveer 4 kWh die ik in totaal per dag verstook. Tijd voor een nieuwe koelkast...?

Bij mijn zoektocht naar een nieuwe koelkast kom ik met mijn wensenlijstje steeds uit op deze Samsung koel-vries combi: pricewatch: Samsung RL39TJCSW1 Iemand ervaring met Samsung koelkasten? Een vergelijkbare Bosch is al gauw 250 Euro duurder, zal best nog een tientje zuiniger zijn op jaarbasis, maar dat prijsverschil ga ik er toch nooit uithalen.

Een iets duurder, maar veel kleiner alternatief zou een nog veel zuiniger tafel modelletje zijn, maar dan lever ik wel flink in op ruimte en gemak: http://tweakers.net/price.../903/307654;308678;308431 Is die 14 Euro per jaar Liebherr realistisch? Never mind, die heeft geen vriesvak, dat is toch wel heel lastig. De goedkoopste (Bosch) met vriesvak doet ongeveer 20 Euro per jaar. Nog steeds het overwegen waard, hoewel een iets groter kastmodel met apart vriesvak toch wel prettiger is.

Naar merken als Indesit Baaan, Beko, Candy en Exquisit durf ik niet eens te kijken. Is dat terecht?

Veel siemens en Bosch modellen zijn indentiek op het merk labeltje na, kijk maar eens naar de type namen en indeling van de koelkasten. Ben zelf ook aan het rondkijken voor een nieuwe koelkast en kom uit op de AEG 71700TSW0 , is een tafelmodel. Zonder vriesvak want daar heb je toch vaak niks aan.
Of zijn die koelkast vriezers tegenwoordig gewoon goed? want dan kan ik zelf beter gaan voor een alles in één.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat bedoel je met "koelkast vriezers"? Ik heb dus een 15 jaar oude koel-vriescombinatie en dat werkt perfect. Nooit problemen mee gehad en naar huidige maatstaven redelijk zuinig (komt overeen met een klasse A). Of bedoel je koelkasten met een vriesvakje? Dan moet je op zijn minst kijken hoeveel sterren het heeft (1* is alleen goed voor ijsblokjes, niet voor invriezen van levensmiddelen) en ze zijn natuurlijk nogal klein.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Maasluip schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 08:34:
Wat bedoel je met "koelkast vriezers"? Ik heb dus een 15 jaar oude koel-vriescombinatie en dat werkt perfect. Nooit problemen mee gehad en naar huidige maatstaven redelijk zuinig (komt overeen met een klasse A). Of bedoel je koelkasten met een vriesvakje? Dan moet je op zijn minst kijken hoeveel sterren het heeft (1* is alleen goed voor ijsblokjes, niet voor invriezen van levensmiddelen) en ze zijn natuurlijk nogal klein.
Een Koelkast met ingebouwd vriesvakje is wat inderdaad bedoel. N.a.v. je post eens naar de sterren gekeken en deze heeft een 4 sterren vriesvak ( http://www.aeg.nl/Product...ten/Koelkasten/S71540TSW0 ). Dus die zou prima moeten werken. Van de week eens langs de mediamarkt om van dichtbij te bekijken.
Het is absoluut niet een groot vriesvak maar ik bewaar er hooguit ijs en een viscuisine in. Nu heb ik een losse tafelmodel vriezer waarvan er maar 1 kleine lade is gevuld. :P

[ Voor 14% gewijzigd door Fietsbel op 19-07-2012 11:52 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

Wolly schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:22:
Begrijp nooit zo goed waarom mensen vriezers hebben. De mensen die ik ken die zo'n ding hebben gebruiken het om er patat, kroketten en een paar ijsjes in op te slaan. OK, af en toe een diepvries-slagroomtaartje van twee jaar terug.

Voor de honderden euro's die zo'n oud ding kost kunnen ze boodschappenkarren vol halen op het moment dat het nodig is 8)7

Wil je echt besparen dan gooi je zo'n ding er gewoon uit, tenzij je op meer dan 15 minuten afstand van de supermarkt zit.
Stiekum draait dit hele topic op consuminderen, en hoe ver iemand daar in wil gaan.
Ik koop iedere week precies genoeg boodschappen en dat past prima in een tafelmodel koelkast met een vriesvakje voor het brood. Ik koop houdbare melk dat ik ernaast leg samen met eventueel nog wat extra sap en fris. (Gezin 1 kind)

Ik pas nu in de zomer toevallig een aantal weken op een huis dat het tegenovergestelde is van mijn huishouden. Ontelbaar aantal aparaten op standby met de bijbehorende afstandbedieningen. Meerdere vrieskisten en een grote koelkast waar je niks in kwijt kun door alleen al 24 (!) verschillende sausjes.

[ Voor 14% gewijzigd door BertV op 22-07-2012 08:18 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Grote vriezer is inderdaad vaak niet nodig.
In mijn vriezer liggen wel 3 broden van de bakker in de vriezer die door de week langzaam op gaan.. Die bakker is niet meer open als ik thuis kom van mijn werk...
Andere dingen zijn inderdaad minder noodzakelijk..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het is maar net wat je met je vriezer doet, ik heb een vrij grote vriezer maar het ding zit altijd stampvol met seizoensproducten voor later.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
BertV schreef op zondag 22 juli 2012 @ 08:15:
[...]

Stiekum draait dit hele topic op consuminderen, en hoe ver iemand daar in wil gaan.
Ik koop iedere week precies genoeg boodschappen en dat past prima in een tafelmodel koelkast met een vriesvakje voor het brood. Ik koop houdbare melk dat ik ernaast leg samen met eventueel nog wat extra sap en fris. (Gezin 1 kind)

Ik pas nu in de zomer toevallig een aantal weken op een huis dat het tegenovergestelde is van mijn huishouden. Ontelbaar aantal aparaten op standby met de bijbehorende afstandbedieningen. Meerdere vrieskisten en een grote koelkast waar je niks in kwijt kun door alleen al 24 (!) verschillende sausjes.
Überhaupt het gesprek voeren met mensen over de dingen die we zelf hebben gedaan om energie te besparen doet de ogen van familie en vrienden openen. Het zijn vaak maar hele simpele dingen die een groot verschil kunnen maken. Schakelaar voor hele televisieblok, en het idee alleen al dat een nieuwe koelkast/vriezer na 3 jaar 'gratis' is. Wat mij veel opvalt is de scepsis over spaarlampen: "Dat duurt vaak zo lang voordat die een beetje normaal licht geven." Welkom is 2012 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zeg gewoon dat ik dit jaar EUR 585,00 heb terug gekregen (ging nog een voorschot vanaf >:) ) het voorschot met bijna EUR 40,00 is verlaagd en dan vragen ze direct hoe dat dan kwam :)

Ik heb altijd per se een upsidedown koel-/vriescombinatie gewild: [google=upside down koelvriescombinatie]. Er past veel in en ik hoef niet vaak boodschappen te doen. Het ligt nu wel te vol naar mijn mening, evenals de trapkast waar chips, koekjes e.d. liggen. Maar mijn vrouw heeft dat nog niet echt door. De vriezer wordt wel steeds leger omdat de onnodig frituurspullen eindelijk op gaan.

[ Voor 65% gewijzigd door PcDealer op 22-07-2012 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

CurlyMo schreef op zondag 22 juli 2012 @ 09:22:
[...]

"Dat duurt vaak zo lang voordat die een beetje normaal licht geven." Welkom is 2012 :)
Ik heb al vrij vlot na het installeren de halogeenspotjes in de keuken vervangen voor spaarlampen.. GU10, 11 watt. Maar inderdaad, het duurt gewoon dik een minuut voordat je wat aan die lampen hebt. Pure kapitaalvernietiging, maar ik heb ze er weer uitgehaald, ik was de ergernis gewoon zat.

Vervangen voor ledare lampjes :)

Minder lichtopbrengst, maar wel meteen licht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Er zit nogal wat verschil in spaarlampen, maar die van de AH duren gewoon 2 minuten voor die normaal licht hebben, en eerste minuut is het echt niet meer dan een schemerlampje.
Schakelaar voor hele televisieblok
Hoeveel helpt dat nou tegenwoordig? Vroeger was het standby verbruik van veel apparaten inderdaad idioot hoog. Maar een moderne TV heeft iig een standby verbruik van niks, oké het telt wel bij elkaar op, maar 3x niks is nog steeds niks. Geen flauw idee wat settopbox van iptv gebruikt, maar gezien hoe lang die nodig heeft om op te starten zet je die liever ook niet compleet uit.

[ Voor 55% gewijzigd door Sissors op 22-07-2012 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mijn hele televisieblok op standby inclusief modem wat aan staat en telefoon die in zijn lader staat is 10.6w totaal.
Dan vind ik dit inderdaad te lastig om dat elke keer aan te zetten.

grote sluipers zijn koelkasten/vriezers/cv pompen/ventilatie kasten, die doen vaak het 7-8 voudige in een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
furby-killer schreef op zondag 22 juli 2012 @ 10:43:
Er zit nogal wat verschil in spaarlampen, maar die van de AH duren gewoon 2 minuten voor die normaal licht hebben, en eerste minuut is het echt niet meer dan een schemerlampje.
's Nachts is dat juist ideaal, dan wil ik niet meteen een bak licht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Ik zat afgelopen week met de buren van twee huizen verderop te kijken. Vergelijkbaar huis, vergelijkbaar gezin, vergelijkbaar levensritme...

Wij zitten nu op 125 euro per maand voor gas en elektra. Zij zitten op 250 euro per maand voor gas en elektra...

Grote ogen naar mijn kant toen ik vertelde wat ons verbruik is... Had ze net nog horen zeggen: De bijkeuken gebruiken wij als eetkamer. Diezelfde bijkeuken die bij ons altijd zo koud is... Dus ik vroeg of het daar niet koud is dan... Nee, wij hebben de verwarming daar altijd aanstaan...

Ach, dat antwoord zegt al genoeg.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

c70070540 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 11:59:
Ik zat afgelopen week met de buren van twee huizen verderop te kijken. Vergelijkbaar huis, vergelijkbaar gezin, vergelijkbaar levensritme...

Wij zitten nu op 125 euro per maand voor gas en elektra. Zij zitten op 250 euro per maand voor gas en elektra...

Grote ogen naar mijn kant toen ik vertelde wat ons verbruik is... Had ze net nog horen zeggen: De bijkeuken gebruiken wij als eetkamer. Diezelfde bijkeuken die bij ons altijd zo koud is... Dus ik vroeg of het daar niet koud is dan... Nee, wij hebben de verwarming daar altijd aanstaan...

Ach, dat antwoord zegt al genoeg.
niet zo heel gek hoor, begin van het jaar overgstapt naar greenchoice en werd geschat op 8400kwh electra en 1450 gas.
Dat was er voor bij energiedirect dus ook 250,-pm
Ik ben begonnen op 170 toen ik hier kwam wonen 12 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Rol-Co schreef op zondag 22 juli 2012 @ 12:06:
[...]

niet zo heel gek hoor, begin van het jaar overgstapt naar greenchoice en werd geschat op 8400kwh electra en 1450 gas.
Dat was er voor bij energiedirect dus ook 250,-pm
Ik ben begonnen op 170 toen ik hier kwam wonen 12 jaar terug.
Het gaat er niet om hoeveel er ingeschat werd. Ze zitten op 250 euro per maand nadat de eindafrekening gekomen was waarbij ze 1100 euro bij moesten betalen... Heel veel onnodig verbruik dus.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Pagina: 1 ... 13 ... 84 Laatste