Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefie2010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-09 10:55
Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 20:46:
[...]

Hm, grappig, een tour! Ik ben eigenlijk benieuwd of je dat net zo doet als mij, en ook of anderen dat doen. Ik deed het zo nu en dan al met de A2A C172 maar sinds ik de A2A Cherokee 180 doe ik echt niet anders: ik begin een vlucht cold and dark, doe de complete inspectie, start op, stel alles in en stijg dan op etc. Als ik gelanden ben op mijn bestemming (ik plan de vlucht van tevoren in Plan-G) dan sluit ik het vliegtuig af naar cold and dark, ik zet alles zelfs vast via het Shift-8 menu (alleen de chocks kunnen niet op die manier: die moeten wel via Shift-3), stap uit, doe de deur achter me dicht en bewaar dan de vlucht onder de naam 'Previous flight' (terwijl ik dus in spot view ben). De volgende keer dat ik wil vliegen, plan ik weer een vlucht in Plan-G en dan start ik P3D door te dubbelklikken op de shortcut naar 'Previous flight': ik kom dan op het startup screen van P3D en kan desgewenst de tijd en datum veranderen, het plan laden maar de positie verander ik niet! Dan start ik de vlucht op: ik sta dan dus weer buiten het vliegtuig, op exact dezelfde plek als toen ik het vliegtuig achterliet, doe de deur open en begin met het voorbereiden van de vlucht...

Zijn er nog meer lui die het zo doen als mij?
Haha, daar ben ik ook eens aan begonnen toen ik net FSX begon te spelen met m'n eerst 3rd party addon kist, de RealAir Turbine Duke. Om alles een beetje onder de knie te krijgen was mijn plan om hiermee een rondje wereld te doen en dan steeds vertrekken vanaf het vliegveld waar ik daarvoor was geland, welke ik dus ook steeds save-de, en dan ook altijd netjes opstarten en afsluiten. Maakte toen nog wel gebruik van de interne FSX vluchtplanner en ATC dus zo realistisch was het allemaal niet. Ik ben toen tot ergens in Azië gekomen, nog de Himalaya overgevlogen 8) en daarna gestopt omdat het meer als een verplichting begon te voelen en er met de standaard FSX wereld weinig van het uitzicht viel te genieten.

Nog een "scary" anekdote; tijdens een van mijn vluchtjes over de Himalaya, midden in de nacht, zag geen hand voor ogen, zat ik wat in de cockpit te kloten terwijl ik op AP vloog. Wist dat ik eigenlijk maar net over de bergtoppen vloog maar vond het best wel spannend zo, maar dat ging dus fout toen er opeens een veel hogere berg voor me lag die ik dus niet zag, want ja, het was pikdonker. Pas op het allerlaatste moment doemde deze op en kon ik met een harde ruk aan de stick er nog net overheen vliegen. Tot nu toe allemaal nog niet zo spannend, want, het is maar een "spelletje" ;) . Alleen zie ik volgende dag op het nieuws dat er een kist met 19 mensen aan boord, na een rondvlucht door de Himalaya, is neergestort in Nepal waarbij iedereen om het leven is gekomen... :X. Eerste reactie was dus WTF! Niet dat ik bijgelovig ben ofzo maar hier schrik je toch wel ff van ;)

My fun: Track prepared Renault Megane 3 RS @ 306HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P.S. Wat ik nog vergat te zeggen over de Cherokee: fuel kan je alleen op links of rechts zetten dus niet op both. Je moet dat dus in de gaten houden en zo nu en dan wisselen. Ik vind dat leuk en een voordeel maar anderen vinden dat wellicht wat lastig... ;)
Inderdaad scary...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:53
Stefie2010 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 11:49:
[...]
Nog een "scary" anekdote; tijdens een van mijn vluchtjes over de Himalaya, midden in de nacht, zag geen hand voor ogen, zat ik wat in de cockpit te kloten terwijl ik op AP vloog. Wist dat ik eigenlijk maar net over de bergtoppen vloog maar vond het best wel spannend zo, maar dat ging dus fout toen er opeens een veel hogere berg voor me lag die ik dus niet zag, want ja, het was pikdonker. Pas op het allerlaatste moment doemde deze op en kon ik met een harde ruk aan de stick er nog net overheen vliegen.
Nu weet ik niet zeker hoe dat op het niveau van de pieken van de Himalaya precies zit en hoe FSX dat weergeeft maar naar mijn ervaring zijn de bergtoppen in de Alpen bij helder weer 's nachts vrij goed te onderscheiden van de wat lichtere hemel. Maar het kan zijn dat het strooilicht van je eigen vliegtuig al genoeg is om dat subtiele verschil niet meer te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:55

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 11:02:
Toch maar van plan veranderd. In het weekend, als ik wat meer tijd heb en ook overdag kan vliegen, vind ik het toch wel leuk om met real time en real weather te vliegen ('s avonds gebruik ik meestal historic weather en niet de echte tijd, anders vlieg je altijd alleen maar 's avonds). Dus ben ik met een nieuwe tour begonnen: zonet opgestegen vanaf Soesterberg richting Noord-Duitsland (klein vliegveld bij Hamburg in de buurt) om zo verder via Denemarken en Zweden naar Noorwegen te reizen. Het weer met ASN klopt aardig met wat ik uit het raam zie: ietwat grauwe bewolkte lucht en wat mistig in de verte.
Het valt me op dat FTX Global+OpenLC al aardig wat herfstige bomen laat zien, trouwens! Past wel mooi bij het sfeertje maar het zou nog wel ietsje groener mogen.
Tewijl ik dit type zie ik vanuit mijn cockpit al wat blauwe lucht in de verte (tijdens langere vluchten open ik wel eens een klein browserscherm, alsof ik een laptop in m'n cockpit heb. ;) ) Leuke van P3D is dat het op de achtergrond gewoon zichtbaar blijft (fullscreen ook!) met geluid en al: in FSX werd het altijd doodstil als je naar een ander programma ging en moest je ook switchen naar windowed mode. Bij mijn bestemming is het clear weather dus straks zal de mist ook wel wat optrekken. Vliegen met ASN is wat dat betreft toch wel erg gaaf: de hele sfeer kan tijdens zo'n vlucht (van ongeveer 180 nm) steeds veranderen. Heerlijk.

(Als laatste edit heb ik toch maar even 'thumbnails' toegevoegd: oogt toch wat leuker dan die kale links. ;) De plaatjes zijn dus klikbaar.)

EDIT
Even twee 'live' beelden van de vlucht! :) Gewoon zonder veel na te denken op V gedrukt dus niet heel bijzonder maar gewoon zodat jullie even kunnen meeleven. 8) Er is dus al meer blauwe lucht maar het blijft nog wat mistig.

[afbeelding]

[afbeelding]

EDIT 2
Onweer boven Duitsland...

[afbeelding]

[afbeelding]

EDIT 3
Even een blik op het panel van de Cherokee 180: zoveel leuker dan die van de C172. ;) Het weer is trouwens precies zoals ASN aangaf: bijna geen wolkje aan de lucht boven mijn bestemming.

[afbeelding]

EDIT 4
Daar is mijn parkeerplek voor de rest van de dag:

[afbeelding]
Gebruik jij nog andere instellingen dan de standaard in het menu? Ik heb graphics op zijn hoogst staan maar nog bijvoorbeeld erg kartelige lijnen van de schaduw bijvoorbeeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, ik gebruik alleen maar instellingen van de sim zelf. De kwaliteit van de schaduwen in de cockpit zijn volgens mij op een of andere afhankelijk van het model: in de Cherokee zijn de meeste schaduwen goed en aardig scherp, maar een enkele schaduw is nogal karteling en beweegt constant. De grondschaduwen zijn bij mij best okay (kwaliteit op High) maar ik weet wel dat sommige mensen last hebben 'shimmering'.

Hoe is de performance op zich? Valt mee, valt tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Even wat screens -> klik is locatie van grotere screen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FaSG0Ixl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NtcnjYtl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8Fs3CN1l.jpg

Ik haal nu met praktisch alles op max (visueel) rond de 25/30, dus dat is nog wat te laag. Verder heb ik wel een rare fout dat ondanks dat ik klein verkeer op 80% heb staan ik nog geen enkele kist heb gezien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:57
Mijn favoriete default vliegtuig :)

Je propeller rpm mag wel wat lager trouwens, continue zo in het rood is niet goed

[ Voor 55% gewijzigd door FastFred op 06-09-2014 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

oh ik was alleen maar bezig met mijn fps en instellingen haha :P, maar bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefie2010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-09 10:55
Bacchus schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 19:43:
[...]

Nu weet ik niet zeker hoe dat op het niveau van de pieken van de Himalaya precies zit en hoe FSX dat weergeeft maar naar mijn ervaring zijn de bergtoppen in de Alpen bij helder weer 's nachts vrij goed te onderscheiden van de wat lichtere hemel. Maar het kan zijn dat het strooilicht van je eigen vliegtuig al genoeg is om dat subtiele verschil niet meer te zien.
Nou, ik zat overdag achter mn scherm die toen nog naar het raam toe stond. Zonlicht van buiten helpt dan ook niet echt... ;)

My fun: Track prepared Renault Megane 3 RS @ 306HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Goed nieuws voor mij en anderen; de makers van onder andere de lancair legacy en de duke hebben aangegeven dat voor een klein bedrag de kisten binnenkort ook native in p3d gevlogen kunnen worden (Voor de fsx eigenaren).

Er komt ook een losse aanschaf als je het nog niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ircghost schreef op zondag 07 september 2014 @ 02:22:
Goed nieuws voor mij en anderen; de makers van onder andere de lancair legacy en de duke hebben aangegeven dat voor een klein bedrag de kisten binnenkort ook native in p3d gevlogen kunnen worden (Voor de fsx eigenaren).

Er komt ook een losse aanschaf als je het nog niet hebt.
Je bent diverse P3D fora aan het nalezen, zie ik? ;) Leuk, hè, om weer eens een sim te hebben met toekomst! 8) Maar het is inderdaad goed nieuws om te zien dat zelfs developers als RealAir zich nu ook op P3D gaan richten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Haha ja!

Ik ben wel teleurgesteld dat ik alsnog een fout heb met het AI verkeer, ik heb online gekeken en blijkbaar moet in je prepar3d.cfg de regel IFRonly=0 staan, en dat staat bij mij gewoon goed.. maar nog steeds geen AI VFR verkeer. Dus dat moet ik nog even uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 20:46:
[...]

Hm, grappig, een tour! Ik ben eigenlijk benieuwd of je dat net zo doet als mij, en ook of anderen dat doen.

[...]

Zijn er nog meer lui die het zo doen als mij?
Klinkt zeer uitgebreid!

Ik doe de tour als volgt:

Ik begin met een Cold & Dark cockpit, zo laat ik hem ook achter aan het eind van de vlucht. Wel gebruik ik toch altijd even de knop 'Cold & Dark' in het Shift-3 menu om hem echt weer te 'herstellen' alsof ie een tijdje stil heeft gestaan.

De vlucht plan ik met Plan G, ik check de runway die gebruikt wordt voor vertrek en plan van VOR naar VOR. De eerste VORs programmeer ik dan in de NAV panels.

Na het starten stel ik de vertrekheading in, de frequenties etc. en dan is het taxien. Na het opstijgen klim ik meestal uit tot 1000 ft AGL en dan draai ik in de richting van de eerste VOR. De opvolgende VOR staat al geprogrammeerd in NAV2, en zodra ik daar zin in heb vlieg ik naar de volgende VOR. Cruisen doe ik meestal op zo'n 3000 - 4000 ft. Voor de approach probeer ik meestal VFR voor de baan te komen, met een beetje hulp van de GPS map.

Na de landing is het weer taxien naar een parking spot (ik parkeer meestal zo dicht mogelijk bij de tower :+ ) en dan laat ik hem Cold & Dark achter.

De vlucht sla ik op met en naam als 'Cessna 172 RTW #[tripnummer] EHTE - LFQQ' . De volgende vlucht begin ik door die savefile te laden.

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Ik krijg de A2A niet aan de praat omdat ik alleen de FSX versie heb, dus dat is even balen. Dus vandaag nog even met de Maule gevlogen en de T-6 trainer.. het weer was iets te heftig voor de zielige Maule, dus moet tot mijn schaamte toegeven dat ik het in een bergwand heb gedoken :(. Daarna nog een goede vlucht gehad met de trainer!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xHFyIdIl.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ga1dU99l.png

Kort daarna ging het fout, dus maar met de T-6 weer opgestegen van LOWI en gevlogen naar dichtbij klein veldje (zo'n 40nm ten oosten van LOWI)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BXdcTdel.png

Op final na een gemiste approach (je hebt een kleine bocht om de 26 te halen vanaf het meer)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kHwrmqgl.png

En lekker ingepakt (leuk dat P3D dit standaard heeft voor deze kist)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Y9MQaAbl.png

Heb ondertussen AI traffic aan de praat, nu nog even EFB weer linken en dan zijn we weer een stukje verder! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, schiet mooi op, zie ik! Wat betreft A2A: dan gaat het om de C172 of de Cherokee? De C172 zou je gewoon in P3D moeten kunnen installeren. De Cherokee is wellicht inderdaad vergrendeld tot FSX of P3D...
Leuk! Ben dus niet de enige die het realistisch probeert aan te pakken. ;) Ik heb een jaar lang (als het niet langer is) alleen m.b.v. VOR gevlogen (dus ook geen GPS, ook niet om te spieken ;) ) maar sinds een maand of zo vlieg ik (weer) met de GPS. Ten eerste omdat mijn vluchten langer zijn geworden, ten tweede omdat vliegen met VORs net ff wat teveel 'werk' werd en ten derde omdat ik daardoor veelal bezig was met het navigeren i.p.v. het genieten van het uitzicht. Ik ging ook niet snel ff van m'n pad af omdat ik anders weer alle radials moest checken en zo... Nu ik GPS gebruik. ga ik veel sneller ff naar links of rechts om iets nader te bekijken. ;)

Ik moet zeggen dat ik nu voor mijn gevoel een totaal nieuwe sim heb dankzij m'n nieuwe PC, P3D 2.3, ASN en Global+Vector+OpenlC. Het is toch ook wel erg leuk om in de eigen omgeving (ruim genomen) te vliegen, moet ik zeggen. Je hebt daar toch veel meer 'gevoel' bij, ook wat afstanden betreft en zo.

EDIT
Ik ben nu verder aan het vliegen richting Noorwegen: ben net vanuit Denemarken overgestoken naar Zweden. Man, man, man, wat is dit heerlijk...!!! Als ik niet aan het vliegen ben, heb ik echt zoiets van 'O ja, straks verder richting Noorwegen...' alsof het ECHT is! Ik heb nog nooit zo 'in' een sim gezeten als nu.

De HDR van P3D is ook helemaal top (als je tenminste de transition time tweak gebruikt): alles ziet er daardoor nog weer echter uit, vind ik. :P :9 :9~

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2014 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 15:15
Ircghost schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 14:07:
Ik heb het nu hard aangepakt, ik heb FSX verwijderd (ik had toch al ruimte gebrek op mijn snelle schijven) inclusief alle software zoals PMDG/Lancair/FSDT etc.. en ga volgende week waarschijnlijk beginnen met P3D. Ik heb meer vertrouwen in dat dan FSX.. ik wil gewoon eindelijk eens lekker vliegen in een geloofwaardige omgeving.
Weet niet of dat heel verstandig is. Bij de installatie van diverse addons is het toch handig om ergens een minimale en uitgeklede FSX versie te hebben, waar je dan dingen uit kunt halen die met de Estonia Migrationtool niet lukken. Verder kun je nog eens terugvallen op bepaalde files die je misschien per ongeluk verkloot hebt bij de installatie van een addon in P3D

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
Backup-programma voor P3D ?

Nu mijn installatie groter en groter wordt , en daar dus heel veel werk en tijd in gaat zitten, vraag ik me eigenlijk af of er niet ergens een handig backup-programma is wat de hele zaak vewilig stelt, dus de P3D en addon-gegevens in het Windows-register en de hele P3D-installatie zelf. Heb inmiddels ruim 90 gig aan materiaal, en geen zin om dat elke keer opnieuw te installeren.

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Je kunt natuurlijk een recovery file maken, dan kun je het terugzetten naar de laatst werkende versie. Dat lijkt mij op dit moment het handigste.

Mogelijk ga ik inderdaad nog even FSX installeren, al is het maar om heel af en toe wat bestanden te kunnen jatten en addon compabiliteit te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zelf installeer alleen maar P3D compatible addons. Ik hou m'n install liever 'clean'. Dus geen EMT voor mij. Ik heb ook nog nooit FSX ergens voor nodig gehad. Zou niet zo gauw weten waarvoor...? Ik vraag me regelmatig af of mensen die problemen met P3D hebben wel alleen P3D compatible addons gebruiken. Maar goed, ik heb dan de mazzel dat de addons die ik echt hebben wil allemaal P3D compatible zijn. Dus da's makkelijk praten... ;) En toch zou ik niemand adviseren een compleet nieuwe P3D installatie te vervuilen met FSX meuk en EMT installs... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Ik heb wel de legacy simconnect installer gebruikt omdat anders EFB niet werkt.. maar wil het ook zo schoon mogelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ircghost schreef op zondag 07 september 2014 @ 15:37:
Ik heb wel de legacy simconnect installer gebruikt omdat anders EFB niet werkt.. maar wil het ook zo schoon mogelijk houden.
Ja, die installeer ik ook wanneer P3D dat zelf niet doet! Maar die hoort ook gewoon bij P3D, dus dat valt niet onder 'oude FSX meuk' die niet in P3D hoort. ;) Op een of andere manier installeert P3D 'm niet altijd. Ik merk dat altijd meteen als na een herinstallatie TrackIR en de A2A Cherokee niet werken. De vorige twee keren dat ik P3D installeerde, ging het vanzelf goed, maar gisteren gek genoeg weer niet. Ik installeer dan wel de FSX SP2 versie die in de map van P3D zelf staat, al zal dat ongetwijfeld dezelfde zijn als die bij FSX zit.

EDIT
Voor 'future reference': de FSX SP2 simconnect die bij P3D 'hoort', staat dus hier:
\Prepar3D v2\redist\Interface\FSX-SP2-XPACK\retail\lib\SimConnect.msi

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2014 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Die heb ik inderdaad ook gebruikt. Mijn trackIR werkte gelukkig wel gewoon goed out-of-the-box..

Al met al ben ik redelijk blij met Prepar3D al snap ik bepaalde ontwerpkeuzes niet heel goed;
- Menu stamt uit de jaren 90, onoverzichtelijk en lelijk
- Prerender van gekozen vliegtuig is kartelig en klein
- Waarom geen normaal start-menu (heb nu wel aanstaan dat je in ieder geval scenario menu eerst krijgt bij opstarten)
- Waarom werken keys niet meer hetzelfde als in FSX.. ik kan nu mijn speedbrake niet meer toevoegen als axis in P3D, terwijl dat in FSX wel in 1x kan.
- Vliegtuig overzicht is vreemd gedaan (FSX was veel schoner en duidelijker)
- ATC overlay is ontzettend lomp, doorzichtig was veel beter van FSX
- Fuel & Payload kun je pas aanpassen in vlucht zelf (voor zover ik heb kunnen vinden)

Dat is het voor nu even :P

-------------
Hello all. We found the issue that is likely causing the majority of cloud related issues in 2.3. Some of the cloud math got tweaked during 2.3 development and the size of clouds got doubled. We do plan on releasing a hot fix but will first prioritize known issues to see what fixes we can get in reasonably soon. In the meantime, you can resolve the cloud issue by doing the following:

Brows to the ShadersHLSL folder. This is in the main application folder where the Prepar3D.exe is. You may need elevated permissions to do this if you installed into program files with standard windows security settings.
Open Cloud.fx in notepad or another text editor
Look for this this line (should be around line 300 if you have line numbers enabled in your editor):
GetScreenQuadPositions( quad, width, height );
Scale the width and height down by half with this change:
GetScreenQuadPositions( quad, width*0.5, height*0.5 );
Save your changes and close the file
Our system should detect the newer file and rebuild the shader, but if it does not, you can clear the shader cache:

Go to DRIVE:\Users\USERNAME\AppData\Local\Lockheed Martin\Prepar3D v2\
Delete the Shaders folder and/or all of its contents. This will clear the cache.
As I have posted in a few other threads, you can also disable the volume effect by finding this line:

#define VOLUMIZE
and commenting it out

//#define VOLUMIZE
The volume effect should be a 5-10% hit in the worst case, but the hit was being magnified because there were 4x as many pixels in the bigger cloud sprites. If you like the effect but turned it off for performance reasons, you may want to try turning it back on after fixing the cloud scale.

wel handig om te weten

[ Voor 50% gewijzigd door Ircghost op 07-09-2014 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, wees blij dat er een menu is, want dat was er helemaal niet voor 2.0! ;) Het heet inderdaad scenario startup screen of zoiets maar het is in feite grotendeels net zo'n menu als FSX had: alleen stond die daar standaard aan (je kon 'm in FSX ook uitzetten). Eigenlijk is het startmenu zelfs handiger omdat je meer tegelijkertijd ziet en sneller kunt aanpassen: in FSX moest je voor zowat alles steeds naar submenu's. Maar aan de andere kant ontbreken inderdaad bepaalde dingen (fuel & payload inderdaad maar gek genoeg ook de opties! Al kan je wel een preset laden wat weer handig kan zijn... Beetje een 'mixed' bag. Op een of andere manier zal dit te maken hebben met het feit dat P3D in principe voor trainingsscholen etc is gemaakt: het menu is vooral toegevoegd op verzoek van hobbysimmers, zo heb ik begrepen.

Het menu is inderdaad lelijk maar dat went snel en ik vind het wel top dat je alles bij elkaar hebt: als je in FSX wat wilde wijzigen tijdens een vlucht, moest je voor elk dingetje een ander menu openen, waar je pas bij kon komen als je het vorige menu weer gesloten had: heel lastig. Nu heb je heel veel opties bij elkaar in 1 menu en kan je ook alles veranderen voordat je op OK drukt. Wat dat betreft is het een hele verbetering.

ATC is inderdaad lomp maar gebruik ik zelden. (Er is een optie om dat menu doorzichtig te maken maar die werkt nog steeds niet...!) Prerender van vliegtuigen geef ik helemaal niets om. ;) En met mijn axis was alles prima: m'n Saitek rudders werden zelfs automatisch herkend en goed ingesteld (dus brakes op reverse, bijvoorbeeld). Vliegtuigoverzicht vind ik misschien wel beter dan in FSX waar je via plaatjes moest kiezen... In P3D zie je alles in 1 keer (nou ja, je moet wel wat scrollen) en je kan alsnog goed filteren.

Maar goed, het is inderdaad even wennen en wat anders allemaal. En niet altijd beter. Maar gelukkig gaat het uiteindelijk om het vliegen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Dingen zijn absoluut anders en niet altijd per se beter of slechter, maar sommige dingen zijn gewoon niet logisch :P.

Wat betreft de axis, het is gewoon vreemd dat FSX eergisteren mijn speedbrake axis in 1x herkende en toepaste en dat P3D opeens zegt, "nope" :P. Dus daar moet ik nog even naar kijken, vrij belangrijke axis natuurlijk.

Neemt niet weg dat ik erg tevreden ben met de nieuwe looks en performance van P3D, vooral als ik vanmiddag de cloud 0*5 fix doe verwacht ik dat mijn FPS flink toeneemt.

---
Als ik lightning aan zet dan kom ik niet verder dan 25FPS.. ik ben dus even gaan duiken in mijn resources en blijkbaar loopt mijn CPU op #1 @ 100% en 2,3 en 4 op 25%.. dus misschien kan ik aan de affinity mask werken.

Daar staat tegenover (of bovenop) dat mijn Club3D Radeon HD 6950 CoolStream Edition loopt op 98/99% activity. Daarop heb ik in CCC even snel de kaart wat geoverclocked en daar won ik zo'n 2/3 frames mee. Dit doet mij dus jammer genoeg vermoeden dat mijn GPU aan het bottlenecken is.. :(

[ Voor 33% gewijzigd door Ircghost op 09-09-2014 03:25 ]

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Plaatjes vullen gaatjes :)

Ben een beetje op de T7 uitgekeken, ik vind het saai. Ik pak weer mijn lievelings toestel de PMDG 737 die echt prima en heerlijk met de hand te vliegen is precies het tegenovergestelde van de T7.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AdbxBdUEKW0ZEnc1fEMjqCLM/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ztdU5s3Lj20853bPjH4ffoz1/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2dQFUEWeipmirrWNsZkZ9Bsj/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BSJPziO16wUzytrMbhIEfkCi/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rwWIo6Xp0TKQUWR2Nbr70uid/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bVqybU2GwAyFO7Dl45Kgde5z/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MElZiOrSWcgEN0wrx6xqm8rX/thumb.jpg

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 12:55
Ik wil na een jarenlange pauze FSX weer eens installeren, ik heb er ook nog een heleboel addons bij. Is er iets te zeggen over welke Windows versie ie t best draait? Windows XP, 7 of 8 , en 32 of 64 bit? Heb een i5-4670K systeem met een R9 270. Zou t liefst op Windows 7 draaien, onder XP kan ik geen drivers voor mijn Z87 moederbord vinden.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou ik zeker voor Windows 7 (of 8) gaan, 64 bit! XP zou ik niet meer doen: wordt officieel niet meer ondersteunt en er komen zelfs al addons uit die niet meer op XP draaien, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Dan ga ik het denk ik maar op Windows 7 64 bit doen, die heb ik al geinstalleerd staan dus kost de minste moeite. Hopelijk.

Hier lees ik dat FSX niet compatible is met Windows 8

http://www.microsoft.com/...Name=FSX&LastRequested=12

[ Voor 60% gewijzigd door flopdoc op 15-09-2014 19:19 ]

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:38
Sowieso 64-bit inderdaad. En ik denk dat Windows 7 daar wel het handigste voor is. 8 is wel eens tricky inderdaad. Kijk nog eens naar je add-ons, welke je nodig hebt en welke niet. Ik heb namelijk best een aantal vliegtuig add-ons, maar ik vlieg er altijd maar 1 dus de rest heb ik niet geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zo, weer eens thuis, en als ik thuis ben zwengel ik altijd de nieuwste versie van P3D maar eens aan om te zien wat er nieuw is. Ze zijn redelijk op de goede weg nu, maar wat ik nog altijd mis zijn compatibele addons... Hij gaat er weer af :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:02

Saven

Administrator

flopdoc schreef op maandag 15 september 2014 @ 19:16:
Dan ga ik het denk ik maar op Windows 7 64 bit doen, die heb ik al geinstalleerd staan dus kost de minste moeite. Hopelijk.

Hier lees ik dat FSX niet compatible is met Windows 8

http://www.microsoft.com/...Name=FSX&LastRequested=12
FSX doet het hier prima op 8.1. Moest wel een dll erin gooien maar nu doet ie t als een zonnetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Saven schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:04:
[...]

FSX doet het hier prima op 8.1. Moest wel een dll erin gooien maar nu doet ie t als een zonnetje :)
Uh, welke dll?

EDIT: oh de uiautomation.dll waarschijnlijk? Ga ik ook doen.

Ik wil trouwens met NL2000 4.6 vliegen, heb ook de PMDG B737NG, een Carenado Bonanza A36 etc etc

[ Voor 25% gewijzigd door flopdoc op 15-09-2014 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over een week (maandag 22 september) komt de Aerosoft Airbus 318/319 uit. Iemand hier die 'm gaat kopen? Of vinden de PMDG freaks die Airbus van een te laag niveau...? Ik ga 'm in ieder geval kopen. Hij is P3D 2.3 compatible en ik heb wel weer eens zin om groters te vliegen zo nu en dan.

Zit er ook aan te denken om PFPX te kopen voor de flightplans. Vind het wel makkelijk hoe je daarmee heel simpel de juiste SID en STAR kunt instellen afhankelijk van het huidige weer. (Transitions ook, neem ik aan...?) Ik twijfel nog wel lichtelijk want PFPX is een stuk duurder dan die hele Airbus...

Ik was trouwens van plan de 318 te gaan vliegen (hoe kleiner, hoe beter) maar die wordt in het echt, zo lijkt het, erg weinig gebruikt (?) dus ga ik toch maar voor de 319.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Gebruikt hier iemand ook de Reality XP 530 WAAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Verwijderd schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:50:
Over een week (maandag 22 september) komt de Aerosoft Airbus 318/319 uit. Iemand hier die 'm gaat kopen? Of vinden de PMDG freaks die Airbus van een te laag niveau...? Ik ga 'm in ieder geval kopen. Hij is P3D 2.3 compatible en ik heb wel weer eens zin om groters te vliegen zo nu en dan.

Zit er ook aan te denken om PFPX te kopen voor de flightplans. Vind het wel makkelijk hoe je daarmee heel simpel de juiste SID en STAR kunt instellen afhankelijk van het huidige weer. (Transitions ook, neem ik aan...?) Ik twijfel nog wel lichtelijk want PFPX is een stuk duurder dan die hele Airbus...

Ik was trouwens van plan de 318 te gaan vliegen (hoe kleiner, hoe beter) maar die wordt in het echt, zo lijkt het, erg weinig gebruikt (?) dus ga ik toch maar voor de 319.
Misschien ga ik het eens bekijken, maar ik vind Airbus normaal altijd maar bout vliegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ircghost schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:17:
[...]

Misschien ga ik het eens bekijken, maar ik vind Airbus normaal altijd maar bout vliegen..
Haha, ja, je moet er van houden. ;) Het is echt wat anders dan (bijvoorbeeld) een Boeing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Bij mij vliegt FSX er om de haverklap uit. Schone installatie gedaan onder Win 8.1, uiautomationcore.dll in de de FSX map gedaan. Die in de andere mappen kan ik niet wissen hoe ik ook probeer: geen goeie privileges. Ik dacht, dan doe ik wel Windows XP installeren, maar helaas: mijn moederbord met Z87 chipset is te modern voor XP!! Zeer frustreren, zo moet ik toch FSX er aan geven vrees ik. Na 20 jaar Fligthsimulator...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:11
Ben na een tig aantal jaar ook weer met FS begonnen. Dit keer mede omdat ik van plan ben mijn brevet te gaan halen.

Na al die jaren afwezigheid bleek er een nieuwe ster aan het firmament: Prepar3D. Geïnstalleerd, en ik was direct verkocht. Wat een fantastische graphics!! En eindelijk worden de paardenkrachten van moderne CPU's en GPU's fatsoenlijk gebruikt.

Heb speciaal hiervoor een nieuwe PC samengesteld. Core i7-4930K, 16Gb Quad Channel 1600Mhz, 2x MSI 780 Ti in SLI. Toegegeven, niet kinderachtig, maar met Prepar3D heb je eindelijk wat aan die hardware. De enige tweak die ik heb toegepast is AM.

Software: Prepar3D 2.3, REX, Orbx FTX Global, paar Orbx regions en airports. Als additionele hardware de complete Saitek Pro Flight Range, waaronder 10 FIP's.

Instellingen: eenvoudig, alles op max. Behalve aviation traffic (50%) en Land and Sea traffic (0%). Als monitor gebruik ik een 1080p 46" televisie.

FPS staat op unlimited, heb minimaal 30 en gemiddeld tussen de 40 en de 50 fps. Heerlijk soepel, geen microstutters.

Na, zeg, 25 jaar MSFS ben ik (helaas?) volledig om. Dit is absoluut de toekomst, dat voel je aan alles. Helaas werken veel add-ons nog niet probleemloos samen (ook voor de Saitek hardware moest ik een paar kunstgrepen uithalen), maar dat gaat niet lang meer duren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
Update: het lijkt nu te lukken!! Ik heb vanuit de andere windows (dualboot) die dll files kunnen verplaatsen, FSX loopt al een uur stabiel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-09 07:52
Zijn er tweakers die Flightsim Commander (FSC) bezitten? Ik gebruik reeds geruime tijd de trial en die bevalt me prima, echter 40 euro voor de full vind ik best veel geld. Staat die ergens aan goedkoper dan 40 euro (elders dan simmarket.com dus)? Er is ook nog een alternatief PFPX, maar dat lijkt mij veel eerder toegespitst op die-hard flight planning. Voorlopig heb ik aan FSC + departure/arrival charts van navigraph voldoende. Als ik trouwens zo'n AIRAC update van Navigraph koop dan kan ik daarmee ook FSC updaten; toch?

Zelf vlieg ik nu dus in FSX, eerst op de A2A Cessna172 (heerlijk vliegtuig om mee te starten) en nu ben ik bezig aan de 737NGX van PMDG. Speel ook af en toe wat DCS World (voornamelijk de A-10C). Zijn er addons die jullie zeker de moeite vinden en mij zouden aanraden? Active Sky bijvoorbeeld (voor dynamischer weer) of een aantal local/global scenery addons die hun geld waard zijn (EBBR is mijn homebase, al kan schiphol mij ook wel bekoren). Zo zie ik dat ORBX Global bijvoorbeeld 70 euro kost, dat is redelijk duur; is het die prijs wel waard?

Een volgende stap lijkt mij dan te vliegen met IVAO/VATSIM, maar daar ben ik nog niet aan toe. Eerst de 737 beter onder de knie krijgen (al lukt het al aardig). Zouden jullie aanraden om al wat te oefenen met de ingame ATC of leert dat enkel slechte gewoontes aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Outerra, de nagemaakte wereld begint mooie vormen aan te nemen.
(met toepasselijke muziek van Inception.)

How do you save a random generator ?

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:49
Verwijderd schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:50:
Ik ga 'm in ieder geval kopen. Ik heb de Aerosoft Airbus 320/321 ook al. Die bevalt prima, hoewel ik eigenlijk meer heb met Boeings. Aangezien ik vlieg voor een VA waar in 2014/2015 de Boeing 737 uitgerangeerd wordt, zal ik de 320 en 321 vaker gaan vliegen. Nu de nieuwe update voor de 320/321 in een bundel wordt verkocht met de 318/319, ga ik dan maar meteen voor de volledige familie ;)

Be yourself, no matter what they say ...

• Ircghost

Ircghost

Outtera wordt zeker interessant, blijf het in ieder geval in de gaten houden. Het is nu maar 15euro toch? Dat is echt makkelijk aan te schaffen voor zo'n product..

• enchion
  • Niet online
Ircghost schreef op woensdag 17 september 2014 @ 16:50:
Outtera wordt zeker interessant, blijf het in ieder geval in de gaten houden. Het is nu maar 15euro toch? Dat is echt makkelijk aan te schaffen voor zo'n product..
Dollar, maw het is dus maar iets van 11 euro.

• Propane
  • Niet online
Het is wel nog steeds slechts een 'tech demo'... Er wordt nog een doel voor de engine gezocht. Flightsim is een mogelijkheid, maar voordat het zo compleet is als FSX/P3D en dergelijke... Kun je redelijk lang wachten :P.

En ik kom even op mezelf terug:
Propane schreef op maandag 15 september 2014 @ 19:45:
Zo, weer eens thuis, en als ik thuis ben zwengel ik altijd de nieuwste versie van P3D maar eens aan om te zien wat er nieuw is. Ze zijn redelijk op de goede weg nu, maar wat ik nog altijd mis zijn compatibele addons... Hij gaat er weer af :(.
Ik heb nu met wat moeite al mijn favoriete addons werkend in P3D V2.3. Het gaat nu redelijk, afgezien van willekeurige performance issues. Het grootste pluspunt van P3D is de belichting. Cloud shadows interesseren me niet, vegetation shadows kunnen me gestolen worden, maar als iemand de belichting van P3D in FSX tevoorschijn kan toveren kan FSX weer even een jaar of twee door.

Ik snap trouwens ook die hype rond ASN niet. Ik heb de trial nu even draaien, maar 9 van de 10 keer is FS Global Real Weather of Opus veel accurater (en mooier). Kwestie van smaak zeker :).

Maar na drie dagen sim installeren was het tijd om even een echte C172 te gaan vliegen, dus middag goed doorgebracht :P :D.

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Korte vraag: is de i7 tov de i5 echt z'n geld waard in P3D? Ik kan niet echt recente benchmarks vinden (of ik zoek niet goed genoeg).

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Verwijderd

Bolk schreef op woensdag 17 september 2014 @ 20:11:
Korte vraag: is de i7 tov de i5 echt z'n geld waard in P3D? Ik kan niet echt recente benchmarks vinden (of ik zoek niet goed genoeg).
Kort antwoord: mwah...

Langer antwoord: ik heb een compleet nieuw systeem gekocht deze zomer, speciaal voor P3D. Ik ging van een i5 2500K@4.5 plus GTX580 naar een i7 4790K@4.5 plus GTX780 6GB. En van W7 naar W8. En een nieuwe mobo (Z97), nieuwe SSD's (MX100), van 8 GB naar 16 GB RAM, nou ja, alles nieuw, beter en aardig top of the range.
De eerste maand had ik gigantische spijt van mijn aankoop. Het leek alsof P3D nauwelijks beter wilde lopen dan het deed op het oude systeem. Na een tijdje ontdekte ik dat de winkel een boel dingen verkeerd had aangesloten en niet had geupdate. Vervolgens kwam 2.3 uit. En nu kan ik P3D met zo ongeveer alle opties vol aan draaien en goed ook.
Maar waar dat nou precies door komt... :?

Aan dit verhaal heb je denk ik weinig maar ik denk zelf dat alleen maar de i5 upgraden naar een i7 niet heel veel zal uitmaken en dus niet echt het geld waard is.

• NovemberSierra
  • Laatst online: 16:14
flopdoc schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 20:13:
Bij mij vliegt FSX er om de haverklap uit. Schone installatie gedaan onder Win 8.1, uiautomationcore.dll in de de FSX map gedaan. Die in de andere mappen kan ik niet wissen hoe ik ook probeer: geen goeie privileges. Ik dacht, dan doe ik wel Windows XP installeren, maar helaas: mijn moederbord met Z87 chipset is te modern voor XP!! Zeer frustreren, zo moet ik toch FSX er aan geven vrees ik. Na 20 jaar Fligthsimulator...
Nee hoor! Ik had precies hetzelfde en heb een oplossing gevonden er voor. Fsx heeft nog nooit zo lekker gedraaid als nu. Als je win 8.1 nog draait dan volg deze fix: http://answers.microsoft....ca-465b-be42-146414087ec5

Werkt dus ook voor 8.1

• enchion
  • Niet online
Propane schreef op woensdag 17 september 2014 @ 20:08:
Het is wel nog steeds slechts een 'tech demo'... Er wordt nog een doel voor de engine gezocht. Flightsim is een mogelijkheid, maar voordat het zo compleet is als FSX/P3D en dergelijke... Kun je redelijk lang wachten .
Het is idd zeker een tech demo, maar ze vragen niet veel voor wat het nu is en wat het gaat worden.
Het importeren van bepaalde zaken gaat steeds makkelijker, maw de modders/users kunnen nu veel meer aan de slag dan voorheen, wat de engine nog wat zal versnellen in ontwikkeling.

Mbt lang wachten, FSX is na ongeveer 10 jaar ook nog steeds halfbakken software, waar je uren in de cfg`tjes moet duiken om er wat leuks uit te kunnen halen.
(daarbij is FSX/P3D ook onnodig complex imho, want het vliegen in het spel is helemaal niet zo complex, meeste complexiteit zit in onhandige logica die de software gebruikt om beeld/ffb/geluid/physics enzzz te renderen.)

btw P3D kaal is imho ook niet erg compleet te noemen. (Veel meer dan een 3D engine met wat physics is het niet, meeste boeiende dingen komen van 3rdparty.)

Verwijderd

enchion schreef op woensdag 17 september 2014 @ 21:46:
[...]

btw P3D kaal is imho ook niet erg compleet te noemen. (Veel meer dan een 3D engine met wat physics is het niet, meeste boeiende dingen komen van 3rdparty.)
Eigenlijk moet je zowel FSX als P3D zien als een OS. Het is de basis waarop alles draait. De echte lol komt inderdaad compleet van addons.

• Propane
  • Niet online
enchion schreef op woensdag 17 september 2014 @ 21:46:
[...]
Denk dat je dat onderschat. Physics, ATC, compleet weer model, AI traffic...

Ik denk dat Outerra zeker interessant is, maar voordat het min of meer op het niveau van FSX zit qua features kost wat tijd.

Verwijderd

Propane schreef op woensdag 17 september 2014 @ 22:29:
[...]

Ik denk dat Outerra zeker interessant is, maar voordat het min of meer op het niveau van FSX zit qua features kost wat tijd.
Volgens mij gaat dat nog jaren duren... als het ooit zover komt.

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2014 @ 20:32:
[...]

Kort antwoord: mwah...

Langer antwoord: ik heb een compleet nieuw systeem gekocht deze zomer, speciaal voor P3D. Ik ging van een i5 2500K@4.5 plus GTX580 naar een i7 4790K@4.5 plus GTX780 6GB. En van W7 naar W8. En een nieuwe mobo (Z97), nieuwe SSD's (MX100), van 8 GB naar 16 GB RAM, nou ja, alles nieuw, beter en aardig top of the range.
De eerste maand had ik gigantische spijt van mijn aankoop. Het leek alsof P3D nauwelijks beter wilde lopen dan het deed op het oude systeem. Na een tijdje ontdekte ik dat de winkel een boel dingen verkeerd had aangesloten en niet had geupdate. Vervolgens kwam 2.3 uit. En nu kan ik P3D met zo ongeveer alle opties vol aan draaien en goed ook.
Maar waar dat nou precies door komt... :?

Aan dit verhaal heb je denk ik weinig maar ik denk zelf dat alleen maar de i5 upgraden naar een i7 niet heel veel zal uitmaken en dus niet echt het geld waard is.
Thanks. Ik kom van een i7 930, dus alles is voor mij een upgrade. Ik denk dat ik dan toch ga voor de overclockbare i5.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• flopdoc
Captain16Bit schreef op woensdag 17 september 2014 @ 20:37:
[...]

Nee hoor! Ik had precies hetzelfde en heb een oplossing gevonden er voor. Fsx heeft nog nooit zo lekker gedraaid als nu. Als je win 8.1 nog draait dan volg deze fix: http://answers.microsoft....ca-465b-be42-146414087ec5

Werkt dus ook voor 8.1
Ik had dat ook al gevonden, maar heb de grootste moeite gehad om die dll files te wissen. Ik had steeds niet genoeg bestandsrechten, ook ondanks de takeown en icacls dos commandos. Uiteindelijk heb ik via mijn andere Windows installatie (dualboot systeem) die dll bestanden niet kunnen wissen maar wel verplaatsen (zag ik weer ergens anders als tip om te verplaatsen). Waarom je wel kan verplaatsen maar niet wissen 8)7 ?

Hij liep dus gisteren eindelijk als een trein! Uur boven NL2000 gevlogen, en geen CTD. Vandaag nog eens proberen. Dan durf ik misschien zowaar de Reality XP 530 WAAS aan te schaffen.v :)

• Saven

Saven

Administrator

Zijn er hier ook mensen die daadwerkelijk hun RPL / PPL hebben gehaald? :) Ben van plan om binnen een jaar te beginnen aan mijn PPL puur voor de hobby.

• Propane
  • Niet online
Ik heb iets meer dan RPL/PPL :). En er zitten er nog een paar hier. Toevallig gisteren dus nog even een C172 gevlogen, blijft mooi. Toch weer wat vaker doen, maar het is een dure hobby ;).

• NovemberSierra
  • Laatst online: 16:14
flopdoc schreef op donderdag 18 september 2014 @ 13:16:
[...]

Ik had dat ook al gevonden, maar heb de grootste moeite gehad om die dll files te wissen. Ik had steeds niet genoeg bestandsrechten, ook ondanks de takeown en icacls dos commandos. Uiteindelijk heb ik via mijn andere Windows installatie (dualboot systeem) die dll bestanden niet kunnen wissen maar wel verplaatsen (zag ik weer ergens anders als tip om te verplaatsen). Waarom je wel kan verplaatsen maar niet wissen 8)7 ?

Hij liep dus gisteren eindelijk als een trein! Uur boven NL2000 gevlogen, en geen CTD. Vandaag nog eens proberen. Dan durf ik misschien zowaar de Reality XP 530 WAAS aan te schaffen.v :)
Ik heb ze niet verwijderd maar een andere extensie gegeven. Er zijn nog apps die gebruik willen maken van deze files. Voornamelijk flash gerelateerde dingen.

• flopdoc
Captain16Bit schreef op donderdag 18 september 2014 @ 16:47:
[...]

Ik heb ze niet verwijderd maar een andere extensie gegeven. Er zijn nog apps die gebruik willen maken van deze files. Voornamelijk flash gerelateerde dingen.
Hernoemen lukt ook al niet. Nu nog herinneren waar ik ze ook alweer heen heb verplaatst...

• Ircghost

Ircghost

Saven schreef op donderdag 18 september 2014 @ 14:49:
Zijn er hier ook mensen die daadwerkelijk hun RPL / PPL hebben gehaald? :) Ben van plan om binnen een jaar te beginnen aan mijn PPL puur voor de hobby.
Bijna mijn GPL binnen en daarna ga ik voor mijn PPL :)

• Saven

Saven

Administrator

Ircghost schreef op donderdag 18 september 2014 @ 17:49:
[...]

Bijna mijn GPL binnen en daarna ga ik voor mijn PPL :)
Nice :) !
Propane schreef op donderdag 18 september 2014 @ 15:25:
Ik heb iets meer dan RPL/PPL :). En er zitten er nog een paar hier. Toevallig gisteren dus nog even een C172 gevlogen, blijft mooi. Toch weer wat vaker doen, maar het is een dure hobby ;).
Hehe ja dat was ook een beetje mijn vraag. Kan wel 10k ophoesten voor de lessen enzo maar als het dan elke maand 1000 euro netto kost om het een beetje te onderhouden enzo.. :+ Enig idee waar ik aan moet denken qua maandelijkse kosten of kwartaal? :)

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:39
Saven schreef op donderdag 18 september 2014 @ 19:46:
[...]

Nice :) !

[...]

Hehe ja dat was ook een beetje mijn vraag. Kan wel 10k ophoesten voor de lessen enzo maar als het dan elke maand 1000 euro netto kost om het een beetje te onderhouden enzo.. :+ Enig idee waar ik aan moet denken qua maandelijkse kosten of kwartaal? :)
Hier ben ik ook wel benieuwd naar :Y

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:35
Uit me hoofd was het PPL/RPL 2 jaar geldig na slaging. Hierna 12 vlieguren per jaar om het te behouden? Hiervan 6 als PIC. Als je dat niet red is een examen vlucht nodig om je weer bevoegd te maken? Natuurlijk ook je medische keuring. Heb zelf nog geen brevet dus weet het niet zeker, ben zelf van plan om binnenkort het LAPL traject in te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door SgtPoen op 18-09-2014 20:26 ]

• Propane
  • Niet online
Hangt er een beetje vanaf hoe vaak je wilt gaan vliegen en waarin je vliegt. Ik vlieg doorgaans vanaf Lelystad op een single engine piston (klassebevoegdheid).

Kistje huren kost tussen de €150-200 per uur. Reken dan nog brandstof en landings gelden (als het niet bij de huurprijs in zit). Current blijven kan gewoon elke twee jaar door een profcheck met een examinator te doen, dit kost zo tussen de €300-350. Als je je klasse bevoegdheid laat verlopen gaat het je flink wat meer moeite en geld kosten.

Als je met andere mensen in het vliegtuig wilt vliegen moet je minstens elke 90 dagen 3 takeoffs en landingen maken (ca. 20 minuten, dus weer €50-75 + landingsgeld :P).

Het is geen goedkope hobby, maar afhankelijk van hoe vaak je gaat vliegen kun je met €200 per maand je best vermaken. Als je merkt dat je meer wilt vliegen kun je gaan kijken naar participaties in een kistje.

[ Voor 13% gewijzigd door Propane op 18-09-2014 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:11
Voor de Prepar3D piloten die problemen hadden met de (voor)laatste nVidia driver (340.52), er is vanaf vanochtend een nieuwe WHQL driver (344.11, link).

Volgens de eerste berichten heeft deze driver niet de problemen die met 340.52 optraden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:18

Oxigeon

En zo is dat!

Enige tijd geleden FS2004 nog maar eens geinstaleerd om wat te vliegeren. Had nog een account bij IVAO waar ik me ooit heb aangemeld maar niets mee gedaan heb. Heb me daar nu eens wat meer in verdiept en moet zeggen dat het nog redelijk lastig is allemaal. Maar oefening maakt de man :P. Heb voornamelijk wat uurtjes als ATC gezeten op Rotterdam en Beek.

Vliegen is nog wat te hoog gegrepen voor me op IVAO

[ Voor 7% gewijzigd door Oxigeon op 19-09-2014 14:29 ]

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• logion
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-09 07:52
Ik zou denken dat ATCen op IVAO lastiger is dan vliegen? Voor IFR vluchten volg ik trouwens https://ivao.aero/trainin...s/DOC_IFR_phraseology.pdf, staat quasi alles in wat je nodig hebt.

• Ircghost

Ircghost

Ik heb trouwens een vrij kleine SSD en de installer van P3Dv2 dendert even 10GB neer op je C schijf zelfs als je het ergens anders installeert. Mijn schijf zit nu helemaal vol.. weten jullie of je die map kan verwijderen?

Google vertelt mij dat je het soms kan verwijderen, maar dat je dan tegen problemen aan loopt met licentie/uninstallatie.. Hebben jullie er ervaring mee toevallig?

• Propane
  • Niet online
Ircghost schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 18:14:
Ik heb trouwens een vrij kleine SSD en de installer van P3Dv2 dendert even 10GB neer op je C schijf zelfs als je het ergens anders installeert. Mijn schijf zit nu helemaal vol.. weten jullie of je die map kan verwijderen?

Google vertelt mij dat je het soms kan verwijderen, maar dat je dan tegen problemen aan loopt met licentie/uninstallatie.. Hebben jullie er ervaring mee toevallig?
Die kan je gewoon verwijderen. Geen problemen met uninstall of licentie issues.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Hoeveel mensen gebruiken hier X-plane 10?
Want als ik zo kijk zijn dat er bar weinig. Ik gebruik het zelf en ben er aardig happy mee, maar als ik kijk naar de graphics van outerra dan is x-plane echt niets.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Frozen schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 18:29:
Want als ik zo kijk zijn dat er bar weinig. Ik gebruik het zelf en ben er aardig happy mee, maar als ik kijk naar de graphics van outerra dan is x-plane echt niets.
Dan zou je ook kunnen zeggen 'Als ik kijk naar de graphics van Skyrim dan is x-plane echt niets... ;) Want Skyrim is ook geen flightsim! 8) Maar ik heb x-plane nooit wat gevonden. En nu Prepar3D er is, vind ik x-plane echt compleet helemaal niks!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 15:06

20GB als je de installer file en de programdata hebt :X

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Ik heb het geïnstalleerd staan. Het heeft zijn pluspunten, maar je hebt veel meer addons nodig om het naar een plezierig niveau te brengen. Anders zijn 95% van de vliegvelden compleet kaal. Alleen asfalt, geen enkel gebouw. Ook zijn de 'superieure' flight models een beetje uit de lucht gegrepen soms. Extreme torque roll en meer van dat soort grapjes.

Mijn voorkeur ligt dan ook nog bij de FSX/P3D aanpak. Wat X-Plane wel goed doet is nacht vliegen :).

Edit:

Wat shots van P3D nu ik alles een beetje heb draaien met mijn favoriete addons.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3871/15121538397_5927fb65dd_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3907/15121328129_f73d175044_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5593/15304883281_7943e111da_c.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Propane op 21-09-2014 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard

Schrik niet: Mijn P3D-installatie zit inmiddels op 160 Gb. Komt vooral door ORBX, daar heb ik nogal veel van >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
Ik gebruik ook X-plane 10 naat Prepar 3D, maar kan niet wennen en de belabberde ATC, het ontbvreken van fatsoenlijk AI-verkeer en het feit dat mijn joysticks ( Hotas Warthog ) er steeds uitvliegen door windows 8.1

De graphics vind ik trouwens wél vele malen mooier dan in Prepar 3d, vooral de nachtverlichting in HDR is oogverblindend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:19
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/iip4r5s19/image.jpg

Baby Bus!
Aerosoft A318 - Prepar3d v2.3

Prima combi! :9~

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren de tutorial gevlogen met de A319! Ik ga 'm vanavond nog een keer doen omdat de eerste keer nogal chaotisch ging (had half niet door hoe die Stepbystep.pdf in elkaar zat) en daarna stap ik over naar de A318 (ook de AirFrance omdat KLM er niet bij zit ;) ) om daarmee m'n in PFPX gemaakte vluchten te vliegen.

Ik vind het een heerlijk vliegtuig, al zet ik na vanavond wel de CP uit want nu is het haast net alsof je een passagier bent die in de cockpit mee mag kijken. Op zich lekker makkelijk (de eerste vlucht liep dan ook prima af) maar ik wel toch wel meer zelf doen. Ik vind die checklists met audio wel grappig: denk ook niet dat ik FSCrew hiervoor ga kopen want dan heb je volgens mij juist weer minder te doen. Bovendien hou ik niet zo van die interface die je steeds op moet roepen (in de button versie). En eigenlijk zit zowat alles al in de ingebouwde checklists, lijkt me.

In P3D ziet alles er top uit, trouwens. De belichting is super (schaduwen, HDR!) en de performance valt me ontzettend mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Ik heb trouwens ook een reactie van P3D gekregen op mijn vraag. Je kunt de cab files wel verplaatsen of de link directory aanpassen. Maar je hebt die bestanden wel nodig bij een reparatie, deinstallatie en dus ook licentie beindiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Ircghost schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:18:
Ik heb trouwens ook een reactie van P3D gekregen op mijn vraag. Je kunt de cab files wel verplaatsen of de link directory aanpassen. Maar je hebt die bestanden wel nodig bij een reparatie, deinstallatie en dus ook licentie beindiging.
Klopt niet. Zolang je de setup bestanden ergens apart zet (de installer dus), kun je gewoon die map in PackageCache deleten.

Deïnstalleren gaat dan prima, repareren kan met de originele setup. Enige wat je zult merken is dat als je na deïnstallatie weer wilt installeren, dat de setup dan zegt dat hij nog geïnstalleerd staat (maar dat is ook zo als je de map niet verwijderd). Even nogmaals uninstall kiezen en klaar is Kees.

Geloof me, ik heb dit al een stuk of 10x gedaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Dat is toch exact wat ik zeg? :P Je kunt de originele bestanden prima verplaatsen, je moet ze alleen wel houden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Ah, ik dacht dat je het nog over de 10GB die op C:\ wordt gedumpt had ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Daar heb ik het ook absoluut over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Njah, dan hebben we het niet over hetzelfde. De 10GB die op C:\ wordt gedumpt zijn niet de originele installer bestanden en kan je helemaal verwijderen. De originele setup die je download maakt die bestanden aan en om te repareren en dergelijke heb je alleen de setup nodig, niet de bestanden in C:\ProgramData\PackageCache...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Dit is het antwoord van p3d;

http://www.prepar3d.com/f...umaction=viewtopic&t=8458

he "ProgramData" file is a windows system folder and is used for other installations not only P3D.

1, You can as Bill suggested simply move the files created by P3D (and not the other files in there). Then move them back when needed.
2, You can also redirect windows file locations from your system variables to move the folder to another HD so everything is intact and working correctly.
3, You can also use a "folder linking program" that will enable you to move all the contents to another location and the links will remain functional.
Regards, Saul.
Forum Moderator - Prepar3D® Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Ja, en ik kan je 100% verzekeren dat je ze gewoon kan deleten en geen problemen met licentie of uninstall gaat krijgen ;). Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, haha :P. Nogmaals, ik heb P3D V2 al 10+ keer geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 19:53
Hallo allemaal! Ik heb onlangs addons van NL2000 geïnstalleerd alleen loop ik tegen een probleempje aan. De addons zijn Zuid en Noord-Holland met daarbij alle Nederlandse vliegvelden. Via de handleiding zag ik dat bepaalde dingen prioriteit hadden en in FSX library staan ze qua prioriteit onder de vliegvelden, dus NL2000 EH etc, dan traffic, dan 3d, dan libraries en dan de resamples. Overige instellingen heb ik nagelopen met de handleiding ernaast en graphics staan allemaal op max. Het werkt, behalve de resample maps. De grond is echt spuug lelijk ovaal zanderig bruin, terwijl de vliegvelden er echt prachtig uit zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Propane schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:58:
Ja, en ik kan je 100% verzekeren dat je ze gewoon kan deleten en geen problemen met licentie of uninstall gaat krijgen ;). Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, haha :P. Nogmaals, ik heb P3D V2 al 10+ keer geïnstalleerd.
Haha ok prima! Gelukkig heb ik ruimte zat op andere schijven :D. Ik probeer altijd zeker te zijn van dingen dus probeer altijd meerdere bronnen te vinden.

• PJ.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-07 20:51

PJ.

Heeft iemand wel eens het probleem gehad dat de autobrake het niet meer doet? Bij geen enkel toestel meer. Voorheen veel gebruikt op bijvoorbeeld de PMDG 737-800/900. Op internet lees ik dat het kan zijn dat de brakes constant getriggered worden, al zie ik dat niet in beeld (als in dat links onder in beeld niet 'brakes' te zien is). Iemand anders een idee wat het is? Ik kan nog wel gewoon de autobrake aanzetten (in VC en 2d), maar ze doen het zowel in de landing als RTO niet.

• Ircghost

Ircghost

En als je normaal braked, zie je dan wel in beeld de rode balk verschijnen?

• PJ.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-07 20:51

PJ.

Ja, en ook de parking brake doet het gewoon.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:49
nvm

[ Voor 95% gewijzigd door voske op 25-09-2014 09:11 . Reden: lezen is een kunst ]

Be yourself, no matter what they say ...

• Propane
  • Niet online
Gisteren een tweedehands Logitech G940 opgepikt. Best wel een verademing en het is eindelijk prettig om kisten als de Majestic Dash 8 Q400 op de hand te vliegen dankzij de trims op de joystick. Even een gepriegel om alles in te stellen, maar het is toch wel een tikje beter dan een Xbox 360 controller :P. En een stuk voordeliger dan een Saitek yoke en pedalen setje :).

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:21
Want als ik zo kijk zijn dat er bar weinig.
Ik (en we zijn allemaal bezig met vliegen, niet met posten in forums :) )

Weinig keus, FS is dood, P3D heeft geen licencetype voor mij, en ik heb geen windowscomputer...

• Propane
  • Niet online
Nog meer mensen die de site SimBrief.com gebruiken voor hun vluchten? Ik plande voorheen meestal met FS Commander, maar van de week SimBrief ontdekt, en FS Commander mag stof happen :P. Compleet flight info pakket krijg je.

Stel je route in, vul de details in (pax, cargo, ZFM etc etc). SimBrief zoekt een route, levert een navlog, fuel calculations, WX charts, NOTAMs... Beetje insomnia vandaag, dus ik vlieg momenteel EHAM-VHHH met zo'n plan, fuel klopt heel erg goed tot dusver (hang over Rusland nu). Het pakket voor die vlucht is 71 pagina's :D. Beetje voor de die hard simmers, of een leuke factor voor echte piloten. En het is gratis...

Volgens mij is J van E veel met de Airbus en PFPX bezig momenteel, probeer dit ook eens om te vergelijken ;).

Nog wat screenshots dan maar:

PMDG 747-400X in P3D 2.3 }) :

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2946/15178753267_cfc343eba3_c.jpg

De Captain Sim T7 vliegt ook probleemloos in P3D:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2947/15178515979_8dc774cd7d_c.jpg

PMDG JS4100 })

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3873/15365277415_8d89307079_c.jpg

En Carenado heeft een Pilatus PC-12 uitgebracht, toch wel een van hun beste kisten tot nu toe. Goede performance, flight modeling en de systemen zijn best wel goed.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2942/15178753207_2d868bfe76_c.jpg

• Ircghost

Ircghost

Nice! Mag ik vragen hoe je die 4100 er in hebt gekregen? Dat zou ik ook erg graag willen!

• Propane
  • Niet online
Met de Migration Tool. Enige bugje die ik tot nog toe heb gevonden is dat het IAS lampje van de flight director niet blijft branden, maar de IAS mode zelf werkt wel gewoon. De NGX werkt trouwens ook prima in P3D 2.3 }).

• Ircghost

Ircghost

Kost weer geld enzo :P

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 15:06
Of je gebruikt gewoon FSXP3DSwitch :p

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Propane
  • Niet online
Bijvoorbeeld. Die was er nog niet toen ik met P3D begon, en het magere aanbod aan 'officieel' compatible addons maakt toch wel dat je zo'n migration tool nodig hebt...

Nog 2,5 uur naar Hong Kong, fuel planning klopt nog steeds :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:42

klaaz

it's me!

Saven schreef op donderdag 18 september 2014 @ 14:49:
Hier al enige jaren een PPL en ervaring op de C172, A210, PA28, SR20, SR22 en SR22T. Het is een dure hobby. De meeste vliegtuigen huur je 'wet', inclusief brandstof. Je moet echter wel rekening houden met exta kosten ivm eventuele bloktijden (extra tijd per vlucht voor taxiën/opwarmen, meestal tussen de 5-10 minuten extra op te tellen bij een vlucht), landingskosten (Varieert van groene velden ca 10-15,= tot gecontroleerde velden 30-250,=(!)). Bij het landen op gecontroleerde velden komen daar ook nog ATC kosten bij. In principe mag je gewoon naar Schiphol als je dat zou willen maar dat wordt een duur tripje.

Om te mogen vliegen heb je natuurlijk ook een medical nodig die je afhankelijk van je leeftijd om de 1, 2 of 3 jaar moet vernieuwen (PPL Klasse 2, de eerste, initiele keuring is prijzig!). Een CPL keuring klasse 1 moet altijd jaarlijks worden vernieuwd (ouder dan 60 jaar zelfs halfjaarlijks).

Vergeet ook niet de eventuele instap of lidmaatschapkosten van een club. Particuliere verhuurders verlangen vaak een jaarlijkse bijdrage in de algemene kosten (Verzekering/stalling). Een club is vaak interessanter omdat je deze jaarlijkse kosten (lidmaatschap) betaald en dan op meerdere typen vliegtuigen kunt vliegen (leuk en leerzaam). Er wordt natuurlijk ook van je verwacht dat je het vliegtuig netjes achterlaat na een vlucht (vliegen eraf wassen, interieur schoonmaken), dat kost je natuurlijk ook vrije tijd.

De Kosten
Vliegen, gemiddeld: Reken voor een twee-zitter tussen de 110 en 160,= per (gevlogen) uur (inclusief brandstof) en voor een Cessna C172 of Piper PA28 tussen de 160 en 220,= per (gevlogen) uur. Vlieg je niet dan betaal je meestal niet. In vrijwel alle gevallen kun je dus best een eilandje bezoeken en aan het einde van de middag terug vliegen en betaal je: De uren/minuten heen (+ bloktijd!) en de daaropvolgende landing en na je bezoek de uren/minuten terug (+ bloktijd) en uiteraard de landing op je eigen vliegveld. Bij van A naar B vluchten maak je een zogenaamde 'overland' landing die duurd is dan lokale landingen (bijvoorbeeld van A naar A of touch and go's op je eigen vliegveld). De genoemde vliegkosten zijn voor het standaardspul zoals Cessna's, Pipers en een incidentele Diamond.

Wil je iets bijzonders vliegen dan mag je je portemonnaie trekken. Een Piper Arrow gaat al rond of boven de 300 euro, hetzelfde geldt voor een Cirrus SR20 en zeker een Cirrus SR22 (Kistje van tegenwoordig 400k-850k). Voordeel is wel dat je een stuk sneller op je bestemming bent wat je natuurlijk overall weer geld bespaart.

Houdt er wel rekening mee dat je op elk nieuw type vliegtuig moet worden uitgecheched (een of meerdere lessen). Je brevet zegt dan wel dat je alle eenmotorige kisten (tot ca 6 ton) mag vliegen maar de verzekeraar stelt hieraan ook eisen. Overstappen van een C152 naar een C172 is meestal wel in één checkvluchtje geregeld, maar bij het overstappen van een hoogdekker naar een laagdekker (of vice versa) zijn soms meerdere lesvluchten nodig. Naar een complexe kist (retractable, constant speed, turbo, glasscockpit) overstappen nog meer.

Geldigheid brevet
Je brevet is zoals gezegd twee jaar geldig en je moet in het tweede jaar 12 uur hebben gevlogen (en natuurlijk nog de nodige landingen maken). Voldoe je daaraan dan kun je met je instructeur een profcheck doen om het brevet weer twee jaar te verlengen. Voldoe je er niet aan dan moet je met een examinator vliegen. Veel instructreurs zijn tevens examinator dus dat hoeft financieel niet zo veel verschil uit te maken.

Reken verder nog op kosten voor kaarten (elk jaar een nieuwe kaart is verplicht) en wat spul als tassen, boeken en misschien een radiootje of GPS en je zit al aardig in de kosten.

Als laatste moet je ook nog je language proficiency endorsement (LPE) doen. Dat is een praktijk examen waarin wordt bepaald of je het Engels voldoende beheerst. Afhankelijk van je spreekvaardigheid moet je die proficiency check om de 4 of 6 jaar opnieuw doen. Spreek je heel erg goed engels dan wordt de LPE soms voor het leven verstrekt.

Heb je eenmaal je brevet en wil je maandelijks een uurtje vliegen met een vierzitter dan kost het je al met al zo'n 300,= in de maand. Neem je af en toe mensen mee om de kosten wat te drukken dan is dat bedrag natuurlijk lager of je kunt verder komen voor hetzelfde geld.

Vlieg je met je pilotenmaatjes en wil je tijdens zo'n trip elk een uur vliegen dan ligt een rondje Nederland of een leuk tripje naar Duitsland of Engeland ook in het verschiet (Engeland iets meer tijd rekenen met een Cessna of Piper)

Meer info brevet: http://www.kiwaregister.nl/luchtvaart/vliegend_personeel/
Meer info medische keuringen: http://www.medical4pilots.nl/ (Er zijn meer aanbieders uiteraard)

Globale kosten brevet:
PPL: minimaal 45 uur instructie waarvan minimaal 25 uur met instructeur en minimaal 10 uur solo verplicht. In de praktijk vlieg je door allerlei omstandigheden meestal meer uren voordat je je examen doet.

Of je nu met of zonder instructeur aan boord lest, in beide gevallen betaal je de instructeur. Dus ook wanneer je een solo les vliegt. Reken 140 euro per uur voor de kist (1 uur a 120 + 20 bloktijd), 45 euro per uur voor de instructeur, 2 landingen per vlucht (die natuurlijk heel anders verdeelt worden over je leerperiode) van 12 euro (lokaal groen veld) dan zit je qua pure kosten al op 6.300 (vliegtuig), 2.025 (instructeur), 1.080 (landingen), Theorie opleiding + examens (1500-2500), medische keuring (350), examen (inclusief vliegtuig 500) een totaal van tussen de 12.000 - 14.500 euro.

Dit is zuinig gerekend, in de praktijk vlieg je vaak langer en doe je ook landingen op duurdere vliegvelden. Daarnaast wordt je binnen de club ook nog wel meegetrokken in pretvluchtjes waarbij je (met instructeur) ook zelf een leg kan vliegen. Gooi er gerust maar 10-30% overheen en je hebt een reëel beeld van de kosten van een brevet. Voordeel is wel dat je er langer over mag doen, twee jaar is geen uitzondering. Vergeet niet dat je ook in de periode dat je lest zelf vliegt en er het plezier van hebt (Je vliegt vrijwel altijd alleen met je instructeur, zelden met een tweede student).

Tip: Laat je medisch keuren voordat je begint, dat voorkomt een teleurstelling.

Ga je puur voor de kick dan kun je ook tot je solo gaan, (na 10-15 vluchtjes gemiddeld). Je mag dan in principe tot in lengte van dagen (solo, alleen) doorvliegen zonder brevet met een getekende verklaring van je instructeur. Niet zoals het hoort maar het kan wettelijk wel ;-) Je mag echter niemand meenemen en je instructeur moet altijd aanwezig zijn op het vliegveld tijdens je vlucht (hij mag gerust een ander lesgeven op een ander vliegtuig op dat moment). Het spreekt voor zich dat je wel een geldige medical moet hebben voordat je solo mag.

Ik vond mijn first solo de grootste kick tijdens mijn hele vlieg 'carrière'. :*)

[ Voor 29% gewijzigd door klaaz op 29-09-2014 23:48 . Reden: Kleine wijzigingen en taalfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:57
Gaaf! Bedankt voor de info. Exact wat jij doet, voor de hobby, wil ik eigenlijk ook sinds ik ooit eens een proeflesje gehad heb (in een Tecnam P92 :+ )
Neem je af en toe mensen mee om de kosten wat te drukken dan is dat bedrag natuurlijk lager of je kunt verder komen voor hetzelfde geld.
Volgens mij mag dat alleen als je ook CPL hebt, voor dat je dat terug verdient hebt mag je wel heel wat vrienden meenemen. En ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat je sowieso een extra licentie moet hebben om uberhaubt passagiers mee te nemen, los nog van CPL, maar dat lijkt mij niet logisch.
Pagina: 1 ... 50 ... 100 Laatste