• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-05 15:07
Zo goed is mijn Frysk nu ook weer niet :D
flugelisoke schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:33:
En onderweg zie je maar weer hoe mooi X Plane 12 wel niet is, de belichting, de bossen, de wolken, het hele plaatje en super smooth uiteraard:
Tja... :/ sommige screenshots zijn misschien wel redelijk aardig maar sommige zijn echt ehm... minder redelijk aardig. 8) Maar goed, ik ben blij dat jij en anderen er blij mee zijn! ;) Ik denk dat ik dit topic maar ga beschouwen als het XP-topic (plus wellicht nog wat ouwe meuk als FSX en P3D) en 'm ga 'unfollowen'. Lijkt me beter. ;)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:16

franssie

Save the albatross

Misschien wel goed om een xpfs12 topic te openen? Er zijn best veel ontwikkelingen etc. Helaas ontbreekt mij de kennis om dat goed te doen.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
@tup61 Probeer zelf eens de gratis demo van X-Plane. Het is een vrij kleine download want beperkt die zich tot een klein gebied.

Dan merk je wel dat MSFS nog een lange weg te gaan heeft om op het X-Plane flight simulatie niveau te komen. Voor wat casual rondvliegen vanaf de bank is MSFS prima. Dat merk je pas bij zelf uitproberen en niet vanaf wat screen shots.

De eerste keer met X-Plane in een GA crashte ik gelijk hard. :P X-Plane 12 is zoveel uitdagender, MSFS is mij te tam. Daar is het vaak net alsof je op rails vliegt. Ook met alle helpers uit.

• flugelisoke
tup61 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:23:
[...]

Tja... :/ sommige screenshots zijn misschien wel redelijk aardig maar sommige zijn echt ehm... minder redelijk aardig. 8) Maar goed, ik ben blij dat jij en anderen er blij mee zijn! ;) Ik denk dat ik dit topic maar ga beschouwen als het XP-topic (plus wellicht nog wat ouwe meuk als FSX en P3D) en 'm ga 'unfollowen'. Lijkt me beter. ;)
Ik begrijp niet zo goed waar je die negativiteit op baseert, een vliegsimulatie is meer dan grafische pracht alleen.

Msfs scenery kan prachtig zijn, maar is niet altijd even consistent. Dat merk je vooral op vliegvelden die je kent, er staan de meest bizarre gebouwen die echt niet op een vliegveld thuishoren.

Daar zit de kracht ook van X Plane gateway, omdat iedereen de mogelijkheid heeft om het vliegveld aan te passen naar realisme, intussen is X Plane zeer compleet in dat opzicht.

Ik probeer je ook niet te overtuigen om voor X Plane te gaan, maar het zijn 2 mooie stukjes software die beiden hun charme hebben.
Corrigan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:09:
@tup61 Probeer zelf eens de gratis demo van X-Plane. Het is een vrij kleine download want beperkt die zich tot een klein gebied.

Dan merk je wel dat MSFS nog een lange weg te gaan heeft om op het X-Plane flight simulatie niveau te komen. Voor wat casual rondvliegen vanaf de bank is MSFS prima. Dat merk je pas bij zelf uitproberen en niet vanaf wat screen shots.

De eerste keer met X-Plane in een GA crashte ik gelijk hard. :P X-Plane 12 is zoveel uitdagender, MSFS is mij te tam. Daar is het vaak net alsof je op rails vliegt. Ook met alle helpers uit.
Ja, als ik gequote wordt, moet ik wel terugkomen, natuurlijk. ;) Maar ik val denk ik in een andere doelgroep dan de gemiddelde XP-vlieger. Ik ben, voor alle duidelijk, eigenaar van XP11 en heb het iets van een jaar op mijn PC gehad (en ja, ook gebruikt, haha!), maar... ik voel het niet. Ik ben meer van de schitterende graphics en realistische views plus de tot in detail werkende systemen (Fenix A320) of het low and slow VOR-only vliegen (JPL C152). Ik vlieg eigenlijk alleen maar 'op het handje' tijdens het stijgen en het landen. ;) Ja, zo eentje ben ik er. 8)

Dus ook al zou XP niet op rails vliegen (waar de meningen overigens verdeeld over zijn) dan nog trekt het mij niet. Of beter gezegd: het biedt mij niets dat MSFS al heeft en daarbij komt ook nog dat MSFS heel veel heeft dat XP niet heeft. De screenshots hierboven bewijzen dat voor mij weer eens: ik vind het top dat de poster ervan er blij mee is maar ik vind sommige screenshots er echt af-grij-se-lijk uitzien. Dat was misschien leuk in 2012 maar nu niet meer. Ik trek die graphics en dat soort scenery niet meer.

En het feit dat je de eerste keer crasht bij een GA vlucht... tja, als dat de maatstaf is voor kwaliteit... ik weet het niet. In MSFS had ik met een bepaald payware vliegtuig ook even moeite om 'm onder de knie te krijgen, dus tja...

Los daarvan: ik heb maar geld voor één flightsim en ook maar zin in één flightsim. Kortom, het is niet mijn soort sim en waarom zou ik iets anders proberen als ik al iets heb dat ik op alle fronten beter vind!

Maar dat is allemaal prima! 'Jullie' zijn blij met XP en ik met MSFS en zo zijn we allemaal blij! *;
flugelisoke schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:27:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waar je die negativiteit op baseert, een vliegsimulatie is meer dan grafische pracht alleen.

(...)

Ik probeer je ook niet te overtuigen om voor X Plane te gaan, maar het zijn 2 mooie stukjes software die beiden hun charme hebben.
Klopt, maar die grafische pracht is voor mij heel belangrijk en dan is de keus snel gemaakt.

En ik zal jou niet overtuigen om voor MSFS te gaan: zoals ik net zei (toen jij aan het typen was: we zijn allebei blij met wat we hebben en dat is top! En mooie stukjes software zijn het allebei zeker!

• flugelisoke
tup61 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:30:
[...]

Klopt, maar die grafische pracht is voor mij heel belangrijk en dan is de keus snel gemaakt.

En ik zal jou niet overtuigen om voor MSFS te gaan: zoals ik net zei (toen jij aan het typen was: we zijn allebei blij met wat we hebben en dat is top! En mooie stukjes software zijn het allebei zeker!
Dat hoef je niet, want ik slinger MSFS zo nu en dan ook aan ;)

• Corrigan
  • Niet online
@tup61
Om even je woorden te gebruiken: ik vind MSFS2020 echt af-grij-se-lijk als simulator. Het is vooral een eye candy game en geen simulator. Voor een andere doelgroep en meer bedoeld om lui te Bing surfen vanaf de bank op een X-Box. Ik noem het vaak Microsoft Bing Simulator. :P Wat je ook vaak ziet in het MSFS2020 topic, vooral alleen maar plaatjes en plaatjes.

Voor mij is MSFS een behoorlijke miskoop geweest. Het is in de basis FSX met veel Bing saus. Asobe heeft het behoorlijk verprutst. Het realisme is na 2 jaar nog steeds beroerd, net zoals de AI, de ATC, de geluiden, de oh zo beroerde laadtijden en nog veel meer om op te noemen. Het werd helemaal ellendig na die latere update toen de grafische prestaties bewust slechter werden gemaakt om de frame rate performace wat op te krikken. Ik heb de hoop stilletjes opgegeven dat het nog goed komt. Het is een Xbox game geworden.

Daarom ben ik blij met X-Plane 12. Een echte flight simulator in hart en nieren. Daar zit veel meer diepte en uitdaging in.

Maar iedereen moet natuurlijk zelf bepalen wat zijn voorkeur heeft. Maar je kunt zeker niet zeggen dat X-Plane 12 er maar matig of zo uitziet. Dan heb je met deze nieuwe versie duidelijk geen ervaring opgedaan.

Deze Citation X is ook fraai.

• flugelisoke
@tup61 Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat dit er niet uit ziet?

Nog even een vraag voor degene die dit weten, ik krijg het niet voor elkaar om met de F14 wapens te vuren. Geen idee wat ik mis doe, maar welke buttons of stappen moet je precies doorlopen hiervoor?

[Voor 26% gewijzigd door flugelisoke op 14-09-2022 23:55]

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:40
Ik gebruik ze allebei (alle vier eigenlijk, DCS, IL-2, MSFS en XP12), ze hebben allemaal sterke en zwakke punten.

XP12 lijkt wat meer open, en gaat ook meer voor de lange termijn continuiteit. MSFS is hypercommercieel, en er bestaat altijd een kans dat MS er genoeg van krijgt en de boel weer eens de nek om draait. Of de scenery-servers uitzet ofzo.

Over IL-2 gesproken, iemand Normandy al geprobeerd?

[Voor 7% gewijzigd door durian op 15-09-2022 08:50]

• Dennis585
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:14
Weet iemand al meer over wanneer XP12 eindelijk op Steam gereleased gaat worden? Ik ben het wachten zat!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:13

Ircghost

Moderator Spielerij

Honeybadger doesn't care!

Als je het wachten zat bent dan moet je het kopen via hun normale website ;). Voor zover ik weet is er nog niks gepubliceerd over de Steam release. Ik kan het mij niet meer helemaal herinneren, maar volgens mij was het de vorige keer pas beschikbaar bij de normale release? En die is volgens mij gepland eind van dit jaar.

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Corrigan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:08:
@tup61
Om even je woorden te gebruiken: ik vind MSFS2020 echt af-grij-se-lijk als simulator. Het is vooral een eye candy game en geen simulator. Voor een andere doelgroep en meer bedoeld om lui te Bing surfen vanaf de bank op een X-Box. Ik noem het vaak Microsoft Bing Simulator. :P Wat je ook vaak ziet in het MSFS2020 topic, vooral alleen maar plaatjes en plaatjes.
Dit klinkt meer als de standaard simulator versus game snob mentaliteit dan dat het echt een basis heeft in realiteit. Beetje gatekeepen enzo ("je bent geen echte simmer als je niet dit of dit doet").

• Dennis585
Ircghost schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:40:
Als je het wachten zat bent dan moet je het kopen via hun normale website ;). Voor zover ik weet is er nog niks gepubliceerd over de Steam release. Ik kan het mij niet meer helemaal herinneren, maar volgens mij was het de vorige keer pas beschikbaar bij de normale release? En die is volgens mij gepland eind van dit jaar.
X-Plane
.
Quick note on Steam – X-Plane 12 is in their review process now. No ETA yet but we'll let you know!
flugelisoke schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:22:
@tup61 Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat dit er niet uit ziet?
Nou, deze screenshots zijn niet slecht inderdaad maar ik mis alsnog iets. Het is het licht of zo... moeilijk te zeggen... Maar in je vorige serie zaten toch echt wel lelijke dingen, sorry, zoals die overduidelijke landclass scenery met wegen dwars door alles heen, 'losstaande' boompjes die kaal ogen en geen connectie hebben met de rest, 'flufferige' wolkjes... nou ja, grafisch vind ik het allemaal niet zo, in ieder geval niet in vergelijking met MSFS.
Corrigan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:08:
@tup61

Voor mij is MSFS een behoorlijke miskoop geweest. Het is in de basis FSX met veel Bing saus. Asobe heeft het behoorlijk verprutst. Het realisme is na 2 jaar nog steeds beroerd, net zoals de AI, de ATC, de geluiden, de oh zo beroerde laadtijden en nog veel meer om op te noemen. Het werd helemaal ellendig na die latere update toen de grafische prestaties bewust slechter werden gemaakt om de frame rate performace wat op te krikken. Ik heb de hoop stilletjes opgegeven dat het nog goed komt. Het is een Xbox game geworden.

Daarom ben ik blij met X-Plane 12. Een echte flight simulator in hart en nieren. Daar zit veel meer diepte en uitdaging in.

Maar iedereen moet natuurlijk zelf bepalen wat zijn voorkeur heeft. Maar je kunt zeker niet zeggen dat X-Plane 12 er maar matig of zo uitziet. Dan heb je met deze nieuwe versie duidelijk geen ervaring opgedaan.
Het zal je niet verbazen dat ik het hier niet mee eens ben, haha! Ik zeg eigenlijk alleen maar dat ik XP er niet mooi uit vind zien terwijl jij MSFS echt helemaal afbrand... dat vind ik wel wat ver gaan. Maar uiteraard staat het je vrij dat te doen, haha! ;)

Als ik de Fenix A320 vlieg heb ik totaal niet het idee dat ik lui zit te Bing surfen en dat ik niet in een simulator zit. Zelfde geldt voor als ik VOR-only aan het vliegen en navigeren ben met de JPL C152 of de Milviz C310: dat is toch echt simulatie van vliegen. Het is ook maar net wát je wilt (of denkt te) simuleren, natuurlijk.

En wat de discussie over vlieggedrag betreft: ik vind vliegen op de computer NOOIT lijken op echt vliegen. Ook in XP lijk je in een C172 te zweven door de lucht terwijl het in het echt meer lijkt alsof je in een oude Volkswagen Kever over een hobbelige landweg rijdt. Dat echte gevoel is niet te simuleren via een scherm (of zelfs via VR). Maar goed, daar zullen de meningen ook verdeeld over zijn. ;)

Ik denk dus dat je wel wat erg doorslaat in je reactie. Er zit in MSFS diepte en uitdaging genoeg.

En dat er in het MSFS topic alleen maar plaatjes staan, is voornamelijk te 'danken' aan een of twee uitermate fanatieke plaatjesposters. Om dan te zeggen dat het in MSFS alleen maar om de plaatjes gaat, slaat natuurlijk helemaal nergens op. Als flugelisoke nog even doorgaat met het posten van plaatjes kan ik ook zeggen dat het in XP alleen maar om de plaatjes gaat. ;)

Tot slot ;) heb ik inderdaad geen ervaring met XP12 zelf en ken ik het alleen maar van de plaatjes en video's en tja... er zitten mooie beelden tussen maar ook zaken waarvan ik blij ben dat die niet in MSFS zitten!

Enfin, het is natuurlijk top dat er meerdere kwalitatief hoogstaande flightsims zijn tegenwoordig en dat iedereen kan kiezen wat hij of zij wil. Dat hadden we een paar jaar geleden toch echt niet gedacht dat dat nog zou gebeuren!

• flugelisoke
@tup61 Maak je niet te druk.

• Corrigan
  • Niet online
tup61 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:12:
[...]

Het zal je niet verbazen dat ik het hier niet mee eens ben, haha! Ik zeg eigenlijk alleen maar dat ik XP er niet mooi uit vind zien terwijl jij MSFS echt helemaal afbrand... dat vind ik wel wat ver gaan. Maar uiteraard staat het je vrij dat te doen, haha! ;)

Als ik de Fenix A320 vlieg heb ik totaal niet het idee dat ik lui zit te Bing surfen en dat ik niet in een simulator zit. Zelfde geldt voor als ik VOR-only aan het vliegen en navigeren ben met de JPL C152 of de Milviz C310: dat is toch echt simulatie van vliegen. Het is ook maar net wát je wilt (of denkt te) simuleren, natuurlijk.

En wat de discussie over vlieggedrag betreft: ik vind vliegen op de computer NOOIT lijken op echt vliegen. Ook in XP lijk je in een C172 te zweven door de lucht terwijl het in het echt meer lijkt alsof je in een oude Volkswagen Kever over een hobbelige landweg rijdt. Dat echte gevoel is niet te simuleren via een scherm (of zelfs via VR). Maar goed, daar zullen de meningen ook verdeeld over zijn. ;)

Ik denk dus dat je wel wat erg doorslaat in je reactie. Er zit in MSFS diepte en uitdaging genoeg.

En dat er in het MSFS topic alleen maar plaatjes staan, is voornamelijk te 'danken' aan een of twee uitermate fanatieke plaatjesposters. Om dan te zeggen dat het in MSFS alleen maar om de plaatjes gaat, slaat natuurlijk helemaal nergens op. Als flugelisoke nog even doorgaat met het posten van plaatjes kan ik ook zeggen dat het in XP alleen maar om de plaatjes gaat. ;)

Tot slot ;) heb ik inderdaad geen ervaring met XP12 zelf en ken ik het alleen maar van de plaatjes en video's en tja... er zitten mooie beelden tussen maar ook zaken waarvan ik blij ben dat die niet in MSFS zitten!

Enfin, het is natuurlijk top dat er meerdere kwalitatief hoogstaande flightsims zijn tegenwoordig en dat iedereen kan kiezen wat hij of zij wil. Dat hadden we een paar jaar geleden toch echt niet gedacht dat dat nog zou gebeuren!
Uiteraard >:) Het gaat mij ook niet om een flight simulator echt af te branden, alleen dat MSFS2020 mij uiteindelijk flink heeft teleurgesteld in realisme. Het had zo mooi kunnen zijn en ze hebben er een zooitje van gemaakt met dat Xbox gebeuren. Kijk, Microsoft heeft inmiddels mijn centen, dus zal het ze verder een zorg zijn. En ik ben lang niet de enige die er zo over denkt als je de verschillende fora volgt. Het is zeker vermakelijk als casual game voor even maar een simulator met meer uitdaging is het niet.

X-Plane 12 heeft veel meer potentie en is goed met details. Een van de grote voordelen van X-Plane is dat je kunt oefenen met uitgebreide Failures. Net zoals professionele IRL piloten dit met regelmaat verplicht moeten doen op een vliegsimulator. Een van de belangrijkste zaken van een vliegsimulator en dat zit allemaal niet eens in MSFS2020.

En dan heb ik het niet alleen over een motorstoring maar een enorme hoeveelheid failures die je random, met mean time failure tijden en ook op commando kunt laten optreden. En dan wordt het opeens flink zweten onder stress wat er nu precies mis gaat en hoe je hier ongeschonden uit weet te komen!

Oh, oooh..
Ik had bovenstaande in alle rust getypt, hoor. ;) Ik maak me nooit echt druk, ten minste niet online, haha!
Corrigan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:25:
[...]

Uiteraard >:) Het gaat mij ook niet om een flight simulator echt af te branden, alleen dat MSFS2020 mij uiteindelijk flink heeft teleurgesteld in realisme. Het had zo mooi kunnen zijn en ze hebben er een zooitje van gemaakt met dat Xbox gebeuren. Kijk, Microsoft heeft inmiddels mijn centen, dus zal het ze verder een zorg zijn. En ik ben lang niet de enige die er zo over denkt als je de verschillende fora volgt. Het is zeker vermakelijk als casual game voor even maar een simulator met meer uitdaging is het niet.

X-Plane 12 heeft veel meer potentie en is goed met details. Een van de grote voordelen van X-Plane is dat je kunt oefenen met uitgebreide Failures. Net zoals professionele IRL piloten dit met regelmaat verplicht moeten doen op een vliegsimulator. Een van de belangrijkste zaken van een vliegsimulator en dat zit allemaal niet eens in MSFS2020.

En dan heb ik het niet alleen over een motorstoring maar een enorme hoeveelheid failures die je random, met mean time failure tijden en ook op commando kunt laten optreden. En dan wordt het opeens flink zweten onder stress wat er nu precies mis gaat en hoe je hier ongeschonden uit weet te komen!
Ik snap het. Failures ontbreken inderdaad in default MSFS. Gelukkig heb ik alles wat jij opnoemt wel in de Fenix A320 (random failures met mean time of op commando en bij die random failures kan je ook nog instellen of 'levensbedreigende' failures mogen zijn of niet) maar ik snap dat zoiets eigenlijk in een flightsim 'by default' thuis hoort. (Hebben álle default vliegtuigen die failures in XP12?) Maar goed, ik speel dan ook niet op de XBox (waar de Fenix niet op werkt ;) ) dus ik héb die failueres en dus is MSFS voor mij net zo goed een simulator met uitdaging en zeker geen casual game. ;)

Op zich vind ik het feit dat MSFS óók als casual game te spelen is op een XBox niet zo'n gek idee... ik weet al van lui die na het spelen van MSFS op de XBox overgestapt zijn naar MSFS op de PC om het allemaal wat serieuzer aan te pakken. (Ik neem aan dat XP12 óók een modus heeft voor casual gamers waarin je alle 'sim' opties uit kan zetten?) En MSFS is zeker niet perfect, hoor. Het is bijna wél perfect voor wat ik er mee wil doen maar sommige zaken hebben nog eh... aardig wat werk nodig. :| ;) De PERFECTE sim bestaat nog niet imho.

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Corrigan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:25:

Oh, oooh..
[Afbeelding]
Oh ooooh, een failure in een addon aircraft die externe plugins gebruikt omdat het niet genoeg systeem diepte kan simuleren als ze binnen X-Plane system logic zouden blijven.

Hmm, klinkt als exact hetzelfde als wat mogelijk is in MSFS zoals bijvoorbeeld de Fenix A320 doet :+ .
Propane schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:02:
[...]

Oh ooooh, een failure in een addon aircraft die externe plugins gebruikt omdat het niet genoeg systeem diepte kan simuleren als ze binnen X-Plane system logic zouden blijven.

Hmm, klinkt als exact hetzelfde als wat mogelijk is in MSFS zoals bijvoorbeeld de Fenix A320 doet :+ .
Ah, LOL, is that so. ;) Dus dat zit niet standaard in XP...? Dan vraag ik me nóg meer af wat XP dan zo bijzonder maakt en MSFS zo slecht...

• Corrigan
  • Niet online
Propane schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:02:
[...]

X-Plane heeft de failures voor alle toestellen. Schermen vol mogelijkheden aan ellendige dingen.
Je kunt mean time between failures instellen en selecties maken. Maar random is het mooiste.
Dan gaat bijvoorbeeld opeens een alarm af of een lampje branden en dan begint de simulatie pas echt.
Zojuist een vlucht achter de rug met opeens problemen met het uitklappen van het neuswiel. 8)
Hier een overzicht van de vorige versie.
https://vrflightworld.com...etup-x-plane-11-failures/

De default world scenery is er met XP12 flink op vooruit gegaan, landmarks zijn goed te herkennen.

EHAM > EFPO in de A330

[Voor 49% gewijzigd door Corrigan op 16-09-2022 18:29]

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Steam versie! :)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Corrigan
  • Niet online
Op X-Plane.com krijg je er ook X-Plane 11 gratis bij. Dat zie ik nu niet terug bij Steam site.

Er staat wel een interessant nieuwtje.
Hoelang blijft dit spel ongeveer in vroegtijdige toegang?
“We expect Early Access to last roughly 3-5 months.”

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
tup61 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:44:
[...]
(Ik neem aan dat XP12 óók een modus heeft voor casual gamers waarin je alle 'sim' opties uit kan zetten?)
Nee, X-Plane is lang niet zo casual-vriendelijk. MSFS heeft enorm veel 'helpers' die standaard aan zijn, trim helper, rudder helper enz. X-Plane heeft er wel een paar (bijvoorbeeld voor als je gewoon geen rudder pedalen hebt), maar niet het uitgebreide arsenaal van MSFS. Hij heeft ook niet al die tips van 'blijf doorstijgen naar 2000ft' na het opstijgen, niet van die 'naambordjes' bij elke stad, bezienswaardigheden enz enz.

Maar dat hoort bij de doelgroep. X-Plane is gewoon veel serieuzer gericht, net zoals FSX vroeger trouwens ook was. Het lijkt wel alsof ze elementen uit MS Flight hebben overgenomen, dat was bijna 'arcade' zo casual. Ik mis die opties ook totaal niet, om precies te zijn irriteerden ze me mateloos toen ik begon met MSFS en het duurde even voor ik gevonden had waar al die shit weer uit kon.

Vooral als je in VR vliegt voor realisme dan is het gewoon heel stom als er plaatsnaambordjes in de lucht rondzweven. En dat die trim helper er in zat, had ik niet eens gemerkt in het begin, ik vond alleen het vlieggedrag zo raar, veel te stabiel :P
Jaaaa, al die helpers en on screen info staan bij mij ook uit sinds dag 1! Totally immersion killing meuk! ;)

• Dennis585
Ik heb XP12 nu sinds vandaag via Steam en ik vlieg met de Airbus A319 van ToLiss. Het is wel een soort XP 11.60 zoals ik al gelezen had, maar het vliegt veel echter en het laad veel sneller dan in MSFS 2020.

Met XP12 blijf ik voorlopig wel vliegen:

Alleen Avitab nog even installeren en ik ben ready.

• Corrigan
  • Niet online
@Dennis585 De ToLiss zit ik ook wel naar te kijken. Lees er veel positieve verhalen over. Helaas heeft de Zibo mod nog flinke problemen met Vulkan onder Linux. Er is wel een workaround (eerst ander toestel laden, dan wijzigen naar Zibo).

Voorlopig eerst nog even met de standaard kisten. De A330 bevalt mij vooral goed, zelfs met de vieze ramen. ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb Xplane 12 nu wel redelijk aan de praat, alleen mijn logitech panelen en meters werken niet, en zoeken op xplane 12 Logitech geeft mij in Google voornamelijk topics uit 2017. Iemand hier ervaring hoe die zooi aan d praat te krijgen of is het nog te vroeg in de Beta?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dennis585
franssie schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 23:57:
Ik heb Xplane 12 nu wel redelijk aan de praat, alleen mijn logitech panelen en meters werken niet, en zoeken op xplane 12 Logitech geeft mij in Google voornamelijk topics uit 2017. Iemand hier ervaring hoe die zooi aan d praat te krijgen of is het nog te vroeg in de Beta?
Omdat er hier minder gereageerd word en ik het ook niet weet, neem hier een kijkje:

https://forums.x-plane.org/index.php?/forums/

• Dennis585
Corrigan schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:53:
@Dennis585 De ToLiss zit ik ook wel naar te kijken. Lees er veel positieve verhalen over. Helaas heeft de Zibo mod nog flinke problemen met Vulkan onder Linux. Er is wel een workaround (eerst ander toestel laden, dan wijzigen naar Zibo).

Voorlopig eerst nog even met de standaard kisten. De A330 bevalt mij vooral goed, zelfs met de vieze ramen. ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De Zibo mod is end of life en is vervangen door deze super Boeing 737's:

https://forum.thresholdx....1298-boeing-737ng-series/

Deze zijn ook super:

https://x737.eu/

• Corrigan
  • Niet online
@Dennis585

De Zibo mod is niet end of life.

Er komen steeds updates uit, versie 1.4 voor X-Plane 12 is net uitgebracht. Gelukkig maar, een van de allerbeste add-ons en gratis.
https://forums.x-plane.or...uide-training-checklist/&

De B737 serie van LevelUp ken ik. Daar is nog geen update voor van X-Plane 12.

Thnx voor de link van x737project!

[Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 18-09-2022 13:03]

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

carpebios

-1 social credit

Kan er geen X-plane topic geopend worden?

Nu extra prikkelend en minder stuurbaar

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Dit ziet er toch wel heerlijk uit zo in 4K. Beetje lange intro, na 2:00 begint het echte werk.

• Ircghost

Ircghost

Moderator Spielerij

Corrigan schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:02:
@Dennis585

De Zibo mod is niet end of life.

Er komen steeds updates uit, versie 1.4 voor X-Plane 12 is net uitgebracht. Gelukkig maar, een van de allerbeste add-ons en gratis.
https://forums.x-plane.or...uide-training-checklist/&

De B737 serie van LevelUp ken ik. Daar is nog geen update voor van X-Plane 12.

Thnx voor de link van x737project!
Een betere definitie is dat de originele Zibo ontwikkelaar gestopt is met ontwikkelen en dat de community het nu over heeft genomen :)

• Ircghost

Ircghost

Moderator Spielerij

carpebios schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:09:
Niks houdt je tegen! :)

• Dennis585
carpebios schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:09:
Er zijn denk ik te weinig Xplane specifieke posts daarvoor.

• franssie

franssie

Save the albatross

Dennis585 schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:11:
[...]

Er zijn denk ik te weinig Xplane specifieke posts daarvoor.
dat komt wel ;-)

Hoe dan ook is deze topic start 10 jaar oud, dus die kan ook wel een update gebruiken.
Idealiter zou je denk ik drie topics hebben:
1) Een nieuw Flight Sim algemeen topic (leren vliegen, hardware en home built flightdecks etc etc), geklooi met flightcomputers etc etc
2) Het huidige MSFS topic voor ervaringen, software issues en spicifieke combinaties van hardware met de software.
3) een nieuw Xplane 11/12 topic voor ervaringen, software issues en specifieke combinaties van hardware met de software, zoals MSFS 2020 ook een eigen topic kreeg toen dat dreigde uit te komen.

• Ircghost

Ircghost

Moderator Spielerij

Lijkt mij een prima plan, en ik denk dat wij dit topic voor algemene zaken kunnen houden. Dan hoeft iemand alleen maar een XP1/2 topic te openen en kunnen we daar in verder. :)

@franssie @carpebios

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

carpebios

-1 social credit

Zullen we het samen oppakken @franssie ?

[Voor 6% gewijzigd door carpebios op 19-09-2022 19:20]

Nu extra prikkelend en minder stuurbaar

franssie schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:24:
[...]
zoals MSFS 2020 ook een eigen topic kreeg toen dat dreigde uit te komen.
:P
[...]

Hoe dan ook is deze topic start 10 jaar oud, dus die kan ook wel een update gebruiken.
1) Een nieuw Flight Sim algemeen topic (leren vliegen, hardware en home built flightdecks etc etc), geklooi met flightcomputers etc etc
2) Het huidige MSFS topic voor ervaringen, software issues en spicifieke combinaties van hardware met de software.
3) een nieuw Xplane 11/12 topic voor ervaringen, software issues en specifieke combinaties van hardware met de software, zoals MSFS 2020 ook een eigen topic kreeg toen dat dreigde uit te komen.
Prima plan maar ik denk dat 1) meer geschikt zal zijn of gebruikt gaat worden voor de andere sims zoals FSX, P3D en Aerofly. Dit topic was eigenlijk bijna dood en werd pas weer wat levend door XP12. Los daarvan: vragen over hardware etc. en zelfs vliegen zullen toch al snel (zo niet altijd) verbonden zijn aan een specifieke sim... Kortom, ik denk dat dit algemene topic snel een stille dood zal sterven. Maar goed, een specifiek XP topic is een goed plan!

[Voor 73% gewijzigd door tup61 op 19-09-2022 19:27]

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Corrigan schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:40:
[...]

Op X-Plane.com krijg je er ook X-Plane 11 gratis bij. Dat zie ik nu niet terug bij Steam site.

Er staat wel een interessant nieuwtje.

[...]
Een mailtje naar support@x-plane.com fixt dat als het goed is :)

Al zie ik na een uurtje X-Plane 12 geen enkele reden meer om terug te gaan naar 11. 12 met z'n beperkingen is zoveel beter ;)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• franssie

franssie

Save the albatross

fijn dat iemand mijn grapje opmerkt - voor wat het waard is, ik heb er een Corona X-Box voor gekocht, maar soit, daar kwam ie toch niet op uit :P
Beck heeft een album dat genaamd is 'Odelay' maar dat had ook te werktitel van MSFS 2k2 kunnen zijn - ach soit, twee sims en ik pak er van beide het beste uit.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

dat komt wel ;-)

Een leren vliegen topic is er ook al: (Flight Sim) Vraag & Uitleg over vlieg & navigatie principes

• franssie

franssie

Save the albatross

ha ja klopt ook, die mag wel meer gepromoot worden want die was ik ook al uit het oog verloren.

edit: ik ga eens kijken of ik einde deze week wat tijd en topic reports in ga steken. Ik denk met een kleine herstructurering van de naamgeving en een nieuw topic er wel wat duidelijkheid te scheppen valt.

En dan kan dit topic de archieven in denk ik ;) totdat er natuurlijk een MS dos 5.0 speler een vraag heeft ...

[Voor 31% gewijzigd door franssie op 19-09-2022 20:11]

• Corrigan
  • Niet online
Ik dacht toch echt dat ik in XP12 de failures uit had staan. Tijdens de approach opeens alle schermen zwart, full power down en in glijvlucht. Dat is nog een bug.

De Zibo mod blijft mooi, ook met het PA system. De passagiers zouden ook wel een upgrade kunnen gebruiken. Van dichtbij zien die er scary uit..

• Dennis585

Gisteren Windows 11 22h2 clean geïnstalleerd en vandaag dit filmpje opgenomen met OBS Studio en bewerkt in DaVinci Resolve.

Zoals in dat filmpje ziet het er bij mij dus uit en het is prima bevallen. Ik speel in QHD en bijna alles op ultra.

Dus ik ga af en toe van een rustgevend vluchtje genieten.

• Dennis585
Net even een vlucht in XP12 gedaan van Detroit naar Chicago en het stuk over Michigan lake was een en al shimmer en lelijke beelden. Er is nog flink wat werk voor ze om dat allemaal te fixen.

Voor de rest is XP12 mij wel bevallen en ik heb al 8 uur aan rustgevende vluchten achter de rug.

BTW waar blijft het XP11/12 topic? Als ik mee kan helpen DM mij maar!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 16:50

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Is 't niet handiger alle flightsim info in één topic te houden?

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 16:49
apNia schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:16:
Is 't niet handiger alle flightsim info in één topic te houden?
Ligt er een beetje aan. MSFS 2020 heeft soms vijf pagina's aan berichten per dag, dat is wel een apart topic waard. Voor XP12 lijkt het niet zo'n vaart te lopen.

• Dennis585
XP12 is mijn main flightsim vanaf nu, al maanden heb ik msfs 2020 niet meer gespeeld, alles werkt goed en snel in XP12, super korte laadtijden en vluchten plannen werkt prima via deze site:

https://app.xflightplanner.net/

Dat het er minder goed uitziet dan de concurrent valt wel mee, zie maar in de onderstaande screenshots van een vlucht Leipzig naar Amsterdam:

Dennis585 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:08:
XP12 is mijn main flightsim vanaf nu, al maanden heb ik msfs 2020 niet meer gespeeld, alles werkt goed en snel in XP12, super korte laadtijden en vluchten plannen werkt prima via deze site:

https://app.xflightplanner.net/

Dat het er minder goed uitziet dan de concurrent valt wel mee, zie maar in de onderstaande screenshots van een vlucht Leipzig naar Amsterdam:
Wat is de voornaamste reden om voor XP te gaan? De vermeende betere physics?

En tja, 'valt wel mee'... nou, ach, ehm... :/

• Dennis585
@tup61

Voornamelijk de snellere laadtijden. 10 seconden en ik zit in het menu. XP is meer een simulatie en ik ben XP11 gewend en heb daar addons voor die ook in XP12 werken.

• Corrigan
  • Niet online
Cool. Vandaag keek ik op https://flightsim.to/ voor MSFS2020 SU10 updates en krijg opeens een keuzescherm. https://x-plane.to/ van dezelfde makers is nu ook geopend voor X-Plane.

By popular demand. :)
De lijst groeit al behoorlijk hard.

Dennis585 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:11:
@tup61

Voornamelijk de snellere laadtijden. 10 seconden en ik zit in het menu. XP is meer een simulatie en ik ben XP11 gewend en heb daar addons voor die ook in XP12 werken.
Zo, ja, 10 seconden, da's wel beter dan de 1 tot 1.30 minuut die ik moet wachten...! Maar goed, ik heb genoeg te doen tijdens het opstarten van MSFS (alleen al de vlucht plannen) dus ik het dat er graag voor over. En ja, als je veel XP addons hebt die in XP12 werken dan is de keuze redelijk makkelijk. ;) Alhoewel... ik heb in het verleden regelmatig een sim achtergelaten waarvoor ik veel addons had: als ik een sim zie die me beter lijkt om wat voor reden dan ook dan kan geen hoeveelheid addons me tegenhouden om te switchen. ;)

• GekkePrutser
  • Niet online
Corrigan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:21:
Cool. Vandaag keek ik op https://flightsim.to/ voor MSFS2020 SU10 updates en krijg opeens een keuzescherm. https://x-plane.to/ van dezelfde makers is nu ook geopend voor X-Plane.

By popular demand. :)
De lijst groeit al behoorlijk hard.

[Afbeelding]
Popular demand of een poging om nog meer geld te verdienen?

Want ze zijn echt in rap tempo "commercieel aan het gaan" daar :-( Jammer want hun bestaansrecht is toch vooral de gratis content.

[Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 25-09-2022 19:55]

GekkePrutser schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:50:
[...]

Want ze zijn echt in rap tempo "commercieel aan het gaan" daar :-( Jammer want hun bestaansrecht is toch vooral de gratis content.
Verrek, zeg, ik zie het... Moet je opeens betalen voor wat in feite freeware is... Wordt een soort Simmarket waar ze allemaal rommel verkopen... Ik snap het aan een kant wel maar dit is wel 'killing' voor de ontwikkeling van freeware...

• Corrigan
  • Niet online
GekkePrutser schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:50:
[...]

Er staat heel veel gratis op. En er is ook nog X-Plane.org. Al wordt het wat onoverzichtelijk daar met XP12 content zoeken.

Daar is nu een enorm leuk freeware GA beschikbaar voor XP12 gekomen. Met een prachtige cockpit met al dat glas rondom.

Aerobask Robin DR401

• Dennis585
Eindelijk heb ik kunnen vliegen met de Zibo mod in XP12. In XP 11 kreeg ik de mod niet aan de praat.

Toch vind ik een Airbus makkelijker en beter vliegen dan een Boeing.

Hier wat screens:

• CR2032
  • Niet online
@Dennis585 De Zibo B738 mod kost even tijd, deze is ontzettend uitgebreid. Er zit veel meer in dan je zo op het eerste verwacht. Deze playlist is een aanrader voor een uitgebreide uitleg. Zibo is al jaren mijn favoriete toestel op X-Plane. https://www.youtube.com/p...VKqXXfI2sNq-b9rNcXNOFijx-

Probeer ook verschillende liveries. Daar zitten soms aardige verrassingen tussen zoals deze recente van Air France. Zoek de verschillen. ;)

• Dennis585
In ben heel tevreden met X-plane 12. Ik heb er al veel plezier mee gehad en heb al 28 uur gevlogen. Mijn langste vlucht in XP12 was 2 uur en 15 minuten van LEIB naar EHAM, Ibiza naar Amsterdam, in een ToLiss A319 en dat is mijn favoriete Airbus tot nu toe. Ik heb er meer plezier mee dan met MSFS 2020.

Voordelen voor mij van XP12:

1. Korte installatie tijd
2. Makkelijke installatie add-ons
3. Korte laadtijden ingame algemeen
4. Vluchtplannen maken via https://app.xflightplanner.net/
5. Vluchtplannen makkelijk invoeren in de plane FMC
6. Het opstijgen en landen werkt handmatig met Xbox controller prima
7. Automatische piloot en automatische throttle werken prima
8. Het ziet er vergelijkbaar uit dan in MSFS en ja die heb ik ook gespeeld
9. Geen CTD tot nu toe

Al met al een dikke 8 en we zitten pas in de beta.

Volgend jaar zomer ben ik weer toe aan een nieuwere computer met Nvidia 4070 en een snelle Intel i7.

Hier een paar screens van een vlucht vanochtend van LFLL naar EHAM, Lyon naar Amsterdam:

Dennis585 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:45:

9. Geen CTD tot nu toe
Punt 1 en 3 kan ik me voorstellen (al heb ik geen idee hoe lang het duurt voordat je in de cockpit zit in XP12: hoe lang duurt dat eigenlijk?) maar je andere punten lijken mij niet beter of anders dan MSFS...? Hoezo zijn de andere punten een voordeel terwijl die (minstens) net zo goed werken (of beter) in MSFS?

• Dennis585
@tup61

Ik speel liever XP12 dan MSFS 2020. Misschien moeilijk voor te stellen, maar dat is gewoon zo. Vooral de lange laadtijden ingame, de vele CTD's en het lange installatie/update proces in MSFS 2020 ging mij vervelen. MSFS 2020 is ook meer arcade dan XP12 is en zoveel mooier ziet het er niet uit.

Kortom: ik ben content met XP12 en ik hoop nog vele mooie vluchten ermee te maken.

• CR2032
  • Niet online
Dennis585 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:45:
In ben heel tevreden met X-plane 12. Ik heb er al veel plezier mee gehad en heb al 28 uur gevlogen. Mijn langste vlucht in XP12 was 2 uur en 15 minuten van LEIB naar EHAM, Ibiza naar Amsterdam, in een ToLiss A319 en dat is mijn favoriete Airbus tot nu toe. Ik heb er meer plezier mee dan met MSFS 2020.

9. Geen CTD tot nu toe

Al met al een dikke 8 en we zitten pas in de beta.
..
Klinkt goed en ik herken mij ook heel veel in de punten. Wel vindt ik MSFS2020 met de fotorealistische wereld beter. Al valt dat voor een flink deel weer weg wanneer je meer op hoogte bent. Het belangrijkste voordeel van XP12 is voor mij de flight dynamiek. Een groot en log toestel voelt ook groot en log. Dat is heel knap gedaan.
En met XP12 kun je uitgebreid failures oefenen. Net zoals met een flight simulator voor echte wereld piloten.

Tip voor navigatie is ook Simbrief wanneer je de Zibo mod vliegt. Op de flyPad werkt de Simbrief integratie heel mooi samen met de FMC.

Heb je ook ervarig met de FlyByWire A320Neo op MSFS2020?
Hoe beoordeel je deze in vergelijking met de ToLiss A319 op XP12? Daar ben ik wel benieuwd naar.

• Dennis585
@CR2032

Simbrief heb ik gehad vroeger, maar ik vond het niet lekker werken, sterker nog ik heb mijn simbrief account verwijderd. Ik werk dan ook nu met xFlightplanner.

Met de FBW A320Neo heb ik in MSFS gevlogen, maar dat waren slechte ervaringen. De ToLiss in XP12 werkt vele malen beter en is dan ook mijn favoriete X-plane. Er is vandaag dan ook een nieuwere XP12 update voor de ToLiss uitgebracht.
Dennis585 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:00:
Ik speel liever XP12 dan MSFS 2020. Misschien moeilijk voor te stellen, maar dat is gewoon zo. Vooral de lange laadtijden ingame, de vele CTD's en het lange installatie/update proces in MSFS 2020 ging mij vervelen. MSFS 2020 is ook meer arcade dan XP12 is en zoveel mooier ziet het er niet uit.

Kortom: ik ben content met XP12 en ik hoop nog vele mooie vluchten ermee te maken.
Haha, nee, ik kan me dat wel voorstellen op zich, hoor. ;) Hangt ook gewoon af waar je op let in een sim. Ik heb nog steeds geen idee wat de laadtijden van XP zijn: ik weet alleen dat die van MSFS knudde zijn (ook al gaat het de goede kant op: moest ik voorheen soms 5 minuten wachten, nu zit ik rond de 2 of 2.30 minuten in de cockpit (vanaf het moment dat ik MSFS opstart).
CR2032 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:04:
[...]
Heb je ook ervarig met de FlyByWire A320Neo op MSFS2020?
Hoe beoordeel je deze in vergelijking met de ToLiss A319 op XP12? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik denk dat de FBW niet echt in te buurt komt van de Toliss, als ik de diverse fora en video's volg. De Toliss is voor zover ik weet echt de top in XP terwijl de FBW een gratis mod (in ontwikkeling) van de default Airbus is. Ben eerder benieuwd naar hoe de Toliss zich verhoudt tot de Fenix A320. Als je de FBW in MSFS gevlogen hebt, dan zal de Toliss in XP je verrassen, lijkt me zo.

• CR2032
  • Niet online
@Dennis585 @tup61 Ik ben heel benieuwd waar precies de grootste verschillen zitten met de ToLiss en de FBW. Is het flight handling, of is het vooral meer uitgebreid? Op MSFS ben ik toch behoorlijk onder de indruk geraakt van de FBW. De Zibo mod vind ik wel weer uitgebreider

Ik volg al een tijd dit channel, van een real Airbus pilot voor zowel XP als MSFS met reviews en instructies. Ze mogen van mij alleen wel wat korter duren.

Deze staat nog op mijn watch list.

[Voor 9% gewijzigd door CR2032 op 30-09-2022 21:59]

CR2032 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:58:
Ik ben heel benieuwd waar precies de grootste verschillen zitten met de ToLiss en de FBW. Is het flight handling, of is het vooral meer uitgebreid? Op MSFS ben ik toch behoorlijk onder de indruk geraakt van de FBW. De Zibo mod vind ik wel weer uitgebreider
Nou, ik ken de Toliss dus alleen van YouTube (320 Sim Pilot bijvoorbeeld) maar de FBW heb ik wel zelf gevlogen. Het is vooral een kwestie van het aantal gesimuleerde functies. De FBW simuleert veel maar nog lang niet alles terwijl de Toliss echt bijna alles simuleert. Volgens 320 Sim Pilot zijn de Toliss en Fenix van een vergelijkbaar niveau en de Fenix heb ik ook: als ik de FBW vergelijk met de Fenix is het verschil overduidelijk. En dat verschil is er dus ook tussen de Toliss en de FBW.

Van flight handling heb ik niet echt verstand, haha! Ik vind de Fenix echt top vliegen en ook aanvoelen als een groot vliegtuig, maar goed, ik ben geen echte piloot en XP'ers lijken te vinden dat zelfs de beste addon in de MSFS ruk vliegt dus tja... daar zeg ik verder maar niets over. ;)

• Dennis585
tup61 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:57:
[...]
Ik heb nog steeds geen idee wat de laadtijden van XP zijn.
Die vraag was ik vergeten, maar de laadtijden van XP12 bij mij zijn:

Opstarten game naar ingame menu: 10 seconden
Van menu naar ingame cockpit: 70 seconden

En dan heb ik het op een oude externe SSD staan.

Windows schijnt ook te komen met een methode ook in de Xbox Series gebruikt, zodat het laden van games sneller gaat, ik zit daar dan ook stiekem op te wachten.
Dennis585 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 07:13:
[...]

Windows schijnt ook te komen met een methode ook in de Xbox Series gebruikt, zodat het laden van games sneller gaat, ik zit daar dan ook stiekem op te wachten.
Ahh, oké, hm... dus dat maakt dan eigenlijk niet heel veel uit met MSFS... tenzij je inderdaad die oude externe SSD moet meerekenen. XP is snel in het menu maar traag in de cockpit en bij MSFS is het andersom. Van start tot menu is bij mij rond de 60 tot 80 seconden en van menu tot cockpit 10 tot 20. Ik ga het toch nog eens een keertje timen. ;)

Maar goed, uiteindelijk maakt het ook niet veel uit want tijdens het laden van MSFS ben ik toch bezig met het plannen van de vlucht. Gewoonlijk staat het menu allang klaar als ik daarmee klaar ben. En dan vind ik het een voordeel dat het van menu naar cockpit snel gaat want tijdens die wachttijd kan je niet veel doen.

• CR2032
  • Niet online
Dennis585 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 07:13:
[...]

Ik heb de stopwatch er ook eens bij gepakt (32GB intern):

Opstarten naar menu
XP12: 0:09
MSFS: 3:25 (met DLSS op DX12)

Flight deck ready
XP12: 0:44
MSFS: 0:45

Met SU10 is het laden een stuk verbeterd.

XP12 bij nacht is tof. Met al die ground handling met veel zwaailampjes, zoals hier op Heathrow.

[Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 01-10-2022 18:28]

• Dennis585

• GekkePrutser
  • Niet online
CR2032 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:04:
[...]

Klinkt goed en ik herken mij ook heel veel in de punten. Wel vindt ik MSFS2020 met de fotorealistische wereld beter. Al valt dat voor een flink deel weer weg wanneer je meer op hoogte bent. Het belangrijkste voordeel van XP12 is voor mij de flight dynamiek. Een groot en log toestel voelt ook groot en log. Dat is heel knap gedaan.
En met XP12 kun je uitgebreid failures oefenen. Net zoals met een flight simulator voor echte wereld piloten.
De wereld van XP12 valt me eerlijk gezegd ook flink tegen. De autogen is nog steeds meh. En op sommige punten verslechterd t.o.v. XP11. De stad waar ik het meest in het echt gevlogen heb is nu van een stad met vrij slechte autogen verworden tot een voornamelijk bosgebied 8)7 Veel meer bomen dan huizen. Toen XP11 kwam was ik onder de indruk van de kwaliteit maar nu niet zo.

De belichting is wel flink verbeterd moet ik zeggen, maar de wereld zelf is het minste in deze update. Ik denk dat het er ook wel flink mee te maken heeft dat MSFS2020 mijn grenzen van wat 'normaal' is wel flink heeft opgerekt op dit gebied en het is niet eerlijk om hetzelfde van X-Plane te verwachten aangezien zij geen complete bing maps cloud hebben.

Al begint het me ook wel te irriteren dat de 'fotometrische' steden er vaak uitzien alsof ze gesmolten zijn 8)7 Een beetje post-apocalyptische look soms. Vanaf een normale vliegafstand zie je het niet maar als je echt 'up and close' wil gaan sightseeen dan is het soms wel een beetje jammer.

[Voor 20% gewijzigd door GekkePrutser op 01-10-2022 19:13]

• Dennis585
@GekkePrutser

Net een vlucht gemaakt van EFHK naar EHAM, Helsinki naar Amsterdam, in een A319 en de vlucht duurde 2 uur en 25 minuten.

Ik heb nu 35 uur op de klok staan met XP12 en de wereld valt mij niet tegen. Bij mij viel MSFS juist tegen in een punt die jij al noemde, namelijk dat het er soms niet uitziet. Bij XP12 ziet het er altijd hetzelfde uit, wat ik ook fijner vind. Ik speel altijd met de Avitab map en de dorpjes, steden en meertjes kloppen altijd met de kaart.

Het is ook niet dat XP12 spuuglelijk is. Het ziet er mijn ogen goed genoeg uit.

Ik kan ook niet wachten op de verbeteringen die gaan komen middels updates van XP12, de vliegtuigen en andere add-ons.

Ik help ook beginnende flightsimmers, zodat er meer mensen het vliegen gaan waarderen. Er is ook veel te leren in de flightsim wereld en ik leer ook nog steeds bij en ik vlieg al een jaar of 5.

• CR2032
  • Niet online
@GekkePrutser

XP12 ziet er voor mij nu al goed genoeg uit. Het is anders maar niet slecht.

Als je de scenery gaat vergelijken zie je dat de grote kenmerken zoals wegen, water en akkers vaak precies overeenkomen. Zoals deze video met een approach op Gatwick mooi laat zien.

De luchthaven zelf ziet er daar voor mij met XP weer wat beter uit. MSFS filtert meer details weg in de gebouwen en je ziet op de motorgondel de klinknagels bijna niet meer.

[Voor 16% gewijzigd door CR2032 op 02-10-2022 11:02]

• GekkePrutser
  • Niet online
CR2032 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:58:
@GekkePrutser

XP12 ziet er voor mij nu al goed genoeg uit. Het is anders maar niet slecht.

Als je de scenery gaat vergelijken zie je dat de grote kenmerken zoals wegen, water en akkers vaak precies overeenkomen. Zoals deze video met een approach op Gatwick mooi laat zien.
De grote kenmerken wel ja, die komen dan ook van OpenStreetMap.

Maar de autogen klopt voor geen meter. Wat ik bijvoorbeeld zie met MSFS2020 (en dan heb ik het over de gebieden zonder fotometrie!): Die gebruik ook de vorm van de gebouwen en de hoogte voor de autogen. X-plane plempt wat standaard gebouwtjes neer, maar maakt geen gebouwen op basis van deze info. En als er een gebied gedefinieerd wordt als 'bebouwing' maar er staan geen woningen precies getekend, dan komen er vaak gewoon bomen. Daardoor ziet de wereld er veel meer bebost uit dan in de werkelijkheid.

Natuurlijk is dit heel erg afhankelijk van de kwaliteit van OSM. Maar ook hier in Barcelona klopt er ech geen hout van. Dit was overigens in XP11 ook al zo, en ik had op meer verbetering op dit gebied gehoopt.

Ik zal binnenkort ook ff zo'n filmpje maken. Nu vlieg ik wel puur en alleen GA VFR, ik vlieg nooit airliners. Op grote hoogte maakt het allemaal veel minder uit natuurlijk.

@Dennis585 Ik zeg ook niet dat het spuuglelijk is hoor. Maar het klopt niet met wat er werkelijk staat. Met name in de gebieden die ik persoonlijk ken (en waar ik in veel gevallen werkelijk gevlogen heb), wijkt het me teveel af.

Inderdaad is het verschil in kwaliteit op de grens van fotometriegebieden ook wel vervelend ja.

[Voor 13% gewijzigd door GekkePrutser op 02-10-2022 15:11]

• KBE91
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:54
Xplane op mijn systeem draait ook gewoon veel vlotter.
Die vulkan is echt een genot tov MFS.

Meestal bij het toekomen van airports in MFS heb ik van die enorme lag spikes.
Bij Xplane heb ik daar al geen last van eigenlijk.

Da draait gewoon super vlot, en ik neem gerust de mindere grafische pracht erbij dan.

• GekkePrutser
  • Niet online
KBE91 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:26:
Xplane op mijn systeem draait ook gewoon veel vlotter.
Die vulkan is echt een genot tov MFS.

Meestal bij het toekomen van airports in MFS heb ik van die enorme lag spikes.
Bij Xplane heb ik daar al geen last van eigenlijk.

Da draait gewoon super vlot, en ik neem gerust de mindere grafische pracht erbij dan.
Dat is helemaal waar, hier ook.. En de bediening met VR controllers is ook enorm veel beter.

Ik ben ook niet tegen X-Plane ofzo, ik gebruik beiden :)

Ik had alleen qua landschap wat meer verbetering verwacht t.o.v. X-Plane 11, dat is alles. Maar zoals ik zei ben ik ook wel verwend met MSFS...
GekkePrutser schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:08:
[...]
Inderdaad is het verschil in kwaliteit op de grens van fotometriegebieden ook wel vervelend ja.
Die heb ik dus uitstaan. ;) Afgrijselijk. De 'gewone' steden zien er al top uit en passen 100% in de omgeving. Photogrammetry is sowieso nutteloos en eigenlijk gewoon irritant met airliners: het is wel eens lollig om met een klein vliegtuigje op redelijke hoogte over heen te vliegen maar gewoonlijk staat het bij mij uit. Hadden ze van mij ook helemaal weg kunnen laten. Leuk idee in theorie, afgrijselijk in de praktijk.

Ik heb mijn laadtijden in MSFS nog weer een paar keer gecheckt: zo'n tegen de 90 seconden van desktop naar main menu en zo'n 20 tot 30 seconden van main menu naar cockpit. Verschil zit 'm in de gedetailleerdheid van het vliegveld. Vind het redelijke laadtijden.

• GekkePrutser
  • Niet online
tup61 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:12:
[...]

Die heb ik dus uitstaan. ;) Afgrijselijk. De 'gewone' steden zien er al top uit en passen 100% in de omgeving. Photogrammetry is sowieso nutteloos en eigenlijk gewoon irritant met airliners: het is wel eens lollig om met een klein vliegtuigje op redelijke hoogte over heen te vliegen maar gewoonlijk staat het bij mij uit. Hadden ze van mij ook helemaal weg kunnen laten. Leuk idee in theorie, afgrijselijk in de praktijk.

Ik heb mijn laadtijden in MSFS nog weer een paar keer gecheckt: zo'n tegen de 90 seconden van desktop naar main menu en zo'n 20 tot 30 seconden van main menu naar cockpit. Verschil zit 'm in de gedetailleerdheid van het vliegveld. Vind het redelijke laadtijden.
Ja precies wat je hier aanhaalt dus. Als je airliners vliegt heb je er weinig aan en is het alleen maar een last.

Maar ik vlieg echt alleen maar GA en dan is het wel super hoor. Ik kan mijn eigen huis gewoon zien, en het logo van mijn werk op het kantoorgebouw. Ondanks de 'gesmolten' look soms is het wel heel frappant om echt te zien waar ik elke dag loop.

En de laadtijden van MSFS zijn idd shit maar wel al aardig verbeterd de laatste tijd (het was nog veel erger)

[Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 02-10-2022 22:30]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
De eerste grote scenery add ons voor X-Plane 12 komen nu beschikbaar.

Met X-World en Ortho4XP ziet de wereld er een stuk realistischer uit. Helemaal gratis. Europa en America zijn nu beschikbaar, de rest volgt. https://simheaven.com/xp12-sceneries/

Vandaag X-World Europa geinstalleerd, de rest volgt later. Je bent wel even bezig met het downloaden en installeren.

Aanrader!

EHAM

• Dennis585
Ik heb de Zibo alweer verwijderd uit mijn XP12 aircraft map. Ik vond het onrealistisch vliegen plus het volgde de FMS route niet helemaal goed. De Zibo gaat dan helemaal van links naar rechts terwijl de airbussen het wel goed doen en realistischer vliegen. Al hoop ik nog wel op een goeie 737. Ik ga het XP news goed volgen op https://forums.x-plane.org/

Ik heb al 26 FMS files gevlogen en dan vooral in Europa. De beroemde vlucht van Dallas naar Chicago met de 2 grootste airports heb ik ook al gedaan en ik heb 38,8 uur op de teller nu.

• Corrigan
  • Niet online
Dennis585 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:27:
Ik heb de Zibo alweer verwijderd uit mijn XP12 aircraft map. Ik vond het onrealistisch vliegen plus het volgde de FMS route niet helemaal goed. De Zibo gaat dan helemaal van links naar rechts terwijl de airbussen het wel goed doen en realistischer vliegen. Al hoop ik nog wel op een goeie 737. Ik ga het XP news goed volgen op https://forums.x-plane.org/

Ik heb al 26 FMS files gevlogen en dan vooral in Europa. De beroemde vlucht van Dallas naar Chicago met de 2 grootste airports heb ik ook al gedaan en ik heb 38,8 uur op de teller nu.
Klinkt meer als ergens een verkeerde instelling of je hebt een beta bug te pakken.
De Zibo is een van de meest realistische en bekende airliners voor XP, en dat zowel freeware als betaald.
Installeer ook de AviTab addon. De pax announcements zijn mooi gedaan tot en met Pablo Escobar. (8>

Hier had ik ook opeens problemen met Zibo op XP12, opeens werkte geen knop meer. Zibo opnieuw installeren opnieuw met de laatste beta 8 update en toen werkte het weer prima. Zibo en XP12 zijn nog in beta. FMS route wordt zonder problemen gevolgd.

• Dennis585
@Corrigan

Avitab heb ik al en daar is een update voor nodig, omdat de map soms niet snel genoeg werkt met zwarte niet ingeladen gebieden. Ik blijf gewoon verder vliegen met de Airbussen van ToLiss.

Een goeie Airbus A380 blijft ook nog een droom van mij, al heb ik daar al mee gevlogen in Aerofly FS4.

• Corrigan
  • Niet online
Dennis585 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:29:
@Corrigan

Avitab heb ik al en daar is een update voor nodig, omdat de map soms niet snel genoeg werkt met zwarte niet ingeladen gebieden. Ik blijf gewoon verder vliegen met de Airbussen van ToLiss.

Een goeie Airbus A380 blijft ook nog een droom van mij, al heb ik daar al mee gevlogen in Aerofly FS4.
Dat Avitab soms langzaam is met laden herken ik ook. Dat heeft denk ik meer met de cloud backend te maken van de kaarten. Een andere kaart bron selecteren helpt vaak namelijk.

Klinkt meer dat Airbus meer je voorkeur heeft dan Boeing. Ze vliegen niet hetzelfde.
Zelf houdt ik van de afwisseling. De default McDonnel Douglas MD-10 is ook een favoriet.

De payware Rotate MD-11 ofwel 'the Diva' is helemaal schitterend, met de kenmerkende motoren.
Hier een uitgebreide review met veel :9 plaatjes. Heeft net een update gekregen naar XP12.

https://xplanereviews.com...-douglas-md-11-by-rotate/

• Dennis585
Corrigan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:18:
[...]

Dat Avitab soms langzaam is met laden herken ik ook. Dat heeft denk ik meer met de cloud backend te maken van de kaarten. Een andere kaart bron selecteren helpt vaak namelijk.

Klinkt meer dat Airbus meer je voorkeur heeft dan Boeing. Ze vliegen niet hetzelfde.
Zelf houdt ik van de afwisseling. De default McDonnel Douglas MD-10 is ook een favoriet.

De payware Rotate MD-11 ofwel 'the Diva' is helemaal schitterend, met de kenmerkende motoren.
Hier een uitgebreide review met veel :9 plaatjes. Heeft net een update gekregen naar XP12.

https://xplanereviews.com...-douglas-md-11-by-rotate/

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip voor Avitab, dat ga ik proberen. Ik vlieg inderdaad liever in een nieuwe Airbus. Die MD-11 ziet er ook goed uit en ook redelijk modern.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb nu iets mafs ... alle vliegvelden liggen in het water. Bij het opstarten na de herinstallatie krijg ik wel een melding dat er iets van de scenery mist (daarna niet meer). In die foutmelding staat dat ik scenery kan downloaden via steam onder properties en dan DLC - maar die optie mist bij mij. (staat wel bij Xplane 11 overigens)
Iemand dit ook bij de hand (gehad)?

edit: ik lijk nu alleen nog maar LOWI te hebben ... hmmm dat is nu ook water en de bergen zijn weg ...

EDIT 3: via https://store.steampowere.../?curator_clanid=42959078 lijk ik het nu wel te kunnen downloaden ... en de DLC optie staat nu weer in het opties menu in steam. Zit niet helemaal lekker bij Steam lijkt het.
Het werkt nu wel weer in EU.

Het is een Beta ...

Overigens heb ik mijn saitek/logitech spullen nu ook aan de praat gekregen door de plugin folder uit mijn oude XP 11 te kopeiren naar de plugin folder in XP 12

[Voor 59% gewijzigd door franssie op 05-10-2022 20:13]

• franssie

franssie

Save the albatross

Nu dus X-plane 12 en MSFS 2020 beide weer lekker aan de praat.
De graphics van X plane zijn echt een verbetering ten op zichtte van versie 11. En omdat ik alles opnieuw heb geïnstalleerd had ik de ook de standaard graphics van MSFS. Dat is zeer vergelijkbaar. Bij mijn standaard rondvlucht (Schiphol, Haarlem, Noordzeekanaal, Amsterdam, Hilversum) was het bij beide lastig om echte herkenningspunten te vinden.
MSFS heeft dan de 'world update ' van NL en omstreken en die ben ik weer aan het downloaden. Het vliegt wel makkelijker als je beeldbepalende kerken etc kan zien ( ze staan ten slotte met een reden op de vaarkaarten).

Verder in MSFS eindelijk de barometer in mbar/hpa kunnen krijgen ipv in inch, kan via het menu van de G1000 (ik vlieg 99% C172 bij gebrek aan een TB10)

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:25

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik heb al een paar topic reports gehad dat er hier veel over XP12 gesproken wordt, terwijl dit topic voor MS Flight Simulator is. Nu is er blijkbaar wel de wens om over XP12 te spreken, maar ik wil graag voorstellen dat in een apart XP12-topic te doen. Wie voelt zich geroepen om dat topic te openen en een mooie OP te maken? Mogen natuurlijk ook meerdere mensen samen zijn :).

Cunning linguist.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:57
Bart ® schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:56:
[mbr]Ik heb al een paar topic reports gehad dat er hier veel over XP12 gesproken wordt, terwijl dit topic voor MS Flight Simulator is. Nu is er blijkbaar wel de wens om over XP12 te spreken, maar ik wil graag voorstellen dat in een apart XP12-topic te doen. Wie voelt zich geroepen om dat topic te openen en een mooie OP te maken? Mogen natuurlijk ook meerdere mensen samen zijn :). [/]
Dit is toch het 'algemene' FS topic?

MSFS heeft dit topic.

iRacing Profiel

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

alexbl69 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:35:
[...]

Dit is toch het 'algemene' FS topic?

MSFS heeft dit topic.
Als ik de OP doorlees, dan zie ik toch echt MS Flight Sim staan. IMO de oude MS flight sim dus, die denk ik nog steeds door velen gebruikt wordt. Dat is dus echt een andere game dan MS Flight Sim 2020 (waarvan jij het topic linkt), en ook een andere game dan XP12 :).

Cunning linguist.

• Dennis585
X-Plane 11/12 Vragen en Ervaringen Topic

Ik heb een speciaal X-Plane 11/12 topic aangemaakt.

Als er iemand mee wil helpen aan het topic dan graag een bericht aan mij.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 16:49
Bart ® schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:55:
[...]
Als ik de OP doorlees, dan zie ik toch echt MS Flight Sim staan. IMO de oude MS flight sim dus, die denk ik nog steeds door velen gebruikt wordt. Dat is dus echt een andere game dan MS Flight Sim 2020 (waarvan jij het topic linkt), en ook een andere game dan XP12 :).
Hm, dan vind ik eigenlijk vooral de OP uit de tijd. In dit topic wordt al jaren over alle vluchtsimulatoren gesproken.* Vóór MSFS, dat inderdaad opeens meerdere pagina's per dag vulde, was er geen sprake van aparte topics per sim te openen. Dit topic exclusief tot FSX beperken is de doodsteek van het topic want FSX is dood als een pier.

* FS9, FSX, Prepar3D, X-Plane, AeroFly, DCS en wat nog meer.

• Ircghost

Ircghost

Moderator Spielerij

Het staat wat dat betreft ook niet hard in steen wat we moeten doen met z'n allen (het is ten slotte voor en door de community). Laten we even kijken of het XPlane topic genoeg leven heeft om een los topic nodig te hebben.

Het zou ook kunnen dat we uiteindelijk neerkomen op zoiets asl:
- Xplane (bestaat nu)
- MSFS (bestaat al)
- DCS (bestaat al)
- Flight sim hardware (zou gemaakt kunnen worden)
- Flight sim theorie & uitleg (bestaat al)

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Bacchus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

Hm, dan vind ik eigenlijk vooral de OP uit de tijd. In dit topic wordt al jaren over alle vluchtsimulatoren gesproken.* Vóór MSFS, dat inderdaad opeens meerdere pagina's per dag vulde, was er geen sprake van aparte topics per sim te openen. Dit topic exclusief tot FSX beperken is de doodsteek van het topic want FSX is dood als een pier.

* FS9, FSX, Prepar3D, X-Plane, AeroFly, DCS en wat nog meer.
Dat snap ik. Op zich is er natuurlijk niets mis met een topic dat dood is; er zijn hier op Tweakers.net meer dode dan levende topics. Als er over een onderwerp niet meer gesproken wordt, dan is daar blijkbaar geen behoefte meer aan.

Wat nu echter het geval is, is dat hier over van alles en nog wat gesproken wordt, terwijl eigenlijk dus niet duidelijk is waarvoor dit topic nou eigenlijk bedoeld is. Daardoor wordt niet aan verwachtingen voldaan, en zijn mensen niet blij. Sommigen verwachten hier lekker over MSFS te kunnen lezen en praten, en zien telkens XP-berichtjes voorbij komen. En vice versa natuurlijk.

Daarom mijn voorstel om hier wat duidelijkheid in te scheppen. Meest logische optie is dit topic terug te laten keren naar zijn oorspronkelijke doel. Maar als jullie andere ideeën hebben waar iedereen zich in kan vinden, zal ik de laatste zijn die dat tegenhoud :). IRCghost doet hierboven ook al een voorzetje. Maar roept u maar hoor :P.

Cunning linguist.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:57
Ircghost schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:24:
Het staat wat dat betreft ook niet hard in steen wat we moeten doen met z'n allen (het is ten slotte voor en door de community). Laten we even kijken of het XPlane topic genoeg leven heeft om een los topic nodig te hebben.

Het zou ook kunnen dat we uiteindelijk neerkomen op zoiets asl:
- Xplane (bestaat nu)
- MSFS (bestaat al)
- DCS (bestaat al)
- Flight sim hardware (zou gemaakt kunnen worden)
- Flight sim theorie & uitleg (bestaat al)
Misschien ook nog een topic voor de screenshots / trip-reports? Deze zijn immers sim-onafhankelijk en kunnen op zich leuke verhaallijnen hebben.

iRacing Profiel

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik vind de suggestie van @Ircghost op zich wel aardig, maar wellicht dan dit topic sluiten (want zoals @Bart ® terecht schrijft weet niemand meer w/aar het hier over zou moeten gaan) en dan een " FS9, FSX, Prepar3D, X-Plane, AeroFly, DCS en wat nog meer." topic maken voor wie daar nog mee vliegt?

Er was dacht ik ooit wel een soort hardware topic over thuis cockpits?

Misschien goed idee om het nieuwe XP12 topic in de roze balk te plaatsen boven de oude Let op van MSFS 20 20 (de NSFS 2020 spelers weten het ondertussen wel denk ik).

• Dennis585
franssie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:57:
Misschien goed idee om het nieuwe XP12 topic in de roze balk te plaatsen boven de oude Let op van MSFS 20 20 (de NSFS 2020 spelers weten het ondertussen wel denk ik).
Hoe doe ik dat met dat roze balkje? Of heb je daar een mod/admin voor nodig?

BTW wil je medeauteur van het XP 11/12 worden?

• Ircghost

Ircghost

Moderator Spielerij

@Dennis585 Dat is het probleem niet, ik heb de XP verwijzing alvast toegevoegd in dit topic.

[Voor 7% gewijzigd door Ircghost op 06-10-2022 17:14]

Pagina: 1 ... 98 99 100 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee