Zoals lrcghost al zei kan je binnen no time vliegen. En als je wilt kan je na het opstijgen meteen weer omdraaien om te landen (na 5 minuten klaar) of je kan naar Australië vliegen en daar landen (duurt zo'n, wat zal het zijn, 15 uur?). Het leuke van FSX is wat dat betreft dat je kan doen wat je wilt! Er zijn hier simmers die graag lange vluchten maken: ik hou het liever kort. Maakt allemaal niet uit.
Starten en opstijgen is dus in principe heel makkelijk onder de knie te krijgen, maar... na een tijdje zal dat gaan vervelen omdat het te makkelijk en niet realistisch is, en dan begint het leerproces. Je kan dan leren wat de real life procedures zijn voor alles: je kan leren hoe je handmatig een vliegtuig kan starten, je kan leren hoe je op diverse manieren kan navigeren, hoe je officieel land via procedures en ga zo maar door. Ook daarin staat het je weer vrij te doen wat je wilt en interessant vindt.
Let er wel op dat FSX out of the box wel leuk is maar als je echt wilt genieten van het uitzicht zul je addon scenery moeten kopen en als je echt een Boeing wilt besturen van A tot Z zul je addon vliegtuigen moeten kopen. FSX biedt je de simpele basics maar het wordt pas echt interessant (als je tenminste na een paar weken nog steeds FSX speelt) met addons. Er zijn hier denk ik genoeg mensen die aan addons het tienvoudige hebben uitgegeven dan wat FSX zelf kost...! De mooie filpmjes op internet zijn zelden gemaakt met een standaard FSX installatie! Maar goed, in beginsel biedt FSX zelf genoeg om een hele tijd mee vooruit te kunnen.
Trouwens, je hebt het over genieten van het uitzicht en vliegen met Boeings. Je hebt eigenlijk, heeeeeeel grof gezegd, twee manieren van vliegen: high and dry met airliners en low and slow met kleine vliegtuigen. Dat zijn eigenlijk nogal verschillende manieren van vliegen. Je wilt van het uitzicht genieten: dat doe je vooral met kleine vliegtuigen, en met een Boeing doe je eerder lange vluchten, en dan ben je veelal meer bezig met de instrumenten en dingen als de automatische piloot. Maar goed, nu breng ik het wel heel zwart-wit, maar in FSX kan dat allemaal. Ook hier kan je gewoon doen waar je zin in hebt.
Je hebt het trouwens over FSX. Sinds enige tijd is er ook Prepar3D: dat is een soort van variatie op FSX met een groot aantal verbeteringen. Ik zelf vlieg met Prepar3D omdat het er allemaal mooier en echter uitziet (alhoewel je hier ook echt addons nodig hebt).
Tjonge... valt eigenlijk helemaal niet mee om kort te zeggen wat flighsimmen inhoudt, haha!
Wat je zou kunnen doen, is Prepar3D kopen en dan de Academic versie: kost wel meteen 50 euro of zo maar die kan je iets van twee maanden gebruiken en als het niet bevalt, kan je je complete aankoopbedrag terugkrijgen: dan heeft het je dus uiteindelijk niets gekost. Voordeel van P3D is ook dat je minder hoeft te tweaken en te rommelen met configs om het werkend te krijgen.
http://www.prepar3d.com
Je zult ongetwijfeld nog meer vragen hebben (en nog veel meer vragen krijgen zodra je gaat vliegen) maar je zal zien dat het hier een heel behulpzaam groepje is in dit topic.