Zojuist voor het eerst even wat gespeeld met de PMDG 777, wauw
Heb nog niet gevlogen, heb wat met schakelaartjes gespeeld, motoren gestart, dingen geprobeerd, stukje taxiën en weer terug. Tot nu toe nog zonder de handleiding open te slaan
Ik snap nog niet de helft van het ding, dus zal wel moeten. Het taxiën deed ik met talloze foutmeldingen op het scherm
Natuuuuuuuuurlijk. Zet hem maar eens op cold&dark en ga dan maar eens zonder dat je iets gelezen hebt met dat ding vliegenPropane schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 21:33:
Handleiding is voor mietjes, gaan met die banaan.
Ik zit dan ook in m'n studeerkamer en niet in een cockpitIrcghost schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 17:02:
[...]
Hmm, dat lijkt mij dan heel raar. Want je ziet eigenlijk dingen die je niet zou 'mogen' zien als je echt aan het vliegen bent.
Je hebt helemaal gelijk dat een 3D-cockpit het 'echter' laat zien. Maar ik moet dan m'n joystick gebruiken om om me heen te kijken en soms wil ik ook ineens naar buiten kijken of naar een ander panel. Werkt allemaal veel te langzaam voor me.
Is dat niet het hele punt van een flight sim?don_jorg schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 21:48:
[...]
Het gaat mij voornamelijk om de techniek, niet om een echt vliegtuig na te bootsen.
[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 16-01-2015 21:56 ]
Met alle respect, maar dat is echt geen uitdagingTranceSetter schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 21:39:
[...]
Natuuuuuuuuurlijk. Zet hem maar eens op cold&dark en ga dan maar eens zonder dat je iets gelezen hebt met dat ding vliegen
See abovePropane schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 22:14:
[...]
Met alle respect, maar dat is echt geen uitdaging. Zou ook voor FastFred nog best makkelijk moeten zijn met z'n NGX ervaring
.
Als je 0 ervaring hebt met geavanceerdere vliegtuigen in FSX, en je verwacht dan dat iedereen zomaar weet hoe die zo'n ding moet starten, goed kan instellen, de route etc. dan kan ik je vertellen dat dat dus niet zo is.Propane schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 22:14:
[...]
Met alle respect, maar dat is echt geen uitdaging. Zou ook voor FastFred nog best makkelijk moeten zijn met z'n NGX ervaring
.
Ach, ik heb nu toch al wel redelijk wat ervaring met de 737NGX, ik denk dat als ik een middagje er goed voor ga zitten ik de 777 ook wel aan het vliegen krijg.
Als ik makkelijk wil vliegen kies ik een ultralight, als ik volgens procedures alles wil doen een PMDG vliegtuig. Anders is t net als met een Caterpillar truck de boodschappen doen voor t weekend...
RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2
We hadden het over de lucht in krijgenTranceSetter schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 23:00:
[...]
Als je 0 ervaring hebt met geavanceerdere vliegtuigen in FSX, en je verwacht dan dat iedereen zomaar weet hoe die zo'n ding moet starten, goed kan instellen, de route etc. dan kan ik je vertellen dat dat dus niet zo is.
Helemaal met je eens, maar dan niet gek opkijken als de lol er snel vanaf is
Om eerlijk te zijn is dat het enige wat mij nog trekt in flightsim... In nieuwe kisten stappen en zelf uitzoeken hoe ze te starten en dergelijke. Daarom zijn kisten als de Razbam Metro of J41 ook zo leuk, de Boeings en Airbussen zijn te makkelijk geworden voor mij persoonlijk
.
Ik zei het wellicht verkeerd... Ja, ik probeer een vliegtuig na te bootsen, natuurlijk! Maar niet om hetzelfde gevoel te krijgen als in een vliegtuig. Als ik 'echt' vlieg, merk ik de bewegingen, voel ik de turbulentie. Hier in m'n kamertje helemaal niet. Dus het zal nooit zo zijn als in het echt. Dan kies ik voor meer gemak (2D), in plaats van meer werkelijkheid (3D).FastFred schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 21:55:
[...]
Is dat niet het hele punt van een flight sim?
Maar alhoewel je turbulentie niet letterlijk voelt in je kamertje, kun je met een 3d cockpit wel het gevoel van g-krachten krijgen en daar hoort ook turbulentie bij. Dan zie je dus je cockpit schuiven over je beeldscherm, en in 3d krijg je daar dus wel een zeer goed gevoel bij (zover mogelijk). Bij 2D gaat dat nooit werken. Ik weet in ieder geval wel dat juist een 3D cockpit met deze effecten het een stuk realistischer maken.
Echter, ieder zijn ding natuurlijk
Echter, ieder zijn ding natuurlijk
Jeey, tutorial #1 in de 777 afgerond
Ging redelijk goed, afgezien van dat ik in plaats van 12:30 PM, 23:30PM ingevoerd had, dus er viel weinig te zien 
Mooi vliegtuig, alleen het alarm dat klinkt op het moment dat je de A/P disconnect heb ik niet uit kunnen krijgen, dus dat was wat lastig. En ik had AI nog aan staan, en OMDB was vol, dus heb de kist in het gras stilgezet, vlakbij de gates
Mooi vliegtuig, alleen het alarm dat klinkt op het moment dat je de A/P disconnect heb ik niet uit kunnen krijgen, dus dat was wat lastig. En ik had AI nog aan staan, en OMDB was vol, dus heb de kist in het gras stilgezet, vlakbij de gates
2x A/P disconnect button stopt het alarm. Je kan je A/P niet uitschakelen zonder dat alarm te horen
Je bedoelt de Z toets op het toetsenbord? Ja, die schakelt inderdaad de A/P uit, maar toen begon dat alarm te jengelen, heb A/P dus aangelaten tijdens het taxiën, maar tijdens shutdown schakelt ie vanzelf uit en begon ie weer...Geen idee hoe ik die uit krijg
Op de 737NGX krijg je dat alarm ook, maar dan kun je het alarm annuleren door op het knipperende rode lampje te douwen dat boven je MFD zit
Op de 737NGX krijg je dat alarm ook, maar dan kun je het alarm annuleren door op het knipperende rode lampje te douwen dat boven je MFD zit
[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 17-01-2015 21:05 ]
Ik meen dat je de A/P in de PMDG 777 met Shift + Z moet uitschakelen, en die moet je 2 keer achter elkaar doen om aan te geven dat je het met opzet hebt gedaan, niet per ongeluk.
In tutorial #1 staat toch echt, 2 maal Z, niet 2 maal Shift+Z, zal het de volgende keer eens proberen. Ik ben van plan om tut #1 een keer of 2 extra te doen voor ik zelf vluchten ga plannen. Met de 737NGX ook gedaan zo
[ Voor 56% gewijzigd door FastFred op 17-01-2015 21:27 ]
staat resettable alarm aan?
probeer die bij opties aan te doen.
PMDG setup - equipment - page 10
probeer die bij opties aan te doen.
PMDG setup - equipment - page 10
[ Voor 28% gewijzigd door thesouf op 17-01-2015 21:47 ]
Royal Dutch Virtual
Non resettable alarm heeft geen invloed op het alarm dat je krijgt bij het uitschakelen van de A/P.
Klik gewoon twee keer op de A/P disconnect bar ipv toetsen of toets combo's?
Kun je gelijk zien of het goed is of niet; bar naar beneden, alarm zou af moeten gaan, bar terug omhoog en alarm zou moeten stoppen (zo zou het iig moeten zijn volgens mij, zo even uit mijn hoofd). Excuus, zou de disconnect button op de yoke moeten zijn.
[ Voor 65% gewijzigd door Propane op 17-01-2015 21:49 ]
bij mij leek het wel te werken. had ook last van die alarm die niet uit ging, totdat ik die optie aanvinkde .TranceSetter schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 21:43:
Non resettable alarm heeft geen invloed op het alarm dat je krijgt bij het uitschakelen van de A/P.
ik zet het alarm altijd uit door op de master Warning knop te drukken
''You need to press the autopilot disconnect button on your joystick (or the Z key) twice in order to silence the alarm. Make the first press, wait a second or two and then press it again. If you double-press too fast, it won’t silence. Always use the disconnect button, don’t use the disconnect “bar” on the MCP – you’ll have the siren constantly going off if you do.
On aircraft with the RESETTABLE SIREN option set to NO, pressing the master warning button on the glareshield will not stop the alarm – this goes for any master warning in fact, not just the autopilot.''
[ Voor 28% gewijzigd door thesouf op 17-01-2015 22:01 ]
Royal Dutch Virtual
Dat is dus eigenlijk de verkeerde manier. 2x de disconnect button is genoeg. Niet te snel inderdaad
Ik ben nu bezig met een vlucht ( EHAM-KJFK)
ik heb met de A/P disc bar de a/p uitgezet en met de optie resetable siren uit
ik drukte toen op de masterwarning knop die brande en de sirene bleef doorgaan.
met resetable siren aan en met de a/p disc bar ging het alarm af, en kon ik die uitzetten dmv de master warning knop die brande.
verkeerd is een groot woord he
tis gewoon een andere manier
ik heb met de A/P disc bar de a/p uitgezet en met de optie resetable siren uit
ik drukte toen op de masterwarning knop die brande en de sirene bleef doorgaan.
met resetable siren aan en met de a/p disc bar ging het alarm af, en kon ik die uitzetten dmv de master warning knop die brande.
verkeerd is een groot woord he
tis gewoon een andere manier
[ Voor 9% gewijzigd door thesouf op 17-01-2015 22:03 ]
Royal Dutch Virtual
Je moet niet de A/P Disconnect Bar gebruiken, maar de A/P Disconnect Button.
dat weet ik.
het was alleen maar een test he.
maar voor jou. nogmaals met de a/p disc button
zelfde resultaat als eerst.
+ als je 2 maal a/p disc button drukt gaat de siren uit.
je hebt dus 2 opties.
ik blijf zelf op de resatble siren op on. vind ik persoonlijk fijner.
ieder zijn eigen keus
het was alleen maar een test he.
maar voor jou. nogmaals met de a/p disc button
zelfde resultaat als eerst.
+ als je 2 maal a/p disc button drukt gaat de siren uit.
je hebt dus 2 opties.
ik blijf zelf op de resatble siren op on. vind ik persoonlijk fijner.
ieder zijn eigen keus
[ Voor 4% gewijzigd door thesouf op 17-01-2015 22:13 ]
Royal Dutch Virtual
Volgens mij praten we naast elkaar, maargoed.
Heb het vandaag nog eens geprobeerd, heb een vlucht met de 777 gedaan op een route die ik goed ken van de 737NGX, Schiphol naar Gardermoen, Noorwegen. Ging allemaal prima, vergeten de strobe lights in te schakelen, verder prima
Na landing de A/P willen uitschakelen, Z ingedrukt, ruim een seconde gewacht en nog een keer gedrukt: alarm: Nogmaals Z ingedrukt en alarm ging uit (A/P schakelde weer in). Eenmaal aan de gate en bezig met de shutdown gaat de A/P vanzelf uit nadat je de motoren en de fuelpumps uitschakelt: weer alarm. In de FMC de optie opgezocht om het alarm te disablen en dan gaat het alarm gewoon uit als je op de Warning knopt drukt links van het MCP, zoals het hoort imo. Die optie laat ik dus in het vervolg aan staan.
Na landing de A/P willen uitschakelen, Z ingedrukt, ruim een seconde gewacht en nog een keer gedrukt: alarm: Nogmaals Z ingedrukt en alarm ging uit (A/P schakelde weer in). Eenmaal aan de gate en bezig met de shutdown gaat de A/P vanzelf uit nadat je de motoren en de fuelpumps uitschakelt: weer alarm. In de FMC de optie opgezocht om het alarm te disablen en dan gaat het alarm gewoon uit als je op de Warning knopt drukt links van het MCP, zoals het hoort imo. Die optie laat ik dus in het vervolg aan staan.
Je doet het nu nog niet helemaal op de juiste manier. De standaard instelling van Flight Simulator is de Z toets voor het aanzetten én uitzetten van de Autopilot. Echter in de Boeing 777 moet je 2x de Autopilot Disengage/disconnect knop indrukken om hem op de juiste manier uit te zetten. De knop in de Boeing 777 zit op de throttle quadrant, aan de zijkant van de de throttle levers.FastFred schreef op zondag 18 januari 2015 @ 20:02:
In de FMC de optie opgezocht om het alarm te disablen en dan gaat het alarm gewoon uit als je op de Warning knopt drukt links van het MCP, zoals het hoort imo. Die optie laat ik dus in het vervolg aan staan.
Om de toets op de juiste manier in te stellen voor de PMDG 777 (die deze manier in de echte Boeing 777 nabootst) moet je het volgende doen:
1. Ga naar de toetsenbord instellingen van FSX. Zoek daar de autopilot op en hef de toetsenbord-sneltoets op. Deze zal op "z" staan, dus die moet leeg gemaakt worden.
2. Laad een vlucht met de PMDG 777, en ga naar de opties in de FMC. Hier heb je keyboard shortcuts staan, en zoek daar de A/P disengage/disconnect button op. Zorg dat daar de sneltoets "z" komt te staan.
Nu kun je wanneer je de automatische piloot hebt aangezet hem weer eraf halen door 2x op z te drukken. Bij 1 keer gaat de a/p eraf, maar gaat het alarm af. Bij de 2e keer zal hij eraf blijven, maar het alarm uitzetten. Nu doe je het zoals het hoort.
Nogmaals: de automatische piloot eraf halen door de standaard toets z, en hem dan op de warning knop drukken is _niet_ zoals het hoort in de Boeing 777. Hopelijk dat het wat duidelijker is? Vergeef me dat ik misschien niet de precieze namen heb genoemd, ik heb hem nu niet voor me staan
Let op: de Auto Throttle disengage knop zit ergens anders, dus die staat los van de automatische piloot. 9 van de 10 keer wordt deze niet uitgezet tijdens de landing (in real life), aangezien deze een heel stuk van de workload van de piloot afhaalt. Echter, het kan natuurlijk wel, en je kan voor de PMDG 777 op dezelfde manier als hierboven beschreven een bepaalde toetsencombinatie eraan hangen om dit toch snel te kunnen doen tijdens je approach/landing mocht je dat willen.
Hier trouwens nog een video over hoe het normaal hoort in een Boeing. Dit werkt voor zowat iedere Boeing zo, dus ook voor de NGX en de 777. Deze video is van de NGX, maar voor de 777 werkt het hetzelfde.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=1p2HDQZp-os]
[ Voor 5% gewijzigd door TranceSetter op 18-01-2015 22:05 ]
Duidelijk, deze week maar eens verder mee spelen dan
L
De Autopilot disconnect zit niet op je throttle dat is de autothrottle disconnect. De Autopilot disconnect zit op de yoke en is de rode knop te bedienen met de duim.TranceSetter schreef op zondag 18 januari 2015 @ 22:02:
[...]
Je doet het nu nog niet helemaal op de juiste manier. De standaard instelling van Flight Simulator is de Z toets voor het aanzetten én uitzetten van de Autopilot. Echter in de Boeing 777 moet je 2x de Autopilot Disengage/disconnect knop indrukken om hem op de juiste manier uit te zetten. De knop in de Boeing 777 zit op de throttle quadrant, aan de zijkant van de de throttle levers.
Excuus, foute bewoording. Maar feit blijft dat het wel de juiste manier is om de autopilot eraf te halenCaptain16Bit schreef op maandag 19 januari 2015 @ 18:38:
L
[...]
De Autopilot disconnect zit niet op je throttle dat is de autothrottle disconnect. De Autopilot disconnect zit op de yoke en is de rode knop te bedienen met de duim.
Daar is inderdaad geen woord aan gelogen!TranceSetter schreef op maandag 19 januari 2015 @ 21:41:
[...]
Excuus, foute bewoording. Maar feit blijft dat het wel de juiste manier is om de autopilot eraf te halen
Naa eeuwen.. ook maar weer eens een FSX filmpje + repaint gemaakt
[ Voor 6% gewijzigd door FSXnoob op 21-01-2015 17:54 ]
Leuk filmpje, touchdown was wel wat aan de late kant om nog op tijd tot stilstand te komen in een A380
Nieuws van PDMG:
Als Boeing nou nog even meewerkt, en het test-team ook, dan verwacht ik binnen een aantal weken de overstap te kunnen gaan makenPMDG 777-200LR/F and PMDG 777-300ER for Prepar3d:
This weekend officially opens the pre-release testing process for our first release to the Lockheed Martin Prepar3d simulation platform. We are awaiting final approval from Boeing for this release, and we anticipate that we shall receive it within days. This will clear us to release this product to P3D users once our beta team has signed off that the package is ready.
Stay tuned for more posts in the coming days regarding updates on our PMDG 737NGX developments!
Nog meer nieuws wat PMDG op Facebook heeft gezet:
en even later:As promised, some more news this weekend!
PMDG BAe JS4100 for FSX Steam Edition:
In addition to new installer for the PMDG 777 for FSX Steam Edition, we have a new installer for the PMDG BAe JS4100 for FSX SE, that should be ready within days!
But wait, there's more!
PMDG 777-200LR/F and PMDG 777-300ER for Prepar3d:
This weekend officially opens the pre-release testing process for our first release to the Lockheed Martin Prepar3d simulation platform. We are awaiting final approval from Boeing for this release, and we anticipate that we shall receive it within days. This will clear us to release this product to P3D users once our beta team has signed off that the package is ready.
Stay tuned for more posts in the coming days regarding updates on our PMDG 737NGX developments!
But what's happening with the PMDG Boeing 737NGX series?
PMDG 737NGX product line updates for FSX, FSX:S/E and Prepar3d:
We have been a bit coy in providing information on the plans to update the NGX product line in order to add compatibility with P3D- so tonight I will add a bit more detail for you.
As of this moment, it is planned to release an FSX/FSX:SE dual compatible update to the NGX that will include (typically) a pretty significant update across the board in terms of functionality and enhancements. We have not had time to go through and categorize them- but I will let you know that we are adding some key elements such as interfacing to Active Sky Next's weather radar capability such as we have in the 777.
We will have a bit more information on timeline with these two products in the coming days.
Immediately upon release of the NGX updates for FSX and FSX:SE, we will be putting the NGX into beta testing for Prepar3d, with release of that product shortly to follow.
We want to be clear that we are calling this FSX update SP1d for the NGX products, as we are not going to get to a few of the major items we intend for the SP2 update that has been discussed for some time. I'll have more information on what is included at a later time- so please don't fill the thread with individual requests/demands that we do X or Y. The stuff that gets addressed comes from our own internal matrix of development needs- and won't have any outside input...
We have even more to share with you.. but we'll get to that during the week! Happy flying!
i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080
De reden dat ik deze updates niet geplaatst heb is dat de 777 het eerste vliegtuig zal zijn van PMDG dat voor P3D uit gaat komen. De NGX zal later volgen, en ook daar kijk ik naar uit.
Er komt nog meer nieuws gedurende deze week, en laten we nou hopen dat dat over de 747 v2 gaat. Ik denk dat ik te weinig tijd ga krijgen om te vliegen. Eerst maar eens met de 777 beginnen.
Er komt nog meer nieuws gedurende deze week, en laten we nou hopen dat dat over de 747 v2 gaat. Ik denk dat ik te weinig tijd ga krijgen om te vliegen. Eerst maar eens met de 777 beginnen.
Ja, ik kijk echt uit naar elk nieuws van PMDG over P3D, vandaar dat ik dit dus ook postte. The sooner, the better. Dan is er geen reden meer om FSX op te startenTranceSetter schreef op maandag 26 januari 2015 @ 10:31:
De reden dat ik deze updates niet geplaatst heb is dat de 777 het eerste vliegtuig zal zijn van PMDG dat voor P3D uit gaat komen. De NGX zal later volgen, en ook daar kijk ik naar uit.
Hélemaal met je eensSanderTje! schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:23:
[...]
Ja, ik kijk echt uit naar elk nieuws van PMDG over P3D, vandaar dat ik dit dus ook postte. The sooner, the better. Dan is er geen reden meer om FSX op te starten
Goedemorgen,
hier een oud (al ben ik nog jong) IVAO speler icm FSX. Na een lange tijd niet meer gevlogen te hebben wil ik de draad weer oppakken, het kriebelt en zeker omdat ik hier af en toe ben blijven meelezen. Nu is mijn vraag, waar vliegen we tegenwoordig mee? Is dat vooral met x-plane of voert FSX toch nog de boventoon (of heeft dat een persoonlijke voorkeur) ? Begint P3D langzaam de boel over te nemen?
Ik zal vanavond eerst maar eens als ATC plaatsnemen op Groningen of een van de andere kleine vliegvelden om weer het gevoel te krijgen voordat ik weer mijn plekje op Schiphol ga zoeken
hier een oud (al ben ik nog jong) IVAO speler icm FSX. Na een lange tijd niet meer gevlogen te hebben wil ik de draad weer oppakken, het kriebelt en zeker omdat ik hier af en toe ben blijven meelezen. Nu is mijn vraag, waar vliegen we tegenwoordig mee? Is dat vooral met x-plane of voert FSX toch nog de boventoon (of heeft dat een persoonlijke voorkeur) ? Begint P3D langzaam de boel over te nemen?
Ik zal vanavond eerst maar eens als ATC plaatsnemen op Groningen of een van de andere kleine vliegvelden om weer het gevoel te krijgen voordat ik weer mijn plekje op Schiphol ga zoeken
Persoonlijke voorkeur, maar ik denk dat het overgrote deel in dit topic toch nog met FSX bezig is, en natuurlijk Prepar3D van Lockheed.
Ik heb Prepar3D nog niet aangeraakt, maar dat wordt wel steeds interessanter nu PMDG hun vliegtuigen ook voor dat platform gaat uitbrengen. Ik hoop niet dat we daar weer de volle bak voor mogen betalen...
Ik moet zelf trouwens zeggen dat ik PMDG's 777 al 2 weken niet aangeraakt heb
Zodra je de basis onder de knie hebt, voornamelijk het verschil tussen de 737 en de 777 systemen, is er weinig meer aan, als je de 737NGX hebt gevlogen dan is de FMC ook al snel overmeesterd.
Ik wil binnenkort toch wel een paar flinke long hauls maken (met de 737NGX ben ik al eens non-stop van Schiphol naar Dubai gevlogen
), dat gaat nu een stuk gemakkelijker met de 777 en time acceleration.
Ik heb Prepar3D nog niet aangeraakt, maar dat wordt wel steeds interessanter nu PMDG hun vliegtuigen ook voor dat platform gaat uitbrengen. Ik hoop niet dat we daar weer de volle bak voor mogen betalen...
Ik moet zelf trouwens zeggen dat ik PMDG's 777 al 2 weken niet aangeraakt heb
Ik wil binnenkort toch wel een paar flinke long hauls maken (met de 737NGX ben ik al eens non-stop van Schiphol naar Dubai gevlogen

[ Voor 76% gewijzigd door FastFred op 02-02-2015 11:56 ]
Wat is er extra boeiend aan een long-haul met time acceleration, ipv bv Schiphol -> Gatwick of -> Charles de Gaulle ?
How do you save a random generator ?
Zelf vlieg ik al tijden met FSX, echter ben nu zoals FastFred zegt aan het wachten tot PMDG de 777 en NGX uit brengt voor P3D. Dat wordt het moment dat ik mijn hele installatie opnieuw ga doen, vanaf Windows af, alle add-ons, etc.
Zelf vlieg ik dus de PMDG 777 en NGX, waarbij de eerste de laatste tijd de boventoon voert. Ik begrijp wel wat FastFred zegt dat het allemaal te makkelijk is, maar je kan het je zelf natuurlijk ook wat moeilijker maken door bijvoorbeeld de failures aan te zetten, waarbij er op ieder moment iets mis kan gaan. Of je doet bewust een go-around, waarbij je toch goed de procedures moet volgen. Dat zijn dingen die ik toch wel leuk vind, en een stuk beter zijn uitgewerkt dan bij andere vliegtuigen.
Wat betreft de simulator zelf: ik denk inderdaad dat de meeste mensen nog met FSX vliegen, maar een groot deel daarvan zal aan het twijfelen zijn geslagen om voor P3D te gaan. Natuurlijk zijn er ook xPlane gebruikers, maar daar zie ik zelf een stuk minder van voorbij komen.
Maar, ik moet zeggen dat mijn langste vluchten van Dubai naar Europa/Azië zijn normaal, en die duren 5/6 uur.
Zelf vlieg ik dus de PMDG 777 en NGX, waarbij de eerste de laatste tijd de boventoon voert. Ik begrijp wel wat FastFred zegt dat het allemaal te makkelijk is, maar je kan het je zelf natuurlijk ook wat moeilijker maken door bijvoorbeeld de failures aan te zetten, waarbij er op ieder moment iets mis kan gaan. Of je doet bewust een go-around, waarbij je toch goed de procedures moet volgen. Dat zijn dingen die ik toch wel leuk vind, en een stuk beter zijn uitgewerkt dan bij andere vliegtuigen.
Wat betreft de simulator zelf: ik denk inderdaad dat de meeste mensen nog met FSX vliegen, maar een groot deel daarvan zal aan het twijfelen zijn geslagen om voor P3D te gaan. Natuurlijk zijn er ook xPlane gebruikers, maar daar zie ik zelf een stuk minder van voorbij komen.
Met vol gewicht opstijgen, hoger vliegen, step-climbs, etc.enchion schreef op maandag 02 februari 2015 @ 12:46:
Wat is er extra boeiend aan een long-haul met time acceleration, ipv bv Schiphol -> Gatwick of -> Charles de Gaulle ?
[ Voor 16% gewijzigd door TranceSetter op 02-02-2015 12:48 ]
Verwijderd
Ik zelf vlieg sinds eind 2013 in P3D, vanaf het moment dat v2 uitkwam. FSX was meteen compleet uit beeld verdwenen bij mij en zal ook nooit meer in beeld komen. Ik vlieg meestal GA en de grafische extra's die P3D biedt, zijn gewoon super daarvoor (geen autogen popup, VC shadows, cloud shadows, etc.). Ik kan in P3D ook alle reflecties aanzetten zonder dat de performance in elkaar dondert. Al met al ziet alles er gewoon een heel stuk echter en levendiger uit! Maar ook voor airliners (in mijn geval de Aerosoft Airbus 318) is het natuurlijk mooier met al die opties.
Voornamelijk het idee hebben dat je zo nog eens ergens komt. Ik kom met de NGX amper buiten Europa.enchion schreef op maandag 02 februari 2015 @ 12:46:
Daarbij vlieg ik het liefst met de KLM en Transavia livery. Ik zal ook nooit met de KLM livery eerst ergens heen vliegen, om de volgende keer totaal ergens anders te starten. Ik moet eerst terug naar Schiphol.
Een simulator kan qua realisme natuurlijk maar zoveel doen, een groot deel zul je er zelf om heen moeten verzinnen
Voor laag & traag is P3Dv2 inderdaad direct een upgrade tov FSX: mooier en sneller. Volgens mij werkt niet alles perfect maar wel veel heel goed. De imho best fijne MS C172 uit FSX werkt prima, de A2A C172 en de Carenado C208 worden officieel ondersteund. Ik heb ruzie met mijn F1 Pilatus PC-12 op Win8 maar dat heb ik ook in FSX.Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 12:59:
Ik zelf vlieg sinds eind 2013 in P3D, vanaf het moment dat v2 uitkwam. FSX was meteen compleet uit beeld verdwenen bij mij en zal ook nooit meer in beeld komen. Ik vlieg meestal GA en de grafische extra's die P3D biedt, zijn gewoon super daarvoor (geen autogen popup, VC shadows, cloud shadows, etc.). Ik kan in P3D ook alle reflecties aanzetten zonder dat de performance in elkaar dondert. Al met al ziet alles er gewoon een heel stuk echter en levendiger uit! Maar ook voor airliners (in mijn geval de Aerosoft Airbus 318) is het natuurlijk mooier met al die opties.
NL2000-photo-scenery werkt over het algemeen maar ik heb wat knipperende textures op EHSE.
Vind persoonlijk de default C172 niet zoveel aan, ben wel groot fan van de Maule M7. Geweldige kist
Totaal mee eens dat je niet totaal ergens anders kan starten, maar ik "trek" wel rond, dus ik ga van Schiphol, naar Malta, naar Zurich, naar Dubai, etc. Ik hoef niet steeds terug naar mijn base.FastFred schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:00:
[...]
Daarbij vlieg ik het liefst met de KLM en Transavia livery. Ik zal ook nooit met de KLM livery eerst ergens heen vliegen, om de volgende keer totaal ergens anders te starten. Ik moet eerst terug naar Schiphol.
Verder ben ik nog steeds op zoek naar een fatsoenlijke EHAM scenery, zoiets als de Dubai scenery van FlyTampa. Ik heb een tijdje de Aerosoft scenery geprobeerd, maar daarvan kloppen de textures niet met wat eromheen ligt. Ja, dat stuk zal vast fotorealistisch zijn, maar je ziet echt een stuk land in de rest van de scenery liggen. Het klopt gewoon niet met elkaar.
Ik was heel even bang dat iedereen me hier voor gek zou verklaren. Maar ik ben gelukkig niet de enigeTranceSetter schreef op maandag 02 februari 2015 @ 16:48:
Totaal mee eens dat je niet totaal ergens anders kan starten, maar ik "trek" wel rond, dus ik ga van Schiphol, naar Malta, naar Zurich, naar Dubai, etc. Ik hoef niet steeds terug naar mijn base.
De NL2000 versie van EHAM hoef je ook niet te proberen, vind 'm er niet heel spectaculair uit zien en in sommige situaties zelfs slechter dan de default.
Verwijderd
Ik vlieg enkel en alleen met de A2A Cherokee 180 en ik vertrek alleen maar vanaf het vliegveld waar ik de vorige keer geland ben. Ik trek dus ook rond. Momenteel vlieg ik alleen nog maar in Noorwegen (Orbx FTX). Zodra m'n Cherokee cold and dark is, bewaar ik de vlucht die ik de volgende keer weer laad, dus ik start m'n vlucht ook echt exact vanaf m'n vorige positie. Maakt het allemaal wat realistischer.
Ik bewaar m'n vlucht zelfs in spot view, dus als ik uit het vliegtuig ben, en doe dan eerst de deur open voordat ik instap, haha!
Nope, werkt voor mij niet, want ik vlieg het liefst alleen maar realtimeVerwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 18:26:
Zodra m'n Cherokee cold and dark is, bewaar ik de vlucht die ik de volgende keer weer laad, dus ik start m'n vlucht ook echt exact vanaf m'n vorige positie. Maakt het allemaal wat realistischer.
Autisten trekje
Verwijderd
Ehm, hoezo werkt het dan niet...? Ik zie niet helemaal wat dit te maken heeft met realtime? Ik gebruik nooit time accelleration.FastFred schreef op maandag 02 februari 2015 @ 18:32:
[...]
Nope, werkt voor mij niet, want ik vlieg het liefst alleen maar realtime![]()
Autisten trekje
Ik heb ook een tip.
Begin niet aan kinderen. Ik kom verdorie niet meer aan vliegen toe.
Als je je vlucht op slaat en deze op een later tijdstip weer start, dan klopt de sim tijd niet meer met realtime toch? Daar kan ik niet tegen.Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:04:
[...]
Ehm, hoezo werkt het dan niet...? Ik zie niet helemaal wat dit te maken heeft met realtime? Ik gebruik nooit time accelleration.
Autist much
Geen idee of het hier al is langsgekomen, maar op http://www.jetstreamtv.net staan drie zeer gave cockpitfilms van KLM-vluchten. Echt cool, meerdere camera's en goede kwaliteit.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Verwijderd
Hm, dat gaat prima, hoor, in ieder geval met P3D. Ik sla mijn vlucht dus wel alleen op als ik op de grond sta, cold and dark. Die vlucht laadt ik door op het bestand te dubbelklikken in Windows: ik krijg dan het start menu van P3D te zien: het vliegtuig staat dan precies waar hij de vorige keer stond, maar ik kan gewoon de huidige tijd instellen of wat voor tijd ik ook maar wil, en ook andere instellingen kan ik aanpassen. En daarna pas klik ik op Start (of hoe dat dan ook heet in P3D) en wordt alles geladen. Alles is dan precies zoals ik het had achtergelaten, maar dan wel met een eventuele nieuwe tijd, real time of niet. Geen probleem.FastFred schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 02:10:
[...]
Als je je vlucht op slaat en deze op een later tijdstip weer start, dan klopt de sim tijd niet meer met realtime toch? Daar kan ik niet tegen.
Autist much
Dit werkt natuurlijk niet als je een vlucht bewaart terwijl je aan het vliegen ben: dan heb je OF de tijd van de vorige vlucht OF opeens een heel andere tijd. Maar als je alleen maar alles op bewaart terwijl je op de grond staat, is het net zoals het in het echte leven gaat. Je laat je vliegtuig achter op het vliegveld en komt terug wanneer je wilt en gaat dan weer verder.
Hmm, niet aan gedacht. Zo kan het ja 
EDIT: weet iemand waar ik aan company routes voor British Airways kan komen? Mijn zusje is gister van Londen naar Beijing gevlogen met vlucht BAW1039 voor een half jaar stage.
Wil eigenlijk morgen die vlucht zo exact mogelijk na vliegen met de PMDG 777. Zo exact mogelijk als in, de route. Step climbs interesseren me niet echt in dit geval.
EDIT: weet iemand waar ik aan company routes voor British Airways kan komen? Mijn zusje is gister van Londen naar Beijing gevlogen met vlucht BAW1039 voor een half jaar stage.
Wil eigenlijk morgen die vlucht zo exact mogelijk na vliegen met de PMDG 777. Zo exact mogelijk als in, de route. Step climbs interesseren me niet echt in dit geval.
[ Voor 88% gewijzigd door FastFred op 07-02-2015 23:58 ]
De 777 voor P3D is uit en de prijs is lager dan verwacht $135 en tot 7 maart $90.
Dat is typisch marketing. Gooi eerst maar een hoog prijs de wereld in , dan maak het lager (wat waarschijnlijk hun doel prijs was om mee te beginnen) en kom met een verhaal van wij geven je een tijdelijk korting. Sorry hoor, ik ben alang een PMDG klant maar ik trap hier niet in.KenVerburg schreef op zondag 08 februari 2015 @ 00:43:
De 777 voor P3D is uit en de prijs is lager dan verwacht $135 en tot 7 maart $90.
PMDG the Electronic Arts of the Flight Sim community. Ik ga niet weer 90 euro betalen voor min of meer hetzelfde product. P3D verschilt niet veel van FSX behalve als je low en slow vliegt en dat is niet echt de bedoeling in een T7:) Ik pas bij deze en wacht ik op de 747.
https://valid.x86.fr/xhfd5e
Tjah, dat betaal ik er dus ook niet voor als ik hetzelfde toestel al in FSX heb.
Verwijderd
Ik ben blij met m'n Aerosoft Airbus 318: precies het soort vliegtuig dat ik leuk vind. Voor zo'n 40 euro was ik klaar. 90 dollar en helemaal 140 dollar gaat me echt wat te ver... De 777 is sowieso veel te groot voor mij: ik doe alleen maar kleine city hops met de Airbus. Ik vind de Airbus-checklists ook top: hoef ik FSCrew ook niet te kopen, scheelt nog weer meer geld.
Op zich is het wel goed voor P3D dat PMDG nu ook 'on board' is, natuurlijk!
Op zich is het wel goed voor P3D dat PMDG nu ook 'on board' is, natuurlijk!
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2015 18:26 ]
Vanmiddag de betreffende vlucht gemaakt van EGLL naar ZBAA, met 4x time acceleration tussen T/C en T/D toch een 4 á 5 uur.
Geland op baan 36R, de ILS daar lijkt niet te kloppen, de course voor de baan zou 359 moeten zijn, maar met VOR/LOC bleef ie op 002 staan en kwam ik links van de baan terecht, waardoor ik de A/P maar uitgeschakeld heb op het laatste moment en gecorrigeerd heb en de landing compleet verneukte en uiteindelijk ver rechts van de centerline geland ben.
Ook dalen wilde hij niet, ik had wat teveel brandstof meegenomen (had nog 69 ton toen ik landde) en mijn cruise altitude zou 31500ft zijn volgens de FMC, dit de gehele vlucht ook gevlogen, maar toen ik bij T/D aankwam bleef ie daar vrolijk op hangen, had m'n altitude op de MCP terug gedraaid naar 4000ft en de FMC gaf geen fouten aan, hij bleef gewoon op 31500ft hangen
En er zit een bug in PMDG's time acceleration waarbij de MFD display blijft hangen na een tijdje, is me 2x overkomen.
Geland op baan 36R, de ILS daar lijkt niet te kloppen, de course voor de baan zou 359 moeten zijn, maar met VOR/LOC bleef ie op 002 staan en kwam ik links van de baan terecht, waardoor ik de A/P maar uitgeschakeld heb op het laatste moment en gecorrigeerd heb en de landing compleet verneukte en uiteindelijk ver rechts van de centerline geland ben.
Ook dalen wilde hij niet, ik had wat teveel brandstof meegenomen (had nog 69 ton toen ik landde) en mijn cruise altitude zou 31500ft zijn volgens de FMC, dit de gehele vlucht ook gevlogen, maar toen ik bij T/D aankwam bleef ie daar vrolijk op hangen, had m'n altitude op de MCP terug gedraaid naar 4000ft en de FMC gaf geen fouten aan, hij bleef gewoon op 31500ft hangen
En er zit een bug in PMDG's time acceleration waarbij de MFD display blijft hangen na een tijdje, is me 2x overkomen.
[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 08-02-2015 23:03 ]
@FastFred, Misschien komt de AIRAC cycle info niet overheen met de LOC/VOR informatie in FSX?
Zo, P3D heb ik geïnstalleerd. Volledig nieuwe installatie van Windows 7 64-bit gedaan gisteren, inclusief alle updates etc. P3D erop gezet, en mijn framerate is echt om te huilen. Geen enkele slider nog omhoog gezet, maar 8fps is niet echt goed. Toen alles naar onderen gezet, maar zelfs dan nog een framerate van 15-20 fps.
Nu ging dat bij FSX toch een stuk beter, dus ik ben benieuwd of er iemand tips heeft? Ik ga vanavond wel proberen om volumetric fog uit te zetten (geen idee of er nog een aparte setting is voor volumetric clouds?).
Nu ging dat bij FSX toch een stuk beter, dus ik ben benieuwd of er iemand tips heeft? Ik ga vanavond wel proberen om volumetric fog uit te zetten (geen idee of er nog een aparte setting is voor volumetric clouds?).
Ik ken je PC specs niet, maar zelf heb ik een GTX 560 + Core i7 2600 (niet K). P3D draait prima bij mij (40 fps met de A2A 172, heb nog geen PMDG in P3D). Heb je direct na installatie instellingen aangepast? Anders zou je eens kunnen beginnen met een default profile, kijken hoe dat werkt en van daaruit tweaken. Mijn ervaring met aanpassen van de settings is dat het snel heel veel onnodig FPS kost terwijl het default goed draaitTranceSetter schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:31:
Zo, P3D heb ik geïnstalleerd. Volledig nieuwe installatie van Windows 7 64-bit gedaan gisteren, inclusief alle updates etc. P3D erop gezet, en mijn framerate is echt om te huilen. Geen enkele slider nog omhoog gezet, maar 8fps is niet echt goed. Toen alles naar onderen gezet, maar zelfs dan nog een framerate van 15-20 fps.
Ik heb hem geïnstalleerd, direct opgestart, en hij startte met een of ander militair gevechtsvliegtuig (geen idee welke). Mijn framerate zat toen op =/- 8fps. Dat lijkt me niet echt handig.SanderTje! schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:37:
[...]
Ik ken je PC specs niet, maar zelf heb ik een GTX 560 + Core i7 2600 (niet K). P3D draait prima bij mij (40 fps met de A2A 172, heb nog geen PMDG in P3D). Heb je direct na installatie instellingen aangepast? Anders zou je eens kunnen beginnen met een default profile, kijken hoe dat werkt en van daaruit tweaken. Mijn ervaring met aanpassen van de settings is dat het snel heel veel onnodig FPS kost terwijl het default goed draait
Mijn specs zijn misschien niet geweldig, maar in FSX kon ik wel een fps van 25 krijgen, bij gebruik van de PMDG 777, FTX Global, REX, OpusFSX, etc. Nu zonder die add-ons gaat het al mis.
Da's de F-35 Lightning II*, in Nederland ook wel bekend als bodemloze put,TranceSetter schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:03:
[...]
Ik heb hem geïnstalleerd, direct opgestart, en hij startte met een of ander militair gevechtsvliegtuig (geen idee welke). Mijn framerate zat toen op =/- 8fps. Dat lijkt me niet echt handig.
Mijn specs zijn misschien niet geweldig, maar in FSX kon ik wel een fps van 25 krijgen, bij gebruik van de PMDG 777, FTX Global, REX, OpusFSX, etc. Nu zonder die add-ons gaat het al mis.
* Kan trouwens ook wel zijn dat het de F-22 is, zo goed let ik niet op. Ik wissel meestal ineens naar een propellorkist.
[ Voor 6% gewijzigd door Bacchus op 09-02-2015 15:53 ]
Word nu toch onderhand wel is tijd dat er vanuit Aerosoft (of andere uitgever/ontwikkelaar) een fatsoenlijke Eindhoven Airport scenery komt. Nu dat Arke long-haul vluchten gaat uitvoeren vanaf Eindhoven.
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Thanks man!!! daar zocht ik al een tijdje naarTourniquet schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 13:39:
Geen idee of het hier al is langsgekomen, maar op http://www.jetstreamtv.net staan drie zeer gave cockpitfilms van KLM-vluchten. Echt cool, meerdere camera's en goede kwaliteit.
Weet ik niet, ik check net FSCommander en die geeft hetzelfde aan, zowel voor 36R als voor 36L (18L en 18R dan weer niet) beide ILS signalen komen een stukje links van de baan terecht, het lijkt te kloppen. Heb de kaarten van Jeppesen erbij gepakt maar die kan ik nog steeds niet goed lezen, snap er vaak geen snars van wat daar staat.Badtothebone schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:16:
@FastFred, Misschien komt de AIRAC cycle info niet overheen met de LOC/VOR informatie in FSX?
Voor 36R heb ik de KM01A STAR gevlogen op de autopilot, dat is de kaart op pagina 13 van deze pdf
Mm, een beetje verder getest vanavond, maar ik kan nog geen logische verklaring vinden voor mijn framerate probleem in P3D. Waar ik nu wel achter ben is dat in external view mijn fps ergens tussen de 30-60fps schommelen, maar als ik dan naar de Virtual Cockpit ga dan is dit 4-6fps. Dit is met verschillende vliegtuigen zo, en ik heb ondertussen alle schaduwen uitgezet, maar het probleem blijft.
Op dit moment heb ik even geen idee hoe ik het kan verbeteren.
Op dit moment heb ik even geen idee hoe ik het kan verbeteren.
Het probleem is dat de data die de 777 en FSCommander gebruiken een flink stuk nieuwer is dan de data die in FSX zit. En de data voor die addons is 'updateable', FSX niet. Dus waar de 777 waarschijnlijk een data cycle heeft ergens uit 2013 met een verse installatie, draait FSX nog iets uit 2006 of zo. In die tussentijd heeft de final approach course een wijziging ondergaan wegens magnetische variatie.FastFred schreef op maandag 09 februari 2015 @ 22:53:
[...]
Weet ik niet, ik check net FSCommander en die geeft hetzelfde aan, zowel voor 36R als voor 36L (18L en 18R dan weer niet) beide ILS signalen komen een stukje links van de baan terecht, het lijkt te kloppen. Heb de kaarten van Jeppesen erbij gepakt maar die kan ik nog steeds niet goed lezen, snap er vaak geen snars van wat daar staat.
Voor 36R heb ik de KM01A STAR gevlogen op de autopilot, dat is de kaart op pagina 13 van deze pdf
Geen idee hoe FSX met het verschil tussen True North en Magnetic North omgaat. Maar dikke kans dat om zoiets op te lossen, je het vliegveld zelf aan zou moeten passen, even een paar graadjes draaien
Wat betreft Jeppesens, check Youtube eens. Of vraag wat je niet snapt hier
Ja dit klopt. Het gebeurt vaker in P3D omdat dit veel nieuwe is en meer up to date. Ik kom vaker bij landingsbanen terecht waar mijn ILS signaal niet meer klopt en dan dreig ik naast de baan te komen. In dit geval ga ik de autopiloot uitzetten en met de hand landen of bij slecht weer landing afbreken en vliegen naar een alternatePropane schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 01:34:
[...]
Het probleem is dat de data die de 777 en FSCommander gebruiken een flink stuk nieuwer is dan de data die in FSX zit. En de data voor die addons is 'updateable', FSX niet. Dus waar de 777 waarschijnlijk een data cycle heeft ergens uit 2013 met een verse installatie, draait FSX nog iets uit 2006 of zo. In die tussentijd heeft de final approach course een wijziging ondergaan wegens magnetische variatie.
Geen idee hoe FSX met het verschil tussen True North en Magnetic North omgaat. Maar dikke kans dat om zoiets op te lossen, je het vliegveld zelf aan zou moeten passen, even een paar graadjes draaien.
Wat betreft Jeppesens, check Youtube eens. Of vraag wat je niet snapt hier.
Ik kan me een filmpje herinneren toen de Polderbaan net open was, van een Transavia-toestel. Die begon bij het landen vrolijk 'terrain, pull up' te roepen, omdat hij nog niet in de FMC stond.
Dus eigenlijk is het gewoon 'as real as it gets', ook in de dagelijkse praktijk klopt het systeem niet altijd met de werkelijkheid
Dus eigenlijk is het gewoon 'as real as it gets', ook in de dagelijkse praktijk klopt het systeem niet altijd met de werkelijkheid
Verwijderd
Mooie screens.Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 20:57:
EHAM - LFPG
Bye bye, EHAM!
[afbeelding]
Knopjes, knopjes, knopjes en nog eens knopjes!
[afbeelding]
Dat zal de Rijn zijn...?
[afbeelding]
Ha, collega!
[afbeelding]
Dark mood.
[afbeelding]
LFPG in de verte.
[afbeelding]
LFPG dichterbij.
[afbeelding]
LFPG dichterbijer.
[afbeelding]
LFPG dichterbijerder.
[afbeelding]
Dat scheelde niet veel. "Pardonnez moi!" Sta niet helemaal goed, denk ik...
[afbeelding]
Haha, same hereJake Bullet schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:07:
Ik heb ook een tip.
Ik ga nu, 5 jaar later, weer eens voorzichtig proberen de boel te installeren. Ga ditmaal direct met P3D beginnen
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Je quote een post van 3 jaar geleden
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Verwijderd
Check dit: http://www.aero.sors.fr/navaids3.htmlPropane schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 01:34:
[...]
Het probleem is dat de data die de 777 en FSCommander gebruiken een flink stuk nieuwer is dan de data die in FSX zit. En de data voor die addons is 'updateable', FSX niet. Dus waar de 777 waarschijnlijk een data cycle heeft ergens uit 2013 met een verse installatie, draait FSX nog iets uit 2006 of zo.
Ik heb het ooit een keer gebruikt (heb het nu niet echt nodig met FTX scenery en de vliegvelden waar ik vlieg) maar je kan daar updates downloaden en installeren (via een hele nette installer met diverse opties) en volgens mij past 'ie dan ook ILS etc. aan, in ieder geval in Europa. Zeer de moeite waard, in ieder geval. Er staat meer interessant spul op die site.
Verwijderd
Vraagje over real life vliegen met fmc en pro atc.. Stel ik vlieg naar London dan heb ik kans dat pro atc mij in een hold gooit ergens voor londen. Zonder pro atc is dat makkelijk, je vliegt de route en land netjes als je de fmc netjes hebt ingesteld. Maar stel dat je pro atc instelt, is het dan zo dat die je bijvoorbeeld in een hold zet, en of ineens beslist dat je ergens anders moet gaan landen ? De fmc heeft een route die je bijna niet meer kan wijzigen. Zet je dan lnav en vnav uit ? En hoe krijg je de lnav en vnav weer werkend als je van je fmc route bent afgeweken omdat pro atc je van je route afstuurt ?
Meestal na de hold zal je radar vectors krijgen van ATC dus dan heb jij je plan niet meer nodig. Zolang je ILS\LOC freq is ingesteld zal ATC je naar de baan brengen en kun je landen zoals gewoonlijk. Het gebeurt weinig dat je gehele plan kan vliegen zonder tussenkomst van ATC en vectoring.Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 00:14:
Vraagje over real life vliegen met fmc en pro atc.. Stel ik vlieg naar London dan heb ik kans dat pro atc mij in een hold gooit ergens voor londen. Zonder pro atc is dat makkelijk, je vliegt de route en land netjes als je de fmc netjes hebt ingesteld. Maar stel dat je pro atc instelt, is het dan zo dat die je bijvoorbeeld in een hold zet, en of ineens beslist dat je ergens anders moet gaan landen ? De fmc heeft een route die je bijna niet meer kan wijzigen. Zet je dan lnav en vnav uit ? En hoe krijg je de lnav en vnav weer werkend als je van je fmc route bent afgeweken omdat pro atc je van je route afstuurt ?
Maar wat doe je dan als het midden in de vlucht gebeurt? Dan denk ik dat gleverla bedoelt dat je dan ook weer back on track wilt komen. Op gegeven moment heb je een handoff naar een volgende controller, en dan?Badtothebone schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:07:
[...]
Meestal na de hold zal je radar vectors krijgen van ATC dus dan heb jij je plan niet meer nodig. Zolang je ILS\LOC freq is ingesteld zal ATC je naar de baan brengen en kun je landen zoals gewoonlijk. Het gebeurt weinig dat je gehele plan kan vliegen zonder tussenkomst van ATC en vectoring.
Ik heb geen 'real life' ervaring met Londen, maar meestal liggen de holds op of bij de punten aan het begin van een STAR... Dus stel je moet holden, en mag daarna weer door, dan kun je vaak vrolijk dezelfde STAR volgen.
Zou je moeten uitwijken naar een ander veld, dan krijg je meestal vectors of een direct instructie. Dus je kunt in de FMC dan de DIR functie gebruiken. Geven ze je daarna voor dat andere veld ook nog een STAR ipv vectors, dan heb je vaak tijd genoeg om die weer even in te programmeren.
Als het echt helemaal mis loopt kun je altijd nog even een paar rondjes in de holding draaien tot je de FMC op orde hebt.
Zou je moeten uitwijken naar een ander veld, dan krijg je meestal vectors of een direct instructie. Dus je kunt in de FMC dan de DIR functie gebruiken. Geven ze je daarna voor dat andere veld ook nog een STAR ipv vectors, dan heb je vaak tijd genoeg om die weer even in te programmeren.
Als het echt helemaal mis loopt kun je altijd nog even een paar rondjes in de holding draaien tot je de FMC op orde hebt.
Het is ook vrij gemakkelijk om in je FMC in de LEGS pagina een nieuw waypoint in te voeren, die te line selecten op de plek waar je die hebben wilt, evt. de al bestaande route daar op aan te laten sluiten en als je vervolgens zeker weet dat je die wijziging door wilt voeren druk je op EXEC. Als je onderop je EFIS paneel de WPT knop indrukt krijg je op je MFD de waypoints te zien die langs je route liggen, door in je FMC dan een waypoint in te voeren kun je de route op je MFD zien veranderen (witte stippellijn), druk je dan dus op EXEC om de wijziging te bevestigen dan wordt die stippellijn dus magenta.
Als je op de HDG van je MCP vliegt (dus LNAV en VNAV staan uit) en je gaat weer op de FMC (LNAV en VNAV dus) verder vliegen dan gaat dit ook, maar weet even niet meer exact wat de voorwaarden hier voor waren, dat wil namelijk niet altijd in een keer goed gaan (bij mij althans
Soms moet ik het toestel handmatig op koers brengen voor dat hij LNAV/VNAV accepteert, en soms vliegt ie automatisch al naar het eerste waypoint van de route...)
Als je op de HDG van je MCP vliegt (dus LNAV en VNAV staan uit) en je gaat weer op de FMC (LNAV en VNAV dus) verder vliegen dan gaat dit ook, maar weet even niet meer exact wat de voorwaarden hier voor waren, dat wil namelijk niet altijd in een keer goed gaan (bij mij althans
[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 11-02-2015 13:44 ]
Ja, er zit een limitatie op in de trant van dat binnen X aantal graden van de leg op een intercept heading moet zitten als ik het goed herinner. Staat vast wel ergens in een manual.
Maar altijd... KISS... Keep it simple, stupid!
Als het lastig wordt, back to basics, handvliegen en hoofdrekenen
.
Maar altijd... KISS... Keep it simple, stupid!
Volgens mij 15 graden, en je mag ook niet aan het stuur en rudder zitten.Propane schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 14:12:
Ja, er zit een limitatie op in de trant van dat binnen X aantal graden van de leg op een intercept heading moet zitten als ik het goed herinner. Staat vast wel ergens in een manual.
Maar altijd... KISS... Keep it simple, stupid!Als het lastig wordt, back to basics, handvliegen en hoofdrekenen
.
Verwijderd
Bedankt voor de antwoorden
Vanavond eens even proberen met fmc en pro atc. Wellicht ook even een emergency declaren en dan later intrekken. Kijken of die dan uiteindelijk weer de fmc activeerd.
Vanavond eens even proberen met fmc en pro atc. Wellicht ook even een emergency declaren en dan later intrekken. Kijken of die dan uiteindelijk weer de fmc activeerd.
Verwijderd
Volgens mij is het 30 graden, de normale intercept angle voor de ILS, maar makkelijkste is natuurlijk om gewoon even een Direct te programmeren naar het volgende waypoint, dan kan die gelijk op LNAVIrcghost schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 14:24:
[...]
Volgens mij 15 graden, en je mag ook niet aan het stuur en rudder zitten.
Je zou zo maar gelijk kunnen hebben, tijdje al niet meer kunnen vliegenVerwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:17:
[...]
Volgens mij is het 30 graden, de normale intercept angle voor de ILS, maar makkelijkste is natuurlijk om gewoon even een Direct te programmeren naar het volgende waypoint, dan kan die gelijk op LNAV
Kan iemand mij vertellen wat er in mijn (radio-)navigatie fout gaat? Scenario is als volgt:
Ik vlieg normaal gesproken relatief kleine kisten, C172, C208, Mooney M20 en Pilatus PC-12 maar over het algemeen wel met glass cockpits en dus een mooi kaartje. Als ik een vluchtplan over V-luchtwegen opstel, krijg ik daarbij mooi de richtingen die ik vliegen moet, volgens mij zijn die magnetisch en kan ik die dus tussen twee VOR's ook als koers gebruiken. Als ik het plan uit P3D (of vroeger FSX) vergelijk met SkyVector, dan klopt dat ongeveer ook wel en zijn de verschillen te verklaren door magnetische verschuiving. Ik stel dus de richting uit het vluchtplan in als koers vanaf de VOR en volg die (of laat George hem volgen). Dat brengt mij echter een flink stuk (3° à 5° in het zuiden van Alaska) naast de route die ik op de kaart op de GPS zie.
Wat doe ik hier fout, hoe kom ik daar achter (controleren met een tweede VOR?) en hoe doe ik het goed? Kan ik in FSX of P3D de exacte te vliegen radialen (koersen) zien of de magnetische verschuiving vergelijken met bv SkyVector?
Ik vlieg normaal gesproken relatief kleine kisten, C172, C208, Mooney M20 en Pilatus PC-12 maar over het algemeen wel met glass cockpits en dus een mooi kaartje. Als ik een vluchtplan over V-luchtwegen opstel, krijg ik daarbij mooi de richtingen die ik vliegen moet, volgens mij zijn die magnetisch en kan ik die dus tussen twee VOR's ook als koers gebruiken. Als ik het plan uit P3D (of vroeger FSX) vergelijk met SkyVector, dan klopt dat ongeveer ook wel en zijn de verschillen te verklaren door magnetische verschuiving. Ik stel dus de richting uit het vluchtplan in als koers vanaf de VOR en volg die (of laat George hem volgen). Dat brengt mij echter een flink stuk (3° à 5° in het zuiden van Alaska) naast de route die ik op de kaart op de GPS zie.
Wat doe ik hier fout, hoe kom ik daar achter (controleren met een tweede VOR?) en hoe doe ik het goed? Kan ik in FSX of P3D de exacte te vliegen radialen (koersen) zien of de magnetische verschuiving vergelijken met bv SkyVector?
Verwijderd
Heren. Ik heb nu een pagina of 20 teruggelezen, maar ik heb geen antwoord kunnen vinden op mijn simpele vraag.
Welke licentie moet ik kopen voor Prepar3d V2? Ik heb alle sims vanaf FS98 meegemaakt (good old Meigs Field). Ik wil gewoon simmen, zoals dat in FSX met 'free flight' kon, en hoef geen missies of wat dan ook. Ik word van die Prepar3d site niet wijzer hoor.
Ik had het idee dat de Academic License perfect zou zijn. Maar als je dan hier kijkt: http://www.prepar3d.com/p...par3d-license-comparison/ , dan zie ik bij 'Simulation' geen vinkje staan. Verwarrend.
Welke licentie moet ik kopen voor Prepar3d V2? Ik heb alle sims vanaf FS98 meegemaakt (good old Meigs Field). Ik wil gewoon simmen, zoals dat in FSX met 'free flight' kon, en hoef geen missies of wat dan ook. Ik word van die Prepar3d site niet wijzer hoor.
Ik had het idee dat de Academic License perfect zou zijn. Maar als je dan hier kijkt: http://www.prepar3d.com/p...par3d-license-comparison/ , dan zie ik bij 'Simulation' geen vinkje staan. Verwarrend.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2015 14:40 ]
Dan heb je niet echt goed gezocht.Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2015 @ 14:30:
Heren. Ik heb nu een pagina of 20 teruggelezen, maar ik heb geen antwoord kunnen vinden op mijn simpele vraag.
Maar gewoon de academic versie halen
Academic is goed, tenzij je echt 120 USD over hebt voor een "pro" splash screen en de afwezigheid van een kleine tekst "Academic licence" in de rechterbovenhoek van je scherm. LM mag het niet voor "entertainment" verkopen maar heeft de voorwaarden (m.i. volledig bewust) zo gesteld dat deze voor eigenlijk alle privé-personen van toepassing zijn. Volgens mij heb ik iemand van LM ook ooit ergens op een (hun?) forum iets in die aard zien schrijven.Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2015 @ 14:30:
Hehe, "Good Ol' Meigs", dwaas verhaal hoe dat aan zijn eind is gekomen.
Let op:
MFS2020 topic: Microsoft Flight Simulator (2020)
X-Plane 11/12 topic: X-Plane 11/12 Vragen en Ervaringen Topic
MFS2020 topic: Microsoft Flight Simulator (2020)
X-Plane 11/12 topic: X-Plane 11/12 Vragen en Ervaringen Topic