Ik weet niet wat je exact bedoeld. Maar als ik een vergelijking maak tussen:hansdegit schreef op zondag 09 september 2012 @ 11:11:
Interessant. Hier kost een 40gr was slechts 202Wh. Ben benieuwd hoe een A++++++++++ zuiniger kan zijn op 40gr.
- EWH 147313W Hot and Cold
- EWF 167443W
type | EWH147313W Hot & Cold | EWF169542W | EWF167483W | EWF167443W |
Vulgewicht (kg) | 7 | 9 | 7 | 7 |
Productcategorie | Wasautomaat, voorlader | Wasautomaat, voorlader | Wasautomaat, voorlader | Wasautomaat, voorlader |
Energie-effiëntieklasse | A-20% | A-20% | A-20% | A-30% |
Speciale programma's | Handwas | Handwas | Handwas | Handwas |
Energie-efficiëntieklasse | A++ | A++ | A++ | A+++ |
Vulgewicht (kg) | 7 | 9 | 7 | 7 |
Wasresultaat | A | A | A | A |
Droogresultaat | B | A | A | A |
Restvochtpercentage | 52 | 43 | 44 | 44 |
Maximaal centrifugeertoerental (tpm) | 1400 | 1600 | 1600 | 1600 |
Motor systeem | Standaard | Inverter | Inverter | Inverter |
Energieverbruik per jaar (kWh) | 210 | 270 | 210 | 182 |
Energieverbruik bij Katoen 60°C (kWh) | 1.05 | 1.31 | 1.07 | 0.89 |
Waterverbruik bij Katoen 60°C | 49 | 63 | 48 | 45 |
Trommelinhoud (liter) | 54 | 63 | 54 | 54 |
Lengte afvoerslang (cm) | 145 | 145 | 145 | 145 |
Lengte waterslang (m) | 1.3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 |
Fuzzy Logic | Ja | Ja | Ja | Ja |
Lengte aansluitsnoer (m) | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 |
Type toevoerslang | Standaard | Aqua stop | Aqua stop | Aqua stop |
Aansluitwaarde (W) | 2200 | 2200 | 2000 | 2200 |
Afmetingen hxbxd (mm) | 850 x 600 x 600 | 850 x 600 x 600 | 850 x 600 x 600 | 850 x 600 x 600 |
Maximale diepte (mm) | 641 | 641 | 641 | 641 |
Kleur | Wit | Wit | Wit | Wit |
Afgezien van de warmwateraansluiting zie ik niet veel voordelen aan de Hot&Cold. Het lijkt wel of ze een oud/end of life product met een extra aansluiting hebben gepimpt.
Wat ik bedoel? Dat een wasmachine die zijn water niet zelf hoeft te verwarmen flink zuiniger kan zijn dan welke a-30% dan ook. Als wij wassen, hebben we alleen te maken met stroom die voor de motor nodig is.
En misschien heb je gelijk, is het een gepimpt model. Ik ken tenminste nog één tweaker die ook heel blij is met zijn Electrolux Hot & Cold.
Maakt ook eigenlijk niet zoveel uit. Die A-30% uit de tabel hierboven heeft 0,89 kWh nodig voor een wasje op 60 graden. Ik betoog dat die van ons ook voor een 60 graden was 202 Wh nodig heeft als de zonneboiler heet genoeg is. Maar da's een kwestie van je wasprogramma timen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ongeveer 1,2 kWh voor een droogbeurt (kastdroog).
Wél is het belangrijk dat je een warmtepompdroger goed schoonhoudt, dan blijft -ie mooi zuinig.
Dan moeten ze als extra ook een volledige was neerzetten met en zonder warmwatertoevoer. De standaardcijfers zijn overal beschikbaar, dus kijk ik daar ook als eerste naar.woekele schreef op zondag 09 september 2012 @ 11:38:
Dat energieverbruikt zegt in dit geval niks. Wegens standaarden zijn ze VERPLICHT het verbruik bij alleen gebruik van cold op te geven. Het werkelijke verbruik (bij gebruik van hot) krijg je dus niet te zien.
Ik zei altijd dat bij ons een 5kg was inclusief drogen 3kWh kostte. Maar als ik mijn dagelijkse verbruik bekijk, is de afwijking meestal maar 1kWh per dag. Ik gebruik deze droger: pricewatch: AEG Lavatherm 56840LRol-Co schreef op zondag 09 september 2012 @ 11:47:
Nou zijn jullie met de kleinere verbruikers bezig natuurlijk maar de wasmachine valt best mee als je niet boven de 60gr wast. De droger maak ik me meer zorgen om, die gebruikt gewoon 3kw met een droogbeurt, iemand goede ervaring met een bepaald type/merk warmtepomp droger?
Ik heb gelezen dat het zeer lastig is de warmtewisselaar schoon te houden niet te verwijderen is.hansdegit schreef op zondag 09 september 2012 @ 11:50:
AEG Lavatherm 59850.
Wél is het belangrijk dat je een warmtepompdroger goed schoonhoudt, dan blijft -ie mooi zuinig.
[ Voor 38% gewijzigd door PcDealer op 09-09-2012 11:56 ]
maar in de winter de was op hangen zal niet fun zijn, dus beter een zuinige vervanger voor die tijd.
Hans
is die van jou een condensdroger of staat dat verkeerd in de pricewatch, die is goed zuinig en komt dan in de buurt van een warmtepomp versie.
schoonhouden moet je ze allemaal, condensdrogers ook anders gaat het rendement naar beneden.
Zo één heb ik ook. Wat dat schoonhouden betreft: hoe doe je de binnenkant bij de warmtewisselaars (achter het onderste filter)? Na verloop van tijd gaat daar een hoop stof op zitten, maar je kan er niet bij. Dramatisch voor het rendement, lijkt me.hansdegit schreef op zondag 09 september 2012 @ 11:50:
AEG Lavatherm 59850.
Warmtepompdroger met condensbak. Met mogelijkheid om aan te sluiten op een afvoer (hebben wij dus gedaan, slang zit erbij).Rol-Co schreef op zondag 09 september 2012 @ 12:15:
Hans
is die van jou een condensdroger of staat dat verkeerd in de pricewatch, die is goed zuinig en komt dan in de buurt van een warmtepomp versie.
schoonhouden moet je ze allemaal, condensdrogers ook anders gaat het rendement naar beneden.
Klopt. Als je het klepje onderaan los maakt, kan je met het bijgeleverde sponsje (achter het klepje) de warmtewisselaar best aaridg schoon maken. Scheelde enorm in het gebruik, de droger was ineens veel eerder klaar.m00 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 21:51:
[...]
Zo één heb ik ook. Wat dat schoonhouden betreft: hoe doe je de binnenkant bij de warmtewisselaars (achter het onderste filter)? Na verloop van tijd gaat daar een hoop stof op zitten, maar je kan er niet bij. Dramatisch voor het rendement, lijkt me.
[ Voor 23% gewijzigd door hansdegit op 11-09-2012 22:01 ]
Hee goede tip, zal ik eens naar kijken bij de mijne (half jaar in gebruik). Overigens zit ik er wel aan te denken een tweede warmtepomp droger te kopen. Ding doet het echt prima, verbruikt weinig maar ... wij hebben van die was aanvallen (en doen veel opfriswasjes) dus dan is een was programma van 40 minuten tegen een droogtijd van anderhalf uur nogal scheef. Beter plannen kan maar daar zijn we te druk voor vinden wehansdegit schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 21:59:
[...]
<schoonmaken van warmtepomp tip>
Klopt. Als je het klepje onderaan los maakt, kan je met het bijgeleverde sponsje (achter het klepje) de warmtewisselaar best aaridg schoon maken. Scheelde enorm in het gebruik, de droger was ineens veel eerder klaar.
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 11-09-2012 22:06 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat staat op bladzijde 20 van de handleiding. Ook hoe je de waterhardheid correct kun instellen. Scheelde een uur bij mij.franssie schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 22:05:
[...]
Hee goede tip, zal ik eens naar kijken bij de mijne (half jaar in gebruik).
Dat lukt heel goed ja, ook met de stofzuiger. Maarr.. ik bedoelde dáárachter, daar zitten buizen waar een hoop stof op zit en daar kom je echt niet bij. Volgens mij zijn dat de daadwerkelijke wisselaars, in tegenstelling tot het roostertje ervoor.hansdegit schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 21:59:
[...]
Klopt. Als je het klepje onderaan los maakt, kan je met het bijgeleverde sponsje (achter het klepje) de warmtewisselaar best aaridg schoon maken. Scheelde enorm in het gebruik, de droger was ineens veel eerder klaar.
Viel me ook erg mee en is toch maar een paar minuten. Korte programma voor minder kg waste ook prima, dat wil nog wel eens 'mwoah' zijn, maar ligt ook aan wasmiddel natuurlijk. Wij hebben echter geen extreem vieze was zoals bv met kinderen het geval isFiber schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 16:45:
[...]
Ook bij het centrifugeren...? Dan maken ze over het algemeen het meeste lawaai.
Wij gebruiken geen droger en je kunt het aantal toeren ook aanpassen. Wil er nog wel een energiemeter tussen duwen om te kijken wat de echte scores zijn, daar ben ik wel benieuwd naar/geek genoeg voorPcDealer schreef op zondag 09 september 2012 @ 08:59:
[...]
Ik ben zelf erg gecharmeerd van AEG. Heb een Lavatherm 56840. IK wil de 15 jaar oude(?) wasmachine ook vervangen. Ik vind die van jou leuk, maar slechts droogresultaat B. Ik wil minimaal A voor het de droger in gaat. Ik zou dan veel besparen. Nu 1,32 uur in ons standaardprogramma na een centrifuge van 700 toeren.
Ik zou dan de L76689FL hebben gekozen.
Edit: gek, als ik selecteer op voorlader, 8kg en droogresultaat A, komt deze wel naar voren...
[...]
[ Voor 48% gewijzigd door 2Dutch op 12-09-2012 11:18 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
In dit of een ander topic al door iemand genoemd, google eens op bamboe handdoeken, die blijven zacht zonder droger...Rol-Co schreef op zondag 09 september 2012 @ 12:15:
[...] Nou gebruiken we hem alleen voor de handoeken omdat die er zacht van worden en wil niet afdrogen met schuurpapier...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nu duurt het bio programma echt significant langer dan bijv. het 65 uurs programma. Het het nooit getimed, maar voor m'n gevoel duurt het 65 graden programma iets meer dan een uur en op 50 graden bio gaat het denk ik over de 2 uur heen! Waar zit dan de besparing? In die 15 graden, terwijl m'n vaatwasser wel staat te draaien en loeien? Hoe zit het met het waterverbruik in dat extra uur? Het voelt zo onlogisch, om dat als bio programma te bestempelen.
De vaatwasser is een Whirlpool ADG 4562 (zo uit m'n hoofd, eerste cijfer klopt iig, een al wat ouder beestje dus).
Ik heb juist gisteren het boekje van de nieuwe SMEG vaatwasser doorgelezen. Hier duurt het Bio-programma 3 uur, en ik vergelijk dat met de Eco-knop op m'n Bosch wasmachine (ruim 3 uur). De Bio-stand duurt het langst, maar is het zuinigst (zelfs zuiniger dan de "glazenstand". Langer weken bij lagere temperatuur i.p.v. bruut heet sneller schoonmaken. Oftewel bij normaal gebruik de Bio-knop (het ding gaat toch pas 's avonds aan), bij feestjes of andere gelegenheden dat ik snel iets nodig heb de andere standen.Servor schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:58:
Misschien kan iemand me hetvolgende uitleggen. Op onze vaatwasser zitten een paar standen. Een 40 minuten programma op 30 graden (niet echt voldoende voor vieze pannen maar wel voor amper vies spul en bordjes), een bio programma van 50 graden en daarna nog 65 en 70 graden programma's.
Nu duurt het bio programma echt significant langer dan bijv. het 65 uurs programma. Het het nooit getimed, maar voor m'n gevoel duurt het 65 graden programma iets meer dan een uur en op 50 graden bio gaat het denk ik over de 2 uur heen! Waar zit dan de besparing? In die 15 graden, terwijl m'n vaatwasser wel staat te draaien en loeien? Hoe zit het met het waterverbruik in dat extra uur? Het voelt zo onlogisch, om dat als bio programma te bestempelen.
De vaatwasser is een Whirlpool ADG 4562 (zo uit m'n hoofd, eerste cijfer klopt iig, een al wat ouder beestje dus).
De Bio-stand is trouwens wat ze gebruiken voor het energielabel.
[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 13-09-2012 11:05 ]
Ja ik gebruik ook 9 van de 10 keer de bio stand (het 50 graden programma dus) omdat hij bij ons 's nachts (daltarief) draait. Dan maakt de duur van het programma me niets uit. En idd 65 graden voor vieze vaat die snel schoon moet en 40 graden (half uurtje) voor dingen die amper vies zijn.RemcoDelft schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:04:
[...]
Ik heb juist gisteren het boekje van de nieuwe SMEG vaatwasser doorgelezen. Hier duurt het Bio-programma 3 uur, en ik vergelijk dat met de Eco-knop op m'n Bosch wasmachine (ruim 3 uur). De Bio-stand duurt het langst, maar is het zuinigst (zelfs zuiniger dan de "glazenstand". Langer weken bij lagere temperatuur i.p.v. bruut heet sneller schoonmaken. Oftewel bij normaal gebruik de Bio-knop (het ding gaat toch pas 's avonds aan), bij feestjes of andere gelegenheden dat ik snel iets nodig heb de andere standen.
De Bio-stand is trouwens wat ze gebruiken voor het energielabel.
Als je water van 15 naar 50 graden verwarmt hoef je er maar 35 graden aan toe te voegen, naar 65 graden is dat 50 graden: 42% meer. Daarnaast moet je niet alleen enkele tientallen liters water, maar ook je was (5, 7 of 10kg) verwarmen. Water heeft een specifieke warmtecapaciteit van 4.18 J/gK, dus een kilogram (~1 liter) water 35 graden opwarmen kost bijna 150kJ of 0.04kWh. En bij de meeste wasprogramma's moet tweemaal ongeveer 10 liter water opgewarmd worden. Da's 0.8kWh puur voor het water, waarbij een 'goed' scorende wasmachine om en nabij de 1kWh voor het hele wasprogramma verbruikt. Het overgrote deel gaat dus in verwarming zitten.
Wij zitten op een verbruik van +/- 4000 kWh/jaar aan stroom en ongeveer 1700 m3 aan gas per jaar, volgens de laatste afrekening van Eneco. Dat betreft een huishouden van 2 volwassen en 1 kind van 6. Dat wordt een beetje te gek dus en de laatste afrekening was voor mij de druppel. Ondertussen heb ik de volgende stappen genomen:
- overgestapt van Eneco naar Greenchoice (voor het nog iets lagere FNV tarief). Scheelt niet extreem veel, maar alle beetjes helpen bij het besparen (wat ik zowel uit financieel als verkwistingsoogpunt doe)
- 2e koelkast in de schuur (een niet extreem zuinige 12 jaar oude Zanussi) uitgezet. Stond toch alleen maar fris en bier te koelen, te gek voor woorden eigenlijk natuurlijk.
- download en stream taken van de iMac op zolder (die dus 24/7 aanstond) verplaatst naar m'n Synology NAS die toch al aanstaat (en ik ook graag aan wil houden)
- gloeilampen in de inbouwspots in de woonkamer (3 x 40 watt) vervangen door LED lampen (we hebben nu alleen nog gloeilampen in de slaapkamer, 4 stuks, maar we moeten dimbare hebben en dat zijn toch wel investeringen per 4 stuks merk ik. Vooral als je nogal kritisch bent qua 'mooi' licht')
- Zuinige A+++ wasmachine gekocht (de oude was toch stuk aan het gaan). Deze draait nu alleen nog maar 's nachts (daltarief) en door de grotere trommel zijn we terug gegaan naar max. 5x wassen per week ipv ruim 7 met de oude. Daarnaast zoveel mogelijk op 30 en 40 graden wassen. Een droger hebben we overigens niet.
- Vaatwasser draait alleen nog maar 's nachts. Voorheen soms 2 x per dag (gemak)!
- TV (Philips LCD van 37 inch) ingesteld op Energy Saving voor het tv kijken. Films via de mediaspeler nog wel op het 'mooiste' beeld want ik vind de Energy Saving stand wel erg donker. Maar voor standaard tv kijken prima.
- Koelkast standje lager gezet.
- Apple TV niet meer 24/7 aan maar stekker eruit wanneer klaar met kijken.
- Per direct 5 minuten douchen max. per persoon ingevoerd (ipv 10 minuten - kwartier soms...)
Daarnaast heb ik onlangs een modulerende klokthermostaat gekocht (nu een gewone aan/uit) en wil ik van het weekend wat radiatoren met radiator folie bekleden.
Mijn doel is om zoveel mogelijk aan electriciteit en gas te besparen het komend jaar en daarna te gaan investeren in zelfopwekking dmv zonnepanelen of een zonneboiler oid. Maar dat zien we dan wel weer.
Ik merk dat het eigenlijk vrij simpel besparen is, zonder al teveel comfort in te leveren. Vaak komt gebruik toch wel voort uit gemak merk ik.
Het ging om een vaatwasser maar dat maakt je argument niet minder valide natuurlijk. bij een vaatwasser zal de motor en waterpomp al helemaal niets verbruiken in verhouding tot het verwarmen. Ik had er zo zelf nog iet bij stilgestaan eigenlijk.mux schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:12:
Typisch gaat meer dan 90% van de energie van een wasprogramma in het opwarmen van het water zitten. Die motor verbruikt geen moer - tijdens het wassen maar enkele tientallen watts, tijdens centrifugeren gemiddeld ongeveer 450W, maar dat duurt vrij kort.
Ik snap dat het lastig wordt als het ingevoerde water al 60 graden is terwijl je wil wassen op 30 graden.
Ik bedoel niet de systemen die zout gebruiken, maar de apparaten die op elektriciteit werken. (opgewerkt door zonnepanelen)
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Niet als je een wasmachine neemt die er geschikt voor isMr-Leo schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:33:
Ach ja ik zie het nu, dom! Spoelen gaat dan ook met warm water en dat is zonde was de conclusie dus
Whoopsie... ik was aan het slapen..
Een wasmachine met dubbele aansluiting zou ideaal zijn. Maar wie heeft dat nou? En wie gaat z'n huis er voor verbouwen? Om die reden heeft vrijwel geen enkele machine het natuurlijk...Mr-Leo schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:33:
Ach ja ik zie het nu, dom! Spoelen gaat dan ook met warm water en dat is zonde was de conclusie dus
Voor m'n afwasmachine zou het gezien de afstand niet eens nut hebben. Dat ding gebruikt telkens een paar liter water, en het kost een paar liter voor er warm water uit de kraan komt.
Maar het is WEINIG! Dat weet ik wel
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Het is niet altijd zo ingewikkeld. Ik heb een Miele W3841 allwater, inderdaad twee aansluitingen. Staat in de badkamer, warmwateraansluiting was eenvoudig te maken, de leidinglengte tot de zonneboiler/CV-ketel is hooguit 2,5 meter. Tijdens het wassen is het stroomverbruik door de hotfill nihil. Meeste energie gaat zitten in het centrifugeren.RemcoDelft schreef op donderdag 13 september 2012 @ 12:51:
[...]
Een wasmachine met dubbele aansluiting zou ideaal zijn. Maar wie heeft dat nou? En wie gaat z'n huis er voor verbouwen? Om die reden heeft vrijwel geen enkele machine het natuurlijk...
Voor m'n afwasmachine zou het gezien de afstand niet eens nut hebben. Dat ding gebruikt telkens een paar liter water, en het kost een paar liter voor er warm water uit de kraan komt.
A'dam PVOutput
Dat komt omdat wij hier, over het algemeen, verstandige mensen zijn die niet geloven in rechtsdraaiende magnetische kalkkristallen...drielp schreef op donderdag 13 september 2012 @ 12:40:
Mischien een beetje off-topic, maar heeft iemand ervaring met waterontkalkers. Verkalkte verwarmingelementen kosten aardig wat energie, maar ik kan op dit forum niet iets vinden over preventief waterontkalken met magneten of iets soortgelijks.
Ik bedoel niet de systemen die zout gebruiken, maar de apparaten die op elektriciteit werken. (opgewerkt door zonnepanelen)
http://www.aquacell-water...gneet-waterontharder.html
Hmmzz.. Ik vind nergens op die site iets over het verbruik van hun AquaCell..
[ Voor 5% gewijzigd door Len op 13-09-2012 17:18 ]
"De AquaCell waterontharders werken mechanisch, zonder stroom. Het is een volumegestuurde waterontharder die zich aanpast aan uw waterverbruik. Twee cilinders zorgen continu voor zacht water, ook tijdens de regeneraties, dat wil zeggen; het schoonspoelen van de cilinders."Len schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:38:
[...]
Hmmzz.. Ik vind nergens op die site iets over het verbruik van hun AquaCell..
http://www.aquacell-water...cell-waterontharders.html
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Wel interessant, ding verbruikt dus alleen wat zout en water.
Ligt het aan mij of zie ik nergens een prijs?Len schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 11:12:
Hahaha! En ik maar naar "specs" zoeken...
Wel interessant, ding verbruikt dus alleen wat zout en water.
Ik heb zelf eens zitten kijken voor zoiets vanwege irritante aanslag binnen 1-2weken in de waterkoker en terwijl we volgens BrabantWater iets van 7.9dH hebben wat toch zacht zou moeten zijn. Enige is dat de meting over 2011 tussen de 7.3 en 9.1 zitten, de 7.9 is gemiddeld uiteraard.
De water bedrijven zelf zeggen erg terughoudend te zijn over dit soort apparatuur, beweren dat we het doorsnee genomen in ons land niet nodig hebben?
Mensen met ervaring zou inderdaad wel prettig zijn.
Tis maar minimaal maar toch, alle beetjes helpen
www.weitjerock.com
Weet jij wat zo'n ding kost?msxbox schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 10:34:
[...]
"De AquaCell waterontharders werken mechanisch, zonder stroom. Het is een volumegestuurde waterontharder die zich aanpast aan uw waterverbruik. Twee cilinders zorgen continu voor zacht water, ook tijdens de regeneraties, dat wil zeggen; het schoonspoelen van de cilinders."
http://www.aquacell-water...cell-waterontharders.html
[edit]
Je kunt het na het invullen van wat gegevens vinden. Ding kost voor "mij" ongeveer € 2000,00.
Maar waarom leveren ze 8KG regeneratiezout mee als alles uit het water te halen moet zijn?
Maar goed, ik heb geen kruipruimte en in de put waar de meter zit kan hij denk ik niet geplaatst worden.
[ Voor 22% gewijzigd door TheSiemNL op 15-09-2012 13:21 ]
Geen kalk meer in de douche, de helft minder zeep in wasmachine en vaatwasser. de waterkoker blijft mooi schoon, en heerlijk zacht water.
Extra waterverbruik is c.a. 2%. (16 liter regeneratie voor 850 liter onthard water)
En er zit geen stekker aan!!
[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 15-09-2012 15:50 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Je bedoelt een wtw.Klein_Kipje schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 11:51:
wat bij nieuwbouw nog een idee is, om de toevoer leiding naar je cv/boiler en bv naar je wasmachine/vaatwasser door de afvoer van je douche / gootsteen te leggen.
Bij een verbruik van 8L/mininuut is de drukval c.a. 0,2 bar.franssie schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 17:22:
Wat doet zo'n ontharder met je waterdruk? Die is bij ons al niet superhoog dus daar ben ik wat bang voor.
(volgens de site van aquacell)
http://www.aquacell-water...er/vraag-en-antwoord.html
.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
In de pricewatch staan 4 apparaten met heet water aansluiting. Nader onderzoek leert dat bij de twee samsung apparaten de info niet klopt. Dus er blijven maar twee apparaten over...ericplan schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:17:
[...]
Het is niet altijd zo ingewikkeld. Ik heb een Miele W3841 allwater, inderdaad twee aansluitingen. Staat in de badkamer, warmwateraansluiting was eenvoudig te maken, de leidinglengte tot de zonneboiler/CV-ketel is hooguit 2,5 meter. Tijdens het wassen is het stroomverbruik door de hotfill nihil. Meeste energie gaat zitten in het centrifugeren.
Elektra: 2202 kWh
Gas: 1337 m3 (ja echt, ik vond het zelf ook wel grappig
Vind het alsnog een zeer nette score voor een tussenwoning uit 1980 met isolatie en 2 volwassen personen. Het verbruik voor zowel gas als elektra neemt elk jaar toch een minimaal beetje af. Denk dat we redelijk tegen de max zitten aan besparen op gas (vloer is ook geïsoleerd inmiddels) en misschien nog een klein tikje omlaag kunnen met elektra door de zonnepanelen...maar dan houdt het toch echt op denk ik.. Al met al zijn we er best tevreden mee zo, en we hebben 0,0 op comfort ingeleverd.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Even de papieren erbij gepakt, die zaken ken ik niet uit mijn hoofd: grondoppervlakte van 152 m2 / inhoud 332 m3. Woonoppervlakte weet ik zo ff niet, gok op 120 m2. Zit schuur niet bij denk ik, maar daar wordt niet verwarmd e.d.CurlyMo schreef op zondag 16 september 2012 @ 15:15:
Hoeveel verdiepingen heeft je woning? En welk oppervlakte?
Hebben begane grond, eerste verdieping en een zolder met 1 dakkapel. De zolder wordt eigenlijk vrijwel nooit verwarmd, hoogstens de logeerkamer als iemand in de winter komt logeren natuurlijk
[ Voor 4% gewijzigd door 2Dutch op 16-09-2012 17:11 ]
Elektra: 1650kWh
Gas: 140m3*
*We hebben nog geen enkele keer de kachel aangehad sinds we hier wonen. Dit is dus alleen koken en douchen.
Hoe lang (of kort) woon je daar dan al. Gasverbruik in de winter (Nov/Dec/Jan/Feb) is meestal significant hoger dan in de rest van het jaar. Tenzij je zoals velen hier een alternatieve warmtebron hebt.CurlyMo schreef op zondag 16 september 2012 @ 16:20:
[...]
*We hebben nog geen enkele keer de kachel aangehad sinds we hier wonen. Dit is dus alleen koken en douchen.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik kom qua gasverbruik dit jaar waarschijnlijk net onder de 1200 kuub uit.2Dutch schreef op zondag 16 september 2012 @ 14:19:
De meterstanden werden recent opgenomen (ben beetje laks geweest en vanaf juli niet meer netjes bijgehouden..) maar het werd kiele kiele of we wel lager uitkwamen door de fikse kou (dinnetje zit dan veel in de IR cabine), maar de panelen hebben dat blijkbaar toch gecompenseerd
Elektra: 2202 kWh
Gas: 1337 m3 (ja echt, ik vond het zelf ook wel grappig)
Vind het alsnog een zeer nette score voor een tussenwoning uit 1980 met isolatie en 2 volwassen personen. Het verbruik voor zowel gas als elektra neemt elk jaar toch een minimaal beetje af. Denk dat we redelijk tegen de max zitten aan besparen op gas (vloer is ook geïsoleerd inmiddels) en misschien nog een klein tikje omlaag kunnen met elektra door de zonnepanelen...maar dan houdt het toch echt op denk ik.. Al met al zijn we er best tevreden mee zo, en we hebben 0,0 op comfort ingeleverd.
En dat met 2 volwassenen en 2 kids (4 en 2) in een hoekwoning uit 1960 zonder vloerisolatie (houten vloer) maar sinds 2 weken met spouwmuurisloatie (maar dat telt natuurlijk nog niet mee)
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Hier ook 1250 m3 voor jaren 80 woning 385m3 inhoud en 5 pers. Gebruik al 50m3 in aug.MieJuul schreef op zondag 16 september 2012 @ 23:20:
[...]
Ik kom qua gasverbruik dit jaar waarschijnlijk net onder de 1200 kuub uit.
En dat met 2 volwassenen en 2 kids (4 en 2) in een hoekwoning uit 1960 zonder vloerisolatie (houten vloer) maar sinds 2 weken met spouwmuurisloatie (maar dat telt natuurlijk nog niet mee)
Als de cv weer in gebruik gaat ook even kijken of die te "tunen" valt.
zelfde wil ik doen met de cv bijv.
is er wel eens iemand die dit geprobeerd heeft.
Je kan ook gewoon je modem in een ander stopcontact stoppen, en op de rest een (tijd)schakelaar zetten.Rol-Co schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 19:13:
Ik wil mijn tv hoek snachts uitschakelen maar omdat mijn modem er ook op zit was dit even lastig, maar nu bedacht ik me dat het misschien met een tijdschakelklok kan. Uitschakelen om een uur of half 2 en smorgens weer om half 6 aan, tijden zijn aan te passen per dag dus lijkt me dat het nog best bespaart op jaarbasis.
zelfde wil ik doen met de cv bijv.
Maar is het ook echt nodig? Moderne AV apparatuur is namelijk heel erg zuinig in stand-by (<2W).
oud spul (>4 jaar) verbruikt regelmatig nog 20+ Watt in dezelfde stand.
Modems en routers doen ook vrolijk 15w per stuk. Beetje zonde als jij op 1 oor ligt en er staan 2 apparaten 30w per uur weg te stoken voor niks.RocketKoen schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 20:15:
[...]
Je kan ook gewoon je modem in een ander stopcontact stoppen, en op de rest een (tijd)schakelaar zetten.
Maar is het ook echt nodig? Moderne AV apparatuur is namelijk heel erg zuinig in stand-by (<2W).
Ik heb alles achter 1 schakelaar zitten. HTPC, TV tuner, internet modem, televisie (al staat die nooit op standby), versterker en 2 oude spelcomputers met enorme trafo's . Bij elkaar trekt dat bijna 40w. Dat staat dus de 9u dat ik weg ben en op het werk ben en de 8u dat ik slaap gewoon uit.
modem , switch, telefoon adaptertje, tv standby en vast nog iets.
Kost geen drol bij de action.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dan staat-ie 4 van de 24 uur per dag uit? Dat schiet niet echt op...Rol-Co schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 19:13:
Ik wil mijn tv hoek snachts uitschakelen maar omdat mijn modem er ook op zit was dit even lastig, maar nu bedacht ik me dat het misschien met een tijdschakelklok kan. Uitschakelen om een uur of half 2 en smorgens weer om half 6 aan
Een CV-ketel bedien je met de klokthermostaat, die zou ik zeker geen tijdschakelaar geven.zelfde wil ik doen met de cv bijv.
Om te internetten/ telefonisch bereikbaar te zijn moet je middel stand-by modus gebruiken: €55 per jaar!Stroomverbruik (van de Horizon)
In gebruik: max. 59 Watt
Hoog stand-by: 38 Watt
Middel stand-by: 27,5 Watt
Laag stand-by: 1 Watt
= €76 per jaar. Energieverbruik gaat met 333 kWh omhoog"Het standby energie verbruik van de Horizon staat op hoog staan anders ben je 3 minuten aan het wachten voor dat je beeld hebt. Ik vind dat te lang, dus dan maar meer verbruik."

TV fabrikanten maar adverteren met een standby verbruik van 0,0000005 Watt van hun televisies, maar ondertussen wel een digitale decoder kachel in huis halen

4 van de 24 ja maar wel 365 dagen in het jaar.RemcoDelft schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 22:14:
[...]
Dan staat-ie 4 van de 24 uur per dag uit? Dat schiet niet echt op...
[...]
Een CV-ketel bedien je met de klokthermostaat, die zou ik zeker geen tijdschakelaar geven.
ik heb kabelmodem dus geen probleem, kan gewoon aan en uit , duurt minuutje voor online.
cv ging om het electrische gedeelte, ook weer 4-5 uur, snachts gebruik ik hem niet.
Ik heb begrepen dat bepaalde receivers rustig 60W verstoken in stand-by. En sluipverbruik elimineren is geld besparen. Waarom onnodig aan laten staan? Bij mij gaat de tvhoek uit en in de meterkast ook modem, ap en firewall.RocketKoen schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 20:15:
[...]
Ik heb zo'n 45kWh bespaard door de cv in augustus uit te zetten. 6m3 gas en 1m3 water. Gelukkig heb ik een zonneboiler.Rol-Co schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 23:02:
[...]
cv ging om het electrische gedeelte, ook weer 4-5 uur, snachts gebruik ik hem niet.
[ Voor 42% gewijzigd door PcDealer op 29-09-2012 10:29 ]
In standby? Of bedoel je als de versterker wel aanstaat maar niets afspeelt want in het laatste geval klopt dat wel.PcDealer schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 10:25:
[...]
Ik heb begrepen dat bepaalde receivers rustig 60W verstoken in stand-by. En sluipverbruik elimineren is geld besparen. Waarom onnodig aan laten staan? Bij mij gaat de tvhoek uit en in de meterkast ook modem, ap en firewall.
CV ketel vreet bij ons ook aardig wat stroom, bijna 400Kwh per jaar! Maar om dat ding nou bij elke douchebeurt weer aan te zetten en daarna weer uit is ook zoiets.Ik heb zo'n 45kWh bespaard door de cv in augustus uit te zetten. 6m3 gas en 1m3 water. Gelukkig heb ik een zonneboiler.
Is dit misschien wat voor je? Met één gerichte voetstap staat alles uit, behalve je modem.Rol-Co schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 19:13:
Ik wil mijn tv hoek snachts uitschakelen maar omdat mijn modem er ook op zit was dit even lastig, maar nu bedacht ik me dat het misschien met een tijdschakelklok kan. Uitschakelen om een uur of half 2 en smorgens weer om half 6 aan, tijden zijn aan te passen per dag dus lijkt me dat het nog best bespaart op jaarbasis.
Ik heb begrepen in uit/standbyMetro2002 schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 10:53:
[...]
In standby? Of bedoel je als de versterker wel aanstaat maar niets afspeelt want in het laatste geval klopt dat wel.
Daarom ben ik blij met mijn zonneboiler in de zomerCV ketel vreet bij ons ook aardig wat stroom, bijna 400Kwh per jaar! Maar om dat ding nou bij elke douchebeurt weer aan te zetten en daarna weer uit is ook zoiets.
Als de ketel aan gaat, gaat ie een tijd full power draaien. Lijkt me niet handig.
Net even beslist hier maar even langs te gaan. Ik zal namelijk al een half jaar in het PV topic.
Ik heb net 3Kwp aan zonnepanelen geplaatst maar er kan nog veel verbeteren op elektrisch vlak hier.
Jaarlijks vebruiken wij 25 Mwh.
Wij wonen met 3 personen in een vrijstaande woning in de kempen (BE).
Alles gebeurt hier elektrisch, koken, verwarmen, warm water en meer.
Van apparaten, was machines & koelkasten is alles redelijk zuinig & a-klasse.
Van lampen is alles redelijk oke, het meeste is nog halogeen maar er moeten grote ruimtes verlicht worden plus er kan weinig op bespaard worden lijkt me.
Voor verwarming ging alles via vloerverwarming, we hebben gehoord dat dit een enorm energie verlies is. Dus verwarmen we dit jaar met elektrische kachels, echter blijkt dit een lastige opgave voor 250m².
Ook is het dak slecht geisoleert (oud huis).
Verder vormen de vijver & servers een constant verbruik maar hier kan ook niet in gesneden worden.
servers & netwerk vebruiken jaarlijks zo'n 2700 Kwh, de vijver 700 Kwh, dat zijn zo de constante verbruikers.
Ik ga alles van koelkast & vriezer nog is het constante verbruik controleren.
We hebben 2 boilers, 1 voor de douche en 1 voor warm water in de keuken.
Deze zijn beide zo'n 8 jaar oud, ik heb me door iemand laten vertellen dat ze vol met kalk zitten en dat ik ze beter zou vervangen.
Verder zijn hier ook wat luxe apparaten die veel stroom verbruiken die we natuurlijk liever niet weg doen.
Heeft iemand nog tips?
Halogeen verbruikt een factor 5x meer energie dan spaarlampen. Zeker voor grote ruimtes ga je hier gigantisch op kunne verdienen. 300 watt aan servers is nogal wat. Wat doe je daar precies mee? Moet dat echt de hele dag aan staan? En zo ja, kan dat echt niet draaien op een atom- of zuinig i3 systeem? Scheelt al snel een factor 10.
Ik weet niet hoe jouw vloerverwarming werkt, en watvoor verwarming je nu gebruikt, maar het lijkt me stug dat je daar wat mee gaat besparen. Aan de koudelast van je huis verander je hier namelijk niets mee. Besparen op je stookkosten doe je door te isoleren en door alleen te stoken als er daadwerkelijk mensen thuis (en wakker) zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 29-09-2012 15:04 ]
Verlichting is inderdaad maar een klein deel van je energieverbruik, maar het is relatief goedkoop om erop te besparen. Spaar- of LED lampen zijn niet zo duur, en zorgen voor een forse besparing ten opzichte van halogeen.
We zijn momenteel aan het kijken voor een zonneboiler op het dak te zetten voor warm water gezien de boiler 10% van alle elektriciteit verbruikt.
Van die vloer verwarming, een elektricien zei dat je zoiets gewoon moet afkoppelen omdat het inefficiënt & verspillend is omdat 90% verloren gaat. Daarop verwarmen we nu met een stel losse kacheltjes.
Een radiator hangen of cv is niet echt een optie omdat dit niet bij het huis past en veel werk zou zijn.
Op die servers kan niet bespaard worden, het is likely dat er zelfs bijkomen.
Deze draaien VPS'en die verhuurt worden. Ze hebben hun cpu kracht nodig voor minecraft servers.
Helaas geen punt om te besparen.
Voor verlichting zal ik nog is rondkijken, we hebben onlangs een groot aantal halogeen lampen vervangen door zuinigere die evenveel licht zouden geven (36w ipv 50w).
Breng in ieder geval alvast in kaart waar het verbruik allemaal in gaat zitten, en kijk of het met minder kan en hoeveel dat verminderen je dan kost. De zaken waar je zelf niet uit komt kun je dan navragen.
De servers snap ik. Ik neem aan dat je die in verband met de herrie in een kamer apart hebt staan. Hoe zet je die warmte in? Die kun je namelijk met een warmtepomp ook naar de woonkamer verplaatsen. Dan koel je de servers en verwarmt gelijk de woonkamer. Sommige multi-split airco's hebben die functie (bijv. Mitsubishi). Uiteraard moet je de serverruimte dan wel isoleren omdat anders de warmte gelijk weer terugstroomt.
Ik zou ook kijken of een nieuwere server niet een grote besparing kan zijn ten opzichte van wat je nu hebt. De E5-2600's zijn een stuk efficienter dan de 54xx, 55xx of zelfs de 56xx series. Mogelijk kun je dan met minder servers werken.
Verder draaien de servers voor mensen van buitenaf dus krijg ik in principe iets terug voor die elektriciteit.
De hitte die van die servers komt word meteen in de garage geblazen, een ruimte die voordien niet verwarmd werd. Nu is die garage dus wel lekker warm wat een voordele geeft, tussen de garage en de rest van het huis zit een simpele deur en elke keer dat je er door ging kwam er een hele koude golf het huis in. Ook zaten de muren van de garage vol met vocht, dat probleem wordt nu opgelost. Maar om van die ruimte warmte te gaan onttrekken lijkt me minder nuttig omdat het daar nu ook geen 30+ °c zal zijn, 300watt is niet zo heel veel.
Is dat 300watt continu?
Als dat zo is zou ik maar eens gaan reken wat dat op jaarbasis in kWh is.
Dat tikt nog aardig aan naar mijn idee.
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Restwarmte ok, maar het lijkt me geen bijzonder fraaie situatie. Die vochtproblemen zijn zo niet weg, alleen gemaskeerd. Je kan beter proberen de bron van dat vocht aan te pakken (e.g., de muren impregneren).larsg schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 17:31:
Binnenkort isoleren we het dak nog is, en dan gaan er meteen meer zonnepanelen op.
Verder draaien de servers voor mensen van buitenaf dus krijg ik in principe iets terug voor die elektriciteit.
De hitte die van die servers komt word meteen in de garage geblazen, een ruimte die voordien niet verwarmd werd. Nu is die garage dus wel lekker warm wat een voordele geeft, tussen de garage en de rest van het huis zit een simpele deur en elke keer dat je er door ging kwam er een hele koude golf het huis in. Ook zaten de muren van de garage vol met vocht, dat probleem wordt nu opgelost. Maar om van die ruimte warmte te gaan onttrekken lijkt me minder nuttig omdat het daar nu ook geen 30+ °c zal zijn, 300watt is niet zo heel veel.
Die 300W continue is dus iets van 2600kWh op jaarbasis. Slechts ~13% van die 21000 kWh totaal die je opgaf. Daar moet toch echt iets aan te besparen zijn... het is zo ongeveer 6x het gemiddelde verbruik.
En ja ict is verspillend eh, alles via routers, switches dan alles electronica op UPS'en die ook wat vebruiken...
Ik heb tenminste een PUE van 1.0
Wij zijn nu aan het kijken om de boiler te verminderen dat is ook zo'n 2,5 Mwh van de 25 Mwh op een jaar dat ik kan verminderen. Een zonneboiler komt dus misschien.
25MwH = 25.000 KwH. Heb je een hoogoven thuis?larsg schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 14:37:
Hallo
Net even beslist hier maar even langs te gaan. Ik zal namelijk al een half jaar in het PV topic.
Ik heb net 3Kwp aan zonnepanelen geplaatst maar er kan nog veel verbeteren op elektrisch vlak hier.
Jaarlijks vebruiken wij 25 Mwh.
Dan begrijp ik het nog niet.Wij wonen met 3 personen in een vrijstaande woning in de kempen (BE).
En ook dan niet.Alles gebeurt hier elektrisch, koken, verwarmen, warm water en meer.
Dan nog "hell no".Van apparaten, was machines & koelkasten is alles redelijk zuinig & a-klasse.
Halogeen is heel besparend.
Als de garage nat is dan gaan we niet kijken waar het vocht vandaan komt maar stoken het eruit... elektrisch.

Elektrische kachels zijn ook heel erg besparend.
Laat me raden: komiek van beroep?

Ze willen er iets aan gaan doen en worden belachelijk gemaakt, dat is niet erg netjes.
Stel 250 m2 is drie maal een gemiddelde nederlandse woning, gemiddelde hoogte en gemiddeld geisoleerd.
3500 kwh *3 =10500 kwh. 2 grote boilers, electrische verwarming: gemiddeld in nl 1500? kuub, *3 (oppervlak en hoogte omgerekend)= 4500 kuub, dat nog omrekenen naar electrisch, *3 =13500 kwh
Als je dan toch wilt adviseren, is een pasief huis bouwen nog het beste? Zonneboiler en kleinere boiler in de keuken, misschien een quooker (koken is toch ook al electrisch) idd isoleren, en een warmtepomp voor verwarming gebruiken.
Uiteraard is het probleem oplossen ipv verbloemen beter, maar wat als de garage vochtig is door optrekkend vocht, kieren, geen isolatie, en ligging op het noorden of zo, dan kun je er weinig tegen doen, behalve misschien impregnere.
Maar wat is er erg aan een vochtige garage?
Dat het er koud is, is "lastiger"
Ik denk dat je moet beginnen met de grootste posten, verwarming en warm water. Vooral isoleren en modernere warmwater apparaten aanschaffen denk ik.
heb je dat zomaar aangenomen of ben je dat ook aan het meten? Lijkt me namelijk zeer stug. Elektrisch verwarmen is gewoon vies duur, maar het rendement is altijd 100% aangezien je geen rookgas hebt. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je vloer niet geisoleerd is, waardoor je dus je kruipruimte meeverwarmt, maar dat zou wel heel dom zijn als iemand wel vloerverwarming heeft aangelegd maar niet geïsoleerd heeft.larsg schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 15:55:
Bedankt voor de antwoorden.
We zijn momenteel aan het kijken voor een zonneboiler op het dak te zetten voor warm water gezien de boiler 10% van alle elektriciteit verbruikt.
Van die vloer verwarming, een elektricien zei dat je zoiets gewoon moet afkoppelen omdat het inefficiënt & verspillend is omdat 90% verloren gaat. Daarop verwarmen we nu met een stel losse kacheltjes.
Een radiator hangen of cv is niet echt een optie omdat dit niet bij het huis past en veel werk zou zijn.
een gelijkwaardige spaarlamp zou 10 watt zijn, een led lamp nog minder.Voor verlichting zal ik nog is rondkijken, we hebben onlangs een groot aantal halogeen lampen vervangen door zuinigere die evenveel licht zouden geven (36w ipv 50w).
Vuistregel: 2 euro per jaar per kW continu verbruik. 600 euro dus.PvPower schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 17:42:
Larsg,
Is dat 300watt continu?
Als dat zo is zou ik maar eens gaan reken wat dat op jaarbasis in kWh is.
Dat tikt nog aardig aan naar mijn idee.
PcDealer schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 19:05:
25MwH = 25.000 KwH. Heb je een hoogoven thuis?
Dan begrijp ik het nog niet.
En ook dan niet.
Dan nog "hell no".
Pff wat een bedroevende reacties. Iemand komt hier vragen om eerlijk advies en is bereid naar tips en adviezen te luisteren en dan kunnen enkele 'groentjes' het niet laten om de spot te drijven met deze persoonBezuiniger schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 19:56:
ROFL. Sorry, maar voor mij houd het even op: ik kom bijna niet meer bij.![]()
Halogeen is heel besparend.![]()
Als de garage nat is dan gaan we niet kijken waar het vocht vandaan komt maar stoken het eruit... elektrisch.![]()
Elektrische kachels zijn ook heel erg besparend.![]()
Laat me raden: komiek van beroep?

Als dit volgens jullie de goede tactiek is om mensen richting betere gewoontes te sturen, sterk...
Verder zou ook twee dingen doen, exact te weten komen wat waar verbruikt wordt (daar ben je al mee bezig) en verder isoleren! Alles wat je niet kwijtraakt hoef je niet te stoken. Trouwens het feit dat je hier post wijst erop dat je beseft dat er verbetering mogelijk is en dat is zeker al positief, vele mensen beseffen zelfs niet dat ze kunnen besparen
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
Hier ben ik het op twee punten niet mee eens.engelbertus schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 20:22:
kom op, ze gebruiken veel, hebben geen gas, wonen in een oud huis met 250 m2, ik gok hoge vertrekken.
Ze willen er iets aan gaan doen en worden belachelijk gemaakt, dat is niet erg netjes.
Stel 250 m2 is drie maal een gemiddelde nederlandse woning, gemiddelde hoogte en gemiddeld geisoleerd.
3500 kwh *3 =10500 kwh. 2 grote boilers, electrische verwarming: gemiddeld in nl 1500? kuub, *3 (oppervlak en hoogte omgerekend)= 4500 kuub, dat nog omrekenen naar electrisch, *3 =13500 kwh
Als je dan toch wilt adviseren, is een pasief huis bouwen nog het beste? Zonneboiler en kleinere boiler in de keuken, misschien een quooker (koken is toch ook al electrisch) idd isoleren, en een warmtepomp voor verwarming gebruiken.
Uiteraard is het probleem oplossen ipv verbloemen beter, maar wat als de garage vochtig is door optrekkend vocht, kieren, geen isolatie, en ligging op het noorden of zo, dan kun je er weinig tegen doen, behalve misschien impregnere.
Maar wat is er erg aan een vochtige garage?
Dat het er koud is, is "lastiger"
1) Naaste familie van mij woont in een (heel) groot herenhuis van rondom 1900. Hoge vertrekken, nul isolatie, noem maar op. Zij halen echter bij lange na niet een dergelijk gebruik. Ik vind het verkeerd om te doen alsof 25000 kWh nog ok zou zijn, alleen vanwege het huis. Ondanks dat ze hier dus kennelijk geen gas-verwarming hebben, is hier een waarschuwing wel terecht vind ik.
2) Een vochtige garage is best een probleem, volgens mij. Je kunt er dan niks inzetten of het gaat schimmelen en roesten. Ook je auto, en zonder dat het water er direct op lekt ofzo. Het trekt ook ongedierte aan.
Goed, veel van die dingen kun je dus inderdaad "wegstoken", het vocht dus gewoonweg verdampen, maar ik blijf erbij dat dat een suboptimale symptoombestrijding is.
Ik weet dat ik een exorbitant hoog verbruik heb maar het is altijd zo geweest.
Als ik alle meter standen optel kom ik aan 840.000 Kwh sinds 1977.
Velen hebben gezegd dat het aan de vloerverwarming ligt, en hoewel wij nu niet alle delen van het huis verwarmen, noch heel warm maken is daar toch het meeste verbruik denken we. Ook is elektrisch verwarmen de enige mogelijkheid die we hebben. Er is hier geen gas en daarbij lijkt het ons ook niet evident een CV systeem te installeren dat dan eventueel door een zonneboiler zou verwarmd worden.
De servers kunnen inderdaad als iets aparts gezien worden, ik krijg hier geld voor terug dus dat verbruik van ~ 2600 Kwh is gedekt, never the less is de rest van de 25000 Kwh nog te veel voor een woning, en dat besef ik maar al te goed. Verder de warmte die de servers uitblazen gaat direct de garage in, waar het helpt met het vocht een beetje weg te houden. Dat vocht is geen acuut probleem komt door de kruipruimte waar grondwater in staat. Het is niet zo dat ik de garage actief zit de verwarmen, alleen de rest warmte van de servers word ervoor gebruikt, iets dat meegenomen is dus...
Dan heb je die vijver 700 Kwh per jaar, 3% van het geheel. Tjah kan ik ook moeilijk op bespare, die pomp moet blijven draaien. Kan je niet in snijden.
Verder zijn we hier intensief pc gebruiker, staat altijd wel een pc aan en vaak worden hier lans gehouden (telt ook beetje mee). Ik heb alle pc's hier zelf in elkaar gezet en alles is redelijk zuinig. Veel verbruik zou dit ook niet mogen betekenen.
Verder jah, er word gekookt elektrisch dat is natuurlijk ook een hele brok. Als je een uur met een paar keramische platen bezig bent telt dat ook al lekker door, dampkap erbij, frietpot, makkelijk 10 Kwh per dag.
Net ook gemeten voor de koffieleuten, makkelijk 1 Kwh per dag.
Het water wordt elektrisch verwarmd. Dit via een boiler van 150L, deze verbruikt zo'n 2500 Kwh jaarlijks.
Dan weten we dat de isolatie van het dak erbarmelijk is, dat gaan we ook binnenkort oplossen, waarna er waarschijnlijk meer zonnepanelen op komen.
De problemen die we nu willen aanpassen is het verbruik van de verwarming verminderen (waar normaliter het probleem zit.) Of er warmte ontsnapt naar de grond weet ik niet, ik weet enkel dat de vloerverwarming in een bak met zand ligt. Het is dan wel weer zo dat het systeem uit 1977 stamt, toen was energie nogal goedkoop...
Daarom hebben we nu een stel losse kachels (warmte blazers en radiators gekocht).
Deze warmen s'nachts alles op en doen het hopelijk zuiniger dan het oude systeem.
Wat we nu ook aan het doen zijn is kijken naar een nieuwe (zonne)boiler, heb van verschillende mensen gehoord dat de oude vol met kalk zit.
Verder is alle commentaar & kritiek welkom.
Wat wij proberen is ons huis zuiniger te maken, iets dat nodig is in deze tijden.
Verder hebben we onlangs zonnepanelen geplaatst en voor de rest hebben we bij onze leverancier een 100% groen contract zodat we het milieu niet belasten.
Het kokendwater verbruik per week is geschat door turven en is in deze periode ongeveer constant geweest.
Per week circa 60 liter kokend water voor thee en koffie en eten koken. (we drinken veel thee en koffie, geen frisdrank)
Geschat is dat de Quooker voor 50% bijdraagt aan het warme afwaswater, goed voor zo'n 30 liter kokend water per week. Bij elkaar ongeveer 90 liter kokend water per week.
Uitgangspunt is een meting over drie maanden, waarbij gebruik is gemaakt van een tijdschakelaar en de Quooker was aangesloten op een hotfill. Daarna is gedurende twee weken gemeten met coldfill en tijdklok, terwijl de afgelopen twee weken gemeten is met coldfill in continubedrijf.
Quooker Combi+ 3.0 | per week(kWh) | per jaar(kWh) | kWh/liter |
Hotfill en tijdklok | 8,54 | 444 | 0,095 |
Coldfill en tijdklok | 9,65 | 502 | 0,107 |
Coldfill continubedrijf | 10.40 | 540 | 0,115 |
De metingen laten zien dat op jaarbasis bijna 100 kWh bespaard wordt door de aansluiting als hotfill en met een tijdklok. Het laat zien dat beide maatregelen leiden tot een reductie op het energieverbuik van bijna 20%.
Het lijkt erop dat het energieverbruik bij hotfill en tijdklok zelfs iets lager is dan een waterkoker, wat mogelijk te verklaren is door de zeer goede isolatie van een Quooker.
Voor mij de moeite waard om zo door te gaan.
(en om alle discussies te vermijden, ik heb helemaal niets met TVT)
A'dam PVOutput
Je zou bijna de tvt van afbreken en opnieuw bouwen gaan uitrekenen...larsg schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 23:29:
[...]
Verder is alle commentaar & kritiek welkom.
Wat wij proberen is ons huis zuiniger te maken, iets dat nodig is in deze tijden...
Het vochtprobleem van water onder je huis kun je oplossen door een vrachtwagen te laten komen en een laag van 25 á 30 cm EPS-chips in je kruipruimte te laten brengen. De chips drijft op het water en gaat mee met hoogteverschillen van het grondwater.larsg schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 23:29:
De servers kunnen inderdaad als iets aparts gezien worden, ik krijg hier geld voor terug dus dat verbruik van ~ 2600 Kwh is gedekt, never the less is de rest van de 25000 Kwh nog te veel voor een woning, en dat besef ik maar al te goed. Verder de warmte die de servers uitblazen gaat direct de garage in, waar het helpt met het vocht een beetje weg te houden. Dat vocht is geen acuut probleem komt door de kruipruimte waar grondwater in staat. Het is niet zo dat ik de garage actief zit de verwarmen, alleen de rest warmte van de servers word ervoor gebruikt, iets dat meegenomen is dus...
Gegarandeerd dat je van je vochtprobleem af bent.
Enig nadeel wat je zou kunnen hebben is dat je na een jaar alle droogtescheuren weer kan dicht kitten en over schilderen.
Lees ook dit.
Isoleren kan je weer doen door bijvoorbeeld een laag PUR aan te laten brengen onder je vloer. Uiteraard alleen de vloer met de kruipruimte.
1977 - dit is al even terug. Wat is er ondertussen gedaan aan isolatie? HR++ glas, vloer-, dak-, spouwisolatie, etc?
Geen gas is vrij normaal in Belgie, toch zou ik de CV niet zomaar afserveren. Er is best wel iets mogelijk, zowel met zonneboiler als met warmtepomp. Komen we later op terug.
De makkelijkste oplossing voor grondwater: bodemfolie (laten) plaatsen. Wacht het liefst op een droge periode, en gooi dan een laag bubbeltjesfolie op de grond. Gooi daarover PTFE folie, liefst een dikke variant. Zet de folie hoog vast tegen de fundering. Mijn ervaring: dit werkt uitstekend tegen optrekkend vocht. Binnen enkele weken is je fundering droog.
Vijver: die pomp is ca. 80W. Dat klinkt niet veel, maar is het al een heel zuinige uitvoering? De laatste jaren zijn er pompen op de markt die beduidend minder verbruiken dan vroeger (-50 tot -60%). Ook daar is de trend minder verbruik, zelfde debiet. Misschien een goede optie als de pomp toch aan vervanging toe is.
Inductie is dacht ik qua verbruik de goedkoopste methode om elektrisch te koken. Ik kan me voorstellen dat een nieuwe kookplaat niet iets is waar je op zit te wachten, maar net als de pomp geldt: naar kijken als het toch vervangen dient te worden.
Water elektrisch verwarmen is een crime. Het kost hoe dan ook veel energie, ik zou kijken naar een WTW douchebak, en naar bijv. een zonneboiler icm. lucht/water of water/water warmtepomp.
Je verwarming in een bak met zand klinkt heel erg slecht. Het lijkt erop dat de installatie min of meer gewoon in de volle grond ligt, iets dat rond die tijd vaker werd gedaan. Dit kost misdadig veel energie, want je moet eerst de aarde eronder opwarmen. Hier is waarschijnlijk je grootste probleem terug te vinden. En het gaat behoorlijk veel kosten om dat op te lossen. Openbreken, isoleren (R>4, liever gelijk hoger) en gelijk een ander type verwarming aanbrengen zou mijn keuze zijn. Waarschijnlijk zit je dan wel een paar weken in de rommel, in de jaren '80 heb ik dat meegemaakt in ons vorige huis en het is geen pretje en niet goedkoop. Maar het levert je wel een stevige besparing op.
Als je de vloer aanpakt kun je gelijk kijken naar je verwarming. Vloerverwarming zou nog steeds de beste oplossing zijn, alleen zou ik dat gelijk met water regelen. Je kunt dan zowel van een zonneboiler, lucht/water of water/water warmtepomp gebruik maken. Al deze methoden leveren je veel meer energie op per geinvesteerde kWh, dus hierdoor daalt je rekening behoorlijk. Nadeel is wel dat je een behoorlijk groot buffervat moet hebben om dit goed in te kunnen zetten voor zowel je water als je warmte voorziening.
Of een speksteenkachel op stukhout. Of misschien kun je wel je warmwatervoorziening aan de restwarmte van je serverpark koppelenjantje.vlaam schreef op zondag 30 september 2012 @ 01:34:
@ Larsg, ik zou eens serieus kijken naar een pelletkachel voor je verwarming. Eventueel een CV gekoppelde. Isoleren kan nooit kwaad, daar laat ik deze winter ook naar kijken.
Speksteen kan inderdaad ook (erg prijzig in aanschaf) maar je kunt er normale blokken hout in gooien en dat is nog goedkoper dat pellets (waar je afhankelijk bent van enkele leveranciers). Ongeklieft en ongezagen hout kun je vaak voor een prikkie kopen bij de plantsoendienst en zo.Erasmo schreef op zondag 30 september 2012 @ 09:01:
[...]
Of een speksteenkachel op stukhout. Of misschien kun je wel je warmwatervoorziening aan de restwarmte van je serverpark koppelen
Als je 300watt aan serververbruik hebt is dat niet zoveel, ik denk niet dat dit nu zo heel veel warmte geeft. (tenzij het oude Dells zijn). De kosten voor de installatie die nodig is om die restwarmte te benuttigen zal waarschijnlijk een stuk duurder zijn dan een pelletkachel (vanaf 1500,00). Tevens is de warmte van de servers niet genoeg om je huis te verwarmen, een pelletkachel levert direct warmte in de ruimte waar hij staat. Als je geen CV gekoppelde wil (veel leidingwerk nodig en duurder in aanschaf) heb je ook nog pelletkachels waarbij je met luchtpijpen een tweede of zelfs een derde ruimte kunt verwarmen.
Bij mij staat hij ook nog op de rol, maar mijn vrouw wil niet. Dan moet de huidige open haard weg en dat is nogal een klus.
Je hebt die servers, die geld opleveren èn warmte produceren. Die warmte... Daar kan je iets mee doen; bufferen, in de rest van je huis verspreiden, of zelfs weer elektriciteit mee opwekken (stirling motor, peltier elementen)
Dan kan je denken aan meer zonnepanelen, veel meer zonnepanelen.
Je zou ook kunnen gaan verwarmen dmv een warmtepomp, dat scheelt ook weer.
Zonneboilers ipv elektrisch verwarmen.
Speksteen/pelletkachel die ook een buffervat kan warm stoken...
Isolatie!
Wise enough to play the fool
Grootste verbruiker in de CV-ketel is de pomp, op de tweede plaats de ventilator. Die staan nu nog het grootste deel van de dag stil, pas als het echte stookseizoen begint gaat dat verbruik flink oplopen.jantje.vlaam schreef op zondag 30 september 2012 @ 09:40:
Vandaag een plugwise plug aan mijn Daalderop Combifort 32/80 gehangen om te kijken wat dit ding per maand verbruikt. Zo gaan we heel het huis door.
A'dam PVOutput
We hebben de afgelopen weken een paar keer de kachel aan gehad (met name in de ochtend) daar zit dan ook de vloerverwarming van de badkamer bij. Daar zit geen aparte pomp op, die zit rechtstreeks op de CV ketel.
Maar als je een leuke spreadsheet maakt met alle vermogens en aantal uren per dag voor elk apparaat, en dat sorteert op kosten/jaar, dan zie je snel waar er wat te verbeteren is.
@Jantje.vlaam: 3W is best goed. onze oude Nefit Turbo32 gebruikt 8W als de pomp en ventilator uit staan.
[ Voor 6% gewijzigd door jwstolk op 30-09-2012 10:41 ]
Je vloerverwarming zit dus in het tweede circuit van de Combifort? Die onttrekt zijn warmte uit het warme tapwater. Dat maakt op zich niet veel uit, maar het is wel iets om rekening mee te houden als je probeert je ketel te tweaken. Volgens mij betekent een koude boiler ook een koude vloerverwarming.jantje.vlaam schreef op zondag 30 september 2012 @ 10:01:
ja, ik schrok alleen toen ik hem net aan de plug gehangen had, bij het opstarten verbruikt hij dus ook flink wat stroom (daar zal ik rekening mee houden). Nu gebeurd er niets en zit hij op een verbruik van 3watt.
We hebben de afgelopen weken een paar keer de kachel aan gehad (met name in de ochtend) daar zit dan ook de vloerverwarming van de badkamer bij. Daar zit geen aparte pomp op, die zit rechtstreeks op de CV ketel.
A'dam PVOutput
Bij het opstarten gaat die van mijn in full power modus en verwarmt het de interne watervoorraad.jantje.vlaam schreef op zondag 30 september 2012 @ 10:01:
ja, ik schrok alleen toen ik hem net aan de plug gehangen had, bij het opstarten verbruikt hij dus ook flink wat stroom (daar zal ik rekening mee houden). Nu gebeurd er niets en zit hij op een verbruik van 3watt.
Bedankt hier kan ik veel meeBezuiniger schreef op zondag 30 september 2012 @ 00:13:
Met deze informatie kan ik wel iets. Sorry dat de opmerking "Ik heb tenminste een PUE van 1.0" een wat scherpe respons opriep, maar met de gegevens die je nu geeft komen we ergens.
1977 - dit is al even terug. Wat is er ondertussen gedaan aan isolatie? HR++ glas, vloer-, dak-, spouwisolatie, etc?
Geen gas is vrij normaal in Belgie, toch zou ik de CV niet zomaar afserveren. Er is best wel iets mogelijk, zowel met zonneboiler als met warmtepomp. Komen we later op terug.
De makkelijkste oplossing voor grondwater: bodemfolie (laten) plaatsen. Wacht het liefst op een droge periode, en gooi dan een laag bubbeltjesfolie op de grond. Gooi daarover PTFE folie, liefst een dikke variant. Zet de folie hoog vast tegen de fundering. Mijn ervaring: dit werkt uitstekend tegen optrekkend vocht. Binnen enkele weken is je fundering droog.
Vijver: die pomp is ca. 80W. Dat klinkt niet veel, maar is het al een heel zuinige uitvoering? De laatste jaren zijn er pompen op de markt die beduidend minder verbruiken dan vroeger (-50 tot -60%). Ook daar is de trend minder verbruik, zelfde debiet. Misschien een goede optie als de pomp toch aan vervanging toe is.
Inductie is dacht ik qua verbruik de goedkoopste methode om elektrisch te koken. Ik kan me voorstellen dat een nieuwe kookplaat niet iets is waar je op zit te wachten, maar net als de pomp geldt: naar kijken als het toch vervangen dient te worden.
Water elektrisch verwarmen is een crime. Het kost hoe dan ook veel energie, ik zou kijken naar een WTW douchebak, en naar bijv. een zonneboiler icm. lucht/water of water/water warmtepomp.
Je verwarming in een bak met zand klinkt heel erg slecht. Het lijkt erop dat de installatie min of meer gewoon in de volle grond ligt, iets dat rond die tijd vaker werd gedaan. Dit kost misdadig veel energie, want je moet eerst de aarde eronder opwarmen. Hier is waarschijnlijk je grootste probleem terug te vinden. En het gaat behoorlijk veel kosten om dat op te lossen. Openbreken, isoleren (R>4, liever gelijk hoger) en gelijk een ander type verwarming aanbrengen zou mijn keuze zijn. Waarschijnlijk zit je dan wel een paar weken in de rommel, in de jaren '80 heb ik dat meegemaakt in ons vorige huis en het is geen pretje en niet goedkoop. Maar het levert je wel een stevige besparing op.
Als je de vloer aanpakt kun je gelijk kijken naar je verwarming. Vloerverwarming zou nog steeds de beste oplossing zijn, alleen zou ik dat gelijk met water regelen. Je kunt dan zowel van een zonneboiler, lucht/water of water/water warmtepomp gebruik maken. Al deze methoden leveren je veel meer energie op per geinvesteerde kWh, dus hierdoor daalt je rekening behoorlijk. Nadeel is wel dat je een behoorlijk groot buffervat moet hebben om dit goed in te kunnen zetten voor zowel je water als je warmte voorziening.
Er is belachelijk weinig gedaan sinds 1977.
Enkel het glas onlangs vervangen.
We hebben de voorbije jaren toch wel gekeken wat er in de muren zat en hier zit een isolatie in, soort van glaswol, misschien is het een idee deze muren vol te laten spuiten met iets dat beter isoleert?
Ivm dat vocht, het is echt geen acuut probleem, het soms alleen lastig als je de muur wilt schilderen.
Verder zit er wat vocht in de kruip ruimte, lijkt me geen probleem, komt waarschijnlijk toch terug moest ik het weghalen?
De pomp is zo'n 50 watt, debiet van 10.000l/h, valt mee lijkt me, voor die 5 watt die je ermee bespaard duurt het 10 jaar voor je je pomp terug hebt. Verder heb je een lamp (18watt tegen bacteriën) en soms moet de skimmer aan ook zo'n 20 watt staat 25% van de tijd aan.
De kookplaat is idd al enige tijd oud, we zitten te kijken de hele keuken te vervangen dan word waarschijnlijk alles van apparaten ook vervangen (oven, kookplaat, vaatwas).
Voor water gaan we gewoon een zonneboiler zetten die elektrisch bijverwarmd als het water te koud is.
Voor de verwarming, tjah das niet zo'n leuk nieuws.
Ik denk dat we dat nog even moeten uitstellen.
Voorlopig werken we gewoon met een paar losse e-kachels, lijkt me efficiënter dan de salamanders beneden in de kruipruimte verwarmen...