Ik heb deze approach op het echte vliegtuig vele malen gevlogen, dus het is een combinatie van gevoel en kennis. Maar ik kan uitleggen wat m'n beweegredenen waren om op dat moment in te draaien:
In een ideale situatie wil je met nog 14 miles te gaan (+/-6 mile final + de track afstand naar de cirkel naar de IAF waar de ILS begint) op 3800 voet zitten, flaps (config) 1 en snelheid op green dot (meest efficient, je ziet de green dot nog nèt op de onderkant van de speedscale staan, deze beweegt mee per flap setting).
In dit geval is het geen ideale situatie (het is bijna nooit een ideale situatie

): ik kom aan met 250 knopen, zak volle bak naar 2000 voet (met een vertical speed van -2200 fpm) met speedbrakes en engine anti-icing aan wat me nog wat extra thrust geeft ook. Daarnaast heb ik nog geen flaps geselecteerd. Oftewel, we hebben teveel energie dat er nog uit moet en tegelijkertijd moet ik de beslissing nemen om in te draaien (normaal doet ATC dat voor je, en dan moet je alsnog aan ze kunnen vertellen of je het gaat halen of niet). De FMGC zei ook TOO STEEP PATH op een bepaald punt (geen idee of het in de video voorbijkomt), oftewel, als je het aan de computer overlaat gaan we het niet redden. Los daarvan, de autopilot kan geen speedbrakes incalculeren of een vroege gear down.
Anyway, het doel is om zodra de ILS begint (de cirkel waar we naartoe draaien) flaps 2 te selecteren (again, idealiter iets eerder). Het is kansloos om zonder flaps aan deze korte approach te beginnen. Dus minimaal config 1, en dan nog steeds alle hens aan dek, want met config 1 en 61 ton gewicht gaat het ding met idle thrust (anti-ice on) niet afremmen tijdens de nadering (dan moet je je gear eerder eruit gooien en speedbrakes gebruiken). Het uiteindelijke doel is om op 1000 voet 'stabilized' te zijn (correcte landingsnelheid, hoogte, motoren opgespoeld etc.) anders wordt het een go-around.
Zoals ik de situatie ingeschat heb: in OPEN DESCENT houdt het ding z'n snelheid op 250 en de huidige V/S van -2200 fpm, dus ik ben er bijna. Het is makkelijker om in 'level flight' af te remmen dan te proberen om én hoogte én snelheid tegelijk te verliezen, tenzij je dingen in Vertical Speed mode gaat doen. Dus ik kies er in eerste instantie voor om nog even de snelheid erop te houden (daarnaast gaat ATC het niet leuk vinden als je op deze hoogte level flight gaat aanhouden om af te remmen). Zodra ik in de buurt kom van de 2000 voet selecteer ik MANAGED SPEED. Daarbij gaat het vliegtuig zelf de snelheid bepalen aan de hand van de config waar het in vliegt (green dot of Vapp). Ik heb in deze (windstille) situatie dus nog 1,5 minuut nodig om op 2000 voet te komen wat met 250 knots ongever 6 mijl betekent. Daarna heb ik nog +/-2 mijl nodig om af te remmen naar green dot en flaps te selecteren om met config 1 aan de ILS te beginnen. Krap, maar kunnen we halen, zeker met speedbrakes. Mooie is, de kist berekent dit allemaal voor je, door middel van een pijltje op de ND (alleen in dit geval staat-ie er niet, ik heb er wat bugs over voorbij zien komen bij FlightFactor). In dit geval heb ik het grotendeels op ervaring gedaan.
Na 7 mijl zien we dit beeld:
We zitten nu bijna op onze hoogte van 2000 voet, de snelheid zakt onder de flap limiting speed van 230 knopen zonder speedbrakes. De ILS DME geeft nu aan 9,5 mijl tot de runway threshold en onze ND zegt ons nog 3 mijl tot de IAF, het begin van de ILS. Nu kunnen we config 1 selecteren en verder afremmen. Met nog 3 mijl te gaan is het nog wat krap dus ik heb er nog iets speedbrake opgezet om met flaps 2 aan de approach te beginnen. Omdat config 2 ons van drag voorziet samen met een vroege gear down krijgen we de snelheid er ruim voor de 1000 voet uit en zijn we configured met de checklists gedaan. Dan hoeven we alleen nog maar te landen...
Poeh, lang verhaal geworden
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.