Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425754

Topicstarter
Ik ben al een hele tijd aan het kijken / rekenen om de warmte van een diesel blokje (generator) te gaan gebruiken om mijn hout kachel boiler bij te verwarmen, vandaar...
Ik kan grofweg van de ( plantaardige olie 3600KJ ) 45% van de verbruikte brandstof rekenen als warmte verlies, de rest ( - 4% wrijving) is dan over om stroom mee op te wekken.
Zo kan ik ook globaal bekijken welk vermogen motor en dynamo ik nodig heb, om de verhouding tussen stroom en warm water gebruik een beetje in evenwicht te hebben met de productie ervan.
De dynamo is ook nog een verlies post, want een goeie heeft maar een redement van 40% geloof ik.
De dynamo wil ik wel net gekoppeld maken om zo een kleine stationair draaiende wkk te maken die overdag 12 uur lang stroom/warm water levert (1Kwh per uur b.v)
De afslag van het ding zal dan als veiligheid en om de boiler niet onnodig heet te stoken temperatuur geregeld zijn. (85 graden) 250 liter boiler die met mijn gebruik in 3- 4 dagen van 90 graden naar 30 zakt.
De plant olie kost ongeveer 1 euro per liter (is dat dan niet 10Kwh) 3600Kj ? Als dat zo is kan ik uitgaan van ongeveer 10 cent per Kwh uit de plant olie aan energie voor warm water en stroom.

Het maakt me niet uit welk type dynamo ik moet gebruiken , zolang het rendement maar het hoogst is.
een net inverter houd met alles al rekening dus lekker makkelijk in te zetten en maar een verlies van 3-9%, de vraag is alleen of de gelijksttroom dynamo ook een hoog redement heeft (permanente magneten).
Nu klinkt dit misschien eigenwijs, maar ik maak echt liever zelf een warmte wisselaar(of gebruik wat uit een cv installatie),Dit omdat marine diesels vaak werken met grote doorstroom snelheden (wat veel energie kost) in hun koelwater systeem omdat deze(water) in overvloed aanwezig is.
Nu waren of zijn er 3cilinder 900cc viertakt diesel blokjes van een auto, als ik de diesel pomp van die mooi kan afstellen op 1 toerental (omdat de belasting ook konstant zal zijn ) heb ik direct alle veiligheden er al op zitten en electrisch starten, wat dan weer handig tijdsgestuurd kan worden. (en zo,n gebruikt blokje kost rond de 150 euro)
Ik zit nog te denken aan een oliekoeler/warmtewisselaar, dit omdat ik anders veel warmte verlies in het onderblok en carterpan.

En ik wil perse plantaardige olie gebruiken...

Ik zie graag ideen/correctie,s mocht ik het fout hebben ..

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 425754 op 15-04-2012 23:21 . Reden: was gestart in ander topic en moest wat toe voegen . ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ik denk dat je het idee van een Dynamo beter kunt laten varen en gaan kijken naar een asynchrone elektromotor als generator. Een 900cc diesel levert veel meer vermogen dan een simpele dyname kan absorberen. Als je die diesel daarom op een lagere belasting laat draaien, dan wordt hij weer minder efficiënt. Je moet dus gaan kijken wat je motor op zijn efficiëntste punt aan vermogen levert en hier een bijpassende generator bij zoeken. Je zult het dan niet redden met een dynamo. Ook is een dynamo zoals je zelf opmerkt ontzettend inefficiënt. En nog een voordeel van een asynchrone generator is dat hij zichzelf met het net synchroniseert. Je kunt dus je net aansluiting zonder omvormer realiseren. Wel moet je dan nog voor een anti-eilandbedrijf schakeling voorzien.

Verder zou ik op zoek gaan naar meer realistische rendementsgevens voor je motor. Waarschijnlijk dat 70% meer realistisch is voor de energie die naar warmte gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 20:22

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Een gebruikte diesel kan veel goedkoper (sloopprijs) (misschien dat je de auto eromheen weg moet slopen maarja dan heb je ook weer onderdelen).

De bedrijfstemperatuur van een diesel is 90 graden, hier zijn de verbranding en smering 'optimaal'.
Extra koelen zou ik niet doen, je kan wel de dieselgenerator in een isolerende behuizing zetten (90 graden) en dan zorgen dat je die ruimte voorziet van een radiateur (zodat de diesel op temperatuur blijft).
Je kan dan gewoon de thermostaat gebruiken om zo snel mogelijk de juiste temperatuur te behalen en behouden.
Ik zou wel een warmtewisselaar met een groot koelend vermogen nemen zodat je geen geforceerde koeling nodig hebt.

Voor de invoeding van het net heb je kant en klare inverters.
De generator zou je van een oude aggregaat met defecte motor af kunnen halen.
Drie fasen zou helemaal mooi zijn.

(Het is maar een idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:58

franssie

Save the albatross

3 fase wiselstroom van de alternator bedoel je dan, ongereguleerd dus? Wat is daar precies het voordeel van?

edit:// ik zou/zal zelf niet voor ongebruikte eetbare olie gaan omdat ik het vertik om ongebruikt voedsel te verbranden, maar mijn frituuurolie ververs ik regelmatig en die is natuurlijk prima bij te mengen

edit2:// http://www.rijksoverheid....er-gebruik-van-maken.html zou dus mijn alternatief zijn, met zoveel mogelijk bijmenging (olie van vrienden).

[ Voor 75% gewijzigd door franssie op 15-04-2012 23:56 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 334569

Een automotor van de sloop lijkt me niet geschikt. Bij een constante belasting moet je de load toch in de buurt van de 2/3 a 3/4 van het vol vermogen van de motor houden. Dan moet je een hele dikke generator erachter zetten.
Een vrij zwakke diesel zit al snel op meer dan 50 pk max dus ongeveer 34 pk onder 2/3 load.
(heb je meer dan 3 x 35A voor nodig zonder rekening te houden met selectiviteit!)

Zelfs hele kleine verbrandingsmotoren zitten aan een vrij hoog vermogen.

Ik zou kijken of je niet een Sachs 500 o.i.d. (leuke 2 takt diesel ) kunt vinden (lucht, maar ook in waterkoeling)
Of iets van Yanmar ofzo. Ook dan heb je het snel over 6 pk.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 16-04-2012 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pcmadman schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:36:
Ik denk dat je het idee van een Dynamo beter kunt laten varen en gaan kijken naar een asynchrone elektromotor als generator. Een 900cc diesel levert veel meer vermogen dan een simpele dyname kan absorberen. Als je die diesel daarom op een lagere belasting laat draaien, dan wordt hij weer minder efficiënt. Je moet dus gaan kijken wat je motor op zijn efficiëntste punt aan vermogen levert en hier een bijpassende generator bij zoeken. Je zult het dan niet redden met een dynamo. Ook is een dynamo zoals je zelf opmerkt ontzettend inefficiënt. En nog een voordeel van een asynchrone generator is dat hij zichzelf met het net synchroniseert. Je kunt dus je net aansluiting zonder omvormer realiseren. Wel moet je dan nog voor een anti-eilandbedrijf schakeling voorzien.

Verder zou ik op zoek gaan naar meer realistische rendementsgevens voor je motor. Waarschijnlijk dat 70% meer realistisch is voor de energie die naar warmte gaat.
Dat van de asynchrone electromotor klinkt goed, ik ga daar even over lezen.
Maar het geschate warmte verlies van 70% klopt niet , dat zou dan in houden met de rest van de verliezen erbij dat deze maar een renement zou hebben van 20- 25% en dat is niet zo.
Dan nog zou het misschien niet eens erg zijn , als mijn warmwater verbruik ook in die verhouding ligt tot het stroom verbruik... nu wird het warm water voor vaatwasser en wasmachine ook al gelevert door hout enrergie, en niet meer door stroom .
Helaas heb ik de gegeven van een gemiddeld diesel motor zijn verliezen per onderdeel maar op twee site,s kunnen vinden (wikipedia, en nog 1 weet niet meer welke ) Maar deze geven dit soort pecentage,s als verlies aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
flippo765 schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:43:
Een gebruikte diesel kan veel goedkoper (sloopprijs) (misschien dat je de auto eromheen weg moet slopen maarja dan heb je ook weer onderdelen).

De bedrijfstemperatuur van een diesel is 90 graden, hier zijn de verbranding en smering 'optimaal'.
Extra koelen zou ik niet doen, je kan wel de dieselgenerator in een isolerende behuizing zetten (90 graden) en dan zorgen dat je die ruimte voorziet van een radiateur (zodat de diesel op temperatuur blijft).
Je kan dan gewoon de thermostaat gebruiken om zo snel mogelijk de juiste temperatuur te behalen en behouden.
Ik zou wel een warmtewisselaar met een groot koelend vermogen nemen zodat je geen geforceerde koeling nodig hebt.

Voor de invoeding van het net heb je kant en klare inverters.
De generator zou je van een oude aggregaat met defecte motor af kunnen halen.
Drie fasen zou helemaal mooi zijn.

(Het is maar een idee)
Ben ik met je eens, maar aangezien deze motoren al een termostaat hebben zal deze daar niet onder komen.
Mocht de temperatuur te hoog worden , is deze makkelijk stil te zetten door de spanning van de diesel klep op de pomt te onder breken en het dieseltje stopt (kan al met een bimetaal schakelaartje uit een koffie zetter ).
Motor blokjes mag je er op de sloop gewoon uithalen , of liggen al klaar , de sloperijen strippen auto,s tot op het bot , om zo elk type metaal plastick e.d te kunne scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 334569 schreef op maandag 16 april 2012 @ 08:30:
Een automotor van de sloop lijkt me niet geschikt. Bij een constante belasting moet je de load toch in de buurt van de 2/3 a 3/4 van het vol vermogen van de motor houden. Dan moet je een hele dikke generator erachter zetten.
Een vrij zwakke diesel zit al snel op meer dan 50 pk max dus ongeveer 34 pk onder 2/3 load.
(heb je meer dan 3 x 35A voor nodig zonder rekening te houden met selectiviteit!)

Zelfs hele kleine verbrandingsmotoren zitten aan een vrij hoog vermogen.

Ik zou kijken of je niet een Sachs 500 o.i.d. (leuke 2 takt diesel ) kunt vinden (lucht, maar ook in waterkoeling)
Of iets van Yanmar ofzo. Ook dan heb je het snel over 6 pk.
klopt, heb ik over zitten denken idd.. hetgeen hier de belangrijkste rol in speeld (de grote van de motor) is het extra verlies in wrijving en ben er nog niet helemaal uit of deze zo hoog is.

Wat ik wel weet is dat het weinig uit maakt of je nu met een grote motor zeg 2300 cc of 1900 cc met een constante snelheid rijd kwa verbruik.(mits de auto niet 1000 kg zwaarder is .)
dus dat zou inhouden dat als je een vermogen niet aanspreekt, het max vermogen niet echt van belang is op het verbruik.
een stationair draaiende motor , auto, boot en generator van 300 tot 1900cc verebruiken zo,n 400cc diesel per uur . dit zijn gegevens die ik zo hier en daar ben tegen gekomenen wat me erg deed verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
franssie schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:45:
3 fase wiselstroom van de alternator bedoel je dan, ongereguleerd dus? Wat is daar precies het voordeel van?

edit:// ik zou/zal zelf niet voor ongebruikte eetbare olie gaan omdat ik het vertik om ongebruikt voedsel te verbranden, maar mijn frituuurolie ververs ik regelmatig en die is natuurlijk prima bij te mengen

edit2:// http://www.rijksoverheid....er-gebruik-van-maken.html zou dus mijn alternatief zijn, met zoveel mogelijk bijmenging (olie van vrienden).
ppo is in alle opzichten beter dan diesel in welke kleur dan ook. maar ik begrijp je persoonlijke principe wel tegen het verbranden van voedsel..
het bijmengen van gebruikt vet of olie is niet zonder chemische bewerking mogenlijk, dus ben ik nog niet zo voor biodiesel, al rij ik er alwel regelmatig op >:)
link Wikipedia: Puur Plantaardige Olie

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 425754 op 16-04-2012 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

leuke link, thanks.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wie weet of de asynchrone electromotor al standaard word ingezet in kleinere generator sets?
En of deze ook zo op het net kunnen?
Waar ik ook nog niet achter ben is , Wat moet ik aanpassen aan een asynchrone electromotor om deze als net gekoppelde generator te kunnen gebruiken behalve de eiland beveiliging.

Aangezien ik een praktijk mens ben is een link met aansluit of aanpassingen in deze erg handig .

dit kwam ik ergens als optie tegen ..

als je een alternator // op het net wil schakelen moet je
(in geval van 3-fasig)L1,L2 en L3 van het net door middel van een een bistabiele schakelaar met de drie uitgangsklemmen van de alternator verbinden.
De drie schakelaars MOETEN open zijn en over elke schakelaar moet een lamp geplaatst zijn die de netspanning aankan.

Als nu de alternator draait aan een bepaalde snelheid en
het net is 50hz dan zullen de drie lampen aan en uitgaan
volgens de relatieve frequentie tussen het net en het toerental van de alternator,

je moet nu het toerental van de alternator zodanig regelen dat de lampen uitblijven.
Want dan is er geen spanningsverschil tussen net en alternator.

op dat moment kan je de schakelaars inschakelen zonder kortsluiting te maken.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 425754 op 16-04-2012 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

De driefasen is om het vermogen kwijt te kunnen omdat je anders maar 25-35A terug kan leveren (hoofdzekering). Voor de rest zijn deze volgens mij kant en klaar verkrijgbaar.

Een DG (dieselgenerator) kan in 2 standen draaien te weten Isochroon en droop.
Uitleg in een notendop (engels)
http://control.com/thread/1026221805
Schoolopdracht op circuitsonline:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/46970

Isochroon past de gasschuif aan aan de frequentie.
Droop koppelt en past zich aan aan het vermogen(vermogensregeling).

Een DG gekoppelt aan het net moet in droop staan anders probeert ie het hele net over te nemen waarna hij overbelast uitvalt.

Ik denk dat je aan de hand van warmtevraag je droop regeling moet gaan regelen.(KWh's als restproduct en warmte als hoofdproduct.
Over warmte:
Er zit een groot verschil tussen regeling en beveiliging.
Ik bedoelde een regeling zodat je DG op 90 graden blijft en je niet teveel gaat koelen zodat hij inefficient draait(wat een raar woord bij een verbrandingsmotor).
De beveiliging is op allerlei manieren te regelen en je kan ook een luchtklep erin maken (dan kan de DG ook nog uit wanneer ie op olie gaat lopen).
Voor het geluid zal je hem ook in een geluidsisolerende kast moeten plaatsen met een inlaatluchtdemper voor de luchtinlaat.

Is er geen mogelijkheid tot machinekamer onder je huis? Op die manier weet je zeker dat je bijna alle restwarmte (word hoofdproduct) gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mooi stukje ...

Onder het huis heb ik geen ruimte (kruip) alleen.

Maar nu even de basis heel simpel uitgelegt om te zien of ik het snap.

Ik sluit zo,n electro motor gewoon aan op het net , en zodra ik deze sneller ga laten draaien /aandrijven dan dat het net het doet, ga ik stroom leveren?

Mochten er flucuatie,s in het net zitten waardoor de belasing zwaarder word zal de diesel motor door de extra last vanzelf langzamer draaien.. denk ik zo

Bij uitval van de netspanning zal die ook niet overbelast worden omdat de diesel motor niet meer energie kan geven dan de diesel die ik hem geef... die lager ligt dan het max vermogen van de generator.

Wat betreft de geluids isolatie , tuinhuisje 3x4 mtr , ruimte zat om te isoleren(geluid) , uitlaat demper watergekoeld (wkk) en evt met koolstof filter of diesel kattalisator(gebruikte).

simpele mensen maken soms veel mogenlijk ,veel mogenlijkheden maken mensen soms simpel

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 425754 op 16-04-2012 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:38
Anoniem: 425754 schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:14:
Ik ben al een hele tijd aan het kijken / rekenen om de warmte van een diesel blokje (generator) te gaan gebruiken om mijn hout kachel boiler bij te verwarmen, vandaar...
Wat is hier (energetisch) het voordeel hiervan t.o.v. een (grotere) hout kachel plaatsen of de huidige vaker op te stoken o.i.d.?
(en volgens trias energetica zou je dan beter nog eerst kijken naar betere isolatie en/of wtw volgens mij)

Of gaat het je er om dat je elektriciteit op wilt kunnen wekken op elk gewenst tijdstip (en dus niet afhankelijk van zon zoals met PV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
rube schreef op maandag 16 april 2012 @ 12:58:
[...]

Wat is hier (energetisch) het voordeel hiervan t.o.v. een (grotere) hout kachel plaatsen of de huidige vaker op te stoken o.i.d.?
(en volgens trias energetica zou je dan beter nog eerst kijken naar betere isolatie en/of wtw volgens mij)

Of gaat het je er om dat je elektriciteit op wilt kunnen wekken op elk gewenst tijdstip (en dus niet afhankelijk van zon zoals met PV).
Het is eigenlijk van alles wat ..en in combinatie met een kleine pv,waar ik ook druk mee ben.

En m,n kachel in de zomer vaker op stoken lijkt me niet echt prettig, zonne collectoren(heat pipes) zijn dan een optie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 15:43
Anoniem: 425754 schreef op maandag 16 april 2012 @ 13:23:
[...]

Het is eigenlijk van alles wat ..en in combinatie met een kleine pv,waar ik ook druk mee ben.

En m,n kachel in de zomer vaker op stoken lijkt me niet echt prettig, zonne collectoren(heat pipes) zijn dan een optie..
zonnecollectoren zouden mijn keus zijn.
de kans dat die kapot gaan is een stuk kleiner als een motortje met alles der op en aan.
(maar bouwen geeft altijd een kick natuurlijk)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hey migjes , haha

Klopt wat je zegt, maar de combinatie van alle drie.....

Tja, en voor mij is het denken, maken en het anders doen een soort van must..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 425754 schreef op maandag 16 april 2012 @ 14:08:
hey migjes , haha

Klopt wat je zegt, maar de combinatie van alle drie.....

Tja, en voor mij is het denken, maken en het anders doen een soort van must..
houwe zo.
iemand moet het proberen.
en wie weet wat er uit komt.

al gedacht aan zelfbouw zonnecollectoren?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja zeker, maar vond dat als er ergens iets mis zou gaan met solderen of vocht het zo defenitief een mislukking is.
De techiek is erg simpel..
Misschien begin ik er nog eens aan, als er mooie goeie celletjes voor weinig te koop zijn.

voor weinig te koop zijn, heeft trouwens op alles wat ik doe betrekking......... :/

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 425754 op 16-04-2012 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 16:27
Ik ben zelf onderdelen aan het verzamelen voor een kleine wkk. Waarom? Omdat het kan!

Ik heb een farymann 9Pk diesel met waterkoeling/open koeling en een 8kW elektromotor. Inderdaad, een veel grotere elektromotor dan de aandrijvende motor. Hiervoor zijn een aantal redenen. Reden 1 is dat ik er goedkoop aan kon komen; reden 2 is dat er beter rook uit de uitlaat kan komen dan uit je "generator". De bedoeling is dat het ding ooit naast m'n houtvergasser komt te staan en indien nodig stroom kan maken + m'n buffer kan opwarmen. Ik heb nog geen idee wat ik erin ga stoken, maar omdat de onderdelen me ongeveer kwamen aanwaaien (en ik altijd al zo'n 1-pitter wilde hebben) heb ik de spullen maar aangenomen. Een bekende van me is al een stuk verder, die heeft de zaak al gekoppeld en heeft de uitlaatwarmtewisselaar al klaar en het zaakje op de plek staan. Hij is nu bezig met de aansluitingen op het huiscircuit. De link is al eerder genoemd: http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=1589

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heyy klinkt goed !
Idd die link heb ik al eens gevolgt, ik vroeg me alleen af of die uitlaatgas wisselaar voldoende warmte op neemt, als ik het zo zie tweifel ik daar namelijk over.

Ga je ook wat doien met met zonnepanelen of collectoren?

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 425754 op 16-04-2012 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Collectoren heb ik al:
Afbeeldingslocatie: http://www.ecologieforum.eu/download/file.php?id=2009&t=1
De bijbehorende boiler is heeft een dubbele spiraal, de bovenste spiraal is na te verwarmen met de houtvergasser.

Panelen staan hoog op m'n verlanglijstje. Een aantal offertes zijn al opgevraagd. Nog even goedkeuring van de belastingdienst afwachten 8)

[ Voor 24% gewijzigd door kockie op 16-04-2012 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oei , dat gaat een mooi systeempje worden met alle drie de toepassingen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Anoniem: 425754 schreef op maandag 16 april 2012 @ 12:49:
Mooi stukje ...

Onder het huis heb ik geen ruimte (kruip) alleen.

Maar nu even de basis heel simpel uitgelegt om te zien of ik het snap.

Ik sluit zo,n electro motor gewoon aan op het net , en zodra ik deze sneller ga laten draaien /aandrijven dan dat het net het doet, ga ik stroom leveren?

Mochten er flucuatie,s in het net zitten waardoor de belasing zwaarder word zal de diesel motor door de extra last vanzelf langzamer draaien.. denk ik zo

Bij uitval van de netspanning zal die ook niet overbelast worden omdat de diesel motor niet meer energie kan geven dan de diesel die ik hem geef... die lager ligt dan het max vermogen van de generator.

Wat betreft de geluids isolatie , tuinhuisje 3x4 mtr , ruimte zat om te isoleren(geluid) , uitlaat demper watergekoeld (wkk) en evt met koolstof filter of diesel kattalisator(gebruikte).

simpele mensen maken soms veel mogenlijk ,veel mogenlijkheden maken mensen soms simpel
Wanneer je de begrippen vermogensregeling en frequentieregeling snapt dan begrijp je het.

Wanneer je een generator aan het net hangt kan het toerental simpelweg niet verschillen (50Hz is 50Hz).
Dus zal je door aan de gashendel te draaien het vermogen moeten regelen.
Wanneer je onder de 0W komt zal de generator als motor gaan draaien wat zeer slecht is voor een generator, dit kan voorkomen als een isochrone motor de netfrequentie probeert te verlagen.

Ik heb er ook een aantal dagen over gedaan om het goed te begrijpen, je haalt heel snel van alles door elkaar heen en gaat verkeerde aannames doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 425754 schreef op maandag 16 april 2012 @ 14:59:
Ja zeker, maar vond dat als er ergens iets mis zou gaan met solderen of vocht het zo defenitief een mislukking is.
De techiek is erg simpel..
Misschien begin ik er nog eens aan, als er mooie goeie celletjes voor weinig te koop zijn.

voor weinig te koop zijn, heeft trouwens op alles wat ik doe betrekking......... :/
heb jij het over p.v.?
ik niet een zonnecollector is voor warm water.

als hobbyist p.v. gaan maken.
pfff niet op te concurreren tegen die chinezen.
het is bijna niet goedkoper om zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ooo zoo, idd ik begreep zonnepanneel..

natuurlijk , zonnecollector ook bekeken, althans vlakke plaat collector, die is wel te doen.. die heatpipes gaat me niet lukken..

maar ik zit dan met m,n huidige 1 spiraals cellen boiler , deze moet ik dan met temperatuur gestuurde drieweg kleppen gaan bedienen enzo,hahaha
Ik moet echt m,n hoofd even bij m,n wkk houden , anders ben ik weer met 3 dingen tegerlijkertijd bezig en strand ik met veel dat weer niet af is ...
8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
flippo765 schreef op maandag 16 april 2012 @ 23:28:
[...]

Wanneer je de begrippen vermogensregeling en frequentieregeling snapt dan begrijp je het.

Wanneer je een generator aan het net hangt kan het toerental simpelweg niet verschillen (50Hz is 50Hz).
Dus zal je door aan de gashendel te draaien het vermogen moeten regelen.
Wanneer je onder de 0W komt zal de generator als motor gaan draaien wat zeer slecht is voor een generator, dit kan voorkomen als een isochrone motor de netfrequentie probeert te verlagen.

Ik heb er ook een aantal dagen over gedaan om het goed te begrijpen, je haalt heel snel van alles door elkaar heen en gaat verkeerde aannames doen.
Het is bedoeling om en een vrijloop naaf op te zetten zodat als de electro motor sneller zou gaan dan de diesel motor dit gewoon kan.

Er zit ergens een 0 punt zijn ivm het toerental. en als je er iets boven zit hij pas vermogen gaat leveren in geval van een asynchrone electromotor .
Als je zo'n motor op overtoeren aandrijf krijg je een negatieve slip en zal de motor als generator gaan werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 425754 op 17-04-2012 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Het is wel handig om bij de bouw van het ene rekening te houden met het andere. Anders had ik nooit zo'n geintegreerde installatie gehad. Iedere vorm van regeling ontbreekt nog (behoudens inschakelen pompen, klep en frequentieregelaar, zonneboiler is wel geregeld), tot ik een echt ga snappen hoe ik een arduino moet programmeren....

Voordat je gaat bouwen ook een goed hydraulisch schema maken en laten beoordelen door anderen. Doet vaak wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 425754 schreef op maandag 16 april 2012 @ 23:52:
ooo zoo, idd ik begreep zonnepanneel..

natuurlijk , zonnecollector ook bekeken, althans vlakke plaat collector, die is wel te doen.. die heatpipes gaat me niet lukken..

maar ik zit dan met m,n huidige 1 spiraals cellen boiler , deze moet ik dan met temperatuur gestuurde drieweg kleppen gaan bedienen enzo,hahaha
Ik moet echt m,n hoofd even bij m,n wkk houden , anders ben ik weer met 3 dingen tegerlijkertijd bezig en strand ik met veel dat weer niet af is ...
8)7 |:(
luister naar de wijze woorden van kockie.
rustig aan en goed plannen.
(ik zou zo snel mogenlijk die trina's op je dak hangen.
nu heb je hoge opbrengsten)

dit soort projecten zijn voor mij pas volgend of het jaar daar op van toepassing.
maar ben al wel aan het plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb net mijn netinverter betaald en komt met 5 dagen binnen, dan gaan de trina,s eindelijk werkend de zon in ..

en ik luister naar wijze woorden, valt alleen niet mee ze altijd te volgen.

maar thanks!
ik ga er in jou geval vanuit Migjes dat je collectoren bedoeld en niet een wkk..?

eindelijk kwam ik ergens tegen wat ik nog zeker moest weten ...google heeft het naar nederlands vertaald,haha ik begreep het duits beter eerlijk gezegt..

Asynchrone generatoren kunnen worden geschakeld aan het net zonder speciale voorzorgen, dan heet dit direct of vaste netwerk interconnectie. De inductie machine trekt de totale machine automatisch ingesteld "kick in". Door de verschuiving geeft dit een zachtere netaansluiting. De asynchrone generator in geval van een storing van de motor is ingeschakeld links de macht, hij blijft draaien als een motor en verbruikt energie uit het stopcontact (reverse power). Het effect wordt gebruikt in sommige asynchrone bijvoorbeeld in gecombineerde warmte en energie of windmolens als starthulp. Deze variant van het rooster interconnectie is om windturbines als een zogenaamde "Deense concept" is wijdverbreid. De toepassingen van de directe interconnecties voor generatoren van kleine en middelgrote vermogens tot 100 kilowatt.

helaas kom ik er dus achter dat ik in huis maar 1 fase heb .. dat maakt het lastig een asynchrone motor te gebruiken, onder tussen lees , zoek ik naar rendabele/effeiciente optie,s .

iemand suggestie,s?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 425754 op 17-04-2012 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Tja, als je maar één fase hebt, dan komt je waarschijnlijk toch bij een netinverter uit. Duur, maar wel lekker eenvoudig voor jou waarschijnlijk. Dan maakt het namelijk helemaal niet meer uit hoe je je stroom opwekt. Gewoon gelijkrichten, de netinverter in en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het schijnt dat er een fasige asynchrone anker motoren zijn die ook al dynamo goed werken.
dus nu maar weer uitzoeken hoe die aan te sluiten en aan te drijven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 18:53
Dat is altijd een heel belangrijke reden :*)
flippo765 schreef op maandag 16 april 2012 @ 12:30:
Is er geen mogelijkheid tot machinekamer onder je huis?
Denk je wel aan de ventilatie? Klinkt als een geweldige manier om je woonkamer vol koolmonoxide te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Als het goed is is er kruipruimteventilatie naar buiten en de vloer sluit de kruipruimte af.
Dus zelfs als je er niet aan denkt worden eventuele koolmonoxidedeeltjes al afgevoerd door natuurlijke ventilatie (net als bij de oude CV's).

Het is natuurlijk niet de bedoeling de uitlaat in de woonkamer uit te laten komen.

Maar er is geen ruimte dus dit is ook geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Flippo, NO CIGAR, de vloer sluit nooit helemaal. Zie mijn 2e quote (en die hebben helaas veel ervaring, Federal Emergency Management Agency)
JW te R schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:37:
<>
Denk je wel aan de ventilatie? Klinkt als een geweldige manier om je woonkamer vol koolmonoxide te krijgen.
Yep:
Never use a generator indoors or in partially enclosed spaces, including homes, garages, basements, crawl spaces, and other enclosed or partially enclosed areas, even with ventilation. Opening doors and windows or using fans will not prevent CO build-up in the home.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 17-04-2012 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Wanneer je CO-ophoping hebt dan is er iets mis met het uitlaatsysteem, er draaien namelijk genoeg verbrandingsmotoren in gesloten ruimtes (denk aan boten).

Dat je een amerikaan moet vertellen dat ie z'n aggregaat niet mag gebruiken in z'n slaapkamer om een bedlampje te voeden en er zo heerlijk bij in slaap valt kan ik begrijpen (iets met katten in de magnetrons enz.).

Je kan een generator prima in een gesloten ruimte laten draaien, mits je de juiste maatregelen treft, die natuurlijke kruipruimteventilatie zou dan alleen maar zijn om de olie en brandstoflucht af te voeren.

Maar zoals ik al zei: het hele idee om het onder huis te plaatsen is al van de baan (ruimtegebrek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
even wat ondersteunende info,met betrekking tot het idee wkk ppo

link http://www.energik.be/belcogen/2.3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Andere mensen lezen dit topic ook, en het is not done. Ik ben een botenmens, leef en woon erop, het is echt dom het te doen of proberen. Alles kan kapot, en als het water is zink je, als het CO2 is ga je dood. Gewoon niet doen. Sorry als ik zeikerig over kom, het zij dan zo.(en lees even het hele artikel waar ik naar linkte, en zoek ook even op waarom ze het bij elke tornado of flooding op twitter zetten - Dat Amerikanen niet slim zijn weet ik, maar het gaat wel om feitelijke doden van mensen die dachten dat de ventilatie van de kruipruimte voldoende was, wat jij denkt dus, dat wil je niet)

edit: even de laatste zeiltjes in mijn icon gezet, in het kader van wind energie en zo

[ Voor 33% gewijzigd door franssie op 18-04-2012 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Als je de duitse taal een beetje machtig bent, zoek dan eens op"bhkw". Er gaat een wereld voor je open, ook op youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goeie morgen kockie,

Ja 100% en engels .. dus zal je link zo even volgen.

Heel eerlijk gezegt heb ik alles wel duidelijk. enige is nog de juiste electro motor (grote en type)
En het is me ook niethelemaal duidelijk of bij een electro motor alles omgekeerd evenredeig is , bijvoor beeld
bij het aansluiten in motor bedrijf van een 380v motor in drieheok gaat namelijk de cosinus pi omlaag . maar is dat ook zo in generator bedrijf .. dikke redelijk voordelige 380motoren zijn er zat , 230v modelen 4kw niet..

En ben ook al menig keer bij jou op ecologieforum en kockie terecht gekomen .. en veel leuke leerzame dingen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
In feite is dit helemaal niet erg moeilijk.
Ster- of driehoekbedrijf maakt niet uit, het is maar net voor welke spanning de wikkelingen zijn bestemd.
Dan de cos phi. Er van uitgaande dat je parallelbedrijf aan het net bedoelt. In die situatie is uiteraard de spanning gelijk aan die van het net, maar dan heb je het wel over de klemspannig. Deze is doorgaans niet gelijk aan de e.m.k., en kan zowel hoger als lager zijn. En aangezien het geleverde vermogen alleen maar afhankelijk is van je brandstoftoevoer houd je enkel maar de basisformule over, P = U x I x cos phi.
En dan kan bij gelijk blijven van het vermogen een hogere e.m.k. alleen maar meer inwendig spanningsverlies betekenen, dus een hogere I en dientengevolge een lagere cos phi. In feite is dat alles. Bij parallelbedrijf van dieselaggregaten is een goede spanningsregeling dan ook van wezenlijk belang, omdat je anders het risico loopt dat die ene generator in het meest extreme geval a.h.w. verzuipt in geleverde blindstroom en de andere in opgenomen blindstroom (negatieve cos phi). Zelfs als de belasting helemaal geen blindstroom vraagt.

Bovenstaand betoog geldt echter voornamelijk voor synchrone generatoren met veldwikkelingen die een perfecte spanningsregeling mogelijk maken. Kleinere machines laat staan asynchrone beschikken meestal niet over die mogelijkhijd en zitten daardoor vast aan de spanning waarvoor ze zijn ontworpen. De cos phi blijft afhankelijk van de e.m.k., dus van het hoger of lager zijn dan de netspanning. Bij het totaal ontbreken van welke spanningsregeling dan ook zal wederom bij gelijk blijven van het geleverde vermogen de cos phi variëren met de netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dank je wel!

toch moet ik dingen even op mijn manier vragen.

kan een 400volt 3fasen asynchrone motor (omdat deze makkelijk /voordelig te koop zijn ) simpel aan een 1 fase 230volt net gehangen worden als generator. zonder dat het de efficientie te veel beinvloed

Of anders met welk type electro motor kan dit wel

je mag er vanuit gaan dat ik het toerental goed kan regelen /bij regelen van de krachtbron/diesel motor.

dus heel kort, welke 3 fasen motor kan makkelijk als generator op een 1 fasig net draaien als generator?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Goede vraag. het is een aspect dat ik eerlijk gezegd allang had zien aankomen. Inderdaad is een driefasengenerator ongeacht synchroon of asynchroon op een éénfasenet maar voor een derde benut, de andere twee fasen hangen er ongebruikt bij.
Ik begrijp dat je de motor en generator vast aan elkaar wil koppelen en als de motor op toeren is de netschakelaar (op het juiste moment!!!) sluit. Je bent dan het meest gebaat bij een éénfase motor.
Dat inschakelen kun je handmatig doen (zoals beschreven met lampen of met een zogenaamde nulvoltmeter (is vind ik iets eleganter), maar er zijn ook parallelschakelapparaten voor, ook wel synchroniseerapparaten genoemd. Die werken samen met de toerenregeling van je diesel.

Ik vind projecten als dit nuttig om wat van op te steken. Energiekostenbesparend zal het weinig tot niets voorstellen. Dit nog afgezien van de herrie die zo'n ding maakt Niettemin gewoon doorgaan want er wat van leren zul je zeker.

Edit:
Het is wel aardig om te vertellen hoe men heel vroeger driefasengeneratoren parallel schakelde. Tussen L1 van het net en L1 van de generator bevond zich de genoemde nulvoltmeter. Daarnaast bevonden zich achter een matglas drie lampen, eentje parallel aan die voltmeter en twee kruislings, tussen L2-L3 en L3-L2.
Bij het op toeren komen zwiepte de wijzer van de voltmeter natuurlijk eerst als een gek heen en weer, maar geleidelijk langzamer. Daarnaast vertoonden de lampen een steeds langzamer draaiend beeld dat bij bijna synchroon draaien in een heel langzaam draaiend veld resulteerde, met tenslotte twee lampen voluit brandend en eentje gedoofd.
Het juiste moment van inschakelen werd hierdoor nog duidelijker aangegeven.

[ Voor 29% gewijzigd door Techneut op 18-04-2012 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ìk was vanplan om er een vrijloopnaaf op te zetten als verbinding tussen diesel en de electro motor.
dan kun je gewoon je electro motor op het net zetten , laten draain en vervolgens de diesel motor aanzetten op een laag toerental die langzaam verhoogt word tot dat de electro motor stroom begint te leveren.
omdat je nagenoeg altijd met vaste vermogens werkt kwa belasting en een diesel motor belastings gevoelig is kwa toerental , kun je dit redelijk nauwkeurig afstellen. of dit ook gaat met de 10- 15% voor je een e-motor uit z,n fase draaid of over belast word testen, maar zolang de e-motor meer kw,s kan verwerken dan de diesel kan leveren zal dit geen probleem zijn.
belangrijk is dan ook om een diesel motor te kiezen die je maar 30% van zijn vermogen laat gebruiken, deze kan dan rustig in een lager toerental lopen en zal nooit over verhit raken of over belast.
daarbij komt dat hij dan ook veel langer mee zal gaan en een betere efficientie heeft dan op vollast te moeten werken, zoals 3000 tpm 1 cilinder dieseltjes die een mega herrie maken.
vandaar mijn keuze voor een kleine 3 of 4 cilinder die dan met 1300-1500 toeren rustig zijn werk kan doen.

wat ik uit je verhaar begreep is dat ik maar 1/3 van zo,n drie fase motor gebruik op een 1 fase 230v net .
lijkt me dan vanzelf sprekend dar ik ook maar 1/3 van het aangegeven vermogen uit deze motor kan halen .
dus een 6 kw word een 3 kw .. erg is dat igenlijk niet want de lager/draai weerstand is te verwaarlozen.
afgezien van het aanloopmoment als deze dan met z,n maar 1 fase een drie keer zo zware motor moet rondraaien..

ik kan namelijk nog steeds geen 1 fasige 230v e-motor vinden met een vermogen van 5-8Kw voor 1500tpm met een redelijk cosinus pi 85-95
.
mocht iemand dit lezen en denk , heyyy maar ik weet er wel 1 laat het me ajb even weten!
.
3 fasen motoren daarin tegen, massa.s en voor redelijke prijzen 10Kw 50-100 euro (gebruikt natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Moet geen bezwaar zijn, je bent je er dan gewoon van bewust dat een 6 kW-exemplaar maar 2 kW kan leveren.
Eén ding nog, je weet dat je zo'n motor op één fase niet zomaar kan inschakelen? Want dan blijft hij stokstijf stil staan en slaat de stop door of de motor is binnen een paar seconden verbrand. Je bent dus neem ik aan op de hoogte van zaken als hulpwikkeling en aanloopcondensator?

Wat je zoektocht naar een motor betreft, een afgedankte wasmachine waar de motor het nog van doet zou uitstekend passen in je project. Voordeel is dat hij al voorzien is van zo'n aanloopcondensator die door een centrifugaalschakelaar wordt onderbroken zodra hij op toeren komt.

Succes er mee en hou ons op de hoogte van je vorderingen.

Edit:
Terwijl ik je laatste bericht nog eens doorlees is, ben ik er niet helemaal zeker van of je goed op de hoogte bent van de principes van asynchrone motoren, gezien je betoog over lage toerentallen. Het synchrone toerental van een tweepolige machine is 3000 t/min, van een 4-polige is dat 1500 t/min enz.
Als motor zit hij altijd iets beneden dat toerental (ca. 2800 toeren), als generator moet hij boven dat toerental zitten. Dus dat lekker sudderen op een rustig toerental zal niet gaan, tenzij je een meerpolige motor hebt.

[ Voor 31% gewijzigd door Techneut op 19-04-2012 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
klopt techneut , dat laatste had ik even over het hoofd gezien, wist het wel ...m.b.t toerentallen op asychrone motoren e.d.
zal dus inhouden dat ik toch met een over brengening zal moeten werken. (verlies)
wasmachine motor is een optie , maar wat laag in vermogen..
ik ga een wikkel bedrijf bellen en vragen of en waarin hun wel eens het type wasmachine motor zijn tegen gekomen , maar dan in een 4kw uitvoering :)

weer bedankt voor je verhelderende commentaar! _/-\o_

na wat rond bellen blijkt dat 2.2kw voor deze motoren in ned wel max is i.v.m aanloop koppen en onze 16 amp afzekering...
wel is er een bedrijf die een 3.7kw 1500 tpm uitvoering heeft, maar 300 euro is me wat veel.
maar ze bestaan! en dat is al mooi om te weten.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 425754 op 19-04-2012 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:59

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Techneut schreef op woensdag 18 april 2012 @ 17:40:
Goede vraag. het is een aspect dat ik eerlijk gezegd allang had zien aankomen. Inderdaad is een driefasengenerator ongeacht synchroon of asynchroon op een éénfasenet maar voor een derde benut, de andere twee fasen hangen er ongebruikt bij.
Ik begrijp dat je de motor en generator vast aan elkaar wil koppelen en als de motor op toeren is de netschakelaar (op het juiste moment!!!) sluit. Je bent dan het meest gebaat bij een éénfase motor.
Dat inschakelen kun je handmatig doen (zoals beschreven met lampen of met een zogenaamde nulvoltmeter (is vind ik iets eleganter), maar er zijn ook parallelschakelapparaten voor, ook wel synchroniseerapparaten genoemd. Die werken samen met de toerenregeling van je diesel.

Ik vind projecten als dit nuttig om wat van op te steken. Energiekostenbesparend zal het weinig tot niets voorstellen. Dit nog afgezien van de herrie die zo'n ding maakt Niettemin gewoon doorgaan want er wat van leren zul je zeker.

Edit:
Het is wel aardig om te vertellen hoe men heel vroeger driefasengeneratoren parallel schakelde. Tussen L1 van het net en L1 van de generator bevond zich de genoemde nulvoltmeter. Daarnaast bevonden zich achter een matglas drie lampen, eentje parallel aan die voltmeter en twee kruislings, tussen L2-L3 en L3-L2.
Bij het op toeren komen zwiepte de wijzer van de voltmeter natuurlijk eerst als een gek heen en weer, maar geleidelijk langzamer. Daarnaast vertoonden de lampen een steeds langzamer draaiend beeld dat bij bijna synchroon draaien in een heel langzaam draaiend veld resulteerde, met tenslotte twee lampen voluit brandend en eentje gedoofd.
Het juiste moment van inschakelen werd hierdoor nog duidelijker aangegeven.
Prachtig, doet me terug denken aan ongeveer 1990, ik moest bewijzen dat ik de materie snapte en moest "in bedrijf" overschakelen naar noodstroom (eerst accu's dan over op generator 48= en 220V~) en vervolgens terug op het net.
Ik zat er een beetje naast maar wat gaf dat een rotklap door het hele gebouw (3 verdiepingen hoog 5M plafond) hoorde/voelde men hem. En toch geslaagd ik zat binnen de marges!

Ik dacht echt dat het ding van de sokkel kwam (blokje beton van 1,5M3).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
geweldig zoiets !

Onder tussen ben ik druk aan het onderhandelen met mensen die spullen hebben liggen die ik kan gebruiken .. en met m,n huidige budget kan ik je zeggen.. het valt niet mee.
maar de optie,s zijn er , en heb alles voorzover ik weet nu kloppend.
dus het is spullen verzamelen en aan het bouwen gaan , of mischien wel alleen ombouwen,want ik heb al dingen gezien die bijna kant en klaar zijn......

later meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Energiekostenbesparend

als het werkt zoals ik denk , zal het zeker een goeie besparing zijn . hangt wel afvan de verliezen /het rendement van het geheel.
in 1 liter ppo zit 9.2kw aan energie.... a 1 euro
als ik het red om 90% ervan stroom en warmte te benutten(wat wel optimistisch is ) is het winst gevend.
Maar goed , er staat al twee keer als in mijn verhaaltje dus zeker ben ik er niet van ..
,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En dat is nu juist het aspect waar veel mensen geen weet van hebben. Van de gemiddelde verbrandingsmotor in een auto is het rendement hooguit rond de 20 %. Hij wordt tenslotte niet voor niets zo heet dat hij altijd koeling nodig heeft. Een heel klein beetje van die warmte wordt in auto's nog benut voor de verwarming, maar niettemin is dat maar een klein deel, de rest gaat domweg verloren naar de omgeving.

Edit:
Mijn kopje koffie is weer op, dus ik ga even verder. Je noemt je project nl. wkk en daarmee haal je doorgaans een aanmerkelijk hoger totaalrendement, omdat je bij een echte wkk het grootste deel van die anders verloren 80 % benut voor warmte. Wat je daarmee gaat doen, daar heb je tot nu toe nog weinig over verteld.
In een hypermoderne electrische centrale wordt vaak gebruik gemaakt van wkk in die zin, dat rondom de klassieke stoomketel-turbine-generator één of meer gasturbines worden geplaatst waarvan de uitlaatwarmte naar de stoomketel wordt gevoerd. Op die manier worden rendementen gehaald die dik boven de 60% liggen. En als dan het vrij warme koelwater ook nog langs een nabijgelegen glastuinbouwcomplex wordt gepompt, dan is dit nog gunstiger.

Verder dwingt de eerlijkheid me te zeggen dat dit lage rendement van de auto van rond 20 % geldt voor de hele auto. De motor op zich heeft natuurlijk een veel hoger rendement.
Maar geloof me, als het jou zou lukken om iets in de buurt van 90 % te halen, dan stonden ze morgen te dringen op je stoep om patenten van je los te peuteren.

[ Voor 66% gewijzigd door Techneut op 20-04-2012 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Het lijkt me dat ouweoverclocker het totaalrendement bedoelt en niet alleen Estroom/Eppo = 0.9,
maar (Estroom+Ewarmte)/Eppo =0.9. Dat laatste is een stuk bereikbaarder.

E staat voor energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ben toch eigenlijk ook wel bang dat het niet te hallen is met zulke hoge rendementen.
(maar ach, bouwen is ook leuk. tvt is voor watjes)
ik hou het wel in de gaten en foto's zijn welkom.
zoals alle info etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
kockie schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 13:29:
Het lijkt me dat ouweoverclocker het totaalrendement bedoelt en niet alleen Estroom/Eppo = 0.9,

E staat voor energie.
Uiteraard zal TS dat ook bedoelen, gezien het wkk in de titel van dit topic. Wat enkel het rendement van de diesel-generatorcombinatie betreft, weet iedereen die op dit topic reageert wat eigenlijk de theoretisch maximaal haalbare bovengrens is van enkel warmte naar mechanische energie? Want daarmee heb je toch te maken bij een verbrandingsmotor, evenals trouwens bij stoomketel-turbine-generatorcombinaties. Bedenk dat dit rendement niet zo hoog is.

Nog hogere totaalrendementen zijn daardoor bij deze vormen van energieopwekking inderdaad letterlijk alleen mogelijk bij goed benutten van de warmte die anders nutteloos verloren gaat. En daarin kun je heel ver gaan met b.v. optimaal isoleren en het altijd beschibaar hebben van een bestemming voor al die (inmiddels laagwaardige) warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19
Als het je lukt dit geheel te bouwen (wat iik een mooie prestatie zou vinden overigens), ga je dan ook de uitlaatgassen nog filteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

blissard schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 20:25:
Als het je lukt dit geheel te bouwen (wat iik een mooie prestatie zou vinden overigens), ga je dan ook de uitlaatgassen nog filteren?
Zijn die herbruikbaar dan? Of waarom zou je dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 18:53
kockie schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 13:29:

E staat voor energie.
Bij commercieel verkrijgbare diesel- en gas- WKK installaties ligt dit rendement (thermisch + electrisch) meestal tussen de 85% en 90%. Hangt een beetje af van het opgestelde vermogen. Aanschafprijs (nieuw) is pittig.
90% rendement op een eigenbouw systeem is vermoedelijk hoog gegrepen.
Voor zelfbouw liggen de prijzen natuurlijk anders, en dan is de 'omdat het kan' factor er natuurlijk ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:56
Interessant project zeg! Zat laatst al een beetje te dagdromen over WKK-installaties voor thuisgebruik, al zocht ik het dan nog voornamelijk in eilandbedrijf. Verder natuurlijk gewoon omdat het kan, want ik acht de thermische verliezen nog best hoog.

Kijken jullie trouwens ook naar automatisering? Bijvoorbeeld klepregelingen voor de warmtewisselaar, trending van temperatuur en rendement, wellicht zelfs aansturing van het geheel (waterpompen, aankoppelen generator, elektrische start, toerentalregeling)? Want dat gedeelte lijkt me nog het mooiste van allemaal, als je er zelf een front-end voor kan maken met bijv. Arduino, en voor de gehele warmtevoorziening van je huis een soort SCADA-systeem hebt.

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:56
blissard schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 20:25:
Doel je op warmteterugwinning uit uitlaatgassen? Verder zit er niet zo veel zinnigs in, me dunkt?

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Je zou de generator/elektromotor met een lompe slipkoppeling direct op de krukas kunnen zetten om het ding te starten.
Ben je ook van het gezeik af om het ding netjes aan het net te koppelen.
De warmte van de olie, water en uitlaat met een warmte wisselaar naar je warmte voorziening brengen.
De uitlaat met in een T-stuk laten lopen aan de onderkant in een bak (op/in) de vloer met water en de bovenkant naar buiten.
De bak met water is een soort van demper. Jij wilt met een diesel aan de gang en dat zou geen probleem moeten geven.
Verder gewoon kijken dat er op de krukas een beetje meer vermogen uitkomt 3000/ rpm (als je een motor hebt met dat toerental that is) dan de motor als motor vraagt.

'Probleem' is dat een dieseltje een beetje hoger rendement heeft dan benzine, dus je gaat een beetje minder warmte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hallo allemaal,

Ik had hier idd niet alles verteld over wat ik met de warmte ga doen en hoe .

Eigenlijk wil ik alle warmte gbruiken , zowel koelwater van het blok als het uitlaatgas.

Alles zal zo rond de 80 graden gehouden worden, en opgeslagen in een 250 liter boiler die ik nu al in gebruik heb in combinatie met m,n houtkachel in een drukloos /open circulatie systeem (koffie zetter principe) en vacuum.

De warmte wisselaar voor het koelwater en uitlaatgas zullen dicht bij de motor in een systeem opgenomen worden, waardoor de temperatuur ook rondom de motor ook 80 graden zal worden .
De hele generator opzet zal om het geluid te dempen in een dik geisoleerde kast komen testaan.
hiermee voorkom ik warmte verlies en geluidsoverlast.
Er zou dus eigenlijk weinig tot geen warmte verloren gaan en alles vervoert kunnen worden naar het buffer totdat deze ook 80 - 90 graden is . zodra dat gebeurt zal het hele stysteem stil gelegt worden en is er grof weg 35% stroom gegenereert en 65 % warmte, min alle verliezen (en hoeveel dat gaat worden tja ...)

deze verhouding kan goed uit omdat de vaatwasser en wasmachine nu ook gevoed worden door het hete water van de boiler , en de douche naturlijk.

O ja , techneut .. het rendement van een diesel ligt nu ongeveer rond de 30- 40%.
De ppo zal ook voor verwarmd zijn voor het de motor bereikt, aangezien de behuizing van de motor op 80 graden zit wat voor een betere en schonere verbranding zorgt.

ik ga dus ook een water gekoelde 2cilinder diesel motor nemen omdat die snel en goed op temperatuur gehouden word door zijn themostaat, en ik hem nooit te koud zou kunnen belasten.

Het laatste beetje warmte (80 graden) van het uitlaatgas zal terug gekoeld (wisselaar) en opgenomen worden door de koude inlaat lucht die de motor aanzuigt en dus de ruimte verlaten zal rond de 40 graden als het systeem helemaal op temperatuur is, voor die tijd /de meeste tijd / zal het geen rol spelen.

Wat ik nu aan het doen ben is , zoeken naar een gebruikte ,(kubota z402 of z482= 2 cilinder 4 takt diesel) .
emissie norm is erg goed , hij is stil, zuinig, en kan op een breed toerevlak/vermogen lopen, en weegt maar 53 kg.

hier meer http://www.kubota.de/inde...owmodell=Z482&seite=daten

Ik ben idd wel vanplan de uitlaatgassen te filteren, maar eerlijk gezegt is dat nu nog even het laatste waar aan wil denken.. (koostof)
mijn kettingzaag stihl ms440 word verkocht (met pijn in m,n hart) en daarvan haal ik de gebruikte kubota (waar ik dan weer blij van word) haha

Foto,s zal ik gaan plaatsen zodra ik iets te fotograveren heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 239824 schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 00:05:
Je zou de generator/elektromotor met een lompe slipkoppeling direct op de krukas kunnen zetten om het ding te starten.
Ben je ook van het gezeik af om het ding netjes aan het net te koppelen.
De warmte van de olie, water en uitlaat met een warmte wisselaar naar je warmte voorziening brengen.
De uitlaat met in een T-stuk laten lopen aan de onderkant in een bak (op/in) de vloer met water en de bovenkant naar buiten.
De bak met water is een soort van demper. Jij wilt met een diesel aan de gang en dat zou geen probleem moeten geven.
Verder gewoon kijken dat er op de krukas een beetje meer vermogen uitkomt 3000/ rpm (als je een motor hebt met dat toerental that is) dan de motor als motor vraagt.

'Probleem' is dat een dieseltje een beetje hoger rendement heeft dan benzine, dus je gaat een beetje minder warmte hebben.
klopt allemaal wel je zegt en voorsteld , e.a heb ik al in een ander deel van het forum geschreven (het hoe en wat).
tja die koppeling , daar zeg je wat ..toch lijkt het me lastig om koppel druk zo beheerst te regelen dat hij niet of te snel of te langzaam pakt.. of continu slipt..of op een verkeerd moment al aangrijpt. ik heb namelijk maar ongeveer 10% speling in toeren om te synchroniseren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AndriesLouw schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 23:48:
Interessant project zeg! Zat laatst al een beetje te dagdromen over WKK-installaties voor thuisgebruik, al zocht ik het dan nog voornamelijk in eilandbedrijf. Verder natuurlijk gewoon omdat het kan, want ik acht de thermische verliezen nog best hoog.

Kijken jullie trouwens ook naar automatisering? Bijvoorbeeld klepregelingen voor de warmtewisselaar, trending van temperatuur en rendement, wellicht zelfs aansturing van het geheel (waterpompen, aankoppelen generator, elektrische start, toerentalregeling)? Want dat gedeelte lijkt me nog het mooiste van allemaal, als je er zelf een front-end voor kan maken met bijv. Arduino, en voor de gehele warmtevoorziening van je huis een soort SCADA-systeem hebt.
De zaag is verkocht en kan gaan sjoppen ...

Automatisering, inschakelen

Dit kan redelijk makkelijk, als ik als uitganspunt de warmte neem , en als bij product de elektriciteit.
is de temperatuur beneden een gewenst nivo in de boiler, krijgt de electro motor een signaal en zal starten(gekoppeld worden aan het net meest lastige is het goed opstarten (automatisch) en synchroon lopen met net. ik zal dit in het begin ook echt met de hand moeten doen met een lampen schakeling ertussen zodat ik de 0 punten rustig kan opzoeken .

als de electromotor op toeren is zal deze dan weer een signaal geven aan de diesel motor die dan ook zal starten en naar het vooraf ingestelde toerental zal lopen , de vrijloopnaaf zal dan koppelen en de lectromotor net over zijn toerental mee nemen en stroom/belasting veroorzaken die weer de diesel motor zo belast dat deze door de constante belasting ook toeren vast is.. zo ongeveer.

uitschakelen,

electro motor krijgt singaal en ontkoppeld van het net , daarna word de diesel toevoer gestopt . en alles staat uit .

een paar relays en simpele bimetaal schalelaartjes zouden zit al kunnen doen.
of een naloop regeling op een externe pomp nuttig is moet ik later bekijken.

wat ik ook niet weet is hoeveel warmte de spiraal in mijn boiler kan afgeven( nu zitten er erg dikke leidingen aan dus verwacht best wat ) het is een industrie cellen boiler rvs met 1-1/4 aansluiting.
Maar ook daar kom ik vanzelf achter en moet misschien wel een tweede boiler plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Ik snap het gedoe rond het synchroniseren niet. Je gaat toch een asynchrone motor als generator gebruiken; die dingen lopen toch per definitie al niet synchroon. Hoe/wat wil je dan gaan synchroniseren?

De lampenschakeling zoals eerder beschreven werkt alleen in een 3-fasen systeem; dat is iets dat je niet hebt.

Nog een ideetje betreffende het waterzijdige gedeelte: neem de uitlaatwarmtewisselaar op in het koelcircuit van de motor; heb je ook je motor veel sneller op temperatuur. Bedenk ook dat de uitlaatwarmtewisselaar open moet kunnen voor reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je hebt gelijk met je asynchroon systeem. Maarrrrr.
Er is één heel verschil hoe je een en ander doet.
1. Als asynchrone motor inschakelen en op het moment dat hij op asynchroon toerental is de inmiddels ook draaiende dieselmotor koppelen. Bij ongeveer gelijk toerental kun je dat heel soepel doen. Vervolgens het toerental van de diesel opvoeren tot boven- synchroon zodat soepel wordt overgegaan naar generatorbedrijf.

2. De diesel en generator zijn star gekoppeld. Dan kun je niet zo maar op elk moment parallel schakelen! Als dat plaats vindt op het moment dat de spanningen net in tegenfase zijn, dan vliegen de brokstukken je letterlijk om de oren. Je zult dus wel terdege net zoals bij synchrone machines op het juiste moment moeten inschakelen. Het fraaiste is dan een toerental te regelen dat zo dicht mogelijk bij het synchrone licht zodat je langzaam dat "nul-moment" kan zien naderen.
Sorry, hier was ik even verstrooid, dit speelt bij asynchroon bedrijf helemaal niet.

De complete lampenschakeling is inderdaad voor 3-fasen. Ik heb dat een paar berichten eerder even genoemd. Maar je kunt er gerust ook één lamp voor nemen al dan niet parallel met een voltmeter.
Even terzijde: Let er wel op dat die lampen en voltmeter altijd geschikt moeten zijn voor de dubbele spanning.
En voor die voltmeter die dus inderdaad alleen bij synchrone machines van toepassing is, een digitale meter is daarvoor te traag, je moet er een ouderwetse wijzervoltmeter voor hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 22-04-2012 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
had het al geschreven als reaktie voor kockie maar telang laten staan , techneut je was me voor , hahah

okay , anders gezegt , ik moet de motor niet over zijn bereik draaien kwa toeren...je kunt zoals ik het gelezen heb maar 10-15 % eroverheen .

de lampen , in 1fase 1 lamp is er alleen voor om te zien ,dat je op je nul punt zit of eroverheen en wanneer je dus kunt schalen op motor vermogen( als er spannings verschil is zal die branden . je kunt er natuurlijk ook een multie metertje tussen hangen ) kiss zoals sommigen het noemen.

ergens van gecopieerd stukje

Bij synchrone generatoren wordt de rotor van de generator bekrachtigd met gelijkstroom, waardoor in combinatie met het ronddraaien van de rotor, een magnetisch veld ontstaat. Dit magnetisch veld in de rotor veroorzaakt een stroom in de stator, waarbij het toerental van de rotor gelijk is ('synchroon') is met de frequentie van de statorstroom. Er is dus alleen sprake van een continue vermogensoverdracht als het rotor- en statordraaiveld even snel draaien.
Indien de synchrone generator gekoppeld is aan het openbare elektriciteitsnet, dan wordt het statordraaiveld opgelegd door het openbare net en ligt hiermee de rotorsnelheid vast.

Bij asynchrone generatoren wordt het rotorveld verkregen door inductie vanuit de stator. Om een spanningsopbouw in de rotor te krijgen, moeten de frequentie van het net en het toerental van de rotor ongelijk zijn ('asynchroon'); het verschil in toerental en netfrequentie wordt aangeduid als 'rotorslip'. Bij een asynchrone generator is het rotortoerental hoger dan het synchrone toerental.

In WKK-toepassingen worden meestal synchrone generatoren voor de elektriciteitsproductie gebruikt.

Synchrone generatoren hebben het voordeel dat ze onafhankelijk van het elektriciteitsnet opgestart kunnen worden: dit maakt dat in WKK-installaties die losgekoppeld van het net werken (zogenaamd 'eilandbedrijf') synchrone generatoren gebruikt worden.
De synchrone generator kan, indien gewenst, blindvermogen aan het net leveren.
Wel dient, om een synchrone generator parallel aan het net te kunnen laten werken, synchronisatieapparatuur te worden voorzien.

Bij een zeer beperkt aantal situaties worden asynchrone generatoren in WKK-systemen gebruikt.
In het algemeen is een asynchrone generator goedkoper dan een synchrone generator. Belangrijk is echter wel dat de asynchrone generator altijd blindvermogen opneemt; dit gevraagde blindvermogen kan de WKK uit het elektriciteitsnet opnemen, waardoor het niet mogelijk is om een WKK met asynchrone generator losgekoppeld van het net ('eilandbedrijf') te gebruiken.
Toepassing van asynchrone generatoren blijft eerder beperkt tot WKK met kleine vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Whahahaha , techneut ... grappig zeggen we het zelfde op een andere manier?

je bedoelt met dubbele spanning -volt en +volt gebruiken en genereren neem ik aan? met dc kan mijn meter dat wel , ac nooit gedaan ..

Dat van de uitlaatgas warmte in het koewatersysteem samen voegoen is een goed idee!, ik ben even an het tekenen en denken hoe en wat ...

p.s maandag motor kopen!!!

Als ik weet hoe je hier foto,s kunt plaatsen zal ik hem showen.

ook had ik begrepen dat met een 1 fasige synchrone motor ik een cosinus pi van 1 heb en dus geen blindspanning ga zitten leveren en dus een beter rendement heb als bij ander type motoren.

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 425754 op 21-04-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@Ouweoverclocker,

Ik heb even heel vluchtig naar de Kubota gekeken. Het is een twee cilinder wervel kamer motor zonder turbo. Van uit thermisch oogpunt gezien twee keer een min. Dit is niet om je keus af te zeiken. De wervel kamer motoren zijn uit de gratie geraakt door het mindere rendement. Wel heel simpele basis diesel techniek. Doordat een deel van de verbranding in de cilinder kop plaats vind, raak je daar een deel warmte kwijt, bij het uitstromen de cilinder in raakt het uitlaatgas de cilinder wand volledig, wat extra warmte verlies oplevert. Een plus is de veel betere menging van de lucht en brandstof, wat minder roet en andere ranzigheid oplevert.

Een turbo verhoogt het rendement van een diesel enorm. Een deel van uitlaatgas warmte wordt gebruikt voor de aandrijving van de turbo, wat je thermisch rendement opkrikt. Daarnaast is het vullen van de cilinder met een druk gunstig voor de verbrandings einddruk (druk die er al is voor de verbranding hoeft niet meer tijdens de verbranding opgewekt te worden).
Ik gok erop dat de uitlaatgassen van de kubota zo rond de 600 graden zullen zijn bij 50% belasting. Ik weet wel dat de massa laag is maar de temperatuur is wel iets om mee rekening te houden voor je warmte wisselaar.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Ouweoverclocker,

De slipkoppeling is niet veel meer dan een paar ronde stalen platen die met veren op elkaar gedrukt worden.
Dat geeft een paar seconden tering herrie maar dan loopt het ook. Zo ging dat bij de Fiat TOTEM.
Heb ik tig keer aan mogen sleutelen, ding leverde 28 amps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Anoniem: 425754 schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:29:
.............
ook had ik begrepen dat met een 1 fasige synchrone motor ik een cosinus pi van 1 heb en dus geen blindspanning ga zitten leveren en dus een beter rendement heb als bij ander type motoren.
Nee! De juiste term is overigens niet blindspanning, want de spanning is gewoon de netspanning, maar blindstroom of blindvermogen.
Je kan bij een synchrone motor of generator met de bekrachtiging "spelen". Bij een motor kun je hem b.v. binnen bepaalde grenzen overbekrachtigen. Hij gebruikt dan gewoon vermogen (uiteraard), maar levert blindvermogen aan het net. Dit wordt wel eens gebruikt als blindwattcompensatie. Bij onderbekrachtiging neemt hij blindvermogen op en bij evenwicht d.w.z. de juiste bekrachtiging is cos phi = 1.

Bij een generator zal overbekrachtiging of onderbekrachtiging leiden tot eerder bereiken van de maximum stroom die hij kan leveren en uiteraard is dit ongewenst.
Heeft al met al niets met rendement te maken, hooguit dat je bij afregelen op precies cos phi = 1 de minste verliezen in je kabels hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aa okay .. ppff valt ook niet mee je alles eigen te maken in drie weken ....
maar,... weer bedankt voor een prettige uitleg.

1977

bc 107
elco 47pf
ledje rood
potmetertje
5 volt batterij
twee koper draden

electronische potplantenvoeler (water geven als het lampje brand)

m,n eerste eureca dingetje ! :)

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 425754 op 21-04-2012 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Graag gedaan, ik heb er gewoon aardigheid in als ik met mijn technische kennis en ervaring constructief aan een projectje als dit kan bijdragen. Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk aan rendement uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik ook ! En hoop dat jullie me blijft volgen , ik zal een tijdje met de constuctie druk zijn, en later pas echt met de electro .en heb het gevoel dat ik dan zeker nog met vragen of iedeen kom die voor verbetering vatbaar zijn oid.

Het valt me op dat er nu al meer dan 2000 lezers zijn geweest.

misschien vreemd , maar ik vind het mooi te zien dat er interesse is in dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Ik denk dat een hoop mensen het zelf ook wel willen bouwen, maar de lef en handigheid missen om het te proberen.
Ik lees vooral mee voor de kennis die ik nog hoop op te doen over het terugleveren van de elektrische energie.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
[b][message=38090679,noline]
2. De diesel en generator zijn star gekoppeld. Dan kun je niet zo maar op elk moment parallel schakelen! Als dat plaats vindt op het moment dat de spanningen net in tegenfase zijn, dan vliegen de brokstukken je letterlijk om de oren. Je zult dus wel terdege net zoals bij synchrone machines op het juiste moment moeten inschakelen. Het fraaiste is dan een toerental te regelen dat zo dicht mogelijk bij het synchrone licht zodat je langzaam dat "nul-moment" kan zien naderen.
Ik ben geen techneut, maar volgens mij klopt je bewering over de asynchrone motor niet. Deze loopt per definitie al uit fase. Je moet 'm zelfs oversynchrron aandrijven zetten om stroom op te wekken. Als je de asynchrone motor aandrijft met de diesel, dan de spanning erop zet, doe je eigenlijk hetzelfde als de asynchrone motor aanzetten (om normaal iets aan te drijven). Het enige verschil is dat de asynchrone motor al draait en dus een minder grote aanloopstroom zal vragen uit het net. Niks vliegende brokstukken dus.

ALs je een draaiende asynchrone motor met vliegwiel draaiend hebt, even uitschakelt en meteen weer inschakelt heb je dezelfde situatie als wanneer die door een dieselmotor wordt aangedreven. Mij zijn in zo;n situatie nog nooit brokstukken om de oren gevlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmmm , zo zou je bijna denken dat je zo,n a-s motor als startmotor kunt gebruiken voor de diesel , alleen zal en aanloop stoom te hoog zijn. :P
ik lees ''brokstukken om je oren'' ook iets genuanceerder dan dat het er staat..

Het kan maar zo dat tegen de tijd dat ik daar aantoe ben beide motoren eens probeer, kwa formaat 2.0-3.7 Kw zitten ze vaak in een IEC12 behuizing dus makkelijk te wisselen.

Maar even iets anders ... Hoe herken ik een 1 fasige synchroon of een asynchrone motor aan de butenkant? >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 425754 op 22-04-2012 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Derby

als ik de wamte niet zou benutten , wat idd normaal als verlies word gezien, zou je het helemaal goed hebben , maar ik heb juist wel warmte nodig.
en trubo,s zorgen eigenlijk alleen ervoor dat je een groter volume lucht in een cilinder kunt proppen en dus van een 500cc blok een vermogen kunt halen van een 700cc, de uitlaat gassen zullen er niet schoner van worden, en bij het verbranden van plantaardige olie speelt roet e.d bijna geen rol.
Bij de Technische Hochschule Offenburg (departement 'Applied Sciences') en het BIFA Umweltinstitut, bevestigen de goede emissieresultaten t.o.v. dieselolie waarbij reducties zijn vastgesteld voor roet met 50-70% minder uitstoot en fijnstof met 50%.
PPO vervangt 1 liter te importeren dieselolie, en reduceert 2,6 kg CO2 per gebruikte liter PPO.
Ik ben het met je eens dat een modern commonrail turbo blok het iets beter zal doen , maar deze vind je nog niet in het kleine vermogen die ik kan gebruiken (betaalbaar) en deze slikken de ppo niet zonder aanpassingen .

de wisselaar zal rvs worden...(veel delen trouwens )

ik lees niet snel iets als afzeiken , zelfs daarin zou iets kunnen staan wat nuttig is, mits niet te persoonlijk. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 425754 op 22-04-2012 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Die turbo haalde ik niet aan om het vermogen op te krikken, maar meer om het verbruik te drukken.
Ik weet van de goede resultaten van bio brandstoffen tov fossiele brandstoffen.
Ik hoop ook nog gezocht naar kleinere motoren die je dan tegen het max koppel zou kunnen belasten, maar kleine diesels (minder dan 5 kW) zijn er eigenlijk niet.
ik blijf het volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
kockie schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:08:
[...]

Ik ben geen techneut, maar volgens mij klopt je bewering over de asynchrone motor niet. Deze loopt per definitie al uit fase. Je moet 'm zelfs oversynchrron aandrijven zetten om stroom op te wekken. Als je de asynchrone motor aandrijft met de diesel, dan de spanning erop zet, doe je eigenlijk hetzelfde als de asynchrone motor aanzetten (om normaal iets aan te drijven). Het enige verschil is dat de asynchrone motor al draait en dus een minder grote aanloopstroom zal vragen uit het net. Niks vliegende brokstukken dus.

ALs je een draaiende asynchrone motor met vliegwiel draaiend hebt, even uitschakelt en meteen weer inschakelt heb je dezelfde situatie als wanneer die door een dieselmotor wordt aangedreven. Mij zijn in zo;n situatie nog nooit brokstukken om de oren gevlogen.
Je hebt gelijk! Toen ik gisteravond in bed lag realiseerde ik me dat ik even verstrooid was geweest, ik had beter moeten weten. Zie mijn correctie aldaar.

Edit:
Aldaar ook al even in de correctie vermeld, die lampen-voltmeterschakeling heb je dus alleen nodig bij een synchrone machine.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 22-04-2012 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar even iets anders ... Hoe herken ik een 1 fasige synchroon of een asynchrone motor aan de butenkant?wat ik bedoel is , staat het op het type plaatje of moet ik hem open halen ?

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 425754 op 22-04-2012 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Open halen hoeft niet, alles staat op het typeplaatje.
Bovendien heeft een synchrone motor met bekrachtigingswikkeling hiervoor twee extra klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heb er net ff een die ik nog had liggen uit elkaar gehaald idd 4 draden wit zwart 2x rood voor de hulp wikkeling..condensator .

nu de keus .. synchroon of asynchroon 3 fase220/ 380 of 1 fase 220
wat is volgens julie de beste keus mbt redement op 1400-1500 tpm.
ik ben even de weg kwijt..

wel wil ik twee identieke electromotoren gebruiken paralel , als dat kan . dit ivm met de 4kw om in verhouding te blijven met de diesel motor (kleine motoren (2kw) zijn makkelijker te vinden en te betalen .

lees graag wat jullie denken welke de beste keuze is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Kwestie van afwegen.
Qua rendement zal het weinig tot niets uitmaken, blijft dus over de vraag wat het gemakkelijkst is of wat het fraaist is. Het gemakkelijkst is zondermeer asynchroon, o.a. omdat je daar niet het een en ander voor synchronisatie hoeft op te tuigen, wat bij een synchrone generator wel nodig is. Synchroon bedrijf heeft voordeel dat je d.m.v. het regelen van de bekrachtiging precies cos phi = 1 kan realiseren.

Edit:
Wat echter bij synchroon er ook nog bij komt, en dat maakt het sowieso een stuk omslachtiger, is die bekrachtiging. Heel kleine motoren zullen wellicht een permanente magneet als anker hebben, dan heb je die zorg niet. Maar ingeval van wel een veldwikkeling, hoe ga je hier mee om?
Kleine motoren hebben vaak een paar dioden ingebouwd en dat is het dan. Maar je kunt er ook van alles bij optuigen. Dan kom je onder meer op een externe gelijkrichter met een regelweerstand.

[ Voor 35% gewijzigd door Techneut op 27-04-2012 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
duidelijk ... keus gemaakt..
Maar het worden er twee .. 1 fase 1.5-2.2 kw 230volt (de reden kom ik op later terug)

Gister avond en vandaag druk geweest met de leuke kleine kubota z428 .
Start motor , dynamo en meer los spul erbij ... en zoek het maar uit , haha
startmotor slipte door , dus ... revisie (los maken koolborstel en lagers vervangen ontvetten enz) en ja ,draaid start geweldig, :*)
Dynamo, weer een aner verhaal , deze was denk ik gevallen en een keer uit elkaar gehaald (op de verkeerde manier ) alle draden van de velden afgerukt , anker liep aan . na ja , ook maar uit elkaar en solderen, gelukkig kom ik met het richten van het huis net de aanslopen van het anker eruit halen, en doet het nu goed.
Alles erop en nu diesel leiding aansluiten,accu en starten maar ..... 15 seconden starten en af en toe een slag met verbranding ,, en mega rook in m,n kleine schuurtje ..uche uche. o ja uitlaat en naar buiten voeren .
8)7 ..
Nou uitlaat en slangen eraan , starten ...starten,, en ja hij loopt .. maar eu .. de straat blauw , oeps .. O-)
Toch maar even door laten draaien, hij had op z,n kant gelegen in auto toen ik hem ophaalde, dus mischien is het olie ...
Maar zonder koelwater kan wel even, maar dit duurde telang . dus eerst even wat slangen kopen en aansluiten op een grote jerrycan met water.
poging drie .. en jaa na 5 min was er geen rook meer , blok liep mooi rustig en redelijk stil, alleen stroomde het koelwater al voor dat de motor echt warm was :? , dus thermostaat even even bekeken en moest vervangen worden .
en nu.. na nieuwe olie e.d 1slag en lopen! _/-\o_

nu aan het denken en tekenen voor de koelwater en uitlaatgas wisselaar,. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Anoniem: 425754 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 00:25:

nu aan het denken en tekenen voor de koelwater en uitlaatgas wisselaar,. :?
Altijd leuk als na een tijd stilstaan een motor gestart word. De eerste minuten stinkt het erover en kan het behoorlijk roken.

Een Boilervat kan je toch direct als koelwaterwisselaar gebruiken? Dus gewoon ipv de zonnecolector sluit je nu de wkk erop aan.
De uitlaat zou je uit kunnen voeren als tegenstroomkoeler, een pijp om de uitlaat heen en de tussenruimte water doorheen laten stromen (hetzelfde als een douche-wtw), die zou je ook kunnen verbinden met koelwater zodat de motor eerder warm word, dan heb je maar 1 systeem nodig en geen extra pompen.

De boiler moet dan wel een behoorlijke opslagcapaciteit hebben om alle warmte in op te kunnen slaan.
De volgorde zou dan zijn: Boilervat>> Koelwaterpomp>>Motorblok>>Uitlaatkoeler>>Thermostaat>>Boilervat of koelwaterpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flippo765 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 17:48:
[...]
Altijd leuk als na een tijd stilstaan een motor gestart word. De eerste minuten stinkt het erover en kan het behoorlijk roken.
Ik heb een canadian ford blok gehad (bouwjaar 1942) het ding had bijna 50 jaar niet gelopen, en de buurvrouw had witte was op de lijn hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

waar had je die kubota z428 gevonden als ik vragen mag? wel een leuk blokje lijkt het zo om mee te spelen, kan als het projectje mislukt altijd nog in een bootje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
flippo765 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 17:48:
[...]

Een Boilervat kan je toch direct als koelwaterwisselaar gebruiken? Dus gewoon ipv de zonnecolector sluit je nu de wkk erop aan.
De uitlaat zou je uit kunnen voeren als tegenstroomkoeler, een pijp om de uitlaat heen en de tussenruimte water doorheen laten stromen (hetzelfde als een douche-wtw), die zou je ook kunnen verbinden met koelwater zodat de motor eerder warm word, dan heb je maar 1 systeem nodig en geen extra pompen.

De boiler moet dan wel een behoorlijke opslagcapaciteit hebben om alle warmte in op te kunnen slaan.
De volgorde zou dan zijn: Boilervat>> Koelwaterpomp>>Motorblok>>Uitlaatkoeler>>Thermostaat>>Boilervat of koelwaterpomp.
met de wisselaar bedoelde ik idd de uitlaat warmte wisselaar , maar ook de olie warmt wisselaar , en evt een karterpan koeler/wsselaar.
Dit alles word opgenomen in het bestaande koelwater systeem van het blokje die zich zelf door de thermostaat mooi op 90 graden zal houden.
Ook zal de ppo op deze temperatuur voor verwarmd worden(direct achter de uitlaat ww omdat deze het snelst op temp zal zijn.
Ik probeer alles zo compact mogenlijk te bouwen zodat het hele setje makkelijk in een geluid gedempte box kan en evt nog te verplaatsen.
Voor 1 cilinder heb ik een uitlaatgas wisselaar klaar en ziet er veel belovend uit.. als ik de twede klaar heb zal ik gaan test draaien en kijken hoeveel hij opneemt /afgeeft .
met de olie koeer schiet het ook op (aluminium) , klein probleempje met de aansluitinghoop ik morgen verholpen te hebben .

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
franssie schreef op donderdag 26 april 2012 @ 00:07:
waar had je die kubota z428 gevonden als ik vragen mag? wel een leuk blokje lijkt het zo om mee te spelen, kan als het projectje mislukt altijd nog in een bootje ;)
jahaa, een tijd naar gezocht en op een heel speciaal plekkie voor een mooi prijsje gevonden... flauw he !

En eu , projectje gaat niet mislukken !

ik kan misschien nog wel aan zo,n motortje komen.... voor vragen stuur maar een dm ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zoo!~!

Ben ik even een tijd stil hier geweest.
Maar het is zover .
De mini wkk op ppo werkt en heeft gisteren zijn eerste stroom en warmte gelevert.

Hij staat nog los van de boiler en is nog niet geluids/warmte geisoleert ingepakt, maar dat is stap twee.

Ik had niet gedacht dat het koppelen van een asychrone motor op het lichtnet zo makkelijk ging geweldig gewoon!

Met de kleine 1 fasige 220volt electro motor die ik nu gebruik (1.5 kw) en een diesel van 5-9 pk, past de diesel zijn toerental erg snel aan als de electro motor aan het net gekoppeld word.

Zodra ik hem geisoleert heb zal ik gaan kijken wat de efficientie is van het geheel , maar ook daar heb ik hoge verwachtingen van, aangezien de uitlaatgas temperatuur bij vollast niet over de 30 graden komt gemeten direct na de uitlaatgas wisselaar/koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
cool.

wij willen foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Fo-to's! Fo-to's! Fo-to's! Fo-to's! Fo-to's!

En meetdata, natuurlijk. Het is Tweakers :)

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
haha hoe kan ik foto,s plaatsen dan ?

ik zal ook een filmpje maken en op youtube zetten ... dat kan ik wel linken .

o ja , ik heb hem gebouwd in een schuurtje van 3 bij 1.75 meter dus het is een tering zooi met gereedschap en onderdelen, daar moet je maar ff doorheen kijken.

ik had het al geprobeert , maar lukt me niet

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 425754 op 06-06-2012 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 425754 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 09:50:
haha hoe kan ik foto,s plaatsen dan ?

ik had het al geprobeert , maar lukt me niet
www.photobucket.com

Of als je dropbox hebt, zet ze in je public folder en plaats de link hier tussen de image-tags. Voorbeeld:

code:
1
[img]http://www.dropbox.com/5gdh7ryn/ppo_in_werking.jpg[/img]

Of je neemt de webruimte die je van je provider krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 06-06-2012 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
okay , ik ga zo even wat foto,s schieten en ze in die emmer zetten ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Maar een filmpje is ook nooit weg, ben wel benieuwd naar het geluidsniveau, a.k.a. hoe lang duurt het voordat je buren het niet meer leuk vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

hee super dat het werkt. Succes met het plaatsen van de foto/film :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-04 21:36
Allereerst congrats!
zou je kunnen omschrijven hoe je er voor zorgt dat je stroomgeneratortje in fase loopt met het net ?
Was al een zeer informatieve discussie over in dit topic, maar hoe heb je het nou gedaan?

zie uit naar de smultextjes en foto / video :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JeroenH schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 10:00:
Maar een filmpje is ook nooit weg, ben wel benieuwd naar het geluidsniveau, a.k.a. hoe lang duurt het voordat je buren het niet meer leuk vinden :)
hij staat open in een enkelsteens schuurtje, (rijtjes woning) en is dan al zo stil dat je hem op 5 meter van de schuur overdag niet hoort, (s'nachts wel ).
De buren links horen niets , rechts hoort wel iets (maar die hoort alles en altijd wat :-( ).
dus ga ik er vanuit als hij in 10cm dik geisoleerde kast zit het fluister stil is, en overal geplaatst kan worden en overdag z,n werk kan doen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 425754 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 10:28:
[...]

hij staat open in een enkelsteens schuurtje, (rijtjes woning) en is dan al zo stil dat je hem op 5 meter van de schuur overdag niet hoort, (s'nachts wel ).
De buren links horen niets , rechts hoort wel iets (maar die hoort alles en altijd wat :-( ).
dus ga ik er vanuit als hij in 10cm dik geisoleerde kast zit het fluister stil is, en overal geplaatst kan worden en overdag z,n werk kan doen .
vraag gestuurd zou wel het mooiste zijn.
wasmachiene aan wkk aan.

is hij al in een stadium dat hij zonder omkijken kan draaien eigenlijk?

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 06-06-2012 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nee, absoluut niet migjes.

Omdat hij nog niet aan mijn boiler is aangesloten kan hij z,n warm water maar beperkt kwijt , als dit wel het geval is kan ik hem aanzetten en er bijweg lopen want als de boiler een temperatuur bereikt van 80 graden word de 220 volt onderbroken, valt ook de stroom voor de solenoid weg en valt alles stil.(deze schakeling treed ook in werking als de 220 op het net weg valt).
Of 80 graden een efficiente temperatuur is moet ik nog uitvinden, wel weet ik dat hoe lager de temp hoe minder verlies ik heb, maar het moet ook praktisch blijven.

Vraag gestuurd word hij ook , als mijn wasmachine , vaatwasser , douche warm water nemen uit de boiler en deze komt onder 40 graden , zal hij aan sringen en gaan verwarmen en stroom leveren.
ik heb ondertussen ook een vlakke plaat collector voor weinig kunnen kopen , en deze aan de boiler geknoopt(nood opstelling) deze heeft met de mooie dagen 200 liter 25graden warm water naar 62 graden gepompt in 2 dagen.
Ik moet alleen nog een geschikte plek vinden voor hem en een tweede boiler kopen(als ik weer wat te besteden heb )

o ja , net even de schuur in gelopen en een paar foto,s gemaakt

http://s1153.photobucket.com/albums/p514/ouweoverclocker/

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 425754 op 06-06-2012 10:55 ]

Pagina: 1 2 Laatste